Taitaville kuskeille kaikki ajoavut ovat vain tiellä.
Renkaissa se suurin ero tulee, itellä tuli auton mukana pinnaltaan uudenveroiset nelisen vuotta vanhat Triange jotain nastarenkaat, nyt toista talvea alla.
Vetopitoa tuntuu olevan ok, mutta sivutaispitoa vähemmän.. ja kuivalla kelillä ääntä lähtee kuin jostain toisen maailmansodan pommikoneesta.
Ei tuo aina ole pelkästään renkaista. Itsellä on kokemusta lähinnä eri tehomalleista ja tuo Corolla on ensimmäinen "normI" auto about 10vuoteen. Ero automallien välillä on valtava.
Saman malliset, saman ikäiset ja muuten identtiset renkaat kahdessa eri mallissa voivat saada aikaan todella jäätäviä eroja.
Esimerkkinä, sama mutka eri autoilla ja alla olisi samat renkaat Fiesta ST MK7-MK8, Tesla Model 3 Performance 2021 FL, Corolla Hybrid HB 2021 ja 1990 MX-5.
FIesta:
Limitillä Fiesta yliohjaisi koko ajan, ellet runttaa kaasua pohjaan ja lukon kanssa imisi kyllä keulaa sisäkurvin puolelle, kunnes pitoa ei vain olisi enää ja mentäisiin nelipyöräluisuun tai aliohjauksen puolelle.
Tesla:
Telsa menisi tasakaasulla varsin neutraalina, jos jarrutat/päästät kaasun, keula hyökkää sisään ja perä irtoaa ja kaasun antaminen tuossa tai missään tilanteessa vain ylläpitää luisua.
Corolla:
Jos ajan tasakaasulla, Corollan kohdalla et tiedä mitä tapahtuu. Jos pitäisi veikata, osa syystä löytyisi Corollan hybrid järjestelmästä joka nykäisee polttiksen käyntiin huonolla hetkellä tai ylipäänsä huonosti toteutettua tunnotonta alustaa joka ei vain ole suunniteltu toimimaan loogisesti samalla tavalla joka kerta kun ollaan limitillä. Jos ajan liialla kaasulla, aliohjataan toki ja jos päästän kaasun, minkä "pitäisi" aiheuttaa yliohjausta, Corollasta ei tiedä tuleeko yli, ali vai molemmat ohjaukset. Jarrutus aiheuttaa aliohjausta, mutta voi toisaalta keventää perää juuri sen verran että perse irtoaa jne...
Mazda:
MX-5 menee juuri kuten kuski sitä käskee, mutta sen aliohjaamaan saaminen on pirun vaikeaa. Liukkailla, tuota ohjataan kaasulla. Käännät mutkaan ja kaasulla säädellään miten paljon auto kääntyy mutkaan. Jos päästät kaasun äkisti, auto lähtee poikittain/pyörähtää, jos päästät sen pehmeästi, jos pitoa on, se nappaa perän kiinni. Ajat tasakaasulla mutta käännät rattia enemmän kuin tarve, tuloksena on yliohjaus kunnes loivennat ohjauskulmaa. Jos taas annat rajummin kaasua, mennään kylkimyyryä.
Kaikenkaikkiaan, tuossa on omat autot ööööö viimeisen olisiko viiden tai kuuden vuoden ajalta ja jokainen noista on ollut todella looginen ja helppo tai ainakin ennalta-arvattava limitillä, Corollaa lukuunottamatta. Ei paljoa väliä mitkä renkaat on alla, itsellä nyt on sattunut olemaan suurimassa osassa auton mukana tulleet Nokian uusimmat kitkat. Eli ymmärrän kyllä sen epävarman fiiliksen kun et oikein tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi vaikka kyse onkin vain "normi" mutkasta ja sattuu olemaan liukasta.