Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oulussa puolet ongelmasta ovat motarilla jonossa ilman asiallista turvaväliä ajavat toopet. Toinen puolisko sitten ne muulla tavalla ajotaidottomat.

Ja aina kun Oulu mainitaan tieliikenneasioiden yhteydessä, pitää mainita oululainen erityispiirre "ajan vain oikeaa kaistaa ja tukin liikenteen, vaikka vasenkin olisi käytettävissä". Kaikki oululaiset vaan kurssille nimeltä "Kuinka täytän molemmat kaistat ja annan tilaa liittyjille".
Niin tämähän on nimenomaan siellä Oulussa ongelmana, että kuvittelevat jotain ihan omia väistämisvelvollisuuksia moottoriteille. Se hemmetin peräpeilitön Qashqai. Joka kerta väärällä kaistalla kun Oulun ohi ajaa.
 
Niin tämähän on nimenomaan siellä Oulussa ongelmana, että kuvittelevat jotain ihan omia väistämisvelvollisuuksia moottoriteille. Se hemmetin peräpeilitön Qashqai. Joka kerta väärällä kaistalla kun Oulun ohi ajaa.

Olenpa törmännyt sellaisiinkin, kun motarille liittyjä on jo valmiiksi sopeuttanut vauhtinsa motarin vauhtiin ja katsonut sopivan välinkin mihin tulla, niin motarilla ajava päättääkin laittaa kaasua syvemmälle ja ajaa tuon välin kiinni, ettei vaan perkeeleen liittyjä pääse hänen eteensä :)

Ja sitten on vielä niitäkin, jotka tulevat motarin vasenta kaistaa ja vaihtavat oikealle kaistalle juuri liittymän kohdalla, jolloin meinaa kolistaa liittymästä tulijan kanssa.
 
Niin tämähän on nimenomaan siellä Oulussa ongelmana, että kuvittelevat jotain ihan omia väistämisvelvollisuuksia moottoriteille. Se hemmetin peräpeilitön Qashqai. Joka kerta väärällä kaistalla kun Oulun ohi ajaa.
En tarkoittanut moottorietiellä ajamista, vaan muilla teillä joissa enemmän kuin 1 kaista suuntaansa.
 
Ehkä, jos liikennevalot ei poikkeuksellisesti toiminnassa, niin niitä kävelijöitä voisi päästää menemään. Tai ainakin varoa edes sitä ekaluokkalaista joka ylittämässä. Pitää varmaan ajaa lapsi kouluun ensimmäiset kymmenen kouluvuotta... (snadisti liioitellen). On sellaisiakin risteyksiä missä valottomina joistakin suunnista on hyvin hidasta päästä, mutta näissä ei nyt paljoa liikennettä ollut.

Erityiskiitos ylinopeutta porhaltavalle taksille ja toiselle kuljettajalle joka väisti aikuisia ja porhalsi sen ekaluokkalaisen (tai lyhyen tokaluokkalaisen) edestä.
 
Ehkä, jos liikennevalot ei poikkeuksellisesti toiminnassa, niin niitä kävelijöitä voisi päästää menemään. Tai ainakin varoa edes sitä ekaluokkalaista joka ylittämässä. Pitää varmaan ajaa lapsi kouluun ensimmäiset kymmenen kouluvuotta... (snadisti liioitellen). On sellaisiakin risteyksiä missä valottomina joistakin suunnista on hyvin hidasta päästä, mutta näissä ei nyt paljoa liikennettä ollut.

Erityiskiitos ylinopeutta porhaltavalle taksille ja toiselle kuljettajalle joka väisti aikuisia ja porhalsi sen ekaluokkalaisen (tai lyhyen tokaluokkalaisen) edestä.
Siis jos valoristeyksessä ei ole suojatietä, niin ehkä jalankulku suunniteltu menemään jostain muualta. Jos taasen puhut siitä että autokuskit ei anna jalankulkijalle esteetöntä pääsyä suojatien yli, niin joo. Oli kumpi oli, niin satunnaisen valorikon takia ei ehkä kannata alkaa kurling vanhemmaksi, vaan käydä se turvallinen reittiä läpi ja korostaa turvallisuus edellä, jos ei pääse yli turvallisesti niin sitten ei mennä. En tiedä mitä siinä vanhemapa tekee, hyppää eteen toivoen ettei ylinopeutta-ajava ajakkaan päälle.

Valorikko ja vilkas jalankulkuristeys (Esim koululaisten liikkumusaika), niin normaalisti siinä käy niin että väistämisvelvolliset autoilijat eivät pääse senkään vertaa, ja herkästi voivat joutu pysähtyy osittain suojatien päälle, voi syntyä vaarallisia paikkoja myös jalankulkijoilla sikin soki olevien autojen takia ja sen takia että huomioitavaa paljon enemmän, niin voi jäädä huomaamatta. Lyhyt ihmiset kannattaa opettaa siihen että sielä lasin takaa näkee loppujen lopuksi paljon huonommin.
 
Ehkä, jos liikennevalot ei poikkeuksellisesti toiminnassa, niin niitä kävelijöitä voisi päästää menemään. Tai ainakin varoa edes sitä ekaluokkalaista joka ylittämässä. Pitää varmaan ajaa lapsi kouluun ensimmäiset kymmenen kouluvuotta... (snadisti liioitellen). On sellaisiakin risteyksiä missä valottomina joistakin suunnista on hyvin hidasta päästä, mutta näissä ei nyt paljoa liikennettä ollut.

Erityiskiitos ylinopeutta porhaltavalle taksille ja toiselle kuljettajalle joka väisti aikuisia ja porhalsi sen ekaluokkalaisen (tai lyhyen tokaluokkalaisen) edestä.

Eikös valosristeyksissä ole aina myös suojatie, eli jos valot eivät ole toiminnassa, niin kävelijöillä on aina automaattinen etukävelyoikeus?
 
Eikös valosristeyksissä ole aina myös suojatie, eli jos valot eivät ole toiminnassa, niin kävelijöillä on aina automaattinen etukävelyoikeus?

Ei aina ole, mutta näissä oli. Sitähän tässä ihmettelen, kun valojen sammuminen poistaa myös liikennesäännöt. Ihmetellyt tätä ennenkin.

e. Se pieni kaveri osasi katsoa oikeaan suuntaan, ja pysähtyi saarekkeen reunaan, eikä etenkään juoksemaan vaikka tuli aikuisia toisesta suunnasta. Olisi muuten litistynyt.
 
Ei aina ole, mutta näissä oli. Sitähän tässä ihmettelen, kun valojen sammuminen poistaa myös liikennesäännöt. Ihmetellyt tätä ennenkin.

e. Se pieni kaveri osasi katsoa oikeaan suuntaan, ja pysähtyi saarekkeen reunaan, eikä etenkään juoksemaan vaikka tuli aikuisia toisesta suunnasta. Olisi muuten litistynyt.

Eipä sitä tartte ihmetellä kun suurin osa autoilijoista on idiootteja. Itselläni on tapana potkaista tuollaisten kylkeen, jos vaan satun kohdalle ja osun.
 
Eipä sitä tartte ihmetellä kun suurin osa autoilijoista on idiootteja. Itselläni on tapana potkaista tuollaisten kylkeen, jos vaan satun kohdalle ja osun.

En harrasta potkimista, ja olisi tullut kiire avata ovi ja juosta saarekkeen toiselle puolelle muutenkin.

E. Lisätään nyt vielä, että perässä ajoi eilen iltasella valoton paku. Taajamanopeus, että ei siinä, mutta voisi niitä valoja käyttää, kun ei meinaa erottaa peilistä, että onko se siinä vielä vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Ei aina ole, mutta näissä oli. Sitähän tässä ihmettelen, kun valojen sammuminen poistaa myös liikennesäännöt. Ihmetellyt tätä ennenkin.
Jos paikalla oli suojatie, niin sitten kuva muuttuu rajusti, ja toki tärkeää ettei lähdetä ylittää ennenkuin voi sen tehdä turvallisesti, mutta kuvailemasi autoilijoiden toiminta erittäin vaarallista, jos ei esteetöntä kulkua ja jos vielä vauhtia ei soviteta vaan päin vastoin lisätään. Jos valot pitkään pois käytöstä, niin toivottavasti koulun kautta ongelmast tieto eteenpäin. ja jos kuse kunansta missä paikallispoliiseja niin ehkä saa houkuteltua keräämään pahimmat pois.


Eipä sitä tartte ihmetellä kun suurin osa autoilijoista on idiootteja. Itselläni on tapana potkaista tuollaisten kylkeen, jos vaan satun kohdalle ja osun.
 
E. Lisätään nyt vielä, että perässä ajoi eilen iltasella valoton paku. Taajamanopeus, että ei siinä, mutta voisi niitä valoja käyttää, kun ei meinaa erottaa peilistä, että onko se siinä vielä vai ei.
Yleensä itse on tullut vilauteltua takasumaria tai hätävilkkuja tällaisille. Yhdeksän kymmenestä tuntuu tajuavan parissa sekunnissa, että on valot unohtuneet pois päältä.

