Kyllä se vaan menee juuri niin kuin sanoin. Tuon säännön taustalla on juurikin se, että jalankulkijat yleensä siirtyvät viistosti tien yli pysäköidyn auton keulan kohdilta suojatielle ja harvemmat etenevät tehden 90 asteen käännöksiä.
32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle,
sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Sama löytyy ajokoeohjeesta:
https://www.trafi.fi/filebank/a/147...__Ohje_-_kuljettajantutkinnon_ajokoe_2016.pdf
Sivu 50
Ohje 50 (58)
TRAFI/56262/03.04.03.06/2015
Liite 7 jatkuu 6.
Liikenteenohjauksen noudattaminen F
Liikenteenohjauksen noudattamisella tarkoitetaan tässä liikenteenohjaajan, liikenteenohjauslaitteiden ja liikennesääntöjen noudattamista. Liikennesääntöjen perusteella myös ajojärjestys risteyksissä on yleensä helposti määriteltävissä. Hakijan on osoitettava varmuutta tavallisissa ajojärjestystilanteissa. Etuajo-oikeudesta luopuminen ei ole virhe, jos luopuminen on tarkoituksenmukaista.
Esimerkkejä toimintavirheistä:
- Hakija odottaa tarpeettomasti kääntyvien erillisen vihreän valon syttymistä.
- Pysäköiminen tai pysähtyminen aiheuttaa haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle.
- Hakija ei toiminnallaan osoita, että hän antaa liikenteen mukana ajaville pyöräilijöille ja mopoilijoille tai suojatiellä liikkujille ajojärjestyssääntöjen mukaan kuuluvat oikeudet erityisesti käännyttäessä tai kun väistämisvelvollisuus on pyörätiehen nähden osoitettu. Väistämisvelvollisen kevyen liikenteen osapuolen varominen ei ole virhe missään tilanteessa.
- Ajovuoron väärä tulkinta, kun tilanteesta ei aiheudu vaaraa.
Liikenteenohjauksen noudattamiseen liittyvät, aina konfliktiksi merkittävät tilanteet, jossa ajokokeen vastaanottajan on mahdollisuuksien mukaan puututtava hakijan suoritukseen:
- Ajovuoron väärä tulkinta, kun tilanteesta aiheutuu vaaraa. - Suojatien eteen pysähtyneen
auton ja raitiovaunun ohittaminen pysähtymättä.