Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuo ympyrä on todennäköisesti Suomen vaikein yksittäinen kohta jossa todella usein näkee juuri sitä että huomataan olevansa väärällä kaistalla ja vaihdetaan viimehetkellä. Ei se toki oikein ole, mutta tuosta satunnaisesti ajavana täytyy ihan keskittyä että menee oikein. Verrattuna muuhun ajoon jota ei tarvitse miettiä lainkaan vaan tulee automaationa.
Ei se kyllä koskaan ole vaikealta tuntunut. Katsoo opasteista jotka tulee reippaasti ennen ympyrää, että millähän kaistalla pitäisi olla -> ottaa sen kaistan -> profit
 
Onhan se vähän meh. että opasteet on tämmöisiä (nyt tehty remppa, paha sanoa mitä siinä tällä hetkellä on kun en tuosta suunnasta oikeastaan kulje)

Eli opaste väittää 4 auton mittaa ennen kääntymistä että ajetaan suoraan. Kaikkihan ei tiedä missä on munkkiniemi tai keskusta.

tässä vasta paljastuu opasteista että pitäisi kääntyä ja käännös olisi käytännössä aloitettava jo ennenkuin on opasteen ehtinyt lukemaan

Toki todennäköisesti paku ei ollut ekaa kertaa ko. ympyrässä, mutta ei tuollainen kyltitys nyt aikaan tilannetta mitenkään paranna.
 
Joo, kyllä ympyrässä pitäisi käyttää ympyräopasteita. Tuolla niitä ei muistaakseni vieläkään ole.

Kuvituskuva.
b93f08e9b422bc5fd7acfd47deccabbccfd6579f318b8018c46400c6872c9105.jpg
 
Onhan se vähän meh. että opasteet on tämmöisiä (nyt tehty remppa, paha sanoa mitä siinä tällä hetkellä on kun en tuosta suunnasta oikeastaan kulje)

Eli opaste väittää 4 auton mittaa ennen kääntymistä että ajetaan suoraan. Kaikkihan ei tiedä missä on munkkiniemi tai keskusta.

tässä vasta paljastuu opasteista että pitäisi kääntyä ja käännös olisi käytännössä aloitettava jo ennenkuin on opasteen ehtinyt lukemaan

Toki todennäköisesti paku ei ollut ekaa kertaa ko. ympyrässä, mutta ei tuollainen kyltitys nyt aikaan tilannetta mitenkään paranna.
En kyllä itsekkään muista mitä tuolta suunnasta tullessa on, mutta noin muuten sanoisin kyllä, että suurempi ongelma on idiootit kuljettajat, koska aivan samalla tavalla meinaavat ajaa kyljestä sisään, jos ajat Vihdintieltä tuon kautta ykköstielle, vaikka opasteissa aivan selvästi lukee, että ainoastaan vasemmanpuoleisin kaista menee tänne. Silti joka ikinen kerta joku koittaa siitä oikealta puolelta tunkea läpi Leppävaaraan/Pitäjänmäkeen kääntyvältä kaistalta. Ja löytyy sitten toki niitäkin, jotka tältä kaistalta painavat sulkuviivan läpi suoraan tuonne Leppävaaran/Pitäjänmäen suuntaan vaikka kaista ei sinne jatkukaan.
 
Tuo ympyrä on todennäköisesti Suomen vaikein yksittäinen kohta jossa todella usein näkee juuri sitä että huomataan olevansa väärällä kaistalla ja vaihdetaan viimehetkellä. Ei se toki oikein ole, mutta tuosta satunnaisesti ajavana täytyy ihan keskittyä että menee oikein. Verrattuna muuhun ajoon jota ei tarvitse miettiä lainkaan vaan tulee automaationa.

Juu, ylipäätään liikenneympyrät toimivat hyvin, kun joko
1) Ne ovat yksinkertaisia yksikaistaisia ympyröitä
2) Ne ovat yksinkertaisia yksikaistaisia ympyröitä höystettyina ylimääräisillä selvästi varsinaisesta ympyrästä erossa olevilla oikeallekääntymisoikaisukaistoilla.

Aina, kun sinne itse ympyrään ängetään useampi kaista, lopputulos on sotku jossa on vaikea valita oikea kaista ja pysyä sillä, ja lopputuloksena on vaarallista sähläilyä kaistoja vaihtaessa.

Ihmetyttää, että monet liikennesuunnittelujat eivät tätä tajua.
 
No onhan tuossa vielä vaihtoehto poistaa ne kaistamerkinnät kokonaan. Esim. Ranskassa on muutamakin ympyrä missä on periaatteessa 6+ kaistaa ja se 12 ulosmenoa mutra eihän sinne kaistamerkintöjä ole tehty vaan idea on kiertää ympyrää, oikealta tulevalla etuoikeus itse ympyrässä, poistua haluamaansa suuntaan ja ulommainen "kaista" tarkoitettu sisääntuloon ja poistumiseen.
 
En kyllä itsekkään muista mitä tuolta suunnasta tullessa on, mutta noin muuten sanoisin kyllä, että suurempi ongelma on idiootit kuljettajat, koska aivan samalla tavalla meinaavat ajaa kyljestä sisään, jos ajat Vihdintieltä tuon kautta ykköstielle, vaikka opasteissa aivan selvästi lukee, että ainoastaan vasemmanpuoleisin kaista menee tänne. Silti joka ikinen kerta joku koittaa siitä oikealta puolelta tunkea läpi Leppävaaraan/Pitäjänmäkeen kääntyvältä kaistalta. Ja löytyy sitten toki niitäkin, jotka tältä kaistalta painavat sulkuviivan läpi suoraan tuonne Leppävaaran/Pitäjänmäen suuntaan vaikka kaista ei sinne jatkukaan.
Tuo on kyllä outo ympyrä, jos tulee messukeskuksesta päin ja tarkoitus mennä 1-tielle. Sehän opastaa sisimmälle kaistalle ja 100 metriä ennen ympyrästä poistumista on avopallohärdelli, jossa ko. sisin kaista vaihtaa suoraan uloimmaksi ja sisäpuolelle tulee 2 kaistaa lisää. Toiselta näistä lisäkaistoistakin pystyy kääntymään 1-tielle vievälle 4-kaistaiselle, ei toki opastettu. Näin se ainakin googlen kuvissa vielä oli ja sellaisena olen viimeksi siitä ajanut. Useamman kertaa ajaneena ei mikään ongelma, mutta harvoin/ekalla kerralla aikamoinen tykitys opaskylttejä ja samanaikaisia kaistanvaihdoksia.

e: Lisätty lainaus, näköjään puhutaan ihan samasta ongelmapesästä. Tuo kahden lisäkaistan tuleminen sisäkehälle on se, joka varmaan sotkee hyvin monen ajatukset, varsinkin jos ei ole kaistaviivoja enää näkyvissä.
 
Viimeksi muokattu:
No onhan tuossa vielä vaihtoehto poistaa ne kaistamerkinnät kokonaan. Esim. Ranskassa on muutamakin ympyrä missä on periaatteessa 6+ kaistaa ja se 12 ulosmenoa mutra eihän sinne kaistamerkintöjä ole tehty vaan idea on kiertää ympyrää, oikealta tulevalla etuoikeus itse ympyrässä, poistua haluamaansa suuntaan ja ulommainen "kaista" tarkoitettu sisääntuloon ja poistumiseen.
Mitä tarkoittaa "etuoikeus oikealta tulevalla itse ympyrässä"? Sitä että ympyrän ulommaiselle kaistalle saa tulla etuajo-oikeutetusti ympyrän ulkopuolelta vai että ulommalla sisemmälle saa siirtyä etuajo-oikeutetusti? Yhtäkkiä en kyllä keksi että miksi kukaan haluaisi missään tilanteessa mennä tuolle sisäkaistalle tulkittiin lakia miten tahansa. Käytännössä siellä varmaan pääsee nopeiten pyörimään sen 7/8 kierrosta jos haluamasi exitti on tuloa edeltävä. Ulkokaistan osalta homma myöskin toiminee hyvin jos on selvää että sitä käyttävän on aina poistuttava ekasta mahdollisesti pihalle (ympyrän rakenne ei vaan usein ole tämmöinen eikä laki).

Espanjassakin ihan helvetisti 2 kaistaisia ympyröitä joista isossa osassa sisemmältä kaistalta "ei pääse mihinkään" suomalaista tieliikennelakia mukailleen. Kuitenkin noissa ajetaan miten sattuu ja vähän tuntuu että "nopein voittaa" periaatteella eli sisäkautta voi kiilata ulkokaistaa ajavan eteen jos ehtii. Sitten on myös exittejä mistä jatkuu 2 kaistaa ulos. Ei mitään hajua mitä paikallinen laki sanoo, mutta jos "epäilyttävässä" paikassa ajat kaistojen keskellä niin ainakaan kukaan ei pääse ulko tai sisäkautta ohitse ja olet kuivilla vesillä :).
Tässä esim. Oikealle ei jatku kuin 1 kaista ja suoraan jatkuu 2 kaistaa, ympyrässä ei mitään kaistoja (välissä kaistat on kyllä katkoviivalla piirretty) ja ympyrää ennen ei minkäänlaisia opasteita. Oikealta myöskin tulee vain 1 kaista ympyrään.
Eikä siinä useinkaan ole mitään logiikkaa exit kaistojen määrässä, tässä niitä nyt sattuu olemaan 2 kaikkialla muualla paitsi oikealle ja kuvaussuuntaan eli 50/50 :).

Case 1: kuvasta suunnasta tullaan vasenta kaistaa ja mennään ympyrän sisäkaistalle ja oikealta tulee auto joka ei halua mennä ulos ensimmäisestä exitistä. Molemmat autot on ympyrässä ja sisäkaistaa ajava haluaa mennä ajossuunnassaan "suoraan" eli pyrkii vastapäisestä exitistä vasemmalle kaistalle. Ajosuunnat leikkaa ja mälli on varma. Kenen pitäisi väistää?
Case2: kuvan suunnasta tulee 2 autoa. Oikeaa kaistaa ajava haluaa mennä vasemmalle (kiertäen ulkokaistaa koko ympyrän) ja vasuria ajava taas kerran haluaa mennä suoraan.

Aina näistä on jotenin selvinnyt, joko a) ajamalla niin lujaa että vierellä ei varmasti ole ketään b) ajamalla niin helvetin hiljaa että teki kuka mitä vaan niin aina ehtii väistämään c) vetämällä keskellä kaistoja ja blokaten itselleen riittävän tilan.
 
Mitä tarkoittaa "etuoikeus oikealta tulevalla itse ympyrässä"? Sitä että ympyrän ulommaiselle kaistalle saa tulla etuajo-oikeutetusti ympyrän ulkopuolelta vai että ulommalla sisemmälle saa siirtyä etuajo-oikeutetusti?

Ulommalta saa siirtyä etuoikeutetusti sisemmälle. Ympyrän ulkopuolelta ollaan väistämisvelvollisia, eli käytännössä ympyrään tullaan suoraan tai väistetään ulointa kaistaa ajavaa jos ei käännykään ympyrästä ulos vaan jatkaa reunakaistaa tarkoituksena poistua seuraavasta.
 
Ulommalta saa siirtyä etuoikeutetusti sisemmälle. Ympyrän ulkopuolelta ollaan väistämisvelvollisia, eli käytännössä ympyrään tullaan suoraan tai väistetään ulointa kaistaa ajavaa jos ei käännykään ympyrästä ulos vaan jatkaa reunakaistaa tarkoituksena poistua seuraavasta.
Miten helvetissä sisältä pääsee sitten takaisin ulos? Tuokin just aivan älyvapaata että lain mukaan sitä ulointa saa ajaa ympyrää ympäri, lopputuloksena jos jotkut ajaa kaasupohjassa ympyrää ympäri niin ympyrään et pääse etkä sisäkaistalta pois. Veikkaisin ettei tuollakaan se lain kirjain toteudu ja ympyrän sisäkaistoilla on vapaamuotoinen kaaos ja jos yrität ulkokaistaa vetää exitin ohitse niin itse saat varoa ettet aja ympyrään tulevan kylkeen?
 
Tuo on kyllä outo ympyrä, jos tulee messukeskuksesta päin ja tarkoitus mennä 1-tielle. Sehän opastaa sisimmälle kaistalle ja 100 metriä ennen ympyrästä poistumista on avopallohärdelli, jossa ko. sisin kaista vaihtaa suoraan uloimmaksi ja sisäpuolelle tulee 2 kaistaa lisää. Toiselta näistä lisäkaistoistakin pystyy kääntymään 1-tielle vievälle 4-kaistaiselle, ei toki opastettu. Näin se ainakin googlen kuvissa vielä oli ja sellaisena olen viimeksi siitä ajanut. Useamman kertaa ajaneena ei mikään ongelma, mutta harvoin/ekalla kerralla aikamoinen tykitys opaskylttejä ja samanaikaisia kaistanvaihdoksia.

e: Lisätty lainaus, näköjään puhutaan ihan samasta ongelmapesästä. Tuo kahden lisäkaistan tuleminen sisäkehälle on se, joka varmaan sotkee hyvin monen ajatukset, varsinkin jos ei ole kaistaviivoja enää näkyvissä.
No siis jos tuosta on menossa ykköstielle, niin ei tarvitse kertaakaan vaihtaa kaistaa, kun on valinnut sen vasemmanpuoleisimman ennen ympyrää, eli sen mikä sinne myös opastaa ja ne kyltit on aika paljon ennen jo luettavissa.

Se kaista toki vaihtuu sisimmäksi siinä Leppävaara/pitsku liittymän kohdalla, mutta siinä on myös aivan uudet kaistamaalaukset tällähetkellä eikä sen ajaminen oikein onnistu siltikään joiltain.
 
Tuo ympyrä on todennäköisesti Suomen vaikein yksittäinen kohta jossa todella usein näkee juuri sitä että huomataan olevansa väärällä kaistalla ja vaihdetaan viimehetkellä. Ei se toki oikein ole, mutta tuosta satunnaisesti ajavana täytyy ihan keskittyä että menee oikein. Verrattuna muuhun ajoon jota ei tarvitse miettiä lainkaan vaan tulee automaationa.
En tiedä mikä oli keli tapahtuma hetkellä, mutta tuli mieleen jos tiemerkinnät ei näy, ja opasteet on mitä on, niin eikä siinä ole vaaraa että siellä on sitten ulkomuistista ajavia ja sen mukaan ajavia mitä näkyy tai siis ei näy.

Mutta kuten hkultala sanoi, suunnittelu ja toteutus, jos on tilaa tehdä isokiertoliittymä, niin pyrkiä siihen että se ajaminen menee niin kuin suunniteltu, vaikka ei olisi mitään tiemerkintöjä. Ja ne opasteet niin että edes osa tajuua mistä pitää poistua ja mikä siihen paras reitti.
 
Miten helvetissä sisältä pääsee sitten takaisin ulos?

No siten miten liikenteessä yleensäkin, ajamalla sieltä pois. Ei kait siellä nyt ole tarkoitus odottaa mitään viiden auton tilaa vaan jos siellä on autolle tila poistua niin ko. väliin mennään. Nopeudet ovat kuitenkin aika tasaisia koko ympryrässä. Tokihan sinne joskus joku turisti jää sisäkaarteeseen pyörimään kunnes sitten hakee apua miten ajetaan jos ei uskalla sisäkaarteesta poistua. Toki jos on tottunut siihen että ympyrässä ajetaan kaistaviivoituksen mukaan niin voihan tuollainen väistämisvelvollisuuteen perustuva ympyrä olla järkytys.
 
No siten miten liikenteessä yleensäkin, ajamalla sieltä pois. Ei kait siellä nyt ole tarkoitus odottaa mitään viiden auton tilaa vaan jos siellä on autolle tila poistua niin ko. väliin mennään. Nopeudet ovat kuitenkin aika tasaisia koko ympryrässä. Tokihan sinne joskus joku turisti jää sisäkaarteeseen pyörimään kunnes sitten hakee apua miten ajetaan jos ei uskalla sisäkaarteesta poistua. Toki jos on tottunut siihen että ympyrässä ajetaan kaistaviivoituksen mukaan niin voihan tuollainen väistämisvelvollisuuteen perustuva ympyrä olla järkytys.
Tuossahan voit vilkku vasemmalle kytkettynä vaan puikata itsesi sisimmälle kaistalle, välittämättä yhtään mistään mitään. Ei ole mitenkaan mahdollista että nopeudet olisi tasaisia jos tuollaiseen käytännössä pitäisi varautua ympyrää kiertäessäsi. Samoin se turistiparka ei mitenkään voisi vaan rauhassa pyöriä siellä sisällä kun koska tahansa ja milloin tahansa joku voi tulla oikealta kylkeen ja turisti maksaa. Sekin täysin veteen piirretty viiva että milloin ympyrään tulija on vielä väistämisvelvollinen ja milloin taas sisäkaistalle kiilaamaan oikeutettu.

En siis mitenkään väitä etteikö ko. ympyrä voi toimia käytännössä, väitän vaan että lakia siellä ajaessa ei mitenkään voida pilkulleen noudattaa (toisin kuin hyvin useissa suomalaisissa ympyröissä voidaan) tai sitten mälleissä on aina mukana joku jaetun taakan vastuu ja näin ollen lain mukaan "oikeassa olevakaan" ei voi ihan surutta ajaa menemään vaan kaikkien pitää olla varuillaan koko ajan ja valmiina joustamaan jotta kaikki pääsee osapuilleen sinne minne haluaa ilman että ympyrän välityskyky romahtaa.
 
Samoin se turistiparka ei mitenkään voisi vaan rauhassa pyöriä siellä sisällä kun koska tahansa ja milloin tahansa joku voi tulla oikealta kylkeen ja turisti maksaa.

No jos turistin autonnokka on edellä niin kaistahan on varattu. Ei siellä nyt sentään päälle saa ajaa ja sama logiikka toimii kuin muuallakin eli se kumpi on edellä saa tietty valita linjan.
 
Ulommalta saa siirtyä etuoikeutetusti sisemmälle. Ympyrän ulkopuolelta ollaan väistämisvelvollisia, eli käytännössä ympyrään tullaan suoraan tai väistetään ulointa kaistaa ajavaa jos ei käännykään ympyrästä ulos vaan jatkaa reunakaistaa tarkoituksena poistua seuraavasta.
Edit;: Sekoilin.
Eli tuossa kommentoit ranskalaista lainsäädäntöä. Meillä kaistan vaihtaja väistää.

Miten helvetissä sisältä pääsee sitten takaisin ulos? Tuokin just aivan älyvapaata että lain mukaan sitä ulointa saa ajaa ympyrää ympäri, lopputuloksena jos jotkut ajaa kaasupohjassa ympyrää ympäri niin ympyrään et pääse etkä sisäkaistalta pois. Veikkaisin ettei tuollakaan se lain kirjain toteudu ja ympyrän sisäkaistoilla on vapaamuotoinen kaaos ja jos yrität ulkokaistaa vetää exitin ohitse niin itse saat varoa ettet aja ympyrään tulevan kylkeen?
Ehkä se kaasupohjassa paahtava sieltä poistuu ihan sen kuuluisan tangetin suuntaan, ja noin muuten niin jos ei pakottavaa tarvetta kiilatan sen eteen, niin tuohan vain tarkoittaa helpompaa liittymistä kaaharin taakse.

Samahan se meillä Suomessa jos nyt jossain on yksinkertainen kaksikaistainen ympyrä, jos ulkona joku vetää ympyrää, niin sitä on väistettävä, Suomessa on toki väistettävä sitä sisempääkin kaistaa ajavaa jos ulommasta vaihtaa sisemmälle.
 
Opiskelimpa taas huvikseni pikakurssin espanjalaisista ympyröistä ja kyllä se nyt vaan niin näyttää olevan että sisäkaistat niissä on täysin turhia - tai ainakin käytännössä 3. kaistalta eteenpäin. Sillä mitenkään ei oikein isommassakaan ruuhkassa voi ehtiä laillisesti sinne 2:lla kaistan vaihdolla ja vielä 2 vaihtoa lisää päästäkseen exittiin.

Löysin tämmöisen kivan videon () tältä sivulta The Motorcyclists Guide to Spanish Roundabouts mikä aihetta käsittelee ja video kuvaa sitä reaalimaailman totuutta
- videon alareunassa oiotaan ihan surutta koko ajan (näin siellä oikeasti ajetaan)
- posliini saa vain osan käännytettyä (ja hämääntyvät niin paljon että eivät edes yritä kiertää ympyrää yrittääkseen uudestaan vaan poistuvat 180 väärään suuntaan mihin oli aie) :)
- ajassa 3:03 pistäisin pääni pantiksi että pysäytetyn "harmaan" auton takana tulevan oli aikomus poistua ympyrästä ja oli oikealla kaistallakin, mutta eipä poistunut vaan lähti harmaan perään

Kuten artikkelissakin todetaan niin käytännössä kuitenkin on "hengenvaarallista" kiertää ympyrää oikeaa kaistaa pitkin - vaikka oikeassa olisikin :). En vaan ymmärrä että miksi monen ympyrän jälkeen (esim edellisen postaukseni ympyrä) on sitten heti 2 kaistaa ulos jos kerran käytännössä vain ulkokaistaa voi sinne ajaa niin ehtisi se exit haarautumaan myöhemminkin 2 kaistaiseksi ja näin ollen "ei voisi edes yrittää" leikata sinne sisältä...

Sitten ilmeisesti portugal ja UK on taas ihan toisin ja ulkokaistaa pitkin saa ajaa korkeintaan suoraan ja sisäkaistalta saa puskea suoraan ulos??? Molemmissa maissa ajanut, mutta täytyy kyllä sanoa että ei minkäänlaista muistikuvaa, mielestäni siellä ei koskaan tapahtunut mitään erikoista "läheltä piti"-tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Ulommalta saa siirtyä etuoikeutetusti sisemmälle. Ympyrän ulkopuolelta ollaan väistämisvelvollisia, eli käytännössä ympyrään tullaan suoraan tai väistetään ulointa kaistaa ajavaa jos ei käännykään ympyrästä ulos vaan jatkaa reunakaistaa tarkoituksena poistua seuraavasta.
Luin pikakurssin ranskastakin ja sanoisin että olet väärässä.

Lähdetään ensin siitä että ‘Priorité à Droite’ on käytännössä tismalleen sama "vasemmalta tuleva väistää" kuin Suomessakin. Ei esim. koske hiekkatieltä asfaltille tulemista, on voimassa jos ei toisin kyltillä/opasteilla kerrota jne jne. Tämä koskee siis risteystä ihan kuten Suomessakin.

Ympyröitä on sitten kahdenlaisia. Toisissa väistetään ympyrään tulijaa ( rond-point ) (koska tulee oikealta) ja toisissa ei ( Carrefour à sens giratoire ) (koska tulijalla kolmia/vastaava), molemmat ympyrätyypit sisääntulossa kyltitetty rond-pointissa sininen ympyrä... Riemukaaren ympyrä esim vissiin on rond-pointti vaikka iso onkin.

Se että ympyrään mahtuu rinnakkain miljoona autoa niin uskallan väittää että Vienin yleissopimuksen mukaisesti ne on silti omia samansuuntaisia kaistoja "suoralla tiellä" - vaikka ei kaistamaalausta olisikaan - ja näin ollen ‘Priorité à Droite’ ei päde siellä ajaessa. Eli jos olet sitä mieltä että vasemmalle eli ympyrän sisälle päin saa kaistaa vaihtaa etuajo-oikeutetusti niin varmaan löydät siihen helposti interwebistä linkin. Edit: uskaltaisin myöskin väittää että rond-pontissa pääset etuajo-oikeutetusti vain ulkokehälle, ts. et voi leikata useamman kaistan läpi etuoikeutetusti sisäreunalle.

Itse käytin lähteenä:

Lisäksi ilmeisesti Ranskassa saa ajaa ulos suoraan sisältä, mutta vain jos se on turvallista (espanjassa tämä taas on siis kategorisesti kielletty)
To go further round, signal left as you enter the roundabout, take the left lane and signal right just before you exit. If you cannot exit safely, then go around the roundabout again.
 
Viimeksi muokattu:
No siis jos tuosta on menossa ykköstielle, niin ei tarvitse kertaakaan vaihtaa kaistaa, kun on valinnut sen vasemmanpuoleisimman ennen ympyrää, eli sen mikä sinne myös opastaa ja ne kyltit on aika paljon ennen jo luettavissa.

Se kaista toki vaihtuu sisimmäksi siinä Leppävaara/pitsku liittymän kohdalla, mutta siinä on myös aivan uudet kaistamaalaukset tällähetkellä eikä sen ajaminen oikein onnistu siltikään joiltain.
Kyllä, jos tietää ettei tarvitse vaihtaa kaistaa, niin asia on simppeli. Ekaa kertaa ajaen siinä tulee ihan helvetillinen tykitys niitä kylttejä, kun liittymät on niin lähekkäin. Ja tuo Leppävaaran vasen-oikea siirtymä ei ole todellakaan mikään itsestään selvä triviaali juttu, kun muutkin ajaa miten sattuu ja kohdassa on kaistoja lukuisia. Uusilla kaistamerkinnöillä se on varmaan ihan ok, mutta noilla liikennemäärillähän ne on hetkessä pois. Rauhassa näytöltä katsoen on helppo hahmottaa mihin menee, mutta liikenteessä muiden ympäröimän tilanne on eri. Mahdoton paikka: Ei. Huonoa suunnittelua: Ehdottomasti kyllä.
 
Kyllä, jos tietää ettei tarvitse vaihtaa kaistaa, niin asia on simppeli. Ekaa kertaa ajaen siinä tulee ihan helvetillinen tykitys niitä kylttejä, kun liittymät on niin lähekkäin. Ja tuo Leppävaaran vasen-oikea siirtymä ei ole todellakaan mikään itsestään selvä triviaali juttu, kun muutkin ajaa miten sattuu ja kohdassa on kaistoja lukuisia. Uusilla kaistamerkinnöillä se on varmaan ihan ok, mutta noilla liikennemäärillähän ne on hetkessä pois. Rauhassa näytöltä katsoen on helppo hahmottaa mihin menee, mutta liikenteessä muiden ympäröimän tilanne on eri. Mahdoton paikka: Ei. Huonoa suunnittelua: Ehdottomasti kyllä.
Siis ensimmäinen kyltti joka osoittaaa ykköstielle menevän kaistan on 700 metriä ennen koko liikenneympyrää, kun pääsee liikenneympyrään, siinä on koko matkan maalaukset tiessäkin mihin se kaista menee. Ja kyllä, talvella nuo ei näy jne., mutta jos kaikkien ollessa näkyvissä ei tuon ajaminen onnistu, niin vika on kyllä jossain muualla kuin merkinnöissä.

Se taas ei ole mikään oikeutus ajella miten sattuu kun muutkin, ja jollei kykene liikenteessä muiden ympäröimänä ajamaan ilman hermoilua, kannattaa varmaan miettiä vähemmän ruuhkaisina aikoihin ajelua ja kokemuksen keräämistä, ettei hermoile.

Itse ketjun aiheeseen, olipa eilen Kehä1:sellä joku maanteiden kuningas mersullaan. Tuli Konalan rampista, vilkku päälle ja kaistanvaihtoa suorittamaan samantien kun viheralue loppuu, eli hienosti suoraan sulkuviivan yli ja vähät välittämättä, että siinä on auto vierellä. No ei sentään kylkeen tullut vaan jarrutti taakse vilkuttelemaan valoja. Ei voi ymmärtää, edessä ja takana oli tilaa vaikka muille jakaa mutta sankari koittaa tulla kylkeen ja raivostuu, kun en väistä.
 
Eilen sai taas ihmetellä motarilla. Vakkarissa 105 ja saavutin hitaasti edellä ajavaa (taas) Toyotaa. Riittävän lähellä vaihdoin vasemmalle mennäkseni ohi, mutta kun olin melkein rinnalla, niin aloinkin jäädä jälkeen. Nostin 110:n, mikä riitti taas hetkeksi siihen, että pääsi rinnalle. Ohi ei kuitenkaan ollut asiaa, vaan piti nostaa 115 ja lopulta 120, että pääsi ohi.

Pienen hetken Toyota tosiaan tulikin about tuota vauhtia perässä, mutta aika nopeasti hyytyi ja sai vaihtaa vakkarin takaisin 105. Aina jaksaa hämmentää tämä ilmiö...
 
Viimeksi muokattu:
Eilen sai taas ihmetellä motarilla. Vakkarissa 105 ja saavutin hitaasti edellä ajavaa (taas) Toyotaa. Riittävän lähellä vaihdoin oikealle mennäkseni ohi, mutta kun olin melkein rinnalla, niin aloinkin jäädä jälkeen. Nostin 110:n, mikä riitti taas hetkeksi siihen, että pääsi rinnalle. Ohi ei kuitenkaan ollut asiaa, vaan piti nostaa 115 ja lopulta 120, että pääsi ohi.

Pienen hetken Toyota tosiaan tulikin about tuota vauhtia perässä, mutta aika nopeasti hyytyi ja sai vaihtaa vakkarin takaisin 105. Aina jaksaa hämmentää tämä ilmiö...
Minulle kävi sama ilmiö toissapäivänä kahdesti. Polkaisu puoleentoistasataan lopetti virhetoiminnan kummallakin kerralla
Edit. en siis vaihtanut oikealle mennäkseni ohi, vaan ajoin vasemmalla.
 
Edit, kuvio korjaantu.

Eilen sai taas ihmetellä motarilla. Vakkarissa 105 ja saavutin hitaasti edellä ajavaa (taas) Toyotaa. Riittävän lähellä vaihdoin vasemmalle mennäkseni ohi, mutta kun olin melkein rinnalla, niin aloinkin jäädä jälkeen. Nostin 110:n, mikä riitti taas hetkeksi siihen, että pääsi rinnalle. Ohi ei kuitenkaan ollut asiaa, vaan piti nostaa 115 ja lopulta 120, että pääsi ohi.

Pienen hetken Toyota tosiaan tulikin about tuota vauhtia perässä, mutta aika nopeasti hyytyi ja sai vaihtaa vakkarin takaisin 105. Aina jaksaa hämmentää tämä ilmiö...
Ärsyttäviä, ja ei pelkästään Toyota kuskin juttu. Jalkakaasulla ajavilla voi kuvitella vaihtelua, mutta tuota myös autoissa joissa pitäisi olla toimiva vakari.

Jos vauhti kasvaa sille tasolle että toteaa että voi jäädä taakse, niin osalla sitten se menohalu hiipuu.
 
Viimeksi muokattu:
Oikealle ?
Toyota ajoi vasemmalle, "ohituskaistalla", en tiedä mitä kuskin päässä liikku, mutta aika usein kyse motarilla siitä että yrittää lisätä vauhtia, ettei jää tulpaksi, eli ajatus että oikealta ei saa ohittaa.

Pahoittelut, vasemmalle toki. Korjattu.
 
Siis ensimmäinen kyltti joka osoittaaa ykköstielle menevän kaistan on 700 metriä ennen koko liikenneympyrää, kun pääsee liikenneympyrään, siinä on koko matkan maalaukset tiessäkin mihin se kaista menee. Ja kyllä, talvella nuo ei näy jne., mutta jos kaikkien ollessa näkyvissä ei tuon ajaminen onnistu, niin vika on kyllä jossain muualla kuin merkinnöissä.
Eli toteat itsekin ongelman olevan jatkuva, koska talvi vie puolet ajasta merkinnät ja siinä kriittisessä vasemmalta oikealle paikassa kaistamerkintöjen kestossa puhutaan hyvin lyhyestä ajasta, kun maalausten yli on valtava liikenne. Ihan turha viitata johonkin 700 m päässänolevaan kylttiin, kun ongelma on kaistojen poukkoilu ympyrässä ja liian lähekkäin olevat liittymät ja siitä seuraava valtava kylttitulva sellaiselle kuskille, joka niitä joutuu katsomaan. Tahallaan dynaamisesti ajavat ovat yksi osa ongelmaa, mutta ko. paikka on ihan aidostikin hankala/vaativa.
 
Eli toteat itsekin ongelman olevan jatkuva, koska talvi vie puolet ajasta merkinnät ja siinä kriittisessä vasemmalta oikealle paikassa kaistamerkintöjen kestossa puhutaan hyvin lyhyestä ajasta, kun maalausten yli on valtava liikenne. Ihan turha viitata johonkin 700 m päässänolevaan kylttiin, kun ongelma on kaistojen poukkoilu ympyrässä ja liian lähekkäin olevat liittymät ja siitä seuraava valtava kylttitulva sellaiselle kuskille, joka niitä joutuu katsomaan. Tahallaan dynaamisesti ajavat ovat yksi osa ongelmaa, mutta ko. paikka on ihan aidostikin hankala/vaativa.
Ei, vaan totean ongelman olevan kuljettajissa, jotka eivät edes kaikkien merkintöjen näkyvissä ollessa kykene niiden mukaan ajamaan. Toisaalta en nyt tiedä puhutaanko me edes samasta ympyrästä, koska ei tuossa kyllä puolet ajasta merkinnät ole piilossa talven takia, enkä tosin nyt ihan tiedä koska viimeksi olet tuosta ajanut, vai koetaanko me kylttitulvat jne ”hiukan” erilailla.

1700818854767.jpeg
 
Ei, vaan totean ongelman olevan kuljettajissa, jotka eivät edes kaikkien merkintöjen näkyvissä ollessa kykene niiden mukaan ajamaan. Toisaalta en nyt tiedä puhutaanko me edes samasta ympyrästä, koska ei tuossa kyllä puolet ajasta merkinnät ole piilossa talven takia, enkä tosin nyt ihan tiedä koska viimeksi olet tuosta ajanut, vai koetaanko me kylttitulvat jne ”hiukan” erilailla.

1700818854767.jpeg
Kuvassa esim voimalinjan alla vasemmassa alareunassa, sisältä ulospäin, Sisin: nuolisuoraan, Keskellä: nuolisuoraan ja oikealle, ja oikealla: nuoli oikealle. Sisemmät nuolisuoraan merkit vievät toki ihan eripaikkoihin ja perään sulkuviiva, sulkuviivan jälkeen risteys. Ne kaistanvaihto ikkuna ovat aika pieniä, jos vauhdikasta liikennettä.

Sisintä kaistaa voisi toki ajaa yhden tai useamman opetuskierroksen missä miettii reitin, kaistanvaihto paikkoineen. Sisältä toki ajautuu luonnostaa ulospäin. kunhan muistaa varo muita.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan totean ongelman olevan kuljettajissa, jotka eivät edes kaikkien merkintöjen näkyvissä ollessa kykene niiden mukaan ajamaan. Toisaalta en nyt tiedä puhutaanko me edes samasta ympyrästä, koska ei tuossa kyllä puolet ajasta merkinnät ole piilossa talven takia, enkä tosin nyt ihan tiedä koska viimeksi olet tuosta ajanut, vai koetaanko me kylttitulvat jne ”hiukan” erilailla.

1700818854767.jpeg
Selkeästi sinä ajat siitä jatkuvasti ja minä kerran-pari vuoteen. Ihan eri tilanne. Sama se Finnoon ympyrässä on, helppo hahmottaa mihin menee, kun ajaa päivittäin, mutta vieraalle kamala paikka jos on vähääkään muuta häiriötä. Ilmakuvassa ympyrä on hyvin helppo hahmottaa ja aikaa on. Tosin tässäkin rauhassa katsoessa onhan tuo nyt vitun sekava kohta meneekö sisältä suoraan vai kääntyykö ympyrään vasemmalle. Vrt. edellinen liittymä, jossa ei ole sisältä-ulos aivopierua.
1700823396583.png
 
Eilen sai taas ihmetellä motarilla. Vakkarissa 105 ja saavutin hitaasti edellä ajavaa (taas) Toyotaa. Riittävän lähellä vaihdoin vasemmalle mennäkseni ohi, mutta kun olin melkein rinnalla, niin aloinkin jäädä jälkeen. Nostin 110:n, mikä riitti taas hetkeksi siihen, että pääsi rinnalle. Ohi ei kuitenkaan ollut asiaa, vaan piti nostaa 115 ja lopulta 120, että pääsi ohi.

Pienen hetken Toyota tosiaan tulikin about tuota vauhtia perässä, mutta aika nopeasti hyytyi ja sai vaihtaa vakkarin takaisin 105. Aina jaksaa hämmentää tämä ilmiö...
Tuo nyt on todella yleinen ilmiö ja koskee kaikkia merkkejä. Ihmeellisintä on kun ruuhkassa ajaa vasenta kaistaa, joka menee hieman nopeampaa kuin oikea, alkaa se ohitettava nostaa vauhtia kunnes turvaväli edellä ajavaan on metri.

Oma "ennätys" on kun 100 rajoituksella edellä meni peräkärryä vetävä auto 80 km/h (oli tuohon aikaan vielä rajoitus kärryn kanssa.) Tuli ohituskaista niin se painoi kaasun pohjaan ja piti ajaa 140 ennen kuin pääsin ohi. Ohituskaistan päätyttyä jäi hetkessä kauas taakse, vaikka itsekin laskin nopeuden 110. Hidasti varmaan taas siihen 80 km/h.

Toinen kilpaa ajamisen muoto on kun ruuhkassa jää pois pääväylältä niin rampille päästyä kaasu pohjaan, että pääsee näyttämään muille, miten se oma romu kulkee. Sitten jarrut pohjaan rampin päässä :facepalm:
 
Selkeästi sinä ajat siitä jatkuvasti ja minä kerran-pari vuoteen. Ihan eri tilanne. Sama se Finnoon ympyrässä on, helppo hahmottaa mihin menee, kun ajaa päivittäin, mutta vieraalle kamala paikka jos on vähääkään muuta häiriötä. Ilmakuvassa ympyrä on hyvin helppo hahmottaa ja aikaa on. Tosin tässäkin rauhassa katsoessa onhan tuo nyt vitun sekava kohta meneekö sisältä suoraan vai kääntyykö ympyrään vasemmalle. Vrt. edellinen liittymä, jossa ei ole sisältä-ulos aivopierua.
1700823396583.png
Tuostako tämä juttu muuten lähti, ainakin sopis se kun joku oli ulommalta kaistalta jatkanut ympyrään, viereisellä olevan kertojan eteen joka oli suoraan ajamassa (poistumassa ympyrästä)



Mutta jos tuossa sijoittaa kuskin paikalla tuohon kuvan vasempaan reunaa ulkokehälle päättyvän sulkuviivan kohdalle, niin mites siitä loikitaan "ruuhkassa" tuonne mustanauton perään. Risteyksessä tehdään kaistanvaihtoja? joe ei niin käytännössä ajetaan suoraan pois ympyrästä ja otetaan vauhtia vähän kauempaa. Ihmetellään navikaattorin ohjeita.
 
Tossa Haagan ympyrässä sekoilussahan on hauskaa sekin, että vaikka turistit ei tiedä niin kahdesta perättäisestä liittymästä pääsee melkein aina suht vähällä kiertämisellä samaan paikkaan. Siis jos haluat turunväylälle niin voit ajaa sinne Pitskun liittymästäkin, jos haluat Pasilan suuntaan niin Munkkiniemen liittymästäkin onnistuu, ja Vihdintieltä pääsee kääntymään Pitskun suuntaan heti ekasta risteyksestä Valimon läpi.
 
Tohon johdannaisena nostan taas eilen todistetun ajelen tässä vasemmalle kääntyvää/Vain Busseille kaistaa ohi risteyksestä ollakseni valmiina oikealla kaistalla seuraavaan risteykseen. Hakamäentiellä Länsi-Pasila - Itä-Pasila liittymäpari tällainen ikuinen helmi.
 
Ympyrään ympyränuolet niin kaikilla on kivempaa. Yksinkertaisten nuolten kanssa tieto sopivasta kaistasta tulee myöhemmin.

Tuusulanväylällä rempattiin hiljaittain yksi ympyrä turboksi. Samalla saatiin uudet opasteet.

vapaastihengittävä.png
turbo.png
 
Ajan tuosta Haagan ympyrästä muutaman kerran kuukaudessa, ja nyt se on kohtuullisen selvä kun ratikkaremontit on valmiina, mutta tarkkanahan siinä pitää olla opasteiden, liikennevalojen ja kaistamerkintöjen kanssa. Tuota monessa paikassa mainitaan Helsingin vaikeimpana liikennepaikkana, mutta mielestäni maine on vain puoliksi ansaittu, toinen puoli lienee sitä että noin isot ja monihaaraiset kiertoliittymät ylipäätään ovat täällä harvinaisia. Jos tuossa sattuu vaikka poistumaan väärästä liittymästä, niin ei siinä missään suunnassa kovin paljon mene aikaa hukkaan, jos kiertää vaihtoehtoista reittiä tai tekee sopivassa paikassa uukkarin ja yrittää uudelleen. Mieluummin siis niin kuin alkaa tehdä jotain paniikkiliikkeitä ympyrässä.
 
Minussa Haagan ympyrässä on sekavinta, kun laittamassani paikassa ja taitaa seuraavassakin liittymässä olla sama, että sisältä mennään ulos ja samassa kohtaa vielä oma kaista haaraantuu. Sen lisäksi muut kaistat alkavat ja reitit menevät oman kaistan läpi. Ylhäällä 3-5 kylttiä monella tekstillä. Kaikki tämä noin 100 m matkalla raskaassakin liikenteessä, jossa porukka poukkoilee. Maailman helpoin paikka ajaa oikein jos tietää ennalta miten kaistat menee. Jos et tiedä ja navikin vielä huutaa taustalla, niin...
 
Muistan kun ikiaikoja sitten silloinen tyttöystävä oli tulossa mun luo ja odotin sitä Haagan shellin pihalla. Aikana ennen mitään navigaattoreita siis. Pari kunniakierrosta veti pohjille ja mie yritin puhelimessa rauhallisesti neuvoa että ”NYT seuraavasta ulos”
 
Kun Haagan ympyrään tullaan Hakamäentien/Messukeskuksen/Bussivarikon suunnasta, niin siinähän vähän ennen ympyrää haarautuu oikealle yksi kaista lisää. Kahdelta oikeanpuoleisimmalta kaistalta pääsee Vihdintielle/Konalaan. Ei ole kerta tai kaks, kun siinä on joku sekottanu millä kaistalla ajaa ja kiilaa eteen. Lumettomaan aikaan.

Toinen klassinen tossa on kun jotkut tulee Munkkiniemen suunnasta sisäkaistaa ja tajuaa vasta viime hetkellä, että ei perkele väärä kaista. Aika surutta sieltä jengi painaa (näennäisesti) mitään katselematta. Osa varmasti kerkeää vilkasemaan, ettei kiilaa kenenkään eteen, mutta useamman äkkijarrutuksen on tossa saanu todistaa, kun joku hyökkääkin sieltä sisimmältä kaistalta ulos. Joskus jos tuun ite sieltä Munkkiniemen suunnasta punaisiin valoihin (ja miksei joskus vihreisiinkin, jos oikealla pitkä jono) ja se vasen kaista on tyhjä, joka vie tolle sisimmälle kaistalle ja pääsen näin jonon kärkeen, niin otan sen. Siinä käytännössä aina kerkeää ympyrän sisällä vaihtamaan kaistaa ennen poistumista. Ajoissa vilkku päälle, niin yleensä joku kohtelias tekee tilaa, jos nyt meinaisikin mennä tiukille. Mä kyllä jotenkin ymmärrän sen ajatuksen miten jotkut vahingossa päätyy väärälle kaistalle. Jos on poistumassa vasta kolmannesta liittymästä, niin "täytyyhän sen olla toi vasen kaista? Täytyyhän?"
 
Tässä tuli viikonloppuna ajettua nelostietä useamman sata kilometriä, ja oli taas jänniä tapahtumia. Eniten ihmetyttää (jälleen kerran, ja aina) se perässä roikkuminen. Ensimmäinen tapahtui Lahden motarilla, kun siinä parin auton kanssa ohitettiin jonoa ohituskaistalla. Nopeuseroa ohitettaviin oli ~20km/h, mutta eihän se sekunnissa mene. Itse tykkään turvallisuudesta, eli pidän turvavälin (adaptiivinen vakkari hoitaa sen mukavasti) edelläni ajavaan. Eiköhän siinä liimaudu lippisaudisti takapuskuriin niin ettei ajovaloja näy, enkä edes liioittele. En siinä raivoa kehitellyt, mutta en vaan ymmärrä. Ei me siihen oikealle olisi voitu vaihtaa, mutta pitää näyttää kuka on "kunkku"?

Vastaavaa tuolla maanteilläkin näkyi. Pitkä possujuna, ja roikutaan metrin päässä. Eihän siitä näe vastaantulevia yhtään, ja sitten käytetään pirssiä vastaantulevien kaistalla kun pitää sadan metrin välein kurkkia ehtisikö ohi. Ehkä olen vaan tyhmä mutta en mä näitä sankareita vaan ymmärrä. Ei juurikaan omassa perässäni kukaan roikkunut, ainakaan sen jälkeen kun näkivät että "oho tuohan ohittelee", mutta heti kun minusta pääsee ohi niin seuraavan pakokaasuja haistelemaan. Sitä on huomannut että reilulla turvavälillä se ohittaminen ilman ohituskaistoja on niin paljon helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa. Mutta kai siinä tulee sellanen illuusio että kun ollaan se parikymmentä metriä edempänä ni ollaan kuin oltaisi ohitettu jo? Itse turvavälillä näen ilman "kurkkimista" tuleeko vastaan autoja, ja tietäen oman auton kiihtyvyyden, saan helposti kerättyä ohitusnopeuden jo omalla kaistalla, ja se ei montaa sekuntia vie kun ohitus on suoritettu.

En näistä raivostu tai provosoidu, mutta harmittaa kun turvallisuudesta ja järjenkäytöstä ei ole tietoakaan. Usein siinä on muitakin kärsijinä kuin se perseilijä. Olisikin että vain perseilijälle sattuu, mutta usein sattuu muitakin leukaan jos odottamatonta tapahtuu. Nojuu, samaa laulua täällä kuin aina.
 
Selkeästi sinä ajat siitä jatkuvasti ja minä kerran-pari vuoteen. Ihan eri tilanne. Sama se Finnoon ympyrässä on, helppo hahmottaa mihin menee, kun ajaa päivittäin, mutta vieraalle kamala paikka jos on vähääkään muuta häiriötä. Ilmakuvassa ympyrä on hyvin helppo hahmottaa ja aikaa on. Tosin tässäkin rauhassa katsoessa onhan tuo nyt vitun sekava kohta meneekö sisältä suoraan vai kääntyykö ympyrään vasemmalle. Vrt. edellinen liittymä, jossa ei ole sisältä-ulos aivopierua.
1700823396583.png
Ajan tästä ja Finnoon ympyrästä usein, enkä tajua mitään siitä mistä täällä on puhuttu. Itse olen selvinnyt loistavasti normaaleja risteys- ja kaistanvaihtosääntöjä noudattamalla. Ehkä ollut onnea matkassa, en tiedä. Monien kirjoitukset aiheesta kuulostaa hyvin sekavilta.
 
Varmistetaan nyt vielä se että eihän Suomessa ole tuplakaistaisen ympyrän sisäkaistalla mitään etuajooikeutta? Eli katkoviivoitetulla osuudella saa vaihtaa kaistaa, mutta vaihtajan täytyy hakea sopiva kohta? vs. jossain maissa missä ympyrän sisältä saa hyökätä ulos ja ulkona olevat väistää.

1701069357239.png
 
En ymmärrä tuon Finnoon ympyrän vaikeutta. Katsot opasteesta ja otat sen kaistan joka kertoo mihin olet menossa -> aja sinne sitä kaistaa pitkin. Ei siinä tarvitse vaihtaa kaistaa tai edes miettiä kenellä on väistämisvelvollisuus sitä tehdessä.
 
Itselle meinas tulla oikeaan kylkeen auto pitskusta tässä kohtaa:

Olin keskimmäisellä kaistalla kääntymässä munkkaan/keskustaan. Tällä kaistalla saa ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Olin kääntymässä oikealle liittymästä.
Väistin oman kaistani äärivasempaan reunaan, jottei kolahda. Koska oikealta puoleltani auto alkoi kääntyä Pasilaan päin, kaistalta, josta ei saa ajaa suoraan, vaan on käännyttävä oikealle.

Ja sormilla selittäminen oli siinä skodassa vahvasti läsnä. Varmaan kiittelivät minua että tukin kaistaa.

Taas meinasi kolista aamuliikenteessä koska kanssa-autoilijat eivät osaa ajaa oikeilla kaistoilla. Haagan liikenneympyrässä Pitäjänmäen suunnasta tarkoitus oli ajaa Munkkiniemen suuntaan.

Viereen oikealle puolelle ilmestyi oranssi paku kaistalle joka vain ja ainoastaan kääntyy Munkkiniemeen. Itse olin kaistalla joka kääntyy Munkkiniemeen tai jatkaa suoraan Haagan suuntaan ulommaista kaistaa. Minä sinisenä ja tarkoitus oli ajaa noin. Oranssi paku päätti sitten ilman vilkkua tuosta koukatakin Haagan suuntaan ja minulla vilkku oikealle ja jo kääntämässä nokkaa kohti Huopalahdentietä. Oli taas senteistä kiinni ettei kolissut.

Liikenneympyrä.png

Kappas, samassa paikassa minulla oli aivan sama läheltäpiti tilanne, mutta henkilöautonkanssa. Opasteet kuiten ovat erittäin selvät siellä kaistan yläpuolella. Toi keltainen kääntyminen, ei ole opasteiden mukaista ja ihan päin metikköä ajojärjestyksen kannalta.
 
En ymmärrä tuon Finnoon ympyrän vaikeutta. Katsot opasteesta ja otat sen kaistan joka kertoo mihin olet menossa -> aja sinne sitä kaistaa pitkin. Ei siinä tarvitse vaihtaa kaistaa tai edes miettiä kenellä on väistämisvelvollisuus sitä tehdessä.
Vaikeus varmaankin näissä tulee siitä, että pitäisi keskittyä ajamiseen, kyltteihin jne., eikä puhelimen räpläämiseen tai vastaavaan. Lisäksi ilmeisesti katkoviivoituksen merkitys on osalla aivan hukassa.
 
Ajan tästä ja Finnoon ympyrästä usein, enkä tajua mitään siitä mistä täällä on puhuttu. Itse olen selvinnyt loistavasti normaaleja risteys- ja kaistanvaihtosääntöjä noudattamalla. Ehkä ollut onnea matkassa, en tiedä. Monien kirjoitukset aiheesta kuulostaa hyvin sekavilta.
Ekalla kerralla onnea ja seuraavalla kerralla kokemusta ja muiden varomista.

Tärkeää on se miten ympyrään saapuu, ja riittävä käsitys mistä poistuu ja miten.
 
Finnoon ympyrä on kyllä helppo kun siinä on opasteet ja se on niin pieni, että helppo hahmottaa. Jo ympyrään tulessa näkee kaikki poistumisreitit ja ajolinjan voi suuniitella päässä valmiiksi kuten yleensä muissakin ympyröissä.

Haagan ympyrän isoin ongelma on sen julmettu koko. Puoli ympyrää kun olet ajanut, niin suuntavaisto on jo sen verran sekaisin, ettei intuitiolla pysty kääntymään oikeasta liittymästä vaan pitää katsoa opasteita tai muita maamerkkejä.
 
Varmistetaan nyt vielä se että eihän Suomessa ole tuplakaistaisen ympyrän sisäkaistalla mitään etuajooikeutta? Eli katkoviivoitetulla osuudella saa vaihtaa kaistaa, mutta vaihtajan täytyy hakea sopiva kohta? vs. jossain maissa missä ympyrän sisältä saa hyökätä ulos ja ulkona olevat väistää.

1701069357239.png
Opetettu että "ympyrä" on ihan normaali tie risteyksineen, suorasta eroaa siinä että kaartuu vasemmalle.

Lisäksi opetettu erikseen että kaistanvaihtaja väistää, ajoissa vilkku ja sopivan välin katsominen, muut toki helpottaa.

No sisällä etuoikeus viesti koski jotain ulkomaata, ja ihan kaikki tulkinnatkaa siitä olleet kiistattomia.


Sehän kuvankin ympyrässä hämää että kaistoja menee vähän miten sattuu, sisä kaista meneekin ulkokaistalle (esim tuossa piirtämiesi autojen takan). ja katkoviivaa menee ristiin rastiin.
 
Kuvassa esim voimalinjan alla vasemmassa alareunassa, sisältä ulospäin, Sisin: nuolisuoraan, Keskellä: nuolisuoraan ja oikealle, ja oikealla: nuoli oikealle. Sisemmät nuolisuoraan merkit vievät toki ihan eripaikkoihin ja perään sulkuviiva, sulkuviivan jälkeen risteys. Ne kaistanvaihto ikkuna ovat aika pieniä, jos vauhdikasta liikennettä.

Sisintä kaistaa voisi toki ajaa yhden tai useamman opetuskierroksen missä miettii reitin, kaistanvaihto paikkoineen. Sisältä toki ajautuu luonnostaa ulospäin. kunhan muistaa varo muita.
Haagan ympyrän hienous onkin siinä, ettei sisintä kaistaa pysty ajamaan "opetuskierrosta" vaan ympyrässä menee kaistat spiraalina, joten se ajattaa ulos ympyrästä, jos kaistaa ei vaihda vasemmalle. Spoilerissa kuva.
1700818854767.jpeg
 
Liikenneympyröissä (sekä maantiellä ohittamisen vaikeutena) ehkäpä konkretisoituu nykypäivän keskivertoisen autoilijan hölmöys, osaamattomuus tai jopa suoranainen typeryys. Oikeasti ei osata juuri mitään ja normaalisti ajaessa A -> B keskitytään aivan muuhun kuin auton kuljettamiseen tai liikenteeseen. Oli kyseessä sitten radio, podcast, äänikirjat, puhelu, kyytiläisen kanssa juttelu - whatever. Eli ei keskitytä ajamiseen, "ei ajeta". Sitten kun eteen tulee yllättävä tai edes haasteellinen tilanne niin ollaan aivan solmussa, koska edelliset 200-500-1000km (useiden päivien - jopa viikkojen ajan) ollaan vain menty "autopilotilla" äänikirjoja tai podcasteja kuunnellen.

Tätä se nykypäivän automatiikka ja teknologia käytännössä on. Ajamisen helppoutta siten, ettei sitä (ajamista) tarvitse enää edes ajatella.

Näistä syistä johtuen ei tulisi mieleenkään ajaa kuten @Sonic Empire ajoi postauksessaan, eli ajaa tuossa ikään kuin "keskikaistan tai ohituskaistan kautta poistuvien kaistalle":


-Takuuvarma tapa saada jossain vaiheessa joku hölmöläinen kylkeen. Toki jos haluaa viallista autoa vakuutusyhtiön piikkiin niin toistaa tuota ryhmittäytymistä vaikkapa kuukauden ajan tossa kyseisessä Haagan liikenneympyrässä -> saa aivan varmasti auton korjaamolle, vanhemman kätevästi jopa lunariin :geek:
 
Näistä syistä johtuen ei tulisi mieleenkään ajaa kuten @Sonic Empire ajoi postauksessaan, eli ajaa tuossa ikään kuin "keskikaistan tai ohituskaistan kautta poistuvien kaistalle":


-Takuuvarma tapa saada jossain vaiheessa joku hölmöläinen kylkeen. Toki jos haluaa viallista autoa vakuutusyhtiön piikkiin niin toistaa tuota ryhmittäytymistä vaikkapa kuukauden ajan tossa kyseisessä Haagan liikenneympyrässä -> saa aivan varmasti auton korjaamolle, vanhemman kätevästi jopa lunariin :geek:
Hänen ajolinjassa ja vilkunkäyttö kai oli ihan ok. Mutta siinä samaa mieltä jos "taas" meinaa kolista, senteistä kiinni, niin turha sitä kolaria uudestaan ja uudestaan yrittää. En tiedä mikä kaistavalinnan idea on. Jos ruuhkaa oikealla kaistalla ja vasen vapaa varmaan saa monet ympyrän tuntevan valitsemaan tuon kaistan tuolle reitille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 955
Viestejä
4 616 011
Jäsenet
75 968
Uusin jäsen
Skruf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom