Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jaha sieltä löytyi eka jälkimmäiseen ryhmään kuuluva inisemään.En vieläkään ymmärrä tätä ohituksista inisemistä. Menkää johonkin eteläeurooppaan tai baltiaan (kuitenkin suht sivistysmaita vielä) niin kulttuuri on hyvin erilainen. Suomessa ja ylipäätään Skandinaviassa on kuitenkin varmasti maailman lauhkein liikennekulttuuri ja silti jostain "Läheltä piti" tilanteista jaksetaan kitistä vaikka väliin olisi mahtunut vielä rekkakin. Suomessa aika usein on vielä tienpientareet niin hyvässä hapessa ettei tarvitse pelätä tippuvansa johonkin kanjoniin jos nyt joutuu vähän penkan puolelle väistämään.
En vieläkään ymmärrä tätä ohituksista inisemistä. Menkää johonkin eteläeurooppaan tai baltiaan (kuitenkin suht sivistysmaita vielä) niin kulttuuri on hyvin erilainen. Suomessa ja ylipäätään Skandinaviassa on kuitenkin varmasti maailman lauhkein liikennekulttuuri ja silti jostain "Läheltä piti" tilanteista jaksetaan kitistä vaikka väliin olisi mahtunut vielä rekkakin.
Kenenkään toisen vaarantaminen ei ole OK missään tilanteessa.
Siinä on vaan aikamoinen ristiriita, kun sanot nimellisesti että toisten vaarantaminen ei ole ok, mutta kuitenkin samaan aikaan puhut kuinka penkalle kyllä mahtuu väistämään.Kuten jo aiemmin kirjoitin, turha lienee alkaa väittelemään.
No joku katkokeltaisella palaaminen on nyt ihan ja sama. Menee omat ohituksetkin joskus niiden puolelle ja eihän se mikään ohituskielto ole vielä, mutta se että lähetään katkokeltaisilla ohittamaan ja palataan reilusti keltaisilla tai keltaisilla ohittaminen on pahemman luokan perseilyä.Onhan tää vähän lähteny lapasesta kun nyt tutkitaan sivukaupalla menikö ohitus pitkäksi kun palatessa kaistalle oli keltaista katkoviivaa, tai puolet sivun tekstistä on kopioitu finlexistä miettiessä saako pysäköidä suojatien jälkeen. Joskus miettii ajatteko oikeasti liikenteessä vai larppaatteko vaan netissä?
Uskomatonta settiä! Jokupäivä lopulta nuo läheltäpiti tilanteet realisoituu onnettomuuksiksi ja sitten lähtee ihmishenkiä, tai vähintäänkin seuraa inhimillisiä murhenäytelmiä kun jotku makaa halvaantuneena lopun elämäänsä. Olen aina ihmetellyt että mitä ne kaaharit mielessään miettii, mutta näistä postauksista alan ymmärtämään teidän päättelyä. Ette välitä mistään, koska aina siellä pientareella on tilaa väistää
Eli se että meillä on maailman turvallisin liikenne tarkoittaa että te kaaharit saatte sitten tehdä niitä "lähteltä piti" tilanteita ihan miten haluatte? Koska Italiassakin, eikö niin? Kyllähän nyt meidänkin pitää ottaa muista mallia ja on pakko omaksua jokin Etelä-Euroopan tai Viron kaahaus kulttuuri. Tiedät varmaan tilastot, että miten paljon henkiä lähtee eri puolilla maailmaa tieliikenteessä?
Tai liikennetiheys olisi vielä parempi, vaikea sitä on lapissa 3 promillen kännissä ajaa edes kolaria tai ojaan jos vaan kuskille tien leveys riittää, se mahdollinen yksi ja ainoa vastaantulijaEikö olisi järkevämpää käyttää lukemia asukaslukua kohden kuin moottoriajoneuvoja kohden? Niissä Suomi ei ole muistaakseni kuin hieman EU:n keskiarvon paremmalla puolen.
Siitä pohjoisempaan Jämsä-JKL välillä meno vasta raskasta onkin, kun pitää kytätä kameroita koko ajan. Niiden kohdalla on mahdotonta ohittaa noita hieman alle rajoituksen jumittavia.Aika raskasta oli ajaa Tampere-Jämsä väliä varsinkin ohituiskaistojen suhteen. 100 rajoitus ja ensin ajetaan 70-80, sitten ohituskaistalla ajetaan 110 ja sitten taas oli vauhtia 70-80. Aika tympeä on siinä ohitella.
Tuo väli on kyllä suorastaan perseestä ajella noiden kameroiden takia.Siitä pohjoisempaan Jämsä-JKL välillä meno vasta raskasta onkin, kun pitää kytätä kameroita koko ajan. Niiden kohdalla on mahdotonta ohittaa noita hieman alle rajoituksen jumittavia.
Onneksi muualla maailmassa kaikilla on täydellisen hyvät ajotaidot.Suomalaisilla on vaan kokonaisuudessaan surkeat ajotaidot. Vaikka joku taito esim kaupungissa hyvä havainnointikyky olisikin omaksuttu, ei sitten osatakaan kiihdyttää motarin liittymissä tai ajaa maantiellä ohitukset mahdollistavilla turvaväleillä jne. En periaatteesta kannata ylimääräistä byrokratiaa, mutta 10 vuoden välein uusittavat ajokokeet olisivat kyllä ehdottomasti tarpeellisia suomessa. Ihmisten pitäisi myöskin ymmärtää se, että kaikkien ajaessa sujuvasti, liikenne sujuvoituisi huomattavasti ja kaikilla olisi kivempaa. On vaan yleensä perseestä ajaa vaikkapa motarilla, kun liittymien kohdilla oikealla kaistalla ajavat vetelevät väistöliikkeitä vasemmalle, kun liittymistä tullaan alinopeuksia eikä ole kiva jäädä fillarilla kaupungissa auton alle, kun autoilija ei osaa väistää vaikkapa kääntyessään..
Naurettavinta lienee se, että suomessa ja pohjoismaissa tuohonkin tilastoon lasketaan myös känniläisten ja itsemurhaajien tapaukset. Todelliset lukemat ovat vieläkin alemmat.Uskomatonta settiä! Jokupäivä lopulta nuo läheltäpiti tilanteet realisoituu onnettomuuksiksi ja sitten lähtee ihmishenkiä, tai vähintäänkin seuraa inhimillisiä murhenäytelmiä kun jotku makaa halvaantuneena lopun elämäänsä. Olen aina ihmetellyt että mitä ne kaaharit mielessään miettii, mutta näistä postauksista alan ymmärtämään teidän päättelyä. Ette välitä mistään, koska aina siellä pientareella on tilaa väistää
Eli se että meillä on maailman turvallisin liikenne tarkoittaa että te kaaharit saatte sitten tehdä niitä "lähteltä piti" tilanteita ihan miten haluatte? Koska Italiassakin, eikö niin? Kyllähän nyt meidänkin pitää ottaa muista mallia ja on pakko omaksua jokin Etelä-Euroopan tai Viron kaahaus kulttuuri. Tiedät varmaan tilastot, että miten paljon henkiä lähtee eri puolilla maailmaa tieliikenteessä?
Näinpä tien kunto on ajoittain luokkaa, että ylipehmoinen väyrysmersu on sekin liian kova. Se ei tosin estä nuorisoa madaltamasta valmiiksi suomeen liian matalia Bemareitaan entistä matalammiksi. Päästään takaisin ketjun aiheen äärelle, kun sama Bemari joka isolla tiellä rällästi ohi, jumittaa nyt edessäsi töyssytetyssä junanradanylityksessä että pääsisi vainvoin vinottain ohitse, ilman että puskureista lähtee maali. Voi luoja, kyllä sitä aivan sanattomaksi veti.Erittäin hyvin sanottu siellä perällä. Eilen ajoin Mäntsälä-Heinola väliä ja näytti 80% autoista kulkevan siinä 110 km/h tuntumassa vaikka oli kuiva aurinkoinen keli. Ei ihme, että "ohituskaistakin" oli jatkuvasti täynnä eikä homma oikein edennyt mihinkään. Tosin alkaa nää isot tiet olla sellasta perunapeltoa, etten ihmettele jossei siellä kohta voi ajaa enää rajoitusten mukaan.
Syy miksi parkkeeraan aina mahdollisimman kauas, että siihen viereen ei tule ketään. Toki aina ei mahdollista. Paras oli kun parkkeerasin kerran paikallisen prisman perimmäiseen nurkkaan ja tulin takaisin, niin joku oli parkkeerannut viereen. Ei siinä ollut kuin 30 muuta ruutua johon olisi voinut laittaa, mutta ei, siihen viereen se oli pakko laittaa, saatana.
Tästä samasta on ollut puhetta muistaakseni tässäkin ketjussa aiemmin. Näitä juttuja kuulee vähän väliä, mutta jotenkin tuntuu siltä että nämä ovat vain urbaaneja legendoja, joilla pyritään alleviivaamaan oman pään sisällä muodostettua viereen pysäköityjen autojen ongelmaa. Ja vaikka nämä "pysäköin tyhjällä P-alueella kauimmaiseen nurkkaan ja heti tuli auto viereen" -tarinat olisivatkin edes osittain totta, niin eiköhän se normaali vieri viereen pysäköiminen markettien P-alueilla johdu yleensä siitä, että halutaan täyttää pysäköintialue kutakuinkin järjestyksessä, eli ihan normaali järjestelmällisen ihmisen toimintamalli. Toinen syy on siinä, että mitä enemmän jättää väliä, sitä pidempi matka on yleensä myös kannettavana ostosten kanssa.Syy miksi parkkeeraan aina mahdollisimman kauas, että siihen viereen ei tule ketään. Toki aina ei mahdollista. Paras oli kun parkkeerasin kerran paikallisen prisman perimmäiseen nurkkaan ja tulin takaisin, niin joku oli parkkeerannut viereen. Ei siinä ollut kuin 30 muuta ruutua johon olisi voinut laittaa, mutta ei, siihen viereen se oli pakko laittaa, saatana.
Mitä helvettiä minä juuri luin!?Tuo väärään suuntaan ohjaaminen pohjautuu tasapainoaistiin. Juostessakin tiukasta kulmasta jalat kiertää ulkokurvin kautta. Osa oppii hillitsemään tuon refleksin ajaessa ja osa ei. Suurin osa ei.
Ai että laitat auton marketin semityhjän P-alueen kauimmaiseen ruutuun ja kun tulet kaupasta, niin siihen heti viereen on pysäköity toinen auto?Ei se ole mikään urbaani legenda, vaan noin käy itsellekin aika usein. Skutsissa vähän useammin kuin kaupungissa.
Varmaan kuitenkin huomasit, että minä puhuin molemmista tapauksista erikseen, sillä on niitä viereen pysäköimisestä ärsyyntyviä näkynyt ihan normipysäköinnissäkin, siis ilman että on etsinyt sitä alueen kauimmaisinta ruutua.Tässähän ei myöskään puhuttu siitä että täytetään parkkipaikka järjestyksessä, vaan siitä kun ajetaan nimenomaan kauimpaan nurkkaan ja silti joku tulee viereen. Ei siinä ole mitään logiikkaa ajaa toisen viereen siellä kauimmassa nurkassa.
Käsittääkseni sanoin aika selvästi, että tahallinen vahingoittaminen ei ole ok? Miksi sinun pitää joka keskustelussa ymmärtää asiat tahallaan väärin, loukkaantua henkilökohtaisesti ja alkaa vänkkäämään? Ei jaksaisi sellaista taas.Kolmas asia eli toisten omaisuuden vahingoittaminen: minä en ainakaan tarvitse ketään kertomaan minulle miten arvokas minun omaisuuteni on hänen mielestään tai vaikka jossain toisessa maassa. Pahemman luokan typeryyttä alkaa motkottamaan siitä, että "vain suomessa pidetään autoja näyttelyesineinä". Mitä sitten jos pidetään? Pistätkö itse useinkin 30-80 kiloeuroa johonkin asiaan kiinni ja kolautat vain olkaasi kun kyljessä on kunnon lommo, olkoot se sitten auto tai mikä tahansa. Ei varmaan tuota ongelmia jos tulen vähän kolhimaan?
Juurihan tuossa selitin, että tyhjiä välejä jättämällä kasvaa myös välimatka, jonka joutuu kantamaan kauppakasseja kaupasta autoon. En minäkään yleensä aja autoani tarkoituksella heti viereiseen ruutuun jos on tilaa, mutta en kyllä toisaalta myöskään ala ajamaan merkittävästi kauemmaksi ovista pelkästään siksi että joku pahoittaa mielensä siitä kun olen pysäköinyt viereiseen ruutuun.Mikä tarve on täyttää pysäköintialue "järjestyksessä" jos samassa alueessa on esimerkiksi 50 tyhjää paikka? Mikä on se etu, että ajan tuon auton viereen? Ei mene minun jakeluun, mutta tämä olikin vain "urbaani legenda" näköjään.
Facebookissa on muistaakseni oma ryhmänsäkin, jonne on kerätty kuvia näistä "minulla on oikeus" -autoilijoista, jotka ajavat kaaransa poikittain kahteen ruutuun tai viivojen päälle vieden 2-4 ruutua kerrallaan. Ei tule kolhuja viereisistä autoista, mutta en hirveästi ihmettelisi jos joku tiukkapipo käy tahallaan vahingoittamassa tällaista.Eihän nämä jätän auton kauas ja joku idari tulee kylkeen kiinni ole mitään urbaanilegendoja, koettu on. Itse välttelen näitä tilanteita parkkeeraamalla juuri sinne viimeiseen nurkkaan, ja sittenkin jos mahdollista niin valtaan kaksi ruutua samalla. Mainittakoon jo tässä vaiheessa että en käy kaupoissa ruuhka-aikoina, joten sitä tilaa kyllä löytyy ihan jokaiselle. Joku tästä ruutukaappauksesta kuitenkin mainitsee... Enkä edes aja millään über hienolla helmellä.
Mutta haluan pitää siistin autoni siistinä, ilman kolhuja.
Facebookissa on muistaakseni oma ryhmänsäkin, jonne on kerätty kuvia näistä "minulla on oikeus" -autoilijoista, jotka ajavat kaaransa poikittain kahteen ruutuun tai viivojen päälle vieden 2-4 ruutua kerrallaan. Ei tule kolhuja viereisistä autoista, mutta en hirveästi ihmettelisi jos joku tiukkapipo käy tahallaan vahingoittamassa tällaista.
Kiinnitin huomioni samaan.Vettä tulee kuin saavista ja porukkaa ajelee perä pimeänä aamuhämärässä ja ehkä vielä päiväajovaloilla.
Tämä juuri on yksi päivävalopaskeen suurimmista ongelmista. Jos ei automatiikka laita valoja päälle, niin eivät kuljettajat sitä tajua itse tehdä, kun ei asiaa ole koskaan aiemminkaan tarvinnut ajatella.Vettä tulee kuin saavista ja porukkaa ajelee perä pimeänä aamuhämärässä ja ehkä vielä päiväajovaloilla.
Oletan että puhut tilanteesta, jossa hän on tullut vastaan ja kääntynyt vasemmalle. Tällöin olet oikeassa ja itseasiassa oikeallekääntyjä/suoraanajaja on vahvoilla myös silloin vaikka hänellä olisi kolmio ja vastaantulevalla ei ole. Kolmio kun velvoittaa väitämään vain risteävää liikennettä, ei samansuuntaista.Jos en väärässä ole niin eikö oikealle kääntyvällä ole etuajo oikeus jos kummallakin puolella on kolmiot?
Tuossa vajaa viikko sitten meinasi neiti tulla alle Ka:llansa ja mun piti sitten antaa tietä hälle.
Liekköhän sama neito joka oli kaverin auton vetäny lunastukseen samassa risteyksessä kun oli tullu samaisen kolmion takaa eteen
Se voi olla, että et ole juuri parkkeerannut kaemmas. Voin nimittäin itsekkin todeta tämän "legendan" pitävän paikkansa, mutta luonnollisestikkaan ei sataprosenttisesti.Ai että laitat auton marketin semityhjän P-alueen kauimmaiseen ruutuun ja kun tulet kaupasta, niin siihen heti viereen on pysäköity toinen auto?
Ok, no ei siinä sitten mitään. Minulle näin ei ole käynyt koskaan, mutta toisaalta harvemmin tulee sieltä kauimmaisesta nurkasta käveltyäkään.
Tässäkin ainakin itselleni on se suurin ärsytys että pysäköidää siihen kuskin oven puolelle ja ihan kiinni. On sitten kiva koittaa kammeta itseään sinne sisään siitä pienestä raosta samalla varoen ettei hakkaa ovella sitä naapurin autoa. Pysäköimällä parkkipaikan reunimmaiseen ruutuun, kuskin ovi sinne nurmelle/tms. päin välttyy näiltä tilanteilta.Kun aihe nousi pinnalle, niin... Ajoin viime viikonloppuna klo 23 ABC:n parkkikselle tyhjälle alueelle joka ei ollut edes lähimpänä ovea. Asioin siellä viitisen minuuttia ja palatessa näytti tältä: