Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Olen osin eri mieltä, toi on aivan tarpeeton ja muulle liikenteelle vaarallinen tapa, tulla takaisin ohituskaistalta toisen eteen niin, että hän ei näe lumipölun läpi.
Jos kerran ohi lähtee, niin ajaa reilusti pitemmälle että se lumipölypilvi kerkiää lasketua.
Valitti siis siitä, että tuli liian aikaisin eteen. Vähän kuten märällä tiellä heittäisit vedet ohittamasi auto tuulilasille, mutta erittäin paljon vaarallisempi, koska estää toisen eteensä näkemisen.

Meille tuli erimielisyyttä, kun puolustelin ( ei niin viisasta :) ) tota ohittajan oikeutta ohittaa . Kun kuvittelin, että jatkaa kaistallaan.
Mutta toi liian aikaisin kaistalle palaaminen on todella vaarallista ohitettavalle ja hänen takana tuleville.
Se vasemman kaistan lumen pöllyäminen loppuu vasta siinä kohtaa kun siirtyy takaisin oikealle. Ei se mihinkään laske vasta kuin satojen metrien päässä. Haluatko oikeasti ajaa niin kauan sokeana? Jahka ohittaja siirtyy paljaalle oikealle kaistalle, niin pöllyämlnen loppuu.

e: Veden kanssa asia on ihan eri, kun vesi ei samalla tavalla leiju. Siinä pitkälle vasurilla ajo on parempi ratkaisu. Pöllyävä lumi on aino selvä poikkeus.
 
Tuoss
Tuossa kirjoitettiin nopeudeksi 80. Mistä revit että ajettiin 100 alueella 60 ?
No jos 80:stä hiljensi, niin eikös siinä 60-70 nurkille helposti päädy. Tarkalla luvulla ei sinällään ole väliä, kuitenkin mennään jo huomattavan paljon alle rajoituksen (jolloin mahdollinen peräänajo tapahtuu jo voimalla).
 
Höttöluminen vasen kaista on kyllä ainoita syitä palata ripeämmin lumiselta vasurilta puhtaalle oikealle kaistalle. Jäi vähän epäselväksi mistä puoliso valitti(?) Jos nopeudesta, niin onhan joku 60-70 km/h satkun tiellä jo iso riski itsessään peräänajon osalta. Varovainen tietysti pitää olla.
Pitäisikö takaatulijan kenties hiljentää jos on riski peräänajoon?
 
Se vasemman kaistan lumen pöllyäminen loppuu vasta siinä kohtaa kun siirtyy takaisin oikealle. Ei se mihinkään laske vasta kuin satojen metrien päässä. Haluatko oikeasti ajaa niin kauan sokeana? Jahka ohittaja siirtyy paljaalle oikealle kaistalle, niin pöllyämlnen loppuu.

e: Veden kanssa asia on ihan eri, kun vesi ei samalla tavalla leiju. Siinä pitkälle vasurilla ajo on parempi ratkaisu. Pöllyävä lumi on aino selvä poikkeus.
Puolisoni kertoi, että se pöllylumi oli siinä ajourien välissä. Eli ohittajalla ei sitä tarvetta siirtyä heti eteen ei edes ollut siinä paikassa.
Mutta tossa siis nopeusero n .20km/h eli 5-6ms eli 100m vie 18s. Ja muutenkin kun ajaa vasenta kaistaa siitä lumipölystä 50% tulee oikealle ja kun menet oikealle kaistalle
n.100% eli näkyvyys selvästi heikompi. Auton kokokin tietysti vaikuttaa.

Ja liukasta kuulemma oli. Sanotaan vaikka niin, että joskus kesällä hänen perässään ajaessa ei ole tullut pitkiin aikoihin ajatustakaan, että voisi ajaa kovempaakin.
Ei siis ole yleensä tien tukkona. Kyllä itsekin pudotan talvella nopeutta kelin mukaan, vaikka muuten en tykkää kupata.

Aikoinaan itse ajelin rekan perässä kymmeniä kilometrejä, kun en uskaltanyt yksikaistaisella mennä vastaan tulevan kaistalle. Sen lumiseinän takaa vain ei nähnyt mitään.
Ja rekka on pitkä laite. (tässä em. oli siis vain paku)

Ja se on selvää, että lähes kaikki meistä hiljentää, jos eteen tulee läpinäkymätön lumiseinä. => Pöllylumiaikana on hyvä pitää sitä turvaväliä suurena.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi varmaan, mutta ei nämä ideaalimaailman näsäviisastelut lohduta siinä kohtaa kun on sattunut. Suuri nopeusero on aina riski.

No onko mielestäsi parempi ajaa huonolla näkyvyydellä liian kovaa päin jotakuta joka ajaa lähempänä nopeutta jolla pystyy reagoimaan, vai hiljempaa, jolloin ei törmäile aivan niin suurella nopeudella johonkin yllättävään esteeseen, mutta riskinä on, että joku urpo ajaa perään?
 
No onko mielestäsi parempi ajaa huonolla näkyvyydellä liian kovaa päin jotakuta joka ajaa lähempänä nopeutta jolla pystyy reagoimaan, vai hiljempaa, jolloin ei törmäile aivan niin suurella nopeudella johonkin yllättävään esteeseen, mutta riskinä on, että joku urpo ajaa perään?
Kyllä se suuri enemmistö yleensä löytää sopivan tahdin tilanteeseen nähden. Ei ole olemassa mitään patenttiratkaisua mikä on paras tapa, mutta laumasta kun ei paljoa poikkea, niin suhteelliset nopeudet pysyvät parhaiten hallittavina. Oli sitten hitaampi tai nopeampi osapuoli.
 
Huomautus - keskity asialliseen rakentavaan keskusteluun
Kyllähän tästä viimeistään oikeudessa saadaan esimerkkitapaus.. Että häikäisikö takasumuvalo vaikkei lumisade ollut rankka mutta sokaisi sen verran että Elsa 6v jäi alle.

Täysi provohan tuo aiempi viestini oli, jos joku ei sitä ymmärtänyt :kahvi: En minä mene oikeasti perään soittamaan torvea ja vilkuttelemaan valoja jos joku polttaa takasumuvaloa miedolla sateella.. Se voi olla myös unohtunut päälle.

Vituttaa valittajat, siellä liikenteessä ollaan joko vihollisia tai ystäviä, tilanteesta riippuen <3

 
Takasumuvalot pitäisi kyllä kieltää lumisateella tai ainakin antaa tuntuvat sakot niiden polttajille. Muutenkin vaikea havannoida ympäristöä niin sitten joku valojonne häikäisee sillä punaisella takasumarillaan niin ettei ympärille tai vastaantulijoita näe ollenkaan.
Kyllähän tästä viimeistään oikeudessa saadaan esimerkkitapaus.. Että häikäisikö takasumuvalo vaikkei lumisade ollut rankka mutta sokaisi sen verran että Elsa 6v jäi alle.
Mikäs juttu tämä on ? ja hypättiinko tässä nyt eri tilanteeseen. Ei soita kelloja, ei pysty kuvitteleen.


Täysi provohan tuo aiempi viestini oli, jos joku ei sitä ymmärtänyt :kahvi:
Jos nyt jätetään ne provoilut tuonne liikenteeseen ja pidetään tämä ketju asiallisena :)
 
Luulen kyllä, että asialliset inssit katsovat ajosuorituksen kokonaisuutta ja kuskin rauhallisuuttakin? ja muuta huomiointikykyä

Itse ajoin inssin viime marraskuussa ekalla läpi. Tuota rauhallisuutta nimenomaan korosti ja kehui minussa. Ajoin pari kertaa harhaan, mutta ei paniikkia mitään vaan eteenpäin ja uutta reittiä. Samoin keskustassa huomioin hyvin kävelijöitä enkä lähtenyt ajamaan muiden mukana, kun siellä jokunen kortillinen meni vähän vähemmän oikein. :D

Nyt sitten koittanut pitää vilkun käytön hyvänä ja parkkeeramisen niin ettei olisi päin persettä. Työpakulla huomaa, kun pitäisi saada pihoihin auto, mutta siellä usein jo valmiiksi ahtaisiin paikkoihin on parkkeerattu huonosti niin saattaa olla, että itse joutuu kauaksikin jättämään. Venkslaan vaikka aikani, että oma on sitten suhtkot hyvin.

Jotkut liikennevalot vaihtuu helvetin nopeaa niin niissä olen varmaan pari kertaa ollut ärsyttävä autoilija.
 
Nyt kun oli se karsee lumimyräkkä, niin kyllä se takasumari vaan oli upeeta nähdä niinkin monella päällä. Liian harvalla, mutta yllätyin kyllä positiivisesti siitä määrästä. Teki tosi ison eron siihen kuinka aikaisessa vaiheessa / kuinka pitkän matkan päästä ajoneuvon pystyi havaitsemaan siinä tuiskeessa. Samalla sitä hämmenty kuinka monella se perä oli kokonaan pimeänä.
 
Heh, tuli mieleen tämä keskustelu tänään kun kävin kaupoilla. Tuttuun tapaan laitoin auton tyhjälle osalle parkkipaikkaa. Kun palasin kaupasta, niin joku oli pysäköinyt aika lailla 2,5 metrin päähän autoni vasemmalle puolelle. Ja siinä kun olin päässyt autooni sisälle, niin paikalle kurvaa joku kusipää ja ajaa autonsa tuohon pieneen väliin. Molemmille puolin autoa jäi se noin 30 senttiä tilaa ja ainakin vänkärin puolella oli sen kokoinen kyytiläs, että vaatisi vähäntään 70 senttiä tilaa että mahtuu ulos. Onneksi kerkesin ajaa oman auton vittuun ennenkuin avasivat ovet.

Joka päivä ihmiset vituttavat enemmän ja enemmän.
 
Itse ajoin inssin viime marraskuussa ekalla läpi. Tuota rauhallisuutta nimenomaan korosti ja kehui minussa. Ajoin pari kertaa harhaan, mutta ei paniikkia mitään vaan eteenpäin ja uutta reittiä. Samoin keskustassa huomioin hyvin kävelijöitä enkä lähtenyt ajamaan muiden mukana, kun siellä jokunen kortillinen meni vähän vähemmän oikein. :D

Nyt sitten koittanut pitää vilkun käytön hyvänä ja parkkeeramisen niin ettei olisi päin persettä. Työpakulla huomaa, kun pitäisi saada pihoihin auto, mutta siellä usein jo valmiiksi ahtaisiin paikkoihin on parkkeerattu huonosti niin saattaa olla, että itse joutuu kauaksikin jättämään. Venkslaan vaikka aikani, että oma on sitten suhtkot hyvin.

Jotkut liikennevalot vaihtuu helvetin nopeaa niin niissä olen varmaan pari kertaa ollut ärsyttävä autoilija.
Joo onhan autossa kääntyvät pyörät ja pakkikin, joten ei se niin iso vaiva ole sitä autoaan asiallisesti ruutuun sijoittaa. Monesti tulee itsekin korjailtua asento paremmaksi ahtaissa ruutuväleissä.
Noissa nopeasti vaihtuvissa risteyksissä, muiden autojen seisoessa kyllä siitä voi ihan turvallisesti yleensä lähteä vielä valojen vaihtumishetkellä
=> pääsee yksi auto enemmän läpi, ei ne risteävällä tiellä seisovat siihen risteykseen hetkessä tule, jos autot seisovat.

Ismo Leikola, otti mielestäni hyvän esimerkin USA:n ja Suomen eroista , ihmetteli miksi suomessa yölläkin liikennevalot palavat.
Onhan tollanen aivan turhaa energian haaskausta monessa paikassa. Pahimillaan ovat vielä punaisina, jolloin saastutetaan ilmaa vailla mitää hyötyä siitä.

Heh, tuli mieleen tämä keskustelu tänään kun kävin kaupoilla. Tuttuun tapaan laitoin auton tyhjälle osalle parkkipaikkaa. Kun palasin kaupasta, niin joku oli pysäköinyt aika lailla 2,5 metrin päähän autoni vasemmalle puolelle. Ja siinä kun olin päässyt autooni sisälle, niin paikalle kurvaa joku kusipää ja ajaa autonsa tuohon pieneen väliin. Molemmille puolin autoa jäi se noin 30 senttiä tilaa ja ainakin vänkärin puolella oli sen kokoinen kyytiläs, että vaatisi vähäntään 70 senttiä tilaa että mahtuu ulos. Onneksi kerkesin ajaa oman auton vittuun ennenkuin avasivat ovet.

Joka päivä ihmiset vituttavat enemmän ja enemmän.
Aika usein noi parkkiruudut ovat 2.5m välein ja autot n. 1,6m leveitä ilman peilejä => optimitilaa jää 45cm. Jos kaikki ottavat ton 70cm siitä rivistä poistuu 1-2 autopaikkaa, ja monessa paikassa niistä on pula. Kunhan katsoo, että se kuski pääsee mukavasti autoonsa niin ollaan jo aika hyvässä tilanteessa. Matkustajat voidaan ottaa kyytiin tarvittaessa siinä tielläkin, eikä tarvitse pelätä että kolhivat oman auton ovia siinä tiukassa välissä itseään autoon "survoessaan"
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun oli se karsee lumimyräkkä, niin kyllä se takasumari vaan oli upeeta nähdä niinkin monella päällä. Liian harvalla, mutta yllätyin kyllä positiivisesti siitä määrästä. Teki tosi ison eron siihen kuinka aikaisessa vaiheessa / kuinka pitkän matkan päästä ajoneuvon pystyi havaitsemaan siinä tuiskeessa. Samalla sitä hämmenty kuinka monella se perä oli kokonaan pimeänä.
Valottomista tuli mieleen tällä viikolla kuljettaja autoineen päivällä, perä pimeä, pientä pöllyä, no se ei sinänsä paha, mutta auton perus väri sellainen paljasta talviasfalttia muistuttava ja perään sitä lumea, valkoista sävyä kiertynyt niin että muistuttu lähinnä liikkuvaa tietä urineen ja polanteineen. Muuten ihan potenttiaalinen kuski, vilkkua käytti välillä, samalla kun rattia, taisi olla vain pari totaali unohdusta. turvaväli yli sekunnin, ja ei rajuja ylinopeuksia, tasaista vauhtia jos tilanne salli. ei nukahtelua tai muuta luurin räpellyksestä kielivää.
 
Nyt kun oli se karsee lumimyräkkä, niin kyllä se takasumari vaan oli upeeta nähdä niinkin monella päällä. Liian harvalla, mutta yllätyin kyllä positiivisesti siitä määrästä. Teki tosi ison eron siihen kuinka aikaisessa vaiheessa / kuinka pitkän matkan päästä ajoneuvon pystyi havaitsemaan siinä tuiskeessa. Samalla sitä hämmenty kuinka monella se perä oli kokonaan pimeänä.
Minusta toi muutos, ettei takavaloja ole kaikissa autoisa on todella huono. Parantaa havaittavuutta ns. normaalillakin ilmalla.
 
Aika usein noi parkkiruudut ovat 2.5m välein ja autot n. 1,6m leveitä ilman peilejä => optimitilaa jää 45cm.
Aika harvassa nuo noin 160 cm leveät autot (ainakaan jos yhtään modernimmista tai koirankoppia isommista puhutaan). Esim. oma Peugeot 106 oli 161 cm leveä ja nykyinen 407 on 181 cm leveä ilman peilejä.
 
Aika harvassa nuo noin 160 cm leveät autot (ainakaan jos yhtään modernimmista tai koirankoppia isommista puhutaan). Esim. oma Peugeot 106 oli 161 cm leveä ja nykyinen 407 on 181 cm leveä ilman peilejä.
Te eurohemmot olette erikseen :) On noita kapeampiakin, muistelin omaa kippoani ton levyiseksi.
 
Aika usein noi parkkiruudut ovat 2.5m välein

2,5 metriä on ihan hyvä leveys parkkiruudulle, siihen kun laittaa keskelle 1,8 metrisen auton, niin molemmille puolin jää 35 cm tilaa. Mutta otapa laskuissa huomioon, että sitä väliä jää silloin autojen väliin 70 cm, koska molemmilla autoilla on ruudussaan se 35 cm.

Eli tuo on täysin eri tilanne kuin tuo tämän päiväinen, jossa kahden auton välissä oli 2,5 metriä tilaa.
 
Töissä ne "inssitkin" ovat. Näkevät muuten aika paljon enemmän liikennettä kuin keskivertokuski ja samalla arvioivat uuden kuskin soveltuvuutta liikenteeseen.
Veikkaa että jokainen noista insseistä ymmärtää tekemästään työstä enemmän kuin sinä tai tuttusi muksu?
Tää kotiopetuksen saaneiden hylkääminen on nykyään kuulema trendi. Eräskin kertoi vastaavasta jossa inssin vastaanottanut kertoi jo etukäteen että tuskin menee läpi kun on kotiopetettu ja todellakaan ei mennyt sillä autokoulun opettaja oli inssin kaveri ja kävi itkemässä kun ei saanu skidin rahoja kupattua. Valta korruptoi ja nämä ajokokeet pitäisi voida videoida jotta tämmöiset saadaan karsittua pois.
 
Tuskin tuo kotiopiskelijoiden hylkääminen mikään uusi juttu on, vuosikymmeniä jo samanlaista mutinaa ollut. Kärjistäen kotiopetettu osaa ajaa ja hallita autoa paljon paremmin kuin koulutettu suurista harjoitemääristä johtuen, mutta ryssii helpommin inssin ”klassikoissa”.
 
Valta korruptoi ja nämä ajokokeet pitäisi voida videoida jotta tämmöiset saadaan karsittua pois.
Tämä on itseasiassa jo hyvin aikaisessa valmisteluvaiheessa ihan Traficomin toimesta, osin juuri oppilaan oikeusturvan toteutumisen takia. Onhan noita korruptiotapauksia ollut toiseenkin suuntaan, eli pientä lahjusta vastaan päästy inssi läpi. Tästähän tais olla lehdissäkin jokin aika sitten juttua.

Videoinnista:
 
Tämä on itseasiassa jo hyvin aikaisessa valmisteluvaiheessa ihan Traficomin toimesta, osin juuri oppilaan oikeusturvan toteutumisen takia. Onhan noita korruptiotapauksia ollut toiseenkin suuntaan, eli pientä lahjusta vastaan päästy inssi läpi. Tästähän tais olla lehdissäkin jokin aika sitten juttua.

Videoinnista:
Kuullut parikin oikeasti luotettavasta lähteestä tulevaa tarinaa missä kortti on saatu seteleillä papereiden välissä, lähin on valitettavasti liiankin lähellä, mutten pysty todistamaan sitä. Toisaalta myös itse todistanut kirjallisissa kääntäjän käyttöä huijaukseen ja käräyttänyt heidät. En ole mikään kielinero, mutta osaan perusteita varsin monesta kielestä ja kykenen ymmärtämään hiukan sitä ja tätä kun kuulen puhetta (teksti sitten erikseen). Käräytin exän kirjallisten päättymistä odotellessa yhden oppilaan missä "tulkki" ohjeisti mitä vastata jne... valitettavasti en usko että tuostakaan seurasi mitään erikoisempaa.

EDIT: Esimerkkitapauksessani kyseinen kuski on ajellut peltoautoilla koko nuoruutensa joten auton hallitseminen ei ole se ongelma vaan enemmänkin juurikin ne "inssisäännöt" vs oikean maailman säännöt. Olen ollut apparin penkillä kahden juuri korttinsa saaneen kyydissä, toisessa käskytin kuskin tiensivuun jotta pääsin itse rattiin koska meinasin rehellisesti paskoa alleni ja toisessa en välittänyt suoraan sanottua vittuakaan että mentiin aika isossa kulmassa hot hatchissä talven liukkailla. Tiesin että toinen on ajanut inssin ns. stereotyyppisen varovaisesti yms... ai saakeli että sai pelätä jokaisessa tiukassa mutkassa, rampilla yms. Toinen oli tuo peltoautoilla suhaillut jonka ei tarvinnut keskittyä siihen lähteekö auto lapasesta vai ei koska auton perus hallinta oli jo hoidossa. Juu mentiin välillä aika isossa kulmassa, välillä ehkä "riskillä" mutta tunsin oloni 1000 kertaa turvallisemmaksi kun kuski hallitsi auton ja kykeni keskittämään energiansa liikenteen havainnointiin. Veikkauksia kumpi sai korttinsa ensimmäisellä kerralla?

Voisin jatkaa tarinoita kavereista, itsestä ja puolitutuista loputtomiin mutta tuo luottamus inssiajoihin on itsellä mallia VMP.
 
Viimeksi muokattu:
Tää kotiopetuksen saaneiden hylkääminen on nykyään kuulema trendi. Eräskin kertoi vastaavasta jossa inssin vastaanottanut kertoi jo etukäteen että tuskin menee läpi kun on kotiopetettu ja todellakaan ei mennyt sillä autokoulun opettaja oli inssin kaveri ja kävi itkemässä kun ei saanu skidin rahoja kupattua. Valta korruptoi ja nämä ajokokeet pitäisi voida videoida jotta tämmöiset saadaan karsittua pois.

Johtuu ihan siitä, että kotiopetetut keskimäärin eivät osaa ajaa, mutta luulevat osaavansa. Kotiopettajien pedagoginen osaamattomuus heijastuu juuri niihin kohtiin mitä inssi arvioi: turvallisuuteen sekä osaamattoman tuoreen kuskin riskipaikkoihin, kuten suojatien havainnointiin.

Oikealla opettajalla on silmää seurata oppilaskohtaisesti niitä heikkouksia ja vaaranpaikkoja. Sellaisia ominaisuuksia joita lähiomainen ei välttämättä ikinä osaa nähdä sukulaisesta. Ei autokoulussa edes yritetä opettaa sujuvaa ajamista tai auton hyvää hallintaa, vaan saada autoilu sen verran turvalliseksi jotta kortillinen pääsee liikenteeseen opettelemaan.

Esim. Toi Pyrresin tapaus vaikuttaa aika klassiselle. Maalaispoika osaa rällätä, mutta kukaan ei opettanut ennakointaitoja. Kaksi hylsyä suojatieltä, ja kolmaskin kerta päättyi samasta asiasta palautteen antamiseen. Itse häpeäisin kotiopettajana silmäni päästä jos noin avuttomilla perustaidoilla päästänyt oppilaan inssiin - vieläpä kahdesti. Viimeisenä nolaisin itseni etsimällä omaan osaamattomuuteeni syytä tarkastajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kuullut parikin oikeasti luotettavasta lähteestä tulevaa tarinaa missä kortti on saatu seteleillä papereiden välissä, lähin on valitettavasti liiankin lähellä, mutten pysty todistamaan sitä. Toisaalta myös itse todistanut kirjallisissa kääntäjän käyttöä huijaukseen ja käräyttänyt heidät. En ole mikään kielinero, mutta osaan perusteita varsin monesta kielestä ja kykenen ymmärtämään hiukan sitä ja tätä kun kuulen puhetta (teksti sitten erikseen). Käräytin exän kirjallisten päättymistä odotellessa yhden oppilaan missä "tulkki" ohjeisti mitä vastata jne... valitettavasti en usko että tuostakaan seurasi mitään erikoisempaa.

EDIT: Esimerkkitapauksessani kyseinen kuski on ajellut peltoautoilla koko nuoruutensa joten auton hallitseminen ei ole se ongelma vaan enemmänkin juurikin ne "inssisäännöt" vs oikean maailman säännöt. Olen ollut apparin penkillä kahden juuri korttinsa saaneen kyydissä, toisessa käskytin kuskin tiensivuun jotta pääsin itse rattiin koska meinasin rehellisesti paskoa alleni ja toisessa en välittänyt suoraan sanottua vittuakaan että mentiin aika isossa kulmassa hot hatchissä talven liukkailla. Tiesin että toinen on ajanut inssin ns. stereotyyppisen varovaisesti yms... ai saakeli että sai pelätä jokaisessa tiukassa mutkassa, rampilla yms. Toinen oli tuo peltoautoilla suhaillut jonka ei tarvinnut keskittyä siihen lähteekö auto lapasesta vai ei koska auton perus hallinta oli jo hoidossa. Juu mentiin välillä aika isossa kulmassa, välillä ehkä "riskillä" mutta tunsin oloni 1000 kertaa turvallisemmaksi kun kuski hallitsi auton ja kykeni keskittämään energiansa liikenteen havainnointiin. Veikkauksia kumpi sai korttinsa ensimmäisellä kerralla?

Voisin jatkaa tarinoita kavereista, itsestä ja puolitutuista loputtomiin mutta tuo luottamus inssiajoihin on itsellä mallia VMP.
Liikenteessä ei ajeta peltoautoilla, ja vaikka ajettaisikin, niin ei ole tarkoitus ajaa kylki edellä, ne kulkevat erittäin hyvin myös suoraan?
Osaamattoman pienimunaisen miesoletetun toimintaa tuollainen hot hatch/bmw fantasia, ei jatkoon.
 
Harrastepyöräilijän näkökulmasta aika usein saa kokea näiden opetuslupa-autojen ajavan myös miten sattuu. Ohitellaan vaarallisesti ja tungetaan väkisin väistämisvelvollisuudesta huolimatta.

Varsinkin näiden autojen perseilyyn kiinnittää erityisesti huomiota oli siellä sitten ajo-opetus käynnissä tai muuten vaan liikenteessä. Jos oma ajaminen, liikennesääntöjen tunteminen tai vaaranpaikkojen tunteminen on tuolla tasolla niin ei kannattaisi opettaa laisinkaan. Siinä mielessä nämä kotiopetutkset on kyseenalaisia, kun oma osaamattomuus siirretään seuraavalle ja inssikin saatetaan päästä tuurilla läpi.
 
Johtuu ihan siitä, että kotiopetetut keskimäärin eivät osaa ajaa, mutta luulevat osaavansa. Kotiopettajien pedagoginen osaamattomuus heijastuu juuri niihin kohtiin mitä inssi arvioi: turvallisuuteen sekä osaamattoman tuoreen kuskin riskipaikkoihin, kuten suojatien havainnointiin.

Oikealla opettajalla on silmää seurata oppilaskohtaisesti niitä heikkouksia ja vaaranpaikkoja. Sellaisia ominaisuuksia joita lähiomainen ei välttämättä ikinä osaa nähdä sukulaisesta. Ei autokoulussa edes yritetä opettaa sujuvaa ajamista tai auton hyvää hallintaa, vaan saada autoilu sen verran turvalliseksi jotta kortillinen pääsee liikenteeseen opettelemaan.

Esim. Toi Pyrresin tapaus vaikuttaa aika klassiselle. Maalaispoika osaa rällätä, mutta kukaan ei opettanut ennakointaitoja. Kaksi hylsyä suojatieltä, ja kolmaskin kerta päättyi samasta asiasta palautteen antamiseen. Itse häpeäisin kotiopettajana silmäni päästä jos noin avuttomilla perustaidoilla päästänyt oppilaan inssiin - vieläpä kahdesti. Viimeisenä nolaisin itseni etsimällä omaan osaamattomuuteeni syytä tarkastajasta.
Tiesitkö, että omaopetetutkin joutuvat käymään autokoulun tunneilla juuri yllä mainittuihin asioihin keskittyen? Myös omaopettaja saa tietopaketin, jossa riskeistä kerrotaan. Auton hyvä hallinta on perusedellytys turvalliselle ajamiselle, joten jos sitä ei autokoulussa enää opeteta, niin vatuiksi on mennyt koko touhu. Selittää kyllä hyvin ne 50 km/h motarille liittyjät.
 
Tiesitkö, että omaopetetutkin joutuvat käymään autokoulun tunneilla juuri yllä mainittuihin asioihin keskittyen? Myös omaopettaja saa tietopaketin, jossa riskeistä kerrotaan. Auton hyvä hallinta on perusedellytys turvalliselle ajamiselle, joten jos sitä ei autokoulussa enää opeteta, niin vatuiksi on mennyt koko touhu. Selittää kyllä hyvin ne 50 km/h motarille liittyjät.
Voi myös pohtia kuinka hyvin perus-Pena 50 v. haluaa opetella uutta, kun valmiiksi pitää itseään loistavana kuskina eikä halua muuttaa omaa tapaansa mihinkään. Vähän kuin työelämässä, varsinkin duunariammateissa. Siinä autokoulun tilanteessa voi rauhottua sen verran et pääsee läpi, mutta todellisuudessa ajo voi olla muiden mielestä huonoa. Vähän kuin nämä liikenteessä muiden "kouluttajat", joilla oma ajo on yleensä päin persettä. Näitä taitoja sit siirretään seuraavalle kuskille, joka ei osaa ottaa vaaratilanteita huomioon.

Varmasti niitä hyviäkin kotiopettajia on, mutta fillarointikokemuksen mukaan aika usein ne kolmiokuskitkin aiheuttaa vaaratilanteita. Autoja osataan väistää, mutta kevytliikenne on toissijainen huomion kohde.
 
Tiesitkö, että omaopetetutkin joutuvat käymään autokoulun tunneilla juuri yllä mainittuihin asioihin keskittyen? Myös omaopettaja saa tietopaketin, jossa riskeistä kerrotaan. Auton hyvä hallinta on perusedellytys turvalliselle ajamiselle, joten jos sitä ei autokoulussa enää opeteta, niin vatuiksi on mennyt koko touhu. Selittää kyllä hyvin ne 50 km/h motarille liittyjät.
Mistä päättelet, että motarille 50 km/h liittyjät ovat seurausta omaopetuksesta?
Jokainen lintassa ajava Bmw Jonne lienee autokoulussa käynyt?
 
Varmasti niitä hyviäkin kotiopettajia on, mutta fillarointikokemuksen mukaan aika usein ne kolmiokuskitkin aiheuttaa vaaratilanteita. Autoja osataan väistää, mutta kevytliikenne on toissijainen huomion kohde.
Oletko miettinyt tätä siltä kannalta, että tahallaan viedään harjoittelijoita alueen hankalimpiin risteyksiin (mihin inssikin voi viedä)?

Mistä päättelet, että motarille 50 km/h liittyjät ovat seurausta omaopetuksesta?
Jokainen lintassa ajava Bmw Jonne lienee autokoulussa käynyt?
Luitkohan nyt ihan oikein mun tekstin?
 
Mikä se oma kippo oikein on, kun Volkkarin vuoden 1955 Karmann ghia on 163,3 cm leveä.
Lievä muistivirhe taitaa olla 1680mm, mutta onhan noita Fiat 850 on hivenen alle 1400mm leveä
2,5 metriä on ihan hyvä leveys parkkiruudulle, siihen kun laittaa keskelle 1,8 metrisen auton, niin molemmille puolin jää 35 cm tilaa. Mutta otapa laskuissa huomioon, että sitä väliä jää silloin autojen väliin 70 cm, koska molemmilla autoilla on ruudussaan se 35 cm.

Eli tuo on täysin eri tilanne kuin tuo tämän päiväinen, jossa kahden auton välissä oli 2,5 metriä tilaa.
Tää kyllä vähän nolottaa, ainakin teoriassa pitäis meikän osata päässäkin toi laskea :) , mutta valitettavasti kaikki eivät laita keskelle ruutua.
70cm välistä kyllä pääsee autoon.
Tämä on itseasiassa jo hyvin aikaisessa valmisteluvaiheessa ihan Traficomin toimesta, osin juuri oppilaan oikeusturvan toteutumisen takia. Onhan noita korruptiotapauksia ollut toiseenkin suuntaan, eli pientä lahjusta vastaan päästy inssi läpi. Tästähän tais olla lehdissäkin jokin aika sitten juttua.

Videoinnista:
Tossa jutussa sanotaan, että oikein apulaisoikeuskanslerin päätöksellä oman ajonsa saa kuvata, ja Traficom on sen jo hyväksynyt.
-Huom! sen julkien jakaminen on täysin eri asia.
Ei kun actionkamera mukaan ja katselee sille sopivan kiinnikkeen (esim. imukuppi) ja hyvässä hengessä inssin kanssa sopii paikan.

Siitä on sitten isukinkin hyvä katsella mihin pitää seuraavilla opetuksessa panostaa. Ajamaan oppii vain ajamalla ja vaihteet pitäisi saada päälle katsomatta, niin siitä on hyvä jatkaa.
 
Mistä päättelet, että motarille 50 km/h liittyjät ovat seurausta omaopetuksesta?
Jokainen lintassa ajava Bmw Jonne lienee autokoulussa käynyt?
Oulussa on pakko olla joku täysin kelvoton ajo-opettaja, sillä jo vuosikymmeniä moottoritielle liittyminen on tuolla niin hemmetin vaikeaa jokaiselle osapuolelle. Siellä taidetaan opettaa väistämään tielle liittyvää ja liittyvänä osapuolena tähtäämään niitä kohti, jotka eivät väistä. Pääprinsiippi on, että kenenkään ei tule antaa ajaa ilman häiriöitä.

Ilmiantakaa Oulun ajo-opettajat jotta voimme yleisen liikenneturvallisuuden nimissä ryhtyä toimiin.
 
Oletko miettinyt tätä siltä kannalta, että tahallaan viedään harjoittelijoita alueen hankalimpiin risteyksiin (mihin inssikin voi viedä)?
Jos viittasit väistämisvelvollisuuksiin ja kirjoittamaani fillarikokemukseen niin ne kaikista yksinkertaisimmatkin väistämissäännöt tai turvallisen ohituksen periaatteet on monesti hukassa. Varsinkin jos vastapuoli on pyöräilijä. Veisivätkin hankaliin risteyksiin, mutta jos tämä ei osata edes tavallisen liikenneympyrän tai kolmiolla varustetun T-risteyksen liikennesääntöjä niin ei hyvin mene.
 
Liikenteessä ei ajeta peltoautoilla, ja vaikka ajettaisikin, niin ei ole tarkoitus ajaa kylki edellä, ne kulkevat erittäin hyvin myös suoraan?
Osaamattoman pienimunaisen miesoletetun toimintaa tuollainen hot hatch/bmw fantasia, ei jatkoon.
Ei, se että osaat ajaa auto poikittain ei ole asia mitä kortin saaminen vaatii... MUTTA kyllä se kummasti antaa turvallisuuden tunnetta itselle apparina jos ei tarvitse pelätä että kuski pelkäisi tehoa tai sen käyttöä tai ettei kuski tietäisi tehdä mitä tapahtuu JOS se perse irtoaa tai keula puskee liukkailla tai jos auto yrittää lyödä tyhjää vauhdissa x. Kyllä se antaa kummasti turvallisuuden tunnetta jos kuski tietää mikä on vastaohjaus, aliohjaus tai kaasun modulointi... mitä tehdä jos etuvedossa keula meinaa napata syystä x ja perä meinaa tulla edelle jne jne... Tietää että kuski voi keskittyä havannoimaan muuta liikennettä, ilman tarvetta miettiä kytkintä, vaihteita tai peläten että auto tekee asian xyz.

Osaamattomuus, ehdottomasti, en missään nimessä ole paras kuski maailmassa enkä teknisesti taitavin. Mutta sen verran kehtaan väittää että etenkin ajoavuttomat tehomallit/sporttisemmat mallit pysyvät TEKNISESTI keskivertoa paremmin hallinnassa, antaen itselle aikaa keskittyä muihin asioihin. Plus näin kehtasi myös autokoulun maikka ja inssi kommentoida. Mitä munan kokoon tulee... Eipä paljoa kiinnosta jos ei valituksia tule toiselta osapuolelta. Ja mitä bemareihin tulee, pitää olla hyin spessu malli että meikäläinen hankkisi bemarin.

@David ":DA" Imodium niin naurettavalta kuin se kuulostaakin, duunikaveri joka asuu Oulussa, on valitellut juurikin samantyyppisiä juttuja :D.
 
Jos viittasit väistämisvelvollisuuksiin ja kirjoittamaani fillarikokemukseen niin ne kaikista yksinkertaisimmatkin väistämissäännöt tai turvallisen ohituksen periaatteet on monesti hukassa. Varsinkin jos vastapuoli on pyöräilijä. Veisivätkin hankaliin risteyksiin, mutta jos tämä ei osata edes tavallisen liikenneympyrän tai kolmiolla varustetun T-risteyksen liikennesääntöjä niin ei hyvin mene.
Näillä asioilla ei taida olla juurikaan tekemistä sen kanssa, että onko kyseessä ajoharjoittelija vai ei. Omista oikeuksistaan ultratietoiset pyöräilijät feat. harrasteporukassa keksityt määritelmät mm. turvalliselle ohitukselle ja ryhmäajolle ovat hankalia asioita kelle tahansa autoilijalle. Jos fillariasioista haluat jatkaa, niin toinen ketju alueella on siihen parempi.
 
Näillä asioilla ei taida olla juurikaan tekemistä sen kanssa, että onko kyseessä ajoharjoittelija vai ei. Omista oikeuksistaan ultratietoiset pyöräilijät feat. harrasteporukassa keksityt määritelmät mm. turvalliselle ohitukselle ja ryhmäajolle ovat hankalia asioita kelle tahansa autoilijalle. Jos fillariasioista haluat jatkaa, niin toinen ketju alueella on siihen parempi.
Erilaisia skenaarioita kyllä tulee. Puhe ei ollut fillariasioista vaan siitä, että opetusluvalliset autot perseilee tuolla liikenteessä yhtä lailla tietämättä onko sillä hetkellä menossa opetustilanne vai muu ajo. Mutta jos edes se lätkä perässä ei osata ajaa niin ei kannattaisi edes opettaa. Ja näitä näky vaikka kuinka paljon, erityisesti juurikin fillaroitsijatilanteessa. Oma veikkaus, että merkittävä osa itseopettavista on duunaritason porukkaa ja yleisesti sillä porukalla on eniten ongelmia kevyenliikenten kanssa.

Ja kerran itse nostat näitä skenaarioita esiin niin tämä ihan soolona ajan liikennesääntöjän mukaan ja muun liikenteen otan huomioon etten ole tarpeettomasti tientukkeena. Jos ei omista oikeuksistaan olisi tinkimässä niin harvasen viikko pelti kolisisi tilanteissa missä ongelma on puhtaasti välinpitämättömyys.

Mutta eipä tästä jaksa enempää vääntää. Selkeästi erilaiset mielipiteet ammattilaisen ajo-opetuksen tarpeellisuudesta.
 
Erilaisia skenaarioita kyllä tulee. Puhe ei ollut fillariasioista vaan siitä, että opetusluvalliset autot perseilee tuolla liikenteessä yhtä lailla tietämättä onko sillä hetkellä menossa opetustilanne vai muu ajo. Mutta jos edes se lätkä perässä ei osata ajaa niin ei kannattaisi edes opettaa. Ja näitä näky vaikka kuinka paljon, erityisesti juurikin fillaroitsijatilanteessa. Oma veikkaus, että merkittävä osa itseopettavista on duunaritason porukkaa ja yleisesti sillä porukalla on eniten ongelmia kevyenliikenten kanssa.

Ja kerran itse nostat näitä skenaarioita esiin niin tämä ihan soolona ajan liikennesääntöjän mukaan ja muun liikenteen otan huomioon etten ole tarpeettomasti tientukkeena. Jos ei omista oikeuksistaan olisi tinkimässä niin harvasen viikko pelti kolisisi tilanteissa missä ongelma on puhtaasti välinpitämättömyys.
Sun on pakko ajaa jossain suositussa harjoittelupaikassa tai inssikonttorin nurkilla, kun todella todella harvoin itse ainakin näen opetuskolmioita liikenteessä. Sitähän lätkäähän ei saa käyttää, jos opetusajo ei ole käynnissä. Satunnaisia autokoulun autoja näkyy 10 min aamuruuhkassa ihmettelemässä liikkeellelähtöä.
 
Sun on pakko ajaa jossain suositussa harjoittelupaikassa tai inssikonttorin nurkilla, kun todella todella harvoin itse ainakin näen opetuskolmioita liikenteessä. Sitähän lätkäähän ei saa käyttää, jos opetusajo ei ole käynnissä. Satunnaisia autokoulun autoja näkyy 10 min aamuruuhkassa ihmettelemässä liikkeellelähtöä.
Jaa-a kyllä niitä kesällä ihan säännöllisesti näkee kesäisin Lounais-Suomessa ja varsinkin jos kiinnittää huomiota. Ehkä ongelma on myös siinä, että itse pyöräilijänä koen esim. sen maantiellä 30-40 cm vierestä ohittamisen huomattavasti vaarallisempana kuin moni autoilija kokee saman auton ratissa. Samanlaisia ohituksia ne kolmiolätkällisetkin autot tekevät vaikka voisi ihan hyvin siirtyä riittävästi vastaantulevien kaistalle.

Näillä kokemuksila osaa myös itse huomioida paremmin näitä vaaratilanteita. Autoa tulee myös itse ajettua 15-20k km vuodessa.

Nyt riitti, oikeasti.
 
Tuolla tosiaan on liikenteessä kuskeja ketkä eivät ole yhtä taitavia tai kokeneita kun foorumin kovimmat rattiukot. Saattavat jopa olla liki ensimmäistä kertaa ajurin paikalla. Ihan samalla lailla siellä on lapsia fillareilla ja jalankulkijoina, ketkä saattavat olla ihka ensimmäistä kertaa yksin liikenteessä. En ymmärrä mitä syytä keskimääräistä taitavammilla sankariautoilijoilla on hermostua mistään näistä?
 
Tuolla tosiaan on liikenteessä kuskeja ketkä eivät ole yhtä taitavia tai kokeneita kun foorumin kovimmat rattiukot. Saattavat jopa olla liki ensimmäistä kertaa ajurin paikalla. Ihan samalla lailla siellä on lapsia fillareilla ja jalankulkijoina, ketkä saattavat olla ihka ensimmäistä kertaa yksin liikenteessä. En ymmärrä mitä syytä keskimääräistä taitavammilla sankariautoilijoilla on hermostua mistään näistä?
Ainakin se, että se panos jonka itse on antanut ajamisen opettelemiseen menee muiden toimesta hukkaan.
 
Tuolla tosiaan on liikenteessä kuskeja ketkä eivät ole yhtä taitavia tai kokeneita kun foorumin kovimmat rattiukot. Saattavat jopa olla liki ensimmäistä kertaa ajurin paikalla. Ihan samalla lailla siellä on lapsia fillareilla ja jalankulkijoina, ketkä saattavat olla ihka ensimmäistä kertaa yksin liikenteessä. En ymmärrä mitä syytä keskimääräistä taitavammilla sankariautoilijoilla on hermostua mistään näistä?
Sen takia varmaan että parin läheltäpiti tapauksen jälkeen saa pelätä sitä että jonain päivänä kajahtaa kun sakkia tulee alle mistä vaan. Ja sääntösuomessa kun noudatat liikennesääntöjä niin luonnollisesti sääntöjä noudattanut osapuoli on syyllinen.

Näiden mainitsemiesi ensikertalaisten ei varmaan kuuluisi olla liikenteen seassa jos säännöt ei ole hallussa.
 
Ei, se että osaat ajaa auto poikittain ei ole asia mitä kortin saaminen vaatii... MUTTA kyllä se kummasti antaa turvallisuuden tunnetta itselle apparina jos ei tarvitse pelätä että kuski pelkäisi tehoa tai sen käyttöä tai ettei kuski tietäisi tehdä mitä tapahtuu JOS se perse irtoaa tai keula puskee liukkailla tai jos auto yrittää lyödä tyhjää vauhdissa x. Kyllä se antaa kummasti turvallisuuden tunnetta jos kuski tietää mikä on vastaohjaus, aliohjaus tai kaasun modulointi... mitä tehdä jos etuvedossa keula meinaa napata syystä x ja perä meinaa tulla edelle jne jne... Tietää että kuski voi keskittyä havannoimaan muuta liikennettä, ilman tarvetta miettiä kytkintä, vaihteita tai peläten että auto tekee asian xyz.
....
Niin no, jos kuski joutuu antamaan näytteitä näistä taidoista jo ensimmäisen kilometriaikana, niin ei kuullosta turvalliselta, no ehkä oudolla autolla, yllättävällä kelillä yksi voi mennä virheen piikkiin, jos tilanne toistuu, niin joko taitamattomuutta tai asenne haasteita, tiedä sitten kumpi vaarallisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
 
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun tuolla sähköautoketjussa tuli sellaista kommenttia, että olisi hyvä laajentaa kysymystä myös tänne, missä on muitakin kuin sähköautoilijoita.

Kun te pysähdytte liikennevaloihin ja ette halua pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä käytätte:
a) seisontajarrua (tai moderneissa autoissa auto-hold tms. automaattista seisontajarrua)
b) laitatte vaihteiston vapaalle
c) laitatte vaihteiston P:lle (automaattivaihteiset autot)
Käytän aina jarrupoljinta. Tavallaan hassu kysymys, vähän kuin kysyisi että miten lähdette autolla liikkeelle jos ette halua painaa kaasupoljinta.

Kahden polkimen ajo on voittajan valinta
 
Käytän aina jarrupoljinta. Tavallaan hassu kysymys, vähän kuin kysyisi että miten lähdette autolla liikkeelle jos ette halua painaa kaasupoljinta.

Kahden polkimen ajo on voittajan valinta

Jarrupoljin onkin se oletustilanne, jossa ollaan jo valmiiksi siinä vaiheessa kun auto on pysähtynyt. Mutta nyt olikin kyse siitä tilanteesta, että mikäli ei halua pysähdyksen aikaa pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä vaihtoehtoa käytätte. Eli jos sinä pidät aina jarrupolkimen pohjassa liikennevaloissa, niin kysymys ei koske sinua :)
 
Jarrupoljin onkin se oletustilanne, jossa ollaan jo valmiiksi siinä vaiheessa kun auto on pysähtynyt. Mutta nyt olikin kyse siitä tilanteesta, että mikäli ei halua pysähdyksen aikaa pitää jarrupoljinta pohjassa, niin mitä vaihtoehtoa käytätte. Eli jos sinä pidät aina jarrupolkimen pohjassa liikennevaloissa, niin kysymys ei koske sinua :)
Ajan aika usein eri autoilla, niin jos autossa on hyvin toimiva mäkilähtöavustin niin niitä tulee hyödynnettyä. Yleensä ei vain jaksa jollain päivän vuokra autolla katsoa manuaalia, jos toiminto on yhtään epäselvästi tehty. Jos auto selkeästi näyttää kun sillä pysähtyy mäkeen, että mäkilähtöavustin kytkeytyy niin sitten odottelen kaasujalka valmiina liikkeellelähtöä. Jos toiminto vaatii jotain ylimääräisiä liikkeitä itseltä, niin vanha tuttu jarrupoljin on käytössä.

Oma auto tosin lähtee kiipeämään mäkeä ylös kun jarrun päästää, että sinänsä tosiaan hitaassa liikenteessä toteutuu yhden polkimen ajo ja se yksi poljin on jarru.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 934
Viestejä
4 666 651
Jäsenet
76 524
Uusin jäsen
baddu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom