Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No siis jos tuosta on menossa ykköstielle, niin ei tarvitse kertaakaan vaihtaa kaistaa, kun on valinnut sen vasemmanpuoleisimman ennen ympyrää, eli sen mikä sinne myös opastaa ja ne kyltit on aika paljon ennen jo luettavissa.

Se kaista toki vaihtuu sisimmäksi siinä Leppävaara/pitsku liittymän kohdalla, mutta siinä on myös aivan uudet kaistamaalaukset tällähetkellä eikä sen ajaminen oikein onnistu siltikään joiltain.
Kyllä, jos tietää ettei tarvitse vaihtaa kaistaa, niin asia on simppeli. Ekaa kertaa ajaen siinä tulee ihan helvetillinen tykitys niitä kylttejä, kun liittymät on niin lähekkäin. Ja tuo Leppävaaran vasen-oikea siirtymä ei ole todellakaan mikään itsestään selvä triviaali juttu, kun muutkin ajaa miten sattuu ja kohdassa on kaistoja lukuisia. Uusilla kaistamerkinnöillä se on varmaan ihan ok, mutta noilla liikennemäärillähän ne on hetkessä pois. Rauhassa näytöltä katsoen on helppo hahmottaa mihin menee, mutta liikenteessä muiden ympäröimän tilanne on eri. Mahdoton paikka: Ei. Huonoa suunnittelua: Ehdottomasti kyllä.
 
Kyllä, jos tietää ettei tarvitse vaihtaa kaistaa, niin asia on simppeli. Ekaa kertaa ajaen siinä tulee ihan helvetillinen tykitys niitä kylttejä, kun liittymät on niin lähekkäin. Ja tuo Leppävaaran vasen-oikea siirtymä ei ole todellakaan mikään itsestään selvä triviaali juttu, kun muutkin ajaa miten sattuu ja kohdassa on kaistoja lukuisia. Uusilla kaistamerkinnöillä se on varmaan ihan ok, mutta noilla liikennemäärillähän ne on hetkessä pois. Rauhassa näytöltä katsoen on helppo hahmottaa mihin menee, mutta liikenteessä muiden ympäröimän tilanne on eri. Mahdoton paikka: Ei. Huonoa suunnittelua: Ehdottomasti kyllä.
Siis ensimmäinen kyltti joka osoittaaa ykköstielle menevän kaistan on 700 metriä ennen koko liikenneympyrää, kun pääsee liikenneympyrään, siinä on koko matkan maalaukset tiessäkin mihin se kaista menee. Ja kyllä, talvella nuo ei näy jne., mutta jos kaikkien ollessa näkyvissä ei tuon ajaminen onnistu, niin vika on kyllä jossain muualla kuin merkinnöissä.

Se taas ei ole mikään oikeutus ajella miten sattuu kun muutkin, ja jollei kykene liikenteessä muiden ympäröimänä ajamaan ilman hermoilua, kannattaa varmaan miettiä vähemmän ruuhkaisina aikoihin ajelua ja kokemuksen keräämistä, ettei hermoile.

Itse ketjun aiheeseen, olipa eilen Kehä1:sellä joku maanteiden kuningas mersullaan. Tuli Konalan rampista, vilkku päälle ja kaistanvaihtoa suorittamaan samantien kun viheralue loppuu, eli hienosti suoraan sulkuviivan yli ja vähät välittämättä, että siinä on auto vierellä. No ei sentään kylkeen tullut vaan jarrutti taakse vilkuttelemaan valoja. Ei voi ymmärtää, edessä ja takana oli tilaa vaikka muille jakaa mutta sankari koittaa tulla kylkeen ja raivostuu, kun en väistä.
 
Eilen sai taas ihmetellä motarilla. Vakkarissa 105 ja saavutin hitaasti edellä ajavaa (taas) Toyotaa. Riittävän lähellä vaihdoin vasemmalle mennäkseni ohi, mutta kun olin melkein rinnalla, niin aloinkin jäädä jälkeen. Nostin 110:n, mikä riitti taas hetkeksi siihen, että pääsi rinnalle. Ohi ei kuitenkaan ollut asiaa, vaan piti nostaa 115 ja lopulta 120, että pääsi ohi.

Pienen hetken Toyota tosiaan tulikin about tuota vauhtia perässä, mutta aika nopeasti hyytyi ja sai vaihtaa vakkarin takaisin 105. Aina jaksaa hämmentää tämä ilmiö...
 
Viimeksi muokattu:
Eilen sai taas ihmetellä motarilla. Vakkarissa 105 ja saavutin hitaasti edellä ajavaa (taas) Toyotaa. Riittävän lähellä vaihdoin oikealle mennäkseni ohi, mutta kun olin melkein rinnalla, niin aloinkin jäädä jälkeen. Nostin 110:n, mikä riitti taas hetkeksi siihen, että pääsi rinnalle. Ohi ei kuitenkaan ollut asiaa, vaan piti nostaa 115 ja lopulta 120, että pääsi ohi.

Pienen hetken Toyota tosiaan tulikin about tuota vauhtia perässä, mutta aika nopeasti hyytyi ja sai vaihtaa vakkarin takaisin 105. Aina jaksaa hämmentää tämä ilmiö...
Minulle kävi sama ilmiö toissapäivänä kahdesti. Polkaisu puoleentoistasataan lopetti virhetoiminnan kummallakin kerralla
Edit. en siis vaihtanut oikealle mennäkseni ohi, vaan ajoin vasemmalla.
 
Edit, kuvio korjaantu.

Eilen sai taas ihmetellä motarilla. Vakkarissa 105 ja saavutin hitaasti edellä ajavaa (taas) Toyotaa. Riittävän lähellä vaihdoin vasemmalle mennäkseni ohi, mutta kun olin melkein rinnalla, niin aloinkin jäädä jälkeen. Nostin 110:n, mikä riitti taas hetkeksi siihen, että pääsi rinnalle. Ohi ei kuitenkaan ollut asiaa, vaan piti nostaa 115 ja lopulta 120, että pääsi ohi.

Pienen hetken Toyota tosiaan tulikin about tuota vauhtia perässä, mutta aika nopeasti hyytyi ja sai vaihtaa vakkarin takaisin 105. Aina jaksaa hämmentää tämä ilmiö...
Ärsyttäviä, ja ei pelkästään Toyota kuskin juttu. Jalkakaasulla ajavilla voi kuvitella vaihtelua, mutta tuota myös autoissa joissa pitäisi olla toimiva vakari.

Jos vauhti kasvaa sille tasolle että toteaa että voi jäädä taakse, niin osalla sitten se menohalu hiipuu.
 
Viimeksi muokattu:
Oikealle ?
Toyota ajoi vasemmalle, "ohituskaistalla", en tiedä mitä kuskin päässä liikku, mutta aika usein kyse motarilla siitä että yrittää lisätä vauhtia, ettei jää tulpaksi, eli ajatus että oikealta ei saa ohittaa.

Pahoittelut, vasemmalle toki. Korjattu.
 
Siis ensimmäinen kyltti joka osoittaaa ykköstielle menevän kaistan on 700 metriä ennen koko liikenneympyrää, kun pääsee liikenneympyrään, siinä on koko matkan maalaukset tiessäkin mihin se kaista menee. Ja kyllä, talvella nuo ei näy jne., mutta jos kaikkien ollessa näkyvissä ei tuon ajaminen onnistu, niin vika on kyllä jossain muualla kuin merkinnöissä.
Eli toteat itsekin ongelman olevan jatkuva, koska talvi vie puolet ajasta merkinnät ja siinä kriittisessä vasemmalta oikealle paikassa kaistamerkintöjen kestossa puhutaan hyvin lyhyestä ajasta, kun maalausten yli on valtava liikenne. Ihan turha viitata johonkin 700 m päässänolevaan kylttiin, kun ongelma on kaistojen poukkoilu ympyrässä ja liian lähekkäin olevat liittymät ja siitä seuraava valtava kylttitulva sellaiselle kuskille, joka niitä joutuu katsomaan. Tahallaan dynaamisesti ajavat ovat yksi osa ongelmaa, mutta ko. paikka on ihan aidostikin hankala/vaativa.
 
Eli toteat itsekin ongelman olevan jatkuva, koska talvi vie puolet ajasta merkinnät ja siinä kriittisessä vasemmalta oikealle paikassa kaistamerkintöjen kestossa puhutaan hyvin lyhyestä ajasta, kun maalausten yli on valtava liikenne. Ihan turha viitata johonkin 700 m päässänolevaan kylttiin, kun ongelma on kaistojen poukkoilu ympyrässä ja liian lähekkäin olevat liittymät ja siitä seuraava valtava kylttitulva sellaiselle kuskille, joka niitä joutuu katsomaan. Tahallaan dynaamisesti ajavat ovat yksi osa ongelmaa, mutta ko. paikka on ihan aidostikin hankala/vaativa.
Ei, vaan totean ongelman olevan kuljettajissa, jotka eivät edes kaikkien merkintöjen näkyvissä ollessa kykene niiden mukaan ajamaan. Toisaalta en nyt tiedä puhutaanko me edes samasta ympyrästä, koska ei tuossa kyllä puolet ajasta merkinnät ole piilossa talven takia, enkä tosin nyt ihan tiedä koska viimeksi olet tuosta ajanut, vai koetaanko me kylttitulvat jne ”hiukan” erilailla.

1700818854767.jpeg
 
Ei, vaan totean ongelman olevan kuljettajissa, jotka eivät edes kaikkien merkintöjen näkyvissä ollessa kykene niiden mukaan ajamaan. Toisaalta en nyt tiedä puhutaanko me edes samasta ympyrästä, koska ei tuossa kyllä puolet ajasta merkinnät ole piilossa talven takia, enkä tosin nyt ihan tiedä koska viimeksi olet tuosta ajanut, vai koetaanko me kylttitulvat jne ”hiukan” erilailla.

1700818854767.jpeg
Kuvassa esim voimalinjan alla vasemmassa alareunassa, sisältä ulospäin, Sisin: nuolisuoraan, Keskellä: nuolisuoraan ja oikealle, ja oikealla: nuoli oikealle. Sisemmät nuolisuoraan merkit vievät toki ihan eripaikkoihin ja perään sulkuviiva, sulkuviivan jälkeen risteys. Ne kaistanvaihto ikkuna ovat aika pieniä, jos vauhdikasta liikennettä.

Sisintä kaistaa voisi toki ajaa yhden tai useamman opetuskierroksen missä miettii reitin, kaistanvaihto paikkoineen. Sisältä toki ajautuu luonnostaa ulospäin. kunhan muistaa varo muita.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan totean ongelman olevan kuljettajissa, jotka eivät edes kaikkien merkintöjen näkyvissä ollessa kykene niiden mukaan ajamaan. Toisaalta en nyt tiedä puhutaanko me edes samasta ympyrästä, koska ei tuossa kyllä puolet ajasta merkinnät ole piilossa talven takia, enkä tosin nyt ihan tiedä koska viimeksi olet tuosta ajanut, vai koetaanko me kylttitulvat jne ”hiukan” erilailla.

1700818854767.jpeg
Selkeästi sinä ajat siitä jatkuvasti ja minä kerran-pari vuoteen. Ihan eri tilanne. Sama se Finnoon ympyrässä on, helppo hahmottaa mihin menee, kun ajaa päivittäin, mutta vieraalle kamala paikka jos on vähääkään muuta häiriötä. Ilmakuvassa ympyrä on hyvin helppo hahmottaa ja aikaa on. Tosin tässäkin rauhassa katsoessa onhan tuo nyt vitun sekava kohta meneekö sisältä suoraan vai kääntyykö ympyrään vasemmalle. Vrt. edellinen liittymä, jossa ei ole sisältä-ulos aivopierua.
1700823396583.png
 
Eilen sai taas ihmetellä motarilla. Vakkarissa 105 ja saavutin hitaasti edellä ajavaa (taas) Toyotaa. Riittävän lähellä vaihdoin vasemmalle mennäkseni ohi, mutta kun olin melkein rinnalla, niin aloinkin jäädä jälkeen. Nostin 110:n, mikä riitti taas hetkeksi siihen, että pääsi rinnalle. Ohi ei kuitenkaan ollut asiaa, vaan piti nostaa 115 ja lopulta 120, että pääsi ohi.

Pienen hetken Toyota tosiaan tulikin about tuota vauhtia perässä, mutta aika nopeasti hyytyi ja sai vaihtaa vakkarin takaisin 105. Aina jaksaa hämmentää tämä ilmiö...
Tuo nyt on todella yleinen ilmiö ja koskee kaikkia merkkejä. Ihmeellisintä on kun ruuhkassa ajaa vasenta kaistaa, joka menee hieman nopeampaa kuin oikea, alkaa se ohitettava nostaa vauhtia kunnes turvaväli edellä ajavaan on metri.

Oma "ennätys" on kun 100 rajoituksella edellä meni peräkärryä vetävä auto 80 km/h (oli tuohon aikaan vielä rajoitus kärryn kanssa.) Tuli ohituskaista niin se painoi kaasun pohjaan ja piti ajaa 140 ennen kuin pääsin ohi. Ohituskaistan päätyttyä jäi hetkessä kauas taakse, vaikka itsekin laskin nopeuden 110. Hidasti varmaan taas siihen 80 km/h.

Toinen kilpaa ajamisen muoto on kun ruuhkassa jää pois pääväylältä niin rampille päästyä kaasu pohjaan, että pääsee näyttämään muille, miten se oma romu kulkee. Sitten jarrut pohjaan rampin päässä :facepalm:
 
Selkeästi sinä ajat siitä jatkuvasti ja minä kerran-pari vuoteen. Ihan eri tilanne. Sama se Finnoon ympyrässä on, helppo hahmottaa mihin menee, kun ajaa päivittäin, mutta vieraalle kamala paikka jos on vähääkään muuta häiriötä. Ilmakuvassa ympyrä on hyvin helppo hahmottaa ja aikaa on. Tosin tässäkin rauhassa katsoessa onhan tuo nyt vitun sekava kohta meneekö sisältä suoraan vai kääntyykö ympyrään vasemmalle. Vrt. edellinen liittymä, jossa ei ole sisältä-ulos aivopierua.
1700823396583.png
Tuostako tämä juttu muuten lähti, ainakin sopis se kun joku oli ulommalta kaistalta jatkanut ympyrään, viereisellä olevan kertojan eteen joka oli suoraan ajamassa (poistumassa ympyrästä)



Mutta jos tuossa sijoittaa kuskin paikalla tuohon kuvan vasempaan reunaa ulkokehälle päättyvän sulkuviivan kohdalle, niin mites siitä loikitaan "ruuhkassa" tuonne mustanauton perään. Risteyksessä tehdään kaistanvaihtoja? joe ei niin käytännössä ajetaan suoraan pois ympyrästä ja otetaan vauhtia vähän kauempaa. Ihmetellään navikaattorin ohjeita.
 
Tossa Haagan ympyrässä sekoilussahan on hauskaa sekin, että vaikka turistit ei tiedä niin kahdesta perättäisestä liittymästä pääsee melkein aina suht vähällä kiertämisellä samaan paikkaan. Siis jos haluat turunväylälle niin voit ajaa sinne Pitskun liittymästäkin, jos haluat Pasilan suuntaan niin Munkkiniemen liittymästäkin onnistuu, ja Vihdintieltä pääsee kääntymään Pitskun suuntaan heti ekasta risteyksestä Valimon läpi.
 
Tohon johdannaisena nostan taas eilen todistetun ajelen tässä vasemmalle kääntyvää/Vain Busseille kaistaa ohi risteyksestä ollakseni valmiina oikealla kaistalla seuraavaan risteykseen. Hakamäentiellä Länsi-Pasila - Itä-Pasila liittymäpari tällainen ikuinen helmi.
 
Ympyrään ympyränuolet niin kaikilla on kivempaa. Yksinkertaisten nuolten kanssa tieto sopivasta kaistasta tulee myöhemmin.

Tuusulanväylällä rempattiin hiljaittain yksi ympyrä turboksi. Samalla saatiin uudet opasteet.

vapaastihengittävä.png
turbo.png
 
Ajan tuosta Haagan ympyrästä muutaman kerran kuukaudessa, ja nyt se on kohtuullisen selvä kun ratikkaremontit on valmiina, mutta tarkkanahan siinä pitää olla opasteiden, liikennevalojen ja kaistamerkintöjen kanssa. Tuota monessa paikassa mainitaan Helsingin vaikeimpana liikennepaikkana, mutta mielestäni maine on vain puoliksi ansaittu, toinen puoli lienee sitä että noin isot ja monihaaraiset kiertoliittymät ylipäätään ovat täällä harvinaisia. Jos tuossa sattuu vaikka poistumaan väärästä liittymästä, niin ei siinä missään suunnassa kovin paljon mene aikaa hukkaan, jos kiertää vaihtoehtoista reittiä tai tekee sopivassa paikassa uukkarin ja yrittää uudelleen. Mieluummin siis niin kuin alkaa tehdä jotain paniikkiliikkeitä ympyrässä.
 
Minussa Haagan ympyrässä on sekavinta, kun laittamassani paikassa ja taitaa seuraavassakin liittymässä olla sama, että sisältä mennään ulos ja samassa kohtaa vielä oma kaista haaraantuu. Sen lisäksi muut kaistat alkavat ja reitit menevät oman kaistan läpi. Ylhäällä 3-5 kylttiä monella tekstillä. Kaikki tämä noin 100 m matkalla raskaassakin liikenteessä, jossa porukka poukkoilee. Maailman helpoin paikka ajaa oikein jos tietää ennalta miten kaistat menee. Jos et tiedä ja navikin vielä huutaa taustalla, niin...
 
Muistan kun ikiaikoja sitten silloinen tyttöystävä oli tulossa mun luo ja odotin sitä Haagan shellin pihalla. Aikana ennen mitään navigaattoreita siis. Pari kunniakierrosta veti pohjille ja mie yritin puhelimessa rauhallisesti neuvoa että ”NYT seuraavasta ulos”
 
Kun Haagan ympyrään tullaan Hakamäentien/Messukeskuksen/Bussivarikon suunnasta, niin siinähän vähän ennen ympyrää haarautuu oikealle yksi kaista lisää. Kahdelta oikeanpuoleisimmalta kaistalta pääsee Vihdintielle/Konalaan. Ei ole kerta tai kaks, kun siinä on joku sekottanu millä kaistalla ajaa ja kiilaa eteen. Lumettomaan aikaan.

Toinen klassinen tossa on kun jotkut tulee Munkkiniemen suunnasta sisäkaistaa ja tajuaa vasta viime hetkellä, että ei perkele väärä kaista. Aika surutta sieltä jengi painaa (näennäisesti) mitään katselematta. Osa varmasti kerkeää vilkasemaan, ettei kiilaa kenenkään eteen, mutta useamman äkkijarrutuksen on tossa saanu todistaa, kun joku hyökkääkin sieltä sisimmältä kaistalta ulos. Joskus jos tuun ite sieltä Munkkiniemen suunnasta punaisiin valoihin (ja miksei joskus vihreisiinkin, jos oikealla pitkä jono) ja se vasen kaista on tyhjä, joka vie tolle sisimmälle kaistalle ja pääsen näin jonon kärkeen, niin otan sen. Siinä käytännössä aina kerkeää ympyrän sisällä vaihtamaan kaistaa ennen poistumista. Ajoissa vilkku päälle, niin yleensä joku kohtelias tekee tilaa, jos nyt meinaisikin mennä tiukille. Mä kyllä jotenkin ymmärrän sen ajatuksen miten jotkut vahingossa päätyy väärälle kaistalle. Jos on poistumassa vasta kolmannesta liittymästä, niin "täytyyhän sen olla toi vasen kaista? Täytyyhän?"
 
Tässä tuli viikonloppuna ajettua nelostietä useamman sata kilometriä, ja oli taas jänniä tapahtumia. Eniten ihmetyttää (jälleen kerran, ja aina) se perässä roikkuminen. Ensimmäinen tapahtui Lahden motarilla, kun siinä parin auton kanssa ohitettiin jonoa ohituskaistalla. Nopeuseroa ohitettaviin oli ~20km/h, mutta eihän se sekunnissa mene. Itse tykkään turvallisuudesta, eli pidän turvavälin (adaptiivinen vakkari hoitaa sen mukavasti) edelläni ajavaan. Eiköhän siinä liimaudu lippisaudisti takapuskuriin niin ettei ajovaloja näy, enkä edes liioittele. En siinä raivoa kehitellyt, mutta en vaan ymmärrä. Ei me siihen oikealle olisi voitu vaihtaa, mutta pitää näyttää kuka on "kunkku"?

Vastaavaa tuolla maanteilläkin näkyi. Pitkä possujuna, ja roikutaan metrin päässä. Eihän siitä näe vastaantulevia yhtään, ja sitten käytetään pirssiä vastaantulevien kaistalla kun pitää sadan metrin välein kurkkia ehtisikö ohi. Ehkä olen vaan tyhmä mutta en mä näitä sankareita vaan ymmärrä. Ei juurikaan omassa perässäni kukaan roikkunut, ainakaan sen jälkeen kun näkivät että "oho tuohan ohittelee", mutta heti kun minusta pääsee ohi niin seuraavan pakokaasuja haistelemaan. Sitä on huomannut että reilulla turvavälillä se ohittaminen ilman ohituskaistoja on niin paljon helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa. Mutta kai siinä tulee sellanen illuusio että kun ollaan se parikymmentä metriä edempänä ni ollaan kuin oltaisi ohitettu jo? Itse turvavälillä näen ilman "kurkkimista" tuleeko vastaan autoja, ja tietäen oman auton kiihtyvyyden, saan helposti kerättyä ohitusnopeuden jo omalla kaistalla, ja se ei montaa sekuntia vie kun ohitus on suoritettu.

En näistä raivostu tai provosoidu, mutta harmittaa kun turvallisuudesta ja järjenkäytöstä ei ole tietoakaan. Usein siinä on muitakin kärsijinä kuin se perseilijä. Olisikin että vain perseilijälle sattuu, mutta usein sattuu muitakin leukaan jos odottamatonta tapahtuu. Nojuu, samaa laulua täällä kuin aina.
 
Selkeästi sinä ajat siitä jatkuvasti ja minä kerran-pari vuoteen. Ihan eri tilanne. Sama se Finnoon ympyrässä on, helppo hahmottaa mihin menee, kun ajaa päivittäin, mutta vieraalle kamala paikka jos on vähääkään muuta häiriötä. Ilmakuvassa ympyrä on hyvin helppo hahmottaa ja aikaa on. Tosin tässäkin rauhassa katsoessa onhan tuo nyt vitun sekava kohta meneekö sisältä suoraan vai kääntyykö ympyrään vasemmalle. Vrt. edellinen liittymä, jossa ei ole sisältä-ulos aivopierua.
1700823396583.png
Ajan tästä ja Finnoon ympyrästä usein, enkä tajua mitään siitä mistä täällä on puhuttu. Itse olen selvinnyt loistavasti normaaleja risteys- ja kaistanvaihtosääntöjä noudattamalla. Ehkä ollut onnea matkassa, en tiedä. Monien kirjoitukset aiheesta kuulostaa hyvin sekavilta.
 
Varmistetaan nyt vielä se että eihän Suomessa ole tuplakaistaisen ympyrän sisäkaistalla mitään etuajooikeutta? Eli katkoviivoitetulla osuudella saa vaihtaa kaistaa, mutta vaihtajan täytyy hakea sopiva kohta? vs. jossain maissa missä ympyrän sisältä saa hyökätä ulos ja ulkona olevat väistää.

1701069357239.png
 
En ymmärrä tuon Finnoon ympyrän vaikeutta. Katsot opasteesta ja otat sen kaistan joka kertoo mihin olet menossa -> aja sinne sitä kaistaa pitkin. Ei siinä tarvitse vaihtaa kaistaa tai edes miettiä kenellä on väistämisvelvollisuus sitä tehdessä.
 
Itselle meinas tulla oikeaan kylkeen auto pitskusta tässä kohtaa:

Olin keskimmäisellä kaistalla kääntymässä munkkaan/keskustaan. Tällä kaistalla saa ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Olin kääntymässä oikealle liittymästä.
Väistin oman kaistani äärivasempaan reunaan, jottei kolahda. Koska oikealta puoleltani auto alkoi kääntyä Pasilaan päin, kaistalta, josta ei saa ajaa suoraan, vaan on käännyttävä oikealle.

Ja sormilla selittäminen oli siinä skodassa vahvasti läsnä. Varmaan kiittelivät minua että tukin kaistaa.

Taas meinasi kolista aamuliikenteessä koska kanssa-autoilijat eivät osaa ajaa oikeilla kaistoilla. Haagan liikenneympyrässä Pitäjänmäen suunnasta tarkoitus oli ajaa Munkkiniemen suuntaan.

Viereen oikealle puolelle ilmestyi oranssi paku kaistalle joka vain ja ainoastaan kääntyy Munkkiniemeen. Itse olin kaistalla joka kääntyy Munkkiniemeen tai jatkaa suoraan Haagan suuntaan ulommaista kaistaa. Minä sinisenä ja tarkoitus oli ajaa noin. Oranssi paku päätti sitten ilman vilkkua tuosta koukatakin Haagan suuntaan ja minulla vilkku oikealle ja jo kääntämässä nokkaa kohti Huopalahdentietä. Oli taas senteistä kiinni ettei kolissut.

Liikenneympyrä.png

Kappas, samassa paikassa minulla oli aivan sama läheltäpiti tilanne, mutta henkilöautonkanssa. Opasteet kuiten ovat erittäin selvät siellä kaistan yläpuolella. Toi keltainen kääntyminen, ei ole opasteiden mukaista ja ihan päin metikköä ajojärjestyksen kannalta.
 
En ymmärrä tuon Finnoon ympyrän vaikeutta. Katsot opasteesta ja otat sen kaistan joka kertoo mihin olet menossa -> aja sinne sitä kaistaa pitkin. Ei siinä tarvitse vaihtaa kaistaa tai edes miettiä kenellä on väistämisvelvollisuus sitä tehdessä.
Vaikeus varmaankin näissä tulee siitä, että pitäisi keskittyä ajamiseen, kyltteihin jne., eikä puhelimen räpläämiseen tai vastaavaan. Lisäksi ilmeisesti katkoviivoituksen merkitys on osalla aivan hukassa.
 
Ajan tästä ja Finnoon ympyrästä usein, enkä tajua mitään siitä mistä täällä on puhuttu. Itse olen selvinnyt loistavasti normaaleja risteys- ja kaistanvaihtosääntöjä noudattamalla. Ehkä ollut onnea matkassa, en tiedä. Monien kirjoitukset aiheesta kuulostaa hyvin sekavilta.
Ekalla kerralla onnea ja seuraavalla kerralla kokemusta ja muiden varomista.

Tärkeää on se miten ympyrään saapuu, ja riittävä käsitys mistä poistuu ja miten.
 
Finnoon ympyrä on kyllä helppo kun siinä on opasteet ja se on niin pieni, että helppo hahmottaa. Jo ympyrään tulessa näkee kaikki poistumisreitit ja ajolinjan voi suuniitella päässä valmiiksi kuten yleensä muissakin ympyröissä.

Haagan ympyrän isoin ongelma on sen julmettu koko. Puoli ympyrää kun olet ajanut, niin suuntavaisto on jo sen verran sekaisin, ettei intuitiolla pysty kääntymään oikeasta liittymästä vaan pitää katsoa opasteita tai muita maamerkkejä.
 
Varmistetaan nyt vielä se että eihän Suomessa ole tuplakaistaisen ympyrän sisäkaistalla mitään etuajooikeutta? Eli katkoviivoitetulla osuudella saa vaihtaa kaistaa, mutta vaihtajan täytyy hakea sopiva kohta? vs. jossain maissa missä ympyrän sisältä saa hyökätä ulos ja ulkona olevat väistää.

1701069357239.png
Opetettu että "ympyrä" on ihan normaali tie risteyksineen, suorasta eroaa siinä että kaartuu vasemmalle.

Lisäksi opetettu erikseen että kaistanvaihtaja väistää, ajoissa vilkku ja sopivan välin katsominen, muut toki helpottaa.

No sisällä etuoikeus viesti koski jotain ulkomaata, ja ihan kaikki tulkinnatkaa siitä olleet kiistattomia.


Sehän kuvankin ympyrässä hämää että kaistoja menee vähän miten sattuu, sisä kaista meneekin ulkokaistalle (esim tuossa piirtämiesi autojen takan). ja katkoviivaa menee ristiin rastiin.
 
Kuvassa esim voimalinjan alla vasemmassa alareunassa, sisältä ulospäin, Sisin: nuolisuoraan, Keskellä: nuolisuoraan ja oikealle, ja oikealla: nuoli oikealle. Sisemmät nuolisuoraan merkit vievät toki ihan eripaikkoihin ja perään sulkuviiva, sulkuviivan jälkeen risteys. Ne kaistanvaihto ikkuna ovat aika pieniä, jos vauhdikasta liikennettä.

Sisintä kaistaa voisi toki ajaa yhden tai useamman opetuskierroksen missä miettii reitin, kaistanvaihto paikkoineen. Sisältä toki ajautuu luonnostaa ulospäin. kunhan muistaa varo muita.
Haagan ympyrän hienous onkin siinä, ettei sisintä kaistaa pysty ajamaan "opetuskierrosta" vaan ympyrässä menee kaistat spiraalina, joten se ajattaa ulos ympyrästä, jos kaistaa ei vaihda vasemmalle. Spoilerissa kuva.
1700818854767.jpeg
 
Liikenneympyröissä (sekä maantiellä ohittamisen vaikeutena) ehkäpä konkretisoituu nykypäivän keskivertoisen autoilijan hölmöys, osaamattomuus tai jopa suoranainen typeryys. Oikeasti ei osata juuri mitään ja normaalisti ajaessa A -> B keskitytään aivan muuhun kuin auton kuljettamiseen tai liikenteeseen. Oli kyseessä sitten radio, podcast, äänikirjat, puhelu, kyytiläisen kanssa juttelu - whatever. Eli ei keskitytä ajamiseen, "ei ajeta". Sitten kun eteen tulee yllättävä tai edes haasteellinen tilanne niin ollaan aivan solmussa, koska edelliset 200-500-1000km (useiden päivien - jopa viikkojen ajan) ollaan vain menty "autopilotilla" äänikirjoja tai podcasteja kuunnellen.

Tätä se nykypäivän automatiikka ja teknologia käytännössä on. Ajamisen helppoutta siten, ettei sitä (ajamista) tarvitse enää edes ajatella.

Näistä syistä johtuen ei tulisi mieleenkään ajaa kuten @Sonic Empire ajoi postauksessaan, eli ajaa tuossa ikään kuin "keskikaistan tai ohituskaistan kautta poistuvien kaistalle":


-Takuuvarma tapa saada jossain vaiheessa joku hölmöläinen kylkeen. Toki jos haluaa viallista autoa vakuutusyhtiön piikkiin niin toistaa tuota ryhmittäytymistä vaikkapa kuukauden ajan tossa kyseisessä Haagan liikenneympyrässä -> saa aivan varmasti auton korjaamolle, vanhemman kätevästi jopa lunariin :geek:
 
Näistä syistä johtuen ei tulisi mieleenkään ajaa kuten @Sonic Empire ajoi postauksessaan, eli ajaa tuossa ikään kuin "keskikaistan tai ohituskaistan kautta poistuvien kaistalle":


-Takuuvarma tapa saada jossain vaiheessa joku hölmöläinen kylkeen. Toki jos haluaa viallista autoa vakuutusyhtiön piikkiin niin toistaa tuota ryhmittäytymistä vaikkapa kuukauden ajan tossa kyseisessä Haagan liikenneympyrässä -> saa aivan varmasti auton korjaamolle, vanhemman kätevästi jopa lunariin :geek:
Hänen ajolinjassa ja vilkunkäyttö kai oli ihan ok. Mutta siinä samaa mieltä jos "taas" meinaa kolista, senteistä kiinni, niin turha sitä kolaria uudestaan ja uudestaan yrittää. En tiedä mikä kaistavalinnan idea on. Jos ruuhkaa oikealla kaistalla ja vasen vapaa varmaan saa monet ympyrän tuntevan valitsemaan tuon kaistan tuolle reitille.
 
Hänen ajolinjassa ja vilkunkäyttö kai oli ihan ok. Mutta siinä samaa mieltä jos "taas" meinaa kolista, senteistä kiinni, niin turha sitä kolaria uudestaan ja uudestaan yrittää. En tiedä mikä kaistavalinnan idea on. Jos ruuhkaa oikealla kaistalla ja vasen vapaa varmaan saa monet ympyrän tuntevan valitsemaan tuon kaistan tuolle reitille.
No eikai se nyt kaistaansa pitkin ajavan vika ole, että muut eivät osaa ja meinaavat tulla kyljestä sisään?

Lisäksi aivan sama tilanne olisi vaikka olisi menossa Pasilan suuntaan, silloin tuo kaista on ainoa oikea ja silti joku voi oikealta tunkea kylkeen.
 
Jostain syystä Haagan ympyrän sisääntuloihin on piirretty nuolet eteenpäin. Mitään sääntövaikutusta tai informaatioarvoa niille en keksi.

Ehkä nuoli eteenpäin voi harhauttaa luulemaan, että siltä oikeanpuolimmaiseltakin kaistalta pääsee kiertämään ympyrää.
 
No eikai se nyt kaistaansa pitkin ajavan vika ole, että muut eivät osaa ja meinaavat tulla kyljestä sisään?
Sori epäselvä ilmaisu.

Ajolinja vilkun käyttö ok, mutta jos toistuvasti meinaa kolista, niin meinaisin että tuossa kohtaa se oikea kaista olisi turvallisempi, mutta jos ei käy, niin tuolla sitten joutuu ajamaan ns turvavälillä oikeinpauoleiseen kaistan meniöihin verrattuna.

Lisäksi aivan sama tilanne olisi vaikka olisi menossa Pasilan suuntaan, silloin tuo kaista on ainoa oikea ja silti joku voi oikealta tunkea kylkeen.
Totta, tuolta Pasillaan mennessä pitää nimenomaan valita tuo kaista. ja kuten sanoit varottava niitä vääränkaistan valinneita.

Monikaistaiset ympyrät ja muut risteykse hässäkät menee ihan mahdottomaksi valkoisilla talvikeleillä, jolloin on sitten ihan uudet ajourat mitä pitkin mennään.
 
Jostain syystä Haagan ympyrän sisääntuloihin on piirretty nuolet eteenpäin. Mitään sääntövaikutusta tai informaatioarvoa niille en keksi.
Nuolet taitaa pakottaa, eli risteys jätettävä nuolten mukaan.

Ongelma se että ne koskee seuraavaaa, ei sitä seuraavaa, eli pakotettu ensimäiseen maalaan "suorat". Kuten aiemmin Hkultala kirjoitti, niin nuo suoraan seuraavaan liittymät voisi rakentaa selkeästi erilleen, vähintään niin että lähinäkönekin tajuaa, ja mielummin niin ettei muualla pääse.
 
Haagan ympyrän hienous onkin siinä, ettei sisintä kaistaa pysty ajamaan "opetuskierrosta" vaan ympyrässä menee kaistat spiraalina, joten se ajattaa ulos ympyrästä, jos kaistaa ei vaihda vasemmalle. S
Tuon idean hienoudesta voi olla montaa mieltä. Muutenkin monesti näkee kaikenlaisia erikoisuuksia liikennejärjestelyissä tai merkinnöissä, useinkaan ei edes ole kyse tilanahtaudesta tms vaan selvästi vaan on suunnittelija ollut joko ajattelematon, ei aja itse lainkaan autoa, tai sitten pitänyt päästä kokeilemaan jotakin uutta vain kokeilunhalusta. Liikenteessä olisi hyvä noudattaa vakiintunutta käytäntöä aina kun mahdollista. Kaikenlaiset tietäjät tietää jutut on vähän huonoja kaikille muille, kuin niille jotka sattuvat paikalliset erikoisuudet aina kulloinkin tuntemaan. Liikenneympyräkin menee vähän huonoksi siinä vaiheessa, kun se toimii jotenkin eritavalla kuin se pääsääntöisesti toimii muualla, tai jos siinä pitää jotenkin erityisesti miettiä, että mitenkä se milloinkin toimii. Ja sitten tosiaan talvikelit vielä päälle, paikalliset ajaa ehkä siten kuin kuuluu, kaikki muut ajaa siten kun näyttää arviolta toimivalta, kolarointiriski on ilmeinen jos nämä tarkoittaa kahta eri asiaa.
 
Tuon idean hienoudesta voi olla montaa mieltä. Muutenkin monesti näkee kaikenlaisia erikoisuuksia liikennejärjestelyissä tai merkinnöissä, useinkaan ei edes ole kyse tilanahtaudesta tms vaan selvästi vaan on suunnittelija ollut joko ajattelematon, ei aja itse lainkaan autoa, tai sitten pitänyt päästä kokeilemaan jotakin uutta vain kokeilunhalusta. Liikenteessä olisi hyvä noudattaa vakiintunutta käytäntöä aina kun mahdollista. Kaikenlaiset tietäjät tietää jutut on vähän huonoja kaikille muille, kuin niille jotka sattuvat paikalliset erikoisuudet aina kulloinkin tuntemaan. Liikenneympyräkin menee vähän huonoksi siinä vaiheessa, kun se toimii jotenkin eritavalla kuin se pääsääntöisesti toimii muualla, tai jos siinä pitää jotenkin erityisesti miettiä, että mitenkä se milloinkin toimii. Ja sitten tosiaan talvikelit vielä päälle, paikalliset ajaa ehkä siten kuin kuuluu, kaikki muut ajaa siten kun näyttää arviolta toimivalta, kolarointiriski on ilmeinen jos nämä tarkoittaa kahta eri asiaa.
Olen samaa mieltä, ja sen takia pidänkin tuon paikan toteutuksesta. Mitään tavallisesta poikkeavaa ei tuossa Haagan ympyrässä tarvitse tehdä. Valitsee kaistan niiden päällä olevien kylttien mukaan, jotka oli jo 700m ennen ympyrää ensimmäisen kerran esillä (kuten missä tahansa useampikaistaisessa risteyksessä tai liittymässä), eli aikaa kaistan valintaan on paljon. Itse ympyrässä poistuu liittymään, johon on menossa (kuten missä tahansa liikenneympyrässä). Sen sijaan jos liikennemerkeissä sovelletaan jotain ihan omia, niin ongelmia tulee. Esim. Oulun eteläpuolella liikenneympyrä Jyväskylään päin: ennen ympyrää 2 kaistaa, molempien päällä kyltit Jyväskylään päin (linkki 1), mutta todellisuudessa vain ulompi kaista menee sinne (linkki 2). Toisen kaistan tarkoitus jää kyllä hämäräksi, miksei Jyväskylään päin mene 2 kaistaa, kuten kyltit osoittavat ja ympyrässä kuitenkin on 2 kaistaa? Lisäksi tilaa rakentaa toinen kaista olisi vaikka ja kuinka.
linkki1: Google Maps
linkki2: Google Maps
 
Esim. Oulun eteläpuolella liikenneympyrä Jyväskylään päin: ennen ympyrää 2 kaistaa, molempien päällä kyltit Jyväskylään päin (linkki 1), mutta todellisuudessa vain ulompi kaista menee sinne (linkki 2). Toisen kaistan tarkoitus jää kyllä hämäräksi, miksei Jyväskylään päin mene 2 kaistaa, kuten kyltit osoittavat ja ympyrässä kuitenkin on 2 kaistaa? Lisäksi tilaa rakentaa toinen kaista olisi vaikka ja kuinka.
linkki1: Google Maps
linkki2: Google Maps
Tuosta taisi olla täällä videokin missä joku kiilaa sisäkaistalta Jyväskylän suuntaan ja läheltä pitää.
 
Olen samaa mieltä, ja sen takia pidänkin tuon paikan toteutuksesta. Mitään tavallisesta poikkeavaa ei tuossa Haagan ympyrässä tarvitse tehdä. Valitsee kaistan niiden päällä olevien kylttien mukaan, jotka oli jo 700m ennen ympyrää ensimmäisen kerran esillä (kuten missä tahansa useampikaistaisessa risteyksessä tai liittymässä), eli aikaa kaistan valintaan on paljon. Itse ympyrässä poistuu liittymään, johon on menossa (kuten missä tahansa liikenneympyrässä). Sen sijaan jos liikennemerkeissä sovelletaan jotain ihan omia, niin ongelmia tulee. Esim. Oulun eteläpuolella liikenneympyrä Jyväskylään päin: ennen ympyrää 2 kaistaa, molempien päällä kyltit Jyväskylään päin (linkki 1), mutta todellisuudessa vain ulompi kaista menee sinne (linkki 2). Toisen kaistan tarkoitus jää kyllä hämäräksi, miksei Jyväskylään päin mene 2 kaistaa, kuten kyltit osoittavat ja ympyrässä kuitenkin on 2 kaistaa? Lisäksi tilaa rakentaa toinen kaista olisi vaikka ja kuinka.
linkki1: Google Maps
linkki2: Google Maps
Tämä Oulun motarin eteläpää on ainoa paikka, jossa olen surutta vetänyt päin persettä ja olisi kolahtanut ilman kanssa-autoilijan joustavuutta. Kotikaupungissani turbokiertoliittymiä on ollut todella kauan sekä useita ja ne on aina olleet suunniteltu juurikin niin, että kaistat ohjaavat pikku hiljaa ulos ympyrästä ilman tarvetta kaistanvaihdolle. Vasta myöhemmällä iällä ja liikkumisalueen laajentuessa sitä ymmärsi, että ympyröitä voi suunnitella päin persettäkin ja ilmeisesti se on jopa vakiintunut tapa isossa maailmassa. Toki säännöt ovat eri joissain maissa. Mutta Suomen säännöillä kaistojenvaihdot ympyröissä ovat kyllä lähtökohtaisesti täyttä idiotismia suunnittelijoiden pöydältä. Kesälomareissulta jäi mieleen Imatralta pari pientä ympyrää. Onneksi ei tarvitse siellä suhata talvikeleillä.
 
Tämä Oulun motarin eteläpää on ainoa paikka, jossa olen surutta vetänyt päin persettä ja olisi kolahtanut ilman kanssa-autoilijan joustavuutta.

Limingan ympyrän opasteet satunnaisen turistin oikein ohjaavat ajamaan päin persettä. Pohjoisesta kun saavut, niin opasteet kertovat, että molemmilta ympyrän kaistoilta pääsee Jyväskylään. Mutta sitten kun kaksi ulosmenoliittymää myöhemmin kohtaat Jyväskylään menevän liittymän, niin eipä sinne menekään kuin yksi kaista.

Edit: Eh, vasta tuosta kuvasta itsekin huomasin, että siellähän on kuin onkin yläpuoliset pakollisen ajosuunnan merkit ennen tuota Jyväskylän liittymää. Ovat vaan 90 astetta sivussa tien suunnasta, joten eihän niitä ikinä sieltä näe tietä ajaessa. Mikhän ihme tuossa nyt sitten on ideana...

liminka.jpg


Haaransilta
 
Viimeksi muokattu:
Limingan ympyrän opasteet satunnaisen turistin oikein ohjaavat ajamaan päin persettä. Pohjoisesta kun saavut, niin opasteet kertovat, että molemmilta ympyrän kaistoilta pääsee Jyväskylään. Mutta sitten kun kaksi ulosmenoliittymää myöhemmin kohtaat Jyväskylään menevän liittymän, niin eipä sinne menekään kuin yksi kaista.

Edit: Eh, vasta tuosta kuvasta itsekin huomasin, että siellähän on kuin onkin yläpuoliset pakollisen ajosuunnan merkit ennen tuota Jyväskylän liittymää. Ovat vaan 90 astetta sivussa tien suunnasta, joten eihän niitä ikinä sieltä näe tietä ajaessa. Mikhän ihme tuossa nyt sitten on ideana...

liminka.jpg


Haaransilta
Tuossa kohdassa menee about yhden napsun takaisin tulosuuntaan, niin opasteet kaistojen päällä. Joku korkea ajoneuvo törmännyt puomiin ja koko systeemi on kääntynyt?
 
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Typerintä tässä on, että meillä on eri tason oikeuslaitoksia, jotka järjestään pyörtää toistensa päätöksiä. Mistä tämmöinenkin kumpuaa? Eikö alemmilla tasoilla osata lukea lakikirjaa, vai onko ylemmällä tasolla enemmän valtaa tulkita sitä?
 
-Takuuvarma tapa saada jossain vaiheessa joku hölmöläinen kylkeen. Toki jos haluaa viallista autoa vakuutusyhtiön piikkiin niin toistaa tuota ryhmittäytymistä vaikkapa kuukauden ajan tossa kyseisessä Haagan liikenneympyrässä -> saa aivan varmasti auton korjaamolle
Mitä nyt aktuaalista helvettiä. Ei tuossa voi saada oikealta ketään kylkeensä. Mutta silti siellä on apinoita tulossa oikeanpuoleisimmalta vasemmalle. Vaikka tämä kaista on ääliövarmasti, yläpuoleisin opastein, osoitettu pelkästään oikealle kääntymiseen.
Puhu mustaa valkoiseksi, mutta toi ajojärjestys ei muuksi muutu, koska jotkut ajotaidottomat sählää.
 
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Näin luulisi tapahtuvan, mikäli hoviin mennään - ja toivottavasti mennään. Kun liikennemerkki on lumen peitossa, niin ei kai mitenkään voida perustellusti olettaa, että voimassa olisi yleisrajoitusta (80) korkeampi rajoitus.

Sen vielä ymmärtäisin jotenkin, jos olisi kehän päässä ajettu kahdeksaakymppiä (=yleisrajoitusta) ja tolppa olisi narauttanut seitsemänkympin alueelta. edit. oletin tämän tapahtuneen kehä ykkösellä, mutta olikin kolmosella, jossa on myös satasen rajoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.

Rovaniemen hovioikeus on päätynyt muutama vuosi sitten samanlaiseen näkemykseen, toki siinä tapauksessa siellä merkissä oli juuri se 80:n rajoitus.

 
Nopeusrajoitusmerkki lumen peitossa- selitys mennyt läpi käräjillä. Tietääkseni ennen ei ole edes todiste lumen peittämästä merkistä auttanut?

No, hovi varmaan palauttaa kurin ja järjestyksen.


Kyllä lumen peittämä merkki on riittänyt sakkojen kumoamiseen. Myös poliisit jättävät sakot kirjoittamatta jos merkki on lumessa. Lisäksi jos poliisi havaitsee lumisen merkin, niin voivat tiedottaa jotta kyseisen merkin edessä tulevan kameran sakot mitätöidään kyseisen ajan tuntumasta.

Lieneekö mersukuski ajanut ensin satasen merkin ohi, joka ei ollut lumessa?
 
Rovaniemen hovioikeus on päätynyt muutama vuosi sitten samanlaiseen näkemykseen, toki siinä tapauksessa siellä merkissä oli juuri se 80:n rajoitus.

IS jutussa mersukuski ajoi 106km/h 80 alueella ja kyse ilmeisesti liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Käräjäoikeuden ja syyttäjän mukaan rovaniemeläismiehen olisi pitänyt päätellä liikennemerkin pyöreästä muodosta ja lähestyvästä risteysalueesta nopeusrajoitus.

Hovioikeuden mukaan tällaista päättelyä ei tässä tilanteessa ja suoralla nelosteillä voitu edellyttää. Lisäksi kuljettaja oli joka tapauksessa vähentänyt nopeuttaan 71 km/h:ssa, vaikka oli olettanut rajoituksen olevan 80 km/h.

Lisäksi jos kyseessä olisi ollut peltipoliisin sijasta perinteinen poliisin valvonta, niin sakkoa ei ehkä olisi kirjoitettu lainkaan. Hovioikeus: ”Perinteistä nopeusvalvontaa tehtäessä poliisi olisi todennäköisesti kumonnut hänelle määrätyn rikesakon liikennemerkin lukukelvottomuuden vuoksi. Automaattinen nopeudenvalvonta ei ottanut vastaavalla tavalla tapahtumahetken olosuhteita harkinnassa huomioon”.

Taasen IS Marsukuskin tarinassa kuski vetelee yli sen satasenkin mitä luuli rajoituksen olevan. Sää ei tainnut ollut erityisen hyvä, tai ainakin ajokaistojen välillä oli loskaa tai lunta... Mutta siinä kai väänettiin siitä oliko kyse liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, toisessa pienemmästä 11km/h ylinopeudesta.

Jos tuo aamulehden ai mennyt korkeimpaan, niin siinä ilmeisesti tärkeä hovioikeuden toteamus
”kaikissa liikennetilanteissa ei voida pitää liikenneturvallisuudenkaan kannalta perusteltuna, että ajoneuvon kuljettajalle asetettaisiin esimerkiksi velvollisuus pysäyttää ajoneuvonsa liikennemerkin puhdistamiseksi sen sisällön selvittämistä varten.

Tämä kai se pointti. eikä tämän osalta kai ole tullut muutoksia.

Ja mielipiteenä, jos kyse "Näkymättömästä" merkistä jossa esim rajoitus jota kortillinen aidosti voi uskoa olevan se mitä sen uskoo olevan. Tyyliin motari talvella satanen, valtatie 80km/h, eli samaa mieltä AL tulkinnan kanssa.

Ja merkitystä ilmeisesti silläkin että kyse automaattivalvonnasta, ja mersukuskin kohdalla nopeudentakia liikenenturvallisuuden vaarantamisesta. En tiedä oliko tuossa vain siitä kyse, vai myös ylinopeudesta. Ylinopeus ilmeisesti selvää. Kannattan sitä että automatiikka valvonnan "sakkojen" osalta pitää erityisesti pitää huoli että vastaajalla on mahdollisuus puolustaa ja sen puoleen riittävän helposti kääntyy asiat.

Mersukuski toki rangaistuksen ansaitsee, jos ylinopeutta ajo ja en yllättyisi jos ajoi ihan tahallaan yli satasta.
 
Ei nyt varsinaisesti ärsytä (ellei ole jo valmiiksi täysi parkkipaikka/-alue), mutta lumien tultua ihmiset eivät vaan osaa parkkeerata autojaan. Tai siis, saadaan se toki paikallaan pysymään kun itse autosta poistutaan, eli teknisesti ottaen sen jokainen osaa. Mutta heti kun lumet tulee, jätetään mystisiä metrin-puolentoista välejä viereisiin autoihin. Onkohan siinä joku pelko että autot itsestään liukuvat toisia kohti, ja pitää jättää siihen sitten pelivaraa? Juu aina voi olla että siinä on joku aiemmin pysäköinyt, sittemmin lähtenyt, ja kierre on valmis. Aika pitkälti säännönmukaista että (ainakin täällä) paikkojen määrä vähenee n. 30-40% lumien tultua kun jätetään aivan valtavia välejä viereisiin autoihin. Pari päivää sitten sain myös todistaa ns. kolmen jonoja parkkialueella. Eikö ihan oikeasti riitä näkökyky sinne muutaman metrin päähän näkemään että siellä toisen takana on jo auto, ettei motitettaisi ketään? Oli sellainen nätti 3x7 autoläjä. Eikä ollut autojen säilytysalue eikä mikään, vaan aivan tavallinen 2x7 (suunnilleen) parkkialueen pätkä. Nojuu, leipä elättää kaikenlaisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom