Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Koska jalankulkija ylittää ajoväylän paikasta, jota ei ole suojatiellä osoitettu siihen tarkoitetuksi?Miksi sen jalankulkijan pitäisi mennä väylän yli vasta SINUN mentyä ohi?
Joku ostarin parkkihalli noin lähtökohtaisesti on aika poikkeusalue, ja jos siellä joku työntää ostoskärryjä keskellä väylää (tai ihan vaan käveleekin) niin se ei mun etenemistäni häiritsee yhtään sen enempää kuin joku baijerilainen etsimässä arvolleen sopivaa paikkaa ovenvierestä.
Nyt on taas sellaista olkiukkoilua että hohhoijaa. Jos auto liikkuu ~10km/h niin ei tarvitse montaa metriä olla välimatkaa, että jalankulkija ehtii puikkasta väylän yli ilman että tarvitsee edes jarrua hipaista."Minä kävelen suorinta reittiä, jos joku joutuu sen takia hidastamaan, niin ei ole iso ongelma". Juuri tämä asenne on se ongelma. "Jos sen kolmion takaa eteen tulevan auton näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?"
Jos nyt itse et kehittelisi omia tilanteita. Ei ärsytystä aiheuta semmoiset tilanteet, missä en joudu hipaisemaankaan jarruaNyt on taas sellaista olkiukkoilua että hohhoijaa. Jos auto liikkuu ~10km/h niin ei tarvitse montaa metriä olla välimatkaa, että jalankulkija ehtii puikkasta väylän yli ilman että tarvitsee edes jarrua hipaista.
Kyllähän sitä itsekin tulee käveltyä ajoväylien poikki kun siihen tilaisuus tulee.Voisi hyvin olla, tai vaihtoehtoisesti kunnolliset ja merkityt kävelyreitit. Tällä hetkellä useimmilla pysäköintialueilla jalankulkijoille ei ole mitään selkeitä kävelyreittejä muuta kuin rivien päädyissä.IMO halleissa ja ahtailla parkkipaikoilla pitäisi olla pihakadun liikennesäännöt voimassa.
Toivottavasti joudut maksamaan mahdollisesti toiseen autoon aiheuttamasi vahingot.Kauppakeskusten parkkipaikoista tuli mieleen ei niinkään ärsytys vaan ihmetys. Paikallisen Prisman parkkipaikalta on tapana etsiä vähän hiljaisempi osa ja ajaa auto ruudun läpi, siten että pääsee ajamaan ruudusta sitten keula edellä pois (ja ainakin kauppakierroksen alkaessa siis on takana oleva ruutu ollut tyhjä). Tarkoituksena kun on ostaa kärryllinen ruokaa niin jätän myös takapuskurin ja viivan väliin reilusti väliä, jotta pääsee sitten ostokset nostamaan kyytiin. Noh, aika usein tuntuu auton taakse löytyneen kauppareissun aikana toinen auto ja vielä siten, että keula on ajettu viivan yli lähelle omaa autoani. Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?
Itseä tuo ei nyt niin paljoa haittaa, kun riittää että huolehdin kärryjen osuvan ennemmin naapuriin kuin omaan autoon. Naapuri ei välttämättä ole oppirahoistaan sitten niin tyytyväinen...
Eipä siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.Toivottavasti joudut maksamaan mahdollisesti toiseen autoon aiheuttamasi vahingot.
Minä taas ihmettelen, että miksi se auto pitää laittaa "väärinpäin" parkkiin, jos kontille on asiaa. Miten sinne kärrin kanssa edes pääsee, jos vielä viereen ilmaantuu autot? Jos taas ei ole vieressä autoja niin miksi sitä kärriä ei voi jättää auton viereen ja nostaa sieltä kassit kyytiin? Tuosta nyt jää itselle ainakin sellainen kuva, että survot kärrin autojen väliin ja teet tilasta vieläkin ahtaamman, jolloin kassit myös vaikeampi laittaa konttiin.Kauppakeskusten parkkipaikoista tuli mieleen ei niinkään ärsytys vaan ihmetys. Paikallisen Prisman parkkipaikalta on tapana etsiä vähän hiljaisempi osa ja ajaa auto ruudun läpi, siten että pääsee ajamaan ruudusta sitten keula edellä pois (ja ainakin kauppakierroksen alkaessa siis on takana oleva ruutu ollut tyhjä). Tarkoituksena kun on ostaa kärryllinen ruokaa niin jätän myös takapuskurin ja viivan väliin reilusti väliä, jotta pääsee sitten ostokset nostamaan kyytiin. Noh, aika usein tuntuu auton taakse löytyneen kauppareissun aikana toinen auto ja vielä siten, että keula on ajettu viivan yli lähelle omaa autoani. Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?
Itseä tuo ei nyt niin paljoa haittaa, kun riittää että huolehdin kärryjen osuvan ennemmin naapuriin kuin omaan autoon. Naapuri ei välttämättä ole oppirahoistaan sitten niin tyytyväinen...
Yleisillä parkkipaikoilla pyrin välttämään peruuttamista silloin, kun se on mahdollista. Kolarin sattuessa kun peruuttaja on aina syyllinen riippumatta olisiko toinen osapuoli sen kolarin voinut välttää omalla toiminnallaan vai ei.Minä taas ihmettelen, että miksi se auto pitää laittaa "väärinpäin" parkkiin, jos kontille on asiaa. Miten sinne kärrin kanssa edes pääsee, jos vielä viereen ilmaantuu autot? Jos taas ei ole vieressä autoja niin miksi sitä kärriä ei voi jättää auton viereen ja nostaa sieltä kassit kyytiin? Tuosta nyt jää itselle ainakin sellainen kuva, että survot kärrin autojen väliin ja teet tilasta vieläkin ahtaamman, jolloin kassit myös vaikeampi laittaa konttiin.
Vanha ja useasti keskusteltu aihe, mutta en vain ymmärrä mikä siinä vilkun käyttämisessä voi olla niin hankalaa. Onko se sitten niin noloa laittaa ajoissa päälle, tai ylipäätään käyttää? Kaikista eniten hämmentää kun ajetaan yhdellä kaistalla josta erkanee kääntyvien kaista. Vilkkuhan ei mene päälle kuin vasta aikaisintaan siinä kun valo jo vaihtuu (tai joskus jopa kun hiljennetään siihen punaiseen valoon odottamaan). Syy miksi ihmettelen tätä aina on se, että se vilkku about menettää sen merkityksensä jo siinä vaiheessa. Kun olet kääntyvien kaistalla, käännyt, mutta kun olisi kiva tietää se kaistanvaihto. Kai siinä on jotain että käytetään koska on pakko, ja silloinkin viime tingassa, että ei sinänsä kiinnosta lainkaan mikä sen vilkun pointti on, vaan se pakollisuus ja rangaistuksen pelko. Taas tätä minä-minä-asennetta. Muutenkin liikenneympyröissä ja kiertoliittymissä se vilkun käyttö on niin olemattomalla tasolla että ei voi kuin päätä pyöritellä.
Risteyksistä samaa mieltä, olisi kiva jos vilkulla viestittäisiin niistä aikeista ennen peliliikkeiden toteuttamista. Nuolivalo-ohjatulla kääntymiskaistalla tosin laitan vasta kääntyessä parin vilkauksen alibivilkutuksen, kun ei kelleen tarvi viestittää eikä jaksa punaisissa kuunnella naksetta musan yli turhaan.Kaistanvaihtokin on nimenomaan toinen. Varsinkin pienemmässä kaupungissa ajellessa huomaa, että vilkku tuntuu olevan merkki että kaista vaihtuu nyt, eli vaihto alkaa/on jo alkanut kun vilkku laitetaan päälle.
Parkkihallien kanssa voi myös miettiä että mitäs tieliikennelaki sanoo niistä parkkihallin säännöistä.Parkkihalleissa ajoradalle autojen eteen poukkoilevat ihmiset vituttaa täälläkin. Ylitän itsekin ajoradan niin halleissa kuin tapauskohtaisesti ulkonakin mistä sattuu, kunhan olen varmistanut, että voin tehdä sen turvallisesti ketään häiritsemättä tai vaarantamatta. Enhän mä kuitenkaan sais siellä ajoradalla käppäillä kuin poikkeustilanteissa ja silloinkin ihan reunassa. Se on pelkkä asennevamma, että samaa ei sovelleta parkkihalleissa, vaan silloin yhtäkkiä koetaankin omaksi etuoikeudeksi ylittää ajorata mistä huvittaa muista piittaamatta.
Niin. Minä en nopealla vilkaisulla löytänyt kohtaa, jossa pysäköintialueita tai parkkihalleja eriteltäisi erikseen, muuten kuin väistämisvelvollisuuden osalta liityttäessä pysäköintialueelta yleiselle tielle. Korjatkoot joku joka tuntee tän asian paremmin, mutta mm. tuon nopean vilkaisun, pikaisen googlauksen ja sitä kautta löytyneiden uutisjuttujen perusteella pysäköintialueilla näyttäisi pätevän samat säännöt, ellei toisin ole liikennemerkein osoitettu.Parkkihallien kanssa voi myös miettiä että mitäs tieliikennelaki sanoo niistä parkkihallin säännöistä.
Tieliikennelaki
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä
Tuolla ei ole tiennimikylttejä, joten se on lähinnä ajoväylä, "vähäinen tie" ja loogisesti ajateltuna vain osa parkkipaikkaa. TLL ei siis semmoisenaan tuolla päde, eikä siellä ole ajorataa koska sekin on määritelty osaksi tietä, jota ei siis parkkipaikalla ole myöskään. Jalankulkijoita ei siis laki määrää siellä antamaan tilaa autoilijoille, nuo loput pykälät käsittelee muita sijainteja.Niin. Minä en nopealla vilkaisulla löytänyt kohtaa, jossa pysäköintialueita tai parkkihalleja eriteltäisi erikseen, muuten kuin väistämisvelvollisuuden osalta liityttäessä pysäköintialueelta yleiselle tielle. Korjatkoot joku joka tuntee tän asian paremmin, mutta mm. tuon nopean vilkaisun, pikaisen googlauksen ja sitä kautta löytyneiden uutisjuttujen perusteella pysäköintialueilla näyttäisi pätevän samat säännöt, ellei toisin ole liikennemerkein osoitettu.
Vai kuuluisiko sanamuodon olevan "sovelletaan TLL:a"? Raksilan cittarin parkkipaikalla mua hämmensi kun se Kajaanintien puoleinen väylä näyttää tieltä, eikä pysäköintialueen väylältä. En edelleenkään siis tiedä kumpi se on, joten osaisko joku paikallinen valaista pöljää?
![]()
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.www.google.com
Osoitetaanko pysäköintialue alkavaksi noilla merkeillä ja täten edessä näkyvään risteykseen johtavalla tiellä ajavia pitäisi väistää, koska tullaan pysäköintialueelta yleiselle tielle? Sisääntuloväylillä ei ainakaan kuvaushetkellä ollut pysäköintikylttejä, joten onkohan tulkintani oikein?
Lähinnä kuriositeeetti, koska kolhuitta yleensä selviää, kun noudattaa lainkin edellyttämää olosuhteiden mukaista huolellisuutta ja varovaisuutta.
Jalankulusta kuitenkin löytyy seuraavaa:
Jalan kulkeminen
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
14 §
Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla
Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.
15 §
Jalankulkijaryhmät ja kulkueet
Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.
Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.
16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.
Minä edelleen kannatan maalaisjärjen soveltamista, oli se sitten ajoradan ylitys muutenkin kuin kohtisuoraan ajoradan yli, esimerkiksi raskaan ajoneuvon, lyhyttä kiihdytyskaistaa käyttävän, letkan tai muun "väistämistä" vasemmalle kaistalle motarilla, punaisia päin kävely tai jokin muu lainvastainen toiminta silloin, kun sen voi suorittaa turvallisesti muuta liikennettä häiritsemättä. Mun pulesta siellä parkkihallissa saa ylittää ajoradan mistä lystää ja vaikka ukemilla, kunhan ottaa muut huomioon.
Laillisesti ajateltuna se ei ole osa parkkipaikkaa koska P-merkit tulevat vastaan vasta käännyttäessä siltä pois.Tuolla ei ole tiennimikylttejä, joten se on lähinnä ajoväylä, "vähäinen tie" ja loogisesti ajateltuna vain osa parkkipaikkaa.
Ne osoittaa ruutujen sijainnin parkkipaikalla, joten saat perustella tuon laillisen ajattelun lainaamalla lakiaLaillisesti ajateltuna se ei ole osa parkkipaikkaa koska P-merkit tulevat vastaan vasta käännyttäessä siltä pois.
TLL ei päde parkkipaikoilla, mutta silti sillä säännellään parkkipaikoilla pysäköintiä? Onpa meillä tyhmä lainsäätäjä, kun ei ole tätä epäkohtaa huomannut!TLL ei siis semmoisenaan tuolla päde, eikä siellä ole ajorataa koska sekin on määritelty osaksi tietä, jota ei siis parkkipaikalla ole myöskään.
Tuolla tosiaan kaikki paitsi minä, ajavat sitä kuin tietä. Itse ajan kyllä oikealta eteen ja siinä saakin usein hauskoja tilanteita aikaiseksi. Samoin saa Kaakkurin Cittarin parkkipaikalla.Raksilan Cittarissa tuo väylä on tie, tai ainakaan minä en ole huomannut mitään merkkiä siitä, että oltaisiin ajettu pois yleiseltä tieltä. Tuollahan kaikki myös ajaa sitä kuin tietä, minä mukaanlukien. P-kylttien takaa saapuvat tielle, ja siis väistävät, oman kokemukseni (33 v.) mukaan tämä on aina toiminut näin.
Oulun poliisilaitos
Raksilan markettien väistämissäännöistä on puhuttu moneen otteeseen. Tieliikennelain 14 §:n mukaan kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa pysäköintipaikalta. Pysäköintipaikka merkitään tieliikenneasetuksen mukaisella P- merkillä. Liikennemerkkien paikat ja asennus tulisi suunnitella siten, ettei väistämissäännöissä olisi epäselvyyksiä. Näkemykseni mukaan sekä Kajaanintien, että markettien edustan kokoojaväyliltä käännytään P-alueelle. Näin ollen P-alueelta tulijan tulisi väistää kokoojaväylillä ajajaa. Asia ei kuitenkaan välttämättä ole näin yksiselitteinen ja kolaritapauksia voidaankin joutua puimaan jopa oikeudessa. Jokaisen tulee joka tapauksessa noudattaa erityistä varovaisuutta risteyksissä. - Jani I
Jonoksi tuota toiset kutsuu, mutta jos sinne tulee kolmas perään, niin vielä useampi kutsuu jonoksi.Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Eka ei varmaankaan tajua antaa tilaa, kun perässäolijalla reilu turvaväli.
Kyllä itse tässä tilanteessa väistäisin oikealle oli oma nopeus sitten 90, 100, 110 tai 160km/h.
Jos kolhit jonkun autoa ostoskärryillä ?Eipä siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.
Tuolla ei ole tiennimikylttejä, joten se on lähinnä ajoväylä, "vähäinen tie" ja loogisesti ajateltuna vain osa parkkipaikkaa. TLL ei siis semmoisenaan tuolla päde, eikä siellä ole ajorataa koska sekin on määritelty osaksi tietä, jota ei siis parkkipaikalla ole myöskään. Jalankulkijoita ei siis laki määrää siellä antamaan tilaa autoilijoille, nuo loput pykälät käsittelee muita sijainteja.
En ihan varma mitä termi tarkoittaa.Tänään taasen ärsytti nämä negatiiviset ryhmittyjät....
Miten niin kenellekkään ei tarvi viestiä ?Nuolivalo-ohjatulla kääntymiskaistalla tosin laitan vasta kääntyessä parin vilkauksen alibivilkutuksen, kun ei kelleen tarvi viestittää eikä jaksa punaisissa kuunnella naksetta musan yli turhaan.
Suomessa vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta tai tahallisuutta.Jos kolhit jonkun autoa ostoskärryillä ?
Siis mikä juttu tämä on ettei vähingontokiä joutuisi korvaamaan. Tietenkin vastuita välttelevä ilkivalllan takia luikkii karkuun, mutta ei nyt istä haeta.
Tää Sellon halli on kyllä aika kasetteja kiristelevä paikka.Parkkihalleista ja väistämisestä vielä. Sellon parkkihalliin tulee jätettyä melko usein merkatulle alueelle auto. Siitä ei ole mitään keinoa siirtyä suojatietä vastaavaa reittiä kauppaan vaan pitää mennä melko vilkkaasti liikenneidyn kohdan yli. Suurinosa autoista väistää kun vähän osoittaa että on nyt tästä tulossa mutta välillä näkee niitä jotka ajaisivat yli jos kävelijä ei väistä.
![]()


Poliisin mukaan kyseessä on tie, ja parkkipaikalta tielle tulevat luonnollisesti väistävät.

Tuottamuksellisuus eli huolimattomuus tai tahallisuus on kyseessä tuossa aiemmin kuvaillussa tai kuvitellussa toiminnassa.Suomessa vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta tai tahallisuutta.
Kannattaa ehkä vähän enemmän googlettaa aihetta vielä.Tuottamuksellisuus eli huolimattomuus tai tahallisuus on kyseessä tuossa aiemmin kuvaillussa tai kuvitellussa toiminnassa.
Ok, eli jos menee metallikärryllä säätään paikkaan jossa tietää todennäköisesti kolhivan toisen autoa, niin se ei ole tuottamuksellisesti, saati tahallista.Suomessa vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamusta tai tahallisuutta.
Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.Ok, eli jos menee metallikärryllä säätään paikkaan jossa tietää todennäköisesti kolhivan toisen autoa, niin se ei ole tuottamuksellisesti, saati tahallista.
Ja tuossa ei kai puhut muutaman kympin vahingosta, vaan satasista ja siitä ylöspäin. Ja rivien välistä arvattavissa ettei ole tarkoitus ottaa muutenkaan vastuuta vahingosta.
Jos nyt -vain- kuvitellaan, että näen jonkun tuhoamassa autoni maalipintaa ja kieltäytyy maksamasta, niin minä vaikka otan lomapäiviä sitä varten, että kostan. Vaikka se maksaisi itselleni enemmän ja saisin rikollisen maineen, niin maailmassa on oltava oikeus, vaikka sitten korpilaki. Toisen posken kääntäminen ei ole vielä 2000 vuoteen toiminut niin ei kannata ihmettä odottaa.Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.
Jos ei asiaa muuten hahmota niin kannattaa miettiä jotain ihan muuta tilannetta, missä ei ole auto mukana mitenkään.
En olekaan ennen kuullut kenenkään tehostavan uhkailujaan kertomalla ottavansa ihan lomapäiviä asiaa vartenJos nyt -vain- kuvitellaan, että näen jonkun tuhoamassa autoni maalipintaa ja kieltäytyy maksamasta, niin minä vaikka otan lomapäiviä sitä varten, että kostan. Vaikka se maksaisi itselleni enemmän ja saisin rikollisen maineen, niin maailmassa on oltava oikeus, vaikka sitten korpilaki. Toisen posken kääntäminen ei ole vielä 2000 vuoteen toiminut niin ei kannata ihmettä odottaa.
Ei hämmästytä yhtään. Kukin tyylillään. Tosin uhkailua ei taida näkyä kuin mielikuvituksessasi.En olekaan ennen kuullut kenenkään tehostavan uhkailujaan kertomalla ottavansa ihan lomapäiviä asiaa varten![]()
Luulisi, että maitokaupan piha ja farmarimallinen auto olisivat riittäviä vihjeitä, että sinne väliin saattaa joku haluta kärryillä?
Itseä tuo ei nyt niin paljoa haittaa, kun riittää että huolehdin kärryjen osuvan ennemmin naapuriin kuin omaan autoon. Naapuri ei välttämättä ole oppirahoistaan sitten niin tyytyväinen...
Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.
Jos ei asiaa muuten hahmota niin kannattaa miettiä jotain ihan muuta tilannetta, missä ei ole auto mukana mitenkään.
Oman auton naarmuuntuminen ei todellakaan aiheuttaisi itsessäni sellaisia reaktioita kuin pelkästään tämä keskustelu näyttää aiheuttavan sinussa. Kannattaa vetää vähän henkeä, jos ei pysty kommentoimaan menemättä henkilökohtaisuuksiin heti kärkeen.Pakko ihailla. Naarmuttaa muiden autoja (tai ei ainakaan välitä jos naarmuuntuvat) varoen omaansa, mutta silti pystyy länkyttämään "rakkaasta peltilehmästä" ikäänkuin naarmuilla ei olisi mitään väliä. Vaikka foorumilla ei ole tarkoitus keskustella muista keskustelijoista niin kyllä sulla on varmaan päässä jotain vikaa.
Onko se nyt merkittävää paskotko munmuumimukin, kirjahyllyn, läppärin, puhelimen, vaateet, vai runnotko sillä käyrrällä koiran jalan.Asia tietysti menee tunteisiin, kun kyseessä on rakas peltilehmä ja kuvitellaan että pienikin naarmu vaatii tietysti koko auton maalaamista ja puskurin vaihtoa.
Jos ei asiaa muuten hahmota niin kannattaa miettiä jotain ihan muuta tilannetta, missä ei ole auto mukana mitenkään.
En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. "Paskominen" ei taida tarkoittaa ihan vahinkoa. Mutta jos tarkoitit esim. tilannetta jossa muumimuki tippuu kädestä kahvia juodessa niin ei siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.Onko se nyt merkittävää paskotko munmuumimukin, kirjahyllyn, läppärin, puhelimen, vaateet, vai runnotko sillä käyrrällä koiran jalan.
No enemmän tuossa nyt sattu se asenne.
Kyllä tuon on suurin osa huomannut ja silti kun viime kerralla tieliikennelakia muutettiin, niin nämä kohdat jäi tulkinnanvaraisiksi. Kaikki epäselvät kohdat kattaa varovaisuusvelvollisuus.TLL ei päde parkkipaikoilla, mutta silti sillä säännellään parkkipaikoilla pysäköintiä? Onpa meillä tyhmä lainsäätäjä, kun ei ole tätä epäkohtaa huomannut!
Tässä kommentoitu sitä että ei silleen tahallaan, vaan ihan vain sillein tahallaan toimitaan että "vahingossa" paskotaan toisen omaisuutta.En ole ihan varma ymmärsinkö kysymystäsi. "Paskominen" ei taida tarkoittaa ihan vahinkoa. Mutta jos tarkoitit esim. tilannetta jossa muumimuki tippuu kädestä kahvia juodessa niin ei siinä mitään vahingonkorvausvelvollisuutta synny.
Juuri nämä kusipäät. Se, että teki ajovirheen, ei ole mikään syy jatkaa etuilua, kiilata ja tukkia liikennettä. Kenenkään saati satojen muiden velvollisuus ei pitäisi olla hidastaa matkaansa jopa minuuteilla, jotta idiootti pääsee ennen muita perille. Jos meni vituiksi eikä pysty toisia haittaamatta korjaamaan, niin sitten ajetaan kierron kautta.Mitäköhän tämmöisen päässä liikkuu kun aletaan jankkaamaan kun ei saa keskellä tampereen vilkkainta risteystä tilaa, samalla kun tukkii sitä omaa kaistaansa. Ihan sama onko paikallinen vai ei, itse jos ajan väärää kaistaa johonkin risteykseen niin ajan kiltisti sitten vaikka 10km kiertoreitin, en tuki tampereen vilkkainta risteystä ja aiheuta kunnon manööveriä. Torvesta en ole varma oliko se tuo liittyjä joka soitti, toivottavasti tämän takana jumissa ollut auto/autoilijat.
Saa muuten aika ison sakon tuosta täysin laittomasta ja typerästä tempusta jos sattuu se oikea poliisi kohdille.Parhaita torvensoittajia ovat suivaantuvat sääntöpoliisit. Koska valosyklit muistaa ulkoa, saatan joskus tehdä niin, että suoraan menevien kaistoilla ollessa jonon josta ei ehtisi edes seuraavilla vihreillä, jättäydynkin seuraaviin valoihin kääntyvien kaistan paalupaikalle, ja ammun siitä valon vaihtuessa pitkälle risteysalueelle ja vaihdan siellä kaikkien eteen. Kuorma-autoilija mulle tästä suivaantui tööttäilemään, vaikka hädin tuskin oli saanut omaa raskasta autoaan liikkeelle, kun jo tein kaistanvaihtoa jossain 40m päässä ketään millään lailla häiritsemättä.
Täysin laiton? Kyllä ja kyseenalainen. En nyt kuitenkaan typeräksi sanoisi, sehän riippuu ihan tilanteesta.Saa muuten aika ison sakon tuosta täysin laittomasta ja typerästä tempusta jos sattuu se oikea poliisi kohdille.
Joo ei se iso homma ole kiertää jossei sitä vähää osaa lukea että ne kaksi oikeaa kaistaa vetää yllätys yllätys oikealle. Eri asia jossain pienemmässä risteyksessä ymmärtää kyllä ja ei haittaa mun menoa mutta kiitos sen persreijän joka tuon sammonkadun valot on suunnitellut ei ole varmaan kenelläkään kiinnostusta viettää tuolla ylimääräistä valosykliä.Juu en anna minäkään tilaa sulkuviivan yli yrittäjille, noihin kun sattuu poliisi paikalle niin se on sakon paikka, joten itsekkin suosiolla kierrän jos moka sattuu, kaupungeissa se moka on korkeintaan minuutin kaksi jos joutuu vähän kiertämään...
Nämä perserei'ät vielä kehtaavat vedota siihen, että liikenteessä pitäisi joustaa ja kommunikoida. Heille se toki rajoittuu siihen, että he ilmoittavat halustaan kiilata tai kiilaavat muuten vaan, ja muut joustavat. Nämä eivät kyllä itse jousta yhtään, koska vain oma perse kiinnostaa. Eivätkä kykenisikään edes teoriassa, koska eivät vaivaudu opettelemaan liikennetaitoja eivätkä keskity liikenteessä. Heille riittää kun pysyvät tuurilla ojien välissä ja pääsevät yleensä perille.Vilkku ei ole mikään ilmoitus että tulen tähän vaan kertoo liittymisaikeesta jos on tilaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.