Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En vieläkään ymmärrä tätä ohituksista inisemistä. Menkää johonkin eteläeurooppaan tai baltiaan (kuitenkin suht sivistysmaita vielä) niin kulttuuri on hyvin erilainen. Suomessa ja ylipäätään Skandinaviassa on kuitenkin varmasti maailman lauhkein liikennekulttuuri ja silti jostain "Läheltä piti" tilanteista jaksetaan kitistä vaikka väliin olisi mahtunut vielä rekkakin. Suomessa aika usein on vielä tienpientareet niin hyvässä hapessa ettei tarvitse pelätä tippuvansa johonkin kanjoniin jos nyt joutuu vähän penkan puolelle väistämään.

Kännykän räpläämistä ja muuta oheistoimintaa se toki verottaa kun joutuu ihan keskittymään liikenteeseen eikä voi ajaa vain laput silmillä vakkari päällä edelläajavan perässä.
 
Juu ei voi kyllä ymmärtää jos jonkun mielestä on ihan ok ohitella miten sattuu ja muiden sopii väistellä sitten penkalle.

Se on sitten eri asia, että virheitä tapahtuu, enkä nyt itsekään ymmärrä sitä että jotain someraivoa nostatetaan omistajatietojen kanssa jos nyt on vaan rehellinen moka. Ja siitä sinänsä ihan samaa mieltä, että pääosin suomalaiset ajaa ihan järkevästi etenkin moneen muuhun maahan verrattuna, mutta poikkeus valitettavasti vahvistaa tässäkin säännön.
 
Oikeasti vaaralliset tilanteet on asia erikseen, mutta tuttavien kyydissä on tullut monasti huomattua kuinka joku ohittaa suht normaalisti vähän ehkä keskimääräistä pienemmällä marginaalilla niin johan huidotaan ja vedetään valoshowta vaikka tilaa on ollut vaikka muille jakaa. Parhaat tilittää sitten facebookissa illalla että kuinka suomen liikennekulttuuri on kuralla ja kuolonkolareita tapahtuu tätä menoa joka päivä. Kenenkään toisen vaarantaminen ei ole OK missään tilanteessa.
 
:DDDD Ymmärtänet sitten mitä hain takaa.

Via Baltica tuli taas vedettyä viikko-pari takaperin, liikennettä oli ihan tajuttomasti edellisiin kertoihin verrattuna ja tällä kertaa tuli nähtyä kaksi ihan takuuvarmaa kuolonkolaria. Oli niin sipulina autot molemmissa kohdissa ja oikein tiekin poikki. Yleensä ellei ihan raajoja lentele, niin tuolla ei tietä poikki pistetä kun on vain kaksikaistainen varsovasta eteenpäin. Tuolla jo itseäkin muutama ohitus hirvitti, en muista moneen vuoteen suomessa moista nähneeni, aika turvassa täällä on saanut ajella.
 
@taski Ehkä typerä nollapostaus, mutta nyt en taas oikein ymmärrä. Eka verrataan, että pitäisi ottaa paljon rennommin ohituskulttuurin ym suhteen, verrataan esim Baltiaan ja Etelä-Eurooppaan, ei saisi inistä. Ja viimeisessä viestissä sitten taas todetaan, että kuinka on ehkä todistettu kuolonkolareita Baltiassa. Ehkä ininälle on joskus syynsä?

Itse en juurikaan pidä tätä asiaa liipaten klassisista 40-60-40-80-100-60-40 jne aluiden ajajista, jotka ovat asettaneet sen vakkarin sinne noin 75-80 km/h paikkeille. Tämä aiheuttaa taas niitä ohituksia siellä 80/100 alueella ja sitten taas itse ihmettelen 40-alueella kuinka sama urpo menee heittämällä ohi, kunnes taas tavataan taajaman ulkopuolella. Nopeus pysyy vakiona vaikka "turhat" taajamanopeudet muuta tahtoisivatkin. Tätä saa todistaa melkein päivittäin omalla paikkakunnalla ja sen läheisyydessä. Itsellä kuitenkin normaalisti se noin 5-10 km/h yli oman mittarisallitun, mutta se ei riitä edes 40 km/h alueella. (Ja kyllä, tämä on todettu täällä jo moneen kertaan, mutta ei mene jakeluun)

Kotipoliisit pännii, mutta tiedä olisiko joskus ehkä jonkun kotikytän vilkuttelu ym herättänyt edes hetkeksi ajattelemaan, että menikö kaikki kuitenkin okei, vaikka toki 99,98%:sti jokainen ohitus on aina ollut: vaaraton, aiheellinen, suoritettu sopivalla paikalla, ei ole hinkattu persuuksissa ennen toimenpidettä, on tultu riittävän kauas etupuskurista loskakelissä, on vaihdettu pitkät aina vasta sivupeilin jälkeen, otettu huomioon risteykset (esim lumikelit ja keltaiset ei näy), onko sumarit päällä/onko edes valot päällä ylipäätään, oliko esim ohitettavalla vilkku jo päällä vaikka random mökkitielle vasempaan ja ohi on tultu kuitenkin jne jne..

Tiedä vielä mihin tämä yhteiskunta joutuisi, jos ainut tapamme kommunikoida olisi arkipäivässä pitkien vilauttelu. Pohjoisessa vaan moikataan takaisin, etelässä taas saat kutsun dueliin seuraavissa liikennevaloissa. :p
 
Mun mielestä se nyt on ihan ok, että annetaan torvella palautetta jos joku tötöilee. Ja jos nyt haluttiin muihin maihin verrata niin kyllä Suomessa sitä torvea aika kiltisti ja vähän käytetään.

Netin lynkkausmafiat on sitten asia erikseen. Kenenkään nimeä tai rekkaria en lähde netissä kuuluttelemaan liikennemokan takia.

Ja jos jollekin jatkuvasti torvi soi ohituksen jälkeen niin saa kyllä katsoa peiliin ja miettiä ajotapaansa. En muista että ikinä minulle olisi ohituksesta töötätty, edes silloin kun lievää aihettakin olisin ollut. Penkalle ei tisinbole tulkut ketään kiilattua.

Mutta jos asenne on että ei se nyt niin vakavaa ole "josnyt joutuu vähän penkan puolelle väistämään" niin ei mikään ihne jos torvi soi. Tuolloin pitäisi kyllä kortti ottaa pysyvästi pois. Kyllä siinä jo toisen henki vaarannetaan jos pakotetaan äkkinäiseen väistöön pois tieltä.
 
Viimeksi muokattu:
En vieläkään ymmärrä tätä ohituksista inisemistä. Menkää johonkin eteläeurooppaan tai baltiaan (kuitenkin suht sivistysmaita vielä) niin kulttuuri on hyvin erilainen. Suomessa ja ylipäätään Skandinaviassa on kuitenkin varmasti maailman lauhkein liikennekulttuuri ja silti jostain "Läheltä piti" tilanteista jaksetaan kitistä vaikka väliin olisi mahtunut vielä rekkakin. Suomessa aika usein on vielä tienpientareet niin hyvässä hapessa ettei tarvitse pelätä tippuvansa johonkin kanjoniin jos nyt joutuu vähän penkan puolelle väistämään.
Jaha sieltä löytyi eka jälkimmäiseen ryhmään kuuluva inisemään.

IMO ohitus on mennyt vituiksi, jos ohitettava tai vastaantulija joutuu reagoimaan yhtään mitenkään, mutta teikäläisiähän se ei haittaa ohi vaan penkat pöllyten.
 
Onhan tää vähän lähteny lapasesta kun nyt tutkitaan sivukaupalla menikö ohitus pitkäksi kun palatessa kaistalle oli keltaista katkoviivaa, tai puolet sivun tekstistä on kopioitu finlexistä miettiessä saako pysäköidä suojatien jälkeen. Joskus miettii ajatteko oikeasti liikenteessä vai larppaatteko vaan netissä?
 
En vieläkään ymmärrä tätä ohituksista inisemistä. Menkää johonkin eteläeurooppaan tai baltiaan (kuitenkin suht sivistysmaita vielä) niin kulttuuri on hyvin erilainen. Suomessa ja ylipäätään Skandinaviassa on kuitenkin varmasti maailman lauhkein liikennekulttuuri ja silti jostain "Läheltä piti" tilanteista jaksetaan kitistä vaikka väliin olisi mahtunut vielä rekkakin.

Uskomatonta settiä! Jokupäivä lopulta nuo läheltäpiti tilanteet realisoituu onnettomuuksiksi ja sitten lähtee ihmishenkiä, tai vähintäänkin seuraa inhimillisiä murhenäytelmiä kun jotku makaa halvaantuneena lopun elämäänsä. Olen aina ihmetellyt että mitä ne kaaharit mielessään miettii, mutta näistä postauksista alan ymmärtämään teidän päättelyä. Ette välitä mistään, koska aina siellä pientareella on tilaa väistää :facepalm:

Eli se että meillä on maailman turvallisin liikenne tarkoittaa että te kaaharit saatte sitten tehdä niitä "lähteltä piti" tilanteita ihan miten haluatte? Koska Italiassakin, eikö niin? Kyllähän nyt meidänkin pitää ottaa muista mallia ja on pakko omaksua jokin Etelä-Euroopan tai Viron kaahaus kulttuuri. Tiedät varmaan tilastot, että miten paljon henkiä lähtee eri puolilla maailmaa tieliikenteessä?

fQg1wg1.png
 
Kuten jo aiemmin kirjoitin, turha lienee alkaa väittelemään.
Siinä on vaan aikamoinen ristiriita, kun sanot nimellisesti että toisten vaarantaminen ei ole ok, mutta kuitenkin samaan aikaan puhut kuinka penkalle kyllä mahtuu väistämään.

Jos joku joutuu tekemään äkkinäisen väistöliikkeen penkalle niin se on täysin ilmiselvää toisten vakavaa vaarantamista. Ne penkat eivät aina ole täydellisessä kunnossa, ja toisin kuin sinun Räikköstä paremmilla ajotaidoillasi, moni muu saattaa pakotettuna äkkireaktioon jopa tehdä hieman liian suuren tai hieman liian pienen ohjausliikkeen ja joko ajaa ojaan tai kolaroida tai menettää auton hallinnan penkkaan ajettuaan.

Tuota selvempää vaaratilannetta saa liikenteestä hakea.

Ja kuten sanottu, jos jatkuvasti kohtaat liikenteessä tööttäilyä ja valojen vilkuttelua ohitusten jälkeen niin vika on ihan itsessäsi. Tuo on todella harvinaista Suomessa edes suurinpiirtein asiallisen ohituksen (vaikka vähän keltaselle menisikin tai joutuisi jarruttamana eteen valtion tienlaita-selfiekepin takia) takia.
 
On niin teoriapitoista paatosta että tästä on aika vaikea keskustella. En muista koska omista ohituksista olisi tööttiä tai valoshowta saanut, mutta kyllä esim Turku-Aura leveäkaistatiellä mennään käytännössä joka kerta 3-rinnan jos sieltä ajelee, enkä näe tässä mitään vaaratilannetta syntyvän.

Edit: ja kukaan ei puhunut mistään äkkinäisistä paniikkiväistöistä nyt yhtään mitään, valoja päälle.

Jatketaan vielä sen verran että isossa maailmassa kun edelläajava näkee kaksikaistaisella tiellä jonkun pyrkivän ohi, annetaan monasti kohteliaasti tilaa ja vedetään se oma auto oikeaan reunaan. Täällä mentaliteettina usein tuntuu olevan "ET KYLLÄ PERKELE MINUSTA OHI VEDÄ" ja mielellään ajetaan se kippo keskiviivan tuntumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä kutsutaan leväkaistatieksi siksi, että se on normaalia leveämpi ja siinä voi mennä kolme rinnan ilman, että kenenkään täytyy väistää penkalle.
Tuollakin tienpätkällä kyllä ajelen säännöllisesti eikä ole torvet soinut, ei vaikka menen kolme rinnan ohi.

Muuten ko. tiemuoto on kyllä ihan hanurista kun aina joku ajaa keskiviivaa myöten, ja luultavasti siksi niitä ei lisää ole rakennettukaan. Mutta se nyt ei liity tähän.

Jos lähdet ohittamaan jotakuta asenteella "se voi väistää penkalle" niin et voi luottaa siihen että toinen osaa hoksata, että nyt tulee joku ohi vaikka vastaantulijoita on, menenpäs penkalle, vaan siitä voi hyvinkin seurata äkkitilanne kun tajutaan että joku luupää onkin rinnalle vaikka vastaan on tulossa auto.

Sen takia nämä ovat vaaratilanteita, että siinä luodaan turhana huomattavasti normaalia suurempi riski. Ei yksikään onnettomuus tapahdu suunnitellusti, joten ihan turha vedota siihen, että jos vaan kaikki menee niinkuin minä suunnittelin niin mitään pahaa ei tapahdu.
 
Ei minua ne kaaharien kuolemat harmita yhtään, ne asennevammaiset ääliöt saavatkin lähteä pysyvästi liikenteestä pois, mutta kun ne usein ottaa jonkun sivullisen uhrin mukaansa. Siellä on aina sen vastaantulevan auton kuski ja perhe, tai sitten oman auton kyydissä jopa tyttöystävä/vaimo ja lapset.

Jokainen sivullisen kuolema on liikaa ja jokainen riski ohitus lisää sen todennäköisyyttä. Vaikka kuinka on rallikuskin refleksit, niin vahinkoja sattuu ammattilaisillekin. "Läheltä piti" kaaharit voisivat sen muistaa. Autolla on helppo tappaa.
 
Onhan tää vähän lähteny lapasesta kun nyt tutkitaan sivukaupalla menikö ohitus pitkäksi kun palatessa kaistalle oli keltaista katkoviivaa, tai puolet sivun tekstistä on kopioitu finlexistä miettiessä saako pysäköidä suojatien jälkeen. Joskus miettii ajatteko oikeasti liikenteessä vai larppaatteko vaan netissä?
No joku katkokeltaisella palaaminen on nyt ihan ja sama. Menee omat ohituksetkin joskus niiden puolelle ja eihän se mikään ohituskielto ole vielä, mutta se että lähetään katkokeltaisilla ohittamaan ja palataan reilusti keltaisilla tai keltaisilla ohittaminen on pahemman luokan perseilyä.
 
Justiinsa juu. Sitä eteläeuroopan liikennekäyttäytymistähän me tänne tosiaan kaivataankin...
 
Uskomatonta settiä! Jokupäivä lopulta nuo läheltäpiti tilanteet realisoituu onnettomuuksiksi ja sitten lähtee ihmishenkiä, tai vähintäänkin seuraa inhimillisiä murhenäytelmiä kun jotku makaa halvaantuneena lopun elämäänsä. Olen aina ihmetellyt että mitä ne kaaharit mielessään miettii, mutta näistä postauksista alan ymmärtämään teidän päättelyä. Ette välitä mistään, koska aina siellä pientareella on tilaa väistää :facepalm:

Eli se että meillä on maailman turvallisin liikenne tarkoittaa että te kaaharit saatte sitten tehdä niitä "lähteltä piti" tilanteita ihan miten haluatte? Koska Italiassakin, eikö niin? Kyllähän nyt meidänkin pitää ottaa muista mallia ja on pakko omaksua jokin Etelä-Euroopan tai Viron kaahaus kulttuuri. Tiedät varmaan tilastot, että miten paljon henkiä lähtee eri puolilla maailmaa tieliikenteessä?

fQg1wg1.png

Eikö olisi järkevämpää käyttää lukemia asukaslukua kohden kuin moottoriajoneuvoja kohden? Niissä Suomi ei ole muistaakseni kuin hieman EU:n keskiarvon paremmalla puolen.
 
Eikö olisi järkevämpää käyttää lukemia asukaslukua kohden kuin moottoriajoneuvoja kohden? Niissä Suomi ei ole muistaakseni kuin hieman EU:n keskiarvon paremmalla puolen.
Tai liikennetiheys olisi vielä parempi, vaikea sitä on lapissa 3 promillen kännissä ajaa edes kolaria tai ojaan jos vaan kuskille tien leveys riittää, se mahdollinen yksi ja ainoa vastaantulija
todennäköisesti onnistuu väistämään, kun vastaavasti muualla "tahaton" 30 sentin sivuttaissiirtymä motarilla saa aikaan jonkun ketjukolarin.

Suomen onnettomuuslukema on itseasiassa jopa yllättävän suuri kun ottaa huomioon että ajetaan pääosin keskellä ei mitään ja tiet kuitenkin siinä kunnossa että käytännössä lähes 3 rekkaa mahtuu rinnaikkain paikassa kuin paikassa ja silti saadaan kolareita noin paljon. Jos suomalaiset laitettaisiin ajamaan eteläeurooppalaisittain niin tämä kansa kuolisi lähes sukupuuttoon alle 10 vuodessa ihan vaan sen takia kun ei osata :).
 
Suomalaisilla on vaan kokonaisuudessaan surkeat ajotaidot. Vaikka joku taito esim kaupungissa hyvä havainnointikyky olisikin omaksuttu, ei sitten osatakaan kiihdyttää motarin liittymissä tai ajaa maantiellä ohitukset mahdollistavilla turvaväleillä jne. En periaatteesta kannata ylimääräistä byrokratiaa, mutta 10 vuoden välein uusittavat ajokokeet olisivat kyllä ehdottomasti tarpeellisia suomessa. Ihmisten pitäisi myöskin ymmärtää se, että kaikkien ajaessa sujuvasti, liikenne sujuvoituisi huomattavasti ja kaikilla olisi kivempaa. On vaan yleensä perseestä ajaa vaikkapa motarilla, kun liittymien kohdilla oikealla kaistalla ajavat vetelevät väistöliikkeitä vasemmalle, kun liittymistä tullaan alinopeuksia eikä ole kiva jäädä fillarilla kaupungissa auton alle, kun autoilija ei osaa väistää vaikkapa kääntyessään..
 
Aika raskasta oli ajaa Tampere-Jämsä väliä varsinkin ohituiskaistojen suhteen. 100 rajoitus ja ensin ajetaan 70-80, sitten ohituskaistalla ajetaan 110 ja sitten taas oli vauhtia 70-80. Aika tympeä on siinä ohitella.
Siitä pohjoisempaan Jämsä-JKL välillä meno vasta raskasta onkin, kun pitää kytätä kameroita koko ajan. Niiden kohdalla on mahdotonta ohittaa noita hieman alle rajoituksen jumittavia.
 
Siitä pohjoisempaan Jämsä-JKL välillä meno vasta raskasta onkin, kun pitää kytätä kameroita koko ajan. Niiden kohdalla on mahdotonta ohittaa noita hieman alle rajoituksen jumittavia.
Tuo väli on kyllä suorastaan perseestä ajella noiden kameroiden takia.
 
Suomalaisilla on vaan kokonaisuudessaan surkeat ajotaidot. Vaikka joku taito esim kaupungissa hyvä havainnointikyky olisikin omaksuttu, ei sitten osatakaan kiihdyttää motarin liittymissä tai ajaa maantiellä ohitukset mahdollistavilla turvaväleillä jne. En periaatteesta kannata ylimääräistä byrokratiaa, mutta 10 vuoden välein uusittavat ajokokeet olisivat kyllä ehdottomasti tarpeellisia suomessa. Ihmisten pitäisi myöskin ymmärtää se, että kaikkien ajaessa sujuvasti, liikenne sujuvoituisi huomattavasti ja kaikilla olisi kivempaa. On vaan yleensä perseestä ajaa vaikkapa motarilla, kun liittymien kohdilla oikealla kaistalla ajavat vetelevät väistöliikkeitä vasemmalle, kun liittymistä tullaan alinopeuksia eikä ole kiva jäädä fillarilla kaupungissa auton alle, kun autoilija ei osaa väistää vaikkapa kääntyessään..
Onneksi muualla maailmassa kaikilla on täydellisen hyvät ajotaidot.

 
Uskomatonta settiä! Jokupäivä lopulta nuo läheltäpiti tilanteet realisoituu onnettomuuksiksi ja sitten lähtee ihmishenkiä, tai vähintäänkin seuraa inhimillisiä murhenäytelmiä kun jotku makaa halvaantuneena lopun elämäänsä. Olen aina ihmetellyt että mitä ne kaaharit mielessään miettii, mutta näistä postauksista alan ymmärtämään teidän päättelyä. Ette välitä mistään, koska aina siellä pientareella on tilaa väistää :facepalm:

Eli se että meillä on maailman turvallisin liikenne tarkoittaa että te kaaharit saatte sitten tehdä niitä "lähteltä piti" tilanteita ihan miten haluatte? Koska Italiassakin, eikö niin? Kyllähän nyt meidänkin pitää ottaa muista mallia ja on pakko omaksua jokin Etelä-Euroopan tai Viron kaahaus kulttuuri. Tiedät varmaan tilastot, että miten paljon henkiä lähtee eri puolilla maailmaa tieliikenteessä?
Naurettavinta lienee se, että suomessa ja pohjoismaissa tuohonkin tilastoon lasketaan myös känniläisten ja itsemurhaajien tapaukset. Todelliset lukemat ovat vieläkin alemmat.

Mutta kyseinen kertoo vain puolet totuudesta, etenkin kun tilasto on suomen puolesta parhaasta päästä. Jos tilasto otetaankin siitä, että kolareista yleisesti kuolemaan johtaneiden sijaan, onkin suomalaisten onnettomuustiheys kaksinkertainen esim. verrattuna Ruotsiin ja Norjaan. Kertoo mielestäni hyvin suomalaisten holhousrajoitusten varjopuolesta. Kun rajoitus on laitettu niin alas, että keskiverto gorillakin pärjää, taantuu keskittymiskyky, havainnointikyky, tilannenopeuden ymmärtäminen ja turvavälin pitäminen samaan luokkaan. Ja tämän näkee mm. Ruotsista erittäin hyvin. Kun naurettavia talvirajoituksia ei käytetä, on tulee kuolemankolareita saman verran (tai niitäkin vähemmän jos Wikiin luottaa), mutta muita kolareita puolet siitä.

Ja se joka edes lähtee väittämään että Ruotsissa on matalemmat rajoitukset, ei ilmeisesti ole siellä koskaan oikeasti ajanut. Talvea myöten 110 km/h maanteillä ja 90 km/h sellaisella hiekkatiellä että ei uskalla edes ajaa. Vain motareilla on pienemmät rajoitukset kuin kesällä suomessa, talvella nekin suuremmat kuin suomessa. Ajokäytöskin on toista luokkaa, joku oikeasti ymmärtääkin että miksi et aja täydessä räpäskäkelissä 110 rajoituksella 90 km/h kun suomessa menee samalla kelillä joku 100 rajoituksella heti ohi, jos et aja siellä 110 km/h. Enkä oikeasti usko sekunttiakaan, että rajoitukset johtuisivat asennevammasta, vaan päivä päivältä olen enemmän sitä mieltä, että suomalaisten asennevamma johtuu enemmän rajoituksista.

Kyllä se jumalaton vääryys häiritsee, että kaikenmaailman mulkut saa perseillä ja kaahata ruuhkassa munapystyssä ohi vaikka kuinka vain, kunhan vain tiputtavat nopeutensa kameran kohdalle. Mutta jos itse teet pienen virheen samassa kohtaa ajaessasi tyhjällä tiellä yöllä, saat 300 euron sakon pikkuylityksestä, niin kyllä sellainen vääryys saa äkkiä asennevamman aikaan. Sellaisen "teoreettisesta vaarantamisesta" saadun suhteettoman rangaistuksen saamisen jälkeen, on "ihmeesti" enemmän hermo kireällä siihen kun joku aiheuttaa tuolla oikeaa vaaraa tai kun joku ei selvästikkään edes kuuluisi auton rattiin.

Vielä kun katselee mitä tuo sakkojen nostaminen teki muutenkin suomalaiselle kulttuurille, kun täysurpojen lisäksi nyt myöskään keskivertourpot eivät lähde enää ohittamaan hituria, kun pelkäävät sakkoja ja vetävät 5 metrin turvavälillä "turvallisesti" hiillostaen. Niin mikäs siinä sitten onkaan enää ihme, että ne jotka pääsevät ohittavat sitten 10 autoa kerralla, kun ei kiinnostaisi ajaa 70 km/h 100 km/h rajoituksella. Samaan aikaan sekä hidastelijoiden, turvavälittömien, että kaahareiden määrä kasvoi entisestään ja mitä tämä tuokaan vielä 10 vuoden sisään, kun kerrannaisvaikutuset iskevät ihmisten tottumisen kautta ajotaitoihin ja tapoihin.

Eikä siinä, valtion ratkaisu asiaan lienee se, että tiputetaan kaikki rajoitukset 80 km/h, sekä seuraavaksi ihmetellään kuinka loputkin edes tähän asti yrittäneet alkavat pelailla Pokemon GO:ta tai selailla facebookkia ajaessaan. Muutaman olen jo muutenkin nähnyt laittavan multimedia vehkeet autoonssa, ihan vain ruuhkakäyttöä varten, nyt kun matelusta tehtiin lopullisesti normaali ajatapa. Mikäs siinä on löhötessä Bemarin penkillä kun mukautuva vakkari pitää nopeuden 70 km/h tai etäisyyden 5 metrissä, kaistavahti kaistalla ja subbarillinen äänentoisto tuo kunnon leffatunnelman. Tämä on se mihin ollaan menossa, miksi itsekkään pyristellä vastaan.
 
Erittäin hyvin sanottu siellä perällä. Eilen ajoin Mäntsälä-Heinola väliä ja näytti 80% autoista kulkevan siinä 110 km/h tuntumassa vaikka oli kuiva aurinkoinen keli. Ei ihme, että "ohituskaistakin" oli jatkuvasti täynnä eikä homma oikein edennyt mihinkään. Tosin alkaa nää isot tiet olla sellasta perunapeltoa, etten ihmettele jossei siellä kohta voi ajaa enää rajoitusten mukaan.
 
Erittäin hyvin sanottu siellä perällä. Eilen ajoin Mäntsälä-Heinola väliä ja näytti 80% autoista kulkevan siinä 110 km/h tuntumassa vaikka oli kuiva aurinkoinen keli. Ei ihme, että "ohituskaistakin" oli jatkuvasti täynnä eikä homma oikein edennyt mihinkään. Tosin alkaa nää isot tiet olla sellasta perunapeltoa, etten ihmettele jossei siellä kohta voi ajaa enää rajoitusten mukaan.
Näinpä tien kunto on ajoittain luokkaa, että ylipehmoinen väyrysmersu on sekin liian kova. Se ei tosin estä nuorisoa madaltamasta valmiiksi suomeen liian matalia Bemareitaan entistä matalammiksi. Päästään takaisin ketjun aiheen äärelle, kun sama Bemari joka isolla tiellä rällästi ohi, jumittaa nyt edessäsi töyssytetyssä junanradanylityksessä että pääsisi vainvoin vinottain ohitse, ilman että puskureista lähtee maali. Voi luoja, kyllä sitä aivan sanattomaksi veti.
 
Tällä hetkellä ärsyttää autoilijat, jotka ovat joka kurviin kääntämässä rattia ensin vastakkaiseen suuntaan ja rotisko käy kaistaviivojen päällä tai osittain viereisellä kaistalla ennen kuin kääntää sitten kurvin mukaisesti. Ymmärtäisin tarpeen jos kyse olisi jostain pitkästä yhdistelmästä, mutta nämä ovat ihan tavallisia henkilöautoja. Enkä usko, että näissä on tarkoituksena tehdä mitään Scandinavian flickejä vaan kyse on täydestä osaamattomuudesta.

Ärsyttää myös 75% muista autoilijoista jo ihan siitä syystä, että eivät katsele liikennemerkkejä. Jos jollain alueella on ollut 100km/h rajoitus viimeiset pari vuotta ja sinne lätkäistään 80km/h tai 60km/h rajoitus, niin tuntuu että kolme neljäsosaa jatkaa vanhasta tottumuksesta vanhalla nopeudella. Oikein ärsyttävää tämä on siinä vaiheessa, jos se sama rotisko, joka ajelee kympin alle rajoituksen ja jonka olet juuri ohittanut liimautuu takapuskuriin kun nopeusrajoitus tippuu alemmaksi.

Toki tuohon edelliseen ei vaadita edes nopeusrajoituksen muutoksia. Muutamalla kantatiellä on viime aikoina ärsyttänyt ihmiset, jotka ajavat tasaisen tylsää 70km/h nopeutta oli rajoitus sitten 50, 60 tai 80km/h. Nopeimmilla alueilla jäävät kauaksi taakse horisonttiin, mutta pihatientäyteisillä 50km/h alueilla ilmestyvät kuin tyhjästä taas taakse roikkumaan.

Samat kantatiet ovat toki oikein hedelmällisiä paikkoja sille, että kurvissa tulee vastaantulija väärällä kaistalla vastaan ja joudut itse väistämään puoliksi pientareelle. Kai nyt sen viidennenkymmenennen läheltä piti -tilanteen jälkeen voisi sen verran tajuta, että vastaantulijoiden puolelle ei oikaista, jos ei näe tarpeeksi pitkälle eteenpäin tuleeko sieltä ketään vastaan... Töötti, keskari, valoshow tai kaikkien yhdistelmäkään ei tunnu menevän junteille kaaliin. Joku kaunis päivä se vastaantulija ei pysty/ehdi/mahdu väistämään sinne omalle pientareelle ja sitten kolisee niin että ulkokurvista sisälle oikaissut paskiainen lentää ansaitusti sinne helvetin pöpelikköön törmäyksen voimasta. Jollain kuorma-autollakin vähän vaikea lähteä kesken kurvin väistämään kohti tulevia juntteja.
 
Jos en väärässä ole niin eikö oikealle kääntyvällä ole etuajo oikeus jos kummallakin puolella on kolmiot?
Tuossa vajaa viikko sitten meinasi neiti tulla alle Ka:llansa ja mun piti sitten antaa tietä hälle.
Liekköhän sama neito joka oli kaverin auton vetäny lunastukseen samassa risteyksessä kun oli tullu samaisen kolmion takaa eteen :D
 
Se nyt on huomattu, että osalla kuskeista se ratti ei oikeasti käänny muutamaa astetta enempää vaikka kuinka yrittäisi. Siksi kurvit ja risteykset mennään sitten "rata-autoilumalliin" koko tien leveys hyödyntäen.
 
Tuo väärään suuntaan ohjaaminen pohjautuu tasapainoaistiin. Juostessakin tiukasta kulmasta jalat kiertää ulkokurvin kautta. Osa oppii hillitsemään tuon refleksin ajaessa ja osa ei. Suurin osa ei.
 
Parkkipaikkaklommoilijat! Että ottaa päähän, kun joku ei osaa avata autonsa ovea ilman, että naapuriautossa on oven avauksen jäljiltä pieni, mutta ärsyttävä lommo.
 
Tai jos käy muuallakin kuin Prismassa, jättää auton arvioituun keskipaikkaan mistä mukavin tallustella kaikkiin ympärillä oleviin kauppoihin esim Gigantit jne. Harvoin Prismat ihan yksinään on. Mutta joo, miksei edes sitä yhtä ruutua voisi jättää väliä. :)
 
Syy miksi parkkeeraan aina mahdollisimman kauas, että siihen viereen ei tule ketään. Toki aina ei mahdollista. Paras oli kun parkkeerasin kerran paikallisen prisman perimmäiseen nurkkaan ja tulin takaisin, niin joku oli parkkeerannut viereen. Ei siinä ollut kuin 30 muuta ruutua johon olisi voinut laittaa, mutta ei, siihen viereen se oli pakko laittaa, saatana.

Tää on kyl välillä ihan käsittämätöntä.

Kerran parkkeerasin seiskalta aamulla auton kaupan tyhjälle parkkipaikalle (enkä ees oven viereen) ja kun tuun takasin, niin muuten parkkipaikka on tyhjä, mutta mun auton molemmille puolille oli autot ajanu ja vielä niin lähelle, että vitutti mennä autoon. Miks?! Tilaa oli ihan missä vaan, mutta ei. Ihan viereen.
:sangry:
 
Syy miksi parkkeeraan aina mahdollisimman kauas, että siihen viereen ei tule ketään. Toki aina ei mahdollista. Paras oli kun parkkeerasin kerran paikallisen prisman perimmäiseen nurkkaan ja tulin takaisin, niin joku oli parkkeerannut viereen. Ei siinä ollut kuin 30 muuta ruutua johon olisi voinut laittaa, mutta ei, siihen viereen se oli pakko laittaa, saatana.
Tästä samasta on ollut puhetta muistaakseni tässäkin ketjussa aiemmin. Näitä juttuja kuulee vähän väliä, mutta jotenkin tuntuu siltä että nämä ovat vain urbaaneja legendoja, joilla pyritään alleviivaamaan oman pään sisällä muodostettua viereen pysäköityjen autojen ongelmaa. Ja vaikka nämä "pysäköin tyhjällä P-alueella kauimmaiseen nurkkaan ja heti tuli auto viereen" -tarinat olisivatkin edes osittain totta, niin eiköhän se normaali vieri viereen pysäköiminen markettien P-alueilla johdu yleensä siitä, että halutaan täyttää pysäköintialue kutakuinkin järjestyksessä, eli ihan normaali järjestelmällisen ihmisen toimintamalli. Toinen syy on siinä, että mitä enemmän jättää väliä, sitä pidempi matka on yleensä myös kannettavana ostosten kanssa.

Eihän toisten omaisuutta tietenkään saa tahallaan vahingoittaa, mutta jotenkin on uskomatonta miten vieri viereen pysäköiminen on välistä niin suuri ongelma (olettaen että autot ovat ruuduissa, eikä kiinni toisissaan). Suomessa autot ovat niin kalliita, että porukka kohtelee niitä jonain näyttelyesineinä ja siten kaikki pienet kolhut ja naarmut suistavat elämän raiteiltaan.

Kannattaa varmaan mennä kauppaan kävellen tai pyörällä, jos pelottaa että joku prole tulee ja kehtaa pysäköidä ruosteisen koslansa viereen.

Tuo väärään suuntaan ohjaaminen pohjautuu tasapainoaistiin. Juostessakin tiukasta kulmasta jalat kiertää ulkokurvin kautta. Osa oppii hillitsemään tuon refleksin ajaessa ja osa ei. Suurin osa ei.
Mitä helvettiä minä juuri luin!?
 
Eihän nämä jätän auton kauas ja joku idari tulee kylkeen kiinni ole mitään urbaanilegendoja, koettu on. Itse välttelen näitä tilanteita parkkeeraamalla juuri sinne viimeiseen nurkkaan, ja sittenkin jos mahdollista niin valtaan kaksi ruutua samalla. Mainittakoon jo tässä vaiheessa että en käy kaupoissa ruuhka-aikoina, joten sitä tilaa kyllä löytyy ihan jokaiselle. Joku tästä ruutukaappauksesta kuitenkin mainitsee... Enkä edes aja millään über hienolla helmellä.
Mutta haluan pitää siistin autoni siistinä, ilman kolhuja.
 
Itelle on muodostunu "vakipaikat" mihin tulee parkkiksilla pysäköityä, ei ihan niin kauas kuin saa mutta sen verran että käytännössä aina on tilaa. Itekkin olen kyllä kerran tai pari ajanut sitten sen yksinäisen viereen kun se on ollut "mun paikalla", toisaalta mä kyllä en muiden autoja kolhi ovillani. Ihan siksi että ne on muiden autoja, ei mun. Itellä on 3 liikenteessä olevaa autoa (+ määrä x projekteja/jääratavehkeitä) ja vain yksi on sellainen, että kolhut vituttaisi. Vaikka itse en noiden romujen maalipinnasta välittäkkään yhtään mitään, koen silti että en ole oikeutettu muiden autoja kolhimaan.

Vaimo on kaks kertaa parkkiksella tuupannu yhden meidän romuista naapurin autoon (9 vuoden aikana, en ole suuttunu) ja molemmilla kerroilla olen käskenyt jättää lapulla tiedot. Toisella kertaa tuli kolhitun auton omistaja kotipihaan asti kiittämään, oli niin ihmeissään kun joku oli valmis vapaaehtoisesti omat törttöilynsä omista vakuutuksistaan hoitamaan.
 
Ja nyt kun aihe on vielä kuuma, niin ettehän ole vetäneet parkkiin kauas, mutta kuitenkin lähelle ostoskärrykatoksia? Suljetaan nyt taas edes yksi vaihtoehto pois.
 
Ei se ole mikään urbaani legenda, vaan noin käy itsellekin aika usein. Skutsissa vähän useammin kuin kaupungissa.
Ai että laitat auton marketin semityhjän P-alueen kauimmaiseen ruutuun ja kun tulet kaupasta, niin siihen heti viereen on pysäköity toinen auto?

Ok, no ei siinä sitten mitään. Minulle näin ei ole käynyt koskaan, mutta toisaalta harvemmin tulee sieltä kauimmaisesta nurkasta käveltyäkään.

Tässähän ei myöskään puhuttu siitä että täytetään parkkipaikka järjestyksessä, vaan siitä kun ajetaan nimenomaan kauimpaan nurkkaan ja silti joku tulee viereen. Ei siinä ole mitään logiikkaa ajaa toisen viereen siellä kauimmassa nurkassa.
Varmaan kuitenkin huomasit, että minä puhuin molemmista tapauksista erikseen, sillä on niitä viereen pysäköimisestä ärsyyntyviä näkynyt ihan normipysäköinnissäkin, siis ilman että on etsinyt sitä alueen kauimmaisinta ruutua.

Ihan kuin olisi olemassa joku viereenpysäköinnistä ärsyyntyvien kerhon yleinen ohje, että ensin P-alueella pitää täyttää joka toinen paikka ja vasta sitten sopii ajaa viereen.

Kolmas asia eli toisten omaisuuden vahingoittaminen: minä en ainakaan tarvitse ketään kertomaan minulle miten arvokas minun omaisuuteni on hänen mielestään tai vaikka jossain toisessa maassa. Pahemman luokan typeryyttä alkaa motkottamaan siitä, että "vain suomessa pidetään autoja näyttelyesineinä". Mitä sitten jos pidetään? Pistätkö itse useinkin 30-80 kiloeuroa johonkin asiaan kiinni ja kolautat vain olkaasi kun kyljessä on kunnon lommo, olkoot se sitten auto tai mikä tahansa. Ei varmaan tuota ongelmia jos tulen vähän kolhimaan?
Käsittääkseni sanoin aika selvästi, että tahallinen vahingoittaminen ei ole ok? Miksi sinun pitää joka keskustelussa ymmärtää asiat tahallaan väärin, loukkaantua henkilökohtaisesti ja alkaa vänkkäämään? Ei jaksaisi sellaista taas.

Ruutumallisella pysäköintialueella on riski että joku tulee viereen ja lisäksi on riski, että joku kulkee ohi ja pyyhkäisee hiusnaarmun takillaan tai kauppakassillaan, puhumattakaan niistä ikävistä pienistä kolhuista ja maalijäljistä, joita ihmiset osittain vahingossa ja osittain välinpitämättömyydessään tekevät ovillaan toisiin autoihin. Eihän se missään nimessä oikein ole, mutta näin se vain on ja jos sitä riskiä ei kestä, niin sitten ei ihan oikeasti kannata pysäköidä autoaan ruutupysäköintialueelle, vaan jättää sen jonnekin muualle ja kävelee loppumatkan tms.

Mikä tarve on täyttää pysäköintialue "järjestyksessä" jos samassa alueessa on esimerkiksi 50 tyhjää paikka? Mikä on se etu, että ajan tuon auton viereen? Ei mene minun jakeluun, mutta tämä olikin vain "urbaani legenda" näköjään.
Juurihan tuossa selitin, että tyhjiä välejä jättämällä kasvaa myös välimatka, jonka joutuu kantamaan kauppakasseja kaupasta autoon. En minäkään yleensä aja autoani tarkoituksella heti viereiseen ruutuun jos on tilaa, mutta en kyllä toisaalta myöskään ala ajamaan merkittävästi kauemmaksi ovista pelkästään siksi että joku pahoittaa mielensä siitä kun olen pysäköinyt viereiseen ruutuun.

Tarkennan vielä, että tämä järjestyksessä täyttämisen skenaario koski edelleen sitä normaalia tilannetta P-alueella, eikä näitä kauimmaisen ruudun pysäköijiä, joiden viereen pysäköintiä on kieltämättä hieman vaikea ymmärtää, mutta kaipa niitäkin sitten jossakin päin tosiaan tapahtuu. Ihmiset ovat kerrassaan jänniä eläimiä.
 
Eihän nämä jätän auton kauas ja joku idari tulee kylkeen kiinni ole mitään urbaanilegendoja, koettu on. Itse välttelen näitä tilanteita parkkeeraamalla juuri sinne viimeiseen nurkkaan, ja sittenkin jos mahdollista niin valtaan kaksi ruutua samalla. Mainittakoon jo tässä vaiheessa että en käy kaupoissa ruuhka-aikoina, joten sitä tilaa kyllä löytyy ihan jokaiselle. Joku tästä ruutukaappauksesta kuitenkin mainitsee... Enkä edes aja millään über hienolla helmellä.
Mutta haluan pitää siistin autoni siistinä, ilman kolhuja.
Facebookissa on muistaakseni oma ryhmänsäkin, jonne on kerätty kuvia näistä "minulla on oikeus" -autoilijoista, jotka ajavat kaaransa poikittain kahteen ruutuun tai viivojen päälle vieden 2-4 ruutua kerrallaan. Ei tule kolhuja viereisistä autoista, mutta en hirveästi ihmettelisi jos joku tiukkapipo käy tahallaan vahingoittamassa tällaista.

pa80807LS_au.jpg
 
Facebookissa on muistaakseni oma ryhmänsäkin, jonne on kerätty kuvia näistä "minulla on oikeus" -autoilijoista, jotka ajavat kaaransa poikittain kahteen ruutuun tai viivojen päälle vieden 2-4 ruutua kerrallaan. Ei tule kolhuja viereisistä autoista, mutta en hirveästi ihmettelisi jos joku tiukkapipo käy tahallaan vahingoittamassa tällaista.

pa80807LS_au.jpg

En mä nyt noin, mutta parkkihallin nurkista löytyy tilaa missä voi vähän soveltaa. Ja tuskin kukaan vaivautuisi tai edes huomaisi jos auto on vähän yli viivojen ja ympärillä tyhjää tilaa.
 
Paras strategia on itse ajaa autonsa kahden auton väliin ja ottaa kuva, josta kaikkien rekkarit selviää. Jos tullessa ovessa on kolhu niin melko varmasti tietää syypään
 
Vettä tulee kuin saavista ja porukkaa ajelee perä pimeänä aamuhämärässä ja ehkä vielä päiväajovaloilla.
Tämä juuri on yksi päivävalopaskeen suurimmista ongelmista. Jos ei automatiikka laita valoja päälle, niin eivät kuljettajat sitä tajua itse tehdä, kun ei asiaa ole koskaan aiemminkaan tarvinnut ajatella.

Ei oikein sovi meidän olosuhteisiin tämä tekniikka ja muutenkin hyödyt ovat kyseenalaisia.
 
Kun aihe nousi pinnalle, niin... Ajoin viime viikonloppuna klo 23 ABC:n parkkikselle tyhjälle alueelle joka ei ollut edes lähimpänä ovea. Asioin siellä viitisen minuuttia ja palatessa näytti tältä:

parkki.jpg
 
Jos en väärässä ole niin eikö oikealle kääntyvällä ole etuajo oikeus jos kummallakin puolella on kolmiot?
Tuossa vajaa viikko sitten meinasi neiti tulla alle Ka:llansa ja mun piti sitten antaa tietä hälle.
Liekköhän sama neito joka oli kaverin auton vetäny lunastukseen samassa risteyksessä kun oli tullu samaisen kolmion takaa eteen :D
Oletan että puhut tilanteesta, jossa hän on tullut vastaan ja kääntynyt vasemmalle. Tällöin olet oikeassa ja itseasiassa oikeallekääntyjä/suoraanajaja on vahvoilla myös silloin vaikka hänellä olisi kolmio ja vastaantulevalla ei ole. Kolmio kun velvoittaa väitämään vain risteävää liikennettä, ei samansuuntaista.

Ai että laitat auton marketin semityhjän P-alueen kauimmaiseen ruutuun ja kun tulet kaupasta, niin siihen heti viereen on pysäköity toinen auto?

Ok, no ei siinä sitten mitään. Minulle näin ei ole käynyt koskaan, mutta toisaalta harvemmin tulee sieltä kauimmaisesta nurkasta käveltyäkään.
Se voi olla, että et ole juuri parkkeerannut kaemmas. Voin nimittäin itsekkin todeta tämän "legendan" pitävän paikkansa, mutta luonnollisestikkaan ei sataprosenttisesti.

Kun katsoo sitä normitilannetta, sekä jätät väliä vaikka 6-7 ruutua viimeiseen autoon, niin kun tulet kaupasta niin yllättävän usein siinä on auto parkkeerattuna viereen ja välissä olevat 5 tyhjää ruutua ovat edelleen tyhjiä. Se missä "legenda" sitten alkaa on se kun sitä aletaan kärjistämään, että jos jättää auton kauas nurkkaan ja kuinka kaikki parkkeeraa sitten sinne. Sitä kun ei juuri tapahdu, että oikeasti nurkassa olevan yksinäisen auton viereen ajettaisiin. Se ei silti tarkoita sitä, että tuollaisen vain vähän sivummalle ajetun viereen ei jostain syystä tungettaisi. ;)
 
Itse kyllä allekirjoitan tämän "legendan" paikkaansapitävyyden. Lisäksi tuntuu, että, mitä kauemmaksi ja väljemmälle alueelle auton jätän sitä varmemmin oma auto löytyy takaisin tullessa kahden isomman auton välistä. Toisella puolella vaikkapa iso Sprinter-kokoluokan pakettiauto ja toisella puolella matkailuauto. Sieltä kanjonista saan sitten sokkona vieritellä autoa varovasti ulos ja toivoa, ettei kukaan kiireinen aja kylkeen.
 
Kun aihe nousi pinnalle, niin... Ajoin viime viikonloppuna klo 23 ABC:n parkkikselle tyhjälle alueelle joka ei ollut edes lähimpänä ovea. Asioin siellä viitisen minuuttia ja palatessa näytti tältä:
Tässäkin ainakin itselleni on se suurin ärsytys että pysäköidää siihen kuskin oven puolelle ja ihan kiinni. On sitten kiva koittaa kammeta itseään sinne sisään siitä pienestä raosta samalla varoen ettei hakkaa ovella sitä naapurin autoa. Pysäköimällä parkkipaikan reunimmaiseen ruutuun, kuskin ovi sinne nurmelle/tms. päin välttyy näiltä tilanteilta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom