Ajotavat ja liikennesäännöt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Googlemaps
Saanko ajaa tuosta suoraan oikeanpuoleisinta kaistaa kun käännyn heti risteyksen jälkeen tuonne sofianlehdonkadulle? Monet tuosta ajaa noin minä mukaanlukien joka tuntuisi kaiken loogisimmilta ja turvallisimmilta ratkaisulta. Tulkitsisin kuitenkin että liikennemerkkien mukaan ajettuna pitäisi vaihtaa kaistaa heti tuon risteyksen jälkeen jos haluaa Sofianlehdonkadulle. Tilaahan tuossa suorittaa kaistanvaihto ei ole kuin muutama metri eli käytännössä joutuu kääntymään oikealle yhden kaistan yli joka ei kovin fiksulta tunnu sekään. Olenko tulkinnut merkit oikein?
Ei kai noissa liikennemerkeissä ole tulkinnanvaraa eli ei saa. Muutama metri, et kai sä tuonne sporakiskoille mene? Kääntyvien kaistaa suoraan ajamalla aiheuttaa hankaluuksia niille jotka ajavat sääntöjen mukaan ja silloin se kaistanvaihto ei tosiaankaan onnistu kun oikealla puolella onkin auto mitä ei pitäisi siinä olla... Tosin jos muut näin tekee joka tapauksessa niin hankalaksi menee :)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
327
Ei kai noissa liikennemerkeissä ole tulkinnanvaraa eli ei saa. Muutama metri, et kai sä tuonne sporakiskoille mene?
Meinasin kun risteyksessä ei saa vaihtaa kaistaa ja saako suojatien kohdallakaan(?) joka heti risteyksen jälkeen. Tällöin ei ole montaa metriä jossa vaihtaa se kaista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 093
Ei suinkaan, jos käytetään niitä keinoja joita nykyään on jo pitkään ollut käytettävissä mutta alihyödynnettyinä: muuttuvat nopeusrajoitukset niillä osuuksilla, joilla se katsotaan tarpeelliseksi.

Samalla laitetaan ne muuttuvat rajoitukset toimimaan kunnolla eikä kuten tähän saakka lähinnä satunnaisesti.

Se on erittäin hyväksyttävä hinta paremmasta liikenteestä.

Matalia nopeusrajoituksia pitää aina perustella jollain todella vahvalla argumentilla kuten turvallisuudella. Joku ideologinen hinku pakottaa säästötalkoisiin nekin joilla on varaa elää normaalisti ei ole legitiimi perustelu.

Tuskin. Ainakin jos toimitaan ensimmäisen kohdan mukaisesti.
Jos rajoitukset menisikin dynaamisesti tilanteen mukaan niin sehän olisi ihan ok. Ruuhkassa motarilla 60, muuten vaikka 200 jos lähimpään muuhun autoon olisi pari kilometriä. Mutta heti kun turvaväli olisi luokkaa 10 sekuntia niin rajoitus olisi enää sen 120 hyvällä kelillä ja näkyvyydellä. Nopeuserorajoitus voitaisiin myös ottaa voimaan, vaikka 20 km/h nopeusero olisi maksimi sallittu kun mennään toistakaistaa pitkin toisesta autosta ohi. Lisää nopeutta ilman lisäriskejä muille paitsi kuskille itselleen kävisi hyvin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Meinasin kun risteyksessä ei saa vaihtaa kaistaa ja saako suojatien kohdallakaan(?) joka heti risteyksen jälkeen. Tällöin ei ole montaa metriä jossa vaihtaa se kaista.
Aivan. Itse tulkitsen tuossa että nuo katkoviivat indikoi kaistanvaihdon olevan mahdollista, talvellahan ne eivät toki näy mutta kuitenkin. Pienempi paha se on kuin ajosuuntien noudattamatta jättäminen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 093
Googlemaps
Saanko ajaa tuosta suoraan oikeanpuoleisinta kaistaa kun käännyn heti risteyksen jälkeen tuonne sofianlehdonkadulle? Monet tuosta ajaa noin minä mukaanlukien joka tuntuisi kaiken loogisimmilta ja turvallisimmilta ratkaisulta. Tulkitsisin kuitenkin että liikennemerkkien mukaan ajettuna pitäisi vaihtaa kaistaa heti tuon risteyksen jälkeen jos haluaa Sofianlehdonkadulle. Tilaahan tuossa suorittaa kaistanvaihto ei ole kuin muutama metri eli käytännössä joutuu kääntymään oikealle yhden kaistan yli joka ei kovin fiksulta tunnu sekään. Olenko tulkinnut merkit oikein?
Nuo on opasteita kaistojen päällä, ei määräysmerkkejä. Jos mietit niin saako tuosta lähteä vasenta kaistaa kääntymään vasemmalle Tuusulaan päin vain lentokoneella?
Meinasin kun risteyksessä ei saa vaihtaa kaistaa ja saako suojatien kohdallakaan(?) joka heti risteyksen jälkeen. Tällöin ei ole montaa metriä jossa vaihtaa se kaista.
Näytäpä huvikseen sääntö joka kieltää nuo kaistanvaihdot nykylaissa ;) Poikkeuskäännös oli sallittu aiemminkin ja nykylaista jätettiin pois risteyksenjättösääntö.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Nuo on opasteita kaistojen päällä, ei määräysmerkkejä. Jos mietit niin saako tuosta lähteä vasenta kaistaa kääntymään vasemmalle Tuusulaan päin vain lentokoneella?
Pitäisiköhän minun lähteä takaisin autokouluun. o_O Mutta mikä järki on "opastaa" linja-autoja ja takseja ajamaan suoraan ja muita vain kääntymään oikealle? Maahan onkin sitten maalattu suoraan ja oikealle -nuolet ilman lisämerkintöjä.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
90
Pitäisiköhän minun lähteä takaisin autokouluun. o_O Mutta mikä järki on "opastaa" linja-autoja ja takseja ajamaan suoraan ja muita vain kääntymään oikealle? Maahan onkin sitten maalattu suoraan ja oikealle -nuolet ilman lisämerkintöjä.
Suoraan jatkaville tuo on taksi-/linja-autokaista. Pelkkä maahan merkitty nuoli ei käsittääkseni salli suoraan jatkamista muille.

Kaistalle kuitenkin saa ryhmittyä kääntymistä varten, ja varmaan kannattaakin ettei keskellä risteystä tarvitse viime tingassa survoa muiden väliin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Suoraan jatkaville tuo on taksi-/linja-autokaista. Pelkkä maahan merkitty nuoli ei käsittääkseni salli suoraan jatkamista muille.

Kaistalle kuitenkin saa ryhmittyä kääntymistä varten, ja varmaan kannattaakin ettei keskellä risteystä tarvitse viime tingassa survoa muiden väliin.
Mietin siltä kantilta, jos nuo kaikki neliskanttiset kyltit olisivat vain opasteita eivätkä määrääviä. Kun tosiaan viralliset pakollisen ajosuunnan merkithän ovat pyöreitä sinisiä...
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
554
Suoraan jatkaville tuo on taksi-/linja-autokaista. Pelkkä maahan merkitty nuoli ei käsittääkseni salli suoraan jatkamista muille.

Kaistalle kuitenkin saa ryhmittyä kääntymistä varten, ja varmaan kannattaakin ettei keskellä risteystä tarvitse viime tingassa survoa muiden väliin.
Pakita vähän mapsissa. Huomaat, että bussikaista on päättynyt.

Ajokaistanuolet ovat määrääviä kuten pyöreät "pakollinen ajosuunta"-merkit. Opasteet eivät.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
90
Mietin siltä kantilta, jos nuo kaikki neliskanttiset kyltit olisivat vain opasteita eivätkä määrääviä. Kun tosiaan viralliset pakollisen ajosuunnan merkithän ovat pyöreitä sinisiä...
Viralliset bussikaistan merkit näkyvät siellä kaistalla aiemmin.

Ja ehtivät toki määrätä muutaman metrin päästä kaistan päättyneeksi. Tästä jälkimmäisten merkkien logiikasta en kyllä osaa arvata yhtään mitään. Ja miksi lisäkilpi päättymisen yhteydessä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Pakita vähän mapsissa. Huomaat, että bussikaista on päättynyt.

Ajokaistanuolet ovat määrääviä kuten pyöreät "pakollinen ajosuunta"-merkit. Opasteet eivät.
Erikoinen lisäkilpi tuossa bussikaista päättyy merkissä.
1704999504498.png


Miten tämä pitäisi tulkita? Bussikaista päättyy kuorma- ja pakettiautoille listattuina kellonaikoina? Henkilöutoille bussikaista jatkuu edelleen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Viralliset bussikaistan merkit näkyvät siellä kaistalla aiemmin.

Ja ehtivät toki määrätä muutaman metrin päästä kaistan päättyneeksi. Tästä jälkimmäisten merkkien logiikasta en kyllä osaa arvata yhtään mitään. Ja miksi lisäkilpi päättymisen yhteydessä?
Saman juuri huomasin itsekin, bussikaista päättyy lisäkilven kera :D Ei tee muidenkaan merkkien tulkintaa yhtään helpommaksi.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
554
Ei näitä kyllä aina merkitä oikein. Tässä pyritään sallimaan busseille vasemmalle kääntyminen oikeanpuoleiselta kaistalta. Onko sitten merkkibudjetti vai osaaminen loppunut kesken.


(Toki käytännössä bussit saa ajella ton opasteen mukaan, eikä se ketään haittaa.)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 222
Erikoinen lisäkilpi tuossa bussikaista päättyy merkissä.


Miten tämä pitäisi tulkita? Bussikaista päättyy kuorma- ja pakettiautoille listattuina kellonaikoina? Henkilöutoille bussikaista jatkuu edelleen?
Eiköhän tuossa ole ajatusvirhe, joko muuten vaan tai mahdollisen merkkien muutoksen takia. Normaalin linja-autokaistan merkin lisäkilpenähän tuo on täysin johdonmukainen, eli sallitaan raskaamman liikenteen käyttää oikeanpuolimmaista kaistaa silloin kun ei ole arkiaamun tai -iltapäivän bussimayhemit päällä. Jos tuota yläpuolista merkkiä vaihtaessa on vaihdettu vain itse merkki ja jätetty lisäkilpi turhakkeeksi.

Ymmärrykseni mukaan "linja-autokaista päättyy"-merkin merkitys ei millään lisäkilvellä voi. Se dösäkaista päättyy kuin vittu vattaan sen merkin kohdalla vaikka jatkoselityksenä olisi mitä tahansa jaaritusta ja mainoksia. Kuitenkin ajoratamerkintöinä näkyy sen jälkeen "bus", mistä voisin olettaa bussikaistan jatkuneen aiemmin pidemmälle.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
32
Saa poistaa jos ei kuulu tähän ketjuun ja osoittaa tälle oikean ketjun, mutta:

Miten Albertinkadulla (tai muulla suht' leveäkaistaisella yksisuuntaisella kadulla) kuuluu ajaa? Keskiviivaahan ei ole ja autoja on pysäköity vaihtelevasti, myös pyöräkaista.
Olen sitä ajanut tässä kymmeniä kertoja viimeisen muutaman kuukauden aikana, enkä vieläkään ole kovin varma kaikista säännöistä.

Jos ajotila kapenee esim. edessä olevien pysäköityjen autojen takia, ja kadulla ajaa rinnakkain kaksi autoa, ilmeisesti oikealla olevalla on etuajo-oikeus?

Pitääkö katua ajaa keskellä jos ei ole kääntymässä? Se lienee varma juttu että pitää ryhmittyä siihen laitaan mihin on kääntymässä (ei pyöräkaistalle).

Entä jos edellä ajava ryhmittyy väärin eli on vaikka keskellä tietä kääntymässä vasemmalle?
Silloin vaikka suoraan ajava pitkä auto voinee ryhmittyä viereen oikealle; entä jos vasemmalle kääntyvän taakse tulee suoraan ajava auto?
(Muunnos; mitä jos pitkä auto on ensin laittanut vilkun oikealle; vasemmalle kääntyvän auton takana oleva suoraan ajava auto luulee että pitkä auto kääntyy, mutta ajaakin suoraan. Katu kapenee. Vaaratilanne? Kumpi väistää?)

Joku autokoulun opettaja täällä joka osaisi kertoa? :) Tämä on niin monimutkainen juttu josta johtuen en todellakaan pidä Albertinkadulla ajamisesta (enkä muuallakaan keskustassa, tosin!)
Esimerkkikuva:
albertinkatu.jpg



(Hauskasti Googlen kamera-auton kuvassa on seuraavassa risteyksessä kolmekin autoa rinnakkain (Googlen auto oikeanpuolimmaisena, tilaahan olisi, ilman pysäköityjä autoja, vaikka neljälle Piaggio APElle plus pari fillaria :D)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 222
Pitääkö katua ajaa keskellä jos ei ole kääntymässä? Se lienee varma juttu että pitää ryhmittyä siihen laitaan mihin on kääntymässä (ei pyöräkaistalle).
Lähtökohtahan on se, että suoraan ajettaessa ryhmitytään suunnilleen samoin kuin oikealle kääntyessä. Suoraan ajaessa ei tosiaan erityisesti ole käsketty mihinkään ryhmittyä, mutta normaali tila ja oletus on, että ajorataa muutenkin kuin risteyksissä käytetään lähellä sen oikeaa reunaa ellei ole syytä toimia toisin. Näin ollen autokoulussa käytännössä opetetaan ryhmittymään oikeaan reunaan oikeaa käännöstä ja suoraan ajoa varten, vasempaan reunaan(kaksisuuntaisella tiellä oman puolen vasempaan, lähelle keskiviivaa) vasemmalle kääntymistä varten.

Pitääkö katua ajaa keskellä jos ei ole kääntymässä?
Useimmissa tapauksissa sanoisin että kiitos ei. Monessa kohdassa tällöin tulee mahdottomaksi ryhmittyä kaksi rinnakkain kuten kuuluisi.

Toki on sellaisia paikkoja, joissa oikealle ryhmittyneen vasemmalle puolelle tulee suoraan jatkava joka lähtee laput silmillä liikkeelle, olettaa oikealle ryhmittyneen aikovan kääntyä ilman vilkkua(tai ei ajattele mitään) ja pyrkii kiilaamaan oikein ryhmittyneen päin kapenevaa reunaa, pysäköityjä autoja jne.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
32
Lähtökohtahan on se, että suoraan ajettaessa ryhmitytään suunnilleen samoin kuin oikealle kääntyessä. Suoraan ajaessa ei tosiaan erityisesti ole käsketty mihinkään ryhmittyä, mutta normaali tila ja oletus on, että ajorataa muutenkin kuin risteyksissä käytetään lähellä sen oikeaa reunaa ellei ole syytä toimia toisin. Näin ollen autokoulussa käytännössä opetetaan ryhmittymään oikeaan reunaan oikeaa käännöstä ja suoraan ajoa varten, vasempaan reunaan(kaksisuuntaisella tiellä oman puolen vasempaan, lähelle keskiviivaa) vasemmalle kääntymistä varten.


Useimmissa tapauksissa sanoisin että kiitos ei. Monessa kohdassa tällöin tulee mahdottomaksi ryhmittyä kaksi rinnakkain kuten kuuluisi.

Toki on sellaisia paikkoja, joissa oikealle ryhmittyneen vasemmalle puolelle tulee suoraan jatkava joka lähtee laput silmillä liikkeelle, olettaa oikealle ryhmittyneen aikovan kääntyä ilman vilkkua(tai ei ajattele mitään) ja pyrkii kiilaamaan oikein ryhmittyneen päin kapenevaa reunaa, pysäköityjä autoja jne.
Minua kuitenkin "kuumottaa" ajaa rinnakkain toisen auton kanssa kadulla jolla ei ole kaistaviivoja, kun niitä pys. autoja on kuitenkin vaihtelevasti ja käytettävissä oleva leveys (ja tilanteet muutenkin) vaihtelee.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 261
Eipä tuolla Albertinkadulla usein rinnakkain ajetakaan paitsi sitten, kun ryhmitytään erikseen joko kääntymään tai jatkamaan suoraan. Ei ole tämän suhteen juurikaan ongelmia ollut. Välillä käy niin, että itse jatkaessa suoraan Bulevardin poikki siinä rinnalla olevalla autolla onkin ollut sama ajatus sen sijaan, että olisi ollut kääntymässä.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 259
Autotien ylittää vanha korotettu suojatie, joka kuluneen ajoratamaalauksen (raidoitus, joka keskeltä auki) perusteella hieman muistuttaa pyörätien jatketta, ei kuitenkaan mitään erityistä väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä kenelläkään, pelkkä suojatien merkki, onko tätä edelleen käsiteltävä "tavallisena" suojatienä mitä väistämiseen tulee, vai vaikuttaako tuo korotus jotakin asiaan?
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
554
Autotien ylittää vanha korotettu suojatie, joka kuluneen ajoratamaalauksen (raidoitus, joka keskeltä auki) perusteella hieman muistuttaa pyörätien jatketta, ei kuitenkaan mitään erityistä väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä kenelläkään, pelkkä suojatien merkki, onko tätä edelleen käsiteltävä "tavallisena" suojatienä mitä väistämiseen tulee, vai vaikuttaako tuo korotus jotakin asiaan?
Kyllä. Ei vaikuta.

Pyörätien jatke -tiemerkintää ei saisi (enää) olla, jos ei risteävää ajorataa liikennemerkitä väistämisvelvolliseksi.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Jos ajotila kapenee esim. edessä olevien pysäköityjen autojen takia, ja kadulla ajaa rinnakkain kaksi autoa, ilmeisesti oikealla olevalla on etuajo-oikeus?

Pitääkö katua ajaa keskellä jos ei ole kääntymässä? Se lienee varma juttu että pitää ryhmittyä siihen laitaan mihin on kääntymässä (ei pyöräkaistalle).
Oikessa reunassa pitää ajaa lain mukaan. Jos ajoneuvo on pysäköity ruutuun, kaista tekee mutkan ja vasenta ajava väistää. Jos ei ole ruutua, oikealla ajava väistää koska on kaistanvaihtaja. Samoin jos katu kapenee niin reunaa ajava on se joka saa mennä ensin. Paitsi jos kysessä on tilapäinen este kuten rakennustyömaa tms. Mutta silloin on useimiten ajojärjestys merkittykin keltaonen pohja, mustat nuolet.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
32
Sitten ovat vielä >10cm syvät kaivonkansimontut jotka kovin mielellään koukkaa, purkavat/lastaavat autot, tietyöt, rakennustyömaat, lumikasat, Bulevardin ylityksen mukulakivet ja ratikkakiskot (=kuopat/epätasaisuus) jne... :rolleyes: stressaava katu, mielestäni kaistaviivat olisi parempi ratkaisu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Oikessa reunassa pitää ajaa lain mukaan. Jos ajoneuvo on pysäköity ruutuun, kaista tekee mutkan ja vasenta ajava väistää. Jos ei ole ruutua, oikealla ajava väistää koska on kaistanvaihtaja. Samoin jos katu kapenee niin reunaa ajava on se joka saa mennä ensin. Paitsi jos kysessä on tilapäinen este kuten rakennustyömaa tms. Mutta silloin on useimiten ajojärjestys merkittykin keltaonen pohja, mustat nuolet.
Tätä en tiennyt. Kaupunkiajoa ongelmitta takana vuosikymmeniä, mutta enpä ole tajunnut että pysäköity auto tekee mutkan. Minun käsitykseni mukaan se, jonka kaistalla este on, on väistämisvelvollinen.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Tätä en tiennyt. Kaupunkiajoa ongelmitta takana vuosikymmeniä, mutta enpä ole tajunnut että pysäköity auto tekee mutkan. Minun käsitykseni mukaan se, jonka kaistalla este on, on väistämisvelvollinen.
Pysäköintiruutu ei ole ajorataa, joten ajoradan reuna siirtyy sen ruudun reunaan. Sinänsä ihan looginen ja selkeä sääntö, jos vaan tien osien rakenne on selvä.

Sama juttu myös siinä tapauksessa, jos kyseessä on toispuoleinen hidastuskavennus, joka ei kuulu ajorataan. Tässä yhteydessä on vielä yleisempää että väistämissääntö ei ole hallussa vaan oletetaan että kavennuksen puoleinen ajoneuvo on väistämisvelvollinen.

Kavennusten osalta suositus on että niiden yhteydessä käytettäisiin aina väistämisvelvollisuuden osoittavaa liikennemerkkiä mutta harvemmin niitä näkee
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
499
Suomessa on jännä kun tiputetaan maantie nopeuksia ilman mitää syytä. Täälläkin oli ennen 80kmh. sitte 60kmh ja nytte ne sai 50vuoden jälkeen vihdoin kävelytien 2km matkalle toho niin nyt se on 50kmh. Ilman kävelytietä voidaan ajaa kovaa mutta sen kanssa pitää hiljentää. hetkonen
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Tätä en tiennyt. Kaupunkiajoa ongelmitta takana vuosikymmeniä, mutta enpä ole tajunnut että pysäköity auto tekee mutkan. Minun käsitykseni mukaan se, jonka kaistalla este on, on väistämisvelvollinen.
Enhän minä niin sanonut. Jos on ruutuun pysäköity, niin sitten kaista tekee mutkan ja toinen väistää. Kuten Harb jo kertoikin.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Kavennusten osalta suositus on että niiden yhteydessä käytettäisiin aina väistämisvelvollisuuden osoittavaa liikennemerkkiä mutta harvemmin niitä näkee
Nyt on uusikin merkki joka opastaa vetoketjuajoon. Mutta sitähän ei Suomessa osata. Ite pitää ensin päästä. :-D
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 288
Sama juttu myös siinä tapauksessa, jos kyseessä on toispuoleinen hidastuskavennus, joka ei kuulu ajorataan. Tässä yhteydessä on vielä yleisempää että väistämissääntö ei ole hallussa vaan oletetaan että kavennuksen puoleinen ajoneuvo on väistämisvelvollinen.
Muistelen että jostain tähän liittyvästä on ollut keskustelua ja sen osalta ristiriitaista ohjetta, neuvoa , artikkelia. Tosin noista keskusteluista saattaa olla aikaa ja senjälkeen lainsäädäntö selkeytynyt.

Tosin tässä nyt ajattalen puhekielessä jotain kavennusrakenelmaan jonka idea hidastaa vauhteja, mutta jos termi tarkoittaa jotain tiettyä, missä tienreuna selkeästi siirtyy kohti toista. Tulee mieleen myö sumput mistä ei mahdu oikein kahta leveää rinnan
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
554
Suomessa on jännä kun tiputetaan maantie nopeuksia ilman mitää syytä. Täälläkin oli ennen 80kmh. sitte 60kmh ja nytte ne sai 50vuoden jälkeen vihdoin kävelytien 2km matkalle toho niin nyt se on 50kmh. Ilman kävelytietä voidaan ajaa kovaa mutta sen kanssa pitää hiljentää. hetkonen
Onko sinne tullut uutta asutusta, jos kävelytiekin? Melun takia voidaan pudottaa nopeutta myös.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Muistelen että jostain tähän liittyvästä on ollut keskustelua ja sen osalta ristiriitaista ohjetta, neuvoa , artikkelia. Tosin noista keskusteluista saattaa olla aikaa ja senjälkeen lainsäädäntö selkeytynyt.

Tosin tässä nyt ajattalen puhekielessä jotain kavennusrakenelmaan jonka idea hidastaa vauhteja, mutta jos termi tarkoittaa jotain tiettyä, missä tienreuna selkeästi siirtyy kohti toista. Tulee mieleen myö sumput mistä ei mahdu oikein kahta leveää rinnan
Käsittääkseni tilanne on sama kuin ennenkin eli väylävirasto sanoo ( LO 35-2017_Hidasteiden suunnittelu_10.8.2017 ) että Yksipuolinen kavennus ilman kohtaamismahdollisuutta edellyttää etuajo-oikeuden kohdattaessa ja väistämisvelvollisuuden kohdattaessa osoittamista liikennemerkillä mutta käytännössä noita liikennemerkkejä harvemman näkyy.

Meillä on kotitiellä kaksi tuollaista yksipuolista kaventamista ja ne aina herättävät keskustelua. Nuo pilaritkin on aikojen saatossa aurattu irti ja joka talvi aurat aina törmää kavennuksiin.

1708884609122.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 330
Viestejä
4 198 264
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom