Joo, mutta kun sitä ajan säästöä ei oikein voi kerryttää talteen kovinkaan järkevästi. Jos yksittäisellä ajosuoritteella ajat taajamassa pari kilometria ja säästät 2 minuuttia, niin ei se siinä päivärytmissä oikeasti tunnu missään, jolloin tossa ei ole mitään pointtia.
2*6 = 12min
Mutta voidaan toki puhua esimerkin oloisesti että päivässä pienempi nopeus lisää minuutin ajoaikaa, ja todeta ettei merkitystä ainakaan kirjoittajalle.
Jollain toisella se vaikutus voi olla 10 minuutti, neljännellä 30minuuttia. yhdellä ei merkitystä.
Mutta jos arvioi oman reitin vaikutusta ajoaikaan, niin matkan pituus ja korkein salittu ei yleensä pitkälle riitä, pitää melkein tehdä käytännön mittauksia, paljonko se ajoaika on eri korkein "sallittu", ja siitä sitten filtteröidä asennevaikutus pois. Tarkoitan että on pätkiä joissa matkan kesto riippuu kovasti muista tekijöistä kuin se mikä korkein sallittu. taajamissa reitille usein osuu väistämis velvollisuuksia, risteyksiä, suojatiet mukaanlukien.
jos vaihtoehtona on ajaa jonkun päälle, kun vauhtia onkin se 60 sen sijaan, että sitä olis 40...
Lähestyisin vähän toisella tavalla.
Jos allenentaan ajonopeuksia, niin sillä on hintansa, sitä sitten verrataan hyötyihin. Lisäksi korkeinta sallittua valintaa ei voida tehdä yksilöllisesti, tyyliin pertti ei laske korkeinta nopeutta, koska hinta liikaa, mutta ville laskee koska hyödyt ylittää haitat , vaan rajoitus on kaikille, jolloin osa maksaa siitä enemmän, osa hyötyy enemmän.
Sori vähän toistoa, taajamissa on kyse onnettomuuksista ja niiden seurauksista. Montako onnettomuutta ja erityisesti vakavia, tai jopa kuolemaan johtavia. Jälkimmäiset kalleimpia , jos ajonopeudet laskee jonnekkin 30-40 tasolle, niin sillä vaihdilla vahingot on halpoja (vs50 ja yli). Kaupan päälle vielä se että todennäköisesti onnettomuuksien määrät vähänee.
Ei taajamassa ylinopeutta ajavat ihmiset yleensä mitään säästöjä laske. Useimmat sovittavat ajonopeuden liikenteen ja tien kunnon mukaan omaan ajotapaan sopivaksi ihan järkevästi muita vaarantamatta.
Tämä on juuri se syy miksi tikkarinopeuksia joudutaan laskemaan. Kuljettajat ei osaa hinnoitella onnettomuuksia, vaan hinnoittelevat lähinnä itsensä kannalta.
Lisäksi nämä ylinopeutta-ajavat "painostavat" muita nostamaan nopeutta, jotkut jopa hermostuvat jos muut eivät aja vähintään tikkarinopeutta, ohittavat jne.
Fiksu tienkäyttäjä tajuaa että räntäsateella pääkallokelillä on hiljennettävä muuallakin kun koulun kohdalla.
Miksi silloin ? (jos ajoneuvo pysyy lapasessa hiljentämättäkin).