Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Sama tilanne on Helsingissä Viikin seudulla, jossa rakennetaan Raide-Jokeria. Useammassa paikkaa on 30 km/h rajoitukset, kun normaalinopeus on 50 km/h. Itse hidastan aina siihen 30 km/h nopeuteen ja aina saan persukseen kiinni takana ajavan ja edessä ajavat menee maisemaan. Oman reitin varrella olevan 30 km/h alueen pituus on ehkä 400 metriä, joten sillä ylinopeudella saavuttaa enintään pari sekunttia ajassa. Kerran jopa takana ajava lähti ohittamaan ja veti aikamoisella syöksyllä eteeni, vain jäädäkseen odottamaan liikenneympyrään pääsyä.Olen vähän hämilläni asiasta.
Tervetuloa joukkoon...Itse hidastan aina siihen 30 km/h nopeuteen ja aina saan persukseen kiinni takana ajavan ja edessä ajavat menee maisemaan. Oman reitin varrella olevan 30 km/h alueen pituus on ehkä 400 metriä, joten sillä ylinopeudella saavuttaa enintään pari sekunttia ajassa. Kerran jopa takana ajava lähti ohittamaan ja veti aikamoisella syöksyllä eteeni, vain jäädäkseen odottamaan liikenneympyrään pääsyä.

Kuinka pienestä pyöräilijästä oli kyse? Jos istuinkorkeus matalimmassa säätöasennossa on alle 0,635m niin se luokitellaan leikkiajoneuvoksi jota pitää väistää yhtälailla kuin jalankulkijaa. Hieno pykälä tämäkin.Melkein jyräsin alle kouluikäisen pyöräilijän toisen autoilijan vuoksi. Olin lähestymässä risteystä, jossa pieni pyöräilijä oli vanhempansa kanssa odottamassa päästäkseen ylittämään ajorataa. Vastakkaisesta suunnasta tullut autoilija keksi pysähtyä päästämään pyöräilijän ylittämään tien, mutta unohti kertoa aikeistaan minulle. Lapsen äidilläkään ei näemmä ollut valoja päällä, tämä kun oli vielä seisomassa pyörätiellä lapsen ollessa jo puolivälissä ajorataa.
Älkää pysähtykö päästämään väistämisvelvollisia pyöräilijöitä ajoradan yli missään tilanteessa. Sillä tavalla ottaa itselleen vastuun siitä, että kaikki muut tielläliikkujat luopuvat myös ajovuorostaan. Naamanvääntelystä päätellen autoilija ei edes tajunnut aiheuttamaansa tilannetta.
tekniikanmaailma.fi
Lisäksi voi huomioida sen, että moni pyöräilijä taluttaa yli suojatien. Niin teen minäkin, koska haluan jalankulkijan oikeudet suojatietä ylittäessäni.Kuinka pienestä pyöräilijästä oli kyse? Jos istuinkorkeus matalimmassa säätöasennossa on alle 0,635m niin se luokitellaan leikkiajoneuvoksi jota pitää väistää yhtälailla kuin jalankulkijaa. Hieno pykälä tämäkin.
Olin siinä käsityksessä että risteyksessä odottava pyöräilijä on jalankulkija koska taluttaa pyörää. Silloin on joka tapauksessa velvollisuus väistää vaikka polkaisisi siitä pyörän selkään. Eri asia jos ajaa suoraan suojatien yli (ei pyörätien jatke) pysähtymättä.
Parempi kuitenkin että pysähtyvät tavalla tai toisella ennen suojatien ylittämistä, oli sitten ihan täysi talutus tai yksi tai molemmat jalat maassa. Ennakointi on silloin helppoa. Annathan jalankulkijallekin tietä joka on astumassa suojatielle tai jo sen päällä. Suojatien ylittämisen nopeus ei ole sen jälkeen relevantti, paitsi sellaiselle jotka eivät halua väistää ja painavat lisää kaasua että ehtivät alta pois.Eijei ei. Tällä luot myös pyöräilijöille mielikuvaa että ovat etuoikeutettuja menemään. Toki ei kannata päälle ajaa joka tapauksessa, mutta tajusit varmaan pointin. "Taluttaa pyörää" niin toki silloin, mutta harvempi sitä kokonaan hyppää pois, mikä onkin sitten ärsyttävä ja vaarallinen tapa jos tekevät sen nopeasti.
Joko toimittaja tai ministeriö on tehnyt naurettavan tulkintavirheen. 0,635 metrin istuinkorkeus rajoittaa vain ja ainoastaan polkupyörän rakenne- ja varustevaatimuksia. Lain sanamuoto kuuluu: "Edellä 13 §:n 2 momentissa säädettyjä vaatimuksia ei sovelleta istuinkorkeudeltaan enintään 0,635 metriä olevaan muuhun kuin aikuisten käyttöön tarkoitettuun polkupyörään". Tästä voidaan hyvin yksinkertaisesti johtaa, että on olemassa alle 0,635 m istuinkorkeudeltaan olevia ja muuhun kuin aikuisten käyttöön tarkoitettuja polkupyöriä. Lisäksi tuokin raja on enintään, eli korkeimmassa asennossa. Kaikkea sitä julkaistaankin ja sitten ihmiset vielä ottavat väitteet tarkistamatta totena.Kuinka pienestä pyöräilijästä oli kyse? Jos istuinkorkeus matalimmassa säätöasennossa on alle 0,635m niin se luokitellaan leikkiajoneuvoksi jota pitää väistää yhtälailla kuin jalankulkijaa. Hieno pykälä tämäkin.
Kysy TM-toimitukselta: Autoilijan on väistettävä suojatiellä olevaa ”leikkiajoneuvon kuljettajaa” – Mitä se oikein tarkoittaa?
Tekniikan Maailman verkkosivuston Kysy toimitukselta -palstalle lukijat voivat lähettää mieltään askarruttavia kysymyksiä autoista, liikenteestä,tekniikanmaailma.fi
Olet ollut täysin väärässä käsityksessä. Pyörää ei voi taluttaa sen päällä ollessa. Vaikka pyöräilijä olisi muuttunut jalankulkijaksi siirtymällä pyöränsä viereen, vaihtuu rooli ja vastuut tietenkin takaisin pyöräilijäksi heti kun jalka koskettaa poljinta.Olin siinä käsityksessä että risteyksessä odottava pyöräilijä on jalankulkija koska taluttaa pyörää. Silloin on joka tapauksessa velvollisuus väistää vaikka polkaisisi siitä pyörän selkään. Eri asia jos ajaa suoraan suojatien yli (ei pyörätien jatke) pysähtymättä.
Mutta tällä ei ole väliä, koska taluttava pyöräilijä on jalankulkija siinä vaiheessa kun lähtee ylittämään tietä taluttaen. Jos hyppää puolessa välin pyörän selkään ei luonnollisestikaan oikeuta ajamaan päälle, koska vastuu ja roolit.Olet ollut täysin väärässä käsityksessä. Pyörää ei voi taluttaa sen päällä ollessa. Vaikka pyöräilijä olisi muuttunut jalankulkijaksi siirtymällä pyöränsä viereen, vaihtuu rooli ja vastuut tietenkin takaisin pyöräilijäksi heti kun jalka koskettaa poljinta.
Ei tietenkään. On muitakin vaihtoehtoja kuin pysähtyä antamaan tietä ja ajaa päälle.Mutta tällä ei ole väliä, koska taluttava pyöräilijä on jalankulkija siinä vaiheessa kun lähtee ylittämään tietä taluttaen. Jos hyppää puolessa välin pyörän selkään ei luonnollisestikaan oikeuta ajamaan päälle, koska vastuu ja roolit.
Olikos se siirtymäajan deadline nyt 1.6.2022, jolloin kaikki autoilijoille väistämisvelvolliset pyöräteiden jatkeet pitää olla merkitty liikennemerkein, kuten kärkikolmiolla, jne?
Itselläkin on alle viikon sisään mahtunut pari kertaa tilanteita, joissa en ole halunnut opettaa autoilijana muille vääriä väistämissääntöjä, mikä on johtanut siihen, että pyöräilijä melkein osuu kylkeen. Tai no, melkein ja melkein, mutta kuitenkin niin, että selvästi pyöräilijällä on ollut aivan eri käsitys väistämissäännöistä.
Toivottavasti tässä asiassa liikennekulttuuri joskus paranisi, ettei ole aina niin yksinäinen olo, kun toimii sääntöjen mukaan.
Siis näitä sijainteja, joissa liikennemerkein osoitetaan autoilijan olevan väistämisvelvollinen pyöräilijään nähden? Täytyy ihan laittaa johonkin vihkoon ylös seuraavan kerran, kun näkee. Viittasin tuossa tosiaan uuteen tieliikennelakiin.Missä on tällaisia paikkoja, joita kuvailit tässä?
Siis näitä sijainteja, joissa liikennemerkein osoitetaan autoilijan olevan väistämisvelvollinen pyöräilijään nähden? Täytyy ihan laittaa johonkin vihkoon ylös seuraavan kerran, kun näkee. Viittasin tuossa tosiaan uuteen tieliikennelakiin.
Hmh, ei kaikista suojateistä ole tulossa autoilijoille kolmiollisia, että en tiedä miten tämä nykytilannetta niinkään parantaisi. Ainoa mitä se muuttaa on että autoilija näkee velvollisuutensa väistää katsomalla liikennemerkkiä. Nykytilannehan on, että autoilija joko väärin perustein pysähtyy antamaan pyöräilijälle tietä, tai sitten äkkijarruttaa kun pyöräilijä tulee yhtäkkiä alle. Mikään ei tule keskiverron pyöräilijän "näkökulmasta" käytännössä muuttumaan, kun ne nykytilanteessa polkee alle kuvitellen että saavat näin tehdä, ja liikennemerkkien jälkeen eivät niitä merkkejä kuitenkaan ymmärrä, ja ajavat edelleen alle. Ainakin näin täällä omassa keskisuuressa suomalaiskaupungissani. Pahoittelen tätä kyynisyyttäni, mutta omat kokemukseni ovat pääosin juuri niitä että pyöräilijä vain porhaltaa alle, katsomatta ja piittaamatta muusta liikenteestä, kun se olettaa että koska siinä on niitä seepramerkintöjä tiessä, niin tottakai pilvenpiirtäjätkin häntä siinä väistävät ja siirtyvät sivuun. Ei ole minulta pois tehdä äkkijarrutusta ja säästää pyöräilijän henki joka kerta kun ne kahdessa sekunnissa yhtäkkiä kevyenliikenteenväylältä päättävätkin ajaa siihen suojatielle eteeni, mutta olisihan se huisin mukavaa jos liikenteessä olijat vähän tutustuisivat edes oman kulkutapansa velvollisuuksiin ja sääntöihin.Olikos se siirtymäajan deadline nyt 1.6.2022, jolloin kaikki autoilijoille väistämisvelvolliset pyöräteiden jatkeet pitää olla merkitty liikennemerkein, kuten kärkikolmiolla, jne?
Itselläkin on alle viikon sisään mahtunut pari kertaa tilanteita, joissa en ole halunnut opettaa autoilijana muille vääriä väistämissääntöjä, mikä on johtanut siihen, että pyöräilijä melkein osuu kylkeen. Tai no, melkein ja melkein, mutta kuitenkin niin, että selvästi pyöräilijällä on ollut aivan eri käsitys väistämissäännöistä.
Toivottavasti tässä asiassa liikennekulttuuri joskus paranisi, ettei ole aina niin yksinäinen olo, kun toimii sääntöjen mukaan.
Siirtymisaika tosiaan loppuu 1.6.2022, mutta tuolloin kaikki ne paikat, joissa väistämisvelvollisuus pyörätiellä liikkuvia kohtaan on merkitty liikennemerkein, on oltava merkittynä pyörätien jatke -maalauksella, ja toisaalta niissä kohdissa ei maalausta saa olla, joissa väistämisvelvollisuutta ajoradalla ei ole.Olikos se siirtymäajan deadline nyt 1.6.2022, jolloin kaikki autoilijoille väistämisvelvolliset pyöräteiden jatkeet pitää olla merkitty liikennemerkein, kuten kärkikolmiolla, jne?
Eikö jälkimmäinen lause kumoa ensimmäisen?Pyörätien jatke -maalaus ei siis jatkossakaan aiheuta väistämisvelvollisuutta, vaan sen tekee liikennemerkki. Maalausten ja merkkien pitäisi kuitenkin olla linjassa siten, että pyörätien jatke tarkoittaa ajoradan väistämisvelvollisuutta.
Ei kumoa. Maalauksen pitäisi olla vain risteyksissä, joissa on risteävällä suunnalla on kolmio, stop-merkki tai pyöräilijän tienylityspaikka -merkki. Jos ja kun väärin maalattuja risteyksiä on vielä kesäkuussakin, pelkkä maalaus ei muodosta väistämisvelvollisuutta, toisin kuin suojatien ja jalankulkijoiden tapauksessa.Eikö jälkimmäinen lause kumoa ensimmäisen?
Ihan tavallinen risteys jossa kelv niin siinä pitäisi olla seepralla maalattu jatke. Mutta jos/kun siinä ei ole kolmiota niin väistämisvelvollisuus on fillarilla.
Yhtäkkiä en keksi että mitä maagista selvyyttä 1.6.2022 oikeasti toisi mihinkään…
Kaikissa risteyksissä joissa pyörällä saa seepralla ajaa pitäisi olla mallia jatke. Kolmio voi olla tai olla olematta. Jos on kolmio ja tavallinen seepra ja pyöräilijä ajaa alle niin on mahdollista että fillaristin teko ei ollut ennalta-arvattava ts. fillaristi rikkoi sääntöjä ajamalla paikassa jossa fillarilla ei saa ajaa. Käsittäkseni edelleen löytyy paikkoja jossa jatketta ei ole maalattu vaikka risteyksen toiselle puolen pääsee fillarilla jolloin lain mukaan tien saa aina ylittää ajamalla mikäli jommalla kummalla puolen fillarointi on sallittua.
Kyllä.Eli siis jos on perus neljän tien risteys (pyörätietä jokapuolella risteystä luonnollisesti) ilman kolmioita niin lähtökohtaisesti siinä pitäisi olla L3 maalaukset?
Kyllä, ja estää: "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7."Jos samassa risteyksessä onkin 2 kolmiota niin niiden kohdalla _pitää olla_ L4 maalaus?
Toisaalta estääkö mikään yllä korvaamasta L3 maalauksia L4 maalauksilla?
Autolijana ärsyttää siis ne autoilijat jotka tekevät tilaa pyöräilijöille silloin, kun pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Ymmärrän kyllä, että joskus on pakko väistää, jotta ei aja fillarin päälle. Noita paikkoja, joissa pyöräilijä ei tunne velvollisuuksiaan, on sen verran paljon, että on tarpeetonta alkaa luetella niitä erikseen. Kuvaamani tilanteet tapahtuivat pitkin Espoota ja Helsinkiä. Kouluttaminen on ehkä vähän tyly sanavalinta.Millaisissa paikoissa joudut jatkuvasti kouluttamaan pöyräilijöille niitä sääntöjä? Ja mikä niissä paikoissa ärsyttää autoilijoiden osalta?
Ainakaan ennen sillä kärkikolmion alla olevalla varoitusmerkillä ei ollut mitään merkitystä. Siis tällä
No niin nyt on selvää. Eli ainoa käytännön muutos on että osin hikihatussa vuosikymmenen aikana tehtyjä ”L4” maalauksia pitää muuttaa takaisin L3:ksiAiemman lain aikana ei estänyt ja ne risteykset pitää nyt muuttaa.
No, on siinä sekin ero, että nyt pyöräilijä voi havaita ajoradalle asetetun väistämisvelvollisuuden maalauksesta... siis sitten kun risteykset on oikein merkitty, eikä maalausten päällä ole lunta, lehtiä tai muita luonnonilmiöitä. Autoilijan näkökulmasta ei ole mitään eroa.No niin nyt on selvää. Eli ainoa käytännön muutos on että osin hikihatussa vuosikymmenen aikana tehtyjä ”L4” maalauksia pitää muuttaa takaisin L3:ksi.
Muutamissa paikoissa pyörätie jatkuu ajoradan yli suoraan, eikä ajoradassa ole risteystä. Tuollaisissa kohdissa merkki voi olla paikallaan. @Kaama laittoi yllä yhden esimerkin. Itsekin ehdotin merkkiä yhteen ylityskohtaan, jossa puolet pyöräilijöistä ajaa suoraan katsomatta alle kun paikalla on korotettu suojatie ja pyörätie vaihtaa tienpuolta. Kaupunki vastasi, ettei merkkiä voi käyttää, koska autoiljat hämmentyisivätkoska B7:kaa saa käyttää vain korotetulla osiolla niin edelleen valtaosa ”suoralla tiellä olevista etuajo-oikeutetuista ylityksistä” on kolmiolla eli B5 merkittyjä. Mikähän tuon koko B7 funktio oikeastaan edes on - ei avaudu itselle ollenkaan?

Näytätkö muutaman? Kyseisiä paikkoja kun on mielestäni hyvinkin harvassa, jos pyörällä ajaa jotakin reittiä, eikä keinotekoisesti poukkoile jokaisessa risteyksessä ajoradan puolelta toiselle.Noita paikkoja, joissa pyöräilijä ei tunne velvollisuuksiaan, on sen verran paljon, että on tarpeetonta alkaa luetella niitä erikseen. Kuvaamani tilanteet tapahtuivat pitkin Espoota ja Helsinkiä.
L3 , tämä ilmeisesti se perinteinen suojatie maalaus, valkoiset tiensuuntaiset viivat. ilman valoja 50km/h tai alle rajoitus.Eli siis jos on perus neljän tien risteys (pyörätietä jokapuolella risteystä luonnollisesti) ilman kolmioita niin lähtökohtaisesti siinä pitäisi olla L3 maalaukset? Jos samassa risteyksessä onkin 2 kolmiota niin niiden kohdalla _pitää olla_ L4 maalaus?
Toisaalta estääkö mikään yllä korvaamasta L3 maalauksia L4 maalauksilla?
B5 ilmeisesti puhekielessä tunnettu kärkikolmiona, B6 Stop merkki ja B7 se uusi suojatiemerkkin näköinen merkki jossa jalankulkijan sijaan pyörän kuva.Kyllä.
Kyllä, ja estää: "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7."
Aiemman lain aikana ei estänyt ja ne risteykset pitää nyt muuttaa.
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle.
Ei niin minkäänlaista. Toivottavasti sellaisia paikkoja ei kuitenkaan edes rakenneta, missä mopoille sallittu pyörätie kulkisi korotetun suojatien yli.Ihan varmistuksena, jos mopolla ajo sallittu, niin millainen vaikutus ?
(puhe tuosta " Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, ")Ei niin minkäänlaista. Toivottavasti sellaisia paikkoja ei kuitenkaan edes rakenneta, missä mopoille sallittu pyörätie kulkisi korotetun suojatien yli.
Ajetaan niin kuin olisi kolmio siinä ylityspaikan edessä, mutta se koskee vain polkupyöriä ja niihin rinnastettavia kulkuvälineitä.(puhe tuosta " Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, ")
Eli autojen ajoradalla huomattavaa varovaisuutta, mutta kuitenkin määrätietoista toimintaa ?
No nykypäivänä taitaa suurin hämmennys olla ne patterivehkeet, joista ota päällepäin selvää mitä ovat.
Meinasin lisätä, että mopojen osalta varmaan käytetään kolmiota tai STOP merkkiä (siis silloin kun pyörätiellä mopoilu sallittu), eli silloin ilmeisesti sitten väistetään niitä mopojakin.Ajetaan niin kuin olisi kolmio siinä ylityspaikan edessä, mutta se koskee vain polkupyöriä ja niihin rinnastettavia kulkuvälineitä.
Tismalleen sama kokemus.Näytätkö muutaman? Kyseisiä paikkoja kun on mielestäni hyvinkin harvassa, jos pyörällä ajaa jotakin reittiä, eikä keinotekoisesti poukkoile jokaisessa risteyksessä ajoradan puolelta toiselle.
Esimerkiksi tässä artikkelissa näitä löytyy muutama:Näytätkö muutaman? Kyseisiä paikkoja kun on mielestäni hyvinkin harvassa, jos pyörällä ajaa jotakin reittiä, eikä keinotekoisesti poukkoile jokaisessa risteyksessä ajoradan puolelta toiselle.
Poliisin ja liikenneturvan mukaan rinnastetaan jalankulkijaan, mutta ei tarvitse väistää suojatiellä (tai no tietenkään päälle ei saa ajaa jos se robo on jo menossa yli).Mikäs on muuten alepan kuljetusrobotin status lain näkökulmasta? Jalankulkija vai joku muu... Tuohan on siitä älytön kapistus että se on liikkeissään älyttömän varovainen - tai ainakin miettii ihan hemmetin kauan että mitä tekee seuraavaksi. Ts. jos se pitäisi päästää suojatiellä tien yli niin siinä saisi pistää autossa tupakaksi. Toisaalta jos pysähdyt ja robocop ei mene niin entäs sitten kun lähdetkin liikkelle ja robocop päättää tehdä samoin (robocop kyllä normaalisti pysähtyy jos eteen tulee jotain, mutta auto ei välttämättä pysähdykäään jolloin saattaisi tulla road-kill tielle)... Epäilen itse asiassa että robocop ei edes ylitä tietä ikinä jos auto on suojatien eteen pysähtyneenä koska olettavasti se on havainnut esteen.
Yllä olevat silloin kuin robocop toimii, entäpäs jos laitteeseen tulee joku häiriö, silloinhan se voi periaatteessa tehdä ihan mitä vaan...
tekniikanmaailma.fi
Jep ja erityisesti työmaiden kohdalla se että siellä on monen kilsan matkalla vuositolkulla matalat rajotukset. Esimerkiksi tampereella rantaväylällä santalahden kohalla ei talvisin tehdä mitään mutta kolme talveako on jo 50kmh taulu ollut tunnelilta eteenpäin. Miksi?Pidempiaikaista valvonnan puutetta, joka on johtanut yleiseen moraalin laskuun. Ei ihmiset hidasta edes päiväkotien tai koulujen läheisyydessä siihen kolmeen-/neljäänkymppiin.
Se viime kesäinen TM:n testi oli aika karua luettavaa.
Taajamassa "lujaa" ajamisen prosentuaalinen hyöty on paljon suurempi. esim. 40 alueella kun ajaa 60 niin se vastaa sitä että ajaisi 100 alueella 150 tai motarilla 180, sillä erolla että ketään ei kiinnosta jos ajaa tuon 60 taajamassa ja jos nyt jostain syystä kiinnostaisi niin laittamalla 200e pöytään on synti sovitettu. 30 alueella kun ajaa 39 niin ketään ei kiinnosta ja vaikka kiinnoistaisi niin mitään asialle ei voi tehdä, vastaa samaa kuin ajaisi 100 alueella 130.En kyllä yleisesti ottaen ymmärrä, että kun taajamassa riski joutua onnettomuuteen kevyen liikenteen kanssa on suurin ja toisaalta taajamassa kuljetut matkat pieniä, niin miksei niitä rajoituksia voi noudattaa. Mulle on ihan sama, ajaako joku motarilla 150km/h, koska sen aiheuttama turvallisuusriski on täysin mitätön, mutta jalankulkijankin roolissa on ihan kiva, jos autot ajaisi sielä taajamassa varoen. Noi työmaarajoitukset motareilla on toki sellanen moraalia syövä tekijä, kun niissä se rajoitus on voimassa yötä päivää ja esim 50 rajoitus voisi olla käytössä silloin, kun ukot on töissä ja muulloin edes 80. Nykyään on kuitenkin noita elektronisia liikennemerkkejä saatavilla.
No mutta taajamassa harvoin ajetaan useampaa kilometriä, jolloin se ajallinen säästö on ihan minimaalinen ja helsingin keskustan läpi ajaessa, joka on tyyliin ainoa reitti millä saa edes ruuhka aikaan suomessa kulutettua 40min taajamassa jos silloinkaan, ja silloinkin ruuhka kyllä rajoittaa ajonopeuksia. Jos viettää taajamassa pitkiä aikoja esim jossain kuriirihommissa, niin silloin työaikataulujen pitäisi mahdollistaa ajaminen nopeusrajoituksen puitteissa...Taajamassa "lujaa" ajamisen prosentuaalinen hyöty on paljon suurempi. esim. 40 alueella kun ajaa 60 niin se vastaa sitä että ajaisi 100 alueella 150 tai motarilla 180, sillä erolla että ketään ei kiinnosta jos ajaa tuon 60 taajamassa ja jos nyt jostain syystä kiinnostaisi niin laittamalla 200e pöytään on synti sovitettu. 30 alueella kun ajaa 39 niin ketään ei kiinnosta ja vaikka kiinnoistaisi niin mitään asialle ei voi tehdä, vastaa samaa kuin ajaisi 100 alueella 130.
Ei sillä matkan pituudella ole mitään merkitystä, autossa istutut minuutit ratkaisevat. Toisin sanoen jos junnaat 40min kaupungissa niin tommosella ketään kiinnostamattomalla "ylinopeudella" saat suuremman ajallisen hyödyn kuin ajamalla valtatiellä tunnin "todella lujaa" tai pari tuntia "lujaa".
Itse ainakin huristelen ilman tunnon tuskia sen 10-20 yli taajamassa. huom. pääosin taajama on jotain ihan muuta kuin kaupungin ydin-ydin-keskusta. Taajamassa on esim. paljon viherkaistoin eroteltuja baanoja eli kevyt liikenne nurmikon tuolla puolen ja välillä jopa vastaantulijatkin. Jos keskellä peltoa on suojatie niin ei siinä nyt tarvi 40 ajaa etteikö asiaan voi reagoida jos 2 kertaa vuodessa siitä on joku yli menossa, oikeampi turvallinen vauhti suojateiden välissä olisi 60-100 mutta käytännössä melun takia siellä on 40 rajoitus, rajoituksella ei toisin sanoen ole liikenneturvallisuuden kanssa käytännössä mitään tekemistä...
Riippuu työmaasta, mutta jos tauon ajaksi ei ole työmaata palautettu normaaliksi, niin siellä on ne vaaranpaikat. Esim jos siellä on kesken tietyöt, tai jonkin rakennustyömaan takia tehty työmaajärjestelyitä.Jep ja erityisesti työmaiden kohdalla se että siellä on monen kilsan matkalla vuositolkulla matalat rajotukset. Esimerkiksi tampereella rantaväylällä santalahden kohalla ei talvisin tehdä mitään mutta kolme talveako on jo 50kmh taulu ollut tunnelilta eteenpäin. Miksi?
Noissa kasvukeskuksissa kun taajamissa lasketaan nopeuksia ja sen seurauksena keskinopeudet laskee, niin hinta on menetetty aika, ja on ihan merkittävä.Taajamassa "lujaa" ajamisen prosentuaalinen hyöty on paljon suurempi. esim. 40 alueella kun ajaa 60 niin se vastaa sitä että ajaisi 100 alueella 150 tai motarilla 180, sillä erolla että ketään ei kiinnosta jos ajaa tuon 60 taajamassa ja jos nyt jostain syystä kiinnostaisi niin laittamalla 200e pöytään on synti sovitettu. 30 alueella kun ajaa 39 niin ketään ei kiinnosta ja vaikka kiinnoistaisi niin mitään asialle ei voi tehdä, vastaa samaa kuin ajaisi 100 alueella 130.
Itse ainakin huristelen ilman tunnon tuskia sen 10-20 yli taajamassa. huom. pääosin taajama on jotain ihan muuta kuin kaupungin ydin-ydin-keskusta. Taajamassa on esim. paljon viherkaistoin eroteltuja baanoja eli kevyt liikenne nurmikon tuolla puolen ja välillä jopa vastaantulijatkin. Jos keskellä peltoa on suojatie niin ei siinä nyt tarvi 40 ajaa etteikö asiaan voi reagoida jos 2 kertaa vuodessa siitä on joku yli menossa, oikeampi turvallinen vauhti suojateiden välissä olisi 60-100 mutta käytännössä melun takia siellä on 40 rajoitus, rajoituksella ei toisin sanoen ole liikenneturvallisuuden kanssa käytännössä mitään tekemistä...
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.