Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Osan mielestä otsikon alle kuuluu kuskit jotka pysäköimällä vie useamman paikan, varsinkin jos kyse ei edes ole ajoneuvosta joka tarvitsee kaksipaikkaa.

Juu ja ihan minun mielestäni myös :) Silti teen sen ihan tietoisesti suojellakseni omaani. Eli minulla prioriteetti menee niin, että jos pitää valita oman auton turvallisuus tai muiden miellyttäminen, niin valitsen ensimmäisen.

Kuitenkin hyvä huomioida, että sinänsä minä en vie useampaa paikkaa, sillä paikkoja ei ole merkitty (tai merkinnät ovat lumen alla piilossa). Sanoisin mieluummin, että vien reilummin tilaa. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että siinä kadun varressa on jo lähtökohtaisesti pienempi tila kuin normaalisti kaksi paikkaa veisi. Jos siinä olisi ihan normaalin kahden paikan verran tilaa, niin silloin pysäköin ihan normaalisti toisen auton perään tai eteen ja siihen jää normaali reilu tila seuraavallekin pysäköidä. Mutta jos tilaa on niin naftisti, että se vapaa tila jäisi niin pieneksi, että siihen pysäköinti ei enää ihan joka kuskilta onnistukaan, niin silloin teet tuon oman ratkaisuni.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ja ihan minun mielestäni myös :) Silti teen sen ihan tietoisesti suojellakseni omaani. Eli minulla prioriteetti menee niin, että jos pitää valita oman auton turvallisuus tai muiden miellyttäminen, niin valitsen ensimmäisen.

Kuitenkin hyvä huomioida, että sinänsä minä en vie useampaa paikkaa, sillä paikkoja ei ole merkitty (tai merkinnät ovat lumen alla piilossa). Sanoisin mieluummin, että vien reilummin tilaa. Ja tämäkin vain siinä tapauksessa, että siinä kadun varressa on jo lähtökohtaisesti pienempi tila kuin normaalisti kaksi paikkaa veisi. Jos siinä olisi ihan normaalin kahden paikan verran tilaa, niin silloin pysäköin ihan normaalisti toisen auton perään tai eteen ja siihen jää normaali reilu tila seuraavallekin pysäköidä. Mutta jos tilaa on niin naftisti, että se vapaa tila jäisi niin pieneksi, että siihen pysäköinti ei enää ihan joka kuskilta onnistukaan, niin silloin teet tuon oman ratkaisuni.
Kannattaa ostaa sellainen auto johon maksukyky riittää. Hävettää puolestasi tuollainen arvohierarkia.
 
Avaatko hieman tuota aivopieruasi, kun en keksi miten maksukyky liittyy mihinkään.
Että kannattaa ajaa sellaisella autolla, jolla uskaltaa ajaa kuten muutkin. Viittasin lähinnä kohtaan "Eli minulla prioriteetti menee niin, että jos pitää valita oman auton turvallisuus tai muiden miellyttäminen, niin valitsen ensimmäisen.". Ärsyttää muutenkin Suomessa se ilmiö, jossa autoa pidetään jotenkin jalustalla. Se on käyttöesine ja kulkuväline, ei mitään muuta. Ymmärrän mä sen, että ottaa joku parkkipaikkapusu päähän kun lainat maksimissa ja boonuksistakaan ei kehtaisi luopua. Sen vuoksi ei pidä hankkia autoa, jota ei pysty käyttämään kuten sitä kuuluisi käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Että kannattaa ajaa sellaisella autolla, jolla uskaltaa ajaa kuten muutkin. Viittasin lähinnä kohtaan "Eli minulla prioriteetti menee niin, että jos pitää valita oman auton turvallisuus tai muiden miellyttäminen, niin valitsen ensimmäisen.". Ärsyttää muutenkin Suomessa se ilmiö, jossa autoa pidetään jotenkin jalustalla. Se on käyttöesine ja kulkuväline, ei mitään muuta. Ymmärrän mä sen, että ottaa joku parkkipaikkapusu päähän kun lainat maksimissa ja boonuksistakaan ei kehtaisi luopua. Sen vuoksi ei pidä hankkia autoa, jolla ei pysty käyttämään kuten sitä kuuluisi käyttää.

No voi helvetti mitä soopaa :D Vaikka minulla olisi joku halpa auto, niin en minä silti haluaisi sitä kolhittavan. Sillä, millainen auto minulla on, ei ole pienintäkään merkitystä siihen, miten sillä ajelen. Kolhuissa ongelmana ei ole se hinta mitä sen korjaaminen maksaa, vaan se lisätyö ja lisävaiva mitä siitä seuraa, kun auto pitää roudata korjaamolle ja korjaamoaikaa odotellessa sitten ajella kolhitulla autolla.

Ja tiedoksi vaan, lainaa minulla ei ole senttiäkään ;) Enkä edelleenkään löydä yhteyttä, miten tässä koko tilanteessa maksukyky liittyy yhtään mihinkään.

Luulisi sinun aikuisena ihmisenä tietävän, että se, että auto on kulkuvälinen ja käyttöesine, ei tarkoita sitä, että sitä pitäisi kohdella ihan miten sattuu. En minä muitakaan tavaroitani kohtele miten sattuu, vaan pidän tavaroista huolta, oli ne sitten omia tai muiden ja varmistan että ne pysyvät mahdollisimman hyvässä kunnossa.

Kommentistasi tulee sellainen fiilis, että kuulutkohan sinä sitten juuri siihen porukkaan, jotka tuolla liikenteessä kolhii muiden autoja, koska niillä ei ole mitään väliä, kun ovat vain kulkuvälineitä ja käyttöesineitä. Kenties kateellinen siitä, että joillakin on hienompia autoja? Kyllä se normaalia ihmistä vituttaa ihan yhtä paljon se auton kolhiminen, oli se auto sitten hieno tai ei.
 
No voi helvetti mitä soopaa :D Vaikka minulla olisi joku halpa auto, niin en minä silti haluaisi sitä kolhittavan. Sillä, millainen auto minulla on, ei ole pienintäkään merkitystä siihen, miten sillä ajelen. Kolhuissa ongelmana ei ole se hinta mitä sen korjaaminen maksaa, vaan se lisätyö ja lisävaiva mitä siitä seuraa, kun auto pitää roudata korjaamolle ja korjaamoaikaa odotellessa sitten ajella kolhitulla autolla.

Ja tiedoksi vaan, lainaa minulla ei ole senttiäkään ;) Enkä edelleenkään löydä yhteyttä, miten tässä koko tilanteessa maksukyky liittyy yhtään mihinkään.

Luulisi sinun aikuisena ihmisenä tietävän, että se, että auto on kulkuvälinen ja käyttöesine, ei tarkoita sitä, että sitä pitäisi kohdella ihan miten sattuu. En minä muitakaan tavaroitani kohtele miten sattuu, vaan pidän tavaroista huolta, oli ne sitten omia tai muiden ja varmistan että ne pysyvät mahdollisimman hyvässä kunnossa.

Kommentistasi tulee sellainen fiilis, että kuulutkohan sinä sitten juuri siihen porukkaan, jotka tuolla liikenteessä kolhii muiden autoja, koska niillä ei ole mitään väliä, kun ovat vain kulkuvälineitä ja käyttöesineitä.
Joo, mutta meillä on pysäköintiin melko tarkat standardit ja lainsäädäntö, joihin useimmat pystyvät sitoutumaan ilman pelkoa Esineensä hajoamisesta. Tavaroista, ja erityisesti muiden tavaroista voi pitää huolta näiden normien puitteissa.
 
Joo, mutta meillä on pysäköintiin melko tarkat standardit ja lainsäädäntö, joihin useimmat pystyvät sitoutumaan ilman pelkoa Esineensä hajoamisesta. Tavaroista, ja erityisesti muiden tavaroista voi pitää huolta näiden normien puitteissa.

No tuolla kommentilla osoitit, ettet sitten edes lukenut viestejäni ennenkuin kommentoit, silti yritit tulla pätemään :D Tyypillistä.

Ja muutenkin puhut tuossa omiasi. Meillä ei ole pysäköintiin minkäänlaisia standardeja niissä tapauksissa, missä pysäköintipaikkoja ei ole ruuduilla/viivoilla merkitty. Ainoat standardit liittyvät siihen, että liikennemerkeillä määrätään alue, jolle voi pysäköidä ja suojatien eteen täytyy jättää standardimittainen tila.

Mutta missään ei ole olemassa mitään standardia siitä, kuinka monta senttiä täytyy jättää väliä seuraavaan autoon, kun pysäköidään sellaiseen paikkaan, missä pysäköintipaikkoja ei ole merkitty.

Ja tosiaan jos olisit lukenut viestini, niin olisit huomannut, että näillä merkityillä paikoilla pysäköin juurikin standardien mukaan, eli merkittyjen ruutujen keskelle. Näissä ruuduissakin pysäköin aina keskelle, enkä ole niitä kusipäitä, jotka ajavat ruutuun vinoon taikka sitten ihan toisen puolen viivaan kiinni, jolloin vaikeutetaan seuraavan ruudun käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Kolhuissa ongelmana ei ole se hinta mitä sen korjaaminen maksaa, vaan se lisätyö ja lisävaiva mitä siitä seuraa, kun auto pitää roudata korjaamolle ja korjaamoaikaa odotellessa sitten ajella kolhitulla autolla.
Tämäpä se. Omaa autoa kolhittiin työpaikan parkkipaikalla ennen joulua. Onneksi ilmoittivat itse, mutta olisi näkynyt kameroistakin. Tiistaina sain jätettyä oman korjuuksille ja sijaisauton alle. Niissäkin melkoinen sumpliminen kun omat työajat ei aina osu normaaleihin virka-aikoihin.
 
Mutta missään ei ole olemassa mitään standardia siitä, kuinka monta senttiä täytyy jättää väliä seuraavaan autoon, kun pysäköidään sellaiseen paikkaan, missä pysäköintipaikkoja ei ole merkitty.
Ajokokeessa viedään välillä tarkoituksella pysäköimään tuollaisiin paikkoihin. Jos jättää liian kauas tai liian lähelle niin suoritusta ei hyväksytä. Mutta ei ole tosiaan senteistä kiinni vaan perustuu tutkinnon vastaanottajan arvioon. On tuo kuitenkin mahdollista suorittaa väärin.
 
Ajokokeessa viedään välillä tarkoituksella pysäköimään tuollaisiin paikkoihin. Jos jättää liian kauas tai liian lähelle niin suoritusta ei hyväksytä. Mutta ei ole tosiaan senteistä kiinni vaan perustuu tutkinnon vastaanottajan arvioon. On tuo kuitenkin mahdollista suorittaa väärin.

Eikös noissa ennemminkin katsota sitä, että jos esim. pysäköidään kadunvarteen, niin auton ja kadun reunan väliin ei saa jäädä liian suurta rakoa. Eli olet varmasti erehtynyt. Jos kadunvarressa on pysäköinti sallittu, eikä paikkoja ole ruuduilla tai viivoilla merkitty, niin auton saa pysäköidä ihan mielensä mukan mihin kohtaan tahansa. Se, että saman kadun varrelle on pysäköinyt joku muukin, ei velvoita pysäköijää millään tavalla. Sen ymmärrän, että jos ajaa ihan toisen perseeseen kiinni, niin se on virhe.
 
No tuolla kommentilla osoitit, ettet sitten edes lukenut viestejäni ennenkuin kommentoit, silti yritit tulla pätemään :D Tyypillistä.

Ja muutenkin puhut tuossa omiasi. Meillä ei ole pysäköintiin minkäänlaisia standardeja niissä tapauksissa, missä pysäköintipaikkoja ei ole ruuduilla/viivoilla merkitty. Ainoat standardit liittyvät siihen, että liikennemerkeillä määrätään alue, jolle voi pysäköidä ja suojatien eteen täytyy jättää standardimittainen tila.

Mutta missään ei ole olemassa mitään standardia siitä, kuinka monta senttiä täytyy jättää väliä seuraavaan autoon, kun pysäköidään sellaiseen paikkaan, missä pysäköintipaikkoja ei ole merkitty.

Ja tosiaan jos olisit lukenut viestini, niin olisit huomannut, että näillä merkityillä paikoilla pysäköin juurikin standardien mukaan, eli merkittyjen ruutujen keskelle. Näissä ruuduissakin pysäköin aina keskelle, enkä ole niitä kusipäitä, jotka ajavat ruutuun vinoon taikka sitten ihan toisen puolen viivaan kiinni, jolloin vaikeutetaan seuraavan ruudun käyttöä.
Kiitos tarkennuksesta. Ymmärrän nyt, että osaat pysäköidä hyvin. Huomioni kiinnittyi siihen lauseeseen, jossa asetit auton tärkeysjärjestyksessä muiden huomioimista korkeammalle. En ole lukenut muita viestejäsi.
 
Kiitos tarkennuksesta. Ymmärrän nyt, että osaat pysäköidä hyvin. Huomioni kiinnittyi siihen lauseeseen, jossa asetit auton tärkeysjärjestyksessä muiden huomioimista korkeammalle. En ole lukenut muita viestejäsi.

Niin, kyse oli tilanteesta, jossa kadunvarressa on kahden auton välissä tilaa vähemmän kuin mitä normaalisti kaksi autopaikkaa vie, mutta kuitenkin sen verran, että siihen kaksi autoa saisi mahtumaan jos osaa autoa käsitellä. Näissä tilanteissa en halua ottaa enää sitä riskiä, että kun siihen autoni ja toisen auton väliin jää 4,8 metriä tilaa, niin siihen tulee joku sankari 4,7 metriä pitkällä autolla harjoittelemaan taskuparkkeerausta ja samalla kolhii minun, toisen ja vielä oman autonsakin. Näitä on nimittäin kohdalleni sattunut.

Joten näissä tilanteissa ajan mieluummin autoni siihen keskelle siten, että eteen ja taakse jää se reilu 2 metriä tilaa, jolloin kukaan ei tule niihin väleihin yrittämään.
 
Niin, kyse oli tilanteesta, jossa kadunvarressa on kahden auton välissä tilaa vähemmän kuin mitä normaalisti kaksi autopaikkaa vie, mutta kuitenkin sen verran, että siihen kaksi autoa saisi mahtumaan jos osaa autoa käsitellä. Näissä tilanteissa en halua ottaa enää sitä riskiä, että kun siihen autoni ja toisen auton väliin jää 4,8 metriä tilaa, niin siihen tulee joku sankari 4,7 metriä pitkällä autolla harjoittelemaan taskuparkkeerausta ja samalla kolhii minun, toisen ja vielä oman autonsakin. Näitä on nimittäin kohdalleni sattunut.

Joten näissä tilanteissa ajan mieluummin autoni siihen keskelle siten, että eteen ja taakse jää se reilu 2 metriä tilaa, jolloin kukaan ei tule niihin väleihin yrittämään.
Ja samalla viet siitä 3,5 m Miiltä ja muilta kauppakasseilta paikan. Jos väli tuntuu jotenkin riskiltä, silloin pitää etsiä toinen paikka eikä kusta muiden muroihin oman lehmän kuvitteelliseksi suojelemiseksi.
 
On kyllä hyviä nää sankarit jotka ei osaa hahmottaa autonsa kokoa ja jättää yhden auton verran väliä sivuttaissuunnassa kohdatessa kun tie lumen peitossa ja jotkut koukkaa jalkakäytävälle kun sekin on lumen peitossa eikä näy.
 
On kyllä hyviä nää sankarit jotka ei osaa hahmottaa autonsa kokoa ja jättää yhden auton verran väliä sivuttaissuunnassa kohdatessa kun tie lumen peitossa ja jotkut koukkaa jalkakäytävälle kun sekin on lumen peitossa eikä näy.
Itseäni taas ärsyttää täällä maalla ne jotka omistavat koko tien. Ajavat autollansa täysin keskellä kapeaa tietä, eivätkä tee elettäkään että menisivät sivumpaan kohdattaessa. Näissä tilanteissa on aina pakko itse mennä sinne reunasohjoon ja toivoa ettei uppoa. Muuten kolisee peilit. Sitten kun näitä tulee vastaan tien korkeimmassa kohdassa ja ilmestyvät siihen muutaman metrin päähän ja ovat keskellä tietä niin kyllä hämmentää liikkuuko päässä yhtään mitään.
 
Itseäni taas ärsyttää täällä maalla ne jotka omistavat koko tien. Ajavat autollansa täysin keskellä kapeaa tietä, eivätkä tee elettäkään että menisivät sivumpaan kohdattaessa. Näissä tilanteissa on aina pakko itse mennä sinne reunasohjoon ja toivoa ettei uppoa. Muuten kolisee peilit. Sitten kun näitä tulee vastaan tien korkeimmassa kohdassa ja ilmestyvät siihen muutaman metrin päähän ja ovat keskellä tietä niin kyllä hämmentää liikkuuko päässä yhtään mitään.


Joo nämä myös. Melkein päivittäin tullut ajettua näiden perässä. Ja itse tien reunassa mutta ei elettäkään edessä vaikka oma oikea ajovalo menee heidän oikealta puolelta.
 
Ja samalla viet siitä 3,5 m Miiltä ja muilta kauppakasseilta paikan. Jos väli tuntuu jotenkin riskiltä, silloin pitää etsiä toinen paikka eikä kusta muiden muroihin oman lehmän kuvitteelliseksi suojelemiseksi.

Se nyt vaan tuolla pysäköintihommissa menee niin, että se kuka siihen ensinnä ehtii, saa paikan viedä. Mii varmaan löytää sitten jonkun toisen paikan :)
 
Eikös noissa ennemminkin katsota sitä, että jos esim. pysäköidään kadunvarteen, niin auton ja kadun reunan väliin ei saa jäädä liian suurta rakoa. Eli olet varmasti erehtynyt. Jos kadunvarressa on pysäköinti sallittu, eikä paikkoja ole ruuduilla tai viivoilla merkitty, niin auton saa pysäköidä ihan mielensä mukan mihin kohtaan tahansa. Se, että saman kadun varrelle on pysäköinyt joku muukin, ei velvoita pysäköijää millään tavalla. Sen ymmärrän, että jos ajaa ihan toisen perseeseen kiinni, niin se on virhe.
En ole erehtynyt, kun olen siinä kuskin oikealla puolella ollut useasti istumassa ajokokeen ajan tekemässä sitä arvioita että miten ajoneuvo saadaan sijoitettua suhteessa muihin autoihin tuollaisessa tilanteessa.
 
En ole erehtynyt, kun olen siinä kuskin oikealla puolella ollut useasti istumassa ajokokeen ajan tekemässä sitä arvioita että miten ajoneuvo saadaan sijoitettua suhteessa muihin autoihin tuollaisessa tilanteessa.

Selitätkö vielä miten ajokokeessa voidaan hylätä sellaisesta asiasta mikä ei ole liikennesääntöjen vastaista eikä millään tavalla aiheuta vaaratilannetta? Tuollaisesta jos hylkää ajokokeen niin ylittää valtuutensa.

Jos kokelaalle ohjeistaa vain pysäköimään kadun viereen ja siellä on hyvin tilaa, niin sitä ei voi hylätä sillä perusteella, miten siellä muita autoja on parkissa, jos ei liian lähelle pysäköi.

Eri asia on jos kokelaalle antaa spesifin ohjeen esim. pysäköidä parkissa olevan auto eteen tai taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni taas ärsyttää täällä maalla ne jotka omistavat koko tien. Ajavat autollansa täysin keskellä kapeaa tietä, eivätkä tee elettäkään että menisivät sivumpaan kohdattaessa. Näissä tilanteissa on aina pakko itse mennä sinne reunasohjoon ja toivoa ettei uppoa. Muuten kolisee peilit. Sitten kun näitä tulee vastaan tien korkeimmassa kohdassa ja ilmestyvät siihen muutaman metrin päähän ja ovat keskellä tietä niin kyllä hämmentää liikkuuko päässä yhtään mitään.
Mikäs pakko sitä on siirtyä, pysähdyt keskiviivan oikealle puolen ja katselet miten reagoi alkaako siirtyä sivummalle. Toki kannattaa sitten varautua kainlaiseen, muistuu eräs taksikuski kesällä, kun tuli pampun kanssa ikkunaan koputtelee :-) vaikka itse oli väistämisvelvollinen.
 
Selitätkö vielä miten ajokokeessa voidaan hylätä sellaisesta asiasta mikä ei ole liikennesääntöjen vastaista eikä millään tavalla aiheuta vaaratilannetta? Tuollaisesta jos hylkää ajokokeen niin ylittää valtuutensa.

Jos kokelaalle ohjeistaa vain pysäköimään kadun viereen ja siellä on hyvin tilaa, niin sitä ei voi hylätä sillä perusteella, miten siellä muita autoja on parkissa, jos ei liian lähelle pysäköi.

Eri asia on jos kokelaalle antaa spesifin ohjeen esim. pysäköidä parkissa olevan auto eteen tai taakse.
Ajokokeen sisältö ja siellä tehtävät arviot on ihan erillinen laillinen dokumentti ja tutkintoja työkseen vastaanottavat tietävät varmasti paremmin valtuutensa. Tai jos oikeasti niistä enemmän tiedät niin kerro toki.

Hylkääminen on nykyään kokonaisuusarvio, niin ei tuollainen yksittäinen ei vaaraa aiheuttava juttu hylkäykseen johdakkaan, mutta saattaa osana kokonaisuutta saada kokonaisarvion laskemaan alle vaadittavan tason.

muoks: ja laissa tosiaan asiasta hieman säädetään, ajokokeiden kohdalla ohjeistus on johdettu sieltä ja vielä erikseen tarkennettu.

38 §
Pysäköimistä koskevat kiellot


Edellä 37 §:ssä säädetyn lisäksi ajoneuvoa ei saa pysäköidä:

3) ajoradan reunan suuntaisesti pysäköidyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän tai mopon rinnalla;

4) siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy;


Esimerkiksi kun kokelas viedään jonnekkin epämääräiselle tien ja ja kääntöpaikan ja hiekkakentän tapaiselle alueelle, jossa ei ole liikennemerkkejä eikä siten pysäköintikieltojakaan ja annetaan ohje pysäköidä auto, niin jos muut autot on sinä päivänä siellä sattumalta vinoparkissa, niin tarvitsee myös kokeessa ajavan tehdä. Tai jos muut on rivissä tien reunassa, niin samalla tyylillä tarvitsee itsekkin mennä sinne.

Jos viivat ei näy vaikka lumen alta, niin arvio tarvitsee tehdä niin että joko on toisen auton vieressä niin että ovet mahtuu aukeamaan, tai sitten selkeästi jättää yhden tai kahden auton tilan väliin. Puolikkaan auton väli, puolentoista auton väli jne. ei kelpaa.

Luulisi sinänsä käyvän ihan järkeenkin? Toki kokeiden jälkeen paikalla on monenlaista vastaanväittäjää, monesti oppilaiden isiä, joilla on kovat luulot omista tiedoistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Edellä 37 §:ssä säädetyn lisäksi ajoneuvoa ei saa pysäköidä:

3) ajoradan reunan suuntaisesti pysäköidyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän tai mopon rinnalla;

4) siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy;


Esimerkiksi kun kokelas viedään jonnekkin epämääräiselle tien ja ja kääntöpaikan ja hiekkakentän tapaiselle alueelle, jossa ei ole liikennemerkkejä eikä siten pysäköintikieltojakaan ja annetaan ohje pysäköidä auto, niin jos muut autot on sinä päivänä siellä sattumalta vinoparkissa, niin tarvitsee myös kokeessa ajavan tehdä. Tai jos muut on rivissä tien reunassa, niin samalla tyylillä tarvitsee itsekkin mennä sinne.

Jos viivat ei näy vaikka lumen alta, niin arvio tarvitsee tehdä niin että joko on toisen auton vieressä niin että ovet mahtuu aukeamaan, tai sitten selkeästi jättää yhden tai kahden auton tilan väliin. Puolikkaan auton väli, puolentoista auton väli jne. ei kelpaa.

Luulisi sinänsä käyvän ihan järkeenkin? Toki kokeiden jälkeen paikalla on monenlaista vastaanväittäjää, monesti oppilaiden isiä, joilla on kovat luulot omista tiedoistaan.

Nuo kaksi lainaamaasi pykälää ei oikein sovellu mitenkään tähän tapaukseen.

Mikään säädös ei kiellä jättämästä puolikkaan tai puolentoista auton väliä kun pysäköidään kadunvarteen, jossa paikkoja ei ole merkitty viivoilla tai ruuduilla. Sen vuoksi pidän erikoisena sitä, että sellaisesta hylättäisiin ajokokeessa.

Sille en voi mitään jos ajokokeiden arvioitsijat ovat päättäneet asioita noin tulkita.
 
Kolhuissa ongelmana ei ole se hinta mitä sen korjaaminen maksaa, vaan se lisätyö ja lisävaiva mitä siitä seuraa, kun auto pitää roudata korjaamolle ja korjaamoaikaa odotellessa sitten ajella kolhitulla autolla.
Björn Wahlroos entered chat?
Vitsi vitsi, onhan se ankeaa kun joutuu muiden virheistä maksamaan omalla ajallaan, lisäksi on hiekkaa laina-auton lattiamatoissa.
 
Älä puhu paskaa. Olen koko ajan sanonut, että tilanteessa ei ole kahta paikkaa, vaan tilaa on vähemmän kuin kaksi paikkaa.
…siihen kaksi autoa saisi mahtumaan jos osaa autoa käsitellä …
Niin miten se meni, kovin on herkässä tuo sinun syyttely? Siinä on tilaa kahdelle, mutta omista syistäsi kuset muiden muroihin. Kyllä sen verran täytyy löytyä selkärankaa, että myönnät menettelylläsi vieväsi joltain täysin kelvollisen pysäköintipaikan. Päätät vaan, että ”ei mahdu” ilman mitään tietoa millä koirankopilla siihen joku olisi tulossa.
 
Nuo kaksi lainaamaasi pykälää ei oikein sovellu mitenkään tähän tapaukseen.

Mikään säädös ei kiellä jättämästä puolikkaan tai puolentoista auton väliä kun pysäköidään kadunvarteen, jossa paikkoja ei ole merkitty viivoilla tai ruuduilla. Sen vuoksi pidän erikoisena sitä, että sellaisesta hylättäisiin ajokokeessa.

Sille en voi mitään jos ajokokeiden arvioitsijat ovat päättäneet asioita noin tulkita.
Et edes halua tietää mitä paskaa tuo inssien touhu on. Tutun muksu oli kotiopetettu ja hylättiin mitä oudoimmista syistä ihan mielivaltaisesti. Kaksi hylsyä ja kolmannella inssi sitten ihmetteli aiempia hylkyjen syitä... inssi oli varsin huuli pyöreänä aiempien touhuista. Ensimmäisen syytä en muista mutta oli jokin ehkä perusteltavissa ehkä ei, riippuen kuka ajaa ja kuka arvioi. Toinen hylky koski koski samalla inssireitillä olleita suojateitä. Suora tie ja ensimmäisen inssin mukaan jokaisen suojatien kohdalla olisi pitänyt hidastaa vaikka näkyvyys hyvä, ketään ei ympärillä jne jne. ja läpi menneellä kerralla eri inssin kanssa ohje olikin että miksi ihmeessä himmasit noiden suojateiden kanssa. Eli aika mielivaltaisesti saa inssi vaikuttaa kortin saantiin.
 
Niin miten se meni, kovin on herkässä tuo sinun syyttely? Siinä on tilaa kahdelle, mutta omista syistäsi kuset muiden muroihin. Kyllä sen verran täytyy löytyä selkärankaa, että myönnät menettelylläsi vieväsi joltain täysin kelvollisen pysäköintipaikan. Päätät vaan, että ”ei mahdu” ilman mitään tietoa millä koirankopilla siihen joku olisi tulossa.

Lue ne viestit kokonaan. Selitin tuon hyvin auki. Eli tilaa ei ole niin paljon kuin kaksi autopaikkaa normaalisti vie. Mutta siihen vajaaseenkin tilaan saisi kuitenkin mahtumaan kaksi autoa jos osaa autoa käsitellä. Ymmärrätkö nyt eron?

Eli vielä numeroesimerkkinä. En tiedä minkä mittaisia nuo parkkipaikat tarkasti ovat, mutta oletetaan että ne olisivat 6 metriä, jolloin kaksi paikkaa olisi 12 metriä. Nyt jos siinä on tilaa vaikkapa 10,5 metriä, niin siinä ei ole kahta paikkaa, mutta siihen kuitenkin saa vekslattua 2 autoa, jos osaa.

Ja minä en mitenkään päätä, että siihen ei mahdu, koska tiedän että siihen mahtuu, jos osaa. Mutta koska suurin osa ei osaa, niin siksi blokkaan sen toisenkin paikan, koska minulle on jo 2 kertaa käynyt niin, että kun olen jättänyt siihen tilaa toiselle autolle, niin sen seurauksena tämä toinen auto murjonut puskurin vituiksi. Ja vähän alkanut tuntua, että tuosta vinkuu lähinnä ne ihmiset, jotka ovat noita jotka toisten puskureita murjovat.
 
Et edes halua tietää mitä paskaa tuo inssien touhu on. Tutun muksu oli kotiopetettu ja hylättiin mitä oudoimmista syistä ihan mielivaltaisesti. Kaksi hylsyä ja kolmannella inssi sitten ihmetteli aiempia hylkyjen syitä... inssi oli varsin huuli pyöreänä aiempien touhuista. Ensimmäisen syytä en muista mutta oli jokin ehkä perusteltavissa ehkä ei, riippuen kuka ajaa ja kuka arvioi. Toinen hylky koski koski samalla inssireitillä olleita suojateitä. Suora tie ja ensimmäisen inssin mukaan jokaisen suojatien kohdalla olisi pitänyt hidastaa vaikka näkyvyys hyvä, ketään ei ympärillä jne jne. ja läpi menneellä kerralla eri inssin kanssa ohje olikin että miksi ihmeessä himmasit noiden suojateiden kanssa. Eli aika mielivaltaisesti saa inssi vaikuttaa kortin saantiin.
Töissä ne "inssitkin" ovat. Näkevät muuten aika paljon enemmän liikennettä kuin keskivertokuski ja samalla arvioivat uuden kuskin soveltuvuutta liikenteeseen.
Veikkaa että jokainen noista insseistä ymmärtää tekemästään työstä enemmän kuin sinä tai tuttusi muksu?
 
Ajokokeen sisältö ja siellä tehtävät arviot on ihan erillinen laillinen dokumentti ja tutkintoja työkseen vastaanottavat tietävät varmasti paremmin valtuutensa. Tai jos oikeasti niistä enemmän tiedät niin kerro toki.

Hylkääminen on nykyään kokonaisuusarvio, niin ei tuollainen yksittäinen ei vaaraa aiheuttava juttu hylkäykseen johdakkaan, mutta saattaa osana kokonaisuutta saada kokonaisarvion laskemaan alle vaadittavan tason.

muoks: ja laissa tosiaan asiasta hieman säädetään, ajokokeiden kohdalla ohjeistus on johdettu sieltä ja vielä erikseen tarkennettu.

38 §
Pysäköimistä koskevat kiellot


Edellä 37 §:ssä säädetyn lisäksi ajoneuvoa ei saa pysäköidä:

3) ajoradan reunan suuntaisesti pysäköidyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän tai mopon rinnalla;

4) siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy;


Esimerkiksi kun kokelas viedään jonnekkin epämääräiselle tien ja ja kääntöpaikan ja hiekkakentän tapaiselle alueelle, jossa ei ole liikennemerkkejä eikä siten pysäköintikieltojakaan ja annetaan ohje pysäköidä auto, niin jos muut autot on sinä päivänä siellä sattumalta vinoparkissa, niin tarvitsee myös kokeessa ajavan tehdä. Tai jos muut on rivissä tien reunassa, niin samalla tyylillä tarvitsee itsekkin mennä sinne.

Jos viivat ei näy vaikka lumen alta, niin arvio tarvitsee tehdä niin että joko on toisen auton vieressä niin että ovet mahtuu aukeamaan, tai sitten selkeästi jättää yhden tai kahden auton tilan väliin. Puolikkaan auton väli, puolentoista auton väli jne. ei kelpaa.

Luulisi sinänsä käyvän ihan järkeenkin? Toki kokeiden jälkeen paikalla on monenlaista vastaanväittäjää, monesti oppilaiden isiä, joilla on kovat luulot omista tiedoistaan.
Tässä on mielenkiintoinen tilanne uudelle ajokokelaalle, mikä on riittävä tila oven avautumiselle. Ja mitä tässä tarkoiteteaan auton leveydellä?
Se ollee selvä, ettei sitä auton fyysistä leveyttä, koska silloin voitaisiin pysäköidä vain joka toiseen ruutuu (autot olisivat muuten kiinni toisissaan, jos siihen väliin joku ajaisi). Mutta kokeneellekin autoilijalle on aika vaikea arvioida setodellinen tilan tarve jos siihen jättää tilan toiselle autolle. Pääsee ainakin silloin hyvin autosta ulos ja kun sopivasti jättää luultavasti vielä kohtuu mukavasti takaisinkin autoonsa :) Nykyään on niin erilevyisiä autoja.

Luulen kyllä, että asialliset inssit katsovat ajosuorituksen kokonaisuutta ja kuskin rauhallisuuttakin? ja muuta huomiointikykyä
 
Töissä ne "inssitkin" ovat. Näkevät muuten aika paljon enemmän liikennettä kuin keskivertokuski ja samalla arvioivat uuden kuskin soveltuvuutta liikenteeseen.
Veikkaa että jokainen noista insseistä ymmärtää tekemästään työstä enemmän kuin sinä tai tuttusi muksu?

Tässä näkyy nyt auktoriteettiharha. Kuvitellaan, että kun joku on jossain tietyssä asemassa, niin hän automaattisesti tietäisi kaikesta siihen liittyvästä kaiken paremmin kuin muut. Ihan samalla tavalla kun jotkut vetoavat aina tutkijoihin sillä oletuksella, että "koska hän on asian X tutkija, niin hän tietää kaikesta X:ään liittyvästä enemmän ja paremmin kuin muut".

Aika pihalla täytyy olla todellisuudesta jos noin luulee. Miettikää nyt vaikkapa verovirkailijoita. Käyt samaan asiaan kysymässä neuvoa kahdelta verovirkailijalta, niin saat kaksi ihan erilaista vastausta.
 
Lue ne viestit kokonaan. Selitin tuon hyvin auki. Eli tilaa ei ole niin paljon kuin kaksi autopaikkaa normaalisti vie. Mutta siihen vajaaseenkin tilaan saisi kuitenkin mahtumaan kaksi autoa jos osaa autoa käsitellä. Ymmärrätkö nyt eron?

Eli vielä numeroesimerkkinä. En tiedä minkä mittaisia nuo parkkipaikat tarkasti ovat, mutta oletetaan että ne olisivat 6 metriä, jolloin kaksi paikkaa olisi 12 metriä. Nyt jos siinä on tilaa vaikkapa 10,5 metriä, niin siinä ei ole kahta paikkaa, mutta siihen kuitenkin saa vekslattua 2 autoa, jos osaa.

Ja minä en mitenkään päätä, että siihen ei mahdu, koska tiedän että siihen mahtuu, jos osaa. Mutta koska suurin osa ei osaa, niin siksi blokkaan sen toisenkin paikan, koska minulle on jo 2 kertaa käynyt niin, että kun olen jättänyt siihen tilaa toiselle autolle, niin sen seurauksena tämä toinen auto murjonut puskurin vituiksi. Ja vähän alkanut tuntua, että tuosta vinkuu lähinnä ne ihmiset, jotka ovat noita jotka toisten puskureita murjovat.
Juu, mutta niin kauan kun parkkiruutuja ei ole tiehen maalattu, niin itsesuojeluvaisto astuu peliin.
Lue itse viestisi. Juurihan tässä totesit, että ei ole mitään ruutuja eli autojen mahtuminen määrää onko siinä kaksi paikkaa vai ei. Ja kun kaksi mahtuu, niin toimintasi ei ole hyväksyttävää. Ihan turha selittää mitään muuta. Se, että olet keksinyt mielestäsi hyvän syyn pysäköidä muita häiriköiden, ei silti oikeuta toimintaa. Ja kuten jo aiemmin totesin, perustelusi ei ole edes mitenkään hyvä. 10 metrin tilakin on kovin pieni, jos siihen sattuu kuvailemasi osaamaton parkkeeraaja paikalle.
 
Tässä näkyy nyt auktoriteettiharha. Kuvitellaan, että kun joku on jossain tietyssä asemassa, niin hän automaattisesti tietäisi kaikesta siihen liittyvästä kaiken paremmin kuin muut. Ihan samalla tavalla kun jotkut vetoavat aina tutkijoihin sillä oletuksella, että "koska hän on asian X tutkija, niin hän tietää kaikesta X:ään liittyvästä enemmän ja paremmin kuin muut".

Aika pihalla täytyy olla todellisuudesta jos noin luulee. Miettikää nyt vaikkapa verovirkailijoita. Käyt samaan asiaan kysymässä neuvoa kahdelta verovirkailijalta, niin saat kaksi ihan erilaista vastausta.
Juurikin näin.

On siihen syynsä että autokouluissa on tiedossa jo etukäteen että jaahas, tämä inssi tällä kertaa, ei tule menemään läpi ja kun tulee toinen inssi niin tiedetään ohjeistaa että tämän inssin kohdalla aja sitten näin ja näin. Exä kävi autokoulun puolitutussa koulussa ja sai kuulla vähän avoimemmin noista touhuista alalla. Juurikin esim nämä inssien erot ja ristiriitaisuudet.
 
Lue itse viestisi. Juurihan tässä totesit, että ei ole mitään ruutuja eli autojen mahtuminen määrää onko siinä kaksi paikkaa vai ei. Ja kun kaksi mahtuu, niin toimintasi ei ole hyväksyttävää. Ihan turha selittää mitään muuta. Se, että olet keksinyt mielestäsi hyvän syyn pysäköidä muita häiriköiden, ei silti oikeuta toimintaa. Ja kuten jo aiemmin totesin, perustelusi ei ole edes mitenkään hyvä. 10 metrin tilakin on kovin pieni, jos siihen sattuu kuvailemasi osaamaton parkkeeraaja paikalle.

No sitähän minä yritin sinulle juuri rautalangasta vääntää. Että jos oletetaan että kaksi paikkaa normaalisti on sen 12 metriä ja sitten olet paikassa jossa ei ruutuja ole ja siinä on 10,5 metriä tilaa, niin voit tehdä siitä sen johtopäätöksen, että siinä ei ole ihan kahta paikkaa, vaikka siihen kaksi auto saakin mahtumaan tietyin kriteerein.

Oma auto on 5 metriä ja jos jätän sen puoli metriä väliä seuraavaan, niin siihen jäisi tasan 5 metrin väli. Siihen on jo vaikea saada 4,7 metristä autoakaan mahtumaan, mutta aina niitä yrittäjiä löytyy. Siksi estän sen jo ennalta. Miksi ottaisin turhan riskin jälleen uudesta korjaamokeikasta?
 
Lue ne viestit kokonaan. Selitin tuon hyvin auki. Eli tilaa ei ole niin paljon kuin kaksi autopaikkaa normaalisti vie. Mutta siihen vajaaseenkin tilaan saisi kuitenkin mahtumaan kaksi autoa jos osaa autoa käsitellä. Ymmärrätkö nyt eron?

Eli vielä numeroesimerkkinä. En tiedä minkä mittaisia nuo parkkipaikat tarkasti ovat, mutta oletetaan että ne olisivat 6 metriä, jolloin kaksi paikkaa olisi 12 metriä. Nyt jos siinä on tilaa vaikkapa 10,5 metriä, niin siinä ei ole kahta paikkaa, mutta siihen kuitenkin saa vekslattua 2 autoa, jos osaa.

Ja minä en mitenkään päätä, että siihen ei mahdu, koska tiedän että siihen mahtuu, jos osaa. Mutta koska suurin osa ei osaa, niin siksi blokkaan sen toisenkin paikan, koska minulle on jo 2 kertaa käynyt niin, että kun olen jättänyt siihen tilaa toiselle autolle, niin sen seurauksena tämä toinen auto murjonut puskurin vituiksi. Ja vähän alkanut tuntua, että tuosta vinkuu lähinnä ne ihmiset, jotka ovat noita jotka toisten puskureita murjovat.
Tässä nyt lukijat miettii tilannetta kukin omalla mielikuvituksella ja jota ohjaa vahvasti se asenteellinen viesti että nimimerkki pysäköi auton tarkoituksella auton niin että toista autoa enään mahdu. Moni varmaa miettiin että missä tilanteessa olisi sellaisia tienvarsipaikkoja joissa olisikin juuri ns vajaa kahdenauton paikka., johon olisi vielä erityisen ahdasta taiteilla kaksiautoa. Mielessäni näen mm tilanteen missä luvallista on tuon verran, mutta ei muuten ahdasta, eli voisi ajaa sinne toiseen reunaan, ja vaikka taakse pysäköisi toinen auto, niin siitä vielä pääsisi itse poistumaan. tai esim paikka missä joku puu/valotolppa joiden väliin pysäköinti, jossa se puu/tolppa ei ole ajouran reunassa, vaan tyyliin siinä johtotähden kohdalla, jolloin sen auton voi pysäköidä niin että kanssa-autoiliakin mahtuu.

Toki jos nyt puhetta jostain huumekuskien alueesta, missä ne nyt törmäilee miten sattuu, niin no, ne voi nappipäissään törmäillä vaikka miten olisi omanautonsa pysäköinyt.

Mutta pääpointtina lukijoille kuitenkin jäi se asenne viesti. Ja onneksi kommenttien perusteella moni yrittää pysäköidä niin että kanssa autoilijakin saisi omansa pysäköityä.
 
Sitten on oma lukunsa ne paviaanit, joilla on pakottava tarve pysäköidä toisen auton viereen. Lukuisia kertoja olen pysäköinyt oman autoni mahdollisimman kauas, sitten että ympärillä on kymmeniä tyhjiä paikkoja ja silti kun palaan autolleni, niin viereen on pysäköity auto ja muuten ympärillä aivan tyhjää. Olen miettinyt, että tuossa on jo jokin mielisairaus kyseessä.
 
Tässä näkyy nyt auktoriteettiharha. Kuvitellaan, että kun joku on jossain tietyssä asemassa, niin hän automaattisesti tietäisi kaikesta siihen liittyvästä kaiken paremmin kuin muut. Ihan samalla tavalla kun jotkut vetoavat aina tutkijoihin sillä oletuksella, että "koska hän on asian X tutkija, niin hän tietää kaikesta X:ään liittyvästä enemmän ja paremmin kuin muut".

Aika pihalla täytyy olla todellisuudesta jos noin luulee. Miettikää nyt vaikkapa verovirkailijoita. Käyt samaan asiaan kysymässä neuvoa kahdelta verovirkailijalta, niin saat kaksi ihan erilaista vastausta.
Auktoriteettiharha nykypäivänä tarkoittaa sitä, että ei osata opetettua asiaa ja syytetään osaamistasoa valvovaa toimijaa.
Huono on kehityksen suunta, mutta onhan tämä ollut jo pitkään ilmassa muuallakin.
Eihän esim. ammattikoulusta valmistu enää alaa ossavia tekijöitä, syy on varmaan auktoriteettiharhassa...
 
Sitten on oma lukunsa ne paviaanit, joilla on pakottava tarve pysäköidä toisen auton viereen. Lukuisia kertoja olen pysäköinyt oman autoni mahdollisimman kauas, sitten että ympärillä on kymmeniä tyhjiä paikkoja ja silti kun palaan autolleni, niin viereen on pysäköity auto ja muuten ympärillä aivan tyhjää. Olen miettinyt, että tuossa on jo jokin mielisairaus kyseessä.
Ihminen on laumaeläin ja toimii noin vaistomaisesti. Jos asuisit vaikka jonkun ison kaupan vieressä ja näkisit jatkuvasti parkkipaikalle, niin sama ilmiö toistuisi joka päivä, suurin osa hakee paikan toisen auton vierestä.
 
No sitähän minä yritin sinulle juuri rautalangasta vääntää. Että jos oletetaan että kaksi paikkaa normaalisti on sen 12 metriä ja sitten olet paikassa jossa ei ruutuja ole ja siinä on 10,5 metriä tilaa, niin voit tehdä siitä sen johtopäätöksen, että siinä ei ole ihan kahta paikkaa, vaikka siihen kaksi auto saakin mahtumaan tietyin kriteerein.

Oma auto on 5 metriä ja jos jätän sen puoli metriä väliä seuraavaan, niin siihen jäisi tasan 5 metrin väli. Siihen on jo vaikea saada 4,7 metristä autoakaan mahtumaan, mutta aina niitä yrittäjiä löytyy. Siksi estän sen jo ennalta. Miksi ottaisin turhan riskin jälleen uudesta korjaamokeikasta?
Mitä sä näitä 6 metrin paikkoja skenaarioit? Kysehän oli paikasta, jossa merkittyjä paikkoja ei ollut (ainakaan näkyvissä). Pysäköintisi saa ottaa auton mitan + vajaa metri tilaa aiemmin pysäköineeseen. Loput jää muille.
 
Töissä ne "inssitkin" ovat. Näkevät muuten aika paljon enemmän liikennettä kuin keskivertokuski ja samalla arvioivat uuden kuskin soveltuvuutta liikenteeseen.
Veikkaa että jokainen noista insseistä ymmärtää tekemästään työstä enemmän kuin sinä tai tuttusi muksu?
Niin tai näin, et voi hylätä jotakuta jos ajaa 40kmh alueella 40kmh suojatien kohdalta jos näkyvyys on kunnossa ja auton olisi saanut pysäytettyä jalankulkijan ilmaantuessa. Laki vaatii kuljettamaan autoa nopeudella jolla sen saa pysäytettyä tarpeen vaatiessa.

Kyllä näitä suorittajia löytyy ammattikuskienkin/paljon ajavien seasta, pari päivää sitten ylitin Pispalan valtatietä suojatien kohdalla ja taksi suhautti ~60kmh naaman edestä eikä olisi kerennyt tekemään mitään. Ja ylitin sentään toisen kaistan "välipysäkille" tämän lähestyessä. Seuraavalla kerrallaa pitää muistaa potkasta kylkeen ilmeisesti.
 
Pysäköintiin kommentoiden, mun vitutuskäyrä ainakin nousee kun on 4 ruutua ja 3 autoa pysäköity päin vittua ja joudun itse sen takia muualle parkkiin. Tilaisuuden tullen olen toki survonut autoni väkisin sinne parkkiin vaikka se änkeäminen ulos vituttaa itseäkin. Toisaalta kolhut ei kiinnosta 500tkm ajetulla pommilla pätkääkään eli jos vastapuoli hutiloi niin vauriot menee sinne suunnalle.
 
Mitä sä näitä 6 metrin paikkoja skenaarioit? Kysehän oli paikasta, jossa merkittyjä paikkoja ei ollut (ainakaan näkyvissä). Pysäköintisi saa ottaa auton mitan + vajaa metri tilaa aiemmin pysäköineeseen. Loput jää muille.

Yritin vain sillä havainnollistaa, kun et tunnu ymmärtävän. Eli olen puhunut koko ajan sellaisesta skenaariosta, missä ei varsinaisesti ole kahden paikan verran tilaa, vaan vähemmän. Mutta kuitenkin sen verran tilaa, että siihen vekslaamalla saa kaksi autoa menemään jos osaa.

Toinen esimerkki voisi olla vaikkapa sellainen, että autot pysäköidään vierekkäin. Oletetaan että ruutuja ei ole näkyvissä ja siinä on 5 metrin tila. 5 metriä on vähemmän kuin mitä kaksi paikkaa vaatii. Nyt jos pysäköin ja jätän seuraavaan autoon 50 cm tilaa, niin jäljelle jää vielä 2,50 metriä. Nyt jos siihen ajaa joku 1,90 metriä leveän auton keskelle, niin siinä on vain 30 cm tilaa avata ovi ja ulostautua sieltä. Eli liian vähän, joten todennäköisesti siihenkin tulisi joku kolhimaan muiden ovia. Joten tuollaisessakin tilanteessa ymmärtäisin, jos autonsa turvallisuuden puolesta joku ajaisi tuohon 5 metrin välin keskelle ja jättäisi molemmille puolille sen noin 1,5 metriä tilaa.

Mutta ymmärrätkö nyt mitä ajan takaa? Eli on tila, johon taitavasti parkkeeraamalla saa kaksi autoa, mutta tila on kuitenkin vähemmän kuin mitä normaalisti kahdelle paikalle olisi varattu.
 
Niin tai näin, et voi hylätä jotakuta jos ajaa 40kmh alueella 40kmh suojatien kohdalta jos näkyvyys on kunnossa ja auton olisi saanut pysäytettyä jalankulkijan ilmaantuessa. Laki vaatii kuljettamaan autoa nopeudella jolla sen saa pysäytettyä tarpeen vaatiessa.
Näkemättä tilannetta hankala sanoa.
Näissä "inssiajoissa" tulee monesti ilmi pelkästään epäonnistuneen osapuolen näkemys, harvoin inssit kehuu netissä kuinka hyvin joku ajoi?
Ps. Näkyvällä tien osalla ei pysähdy kovin moni kuski, ainakaan tämän päivän kelissä ei olisi kovin moni kortin omaavista päässyt inssinstä läpi, olemattomassa näkyvyydessä sata lasissa...
 
Niin tai näin, et voi hylätä jotakuta jos ajaa 40kmh alueella 40kmh suojatien kohdalta jos näkyvyys on kunnossa ja auton olisi saanut pysäytettyä jalankulkijan ilmaantuessa. Laki vaatii kuljettamaan autoa nopeudella jolla sen saa pysäytettyä tarpeen vaatiessa.

Kyllä näitä suorittajia löytyy ammattikuskienkin/paljon ajavien seasta, pari päivää sitten ylitin Pispalan valtatietä suojatien kohdalla ja taksi suhautti ~60kmh naaman edestä eikä olisi kerennyt tekemään mitään. Ja ylitin sentään toisen kaistan "välipysäkille" tämän lähestyessä. Seuraavalla kerrallaa pitää muistaa potkasta kylkeen ilmeisesti.
Etenkään niin että toinen inssi sanoo toista, toinen toista. Laki on laki, sen PITÄISI olla sama kaikille. Se ei ole, eikä tule koskaan olemaan, mutta noinkin "simppeleissä" asioissa kuin ajokokeissa noiden sääntöjen pitäisi olla samat kaikille.

Äläkä edes puhu noista suojatiekusipäistä. Olen niin monesti joutunut viittomaan jalankulkijaa pysähtymään koska näin itse takaa toista kaistaa tulevan suojatietä kohti hidastamatta ja ajavan lopulta hidastamatta itseni ohi.
 
Yritin vain sillä havainnollistaa, kun et tunnu ymmärtävän. Eli olen puhunut koko ajan sellaisesta skenaariosta, missä ei varsinaisesti ole kahden paikan verran tilaa, vaan vähemmän. Mutta kuitenkin sen verran tilaa, että siihen vekslaamalla saa kaksi autoa menemään jos osaa.
...
Mutta ymmärrätkö nyt mitä ajan takaa? Eli on tila, johon taitavasti parkkeeraamalla saa kaksi autoa, mutta tila on kuitenkin vähemmän kuin mitä normaalisti kahdelle paikalle olisi varattu.
Kyllä minä varsin hyvin ymmärrän, että olet määrittänyt oman 5 metrin maantielaivasi perusteella jonkun kuvitteellisen skenaarion/tilan alarajan, johon ei voi muu auto mahtua kolhimatta koslaasi. Ja tällä määritelmällä sitten oikeutat sen, että pysäköit vieden muilta pysäköintitilaa. Ei hyvä, varsinkin kun puhut jostain 5 metrin tilasta liian pienenä, joka on ruhtinaallinen isolle osalle kaupunkiautoja.
 
Kyllä minä varsin hyvin ymmärrän, että olet määrittänyt oman 5 metrin maantielaivasi perusteella jonkun kuvitteellisen skenaarion/tilan alarajan, johon ei voi muu auto mahtua kolhimatta koslaasi. Ja tällä määritelmällä sitten oikeutat sen, että pysäköit vieden muilta pysäköintitilaa. Ei hyvä, varsinkin kun puhut jostain 5 metrin tilasta liian pienenä, joka on ruhtinaallinen isolle osalle kaupunkiautoja.

No sitten olen kusipää, mutta kuten sanottu, näissä rajatapauksissa mieluummin suojelen omaani, kuin miellytän muita. Muiden miellyttämisestä ei ole muuta iloa kuin että saa hyvesignaloida ja tuntea itsensä lampaaksi.

Jokaisen pitäisi ottaa tuo opiksi ja laittaa itsensä aina etusijalle muiden miellyttämisen sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jokaisen pitäisi ottaa tuo opiksi ja laittaa itsensä aina etusijalle muiden miellyttämisen sijaan.
Voiko tätä vinkkiä soveltaa esimerkiksi kärkikolmioiden kanssa? Vai puhutko edelleen siitä kuvitteellisesta ja sentilleen mitatusta pysäköintiin liittyvästä marginaalitapauksesta?
 
100 autoa tänään moottoritiellä (1-tie aamulla) - kahdessa takasumuvalo päällä itselläni lisäksi. Voi ***tus.
 
100 autoa tänään moottoritiellä (1-tie aamulla) - kahdessa takasumuvalo päällä itselläni lisäksi. Voi ***tus.
Saksalaisissa autoissa on se outo mekanismi, että pyöritettävää vipua pitää vetää itseensä päin, jotta sumarit saa päälle. Suomiautoissa tuohon namiskaan ei tarvitse normaalioloissa ikinä muutenkaan koskea, joten harva hiffaa että se liikkuu kaikissa kolmessa ulottuvuudessa

Suurin osa kuskeista ei välitä tai tiedä mikä on sumuvalo ja miten sitä pitäisi käyttää. Vain erittäin valaistuneet ja kohteliaat kuljettajat osaavat pitää sitä päällä kun tarvitsee, mutta ei koskaan turhaan. Jos kuulut tähän porukkaan, olet parhaimman kahden prosentin sisällä mitä liikennekäyttäytymisen tulee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom