Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kuinka tyhmä pitää olla, että jos mittaristossa ei pala edes taustavalot, ei tajua ettei välttämättä ole muutenkaan normivalot päällä?
Ongelma lieneekin se, että ne mittariston valot palavat normaalisti.

Tuollaiset kuskit ovat niitä, joita autot ja ajaminen eivät kiinnosta pätkän vertaa. Se on vain pakkopullaa paikasta toiseen siirtymiseksi. Ja kun se auton myyjäkin sanoi, että "tässä on automaattiset valot" niin ei niitä tarvitse miettiä.
 
Näin pimeällä kyllä nämä päiväledisankarit on perseestä. Varsinkin jos on sumuista tai todella pimeää, sitä kuraista auton takapaksia ei oikeasti näe. Sitten siellä onkin se vakio Toyota tai Kia, joka vetää pilkkopimeällä pelkät etuledit päällä. Mitäs näille sitten tekee? Ei ne kuskit vaan tajua, ettei valoja ole päällä. Kuinka tyhmä pitää olla, että jos mittaristossa ei pala edes taustavalot, ei tajua ettei välttämättä ole muutenkaan normivalot päällä? Jessus kun ärsyttää.

Tämmöisen toyotan kuskille kerran vilkuttelin pitkiä että "valot päälle" ja ohituksen jälkeen käytin omia päivävaloja päällä lisävinkkinä. Ei mennyt jakeluun, sain vastauksena pitkillä loimotusta ja sen jälkeen ajo jatkui päivävalot päällä. Onneksi oli valaistu moottoritie, mutta sateisessa marraskuun illassa se tumma toyota näkyi silti heikosti. Kai ne ajelee valot 0-asennossa kun ennenkin siinä asennossa paloi ajovalot, tai joskus 2000-luvun alussa.

Huvitti eilen, moottoritielle liittyvä auto tunkee eteen melkein alle, kiihdytti vielä että ehtii eteeni. Takanani ei tullut ketään, niin olisi samalla kaasunasennolla tullut nätisti taakseni.
 
Viimeksi muokattu:
Tämmöisen toyotan kuskille kerran vilkuttelin pitkiä että "valot päälle" ja ohituksen jälkeen käytin omia päivävaloja päällä lisävinkkinä. Ei mennyt jakeluun, sain vastauksena pitkillä loimotusta ja sen jälkeen ajo jatkui päivävalot päällä. Onneksi oli valaistu moottoritie, mutta sateisessa marraskuun illassa se tumma toyota näkyi silti heikosti. Kai ne ajelee valot 0-asennossa kun ennenkin siinä asennossa paloi ajovalot, tai joskus 2000-luvun alussa.
Huonoa suunnittelua ettei takavalot pala pimeällä.
 
Tuntuu joku muu nyt triggeröityneen kuskista jolla oli autonsa valojen kanssa joku vika. Kiitos viikon komedia-annoksesta toki. :kahvi:

Ole hyvä ja lue ketjun otsikko, kanssa-autoilijoissa ärsyttävät jutut ovat tämän viestiketjun aihe ja jokaisella on oikeus postata jos jokin asia ärsyttää. Sinun juttusi sen sijaan on vinkumista muista keskustelijoista.
 
Huonoa suunnittelua ettei takavalot pala pimeällä.
Tämä on tosiaan uskomattoman huonoa suunnittelua.
Nykyisin löytyy normeja ja säädöksiä joka lähtöön, silti ilmeisesti mikään laki ei vaadi että autossa "automaattiset" valot toimisivat tilanteen edellyttämällä tavalla ja omaisivat edes alkeellisen hämärätunnistimen?
Eurooppalaisissa autoissa tämä on oman kokemuksen mukaan otettu hieman paremmin huomioon, näitä perä pimeänä yössä meneviä merkkejä löytyy lähinnä Aasian suunnalta tulevista virityksistä joissa on moni muukin asia suunniteltu vähintäänkin "mielenkiintoisesti".
 
Ärsytti itseä auton valot kuskin ominaisuudessa kun vuokrasin Audi A3 pari kertaa reilun tuhannen kilometrin reissuille.

Vakkarin vipu siellä vilkkuvivun alapuolella ja ei ollut vain yksi tai kaksi kertaa kun välkytin vahingossa pitkiä, kun piti kytkeä vakkaria päälle/pois.

Audismin kirjolla oltiin jo, mutta varmaan kanssa-autoilijat osasi odottaakkin jotain tuollaista kun näkivät audin logon.
 
Toinen ärsytyksen aihe. Model 3 paskat etuvalot. Noissa järjestäen kuskin puolelta katsottuna oikea valo häikäisee. Ilmeisesti samaa Teslan paskaa suunnittelua on myös Model Y:ssä, koska samalla tavalla toinen valo näyttää tosi usein liian ylös. Vai onko tämä jotain Teslan alelaariautomatiikkaa taas kerran? Oma Model 3 on onneksi vanhoilla vielä paskemmilla valoilla, mutta nää uudet oisko 2021 mallia olevat järjestäen vastaan ajaessa häikäisee tai takana ajaessa toinen sivupeili on käyttökelvoton. Teslassa moni muukin asia ärsyttää, mutta onneksi oma kippo josta maksoi sen 48k menee vuoden jälkeen kaupaksi 45k hintaan. Uskomatonta kuinka paljon ihmiset maksaa kasasta paskaa.
 
Ärsytti itseä auton valot kuskin ominaisuudessa kun vuokrasin Audi A3 pari kertaa reilun tuhannen kilometrin reissuille.

Vakkarin vipu siellä vilkkuvivun alapuolella ja ei ollut vain yksi tai kaksi kertaa kun välkytin vahingossa pitkiä, kun piti kytkeä vakkaria päälle/pois.

Audismin kirjolla oltiin jo, mutta varmaan kanssa-autoilijat osasi odottaakkin jotain tuollaista kun näkivät audin logon.
Samaa vikaa on myös meruissa. Onneksi kaikissa käyttämissäni autoissa vakkari ja siihen liittyvät toiminnot ovat ratissa ja toimivat fyysisillä napeilla. En ymmärrä miksi edes muita ratkaisuja käytetään tai ehkä en osaa ajatella asiaa tarpeeksi monimutkaisesti?
Aiheeseen liittyen, ärsyttää jo ketjussa aikaisemmin mainitut äärimmäisen hitaasti kiihdyttävät kuskit. Valoista kun lähdetään esim. 50km/h alueelle, niin kestää yli kilometri saavuttaa se tavoitenopeus? Kuka edes pystyy ajamaan noin typerästi? Parhaat tapukset jatkojalostavat tätä käytöstä jatkamalla samaa nopeutta vaikka rajoitus laskee 30km/h, jatketaan vaan räikeää ylinopeutta.
Ajaako nämä jollain vakio kaasun asennolla? Poljinta osataan pitää vain yhdessä kohdassa ja kiihtyvyys ja ajonopeus on mitä on?
 
Uskovaisille teslan viat on vain ominaisuuksia jotka on tarkoituksella suunniteltu, vähän niinkuin jumalan sanaa.
 
Edellisessä mersussa oli se erillinen vakkarin viiksi ja täytyy sanoa että kun siihen tottui se oli loistava, käyttelin sitä ohitustilanteissakin "käsikaasuna".
Nykyisessä mersussa taas on vakkari tehty hipaisunapeilla, täysin paska toteutus. Siis susipaska.
 
Tämä on tosiaan uskomattoman huonoa suunnittelua.
Nykyisin löytyy normeja ja säädöksiä joka lähtöön, silti ilmeisesti mikään laki ei vaadi että autossa "automaattiset" valot toimisivat tilanteen edellyttämällä tavalla ja omaisivat edes alkeellisen hämärätunnistimen?
Eurooppalaisissa autoissa tämä on oman kokemuksen mukaan otettu hieman paremmin huomioon, näitä perä pimeänä yössä meneviä merkkejä löytyy lähinnä Aasian suunnalta tulevista virityksistä joissa on moni muukin asia suunniteltu vähintäänkin "mielenkiintoisesti".
Toimiihan ne valot, kun pitää sen kytkimen oikeassa asennossa. Ei ne pimeät autot ole missään auto-asennossa vaan joko ne valot on offilla tai pelkät parkit päällä jolloin takana on pimeätä. Autoissa mitään vikaa ole vaan vika löytyy sieltä ratin ja penkin välistä.
 
Toimiihan ne valot, kun pitää sen kytkimen oikeassa asennossa. Ei ne pimeät autot ole missään auto-asennossa vaan joko ne valot on offilla tai pelkät parkit päällä jolloin takana on pimeätä. Autoissa mitään vikaa ole vaan vika löytyy sieltä ratin ja penkin välistä.
Kahdessa ajamassani Toyotan mallissa takavalot eivät syty vaikka valokatkaisin on auto asennossa, valot pitää kääntää on asentoon että takavalot syttyvät.
Tässä tapauksessa vika on mielestäni suurelta osin autossa, toki kuljettajan pitäisi tietää kuinka valot toimivat tai eivät toimi.
 
Kahdessa ajamassani Toyotan mallissa takavalot eivät syty vaikka valokatkaisin on auto asennossa, valot pitää kääntää on asentoon että takavalot syttyvät.
Tässä tapauksessa vika on mielestäni suurelta osin autossa, toki kuljettajan pitäisi tietää kuinka valot toimivat tai eivät toimi.
Syttyy ne, kun tarpeeksi pimeää tulee mikä sen asennon tarkoituskin on ja oletan, että nyt puhutaan uusista autoista ei mistään yli 10v vanhoista. Toimii täysin samoin, kuin muissakin autoissa. Osa maahantuojista on ruvennut ohjelmoimaan autoja niin, että takavalot palaa aina auton päällä ollessa mitä ne ei normaalisti tehtaalla tullessa tee enkä tiedä onko se edes kaikissa merkeissä mahdollista. Sen takia edelleenkin voi olla jotain eroja miksi jossain palaa kirkkaallakin takavalot auto-asennossa ja jossain ei.
 
Tehottomat autot ja kiihdytyksen pelkääminen motareille liittyessä, sekä uudelle tielle kääntymisen jälkeen vaikuttaa siltä, että kaasupolkimen sijainti vaihtunut varmaankin kun sitä ei löydy.

Mää liittymässä 70km/h letkaan joka kulkee 120km/h

Kaikki suoamem poliisit vahtaamaan ramppeja, sakkoa ja kortit pois pelkääjiltä, julkisilla voi kulkea mikäli ei onnistu muun liikenteen tahtiin kulku. :kahvi:
 
Ärsytti itseä auton valot kuskin ominaisuudessa kun vuokrasin Audi A3 pari kertaa reilun tuhannen kilometrin reissuille.

Vakkarin vipu siellä vilkkuvivun alapuolella ja ei ollut vain yksi tai kaksi kertaa kun välkytin vahingossa pitkiä, kun piti kytkeä vakkaria päälle/pois.

Audismin kirjolla oltiin jo, mutta varmaan kanssa-autoilijat osasi odottaakkin jotain tuollaista kun näkivät audin logon.
Joillekin tällaisetkin asiat on ongelma. Tuo on yksinkertaisesti ollut paras vakkarin toteutus, joka itselle on tullut vastaan. Rattien napitkaan ei sitä ohita. Enkä muista että koskaan olisi valot tuon takia välkkynyt. Sehän on ihan eri paikassa ja eri kokoinen. Ehkä korkeintaan haparoinut viiksen sijaintia, ennen kuin lihasmuisti aktivoitui.
 
Joillekin tällaisetkin asiat on ongelma. Tuo on yksinkertaisesti ollut paras vakkarin toteutus, joka itselle on tullut vastaan. Rattien napitkaan ei sitä ohita. Enkä muista että koskaan olisi valot tuon takia välkkynyt. Sehän on ihan eri paikassa ja eri kokoinen. Ehkä korkeintaan haparoinut viiksen sijaintia, ennen kuin lihasmuisti aktivoitui.
Itse arvostelisin yhdeksi huonoimmista. Kyllähän tuohonkin tottuisi lopulta, mutta ennen ei ole tullut vastaan vakkaria joka on toteuttu niin että voi vahingossa sekoittaa sen valoihin.
 
Itse arvostelisin yhdeksi huonoimmista. Kyllähän tuohonkin tottuisi lopulta, mutta ennen ei ole tullut vastaan vakkaria joka on toteuttu niin että voi vahingossa sekoittaa sen valoihin.
En liiemmin pitänyt minäkään tuosta toteutuksesta, kuten en vanhan Volvonkaan viiksipainikkeista. Uudemmissa on ollut rattipainikkeet ja ne ovat mainiot. Aina selkeästi näkyvillä ja sormien ulottuvilla, eivätkä sotkeudu muihin toimintoihin. Adaptiivisena niitä ei tarvitse säätää niitä kovinkaan usein, mutta silti.
 
Osa maahantuojista on ruvennut ohjelmoimaan autoja niin, että takavalot palaa aina auton päällä ollessa mitä ne ei normaalisti tehtaalla tullessa tee enkä tiedä onko se edes kaikissa merkeissä mahdollista. Sen takia edelleenkin voi olla jotain eroja miksi jossain palaa kirkkaallakin takavalot auto-asennossa ja jossain ei.
Joissakin tämä tehdään merkkiliikkeessäkin erillisellä rautapuolen korjaussarjalla, mistä päättelen ettei normaali toimintatapa ole ohjelmallisesti edes mahdollinen.
 
Joissakin tämä tehdään merkkiliikkeessäkin erillisellä rautapuolen korjaussarjalla, mistä päättelen ettei normaali toimintatapa ole ohjelmallisesti edes mahdollinen.
Kaverilla n.10 vuotta vanha Avensis karvalakkivarusteilla, tuossa ei ole hämärätunnistinta vaikka "automaattivalot" löytyy. Jos oikein muistan niin hämärätunnistin tulee muissa varustetasoissa vakiona mutta yllättäen Suomessa vähintään puolet on noita hinnat alkaen malleja.
 
Kaverilla n.10 vuotta vanha Avensis karvalakkivarusteilla, tuossa ei ole hämärätunnistinta vaikka "automaattivalot" löytyy. Jos oikein muistan niin hämärätunnistin tulee muissa varustetasoissa vakiona mutta yllättäen Suomessa vähintään puolet on noita hinnat alkaen malleja.
Tarkennettakoon vielä, että yllä mainittu takavalo-ongelman ratkaisuun tarvittu alkuperäislisävarusterelesarja siis koskee ainakin Kiaa, jossa on valaistusvoimakkuuden tunnistin ja muulta osin hyvin toimiva päivä/ajovaloautomatiikka. Ilmeisesti järjestelmä ei vaan yksinkertaisesti tunne tilannetta jossa takavalot haluttaisiin sytyttää muuten kuin etuvalojen kanssa("parkit" joko päälle tai pois). Toisin sanoen on kytketty ja/tai ohjelmoitu siten, että päivävalojen kanssa nyt vaan ei takalyhtyjä saa päälle vakioraudalla. Etuvalot siis tässä yksilössä, johon muutoksen lasipalatsista ostin, ovat samassa ledimodulissa kuin päivävalot, mutta ongelma käsittääkseni koskee myös eläkeläisvarustelutasoa, jossa on tavalliset pienet hehkulamput etuvaloina.

Ai niin, tämä alkaa karata aiheesta mutta melkein samasta teknisestä taustasta päästään takaisin siihen. Yhtenä syynä ärsyttäviin tienkäyttäjiin voi olla esimerkiksi vanhemmat Kiat, joissa kuulemma usein ajovalot kytkeytyvät liian myöhään illan hämärtyessä.
 
Pysähdytään seisomaan kumallisiin paikkoihin. Tässä pihalta lähtiessä edessä jäi auto seisomaan lyhyelle suht kapealla ajoväylälle tieltä pihalle. Katselin liikennettä ja pyöräilijöitä mutta ei, ohi ajettua jäi siihen vielä... Ja tässä tapauksessa pihaa on neliökaupalla eli mihin tahansa muualle olisi voinut jäädä seisomaan, mutta piti se kapein ja hankalin kohta valita...

Toinen oli erittäin myöhäisllä punaisilla tulevat. Tässä tapauksessa jopa kaksi hyvä että vieressä vasemalla kaistalla oleva ei kylkeen ajanut...
 
Ihmiset jotka siirtyvät moottoritieltä poistuvalle rampille työjärjestyksellä jarrua - loiva kaartaminen erkaantumiskaistan suuntaan - vilkku päälle. Näitä suorituksia katsellessa ei enää ihmetytä miten vaikkapa kolmostie saadaan jonoutumaan Kehä 3:n jälkeen pohjoisen suuntaan. Klaukkalan ramppi on niin pitkä, että siihen voi ajaa vaikka ylinopeutta, ja moottorijarrutuksella olet silti laillisessa nopeudessa kun saavutat 60km/h alueen sillan päällä. Mutta idiootit hidastavat ja jarruttelevat jo ennen erkaantumiskaistaa, joten siinähän sitten ruuhkaisena aikana saadaankin autot seisomaan Keimolaan saakka.
 
Näin pimeällä kyllä nämä päiväledisankarit on perseestä. Varsinkin jos on sumuista tai todella pimeää, sitä kuraista auton takapaksia ei oikeasti näe. Sitten siellä onkin se vakio Toyota tai Kia, joka vetää pilkkopimeällä pelkät etuledit päällä. Mitäs näille sitten tekee? Ei ne kuskit vaan tajua, ettei valoja ole päällä. Kuinka tyhmä pitää olla, että jos mittaristossa ei pala edes taustavalot, ei tajua ettei välttämättä ole muutenkaan normivalot päällä? Jessus kun ärsyttää.
Mittaristossa palaa taustavalot :facepalm:

Vilkuta valoja, sillä ne yleensä herää
 
Toimiihan ne valot, kun pitää sen kytkimen oikeassa asennossa. Ei ne pimeät autot ole missään auto-asennossa vaan joko ne valot on offilla tai pelkät parkit päällä jolloin takana on pimeätä. Autoissa mitään vikaa ole vaan vika löytyy sieltä ratin ja penkin välistä.
Huonoa suunnittelua. Vagilla takavalot palavat pimeällä valot off asennossakin.
 
Melkein taas kuolin. Auto oli odottamassa keskellä suojatietä risteyksessä, jossa olisi sekä tilaa suojatien jälkeen että näkyvyyttä suojatietä ennen. Eipä siinä mitään, lähdin kävellen kiertämään auton takaa. Juuri kun olen auton takana, kuski lähtee valuttelemaan autoaan takaperin päälleni. Voisko ne suojatiet jättää ihan kokonaan vapaaksi, kiitos. Tai edes opetella sen verran kytkimen käyttöä, ettei prosentin jyrkkyisessä mäessä valu metriä taaksepäin ennen kuin pääsee liikkeelle.
 
Melkein taas kuolin. Auto oli odottamassa keskellä suojatietä risteyksessä, jossa olisi sekä tilaa suojatien jälkeen että näkyvyyttä suojatietä ennen. Eipä siinä mitään, lähdin kävellen kiertämään auton takaa. Juuri kun olen auton takana, kuski lähtee valuttelemaan autoaan takaperin päälleni. Voisko ne suojatiet jättää ihan kokonaan vapaaksi, kiitos. Tai edes opetella sen verran kytkimen käyttöä, ettei prosentin jyrkkyisessä mäessä valu metriä taaksepäin ennen kuin pääsee liikkeelle.
Se on muuten jännä että sen jalankulkijan on pakko änkeä sinne auton taakse, paikkaan mistä hänet on vaikein nähdä.

Liikenteessä kun olen kävellen niin en ikinä mene käynnissä olevan auton taakse, ihan sen takia että kun kuski ei sitä jalankulkijaa näe ei hän tajua varoa ja tekee jotain typerää kuten juuri sanoit.
 
Se on muuten jännä että sen jalankulkijan on pakko änkeä sinne auton taakse, paikkaan mistä hänet on vaikein nähdä.

Liikenteessä kun olen kävellen niin en ikinä mene käynnissä olevan auton taakse, ihan sen takia että kun kuski ei sitä jalankulkijaa näe ei hän tajua varoa ja tekee jotain typerää kuten juuri sanoit.
Tuossa ei pitänyt olla muuta mahdollisuutta kuin mennä eteenpäin. Väärässä olin. En tuki autojen taakse jos näen kuskin olevan aikeissa pakitella.
 
Meet keulan eteen ja koputat vähintään 5 minuuttia konepeltiin tai kunnes saat nenäs poskelle. Mieluummin sitä antaa sen auton ensin mennä kuin lähtee puikkelehtimaan.
 
Jos olisin mennyt edestä, olisi joku taas kommentoinut että miksi pitää kävellä mielenosoituksellisesti eteen kun takaakin voi kiertää. Ensi kerralla avaan takaoven ja menen sieltä. :beye:
Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama vaikka makaat siinä auton katolla, pointti asiassa on että älä oleta että sut nähdään autosta ja vaikka kuinka olet asiassa oikeassa niin se ei lohduta haudassa.
 
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
 
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
Ajelit suoraan pointin ohi huomaamatta sitä. Kevyt liikenne on haavoittuvassa asemassa parin tonnin metalliohjuksiin nähden. Tietysti liikenteessä kulkee myös lapsia ja muita puolijärkisiä. Siksi ajoneuvoille on asetettu velvollisuus varoa ja väistää. Sujuvuutta voit miettiä ensi kerralla kun et pysähdy päästämään stopin takaa tulevaa rekkaa eteesi.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
Tällä asenteella kannattaisi käydä jossain liikennekulttuuriltaan vähemmän sivistyneessä paikassa, vaikkapa venäjällä pari viikkoa jalankulkijana. Että millasta se elämä on jos autot ei piittaa sinusta ollenkaan.
 
Ajoin pitkästä aikaa pimeällä. Hiton kirkkaita valoja nykyään joissain autoissa, melkein luulin että jengillä jäänyt pitkät päälle. Ilmeisesti näitä täysledejä? Toivottavasti valaisuteho on yhtä tehokas kuin häikäisy.
 
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
Ja henkilöautojen pitäisi aina väistää kuorma-autoja ja kaikkien pitäisi aina väistää tukkirekkoja ja...
:facepalm:
 
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
Kuvailit juuri raskaan raideliikenteen "väistämissäännöt".
 
Ajoin pitkästä aikaa pimeällä. Hiton kirkkaita valoja nykyään joissain autoissa, melkein luulin että jengillä jäänyt pitkät päälle. Ilmeisesti näitä täysledejä? Toivottavasti valaisuteho on yhtä tehokas kuin häikäisy.
Yleensä niillä on vaan pitkät tai etusumuvalot päällä, polttimot väärinpäin, laiton virityssarja tai paskaiset lamput. Nykyään ei piitata mistään.

Harvemmin syynä on päin näköä sellaisenaan osoittavat lähivalot. Niiden kulta-aika meni jo. Mersuissa toki näitä on paljon edelleen, Volvoissa jo vähemmän ja ne skeidat ovat paalissa.
 
Tällä asenteella kannattaisi käydä jossain liikennekulttuuriltaan vähemmän sivistyneessä paikassa, vaikkapa venäjällä pari viikkoa jalankulkijana. Että millasta se elämä on jos autot ei piittaa sinusta ollenkaan.
Ja tuolla asenteella kantsis miettiä onko worth tallustella ylimielisenä suojatielle ja vahingossa auto osuukin. Autoilijalle tulee joitain sakkoja, sinä et välttämättä ikinä enää kävele/pyöräile tai edes aja sitä autoa enää. Ehkä joo suojatiet on hyviä mutta vähän liikaa kevytliikenne menee väärällä asenteella sen yli. Samoin valo-ohjatut suojatiet, voin valehtelematta väittää että näkemistäni jalankulkijoista/pyöräilijöistä 90% menee punaisia päin kun "ei sieltä ketään tule niin voin mennä". Ja ihan kirkkaana päivänäkin näitä näkee joka päivä.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin pitkästä aikaa pimeällä. Hiton kirkkaita valoja nykyään joissain autoissa, melkein luulin että jengillä jäänyt pitkät päälle. Ilmeisesti näitä täysledejä? Toivottavasti valaisuteho on yhtä tehokas kuin häikäisy.

Itä-Suomessa osa ainakin korvaa palaneen polttimon sillä että lyödään kaikki tuikut päälle takasumaria myöten että nähdään pimeessä. Sitten on näitä jotka vaihtavat lyhyet valot vasta jossakin 30m päässä kohtaamisesta.
 
Ja tuolla asenteella kantsis miettiä onko worth tallustella ylimielisenä suojatielle ja vahingossa auto osuukin. Autoilijalle tulee joitain sakkoja, sinä et välttämättä ikinä enää kävele/pyöräile tai edes aja sitä autoa enää. Ehkä joo suojatiet on hyviä mutta vähän liikaa kevytliikenne menee väärällä asenteella sen yli. Samoin valo-ohjatut suojatiet, voin valehtelematta väittää että näkemistäni jalankulkijoista/pyöräilijöistä 90% menee punaisia päin kun "ei sieltä ketään tule niin voin mennä". Ja ihan kirkkaana päivänäkin näitä näkee joka päivä.
Vähän väärällä asenteella? Pitäisikö jalankulkijan odotella torvea soittaen ja jouluvaloihin kääriytyneenä, että joku auto tajuaa lähestyä suojatietä aikeenaan taata jalankulkijalle esteetön pääsy suojatien yli?
 
Yleensä niillä on vaan pitkät tai etusumuvalot päällä, polttimot väärinpäin, laiton virityssarja tai paskaiset lamput. Nykyään ei piitata mistään.

Harvemmin syynä on päin näköä sellaisenaan osoittavat lähivalot. Niiden kulta-aika meni jo. Mersuissa toki näitä on paljon edelleen, Volvoissa jo vähemmän ja ne skeidat ovat paalissa.
Onko joku muu pistänyt merkille Teslan lähivalojen ongelman?
Etenkin vastaantuleva Model 3 häikäisee todella paljon, näyttää että "hajavaloa" leviää ylös/suoraan eteenpäin. Katsoin myös että jonossa olevan Teslan valokuvio on oudon näköinen kun katsoo miltä edessä olevan auton perä näyttää, valoa on todella ylhäällä vaikka auto on n.1 metrin päässä?
Joku taisi mainita Teslan huonoista valoista? Ei ihme jos valoa ohjataan enemmän vastaantulijoiden silmiin kuin tiehen...
Nämä havainnot siis ilman omakohtaista kokemusta Teslasta.
Voi tietysti myös olla että meidän "kylällä" olevissa Tesloissa on valot suunnattu väärin...
 
Ja tuolla asenteella kantsis miettiä onko worth tallustella ylimielisenä suojatielle ja vahingossa auto osuukin. Autoilijalle tulee joitain sakkoja, sinä et välttämättä ikinä enää kävele/pyöräile tai edes aja sitä autoa enää. Ehkä joo suojatiet on hyviä mutta vähän liikaa kevytliikenne menee väärällä asenteella sen yli. Samoin valo-ohjatut suojatiet, voin valehtelematta väittää että näkemistäni jalankulkijoista/pyöräilijöistä 90% menee punaisia päin kun "ei sieltä ketään tule niin voin mennä". Ja ihan kirkkaana päivänäkin näitä näkee joka päivä.
Kyllä se asenneongelma Suomessa on jossain ihan muualla. Ja sitä tämäkin viesti hyvin alleviivaa. :kahvi:
 
Onko joku muu pistänyt merkille Teslan lähivalojen ongelman?
Etenkin vastaantuleva Model 3 häikäisee todella paljon, näyttää että "hajavaloa" leviää ylös/suoraan eteenpäin. Katsoin myös että jonossa olevan Teslan valokuvio on oudon näköinen kun katsoo miltä edessä olevan auton perä näyttää, valoa on todella ylhäällä vaikka auto on n.1 metrin päässä?
Joku taisi mainita Teslan huonoista valoista? Ei ihme jos valoa ohjataan enemmän vastaantulijoiden silmiin kuin tiehen...
Nämä havainnot siis ilman omakohtaista kokemusta Teslasta.
Voi tietysti myös olla että meidän "kylällä" olevissa Tesloissa on valot suunnattu väärin...
Näissä tuli kuulema valopäivitys tämän vuoden malliin joten en tiedä minkälainen valokuvio vanhoissa on mutta näissä on kuvio mallia _| terävä matalan ja korkean välillä. Voisiko siitä tulla tuo häikäisyefekti kun ei ole yhtään pyöristystä.
 
Kyllä minä kevyttä liikennettä väistän mutta näin yleisesti pointtini oli että kaikesta ei voi autoilijaa syyttää :)
No ei tietenkään kaikesta. Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa. Jäädään kauas siitä suojatien reunasta seisoskelemaan - pahimmat vielä katselee jonnekin taivaalle ilman aikomustakaan astua sinne. Ja tämä taas on pitkälti seurausta siitä, että on totuttu siihen ettei autot väistä.

En siis ymmärrä mihin perustuu tuo väite, että kevyt liikenne menee liikaa väärällä asenteella suojatielle kun arkihavainto on juuri päinvastainen.
 
No ei tietenkään kaikesta. Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa. Jäädään kauas siitä suojatien reunasta seisoskelemaan - pahimmat vielä katselee jonnekin taivaalle ilman aikomustakaan astua sinne. Ja tämä taas on pitkälti seurausta siitä, että on totuttu siihen ettei autot väistä.

En siis ymmärrä mihin perustuu tuo väite, että kevyt liikenne menee liikaa väärällä asenteella suojatielle kun arkihavainto on juuri päinvastainen.
Juuri tuosta syystä sinne ei pidä mennä vaan odottaa että auto menee ohi ja kun paikka tulee niin kävellä yli. Ainakin itse teen näin. Jos auto tulossa kovaa niin en ottaisi riskiä. Eriasia on jos auto selkeästi hidastaa ja aikoo päästää kävelijän/pyöräilijän
 
Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa.

Näitä on paljon jos ei suurin osa. Mutta niin on myös niitä, jotka harppovat suoraan suojatielle edes vilkaisematta sivuille. Jos kohdalle sattuu se kännykkää selaava kuski, puolisokea pappa tai rattijuoppo, niin seurauksena on jotain ikävää välillä luunmurtumat - kuolema. Itse olen mieluummin varovainen, mutta kukin tyylillään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 711
Viestejä
4 580 445
Jäsenet
75 498
Uusin jäsen
myrttinenm

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom