Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Hienosti se, mikä lähti autoilijan ongelmasta kääntyikin pyöräilijän ongelmaksi. Aika mestarillista keskustelun twistaamisesta
Eihän tämä mikään pyöräilijän ongelma ole, eikä siitä sellaista kannata tehdä. Tämä on vaan ihan järkeenkäypä toimintatapa, joka perustuu ihan vaan itsesuojeluvaistoon.
Itse en todellakaan painele kamizapyöräilijänä tuolla liikenteessa luottaten järkkymättömästi etuajo-oikeuteeni. Jostain selkärangasta tulee sellainen kutina, että autoja (isompia) on hyvä kaikesta huolimatta hieman varoa.
 
Eihän tämä mikään pyöräilijän ongelma ole, eikä siitä sellaista kannata tehdä. Tämä on vaan ihan järkeenkäypä toimintatapa, joka perustuu ihan vaan itsesuojeluvaistoon.
Itse en todellakaan painele kamizapyöräilijänä tuolla liikenteessa luottaten järkkymättömästi etuajooikeuteeni. Jostain selkärangasta tulee sellainen kutina, että autoja (isompia) on hyvä kaikesta huolimatta hieman varoa.

mutta kun se haittaa pyöräilyä ja ne nöyryytysnapit vielä päälle

 
Ihan oman turvallisuuden vuoksi on hyvä hiljentää. Kolarin sattuessa ei paljoa lohduta vaikka olisit kuinka oikeassa tai etuajo-oikeutettu. Pyöräillessä on hyvä muistaa viidakon lait, pienempi varoo isompaa. Elinajanodote kasvaa kummasti.
Hiljennätkö itse aina kun esim. kuorma-auto lähestyy kolmiota?
 
Kun pyöräilijä kysyy pitääkö muka risteykseen hidastaa, tarviiko siihen edes vastata? :facepalm:

Ei siinä ole mitään twistaamista, ihmisille tapahtuu vahinkoja ja jos toinen on edes hereillä niin vahinko voidaan vielä välttää.
Eihän tämä mikään pyöräilijän ongelma ole, eikä siitä sellaista kannata tehdä. Tämä on vaan ihan järkeenkäypä toimintatapa, joka perustuu ihan vaan itsesuojeluvaistoon.
Itse en todellakaan painele kamizapyöräilijänä tuolla liikenteessa luottaten järkkymättömästi etuajo-oikeuteeni. Jostain selkärangasta tulee sellainen kutina, että autoja (isompia) on hyvä kaikesta huolimatta hieman varoa.
Keskustelu lähti siitä kun yhden mielestä oikealle kääntyminen autolla on kuumottavaa ja autosta ei taakse muka pysty kunnolla katsomaan. Tähänkö sitten paras ratkaisu on että pyöräilijän on syytä hiljentää? :whistling:
 
Riippuu kuorkin lähestymistavasta. Kyllä mä nostan autonkin kanssa jalkaa kaasulta ja olen vähintäänkin valmiina jarruttamaan risteyksissä, kun kolmion takaa lähestyy joku dynaamisemman ajotavan kuski. Se kun näyttää alkuun siltä, ettei ole pysähtymässä kolmion taakse lainkaan. Mieluummin vältän kolarin kokonaan kuin "olen oikeassa". Ja täysin samoin teen fillarin satulassa.
Virheitä tehdään kaikki kun ihmisiä ollaan. Mieluummin kuljen silmät auki kuin painan menemään laput silmillä. Ihan sama mikä kulkumuoto on kyseessä. Ja aivan samoin menettelen myös auton kääntyessä editseni oikealle.
 
Keskustelu lähti siitä kun yhden mielestä oikealle kääntyminen autolla on kuumottavaa ja autosta ei taakse muka pysty kunnolla katsomaan. Tähänkö ei sitten muuta ratkaisua ole kuin että pyöräilijän on syytä hiljentää? :whistling:

Sanoinko ettei ole? Edelleen, kolariin tarvitaan kaksi, jos mä pystyn välttämään kolarin että hiljennän risteykseen tultaessa 25 -> 20km/h niin teen sen mielelläni...

Kysytään näin, onko sinusta ok että pyörälijä saa ajaa kaupunkialueella 7m sekunnissa risteysaluella missä paljon muuta liikennettä?
 
Taitaa ihan tieliikennelaki sanoa että risteyksissä missä muuta liikennettä on syytä hidastaa ja käyttää erityistä varovaisuutta, kun kaksi osapuolta ei varo, on kolari 100%, kun toinen varoo on se 50/50 ja kun molemmat varoo ei tule kolaria.

25km/h on 7m sekunnissa, ihmisen reaktioaika 1-2s, eli 7-14m metriä, mieti itse mikä on sopiva vauhti risteykseen että ehdit pysäyttämään jos jotain yllättävää tapahtuu :tup:

Mieti kuinka hankalaa autoilu on, on valoja ja risteyksiä, suojateitä, hidastustöyssyjä ja kavennettuja kohtia :facepalm:

jos mä ajan maantiellä ja näen että auto lähestyy risteystä ja sillä on kolmio, siirrän jalan kaasulta jarrulle ja olen valmis jarruttamaan, suosittelen jokaiselle spendexille samaa, voi muuten sattua ja arkussa ei huudella "olin oikeassa".

Tässä loistava esimerkki, ei auta että pyöräilijä on oikeassa, pipi tulee, ennakointi


Tätäpä juuri ajoin takaa.
 
Hienosti se, mikä lähti autoilijan ongelmasta kääntyikin pyöräilijän ongelmaksi. Aika mestarillista keskustelun twistaamisesta
Se ON pyöräilijän ongelma, jos autoilija ei ota sinua huomioon ja ajaa päin. Sehän se koko pointti olikin. Etuajo-oikeudesta huolimatta pyöräilijään sattuu todennäköisesti eniten.

Se kenen vika onnettomuus on ja kenen olisi pitänyt väistää onkin sitten toinen asia. Monta kertaluokkaa pienempänä osapuolena sitä vaan kannattaa olla hereillä
 
Pysähdyin päästään jalankulkijaa kaksikaistaisella tiellä suojatien yli. Vierestä paineltiin ohi hidastamatta. Jalankulkija näki tilanteen ja itse ilmoitin vielä töötillä vaarasta, joten kenenkään henki ei tällä kertaa ollut vaarassa. 100 metrin päässä oli seuraavaa suojatie ja siellä myös pysähtyneenä auto päästämään ihmisiä yli. Ei pysähtynyt sankari tuohonkaan. Seuraavan 100 metrin päässä oli valoristeys, josta tyyppi paineli vielä vanhoilla vihreillä läpi. Mahtoi olla kiire johonkin paikkaan, joka oli tärkeämpi kuin muut tielläliikkujat.
 
On kyllä todella epä-älyllistä tämä keskustelu. Eiköhän käytännössä kaikki pyörällä liikkuvat osaa ennakoida, hidastaa ja pyrkivät välttämään tuollaiset risteysonnettomuudet. Olen itsekin välttänyt tällä tavoin toimimalla varmaan kymmeniä törmäyksiä.

Jos pyöräilijät oikeasti ajaisivat kuten ketjussa väitetään, näitä onnettomuuksia tapahtuisi kymmeniä, ellei satoja päivittäin. Ja miksikö niitä tapahtuisi? No koska autoilijat eivät havainnoi riittävästi. Tämä on se koko jutun pihvi. Pitääkö vielä alleviivata ja värjätä punaiseksi, että menee perille?
 
On kyllä todella epä-älyllistä tämä keskustelu. Eiköhän käytännössä kaikki pyörällä liikkuvat osaa ennakoida, hidastaa ja pyrkivät välttämään tuollaiset risteysonnettomuudet. Olen itsekin välttänyt tällä tavoin toimimalla varmaan kymmeniä törmäyksiä.

Jos pyöräilijät oikeasti ajaisivat kuten ketjussa väitetään, näitä onnettomuuksia tapahtuisi kymmeniä, ellei satoja päivittäin. Ja miksikö niitä tapahtuisi? No koska autoilijat eivät havainnoi riittävästi. Tämä on se koko jutun pihvi. Pitääkö vielä alleviivata ja värjätä punaiseksi, että menee perille?

Kukaan ei väitä mitään miten pyöräilijät ajaa ja ajaako ne huonosti vai ei, pointti asiassa on että risteysalueella missä muuta liikennettä olisi hyvä aina hidastaa, myös pyöräilijän.

Fakta on myös se että autossa on metallisia rakenteita jotka saattaa peittää ihmisen tai pyöräilijän taaksensa, itsellekkin on monta kertaa käynnyt näin että vaikka kuinka yrittänyt katsoa niin vasta viime tipassa olen sen ihmisen huomannut, mutta onneksi oma ennakointi ja hiljainen vauhti RISTEYSALUEELLA on pelastanut eikä kolaria ole tullut, saatikka ollut edes lähellä.

En ole myöskään koskaan meinannut jäädä pyörällä auton alle, tai ajanut kolaria tässä +25v aikana mitä ajokortti ollut, kolme kertaa mua päin on ajettu kun olen ollut paikoillaan.
 
Noi on joskus oikeasti kuumottavia tilanteita kun olet autolla kääntymässä oikealle ja sieltä tulee se spandexkiituri +25 km/h hiljentämättä suojatielle jossa pyörätie jatke. Taakse oikealle ei vaan kovin paljon saa päätä käännettyä vaikka olisi kuinka vetreä ukkeli. Pakko vaan koittaa ennakoida ennen kääntymistä sitä pyörätien liikennettäkin.
Tämä tilanne ilman, että samainen autoilija olisi juuri aiemmin ohittanut samaan suuntaan kulkevan pyöräilijän, tuntuu jopa poikkeustapaukselta. Toki klv voi kulkea kauempana tai haarautua muualta, mutta väittäisin että suurin kuumotus vähenisi jo sillä että rekisteröi sen pyöräilijän jo ennen risteysaluetta.

Pahin oma läheltä piti-tilanne meni juuri näin, mutta autoilija kääntyi vasemmalle kummemmin hiljentämättä tyhjällä tiellä Naissaaren kohdalla. Yleensä on tapana odottaa katsekontaktia, ja tässäkin tapauksessa luulin sellaisen jo ohitushetkellä riittävän, mutta ehti näköjään unohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän käytännössä kaikki pyörällä liikkuvat osaa ennakoida, hidastaa ja pyrkivät välttämään tuollaiset risteysonnettomuudet.
Uskaltaisin väittää että omalla kohdallani itse olen onnistunut auton ratissa välttämään risteys- ja muut onnettomuudet pyöräilijöiden kanssa, ei niinkään että pyöräilijä itse olisi erityisen varovaisena. Ei ole yksi tai kaksikaan kertaa kun pyöräilijä ajaa omien olettamiensa liikennesääntöjen mukaan. Usein nämä kuvitteelliset säännöt ovat sellaisia, että pyöräilijää väistetään aina ja kaikkialla. Milloin tullaan tasa-arvoiseen risteykseen vasemmalta puoleltani ja saan itse jarruttaa ettei se pyöräilijä kuolisi, tai milloin ovat suojatiellä polkemassa alle. En ole raivoisa kuski -- haluan että kaikki pysyvät hengissä ja vammautumatta. En myöskään vihaa pyöräilijöitä. Itsekin kuljen milloin milläkin kulkuneuvolla. Olisi vaan aivan huippua että kaikki liikenteessä kulkijat tutustuisivat siihen oman kulkutapansa sääntöihin, jos nyt ei ihan kaikkia liikennesääntöjä jakseta opiskella. Toki silloin se on viisaampien tehtävä olla erityisen valppaana ja pitää huolta että säilytään hengissä ja ehjinä. Muuten en olisi tähän kommentoinut enempää, mutta ainakin täällä pohjoisemmassa pyöräilijöillä ei ole sellaista tervettä itsesuojeluvaistoa että kuvailemallasi tavalla pyrkisivät välttämään onnettomuuksia. :D
 
autosta ei taakse muka pysty kunnolla katsomaan.
Riippuu autosta. Mä ajelen paljon T6 Transporterilla ja vaikka siinä oikean puolen liukuovessa ikkuna onkin, on näkyvyys takaviistoon oikealle tosi huono. Vielä jos ei pääse ns. vauhdista kääntymään, vaan joutuu syystä tai toisesta pysähtymään ennen kääntymistä, on sinne sokeaan pisteeseen jonkun mahdollista tulla täysin huomaamatta.

Väistele siinä sitten kun ei ole käytännössä mahdollisuuksia nähdä mitä pitäisi väistää.
 
Riippuu autosta. Mä ajelen paljon T6 Transporterilla ja vaikka siinä oikean puolen liukuovessa ikkuna onkin, on näkyvyys takaviistoon oikealle tosi huono. Vielä jos ei pääse ns. vauhdista kääntymään, vaan joutuu syystä tai toisesta pysähtymään ennen kääntymistä, on sinne sokeaan pisteeseen jonkun mahdollista tulla täysin huomaamatta.

Väistele siinä sitten kun ei ole käytännössä mahdollisuuksia nähdä mitä pitäisi väistää.
1. Objektit eivät ilmesty katveisiin tyhjästä, koska tilanne ei ole staattinen vaan dynaaminen.
2. Kääntyjällä on vastuu väistämisestä, eikä mahdolliset auton katveet poista vastuuta, vaan lisäävät velvollisuutta varovaisuuteen entisestään. (KKO 2013:94)
 
Noi on joskus oikeasti kuumottavia tilanteita kun olet autolla kääntymässä oikealle ja sieltä tulee se spandexkiituri +25 km/h hiljentämättä suojatielle jossa pyörätie jatke. Taakse oikealle ei vaan kovin paljon saa päätä käännettyä vaikka olisi kuinka vetreä ukkeli. Pakko vaan koittaa ennakoida ennen kääntymistä sitä pyörätien liikennettäkin.

Helpostii saa käännettyä päätä ja katsottua peilistä. Ei ole koskaan ollut tuota ongelmaa autoilijana. Pyöräilijänä tosin päivittäinen ongelma, koska autoilijat eivät osaa katsoa. 25 km/h ei muuten ole edes kovin paljon.
 
10 000 km vuodessa autolla ja 5000 pyörällä. Huomattavasti enemmän kohtaan perseileviä pyöräilijöitä kääntymistilanteissa.

Varmasti aika tilanteissa syylliset on aika fifty sixty, mutta aika uskomattomalta kuulostaa nuo uskomukset, että syy löytyy aina autoilijoista. Puttuuko osalta pyöräilijöistä tilannetaju, paahdetaan muuta liikennettä nopeampaa yllättäen autoilijat tai jotain muuta miksi kuvitellaan että autot tekisivät "aina" loukkoja pyöräilijöille.
 
Huomautus - älä jatka tarkoituksella offtopicia
Varmaan väärä ketju, mutta minua vituttaa pyöräilijät.

Luulen, että kun näitä lakeja on väännetty, niin on ajateltu pyöräilijöitä viime vuosituhannelta. Siis jotain silloin tällöin sotanorsulla sotkevia vähän potkukelkkaa nopeampia.
Nyt ovat asiat muuttuneet. Mennään munat huurussa, kun spändex kiristää jotain 50 km/h, mustaa päällä, kun se on muotia ja ajatellaan, että kaikkien on vittu väistettävä minua. Myös pyöräilijöiden määrät ovat räjähtäneet plus miehillä on jotain vikaa päässä, kun pitää viisi kiloa käyttää pyörään, jossa ei ole edes lokasuojia.
Itse kannattaisin lakia, jossa pyöräilijä väistää aina autoa. Eikö se olisi aika paljon helpompi kaikissa tilanteissa? Itse pyöräilen myös ja en kyllä näe tuossa ajatuksessa paljon huonoja puolia. Minulla on toki korkea itsesuojeluvaisto. En koskaan lähde autojen kanssa kilpailemaan. Toisaalta mielestäni liikennevalot ovat pyöräilijälle lähinnä neuvoa antavat. Eli jos muilla ei ole vihreät tai autoja ei näy, niin menen kyllä törkeästi päin punaisia tai keskeltä risteystä, jos se vaan on suorempi reitti polkea.
 
Varmaan väärä ketju, mutta minua vituttaa pyöräilijät.

Luulen, että kun näitä lakeja on väännetty, niin on ajateltu pyöräilijöitä viime vuosituhannelta. Siis jotain silloin tällöin sotanorsulla sotkevia vähän potkukelkkaa nopeampia.
Nyt ovat asiat muuttuneet. Mennään munat huurussa, kun spändex kiristää jotain 50 km/h, mustaa päällä, kun se on muotia ja ajatellaan, että kaikkien on vittu väistettävä minua. Myös pyöräilijöiden määrät ovat räjähtäneet plus miehillä on jotain vikaa päässä, kun pitää viisi kiloa käyttää pyörään, jossa ei ole edes lokasuojia.
Itse kannattaisin lakia, jossa pyöräilijä väistää aina autoa. Eikö se olisi aika paljon helpompi kaikissa tilanteissa? Itse pyöräilen myös ja en kyllä näe tuossa ajatuksessa paljon huonoja puolia. Minulla on toki korkea itsesuojeluvaisto. En koskaan lähde autojen kanssa kilpailemaan. Toisaalta mielestäni liikennevalot ovat pyöräilijälle lähinnä neuvoa antavat. Eli jos muilla ei ole vihreät tai autoja ei näy, niin menen kyllä törkeästi päin punaisia tai keskeltä risteystä, jos se vaan on suorempi reitti polkea.

Mulle piisais, että pyöräilijät eivät uskoisi satuun, että myös ajamalla pyörällä suojatien yli. on aina autoilija väistämisvelvollinen.
Kun ei ole.
Tämä on monelle pyöräilijälle hankalaa ymmärtää. Itse en halua antaa tietä juuri sen vuoksi, etten opeta väärille tavoille. En tietenkään päälle aja jos tollompi cykkelisti, mutta.

Eli kunhan hyppää satulasta taluttamaan, silloin on jalankulkija ja tietä annetaan myös ei-risteysalueilla.
 
Itseäni pyöräilijänä vituttaa kun hyvin monet autoilijat eivät joko osaa väistämissääntöjä, tai ovat mulkkuuttaan "ylikohteliaita" ja vain hidastavat kaikkien liikkumista. Tarkoitan siis tilannetta, että tulen suojatielle, jossa olen väistämisvelvollinen ja pysähdyn siihen eteen ja lasken jalan maahan.

Silti hyvin monet pysähtyvät ja antavat tietä. En mene tälläisessä tilanteessa yli, joten siinä sitten kökötetään kunnes kuski löytää sen kaasun uudelleen.
Tähän tuhlautuu hitosti aikaa, ja kaikki pääsisivät sujuvasti kun noudattaisivat väistämissääntöjä. Parasta on, että tämän taakse kertyy usein jono autoja. Seuraava menee siitä sujuvasti, mutta sitten se kolmas tai neljäs tekee saman tempun. Ja yrittää antaa tietä. Tässä kohtaa on pakko jo olla pelkkää vittuilua, tai sitten on niin sokea ja ei kiinnitä huomiota yhtään mitä ympärillä tapahtuu, että kortti pitäisi heti luovuttaa poliisille. Jos en ole pari autoa sitten mennyt yli niin miksi hitossa tilanne olisi erilainen nyt.

Ja sitten kun tullaan kolmion takaa väistämisvelvollisina niin silloin kyllä pusketaan eteen :D Tätä tapahtuu eniten kun ovat kääntymässä oikealle, ja katsovat vain vasemmalta tulevat. Usein pääsee ihan siihen "ikkunan eteen" pysähdyksiin eikä kuski ole vieläkään vilkaissutkaan oikealla josta itse tulossa.
Tai toinen paikka on kiertoliittymät, jossa siis kolmiot ennen suojatietä- Tämä tuntuu monelle olevan vaikea paikka tajuta, että sitä pyöräilijää väistetään.
 
Helpostii saa käännettyä päätä ja katsottua peilistä. Ei ole koskaan ollut tuota ongelmaa autoilijana. Pyöräilijänä tosin päivittäinen ongelma, koska autoilijat eivät osaa katsoa. 25 km/h ei muuten ole edes kovin paljon.
25km/h on 7m/s, se on todella paljon risteyksissä
 
10 000 km vuodessa autolla ja 5000 pyörällä. Huomattavasti enemmän kohtaan perseileviä pyöräilijöitä kääntymistilanteissa.

Varmasti aika tilanteissa syylliset on aika fifty sixty, mutta aika uskomattomalta kuulostaa nuo uskomukset, että syy löytyy aina autoilijoista. Puttuuko osalta pyöräilijöistä tilannetaju, paahdetaan muuta liikennettä nopeampaa yllättäen autoilijat tai jotain muuta miksi kuvitellaan että autot tekisivät "aina" loukkoja pyöräilijöille.
Samat havainnot, mutta silti perseilevät autoilijat harmittavat pyörän selässä paljon enemmän kuin perseilevät pyöräilijät tai autoilijat auton ratissa. Tämä johtuu ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että pyöräilijänä olen täysin suojaton.

Jos sitten verrataan perseileviä autoilijoita auto-auto ja auto-pyörä -kohtaamisissa, on jälkimmäisiä kyllä huomattavasti enemmän. Viikonloppuna tein 15 km pikkulenkin viikon ainoana pyöräilynä ja meinasin kaksi kertaa jäädä vasemmalle kääntyvän auton alle. Autolla ajoin viime viikon aikana n. 300 km ja autoni eteen väistämisvelvollisina tulleiden muiden autojen lukumäärä on 0.
 
Helpostii saa käännettyä päätä ja katsottua peilistä. Ei ole koskaan ollut tuota ongelmaa autoilijana.
Jos tässä ärsyttää autoilijat, niin.
Terveelle päänkääntäminen ja peiliin katsominen ei ole ongelma.
Ongelma on se että on paljon risteyksiä joissa näkyvyys on huono ja ajoneuvosta riippuen voi olla huomattavan vaikea havainnoida.

Pyöräilijänä tosin päivittäinen ongelma, koska autoilijat eivät osaa katsoa. 25 km/h ei muuten ole edes kovin paljon.
Autoilijoihin mahtuu ureapäitä, taitamattomia jne, tämä ketju on täynnä tarinaa heistä. Sitten alueellisia "tapa" eroja.

Pyräilijänä olen kokenut asian pienemmäksi ongelmaksi, siis toki ongelma on se että täysin tahallisin urepäitä autoilijoita on, mutta ole hämmästynyt miten hyvin homma sujuu vaikeissakin paikoissa, ja se että epävarmat kuskit antaa pyäräilijöille tilaa varmuuden vuoksi (josta sitten oma hässäkkä)

25 km/h ei muuten ole edes kovin paljon.
Paljon verrattuna mihin ?
Risteyksessä se on paljon, taajamissa/keskustoissa jopa niin paljon että isot kunnat halua sitä sopimuksin rajoittaa. Toki jollain tyhjällä hyväpintaisella pyörätie suoralla ilman risteyksiä spandexasu päällä ei ole mitään.

Jos ärsyyntymisesi autoilijoihin on samaa luokaa sen joku turkulainan/tamperelainen pyörä tybettaja, niin niissä videoissa on hakemalla haettu ärsytystä.
 
Jos sitten verrataan perseileviä autoilijoita auto-auto ja auto-pyörä -kohtaamisissa, on jälkimmäisiä kyllä huomattavasti enemmän. Viikonloppuna tein 15 km pikkulenkin viikon ainoana pyöräilynä ja meinasin kaksi kertaa jäädä vasemmalle kääntyvän auton alle.
Ehkä et hiljentänyt tarpeeksi ;)
 
Itse kannattaisin lakia, jossa pyöräilijä väistää aina autoa. Eikö se olisi aika paljon helpompi kaikissa tilanteissa? Itse pyöräilen myös ja en kyllä näe tuossa ajatuksessa paljon huonoja puolia. Minulla on toki korkea itsesuojeluvaisto. En koskaan lähde autojen kanssa kilpailemaan. Toisaalta mielestäni liikennevalot ovat pyöräilijälle lähinnä neuvoa antavat. Eli jos muilla ei ole vihreät tai autoja ei näy, niin menen kyllä törkeästi päin punaisia tai keskeltä risteystä, jos se vaan on suorempi reitti polkea.
Ai myös silloin kun auto tulee kolmion takaa? Menisi kyllä jo aika mielenkiintoiseksi liikenne.

Toki tämä onnistuisi ehkä helpoiten jos yksinkertaisesti poistettaisiin kaikki yhdistetyt KLV:t jolloin aikuisten pyöräilijöiden olisi pakko siirtyä ajoradalle. Sitten jäisi vielä se ongelma, että lasten pyöräily menisi aika vaikeaksi.
25km/h on 7m/s, se on todella paljon risteyksissä
Suoraa ajaessa? Edes autolla tasa-arvoiseen risteykseen ajaessa tuskin kukaan hidastaa alle tuon nopeuden jos oikealta ei tule ketään. Ja nyt puhutaan kuitenkin etuajo-oikeutetusta liikenteestä :facepalm:
 
Varmaan väärä ketju, mutta minua vituttaa pyöräilijät. --- Itse pyöräilen myös --- Toisaalta mielestäni liikennevalot ovat pyöräilijälle lähinnä neuvoa antavat. Eli jos muilla ei ole vihreät tai autoja ei näy, niin menen kyllä törkeästi päin punaisia tai keskeltä risteystä, jos se vaan on suorempi reitti polkea.

Miksi vain pyörällä? Onko autolla punaisia päin ajaminen jollain tavalla vähemmän mielipiteestä kiinni?

Nykyiset väistämissäännöt ovat aivan hyvät ja selkeät, kunhan huomioitaisiin molemmin puolin.
 
Suurin syy "pyöräilijöiden" ja "autoilijoiden" väliselle kitkalle taitaa liittyä tähän, kun molemmat ryhmät lokeroidaan omiksi porukoiksi ja ollaan sokeasti jomman kumman puolella. Todellisuudessa iso osa käyttää kumpaakin liikkumismuotoa.

Ihan sama olenko itse liikkeellä pyörällä vai autolla, niin aika tasapuolisesti vituttaa kaikki muut tiellä liikkujat :p
 
Miksi vain pyörällä? Onko autolla punaisia päin ajaminen jollain tavalla vähemmän mielipiteestä kiinni?

Nykyiset väistämissäännöt ovat aivan hyvät ja selkeät, kunhan huomioitaisiin molemmin puolin.
Aika harva autolla ajaa kuvatun mukaisesti päin punaisia.
 
Suoraa ajaessa? Edes autolla tasa-arvoiseen risteykseen ajaessa tuskin kukaan hidastaa alle tuon nopeuden jos oikealta ei tule ketään. Ja nyt puhutaan kuitenkin etuajo-oikeutetusta liikenteestä :facepalm:

Risteyksessä missä on jalankulkijoita suojatiellä, autoja...

Sä muutat maalitolppia koko ajan, ei kukaan autolla käänny pihaan/parkkipaikalle 25km/h tuntivauhdissa jos ympärillä ihmisiä :facepalm: :facepalm:
 
Pitäiskö pyöräilijöistä ärsyyntyneiden autoilijoiden mennä oikeaan ketjuun eli tänne:


Tuo ikuisuusaihe eli pyöräilijöistä ärsyyntyvät autoilijat ei taida koskaan loppua. Nytkin keskustelu alkoi siitä, että henkilö tiedosti ongelman, eli huono näkyvyys takaviistoon ja tällöinhän ongelmaan on ratkaisu eli vauhdin hidastaminen sellaiseksi, että ehtii havainnoida ja sitten seuraava keskustelija vetää tuon perus 100kg häviää 1500kg että miettikääs sitä jne... Sitä väittelyä voidaan kuitenkin käydä oikeassa paikassa.
 
Aika harva autolla ajaa kuvatun mukaisesti päin punaisia.

Jep, en aja minäkään autolla. Mieli on kyllä joskus yöllä tehnyt. Mutta en antanut periksi.
Punaisia kunnioittaa kaikki. Joskus se ihmetyttää muissa autoilijoissa. Siis jos ajat 70km/h viidenkympin alueella ja ja ohi menee joku satasta eli varmasti ajokielto nopeuksia, niin miksi se on sitten kiltisti seuraavissa punaisissa valoissa odottamassa? Kun on valmis tekemään yhden törkeän rikoksen ja menemään käräjille, mutta se toinen jää tekemättä?
 
Ai myös silloin kun auto tulee kolmion takaa? Menisi kyllä jo aika mielenkiintoiseksi liikenne.

Miten se nyt menisi vaikeaksi? Itse väistän käytännössä aina, kun olen jalankulkija. En pidä auton edestä kävelystä. Yritän sovittaa nopeuden tai näyttää siltä etten ole menossa yli tiestä, että auto tajuaisi mennä ohi.

Loppuisi pyöräilijöiden kuolemat kuin seinään, kun he tietäisivät lähestyessään risteystä, että heidän on aina väistettävä.
Kai se kersakin isäänsä uskoisi?
 
Miten se nyt menisi vaikeaksi? Itse väistän käytännössä aina, kun olen jalankulkija. En pidä auton edestä kävelystä. Yritän sovittaa nopeuden tai näyttää siltä etten ole menossa yli tiestä, että auto tajuaisi mennä ohi.

Loppuisi pyöräilijöiden kuolemat kuin seinään, kun he tietäisivät lähestyessään risteystä, että heidän on aina väistettävä.
Kai se kersakin isäänsä uskoisi?
Autoja tulee aika monesta muustakin suunnista kuin risteävästä suunnasta. Kaikissa perusristeyksissä, joihin pyöräilijä saapuu pyörätietä, on väistämisvelvollisuus pyöräilijällä. Poikkeuksia ovat auton kääntyminen kevyen liikenteen väylän yli, tuleminen pihasta, parkkipaikalta tai vastaavasta paikasta, ja kun ajoradan väistämisvelvollisuus on erikseen merkitty liikennemerkillä. Siis kaikki sellaiset tapaukset, joissa auton ilmestyminen pyörätielle tai sellaisen jatkeelle voi yllättää. Autoilijaa itseään taas ei pitäisi pyörätien ylittäminen yllättää.
 
Jatko pyräilijät ärsyttää ketjuun, ehkä tässä sitten ärsyttää enemmän pyöräilijät, vaikka kai kyse siitä että autoilijat ärsyttää.
n. 25 pyöräiliää kuolee vuosittain, vakavasti loukkaantuu yli 200, puolessa kuolemaan johtaneissa toisena osallisena on auto.

Pyöräilijöille tapahtuu paljon onnettomuuksia, ilmeisesti vain murto-osa moottoriajoneuvon kanssa.

Moottoriajoneuvon kuljettajalla on suurivastuu, mutta se ei tarkoita että jokoisessa auton kanssa tapahtuneessa onnettomuudessa selkeä vika olisi autoilijassa. Mutta "syyttömissäkin" yleinen autoilijan ylinopeuden serauksena vammat ovat voineet olla vakavat tai jopa kuolemaa edesauttaneet.

Pyöräilijan korkea nopeus mutuna ehkä enemmänkin vaikeuttanut autoilijan arviointia/havaintointia. (se mistä nyt tässä osa syyttää autoilijaa)

Jos autoilijat kritisoi pyöräilijöiden tilannenopeuksia, niin autoilijoiden kannattaa myös muistaa se oma nopeus, se vaikuttaa rajusti siihen kykyyn havainnoida ja jos siinä epäonnistuu niin vammojen vakavuuteen. Varsinkin niillä aluella joissa on 50km/h korkein sallittu, niin ei se tarkoita että sitä saa ajaa kokoajan, saati että pitäisi ajaa se plus 7km/h.

Suurin osa pyöräilijöistä ajaa rauhallisesti ja isommissa taajamissa missä vilkasta pyöräilyä myös suuri osa autoilijoista huomio pyörälijät.

Lukujan lähde joku parivuotta vanha printti, jossa ei taida olla parinviimevuoden aikaiset patterilautojen käyttäjät.

Loppuisi pyöräilijöiden kuolemat kuin seinään, kun he tietäisivät lähestyessään risteystä, että heidän on aina väistettävä.

Kai se kersakin isäänsä uskoisi?

Autoilijat on koulutettu ja tentitty, joten jos heillä ajo-oikeus niin voidaan olettaa että säännöt tunnetaan ja osataan ajaa turvallisesti. Usein se ongelma on ettei välitetä.

Kaikkia pyöräilijät ei nykyisinkään noudata sääntöjä, niin tuskin sääntö muutos johtaisi siihen että alkaisivat noudattaan. Tosin vähän kärjistäen olen sitä mieltä että epävarmasti säännöt tuntevat ajavat suht turvallisesti ja pahimipia on ne jotka eivät mene turvallisuud edellä ja niistä on myös heitä jotka tuntevat mielestään säännöt hyvin.

Liikenne turvallisuutta voi parantaa monin tavoin, osa liittyy siihen ympäristöön, tänäpäivänäkin rakkentaan ympäristöä joka synnyttää vaaranpaikkoja, tehdään niitä pyörätien ja autoliikenteen risteyksiä joissa havainnointi on vaikeaa. ja niitä sitten yritetään tehdä pyöräilijöille turvallisiksi säännöillä.

Se on riskin paikka jos luodaan tilanne missä huonosti näkevän ajoneuvon kuljettajan pitää väistää hyvin nakevää ajoneuvon kuljettajaa.

Jos joku pyöräiliä ajalee yli 25m/h lähestyessään vaaranpaikkaa, niin tuskin se hiljempää ajaisi vaikka lakiin olisi selkeästi laitettu joku selkeä enimmäis rajoitus (ei auto kuskitakaan nouda, ellei rankku todennäköisyys oli riittävä). Vuokralaudoissa se rajoitus onistuu kun kunnat ja vuokrafirma keskenään sopii kattonopeuksista, mutta sekin on esimerkki siitä että kuskit ei kykene omatoimisesti valitseen turvallista nopeutta.

Loppuisi pyöräilijöiden kuolemat kuin seinään, kun he tietäisivät lähestyessään risteystä, että heidän on aina väistettävä.
Sujuvan ihmisten liikkumisen kannalta on eduksi että pyöräilijöille voidaan järjestää sujuvia reittejä ja jos ei voida järjestää autoilijoiden ja pyöräilijoiden risteyksiä eri tasoon, niin osassa ristetyksiä on eduksi että autoilijat väistää pyöräilijöitä.

Jotta ei tarvi rakentaa jotain puomeja, kaiteita tai muita raskaita juttuja, niin pitää voidaan luottaa siihen että kortillinen autoilija osaa väistää, ja niin myös tekee.

Jos pyöräiliä ja autokuski käyttää turvallista nopeutta, niin kummallakin on mahdollisuus havainnoida ja vaikka sekin vielä epäonnistuu niin terveen suojavarsuteita käyttävän ihmisen kohdalla vahingot ei automaattisesti ole vakavia.

Miten se nyt menisi vaikeaksi? Itse väistän käytännössä aina, kun olen jalankulkija. En pidä auton edestä kävelystä. Yritän sovittaa nopeuden tai näyttää siltä etten ole menossa yli tiestä, että auto tajuaisi mennä ohi.
Sujuvan liikenteen kannalta jalankulkija voi vaikuttaa paljon, ei tosiaan tarvi mennä sen ainoan auton eteen, mutta silloin käyttäytyy niin ettei lähesty suojatietä ennen kuin auto on mennyt ohi, mutta sujuvan liikenteen kannalta jos lähestyy, niin sitten myös mennään, kun on varmistanut turvallisen ylittämisen. Tässä sujuvuuden kannalta tärkeää että se ajoneuvon kuljettaja antaa heti tilaa, eikä edes yritä ajaa ensin. Jos autoilia ei niin tee, niin siitä seuraa se että menee aikaa ja liikenne takkuaa.
 
Viimeksi muokattu:
25km/h on 7m/s, se on todella paljon risteyksissä
Normaali sunnuntaipyöräilijän vauhti. Oman empiirisen kokemuksen perusteelle se on kuitenkin pyöräilijöillä se vauhti 99% prosentissa tilanteista pienempi kuin autoilijoilla.

Liikenteessä suurin ongelma on autoilijoiden asenne kevyttä liikennettä kohtaan (ei kaikkien toki). Käytetään vahvemman oikeutta. Lisäksi liikenne on suunniteltu lähes kokonaan autoilun ehdoilla, tähän olisi syytä saada iso muutos. Toki pyöräilijöissäkin on ongelmia, mutta se on harvinaisempaa. Enimmäkseen tämä ettei tajuta ettei suojatie anna etuajo-oikeutta.

Noin muuten kestoärsytyksen aihe Oulussa on autoilijoiden vasemman kaistan kammo. 90% autoilijoista ajaa vain oikeaa kaistaa, jolloin liikenne ei vedä, kuten se vetäisi jos käytettäisi molempia samaan suuntaan meneviä kaistoja.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun on taas pidon osalta kesäkelit ja kesärenkaatkin jo monilla autoissa alla niin entistä enemmän ärsyttää ihmiset joilla kestää suoralla 60 km/h tiellä kiihdyttää liikenneympyrästä poistumisen jälkeen eli noin 30 km/h lähtönopeudesta useampi sata metriä saada se 60 km/h mittariin jos edellä ei mene toista samanlaista hidastelijaa eikä mitään muutakaan erityistä huomioitavaa ole näköpiirissä. Tätä en ole ikinä tajunnut.
 
Varmasti on aiemminkin ketjussa mainittu, mutta en ihan ymmärrä miten se valoista liikkeelle lähteminen voi olla niin hidasta. Pyrin aina lähtemään tarpeeksi aikaisin liikkeelle, että siinä mielessä ei ole ehtimiseni näistä hidastelijoista kiinni, mutta en vain silti ymmärrä. Valot kun vaihtuvat, hyvällä tuurilla jonon ensimmäinen lähtee ripeästi liikkeelle. Mutta, se seuraavana oleva ymmärtääkin valojen vaihtuneen vasta kun jonon ensimmäinen on jo ylittänyt risteysalueen. Pelätäänköhän siinä jotain, että ei voi lähteä about samaan aikaan liikkeelle, vaan odotellaan kuin kalatiskillä omaa rauhallista vuoroa? Ihmeellinen ilmiö kyllä. Välillä saa valtavan hymyn huulille kun näkee 2-3 autoa etenevän hienona jonona risteysalueen poikki, mutta tämä on enemmänkin poikkeus kuin sääntö.

Nyt kun on taas pidon osalta kesäkelit ja kesärenkaatkin jo monilla autoissa alla niin entistä enemmän ärsyttää ihmiset joilla kestää suoralla 60 km/h tiellä kiihdyttää liikenneympyrästä poistumisen jälkeen eli noin 30 km/h lähtönopeudesta useampi sata metriä saada se 60 km/h mittariin jos edellä ei mene toista samanlaista hidastelijaa eikä mitään muutakaan erityistä huomioitavaa ole näköpiirissä. Tätä en ole ikinä tajunnut.
Saman olen huomannut, ja on kyllä outo juttu. Ehkä eivät vaan tajua? Käänteinen vauhtisokeus. Välillä sitä näkee niin älyttömiä suorituksia liikenteessä, että jos niiden takana on aina joku logiikka, alkaa pelottamaan lähteä itse sinne sekaan ajamaan. Haluan uskoa vain hetkelliseen bitin flippaamiseen näiden kuskien päässä, koska jos ne taikatemput ovat jollain logiikalla mietittyjä, ne saattavat hyvinkin toistua jatkossakin. Saatan syyllistyä ekstrahitaaseen kiihdyttämiseen itsekin kun joskus kokeilen saisinko pelkällä sähköllä kiihdytettyä superrauhallisesti ja energiataloudellisesti, mutta teen tätä vain silloin jos takana ei ole ketään tulossa. En todellakaan jonouta muita kanssaliikkujia omien hölmöjen testieni takia, vaan ne hoidetaan sitten tyhjällä tiellä ilman muuta liikennettä.
 
Nyt kun on taas pidon osalta kesäkelit ja kesärenkaatkin jo monilla autoissa alla niin entistä enemmän ärsyttää ihmiset joilla kestää suoralla 60 km/h tiellä kiihdyttää liikenneympyrästä poistumisen jälkeen eli noin 30 km/h lähtönopeudesta useampi sata metriä saada se 60 km/h mittariin jos edellä ei mene toista samanlaista hidastelijaa eikä mitään muutakaan erityistä huomioitavaa ole näköpiirissä. Tätä en ole ikinä tajunnut.

Nämä saa kyllä sapen kiehumaan. Silloin tällöin tulee vastaan. Jotkut ehkä luulevat, että hitaasti kiihdyttäminen säästää polttoainetta. Aivan vammaista touhua.
 
Ehkä ne ei vaihda pienempää sinne ympyrään, jos ei tarvinnut väistää ketään, ja sitten liian isolla kiihtyy tollai hitaasti. Joillekkin vaihteiston toiminta jää ikuiseksi mysteeriksi.
 
Varmasti on aiemminkin ketjussa mainittu, mutta en ihan ymmärrä miten se valoista liikkeelle lähteminen voi olla niin hidasta. Pyrin aina lähtemään tarpeeksi aikaisin liikkeelle, että siinä mielessä ei ole ehtimiseni näistä hidastelijoista kiinni, mutta en vain silti ymmärrä. Valot kun vaihtuvat, hyvällä tuurilla jonon ensimmäinen lähtee ripeästi liikkeelle. Mutta, se seuraavana oleva ymmärtääkin valojen vaihtuneen vasta kun jonon ensimmäinen on jo ylittänyt risteysalueen. Pelätäänköhän siinä jotain, että ei voi lähteä about samaan aikaan liikkeelle, vaan odotellaan kuin kalatiskillä omaa rauhallista vuoroa? Ihmeellinen ilmiö kyllä. Välillä saa valtavan hymyn huulille kun näkee 2-3 autoa etenevän hienona jonona risteysalueen poikki, mutta tämä on enemmänkin poikkeus kuin sääntö.
Katoppa ku pitää selata oisko tulut FB / Snappiin / Instaan / jne. joku uusi tykkäys tai muu päivitys. Niin eihän sitä ehdi katella ulos.
Ja mikäs kiire tässä, paitsi kun liikennevalot meni punaiselle, silloin mennään eikä meinata!
 
Työkaverin kanssa oli juttua, että syystä tai toisesta ihmiset tuntuvat ajavan tällä hetkellä selvästi hiljempaa kuin vielä viime vuonna samoihin aikoihin. Liekö sitten polttoaineen kulutukseen ja kohonneisiin hintoihin liittyvä juttu. Oletteko muut havainneet samaa?
 
Työkaverin kanssa oli juttua, että syystä tai toisesta ihmiset tuntuvat ajavan tällä hetkellä selvästi hiljempaa kuin vielä viime vuonna samoihin aikoihin. Liekö sitten polttoaineen kulutukseen ja kohonneisiin hintoihin liittyvä juttu. Oletteko muut havainneet samaa?
Ei ainakaan siltä tunnu Lahden, Turun tai Tampereen tiellä. Ohi mennee niin että suhahtaa vaan. Osa nyt on varmaan tätä kevätkaahailua, mutta ei se liikenne hitaalta vaikuta.

Itse kun kokeilee laittaa 120 mittariin, niin ei tarvitse kuin rekkoja ohitella. Kaikki muu menee kyllä ohi.
 
Työkaverin kanssa oli juttua, että syystä tai toisesta ihmiset tuntuvat ajavan tällä hetkellä selvästi hiljempaa kuin vielä viime vuonna samoihin aikoihin. Liekö sitten polttoaineen kulutukseen ja kohonneisiin hintoihin liittyvä juttu. Oletteko muut havainneet samaa?

Olen havainnut samaa, ja olen osa ilmiötä. Olen myös huomannut, että jos ajan 85 km/h 100 alueella, niin porukka ei juuri jaksa mennä ohi. Tämä aina, kun ei ole kiirettä.

Nythän on niin, että 105 km/h -> 85 km/h nopeuden tiputuksella saa sen about 30 % säästön polttoaineen kulutuksessa. Nykyisillä hinnoilla siinä alkaa jäädä ihan oikeasti euroja säästöön.
 
Olen havainnut samaa, ja olen osa ilmiötä. Olen myös huomannut, että jos ajan 85 km/h 100 alueella, niin porukka ei juuri jaksa mennä ohi. Tämä aina, kun ei ole kiirettä.

Nythän on niin, että 105 km/h -> 85 km/h nopeuden tiputuksella saa sen about 30 % säästön polttoaineen kulutuksessa. Nykyisillä hinnoilla siinä alkaa jäädä ihan oikeasti euroja säästöön.
Tuossa muuten huomaa hiukan jo eroa sähköautokuskeissa. VIime viikolla näin ensimmäisen Teslan joka runttasi viivalta kaasua että pääsi liittymään. Pakko myöntää että olihan se hauska katsoa kun muut olivat vielä valoista lähdössä kun oltiin kahden Model 3:n kanssa jo melkein seuraavissa valoissa. Tähän mennessä ovat olleet enemmänkin niitä säästöliekillä ajavia vs muut. Ennen olin se tien tukko kun en ajanut 100kmh alueella 140kmh ja yhtäkkiä olenkin se ohi painava lukuunottamatta paria sankaria joille mikään vauhti ei riitä.
 
Ei ainakaan siltä tunnu Lahden, Turun tai Tampereen tiellä. Ohi mennee niin että suhahtaa vaan. Osa nyt on varmaan tätä kevätkaahailua, mutta ei se liikenne hitaalta vaikuta.

Itse kun kokeilee laittaa 120 mittariin, niin ei tarvitse kuin rekkoja ohitella. Kaikki muu menee kyllä ohi.
Koska ajat 110km/h :facepalm:
 
Koska ajat 110km/h :facepalm:
Niin mitä siitä? Onko kulutus pienempi kun ajaa 120 tai 150? Sehän se pointti juuri oli, ettei kauheasti näytä polttoaineen hinta tai kulutus kiinnostavan. Itse ajaisin vielä hiljempaa, ehkä 110 mittariin jos säästö olisi tavoite.

Tosin hyvä pointti noi sähköautot, niitä pystyy kyllä poimimaan seasta ja jotkut ajaa hitaammin, ehkä selvästi juuri sen takia.
 
Niin mitä siitä? Onko kulutus pienempi kun ajaa 120 tai 150? Sehän se pointti juuri oli, ettei kauheasti näytä polttoaineen hinta tai kulutus kiinnostavan. Itse ajaisin vielä hiljempaa, ehkä 110 mittariin jos säästö olisi tavoite.
Varmaan Dr. Who tarkoitti sitä, että turha ihmetellä miksi porukka menee 120 km/h alueella järjestäin ohi, jos ajat mittarin mukaan 120 eli todellisuudessa jotain 110 km/h tai vähän päälle. Näpyttää auton mittariin siten, että todellinen nopeus vastaa rajoitusta, niin enemmistö alkaa tulla perä edellä vastan.

Tosin hyvä pointti noi sähköautot, niitä pystyy kyllä poimimaan seasta ja jotkut ajaa hitaammin, ehkä selvästi juuri sen takia.
Esim. Miillä ainakin pakko valita 1-tiellä ajaako 120 km/h ja pysähtyy lataamaan vai sinnitteleekö noin 100 km/h vauhdilla perille lataamatta. Akun koko on just siinä rajoilla, että "päivän keli" vaikuttaa tosi paljon mitä nopeutta voi ajaa jos ei halua ladata. 100 km/h vauhti 120 km/h alueella alkaa olla tarpeeksi, että ohitustaidottomatkin idiootit pääsevät nopeasti ohi tukkimatta vasenta kaistaa. Osa mulkuista tulee sitten taas dynaamisesti etukulmaa hipoen takaisin kaistalle.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 801
Viestejä
4 663 578
Jäsenet
76 502
Uusin jäsen
Cartier

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom