Pohjustuksena: Liityin kehä1 lännen suuntaan lintuvaaran liittymästä. Liittymäkaista jatkuu omana kaistanaan. Tunnelin suuaukolla auto meinasi vaihtaa kaistaa kylkeeni ja seurasi pohdintaa siitä, että kärkikolmio liittymäkaistalla tekisi minut väistämisvelvolliseksi kaistaa vaihtavaa kohtaan.
@Kvarkki ainakin esimerkissään näin toi ilmi.
Itseasiassa nopea googlettelu paljasti, että tuo kärkikolmio eli liikennemerkki 231 ei ehkä tieliikenneasetuksen sananmuodoiltaan ole millään lailla sitova moottoriteiden liittymäkaistoilla tai tässä tapauksessa kehä 1 liittymäkaistalla, sillä liittymäkaistat eivät ole risteyksiä. Mikäli joku tietää kehäteiden poikkeavista säännöistä, niin kommentit ovat tervetulleita. Rinnastan sen liikennesääntöjen puitteissa moottoritieksi, kun poiminnoillani pohtien perustelen tilannetta:
Tieliikenneasetus sanoo kärkikolmiosta näin:
"Merkki 231
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus. (23.12.1998/1133)"
Merkki siis koskee ainoastaan risteysalueita, josta ei ole kyse, sekä tieliikennelain 14 § mainittuja kohtia:
TLL 14 §:
"Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.
Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)
Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)
Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku."
Kuten huomataan, myöskään TLL 14 § ei käsittele millään tavoin moottoritien liittymää vaan risteysaluetta, joka ei ole kyseessä. Tästä voitaisiin siis päätellä, että kärkikolmio ei edes virallisesti aseta väistämisvelvollisuutta moottoritielle liityttäessä, vaan TLL 21 § määrittää tämän:
"Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."
Jotta kiviä ei jää kääntämättä, tutkitaan vielä tieliikenneasetuksen moottoriteiden liikennesääntöjä koskevat lakitekstit. Kyseessä on tieliikenneasetuksen 2 Luku ja alla mahdollisia tilanteeseen viittaavia poimintoja:
TLA 5 §:
"Ajoneuvon saa ajaa moottoritielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä ja moottoritieltä pois vain tien päättymiskohdasta tai käyttäen ajosuunnassa opastusmerkein osoitettua erkanemistietä.
Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Moottoritieltä poistuvan kuljettajan on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille."
Nyt kun myös moottoriteitä koskevat liikennesäännöt ovat otettu huomioon, havaitaan, ettei kärkikolmio itseasiassa aikaansaa väistämisvelvollisuutta, joka moottoritielle liityttäessä on, vaan tämä väistämisvelvollisuus määritellän laissa muuten. Myöskään erkanemiskaistalle aikoville ei ole määritetty mitään etuajo-oikeutta jo siellä olevia kohtaan, eikä kärkikolmio sitä lain mukaan myöskään aiheuta. Kaistaa vaihtavaa koskee siis TLL 21 § mukainen väistämisvelvollisuus, mikäli liittymäkaista ja erkanemiskaista ovat samaa kaistaa, samoin liittymäkaistalta liittyvää koskee väistämisvelvollisuus. Kaistaa vaihtava on siis kaistalla pysyvään nähden väistämisvelvollinen kolmiosta riippumatta.
Johtopäätöksenä voisin todeta, että tuo kärkikolmio on tuolla vain ja ainoastaan muistuttamassa tilanteesta. Täällähän käsiteltiin tapausta aiemmin, jossa risteyksen oikealle kääntyvillä oli pyörätien takia kolmio ja oikealle kääntyvät päätyivät omalle kaistalleen. Siinä keississä kyseessä oli risteys, joka ei nyt ole kyseessä.