Näyttäs olevan tämä paikka. Mainittu hypoteesi, että autoilija luuli puimurin olevan pellolla, saa tukea tosta maaston muodosta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En puolustele, mutta ymmärrän toimintaa. Uutisten mukaan 300 metrin eli vajaan minuutin siirtymän vuoksi maajussi jätti tekemättä 7 minuutin ylimääräisen työn ja osaltaan tästä johtuvia seurauksia puidaan (heh..) nyt oikeudessa.Ihanko oikeasti tälle puimurilla suorittajalle löytyy puolustelijoita?
Tässä esimerkki että useampi virhe johti vakavaan onnettomuuteen, sitä ei tosin tiedetä olisiko isomman koneen kuljettajan leikkuupöydän hinaaminen pelastanut (jos ei nyt kikkailla sillä että olisi ollut eri aikaan tiellä).En puolustele, mutta ymmärrän toimintaa. Uutisten mukaan 300 metrin eli vajaan minuutin siirtymän vuoksi maajussi jätti tekemättä 7 minuutin ylimääräisen työn ja osaltaan tästä johtuvia seurauksia puidaan (heh..) nyt oikeudessa.
Maajussin olisi pitänyt ymmärtää, että matalalta paistavan auringon suunnasta ajaessa vastaan voi tulla "joku", joka ei nää eteensä kuin 10 metriä reunaviivaa ja tämä voi johtaa tuhoisiin seurauksiin.
Mielenkiinnolla odotan eteneekö tapaus korkeampiin oikeusasteisiin.
Kuvan perusteella leveys renkaiden ulkoreunasta, jotkut rappuset sitten päälle, no ne kai saa käännettyä.Ilman leikkuupöytääkin puimurin leveydeksi mainittiin 4 metriä ja sen paljon 6 metriä leveälle tielle.
No nyt mennyt aikaa enemmän kuin kaikissa käsittelyissä yhteensä.Se on 2x7min vähintään kun molemmilla pelloilla pitää sitä pöytää käsitellä. Pöytä kärryyn, ulos ja hydrauliikka irti pöydästä, sisään ja peruutetaan kone kärryyn, ulos ja kärry kiinni. Ajetaan minuutti ja toistetaan käänteissä järjestyksessä.
”Maatalouteen ja tienpitoon käytettäviä työvälineitä ja hinattavia laitteita saa kuljettaa tiellä yli 4,0 metriä leveinä, mikäli tielaitteet eivät rajoita ajoneuvolla liikkumista eikä kuljettamisesta aiheudu huomattavaa haittaa tai vaaraa. Edellä mainittu työkone on kuitenkin pidettävä kuljetuksen aikana kuljetusasennossa tai säädettynä niin, että yleisesti sallitun leveyden ylitys on mahdollisimman vähäinen.”
Vähän samaa tulee mieleen. Tämä toki tietämättä kaikkia faktoja. Mutta JOS jutut mitä lehdisiä yms kirjoitellaan niin yhdistelmä paskoja tilanteita. Pääsyylliseksi sanoisin kuitenkin kuskia joka VAIKUTTAA siltä ettei ole kyennyt havainnoimaan isoa työkonetta ja EHKÄ jopa joidenkin VÄITTEIDEN perusteella kiihdyttänyt vauhtiaan. Juu ehdottomasit työkoneen kuski rikkoi pykäliä/lakia, mutta toisaalta se ei poista tilannetta että kuskin olisi pitänyt kyetä havainnoimaan kyseinen iso kone ja jarruttaa ajoissa. Liikenne on kuitenkin enemmän kuin yhden osapuolen määrittelemä vuorovaikutusOon selannut viestejä läpi ja tullut siihen tulokseen, että onnettomuuden aiheuttaja oli tämä uhri. Onnettomuuden seurausten vakavuus taas johtui puimurikuskin tekosista.
Tästä huolimatta tuskin olisin itsekään lähtenyt leikkuupöytää irrottamaan 300 metrin siirtymän takia.
Se on vaan semmonen pikkuseikka että mun ajokulmilla on ainakin monet valorivit joissa ei kerkeä valoista toisiin ajamalla rajotuksen mukaan. Kummasti aina 50m ennen tolppaa menee punaselle.Nämä minuuttien laskijat eivät osaa ottaa huomioon sitä pikkuseikkaa, että kasvattamalla nopeutta 40 km:stä/h 60:een, ei keskinopeus todellakaan kasva 20 km:llä/h. Taajamassa kun on mm. risteyksiä ja muuta liikennettä. Jos liikennevalot menevät vielä sopivasti, nopeuden kasvattaminen saattaa jopa hidastaa keskinopeutta. Kaahaamalla pääsee joka valoihin seisomaan ja nopeusrajoituksen mukaisesti ajaen saa lipua valojen ohi hidastamatta.
Juuri näin. Laki sanoo mitä sanoo mutta josset näe leikkuupuimurin ajavan vastaan tiellä etkä pysty väistämään niin ei pidä olla ajokorttiakaan. Maalaisjärjen käytöstä voisi kanssa määrätä lain, samaten kuin siitä että katsoo mihin ajaa. Jossei näe niin ei ajeta. Ei täälläkään varmaan talvella kukaan aja vuosisadan lumipyryssä satasta kahden metrin näkyvyydellä ja sitten itketään kun paukauttaa hirveen tai pysähtyneeseen kanssa autoilijaan jonka ajovalot ei näkyneet.Oon selannut viestejä läpi ja tullut siihen tulokseen, että onnettomuuden aiheuttaja oli tämä uhri. Onnettomuuden seurausten vakavuus taas johtui puimurikuskin tekosista.
Tästä huolimatta tuskin olisin itsekään lähtenyt leikkuupöytää irrottamaan 300 metrin siirtymän takia.
Ei sulla ole lain näkökulmasta mitään oikeutta ajaa päälle ja törmätä vaikka toinen osapuoli tekee väärin. Varsinkin kun onnettomuus olisi ollut helposti vältettävissä omalla toiminnalla ja ennakoimalla, sekä kun on todisteita että olet myös toiminut huolimattomasti etkä yrittänyt ehkäistä onnettomuutta esim jarrutusjäljistä päätellen ja ajanut puoliksi väärällä kaistalla.Nyt pakko kysyä, että jos ajan 80km/h tiellä rajoituksen mukaan ja vastaan tulee kaksi kaistaa (oman ja vastaantulijan) täyttävä puimuri, niin syy kuolemaan johtavasta törmäyksestä on minun?
Ei sulla ole lain näkökulmasta mitään oikeutta ajaa päälle ja törmätä vaikka toinen osapuoli tekee väärin. Varsinkin kun onnettomuus olisi ollut helposti vältettävissä omalla toiminnalla ja ennakoimalla, sekä kun on todisteita että olet myös toiminut huolimattomasti etkä yrittänyt ehkäistä onnettomuutta esim jarrutusjäljistä päätellen ja ajanut puoliksi väärällä kaistalla.
Tämähän se on. Jos joku pamauttaa puimurin nokkaan, se on rinnasteinen selkeästi näkyvään liikkumattomaan esineeseen törmäämiseen. Silloin ei siis ole huolehdittu siitä, että ajoradan näkyvällä osalla pitää voida pysähtyä. Syyllisyys jakautuu siten, että satasta päin pöytää ajanut on laiminlyönyt ihan kaikkea ja leikkuupuimurin kuljettaja on tehnyt pienen rikkeen.Eihän näistä asioista porukka koko ikänsä pinotaloissa asuneena ja vihervassareita kannattaneena ymmärrä mitään, sitten ihmetellään että miten tuo kehtaa tulla mun mökkireissulla vastaan koko tien leveydeltä ja sille pitäisi vielä tilaakin tehdä peruuttamalla n sataa metriä jonkin talon pihaan.
On niitä kapeampiakin irrotettavia. Esimerkiksi 3,4 työleveydellä(suurempi kokonaisleveys mutta ei nyt 4,5 tai 5). Kuitenkin pöytähän voi olla pikairrotettava, mutta jos puimurin varusteisiin ei kuulu siirtovaunua, ei sellaisen käyttöä voi edellyttää. Silloin "riittävät toimet kaventamiseksi" on tehty vaikka pöytää ei irroteta. Toki siihen nokalle kuuluu laittaa heijastinsuojapalkki ja irrottaa tai nostaa sivujakajat. Mitään se ei auta, mutta näin kuuluu tehdä.Edit: mainitaan nyt vielä sekin että 4,5m pöydät on ainakin kiinteitä, muistaakseni irrotettavat on jossain 5+m luokassa. Eli pienemmällä puimurilla olisi ollut vielä vähemmän tilaa tiellä kuin tommosella isolla ilman pöytää.
Kyllä se on tuo jälkimmäinen. "Maajussi" on eittämättä toiminut byrokraattien näkökulmasta väärin, mutta onnettomuuden ainoa aiheuttaja on se, joka törmää tien levyiseen puimurin nokkaan niin että auto menee puoliksi. Sama kuin vertaisi noloa pierua johonkin vakavaan väkivaltaan.Nussitaa vaan pilkkua, kun sitähän nämä lakien tulkinnat viimekädessä ovat. Alle lainatussa (vanhentuneen) tieliikennelain kohdassa puhutaan työvälineistä ja hinattavasti laitteista. Itse tulkitsen nämä käytännössä traktoriin kiinnitettävinä työkoneina. Vai meneekö traktorit ja puimurit kuitenkin "maatalouteen -- käytettävien työkoneiden" kategoriaan.
Mikäli ensimmäinen, niin tämä taitaa olla väärä lain kohta tähän tilanteeseen. Mikäli jälkimmäinen, lain kohta on oikea ja siitä seuraa, että maajussi on toiminut väärin.
Traktori ja puimuri eivät ole ollenkaan sama asia.Tuo on kyllä uudesta laista. Käsitykseni mukaan traktori ja puimuri on sama asia (mutta puimurissa hitaasta max nopeudesta voi olla vielä jotain muita spesiaalilievennöksiä - muistaakseni eivät tarvitse esim. liikennevakuutusta jota ei mikään alle 25km/h kulkeva työkone tartte).
Onko sulla mitään hajua kuinka lujaa tommonen kulkee ylipäänsä urku auki ja minkälaista vauhtia sillä ajetaan tommonen siirtymä pöytä kiinni?Olisi ollut helposti vältettävissä omalla toiminnalla ja ennakoimalla? Ajamalla 60 kymppiä? Ajamalla ojaan?
En myöskään hae oikeutetusta ajaa päin vastaantulijoita. Ilmeisesti puimurilla näin voi tehdä.
Lisäksi sillä ei kovin äkkiä väistetä ojaan jos ehditään nähdä että mielipuoli ajaa suoraan kohti. Tavalliset vehkeet ovat myös takapyöräohjattuja, eli tiukka väistö ojaan pahentaisi tilannetta ja aiheuttaisi vaaraa.Vinkkinä voin kertoa että usain boltin kaltainen kaveri kipittää about 2x nopeammin. Ei, se puimuri ei hyökkää sieltä syliin kyllä sitä päin pitää ihan itse ajaa jos osuman haluaa.
Olisi ollut helposti vältettävissä omalla toiminnalla ja ennakoimalla? Ajamalla 60 kymppiä? Ajamalla ojaan?
En myöskään hae oikeutetusta ajaa päin vastaantulijoita. Ilmeisesti puimurilla näin voi tehdä.
Jos 600 km/h hurruttelee menemään niin lähtökohtaisesti kaikki on sellaisen kuskin syytä.Olisi ollut helposti vältettävissä omalla toiminnalla ja ennakoimalla? Ajamalla 60 kymppiä? Ajamalla ojaan?
Joo noniin no sieltähän se sitten tulikin seNe koneet on siellä sentakia että säkin saisit leipää pöytään. Kannattaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.
Sellaista se liikenne on. Välillä siellä on ruuhkaa. Jos kokee sen ongelmaksi niin kannattaa jättää auto kotiin ja liikkua jollain muulla tavalla.Joo noniin no sieltähän se sitten tulikin sekoko päivä aikaa ollut siirrellä romuja pellolta toiselle mutta sitten ku kello pamahtaa 15:30 ni lähdetään köröttelemään, eikä varsinkaan voida edes pysähtyä siihen bussipysäkille vaikka jono olisi kilometrin pituinen
Siitä voit kuitenkin olla varma että ’huvikseen’ noilla ei maantiellä ajeta, ei se sentään niin kivaa ole. Toisekseen kävikö mielessä että se romu on ollut (eri) pelloilla jo koko päivän ja 1530 olettavasti (jos keliä on) ollaan siirtymässä *drum drum* taas yhdelle pelloista eikä suinkaan kotiin kuten 7,5h duunari.Joo noniin no sieltähän se sitten tulikin sekoko päivä aikaa ollut siirrellä romuja pellolta toiselle mutta sitten ku kello pamahtaa 15:30 ni lähdetään köröttelemään, eikä varsinkaan voida edes pysähtyä siihen bussipysäkille vaikka jono olisi kilometrin pituinen
Pikku pakkohan se on kone siirtää seuraavalle pellolle, kun yhen saa valmiiksi, tuskin ne sitä kelloa kattoo että: haa nyt pääsee aiheuttamaan isomman ruuhkan.Joo noniin no sieltähän se sitten tulikin sekoko päivä aikaa ollut siirrellä romuja pellolta toiselle mutta sitten ku kello pamahtaa 15:30 ni lähdetään köröttelemään, eikä varsinkaan voida edes pysähtyä siihen bussipysäkille vaikka jono olisi kilometrin pituinen
Se ettei voi rekisteröidä ei ole kriteeri liikennevakuutuksen tarpeelle: Liikennevakuutettava vai ei?Traktori ja puimuri eivät ole ollenkaan sama asia.
Normaali traktori pitää olla rekisteröity kun sitä käytetään tieliikenteessä ja liikennevakuutettu muutenkin.
Puimuria ei voi rekisteröidä tai liikennevakuuttaa, ja sillä saa silti kulkea tieliikenteessä. Tämä liittyy erilliseen poikkeukseen maataloudessa käytettävistä työkoneista, jotka eivät ole rekisteröitäviä. Puimurin lisäksi tällainen voi olla muukin integroitu itsekulkeva maatalouden työkone.
Maatalouden erikoistyökoneilla ei käytännössä koskaan aiheuteta liikennevahinkoja - useimmat törmäykset puimuriin tieliikenteessä ovat toisen osapuolen syytä, ja useimmat puimurin aiheuttamat vahingot ovat muita kuin liikenneonnettomuuksia.
Hidas moottorityökone ei _käytännössä koskaan_ ole vakuuttamisvelvollinen, mutta se rakenteellisen nopeuden raja olikin 15km/h eikä 25 kuten yllä muistelin. Tuo raja nostaa aika helposti laitteen vakuutuksen piiriin.Hidas työkonekin voi joissakin tapauksissa olla (ja tarkkaan tulkiten useinkin on) liikennevakuuttamisvelvollisuuden alainen. Itse asiassa useimmissa käyttökohteissa jopa ajettavat ruohonleikkurit pitäisi liikennevakuuttaa, mutta tätä ei ole alettu tiukkaan tulkita tai valvoa, koska se suututtaisi vaalikarjan.
Joo noniin no sieltähän se sitten tulikin se![]()
Juu tuskin sitä vittuilakseen tekevät mutta kyllä vähän voisi miettiä sitä että nyt on pahin ruuhka-aika ni pitäisi vaikka tauon ja jatkaisi vähän myöhemmin kun ruuhka on hellittänyt. Maajussit kun ovat itsensä herroja pääosinPikku pakkohan se on kone siirtää seuraavalle pellolle, kun yhen saa valmiiksi, tuskin ne sitä kelloa kattoo että: haa nyt pääsee aiheuttamaan isomman ruuhkan.Tääläpäin taitaa noi maajussit(ja liisat) olla sitten harvinaisen kohteliaita, ne kun tuppaa antamaan tietä autoilijoille, vaikka ei olisi kun pari autoa vasta perässä. Mutta kaiketi niinenkin joukossa on niitä itsekeskeisiä mulkkuja, ihan niinkun autoilijoissakin.
Juu, pointtiahan tuossakin on. Mutta ymmärrän sen ettei ne haluu istua ja odotella sielä pellonlaidalla, kun vielä olisi useempi pelto millä pitäis käydä, tai että sielä on jo 10h päivä painettu ja tekisi mieli kotio syömään ja vähän lepäilemään.Juu tuskin sitä vittuilakseen tekevät mutta kyllä vähän voisi miettiä sitä että nyt on pahin ruuhka-aika ni pitäisi vaikka tauon ja jatkaisi vähän myöhemmin kun ruuhka on hellittänyt. Maajussit kun ovat itsensä herroja pääosin
Tästä huolimatta tuskin olisin itsekään lähtenyt leikkuupöytää irrottamaan 300 metrin siirtymän takia.
Juu tuskin sitä vittuilakseen tekevät mutta kyllä vähän voisi miettiä sitä että nyt on pahin ruuhka-aika ni pitäisi vaikka tauon ja jatkaisi vähän myöhemmin kun ruuhka on hellittänyt. Maajussit kun ovat itsensä herroja pääosin
Tuli todistettua mopon selässä aivan käsittämätön tilanne:
oltiin toisen mopoilijan kanssa (tuntematon) pysähtyneinä limittäin punaisiin valoihin, minä oli edempänä ja tämä toinen mopoilija minun vasemmalla takana. Takaa tulee auto, ja tööttää tätä toista mopoilijaa perään. Sen verran lujaa, että kaatuu. Autoilija nousee autosta ja alkaa raivoamaan miksi ei liikuta vaikka valo on vihreä. Ööh, oltiin pysähtyneinä punaisiin, ja sikseen vaikka valo olisi ollut vihreä, ei kai nyt toisen perään saa ajaa. No mitä tekee autoilija sitten: lähtee pois renkaat vinkuen. Onneksi tajusin muistaa auton kilven, niin eikun toinen mopo ylös ja soittamaan poliiseille.
Tässä tilanteessa ollaan nyt, katsoo ovatko poliisit yhteydessä minuun (todistaja) ja / tai tähän toiseen mopoilijaan. Niskat ovat kuulemma vähän kipeät, kun retkahti odottamattomasti, mutta ei muita vammoja. Moposta meni kate ja peili, ja lokari. Mopo oli joku tonninen Yamaha, en tiedä tarkempaa mallia.
Edit: Kirjoitusvirheitä
Luulen, että aiemmin mainittu kiire.Mikäs sinua estää pitämästä taukoa, jos horisontissa alkaa siintämään traktori![]()
Luulen, että aiemmin mainittu kiire.
Kiire kotiin rapsuttumaan palleja.![]()
Itsehän et tietenkään ole koskaan moiseen syyllistynyt missään tilanteessa? Ikinä et ole mitään proseduuria hieman "oikaissut" säästääksesi omaa vaivaasi, koska riski on vähäinen?Darwin awardsin voittaja ei niin ketään kiinnosta, mutta lopputuloksesta sitten usein kärsii myös joku muu.
Ylinopeutta ajavien kannattaa muuten sitten laskea hyödyksi sekin, että monella autolla välityksistä riippuen ~60kmh on se edullisin ajonopeus. Itse ainakin varsinkin nykyisillä bensanhinnoilla ajelen tutuilla kulmilla 40 ja 50kmh alueet 60kmh kun se on mahdollista (iltaisin/öisin) ja mieluiten kelaan sen 80kmh mahdollisimman aikaisin.
Siinä tippuu kulutus ihan kivasti kun ajelet 40kmh alueella 4 vaihteella sen 60kmh vs että junkkaat kolmosella. Tai sitten 60kmh alueella vetelet 80kmh vitosella vs 60kmh nelosella. Riippuu toki autosta. Sama pätee tuohon aiempaan liikennevaloteoriaan, bensaa säästyy mitä harvemmin jää valoihin seisomaan.
Ei tossa kumpikaan täysin syytön ollut. 17-vuotialle kortti (oisko pitänyt jättää tässä antamatta?) kokemus liikenteestä?? Ehkä häntä ei oltu neuvottu vastaavissa tilanteissa ajamaan pellolle.Tämähän se on. Jos joku pamauttaa puimurin nokkaan, se on rinnasteinen selkeästi näkyvään liikkumattomaan esineeseen törmäämiseen. Silloin ei siis ole huolehdittu siitä, että ajoradan näkyvällä osalla pitää voida pysähtyä. Syyllisyys jakautuu siten, että satasta päin pöytää ajanut on laiminlyönyt ihan kaikkea ja leikkuupuimurin kuljettaja on tehnyt pienen rikkeen.
Puimuriin törmääminen tuollaisella kylätiellä on sama kuin ajaisi samalla tiellä seisovan ihmisen yli keskellä kirkasta päivää - paitsi että se puimuri olisi "ehkä" pitänyt vähän helpommin nähdä. Tahallinen teko. Varsinainen uhri eli puimurin kuljettaja oli myös vaarassa ja joka tapauksessa elämä pilalla, ainakin nykyretoriikalla.
Jos ajaisin jokaista keskiviivan yli koukkaavaa kuorma-autoa päin tai törmäisin jokaiseen kolmion takaa eteen tunkevaan, menisi 6-pack autoja viikossa ja henkikin olisi jo lähtenyt myös itseltä.
On niitä kapeampiakin irrotettavia. Esimerkiksi 3,4 työleveydellä(suurempi kokonaisleveys mutta ei nyt 4,5 tai 5). Kuitenkin pöytähän voi olla pikairrotettava, mutta jos puimurin varusteisiin ei kuulu siirtovaunua, ei sellaisen käyttöä voi edellyttää. Silloin "riittävät toimet kaventamiseksi" on tehty vaikka pöytää ei irroteta. Toki siihen nokalle kuuluu laittaa heijastinsuojapalkki ja irrottaa tai nostaa sivujakajat. Mitään se ei auta, mutta näin kuuluu tehdä.
Esimerkiksi 7 metrin työleveyden koneessa tietenkin vaunu on oltava ja käytettävä, jottei kukaan väärin lukeva vääräleuka pääse sanomaan itsestäänselvyyksiä. Siinä kohtaa on ilmeistä, että tarvittaviin kaventamistoimiin kuuluu se vaunun käyttö.
Kyllä se on tuo jälkimmäinen. "Maajussi" on eittämättä toiminut byrokraattien näkökulmasta väärin, mutta onnettomuuden ainoa aiheuttaja on se, joka törmää tien levyiseen puimurin nokkaan niin että auto menee puoliksi. Sama kuin vertaisi noloa pierua johonkin vakavaan väkivaltaan.
Kyllä minäkin ajaisin 300 metriä pöytä kiinni tuollaista kylätietä vaikka 10 metrin pöydän kanssa. Ei siinä koko päivää ole aikaa byroslavian määräyksien takia jumpata, ja työtkin pitää tehdä. Peltotyötä ei tehdä silloin kun huvittaa vaan silloin kun on keliä. Jos joku on eri mieltä, hänen olisi syytä lopettaa syöminen tai tehdä siinä lajissa grande finale vetämällä alahuuli niskaan ja nielaisemalla.
Oikea siirtoajo on asia erikseen. Sitä nyt muutenkin tehdään aika vähän. Paljon tieajoa puimureilla tapahtuu niin, että koneen leveys ylittää ajoradan leveyden jopa leikkuupöytä irrotettuna. Siinä mökkiläinen pakittaa, ei aja satasta nokkaan.
Traktori ja puimuri eivät ole ollenkaan sama asia.
Normaali traktori pitää olla rekisteröity kun sitä käytetään tieliikenteessä ja liikennevakuutettu muutenkin.
Puimuria ei voi rekisteröidä tai liikennevakuuttaa, ja sillä saa silti kulkea tieliikenteessä. Tämä liittyy erilliseen poikkeukseen maataloudessa käytettävistä työkoneista, jotka eivät ole rekisteröitäviä. Puimurin lisäksi tällainen voi olla muukin integroitu itsekulkeva maatalouden työkone.
Maatalouden erikoistyökoneilla ei käytännössä koskaan aiheuteta liikennevahinkoja - useimmat törmäykset puimuriin tieliikenteessä ovat toisen osapuolen syytä, ja useimmat puimurin aiheuttamat vahingot ovat muita kuin liikenneonnettomuuksia. Tästä kertoo muuten aika vahvasti se, että yksi tapaus, jossa toinen osapuoli on selvästi syyllinen, ylittää uutis- ja ulinakynnyksen. Jopa kovan maatalousvihan ilmapiirissä, jossa tietenkin jokainen etäisestikin liittyvä vahinko käytetään "tukijussien" demonisointiin. Kaikki on kyllä tiukassa syynissä jos jotain edes meinaa tapahtua - toisin sanoen eipä juuri tapahdu. Traktoreilla sattuu paljon enemmän.
Hidas työkonekin voi joissakin tapauksissa olla (ja tarkkaan tulkiten useinkin on) liikennevakuuttamisvelvollisuuden alainen. Itse asiassa useimmissa käyttökohteissa jopa ajettavat ruohonleikkurit pitäisi liikennevakuuttaa, mutta tätä ei ole alettu tiukkaan tulkita tai valvoa, koska se suututtaisi vaalikarjan. Se olisi kyllä muutenkin typerää. Siispä voidaan ajatella, että on jopa vakiintunut oikeuskäytäntö, jonka mukaan niitä ei tarvitse vakuuttaa. Tämä ei välttämättä jatku loputtomiin ja siihenkin idiotismiin saatetaan vajota kun joku virkakyösti keksii uuttaa tekemistä aikojen taas rauhoittuessa.
Hitaiden traktorien osalta on myös erikseen määriteltyjä sääntöjä.
Tämä on samaa viisautta, kuin:
En laita turvavyötä kiinni, kun käyn vain lähikaupassa..
Ei se ase viimeksikään ollut ladattu..
En katso, ei sieltä oikealta viimeksikään ketään tullut..
Ei kuormaa kannata sitoa peräkärryyn, ajelen hiljakseen varovasti..
Kyllä tuosta vielä ehtii..
Kyllä nyt pari voi aina ottaa ennen kuin lähtee rattiin..
Darwin awardsin voittaja ei niin ketään kiinnosta, mutta lopputuloksesta sitten usein kärsii myös joku muu.
No täällä päin ei juuri tolppia ole ja poliiseja ei juurikaan vastaan tule. Hämeenlinnan seutu siis. Toki se pienehkö riski aina on.Jos laskee edes jonkun nollaa suuremman riskin sille, että jää sinivuokkojen tai kameratolpan haaviin, niin yhtälö ei ole ihan niin suoraviivainen. 60kmh 40-alueella saattaa tietää jo päiväsakkoa, mutta vähintään 170e virhemaksua. Siitä puhumattakaan, että lanaa jonkun auton takaa juoksevan lapsen asfalttiin alentuneen havainnointikykynsä takia. Ja se, onko tuo ylipäätään taloudellisempaa, riippuu tosi paljon autosta, niinkuin jo mainitsitkin. Isolla dieselillä todennäköisesti, pieniruokaisella bensavehkeellä ei välttämättä, sähkiksellä tai hybridillä* ei ikinä.
*olettaen että ajetaan vähintään osin tai kokonaan sähköllä
Itsehän et tietenkään ole koskaan moiseen syyllistynyt missään tilanteessa? Ikinä et ole mitään proseduuria hieman "oikaissut" säästääksesi omaa vaivaasi, koska riski on vähäinen?
En tiedä missä olet tuollaisiin törmännyt ja ilmeisesti niin toistuvasti että ärsyttää.Ei voi käsittää kun puoli neljän ruuhkassa tulevat sillä traktorilla maantielle tukkimaan tien.
Jos ajelee ylinopeutta siellä missä on suojateitä, varsinkin valottomia, niin siinä vääntää riskiä aika paljon isommalle.Ylinopeudella nyt ei ole mitään tekemistä suojateillä olijoiden väistelyn kanssa, päivällä kun suojatiesakkia on enempi niin harvemmin yli rajoituksen pääsee ajelemaankaan kun edellä menee autoja.
En itsekään siis jatkuvasti aja tarkoituksella ylinopeutta, mutta monesti kun edessä ei ole ketään niin vauhti nousee varkain ja samalla tulee keskityttyä enemmän ajeluun kuin körötellessä.
Mahtaako ne kuorma-autot tulla myös pois työmaalta samaa reittiä?Sitten taas toinen esimerkki 60km/h tiestä missä ei tietyötä, ei työntekijöitä, MUTTA rakennettu väliaikainen risteys ja tie mistä kuorma-auto pääsee tuusulan moottoritien työmaalle, tuohon laitettiin 500m matkalle 30km/h nopeusrajoitus KOKO kesäksi RISTEYKSEN takia
Voitte arvata moniko tuossa ajeli 30km/h, ajelin jopa lukuisia kertoja poliisin perässä 60 siitä läpi...
Mahtaako ne kuorma-autot tulla myös pois työmaalta samaa reittiä?
Jos tulee, niin ne ei kiihdy kuten henkilöautot, varsinkaan kuormattuna. Ihan ymmärrettävää, että nopeusrajoitus laskettu.
Helpotetaan työntekijöiden arkea, uskaltaa sen raskaan auton ajaa pienempään väliin, kun nopeus osoitettu 30km/h.
Ja ne isot autot ehkä myös ajaa KOKO kesän RISTEYSTÄ käyttäen.
Jutusta se ei tainnut selvitä, joten menee arvailuksi, ensimmäisenä tulee mieleen ettei sieltä pellolta ollut kulkua sille toisella pellolle minne oli menossa.Itselle tossa puimurijutussa lähinnä tullut mieleen, että miksei pellolla sillä puimurilla ajanut? Kuitenkin pellolta toiselle oli menossa.
Halvempi ja turvallisempi laskea liikennemerkillä nopeus, kun ottaa liikenteenohjaaja, nekään ei ilmaiseksi siellä tienvarressa seiso.Siinä ei silti tarvitse olla 30km/h montaa kuukautta 24/7 kun liikennettä on muutama auto päivässä
Vaikka joku siihen liikennemerkki kädessä pysäyttämään liikennettä JOS OIKEASTI TARVETTA sen muutaman kerran päivässä kuten asfalttitöissä.
Tämän takia kyseenalaistin sen, miksei omille pelloille tekisi ojien väliin liittymää. Kustannukset ei nykyisillä hinnoillakaan olisi kovia.Jutusta se ei tainnut selvitä, joten menee arvailuksi, ensimmäisenä tulee mieleen ettei sieltä pellolta ollut kulkua sille toisella pellolle minne oli menossa.
Jos on ollut, niin syyttäjä ei sitä jutun mukaan esille tuonut.
Tuon linkin mukaan edellinen peltoliittymä on jonkun pusikon takana, maantiellä ei ihan siltaa, mutta kaidetta, ne se ei selvinnyt oliko samalla puolelle menossa.
Halvempaa riippuu siitä kuinka paljon tuosta menee liikennettä joita se rajoitus koskisi.Halvempi ja turvallisempi laskea liikennemerkillä nopeus, kun ottaa liikenteenohjaaja, nekään ei ilmaiseksi siellä tienvarressa seiso.
Linkin mukaan ei näyttänyt halvalta ja jos oli saman tallon peltoja niin tiehän oli tehty, ihan kestopäällyisteinen.Tämän takia kyseenalaistin sen, miksei omille pelloille tekisi ojien väliin liittymää. Kustannukset ei nykyisillä hinnoillakaan olisi kovia.