Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vituttaa kyllä aidosti nuo sokeat apinat tuolla liikenteessä. Pysähdyin suojatien eteen etten aja sillä olevan jalankulkijan yli niin viereistä kaistaa vetää ohi joku paskamaha raksaeinari Transportterilla yhtään hidastamatta. Onneksi ehdin torvea painaa niin jalankulkija hoksasi myös tilanteen ja ei mennyt alle.
 
Vituttaa kyllä aidosti nuo sokeat apinat tuolla liikenteessä. Pysähdyin suojatien eteen etten aja sillä olevan jalankulkijan yli niin viereistä kaistaa vetää ohi joku paskamaha raksaeinari Transportterilla yhtään hidastamatta. Onneksi ehdin torvea painaa niin jalankulkija hoksasi myös tilanteen ja ei mennyt alle.
Kortti pois tuollaisilta jotka eivät pysähdy ja niin taitaa poliisi kyllä tehdäkkin jos vain ovat paikalla huomaamassa tilanteen.
 
Kortti pois tuollaisilta jotka eivät pysähdy ja niin taitaa poliisi kyllä tehdäkkin jos vain ovat paikalla huomaamassa tilanteen.

Jep, suoraan vaan kortti pois noilta. Muutaman kerran on omalle kohdalle käynyt ja oli kyllä lähellä ettei se ääliö teilannut pikkulapsia eräässä tapauksessa. Se oli siis kyllä senteistä kiinni. Nyt on tulossa dashcam (ddpai m6 plus) jolla toivottavasti noi saa talteen. Onko muuten tietoa/kokemusta, että reagoiko poliisi noihin tallenteisiin jos niitä heille toimittaa? Facebookissa ja foorumeillahan niillä ei kannata retostella.
 
Onko muuten tietoa/kokemusta, että reagoiko poliisi noihin tallenteisiin jos niitä heille toimittaa?
Ei ole kokemusta itsellä, mutta kyllähän noita välillä on iltalehdessä yms. ollut videoita, joita sitten poliisi on alkanut tutkimaan.
 
^Nuo on kyllä niitä tilanteita että voisi isommalla autolla kiilata sen toisen kaistan tyypin pois tieltä ennenkuin jyrää kävelijät. Tosin aika hankala yhtälö tietää etukäteen että milloin tuo olisi se ainut jäljellejäävä vaihtoehto. Äänimerkki ja nopea liikahdus toisen kaistan suuntaan voisi herätellä myös toisen jarruttamaan, ellei sitten olisi sitä jo muuten tekemässä.

Suojateille voisi asentaa niitä järeitä maasta nousevia ajonestotolppia, eli kun kävelijä ylittää niin tolpat nousevat hetkeksi suojaamaan, eli siirrettäisiin riski kävelijöiltä autoilijoille.
 
Suojateille voisi asentaa niitä järeitä maasta nousevia ajonestotolppia, eli kun kävelijä ylittää niin tolpat nousevat hetkeksi suojaamaan, eli siirrettäisiin riski kävelijöiltä autoilijoille.
Voisi niitä terroriesteitä asentaa vähän joka risteykseen, niin olisi helpompi suojata massatapahtumia yms. Mutta ongelmana on varmasti raha. Ei mitään ilmaisia ole ne tolpat. Tehokkaita kyllä kun pysäyttävät rekka-autotkin.
 
Kiilaajat. Tänäänkin nähty useampi hieno suoritus keskellä ruuhkaa. Kiilataan jalkakäytävän kautta ohitse jonon ja tungetaan väkisin väliin, niin että peltirutut on lähellä. Mennään tyhjää vasemmalle kääntyvien kaistaa täysillä jonon kärkivaiheille ja kiilataan siellä väliin. Parhautta ovat kyllä heput, jotka vielä tekevät raon näille kiilareille.
 
Tänään oli tilanne Tampereella, jossa vastaantuleva liikenne oli pysähtynyt (Ratikka työmaan kohdalla hieman ennen Turtolan kauppakeskusta) ja suojatie jäi siihen väliin joka oli toki jätetty vapaaksi, no eikös edestäni mene 4 vai 5 autoa sokeana pysähtymättä ja kun pysähdyn niin sieltähän pomppaa kaksi ala-asteikäistä suojatien yli, onneksi eivät tulleet aikaisemmin, koska niitä ei sieltä autojen takaa todellakaan näe.

Helvetti, että kuupassa kiehui ja lippis meni ympyrää.
 
Kiilaajat. Tänäänkin nähty useampi hieno suoritus keskellä ruuhkaa. Kiilataan jalkakäytävän kautta ohitse jonon ja tungetaan väkisin väliin, niin että peltirutut on lähellä. Mennään tyhjää vasemmalle kääntyvien kaistaa täysillä jonon kärkivaiheille ja kiilataan siellä väliin. Parhautta ovat kyllä heput, jotka vielä tekevät raon näille kiilareille.
Nämä uutiset eivät ainakaan helpota tuskassa:
Ärsyttävätkö päättyvältä kaistalta eteen kiilaavat autoilijat? He saattavatkin olla neroja

Laadukasta uutisointia taas. :D
 
Vetoketju toimii vain jos jokainen vaihtaa päättyvältä kaistalta pois vasta aivan kaista lopussa. Jos typeröidään siten, että aletaan vaihtaa kaistaa silloin kun edellä menevä vaihtaa niin päädytään tilanteeseen, jossa päättyvä kaista on pitkältä matkalta tyhjä. Sitten kun mtv:n esittelemä nero ajaa kaistan päähän, jo kaistaa vaihtaneista ohi, niin ihan varmasti se vituttaa.

Ens sitten tietä mikä olisi tähän ratkaisu. Ensimmäisenä tulee mieleen, että tietyltä matkaa ennen kaista päättymistä kiellettäisiin kaistan vaihtaminen esimerkiksi sulkuviivalla, jolloin vetoketjun kiinni laittaminen olisi pakko suorittaa kaistan päässä.
 
Ei toimi. Idioottien aivokapasiteetti ei tuollaisessa tilanteessa riitä enää havainnoimaan sulkuviivaa saati sitten käsittelemään sen merkitystä.
Jep, tämä se suurin ongelma onkin. Käytännössä tarvittaisiin siis kaide, jonka jäjestäminen lyhytaikaisten kaistankatkaisujen vuoksi olisi järjetöntä.
 
Ja lisäksi ei se viiva tuollaisissa kohdissa estä lainkaan kannalta kaistanvaihtoa. Tietyömailla muuten joutuisi osa pysähtymään kunnes työmaa valmistuu.
 
Fiksuudella ja neroudella ei ole kyllä mitään tekemistä keskenään. Jälkimmäinen pohjautuu älykkyyteen ja ensimmäinen "fiksuuteen". Tässä tapauksessa fiksuuden sijasta saattanee suuremmaksi osaksi olla omahyväisyydessään pelkkää sattumaa, että siirto palvelee paremmin myös muuta liikennettä.
 
Vetoketju toimii vain jos jokainen vaihtaa päättyvältä kaistalta pois vasta aivan kaista lopussa. Jos typeröidään siten, että aletaan vaihtaa kaistaa silloin kun edellä menevä vaihtaa niin päädytään tilanteeseen, jossa päättyvä kaista on pitkältä matkalta tyhjä. Sitten kun mtv:n esittelemä nero ajaa kaistan päähän, jo kaistaa vaihtaneista ohi, niin ihan varmasti se vituttaa.

Juuri tämän takia pitäisi vaihtaa kaistaa vasta siellä päässä.
Monta kertaa risteykset ajetaan tukkoon, esimerkki: kaksi kaistaa kääntyy vasemmalle. Risteyksen jälkeen n. 100m päässä toinen kaistoista loppuu. Ihmiset ajavat näin ollen jo ennen risteystä sille ei loppuvalle kaistalle, ja jättävät myöhemmin loppuvan kaistan tyhjäksi. Liikennesuunnittelija on tehnyt paikkaan kaksi kääntyvien kaistaa jotta risteykseeen mahtuisi enemmän autoja odottamaan kääntymistä, suomalaiset käyttävät vain yhtä.
Molemmat kaistat pitäisi ajaa täyteen autoja ja myöhemmin liittyä kaistojen päättyessä vetoketjullla yhteen mutta ei. Ei toimi Suomessa.
 
Ihan ensimmäisenä Suomeen tarvittaisiin tämä liikennemerkki, jolloin infralla pyrittäisiin viestittämään että 100 m risteyksen jälkeen loppuvaa kaistaa saa ja pitää käyttää. Myös ilman, että saa kusipääkiilajaminäminämulkku-leiman otsaan.

upload_2017-9-2_16-13-41.png
 
Tänään ei niinkään vituttanut vaan ihmetytti kanssa-autoilijat. Tai pikemminkin se laumasieluisuus.
Nelostiellä Orimattilan ja Mäntsälän kohdilla Helsingin suuntaan on asfalttia rouhittu oikealta kaistalta aika pitkältä matkalta. Mitä tekevät kaikki muut autoilijat paitsi minä ja eräs toinen? Vaihtavat jonoon oikealle kaistalle, kun nopeusrajoitus tippuu 50 km/h tunnissa sinne rouhitulle asfaltille. Ei siinä, ite sitten kylmästi posotan kyseisistä laumaeläjistä ohi sillä vasemmalla kaistalla, jossa sitä ajettavaa asfalttia on reilusti. Eikä kyse ollut siitä, että siellä olisi ollut työmiehiä tai koneita, sillä kaikki tiemasiinat olivat läheisellä levähdysalueella parkissa.

Miksi kukaan haluaa ajaa rouhitulla asfaltilla, jos vieressä menee "hyvä", rouhimaton asfaltti? :confused:
Siellä ne possujunassa meni jonkun Fiatin tms. kauppakassin perässä kiltisti.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin tuossa taannoin 30km motaria tai ehkä en. Taakse ilmestyi reikä ratissa ja meni 2km/h tunnissa ohi ja ajeli edessä rauhakseen ja teki pientä eroa koko ajan. Jossain vaiheessa sai eteensä auton, josta ei lähtenyt ohi. Saavutettua nämä teiden sankarit ajelin perässä jonkun aikaa ja päätin ohittaa reippaalla otteella, kun se eka auto ajoi hiljempaa kuin minä. Noh, pääsin jonnekin 300m päähän molemmista, niin se eeva meni ohi tulpasta ja alkoi taas saavuttamaan minua. Tuli siihen 15m päähän ajelemaan minun vauhtia. Ajeltiin siinä muutamam kilsa kuin köyhän talon porsaat saparoista kiinni pitäen. Nostin kyytiä jonnekin n+x hujakoille ja laskeuduin hetken päästä siihen samaan lentokorkeuteen eli pikkusen yli mitä olen koko ajan ajanut ohituksia lukuun ottamatta. Sieltä se taas hiipi siihen mukavuusalueelle vaikka varmasti sai antaa happea koneelle tuossa ajassa. Eikä ohi taaskaan. Toistin tämä vielä pari kertaa, mutta aina sama lopputulos. Kai tuollakin oli joku tarkoitus...
 
Ajelin tuossa taannoin 30km motaria tai ehkä en. Taakse ilmestyi reikä ratissa ja meni 2km/h tunnissa ohi ja ajeli edessä rauhakseen ja teki pientä eroa koko ajan. Jossain vaiheessa sai eteensä auton, josta ei lähtenyt ohi. Saavutettua nämä teiden sankarit ajelin perässä jonkun aikaa ja päätin ohittaa reippaalla otteella, kun se eka auto ajoi hiljempaa kuin minä. Noh, pääsin jonnekin 300m päähän molemmista, niin se eeva meni ohi tulpasta ja alkoi taas saavuttamaan minua. Tuli siihen 15m päähän ajelemaan minun vauhtia. Ajeltiin siinä muutamam kilsa kuin köyhän talon porsaat saparoista kiinni pitäen. Nostin kyytiä jonnekin n+x hujakoille ja laskeuduin hetken päästä siihen samaan lentokorkeuteen eli pikkusen yli mitä olen koko ajan ajanut ohituksia lukuun ottamatta. Sieltä se taas hiipi siihen mukavuusalueelle vaikka varmasti sai antaa happea koneelle tuossa ajassa. Eikä ohi taaskaan. Toistin tämä vielä pari kertaa, mutta aina sama lopputulos. Kai tuollakin oli joku tarkoitus...
Säästöä kun ajaa imussa?
 
Tänään ei niinkään vituttanut vaan ihmetytti kanssa-autoilijat. Tai pikemminkin se laumasieluisuus.
Nelostiellä Orimattilan ja Mäntsälän kohdilla Helsingin suuntaan on asfalttia rouhittu oikealta kaistalta aika pitkältä matkalta. Mitä tekevät kaikki muut autoilijat paitsi minä ja eräs toinen? Vaihtavat jonoon oikealle kaistalle, kun nopeusrajoitus tippuu 50 km/h tunnissa sinne rouhitulle asfaltille. Ei siinä, ite sitten kylmästi posotan kyseisistä laumaeläjistä ohi sillä vasemmalla kaistalla, jossa sitä ajettavaa asfalttia on reilusti. Eikä kyse ollut siitä, että siellä olisi ollut työmiehiä tai koneita, sillä kaikki tiemasiinat olivat läheisellä levähdysalueella parkissa.

Miksi kukaan haluaa ajaa rouhitulla asfaltilla, jos vieressä menee "hyvä", rouhimaton asfaltti? :confused:
Siellä ne possujunassa meni jonkun Fiatin tms. kauppakassin perässä kiltisti.
Mulla kävi joskus kolmostiellä sama. Kaista merkittiin päättyväksi kolmen kilsan päästä ja kaikki alkavat änkeämään ruuhkaiselle kaistalle. Minä posotan koko jonon ohi aina kunnes kaista oli todella päättymässä, paitsi että saapuessani työmiehet kiltisti vetivät merkin sivuun ja lopettivat työn siltä päivältä. Sain seisovalla motarilla oman kaistan monen kilsan ajaksi. :D
 
Mulla kävi joskus kolmostiellä sama. Kaista merkittiin päättyväksi kolmen kilsan päästä ja kaikki alkavat änkeämään ruuhkaiselle kaistalle. Minä posotan koko jonon ohi aina kunnes kaista oli todella päättymässä, paitsi että saapuessani työmiehet kiltisti vetivät merkin sivuun ja lopettivat työn siltä päivältä. Sain seisovalla motarilla oman kaistan monen kilsan ajaksi. :D
Maikkarillahan tais olla joku uutinen tosta vetoketjuperiaatteesta, jota jenkeissä noudatetaan, ja josta täälläkin on ollut varmasti puhetta. Olisi ihan hyvä kyllä kaikkien omaksua paristakin syystä. Jokatoiseen väliin meneminen sujuvoittaa kokonaisuutta, eikä aiheuta turhia jarrutuksia, kun kaikki liittyvät samasta paikasta sieltä kaistan päättymismestalta. Vetoketjulla jonojen yhdistäminen tekisi myös yhdentekeväksi sen, kumpaa kaistaa ajaa (okei, kaista, jolla on enemmän pitkiä ajoneuvoja, kuten rekkoja olis etulyöntiäasemassa). Vältyttäisiin siltä kaistanvaihtorumbalta ja myös turhilta provosoitumisilta. Tolle tarvittais vaan yks uus liikennemerkki lakiin, jota käytettäis tollasissa tietyömaa/väliaikaistapauksissa, ja joka osottais kaistojen yhdistymisen vetoketjulla. Ei se mua haittaa ajaa vapaata kaistaa sinne merkille asti, mutta jos ruuhkat kokonaisuudessaan tietöidenkin osalta vähenisi, kun jengi osaisi ennakoidusti ilman ylimääräistä sähläystä yhdistää kaistat niin kelpais mulle.
 
Taitaa vaan olla sujuvampaa täällä Suomessa sumputtaa koko päättyvä kaista jumiin odottamaan että tulee tilaa (tällöinhän käytetään se koko kaista loppuun), kuin tehdä kikkailusta entistä hyväksyttävämpää. Ja sitten taas ne turvavälit.

Joskus harvoin olen päässyt todistamaan tuota "oikeaa vetoketjua", joka ei sitten vetänyt niin millään. Aina koko letka pysähdyksissä kun joka toiseen väliin tungetaan, tietysti 80% autoista lähinnä jonoa ohittavia saksalaisia premiumautoja, näin se toimisi sen merkinkin kanssa. Ei tuolla kukaan halua antaa tilaa kenellekään, sehän on tietysti itseltä pois. Toisaalta koko ongelmaa ei olisi tullut jos olisi itse pitänyt turvavälit, mutta koska muutkaan ei pidä, ei pidetä itsekään, kun sitten sitä omaa väliä käytetään kun muualle ei mahdu ja se hidastaa menoa...

Entäpä jos pistettäisiin sille jatkuvalle kaistalle kolmio, saisi siltä päättyvältä sitten tulla etuoikeudella sekaan? Siinäpä olisi vallan mainio keksintö..
 
Miksi kukaan haluaa ajaa rouhitulla asfaltilla, jos vieressä menee "hyvä", rouhimaton asfaltti? :confused:
Siellä ne possujunassa meni jonkun Fiatin tms. kauppakassin perässä kiltisti.

Mitäs jos oikea kaista on rouhittu eikä liikennesääntöjen mukaan vasemmalla kaistalla saa roikkua turhaan? Kun kyse on kuitenkin ilmeisesti moottoritiestä eikä kaupungin kaksikaistaisesta.
Toki itse lähtisin siinä tilanteessa sopivasti "ohittamaan" että pääsisin paremmalle asfaltille, enkä roikkuisi turhaan rinnalla tientukkona.

Yhtä idioottimaista olisi vaihtaa kaistaa aina sen mukaan kummalla puolella on parempi asfaltti, että renkaat kuluu vähemmän ja vähentää rengasmelua ym...
 
Taitaa vaan olla sujuvampaa täällä Suomessa sumputtaa koko päättyvä kaista jumiin odottamaan että tulee tilaa (tällöinhän käytetään se koko kaista loppuun), kuin tehdä kikkailusta entistä hyväksyttävämpää. Ja sitten taas ne turvavälit.

Joskus harvoin olen päässyt todistamaan tuota "oikeaa vetoketjua", joka ei sitten vetänyt niin millään. Aina koko letka pysähdyksissä kun joka toiseen väliin tungetaan, tietysti 80% autoista lähinnä jonoa ohittavia saksalaisia premiumautoja, näin se toimisi sen merkinkin kanssa. Ei tuolla kukaan halua antaa tilaa kenellekään, sehän on tietysti itseltä pois. Toisaalta koko ongelmaa ei olisi tullut jos olisi itse pitänyt turvavälit, mutta koska muutkaan ei pidä, ei pidetä itsekään, kun sitten sitä omaa väliä käytetään kun muualle ei mahdu ja se hidastaa menoa...

Entäpä jos pistettäisiin sille jatkuvalle kaistalle kolmio, saisi siltä päättyvältä sitten tulla etuoikeudella sekaan? Siinäpä olisi vallan mainio keksintö..
Sulla tais mennä pointti vähän ohi. Jos toi olis liikennesäännöissä määritelty, että joka toiseen väliin mennään, niin silloinhan kenenkään ei tarttisi ajatella, että en väistä, tai että eteenhän ei tulla, vaan kaikki päästäisi sen yhden auton eteensä. Tuohon kun jengi tottuisi, niin takuulla vetäisi paremmin, kuin nykymeininki, jolla päättyvää kaistaa ajava kuski koittaa löytää sopivan välin, johon tunkee täysin yllättäen ja jarrutukset jatkuvalla kaistalla on paljon kovempia, koska ovat vähemmän ennakoitavissa. Esimerkiksi arat kuskit ei nykyisellään varmaan halua ajaa sinne kaistan päätyyn, koska siitä pitää paikaltaan pahimmillaan ennättää johonkin väliin, ja sen takia sitten koitetaan vaihtaa kaistaa heti kun mahdollisuus siihen tulee. Et ilmeisestikään todistanut "oikeaa vetoketjua", jos siellä ei kerran tilaa annettu. Sanompahan omasta kokemuksesta parin viikon jenkkien road tripin jälkeen, että vaikka siellä maassa moni asia on aika perseestä, niin liikenne siellä toimii paremmin kuin suomessa.
 
Sulla tais mennä pointti vähän ohi. Jos toi olis liikennesäännöissä määritelty, että joka toiseen väliin mennään, niin silloinhan kenenkään ei tarttisi ajatella, että en väistä, tai että eteenhän ei tulla, vaan kaikki päästäisi sen yhden auton eteensä. Tuohon kun jengi tottuisi, niin takuulla vetäisi paremmin, kuin nykymeininki, jolla päättyvää kaistaa ajava kuski koittaa löytää sopivan välin, johon tunkee täysin yllättäen ja jarrutukset jatkuvalla kaistalla on paljon kovempia, koska ovat vähemmän ennakoitavissa. Esimerkiksi arat kuskit ei nykyisellään varmaan halua ajaa sinne kaistan päätyyn, koska siitä pitää paikaltaan pahimmillaan ennättää johonkin väliin, ja sen takia sitten koitetaan vaihtaa kaistaa heti kun mahdollisuus siihen tulee. Et ilmeisestikään todistanut "oikeaa vetoketjua", jos siellä ei kerran tilaa annettu. Sanompahan omasta kokemuksesta parin viikon jenkkien road tripin jälkeen, että vaikka siellä maassa moni asia on aika perseestä, niin liikenne siellä toimii paremmin kuin suomessa.
Nimenomaan todistinkin suomalaista "oikeaa vetoketjua". Vaikka niitä sääntöjä ja pykäliä viilattaisiin, ei se johtaisi parempaan liikennekulttuuriin täällä Suomessa. Olisi kyllä mukavaa jos se olisi niin helppoa, mutta nykyisetkään säännöt ja periaatteet ei uppoa kanssa-autoilijoihin, niin vaikea mennä vaatimaan vielä jotain "noinkin haastavaa".
Olisi ehkä pitänyt mainita edellisen viestin kyyninen sarkasmi upotettuna elämän realiteetteihin.
 
Vetoketjumerkki olisi aika isotöinen säädettävä tieliikennelakiin. Jokatoiselle uudentyyppinen etuajo-oikeus, joka jossain tilanteissa kumoaisi kaistanvaihtosäännöt... Ja millä liikennemäärällä ei enää pätisi tämä jokatoinen väistää sääntö? Jos vaikka varttiin ei ole tullut autoakaan ja sitten 2 lähestyy kohtaa rinnakkain, kumpi menee ensin? Siinä menisi tieliikennelain perusperiaatteet uusiksi ja joutuisi pohtimaan aiheuttaisiko tällainen uusi sääntö tulkintoja vanhoihinkin sääntöihin ja niitäkin voisi joutua muokkaamaan.

Parhaiten tuo toimisi jos ihmiset vain toteuttaisivat sitä, eli rohkeasti puolet tyypeistä ajamaan sitä päättyvää kaistaa ja toinen puoli voisi olla vain tyytyväinen että liikenne sujuu kerrankin hyvin kun mennään vetoketjuperiaatteella, eikä perinteiseen suomalaiseen tyyliin tieraivo täysillä "kun muut menee ohi".

Lasken ne tyhjää kaistaa pitkin jonojen ohittajat taitavimmiksi kuskeiksi kun ne jonottavat jotka tukkivat muutkin risteykset tuplapitkässä jonossa.
 
Tästä saan melko varmasti paskaa niskaani koska mulla oli ylinopeutta jonkin verran (etenkin ajoneuvokohtaista) mutta se nyt ei ole varsinainen pointti videossa. Rajoitus 120 ja ykköstiellä tuo 130 on aika yleinen nopeus.

Postataan nyt kuitenkin.

 
Tästä saan melko varmasti paskaa niskaani koska mulla oli ylinopeutta jonkin verran (etenkin ajoneuvokohtaista) mutta se nyt ei ole varsinainen pointti videossa. Rajoitus 120 ja ykköstiellä tuo 130 on aika yleinen nopeus.

Postataan nyt kuitenkin.



Enpä nyt näe tuossa mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Aivan arkinen tilanne. BMW "yllättää" Volvon ja Volvo päättää päästää vielä BMW:n ohi, ja sitten siirtyä takaisin ohittamaan katsomatta tarkemmin peiliin. Lähes aina tuollaiset selvästi rajoitusten alle ohittavat keräävät jonoa ja vitutusta.
 
Volvo ei tosiaan käyttänyt kertaakaan tuossa vilkkua. Oli sellainen suorittaja, että tavallisuudesta poiketen annoin suoraa palautetta äänimerkin lisäksi.
 
Tästä saan melko varmasti paskaa niskaani koska mulla oli ylinopeutta jonkin verran (etenkin ajoneuvokohtaista) mutta se nyt ei ole varsinainen pointti videossa. Rajoitus 120 ja ykköstiellä tuo 130 on aika yleinen nopeus.

Postataan nyt kuitenkin.



Tuollasia nyt tulee vastaan harva se päivä. Ihme kyllä että ensimmäisen läheltä piti tilanteen jälkeen ei vieläkään voinut vilkuilla sinne peiliin.
 
Volvo ei tosiaan käyttänyt kertaakaan tuossa vilkkua. Oli sellainen suorittaja, että tavallisuudesta poiketen annoin suoraa palautetta äänimerkin lisäksi.
Vollehan painoi jarrua vielä kun oli siirtynyt sun eteen, eli minun nähdäkseen ihan vittullakseen tuli siihen pelleilemään?

En olekkaan vähään aikaan noin törkeää käytöstä nähnyt, mutta enpä ole liiemmin motarilla ajellutkaan tässä kesän kuukausina.

Ja joo jos nyt pelkäät saavasi paskaa niskaan kun ajelee 130 niin huhhuh. Ihan pätevä nopeus motarilla ja ei ainakaan tuki muiden tietä.
 
Volvo ei tosiaan käyttänyt kertaakaan tuossa vilkkua. Oli sellainen suorittaja, että tavallisuudesta poiketen annoin suoraa palautetta äänimerkin lisäksi.
Siinä on kyllä volvo kuskilta varsinainen mallisuoritus, hyvä ettei jää ensimmäisen alle niin kokeillaan jarrun kanssa seuraavaa... Vilkkuahan nyt ei ilmeisesti ruotsalaisen kanssa ole syytä käyttää...

Itse tuossa tuli hajoiltua välillä kuru ylöjärvi kun letkan päässä paineli kuorkki perässään 2kpl pitkiä pakettiautoja, todella mutkainen ja mäkinen kapea väli... ja nimenomaan ilman niitä välejä, eihän näitä edessä kukaan lähtenyt ohittamaan... piti aika kauan (+30km) etsiä sitä ohituspaikkaa että pääsi koko sen letkan ohittamaan, 6 autoa. Tässä en todellakaan syytä niitä muita perheautoja vaan niitä paria mulkvisti pakua jotka veteli oikeasti alle 10m välillä toisistaan että siellä olisi edes voinut yksitellen ohitella. Vauhti tosiaan oli sitä upeaa 60-95 sahaamista 100 alueella
 
Siinä on kyllä volvo kuskilta varsinainen mallisuoritus, hyvä ettei jää ensimmäisen alle niin kokeillaan jarrun kanssa seuraavaa... Vilkkuahan nyt ei ilmeisesti ruotsalaisen kanssa ole syytä käyttää...

Itse tuossa tuli hajoiltua välillä kuru ylöjärvi kun letkan päässä paineli kuorkki perässään 2kpl pitkiä pakettiautoja, todella mutkainen ja mäkinen kapea väli... ja nimenomaan ilman niitä välejä, eihän näitä edessä kukaan lähtenyt ohittamaan... piti aika kauan (+30km) etsiä sitä ohituspaikkaa että pääsi koko sen letkan ohittamaan, 6 autoa. Tässä en todellakaan syytä niitä muita perheautoja vaan niitä paria mulkvisti pakua jotka veteli oikeasti alle 10m välillä toisistaan että siellä olisi edes voinut yksitellen ohitella. Vauhti tosiaan oli sitä upeaa 60-95 sahaamista 100 alueella

Niin tuttu tunne tuolla pätkällä. Tie-65 on yksin niin mukava pätkä kruisailla, mutta aina sen joku tampio(t) pilaa. Myöhäiset kesäillat on onneksi olemassa. Virroille aina silloin tällöin mökkireissuja, niin tuota viimeistä pätkää aina odottelee. Niin monesti täälläkin todettu, ei se veturi sitä jonoa tee, vaan...
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on kyllä volvo kuskilta varsinainen mallisuoritus, hyvä ettei jää ensimmäisen alle niin kokeillaan jarrun kanssa seuraavaa... Vilkkuahan nyt ei ilmeisesti ruotsalaisen kanssa ole syytä käyttää...

Itse tuossa tuli hajoiltua välillä kuru ylöjärvi kun letkan päässä paineli kuorkki perässään 2kpl pitkiä pakettiautoja, todella mutkainen ja mäkinen kapea väli... ja nimenomaan ilman niitä välejä, eihän näitä edessä kukaan lähtenyt ohittamaan... piti aika kauan (+30km) etsiä sitä ohituspaikkaa että pääsi koko sen letkan ohittamaan, 6 autoa. Tässä en todellakaan syytä niitä muita perheautoja vaan niitä paria mulkvisti pakua jotka veteli oikeasti alle 10m välillä toisistaan että siellä olisi edes voinut yksitellen ohitella. Vauhti tosiaan oli sitä upeaa 60-95 sahaamista 100 alueella
Kyllä sinne autojen väliin mahtuu kun menee vaan, itse olen ottanut ihan tavaksi tunkea vaan väliin. Ei kannata harrastaa tilanteissa, joissa on kiire palata kaistalle, mutta jos mesta sallii yhden ohituksen kevyesti niin vilkun kanssa vaan siihen väliin väkisin. Ei se takanatulija halua kolaroidakaan.
 
Kyllä sinne autojen väliin mahtuu kun menee vaan, itse olen ottanut ihan tavaksi tunkea vaan väliin. Ei kannata harrastaa tilanteissa, joissa on kiire palata kaistalle, mutta jos mesta sallii yhden ohituksen kevyesti niin vilkun kanssa vaan siihen väliin väkisin. Ei se takanatulija halua kolaroidakaan.

Töötti soi jos mun eteen kiilaat tuollalailla.

Liikenteessä näkee kyllä niin hulluja ohituksia päivittäin. Ohitellaan ylämäissä, mutkissa tai sitten vaarannetaan se vastaan tulija, kun ei se kippo kiihdykkään.
 
Töötti soi jos mun eteen kiilaat tuollalailla.
Soikoon ihan rauhassa :D. Kyllä maantienopeuksissa turvavälit pitää jo ihan lain mukaankin olla sellaiset, että sinne mahtuu auto väliin tarvittaessa, että ei se sen ohituksen tekijän vika ole, ettei muut noudata lakia. Ikävaa vaan, että löytyy sinunkaltaisia ihmisiä liikenteessä, jotka eivät osaa noudattaa liikennesääntöjä ja lakia, ja jotka eivät osaa ottaa toisia autoilijoita huomioon. Väitätkö, ettei ohittavan auton kuljettajalla ole esimerkiksi oikeutta palata kaistalle vain sen takia, että ajat toisen idiootin perässä jonossa tappituntumalla, kun turvaväliä pitäisi olla useampi sekunti eli kymmeniä metrejä? Kyllä siinä tilanteessa saa se kaistalle palaavakin olla sopivasti "kusipäinen" jos nyt niin asian näkee omasta kuplastaan possujunassa.

@null hienosti editoit viestiäsi tossa ylhäällä "viattomampaan" suuntaan, mutta mä vastasin sun viestiin ton ekan rivin perusteella, joka oli ainoa mitä siinä luki. Jos kuitenkin huomasit mitä aiemmin kirjottelin, niin sanoin, ettei kannata kapeeseen väliin lähteä tähtäämään jos on kiire palata kaistalle, mutta ihan normaalissa ohituksessa pitää voida palata kaistalle mihin tahansa väliin. Jos olet toista mieltä asiasta ja sun mielestä on ok ajella tappituntumalla ja estää kaistallepaluut niin sä olet yksi niistä ihmisistä, joista tännekin ketjuun kusipäisyyden takia avaudutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ohitelkoon sellaisissa paikoissa ettei tarvi väkisin tunkea toisen eteen.
Minä pidän turvaväliä, mutta juuri tuollaiset tötteröt tunkee Volvoineen siihen eteen.
 
Ohitelkoon sellaisissa paikoissa ettei tarvi väkisin tunkea toisen eteen.
Minä pidän turvaväliä, mutta juuri tuollaiset tötteröt tunkee Volvoineen siihen eteen.
Kertoisitko nyt vielä, että miksi siihen sun eteen ei saisi tulla? Oletko sitä mieltä, että ohituksen saa suorittaa ainoastaan sellaisessa paikassa, jossa pääsee koko jonon ohi kerralla? Mitäs jos jonossa on 20 ajoneuvoa ennen ohittajaa? Vai onko tilanne niin, että ainoastaan sinun eteesi ei saa tulla?

Sellainenkin tässä mietityttää, että minkäköhänlainen turvaväli sinulla on edelläajavaan, mikäli siihen eteesi joutuu tunkemaan, eikä siihen voi vaan normaalisti vaihtaa kaistaa? Ja kiinnostaisi myös tietää, mikä ongelma siinä on, että eteesi tulee ajoneuvo, joka seuraavan paikan tullen lähtee uudestaan ohittamaan? Luuletko, että jos ajat possujunassa ja joku vaivautuu sinut ohittamaan, että hän haluaa juuri sinun eteesi jäädä?
 
Tais volvokuski olla perus kotipoliisi ja katto et paku tulee nii sen ei pitäis yli 100km/h ajaa joten jarru pohjas eteen vaan.
 
Vollehan painoi jarrua vielä kun oli siirtynyt sun eteen, eli minun nähdäkseen ihan vittullakseen tuli siihen pelleilemään?

En olekkaan vähään aikaan noin törkeää käytöstä nähnyt, mutta enpä ole liiemmin motarilla ajellutkaan tässä kesän kuukausina.

Ja joo jos nyt pelkäät saavasi paskaa niskaan kun ajelee 130 niin huhhuh. Ihan pätevä nopeus motarilla ja ei ainakaan tuki muiden tietä.

Joudun valitettavan usein ajamaan motaria , ainakin kerran viikossa joko HKI-TKU-HKI tai HKI-TRE-HKI ja jostain syystä varsinkin tuossa Turun motarilla vastaavia k-päitä löytyy ihan joka reissulla muutama , esimerkki tilanne :

2 autoa ajaa parin kilsan päässä edelläni peräkkäin selkeää alinopeutta - saavutan niitä pikkuhiljaa ja JUURI kun olen siinä niiden takana ja vaihdan kaistaa ohittaakseni niin eikös se ensimmäisen auton perässä viimeiset 5 km roikkunut vaihdakin kaistaa siihen aivan mun eteen (yleensä toki ilman vilkkua) niin että jos en jarruttaisi reippaasti niin takapuskuriin kolahtaisi, ja hinaa sitten sen edellään olleen ohi 1-2 kmh nopeuserolla... :facepalm:

On se kumma jos hinaa siinä edelläajavan perässä sen 5 kilsaa mutta kas kummaa sitten pitää ohittaa se kun joku toinen on 20 metrin päässä takana menossa ohi. Aivan tahallista vittuilua. Ei pysty käsittämään mitä joku saa tuollaisesta perseilystä irti.
 
Viime aikoina on suuresti ärsyttänyt muksuille vääriä tapoja opettavat autoilijat. Kodin lähellä on pari koulua ja nyt kun koulut on alkaneet niin tehdään muksuille turvallinen koulumatka päästämällä ne aina suojatielle pyörällä. Tämä on johtanut nyt siihen että sieltä ampailee täysin holtittomasti koululaisia sokkona eteen, kypärä totta kai pyörän tangolla roikkuen.
Eilen viimeeksi täydestä vauhdista 90 asteen käännös suojatielle taakse katsomatta. Jos en olisi ajanut alinopeutta niin todennäköisesti olisi yksi koululainen vähemmän menossa tänään kouluun.

Ekat viikot odottivat nätisti tien laidassa, mutta nyt on "liikennesäännöt" jääneet mieleen ja tietävät että auton kuuluu väistää. Päivä päivältä kojelautakameran ostaminen on tuntunut yhä enemmän hyvältä ostokselta. Tuostakin jäi videotallenne ja gps:n nopeuslogit joten ainakin oikeudellisesti olisin turvassa.
 
Tästä saan melko varmasti paskaa niskaani koska mulla oli ylinopeutta jonkin verran (etenkin ajoneuvokohtaista) mutta se nyt ei ole varsinainen pointti videossa. Rajoitus 120 ja ykköstiellä tuo 130 on aika yleinen nopeus.

Postataan nyt kuitenkin.



Pari huomiota/kysymystä: Vilautit vissiin pitkiä ennen Lolvon jarrutusta? Jouduitko muuten jarruttamaan siinä vaiheessa kun Lolvo tuli eteen? En nähnyt sitä videolta. Mietin vain, että jos vilautit pitkiä etkä joutunut jarruttamaan ennen pitkien vilautusta, niin olisiko tilanteesta selvinnyt pelkällä kaasun nostolla, jolloin Lolvo olisi mennyt omaa vauhtiaan sen enempää hidastelematta. Kuitenkin tuo paku nautti kiihtyvän kuitenkin ihan tarpeeksi nopeasti takaisin tavoitenopeuteen (hyi hyi! :p )

Joudun valitettavan usein ajamaan motaria , ainakin kerran viikossa joko HKI-TKU-HKI tai HKI-TRE-HKI ja jostain syystä varsinkin tuossa Turun motarilla vastaavia k-päitä löytyy ihan joka reissulla muutama , esimerkki tilanne :

2 autoa ajaa parin kilsan päässä edelläni peräkkäin selkeää alinopeutta - saavutan niitä pikkuhiljaa ja JUURI kun olen siinä niiden takana ja vaihdan kaistaa ohittaakseni niin eikös se ensimmäisen auton perässä viimeiset 5 km roikkunut vaihdakin kaistaa siihen aivan mun eteen (yleensä toki ilman vilkkua) niin että jos en jarruttaisi reippaasti niin takapuskuriin kolahtaisi, ja hinaa sitten sen edellään olleen ohi 1-2 kmh nopeuserolla... :facepalm:

Itsellä taasen on nelostiellä tuon edellä olevan lisäksi käänteinen tilanne: ajan sitä mittarinopeutta 130 km/h. Takana (tarpeeksi kaukana) tulee auto juurikin sillä max 5 km/h nopeuserolla. Siinä vaiheessa kun olen lähellä edellä ajavaa (etenkin rekkaa) ja aloittamassa kaistanvaihtoa, löytää tämä takana tullut kaasun ja ajaa rinnalle / ohi niin, että joudun itse joko nostamaan jalan kaasulta tai jopa jarruttamaan. Joissain tapauksissa ehdin pistämään tallan pohjaan ja menemään siitä rekasta ohi sitä 140 km/h, ja silti toinen roikkuu puskurissa. Jos kys. autoilija olisi tullut sitä samaa nopeutta koko ajan, olisin erittäin useissa tilanteissa päässyt rekan ohi ja takaisin oikealle kaistalle ilman, että kumpikaan meistä olisi joutunut muuttamaan nopeuttaan.

Sitten oma avautuminen eiliseltä. Ajelin kotia kohti oikealla kaistalla. Viereisellä liittymiskaistalla ajoi toinen auto, joka tulikin sitten mun eteen. No eihän siinä muuten mitään, mutta ilman vilkkua ja väliä oli sen kuuluisan sunnuntaihesarin verran. Hyvä ettei puskuria vienyt mennessään, ja silti jäi siihen eteen, eikä edes yrittänyt mennä nopeampaa. Räikkä pohjaan ja tuli sentään semmonen "kiitti kun päästit" -tyyppinen heilautus, eikä jarrutusta tai keskaria.

edit:

Mitäs jos oikea kaista on rouhittu eikä liikennesääntöjen mukaan vasemmalla kaistalla saa roikkua turhaan? Kun kyse on kuitenkin ilmeisesti moottoritiestä eikä kaupungin kaksikaistaisesta.
Toki itse lähtisin siinä tilanteessa sopivasti "ohittamaan" että pääsisin paremmalle asfaltille, enkä roikkuisi turhaan rinnalla tientukkona.

Yhtä idioottimaista olisi vaihtaa kaistaa aina sen mukaan kummalla puolella on parempi asfaltti, että renkaat kuluu vähemmän ja vähentää rengasmelua ym...
No tästä voidaan toki olla eri mieltä, että onko se turhaa roikkumista vasemmalla jos oikealle kaistalle ollaan tekemässä uutta asfalttia ja on sen takia rouhittu.
Enemmänkin odottaisin (odotin?), että ihmiset menisivät possujunassa siinä hyvällä asfaltilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kertoisitko nyt vielä, että miksi siihen sun eteen ei saisi tulla? Oletko sitä mieltä, että ohituksen saa suorittaa ainoastaan sellaisessa paikassa, jossa pääsee koko jonon ohi kerralla? Mitäs jos jonossa on 20 ajoneuvoa ennen ohittajaa? Vai onko tilanne niin, että ainoastaan sinun eteesi ei saa tulla?

Sellainenkin tässä mietityttää, että minkäköhänlainen turvaväli sinulla on edelläajavaan, mikäli siihen eteesi joutuu tunkemaan, eikä siihen voi vaan normaalisti vaihtaa kaistaa? Ja kiinnostaisi myös tietää, mikä ongelma siinä on, että eteesi tulee ajoneuvo, joka seuraavan paikan tullen lähtee uudestaan ohittamaan? Luuletko, että jos ajat possujunassa ja joku vaivautuu sinut ohittamaan, että hän haluaa juuri sinun eteesi jäädä?

Jos on useamman auton jono, niin jätän ohittamatta jos ei tule sellaista kohtaa missä pääsen mahdollisestin koko jonon ohi. En todellakaan lähde ohittamaan ja tunge väkisin jonkun eteen, kuten sinä vissiin teet.
Ainakaan täälläpäin tuollaisissa jonoissa ei välttämättä ole tarpeeksi välimatkaa edellä ajavaan. Mutta tehköön kukin miten tykkää.
 
Jos on useamman auton jono, niin jätän ohittamatta jos ei tule sellaista kohtaa missä pääsen mahdollisestin koko jonon ohi. En todellakaan lähde ohittamaan ja tunge väkisin jonkun eteen, kuten sinä vissiin teet.
Ainakaan täälläpäin tuollaisissa jonoissa ei välttämättä ole tarpeeksi välimatkaa edellä ajavaan. Mutta tehköön kukin miten tykkää.
Niin no kumpi sitten on enemmän väärin, vaihtaa kaistaa riittämättömään väliin vai sen riittämättömän välin pitäminen. Suositeltava turvaväli on 3 sekuntia, joka tarkoittaa maantienopeudessa (80km/h) n. 66m väliä edelläajavaan. 1 sekunti on tuolla laskukaavalla 22m ja 0,5sek on tuolla laskukaavalla 10m. Jopa tuohon 10m väliin mahtuu ongelmitta tulemaan autolla ja kannattaa muistaa, että perus reaktioaika on jo tuon 0,5sek eli 10m turvaväli maantienopeudessa on täysin riittämätön. Sun asenne on täysin väärä teillä liikkumiseen. Jos jonoissa ei ole riittävästi välimatkaa edelläajavaan, jotta väliin mahtuisi autolla, kaikilla jonossa ajavilla on väärä asenne. Jos jollain on halua edetä ohitellen, niin edelleenkään se kuljettaja ei matkantekoasi hidasta, koska se lähtee siitä sun edestä seuraavaan ohitukseen kyllä seuraavassa paikassa. Pidä siis huoli, että ensin noudatat itse niitä liikennesääntöjä ennen kuin pahotat mielesi siitä, että ohittaja vaihtaa kaistaa eteesi "töykeästi", koska normaalisti siihen eteesi ei pääse. Tästä väittelystä sä et nyt puhumalla voittajaksi voi selviytyä, jos lähtökohtaisesti kerrot rikkovasi liikennesääntöjä, ja josta syystä nämä epämiellyttävät kiilaajat, kuten minä joutuvat eteesi kiilaamaan.
 
Tais volvokuski olla perus kotipoliisi ja katto et paku tulee nii sen ei pitäis yli 100km/h ajaa joten jarru pohjas eteen vaan.
Se voi olla. Tosin tuota pakua saa myös M1-luokan ajoneuvona jolla saa sen 120 ajaa ihan laillisesti.

Pari huomiota/kysymystä: Vilautit vissiin pitkiä ennen Lolvon jarrutusta?
Vilautin pitkiä joo. Olisin tosin joutunut painamaan jarrua ilman tuota Vulvan jarrutustakin mutta tokikaan en niin voimakkaasti. Valojen vilauttaminen oli lähinnä huomauttamista siitä vilkun täydellisestä käyttämättömyydestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom