On kyllä melkoista yleistämistä ja lokeroimista kommenttisi. Ihan kuin se 18 vuoden ikä tekisi nuoresta "riittävän kypsän" kuin taikanappia painaen? 17v tai jopa 16v voi olla huomattavasti "kypsempi" kuin esim 25v tai 30v, ei se numeraalinen ikä ole mikään absoluttinen mittari tällaisissa asioissa.
Se saanut vähän liikaa korotusta että 17v vs 18v olisi juuri se oikea raja, ajolupia moottoriajoneuvoille myönnetään jo 15v asti. Jos sitä riittävää ikää että olisi kypsyyttä ottaa vastuuta, niin sitten kai pitäisi hypätä tuon 25v nurkille.
Ei ikärajaa laiteta sen mukaan että joku kolmekymppinen ei ole kehittynyt, tai että joko poikkeus yksilö olisi 25v tasolla jo kuustoista vuotiaana.
Nuoret , nuoret aikuiset tarvitsee autoa, varsinkin alueilla missä ei sitä joukkoliikennettä tai kohtuuhintaista julkistaliikennettä ole oikein tarjolla edes arjen tarpeisiin, saati sitten nuorten kohtaamisiin, ajanviettoon.
Turvallisuus edellä näitä pitäisi miettiä, mutta sallittava joku riskitaso. Kyllä noissa tarpeen mukaan jaettavissa luvissa on ideaa, ja rajoituksia nuoremmille kuskeille, niillä voidaan mahdollistaa se ajaminen nuorempana.
Paljon enemmän olen huolissaan seniorikuskeista liikenteessä. Näiden osalta pitäisi saada enemmän valvontaa ja lääkärintarkastuksia, jotta kyvykkyys ajamiseen voidaan todistaa useammkn ja luotettavammin.
Viimeaikoina ajokunnon valvonta, ajo-oikeuden menettämine tilapäisesti tai toistaiseksi on lisääntynyt jos terveys juttuja mitkä sitä ajokykyä heikentää, ajokorttien voimassaoloakoihin tullut tiukennuksia ja iäkkäiden pitää niitä lääkärin todistuksia hakea.
Mutta myös tuolla toisessa päässä, missä ajokunto alkaa heiketä, niin voisi sielläkin olla rajoituksia ajolupaan, mikä mahdollistaisi ajamisen pidempään turvallisesti.
Liikennevalvonnasta, niin sille varmaan kysyntää, siellä on kuitenkin siinä isossa ajokuntoisessa massassa, 25v-80-v haarukassa sitä tutkan alle jäävää tapa sählääjää, mihin ei tehoa valistus.
Paljon enemmän olen huolissaan seniorikuskeista liikenteessä. Näiden osalta pitäisi saada enemmän valvontaa ja lääkärintarkastuksia, jotta kyvykkyys ajamiseen voidaan todistaa useammkn ja luotettavammin.
Jos seniori läheisiä, niin voi ne huolettaa, mutta se ei nyt auta yhtään nuortenkuljettajien tilannetta, varsinkin nämä lupa, rajoitus ym jutut ei ole sellaisia kustannuksia että ne kilpalisi senioreiden turvallisuuden kanssa.
Ja rahoitteluksi, niin ne seniorit joilla ajokunto alkaa heiketä, niin lähinnä kolhivat sitä autoa yms.