Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Voisitko nyt kuitenkin lukea kysymyksen ennenkuin vastailet taas noin pitkästi asian ohi? Kysymys oli, että JOS et halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mikä on tapasi pitää auto paikallaan liikennevaloissa.

Eli et sinä voi tähän vastata että jarrupolkimella, kun se oli suljettu pois jo heti kättelyssä.
Tee oma ketju tälle vänkäämiselle. Ei liity mitenkään tämän ketjun aiheeseen:

Keskustelua asioista ja liikenteessä vastaan tulleista tilanteista, jotka ärsyttävät autoilijoissa toista kanssa-autoilijaa.
 
Käytän luonnollisesti jalkajarrua, mutta koska kysymykseen ei saa vastata miten oikeasti toimii,

Älä turhaan lähde tuollaiselle uhriutumislinjalle leikkimään tyhmää. Ei ole kyse siitä ettei saisi vastata siten miten oikeasti toimii, kun kyse oli nimenomaan sellaisten tilanteiden vertailusta, missä jalkajarrua ei käytetä. Eli jos sinä käytät aina jalkajarrua, niin silloin tämä kysymys ei ollut sinulle. Vertautuu vähän siihen, että jos kysyisin että juotko mieluummin valko- vai punaviiniä, niin sinä tulisit siihen vastaamaan että juot mieluummin olutta ja uhriutuisit sitten kun "ei saa vastata sitä mitä oikeasti joisin".

Käsijarrua en käytä käytännössä koskaan, kun se on sähköinen ja sen pieni kytkin on piilossa jossakin ratin alla.

Kiitos, tässä tuli vihdoinkin yksi hyvä perustelu. Eli jos auto on toteutettu niin, että seisontajarrun käyttäminen on vaivalloista.
 
Tee oma ketju tälle vänkäämiselle. Ei liity mitenkään tämän ketjun aiheeseen:

Liittyy sillä tavalla, että kanssa-autoilijoissa ärsyttää se, kun liikennevaloista lähteminen on joillakin niin helvetin hidasta, niin pohdin että onko tässä joidenkin kohdalla se syy, kun alkavat liikkellelähdön aikaan vekslaamaan vielä vaihteita.
 
Älä turhaan lähde tuollaiselle uhriutumislinjalle leikkimään tyhmää. Ei ole kyse siitä ettei saisi vastata siten miten oikeasti toimii, kun kyse oli nimenomaan sellaisten tilanteiden vertailusta, missä jalkajarrua ei käytetä. Eli jos sinä käytät aina jalkajarrua, niin silloin tämä kysymys ei ollut sinulle. Vertautuu vähän siihen, että jos kysyisin että juotko mieluummin valko- vai punaviiniä, niin sinä tulisit siihen vastaamaan että juot mieluummin olutta ja uhriutuisit sitten kun "ei saa vastata sitä mitä oikeasti joisin".
Minä uhriudun vain siitä, että sinä pilaat tässä jo toista ketjua tuolla trollahtavalla offtopic-vänkkäykselläsi.
 
Liittyy sillä tavalla, että kanssa-autoilijoissa ärsyttää se, kun liikennevaloista lähteminen on joillakin niin helvetin hidasta, niin pohdin että onko tässä joidenkin kohdalla se syy, kun alkavat liikkellelähdön aikaan vekslaamaan vielä vaihteita.
Mutta et kuitenkaan halua kuulla sitä yleisintä vastausta, eli että käytän jarrupoljinta. :facepalm:
 
Mutta et kuitenkaan halua kuulla sitä yleisintä vastausta, eli että käytän jarrupoljinta. :facepalm:

Lue ketjua ennenkuin heität noita typeryyksiä. Totta kai se on yleisin vastaus. Tässä koko tapauksessa oli kysymys siitä, että JOS ei käytä jarrupoljinta, niin mikä on sille vaihtoehto pitää auto paikallaan. Tajuatko?
 
Minä uhriudun vain siitä, että sinä pilaat tässä jo toista ketjua tuolla trollahtavalla offtopic-vänkkäykselläsi.

En pilaa toista ketjua, vaan siirsin sen tänne, koska se ei mielestäni kuulunut sähköautoketjuun.

Eikä kyse ole trollauksesta, vaan ihan oikeasti haluan keskustella siitä, miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita. Puhumattamaan mahdollisista riskeistä kun liikkeellelähdössä kiireessä vetääkin vaihdevivun väärään asentoon. Näitäkin on sattunut. Taikka sitten vapaalla pitäessään vahingossa rullaakin toiseen autoon osuman.
 
Eikä kyse ole trollauksesta, vaan ihan oikeasti haluan keskustella siitä, miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita. Puhumattamaan mahdollisista riskeistä kun liikkeellelähdössä kiireessä vetääkin vaihdevivun väärään asentoon. Näitäkin on sattunut. Taikka sitten vapaalla pitäessään vahingossa rullaakin toiseen autoon osuman.
Ihan samasta syystä kuin miksi sinä haluat vensklata sen käsijarrun kanssa. Ei se aiheuta sen enempää viivettä tai ongelmia ja monissa tapauksissa se on luontevampaa niin.

Autoja, kuljettajia, hallintalaitteita ja tottumuksia on erilaisia. Varmasti suurin osa automaattivaihteisilla ajavista pitää vaihdetta koko ajan D-asennossa ja jalkaa jarrulla. Jos joku haluaa tuosta jostain syystä poiketa, niin vaihtoehtoja on kaksi, se P-asento tai käsijarru. Minulle ainakin edellä mainituista syistä johtuen se P-asento on nopeampi ja luontevampi.

Ei tässä sen syvällisempää pohdintaa tai keskustelemista tarvita.
 
Ihan samasta syystä kuin miksi sinä haluat vensklata sen käsijarrun kanssa. Ei se aiheuta sen enempää viivettä tai ongelmia ja monissa tapauksissa se on luontevampaa niin.

Ei kannata puhua toisten päähän paskaa. Minä en halua venkslata käsijarrun kanssa, minulla ei autossa käsijarrua edes ole. Minä olen tässä vain perustellut, miksi seisontajarrulla auton paikallaan pitäminen on yksinkertaisempaa kuin vaiteita vekslaamalla, sillä vaihteiden vekslaaminen vaatii aina jarrupolkin painamisen kun vaihtaa takaisin D:lle. Seisontajarrulla tuollaista kommenverkkia ei tarvita. Siksi haluaisin kuulla perusteluita, miksi joku silti niin haluaa tehdä.

Sinulta sain yhden hyvän vastauksen, eli se, jos jostian syystä autossa se seisontajarrun kytkin on sijoitettu ergonomisesti huonoon paikkaan.
 
Voisitko nyt kuitenkin lukea kysymyksen ennenkuin vastailet taas noin pitkästi asian ohi? Kysymys oli, että JOS et halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mikä on tapasi pitää auto paikallaan liikennevaloissa.

Eli et sinä voi tähän vastata että jarrupolkimella, kun se oli suljettu pois jo heti kättelyssä.
En pilaa toista ketjua, vaan siirsin sen tänne, koska se ei mielestäni kuulunut sähköautoketjuun.

Eikä kyse ole trollauksesta, vaan ihan oikeasti haluan keskustella siitä, miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita. Puhumattamaan mahdollisista riskeistä kun liikkeellelähdössä kiireessä vetääkin vaihdevivun väärään asentoon. Näitäkin on sattunut. Taikka sitten vapaalla pitäessään vahingossa rullaakin toiseen autoon osuman.
Vastaan juuri niinkuin haluan. Kyllä luin kysymyksen ja siihen on olennainen se että, miksi sitä jalkajarrua ei jossain tilanteessa haluaisi käyttää?

Eikä kannata vetää johtopäätöksiä, että "miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita" jos ainoa syy vastauksille on tuo sun antama lisäehto, että mitä silloin kun jarrupoljinta ei halua käyttää.

Tuo sun perustelukin käsijarrun käytön paremmuudesta on kyllä aika spesifi vain joihinkin tiettyihin autoihin. Ehkä just sun autolla toimii noin, mutta monella autolla ei toimi.
 
Eikä kannata vetää johtopäätöksiä, että "miksi jotkut haluavat vekslata noita vaihteita liikennevaloissa seistessään ja näin aiheuttaa ylimäääristä viivettä liikkeellelähtöön ja näin ärsyttää kanssa-autoilijoita" jos ainoa syy vastauksille on tuo sun antama lisäehto, että mitä silloin kun jarrupoljinta ei halua käyttää.

Ei se ole mikään lisäehto. Se vaan ei liity kysymykseen millään tavalla. Kysytäänpä näin. Jos minä kysyisin sinulta, että pidätkö enemmän puna- vai valkoviinistä, niin tulisitko sinä siihen vittuilemaan että tykkäät oluesta ja sitten valittamaan että miksi on laitettu tuollainen lisäehto kysymykseen, että olutta ei saa vastata?

Koko homma lähti siitä kun foorumin toinen kirjoittaja kertoi, että hän käyttää vaihteiston vapaata (N) silloin kun ei halua liikennevaloissa pitää autoaan paikallaan jarrupolkimella. Johon minä sitten kysyin, että eikös seisontajarru olisi parempi vaihtoehto. Ja kun tähän sitten muutkin kommentoivat, että käyttävät mieluummin vaihteistoa kuin seisontajarrua, niin ajattelin kartoittaa tarkemmin, miksi tuota vaihtoehtoa pidetään parempana.

Tähän ei juuri sen vuoksi liity mitenkään se vaihtoehto, että autoa pidetään paikalla jarrupolkimella, koska kyse on vain ja ainoastaan sellaisista tilanteissa, missä sitä jarrupoljinta ei syystä taikka toisesta haluta käyttää.

Tuo sun perustelukin käsijarrun käytön paremmuudesta on kyllä aika spesifi vain joihinkin tiettyihin autoihin. Ehkä just sun autolla toimii noin, mutta monella autolla ei toimi.

No tässä yksi vastaus jo tuli, että jossain autossa seisontajarrun kytkin on niin hankalassa paikassa, että sitä ei haluta käyttää. Mutta jos seisontajarrun kytkin on siinä samassa keskikonsolissa vaihteenvalitsimen kanssa, niin mielellään kuulisin perusteluita, miksi joku kokee vaihteen vekslaamisen helpommaksi vaihtoehdoksi.
 
Lumisadetta moottoritiellä. Pakkaslumi pöllyää kuten tavallista. Kuulas päivä jotenka autom valot luulevat päiväksi. Entiiä miten uusien autojen kuljettajille saisi valot syttymään niin että autoissakin sytyttäisivät kun sää sitä vaatii. Taka sumuvalokin on pöllylumessa oiva lamppu.
 
Lumisadetta moottoritiellä. Pakkaslumi pöllyää kuten tavallista. Kuulas päivä jotenka autom valot luulevat päiväksi. Entiiä miten uusien autojen kuljettajille saisi valot syttymään niin että autoissakin sytyttäisivät kun sää sitä vaatii. Taka sumuvalokin on pöllylumessa oiva lamppu.

Tämä vaatisi poliisilta aktiivista toimintaa ja kylmästi sakkoja jakelemaan. On käsittämätöntä että niin suuri määrä suomalaisista kuljettajista ovat niin idiootteja, että ajavat autolla vaikka eivät tiedä miten sen valot toimivat, mikä on yksi tärkeimmistä turvallisuusvarusteista.

On paljon kuljettajia, jotka eivät varmaan edes tiedosta, että on kuljettajan tehtävä huolehtia että valot palavat asianmukaisesti. Itse ottaisin tuollaisilta kortin pois.
 
Ei se ole mikään lisäehto. Se vaan ei liity kysymykseen millään tavalla. Kysytäänpä näin. Jos minä kysyisin sinulta, että pidätkö enemmän puna- vai valkoviinistä, niin tulisitko sinä siihen vittuilemaan että tykkäät oluesta ja sitten valittamaan että miksi on laitettu tuollainen lisäehto kysymykseen, että olutta ei saa vastata?

Koko homma lähti siitä kun foorumin toinen kirjoittaja kertoi, että hän käyttää vaihteiston vapaata (N) silloin kun ei halua liikennevaloissa pitää autoaan paikallaan jarrupolkimella. Johon minä sitten kysyin, että eikös seisontajarru olisi parempi vaihtoehto. Ja kun tähän sitten muutkin kommentoivat, että käyttävät mieluummin vaihteistoa kuin seisontajarrua, niin ajattelin kartoittaa tarkemmin, miksi tuota vaihtoehtoa pidetään parempana.

Tähän ei juuri sen vuoksi liity mitenkään se vaihtoehto, että autoa pidetään paikalla jarrupolkimella, koska kyse on vain ja ainoastaan sellaisista tilanteissa, missä sitä jarrupoljinta ei syystä taikka toisesta haluta käyttää.
Tuo sun kysymys on enneminkin, että jos oot olutbaarissa, mutta et halua juoda olutta niin joisitko silloin puna- vai valkoviiniä. Niin silloin olennainen kysymys olisi että miksi olet sitten olutbaarissa, jos et halua juoda olutta?

Kysymyksen asettelu on jo lähtökohtaisesti outo. Miksi se itsestäänselvin vastaus pitää olla pois suljettu? Itse en ainakaan keksi mitään syytä miksi liikennevaloissa en haluaisi painaa jarrupoljinta. Toisin sanoen mikään noista sun antamista vaihtoehdoista ei ole relevantti kun aina haluan painaa sitä jarrupoljinta.

Eiköhän sunkin kannattais kysyä noilta muutamalta tyypiltä, jotka laittavat auton vapaalle liikennevaloissa, että miksi toimivat näin? Eikä yrittää tehdä tästä jotain yleisluontoista galluppia missä ei ole oikein mitään järkeä.
 
Kysymyksen asettelu on jo lähtökohtaisesti outo. Miksi se itsestäänselvin vastaus pitää olla pois suljettu? Itse en ainakaan keksi mitään syytä miksi liikennevaloissa en haluaisi painaa jarrupoljinta. Toisin sanoen mikään noista sun antamista vaihtoehdoista ei ole relevantti kun aina haluan painaa sitä jarrupoljinta.

Oletko tosissasi, ettet ymmärrä? Ei sitä ole poissuljettu, se vaan ei liity tähän kysymykseen millään tavalla. Se on oletusarvo, että jarrupolkimella pidetään auto valoissa paikallaan. Nyt oli vaan kyse siitä, että jos jostain syystä ei halua jarrupoljinta pitää pohjassa, niin mikä on vaihtoehto.

Ja jarrupolkimen käyttämättömyydelle voi olla ihan niinkin yksinkertainen syy, että on mukavampi siinä odotellessa pitää jalka rentona, eikä painaa jarrua.

Kuulostaa nyt vähän siltä, että sinua nolottaa se, ettet tajunnut lukea kysymyksen kontekstia, eikä sinussa ole miestä myöntämään että tuli mokattua, niin alat sitten mollaamaan koko kysymystä.

Itselläni on sen verran moderni auto, ettei minun tarvitse tuollaisesta edes huolehtia. Kun pysähdyn valoihin, niin seisontajarru menee automaattisesti päälle ja voin ottaa jalan pois jarrupolkimelta ja siirtää jo valmiiksi kaasupolkimen päälle odottelemaan liikkeellelähtöä.
 
Lumisadetta moottoritiellä. Pakkaslumi pöllyää kuten tavallista. Kuulas päivä jotenka autom valot luulevat päiväksi. Entiiä miten uusien autojen kuljettajille saisi valot syttymään niin että autoissakin sytyttäisivät kun sää sitä vaatii. Taka sumuvalokin on pöllylumessa oiva lamppu.

Olin itse tuolla mukana. Sumari käytössä ja yritin pitää pitkän turvavälin, kun oli niin surkea näkyvyys. Tämän monet ymmärsivät väärin ja lähtivät kauheasti pöllyäviin ohituksiin. Yleensä ajoin samaa nopeutta, mutta halusin oikeasti nähdä eteeni. Myöhemmin tuli Kuopiota lähestyttäessä vielä jäätävä sade tuulilasille. Aika moni oli autonsa kanssa tienposkessa skrapaamassa, kun eivät auton puhaltimet pystyneet pitämään tuulilasia tarpeeksi lämpimänä ja puhtaana jäästä.
 
Eiköhän sunkin kannattais kysyä noilta muutamalta tyypiltä, jotka laittavat auton vapaalle liikennevaloissa, että miksi toimivat näin? Eikä yrittää tehdä tästä jotain yleisluontoista galluppia missä ei ole oikein mitään järkeä.

Itse poljen jarrua melkein aina kun olen valoissa, mutta silloin tällöin:
-jätän jarrun polkematta ja kytkimen pohjassa (vaatii tasaisen maan). Ei varsinaista syytä, mietin ehkä että turha sitä jarrua on painaa jos ei tarvi.
-tosi harvoin: vaihdan vapaalle ja vedän käsijarrun (vaan tilanteissa, jossa tiedän valokierron hyvin ja odotettu odotusaika on pitkä). Tällöin saa molemmat jalat pois polkimilta, mutta tässäkin tilanteessa poistan käsijarrun (ja vaihdan poljinjarruun) hyvissä ajoin ennen valon vaihtumista.

Sinänsä kyllä tyhmä keskustelu, mutta tulipahan osallistuttua. Kaikki tavat on yhtä hyviä kunhan kuski on vaan hereillä.
 
Mitä väliä sillä on millä kukin autoaan pitää paikallaan? Ihme vänkäämistä täysin väärässä ketjussa.
 
Mitä väliä sillä on millä kukin autoaan pitää paikallaan? Ihme vänkäämistä täysin väärässä ketjussa.

Eikö tuolla samalla logiikalla voisi sitten kysyä, että mitä väliä sillä on mitä kukin autollaan touhuaa liikenteessä? Jolloin koko ketju olisi ihan turha.

Ketjun aiheen mukaisesti minua ärsyttää liikenteessä se, kun pitäisi vihreillä valoilla lähteä liikkeelle, niin siellä autossa tuusataan jotain eikä liikuta. Mietin vain että onko se juuri tuota, että siellä etsitään oikeaa vaihdetta silmään, kun on laitettu vaihde vapaalle tai P:lle :)
 
Oikea paikka tälle hämmentävälle kiukuttelulle olisi ollut

 
Ketjun aiheen mukaisesti minua ärsyttää liikenteessä se, kun pitäisi vihreillä valoilla lähteä liikkeelle, niin siellä autossa tuusataan jotain eikä liikuta. Mietin vain että onko se juuri tuota, että siellä etsitään oikeaa vaihdetta silmään, kun on laitettu vaihde vapaalle tai P:lle :)

No olivatko ne painaneet jarrua vai ei? Näillä säillä mun oletus on, että etummainen ei pääse liikkeelle, ainakaan vauhdilla. Etenkään jos painavat liikaa kaasua.

Tänään hämmennyin liikenteessä, kun jarruttelin vaihtuviin valoihin, joista jarruttamatta olisin mennyt selvästi päin punaisia. Laskettelin punaisiin valoihin, pysähdyin, viereiseltä kaistalta meni auto omasta autosta ohi ja punaisista läpi, hidastamatta. Varmaan törkein näkemäni 'vanhoista' ajo minkä nähnyt.
 
Tänään hämmennyin liikenteessä, kun jarruttelin vaihtuviin valoihin, joista jarruttamatta olisin mennyt selvästi päin punaisia. Laskettelin punaisiin valoihin, pysähdyin, viereiseltä kaistalta meni auto omasta autosta ohi ja punaisista läpi, hidastamatta. Varmaan törkein näkemäni 'vanhoista' ajo minkä nähnyt.
ei vaan tullut ylikovaa liukkaalla ja joutui väistämään toiselle kaistalle ja sitten paniikki siitä etiäpäin?
Törkeimmän punaisia päin ajon näin joskus varmaan +8 vuotta sitten yöllä tullinpuomin shellin kulmalla, kun olin taksin kyydissä ja edellä mennyt taksi ajoi täysin tahallaan punaisista läpi neljää-viittäkymppiä. Samaan aikaan tuli moottoripyörä risteävältä kadulta ja vain jollain ihmeen tuurilla sai sen verran väistettyä kaatumatta ettei jäänyt alle.
 
Eli oma perustelu on se, että seisontajarru on yksinkertaisempi käyttää. Kun pysäytät auton risteykseen, niin seisontajarru päälle ja jalka pois jarrupolkimelta. Kun haluat lähteä liikkeelle, niin seisontajarru pois päältä ja jalalla kaasua. Ja riippuen siitä kuinka moderni auto on kyseessä, niin tuo seisontajarru voi lähteä automaattisesti pois päältä kun painat kaasua, jolloin sekin vaihe jää pois ja vielää modernimmassa autossa seisontajarru menee päällekin itsestään pysäytettäessä, jolloin sekin vaihe jää pois.

Sen sijaan jos haluaa vaihteen vekslata P:lle tai N:lle, niin verrattuna tuohon seisontajarrun käyttöön, joudut erikseen vielä polkaisemaan jarrupoljinta, kun vaihdat vaihteen takaisin D:lle, eli se tekee tästä jo monivaiheisemman operaation kuin seisontajarrun käyttö.

*Tarkennuksena vielä, että seisontajarrulla tässä tarkoitetaan mitä tahansa mekanismia, jolla kyseinen auto pysyy paikoillaan ilman jarrupoljinta, olipa se sitten kyseisessä autossa auto-hold, mäkilähtöavustin taikka sitten perinteinen käsijarru.
Oothan huomioinut että automaatilla d päällä (=veto päällä osassa autoja) kässärin kanssa seisoskelu ei ole kovin älykästä. Vaijeri katkeaa tms ongelma niin oot edellä ajavan perseessä ennenkun kerkeät jarrulle. Toki jossei autosi vedä D päällä/on manuaali/tms niin ongelmaa ei ole.
 
Oothan huomioinut että automaatilla d päällä (=veto päällä osassa autoja) kässärin kanssa seisoskelu ei ole kovin älykästä. Vaijeri katkeaa tms ongelma niin oot edellä ajavan perseessä ennenkun kerkeät jarrulle. Toki jossei autosi vedä D päällä/on manuaali/tms niin ongelmaa ei ole.
Joo, tämä oli mun moka. En ottanut huomioon, että osa ajelee vielä sen aikaisilla autoilla, mitkä tosiaankin toimivat noin. Ei sellaisilla tuo seisontajarrun käyttö toimi.
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)

Ajan manuaalilla, ja aika usein liikennevaloissa käytän seisontajarrua ja laitan vaihteen vapaalle ja nostan kytkimen ylös. Poikkeuksena jos tiedän että pysähdys tulee olemaan hyvin lyhyt tai jos olen jonossa ekana, niin saatan pitää vain kytkimen ja jarrupolkimen pohjassa. Tapa käyttää seisontajarrua on tullut ihan vain siksi, että koen sen mukavammaksi, jos seison valoissa vaikka useamman kymmenen sekuntia. Kun valo vaihtuu, menee sekunti tai enintään kaksi laittaa vaihde päälle ja käsijarru pois, jos edessä on edes yksi auto niin yleensä pääsen liikkeelle heti kun edellä menijäkin liikahtaa.

Edit: Ärsytykseen tämä liittyy siten, että en tästä tavasta huolimatta ole käytännössä koskaan tukkona liikennevaloissa. Seuraan niitä valoja ja toimin niiden mukaan, ja lähden liikkeelle niin ripeästi kuin mahdollista. Useimmiten on niin päin, että voisin lähteä nopeamminkin, mutta edellä menijät estävät.
 
En tiedä muista, mutta nykyautoissa on noi normaalit jarrut niin tehostetut, että kun omalla manuaalivaihteisella autolla päästän kepin vapaalle, niin ei sitä jarrupoljinta varsinaisesti tarvi painaa, että auto pysyy siinä valoissa vaan riittää kunhan se oikea jalka on sitä jarrupoljinta vasten samoin kuin voisi olla lattiaa vasten. Monessa autossa on vieläpä sellanen hold toiminto eli jarrua tarvitsee pumpata kerran vähän napakammin niin auto pysyy paikallaan kunnes huomaa että nyt pyritään eteenpäin. Sikälis normijarru valoissa on kätevä, että viimeistään jarruvalojen sammuminen antaa takanaolevalle signaalin että nyt voitaisiin lähteä, monet kun eivät yritä sellaista formulastarttia samanaikaisella liikkeellä vaan lähtevät kun edeltävä liikkuu.
 
Lisättäkööt tuohon jarrukeskusteluun sen verran, että aivan 100 % varmuudella en ole siellä valoissa hidastava tekijä, vaikka oma tapani vaatisikin yhden tai viisi painallusta muuta tapaa enemmän. Jos näin olisi, en sitä tapaa käyttäisi (enkä siis juuri koskaan käytä). P:lle laittaessa ainoa ylimääräinen vaihe käsijarruun nähden on D:lle vaihtaminen liikkeelle lähtiessä. En ole täysin varma, mutta uskoisin, että yleisimpiä syitä hidasteluihin liikennevaloissa on se, että näppäillään puhelinta, ajetaan manuaaliaskilla eikä ennakoida ykköselle vaihtamista ja/tai ei muuten vaan seurata risteysalueen muiden valojen rytmiä.
 
Ei vaan se oli toinen käyttäjä joka näin kertoi ettei halua pitää jarrua pohjassa, mutta se ei tässä ollut se oleellinen pointti. Minä ihmettelin sitä, että miksi joillekin se seisontajarrun käyttö on jokin mörkö ja sen käyttämisen sijaan aletaan vekslaamaan vaihteita N:lle tai P:lle.

Moni on kommentoinut juuri niinkuin sinäkin, että vekslaavat mieluummin vaihteita, mutta kukaan ei ole minkäänlaista perustelua osannut antaa asialle. Ja minua nimenomaan kiinnostaisi ne perustelut, koska itse en hoksaa miksi joku niin haluaisi toimia. Paitsi toki manuaalivaihteisella ymmärrän vapaalle laiton, jos ei halua kytkintä pitää pohjassa.
Voisitko nyt kuitenkin lukea kysymyksen ennenkuin vastailet taas noin pitkästi asian ohi? Kysymys oli, että JOS et halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mikä on tapasi pitää auto paikallaan liikennevaloissa.

Eli et sinä voi tähän vastata että jarrupolkimella, kun se oli suljettu pois jo heti kättelyssä.
Liittyy sillä tavalla, että kanssa-autoilijoissa ärsyttää se, kun liikennevaloista lähteminen on joillakin niin helvetin hidasta, niin pohdin että onko tässä joidenkin kohdalla se syy, kun alkavat liikkellelähdön aikaan vekslaamaan vielä vaihteita.
Samaa mieltä joidenkin nimimerkkien kanssa että ehkä joku muu ketju olisi ollut parempi, ja jos ei halunnut vänkäämistä, niin aiheen aloitus olisi voinut olla selkeämpi, ja suoraan kertoa mikä ärsyttää, nyt lukijat vastasi kysymykseen, josta sitten saatii toivottu ärsytys.

Mutta jos nyt on tilanne missä ollaan mäessä esim valoissa yms, ja ei saa käyttää jalkajarrua. Niin käsijarru voi olla ihan toimiva juttu, ja usein myös ainoa. Jos lievä mäki ja automaatti, niin miksei myös P asento. Jälkimmäinen voi olla ihan näppärä. Manuaalissa vaihteenvaraan jättäminen vaatisi sammuttamista. Tutulla autolla mihin rutinoitunut käyttö niin automaatilla pakin söhlääminen ei välttämättä ole ihan ykkös moka, ja jos nyt käsjarrupysäköinti ja vaihde vapaalla juttu vertaat, niin ehkä vähän pienempi riski siinä pakkia kiskoa. Se miten nopeasti pääsee liikkeelle riippuu kovasti siitä kokonaisuudesta. Jossain käsijarrunkanssa voi olla helppoa tai jopa halpompaa kuin ilman, jossain tosiessa vaikeampaa.

Jos taka-ajatuksena oli myös jarrulla valoissa seisominen, "vaihde päällä", niin onhan edellä oleva (P, Vapaa, käsijarru) myös riskiä vähentävää, varsikin manuaalissa, mutta myös automaatilla, vähän jälkimmäisen toteutuksesta riippuen.

Jos taasen pohdit millä lähtee viivalta nopeiten kun vihreä syttyy, niin sekin riippuu niin kovasti siitä autosta. Automaatilla jarrupohjaa, D päälle, ja lappupohjaan, jarru vapaaksi kun valo syttyy. Manuaalilla työläämpää. Sähkiksillä sitten tarjolla lisävaihtoehtoja. Mutta noilla mennään ehkä jo otsikon aiheesee, Seisoo miten seisoo, niin rauhallisesti lähtö ei ärsytä, jos ajoissa lähtee.
 
Oulussa on pakko olla joku täysin kelvoton ajo-opettaja, sillä jo vuosikymmeniä moottoritielle liittyminen on tuolla niin hemmetin vaikeaa jokaiselle osapuolelle. Siellä taidetaan opettaa väistämään tielle liittyvää ja liittyvänä osapuolena tähtäämään niitä kohti, jotka eivät väistä. Pääprinsiippi on, että kenenkään ei tule antaa ajaa ilman häiriöitä.

Ilmiantakaa Oulun ajo-opettajat jotta voimme yleisen liikenneturvallisuuden nimissä ryhtyä toimiin.

Oulussa puolet ongelmasta ovat motarilla jonossa ilman asiallista turvaväliä ajavat toopet. Toinen puolisko sitten ne muulla tavalla ajotaidottomat.

Ja aina kun Oulu mainitaan tieliikenneasioiden yhteydessä, pitää mainita oululainen erityispiirre "ajan vain oikeaa kaistaa ja tukin liikenteen, vaikka vasenkin olisi käytettävissä". Kaikki oululaiset vaan kurssille nimeltä "Kuinka täytän molemmat kaistat ja annan tilaa liittyjille".
 
Ja aina kun Oulu mainitaan tieliikenneasioiden yhteydessä, pitää mainita oululainen erityispiirre "ajan vain oikeaa kaistaa ja tukin liikenteen, vaikka vasenkin olisi käytettävissä". Kaikki oululaiset vaan kurssille nimeltä "Kuinka täytän molemmat kaistat ja annan tilaa liittyjille".

Moottoritiellä nimenomaan pitää ajaa oikeaa kaistaa. Vasenta kaistaa käytetään vain ohittamiseen.
 
Oulussa puolet ongelmasta ovat motarilla jonossa ilman asiallista turvaväliä ajavat toopet. Toinen puolisko sitten ne muulla tavalla ajotaidottomat.

Ja aina kun Oulu mainitaan tieliikenneasioiden yhteydessä, pitää mainita oululainen erityispiirre "ajan vain oikeaa kaistaa ja tukin liikenteen, vaikka vasenkin olisi käytettävissä". Kaikki oululaiset vaan kurssille nimeltä "Kuinka täytän molemmat kaistat ja annan tilaa liittyjille".
Niin tämähän on nimenomaan siellä Oulussa ongelmana, että kuvittelevat jotain ihan omia väistämisvelvollisuuksia moottoriteille. Se hemmetin peräpeilitön Qashqai. Joka kerta väärällä kaistalla kun Oulun ohi ajaa.
 
Niin tämähän on nimenomaan siellä Oulussa ongelmana, että kuvittelevat jotain ihan omia väistämisvelvollisuuksia moottoriteille. Se hemmetin peräpeilitön Qashqai. Joka kerta väärällä kaistalla kun Oulun ohi ajaa.

Olenpa törmännyt sellaisiinkin, kun motarille liittyjä on jo valmiiksi sopeuttanut vauhtinsa motarin vauhtiin ja katsonut sopivan välinkin mihin tulla, niin motarilla ajava päättääkin laittaa kaasua syvemmälle ja ajaa tuon välin kiinni, ettei vaan perkeeleen liittyjä pääse hänen eteensä :)

Ja sitten on vielä niitäkin, jotka tulevat motarin vasenta kaistaa ja vaihtavat oikealle kaistalle juuri liittymän kohdalla, jolloin meinaa kolistaa liittymästä tulijan kanssa.
 
Niin tämähän on nimenomaan siellä Oulussa ongelmana, että kuvittelevat jotain ihan omia väistämisvelvollisuuksia moottoriteille. Se hemmetin peräpeilitön Qashqai. Joka kerta väärällä kaistalla kun Oulun ohi ajaa.
En tarkoittanut moottorietiellä ajamista, vaan muilla teillä joissa enemmän kuin 1 kaista suuntaansa.
 
Ehkä, jos liikennevalot ei poikkeuksellisesti toiminnassa, niin niitä kävelijöitä voisi päästää menemään. Tai ainakin varoa edes sitä ekaluokkalaista joka ylittämässä. Pitää varmaan ajaa lapsi kouluun ensimmäiset kymmenen kouluvuotta... (snadisti liioitellen). On sellaisiakin risteyksiä missä valottomina joistakin suunnista on hyvin hidasta päästä, mutta näissä ei nyt paljoa liikennettä ollut.

Erityiskiitos ylinopeutta porhaltavalle taksille ja toiselle kuljettajalle joka väisti aikuisia ja porhalsi sen ekaluokkalaisen (tai lyhyen tokaluokkalaisen) edestä.
 
Ehkä, jos liikennevalot ei poikkeuksellisesti toiminnassa, niin niitä kävelijöitä voisi päästää menemään. Tai ainakin varoa edes sitä ekaluokkalaista joka ylittämässä. Pitää varmaan ajaa lapsi kouluun ensimmäiset kymmenen kouluvuotta... (snadisti liioitellen). On sellaisiakin risteyksiä missä valottomina joistakin suunnista on hyvin hidasta päästä, mutta näissä ei nyt paljoa liikennettä ollut.

Erityiskiitos ylinopeutta porhaltavalle taksille ja toiselle kuljettajalle joka väisti aikuisia ja porhalsi sen ekaluokkalaisen (tai lyhyen tokaluokkalaisen) edestä.
Siis jos valoristeyksessä ei ole suojatietä, niin ehkä jalankulku suunniteltu menemään jostain muualta. Jos taasen puhut siitä että autokuskit ei anna jalankulkijalle esteetöntä pääsyä suojatien yli, niin joo. Oli kumpi oli, niin satunnaisen valorikon takia ei ehkä kannata alkaa kurling vanhemmaksi, vaan käydä se turvallinen reittiä läpi ja korostaa turvallisuus edellä, jos ei pääse yli turvallisesti niin sitten ei mennä. En tiedä mitä siinä vanhemapa tekee, hyppää eteen toivoen ettei ylinopeutta-ajava ajakkaan päälle.

Valorikko ja vilkas jalankulkuristeys (Esim koululaisten liikkumusaika), niin normaalisti siinä käy niin että väistämisvelvolliset autoilijat eivät pääse senkään vertaa, ja herkästi voivat joutu pysähtyy osittain suojatien päälle, voi syntyä vaarallisia paikkoja myös jalankulkijoilla sikin soki olevien autojen takia ja sen takia että huomioitavaa paljon enemmän, niin voi jäädä huomaamatta. Lyhyt ihmiset kannattaa opettaa siihen että sielä lasin takaa näkee loppujen lopuksi paljon huonommin.
 
Ehkä, jos liikennevalot ei poikkeuksellisesti toiminnassa, niin niitä kävelijöitä voisi päästää menemään. Tai ainakin varoa edes sitä ekaluokkalaista joka ylittämässä. Pitää varmaan ajaa lapsi kouluun ensimmäiset kymmenen kouluvuotta... (snadisti liioitellen). On sellaisiakin risteyksiä missä valottomina joistakin suunnista on hyvin hidasta päästä, mutta näissä ei nyt paljoa liikennettä ollut.

Erityiskiitos ylinopeutta porhaltavalle taksille ja toiselle kuljettajalle joka väisti aikuisia ja porhalsi sen ekaluokkalaisen (tai lyhyen tokaluokkalaisen) edestä.

Eikös valosristeyksissä ole aina myös suojatie, eli jos valot eivät ole toiminnassa, niin kävelijöillä on aina automaattinen etukävelyoikeus?
 
Eikös valosristeyksissä ole aina myös suojatie, eli jos valot eivät ole toiminnassa, niin kävelijöillä on aina automaattinen etukävelyoikeus?

Ei aina ole, mutta näissä oli. Sitähän tässä ihmettelen, kun valojen sammuminen poistaa myös liikennesäännöt. Ihmetellyt tätä ennenkin.

e. Se pieni kaveri osasi katsoa oikeaan suuntaan, ja pysähtyi saarekkeen reunaan, eikä etenkään juoksemaan vaikka tuli aikuisia toisesta suunnasta. Olisi muuten litistynyt.
 
Ei aina ole, mutta näissä oli. Sitähän tässä ihmettelen, kun valojen sammuminen poistaa myös liikennesäännöt. Ihmetellyt tätä ennenkin.

e. Se pieni kaveri osasi katsoa oikeaan suuntaan, ja pysähtyi saarekkeen reunaan, eikä etenkään juoksemaan vaikka tuli aikuisia toisesta suunnasta. Olisi muuten litistynyt.

Eipä sitä tartte ihmetellä kun suurin osa autoilijoista on idiootteja. Itselläni on tapana potkaista tuollaisten kylkeen, jos vaan satun kohdalle ja osun.
 
Eipä sitä tartte ihmetellä kun suurin osa autoilijoista on idiootteja. Itselläni on tapana potkaista tuollaisten kylkeen, jos vaan satun kohdalle ja osun.

En harrasta potkimista, ja olisi tullut kiire avata ovi ja juosta saarekkeen toiselle puolelle muutenkin.

E. Lisätään nyt vielä, että perässä ajoi eilen iltasella valoton paku. Taajamanopeus, että ei siinä, mutta voisi niitä valoja käyttää, kun ei meinaa erottaa peilistä, että onko se siinä vielä vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Ei aina ole, mutta näissä oli. Sitähän tässä ihmettelen, kun valojen sammuminen poistaa myös liikennesäännöt. Ihmetellyt tätä ennenkin.
Jos paikalla oli suojatie, niin sitten kuva muuttuu rajusti, ja toki tärkeää ettei lähdetä ylittää ennenkuin voi sen tehdä turvallisesti, mutta kuvailemasi autoilijoiden toiminta erittäin vaarallista, jos ei esteetöntä kulkua ja jos vielä vauhtia ei soviteta vaan päin vastoin lisätään. Jos valot pitkään pois käytöstä, niin toivottavasti koulun kautta ongelmast tieto eteenpäin. ja jos kuse kunansta missä paikallispoliiseja niin ehkä saa houkuteltua keräämään pahimmat pois.


Eipä sitä tartte ihmetellä kun suurin osa autoilijoista on idiootteja. Itselläni on tapana potkaista tuollaisten kylkeen, jos vaan satun kohdalle ja osun.
 
E. Lisätään nyt vielä, että perässä ajoi eilen iltasella valoton paku. Taajamanopeus, että ei siinä, mutta voisi niitä valoja käyttää, kun ei meinaa erottaa peilistä, että onko se siinä vielä vai ei.
Yleensä itse on tullut vilauteltua takasumaria tai hätävilkkuja tällaisille. Yhdeksän kymmenestä tuntuu tajuavan parissa sekunnissa, että on valot unohtuneet pois päältä.

Vaikka itsekin näitä nähdessäni aina ihmettelen että "Miten ne eivät tajua ajavansa pimeällä autolla" niin onnistuin tuon kerran itsekin tekemään. Vanhassa autossa tuli kerran manuaalisesti kytkettyä valot pois kun istuskelin hetken hämärällä parkkiksella, eikä niitä sitten muistanut laittaa takaisin kun lähti ajamaan. Joku vastaantulija kun väläytti valoja, niin kyllähän sitä heti tajusi, että miksi.
 
Yleensä itse on tullut vilauteltua takasumaria tai hätävilkkuja tällaisille. Yhdeksän kymmenestä tuntuu tajuavan parissa sekunnissa, että on valot unohtuneet pois päältä.

Vaikka itsekin näitä nähdessäni aina ihmettelen että "Miten ne eivät tajua ajavansa pimeällä autolla" niin onnistuin tuon kerran itsekin tekemään. Vanhassa autossa tuli kerran manuaalisesti kytkettyä valot pois kun istuskelin hetken hämärällä parkkiksella, eikä niitä sitten muistanut laittaa takaisin kun lähti ajamaan. Joku vastaantulija kun väläytti valoja, niin kyllähän sitä heti tajusi, että miksi.
Näitä kyllä tulee edelleen vastaan yllättävän paljon. Eilen tuli joku tässä kotikulmilla nelinumeroisella tiellä täydessä lumituiskulla ilman yhtään valoa vastaan väyrysellä, hyvä että kerkes väistämään sivumpaan kun huomasi auton ehkä 100m ennen kohtaamista.

Tarpeeks vanhalla autolla ei onneks ilman valoja paljoa pimeällä varmaan viitsi ajaa kun ei ole yhtään tuikkua päällä kopissakaan ellei ole vähintään parkit päällä.
 
Täysillä lampeen vaikka jalankulkijoita molemmin puolin
830ad8ac9f61582974f70b86855c25ee.jpg



Jutun lopussa olevassa videossa taitaa kuorma-auto heittää kivat vellit kuvaajan päälle

 
Täysillä lampeen vaikka jalankulkijoita molemmin puolin
830ad8ac9f61582974f70b86855c25ee.jpg



Jutun lopussa olevassa videossa taitaa kuorma-auto heittää kivat vellit kuvaajan päälle

Täysillä lampeen ajaminen on idioottimaista sekä jalankulkijoiden että ihan sen oman autonkin kannalta. Mutta mikäs siinä jos ei muut ihmiset ja oma omaisuus kiinnosta.
 
Ehdottomasti eniten ärsyttävät kohdatessa pimeällä auton keulan edessä pitkät kytkevät kuskit, ei näe mitään hetkeen ja vielä enemmän ärsyttää saapua useita kertoja viikossa päänsäryn kanssa aamulla töihin tai illalla kotiin. Nykyään laitan silmät sirrilleen jokaisen vastaan tulevan auton kohdalla ja katson sivuun, ei varmaan sekään kovin turvallista ja silti häikäisee kun ihan kiinni ei uskalla laittaa.
  • Tieliikennelain "kohdatessa" tarkoittaa sitä että vivusta vedetään kohdatessa, ei sitä että valot syttyvät kohdatessa. Tällöin valot syttyvät heti kohtaamisen jälkeen. Tieliikennelaissa nimenomaan tarkennetaan ettei muita tienkäyttäjiä saa "häikäistä".

Vastaavasti toinen ovat nämä perässä roikkuvat urpot. Hirvialueella varsinkin hirvittää.. heh heh. Tähän olen kyllä keksinyt loistavan lääkkeen, nykyään yksikään puskurissa roikkuja ei työnnä autollaan minua päin hirveä:
  • Aina kun turvaväli on liian lyhyt nykäisen vakkarin vivusta 10kmh pois nopeutta ja ajan tätä vauhtia kunnes turvaväli kasvaa, jos roikkuminen jatkuu nykäisen toisen kympin ja kolmannen kunnes auto joskus jopa pysähtyy tien sivuun kun eivät muuten mene ohi. Minulla ei koskaan ole niin kiire että vaarannan itseni muiden lyhyen turvavälin takia.
On sitten muutaman kerran tullut kyselyä että miksi niin teen, niin kyllä on renkaat sutineet kun olen ystävällisesti kertonut että he roikkuvat niin lähellä puskurissa etten pystyisi hätäjarruttamaan ilman että he osuisivat perääni. Tätä kyllä suosittelen lämpimästi!! Jarrun polkeminen, ym. kikkailu vaarantaa kaikkea liikennettä!! Paras tapa hiillostajille on tarjoilla alinopeutta rauhallisesti hidastaen. Tv. yli 600.000 tapaturmatonta kilometriä susirajan surkealla tiestöllä.
 
  • Aina kun turvaväli on liian lyhyt nykäisen vakkarin vivusta 10kmh pois nopeutta ja ajan tätä vauhtia kunnes turvaväli kasvaa, jos roikkuminen jatkuu nykäisen toisen kympin ja kolmannen kunnes auto joskus jopa pysähtyy tien sivuun kun eivät muuten mene ohi. Minulla ei koskaan ole niin kiire että vaarannan itseni muiden lyhyen turvavälin takia.
Älä enää tee noin. Se on ärsyttävää ja voi olla myös vaarallista. Mene itse tien sivuun ja anna muiden ajaa kuten ajavat.
 
Älä enää tee noin. Se on ärsyttävää ja voi olla myös vaarallista. Mene itse tien sivuun ja anna muiden ajaa kuten ajavat.
Juuri näin teenkin, mutta en ala välittömästi pysähtyä. Rauhallinen hidastaminen tien sivuun näkyvällä paikalla on turvallisinta ja samalla toimintamalli on myös opettavaista :thumbsup:
 
Aivan, luin huolimattomasti olettamalla, että haluat tarkoituksella hidastaa toista. Se oli väärin oletettu, pahoittelut.
Tarkoitukseni ei ole hidastaa toisia vaan turvata liikennettä. Suomen tiestöllä ei ole alinopeusrajoituksia pl. moottoritiet mitä ei ainakaan meidän alueella ole.

Tarkoitin sitä että heti kun takanatuleva jättää turvaväliä voi nopeutta nostaa takaisin normaaliin maantienopeuteen, jos taas takana tuleva ei tee turvaväliä on ehdottomasti syytä tiputtaa lisää vauhtia kunnes ajonopeus on suhteutettu turvaväliin. Usein kuitenkin on sellainen tilanne ettei takanatuleva pystyisi pysähtymään hätäjarrutustilanteessa ilman että aiheuttaisi kolarin, tällöin on aina syytä itse tiputtaa matkanopeutta ja jos joutuu pysähtymään ajaa tien sivuun, eikö totta?

Et kai tarkoita että pitäisi jatkaa samalla nopeudella antaen takana tulevan roikkua puskurissa tai pitäisikö jokaisen ylinopeutta takaa tulevan ja puskuriin liimautuvan auton kohdalla itse ajaa välittömästi sivuun? Tämä vaarantaa liikennettä.

Ehkä vielä sopii lisätä että matkavauhtini on +3-4kmh yli todellisen rajoituksen jos minulla on riittävä tila hätäjarruttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom