- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 864
Jenkeissähän tuo vetoketjusysteemi on varsin tavallinen siellä autoilleena, sanompahan vain näin omasta kokemuksesta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Älä unohda meitä loppuja jotka ei jaksa kuin skipata automaattisesti kaikki joissa lukee vetoketju koska yhtä vitun vetoketjua tappavan tasaisesti. Toimii, ei toimi, ei toimi suomessa, toimii suomessa, toimii muualla muttei muualla, toimii jos tekisi näin, ei toimisi jos tekisi noin....Ymmärsinkö nyt oikein, että osa väittelee vetoketjumallista yleisesti, osa siitä miksi se ei Suomessa tai annetuissa esimerkeissä toimi ja kolmas sakki vielä vänkää jostain eri kulmasta ja kaikki miettii, että miten vitussa nuo muut ei nyt tajua?
Suomalaiset ovat jonottajakansaa. Mutta onhan tuo pelkkää mulkkuutta ja itsekkyyttä jos vaikkapa motarilla on tietyömerkit ja varoitukset että kaista päättyy ja näkee että oikea kaista seisoo jo paikallaan ja lähdet tuossa tilanteessa vielä puskemaan sitä tyhjää vasenta kaistaa jonon ohi kohti kärkeä. Ei ainakaan heru mitään myötätuntoa antaa vetoketjua moiselle.
Näitä näki esimerkiksi usein viime kesänä kun motaria Turusta Raisioon rempattiin.
Itse ajelen tyhjän kaistan suurin piirtein päähän asti, laitan vilkun päälle ja liityn sieltä heti kun tilaa löytyy.
Ajansäästön lisäksi sydäntä lämmittää se, kun tietää että siellä hitaasti eteenpäin nytkyvässä jonossa on sata kiukkuista tuulipukua jotka hampaat narskuen sylkevät kirosanoja allekirjoittaneen loppuunpoljetun paskakasan liittyessä letkan eteen.
No nyt alkaa olemaan aika paksua soopaa.
Helppohan se on analysoida näitä videoita ja miettiä miten olisi parhaiten tilanteesta selvitty, kun ne on katsonut suurennuslasin kanssa 10 otteeseen freimi kerrallaan. Usein vaan tuntuu unohtuvan, että sitä samaa mahdollisuutta ei ole ratissa itse tilanteessa. Reaktioaikoihin menee helposti sekunti. Ennen kaistanvaihto pitää tarkistaa peilit ja kuollut kulma.
Aloin vaihtamaan kaistaa, koska mun eteen liittyi motarilla auto about 50km/h mua hitaammalla vauhdilla. Lähdin ohittamaan, en antamaan tilaa liittyjille. Valkoinen auto lähtee liittymään ennen kuin minä vaihdan kaistaa. Mistä mä olisin tähän kaistaanvaihtoon ryhtyessä tiennyt, että tämä liittyjä hyppääkin suoraan vasemmalle kaistalle?
En edes töötäännyt tai mennyt puskuriin hiillostamaan, joten aika vääristynyt käsitys liikenteestä saa olla, että tästä tilanteesta leipoo musta kouluttajaa ja syyllistä. Tai että edes kysyy miksen vaan jatkanut suoraan oikealta ohi. 10 metriä edessä olevan takanako se päätös vaihtaa kaistaa vasta tehdään, siihen asti odotellaan josko se edessä oleva vaikka itse lähtisikin siitä pois?
Ja huom, video on kuvattu kesärajoituksien aikaan
Jos nyt kuitenkaan ei ruvettaisi kaistoilla seilaavaksi nopeuttaan pumppaavaksi idiootiksi vain sen takia, että joku toinenkaan ei osaa ajaa.reagoidaan ihan vain varmuuden vuoksi vasen ajokaista valitsemalla ja keskitytään varautumaan mahdolliseen valkoisen auton kaltaiseen idioottiin / idiootteihin ja näiden stunttitemppuihin esimerkiksi nopeuseroa tasaamalla, aavistuksen omaa nopeuttaan tiputtamalla (esim. vakkarin poistipautus jarrua hipaisemalla).
Nämä sun esimerkit ovat tasan samasta asiasta molemmat Molempien kaistojen aktiivinen käyttö parantaa tutkitusti turvallisuutta ja on tehokkaampaa. Se, että sä keksit jonkun kuvitteellisen "pätkän", jossa näin ei oli jonkun fiktiivisen "aktiivisuuden" varjolla, ei muuta todellisuutta.Se mitä kritisointiin oli oli tilanne jossa jononpätkä oikealla kaistalla, samaan suuntaa menevä pätkä vasenta kaistaa joka päättyy, joidenkin mielestä on tehokasta ohittaa jono vasenta kaistaa pitkin ja palata väistämis velvollisena oikealla kaistalle edemmsä.
- Ei teho, turvallisuu, energia hyötyjä, vaan päinvastoin touhu hidastuu.
Tilanne missä kaksikaistaa suuntaa, kummatkin aktiivisesti käytössä, liittytään ja poistutaan, ristetyksiä jne. kaksi kaistaa varmaan kaikkien mielestä tehokasta ja jos ne kaista yhtyy, niin vetoketju tehokkain tapa yhdistää. (jos ei jotain poikkeavaa syytä). Toinen esimerkki yksittäiset kaista joihin ajoneuvovirta tulee eri suunnista, "henkisesti" tasa-arvoisia, niin vetoketju varmaan monesti hyvä valinta, tarvii liikennemerkin, koska niidä dynaamisia oikealta tulevia ajaa koska oikeus, joista puoelet vielä edellä ajavan kontissa.
Vähän näyttää videon perusteella siltä, että nopeusmittarinsa mukaan 130km/h ajava autoilija ei kiinnitä mitään huomiota moottoritielle liittyvään ramppiin, josta on tulossa raskas ajoneuvo sekä sen takana nippu arvatenkin raskaan ajoneuvon hitaaseen kiihtymiseen turhautuneita tahvoja.
Nyt videolla jatketaan oikean kaistan ajamista kunnes ihan helvetin myöhään havahdutaan yllä mainitsemaani tilanteeseen ja tajutaan ottaa vasen kaista. JooJoo, laki sitä ja tieliikennasetus tätä, usein vain lait ja asetukset < tieliikenteen yleinen sujuvuus.
Eivät ole sama-asia, vaan ihan todellisuutta. Tuollaisia käytännön paikkoja on, tyypillinen esimerkki on selalinen missä risteyksen jälkeen on johonkin suuntaa kaksi samansuuntaista kaistaa, ja tietyistä suunnista tultaessa ei ole kuin haittaa jos osa autosita valitsee vasemman kaistan vain sen takia että palataan takaisin oikealle kaistalle.Nämä sun esimerkit ovat tasan samasta asiasta molemmat Molempien kaistojen aktiivinen käyttö parantaa tutkitusti turvallisuutta ja on tehokkaampaa. Se, että sä keksit jonkun kuvitteellisen "pätkän", jossa näin ei oli jonkun fiktiivisen "aktiivisuuden" varjolla, ei muuta todellisuutta.
Muuttuu heti vaikeammaksi kun yksi käyttää vilkkuja itse keksimillään säännöillä eikä ennakoitavasti sääntöjen mukaan.Tulen liikenneympyrää kohti, laitan vilkun jo ennen ympyrää oikealle koska siellä on kaksi autoa tulossa ympyrään ja olen itse sinne oikealle heti poistumassa joten kun näytän vilkkua ajoissa niin kenenkään ei tarvitse pysähtyä, teoriassa. No ensimmäinen auto oikealta pysähtyy silti ja kun käännyn sinne oikealle niin kuulen kun se toisena oleva painaa torvea kun hänen edessä oleva ei tajua liikkua
Ymmärtäisin neljän ruuhkassa varovaisuuden, mutta ympyrässä ei ollut kuin me kolme autoa, ei edes jalankulkijoita niin miten helvetin vaikeaa se liikenteen lukeminen on?
Kai sä ymmärrät, että nuo kaistanpätkät on sinne lisätty liikenteen sujuvoittamiseksi, että maksimit pääsee valoista läpi? Peruspaikka, jossa vetoketjusta on iso apu.Eivät ole sama-asia, vaan ihan todellisuutta. Tuollaisia käytännön paikkoja on, tyypillinen esimerkki on selalinen missä risteyksen jälkeen on johonkin suuntaa kaksi samansuuntaista kaistaa, ja tietyistä suunnista tultaessa ei ole kuin haittaa jos osa autosita valitsee vasemman kaistan vain sen takia että palataan takaisin oikealle kaistalle.
Muuttuu heti vaikeammaksi kun yksi käyttää vilkkuja itse keksimillään säännöillä eikä ennakoitavasti sääntöjen mukaan.
En edelleenkään puhuttu sellaisesista tilanteesta.Kai sä ymmärrät, että nuo kaistanpätkät on sinne lisätty liikenteen sujuvoittamiseksi, että maksimit pääsee valoista läpi? Peruspaikka, jossa vetoketjusta on iso apu.
Jos oli purku käynnissä niin olisiko tuo keskellä tietä pitänyt purkaa? Tai mitä jos havaitsivat kuorman epävakauden/kiinnitysten pettävän ja vetivät sivuun? Juu ehdottomasti on rikottu sääntöjä tuossa että ei ole vahditty/eristetty ympäristöä ja onnettomuus on turha ja syy tälle pitää saada selville ja jos kyseessä oli huolimattomuus/välinpitämättömyys niin vastuuseen.Vanerikuorma kaatui 11-vuotiaan tytön päälle – turmapaikalla itkettiin Pukinmäessä
Onnettomuuspaikalle tuotiin illalla kynttilöitä.www.iltalehti.fi
"Lavakuorma-auto oli Iltalehden tietojen mukaan pysäköitynä kevyen liikenteen väylälle, kun onnettomuus oli tapahtunut."
Voi vittu että tällaiset pistää vituttamaan. Mitä helvettiä tuollainen lavakuorma-auton paska tekee kevyen liikenteen väylällä.
Pysäköinnyt, kuorma kaatunut. Ei kuullostaa ihan tyypillisesti tilanteellta, jotain tavallisesta poikkeavaa tapauksessa, vaikea siis uskoa että kuorma kaatuu sen takia että pysäköity kyvyneliikenteen väylälle.Vanerikuorma kaatui 11-vuotiaan tytön päälle – turmapaikalla itkettiin Pukinmäessä
Onnettomuuspaikalle tuotiin illalla kynttilöitä.www.iltalehti.fi
"Lavakuorma-auto oli Iltalehden tietojen mukaan pysäköitynä kevyen liikenteen väylälle, kun onnettomuus oli tapahtunut."
Voi vittu että tällaiset pistää vituttamaan. Mitä helvettiä tuollainen lavakuorma-auton paska tekee kevyen liikenteen väylällä.
Niin no jos on kevli vuokrattu työmaaksi niin sitten siinä pitää olla asianmukaiset kiertotiet turvaetäisyyksineen. Ihan selvää, että kyseessä on törkeä välinpitämättömyys.Jos oli purku käynnissä niin olisiko tuo keskellä tietä pitänyt purkaa? Tai mitä jos havaitsivat kuorman epävakauden/kiinnitysten pettävän ja vetivät sivuun? Juu ehdottomasti on rikottu sääntöjä tuossa että ei ole vahditty/eristetty ympäristöä ja onnettomuus on turha ja syy tälle pitää saada selville ja jos kyseessä oli huolimattomuus/välinpitämättömyys niin vastuuseen.
Kyseessä on nimenomaan ns pääväylä suoraan Kehä1 liittymän ja ympyrän välissä joten pysähtyminen ei tule kyseeseen. Outo paikka tosin purkaa kuormaa koska tuossa ei muistaakseni/mielestäni ole oikein paikkaa mihin voisi vaneria tarvita.Tieliikennelain mukaan jos tiellä on pysähtymiskielto, niin silloin kevyen liikenteen väylä on oikea paikka kuormauksen ajaksi. Jos ei ole pysähtymiskieltoa, niin silloin se pitäisi tehdä ajoradalla. Tätä ei toki voi aina noudattaa täysin, mikäli kuormaus syystä tai toisesta vaatii lähemmäksi rakennusta menemistä.
Vastuuta toki aina kuormaajalla.
Jos tulee joku ongelma ajoneuvon kanssa, niin kyllähän se silloin pysähtyy siihen missä se on. Ei tuossa street view:n perusteella ainakaan mitään kovin pakottavaa pysähtymiskieltoa ole, kaksi kaistaakin, joten tilaa on. Iso reikä päässä jos ensimmäinen ajatus on kurvata kevlilleKyseessä on nimenomaan ns pääväylä suoraan Kehä1 liittymän ja ympyrän välissä joten pysähtyminen ei tule kyseeseen.
No nyt sun maalitolpat kyllä siirty jo niin paljon, että ehkä sun olis syytä tarkastaa mistä keskusteltiin. Mut sinällään ihan sama minkä ihmeellisen skenaarion/tilanteen olet saanut päässäsi rakennettua. Kuten jo ihan alussa totesin, vetoketjuperiaate auttaa paikassa kuin paikassa.En edelleenkään puhuttu sellaisesista tilanteesta.
Mitä siellä tapahtui.Iso reikä päässä jos ensimmäinen ajatus on kurvata kevlille
Ei pitäisi tulla.Jos mennään ihan arvalle, niin kyllä varmaa voi kuvitella tilanteita missä tulee tuollainen ajatus.
Niin no.Ei pitäisi tulla.
Tuossa on käytännössä ympyrän väli ja kehä1 liittymän väli vain yksi väylä, ei välejä risteyksissä, näkyvyys molempiin suuntiin hyvä. Ne pyöräilijät tai muut kulkijat jotka tulevat ympyrään muualta joutunevat hidastamaan muutenkin tuohon joten näkyvyys on yleisesti ottaen mielestäni hyvä. Jotain outoa tuossa tapauksessa kyllä on.Niin no.
Jos jätetään mielestä pois uutisoitu onnettomuus , varsinkaan kun ei ole kerrottu mikä kaatu, miksi oli tuolla jne.
Niin ehkä helpompi kuvitella tilanteita milloin ajatus syntyy.
Jos ajat, autoa, pyörää, mopoa, kuorma-autoa jne, niin kevyenliikenteen väylälle, tyhjälle varoen ajamista ei pidetä erityisen vaarallisena, liikkuuhan kevyenliikenteen väylällä monenkänöistä laillisesti ajoneuvoa joista huomattavasti enemmän vaaraa.
Hyvä näkyvyys on toki tärkeää, ja jos näkyvyys ei ole hyvä, niin muistettava että mistä suunnasta tahansa voi ilmestyä kulkia.
Toki musitettava että siellä voi liikku sokeita, varsinkin jos on jokin kuormauto niin voi olla ulokkeita jotka voi satuttaa jos sellaista päin kävelee.
Väärin.Palaan kuitekin tuohon onnettomuuteen ja arvailen, nettikuvien perusteella onnettomuudessa ei se juttu taida olla se että oli pysähtynyt kevyenliikenteen väylälle, vaan se että sitä tavaraa tippu uhrin päälle.
Oliskohan lähtenyt K-raudasta kuorman kanssa ja huomannut paskan sidonnan ja lähtenyt korjaamaan ja tadaa.Väärin.
"Ennen onnettomuutta kuljettaja oli poliisin mukaan pysähtynyt Pukinmäenkaaren varteen ja tehnyt korjaustoimia. Suurin osa kuormana olleista levypainoista oli kuitenkin pudonnut auton sivulle ojaan.
– Kuljettaja soitti avuksi työkaverinsa. Menehtynyt henkilö löytyi, kun kuljettaja ja avuksi tullut kollega siirsivät pudonnutta kuormaa, kommentoi tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jouni Jokinen poliisin tiedotteessa."
Eli, ajettu kevlille. Yritetty säätää jotain kun samaan aikaan uhri lähtenyt kiertämään väylän tukkinutta autoa pientareen/ojan kautta ja saanut lastin päälleen. Kuljettaja ei tätä edes huomannut kuin vasta kun pudonnutta kuormaa alettiin kerätä pois.
Voi saatanan saatana. Liikennekulttuurissa on jotain ihan perkeleen pahasti pielessä jos on ihan ok että tällaista kuorman korjausta mennään tekemään kevyen liikenteen väylälle.
Näin Pukinmäen turma tapahtui: Kuorma-auton lastin korjaus meni karmeasti pieleen – 11-vuotias uhri löytyi vasta myöhemmin
Pukinmäen turmassa menehtyi 11-vuotias tyttö.www.mtvuutiset.fi
Voi saatanan saatana. Liikennekulttuurissa on jotain perkeleen pahasti pielessä jos on ihan ok että tällaista kuorman korjausta mennään tekemään kevyen liikenteen väylälle.
Mikä kommentissani meni väärin ? En tiennyt tuota kuvausta, mutta sopii arvaukseen.Väärin.
"Ennen onnettomuutta kuljettaja oli poliisin mukaan pysähtynyt Pukinmäenkaaren varteen ja tehnyt korjaustoimia. Suurin osa kuormana olleista levypainoista oli kuitenkin pudonnut auton sivulle ojaan.
– Kuljettaja soitti avuksi työkaverinsa. Menehtynyt henkilö löytyi, kun kuljettaja ja avuksi tullut kollega siirsivät pudonnutta kuormaa, kommentoi tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jouni Jokinen poliisin tiedotteessa."
Eli, ajettu kevlille. Yritetty säätää jotain kun samaan aikaan uhri lähtenyt kiertämään väylän tukkinutta autoa pientareen/ojan kautta ja saanut lastin päälleen. Kuljettaja ei tätä edes huomannut kuin vasta kun pudonnutta kuormaa alettiin kerätä pois.
Voi saatanan saatana. Liikennekulttuurissa on jotain perkeleen pahasti pielessä jos on ihan ok että tällaista kuorman korjausta mennään tekemään kevyen liikenteen väylälle.
Ei tämä ole mitään jälkikäteen viisastelua ja jossittelua kun tällainen tapaus on koko ajan vain odottanut tapahtumistaan. Jos edes vähän liikkuu tuolla ulkona niin näitä kevleille pysähtyneitä kuorma-autoja yms. näkee ihan jatkuvasti paikoissa joissa mitään syytä siihen ei ole.Niinno, jälkikäteen on aina helvetin helppo viisastella ja jossitella.
Niin, olisihan se kuorma voinut siitä ajoradaltakin jokun jalankulkijan niskaan tulla. Mutta toisaalta jos tuo olisi seissyt ajoradalla, tuskin sitä kukaan olisi kylkeä hipoen lähtenyt ohittamaan kun käytössä olisi ollut koko leveä KVL.Sinne tiensivuun pysähtyminen tuossa kai pienin virhe ja sen tekemättä jättäminen ei ehkä olisi onettomuutta estänyt. (joo jos ei mietitä sattumaa)
Uutisen tapaus on toki pitkän ketjun summa, jos yksikin juttu olisi toisin, niin ei ehkä mitään uutista.Niin, olisihan se kuorma voinut siitä ajoradaltakin jokun jalankulkijan niskaan tulla. Mutta toisaalta jos tuo olisi seissyt ajoradalla, tuskin sitä kukaan olisi kylkeä hipoen lähtenyt ohittamaan kun käytössä olisi ollut koko leveä KVL.
Ei tämä ole mitään jälkikäteen viisastelua ja jossittelua kun tällainen tapaus on koko ajan vain odottanut tapahtumistaan. Jos edes vähän liikkuu tuolla ulkona niin näitä kevleille pysähtyneitä kuorma-autoja yms. näkee ihan jatkuvasti paikoissa joissa mitään syytä siihen ei ole.
Ongelma on siinä, että tästä on tullut maan tapa. Omituinen kulttuuri jossa ei yhtään mietitä mitä seurauksia tällä toiminnalla voi mahdollisesti olla.
Niin, olisihan se kuorma voinut siitä ajoradaltakin jokun jalankulkijan niskaan tulla. Mutta toisaalta jos tuo olisi seissyt ajoradalla, tuskin sitä kukaan olisi kylkeä hipoen lähtenyt ohittamaan kun käytössä olisi ollut koko leveä KVL.
Hyvin sanottu. Näissä tilanteissa on hyvä pitää mielessä skenaario, että sanoisi ääneen kommenttinsa osallisten / omaisten ollessa paikalla. Jos tulee olo ettei pitäisi ihan noin sanoa, ehkä sitten ei pitäisi.Mutta tässä jutussa uhrina lapsi, niin pientä hienotunteisuutta, osalliselle ja läheisille voi olla kovapaikka.
"Paskaa tuuria" on aikamoista vähättelyä kun selvästi lakia on rikottu mm. mitä tulee kuormaamiseen sekä ajoneuvon paikkaan liikenteessä.Kyllä tässä nyt näillä tiedoilla oli vaan melkoisen paskaa tuuria kierrossa ja vähän voittavia siirtoja. Paitsi tietysti jos täydellinen ja virheetön.
Olisko se sitten ollut parempi jos toi olis pysähtynyt ajokaistalle? Vai sitten jatkanut ajamista ja kuorma purkautunut vauhdissa?"Paskaa tuuria" on aikamoista vähättelyä kun selvästi lakia on rikottu mm. mitä tulee kuormaamiseen sekä ajoneuvon paikkaan liikenteessä.
Tämä on todella yleinen asennevamma. Kelville voi vetää auton vaikka poikittain ja pakottaa kevyen liikenteen kiertämään vilkkaasti liikennöidyn ajoradan puolelta, kunhan ei vaan hidasta tippaakaan autoliikennettä. Laki nyt kuitenkin lähtee siitä, että kelville pysäyttäminen on viimeinen vaihtoehto.Ite kyllä varmasti mieluummin ajaisin tohon kevlille kuin jäisin tukkimaan tuon ympyrän yhden liittymän ja kuuntelemaan mahdollista torvikonserttia oli se sitten miten laitonta tahansa jos autoon tulee joku vika. Kai mulla on sitten päässä ihan hemmetin iso reikä jos mietin että siitä olis vähemmän haittaa muille...
Kyllä. Eikö se nyt tullut jo aika selväksi.Olisko se sitten ollut parempi jos toi olis pysähtynyt ajokaistalle?
Kyllä. Eikö se nyt tullut jo aika selväksi.
Voi varmaan kiertää sieltä pientareen puoleltakin...Tämä on todella yleinen asennevamma. Kelville voi vetää auton vaikka poikittain ja pakottaa kevyen liikenteen kiertämään vilkkaasti liikennöidyn ajoradan puolelta, kunhan ei vaan hidasta tippaakaan autoliikennettä. Laki nyt kuitenkin lähtee siitä, että kelville pysäyttäminen on viimeinen vaihtoehto.