Vaikka itsekin näitä nähdessäni aina ihmettelen että "Miten ne eivät tajua ajavansa pimeällä autolla" niin onnistuin tuon kerran itsekin tekemään. Vanhassa autossa tuli kerran manuaalisesti kytkettyä valot pois kun istuskelin hetken hämärällä parkkiksella, eikä niitä sitten muistanut laittaa takaisin kun lähti ajamaan. Joku vastaantulija kun väläytti valoja, niin kyllähän sitä heti tajusi, että miksi.
 
Yleensä itse on tullut vilauteltua takasumaria tai hätävilkkuja tällaisille. Yhdeksän kymmenestä tuntuu tajuavan parissa sekunnissa, että on valot unohtuneet pois päältä.

Vaikka itsekin näitä nähdessäni aina ihmettelen että "Miten ne eivät tajua ajavansa pimeällä autolla" niin onnistuin tuon kerran itsekin tekemään. Vanhassa autossa tuli kerran manuaalisesti kytkettyä valot pois kun istuskelin hetken hämärällä parkkiksella, eikä niitä sitten muistanut laittaa takaisin kun lähti ajamaan. Joku vastaantulija kun väläytti valoja, niin kyllähän sitä heti tajusi, että miksi.
Näitä kyllä tulee edelleen vastaan yllättävän paljon. Eilen tuli joku tässä kotikulmilla nelinumeroisella tiellä täydessä lumituiskulla ilman yhtään valoa vastaan väyrysellä, hyvä että kerkes väistämään sivumpaan kun huomasi auton ehkä 100m ennen kohtaamista.

Tarpeeks vanhalla autolla ei onneks ilman valoja paljoa pimeällä varmaan viitsi ajaa kun ei ole yhtään tuikkua päällä kopissakaan ellei ole vähintään parkit päällä.
 
Täysillä lampeen vaikka jalankulkijoita molemmin puolin
830ad8ac9f61582974f70b86855c25ee.jpg



Jutun lopussa olevassa videossa taitaa kuorma-auto heittää kivat vellit kuvaajan päälle

 
Täysillä lampeen vaikka jalankulkijoita molemmin puolin
830ad8ac9f61582974f70b86855c25ee.jpg



Jutun lopussa olevassa videossa taitaa kuorma-auto heittää kivat vellit kuvaajan päälle

Täysillä lampeen ajaminen on idioottimaista sekä jalankulkijoiden että ihan sen oman autonkin kannalta. Mutta mikäs siinä jos ei muut ihmiset ja oma omaisuus kiinnosta.
 
Ehdottomasti eniten ärsyttävät kohdatessa pimeällä auton keulan edessä pitkät kytkevät kuskit, ei näe mitään hetkeen ja vielä enemmän ärsyttää saapua useita kertoja viikossa päänsäryn kanssa aamulla töihin tai illalla kotiin. Nykyään laitan silmät sirrilleen jokaisen vastaan tulevan auton kohdalla ja katson sivuun, ei varmaan sekään kovin turvallista ja silti häikäisee kun ihan kiinni ei uskalla laittaa.
  • Tieliikennelain "kohdatessa" tarkoittaa sitä että vivusta vedetään kohdatessa, ei sitä että valot syttyvät kohdatessa. Tällöin valot syttyvät heti kohtaamisen jälkeen. Tieliikennelaissa nimenomaan tarkennetaan ettei muita tienkäyttäjiä saa "häikäistä".

Vastaavasti toinen ovat nämä perässä roikkuvat urpot. Hirvialueella varsinkin hirvittää.. heh heh. Tähän olen kyllä keksinyt loistavan lääkkeen, nykyään yksikään puskurissa roikkuja ei työnnä autollaan minua päin hirveä:
  • Aina kun turvaväli on liian lyhyt nykäisen vakkarin vivusta 10kmh pois nopeutta ja ajan tätä vauhtia kunnes turvaväli kasvaa, jos roikkuminen jatkuu nykäisen toisen kympin ja kolmannen kunnes auto joskus jopa pysähtyy tien sivuun kun eivät muuten mene ohi. Minulla ei koskaan ole niin kiire että vaarannan itseni muiden lyhyen turvavälin takia.
On sitten muutaman kerran tullut kyselyä että miksi niin teen, niin kyllä on renkaat sutineet kun olen ystävällisesti kertonut että he roikkuvat niin lähellä puskurissa etten pystyisi hätäjarruttamaan ilman että he osuisivat perääni. Tätä kyllä suosittelen lämpimästi!! Jarrun polkeminen, ym. kikkailu vaarantaa kaikkea liikennettä!! Paras tapa hiillostajille on tarjoilla alinopeutta rauhallisesti hidastaen. Tv. yli 600.000 tapaturmatonta kilometriä susirajan surkealla tiestöllä.
 
  • Aina kun turvaväli on liian lyhyt nykäisen vakkarin vivusta 10kmh pois nopeutta ja ajan tätä vauhtia kunnes turvaväli kasvaa, jos roikkuminen jatkuu nykäisen toisen kympin ja kolmannen kunnes auto joskus jopa pysähtyy tien sivuun kun eivät muuten mene ohi. Minulla ei koskaan ole niin kiire että vaarannan itseni muiden lyhyen turvavälin takia.
Älä enää tee noin. Se on ärsyttävää ja voi olla myös vaarallista. Mene itse tien sivuun ja anna muiden ajaa kuten ajavat.
 
Älä enää tee noin. Se on ärsyttävää ja voi olla myös vaarallista. Mene itse tien sivuun ja anna muiden ajaa kuten ajavat.
Juuri näin teenkin, mutta en ala välittömästi pysähtyä. Rauhallinen hidastaminen tien sivuun näkyvällä paikalla on turvallisinta ja samalla toimintamalli on myös opettavaista :thumbsup:
 
Aivan, luin huolimattomasti olettamalla, että haluat tarkoituksella hidastaa toista. Se oli väärin oletettu, pahoittelut.
Tarkoitukseni ei ole hidastaa toisia vaan turvata liikennettä. Suomen tiestöllä ei ole alinopeusrajoituksia pl. moottoritiet mitä ei ainakaan meidän alueella ole.

Tarkoitin sitä että heti kun takanatuleva jättää turvaväliä voi nopeutta nostaa takaisin normaaliin maantienopeuteen, jos taas takana tuleva ei tee turvaväliä on ehdottomasti syytä tiputtaa lisää vauhtia kunnes ajonopeus on suhteutettu turvaväliin. Usein kuitenkin on sellainen tilanne ettei takanatuleva pystyisi pysähtymään hätäjarrutustilanteessa ilman että aiheuttaisi kolarin, tällöin on aina syytä itse tiputtaa matkanopeutta ja jos joutuu pysähtymään ajaa tien sivuun, eikö totta?

Et kai tarkoita että pitäisi jatkaa samalla nopeudella antaen takana tulevan roikkua puskurissa tai pitäisikö jokaisen ylinopeutta takaa tulevan ja puskuriin liimautuvan auton kohdalla itse ajaa välittömästi sivuun? Tämä vaarantaa liikennettä.

Ehkä vielä sopii lisätä että matkavauhtini on +3-4kmh yli todellisen rajoituksen jos minulla on riittävä tila hätäjarruttaa.
 
Tarkoitukseni ei ole hidastaa toisia vaan turvata liikennettä. Suomen tiestöllä ei ole alinopeusrajoituksia pl. moottoritiet mitä ei ainakaan meidän alueella ole.

Tarkoitin sitä että heti kun takanatuleva jättää turvaväliä voi nopeutta nostaa takaisin normaaliin maantienopeuteen, jos taas takana tuleva ei tee turvaväliä on ehdottomasti syytä tiputtaa lisää vauhtia kunnes ajonopeus on suhteutettu turvaväliin. Usein kuitenkin on sellainen tilanne ettei takanatuleva pystyisi pysähtymään hätäjarrutustilanteessa ilman että aiheuttaisi kolarin, tällöin on aina syytä itse tiputtaa matkanopeutta ja jos joutuu pysähtymään ajaa tien sivuun, eikö totta?

Et kai tarkoita että pitäisi jatkaa samalla nopeudella antaen takana tulevan roikkua puskurissa tai pitäisikö jokaisen ylinopeutta takaa tulevan ja puskuriin liimautuvan auton kohdalla itse ajaa välittömästi sivuun? Tämä vaarantaa liikennettä.

Ehkä vielä sopii lisätä että matkavauhtini on +3-4kmh yli todellisen rajoituksen jos minulla on riittävä tila hätäjarruttaa.
Nyt taisit itse lukea väärin. Sanoin, että oletin tarkoitusperäsi väärin. Ei minulla ole sen kummemmin tarvetta tästä väitellä kun ei ole ikinä ollut tuon kaltaisia ongelmia. Jos motiivit toimiisi eivät tule ylemmyydentunteen, kiusanteon, masokismin tai besserwisserismin poolista niin mielestäni tuo on aika hyvä tapa. Varsinkin jos osaat katsoa turvallisen paikan päästää ohi. Suuntamerkillä voit myös tehostaa viestiäsi, jos ei takanaoleva meinaa ymmärtää.
 
Tieliikennelain "kohdatessa" tarkoittaa sitä että vivusta vedetään kohdatessa, ei sitä että valot syttyvät kohdatessa. Tällöin valot syttyvät heti kohtaamisen jälkeen. Tieliikennelaissa nimenomaan tarkennetaan ettei muita tienkäyttäjiä saa "häikäistä".
Ei siellä laissa tuollaista määritelmää ole kohdatessa sanasta. Tarkoitus on että pitkät syttyy kun valokeila ei enää voi osoittaa vastaantulevan tuulilasiin.

muoks: ja paras ohje tuon toteuttamiseen on vaihtaa pitkille kun näkee vastaantulijan etuvalot etusivuikkunan kautta. Toimii mutkissa ja motarilla.

muoks2: ja mutkaisella motarilla.
 
Nyt taisit itse lukea väärin. Sanoin, että oletin tarkoitusperäsi väärin. Ei minulla ole sen kummemmin tarvetta tästä väitellä kun ei ole ikinä ollut tuon kaltaisia ongelmia. Jos motiivit toimiisi eivät tule ylemmyydentunteen, kiusanteon, masokismin tai besserwisserismin poolista niin mielestäni tuo on aika hyvä tapa. Varsinkin jos osaat katsoa turvallisen paikan päästää ohi. Suuntamerkillä voit myös tehostaa viestiäsi, jos ei takanaoleva meinaa ymmärtää.
Eikös me oltukaan keskustelufoorumilla :lol:

Kieltämättä on yksi motiivini opettaa ja rangaista niitä kuskeja jotka vaarantavat henkeni, toivoisin että moni muukin toimisi samoin. Olisipa mahtavaa jos kaikki yleisenä käytäntönä hiljentäisivät vauhtia jos takana tuleva ajaa ahdistavan lähellä, onhan se loogisin ja turvallisin toimintamalli siinä tilanteessa: Mitä kovempi vauhti sitä isompi turvaväli.

Onhan se tosi huvittavaa kun takana tuleva kuitenkin määrittää omalla vauhdillaan sen turvavälin mitä pitäisi pitää, mutta sitten kun edessä ajava pakottaa sen käytäntöön niin se onkin ihan kamalaa :rofl2:

Jarruvalojen väläyttämisestä takana oleva kuski voi säikähtää ja itse ylijarruttaa turhaan, vaarallista. Vilkkua voi näyttää jolloin takana ajava kuski palaa hiillostamaan hetken kuluttua. Kokeiltu on ja käytän edelleen itsekin jos ei roiku pidempään. Ainut varma tapa saada turvaväli on ottaa se itse.

Ei siellä laissa tuollaista määritelmää ole kohdatessa sanasta. Tarkoitus on että pitkät syttyy kun valokeila ei enää voi osoittaa vastaantulevan tuulilasiin.
En tosiaan muista miten tarkalleen menee, mutta tämä on joka tapauksessa tarkennettu sillä ettei saa häikäistä.
 
Kieltämättä on yksi motiivini opettaa ja rangaista niitä kuskeja jotka vaarantavat henkeni.
No tätä vähän pelkäsinkin ja kiva huomata etten ollutkaan väärässä. Kiitos rehellisyydestäsi.

Itse en kuulu tuohon kouluttajakuntaan, enkä todellakaan toivo että useampi alkaa valvoa muiden menemistä vajavaisilla tiedoillaan.
 
No tätä vähän pelkäsinkin ja kiva huomata etten ollutkaan väärässä. Kiitos rehellisyydestäsi.

Itse en kuulu tuohon kouluttajakuntaan, enkä todellakaan toivo että useampi alkaa valvoa muiden menemistä vajavaisilla tiedoillaan.
Tiesitkö että tuo on Suomessa autokoulujen opetusohjelmassa suoraan, hidastaa jos takana turvaväli käy liian pieneksi?
 
No tätä vähän pelkäsinkin ja kiva huomata etten ollutkaan väärässä. Kiitos rehellisyydestäsi.

Itse en kuulu tuohon kouluttajakuntaan, enkä todellakaan toivo että useampi alkaa valvoa muiden menemistä vajavaisilla tiedoillaan.
Turvaväli on määritetty tieliikennelaissa ja ainut oikea tapa toimia on hiljentää vauhtia, jos tilanne sitä vaatii.

Minä taas toivon sitä että ihmisten puuttumiskynnys laskisi kaikessa toiminnassa, tienpäällä (nyky-yhteiskunnassa) on vallalla "minäminä" ajattelu.
 
Itse en kuulu tuohon kouluttajakuntaan, enkä todellakaan toivo että useampi alkaa valvoa muiden menemistä vajavaisilla tiedoillaan.
Kumpi on mielestäsi pahempi:

- vaarantaa toisen henki tahallisesti?
- hiljentää omaa nopeuttaan tällaisen yllämainitun hengenvaarantajan kouluttamiseksi?

vinkki: toinen noista on laitonta ja toinen laillista
 
Kumpi on mielestäsi pahempi:

- vaarantaa toisen henki tahallisesti?
- hiljentää omaa nopeuttaan tällaisen yllämainitun hengenvaarantajan kouluttamiseksi?

vinkki: toinen noista on laitonta ja toinen laillista
En nyt lähde tähän ollenkaan. Liikenteessä muiden kouluttaminen tai vaarantaminen eivät minusta kumpikaan kuulu hyviin käytöstapoihin.

Siis ei ole ollut ongelmaa liian lähellä takana ajavista autoista, vai mistä?
Niin. Joillekin niitä tuntuu kerääntyvän joten uskon ilmiön olemassaolon kyllä.
 
En nyt lähde tähän ollenkaan. Liikenteessä muiden kouluttaminen tai vaarantaminen eivät minusta kumpikaan kuulu hyviin käytöstapoihin.


Niin. Joillekin niitä tuntuu kerääntyvän joten uskon ilmiön olemassaolon kyllä.
Okei. Hyvä toki jos olet itse siltä säästynyt. Olen itse kokenut tätä monessa tilanteessa. Oli kyseessä sitten Länsiväylän oikea kaista mittarissa 85 km/h, jossa vasemmalta pääsisi hyvin ohi, tai vaikka mikä hyvänsä moottoritie jossa vauhtia kummalla tahansa kaistalla on esimerkiksi 15 km/h yli sallitun. Olen tarkkaavainen ja ennakoiva kuljettaja, en siis mikään periaatteellinen tukko, silti sitä on tullut koettua.
 
Turvaväli on määritetty tieliikennelaissa ja ainut oikea tapa toimia on hiljentää vauhtia, jos tilanne sitä vaatii.

Minä taas toivon sitä että ihmisten puuttumiskynnys laskisi kaikessa toiminnassa, tienpäällä (nyky-yhteiskunnassa) on vallalla "minäminä" ajattelu.
Mitäs sitten teet, kun löydät sen tapauksen, joka vetää sun toiminnan seurauksena full retard? Ihan turha alkaa pelleillä omalla hengellä ja tahallaan lähteä provosointikierteeseen. Jossain kohtaa sen takana olevan pinna kuitenkin palaa ja tuloksena voi olla hyvin harkitsematon ohitus, jonka kautta pääset onnettomuuteen mukaan. Poliisi on sitä varten, että puuttuu ajamiseen. Ei kotipoliisi.
 
No ei tuo pidä paikkaansa. Ei siellä ole poliisia paikalla, joka voisi puuttua tilanteeseen. Ainoa järkevä vaihtoehto tuollaisen perässäroikkujan kohdalla on hidastaa vauhtia.
Sitten soittaa handsfreellä poliisin paikalle. Jos tuntee kovasti vetoa liikennevalvontaan ja juoppojen kuskailuun, niin poliisikoulu on oikea osoite. Sen jälkeen saa ihan virkamerkin kanssa toteuttaa itseään.
 
Sitten soittaa handsfreellä poliisin paikalle. Jos tuntee kovasti vetoa liikennevalvontaan ja juoppojen kuskailuun, niin poliisikoulu on oikea osoite. Sen jälkeen saa ihan virkamerkin kanssa toteuttaa itseään.

Jos ajaa peräluukussa kiinni, niin oletettavasti on menossa ohi. Luulisi olevan helpompaa jos edellä oleva vähän hidastaa. Ja jos jatkaa, niin on sentään vähän turvallisempaa jos vauhti on vähän vähäisempää. Suljetut radat on temppuilua varten.

Hämeenlinnan kohdalla oli joskus tietyö, missä kahdella kaistalla, erotettuna toisistaan, pääsi kohti Tamperetta. Joku ääliö ajoi ihan perässä. Vaihdoin toiselle kaistalle. Tämä vaihtoi perässä. Hidastin kohtuullisen lähelle (ehkä gps:n mukaan 10+) kylttien mukaisia rajoituksia. Kaveri ajoi aivan peräkonttiin kiinni, huitoi ja rummutti isoeleisesti käsillään. Vähän mietitytti, että onko kaikki smurffit terotettu.
 
Toivottavasti hiljentäjät päästävät sitten takanatulevat ohitseen jos ohitusaikeita siinä hetkessä löytyy.
 
Aika hyvin on toiminut kontissa roikkujiin se kun tiputtaa nopeutta maltillisesti mittarin mukaan sinne suurimman sallitun alle. Jos siihen perseeseen on pakko tulla kiinni, niin otetaan sitten pikkusen vauhtia pois, niin ei satu kolaritilanteessa ehkä ihan niin pahasti ja kerkiää ehkä reagoimaankin ennen osumaa. Samalla kun oman nopeuden ja takana tulevan tavoitenopeuden ero kasvaa, niin ohituskin onnistunee nopeammin ja turvallisemmin.
 
Takasumuvalot pitäisi kyllä kieltää lumisateella tai ainakin antaa tuntuvat sakot niiden polttajille. Muutenkin vaikea havannoida ympäristöä niin sitten joku valojonne häikäisee sillä punaisella takasumarillaan niin ettei ympärille tai vastaantulijoita näe ollenkaan.

Eivät yleensä edes tajua sammuttaa sitä vaikka ajaa perseeseen kiinni ja vilkuttaa pitkiä ja hakkaa torvea.

Ai oletko sä se taksikuski, joka tuli muutama viikko sitten lumisella motarilla mun taakse vilkuttamaan valoja. Ja joka meni sitten ohi, vaihtoi tiukasti mun eteen ja vilkutti omaa takasumuvaloaan. Keli oli valoisa. Aivan käsittämätön veivaus ja ongelma tuolla kuskilla.

Mä en tuota toimintaa voi mitenkään ymmärtää. Ei se mun puoliksi lumen alla piilossa oleva valo yksinkertaisesti voi lumipöllyssä häiritä. Itse en juuri nähnyt edessä olevien takavaloja. Näkyvyys oli ehkä 200 metriä. Jos sammutan sumarin, niin mun perä ei näy yli 200 metrin päähän millään.
 
Ehdottomasti eniten ärsyttävät kohdatessa pimeällä auton keulan edessä pitkät kytkevät kuskit, ei näe mitään hetkeen ja vielä enemmän ärsyttää saapua useita kertoja viikossa päänsäryn kanssa aamulla töihin tai illalla kotiin. Nykyään laitan silmät sirrilleen jokaisen vastaan tulevan auton kohdalla ja katson sivuun, ei varmaan sekään kovin turvallista ja silti häikäisee kun ihan kiinni ei uskalla laittaa.
Ei kai kukaan toimi noin, jos omat valot on kunnossa ja sumuvalot pois päältä. Ainakaan omalle kohdalle ei ole osunut yhtään.
 
Ainoat kerrat kun olen takasumaria vilkutellut on ollut tilanteita missä raju lumipyry ja toisella aivan muurautunut perä eikä valoja ja/tai sumareita päällä. Yrittänyt vähän antaa vinkkiä että moinen asia kuin keliin sopiva valaistus on olemassa.
 
Tämä vaatisi poliisilta aktiivista toimintaa ja kylmästi sakkoja jakelemaan. On käsittämätöntä että niin suuri määrä suomalaisista kuljettajista ovat niin idiootteja, että ajavat autolla vaikka eivät tiedä miten sen valot toimivat, mikä on yksi tärkeimmistä turvallisuusvarusteista.

On paljon kuljettajia, jotka eivät varmaan edes tiedosta, että on kuljettajan tehtävä huolehtia että valot palavat asianmukaisesti. Itse ottaisin tuollaisilta kortin pois.

Poliisia ei tunnu kiinnostavan. Lähdin itse pimeällä kelillä vahingossa ilman valoja liikkeelle kaupungilla. Valot täysin pimeänä. Vastaan tuli kadulla poliisiauto, joka mielestäni oli vain partioimassa. Ei mitään reaktiota. Vasta kilometrin päästä itse tajusin, että valokytkin oli vahingossa jäänyt off-asentoon auto-asennon sijaan.
 
Juu ei noita liiemmin kiinnosta. Ajelin tänään kotiin ja isompi maasturi tunki "isomman oikeudella" kahden kaistan yli minun ja sivarin väliin ja ei paljoa partiota tuntunut kiinnostavan tehdä mitään vaikka jouduin väistämään pientareelle jarrulla seisten. Jos en olisi reagoinut/nähnyt tilannetta ajoissa, olisin ollut valleissa/ojassa ties mikä puoli autosta taivasta kohti.
 
Ei kai kukaan toimi noin, jos omat valot on kunnossa ja sumuvalot pois päältä. Ainakaan omalle kohdalle ei ole osunut yhtään.
Joka päivä kun ajaa hieman pidemmän siivun. Koskee näitä normaaleita 2-kaistaisia 80kmh asfaltti maanteitä, motareilla ei sillä tavalla häiritse.
 
Joka päivä kun ajaa hieman pidemmän siivun. Koskee näitä normaaleita 2-kaistaisia 80kmh asfaltti maanteitä, motareilla ei sillä tavalla häiritse.
Mikä auto? Jotkut normaalia häikäisevämmät valot voisi aiheuttaa tuota myös, esimerkkinä volvo v50 uutena tai nykyisistä octavia adaptiivisilla valoilla.
 
Ainoat kerrat kun olen takasumaria vilkutellut on ollut tilanteita missä raju lumipyry ja toisella aivan muurautunut perä eikä valoja ja/tai sumareita päällä. Yrittänyt vähän antaa vinkkiä että moinen asia kuin keliin sopiva valaistus on olemassa.

Tähän tarvisi olla kyllä joku yleismaallinen "Koodi" että miten viestiä että nyt vittu ne valot päälle. Pitkien räpsyttely takaapäin tulkitaan todennäköisesti vittuiluksi. Tuota samaa olen kokeillut, että ajaa edelle ja takasumaria vilkuttelee.

Tuossa joku ilta joku sankari veti motarin vasenta kaistaa peräkärryä vetäen, peräkärryssä ei mitään valoja tietenkään päällä.
 
Mikä auto? Jotkut normaalia häikäisevämmät valot voisi aiheuttaa tuota myös, esimerkkinä volvo v50 uutena tai nykyisistä octavia adaptiivisilla valoilla.
Samaa on ollut aina, vastaantulevat kun kytkevät valot keulojen kohdatessa välähtää silmissä ja alkaa särkeä päätä. Onneksi ei ole tullut migreeniä 15 vuoteen, se vasta harmittikin :lol:
 
Just oli tänään iltapaskassa uutinen kun oli raapusteltu 12 päiväsakkoa jollekin dementikolle joka oli ajellut vallan pimeänä (pelkillä päivävaloilla edessä?) lumimyräkässä. Oikea meininki, eiköhän se pieni lasku ala kirvoittamaan haluja tutkia niitä oman auton valoja. Soisi vaan yleistyvän tuo pimeiden perien ratsaaminenkin.
 
En nyt lähde tähän ollenkaan. Liikenteessä muiden kouluttaminen tai vaarantaminen eivät minusta kumpikaan kuulu hyviin käytöstapoihin.
Ja tuo kouluttaminen usein on liikenteen vaarantamista.

Parempi vaan antaa noiden perässäroikkujien mennä ohi kuin alkaa kikkailemaan edessä hidastelemalla. Hyvä myös muistaa se, että kun alat hidastelemaan niin et ainoastaan ärsytä sitä perässäroikkujaa vaan kaikkia muitakin siinä sun takana olevassa letkassa.

Hidastamista parempi tapa päästää perässäroikkuja ohi on ajella kaistan oikeassa laidassa. Silloin se takana oleva näkee parhaiten eteen ja se ohituspaikan löytäminen on helppoa. Näin itse teen ja tosi harvoin se takana oleva jättää tilaisuuden käyttämättä.
 
Hidastamista parempi tapa päästää perässäroikkuja ohi on ajella kaistan oikeassa laidassa. Silloin se takana oleva näkee parhaiten eteen ja se ohituspaikan löytäminen on helppoa. Näin itse teen ja tosi harvoin se takana oleva jättää tilaisuuden käyttämättä.
Tuo on huippu tapa tosiaan rankaista liian lähellä ajavaa, ajaa ihan sielä reunassa nostamassa pikkukivisuihkua roikkujan tuulilasiin. Hyvin keksitty lisäkerros tähän tilanteeseen. :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 938
Viestejä
4 667 380
Jäsenet
76 519
Uusin jäsen
Tobi_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom