Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Hänen ajolinjassa ja vilkunkäyttö kai oli ihan ok. Mutta siinä samaa mieltä jos "taas" meinaa kolista, senteistä kiinni, niin turha sitä kolaria uudestaan ja uudestaan yrittää. En tiedä mikä kaistavalinnan idea on. Jos ruuhkaa oikealla kaistalla ja vasen vapaa varmaan saa monet ympyrän tuntevan valitsemaan tuon kaistan tuolle reitille.
No eikai se nyt kaistaansa pitkin ajavan vika ole, että muut eivät osaa ja meinaavat tulla kyljestä sisään?

Lisäksi aivan sama tilanne olisi vaikka olisi menossa Pasilan suuntaan, silloin tuo kaista on ainoa oikea ja silti joku voi oikealta tunkea kylkeen.
 
Jostain syystä Haagan ympyrän sisääntuloihin on piirretty nuolet eteenpäin. Mitään sääntövaikutusta tai informaatioarvoa niille en keksi.

Ehkä nuoli eteenpäin voi harhauttaa luulemaan, että siltä oikeanpuolimmaiseltakin kaistalta pääsee kiertämään ympyrää.
 
No eikai se nyt kaistaansa pitkin ajavan vika ole, että muut eivät osaa ja meinaavat tulla kyljestä sisään?
Sori epäselvä ilmaisu.

Ajolinja vilkun käyttö ok, mutta jos toistuvasti meinaa kolista, niin meinaisin että tuossa kohtaa se oikea kaista olisi turvallisempi, mutta jos ei käy, niin tuolla sitten joutuu ajamaan ns turvavälillä oikeinpauoleiseen kaistan meniöihin verrattuna.

Lisäksi aivan sama tilanne olisi vaikka olisi menossa Pasilan suuntaan, silloin tuo kaista on ainoa oikea ja silti joku voi oikealta tunkea kylkeen.
Totta, tuolta Pasillaan mennessä pitää nimenomaan valita tuo kaista. ja kuten sanoit varottava niitä vääränkaistan valinneita.

Monikaistaiset ympyrät ja muut risteykse hässäkät menee ihan mahdottomaksi valkoisilla talvikeleillä, jolloin on sitten ihan uudet ajourat mitä pitkin mennään.
 
Jostain syystä Haagan ympyrän sisääntuloihin on piirretty nuolet eteenpäin. Mitään sääntövaikutusta tai informaatioarvoa niille en keksi.
Nuolet taitaa pakottaa, eli risteys jätettävä nuolten mukaan.

Ongelma se että ne koskee seuraavaaa, ei sitä seuraavaa, eli pakotettu ensimäiseen maalaan "suorat". Kuten aiemmin Hkultala kirjoitti, niin nuo suoraan seuraavaan liittymät voisi rakentaa selkeästi erilleen, vähintään niin että lähinäkönekin tajuaa, ja mielummin niin ettei muualla pääse.
 
Haagan ympyrän hienous onkin siinä, ettei sisintä kaistaa pysty ajamaan "opetuskierrosta" vaan ympyrässä menee kaistat spiraalina, joten se ajattaa ulos ympyrästä, jos kaistaa ei vaihda vasemmalle. S
Tuon idean hienoudesta voi olla montaa mieltä. Muutenkin monesti näkee kaikenlaisia erikoisuuksia liikennejärjestelyissä tai merkinnöissä, useinkaan ei edes ole kyse tilanahtaudesta tms vaan selvästi vaan on suunnittelija ollut joko ajattelematon, ei aja itse lainkaan autoa, tai sitten pitänyt päästä kokeilemaan jotakin uutta vain kokeilunhalusta. Liikenteessä olisi hyvä noudattaa vakiintunutta käytäntöä aina kun mahdollista. Kaikenlaiset tietäjät tietää jutut on vähän huonoja kaikille muille, kuin niille jotka sattuvat paikalliset erikoisuudet aina kulloinkin tuntemaan. Liikenneympyräkin menee vähän huonoksi siinä vaiheessa, kun se toimii jotenkin eritavalla kuin se pääsääntöisesti toimii muualla, tai jos siinä pitää jotenkin erityisesti miettiä, että mitenkä se milloinkin toimii. Ja sitten tosiaan talvikelit vielä päälle, paikalliset ajaa ehkä siten kuin kuuluu, kaikki muut ajaa siten kun näyttää arviolta toimivalta, kolarointiriski on ilmeinen jos nämä tarkoittaa kahta eri asiaa.
 
Tuon idean hienoudesta voi olla montaa mieltä. Muutenkin monesti näkee kaikenlaisia erikoisuuksia liikennejärjestelyissä tai merkinnöissä, useinkaan ei edes ole kyse tilanahtaudesta tms vaan selvästi vaan on suunnittelija ollut joko ajattelematon, ei aja itse lainkaan autoa, tai sitten pitänyt päästä kokeilemaan jotakin uutta vain kokeilunhalusta. Liikenteessä olisi hyvä noudattaa vakiintunutta käytäntöä aina kun mahdollista. Kaikenlaiset tietäjät tietää jutut on vähän huonoja kaikille muille, kuin niille jotka sattuvat paikalliset erikoisuudet aina kulloinkin tuntemaan. Liikenneympyräkin menee vähän huonoksi siinä vaiheessa, kun se toimii jotenkin eritavalla kuin se pääsääntöisesti toimii muualla, tai jos siinä pitää jotenkin erityisesti miettiä, että mitenkä se milloinkin toimii. Ja sitten tosiaan talvikelit vielä päälle, paikalliset ajaa ehkä siten kuin kuuluu, kaikki muut ajaa siten kun näyttää arviolta toimivalta, kolarointiriski on ilmeinen jos nämä tarkoittaa kahta eri asiaa.
Olen samaa mieltä, ja sen takia pidänkin tuon paikan toteutuksesta. Mitään tavallisesta poikkeavaa ei tuossa Haagan ympyrässä tarvitse tehdä. Valitsee kaistan niiden päällä olevien kylttien mukaan, jotka oli jo 700m ennen ympyrää ensimmäisen kerran esillä (kuten missä tahansa useampikaistaisessa risteyksessä tai liittymässä), eli aikaa kaistan valintaan on paljon. Itse ympyrässä poistuu liittymään, johon on menossa (kuten missä tahansa liikenneympyrässä). Sen sijaan jos liikennemerkeissä sovelletaan jotain ihan omia, niin ongelmia tulee. Esim. Oulun eteläpuolella liikenneympyrä Jyväskylään päin: ennen ympyrää 2 kaistaa, molempien päällä kyltit Jyväskylään päin (linkki 1), mutta todellisuudessa vain ulompi kaista menee sinne (linkki 2). Toisen kaistan tarkoitus jää kyllä hämäräksi, miksei Jyväskylään päin mene 2 kaistaa, kuten kyltit osoittavat ja ympyrässä kuitenkin on 2 kaistaa? Lisäksi tilaa rakentaa toinen kaista olisi vaikka ja kuinka.
linkki1: Google Maps
linkki2: Google Maps
 
Esim. Oulun eteläpuolella liikenneympyrä Jyväskylään päin: ennen ympyrää 2 kaistaa, molempien päällä kyltit Jyväskylään päin (linkki 1), mutta todellisuudessa vain ulompi kaista menee sinne (linkki 2). Toisen kaistan tarkoitus jää kyllä hämäräksi, miksei Jyväskylään päin mene 2 kaistaa, kuten kyltit osoittavat ja ympyrässä kuitenkin on 2 kaistaa? Lisäksi tilaa rakentaa toinen kaista olisi vaikka ja kuinka.
linkki1: Google Maps
linkki2: Google Maps
Tuosta taisi olla täällä videokin missä joku kiilaa sisäkaistalta Jyväskylän suuntaan ja läheltä pitää.
 
Olen samaa mieltä, ja sen takia pidänkin tuon paikan toteutuksesta. Mitään tavallisesta poikkeavaa ei tuossa Haagan ympyrässä tarvitse tehdä. Valitsee kaistan niiden päällä olevien kylttien mukaan, jotka oli jo 700m ennen ympyrää ensimmäisen kerran esillä (kuten missä tahansa useampikaistaisessa risteyksessä tai liittymässä), eli aikaa kaistan valintaan on paljon. Itse ympyrässä poistuu liittymään, johon on menossa (kuten missä tahansa liikenneympyrässä). Sen sijaan jos liikennemerkeissä sovelletaan jotain ihan omia, niin ongelmia tulee. Esim. Oulun eteläpuolella liikenneympyrä Jyväskylään päin: ennen ympyrää 2 kaistaa, molempien päällä kyltit Jyväskylään päin (linkki 1), mutta todellisuudessa vain ulompi kaista menee sinne (linkki 2). Toisen kaistan tarkoitus jää kyllä hämäräksi, miksei Jyväskylään päin mene 2 kaistaa, kuten kyltit osoittavat ja ympyrässä kuitenkin on 2 kaistaa? Lisäksi tilaa rakentaa toinen kaista olisi vaikka ja kuinka.
linkki1: Google Maps
linkki2: Google Maps
Tämä Oulun motarin eteläpää on ainoa paikka, jossa olen surutta vetänyt päin persettä ja olisi kolahtanut ilman kanssa-autoilijan joustavuutta. Kotikaupungissani turbokiertoliittymiä on ollut todella kauan sekä useita ja ne on aina olleet suunniteltu juurikin niin, että kaistat ohjaavat pikku hiljaa ulos ympyrästä ilman tarvetta kaistanvaihdolle. Vasta myöhemmällä iällä ja liikkumisalueen laajentuessa sitä ymmärsi, että ympyröitä voi suunnitella päin persettäkin ja ilmeisesti se on jopa vakiintunut tapa isossa maailmassa. Toki säännöt ovat eri joissain maissa. Mutta Suomen säännöillä kaistojenvaihdot ympyröissä ovat kyllä lähtökohtaisesti täyttä idiotismia suunnittelijoiden pöydältä. Kesälomareissulta jäi mieleen Imatralta pari pientä ympyrää. Onneksi ei tarvitse siellä suhata talvikeleillä.
 
Tämä Oulun motarin eteläpää on ainoa paikka, jossa olen surutta vetänyt päin persettä ja olisi kolahtanut ilman kanssa-autoilijan joustavuutta.

Limingan ympyrän opasteet satunnaisen turistin oikein ohjaavat ajamaan päin persettä. Pohjoisesta kun saavut, niin opasteet kertovat, että molemmilta ympyrän kaistoilta pääsee Jyväskylään. Mutta sitten kun kaksi ulosmenoliittymää myöhemmin kohtaat Jyväskylään menevän liittymän, niin eipä sinne menekään kuin yksi kaista.

Edit: Eh, vasta tuosta kuvasta itsekin huomasin, että siellähän on kuin onkin yläpuoliset pakollisen ajosuunnan merkit ennen tuota Jyväskylän liittymää. Ovat vaan 90 astetta sivussa tien suunnasta, joten eihän niitä ikinä sieltä näe tietä ajaessa. Mikhän ihme tuossa nyt sitten on ideana...

liminka.jpg


Haaransilta
 
Viimeksi muokattu:
Limingan ympyrän opasteet satunnaisen turistin oikein ohjaavat ajamaan päin persettä. Pohjoisesta kun saavut, niin opasteet kertovat, että molemmilta ympyrän kaistoilta pääsee Jyväskylään. Mutta sitten kun kaksi ulosmenoliittymää myöhemmin kohtaat Jyväskylään menevän liittymän, niin eipä sinne menekään kuin yksi kaista.

Edit: Eh, vasta tuosta kuvasta itsekin huomasin, että siellähän on kuin onkin yläpuoliset pakollisen ajosuunnan merkit ennen tuota Jyväskylän liittymää. Ovat vaan 90 astetta sivussa tien suunnasta, joten eihän niitä ikinä sieltä näe tietä ajaessa. Mikhän ihme tuossa nyt sitten on ideana...

liminka.jpg


Haaransilta
Tuossa kohdassa menee about yhden napsun takaisin tulosuuntaan, niin opasteet kaistojen päällä. Joku korkea ajoneuvo törmännyt puomiin ja koko systeemi on kääntynyt?
 
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Typerintä tässä on, että meillä on eri tason oikeuslaitoksia, jotka järjestään pyörtää toistensa päätöksiä. Mistä tämmöinenkin kumpuaa? Eikö alemmilla tasoilla osata lukea lakikirjaa, vai onko ylemmällä tasolla enemmän valtaa tulkita sitä?
 
-Takuuvarma tapa saada jossain vaiheessa joku hölmöläinen kylkeen. Toki jos haluaa viallista autoa vakuutusyhtiön piikkiin niin toistaa tuota ryhmittäytymistä vaikkapa kuukauden ajan tossa kyseisessä Haagan liikenneympyrässä -> saa aivan varmasti auton korjaamolle
Mitä nyt aktuaalista helvettiä. Ei tuossa voi saada oikealta ketään kylkeensä. Mutta silti siellä on apinoita tulossa oikeanpuoleisimmalta vasemmalle. Vaikka tämä kaista on ääliövarmasti, yläpuoleisin opastein, osoitettu pelkästään oikealle kääntymiseen.
Puhu mustaa valkoiseksi, mutta toi ajojärjestys ei muuksi muutu, koska jotkut ajotaidottomat sählää.
 
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Näin luulisi tapahtuvan, mikäli hoviin mennään - ja toivottavasti mennään. Kun liikennemerkki on lumen peitossa, niin ei kai mitenkään voida perustellusti olettaa, että voimassa olisi yleisrajoitusta (80) korkeampi rajoitus.

Sen vielä ymmärtäisin jotenkin, jos olisi kehän päässä ajettu kahdeksaakymppiä (=yleisrajoitusta) ja tolppa olisi narauttanut seitsemänkympin alueelta. edit. oletin tämän tapahtuneen kehä ykkösellä, mutta olikin kolmosella, jossa on myös satasen rajoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Rovaniemen hovioikeus on päätynyt muutama vuosi sitten samanlaiseen näkemykseen, toki siinä tapauksessa siellä merkissä oli juuri se 80:n rajoitus.

 
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.


Kyllä lumen peittämä merkki on riittänyt sakkojen kumoamiseen. Myös poliisit jättävät sakot kirjoittamatta jos merkki on lumessa. Lisäksi jos poliisi havaitsee lumisen merkin, niin voivat tiedottaa jotta kyseisen merkin edessä tulevan kameran sakot mitätöidään kyseisen ajan tuntumasta.

Lieneekö mersukuski ajanut ensin satasen merkin ohi, joka ei ollut lumessa?
 
Rovaniemen hovioikeus on päätynyt muutama vuosi sitten samanlaiseen näkemykseen, toki siinä tapauksessa siellä merkissä oli juuri se 80:n rajoitus.

IS jutussa mersukuski ajoi 106km/h 80 alueella ja kyse ilmeisesti liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Käräjäoikeuden ja syyttäjän mukaan rovaniemeläismiehen olisi pitänyt päätellä liikennemerkin pyöreästä muodosta ja lähestyvästä risteysalueesta nopeusrajoitus.

Hovioikeuden mukaan tällaista päättelyä ei tässä tilanteessa ja suoralla nelosteillä voitu edellyttää. Lisäksi kuljettaja oli joka tapauksessa vähentänyt nopeuttaan 71 km/h:ssa, vaikka oli olettanut rajoituksen olevan 80 km/h.

Lisäksi jos kyseessä olisi ollut peltipoliisin sijasta perinteinen poliisin valvonta, niin sakkoa ei ehkä olisi kirjoitettu lainkaan. Hovioikeus: ”Perinteistä nopeusvalvontaa tehtäessä poliisi olisi todennäköisesti kumonnut hänelle määrätyn rikesakon liikennemerkin lukukelvottomuuden vuoksi. Automaattinen nopeudenvalvonta ei ottanut vastaavalla tavalla tapahtumahetken olosuhteita harkinnassa huomioon”.

Taasen IS Marsukuskin tarinassa kuski vetelee yli sen satasenkin mitä luuli rajoituksen olevan. Sää ei tainnut ollut erityisen hyvä, tai ainakin ajokaistojen välillä oli loskaa tai lunta... Mutta siinä kai väänettiin siitä oliko kyse liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, toisessa pienemmästä 11km/h ylinopeudesta.

Jos tuo aamulehden ai mennyt korkeimpaan, niin siinä ilmeisesti tärkeä hovioikeuden toteamus
”kaikissa liikennetilanteissa ei voida pitää liikenneturvallisuudenkaan kannalta perusteltuna, että ajoneuvon kuljettajalle asetettaisiin esimerkiksi velvollisuus pysäyttää ajoneuvonsa liikennemerkin puhdistamiseksi sen sisällön selvittämistä varten.

Tämä kai se pointti. eikä tämän osalta kai ole tullut muutoksia.

Ja mielipiteenä, jos kyse "Näkymättömästä" merkistä jossa esim rajoitus jota kortillinen aidosti voi uskoa olevan se mitä sen uskoo olevan. Tyyliin motari talvella satanen, valtatie 80km/h, eli samaa mieltä AL tulkinnan kanssa.

Ja merkitystä ilmeisesti silläkin että kyse automaattivalvonnasta, ja mersukuskin kohdalla nopeudentakia liikenenturvallisuuden vaarantamisesta. En tiedä oliko tuossa vain siitä kyse, vai myös ylinopeudesta. Ylinopeus ilmeisesti selvää. Kannattan sitä että automatiikka valvonnan "sakkojen" osalta pitää erityisesti pitää huoli että vastaajalla on mahdollisuus puolustaa ja sen puoleen riittävän helposti kääntyy asiat.

Mersukuski toki rangaistuksen ansaitsee, jos ylinopeutta ajo ja en yllättyisi jos ajoi ihan tahallaan yli satasta.
 
Ei nyt varsinaisesti ärsytä (ellei ole jo valmiiksi täysi parkkipaikka/-alue), mutta lumien tultua ihmiset eivät vaan osaa parkkeerata autojaan. Tai siis, saadaan se toki paikallaan pysymään kun itse autosta poistutaan, eli teknisesti ottaen sen jokainen osaa. Mutta heti kun lumet tulee, jätetään mystisiä metrin-puolentoista välejä viereisiin autoihin. Onkohan siinä joku pelko että autot itsestään liukuvat toisia kohti, ja pitää jättää siihen sitten pelivaraa? Juu aina voi olla että siinä on joku aiemmin pysäköinyt, sittemmin lähtenyt, ja kierre on valmis. Aika pitkälti säännönmukaista että (ainakin täällä) paikkojen määrä vähenee n. 30-40% lumien tultua kun jätetään aivan valtavia välejä viereisiin autoihin. Pari päivää sitten sain myös todistaa ns. kolmen jonoja parkkialueella. Eikö ihan oikeasti riitä näkökyky sinne muutaman metrin päähän näkemään että siellä toisen takana on jo auto, ettei motitettaisi ketään? Oli sellainen nätti 3x7 autoläjä. Eikä ollut autojen säilytysalue eikä mikään, vaan aivan tavallinen 2x7 (suunnilleen) parkkialueen pätkä. Nojuu, leipä elättää kaikenlaisia.
 
Kyllä tuossa tuli eilen pari kertaa itselle ei niin tuntemattomilla alueilla ihmeteltyä mikä se rajoitus on kun merkit lumen peitossa. Aika lonkalta joutui tuolla pienemmillä teillä vetämään jos oli peitossa. Osalla samankaltaisista teistä kun on 80kmh, seuraavalla 50kmh jne jne.

Oma ärsytyksen aihe eiliseltä. Aura/traktorikuskit. Meinasi mennä auto ja mahdollisesti kuskikin lunariin kun pihaa aurannut traktori veti auralevy takana pihalta suoraan eteen 60kmh alueella. Näin ettei edes pää kääntynyt kuskilla ennen kuin olisi ollut jo myöhäistä, jos en olisi saanut mentyä ohi vastaantulijoiden kaistalta.

@kuubalainen itsellä ollut joskus näitä ihania tilanteita missä tulee sopivasti joku valli, ruutu vähän kallellaan kanttariin tai toinen puoli ruutua jäässä, mikä tarkoittaa että jos haluat ruudusta, tarvitaan hiukan vauhtia. Siitä syystä olen itse joutunut vajaavetoisilla lukottomill jättämään hiukan enemmän väliä, jos en pääsekään vallin yli tai auto alkaa muuten puskea/liukua.
 
Ihmettelen suuresti jos luminen merkki alkaa riittämään selitykseksi ylinopeudesta tästä eteenpäin ja joka tilanteessa.
Tosin en vieläkään ymmärrä, että voit nykyään vedellä kameraan ihan miten sattuu, kunhan pidät huolen, että naama ei näy kunnolla.
 
Ei nyt varsinaisesti ärsytä (ellei ole jo valmiiksi täysi parkkipaikka/-alue)...
Välit ymmärtää, siis ne kohtuullisesta, otetaan sellainen perheparkin tila, niin on hyvä nousta autosta. Moni ruutu on epäkäytännöllisen kapea.

Silti samaa mieltä että jää olo ettei edes yritetä, paljon voisi tehdä niiden parkkipaikkojen suunnitteliat ja tilaajat, tehtäisiin ja suunniteltaisiin talvisiin oloihin, sulankin aikaa voisi helpottaa. Ei se välttämättä isoja rakkenelmia tarvi.
 
Ihmettelen suuresti jos luminen merkki alkaa riittämään selitykseksi ylinopeudesta tästä eteenpäin ja joka tilanteessa.
Tosin en vieläkään ymmärrä, että voit nykyään vedellä kameraan ihan miten sattuu, kunhan pidät huolen, että naama ei näy kunnolla.
Ketjussa linkattu Aamulehden juttuun. Maalikko tulkinta, jotain tukea pitää olla sille että merkki ei luettavissa, ja sen lisäksi jotain muutakin, että uskottavaa että tulkannut väärin rajoituksen ja sopivan nopeuden.

2 kaistaisella valtatiellä jos vetelee talvella satasta 80 yleisrajoitusalueella kameraan, niin vaikea usko menestykseen.

Motarilla turistina satasta 80 alueelle tuon mukaan voisi mennä läpi jos jotain uskottavaa tarinaa ettei merkki näkynyt ja reitillä aiemmin ollut s tiatasen kut.
 
Ihmettelen suuresti jos luminen merkki alkaa riittämään selitykseksi ylinopeudesta tästä eteenpäin ja joka tilanteessa.

Ei se "ala riittämään joka tilanteessa", mutta jos merkki nyt vaan sattuu olemaan täysin lumen peitossa niin eipä sille autoilija mitään mahda.

Sakon kiiston tueksi todisteena pitää toki olla kuva merkistä joko sinulta tai joltain muulta samaan aikaan sakon saaneelta. Esimerkiksi kaveri sai maksamansa sakon useita kuukausia myöhemmin takaisin, koska kyseisen aamun kaikki sakot peruttiin esitettyjen todisteiden valossa. Lisäksi partioiva poliisi käy ennen sakon kirjoittamista yleensä merkin tarkastamassa ja pyynnöstä aina. Kamera-autolla varmistavat merkit ennen pysäköintiä.

Oikeusturvaa nämä vain tuovat. Et sinä näillä anteeksi saa yleisnopeuksia tai edellistä merkkiä suurempia ylityksiä. Motarilla 100/120 ja maanteillä 80/100 riippuen vuodenajasta.
 
Ei se "ala riittämään joka tilanteessa", mutta jos merkki nyt vaan sattuu olemaan täysin lumen peitossa niin eipä sille autoilija mitään mahda.

Sakon kiiston tueksi todisteena pitää toki olla kuva merkistä joko sinulta tai joltain muulta samaan aikaan sakon saaneelta. Esimerkiksi kaveri sai maksamansa sakon useita kuukausia myöhemmin takaisin, koska kyseisen aamun kaikki sakot peruttiin esitettyjen todisteiden valossa. Lisäksi partioiva poliisi käy ennen sakon kirjoittamista yleensä merkin tarkastamassa ja pyynnöstä aina. Kamera-autolla varmistavat merkit ennen pysäköintiä.

Oikeusturvaa nämä vain tuovat. Et sinä näillä anteeksi saa yleisnopeuksia tai edellistä merkkiä suurempia ylityksiä. Motarilla 100/120 ja maanteillä 80/100 riippuen vuodenajasta.

Ei tarvii olla mitään kuvia.

Itse kiistin peltipoliisin sakon; ajaessani lappiin keskellä yötä minulle vieraalla tienpätkällä välähti peltipoliisi. Olikin ollut 60-alue normaaleiden 80-alueiden sijaan. Nopeusrajoitusmerkit aurattu umpeen, auton liikennemerkin tunnistus ei niitä tunnistanut eikä niistä saanut mitään selvää ellei ajanut kävelyvauhtia.

Olin asiasta oma-aloitteisesti yhteydessä poliisin liikennevalvontaan jo ennen kuin sain postissa mitään sakkoa. Sitten sakon saatuani "reklamoin" siitä ohjeiden mukaan ja se mitätöitiin ilman mitään valokuva / todistelija ( tms.) vaatimuksia.
 
Tämä ärsyttää kesät talvet. Talvella jää todisteet näkyviin ja silmät kiinni uria seuraten. Tätä tapahtuu todella (liian) paljon mm. rallitermein nyppy+vasen, jossa näkyvyys rajoitettu.

Muonionmutka_Milla_man.jpg


Miksi sitä ajolinjaa ei valita valmiiksi niin, että ei tarvitse liukkaalla kesken mutkan korjata tien oikeaan reunaan tai edes omalle kaistalle kun sieltä kuitenkin osuu usein vastaantulija kohdalle??
 
Nopeusrajoituksiin:

Eilen oli vissiin vähän liukasta ja ollut heikohko ajokeli muutenkin. Klo 17.30 ykköstietä Stadiin ajaessa kehä kolmosen sisäpuolella oli 80 rajoitus. Tämähän ei ketään tietenkään kiinnostanut, vaan bemaria paukkasi ohi vasemmalta ja oikealta ennen kuin ryysäsivät kiireellä kohti kehä ykköstä. Itselläkin oli ihan reilusti vauhtia, mutta edellä kun meni autoja lähempänä rajoitusnopeutta niin valojen vilkuttelua, perässä kiinni roikkumista ja mystistä vilkulla tilan pyytämistä saivat osakseen. Arviolta 110-120kmh tuntui monien mielestä olevan passeli ajonopeus keliin ja liikennevirtaan nähden.
 
Tuollaisen jälkeen rentoutuu kun katsoo youtubesta amerikkalaisen automaattivaihdekansan ajelua liukkailla...
 
Nopeusrajoituksiin:

Eilen oli vissiin vähän liukasta ja ollut heikohko ajokeli muutenkin. Klo 17.30 ykköstietä Stadiin ajaessa kehä kolmosen sisäpuolella oli 80 rajoitus. Tämähän ei ketään tietenkään kiinnostanut, vaan bemaria paukkasi ohi vasemmalta ja oikealta ennen kuin ryysäsivät kiireellä kohti kehä ykköstä. Itselläkin oli ihan reilusti vauhtia, mutta edellä kun meni autoja lähempänä rajoitusnopeutta niin valojen vilkuttelua, perässä kiinni roikkumista ja mystistä vilkulla tilan pyytämistä saivat osakseen. Arviolta 110-120kmh tuntui monien mielestä olevan passeli ajonopeus keliin ja liikennevirtaan nähden.

Sama juttu kaikilla kolmella isolla motarilla (Turku, Tampere, Lahti), joilla nopeusrajoitukset tipahtaa ~Kehä III tienoilla. Sitä ollaan niin vauhtisokeita, että jatketaan sillä samalla 100+ km/h rajoituksista, kelistä tai muistakaan olosuhteista välittämättä. Ainakin kolmostiellä on ollut aika usein tutka passissa siinä Kehä III sillan alla.
 
Tämä ärsyttää kesät talvet. Talvella jää todisteet näkyviin ja silmät kiinni uria seuraten. Tätä tapahtuu todella (liian) paljon mm. rallitermein nyppy+vasen, jossa näkyvyys rajoitettu.

Muonionmutka_Milla_man.jpg


Miksi sitä ajolinjaa ei valita valmiiksi niin, että ei tarvitse liukkaalla kesken mutkan korjata tien oikeaan reunaan tai edes omalle kaistalle kun sieltä kuitenkin osuu usein vastaantulija kohdalle??
Tässä on sentään 4 uraa.
Sitten kun löytyy vaan ne 3 uraa ja ulkokaarteen puoleinen kokee että hän tarttee ne 2 uraa (jotka oikoo ihan pirusti) niin on ollut kohtuu tiukkoja tilanteita.
Tosin samaa on ihan sulallakin kun tiessä ei ole keskiviivaa niin joillekin on hahmottaminen vaikeaa.
 
Ketjussa linkattu Aamulehden juttuun. Maalikko tulkinta, jotain tukea pitää olla sille että merkki ei luettavissa, ja sen lisäksi jotain muutakin, että uskottavaa että tulkannut väärin rajoituksen ja sopivan nopeuden.

2 kaistaisella valtatiellä jos vetelee talvella satasta 80 yleisrajoitusalueella kameraan, niin vaikea usko menestykseen.

Motarilla turistina satasta 80 alueelle tuon mukaan voisi mennä läpi jos jotain uskottavaa tarinaa ettei merkki näkynyt ja reitillä aiemmin ollut s tiatasen kut.

Kyllä esim. nelostiellä on montakin 2-kaistaista osuutta missä on talvirajoitustenkin aikaan satasen rajoitus, ja vastaavasti osuuksia joilla on 80 rajoitus vaikka voisi edellämainittuihin paikkoihin vertaillessa helposti niissäkin olettaa olevan satanen. Juuri viikonloppuna ajelin Oulusta etelään, ja sai kyllä lumisten merkkien takia useamman kerran ihmetellä mikähän rajoitus mahtaa tässä kohtaa olla. Eli ihan hyvin voisi sielläkin syntyä tuollainen Mersu-kuskin tapauksen kaltainen tilanne. Kameratolpat toki on useimmiten sijoiteltu sinne 80-alueille :think:
 
Kyllä esim. nelostiellä on montakin 2-kaistaista osuutta missä on talvirajoitustenkin aikaan satasen rajoitus, ja vastaavasti osuuksia joilla on 80 rajoitus vaikka voisi edellämainittuihin paikkoihin vertaillessa helposti niissäkin olettaa olevan satanen. Juuri viikonloppuna ajelin Oulusta etelään, ja sai kyllä lumisten merkkien takia useamman kerran ihmetellä mikähän rajoitus mahtaa tässä kohtaa olla. Eli ihan hyvin voisi sielläkin syntyä tuollainen Mersu-kuskin tapauksen kaltainen tilanne. Kameratolpat toki on useimmiten sijoiteltu sinne 80-alueille :think:
Joo, sori, olin liian eteläpainotteinen, pohjoisessa tosiaan taitaa olla 2-kaistaisillakkin (1+1) teillä satasen rajoituksia.

Ei se "ala riittämään joka tilanteessa", mutta jos merkki nyt vaan sattuu olemaan täysin lumen peitossa niin eipä sille autoilija mitään mahda.

Sakon kiiston tueksi todisteena pitää toki olla kuva merkistä joko sinulta tai joltain muulta samaan aikaan sakon saaneelta. Esimerkiksi kaveri sai maksamansa sakon useita kuukausia myöhemmin takaisin, koska kyseisen aamun kaikki sakot peruttiin esitettyjen todisteiden valossa. Lisäksi partioiva poliisi käy ennen sakon kirjoittamista yleensä merkin tarkastamassa ja pyynnöstä aina. Kamera-autolla varmistavat merkit ennen pysäköintiä.

Oikeusturvaa nämä vain tuovat. Et sinä näillä anteeksi saa yleisnopeuksia tai edellistä merkkiä suurempia ylityksiä. Motarilla 100/120 ja maanteillä 80/100 riippuen vuodenajasta.
Puhutko nyt kiinteistä pelitipoliisikameroista, vai liikkuvista ?

Jos ajaa kiinteääkameraan ja joskus saa postia/kutsun, niin vähän huono lähteä kuvaileen merkkejä, jolloin vähän isompi muistella ja kaivella säätietoja.

Aamulehden jutussa oli kuvat, toisessa ei tainnut olla, oikeusturvan kannalta mielipiteeni että jos jälkikäteen tulee lappua jostain automaattivalvonnasta, niin jos voi olla että merkki ei näkynyt, esim säähistoria, niin siirtäisin sen jäkeen vastatodistus palloa sakottajalle.
 
Kyllä esim. nelostiellä on montakin 2-kaistaista osuutta missä on talvirajoitustenkin aikaan satasen rajoitus, ja vastaavasti osuuksia joilla on 80 rajoitus vaikka voisi edellämainittuihin paikkoihin vertaillessa helposti niissäkin olettaa olevan satanen. Juuri viikonloppuna ajelin Oulusta etelään, ja sai kyllä lumisten merkkien takia useamman kerran ihmetellä mikähän rajoitus mahtaa tässä kohtaa olla. Eli ihan hyvin voisi sielläkin syntyä tuollainen Mersu-kuskin tapauksen kaltainen tilanne. Kameratolpat toki on useimmiten sijoiteltu sinne 80-alueille :think:
Itse ajelin 4-tietä Helsingistä Jyväskylään ja aika hyvin oli nekin peitossa. Muutamasta merkistä ei ollut mitään tietoa mitä niissä luki, mutta muista pystyi päättelemään, että lukeeko 100 vai ei, kun vähän keskittyi ja zoomas. Mut tosiaan sai ihan ajatuksella kattoa sen sijaan, että vaan sivusilmällä kerkeis vilkasemaan
 
Ei tarvii olla mitään kuvia.

Itse kiistin peltipoliisin sakon; ajaessani lappiin keskellä yötä minulle vieraalla tienpätkällä välähti peltipoliisi. Olikin ollut 60-alue normaaleiden 80-alueiden sijaan. Nopeusrajoitusmerkit aurattu umpeen, auton liikennemerkin tunnistus ei niitä tunnistanut eikä niistä saanut mitään selvää ellei ajanut kävelyvauhtia.

Olin asiasta oma-aloitteisesti yhteydessä poliisin liikennevalvontaan jo ennen kuin sain postissa mitään sakkoa. Sitten sakon saatuani "reklamoin" siitä ohjeiden mukaan ja se mitätöitiin ilman mitään valokuva / todistelija ( tms.) vaatimuksia.

Joo, toki en tarkoittanut että on joku sääntö kuville.

Ne peruu noita sakkoja myös ihan sillä, että useampi ilmoittaa kelistä jolloin uskovat kansalaisiakin. Ja kuten sanoin, Poliisi tekee ihan omavalvontaa huonoista keleistä.
 
Jos parkkiksella käännät suojatien merkin kohdalta oikealle, miten voit olettaa että käännät AJOradalle etkä kevlille? Varsinkin kun korotettu suojatie siinä mistä lähdet suojatien suuntaisesti ajamaan.
On se yks cittu.



@pulatunnus tällä tapaa.. Lisäsin kuvan. Musta nuoli, on se ajoreitti mistä pärisen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos parkkiksella käännät suojatien merkin kohdalta oikealle, miten voit olettaa että käännät AJOradalle etkä kevlille? Varsinkin kun korotettu suojatie siinä mistä lähdet suojatien suuntaisesti ajamaan.
On se yks cittu.
Suojatie tarinassa ilmeisesti, vasemman kuvan mukainen, ei oikean.
 

Liitteet

  • kuva_2023-12-03_140516367.png
    kuva_2023-12-03_140516367.png
    438,9 KB · Luettu: 89
Sama juttu kaikilla kolmella isolla motarilla (Turku, Tampere, Lahti), joilla nopeusrajoitukset tipahtaa ~Kehä III tienoilla. Sitä ollaan niin vauhtisokeita, että jatketaan sillä samalla 100+ km/h rajoituksista, kelistä tai muistakaan olosuhteista välittämättä. Ainakin kolmostiellä on ollut aika usein tutka passissa siinä Kehä III sillan alla.
Tampereella ja Hämeenlinnassa ainakin nuo muuttuvat rajoitukset on täysin pihalla olosuhteista. Kirkkaana talvipäivänä (kuten nyt tässä viikon alussa) lähes täysin jäätön/lumeton tie niin 80kmh.

Viimeviikon lopulla Hämeenlinnassa motarilla siihen Tiiriön jyrkkään kurviin olisi saanut ajaa 100kmh vaikka tie oli täysin jäässä.

Itse ainakin ajelen olosuhteiden mukaan, ei ole kauheasti tullut katseltua mitä noi muuttuvat rajotukset ovat mieltä liikenneolosuhteista.
 
Itse ainakin ajelen olosuhteiden mukaan, ei ole kauheasti tullut katseltua mitä noi muuttuvat rajotukset ovat mieltä liikenneolosuhteista.
Joo, ei ne muuttuvatkaan aina reagoi olosuhteisiin, vaikka usein niin tekevätkin (*. Sitten joku taulapää sitten hermostuu kun ajelee siihen kaarteeseen kelin mukaan ja osa on sitä mieltä että minimi on tikkarissa, varsinkin muuttuvassa tikkarissa.

Hämeenlinna kohdalla vanha motari ja siinä on motariksi aika tiukkoja kaarteita ja myös niitä ramppeja.

(*
Ymmärtääkseni niihin vaikuttaa useampi muuttuja, keli vain yksi, mutta toki huonon kelin pitäisi alentaa vaikka kaikki muut olisi korkeamman puolella. Hyvällä kelillä alennettu yleensä johtuu ihan muusta kuin kelistä, tausta syyt ei aina näy hetkellistä kohdalla olevalle kuskille.
 
Volvo vilkuttelee valoja kehä 3 että pitäisi väistää että herra pääsee ajamaan ylinopeutta, en väistänyt ja meni oikealta ohi ja kilometrin päässä oltiin rampilla peräkanaa :facepalm:
Sama setti aamulla mutta ulkomaan kilvissä olleen bemarin kanssa.
 
Ai, että kun ihmiset ovat niin helvetin itsekkäitä. Hyvä esimerkki on stadissa Haagan liikenneympyrä. Siinä kun on valot jokaisessa liittymässä niin joka minuutti joku vetää vanhoilla reilusti punaisiin jonon perässä. Kesällä fillarilla siitä läheltä ajaessa seurasin sitä touhua kun itse yleensä kuljen siitä vain autolla. Eipä poliisejakaan tunnu se enää kiinnostavan, sillä useasti nähnyt kun joku ajanut vanhoilla punaisten läpi ja maija samassa risteyksessä.
 
Viikonloppuna tapahtunutta: ajoin Kehä III:n 100 km/h rajoitusaluetta 103 km/h todellista nopeutta cruise päällä, olin ajanut jo hetken. Olen vasemmanpuoleisella kaistalla, takaa lähestyy auto ja siirryn oikealle kun sieltä vapautuu samanaikaisesti tilaa. Auto menee ohi, ja melkein heti ohi päästyään alkaa hidastaa vauhtia vaikka edessä ei ollut ketään, minun nopeus ei muuttunut. Ohittajan vauhti sen kuin hidastui eikä oikealla ollut autoja edessä niin menin ohi oikeanpuoleista kaistaa nopeutta muuttamatta.

Oikeanpuoleisella kaistalla lähestyi hitaampien autojen jono niin siirryin takaisin vasemmalle tämän äsken ohittaneen eteen (kuitenkin reilulla välillä, en puskurit hipoen niin että olisi voinut kivi lentää tms), jonka jälkeen tämä ohittaja jälleen kiihdytti vauhdin takaisin ja jäi roikkumaan minun takapuskuriin niin ettei edes ajovalot näkyneet taustapeilistä. Jatkoin samaa vauhtia kunnes oikeanpuoleiselta kaistalta vapautui väli ja siirryin sinne jolloin kanssa-autoilija kiihdytti kaukaisuuteen varmastikin sellaista nopeutta että olisi kortti lähtenyt.

Ei ihan riitä ymmärrys mikä tuossa oli ideana, ilmeisesti jollain perusteella olisi pitänyt lämpimikseen hidastaa vauhtia toisen autoilijan tahtiin...
 
Ai, että kun ihmiset ovat niin helvetin itsekkäitä. Hyvä esimerkki on stadissa Haagan liikenneympyrä. Siinä kun on valot jokaisessa liittymässä niin joka minuutti joku vetää vanhoilla reilusti punaisiin jonon perässä. Kesällä fillarilla siitä läheltä ajaessa seurasin sitä touhua kun itse yleensä kuljen siitä vain autolla. Eipä poliisejakaan tunnu se enää kiinnostavan, sillä useasti nähnyt kun joku ajanut vanhoilla punaisten läpi ja maija samassa risteyksessä.
Tuo on kyllä tyhmää, kun miettii mitä siinä voittaa aikaa vai onko siinä joku muu pointti (välinpitämättömyys), kun monin paikoin jäät niihin seuraaviin valoihin kuitenkin.
 
Tuo on kyllä tyhmää, kun miettii mitä siinä voittaa aikaa vai onko siinä joku muu pointti, kun monin paikoin jäät niihin seuraaviin valoihin kuitenkin.

Jep, tuossa ympyrässä olet nimenomaan seuraavissa valoissa seisomassa tai sitten urposti tukkimassa sen seuraavan vihreäksi muuttuneet liittymän.
 
Joo, tuo on toinen, että risteykseen pitää tunkea vaikka jono ei vedä ollenkaan ja sitten ei pääse nekään joille vaihtuu vihreä. Tuo on tuttua, kun yrittää ylittää Hämeentietä toiselta linjalta Hakaniemen torille päin.
 
Volvo vilkuttelee valoja kehä 3 että pitäisi väistää että herra pääsee ajamaan ylinopeutta, en väistänyt ja meni oikealta ohi ja kilometrin päässä oltiin rampilla peräkanaa :facepalm:
Turuntiellä ihan normaalia, kun kiireiset ja tärkeät insinöörit sekä tradenomit kaahaa kehä ykköseltä kakkoselle tai päinvastoin.
 
Volvo vilkuttelee valoja kehä 3 että pitäisi väistää että herra pääsee ajamaan ylinopeutta, en väistänyt ja meni oikealta ohi ja kilometrin päässä oltiin rampilla peräkanaa :facepalm:

Miksi edes olet vasemmalla kaistalla, jos olet kilometrin päästä menossa rampille? Et päästä? Siis ihan tahallaan kiusataksesi ajelit vasenta?
Vaikka kaikki (toivottavasti) meistä tietää, että tässä on road rage mahdollisuus? Ja useampi kommentoi tehneensä samaa?
 
Miksi edes olet vasemmalla kaistalla, jos olet kilometrin päästä menossa rampille? Et päästä? Siis ihan tahallaan kiusataksesi ajelit vasenta?
Vaikka kaikki (toivottavasti) meistä tietää, että tässä on road rage mahdollisuus? Ja useampi kommentoi tehneensä samaa?
Tuo on kyllä tosi yleistä että ajetaan sitä vasenta kaistaa "koko matka" vaikka ei olla ketään ohittamassa, eikä tunnu olevan mikään kiire.
Tuntuu monesti että se on tosi kova paikka kun joku ajaa ylinopeutta ja ohittaa.
 
Tuo on kyllä tosi yleistä että ajetaan sitä vasenta kaistaa "koko matka" vaikka ei olla ketään ohittamassa, eikä tunnu olevan mikään kiire.
Tuntuu monesti että se on tosi kova paikka kun joku ajaa ylinopeutta ja ohittaa.

Niin ja sitten tehdään kiihtyneessä tilassa huonoja päätöksiä, ajetaan ohi oikealta, koukataan pieneen tilaan tai pyritään ohi ajoradan ulkopuolelta.

Massat isoja, nopeudet suuria ja sitten ollaankin pientareella ihmettelemässä ala kolme kuollutta, pari vakavasti loukkaantunut ja kerrotaan poliisille, minulla oli oikeus...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 930
Viestejä
4 615 386
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom