Varmaan on itsestäänselvyys, mutta vilkkua, vilkaisua ja vaihtoa ennen on hyvä, jos on jo ajoissa ennen vilkkua vilkuillut ympärilleen. Menee kyllä osaltani vähän nillittämiseksi.
Unohdin jo millaisesta tilanteesta puhutaan.
Lähtökohtaisesti tuo lykkää sitä kaistanvaihtoa.
Mutta taisit tuossa tarkoittaa tilannetta jos alkaa miettimään sopivaa kaistan vaihtohetkeä , esim sitä varten millä kannattaa olla seuraavassa liittymässä, niin samaa mieltä voi ja kannattaa katsella vähän liikennetilannetta, siinää ajellessa ja jos näkee kuskin paikalta että vähän myöhemmin parempi paikka, niin ei ala vilkuttelee puoltaminuuttia ennen aikomusta.
No kyllä tässä sinulla nyt meni keksimisen puolelle, nämä lihavoidut. Nimenomaan noinhan ei tapahdu, koska odotetaan väli johon mahtuu ja aikeet osoitetaan muille vilkuttamalla.
Olisko tässä nyt sellainen tilanne että sinulla on nyt mielessä joku tietty pysäkki, ja sen kohdan tietynlainen liikenne.
Me muuta nähdään silmissä omanlaisemme pysäkit, osa useita erilaisia, ja ihmettelemme että mitä ihmettä nyt touhuat.
Me siis nähdään pysäkillä auto joka vilkuttaa oikealle (miksi?) ja sitten se heittää vilkun hätäsesti vasemmalla ja lähteen pysäkiltä kaistalle.
Osalla meistä lukijoilla on ajatus että jos ollaan pysäkillä eikä olla lähdössä niin ei vilkutella, ja kun ajatus lähdöstä tulee, niin vilkku vasemmalle, jonka jälkeen sitten havainnoidaan. Näin muu liikenne tietää aikeesi ja jos pientä "ruuhkaa" niin jossain pidemmän välin kohdalla kauempana tuleva voi auttaa pysäkiltä lähtiää.
Siinä liikenne virrassa voi myös olla kuski joka haluaisi tulla pysäkille, ja kun näkee että siellä jo oleva on lähdössä, niin voi sinne ajaa. Siellä liikenne virrassa voi olla monenlaista suunnitelmaa, mihin vaikuttaa sen pysäkillä olevan kuskin aikeiden arvattavuus.
Jos kytket vilkun vasemmalla ja lähdet samoilla naksuilla kääntymään niin se on juuri se teko mistä monta viestiä kritisoitu, ei siitä ole hyötyä että kääntyessä käyttää vilkkua, vaan sitä pitää käyttää ennen tekoa (kääntymistä).