Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Olen huomannut saman liikenteen hidastumisen tolppien tulemisen jälkeen. Ja tämä on hyvä juttu. Nimittäin ruuhkat ovat vähentyneet selvästi kun poistumisramppien vetokyky on nopeudenlaskun myötä parantunut. Ainakin itse ajelen mieluummin tasaista 85 km/h kuin että ensin satasta muun liikennevirran mukana ja sitten pysähdytäänkin/madellaan kun on rampit tukossa.
Kyllähän tasainen nopeus on paljon parempi ku haitariliike. Sen takia ruuhkassa ohittelevat on niin ärsyttäviä, ne pahentaa ruuhkaa entisestään, kun joku joutuu niiden takia hidastamaan ja se aiheuttaa ketjureaktion. Jos otetaan esimerkkinä motari, jossa oikealla kaistalla mennään 110km/h, vasemmalla 125km/h ja tilaa autojen välillä ei ole paljoa, niin jos joku "pakotetaan" siirtymään vasemmalta oikealle kaistalle siten, että oikealla kaistalla joudutaan tekemään tilaa tälle tyypille (eli hidastamaan), niin se pahentaa ruuhkaa ja aiheuttaa aalto-/haitariliikettä. Havainnollistava video
 
Kyllähän tasainen nopeus on paljon parempi ku haitariliike. Sen takia ruuhkassa ohittelevat on niin ärsyttäviä, ne pahentaa ruuhkaa entisestään, kun joku joutuu niiden takia hidastamaan ja se aiheuttaa ketjureaktion. Jos otetaan esimerkkinä motari, jossa oikealla kaistalla mennään 110km/h, vasemmalla 125km/h ja tilaa autojen välillä ei ole paljoa, niin jos joku "pakotetaan" siirtymään vasemmalta oikealle kaistalle siten, että oikealla kaistalla joudutaan tekemään tilaa tälle tyypille (eli hidastamaan), niin se pahentaa ruuhkaa ja aiheuttaa aalto-/haitariliikettä. Havainnollistava video

Mikäli turvavälit ovat kunnossa, ei ruuhkan pitäisi pahentua ja varsinkaan aiheuttaa haitariliikettä vaikka siellä ohitteluita tapahtuisikin. Asenne ratkaisee paljon, antaa nopeammin ajavien mennä vaan ohi ja pidetään itse eteenpäin se turvaväli vähintäänkin riittävänä niin homma toimii.
 
Video on ruotsista, mutta mikä ajaa ihmisen tuollaiseen tilanteeseen ja tätä näkee joka päivä suomessakin ettei osata liittyä? Tuolla saatanan volvo kuskilla on 10s aikaa arpoa paikkaa ja ei!
Tämä oli mielestäni erikoisin kohta ko. videolla. Porukka vetää surutta jonossa päin punaisia.
 
En tiedä, jalankulkijoita varten?

Yhtään jalankulkijaa ei mene? Tätä samaa näkee vihdintiellä, oikealle palaa punainen vaikka voisi mennä mutta jalankulkijoille palaa vihreä vaikka yhtään ihmistä ei mene ja niille jalankulkijoille on vielä erikseen nappi? Näin niitä ruuhkia tehdään idioottimaisella suunnitelulla.

Muutenkin pääväylillä pitäisi aina palaa vihreät valot suoraan mennessä jos risteävää liikennettä ei olisi, nyt näkee näitä risteyksiä missä kukaan ei tule mutta valot vaihtuu punaselle koska menevät sillä tietyllä syklillä koko ajan.
 
Kannattaa katsoa ensin mistä maasta video on ja sitten lukaista kyseisen maan tieliikennelaki. Joka paikassa punainen ei tarkoita ettei saisi mennä. Toki luulisi videon koostajan tuntevan paikalliset lait ellei ole ulkomaankuski.

Tietovisakysymys: tietääkö joku miten virossa vaikka pitää ajaa vihreällä nuolivalolla?
 
Yhtään jalankulkijaa ei mene? Tätä samaa näkee vihdintiellä, oikealle palaa punainen vaikka voisi mennä mutta jalankulkijoille palaa vihreä vaikka yhtään ihmistä ei mene ja niille jalankulkijoille on vielä erikseen nappi? Näin niitä ruuhkia tehdään idioottimaisella suunnitelulla.

Muutenkin pääväylillä pitäisi aina palaa vihreät valot suoraan mennessä jos risteävää liikennettä ei olisi, nyt näkee näitä risteyksiä missä kukaan ei tule mutta valot vaihtuu punaselle koska menevät sillä tietyllä syklillä koko ajan.

Sitten on näitä valoja, jotka vaihtuu suoraan meneville punaiseksi ja 5 s myöhemmin takaisin vihreäksi. Kutsun niitä vittuiluvaloiksi. Tuntuu että ne perustuu johonkin kiusantekoon tai liikennevirran hidastamiseen koska suojatietä ei ole, eikä risteävillä ole ketään odottamassa/tulossa. Taajamassa näitä näkee.
 
Yhtään jalankulkijaa ei mene? Tätä samaa näkee vihdintiellä, oikealle palaa punainen vaikka voisi mennä mutta jalankulkijoille palaa vihreä vaikka yhtään ihmistä ei mene ja niille jalankulkijoille on vielä erikseen nappi? Näin niitä ruuhkia tehdään idioottimaisella suunnitelulla.

Muutenkin pääväylillä pitäisi aina palaa vihreät valot suoraan mennessä jos risteävää liikennettä ei olisi, nyt näkee näitä risteyksiä missä kukaan ei tule mutta valot vaihtuu punaselle koska menevät sillä tietyllä syklillä koko ajan.
No kyllähän se pääväylän automaattivalo myös suoraan kulkevalle kevyelle liikenteelle on suht kätevä, koska etenkään fillarilla ei oo kiva suoralla baanalla pysähtyä painamaan nappia, jos sattuu suoraan ajavalle liikennevirralle ajoradallakin vihreät valot. Kääntyvien valot tuolla on varmaan ihan vaan sen takia, että jos olis kääntyminen suoraan ajavien valoilla, niin kääntyvät autoilijat ei muistaisi katsoa kevyttä liikennettä ja seuraisi onnettomuuksia.
 
Sitten on näitä valoja, jotka vaihtuu suoraan meneville punaiseksi ja 5 s myöhemmin takaisin vihreäksi. Kutsun niitä vittuiluvaloiksi. Tuntuu että ne perustuu johonkin kiusantekoon tai liikennevirran hidastamiseen koska suojatietä ei ole, eikä risteävillä ole ketään odottamassa/tulossa. Taajamassa näitä näkee.
Kai näissä on logiikkana että A) sensorit voivat mennä rikki tai B) siellä kulkea sellainen kulkuneuvo joka ei rekisteräidy (pyörälijä, liian reunassa, tms).

Ainakin meilläpäin on yksi risteys jossa liiketunnistin ei huomaa edes autoa jos ajaa yli 50cm päässä vasemmasta reunasta jossa suoraan menevien yksinäinen, välikaistaleella vastaantulevista eroitettu kaista, sijaitsee...
 
Noita täysin epäloogisia valoja on aika monessakin paikkaa täälläpäin, jopa pääväylillä. Yksi hyvä esimerkki on 54-tien liikennevalot Riihimäellä. ABC:lta pois ajaville on omat kaistat lahden ja forssan suuntaan, nuolivaloin kumpikin. Vaikka kyseisestä liittymästä olisi vain liikennettä forssan suuntaan, ei 54-tietä lahden suuntaan meneville pala vihreää, vaan on odotettava ensin, että ABC:lta poistuvien valo vaihtuu punaiseksi ja vielä odotellaan, että 54-tietä lahden suunnasta forssaan ajavat pääsevät ensin liikkeelle.

Muutenkin tuo 54-tien, 3-tien, 130-tien, abc:n ja kirjauksentien alue on yksi paskimmista liikennesuunnittelun kukkasista. Liikennevalot saatiin noihin kahteen risteykseen ilmeisenkin pitkän ruinaamisen jälkeen ja 3-tien ja 130-tien risteyksiin laitettiin STOP-merkit "parantamaan" liikenneturvallisuutta, kun harvase viikko pelti taipuu tuossa risteysalueella. Liikennevalot olisi pitänyt ulottua myös ainakin 3-tien risteyksiin. Ruuhka-aikaan tuosta on raskaalla liikenteellä kovasti vaikeuksia päästä kääntymään lahden suuntaan.

Kyseessä siis tämä: https://goo.gl/maps/jCU8SQcYGu92
 
No kyllähän se pääväylän automaattivalo myös suoraan kulkevalle kevyelle liikenteelle on suht kätevä, koska etenkään fillarilla ei oo kiva suoralla baanalla pysähtyä painamaan nappia, jos sattuu suoraan ajavalle liikennevirralle ajoradallakin vihreät valot. Kääntyvien valot tuolla on varmaan ihan vaan sen takia, että jos olis kääntyminen suoraan ajavien valoilla, niin kääntyvät autoilijat ei muistaisi katsoa kevyttä liikennettä ja seuraisi onnettomuuksia.

Siinä vaiheessa kun Suomessa pyörätiellä on ruuhkaa niin ymmärrän tämän pointin, mutta että ruuhka-aikana turhaan palaa autoille punaiset valot niin en ymmärrä. Mitä tuolla ulkomailla reissannut kun yhdessä kaupungissa on sen 10milj. ihmistä niin valot toimii aika helvetin tehokkaasti ja en ymmärrä miksi suomessa ne ei voisi toimia samallalailla, eli pääväylillä palaa automaattisesti koko ajan vihreät ja jos poikkiliikennettä tulee niin vasta sitten pääväylälle tulee punainen.
 
ja en ymmärrä miksi suomessa ne ei voisi toimia samallalailla, eli pääväylillä palaa automaattisesti koko ajan vihreät ja jos poikkiliikennettä tulee niin vasta sitten pääväylälle tulee punainen.

Kaksi viestiä ylempänä juuri docweird selitti, mikä ongelma tässä on.
 
Yhtään jalankulkijaa ei mene? Tätä samaa näkee vihdintiellä, oikealle palaa punainen vaikka voisi mennä mutta jalankulkijoille palaa vihreä vaikka yhtään ihmistä ei mene ja niille jalankulkijoille on vielä erikseen nappi? Näin niitä ruuhkia tehdään idioottimaisella suunnitelulla.

Muutenkin pääväylillä pitäisi aina palaa vihreät valot suoraan mennessä jos risteävää liikennettä ei olisi, nyt näkee näitä risteyksiä missä kukaan ei tule mutta valot vaihtuu punaselle koska menevät sillä tietyllä syklillä koko ajan.
Vihdintieltä pohjoiseen päin ajellessa ja käännyttäessä oikealle Vapaalaan? :vihellys:

Saattanut huomata saman idioottimaisen suunnittelun kyseisessä kohdassa.
 
Siinä vaiheessa kun Suomessa pyörätiellä on ruuhkaa niin ymmärrän tämän pointin, mutta että ruuhka-aikana turhaan palaa autoille punaiset valot niin en ymmärrä. Mitä tuolla ulkomailla reissannut kun yhdessä kaupungissa on sen 10milj. ihmistä niin valot toimii aika helvetin tehokkaasti ja en ymmärrä miksi suomessa ne ei voisi toimia samallalailla, eli pääväylillä palaa automaattisesti koko ajan vihreät ja jos poikkiliikennettä tulee niin vasta sitten pääväylälle tulee punainen.
No noinhan ne käytännössä onkin, myöskin pyöräilijällä on pääväylällä ne vihreät. Pidän edelleenkin pienempänä haittana esim sitä, että kääntyvä autoilija joutuu pysähtymään, kuin että kevyt liikenne. Se on sitten liikennevalojen ohjelmoinnista jne kiinni, kuinka tehokkaasti se järjestelmä huomioi kääntyvän ajoneuvon eli kuinka nopeesti kevyen liikenteen valot katkeisi ja kääntyvä saisi vihreää. Kääntyvillä voisi olla ihan oikeus kääntyä oikealle suoraan menevien vihreilläkin, mutta se vaatisi sitä, että autoilijat osaisi huomioida kevyen liikenteen, joka jatkaa suoraan ja jonka linjan yli autoilija kääntyy.
 
Niin no, se on vähän miten noita asioita funtsii. Yleensä jonossa ensimmäinen saa valita parhaat palat, tämä pätee elämässä ihan yleisesti. Hänniltä saattaa sitten kuulua jotain tirinää kun "mulle ei jäänyt mitään" tai "en enää ehtinyt" tai "noi vei jo kaiken". Vikahan on siis aina jossain ohittelijassa eikä itsessä.
 
70 km/h satasen alueelle liittyjät. Tuntuu myös, että porukka ajaa paljon hiljempaa kuin aikaisemmin.
 
Ylen uutisessa on kyllä paikkansapitävää se, että paljon ajavilla liikkumisesta tulee yleensä rutiininomaista, tehokasta ja sujuvaa. Silloin muut äkkiä näyttävät kömpelöiltä hidastelijoilta. Sama toki koskee lähes mitä tahansa asiaa; jos vaikkapa teet jotain duunia vuositolkulla samalla tavalla, kehittyy siihen tietynlainen tatsi ja tietty tapa tehdä asioita. Harvemmin teet yhtään turhaa liikettä. Ulkopuolisen näkökulmasta touhu tosin saattaa äkkiseltään näyttää oudolta. Sama koskee ajamista.
 
Itse olen jo muutamaan kertaan tähän ketjuun laittanut, että hitaammin ajava ei ärsytä, liikenteessä on kuorma-autoa, traktoria, asuntovaunun/peräkärryn vetäjää tai ihan muuten vain huvikseen hitaammin ajavia. No problem, jos vauhti on tasaista ja selvästi nopeusrajoitusta alhaisempi, ohi pääsee halutessa.

Mutta kun... siellä on näitä saamarin pumppaajia. Nopeus laskee ylämäen ohituskieltoalueella, vaikka mäki olisi pohjanmaan kolme metriä korkea nypykkä, jonka pääsisi samaa vauhtia ylös polkuautollakin. Vauhti nousee jopa yli rajoituksen tyhjällä suoralla tai ohituskastoituksella laskeakseen taas reilusti alle rajoituksen ylämäessä, mutkassa tai vastaantulijoiden kohdalla. Ei ole myöskään ihan yksi tai kaksi kertaa, kun kaasupoljin on löytynyt siinä vaiheessa, kun olen rinnalla ohittamassa.

Kerran (pitkälle yli kymmenen vuotta sitten) yksi kusipää kiihdytti tarkoituksella siten, että en päässyt ohi, enkä päässyt palaamaan kaistallekaan. Saavutin tämän teiden sankarin muutamassa kymmenessä sekunnissa satasen alueella, ja lähdin tekemään normaalia ohitusta pitkähköllä suoralla ilman, että olisi ollut tarve edes ajaa ylinopeutta. Keski-ikäinen patu alkoikin kiihdyttämään, kun lähdin ohitukseen. Loppunopeus suoran lopussa ja vastaantulijoiden ollessa jo melko lähellä oli suurinpiirtein 150 km/h. Yritin palata ohituksen alussa herran taakse, mutta tämä pidätti keulaansa oman autoni takarenkaan kohdalla. Pääsin lopulta melko lähelle tyypin eteen, joka katsoi asioikseen vielä välkytellä pitkiä perään.

Sen verran tilanne aiheutti täristystä, etten tajunnut edes poliisiin ottaa yhteyttä.
Tuo maaston mukaan nopeuden pumppaaminen on sitä tietylle ikäluokalle kuuluisaa polttoaineen säästöä. Kaasupoljin pidetään koko ajan täsmälleen samassa asennossa, oli ylämäki tai alamäki. Moottorijarrutusta ei saa käyttää, eikä myöskään isompaa tehoa ylämäessä. Jos autossa sattuisikin olemaan vakkari, sitä ei saa missään tilanteessa käyttää, koska se lisää polttoaineen kulutusta. Kyllä, tunnen yhden tällaisen tapauksen.

Tälle kesälle tuli sattuneista syistä kilometrejä tien päällä tavallista enemmän, ja tuli koettua kyllä viimesen päälle nämä karavaanarit "kaikkien kaverit". Aikaa ilmeisesti on loputtomiin kaikelle muulle, paitsi tauolle pysähtymiselle. Ja vaikka asuntoautossa olisikin ns. satasen luvat, sillä ei voi ajaa kuin korkeintaan 70-80km/h, koska polttoainetta kuluisi enemmän 100km/h nopeudella..
 
Viimeksi muokattu:
70 km/h satasen alueelle liittyjät. Tuntuu myös, että porukka ajaa paljon hiljempaa kuin aikaisemmin.
Niin ja ne itsekkäät mulkut jotka tunkee peräkärryn tms. kanssa sivutieltä päätielle satkun alueella henkilöautojen eteen ahtaaseen rakoon ja aiheuttaa tällä sitten 5-10 ohitusta ja muiden matkanteon turhaa hidastumista, kun 10-30s odottamalla nopeammat olisi ehtineet alta pois.
 
Peräkontinhaistelijathan ärsyttää tunnetusti, mutta olen huomannut erään oudon ilmiön. Olen nyt hetken kurvaillut tuolla eräällä baijerilaisella, jossa on sähköinen takalasin tummennusverho.

Kun konttihiihtäjä tulee tarpeeksi lähelle, tykkään heittää tuon verhon takalasille, ihan ettei tarvitse katsella sitä toopea, ja ajatellut että se herättäisi perässätulijaa ajattelemaan miksi näin toimin. Kuitenkin olen yllättynyt siitä, että on kahdentyyppistä ryhmää:

Osa ottaa turvaväliä :tup: jonka toivossa aloinkin tätä harrastamaan testimielessä. Mutta on myös toinen, pienempi osa joka yhtäkkiä tuleekin vieläkin lähemmäs, ja alkaa seilaamaan kaistallaan vasemmalta oikealle ja takaisin. Mitäh?

Koittaako ne nähdä tämän rullaverhon mekanismin vai mikä tämän käytöksen selittää? :think:
 
Peräkontinhaistelijathan ärsyttää tunnetusti, mutta olen huomannut erään oudon ilmiön. Olen nyt hetken kurvaillut tuolla eräällä baijerilaisella, jossa on sähköinen takalasin tummennusverho.

Kun konttihiihtäjä tulee tarpeeksi lähelle, tykkään heittää tuon verhon takalasille, ihan ettei tarvitse katsella sitä toopea, ja ajatellut että se herättäisi perässätulijaa ajattelemaan miksi näin toimin. Kuitenkin olen yllättynyt siitä, että on kahdentyyppistä ryhmää:

Osa ottaa turvaväliä :tup: jonka toivossa aloinkin tätä harrastamaan testimielessä. Mutta on myös toinen, pienempi osa joka yhtäkkiä tuleekin vieläkin lähemmäs, ja alkaa seilaamaan kaistallaan vasemmalta oikealle ja takaisin. Mitäh?

Koittaako ne nähdä tämän rullaverhon mekanismin vai mikä tämän käytöksen selittää? :think:


Jaa bemari varmaan, itselläkin on ollut tuollainen sähköinen verho bemarissa joskus.
Siihen voisi kirjoittaa jonkun tekstin? "Olet liian lähellä, kusipää" tai jotain
 
Jaa bemari varmaan, itselläkin on ollut tuollainen sähköinen verho bemarissa joskus.
Siihen voisi kirjoittaa jonkun tekstin? "Olet liian lähellä, kusipää" tai jotain

Juu, hyvä ajatus, täytyisi vaan saada se teksti niin että sen saa tarvittaessa poiskin :D
 
Olen miettinyt valotekstiä "Heippa, olet kamerassa..."

Sama on käynyt mielessä, ei siis juuri tuon tekstin muodossa, mutta valokyltti ideana.

Toinen mitä olen miettinyt on työvalo osoittamaan taaksepäin, saisi samalla häikijöille vilautella jotka hinaa perässä pitkillä valoilla :D
 
Pikku pögötti ei kiihdy tuossa kaistalla kuin sataseen, sen verran aikaseen liikun kuitenkin ettei muuta liikennettä ole. Järvenpään kohdalla liittyminen menee nätisti vetoketju malliin. Köröttelen aamusta 110 motaria, ohittaessa vähän enemmän.
 
Kanssa-autoilijota enemmän ärsyrttää tieinfra tietyissä paikoisssa. Oulussa Pohjantien "Pölijäntien" liittymissä on monessa kohtaa neulansilmät ennen ramppia, pahimmat Poikkimaantieltä pohjoiseen ja Kuusamontieltä kumpaankin suuntaan. Noissa saa raskas kalusto kesäkelilläkin tosissaan koetella tehoja edes jotenkuten onnistuneeseen liittymiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kanssa-autoilijota enemmän ärsyrttää tieinfra tietyissä paikoisssa. Oulussa Pohjantien "Pölijäntien" liittymissä on monessa kohtaa neulansilmät ennen ramppia, pahimmat Poikkimaantieltä pohjoiseen ja Kuusamontieltä kumpaankin suuntaan.
Noitahan ollaan nyt korjaamassa. Raskaalle kalustolle nuo on toki ongelmallisia, mutta henkilöautoille kesäkelillä ongelmat on lähinnä ratin takana.
 
Kopioin tän Saab-klubin foorumilta, nimimerkit poistettu:

Y456 sanoi:
X123 sanoi:
En nähnyt liikenteessä pk-seudun normaalia ruuhka-aikaa kummempaa, mutta lehdessä liikenteeseen liittyvää asiaa kylläkin. Hyvät pointit :D .
Luin tuon jutun juuri sen jälkeen kun olin matkannut muutaman kilsan erään tutun kyydissä hänen saksalaisessa premiumautossaan, jossa takaluukussa aika isoja numeroita. Kuljettajana auton omistaja, viisikymppinen nainen.

Tapanani ei ole puuttua kuskin touhuihin ellen koe että henki on vaarassa. Alkumatkasta huomioin parit viime tingan kaistanvaihdot juuri ennen risteystä; vaikka tiet ja reitit on tuttuja, ei yhtään osata ennakoida reittiä, vaan sitten kiilaillaan sulkuviivan yli viimetingassa kun ollaankin väärään suuntaan menevällä kaistalla. Vuosien matkustuskokemuksella tämän kuljettajan autossa voin kertoa että tämä on ihan normaalia tälle kuljettajalle. Tutussakin ympäristössä ennakointi on noin 50 metriä eteenpäin, ei enempää. Yksisuuntaiselle käännyttiin sujuvasti ilman vilkkua väärälle kaistalle josta jatkettiin ilman vilkkua vielä yksi kaistanvaihto ja seuraavasta risteyksestä käännös taas ilman vilkkua. Useamman vuoden kokemuksella ihan normaalia ajotapaa kuljettajalta.

Parkkialueelle kääntyessä oli sitten alueelta ulos tuleva auto ryhmittynt hieman keskelle ajoväylää, siten että meille sisään ajaville oli vähän kapeasti tilaa (kyllä siitä olisi iso saksalainenkin mahtunut, mutta ahtaasti). Siitä alkoi sitten kuljettajan valitus miten ei voi ymmärtää tuollaista ajotapaa. Parkkipaikalla oli täyttä ja muutamia autoja seisoskeli ajoreitillä odottelemassa parkkipaikoilta poistuvia autoja. Yksi Bemari seisoskeli silleen ei-ihan-reunassa, eli taas oli vähän ahdas paikka ohittaa. Alkoi jo raivo nousta rouvalla siitä miten miehet ei kyllä yhtään ymmärrä ettei tarvitsisi tuolla tavalla keskellä seistä. Kun ei yhtään ymmärretä, että liikenteessä on muitaki.

Parkkipaikkaa ei sitten löytynyt, joten lähdettiin ulos samaa reittiä mistä tultiinkin. Meitä vastaan, sisään parkkialueelle, oli kääntymässä isompi paku, joka oli kuitenkin paikoillaan perä vielä kadulla, koska parkkialueelta oli ennen meitä tulossa ulos auto, ja portti on sen verran ahdas että sisäänajossa paku joutuu tunkemaan nokkansa ulosajavien kaistalle. Pelisilmäinen ulosajaja olisi päästänyt pakun sisään ennen kuin tunkee itse portille, varsinkin kun sen tietää että kadulla pakun takana liikenne todennäköisesti seisoo tilanteen vuoksi. Mutta eipä se kuljettajan mieleen juolahtanut, varsinkin kun piti samalla keuhkota miten muut tienkäyttäjät eivät huomioi (hänen) liikenteen(sä) sujuvuutta.

Jatkettiin kohti toista parkkialuetta. Edessämme ennen viimeistä valoristeystä ryhmittymiaalueella oli kahden kaistan keskivälillä Bemari, joka eteni vihreistä valoista huolimatta hölkkävauhtia. Selvästi kuski vähän hämillään, ei oikein tiennyt oliko kääntymässä vai menossa suoraan vai mitä pitäisi tehdä. Tästä alkoi sitten jo kunnon road rage. Että miten voi olla että tuollaisia päästetään liikenteeseen. Ei muuta kuin auton nokka kiinni Bemarin takapuskuriin jossa se sitten pysyikin kiinni sinne parkkialueen portille saakka, oli nimittäin meillä sama matka. Kädet kävi ja savu nousi korvista. Ei sinänsä, Bemari oli tien tukkona ja täysin väärin ryhmittynyt, mutta vähän samanlaisia mokia oli tämä minunkin kuljettajani tehnyt ihan saman ajomatkan aikana. Ja meillä ei ollut oikeasti mikään kiire minnekään.

Oman ajotavan suhteen ihminen on usein aika subjektiivinen eläin. Toisilla sujuu itsearviointi paremmin ja toisilla huonommin. AIka usein kuitenkin se oma kiire on ehkäpä maailman tärkein ja muut on siellä tiellä ilmeisesti vain tukkimassa omaa ajamista tai muuten häiritsemässä. Eilinen lyhyehkä automatka oli kyllä oikea autokouluesimerkki siitä, miten sokea voi olla omalle käytökselleen ja vaatia silti muilta täyttä virheettömyyttä. Toinen tapa miten järjettömyys tuntuu esiintyvän liikenteessä on ajatus siitä, että vain se minun ajonopeuteni on oikea: muut ovat joko nutaajia tai kaahareita. Tällaista sokeutta Hatakka varmaankin tarkoittaa liikenteen Audi-miehillä.

Hatakan väitteeseen, että on aika pieni todennäköisyys joutua liikenneraivon kohteeksi jos itse ajaa säädösten ja rajoituksien mukaan, en voi yhtyä. Kyllä siihen riittää ihan jo se että noudattaa 30 km/h nopeusrajoitusta paikassa, jossa Audi-miehen mielestä rajoitus on typerä. Tai se, että ei halua tunkea riskillä autonsa keulaa ruuhkaiselle päätielle lähestyvän rekan eteen silloin kun oman auton perään on kertynyt jo jonollinen autoja.
 
Noitahan ollaan nyt korjaamassa. Raskaalle kalustolle nuo on toki ongelmallisia, mutta henkilöautoille kesäkelillä ongelmat on lähinnä ratin takana.
Ongelmana on kertautuminen. Kun itse haluaisi pitää vähän hajurakoa siihen tappiin asti lastattuun täysperään ja antaa sitten konepellin aluksen sanoa sanansa, niin ollaanhan sitä mielenosoituksellisesti tulossa peräkontista sisään.
Ja menneenä kesänä kyllä tuli tosissaan koettua Oulu-Kemi väli kumpaankin suuntaan. Ei se täysperä tai asuntovaunuyhdistelmä kulje yhtään sen lujempaa vaikka ajaisi senttimetrin päässä hitaamman perässä kiinni. Ohituksesta tulee vain perhanan hankalampaa ja vähän ajan päästä lopulta jollain ns. hitsaa kiinni ja aletaan tulla koko jonosta ohi.
 
Karavaanarit (autot) vähän tuppas ärsyttämään kun vauhtia oli ehkä se 70-80km/h ja kaksi vielä ajoi ihan peräkkäin. Eikä sillä etumaisella tietenkään ollut kiire mihinkään. Sitten tuli toinen auto, sen jälkeen minä ja sen jälkeen se 60-tonnin happolastissa oleva yhdistelmä. On muuten tosi kiva olla siinä välissä kun se yhdistelmä ajaa metrin päässä perässä ja ohitus tarkoittaa sitä, että pitää ohittaa molemmat karavaanarit kerralla. No niinhän siinä sitten tuli tehtyä.

Mutta huomaa kyllä kun tolppia ja nopeuden kyttäystä on enemmän, niin turvavälit on aika olemattomat nykyään.
 
Kyllähän tuo vilkun käyttämättömyys alkaa vituttaa, varsinkin kun itse koittaa olla huomaavainen ja käyttää vilkkua usein sielä missä sitä ei vaadita. Jossain risteyksissä sitten odotetaan peukku suussa mihin väliin pääsisi, niin aina löytyy se uivelo, joka laittaa vilkun metrin ennen risteystä tai ei lainkaan. Isoa kehua sen sijaan tulee näille, jotka havaitsee tilanteen jo matkan päästä ja vilkku menee päälle jo sata metriä ennen risteystä. Silloin nousee jo hyvin mahikset päästä johonkin väliin.

Kesäisin kun ajaa lasit auki niin pitäisi varmaan alkaa näyttämään keskaria jokaselle joka lähtee ympyrästä näyttämättä vilkkua.
 
Oon huomannut viimeaikoina tai ainakin kiinnitänyt huomiota, että osa kuskeista ei uskalla ajaa liikenneympyrään, vaikka lähestyvä autoilija (monesti mä) laittaa vilkun ulos. En tiedä johtuuko toi siitä, että seuraava auto ei välttämättä kääntyis uloskaan, mutta noi on sellasia mestoja, että normaalilla liikenteeseen kuuluvalla kiihdytyksellä pääsis hyvin messiin. Jos ulos kääntyvän takaatulija pääsis nopeudellaan yllättämään niin kyllä sekin osaa jarrua käyttää.

Näyttää vaan päivä päivältä enemmän, että liikenteessä tapahtuu kahtiajako hyvien ja huonojen kuskien välille entistä voimakkaammin, helvetin arkaa porukkaa ajaa liikenteessä alinopeuksia, ei uskalleta mennä omalla vuorolla ja haitataan omaa liikennettä. Paskoihin kuskeihin lukeutuu myös toki muutenvaan liikennesäänöjä osaamattomat häiritsijät, mutta eniten hämmästyttää tuo arkailu. Esim tänään aamulla liityttiin kehä3 tuusulanväylälle helsinkiinpäin 60km/h ja kun pääsin viimein ohittamaan vasemmalle kaistalle, niin takanani oli rekka, joka jäi sitten peileistä katsottuna junnaamaan satasen rajoitukselle kuutta kymppiä tämän kuskin perään vailla mahdollisuutta ohitukseen aamuruuhkan takia.

En osaa sanoa mistä tuo arkuus johtuu, lieneekö siitä (ainakin pk-seudun kuskeilla) että autoilu ei ole enää niin tavallista. Todella ongelmallista kuitenkin, sillä kokeneet autoilijat ärsyyntyvät helposti siihen, että ajellaan selkeää alinopeutta ja tehdään huonoja muuveja, esim lähdetään ohittamaan motarilla rekkaa liian hiljaa/toisen eteen jne.
 
Jollain sopivalla volkkarilla aivan sama näyttääkö vilkkua vai ei, kun insinööri on suunnitellut ne niin huomaamattomiksi että ei niitä edes näe päivänvalossa.
Tuo muuten on ollu autojen kehityksessä ihan tosissaan ärsyttävä suunta mikä ei lopulta aiheuta mitään muuta kuin uuden haitan liikenteen sujuvuudelle.
 
Tuo muuten on ollu autojen kehityksessä ihan tosissaan ärsyttävä suunta mikä ei lopulta aiheuta mitään muuta kuin uuden haitan liikenteen sujuvuudelle.
Toi valopelleily saisi tosiaan loppua. Mun puolesta voitaisiin palata 90-luvun puolelle auton valaistuksen suhteen. Eli olisi ne perus sumarit, parkit ja ajovalot. Jotka menee aina päälle kun auton starttaa. Vilkut olisivat selkeät ja vilkusta lähtee selkeä ääni kun sitä käyttää (Avensiksissa ei ainakaan 05 vm lähde).
 
Toi valopelleily saisi tosiaan loppua. Mun puolesta voitaisiin palata 90-luvun puolelle auton valaistuksen suhteen. Eli olisi ne perus sumarit, parkit ja ajovalot. Jotka menee aina päälle kun auton starttaa. Vilkut olisivat selkeät ja vilkusta lähtee selkeä ääni kun sitä käyttää (Avensiksissa ei ainakaan 05 vm lähde).
No just. Kyllähän nämä uudet led-vilkut jne. on näkyvyydeltä paljon parempia kuin ysärivessojen. Esim. Audit (jos niitä käytettäisiin) tai vaikkapa Ford Mondeo. Sumareilla ei nyt tee helvettiäkään. Ajovaloja on turha polttaa kun kunnolliset LED-huomiovalot kyllä valoisalla kelillä näkyy niitä kusenkeltaisia halogeeneja paremmin.

Diaz nyt ei tunnu näkevän mitään, mutta missä uudessa Volkkarissa on sellainen vilkku jota ei näe?
 
Joku haki äskön Pohjantiellä Darwin-awardsia ja tietyömaan kohdalla "splittasi" kaistojen välissä autojonoja gikserillä. Itselläkin oli 80km/h mittarissa kun tuo viuhahti ohi, että vauhtia oli varmasti toista sataa. Tuolla tehdään niin äkkinäisiä kaistojen vaihtoja, että melko tyhjäpäistä hommaa.
 
Oon huomannut viimeaikoina tai ainakin kiinnitänyt huomiota, että osa kuskeista ei uskalla ajaa liikenneympyrään, vaikka lähestyvä autoilija (monesti mä) laittaa vilkun ulos. En tiedä johtuuko toi siitä, että seuraava auto ei välttämättä kääntyis uloskaan, mutta noi on sellasia mestoja, että normaalilla liikenteeseen kuuluvalla kiihdytyksellä pääsis hyvin messiin. Jos ulos kääntyvän takaatulija pääsis nopeudellaan yllättämään niin kyllä sekin osaa jarrua käyttää.

Ymmärrän pointin, mutta itselle käynyt parikin kertaa niin että kun luottanut toisen vilkutukseen pois, ei se olekaan kääntynyt pois ja tullut turhan läheltä piti -tilanne. Sittemmin pitänyt alkaa seurata kääntyykö se pois vai ei ennen kuin lähtee liikkeelle.
 
Monesti tapahtunut samaa näiden ympyrään tullessa vilkuttavien kanssa.

Luulevat varmaan tekevänsä suurenkin palveluksen muille, kun vilkulla kertovat etteivät aja ympyrää väärään suuntaan.
 
No just. Kyllähän nämä uudet led-vilkut jne. on näkyvyydeltä paljon parempia kuin ysärivessojen. Esim. Audit (jos niitä käytettäisiin) tai vaikkapa Ford Mondeo. Sumareilla ei nyt tee helvettiäkään. Ajovaloja on turha polttaa kun kunnolliset LED-huomiovalot kyllä valoisalla kelillä näkyy niitä kusenkeltaisia halogeeneja paremmin.

Diaz nyt ei tunnu näkevän mitään, mutta missä uudessa Volkkarissa on sellainen vilkku jota ei näe?
Ei niitä juovaledivilkkuja ainakaan kunnolla näe, varsinkaan auringossa.

Ja kun ne takavalotkin menisi vielä esim vesisateella päälle niin ei tarvitsisi miettiä kuka siellä sumupilvessä ajelee vai ajaako kukaan.
 
Kyllähän tuo vilkun käyttämättömyys alkaa vituttaa, varsinkin kun itse koittaa olla huomaavainen ja käyttää vilkkua usein sielä missä sitä ei vaadita. Jossain risteyksissä sitten odotetaan peukku suussa mihin väliin pääsisi, niin aina löytyy se uivelo, joka laittaa vilkun metrin ennen risteystä tai ei lainkaan. Isoa kehua sen sijaan tulee näille, jotka havaitsee tilanteen jo matkan päästä ja vilkku menee päälle jo sata metriä ennen risteystä. Silloin nousee jo hyvin mahikset päästä johonkin väliin.

Kesäisin kun ajaa lasit auki niin pitäisi varmaan alkaa näyttämään keskaria jokaselle joka lähtee ympyrästä näyttämättä vilkkua.


Talvella vilkun käyttö varsinkin on tärkeää.
Esimerkiksi kun pimeään aikaan yrittää mennä pikatielle liittymästä ja odottaa vuoroaan, niin odottelet siinä ja eikös sieltä joku kusipää käänny ilman vilkkua = odotit turhaan etkä ehtinytkään. Kun vaikea pimeällä erottaa mitä muut tekee.

Ohitustilanteissa varsinkin pimeään aikaan vilkun käyttämättä jättäminen on todella dorkaa, kauempaa ei välttämättä erota on vastaantulevat autot peräkkäin vai rinnakkain joka tilanteessa.

Mitä lähiaikoina olen seurannut asiaa niin mitä uudempi ja kalliimpi auto, niin sitä kusipäisempää käytöstä liikenteessä.

Kännykkään puhumisesta ajon aikana pitäisi antaa aina todella kovat sakot ja ajokortti automaattisesti 6kk hyllylle.
 
Jaa, no en minä kyllä ledivilkkuja ongelmana näe. Enemmän ne siellä ympyrässä näkyy, kun vilkku on koko umpion levyinen eikä mikään naurettava wattinen hehku.
No paremmin ne näkyy kuin hehkutettujen ysärivessojen hehkulankapolttimot etenkin kun ne joissa noita on vielä sammuttaa saman puolen muut valot.

Sullahan tuntu aiemmin olevan ongelmaa nähdä autoja päivänpaisteellakin jos niissä ei takavalot ole päällä...
 
Kyllä niissä jossain uudemmissa, mutta ei uusimmissa, passateissa ja/tai golfeissa takavilkku on ainakin sellanen tuikku ettei sitä ainakaan päivänvalossa näe sieltä taka- ja jarruvalojen keskeltä, vasta kuin ihan perseessä kiinni ollessaan. Taisi olla jossain Audissakin tälläset.

Aika monessa uudessa, melkein merkistä riippumatta on onneksi kunnolliset LED vilkut niin edessä kuin takana. Edessä vielä fiksusti niin että se on samassa kuin päiväajovalot joka sitten muuttuu vilkuksi. Tai sitten vilkun puoleinen päiväajovalo himmenee/sammuu vilkutuksen ajaksi.

2000-luvun alun ja vähän myöhempikien etuvilkut oli sellassia tuikkuja sen pesuvadin kokoisen lähivalon vieressä, josta sitä vilkkua ei tahtonut nähdä millään kelillä...
 
Ajelin koko päivän maantietä, 500km myöhemmin rupesi ilta hämärtymään ja alkoi vesisade. Vastaan tullut bemari vilautti valoja. Ihmettelin mistä on kyse, mulla on automaatti-ledit, eikä pitkiä päällä tai mitään. Huomasin että poika käyny pyörittämässä valot 0-asentoon.. Hupsista saatana.
Vilautelkaa niitä valoja vaan rohkeasti kiitos!
 
Ymmärrän pointin, mutta itselle käynyt parikin kertaa niin että kun luottanut toisen vilkutukseen pois, ei se olekaan kääntynyt pois ja tullut turhan läheltä piti -tilanne. Sittemmin pitänyt alkaa seurata kääntyykö se pois vai ei ennen kuin lähtee liikkeelle.
Tämä. Ja mikä pahinta on että sehän on sun syy jos ajat sinne ympyrään, toinen ei käännykkään ja tulee kolari. Tästä syystä itsekkin aina tarkistan että se vilkuttaja varmasti kääntyy.
 
Mopoauto aamuruuhkassa kehä-ykkösellä Leppävaaran kohdilla. Vaikka taitaakin olla ihan sallittua, mutta silti...
 
Kiva kun ihmiset käyttäisi sitä vilkkua. Tänäänkin olin tulossa kolmion takaa menossa oikealle. Ihmettelin Nissania joka hidasti risteykseni kohdalla. No sitten kun oli metrin päässä risteyksestä niin sai aikaiseksi laittaa sen saatanan merkkivalon päälle. Eli odotin sen 10s turhaan ja takana viisi muuta autoilijaa miettii, että mitä kyseinen torvelo pysähtyy keskelle tietä.
 
Kiva kun ihmiset käyttäisi sitä vilkkua. Tänäänkin olin tulossa kolmion takaa menossa oikealle. Ihmettelin Nissania joka hidasti risteykseni kohdalla. No sitten kun oli metrin päässä risteyksestä niin sai aikaiseksi laittaa sen saatanan merkkivalon päälle. Eli odotin sen 10s turhaan ja takana viisi muuta autoilijaa miettii, että mitä kyseinen torvelo pysähtyy keskelle tietä.

Niinpä.

Todella yleinen tilanne myös itsellä siinä ekassa kolmioristeyksessä kotoa lähtiessä, odottelen kolmion takaa että isompaa tietä menevät autot menevät ohitseni. Ja sitten ne tuntuvat tulevan sieltä oudon hitaasti, että pian tajuaa, että siitä edestähän olisi sittenkin ehtinyt. Ja sitten muutama metri ennen risteystä syttyy se vilkku.

Vilkun tarkoitus on kuitenkin kertoa mitä AIKOO tehdä eikä mitä tuli äsken tehtyä, jos on alkanut hidastaa tai ryhmittäytyä ennen kuin vilkku menee päälle se vilkku on laitettu liian myöhään.

Näistä vilkun käyttämättä jättämisistä/liiian myöhään käyttämisistä pitäsi alkaa kunnolla sakottamaan, ongelmana vaan on että mitään muita liikennerikkomuksia kuin ylinopeuksia ei käytännösä suomessa valvota, ja näitä on muutenkin vaikea poliisien valvoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom