Laillisesti ajateltuna se ei ole osa parkkipaikkaa koska P-merkit tulevat vastaan vasta käännyttäessä siltä pois.Tuolla ei ole tiennimikylttejä, joten se on lähinnä ajoväylä, "vähäinen tie" ja loogisesti ajateltuna vain osa parkkipaikkaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Laillisesti ajateltuna se ei ole osa parkkipaikkaa koska P-merkit tulevat vastaan vasta käännyttäessä siltä pois.Tuolla ei ole tiennimikylttejä, joten se on lähinnä ajoväylä, "vähäinen tie" ja loogisesti ajateltuna vain osa parkkipaikkaa.
Ne osoittaa ruutujen sijainnin parkkipaikalla, joten saat perustella tuon laillisen ajattelun lainaamalla lakiaLaillisesti ajateltuna se ei ole osa parkkipaikkaa koska P-merkit tulevat vastaan vasta käännyttäessä siltä pois.
TLL ei päde parkkipaikoilla, mutta silti sillä säännellään parkkipaikoilla pysäköintiä? Onpa meillä tyhmä lainsäätäjä, kun ei ole tätä epäkohtaa huomannut!TLL ei siis semmoisenaan tuolla päde, eikä siellä ole ajorataa koska sekin on määritelty osaksi tietä, jota ei siis parkkipaikalla ole myöskään.
Tuolla tosiaan kaikki paitsi minä, ajavat sitä kuin tietä. Itse ajan kyllä oikealta eteen ja siinä saakin usein hauskoja tilanteita aikaiseksi. Samoin saa Kaakkurin Cittarin parkkipaikalla.Raksilan Cittarissa tuo väylä on tie, tai ainakaan minä en ole huomannut mitään merkkiä siitä, että oltaisiin ajettu pois yleiseltä tieltä. Tuollahan kaikki myös ajaa sitä kuin tietä, minä mukaanlukien. P-kylttien takaa saapuvat tielle, ja siis väistävät, oman kokemukseni (33 v.) mukaan tämä on aina toiminut näin.
Oulun poliisilaitos
Raksilan markettien väistämissäännöistä on puhuttu moneen otteeseen. Tieliikennelain 14 §:n mukaan kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa pysäköintipaikalta. Pysäköintipaikka merkitään tieliikenneasetuksen mukaisella P- merkillä. Liikennemerkkien paikat ja asennus tulisi suunnitella siten, ettei väistämissäännöissä olisi epäselvyyksiä. Näkemykseni mukaan sekä Kajaanintien, että markettien edustan kokoojaväyliltä käännytään P-alueelle. Näin ollen P-alueelta tulijan tulisi väistää kokoojaväylillä ajajaa. Asia ei kuitenkaan välttämättä ole näin yksiselitteinen ja kolaritapauksia voidaankin joutua puimaan jopa oikeudessa. Jokaisen tulee joka tapauksessa noudattaa erityistä varovaisuutta risteyksissä. - Jani I
Jonoksi tuota toiset kutsuu, mutta jos sinne tulee kolmas perään, niin vielä useampi kutsuu jonoksi.Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Eka ei varmaankaan tajua antaa tilaa, kun perässäolijalla reilu turvaväli.
Kyllä itse tässä tilanteessa väistäisin oikealle oli oma nopeus sitten 90, 100, 110 tai 160km/h.
Jos kolhit jonkun autoa ostoskärryillä ?Eipä siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.
Tuolla ei ole tiennimikylttejä, joten se on lähinnä ajoväylä, "vähäinen tie" ja loogisesti ajateltuna vain osa parkkipaikkaa. TLL ei siis semmoisenaan tuolla päde, eikä siellä ole ajorataa koska sekin on määritelty osaksi tietä, jota ei siis parkkipaikalla ole myöskään. Jalankulkijoita ei siis laki määrää siellä antamaan tilaa autoilijoille, nuo loput pykälät käsittelee muita sijainteja.
En ihan varma mitä termi tarkoittaa.Tänään taasen ärsytti nämä negatiiviset ryhmittyjät....
Miten niin kenellekkään ei tarvi viestiä ?Nuolivalo-ohjatulla kääntymiskaistalla tosin laitan vasta kääntyessä parin vilkauksen alibivilkutuksen, kun ei kelleen tarvi viestittää eikä jaksa punaisissa kuunnella naksetta musan yli turhaan.
Suomessa vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta tai tahallisuutta.Jos kolhit jonkun autoa ostoskärryillä ?
Siis mikä juttu tämä on ettei vähingontokiä joutuisi korvaamaan. Tietenkin vastuita välttelevä ilkivalllan takia luikkii karkuun, mutta ei nyt istä haeta.
Tää Sellon halli on kyllä aika kasetteja kiristelevä paikka.Parkkihalleista ja väistämisestä vielä. Sellon parkkihalliin tulee jätettyä melko usein merkatulle alueelle auto. Siitä ei ole mitään keinoa siirtyä suojatietä vastaavaa reittiä kauppaan vaan pitää mennä melko vilkkaasti liikenneidyn kohdan yli. Suurinosa autoista väistää kun vähän osoittaa että on nyt tästä tulossa mutta välillä näkee niitä jotka ajaisivat yli jos kävelijä ei väistä.
Poliisin mukaan kyseessä on tie, ja parkkipaikalta tielle tulevat luonnollisesti väistävät.
Tuottamuksellisuus eli huolimattomuus tai tahallisuus on kyseessä tuossa aiemmin kuvaillussa tai kuvitellussa toiminnassa.Suomessa vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta tai tahallisuutta.
Kannattaa ehkä vähän enemmän googlettaa aihetta vielä.Tuottamuksellisuus eli huolimattomuus tai tahallisuus on kyseessä tuossa aiemmin kuvaillussa tai kuvitellussa toiminnassa.
Ok, eli jos menee metallikärryllä säätään paikkaan jossa tietää todennäköisesti kolhivan toisen autoa, niin se ei ole tuottamuksellisesti, saati tahallista.Suomessa vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta tai tahallisuutta.
Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.Ok, eli jos menee metallikärryllä säätään paikkaan jossa tietää todennäköisesti kolhivan toisen autoa, niin se ei ole tuottamuksellisesti, saati tahallista.
Ja tuossa ei kai puhut muutaman kympin vahingosta, vaan satasista ja siitä ylöspäin. Ja rivien välistä arvattavissa ettei ole tarkoitus ottaa muutenkaan vastuuta vahingosta.
Jos nyt -vain- kuvitellaan, että näen jonkun tuhoamassa autoni maalipintaa ja kieltäytyy maksamasta, niin minä vaikka otan lomapäiviä sitä varten, että kostan. Vaikka se maksaisi itselleni enemmän ja saisin rikollisen maineen, niin maailmassa on oltava oikeus, vaikka sitten korpilaki. Toisen posken kääntäminen ei ole vielä 2000 vuoteen toiminut niin ei kannata ihmettä odottaa.Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.
Jos ei asiaa muuten hahmota niin kannattaa miettiä jotain ihan muuta tilannetta, missä ei ole auto mukana mitenkään.
En olekaan ennen kuullut kenenkään tehostavan uhkailujaan kertomalla ottavansa ihan lomapäiviä asiaa vartenJos nyt -vain- kuvitellaan, että näen jonkun tuhoamassa autoni maalipintaa ja kieltäytyy maksamasta, niin minä vaikka otan lomapäiviä sitä varten, että kostan. Vaikka se maksaisi itselleni enemmän ja saisin rikollisen maineen, niin maailmassa on oltava oikeus, vaikka sitten korpilaki. Toisen posken kääntäminen ei ole vielä 2000 vuoteen toiminut niin ei kannata ihmettä odottaa.
Ei hämmästytä yhtään. Kukin tyylillään. Tosin uhkailua ei taida näkyä kuin mielikuvituksessasi.En olekaan ennen kuullut kenenkään tehostavan uhkailujaan kertomalla ottavansa ihan lomapäiviä asiaa varten
Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?
Itseä tuo ei nyt niin paljoa haittaa, kun riittää että huolehdin kärryjen osuvan ennemmin naapuriin kuin omaan autoon. Naapuri ei välttämättä ole oppirahoistaan sitten niin tyytyväinen...
Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.
Jos ei asiaa muuten hahmota niin kannattaa miettiä jotain ihan muuta tilannetta, missä ei ole auto mukana mitenkään.
Oman auton naarmuuntuminen ei todellakaan aiheuttaisi itsessäni sellaisia reaktioita kuin pelkästään tämä keskustelu näyttää aiheuttavan sinussa. Kannattaa vetää vähän henkeä, jos ei pysty kommentoimaan menemättä henkilökohtaisuuksiin heti kärkeen.Pakko ihailla. Naarmuttaa muiden autoja (tai ei ainakaan välitä jos naarmuuntuvat) varoen omaansa, mutta silti pystyy länkyttämään "rakkaasta peltilehmästä" ikäänkuin naarmuilla ei olisi mitään väliä. Vaikka foorumilla ei ole tarkoitus keskustella muista keskustelijoista niin kyllä sulla on varmaan päässä jotain vikaa.
Onko se nyt merkittävää paskotko munmuumimukin, kirjahyllyn, läppärin, puhelimen, vaateet, vai runnotko sillä käyrrällä koiran jalan.Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.
Jos ei asiaa muuten hahmota niin kannattaa miettiä jotain ihan muuta tilannetta, missä ei ole auto mukana mitenkään.
En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. "Paskominen" ei taida tarkoittaa ihan vahinkoa. Mutta jos tarkoitit esim. tilannetta jossa muumimuki tippuu kädestä kahvia juodessa niin ei siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.Onko se nyt merkittävää paskotko munmuumimukin, kirjahyllyn, läppärin, puhelimen, vaateet, vai runnotko sillä käyrrällä koiran jalan.
No enemmän tuossa nyt sattu se asenne.
Kyllä tuon on suurin osa huomannut ja silti kun viime kerralla tieliikennelakia muutettiin, niin nämä kohdat jäi tulkinnanvaraisiksi. Kaikki epäselvät kohdat kattaa varovaisuusvelvollisuus.TLL ei päde parkkipaikoilla, mutta silti sillä säännellään parkkipaikoilla pysäköintiä? Onpa meillä tyhmä lainsäätäjä, kun ei ole tätä epäkohtaa huomannut!
Tässä kommentoitu sitä että ei silleen tahallaan, vaan ihan vain sillein tahallaan toimitaan että "vahingossa" paskotaan toisen omaisuutta.En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. "Paskominen" ei taida tarkoittaa ihan vahinkoa. Mutta jos tarkoitit esim. tilannetta jossa muumimuki tippuu kädestä kahvia juodessa niin ei siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.
Juuri nämä kusipäät. Se, että teki ajovirheen, ei ole mikään syy jatkaa etuilua, kiilata ja tukkia liikennettä. Kenenkään saati satojen muiden velvollisuus ei pitäisi olla hidastaa matkaansa jopa minuuteilla, jotta idiootti pääsee ennen muita perille. Jos meni vituiksi eikä pysty toisia haittaamatta korjaamaan, niin sitten ajetaan kierron kautta.Mitäköhän tämmöisen päässä liikkuu kun aletaan jankkaamaan kun ei saa keskellä tampereen vilkkainta risteystä tilaa, samalla kun tukkii sitä omaa kaistaansa. Ihan sama onko paikallinen vai ei, itse jos ajan väärää kaistaa johonkin risteykseen niin ajan kiltisti sitten vaikka 10km kiertoreitin, en tuki tampereen vilkkainta risteystä ja aiheuta kunnon manööveriä. Torvesta en ole varma oliko se tuo liittyjä joka soitti, toivottavasti tämän takana jumissa ollut auto/autoilijat.
Saa muuten aika ison sakon tuosta täysin laittomasta ja typerästä tempusta jos sattuu se oikea poliisi kohdille.Parhaita torvensoittajia ovat suivaantuvat sääntöpoliisit. Koska valosyklit muistaa ulkoa, saatan joskus tehdä niin, että suoraan menevien kaistoilla ollessa jonon josta ei ehtisi edes seuraavilla vihreillä, jättäydynkin seuraaviin valoihin kääntyvien kaistan paalupaikalle, ja ammun siitä valon vaihtuessa pitkälle risteysalueelle ja vaihdan siellä kaikkien eteen. Kuorma-autoilija mulle tästä suivaantui tööttäilemään, vaikka hädin tuskin oli saanut omaa raskasta autoaan liikkeelle, kun jo tein kaistanvaihtoa jossain 40m päässä ketään millään lailla häiritsemättä.
Täysin laiton? Kyllä ja kyseenalainen. En nyt kuitenkaan typeräksi sanoisi, sehän riippuu ihan tilanteesta.Saa muuten aika ison sakon tuosta täysin laittomasta ja typerästä tempusta jos sattuu se oikea poliisi kohdille.
Joo ei se iso homma ole kiertää jossei sitä vähää osaa lukea että ne kaksi oikeaa kaistaa vetää yllätys yllätys oikealle. Eri asia jossain pienemmässä risteyksessä ymmärtää kyllä ja ei haittaa mun menoa mutta kiitos sen persreijän joka tuon sammonkadun valot on suunnitellut ei ole varmaan kenelläkään kiinnostusta viettää tuolla ylimääräistä valosykliä.Juu en anna minäkään tilaa sulkuviivan yli yrittäjille, noihin kun sattuu poliisi paikalle niin se on sakon paikka, joten itsekkin suosiolla kierrän jos moka sattuu, kaupungeissa se moka on korkeintaan minuutin kaksi jos joutuu vähän kiertämään...
Nämä perserei'ät vielä kehtaavat vedota siihen, että liikenteessä pitäisi joustaa ja kommunikoida. Heille se toki rajoittuu siihen, että he ilmoittavat halustaan kiilata tai kiilaavat muuten vaan, ja muut joustavat. Nämä eivät kyllä itse jousta yhtään, koska vain oma perse kiinnostaa. Eivätkä kykenisikään edes teoriassa, koska eivät vaivaudu opettelemaan liikennetaitoja eivätkä keskity liikenteessä. Heille riittää kun pysyvät tuurilla ojien välissä ja pääsevät yleensä perille.Vilkku ei ole mikään ilmoitus että tulen tähän vaan kertoo liittymisaikeesta jos on tilaa.
Tarkennetaan vähän vielä omaa kantaa asiaan, kun mun kommentista se keskustelu taisi lähteä liikkeelle, kun manasin jalankulkijoiden tapaa olettaa saavansa kävellä missä ja miten sattuu kaikkien eteen: erityisesti tästä ärsyttävää tekee se, kun kävellään eteen katsomatta yhtään. Vastaavasti samalla tavalla se ärsyttää myös suojatiellä, ihan sen takia, että se sama varovaisuusvelvoite koskee myös jalankulkijoita.muoks: laitetaan tähän nyt vielä sitten että esimerkiksi nyt asiassa mistä keskustelu lähti, jalankulkijoiden ja autojen sijainti/ajovuoro parkkipaikoilla: laki ei kerro kuka menee ensiksi, se sanoo vain että edetään varovasti niin ettei tule vahinkoja. Jos joku kovasti ärsyyntyy luullessaan että laki antaisi hänelle itselleen jonkun etuajo-oikeuden niin siinähän ärsyyntyy, muttta turha väittää että laki jotenkin tukisi tuota ärsyyntymistä.
Kyllä heilläkin samat säännöstöt ovat. Niitä ei vaan kukaan halua/uskalla/ehdi valvoa samalla tavalla kuin muita.Liikkumisesteisen pysäköintiluvan valtaa pitäisi kyllä rajottaa. Lapsen päiväkodin vieressä on kerrostalojen keskellä kääntöpaikka, missä 15min pysäköinti. Tähän mahtuu parhaimmillaan ehkä 4 pientä autoa, yleensä vain kolme. 100m säteellä on varmaan 3 tai 4 päiväkotia. Tuossa jättöliikenteen paikalla pitkäaikaispysäköi kaksi autoa invalidiluvalla. Varmastikin kotinsa vieressä, mutta eivätkö ole sitten raaskineet maksaa 10e parkkipaikkamaksua taloyhtiölle, kun ilmaiseksikin voi pysäköidä tuossa? 15m päässä olisi myös 4h paikkoja, mutta toinen näistä ei ainakaan koskaan pysäköi siihen.
Kaiken kukkuraksi tänään toinen näistä oli tänä aamuna pysäköity niin, että keulan ja kääntöpaikan reunaan rajatun pysäköintialueen etureunan välissä oli varmaan 1,5m tyhjää. Ei auta jos on pikkuauto, kun pysäköidään näin epätehokkaasti.
Tää meinaa oikeesti jo alkaa korpeamaan, kun vie lasta aamulla päiväkotiin ja kaikki sille tarkoitetut paikat on varattu johonkin muuhun.
No eipä pysäköinninvalvonta tuolle voi mitään kun TLL sallii aikarajan ylittämisen invaluvan kanssa: Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®Itse varmaan tekisin ilmoituksen pysäköinninvalvontaan. Erityisesti siihen neljän tunnin paikalle saisi pysäköidä kauemmin. Nyt jos paikat on merkitty jättöliikenteelle (eli tiettyjen ajoneuvojen pysäköintiin), niin ei invamerkilläkään saa siihen pysäköidä. Varsrinkin tuossa käytössä liikenteen tarpeeton häiritseminenkin on jo mielestäni ihan mahdollinen.
Vähän aihetta sivuten, miten toimii merkki pysäköintikielto sillä pyörätuoli lisäkilvellä. Tosin tuo lisäksi tarvittaisiin muutakin että koskisi myös kaikkia muitakin.No eipä pysäköinninvalvonta tuolle voi mitään kun TLL sallii aikarajan ylittämisen invaluvan kanssa: Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
@Tzit Voisiko tästä laittaa kaupungille palautetta ja pyytää paikkaan esim. lisäkilpeä "Saattoliikenne" niin silloin tuo pitkäaikainen invapysäköinti muuttuisi kielletyksi?
En nyt ymmärrä. Pysäköntikieltomerkin yhteydessä oleva lisäkilpi lieventää merkin vaikutusta, eli kielto + invapysäköinti tarkottaisi, että saa pysäköidä invaluvalla.Vähän aihetta sivuten, miten toimii merkki pysäköintikielto sillä pyörätuoli lisäkilvellä. Tosin tuo lisäksi tarvittaisiin muutakin että koskisi myös kaikkia muitakin.
Siis mielessä kohde missä pysäköintikielto, jonka ideana on se että pysähtelyt ei ongelma, mutta pysäköinnistä syntyy haittaa, mutta sitä on vaikea pysäköijien päätellä ilman mainintaa. (eli kohtaa saatetaan käyttää invapysäköintiin).
Ok, ajatus tuli pysäköintikielto ja kuorma-auto lisäkilpi lokiikasta (siis ymmärtänyt niin että lisäkilpi osoittaa mitä ajoneuvoja se koskee) , joka ilmeisesti vei ihan pileen tuon pyörötuolimerkin osalta (H12.7)En nyt ymmärrä. Pysäköntikieltomerkin yhteydessä oleva lisäkilpi lieventää merkin vaikutusta, eli kielto + invapysäköinti tarkottaisi, että saa pysäköidä invaluvalla.
Ei lievennä, vaan pysäköintikieltomerkin lisäkilvellä voidaan kohdentaa kielto koskemaan tiettyä ajoneuvoa (jolloin se ei koske muita). Jos se taas määrätään, niin ettei se koske jotain ajoneuvoa, lisätään teksti "ei koske". Lähde: Tieliikennelaki Liitteet 3.3 ja 3.8 Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®En nyt ymmärrä. Pysäköntikieltomerkin yhteydessä oleva lisäkilpi lieventää merkin vaikutusta, eli kielto + invapysäköinti tarkottaisi, että saa pysäköidä invaluvalla.
Niin joo, näinhän se menee.Ei lievennä, vaan pysäköintikieltomerkin lisäkilvellä voidaan kohdentaa kielto koskemaan tiettyä ajoneuvoa (jolloin se ei koske muita). Jos se taas määrätään, niin ettei se koske jotain ajoneuvoa, lisätään teksti "ei koske". Lähde: Tieliikennelaki Liitteet 3.3 ja 3.8 Tieliikennelaki 729/2018 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Liite 3.3
C38 Pysäköinti kielletty
C38
Merkillä kielletään ajoneuvon pysäköinti tien sillä puolella, jolle merkki on pystytetty. Merkin vaikutusalue on sama kuin merkin C37. Merkin yhteydessä voidaan sallittu pysäköintiaika osoittaa lisäkilvellä.
Merkki ei koske 37 §:n 4 momentissa sallittua polkupyörän ja mopon pysäköintiä jalkakäytävälle ja pyörätielle.
------------------------------------------------------
Liite 3.8
H12 Ajoneuvoryhmä
Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa. Jos kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, lisäkilvessä käytetään tekstiä "Ei koske". Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää lisäkilpeä H24.
Pari riviä alaspäin ja olisi löytynyt:Niin joo, näinhän se menee.
Mutta invatunnusta tuohon alle ei kai voi laittaa. Ei kai sitä ole edes olemassa keltapohjaisena lisämerkkinä?
Helpointa kuitenkin tuollaisessa saattoliikennepaikassa on käyttää "Saattoliikenne" lisäkilpeä jos P-merkki tai "Ei koske saattoliikennettä" jos yo. kieltomerkki.
Nyt oli halu kieltää kaikilta pysäköinti, siis myös invapysäköinti, ja tuo tosiaan tarvisi lisäksi muuta (* että koskisi kaikkia, joka voi viedä vähän sekavaksi, varsinkin jos tuo lisäkilpi aiheutti heti alkuun ihan käänteisen sekaannuksen.Hölmöhän tuollainen kielto olisi, jolla kiellettäisiin invapysäköinti, mutta ei mitään muuta.