Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Päivän u-käännössankari löytyi iltapäiväruuhkasta Teollisuuskadun ja Jämsänkadun risteyksestä. Sitä voisi vähän kattoa mahtuuko sitä uukkaria ylipäätään tekemään, ettei tarvitse koko risteystä tukkia. Tai sit kiltisti kiertäisi sen yhden korttelin että pääsee siististi nokka haluamaansa suuntaan.
 
Tänään aamulla meinas tulla Porsche kylkeen ilman vilkkua kolmion takaa. Piti jarruttaa, ettei olisi tullut kolari. Tämän jälkeen kaasutti pois paikalta sikamaista ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
lähes joka kerta kun haluan päästä nuolen osoittamaan suuntaan niin saa ajaa piennarta pitkin kun oikean kaistan jonon pää on tuossa edellisessä risteyksessä ja ketään ei ole vasemmalla kaistalla vaikka 9/10 autosta menee suoraan! :facepalm:

Vasemman kaistan pelko vai possujunan ihanuus!?

Kuvasta ei sen paremmin selviä paikka, mutta tuollaiseen on aika usein syynä epäselvät/huonosti näkyvät opasteet, tai sitten se, mitä heti tuon risteyksen jälkeen on (kuvan alapuolella), eli mihin ne autoilijat enimmäkseen tuon jälkeen on kääntymässä.
 
Edessä 800 metriä suoraa kahdella kaistalla.
Jaa tuo.. Tuossahan on tietöitä ollut pitkään, mutta ne ei ehkä liity asiaan nyt. Tuossahan ajaa aika suuri osa muutenkin aina oikeaa kaistaa, nopeusrajoitus on hyvin alhainen tiehen nähden ja poliisit "aina" siellä kyttäämässä helppoja sakkoja tuossa mäkin kohdalla bussipysäkillä, tai sitten parilla seuraavalla.
Tuohon myös moni nousee tuolta kehältä samasta suunnasta mistä itse olet tulossa, eikä vain välttämättä ole vielä ehditty vaihtamaan sitä kaistaa ennen liikennevaloja.
 
Viimeksi muokattu:
Pointtina että jostain syystä landella jätetään renkaiden vaihto toooodella todella myöhäiseksi. Ei hajua miksi. Voisi kuvitella että olisi juurikin että Kehien sisällä jätetäisiin myöhemmäksi. Tiet olivat kuitenkin jäässä/lumessa paikoin aivan kokonaan, eikä olisi tullut mieleenkään lähteä kesänakeilla liikenteeseen.
Olisiko mahdollista että siellä "landella" olisi ollut myös sieltä hesasta tullutta jengiä niine kesärenkaineen? Tuo helsinkiläisten "lande" on vähän omituinen termi, ilmeisesti kaikki kehätien jälkeen on sitten sitä?

En ole savon suunnalla kyllä montakaan kertaa nähnyt että joku sutisi kesärenkailla menemään ja jäisi vielä kiinnikin johonkin. Tuosta ei vielä selkoa saanut että ajoitko nyt 50 vai 500 km helsingistä pohjoiseen ja teit havaintosi?

Ennemmin niin, että täällä porukka vaihtelee talvirenkaat aika aikaisin ja rapisuttelee menemään. Toisaalta kaupungissakin on usein 3-15cm jäätä varsinkin risteyksissä semmoisena muhkuraisena peltona, ainoat kunnolla sulat tiet on sitten ehkä motari ja jotkut isot pääväylät, jotka nekin saattaa olla jääpinnalla. Parkkipaikat, keskustan alueen kadut ja syrjempään menevät sivutiet onkin sitten usein paksussa jäässä.

Niin ei siinä pitkään kesärenkailla pärjää, jos niitä joku käyttää.

Täällä on taas riesana nuo idiootit jotka ajelee pitkät valot tai jotkut kiinanledit päällä taajamassa, välillä on melkein joka kolmannella järkyttävän häikäisevät valot.

Vissiin osasyynä on nämä adaptiiviset valot joita sitten käytetään niin, että ajetaan pitkät päällä ja kuvitellaan ettei ne ketään häikäise. Ehkä jossain autoissa toimivatkin, mutta ei noita silti pitäisi taajamassa käyttää.

Joskus tilanne voi olla se että oikealla kaistalla ajetaan reilua alinopeutta ja sen takia ajetaan vasemmalla kaistalla rajoitusten mukaista nopeutta, sitten se ramppi joskus tuleekin vastaan hieman "yllättäen" jos ei ole tuttu tie kyseessä.
Ja monesti tilanne on myös se että sinne oikealle kaistalle ei tahdo päästä takaisin koska monen alinopeutta ajavan itsetunnolle ottaa se kun muut ohittaa ja aletaan sitten kiihdyttää siinä vierellä...

Melkein päivittäin näkee kyllä tuota, että joku törppö tulee motarilla selvää ylinopeutta perässä (jos itse ajaa 102-104 gps nopeutta satasen motarilla, tai 122-124 120 pätkällä) ja päättää ohittaa niin, että pitää väkisin tunkea eteen ja seuraavasta liittymästä pois juuri ja juuri ehtien. Eli siis sen sijaan että ajaisi jonkun 100-400 metriä perässä, on pakko ohittaa, tunkea parin metrin päähän eteen ja siitä pois, ei voi ymmärtää vaan tuota käytöstä. kortti pitäisi ottaa kokonaan pois jos ei ego ja hermot kestä ajaa suunnilleen rajoitusten mukaan, ja sitten pitää vielä tehdä tuollaisia pelleilyohituksia. Monet muutenkin ajaa sen 10-15 yli rajoituksen motarilla, ja sitten varmaan kiroaa "hitaasti ajavia"
 
Viimeksi muokattu:
Siinä risteyksien välissä on 150m tilaa vaihtaa kaistaa mutta suomalaiselle sekin on liian vähän! :facepalm:

Ihmiset ei oikeasti vain ymmärrä kuinka tärkeää olisi täyttää kaikki kaistat mahdollisimman tasaisesti!
Ei se nyt niin tärkeää ole. Moni pitää tärkeänä että vasemmalla kaistalla ajetaan ylinopeutta, ei sinne kannata mennä kun siellä kohtaa tieraivoa jos ajaa rajoitusten mukaan.

TLL §19 on muutenkin kirjoitettu vähän siihen suuntaan että vasenta kaistaa olisi parempi pitää vapaana.
 
Ei sano :facepalm:

Laki sanoo

"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

kun ihmiset ei ymmärrä edes lukemaansa!

Jos sä ajat ajoneuvolla joka pystyy menemään tielle annettua nopeutta normaalisti ilman vaaraa tai haittaa niin saat ajaa myös sitä "MUUTA" ajokaistaa, eli ne hitaat ajoneuvot (traktorit, työkoneet ym) sinne oikealle kaistalle muut voi ajaa missä parhaaksi näkee!
En sanonut että se sanoo niin, vaan että se on kirjoitettu sen suuntaisesti. Sen lisäksi missään ei mainita velvollisuudesta käyttää vasenta kaistaa jos oikealla on jonoa.

Se että se häiritsee sinua ei tee asiasta tärkeää.
 
Tänään aamulla meinas tulla Porsche kylkeen ilman vilkkua kolmion takaa. Piti jarruttaa, ettei olisi tullut kolari. Tämän jälkeen kaasutti pois paikalta sikamaista ylinopeutta.
Auto oli porsas ja kuski täys sika, sanonta pitää siis välillä jopa paikkansa.
 
Juu, oot oikeassa. "Turvaväli" videolla taisi olla noin 1.5 sek. Eli perus kännykkää ym tuijottavan paras reaktioaika. Tästä syystä nämä eteläsuomalaisten halveksimat kunnon turvavälit ovat tärkeitä, vähentävät radikaalisti riskialttiita tilanteita. 1.5 sekunnin turvavälillä ainot tapa liittyä letkaan on nuolla edellä menevän persettä, mikä on sekin riski. Keskelle ei voi liittyä ilman takaa tulevan ärsyyntymistä. Mut kuvan ohituskaista kuski oli aivan väärässä siinä milloin pitäisi palata oikealle ennen ramppia. 1.5km ennen ramppia on ihan hyvä aika palata oikealle. Kuski oli siis joko tietämätön missä ramppi on, tai taas yksi perus asennevammainen joka ajattelee vain itseään. Kukaan järkevä ei liity normaalisti noin rampille.

Niin siis about missään muussa maassahan ei näin isoja turvavälejä pidetä. Eikä se ole monen maan liikennemäärillä edes mahdollista varsinkaan kaupungeissa ja niiden välittömässä läheisyydessä. Voin lyödä vasemman kivekseni vetoa että ollaan liikenteessä maailman top5 kurinalaisimmissa kansoissa. Onnettomuuksia meillä varmasti sattuu jo ihan kelioloista johtuen.


"Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa."

Tulkitsisin tämän niin että se vaaran aiheuttaminen voi täyttyä vaikka ajaisit rajoituksen mukaan "muulla ajokaistalla" jos siellä kaikki muut on pyrkimässä etenemään nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten aika hulina motarilla hki-tampere kun rajotukset laski 100kmh. Mä ajan usein 100kmh ja tuntui että kesällä sai ohittaa enempi kun nyt, tänäänkin varmaan joka toinen minuutti tuli joku ohi 110-130 vauhtia. Ei toki ihme kun keli heinäkuun tasoa.

Sen sijaan nämä persereijät vituttaa jotka tulee vasurilta 120kmh keulan edestä ramppiin. Yksi sankari teki tämän edessä olevalle, itseltä olis tullut valo- ja keskarishow jo.
 
Olisiko mahdollista että siellä "landella" olisi ollut myös sieltä hesasta tullutta jengiä niine kesärenkaineen? Tuo helsinkiläisten "lande" on vähän omituinen termi, ilmeisesti kaikki kehätien jälkeen on sitten sitä?

En ole savon suunnalla kyllä montakaan kertaa nähnyt että joku sutisi kesärenkailla menemään ja jäisi vielä kiinnikin johonkin. Tuosta ei vielä selkoa saanut että ajoitko nyt 50 vai 500 km helsingistä pohjoiseen ja teit havaintosi?

Ennemmin niin, että täällä porukka vaihtelee talvirenkaat aika aikaisin ja rapisuttelee menemään. Toisaalta kaupungissakin on usein 3-15cm jäätä varsinkin risteyksissä semmoisena muhkuraisena peltona, ainoat kunnolla sulat tiet on sitten ehkä motari ja jotkut isot pääväylät, jotka nekin saattaa olla jääpinnalla. Parkkipaikat, keskustan alueen kadut ja syrjempään menevät sivutiet onkin sitten usein paksussa jäässä.

Niin ei siinä pitkään kesärenkailla pärjää, jos niitä joku käyttää.

Täällä on taas riesana nuo idiootit jotka ajelee pitkät valot tai jotkut kiinanledit päällä taajamassa, välillä on melkein joka kolmannella järkyttävän häikäisevät valot.

Vissiin osasyynä on nämä adaptiiviset valot joita sitten käytetään niin, että ajetaan pitkät päällä ja kuvitellaan ettei ne ketään häikäise. Ehkä jossain autoissa toimivatkin, mutta ei noita silti pitäisi taajamassa käyttää.



Melkein päivittäin näkee kyllä tuota, että joku törppö tulee motarilla selvää ylinopeutta perässä (jos itse ajaa 102-104 gps nopeutta satasen motarilla, tai 122-124 120 pätkällä) ja päättää ohittaa niin, että pitää väkisin tunkea eteen ja seuraavasta liittymästä pois juuri ja juuri ehtien. Eli siis sen sijaan että ajaisi jonkun 100-400 metriä perässä, on pakko ohittaa, tunkea parin metrin päähän eteen ja siitä pois, ei voi ymmärtää vaan tuota käytöstä. kortti pitäisi ottaa kokonaan pois jos ei ego ja hermot kestä ajaa suunnilleen rajoitusten mukaan, ja sitten pitää vielä tehdä tuollaisia pelleilyohituksia. Monet muutenkin ajaa sen 10-15 yli rajoituksen motarilla, ja sitten varmaan kiroaa "hitaasti ajavia"
Tai sitten ajankohtaan vaikuttaa myös se, että landella ihmiset vielä osaavat vaihtaa renkaansa itse ja pystyvät ne myös ilman jotain rengashotelleja säilyttämään. Eli voivat ne renkaat vaihtaa koska tahansa sitten kun on tarvis. Stadissa taas pitää varata aika renkaanvaihtoon joko aivan liian aikaisin tai sitten renkaanvaihtorumban jälkeen.

Kaverikin sai talvikumit alle tällä viikolla kun oli varannut ensimmäisen mahdollisen ajan viisi viikkoa sitten.
 
Vissiin osasyynä on nämä adaptiiviset valot joita sitten käytetään niin, että ajetaan pitkät päällä ja kuvitellaan ettei ne ketään häikäise. Ehkä jossain autoissa toimivatkin, mutta ei noita silti pitäisi taajamassa käyttää.
Eikös näissä ole nopeusrajoitus, että milloin pitkät voi mennä päälle. Eili eivät aktivoidu taajamanopeuksisilla. Lisäksi katuvalot kyllä estävät niiden käytön. Näin ainakin mulla. Luulen että taajamassa häikäisijöillä on vaan valojen suuntaus päin prinkkalaa. Tämän on hämmästyttävän yleistä uusilla autoilla ja joillan merkeillä vielä yleisempää.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten ajankohtaan vaikuttaa myös se, että landella ihmiset vielä osaavat vaihtaa renkaansa itse ja pystyvät ne myös ilman jotain rengashotelleja säilyttämään. Eli voivat ne renkaat vaihtaa koska tahansa sitten kun on tarvis. Stadissa taas pitää varata aika renkaanvaihtoon joko aivan liian aikaisin tai sitten renkaanvaihtorumban jälkeen.

Kaverikin sai talvikumit alle tällä viikolla kun oli varannut ensimmäisen mahdollisen ajan viisi viikkoa sitten.
Juu, mutta jostain syystä ainakin tuolla missä itse töissä, ovat todella jääräpäisiä vaihdon kanssa. "Kyllä näillä vielä pärjää." vaikka olisi lumi maassa.

Tuossa omassa esimerkissä kyse kaupungista josta iso osa ajaa muualle töihin. Sieltä johtaa kaksi tietä motarille. Tuo keskustasta motarille menevä jono oli täynnä jumiin jääneitä tai muuten säästäviä tuona päivänä.
 
Juu, mutta jostain syystä ainakin tuolla missä itse töissä, ovat todella jääräpäisiä vaihdon kanssa. "Kyllä näillä vielä pärjää." vaikka olisi lumi maassa.
Se osa joilla kyse viitseliäisyydestä ovat sitten keväällä sitä mieltä että sulamisvesiä jossain metsän reunassa yöllä jäätyä ja vappuna tarkoitus mennä rukalle, siellä lunta ainakin rinteessä. Enne ajattelin että liittyy nastarenkaisiin, mutta ei kitkat luonnetta muuta.

No jotka aidosti vetää siihen saakka kun pärjää, niin ovat illalla tai viimeistään aamulla vaihtamassa ennen töihin lähtöä, jos keli vaatii talvirenkaat. Näistä osa ehkä vaihtaa kitkoihin ja sen jälkeen ajoissa vaihtamiseen.
 
Ysitie Turun päässä, motari. Pakettiauto vetää isoa traileria. Trailerilla toinen pakettiauto. Vauhtia ~110. Kuski puhuu puhelimessa, ei handsfreeta käytössä. Koko yhdistelmä heijaa hieman edestakaisin kaistallaan.

Mikä meni pieleen?
 
:srofl:

Mä ajamassa liikennesääntöjen mukaan ja vaarantamassa liikennettä kun ylinopeutta ajavat ei pääse ohi! :facepalm:

Oletko sä tosissasi, me ei olla edes räbässä ja jätkä trollaa täällä?!
:sdarra:

No muutetaan sitten niin että edellä ajaa alinopeutta joku ja muut pyrkivät rajoituksen puitteissa eteenpäin.
Pointti nyt kuitenkin tuli varmaan selväksi.
 
Mitä ihmeen maalitolppia.
Sanoin vain, että itse tulkitsisin asian niin että jos joku tötöilee vaikkakin lain puitteissa, voi hän silti aiheuttaa vaaraa. Et nyt jostain syystä halua vain ymmärtää mitä tarkoitan.

Osaan ihan hyvin kuvitella skenaarion missä joku ajelee motarilla ohituskaistaa 80 @ 120kmh. Sinivuokot kyllä menee siinä kohtaa puhuttamaan sitä 80 ajavaa papparaista, eikä niitä 100 muuta jotka tulee 130 lasissa sieltä takaa perseeseen hinaamaan. Raadollista ja ehkä ei kaikkien oikeustajuun mahdu, mutta käytännön elämässä näin. Teoriassa varmaan jotain muuta. Ehkä tässä nyt keskustellaan kahdesta eri asiasta. Ei se lakikirja kädessä ajaminen aina ole kuitenkaan käytännöllistä todellisessa elämässä.
 
Rakentava vastaus.
En tiedä miten tästä voisi keskustelua järkevästi jatkaa :D
Ihmettelen kovasti jos olen täysin yksin näkemykseni kanssa.
 
Ja kukaan ei puhunut moottoritiestä, tiehen mihin pätee ihan eri säännöt lähtökohtaisesti :facepalm:

Koita vielä josko nyt osuisi...

Tiehän se moottoritiekin on. Kyseessä esimerkki tuhansien eri skenaarioiden joukosta.
Koitin vääntää rautalangasta.

Olen sitä mieltä että ihan samat lainalaisuudet pätee oli kyseessä moottoritie tai jokin muu. Jos siellä joku sooloilee poiketen olennaisesti muusta liikennevirrasta, niin ongelma on se sooloilija vaikka hänen toimensa lain kirjaimen täyttäisikin.

Toinen hyvä esimerkki on tietyömaat. Jos maantiellä on yhtäkkiä 50km/h rajoitus tietyön takia ja kyltti on siihen jäänyt tietyön jäljiltä kuukausiksi makaamaan, ei käytännössä kukaan hidasta vaadittuun nopeuteen. Tällöin se yksi lainkuuliainen kansalainen aiheuttaa pelkästään turhan vaaratilanteen tiputtamalla nopeuden kilometrilleen siihen viiteenkymppiin.

En tiedä voiko tätä nyt enää paremmin koittaa ilmaista. Vai onko tässä nyt vain joku väkisin vääntämisen ilo...
 
Viimeksi muokattu:
Laki ei tunne alinopeutta :facepalm: ja jos joku ajaa 80 tiellä 75 niin se ei ole vaaran aiheuttamista ja oikeuta mihinkään toimiin, joten kokeileppa vielä vähän siirrellä maalitolppia niin ehkä osut :tup:

Sun pointti asiassa on se että sun pitää pystyä ajamaan juuri sitä sun haluamaa nopeuttaa ihan missä vain ja kukaan ei saa olla sun edessä, onnea ja menestystä.
Liian hiljaa ajaminen on rangaistavaa. Myös muuta liikennettä hitaammin etenevä on velvoitettu antamaan tietä. Tulkitsen sen niin, että 75 mittarinopeus on jo liian hiljaa 80 alueella, koska se pahoin haittaa raskasta kalustoa. NTP Olosuhteissa siis.
 
Liian hiljaa ajaminen on rangaistavaa. Myös muuta liikennettä hitaammin etenevä on velvoitettu antamaan tietä. Tulkitsen sen niin, että 75 mittarinopeus on jo liian hiljaa 80 alueella, koska se pahoin haittaa raskasta kalustoa. NTP Olosuhteissa siis.
Vai olisko ihan rajoitustenmukaan ajamista.
Mittarinopeussana antaa tilaa mielikuvitukselle, tänäpäivänä jopa hyvin tarkoja ja luettavia. jollain toisella ihan mitä sattuu, paljon virhettä mukaan lukien merkittävän huono lukutarkuus
Eiköhän muut kuitenkin puhu oikeasta nopeudesta.

75km/h "lyhyenä" keskinopeutena tarkoittaa poikkeuksellisen tarkkaan (* rajoitustenmukaan ajamista. Se että raskaanliikenteen kuskit ajelee ylinopeutta ei ole syy miksi muiden pitäisi tehdä samoin.

Raskaassaliikenteessä on sitten niitä kuski/liikennöitsijöitä jotka ihan tietoisesti vetelee 80 kantateillä jonon kärjessä 60km/h-85km/h vaihteluvälillä. Siis paljon pahemmin kuin ns Tojo kuski.
Jossain ketjussa joku nimimerkki oli sitä mieltä että "alinopeus" tarkoittaa kaikkea nopeutta joka alle tikkarinopeuden, ja siitä synty keskustelua että jos noudatetaan tiukasti nopeusrajoitusta, eli nopeus ei yitä korkeinta sallittua, niin se tarkoittaa sitä että ne piikit on yhden numeron tarkkuudella tikkarinopeus, joten hyvälläkin autolla 75 on varsin hyvä suoritus.
Se miksi nuo ärsyttää johtuu siitä että isomassa tähtää keskinopeutena ainakin tikkarinopeuteen, eli ajavat tietoisesti ylinopeutta, heistä osa tähtää todelliseen ylinopeuteen.

että 75 mittarinopeus on jo liian hiljaa 80 alueella,
Jos kuljettaja ei tiedä mittarin tarkkuutta , ja on mahdollisuus että mittaus on sinänsä tarkka viisarinäyttö, niin varman päälle ajava tähtää noille nurkille, vakkarilla tai polkimella, se mikä todellinen piikki ja kesinopeus muodostuu voi olla hyvin kirjavaa.

Tässä kommentissa kesinopeudella tarkoitan sitä osuutta missä voitu ajaa, ilman nopeuden laskuja, esim muunliikenteen takia , vaaran paikka, pudottaa tilannenopeutta tikkarrista. jne.
 
Mä haluan nähdä kun selität poliisille "se ajoi alinopeutta" kun mentiin 75km/h 80 alueella...
En minä mitään selitä vaan menen ohi. 75 mittarissa on monesti alle 70 todellista ja se on muita häiritsevä ajotapa. Jos takana on kilometrien jono ja edessä ei niin melko helppoa päätellä.
 
En minä mitään selitä vaan menen ohi. 75 mittarissa on monesti alle 70 todellista ja se on muita häiritsevä ajotapa. Jos takana on kilometrien jono ja edessä ei niin melko helppoa päätellä.
Ehkä olisi kannattanut sanoa heti alkuun 70km/h todellista.
Tänäpäivänä raskaanliikenteen seassa 70 todellista voi olla ihan hyvä tasainen vauhti, ei tarvi niinpaljoa vauhtia pumpata sen Eco Volvo Truck vakkarrikuskin perässä.


Mutta vakavasti, suurinpiirtein 70km/h 80 kantateillä ajavat toki ärsyttää, varsinkin jos itse ajelee siinä moodissa missä se 80 on vaihteluvälin minimi.

Vaaraattomia ja reippaalle henkilöautolle kuskille toki pieni harmi verrattuna noihin raskaan sarjan ammattilaisiin.
 
Ehkä olisi kannattanut sanoa heti alkuun 70km/h todellista.
Tänäpäivänä raskaanliikenteen seassa 70 todellista voi olla ihan hyvä tasainen vauhti, ei tarvi niinpaljoa vauhtia pumpata sen Eco Volvo Truck vakkarrikuskin perässä.


Mutta vakavasti, suurinpiirtein 70km/h 80 kantateillä ajavat toki ärsyttää, varsinkin jos itse ajelee siinä moodissa missä se 80 on vaihteluvälin minimi.

Vaaraattomia ja reippaalle henkilöautolle kuskille toki pieni harmi verrattuna noihin raskaan sarjan ammattilaisiin.
Näin olisin voinut tehdä selvyyden vuoksi. Hiljaa ajajat eivät monesti tiedä mittarivirhettään ja siksi sanamalehdessä kiroavat satasta ajavia rekkoja, vaikka niitä nykyään on hyvin harvassa. 80 rajoitin on jo yleisempää kuin 89 eikä siinä enää ohiteta 68 ajavaa pikkuautoa.
 
Luepa uudelleen mun viesti mihin vastasit, puhuin koko ajan todellisesta nopeudesta.
Siihen en ottanutkaan kantaa, vaan siihen, että liian hidas ajaminen on rangaistavaa. 75 mittarinopeus, kuten sanoin, oli tulkintaani laista. Kuten pulatunnus sanoi, olisin selvyyden vuoksi voinut puhua todellisesta nopeudesta. Jos auton takana on alati kasvava jono ja tapahtuu koko ajan ohituksia, on todennäköisin syy että etenee muuta liikennettä hitaammin. Tällöin laki velvoittaa antamaan tietä. Myös poliisi puuttuu tällaiseen, olen sen itsekin nähnyt.
 
Tiehän se moottoritiekin on. Kyseessä esimerkki tuhansien eri skenaarioiden joukosta.
Koitin vääntää rautalangasta.

Olen sitä mieltä että ihan samat lainalaisuudet pätee oli kyseessä moottoritie tai jokin muu. Jos siellä joku sooloilee poiketen olennaisesti muusta liikennevirrasta, niin ongelma on se sooloilija vaikka hänen toimensa lain kirjaimen täyttäisikin.

Toinen hyvä esimerkki on tietyömaat. Jos maantiellä on yhtäkkiä 50km/h rajoitus tietyön takia ja kyltti on siihen jäänyt tietyön jäljiltä kuukausiksi makaamaan, ei käytännössä kukaan hidasta vaadittuun nopeuteen. Tällöin se yksi lainkuuliainen kansalainen aiheuttaa pelkästään turhan vaaratilanteen tiputtamalla nopeuden kilometrilleen siihen viiteenkymppiin.

En tiedä voiko tätä nyt enää paremmin koittaa ilmaista. Vai onko tässä nyt vain joku väkisin vääntämisen ilo...
Nyt on kyllä jo kovan luokan rallisankaruutta. Sen mahdollisen ongelman ja vaaran aiheuttaa 9 kertaa 10 se puskurissa hiillostava hero, ei esim kehätiellä 70-80 kmh ihan millä vaan kaistalla ajava.

Ja se työmaan (tai minkä tahansa kohdan) rajoitus on mikä on, eikä itseäni kyllä kiinnosta vittuakaan jos joku valojenvilkuttelija kokee vahvasti että siitä ei tarvitse välittää.
 
Luepa uudelleen alkup viestini niin huomaat että puhuin mittarinopeudesta. Maalitolpat ja vänkäykset hoitele vaikka pallokentällä.
Menee vähän keskustelun sotkemiseksi jos lukijat joutuu arvaamaan että mitähän nopeutta tarkoitetaan, kun voisi kertoa sen nopeuden suoraan.
Hiljaa ajajat eivät monesti tiedä mittarivirhettään
Toki osalla näin, ja silloin toki ajavat sen mittarin mukaan rajoitusten mukaan.
Ärsyttäviä toki jos kovin hitaasti ajavat.
80 rajoitin on jo yleisempää kuin 89 eikä siinä enää ohiteta 68 ajavaa pikkuautoa.
Keskinopeus 75, todellista, 70 todellista, 68 todellista. No mikään noista ei taida olla liikenteen vaarantamista.

Noista ärsyttävimpänä tulee mieleen ne Volvo Truck Eco kuskit . Siitä Tojota kuskista pääsee helpommin ohi, ja jos ei pääse niin ne harvemmin vetää tuntikaupalla putkeen.

Vaarantavia on sitten ne raskaanliikenteen kuskit jotka liimautuu , jopa silloin kun edelläoleva ajaa parhaan kykynsä mukaan rajoitustenmukaan.
 
Tässä hyvä esimerkki menossa olevaan keskusteluun, poliisi puuttui asiaan kun kuski ajeli n. puolta suurimmasta sallitusta, tässä ei ainakaan kerrota että olisi tullut sakkoseuraamuksia, mutta ajokielto epäillyn ajokyvyn heikkenemisen perusteella.


Vaikea kuvitella puuttumiskynnystä, jossa poliisi alkaisi pysäytellä liikennevirrasta niitä, jotka ajavat 70 todellista 80 alueella, ellei muuta ilmiselvää ongelmaa liikkumisessa ole. Toki tilanne muuttuu jos tällainen vetää satojen metrien jonoa perässään, mutta usein on kyse siitä, että puskurissa roikkuu vain muutama auto. Erityisesti pienesti alle rajoituksen ajamisesta ongelmaa ei ole kehillä tai moottoriteillä, jossa on 2 tai enemmän kaistaa suuntaansa.
 
Kaistakeskusteluun sellainen kommentti että kaistan vaihtaminen etenemistarkoituksessa eli ns. pujottelu on ainakin ennen ollut kiellettyä, kaveri sai joskus sakotkin kun perässä ajanut siviilipoliisi kuvasi tapahtuneen. Näitä näkee kyllä aika paljon.

Sinänsä saat periaatteessa ajaa vasemmalla kaistalla jatkuvasti ainakin kaupungeissa. Joskus se on jopa järkevää kun oikealle käännytään yleensä enemmän, riippuu toki paikasta.
 
Menee vähän keskustelun sotkemiseksi jos lukijat joutuu arvaamaan että mitähän nopeutta tarkoitetaan, kun voisi kertoa sen nopeuden suoraan.

Toki osalla näin, ja silloin toki ajavat sen mittarin mukaan rajoitusten mukaan.
Ärsyttäviä toki jos kovin hitaasti ajavat.

Keskinopeus 75, todellista, 70 todellista, 68 todellista. No mikään noista ei taida olla liikenteen vaarantamista.

Noista ärsyttävimpänä tulee mieleen ne Volvo Truck Eco kuskit . Siitä Tojota kuskista pääsee helpommin ohi, ja jos ei pääse niin ne harvemmin vetää tuntikaupalla putkeen.

Vaarantavia on sitten ne raskaanliikenteen kuskit jotka liimautuu , jopa silloin kun edelläoleva ajaa parhaan kykynsä mukaan rajoitustenmukaan.
Lupaan ilmaista selvemmin jatkossa mitä tarkoitan. Vaikka tietty nopeus ei olisikaan liikenteen vaarantamista, voi se olla muita häiritsevä ajotapa ja siksi ylittää puuttumiskynnyksen. Rekan on hyväksyttävää hidastua ylämäessä koska se johtuu voiman puutteesta, mutta pikkuauto vetäessään autoletkaa reippaasti alle rajoituksen on sekä ärsyttävää että lainvastaista. Siinäkin merkitsee esim sijainti eli haitan määrä riippuen liikenneolosuhteista.
 
Rekan on hyväksyttävää hidastua ylämäessä koska se johtuu voiman puutteesta,..
Volvo viittauksella tarkoitin niitä kuskeja joiden vauhti tippuu polttoaineen säästämiseksi.
mutta pikkuauto vetäessään autoletkaa reippaasti alle rajoituksen on sekä ärsyttävää että lainvastaista. Siinäkin merkitsee esim sijainti eli haitan määrä riippuen liikenneolosuhteista.
80 alueella jos 75 keskinopeus on käytännössä tarkkaa rajoitusten mukaan ajamista. 70 menee vielä siihen jos isompi vaihteluväli.
Mutta missä menee hyvällä tiellä, hyvällä kelillä se lainvastaisuus. Jos pätkälle on asetettu joku minimi nopeus niin jatkuva sen alittaminen voi hyvällä kelillä ilman hyvää syytä taitaa olla "lainvastaista" (oikeista termeistä en tiedä)

Hitaammille ajoneuvoille on annettu "ohjeita" ja kyllä sieltä voi joku ottaa haastatteluun (* jos vauhti poikkeuksellin hidasta ja jos siellä on tukkona siinä mielessä että ei helpota ohittamista ym tilaisuuden tullen tai jopa pyrkii estämään muuta liikennettä.

Estämisellä tässä tarkoitan estämistä, en sitä että vetää letkaa.



(*
Hitaasti ajava kuski voidaan ottaa muustakin syystä tiensivuun kuin se hidas nopeus, esim sen takia että tarkistetaan kuljattajan ajo kunto. jos kakki ok, niin samassa yhteydessä voidaan antaa ohjeita.
 
Volvo viittauksella tarkoitin niitä kuskeja joiden vauhti tippuu polttoaineen säästämiseksi.

80 alueella jos 75 keskinopeus on käytännössä tarkkaa rajoitusten mukaan ajamista. 70 menee vielä siihen jos isompi vaihteluväli.
Mutta missä menee hyvällä tiellä, hyvällä kelillä se lainvastaisuus. Jos pätkälle on asetettu joku minimi nopeus niin jatkuva sen alittaminen voi hyvällä kelillä ilman hyvää syytä taitaa olla "lainvastaista" (oikeista termeistä en tiedä)

Hitaammille ajoneuvoille on annettu "ohjeita" ja kyllä sieltä voi joku ottaa haastatteluun (* jos vauhti poikkeuksellin hidasta ja jos siellä on tukkona siinä mielessä että ei helpota ohittamista ym tilaisuuden tullen tai jopa pyrkii estämään muuta liikennettä.

Estämisellä tässä tarkoitan estämistä, en sitä että vetää letkaa.



(*
Hitaasti ajava kuski voidaan ottaa muustakin syystä tiensivuun kuin se hidas nopeus, esim sen takia että tarkistetaan kuljattajan ajo kunto. jos kakki ok, niin samassa yhteydessä voidaan antaa ohjeita.
Ymmärrän ja olen samaa mieltä. Näin jälkeenpäin ajateltuna ei olisi pitänyt tuoda esille mitään tiettyä nopeutta, koska halusin ennenmuuta tuoda esille sen, että myös liian hiljaa ajaminen on sekä rangaistavaa että vähintään puuttumisen arvoista. Ja myös oman, keskimääräistä mahdollisesti hieman suuremman kilometrimäärän aikana huomattavasti enemmän ärsytystä aiheuttanut asia kuin ylinopeudella menijät. Minua ei haittaa lainkaan, jos joku pyyhkäisee ohi niin että hujahtaa.

Kummitätini kertoi ajelevansa mielellään rekkojen perässä koska tuntuu turvalliselta. Se on (oli) toinen ärsyttävä asia, jos lasket ohi niin se hidastelee ja takana tullessa häikäisee. Onneksi en enää aja työkseni, mutta ajattelen edelleen liikennettä raskaan kaluston näkökulmasta ja pyrin antamaan heille mahdollisimman helpon työpäivän osaltani.
 
Joo, sori mene viestejä siitä keskusteluun mitä tarkoitataan, mutta itse aiheeseen,
... halusin ennenmuuta tuoda esille sen, että myös liian hiljaa ajaminen on sekä rangaistavaa että vähintään puuttumisen arvoista.
Mikä on sellainen nopeus mikä on rangaistavaa ja mikä lainvastaista.

Jos nyt varmaan kuvitellaan hyvä kesäinen ajokeli ja hyvä kaksikaistainen(1-suuntaansa) "kantatie" jossa 80 tikkari rajoitus. ja kuljettaja ihan muuten tontillaan ja ajaa niin kuin hitaammin ajavan kuuluu. Eikä siis ole merkein osoitettu sitä hitainta nopeutta.

Ymmärrän että tähän vuoden aikaan rajat sitten ihan muuta
Ja myös oman, keskimääräistä mahdollisesti hieman suuremman kilometrimäärän aikana huomattavasti enemmän ärsytystä aiheuttanut asia kuin ylinopeudella menijät. Minua ei haittaa lainkaan, jos joku pyyhkäisee ohi niin että hujahtaa.
Sen myönnät että "hitaasti" körötteliät ärsyttää ja hidastaa omaa matkantekoa.

Ylinopeutta-ajavia on moneen lähtöön, joista osa ei aiheuta häiriötä omaan matkantekoon. (*

Luokkaa "ylinopeutta-ajavat" usein kuuluu myös ne vaaratilanteita aiheuttavat kun toteuttavat sitä tarvetta/haluaa ajaa ylinopeutta

Vaaratilanteita aiheuttavia kuskeja on hitaastiajavissa, mutta tässä nyt rajataan kysymyksessä kuvailtuun toimintaan

(*
Kanssa autoilia joka edestä pikkuhiljaa katoaa maisemaan tuskin häritsee, kuten kanssa autoilia joka takaa pikkuhiljaa loitonee ja katoaa maisemaan.
 
Tässä hyvä esimerkki menossa olevaan keskusteluun, poliisi puuttui asiaan kun kuski ajeli n. puolta suurimmasta sallitusta, tässä ei ainakaan kerrota että olisi tullut sakkoseuraamuksia, mutta ajokielto epäillyn ajokyvyn heikkenemisen perusteella.


Vaikea kuvitella puuttumiskynnystä, jossa poliisi alkaisi pysäytellä liikennevirrasta niitä, jotka ajavat 70 todellista 80 alueella, ellei muuta ilmiselvää ongelmaa liikkumisessa ole. Toki tilanne muuttuu jos tällainen vetää satojen metrien jonoa perässään, mutta usein on kyse siitä, että puskurissa roikkuu vain muutama auto. Erityisesti pienesti alle rajoituksen ajamisesta ongelmaa ei ole kehillä tai moottoriteillä, jossa on 2 tai enemmän kaistaa suuntaansa.
Onnistuu se taajamankin puolella, kerran joku lähti valoista todella hiljaa ja jatkoi sitä ehkä pari sataa metriä, jolloin jonon perällä olleella poliisilla paloi käpy. Poliisi ohitti muut ja pysäytti letkaa vetävän auton, sitten alkoi vauhti normalisoitua.
 
Tässä hyvä esimerkki menossa olevaan keskusteluun, poliisi puuttui asiaan kun kuski ajeli n. puolta suurimmasta sallitusta, tässä ei ainakaan kerrota että olisi tullut sakkoseuraamuksia, mutta ajokielto epäillyn ajokyvyn heikkenemisen perusteella.


Vaikea kuvitella puuttumiskynnystä, jossa poliisi alkaisi pysäytellä liikennevirrasta niitä, jotka ajavat 70 todellista 80 alueella, ellei muuta ilmiselvää ongelmaa liikkumisessa ole. Toki tilanne muuttuu jos tällainen vetää satojen metrien jonoa perässään, mutta usein on kyse siitä, että puskurissa roikkuu vain muutama auto. Erityisesti pienesti alle rajoituksen ajamisesta ongelmaa ei ole kehillä tai moottoriteillä, jossa on 2 tai enemmän kaistaa suuntaansa.
Poimin linkistä muutaman pointin
Tarkkaan ottaen videon julkaisi Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein. Videolla kuljettaja ajaa aluksi Lahdenväylää noin 50 kilometrin tuntinopeudella, kun alueella saisi ajaa satasta.
Keli ilmeisesti hyvä.
Jutun mukaan jatkoi Kehä ykköselle, 80 alueella neljääkymppiä.
Mutta tuossa siis poimittu henkilö jonka ajokyky oli poliisin arvion mukaan heikentenyt.

Kuskin virhe oli lähteä ajamaan ja vielä tuonne, plussaa se että ajoi hiljaa, eikä yrittänyt vauhdilla paikata ajokyvyttömyyttä.

Jos tuo oli motariosuduella niin siellä ei edes saa ajaa kaikilla hitailla ajoneuvoilla.
 
Joo, sori mene viestejä siitä keskusteluun mitä tarkoitataan, mutta itse aiheeseen,

Mikä on sellainen nopeus mikä on rangaistavaa ja mikä lainvastaista.

Jos nyt varmaan kuvitellaan hyvä kesäinen ajokeli ja hyvä kaksikaistainen(1-suuntaansa) "kantatie" jossa 80 tikkari rajoitus. ja kuljettaja ihan muuten tontillaan ja ajaa niin kuin hitaammin ajavan kuuluu. Eikä siis ole merkein osoitettu sitä hitainta nopeutta.

Ymmärrän että tähän vuoden aikaan rajat sitten ihan muuta

Sen myönnät että "hitaasti" körötteliät ärsyttää ja hidastaa omaa matkantekoa.

Ylinopeutta-ajavia on moneen lähtöön, joista osa ei aiheuta häiriötä omaan matkantekoon. (*

Luokkaa "ylinopeutta-ajavat" usein kuuluu myös ne vaaratilanteita aiheuttavat kun toteuttavat sitä tarvetta/haluaa ajaa ylinopeutta

Vaaratilanteita aiheuttavia kuskeja on hitaastiajavissa, mutta tässä nyt rajataan kysymyksessä kuvailtuun toimintaan

(*
Kanssa autoilia joka edestä pikkuhiljaa katoaa maisemaan tuskin häritsee, kuten kanssa autoilia joka takaa pikkuhiljaa loitonee ja katoaa maisemaan.
En halua sanoa mitään tiettyä nopeutta, jonka alittaminen on rangaistavaa. Liikenne on niin vaihtelevaa, ettei lainsäätäjäkään ole sellaista tehnyt. Mutta jos saisin sakottaa, niin en sakottaisi 70km/h ajavaa, mikäli takana alle 10 henkilöautoa ja tiellä selviä mahdollisuuksia ohittaa. Siinähän köröttävät muutkin, jos eivät kerran ohi halua.

Sama nopeus, mutta kello onkin sen verran, että tunnin päästä tehdas aukeaa ja ottaa tavaraa vastaan. Auto ajaa 70km/h ja takana on työmatkaliikenne 10 raskasta ja 15 pikkuautoa. Heti kirjoittaisin sakon. Sitten jos selittäisi että piti ajaa hiljaa koska kärrissä ylipitkiä lautoja ja auto heijaa niin toinen sakko vielä siitä. Kuorma pitää tehdä ja sitoa niin, että voi ajaa hyppyristä eikä se irtoa (tai ainakin ajaa klo 03 hirmu salassa)

Asiassa harkintavalta on jätetty poliisille. Muistan 3 tapausta, joissa olen nähnyt hitaaseen ajoon puututtavan. Ensimmäinen oli vajaa 70km/h 80 alueella ja toinen +-70 satasen alueella. Kolmannessa soitin itse poliisin paikalle, koska auto meni melkein hyvin ~75 vauhtia, mutta korjaili suuntaansa. Pollarit soittivat perään että humalajuoppohan se olikin. No viimeinen ei nyt liittynyt asiaan mutta sain hyvän mielen, kun soittivat minulle.

Itsekin ajelen toisinaan hitaasti kuunnellen kun veekasi hörisee, mutta se ei saa millään tavalla haitata muita. Jos näen takana liikennettä, niin lasken ohi tai kiihdytän rajoituksenmukaisuuteen.
 
Sama nopeus, mutta kello onkin sen verran, että tunnin päästä tehdas aukeaa ja ottaa tavaraa vastaan. Auto ajaa 70km/h ja takana on työmatkaliikenne 10 raskasta ja 15 pikkuautoa. Heti kirjoittaisin sakon.
Ok.
Sakkoja tuosta ei taida saada, ei edes liikennevirhemaksua jonka voi saada jos ajelee hyvällä kelillä, hyvissä oloissa pätkällä jossa määritelty alimmaisnopeus. Ymmärtääkseni niissä pyritään kieltämään ajoneuvot joilla ei voi ajaa niin lujaa kuin väylällä suunniteltu.

Ymmärtääkseni täytyy olla jotain vaarantamista että alinopeudesta ylipäätänsä saisi jotain maksulappua. Ylinopeudessakkin on käytännössä se puuttumis raja on vasta kympin ylityksistä.

Jos siellä liikenteessä hitaasti ajamiseen motiivi on muiden liikkumisen ilmiselvä häirintä, vaarantaminen, niin se sitten erikseen, mutta ne vähän eritapauksia.

Se että ajaa keskinopudeltaan kympin alla korkeimman sallitun on niin lähellä korkeinta sallittua että usein kyse ihan siitä että kuljettaja ajaa yksinkertaisesti rajoitusten mukaan. Jos muuten käyttäytyy hyvin, niin tuskin on vaaraksi muille.

Sekin taitaa nykyään olla ihan ok että tietoisesti vetelee sillä rekalla 60-80 haitairia ihan vain säästääkseeen polttoainetta, ja ehkä ohi ei laillisesti pääse ennenkuin sille tulee pakollinen lepotauko.

Sama nopeus, mutta kello onkin sen verran, että tunnin päästä tehdas aukeaa ja ottaa tavaraa vastaan. Auto ajaa 70km/h ja takana on työmatkaliikenne 10 raskasta ja 15 pikkuautoa. Heti kirjoittaisin sakon.
En hakenut sitä että jos joku vetää 60km/h jyväskylästä ouluun vetäen kasvavaa jonoa kokomatkan, vaan sitä että hitaammin ajava muuten toimii asiallisesti.



Se 70km/h 80 alueella ärsyttää sen takia että me ollaan totuttu ajamaan ylinopeutta, jolloin se tuntuu ärsyttävän hitaalta, jos kaikki ajaisi rajoituksia noudattaen, niin tuoli olisi ihan vaihteluvälin sisällä.
 
Sekin taitaa nykyään olla ihan ok että tietoisesti vetelee sillä rekalla 60-80 haitairia ihan vain säästääkseeen polttoainetta, ja ehkä ohi ei laillisesti pääse ennenkuin sille tulee pakollinen lepotauko.
Onkin ihan hyvä etten saa sakottaa, kynä savuaisi ja katkeilisi herkkään.

Mutta mihin tämä tietoinen hidastelu perustuu? Itse olin firman taloudellisin kuljettaja; ajoin tasaisella 84, ylämäkiin rajoitinta vasten 89, mäen päällä vakkari (ja kaasu) pois ja annoin massan viedä. Jopa 120 menee alamäkeen ja sitten joko täysillä uuteen mäkeen tai vakkari ottaa tilanteen haltuun. Helposti meni satoja kilometrejä ilman että tarvitsi koskea jarrupolkimeen. Meillä painot 90%sti ylikuorman puolella eli mäet mentiin hitaasti ja vaihteita vaihdeltiin vaikka koneesta oli otettu 3500Nm. Päiväsaikaan tietty joutui vähän himmailemaan pakokaasujarrulla ettei joku pahoita mieltään. Pakolliset tauot ajoitin niin, että vauhti oli muutenkin hiljainen joko mäen tai kääntymisen vuoksi.

Alkuvauhti 89km/h vs 75km/h on suuri ero mäen päällä kuten myös polttoaineenkulutuksessa. Ainoan kerran, kun jäin tavallisella tiellä ylämäkeen kiinni, oli kun mäen pohjalla oli onnettomuuspaikka ja piti pysähtyä. Sain seuraavaan mäkeen vauhtia noin 40 ja pitohan siinä loppui vaikka oli teli kireällä ja lukko päällä. Sitten odottaessa hiekka-autoa poliisi ehdotti että voinhan peruuttaa edellisen mäen päälle ja tulla kovalla vauhdilla. No odotin kuitenkin hiekkaa, tuollaisessa tilanteessa on ilo jos yhdistelmä edes pysyy paikallaan mäessä.

Tiedän että olen rikkonut lakia, kuulun tähän ketjuun ja joutaisin linnaan, mutta se ei ole olennaista vaan se, miten ne eko-Volvot ajavat taloudellisemmin hidastelemalla? Mielestäni mahdollisimman suuri vaihde (vihreän alueen alareunassa), kovaa mäkiin eikä pysähdellä tai jarrutella koskaan on taloudellisin tapa. Mikäli on sopivampi ketju niin voi vastata sielläkin.
 
Mutta mihin tämä tietoinen hidastelu perustuu?
Ketjussa muuutaman kerran ollut keskustelua kun rekat vetää 60-80 välillä. ihan sen oloisesti että joku vikatila.
Eli kerrottu että ajoneuvoissa (Volvo) polttoainetta säästävä vakkari joka optimoi voimansiirron ja tehot tien pinnanmuodon mukaan, eli käytännössä ilmenee niin että vauhti hiipuu ylämäissä ja sen jälkeen vauhti keräillään nuukasti, riippuen siitä onko alamäkeä vai tasaista.

Se mikä noissa nuukimillaan ärsyttää että tuo vaihteluväli on todella iso ja sitä vauhtia keräillään varsin rauhallisesti, jolloin tasavauhtinen seuraaminen on vaikeaa, ja tietenkin ohituspaikkoja syö se että vauhdit hiipuu yleensä silloin kun ei voi ohittaa, ja keräilee vauhtia silloin kun ohitusta voisi harkita.

Edit:
Se ero tojo kuskeihin, ylämäkien kiihdytyskaistoilla Volvo hiipuu ylämaissa, tojo kuskit kiihdyttää ohituskaistalla pinnan muodosta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjussa muuutaman kerran ollut keskustelua kun rekat vetää 60-80 välillä. ihan sen oloisesti että joku vikatila.
Eli kerrottu että ajoneuvoissa (Volvo) polttoainetta säästävä vakkari joka optimoi voimansiirron ja tehot tien pinnanmuodon mukaan, eli käytännössä ilmenee niin että vauhti hiipuu ylämäissä ja sen jälkeen vauhti keräillään nuukasti, riippuen siitä onko alamäkeä vai tasaista.

Se mikä noissa nuukimillaan ärsyttää että tuo vaihteluväli on todella iso ja sitä vauhtia keräillään varsin rauhallisesti, jolloin tasavauhtinen seuraaminen on vaikeaa, ja tietenkin ohituspaikkoja syö se että vauhdit hiipuu yleensä silloin kun ei voi ohittaa, ja keräilee vauhtia silloin kun ohitusta voisi harkita.

Edit:
Se ero tojo kuskeihin, ylämäkien kiihdytyskaistoilla Volvo hiipuu ylämaissa, tojo kuskit kiihdyttää ohituskaistalla pinnan muodosta riippumatta.
En tiedä minkälaista mäkeä nyt tarkoitetaan, mutta en ihmettele, jos se rekka hyytyy muutenkin, jos 50-60 tonnia tai nykyisin jopa 100 tonnia massaa liikuteltavana.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tiedä minkälaista mäkeä nyt tarkoitetaan, mutta en ihmettele, jos se rekka hyytyy muutenkin, jos 50-60 tonnia tai nykyisin jopa 100 tonnia massaa liikuteltavana.
Oikeassa olet, kun on juuri silmin havaittava mäki niin kaikki suorituskyky on käytössä. Sitten kun jyrkkenee niin alkaa pienemmälle vaihtaminen, useankin pykälän verran.

Edit. Katselin vanhoja videoitani, esim tältä kohdalta meni 1min 12s että vauhti kiihtyi 50->85. Lasti täysi ja vähän päälle, pakkasta 20 eli tahmeaa kulkua muutoinkin.

 
Viimeksi muokattu:
Onkin ihan hyvä etten saa sakottaa, kynä savuaisi ja katkeilisi herkkään.

Mutta mihin tämä tietoinen hidastelu perustuu? Itse olin firman taloudellisin kuljettaja; ajoin tasaisella 84, ylämäkiin rajoitinta vasten 89, mäen päällä vakkari (ja kaasu) pois ja annoin massan viedä. Jopa 120 menee alamäkeen ja sitten joko täysillä uuteen mäkeen tai vakkari ottaa tilanteen haltuun. Helposti meni satoja kilometrejä ilman että tarvitsi koskea jarrupolkimeen. Meillä painot 90%sti ylikuorman puolella eli mäet mentiin hitaasti ja vaihteita vaihdeltiin vaikka koneesta oli otettu 3500Nm. Päiväsaikaan tietty joutui vähän himmailemaan pakokaasujarrulla ettei joku pahoita mieltään. Pakolliset tauot ajoitin niin, että vauhti oli muutenkin hiljainen joko mäen tai kääntymisen vuoksi.

Alkuvauhti 89km/h vs 75km/h on suuri ero mäen päällä kuten myös polttoaineenkulutuksessa. Ainoan kerran, kun jäin tavallisella tiellä ylämäkeen kiinni, oli kun mäen pohjalla oli onnettomuuspaikka ja piti pysähtyä. Sain seuraavaan mäkeen vauhtia noin 40 ja pitohan siinä loppui vaikka oli teli kireällä ja lukko päällä. Sitten odottaessa hiekka-autoa poliisi ehdotti että voinhan peruuttaa edellisen mäen päälle ja tulla kovalla vauhdilla. No odotin kuitenkin hiekkaa, tuollaisessa tilanteessa on ilo jos yhdistelmä edes pysyy paikallaan mäessä.

Tiedän että olen rikkonut lakia, kuulun tähän ketjuun ja joutaisin linnaan, mutta se ei ole olennaista vaan se, miten ne eko-Volvot ajavat taloudellisemmin hidastelemalla? Mielestäni mahdollisimman suuri vaihde (vihreän alueen alareunassa), kovaa mäkiin eikä pysähdellä tai jarrutella koskaan on taloudellisin tapa. Mikäli on sopivampi ketju niin voi vastata sielläkin.

Kovin paljoa mulla ei ole omaa ajokokemusta mutta kyllä se vanhemmilla rajoittamattomilla oli helpompaa, sai turbon "herätettyä" jo mäen alapuolella, tosin tiedä tarviiko sitä enää nykyvehkeissä. Laittomuuteen en ota kantaa mutta liikenteen sujuvuuteen kyllä. Homman tuhosi (kuten monessa muussakin) muutama todella mätä omena ja siitä eteenpäin todellinen ammattilainen ratin takana (lainatulla hyvällä tolalla) on aina vain harvempi näkymä.
Se ero tojo kuskeihin, ylämäkien kiihdytyskaistoilla Volvo hiipuu ylämaissa, tojo kuskit kiihdyttää ohituskaistalla pinnan muodosta riippumatta.
Ihan vaan sarkasmin mahdollisuudesta huolimatta poikkeus;
Ajoin, ehkä Urjalassa?, jyrkkää mäkeä matkailuautolla, ohitse yritti tojo (Yaris Verso), muttei kipollaan päässytkään keulaa pitemmälle, olen muksuna isän rekan kyydissä nähnyt saman ilmiön, silloin tosin ohittavalla kupla. Pudotin vakkarin päältä ja hidastin mutta vasta kun oma nopeus putosi alle 70km/h pääsi kippo ohi. Käsimerkkien määrä oli lähinnä huvittava.. Semmoisellakin ajaneena, käsimerkit turhia, kunhan sillä osaa ajaa.
Oikeassa olet, kun on juuri silmin havaittava mäki niin kaikki suorituskyky on käytössä. Sitten kun jyrkkenee niin alkaa pienemmälle vaihtaminen, useankin pykälän verran.
Sen massan liikuttaminen ei tosiaan ole ihan niin yksioikoista kun suurin osa luulee.
 
En tiedä minkälaista mäkeä nyt tarkoitetaan, mutta en ihmettele, jos se rekka hyytyy muutenkin, jos 50-60 tonnia tai nykyisin jopa 100 tonnia massaa liikuteltavana.
Kyse polttoaineen säästöstä, vakkari joka optimoi polttoaineen kulutusta, voimansiirtoa, tehoja ja pinnan muotojen muotojen mukaan. Eli tuolla liikenteessä on rekkoja jotka polttoainetta säästääkseen ajavat vaihteluvälillä 60km/h-80km/h (*, ei siitä että veturista loppuisi paukut kesken.

Toki tuo 60km/h ei perustu faktaan, vaan foorumi kommentteihin ja mutu tuntumaan. Joku väittänyt että voi antaa mennä alemmaksikin.
 
Nopeusjouston voi itse säätää, maksimi on -20, eli jos vakkari on asetettu 80 niin miniminopeus 60, tai 89 niin minimi 69. Toki on varmaan mäkiä ja yhdistelmiä joissa yhdistelmä ei kulje tuota 60 edes kaasu pohjassa.

 
Mamuakka ajeli moottoritiellä vasenta kaistaa alle 70km/h, oikealla kaistalla tilaa vaikka kuinka. Ei mitään reaktiota valojen välkäytykseen, kännykkä vie kaiken huomion. Ei siinä, oikealta ohi...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom