X123 sanoi:
En nähnyt liikenteessä pk-seudun normaalia ruuhka-aikaa kummempaa, mutta lehdessä liikenteeseen
liittyvää asiaa kylläkin. Hyvät pointit
.
Luin tuon jutun juuri sen jälkeen kun olin matkannut muutaman kilsan erään tutun kyydissä hänen saksalaisessa premiumautossaan, jossa takaluukussa aika isoja numeroita. Kuljettajana auton omistaja, viisikymppinen nainen.
Tapanani ei ole puuttua kuskin touhuihin ellen koe että henki on vaarassa. Alkumatkasta huomioin parit viime tingan kaistanvaihdot juuri ennen risteystä; vaikka tiet ja reitit on tuttuja, ei yhtään osata ennakoida reittiä, vaan sitten kiilaillaan sulkuviivan yli viimetingassa kun ollaankin väärään suuntaan menevällä kaistalla. Vuosien matkustuskokemuksella tämän kuljettajan autossa voin kertoa että tämä on ihan normaalia tälle kuljettajalle. Tutussakin ympäristössä ennakointi on noin 50 metriä eteenpäin, ei enempää. Yksisuuntaiselle käännyttiin sujuvasti ilman vilkkua väärälle kaistalle josta jatkettiin ilman vilkkua vielä yksi kaistanvaihto ja seuraavasta risteyksestä käännös taas ilman vilkkua. Useamman vuoden kokemuksella ihan normaalia ajotapaa kuljettajalta.
Parkkialueelle kääntyessä oli sitten alueelta ulos tuleva auto ryhmittynt hieman keskelle ajoväylää, siten että meille sisään ajaville oli vähän kapeasti tilaa (kyllä siitä olisi iso saksalainenkin mahtunut, mutta ahtaasti). Siitä alkoi sitten kuljettajan valitus miten ei voi ymmärtää tuollaista ajotapaa. Parkkipaikalla oli täyttä ja muutamia autoja seisoskeli ajoreitillä odottelemassa parkkipaikoilta poistuvia autoja. Yksi Bemari seisoskeli silleen ei-ihan-reunassa, eli taas oli vähän ahdas paikka ohittaa. Alkoi jo raivo nousta rouvalla siitä miten miehet ei kyllä yhtään ymmärrä ettei tarvitsisi tuolla tavalla keskellä seistä. Kun ei yhtään ymmärretä, että liikenteessä on muitaki.
Parkkipaikkaa ei sitten löytynyt, joten lähdettiin ulos samaa reittiä mistä tultiinkin. Meitä vastaan, sisään parkkialueelle, oli kääntymässä isompi paku, joka oli kuitenkin paikoillaan perä vielä kadulla, koska parkkialueelta oli ennen meitä tulossa ulos auto, ja portti on sen verran ahdas että sisäänajossa paku joutuu tunkemaan nokkansa ulosajavien kaistalle. Pelisilmäinen ulosajaja olisi päästänyt pakun sisään ennen kuin tunkee itse portille, varsinkin kun sen tietää että kadulla pakun takana liikenne todennäköisesti seisoo tilanteen vuoksi. Mutta eipä se kuljettajan mieleen juolahtanut, varsinkin kun piti samalla keuhkota miten muut tienkäyttäjät eivät huomioi (hänen) liikenteen(sä) sujuvuutta.
Jatkettiin kohti toista parkkialuetta. Edessämme ennen viimeistä valoristeystä ryhmittymiaalueella oli kahden kaistan keskivälillä Bemari, joka eteni vihreistä valoista huolimatta hölkkävauhtia. Selvästi kuski vähän hämillään, ei oikein tiennyt oliko kääntymässä vai menossa suoraan vai mitä pitäisi tehdä. Tästä alkoi sitten jo kunnon road rage. Että miten voi olla että tuollaisia päästetään liikenteeseen. Ei muuta kuin auton nokka kiinni Bemarin takapuskuriin jossa se sitten pysyikin kiinni sinne parkkialueen portille saakka, oli nimittäin meillä sama matka. Kädet kävi ja savu nousi korvista. Ei sinänsä, Bemari oli tien tukkona ja täysin väärin ryhmittynyt, mutta vähän samanlaisia mokia oli tämä minunkin kuljettajani tehnyt ihan saman ajomatkan aikana. Ja meillä ei ollut oikeasti mikään kiire minnekään.
Oman ajotavan suhteen ihminen on usein aika subjektiivinen eläin. Toisilla sujuu itsearviointi paremmin ja toisilla huonommin. AIka usein kuitenkin se oma kiire on ehkäpä maailman tärkein ja muut on siellä tiellä ilmeisesti vain tukkimassa omaa ajamista tai muuten häiritsemässä. Eilinen lyhyehkä automatka oli kyllä oikea autokouluesimerkki siitä, miten sokea voi olla omalle käytökselleen ja vaatia silti muilta täyttä virheettömyyttä. Toinen tapa miten järjettömyys tuntuu esiintyvän liikenteessä on ajatus siitä, että vain se minun ajonopeuteni on oikea: muut ovat joko nutaajia tai kaahareita. Tällaista sokeutta Hatakka varmaankin tarkoittaa liikenteen Audi-miehillä.
Hatakan väitteeseen, että on aika pieni todennäköisyys joutua liikenneraivon kohteeksi jos itse ajaa säädösten ja rajoituksien mukaan, en voi yhtyä. Kyllä siihen riittää ihan jo se että noudattaa 30 km/h nopeusrajoitusta paikassa, jossa Audi-miehen mielestä rajoitus on typerä. Tai se, että ei halua tunkea riskillä autonsa keulaa ruuhkaiselle päätielle lähestyvän rekan eteen silloin kun oman auton perään on kertynyt jo jonollinen autoja.