Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Laittakaa YV:tä niin otan mielelläni apua vastaan autopaikkojen miettimisessä yms.
Hienoa että osaamista ketjuun, mutta tuohon kysymykseeni (* varmaan voi vastata ihan julkisesti, vai olitko markkinoimassa kaupallista neuvontaa ?

Jos ärsytys ketju väärä, niin jatko vaikka tuonne sääntöketjuun.

(*
Pysäköintikielto selkeästi , jossa tarve että se koskee myös "liikuntaesteisten pysäköintitunnusta".
 
Takaisin aiheeseen. Mutkissa jarruttelijat. Ihan sama millainen kohta, vaikka tie vain vähän taipuisi, niin pitää painaa jarrua. Eihän sitä voi tietää, jos se vaikka lähtee lapasesta.

Juu tämä on kanssa yksi ikuinen ihmetyksen aihe. Kauhein usein joutuu muistuttamaan että se auto ei itsekseen tee mitään kevätjuhlaliikkeitä, se menee juuri niin kuin kuljettaja sitä vie. Jos pelkää että joutuu matkustajaksi auton ratissa, ei pidä kyllä lähteä liikenteeseen ollenkaan. Ihan käsittämätöntä kun jotkut (varsinkin ämmät) tuntuu usein pelkäävän että se auto tekee itsekseen ihan jotain yllättävää.
 
Jotenkin päiväajovaloilla ja perä pimeänä ajelevat ovat menneet tunteisiin viime aikoina. Hiljattain oli monta päivää todella sumuinen ja kostea keli ja kaupungissakin oli vaikea nähdä jalankulkijoita marraskuun pimeydessä. Silti moni veteli perä pimeänä. Sitten tuli lunta ja lumi pöllysi moottoritiellä niin, että piti käyttää takasumuvaloa. Sielläkin lumipöllyn seassa ajeli osa päivävaloilla takavalot pimeänä. Lisäksi täysin valaisemattomalla pätkällä tuli vastaan Nissan Qashqai päiväajovaloilla. Eikö kuljettaja tuossa vaiheessa tajua jo katsoa valokatkaisinta, jos pitkät eivät toimi ja ajovalot eivät valaise mitään? Tuollaisista voisi soittaa jo hätäkeskukseen ja epäillä ajokuntoa. Eikä ollut ensimmäinen vastaava keissi. Kerran poliisiauto taas ajeli pitkään valottoman auton perässä ja odotin, että jotain tapahtuu, mutta eivät poliisit sitten jaksaneet tehdä mitään.

Nuo ovat lähes aina joko korealaisia tai japanilaisia autoja. Joskus Fordeja. Ainakin VAG-konsernin autot osaavat sammuttaa mittarivalot, jos yrittää ajaa päiväajovaloilla pimeässä ja automatiikka toimii muutenkin hyvin. Monesti itse väläytellyt lisävaloja ja sammutellut omia valoja, jos edessä on joku ajanut perä täysin pimeänä. Yksikään ei ole älynnyt laittaa ajovaloja päälle tuon seurauksena.
 
Takaisin aiheeseen. Mutkissa jarruttelijat. Ihan sama millainen kohta, vaikka tie vain vähän taipuisi, niin pitää painaa jarrua. Eihän sitä voi tietää, jos se vaikka lähtee lapasesta.

Juu tämä on kanssa yksi ikuinen ihmetyksen aihe. Kauhein usein joutuu muistuttamaan että se auto ei itsekseen tee mitään kevätjuhlaliikkeitä, se menee juuri niin kuin kuljettaja sitä vie. Jos pelkää että joutuu matkustajaksi auton ratissa, ei pidä kyllä lähteä liikenteeseen ollenkaan. Ihan käsittämätöntä kun jotkut (varsinkin ämmät) tuntuu usein pelkäävän että se auto tekee itsekseen ihan jotain yllättävää.

Ei kaikilla ole huippu hyviä renkaita alla tai riitä rohkeus kokeilemaan, taipuuko se mutkaan vai ei.

Ihme vinkumista.

Itsekin toisinaan jarrutan mutkiin ja kerään nopeutta suorille kun on kiire jonnekin. 99% tapauksista edellä ajavan takavalot tulevat vastaan, kuin joku saavuttaisi minua.

Niistä hidastelijoista pääsee ohi, jos osaa ajaa.. :thumbsup:
 
Jälleen jos on riittävä turvaväli niin mutkassa jarruttelevat ei konkreettisesti haittaa. Omien kykyjen mukaan kannattaa se mutka mennä, turvallisen ajon käsitteeseen mahtuu muutakin kuin se että tunnetaan auton alusta täydellisesti ja paahdetaan mutkia 80 km/h.

Siis itsekin saatan välillä ihmetellä, kun jonkin jarruvalot vilkkuu useasti mutkassa, muttei se onneksi haittaa. Enemmän haittaa se, kun itse jo hyvissä ajoin mutkaa ennen hidastaessa huomaan, että usein takana oleva tulee ihan konttiin kiinni. Vaikka siis juuri tuollainen kuski joutuu sitten mutkassa jarruttaa.
 
Juu tämä on kanssa yksi ikuinen ihmetyksen aihe. Kauhein usein joutuu muistuttamaan että se auto ei itsekseen tee mitään kevätjuhlaliikkeitä, se menee juuri niin kuin kuljettaja sitä vie. Jos pelkää että joutuu matkustajaksi auton ratissa, ei pidä kyllä lähteä liikenteeseen ollenkaan. Ihan käsittämätöntä kun jotkut (varsinkin ämmät) tuntuu usein pelkäävän että se auto tekee itsekseen ihan jotain yllättävää.
Parempi se että sovitetaan vauhti sopivaksi, on liikenteessä toki sellaisia joiden kohdalla pistää miettimään että onko vähän liioittelua, mutta voi olla tuntematon ajoneuvo, nuorikuljettaja, aistit kyvyt heikentyneet, renkaat liukkaat/apävarmat.
Jos aihe näin syksyllä, niin enemmän yleisesti huolissaan heistä jotka vetelee ne kaarteet liin vauhdikkaasti, monella tuntuu olevan vaikeuksia pysyä kaistalle. Hyvin yleistä jos katsoo jälkiä. (toki osa seuraa edellistä).

Edit:
Ja tietenkin se että jos ei ole tuttu tie, niin taitava kuksi ottaa varovaisemmin kuin tutulla tiellä.
 
On mutkia ja sitten on Mutkia. Jos normaalein nykyaikaisin perustein suunnitellulla tiellä säännönmukaisesti jarruttaa mutkaan, niin ratin ja kuskin penkin välissä on ongelma. Sen sijaan joku yleisrajoituksen alainen sora-EK jyrkällä Mutkalla on ihan luonteva paikka jarruttaa.
 
On mutkia ja sitten on Mutkia. Jos normaalein nykyaikaisin perustein suunnitellulla tiellä säännönmukaisesti jarruttaa mutkaan, niin ratin ja kuskin penkin välissä on ongelma. Sen sijaan joku yleisrajoituksen alainen sora-EK jyrkällä Mutkalla on ihan luonteva paikka jarruttaa.
Valtateilla ja miksei kantateilla rajoitukset hyvällä kelillä , keskiverto ajoneuvolla ja kuskilla taitaa mahdollistaa hiljentämättä ajamisen pääsääntöisesti.

Mutta onhan tuolla sitten kolmi ja nelinumeroista tietä pilvin pimein jossa ei joku mutkaan ole pistetty tikkaria sen mukaan että joka kuski ajoneuvollaan voisi vedellä hiljentämättä, tai no jos matelee suorillakkin.

Muistettava että kaikille se tie ei ole yhtä tuttu, kaikille se auto ei ole yhtä tuttu, ja ajonuvoja on erilaisia.

Jos katselee niitä jälki näin lumien tultua, niin kyllä vauhti osalla liikaa kun ei ole kaistalla pysytty. Ja taitava kuski hiljentää. Se mutka mikään testi ole pääsenkö hiljentämättä..
 
Valtateilla ja miksei kantateilla rajoitukset hyvällä kelillä , keskiverto ajoneuvolla ja kuskilla taitaa mahdollistaa hiljentämättä ajamisen pääsääntöisesti.

Mutta onhan tuolla sitten kolmi ja nelinumeroista tietä pilvin pimein jossa ei joku mutkaan ole pistetty tikkaria sen mukaan että joka kuski ajoneuvollaan voisi vedellä hiljentämättä, tai no jos matelee suorillakkin.

Muistettava että kaikille se tie ei ole yhtä tuttu, kaikille se auto ei ole yhtä tuttu, ja ajonuvoja on erilaisia.

Jos katselee niitä jälki näin lumien tultua, niin kyllä vauhti osalla liikaa kun ei ole kaistalla pysytty. Ja taitava kuski hiljentää. Se mutka mikään testi ole pääsenkö hiljentämättä..
Onhan tuolla tosiaan noita ajamisesta nauttivalle ihania teitä joilla on 80kmh rajoitus ja modernilla hot hatchillä et pysty ajamaan tiettyihin mutkiin 50kmh kovempaa tai olet ojassa. Noita on ihana ajaa, saat oikeasti ajaa etkä vain kruisailla kuten isolla osalla teistä, koska autojen kyvyt ovat kivunneet niin korkeiksi.

Itse tosin syyllistyin tänään pariin hidasteluun kun ajelin MX-5:n talviunille. Pari mutkaa jotka näyttivät että saattaisi olla jäätä, joten himmailin aika isosti. Ei muuten ongelmaa, mutta alla aivan tuoreet kesärenkaat joilla ei ole ajettu edes 500km joten pinnatkaan eivät ole täysin auki (aukeavat huomattavan hitaan tuntuisesti, vissiin auton pienen painon takia).

Mutta näin yleisesti, pitää olla kyllä paskat renkaat, rikkinäinen auto tms jos tarvitsee himmailla jossain normi tiellä kuivalla kelillä (en tarkoita mitään 90 asteen käännöksiä tai risteysalueita jne). Eikä tarvitse edes ajaa dynaamisesti. On toki siis mutkia jotka ovat huomattavan tiukkoja, mutta ne ovat varsin poikkeuksellisia.
 
Takaisin aiheeseen. Mutkissa jarruttelijat. Ihan sama millainen kohta, vaikka tie vain vähän taipuisi, niin pitää painaa jarrua. Eihän sitä voi tietää, jos se vaikka lähtee lapasesta.
Nämä samat ajavat 120 oikealla ja sitten kesken rekan ohituksen 110-115-105-110 humppakerhoa ja takasoikealla kaistalla 120 lasiin. Ihme puuhastelua ja jarruvalojen vilkuttelua, täysin turhaan.
Näiden sielunveljet ajelee mutkassa ulkokurvin ajolinjan sijaan KESKELLÄ tietä.
 
Ei kaikilla ole huippu hyviä renkaita alla tai riitä rohkeus kokeilemaan, taipuuko se mutkaan vai ei.

Ihme vinkumista.

Itsekin toisinaan jarrutan mutkiin ja kerään nopeutta suorille kun on kiire jonnekin. 99% tapauksista edellä ajavan takavalot tulevat vastaan, kuin joku saavuttaisi minua.

Niistä hidastelijoista pääsee ohi, jos osaa ajaa.. :thumbsup:
Parempi se että sovitetaan vauhti sopivaksi, on liikenteessä toki sellaisia joiden kohdalla pistää miettimään että onko vähän liioittelua, mutta voi olla tuntematon ajoneuvo, nuorikuljettaja, aistit kyvyt heikentyneet, renkaat liukkaat/apävarmat.
Jos aihe näin syksyllä, niin enemmän yleisesti huolissaan heistä jotka vetelee ne kaarteet liin vauhdikkaasti, monella tuntuu olevan vaikeuksia pysyä kaistalle. Hyvin yleistä jos katsoo jälkiä. (toki osa seuraa edellistä).

Edit:
Ja tietenkin se että jos ei ole tuttu tie, niin taitava kuksi ottaa varovaisemmin kuin tutulla tiellä.


on kyllä ihan niin perustason vaatimus osata lukea tietä ja tuntea autonsa rajat, ettei sellaista "varman päälle" pelaamista tarvitse jatkuvasti harrastaa. Aivan tajuttoman typerää ajaa varmuuskertoimella. Kun kokeilet ja tiedät autosi rajat ja osaat lukea tietä, niin niistä äkkitilanteistakin selviytyy kuivin housuin. Tuollainen paniikkiajaja on sen sijaan ensimmäisessä paniikkijarrutuksessa metsässä kun ei tajua yhtään miten se auto käyttäytyy.
Varmaan tässä keskustellaan taas eri tilanteista, mutta huono keli jossa vaikka 80km/h on aivan tavallinen matkavauhti maantiellä ja joku kusipää menee sinne ajamaan 50km/h, on sellaista typeryyttä ettei sitä pysty mitenkään käsittämään tai selittämään jollain huonoilla renkailla.

Turvallisesti ja varovasti ajaminen on kaksi täysin eri asiaa.
 
Mutta näin yleisesti, pitää olla kyllä paskat renkaat, rikkinäinen auto tms jos tarvitsee himmailla jossain normi tiellä kuivalla kelillä (en tarkoita mitään 90 asteen käännöksiä tai risteysalueita jne). Eikä tarvitse edes ajaa dynaamisesti. On toki siis mutkia jotka ovat huomattavan tiukkoja, mutta ne ovat varsin poikkeuksellisia.

No itsehän tarkoitin talvikeliä, pahoittelut jos joltain jäi epäselväksi.
 
No itsehän tarkoitin talvikeliä, pahoittelut jos joltain jäi epäselväksi.
Njaa jos talvella, kyllä noita oikeasti liukkaita mutkia löytyy. Ja autoissa on valtavia eroja. Itse uskallan ajaa jäisiin mutkiin huomattavasti kovempaa MX-5:llä ilman mitään ajoapuja kitkat alla, kun mitä uskallan ajaa 2021 Corollalla. Corollasta myös Nokian kitkoilla ei tiedä ikinä mitä se tekee ja milloin se lähtee, Mazda taas on ennalta-arvattava ja hallittava. Tuossa on kuitenkin 31vuoden ikäero autojen ja tekniikan välillä. Se kertonee tarpeeksi. Olen joutunut himmailemaan mitä oudoimmissa paikoissa tuon Corollan romun kanssa. Paras oli kun auto meinasi 40kmh vauhdeissa tasakaasulla ajaessa alamäen alla olleessa mutkassa ensin aliohjata jakajaan ja sen jälkeen yliohjata jakajaan... Jos tuo on milloin myydyin auto ja milloin mitä, en edes halua tietää mitä jotkut ajettavuudeltaan huonommiksi arvostellut autot käyttäytyvät.
 
Taitaville kuskeille kaikki ajoavut ovat vain tiellä. :)

Renkaissa se suurin ero tulee, itellä tuli auton mukana pinnaltaan uudenveroiset nelisen vuotta vanhat Triange jotain nastarenkaat, nyt toista talvea alla.
Vetopitoa tuntuu olevan ok, mutta sivutaispitoa vähemmän.. ja kuivalla kelillä asfaltilla ääntä lähtee kuin jostain toisen maailmansodan pommikoneesta. :D
 
Viimeksi muokattu:
Taitaville kuskeille kaikki ajoavut ovat vain tiellä. :)

Renkaissa se suurin ero tulee, itellä tuli auton mukana pinnaltaan uudenveroiset nelisen vuotta vanhat Triange jotain nastarenkaat, nyt toista talvea alla.
Vetopitoa tuntuu olevan ok, mutta sivutaispitoa vähemmän.. ja kuivalla kelillä ääntä lähtee kuin jostain toisen maailmansodan pommikoneesta. :D
Ei tuo aina ole pelkästään renkaista. Itsellä on kokemusta lähinnä eri tehomalleista ja tuo Corolla on ensimmäinen "normI" auto about 10vuoteen. Ero automallien välillä on valtava.

Saman malliset, saman ikäiset ja muuten identtiset renkaat kahdessa eri mallissa voivat saada aikaan todella jäätäviä eroja.

Esimerkkinä, sama mutka eri autoilla ja alla olisi samat renkaat Fiesta ST MK7-MK8, Tesla Model 3 Performance 2021 FL, Corolla Hybrid HB 2021 ja 1990 MX-5.

FIesta:
Limitillä Fiesta yliohjaisi koko ajan, ellet runttaa kaasua pohjaan ja lukon kanssa imisi kyllä keulaa sisäkurvin puolelle, kunnes pitoa ei vain olisi enää ja mentäisiin nelipyöräluisuun tai aliohjauksen puolelle.
Tesla:
Telsa menisi tasakaasulla varsin neutraalina, jos jarrutat/päästät kaasun, keula hyökkää sisään ja perä irtoaa ja kaasun antaminen tuossa tai missään tilanteessa vain ylläpitää luisua.
Corolla:
Jos ajan tasakaasulla, Corollan kohdalla et tiedä mitä tapahtuu. Jos pitäisi veikata, osa syystä löytyisi Corollan hybrid järjestelmästä joka nykäisee polttiksen käyntiin huonolla hetkellä tai ylipäänsä huonosti toteutettua tunnotonta alustaa joka ei vain ole suunniteltu toimimaan loogisesti samalla tavalla joka kerta kun ollaan limitillä. Jos ajan liialla kaasulla, aliohjataan toki ja jos päästän kaasun, minkä "pitäisi" aiheuttaa yliohjausta, Corollasta ei tiedä tuleeko yli, ali vai molemmat ohjaukset. Jarrutus aiheuttaa aliohjausta, mutta voi toisaalta keventää perää juuri sen verran että perse irtoaa jne...
Mazda:
MX-5 menee juuri kuten kuski sitä käskee, mutta sen aliohjaamaan saaminen on pirun vaikeaa. Liukkailla, tuota ohjataan kaasulla. Käännät mutkaan ja kaasulla säädellään miten paljon auto kääntyy mutkaan. Jos päästät kaasun äkisti, auto lähtee poikittain/pyörähtää, jos päästät sen pehmeästi, jos pitoa on, se nappaa perän kiinni. Ajat tasakaasulla mutta käännät rattia enemmän kuin tarve, tuloksena on yliohjaus kunnes loivennat ohjauskulmaa. Jos taas annat rajummin kaasua, mennään kylkimyyryä.

Kaikenkaikkiaan, tuossa on omat autot ööööö viimeisen olisiko viiden tai kuuden vuoden ajalta ja jokainen noista on ollut todella looginen ja helppo tai ainakin ennalta-arvattava limitillä, Corollaa lukuunottamatta. Ei paljoa väliä mitkä renkaat on alla, itsellä nyt on sattunut olemaan suurimassa osassa auton mukana tulleet Nokian uusimmat kitkat. Eli ymmärrän kyllä sen epävarman fiiliksen kun et oikein tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi vaikka kyse onkin vain "normi" mutkasta ja sattuu olemaan liukasta.
 
Corolla:
Jos ajan tasakaasulla, Corollan kohdalla et tiedä mitä tapahtuu. Jos pitäisi veikata, osa syystä löytyisi Corollan hybrid järjestelmästä joka nykäisee polttiksen käyntiin huonolla hetkellä tai ylipäänsä huonosti toteutettua tunnotonta alustaa joka ei vain ole suunniteltu toimimaan loogisesti samalla tavalla joka kerta kun ollaan limitillä. Jos ajan liialla kaasulla, aliohjataan toki ja jos päästän kaasun, minkä "pitäisi" aiheuttaa yliohjausta, Corollasta ei tiedä tuleeko yli, ali vai molemmat ohjaukset. Jarrutus aiheuttaa aliohjausta, mutta voi toisaalta keventää perää juuri sen verran että perse irtoaa jne...

jokainen noista on ollut todella looginen ja helppo tai ainakin ennalta-arvattava limitillä, Corollaa lukuunottamatta. Ei paljoa väliä mitkä renkaat on alla, itsellä nyt on sattunut olemaan suurimassa osassa auton mukana tulleet Nokian uusimmat kitkat. Eli ymmärrän kyllä sen epävarman fiiliksen kun et oikein tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi vaikka kyse onkin vain "normi" mutkasta ja sattuu olemaan liukasta.
Mutta onneksi Corollassa on kaista-avustin, törmäystunnistin, ulkolämpötilan tunnistin, rengaspaineen tunnistin, liikennemerkkien tunnistin, ynnä varmasti muita moderneja turvallisuustekijöitä, jotka vilkuttavat ja piippaavat joko jostain mukamas aiheesta tai sitten ihan muuten vaan, niin ei ihan liian turvattomaksi pääse nykyautoilu menemään :tup:

Plus vielä ajonvakautus joka opettaa taitamattoman kuljettajan valheelliseeen turvallisuuden tunteeseen.
 
Tarkoittaa käytännössä mitä?
LähiTapiolan Arjen katsaus -kysely paljasti valtaosan (52 %) autoilevista suomalaisista ajattelevan, että autojen turvateknologian kehitys luo kuljettajille liioitellun tunteen turvallisuudesta. LähiTapiolan autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri ei törmää ajatukseen ensimmäistä kertaa.
– Mielestäni huoli on ihan oikeutettu. Autojen turvateknologian kehitys on ollut viime vuosina huimaa, mutta paraskaan turvateknologia ei kumoa fysiikan lakeja, Alaviiri huomauttaa yhtiön tiedotteessa.
Fysiikan lait on syytä pitää mielessä esimerkiksi silloin, kun tienpinta on liukas.
– Kuljettajan on vaikea tunnistaa liukkautta, jos auto tekee ajoa vakauttavia toimenpiteitä kuljettajan huomaamatta.
 
Olettamuksia, "suomalaiset ajattelee.." Tätä pitäisi pystyä jotenkin mittaamaan.

En silti kiellä, etteikö tällaista voisi esiintyä.

Ajautuvatko autot nykyään ulos tieltä entistä useammin?
 
Viimeksi muokattu:
^ Spekulointia, "suomalaiset ajattelee.." Tätä pitäisi pystyä jotenkin mittaamaan.

En silti kiellä, etteikö tällaista voisi esiintyä.

Ajautuvatko autot nykyään ulos tieltä entistä useammin?
Alkaa olla OT, MUTTA ainakin monta ei niin autojen perään olevaa tuttua ajaessa seuranneena, kaasu on pohjassa ilman mitään modulaatiota, luistonesto vilkkuu, ajonvakautus vilkkuu ja tämä on talvisin ties missä tilanteissa. Ei ole piippailua, ei ole isoa valoshowta tms kun ajoavut puuttuvat. Pieni vilkkuva valo jossain mittaristossa tai toisella näytöllä ja siinä se. Muistan kun ajonvakautus alkoi yleistyä, huomasi heti parista kaverista muutoksen ajotavassa. Luotettiin aukottomasti että kyllä se pelastaa. Väitän että ulosajoja on vähemmän, mutta kun niitä tapahtuu, ne ovat pahempia ja/tai johtuvat siitä ettei kuski tiedä mitä tehdä autolla jossa moisia apuja ei ole. Tunnustan itsekin unohtaneeni osan ajaessa modernilla autolla kaikkien apujen kanssa ja hyppäys MX-5:n rattiin oli enemmän kuin herättävä. Luotin ihan liikaa apuihin ja ajelin sateessa ja loskassa ihan liian pelottomasti, tajuamatta miten rajoilla sitä monesti ajoi modernilla autolla koska se ei huudellut asioista enempää. Pitäisi olla joku pakollinen kurssi x-vuoden välein, jossa ajettaisiin autoilla ilman ajoapuja. Mielellään niillä moderneilla autoilla, jotta ymmärrettäisiin miten ne käyttäytyvät KUN ne lähtevät tosissaan lapasesta. Tosin, tuo toisi esiin toisen seikan, huonosti suunnitellut autot. Väitän että liian moni nykyauto on dynaamisesti paskasti suunniteltu ja niiden puutteita paikataan sähköavuilla enemmän kuin ikinä pitäisi. Aiheuttaen näitä todella arvaamattomasti pidon rajalla käyttäyviä autoja. Nämä ovat todnäk. ok missä tahansa muualla, paitsi maissa missä on oikeasti jäätä ja lunta, joissa autojen todellinen ajettavuus on tärkeä asia ja se tulee todella helposti esiin.
 
ot ot ot

Enemmän ABS jarrut ovat vaikuttaneet ajokäytökseeni, uskaltaa tulla hidastamista vaativiin tilanteisiin paljon suuremmalla tilannenopeudella.

Ilmeisesti ABS on niin vanha asia, ettei siitä puhuta enää mitään ja veikkaan, että viiden-kymmenen vuoden kuluttua kukaan ei puhu ajonvakauden

tuomasta valheellisesta turvallisuuden tunteesta.
 
Viimeksi muokattu:
..ne ovat pahempia ja/tai johtuvat siitä ettei kuski tiedä mitä tehdä autolla jossa moisia apuja ei ole.

Tähän ehkä pienenä tarkennuksena, olisi hyvä ääritilanteessa osata pelata yhteen juuri sen oman auton järjestelmän kanssa. Kuski voi olla erittäin taitava hallitsemaan autoa ilman avustimia, mutta tositilanteessa avustuksien puskiessa päälle voi tilanne mennä (ja usein meneekin) taisteluksi auton ja ohjaajan välillä. Tämä on ongelma usein kaikilla varttuneemmilla kuskeilla, kun vastaohjaukset jne tulevat selkärangasta, mutta auto haluaisi erilaisia liikkeitä. Tässä on jonkin verran eroja autojen suhteen.

Pitäisi olla joku pakollinen kurssi x-vuoden välein, jossa ajettaisiin autoilla ilman ajoapuja. Mielellään niillä moderneilla autoilla, jotta ymmärrettäisiin miten ne käyttäytyvät KUN ne lähtevät tosissaan lapasesta.
Nämä molemmat on hyviä ajatuksia, hyvä olisi ylipäätänsä olla luvallisia paikkoja päästä kokeilmaan kunnolla sitä oman autonsa käyttäytymistä, suurimmalle osalle se kuitenkin on käytännössä mahdotonta.

Esimerkiksi erilaiset bmw M driving experiencet ja Porsche academyt/ice experiencet jne vastaavat on olleet erittäin opettavaisia ja hyviä, saisi vastaavia olla tarjolla matalammallakin kynnyksellä edullisesti ja "tavisautoille".

Ja takaisin aiheeseen eli harmitukseen: Sohjoa tiellä ja ne moottoritien vasemmalle kaistalle ajautuneet/ajaneet ei enää uskalla palata takaisin takaisin oikealle kaistalle.
 
Lisänä harmituksiin. VMP... Olen kokeillut kaikki Helsingin takseista, Lähitaksin kautta Bolttiin ja ties mihin. Joo osalla on halvemmat hinnat kuin toisilla MUTTA laatu on kyllä 99% yhtä paskaa. Tuossa äsken kun pääsin kotiin, kuski vaikutti osaavalta jne ja ajoi taajamassa oikein hyvin. Kun päästiin 80kmh tielle alkoi armoton seilaaminen ja liittymästä kun ajettiin risteysalueelle niin mentiinkin hidastamatta ja edes vilkuilematta tuleeko suojatielle ketään tai onko muita autoja tulossa. Ihan pirun sama minkä taksin kyytiin enää hyppää, minkään laatuun ei voi luottaa.

EDIT: OT:n loppu. Pakko sanoa @asentaja1 allekirjoitan tietyissä autoissa tuon järjestelmiä vastaan tappelun. Ehkä itsellä omaa pahaa makua vielä lisää tuo tehomalleilla ajelu, joissa on yleensä tuo ajonvakautus kalibroitu hiukan sporttisemmin/"loogisemmin". Tosin, Tesla jonka pitäisi kuulema olla paska ajaa, ei olla auto jne jne... yllätti tuolla hallittavuudellaan ja loogisuudellaan. Liiankin monesti tajusi että nyt mentiin muuten isoa kovaa, kun ei tuo vauhti tuntunut missään ja auton ajettavuus ei pelottanut vaan oli ennalta-arvattava ja looginen, kunhan ymmärsi perus painopisteen hallinnan. Kun tajuat että ajoit juuri motarin rampin 150kmh MITTARInopeutta nelipyöräluisussa normi vastaohjauksen ja kaasun modulaation kanssa ilman että ajonvakautus joutui liiemmin puuttumaan... auton kyvyt ylittävät rajat joilla korti pysyy omassa taskussa, poliisin taskun sijaan, totesin että on parempi vaihtaa johonkin hitaampaan.

EDIT2: Niin ja juu, tunnustan enemmän kuin useasti tapelleeni aikanaan ääritilanteissa varhaisia ajonvakautuksia vastaan ja tiettyjen merkkien myöhempienkin ajonvakautuksia vastaan. Toiset sallivat loogisen rajan yli menon kun pito loppuu, toisissa mennään viimeiseen asti keinotekoisella "hallittavuudella" ja kolmas yrittää esim väkisin ajaa auton aliohjaamaan "turvallisuuden nimissä".
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on jäänyt mieleen yksi tilanne modernilla vieraalla autolla, jossa 60 alueelta liityttiin 50 alueelle alamäkeen viettävältä rampilta jossa ei omaa kiihdytyskaistaa, vain pelkkä ramppi ja kolmio. Vasemmalla lähestyvä väistettävä liikennevirta oli jo hyvää vauhtia kiihdyttämässä valoistaan, mutta mulla oli siinä alamäen rampissa enemmän kuin 50 vauhtia. Olisin pystynyt siinä talvikelissä ilman ajoapuja pitämään ihan normaalilla rauhallisella ja pienipiirteisellä suomalaisen miehen ajamisella n. 50 vauhdin yllä ja liittymään häiritsemättä ketään, mutta koska ajonvakautus ei sallinut yliohjausta eikä luistonesto eturenkaiden pyörimistä, niin auto jarrutteli vauhdit yllättäen johonkin 20-30 kilsaan tunnissa, ja siinä sitä sitten seisottiin lähes paikallaan kolmion takaa etuajo-oikeutettujen eteen tulleena. Kyllä vitutti ja nolotti.

Tuon jälkeen olen systemaattisesti käyttänyt aina hetken ottaakseni vieraissa autoissa kaikki apustimet pois päältä talvikelillä, jos auto vaan sen mahdollistaa. Omassa autossa luistonesto kyllä toimii erinomaisesti ja on hyödyllinen avustin etenkin talvella.
 
on kyllä ihan niin perustason vaatimus osata lukea tietä ja tuntea autonsa rajat, ettei sellaista "varman päälle" pelaamista tarvitse jatkuvasti harrastaa. Aivan tajuttoman typerää ajaa varmuuskertoimella. Kun kokeilet ja tiedät autosi rajat ja osaat lukea tietä, niin niistä äkkitilanteistakin selviytyy kuivin housuin. Tuollainen paniikkiajaja on sen sijaan ensimmäisessä paniikkijarrutuksessa metsässä kun ei tajua yhtään miten se auto käyttäytyy.

1. sovittaa se vauhti, tilanteeseen, johon kuulu se ajoneuvo ja taito sitä halita.

Ei niitä mutkia ole tarkoitus vedellä sellaisella vauhdilla missä ns marginaalit ulosmitattu.

Perustason keskiverto juttua ei ole se että tuntee alla olevan ajoneuvon rajat, saati kykenee lukea tien maksiminopeuden kyisellä ajoneuvolla. Ei se ole itsestään selvää edes sillä tutulla omalla autolla.

Tietenkin kokoajan joutuu arvioimaan sen nopeuden mikä sopii kokoonpanolla mm seuraavaa kurviin, taitaviksi kutsun heitä jotka hiljentää riittävästi.

Tuollainen paniikkiajaja on sen sijaan ensimmäisessä paniikkijarrutuksessa metsässä kun ei tajua yhtään miten se auto käyttäytyy.
Eikö sellaisen nimenomaan idä nipistää stiä vauhtia niin paljon ettei yllättävässä tilanteessa mene metsään.

Varmaan tässä keskustellaan taas eri tilanteista, mutta huono keli jossa vaikka 80km/h on aivan tavallinen matkavauhti maantiellä ja joku kusipää menee sinne ajamaan 50km/h, on sellaista typeryyttä ettei sitä pysty mitenkään käsittämään tai selittämään jollain huonoilla renkailla.
Tässä nyt kai puhutaan maanteistä, valtion teistä, pienemmistä kuin valtatiet. Ajankohtaisista keleistä, missä lunta ja jäätäkin.
Ja siis myös vieraista ajoneuvoista, nuorista kuljettajista, keskivertoa huonommista kuljettajista, myös siitä alimmasta kymmenyksestä. No ehkä ne riittävästi hiljentäjät eivät ole se alin kymmennys.

Mutakaisilla motareillakkin tänä syksynä ollut kelejä misä joku satanse tikkari nopeus joillekkin yhdistelmille liikaa.

Sekin kannattaa huomioida että syksyllä ollut kelejä molloin näkyvyys on ollut huono, jolloin keskiverto kuskillekkin voinut olla haasteensa, joten vauhtia on voinut joutu sovittaan ihan sen takia.
 
Perustason keskiverto juttua ei ole se että tuntee alla olevan ajoneuvon rajat, saati kykenee lukea tien maksiminopeuden kyisellä ajoneuvolla. Ei se ole itsestään selvää edes sillä tutulla omalla autolla.
Mites se autokoulun liukkaan rata? Kyllä se on vieläkin pakollinen osa kortin saantia Joo simulaatio nykyään, mutta idea sama kuin oikeassa, ylitä rajat turvallisesti jotta tiedät rajat ja osaat reagoida. Tuo vain ei valitettavasti välity/ei kiinnosta/ei jää mieleen/siitä on liian kauan tms muu kusee kun katsoo liikennettä.

END OF OT. Jos halutaan jatkaa, joku luo topicin asiasta.
 
Mites se autokoulun liukkaan rata? Kyllä se on vieläkin pakollinen osa kortin saantia Joo simulaatio nykyään, mutta idea sama kuin oikeassa, ylitä rajat turvallisesti jotta tiedät rajat ja osaat reagoida. Tuo vain ei valitettavasti välity/ei kiinnosta/ei jää mieleen/siitä on liian kauan tms muu kusee kun katsoo liikennettä.
Aika niukat mahdollisuudet käydä jossain radalla harjoitella edes sillä pääasiallisella autolla eri keleissä. Mikä toki harmi.

Mutta ne joilla on ollut mahdollisuus ja ovat sitä käyttäneet, niin osa heistä suorilta ylosmittaan siitä saadun opin. joten hukkaan sekin menee.
 
Parempi se että sovitetaan vauhti sopivaksi, on liikenteessä toki sellaisia joiden kohdalla pistää miettimään että onko vähän liioittelua, mutta voi olla tuntematon ajoneuvo, nuorikuljettaja, aistit kyvyt heikentyneet, renkaat liukkaat/apävarmat.
Jos aihe näin syksyllä, niin enemmän yleisesti huolissaan heistä jotka vetelee ne kaarteet liin vauhdikkaasti, monella tuntuu olevan vaikeuksia pysyä kaistalle. Hyvin yleistä jos katsoo jälkiä. (toki osa seuraa edellistä).

Edit:
Ja tietenkin se että jos ei ole tuttu tie, niin taitava kuksi ottaa varovaisemmin kuin tutulla tiellä.

Itsellänikin eka liukkailla entuudestaan uusi auto alla jonka talviominaisuuksia en oo vielä päässy kunnolla kokeilemaan niin ensin pitää tunnustella käyttäytyminen ja renkaat...yleensä ollu mulla joko farkku tai joku tavallinen kevyt kippo mutta nyt alla 1850 kilonen tila-auto niin vähän pitää hakea sitä tuntumaa kun keli on liukkaimmillaan, renkaat on viime talvena ostetut nastat joten netkin hyvät mutta sain loivassa kaarteessa vähän puskemaan 50 alueella vähän alle 50 nopeudella niin kelin mukaan mielummin ajelee vähän alinopeutta varsinkin paikoissa jotka tuntee että on vähän herkempiä viemään autoa luisuun.
 
Taas meinasi kolista aamuliikenteessä koska kanssa-autoilijat eivät osaa ajaa oikeilla kaistoilla. Haagan liikenneympyrässä Pitäjänmäen suunnasta tarkoitus oli ajaa Munkkiniemen suuntaan.

Viereen oikealle puolelle ilmestyi oranssi paku kaistalle joka vain ja ainoastaan kääntyy Munkkiniemeen. Itse olin kaistalla joka kääntyy Munkkiniemeen tai jatkaa suoraan Haagan suuntaan ulommaista kaistaa. Minä sinisenä ja tarkoitus oli ajaa noin. Oranssi paku päätti sitten ilman vilkkua tuosta koukatakin Haagan suuntaan ja minulla vilkku oikealle ja jo kääntämässä nokkaa kohti Huopalahdentietä. Oli taas senteistä kiinni ettei kolissut.

Liikenneympyrä.png
 
Taas meinasi kolista aamuliikenteessä koska kanssa-autoilijat eivät osaa ajaa oikeilla kaistoilla. Haagan liikenneympyrässä Pitäjänmäen suunnasta tarkoitus oli ajaa Munkkiniemen suuntaan.

Tuo ympyrä on todennäköisesti Suomen vaikein yksittäinen kohta jossa todella usein näkee juuri sitä että huomataan olevansa väärällä kaistalla ja vaihdetaan viimehetkellä. Ei se toki oikein ole, mutta tuosta satunnaisesti ajavana täytyy ihan keskittyä että menee oikein. Verrattuna muuhun ajoon jota ei tarvitse miettiä lainkaan vaan tulee automaationa.
 
Tuo ympyrä on todennäköisesti Suomen vaikein yksittäinen kohta jossa todella usein näkee juuri sitä että huomataan olevansa väärällä kaistalla ja vaihdetaan viimehetkellä. Ei se toki oikein ole, mutta tuosta satunnaisesti ajavana täytyy ihan keskittyä että menee oikein. Verrattuna muuhun ajoon jota ei tarvitse miettiä lainkaan vaan tulee automaationa.
Ei se kyllä koskaan ole vaikealta tuntunut. Katsoo opasteista jotka tulee reippaasti ennen ympyrää, että millähän kaistalla pitäisi olla -> ottaa sen kaistan -> profit
 
Onhan se vähän meh. että opasteet on tämmöisiä (nyt tehty remppa, paha sanoa mitä siinä tällä hetkellä on kun en tuosta suunnasta oikeastaan kulje)

Eli opaste väittää 4 auton mittaa ennen kääntymistä että ajetaan suoraan. Kaikkihan ei tiedä missä on munkkiniemi tai keskusta.

tässä vasta paljastuu opasteista että pitäisi kääntyä ja käännös olisi käytännössä aloitettava jo ennenkuin on opasteen ehtinyt lukemaan

Toki todennäköisesti paku ei ollut ekaa kertaa ko. ympyrässä, mutta ei tuollainen kyltitys nyt aikaan tilannetta mitenkään paranna.
 
Joo, kyllä ympyrässä pitäisi käyttää ympyräopasteita. Tuolla niitä ei muistaakseni vieläkään ole.

Kuvituskuva.
b93f08e9b422bc5fd7acfd47deccabbccfd6579f318b8018c46400c6872c9105.jpg
 
Onhan se vähän meh. että opasteet on tämmöisiä (nyt tehty remppa, paha sanoa mitä siinä tällä hetkellä on kun en tuosta suunnasta oikeastaan kulje)

Eli opaste väittää 4 auton mittaa ennen kääntymistä että ajetaan suoraan. Kaikkihan ei tiedä missä on munkkiniemi tai keskusta.

tässä vasta paljastuu opasteista että pitäisi kääntyä ja käännös olisi käytännössä aloitettava jo ennenkuin on opasteen ehtinyt lukemaan

Toki todennäköisesti paku ei ollut ekaa kertaa ko. ympyrässä, mutta ei tuollainen kyltitys nyt aikaan tilannetta mitenkään paranna.
En kyllä itsekkään muista mitä tuolta suunnasta tullessa on, mutta noin muuten sanoisin kyllä, että suurempi ongelma on idiootit kuljettajat, koska aivan samalla tavalla meinaavat ajaa kyljestä sisään, jos ajat Vihdintieltä tuon kautta ykköstielle, vaikka opasteissa aivan selvästi lukee, että ainoastaan vasemmanpuoleisin kaista menee tänne. Silti joka ikinen kerta joku koittaa siitä oikealta puolelta tunkea läpi Leppävaaraan/Pitäjänmäkeen kääntyvältä kaistalta. Ja löytyy sitten toki niitäkin, jotka tältä kaistalta painavat sulkuviivan läpi suoraan tuonne Leppävaaran/Pitäjänmäen suuntaan vaikka kaista ei sinne jatkukaan.
 
Tuo ympyrä on todennäköisesti Suomen vaikein yksittäinen kohta jossa todella usein näkee juuri sitä että huomataan olevansa väärällä kaistalla ja vaihdetaan viimehetkellä. Ei se toki oikein ole, mutta tuosta satunnaisesti ajavana täytyy ihan keskittyä että menee oikein. Verrattuna muuhun ajoon jota ei tarvitse miettiä lainkaan vaan tulee automaationa.

Juu, ylipäätään liikenneympyrät toimivat hyvin, kun joko
1) Ne ovat yksinkertaisia yksikaistaisia ympyröitä
2) Ne ovat yksinkertaisia yksikaistaisia ympyröitä höystettyina ylimääräisillä selvästi varsinaisesta ympyrästä erossa olevilla oikeallekääntymisoikaisukaistoilla.

Aina, kun sinne itse ympyrään ängetään useampi kaista, lopputulos on sotku jossa on vaikea valita oikea kaista ja pysyä sillä, ja lopputuloksena on vaarallista sähläilyä kaistoja vaihtaessa.

Ihmetyttää, että monet liikennesuunnittelujat eivät tätä tajua.
 
No onhan tuossa vielä vaihtoehto poistaa ne kaistamerkinnät kokonaan. Esim. Ranskassa on muutamakin ympyrä missä on periaatteessa 6+ kaistaa ja se 12 ulosmenoa mutra eihän sinne kaistamerkintöjä ole tehty vaan idea on kiertää ympyrää, oikealta tulevalla etuoikeus itse ympyrässä, poistua haluamaansa suuntaan ja ulommainen "kaista" tarkoitettu sisääntuloon ja poistumiseen.
 
En kyllä itsekkään muista mitä tuolta suunnasta tullessa on, mutta noin muuten sanoisin kyllä, että suurempi ongelma on idiootit kuljettajat, koska aivan samalla tavalla meinaavat ajaa kyljestä sisään, jos ajat Vihdintieltä tuon kautta ykköstielle, vaikka opasteissa aivan selvästi lukee, että ainoastaan vasemmanpuoleisin kaista menee tänne. Silti joka ikinen kerta joku koittaa siitä oikealta puolelta tunkea läpi Leppävaaraan/Pitäjänmäkeen kääntyvältä kaistalta. Ja löytyy sitten toki niitäkin, jotka tältä kaistalta painavat sulkuviivan läpi suoraan tuonne Leppävaaran/Pitäjänmäen suuntaan vaikka kaista ei sinne jatkukaan.
Tuo on kyllä outo ympyrä, jos tulee messukeskuksesta päin ja tarkoitus mennä 1-tielle. Sehän opastaa sisimmälle kaistalle ja 100 metriä ennen ympyrästä poistumista on avopallohärdelli, jossa ko. sisin kaista vaihtaa suoraan uloimmaksi ja sisäpuolelle tulee 2 kaistaa lisää. Toiselta näistä lisäkaistoistakin pystyy kääntymään 1-tielle vievälle 4-kaistaiselle, ei toki opastettu. Näin se ainakin googlen kuvissa vielä oli ja sellaisena olen viimeksi siitä ajanut. Useamman kertaa ajaneena ei mikään ongelma, mutta harvoin/ekalla kerralla aikamoinen tykitys opaskylttejä ja samanaikaisia kaistanvaihdoksia.

e: Lisätty lainaus, näköjään puhutaan ihan samasta ongelmapesästä. Tuo kahden lisäkaistan tuleminen sisäkehälle on se, joka varmaan sotkee hyvin monen ajatukset, varsinkin jos ei ole kaistaviivoja enää näkyvissä.
 
Viimeksi muokattu:
No onhan tuossa vielä vaihtoehto poistaa ne kaistamerkinnät kokonaan. Esim. Ranskassa on muutamakin ympyrä missä on periaatteessa 6+ kaistaa ja se 12 ulosmenoa mutra eihän sinne kaistamerkintöjä ole tehty vaan idea on kiertää ympyrää, oikealta tulevalla etuoikeus itse ympyrässä, poistua haluamaansa suuntaan ja ulommainen "kaista" tarkoitettu sisääntuloon ja poistumiseen.
Mitä tarkoittaa "etuoikeus oikealta tulevalla itse ympyrässä"? Sitä että ympyrän ulommaiselle kaistalle saa tulla etuajo-oikeutetusti ympyrän ulkopuolelta vai että ulommalla sisemmälle saa siirtyä etuajo-oikeutetusti? Yhtäkkiä en kyllä keksi että miksi kukaan haluaisi missään tilanteessa mennä tuolle sisäkaistalle tulkittiin lakia miten tahansa. Käytännössä siellä varmaan pääsee nopeiten pyörimään sen 7/8 kierrosta jos haluamasi exitti on tuloa edeltävä. Ulkokaistan osalta homma myöskin toiminee hyvin jos on selvää että sitä käyttävän on aina poistuttava ekasta mahdollisesti pihalle (ympyrän rakenne ei vaan usein ole tämmöinen eikä laki).

Espanjassakin ihan helvetisti 2 kaistaisia ympyröitä joista isossa osassa sisemmältä kaistalta "ei pääse mihinkään" suomalaista tieliikennelakia mukailleen. Kuitenkin noissa ajetaan miten sattuu ja vähän tuntuu että "nopein voittaa" periaatteella eli sisäkautta voi kiilata ulkokaistaa ajavan eteen jos ehtii. Sitten on myös exittejä mistä jatkuu 2 kaistaa ulos. Ei mitään hajua mitä paikallinen laki sanoo, mutta jos "epäilyttävässä" paikassa ajat kaistojen keskellä niin ainakaan kukaan ei pääse ulko tai sisäkautta ohitse ja olet kuivilla vesillä :).
Tässä esim. Oikealle ei jatku kuin 1 kaista ja suoraan jatkuu 2 kaistaa, ympyrässä ei mitään kaistoja (välissä kaistat on kyllä katkoviivalla piirretty) ja ympyrää ennen ei minkäänlaisia opasteita. Oikealta myöskin tulee vain 1 kaista ympyrään.
Eikä siinä useinkaan ole mitään logiikkaa exit kaistojen määrässä, tässä niitä nyt sattuu olemaan 2 kaikkialla muualla paitsi oikealle ja kuvaussuuntaan eli 50/50 :).

Case 1: kuvasta suunnasta tullaan vasenta kaistaa ja mennään ympyrän sisäkaistalle ja oikealta tulee auto joka ei halua mennä ulos ensimmäisestä exitistä. Molemmat autot on ympyrässä ja sisäkaistaa ajava haluaa mennä ajossuunnassaan "suoraan" eli pyrkii vastapäisestä exitistä vasemmalle kaistalle. Ajosuunnat leikkaa ja mälli on varma. Kenen pitäisi väistää?
Case2: kuvan suunnasta tulee 2 autoa. Oikeaa kaistaa ajava haluaa mennä vasemmalle (kiertäen ulkokaistaa koko ympyrän) ja vasuria ajava taas kerran haluaa mennä suoraan.

Aina näistä on jotenin selvinnyt, joko a) ajamalla niin lujaa että vierellä ei varmasti ole ketään b) ajamalla niin helvetin hiljaa että teki kuka mitä vaan niin aina ehtii väistämään c) vetämällä keskellä kaistoja ja blokaten itselleen riittävän tilan.
 
Mitä tarkoittaa "etuoikeus oikealta tulevalla itse ympyrässä"? Sitä että ympyrän ulommaiselle kaistalle saa tulla etuajo-oikeutetusti ympyrän ulkopuolelta vai että ulommalla sisemmälle saa siirtyä etuajo-oikeutetusti?

Ulommalta saa siirtyä etuoikeutetusti sisemmälle. Ympyrän ulkopuolelta ollaan väistämisvelvollisia, eli käytännössä ympyrään tullaan suoraan tai väistetään ulointa kaistaa ajavaa jos ei käännykään ympyrästä ulos vaan jatkaa reunakaistaa tarkoituksena poistua seuraavasta.
 
Ulommalta saa siirtyä etuoikeutetusti sisemmälle. Ympyrän ulkopuolelta ollaan väistämisvelvollisia, eli käytännössä ympyrään tullaan suoraan tai väistetään ulointa kaistaa ajavaa jos ei käännykään ympyrästä ulos vaan jatkaa reunakaistaa tarkoituksena poistua seuraavasta.
Miten helvetissä sisältä pääsee sitten takaisin ulos? Tuokin just aivan älyvapaata että lain mukaan sitä ulointa saa ajaa ympyrää ympäri, lopputuloksena jos jotkut ajaa kaasupohjassa ympyrää ympäri niin ympyrään et pääse etkä sisäkaistalta pois. Veikkaisin ettei tuollakaan se lain kirjain toteudu ja ympyrän sisäkaistoilla on vapaamuotoinen kaaos ja jos yrität ulkokaistaa vetää exitin ohitse niin itse saat varoa ettet aja ympyrään tulevan kylkeen?
 
Tuo on kyllä outo ympyrä, jos tulee messukeskuksesta päin ja tarkoitus mennä 1-tielle. Sehän opastaa sisimmälle kaistalle ja 100 metriä ennen ympyrästä poistumista on avopallohärdelli, jossa ko. sisin kaista vaihtaa suoraan uloimmaksi ja sisäpuolelle tulee 2 kaistaa lisää. Toiselta näistä lisäkaistoistakin pystyy kääntymään 1-tielle vievälle 4-kaistaiselle, ei toki opastettu. Näin se ainakin googlen kuvissa vielä oli ja sellaisena olen viimeksi siitä ajanut. Useamman kertaa ajaneena ei mikään ongelma, mutta harvoin/ekalla kerralla aikamoinen tykitys opaskylttejä ja samanaikaisia kaistanvaihdoksia.

e: Lisätty lainaus, näköjään puhutaan ihan samasta ongelmapesästä. Tuo kahden lisäkaistan tuleminen sisäkehälle on se, joka varmaan sotkee hyvin monen ajatukset, varsinkin jos ei ole kaistaviivoja enää näkyvissä.
No siis jos tuosta on menossa ykköstielle, niin ei tarvitse kertaakaan vaihtaa kaistaa, kun on valinnut sen vasemmanpuoleisimman ennen ympyrää, eli sen mikä sinne myös opastaa ja ne kyltit on aika paljon ennen jo luettavissa.

Se kaista toki vaihtuu sisimmäksi siinä Leppävaara/pitsku liittymän kohdalla, mutta siinä on myös aivan uudet kaistamaalaukset tällähetkellä eikä sen ajaminen oikein onnistu siltikään joiltain.
 
Tuo ympyrä on todennäköisesti Suomen vaikein yksittäinen kohta jossa todella usein näkee juuri sitä että huomataan olevansa väärällä kaistalla ja vaihdetaan viimehetkellä. Ei se toki oikein ole, mutta tuosta satunnaisesti ajavana täytyy ihan keskittyä että menee oikein. Verrattuna muuhun ajoon jota ei tarvitse miettiä lainkaan vaan tulee automaationa.
En tiedä mikä oli keli tapahtuma hetkellä, mutta tuli mieleen jos tiemerkinnät ei näy, ja opasteet on mitä on, niin eikä siinä ole vaaraa että siellä on sitten ulkomuistista ajavia ja sen mukaan ajavia mitä näkyy tai siis ei näy.

Mutta kuten hkultala sanoi, suunnittelu ja toteutus, jos on tilaa tehdä isokiertoliittymä, niin pyrkiä siihen että se ajaminen menee niin kuin suunniteltu, vaikka ei olisi mitään tiemerkintöjä. Ja ne opasteet niin että edes osa tajuua mistä pitää poistua ja mikä siihen paras reitti.
 
Miten helvetissä sisältä pääsee sitten takaisin ulos?

No siten miten liikenteessä yleensäkin, ajamalla sieltä pois. Ei kait siellä nyt ole tarkoitus odottaa mitään viiden auton tilaa vaan jos siellä on autolle tila poistua niin ko. väliin mennään. Nopeudet ovat kuitenkin aika tasaisia koko ympryrässä. Tokihan sinne joskus joku turisti jää sisäkaarteeseen pyörimään kunnes sitten hakee apua miten ajetaan jos ei uskalla sisäkaarteesta poistua. Toki jos on tottunut siihen että ympyrässä ajetaan kaistaviivoituksen mukaan niin voihan tuollainen väistämisvelvollisuuteen perustuva ympyrä olla järkytys.
 
No siten miten liikenteessä yleensäkin, ajamalla sieltä pois. Ei kait siellä nyt ole tarkoitus odottaa mitään viiden auton tilaa vaan jos siellä on autolle tila poistua niin ko. väliin mennään. Nopeudet ovat kuitenkin aika tasaisia koko ympryrässä. Tokihan sinne joskus joku turisti jää sisäkaarteeseen pyörimään kunnes sitten hakee apua miten ajetaan jos ei uskalla sisäkaarteesta poistua. Toki jos on tottunut siihen että ympyrässä ajetaan kaistaviivoituksen mukaan niin voihan tuollainen väistämisvelvollisuuteen perustuva ympyrä olla järkytys.
Tuossahan voit vilkku vasemmalle kytkettynä vaan puikata itsesi sisimmälle kaistalle, välittämättä yhtään mistään mitään. Ei ole mitenkaan mahdollista että nopeudet olisi tasaisia jos tuollaiseen käytännössä pitäisi varautua ympyrää kiertäessäsi. Samoin se turistiparka ei mitenkään voisi vaan rauhassa pyöriä siellä sisällä kun koska tahansa ja milloin tahansa joku voi tulla oikealta kylkeen ja turisti maksaa. Sekin täysin veteen piirretty viiva että milloin ympyrään tulija on vielä väistämisvelvollinen ja milloin taas sisäkaistalle kiilaamaan oikeutettu.

En siis mitenkään väitä etteikö ko. ympyrä voi toimia käytännössä, väitän vaan että lakia siellä ajaessa ei mitenkään voida pilkulleen noudattaa (toisin kuin hyvin useissa suomalaisissa ympyröissä voidaan) tai sitten mälleissä on aina mukana joku jaetun taakan vastuu ja näin ollen lain mukaan "oikeassa olevakaan" ei voi ihan surutta ajaa menemään vaan kaikkien pitää olla varuillaan koko ajan ja valmiina joustamaan jotta kaikki pääsee osapuilleen sinne minne haluaa ilman että ympyrän välityskyky romahtaa.
 
Samoin se turistiparka ei mitenkään voisi vaan rauhassa pyöriä siellä sisällä kun koska tahansa ja milloin tahansa joku voi tulla oikealta kylkeen ja turisti maksaa.

No jos turistin autonnokka on edellä niin kaistahan on varattu. Ei siellä nyt sentään päälle saa ajaa ja sama logiikka toimii kuin muuallakin eli se kumpi on edellä saa tietty valita linjan.
 
Ulommalta saa siirtyä etuoikeutetusti sisemmälle. Ympyrän ulkopuolelta ollaan väistämisvelvollisia, eli käytännössä ympyrään tullaan suoraan tai väistetään ulointa kaistaa ajavaa jos ei käännykään ympyrästä ulos vaan jatkaa reunakaistaa tarkoituksena poistua seuraavasta.
Edit;: Sekoilin.
Eli tuossa kommentoit ranskalaista lainsäädäntöä. Meillä kaistan vaihtaja väistää.

Miten helvetissä sisältä pääsee sitten takaisin ulos? Tuokin just aivan älyvapaata että lain mukaan sitä ulointa saa ajaa ympyrää ympäri, lopputuloksena jos jotkut ajaa kaasupohjassa ympyrää ympäri niin ympyrään et pääse etkä sisäkaistalta pois. Veikkaisin ettei tuollakaan se lain kirjain toteudu ja ympyrän sisäkaistoilla on vapaamuotoinen kaaos ja jos yrität ulkokaistaa vetää exitin ohitse niin itse saat varoa ettet aja ympyrään tulevan kylkeen?
Ehkä se kaasupohjassa paahtava sieltä poistuu ihan sen kuuluisan tangetin suuntaan, ja noin muuten niin jos ei pakottavaa tarvetta kiilatan sen eteen, niin tuohan vain tarkoittaa helpompaa liittymistä kaaharin taakse.

Samahan se meillä Suomessa jos nyt jossain on yksinkertainen kaksikaistainen ympyrä, jos ulkona joku vetää ympyrää, niin sitä on väistettävä, Suomessa on toki väistettävä sitä sisempääkin kaistaa ajavaa jos ulommasta vaihtaa sisemmälle.
 
Opiskelimpa taas huvikseni pikakurssin espanjalaisista ympyröistä ja kyllä se nyt vaan niin näyttää olevan että sisäkaistat niissä on täysin turhia - tai ainakin käytännössä 3. kaistalta eteenpäin. Sillä mitenkään ei oikein isommassakaan ruuhkassa voi ehtiä laillisesti sinne 2:lla kaistan vaihdolla ja vielä 2 vaihtoa lisää päästäkseen exittiin.

Löysin tämmöisen kivan videon () tältä sivulta The Motorcyclists Guide to Spanish Roundabouts mikä aihetta käsittelee ja video kuvaa sitä reaalimaailman totuutta
- videon alareunassa oiotaan ihan surutta koko ajan (näin siellä oikeasti ajetaan)
- posliini saa vain osan käännytettyä (ja hämääntyvät niin paljon että eivät edes yritä kiertää ympyrää yrittääkseen uudestaan vaan poistuvat 180 väärään suuntaan mihin oli aie) :)
- ajassa 3:03 pistäisin pääni pantiksi että pysäytetyn "harmaan" auton takana tulevan oli aikomus poistua ympyrästä ja oli oikealla kaistallakin, mutta eipä poistunut vaan lähti harmaan perään

Kuten artikkelissakin todetaan niin käytännössä kuitenkin on "hengenvaarallista" kiertää ympyrää oikeaa kaistaa pitkin - vaikka oikeassa olisikin :). En vaan ymmärrä että miksi monen ympyrän jälkeen (esim edellisen postaukseni ympyrä) on sitten heti 2 kaistaa ulos jos kerran käytännössä vain ulkokaistaa voi sinne ajaa niin ehtisi se exit haarautumaan myöhemminkin 2 kaistaiseksi ja näin ollen "ei voisi edes yrittää" leikata sinne sisältä...

Sitten ilmeisesti portugal ja UK on taas ihan toisin ja ulkokaistaa pitkin saa ajaa korkeintaan suoraan ja sisäkaistalta saa puskea suoraan ulos??? Molemmissa maissa ajanut, mutta täytyy kyllä sanoa että ei minkäänlaista muistikuvaa, mielestäni siellä ei koskaan tapahtunut mitään erikoista "läheltä piti"-tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Ulommalta saa siirtyä etuoikeutetusti sisemmälle. Ympyrän ulkopuolelta ollaan väistämisvelvollisia, eli käytännössä ympyrään tullaan suoraan tai väistetään ulointa kaistaa ajavaa jos ei käännykään ympyrästä ulos vaan jatkaa reunakaistaa tarkoituksena poistua seuraavasta.
Luin pikakurssin ranskastakin ja sanoisin että olet väärässä.

Lähdetään ensin siitä että ‘Priorité à Droite’ on käytännössä tismalleen sama "vasemmalta tuleva väistää" kuin Suomessakin. Ei esim. koske hiekkatieltä asfaltille tulemista, on voimassa jos ei toisin kyltillä/opasteilla kerrota jne jne. Tämä koskee siis risteystä ihan kuten Suomessakin.

Ympyröitä on sitten kahdenlaisia. Toisissa väistetään ympyrään tulijaa ( rond-point ) (koska tulee oikealta) ja toisissa ei ( Carrefour à sens giratoire ) (koska tulijalla kolmia/vastaava), molemmat ympyrätyypit sisääntulossa kyltitetty rond-pointissa sininen ympyrä... Riemukaaren ympyrä esim vissiin on rond-pointti vaikka iso onkin.

Se että ympyrään mahtuu rinnakkain miljoona autoa niin uskallan väittää että Vienin yleissopimuksen mukaisesti ne on silti omia samansuuntaisia kaistoja "suoralla tiellä" - vaikka ei kaistamaalausta olisikaan - ja näin ollen ‘Priorité à Droite’ ei päde siellä ajaessa. Eli jos olet sitä mieltä että vasemmalle eli ympyrän sisälle päin saa kaistaa vaihtaa etuajo-oikeutetusti niin varmaan löydät siihen helposti interwebistä linkin. Edit: uskaltaisin myöskin väittää että rond-pontissa pääset etuajo-oikeutetusti vain ulkokehälle, ts. et voi leikata useamman kaistan läpi etuoikeutetusti sisäreunalle.

Itse käytin lähteenä:

Lisäksi ilmeisesti Ranskassa saa ajaa ulos suoraan sisältä, mutta vain jos se on turvallista (espanjassa tämä taas on siis kategorisesti kielletty)
To go further round, signal left as you enter the roundabout, take the left lane and signal right just before you exit. If you cannot exit safely, then go around the roundabout again.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom