Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ite kyllä varmasti mieluummin ajaisin tohon kevlille kuin jäisin tukkimaan tuon ympyrän yhden liittymän ja kuuntelemaan mahdollista torvikonserttia oli se sitten miten laitonta tahansa jos autoon tulee joku vika. :rolleyes: Kai mulla on sitten päässä ihan hemmetin iso reikä jos mietin että siitä olis vähemmän haittaa muille...
 
Ei pitäisi tulla.
Niin no.
Jos jätetään mielestä pois uutisoitu onnettomuus , varsinkaan kun ei ole kerrottu miksi kaatu, miksi oli tuolla jne.

Niin ehkä helpompi kuvitella tilanteita milloin ajatus syntyy.

Jos ajat, autoa, pyörää, mopoa, kuorma-autoa jne, niin kevyenliikenteen väylälle, tyhjälle varoen ajamista ei pidetä erityisen vaarallisena, liikkuuhan kevyenliikenteen väylällä laillisesti monennäköistä ajoneuvoa joista huomattavasti enemmän vaaraa.

Hyvä näkyvyys on toki tärkeää, ja jos näkyvyys ei ole hyvä, niin muistettava että mistä suunnasta tahansa voi ilmestyä kulkia.

Toki musitettava että siellä voi liikku sokeita, varsinkin jos on jokin kuormauto niin voi olla ulokkeita jotka voi satuttaa jos sellaista päin kävelee.

Edit:
Palaan kuitekin tuohon onnettomuuteen ja arvailen, nettikuvien perusteella onnettomuudessa ei se juttu taida olla se että oli pysähtynyt kevyenliikenteen väylälle, vaan se että sitä tavaraa tippu uhrin päälle.

Taitaa olla niitä juttuja jotka saivat alun yhdestä virheestä, jota seurasi toinen jne.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no.
Jos jätetään mielestä pois uutisoitu onnettomuus , varsinkaan kun ei ole kerrottu mikä kaatu, miksi oli tuolla jne.

Niin ehkä helpompi kuvitella tilanteita milloin ajatus syntyy.

Jos ajat, autoa, pyörää, mopoa, kuorma-autoa jne, niin kevyenliikenteen väylälle, tyhjälle varoen ajamista ei pidetä erityisen vaarallisena, liikkuuhan kevyenliikenteen väylällä monenkänöistä laillisesti ajoneuvoa joista huomattavasti enemmän vaaraa.

Hyvä näkyvyys on toki tärkeää, ja jos näkyvyys ei ole hyvä, niin muistettava että mistä suunnasta tahansa voi ilmestyä kulkia.

Toki musitettava että siellä voi liikku sokeita, varsinkin jos on jokin kuormauto niin voi olla ulokkeita jotka voi satuttaa jos sellaista päin kävelee.
Tuossa on käytännössä ympyrän väli ja kehä1 liittymän väli vain yksi väylä, ei välejä risteyksissä, näkyvyys molempiin suuntiin hyvä. Ne pyöräilijät tai muut kulkijat jotka tulevat ympyrään muualta joutunevat hidastamaan muutenkin tuohon joten näkyvyys on yleisesti ottaen mielestäni hyvä. Jotain outoa tuossa tapauksessa kyllä on.
 
Palaan kuitekin tuohon onnettomuuteen ja arvailen, nettikuvien perusteella onnettomuudessa ei se juttu taida olla se että oli pysähtynyt kevyenliikenteen väylälle, vaan se että sitä tavaraa tippu uhrin päälle.
Väärin.

"Ennen onnettomuutta kuljettaja oli poliisin mukaan pysähtynyt Pukinmäenkaaren varteen ja tehnyt korjaustoimia. Suurin osa kuormana olleista levypainoista oli kuitenkin pudonnut auton sivulle ojaan.
– Kuljettaja soitti avuksi työkaverinsa. Menehtynyt henkilö löytyi, kun kuljettaja ja avuksi tullut kollega siirsivät pudonnutta kuormaa, kommentoi tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jouni Jokinen poliisin tiedotteessa."

Eli, ajettu kevlille. Yritetty säätää jotain kun samaan aikaan uhri lähtenyt kiertämään väylän tukkinutta autoa pientareen/ojan kautta ja saanut lastin päälleen. Kuljettaja ei tätä edes huomannut kuin vasta kun pudonnutta kuormaa alettiin kerätä pois.

Voi saatanan saatana. :mad: Liikennekulttuurissa on jotain perkeleen pahasti pielessä jos on ihan ok että tällaista kuorman korjausta mennään tekemään kevyen liikenteen väylälle.

 
Väärin.

"Ennen onnettomuutta kuljettaja oli poliisin mukaan pysähtynyt Pukinmäenkaaren varteen ja tehnyt korjaustoimia. Suurin osa kuormana olleista levypainoista oli kuitenkin pudonnut auton sivulle ojaan.
– Kuljettaja soitti avuksi työkaverinsa. Menehtynyt henkilö löytyi, kun kuljettaja ja avuksi tullut kollega siirsivät pudonnutta kuormaa, kommentoi tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jouni Jokinen poliisin tiedotteessa."

Eli, ajettu kevlille. Yritetty säätää jotain kun samaan aikaan uhri lähtenyt kiertämään väylän tukkinutta autoa pientareen/ojan kautta ja saanut lastin päälleen. Kuljettaja ei tätä edes huomannut kuin vasta kun pudonnutta kuormaa alettiin kerätä pois.

Voi saatanan saatana. :mad: Liikennekulttuurissa on jotain ihan perkeleen pahasti pielessä jos on ihan ok että tällaista kuorman korjausta mennään tekemään kevyen liikenteen väylälle.

Oliskohan lähtenyt K-raudasta kuorman kanssa ja huomannut paskan sidonnan ja lähtenyt korjaamaan ja tadaa.
 
Voi saatanan saatana. :mad: Liikennekulttuurissa on jotain perkeleen pahasti pielessä jos on ihan ok että tällaista kuorman korjausta mennään tekemään kevyen liikenteen väylälle.

Niinno, jälkikäteen on aina helvetin helppo viisastella ja jossitella.

Olisiko se sitten ollut jotenkin parempi, jos kuski olisi jatkanut ajelemista täydellistä pysähtymispaikkaa etsien, ja ne vanerit olisivat sitten tien päällä aiheuttaneet jonkun onnettomuuden? Kyllähän siellä varmasti on virheitä tehty, lähtien aina siitä oliko lasti ylipäätään asianmukaisesti kiinnitetty ja kuka sen kiinnityksen oli tehnyt jne. Mutta eipä sekään mahdotonta ole, että siellä on vaan joku liina pettänyt tms., jolloin toki voidaan taas jossitella lisää oliko liinojen kunnosta huolehdittu asianmukaisesti ja jos kyllä, niin sitten voidaan jossitella taasen sitä oliko liinoissa jo tehtaalta lähtiessä joku valmistusvirhe, joka olisi pitänyt jäädä QC:n haaviin jne.

Tai sitten voidaan vaan hyväksyä se, että joskus vaan tapahtuu friikkejä onnettomuuksia joilla ankeita ja paskoja seuraamuksia. Lisäksi voitaisiin laittaa kaikkien alakoulujen pakolliseen oppimäärään muutama tunti Liveleakkia, jotta lapset oppivat asianmukaisesti varomaan kaikenlaisia tehdaskoneita, ajoneuvoja ja korkeiden rakennusten vierellä kulkevia kävelyteitä (varsinkin Kiinassa tai Venäjällä).
 
Viimeksi muokattu:
Väärin.

"Ennen onnettomuutta kuljettaja oli poliisin mukaan pysähtynyt Pukinmäenkaaren varteen ja tehnyt korjaustoimia. Suurin osa kuormana olleista levypainoista oli kuitenkin pudonnut auton sivulle ojaan.
– Kuljettaja soitti avuksi työkaverinsa. Menehtynyt henkilö löytyi, kun kuljettaja ja avuksi tullut kollega siirsivät pudonnutta kuormaa, kommentoi tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jouni Jokinen poliisin tiedotteessa."

Eli, ajettu kevlille. Yritetty säätää jotain kun samaan aikaan uhri lähtenyt kiertämään väylän tukkinutta autoa pientareen/ojan kautta ja saanut lastin päälleen. Kuljettaja ei tätä edes huomannut kuin vasta kun pudonnutta kuormaa alettiin kerätä pois.

Voi saatanan saatana. :mad: Liikennekulttuurissa on jotain perkeleen pahasti pielessä jos on ihan ok että tällaista kuorman korjausta mennään tekemään kevyen liikenteen väylälle.
Mikä kommentissani meni väärin ? En tiennyt tuota kuvausta, mutta sopii arvaukseen.

Jos nyt kuvitellaan toisenlainen tilanne, epäonnistunut kuorman sitominen, ympyräästä ajetaan siihen nähden reippaasti, havaitaan ongelmia kuormassa, tehdään nopea turvallisen näköinen päätös siirtyä tien sivuun,
Lähdetään korjaamaan kuormaa, epäonnisesti ojan reunalla kuorman tippuessa onkin uhri.

Sinne tiensivuun pysähtyminen tuossa kai pienin virhe ja sen tekemättä jättäminen ei ehkä olisi onettomuutta estänyt. (joo jos ei mietitä sattumaa)

Jos jätetään nuo tilannetta edeltävä jutut huomiotta, niin se kuorman leviäminen ojanpenkalla ja se että siinä vaaranpaikkaan pääsi nuorihenkilö. Toki mahdolliset syyt miksi kuormaa jouduttiin korjaamaan on niitä mahdolisia edeltäviä virheitä, joiden tapahtumatta jääminen ei olisi aiheuttanut koko tapahtumaa.

Jälkeenpäin voi toki sanoa että korjaamisen sisjaan olisi pitänyt jäädä valvomaan ettei kukaan varaanpaikkaan pääse ja odottaa apuvoimia. Mutta on ihan infimillistä että ihminen yrittää korjata ongelmaa.
 
6df958b7a831f6e9f1f7aa9373fc1896.jpg.webp

Tossa IS:n sivuilta kuva kuorma-autosta. Aikamoinen heinäkuorma.
 
Niinno, jälkikäteen on aina helvetin helppo viisastella ja jossitella.
Ei tämä ole mitään jälkikäteen viisastelua ja jossittelua kun tällainen tapaus on koko ajan vain odottanut tapahtumistaan. Jos edes vähän liikkuu tuolla ulkona niin näitä kevleille pysähtyneitä kuorma-autoja yms. näkee ihan jatkuvasti paikoissa joissa mitään syytä siihen ei ole.

Ongelma on siinä, että tästä on tullut maan tapa. Omituinen kulttuuri jossa ei yhtään mietitä mitä seurauksia tällä toiminnalla voi mahdollisesti olla.
Sinne tiensivuun pysähtyminen tuossa kai pienin virhe ja sen tekemättä jättäminen ei ehkä olisi onettomuutta estänyt. (joo jos ei mietitä sattumaa)
Niin, olisihan se kuorma voinut siitä ajoradaltakin jokun jalankulkijan niskaan tulla. Mutta toisaalta jos tuo olisi seissyt ajoradalla, tuskin sitä kukaan olisi kylkeä hipoen lähtenyt ohittamaan kun käytössä olisi ollut koko leveä KVL.
 
Niin, olisihan se kuorma voinut siitä ajoradaltakin jokun jalankulkijan niskaan tulla. Mutta toisaalta jos tuo olisi seissyt ajoradalla, tuskin sitä kukaan olisi kylkeä hipoen lähtenyt ohittamaan kun käytössä olisi ollut koko leveä KVL.
Uutisen tapaus on toki pitkän ketjun summa, jos yksikin juttu olisi toisin, niin ei ehkä mitään uutista.

Kuvitteellisessa tarinassa ajoradalla seisova kuorma-auto ei olisi tukkinut kevyenliikenteen väylää, en keksi miten se olisi sitä vaaraa vähentänyt ettei joku kulkisi ohi, silloinhan siinä ei olisi mitään esteenä, joten ohikulkijat ei ehkä tiedoistaisi vaaraa.

Tutkinnan seurauksena varmaan jotain suosituksia ja en yllättyisi jos ajoneuvoihin ehdotetaan jotain aitoja, tolppia, siimoja, millä voi rajata vaarallisen alueen. Lippu/huomisiima ei välttämättä huono/ iso ongelma, mutta ne tarvi sitten jotkin tolpat mihin ne kiinnitetään. Toki tunnettua jos tahtoa on niin jotkin nauhat ei estä menoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tämä ole mitään jälkikäteen viisastelua ja jossittelua kun tällainen tapaus on koko ajan vain odottanut tapahtumistaan. Jos edes vähän liikkuu tuolla ulkona niin näitä kevleille pysähtyneitä kuorma-autoja yms. näkee ihan jatkuvasti paikoissa joissa mitään syytä siihen ei ole.

Ongelma on siinä, että tästä on tullut maan tapa. Omituinen kulttuuri jossa ei yhtään mietitä mitä seurauksia tällä toiminnalla voi mahdollisesti olla.

Enpä ole itse kyllä mitään tällaista ilmiötä havainnut. Tai no, paljon olen nähnyt somessa ulinaa siitä, kuinka jotkut ammattikuskit kehtaavat pysähtyä kaupunkien keskustoissa siihen lähi-alepan eteen tyhjentääkseen sinne menevät kauramaidot ja vegaaniset lihapiirakat, eivätkä vain parkkeeraa oikein lähimmälle vapaalle kuorma-auton kokoiselle paikalle ja kisko kahtakymmentä rullakkoa vaivasta muutaman sadan metrin matkaa. Auta armias jos näin teet, niin samantien on joku kärppänä ulisemassa ja kamerakännykän kanssa ottamassa kuvaa rekkarista ja kirjoittamassa valitusta "Minä pysäköin pyörätielle" - faboryhmään.

Niin, olisihan se kuorma voinut siitä ajoradaltakin jokun jalankulkijan niskaan tulla. Mutta toisaalta jos tuo olisi seissyt ajoradalla, tuskin sitä kukaan olisi kylkeä hipoen lähtenyt ohittamaan kun käytössä olisi ollut koko leveä KVL.

Niin, jälkiviisastelu on edelleen hyvin helppoa ja edelleen ihan yhtä hyödytöntä. Tottakai tällaiset onnettomuudet pitää ottaa vakavasti ja, jos vaan mitenkään mahdollista, yrittää käyttää niistä opittua tulevien onnettomuuksien välttämiseksi. Kyllä tässä nyt näillä tiedoilla oli vaan melkoisen paskaa tuuria kierrossa ja vähän voittavia siirtoja. Paitsi tietysti jos täydellinen ja virheetön.
 
Viimeksi muokattu:
Olishan tossa ollut sentään 2 kaistaa ajoradalla ja koska isonpellontien alussa näkyy olevan pysäköintikieltoalueen aloittava merkki, niin silloin se tarkoittaa, että liikenneympyrässä ei pysäköintikieltoalue ole enää voimassa, eikä sitä tuossa liikenneympyrässä käskynhaltijantielle pohjoiseen poistuttaessa ole myöskään, joten pysäköintikieltoa saati pysähtymiskieltoa ei ole. Ei ole muuten esim k-raudalta tullessa pysäköintikieltomerkkiä käskynhaltijantielle tullessakaan, eikä myöskään siltavoudintieltä käskynhaltijantielle tullessa, joten mitenkään kovin yksiselitteisesti ei ole pysähtymistä ainakaan kielletty. Jos sitten spottaa, että perhana kuorma on löysällä, niin miksi ihmeessä ei pysähdy korjaamaan toiselle niistä ajokaistoista, mikäli kelville ajaminen tukkii kuvan mukaisesti koko kelvin. Siinähän haitataan suhteettomasti kevyttä liikennettä täysin sääntöjen vastaisesti, joten on toi keissi nyt moneen kertaan mennyt vituilleen kaikista näkövinkkeleistä. En käsitä edes, miten jotku viitsivät väittää vastaan ja puolustella sinne kelville ajamista, kun joku on välinpitämättömyyden vuoksi kuollut.
 
Mutta tässä jutussa uhrina lapsi, niin pientä hienotunteisuutta, osalliselle ja läheisille voi olla kovapaikka.
Hyvin sanottu. Näissä tilanteissa on hyvä pitää mielessä skenaario, että sanoisi ääneen kommenttinsa osallisten / omaisten ollessa paikalla. Jos tulee olo ettei pitäisi ihan noin sanoa, ehkä sitten ei pitäisi.
 
Kyllä tässä nyt näillä tiedoilla oli vaan melkoisen paskaa tuuria kierrossa ja vähän voittavia siirtoja. Paitsi tietysti jos täydellinen ja virheetön.
"Paskaa tuuria" on aikamoista vähättelyä kun selvästi lakia on rikottu mm. mitä tulee kuormaamiseen sekä ajoneuvon paikkaan liikenteessä.
 
"Paskaa tuuria" on aikamoista vähättelyä kun selvästi lakia on rikottu mm. mitä tulee kuormaamiseen sekä ajoneuvon paikkaan liikenteessä.
Olisko se sitten ollut parempi jos toi olis pysähtynyt ajokaistalle? Vai sitten jatkanut ajamista ja kuorma purkautunut vauhdissa?
 
Ite kyllä varmasti mieluummin ajaisin tohon kevlille kuin jäisin tukkimaan tuon ympyrän yhden liittymän ja kuuntelemaan mahdollista torvikonserttia oli se sitten miten laitonta tahansa jos autoon tulee joku vika. :rolleyes: Kai mulla on sitten päässä ihan hemmetin iso reikä jos mietin että siitä olis vähemmän haittaa muille...
Tämä on todella yleinen asennevamma. Kelville voi vetää auton vaikka poikittain ja pakottaa kevyen liikenteen kiertämään vilkkaasti liikennöidyn ajoradan puolelta, kunhan ei vaan hidasta tippaakaan autoliikennettä. Laki nyt kuitenkin lähtee siitä, että kelville pysäyttäminen on viimeinen vaihtoehto.
 
Tämä on todella yleinen asennevamma. Kelville voi vetää auton vaikka poikittain ja pakottaa kevyen liikenteen kiertämään vilkkaasti liikennöidyn ajoradan puolelta, kunhan ei vaan hidasta tippaakaan autoliikennettä. Laki nyt kuitenkin lähtee siitä, että kelville pysäyttäminen on viimeinen vaihtoehto.
Voi varmaan kiertää sieltä pientareen puoleltakin...

Missäs lakipykälässä sanotaan noin että pitää ensin pysähtyä tukkimaan se ajorata ja vasta sitten kevyen liikenteen väylä? Kevyen liikenteen nyt vaan on helpompi kiertää se este kuin autojen esim. just sieltä kevlin kautta :swink:
 
"Paskaa tuuria" on aikamoista vähättelyä kun selvästi lakia on rikottu mm. mitä tulee kuormaamiseen sekä ajoneuvon paikkaan liikenteessä.
En puolusta kuskia mutten myöskään tuomitse ennen faktoja. Mitä jos kuormaliinat pettivät? Mitä jos hajosi kiinnityspiste? Noita tapahtuu. Aikanaan duunikaveri meinasi jäädä näiden ensimmäisten V-koneisten audien moottorin+askin alle kun nostimen koukku murtui iän takia. Tämä merkkikorjaamolla. Kaikki tarvittavat suojamenetelmät käytössä mutta uusi moottori+aski ja painopiste yllätti joten tukena ollut moottorinostin kaatui alta koneen pudotessa.
 
Entäs jos se lasti olisi sitten kaatunut ohiajavan auton päälle ja tappanut nelihenkisen perheen? Parempi vaan, kun ovat jotain autolla liikkuvia ihmispaskoja?

Ainakin oltaisiin menty sääntöjen mukaan ja autoilla on sentään se metallikuori suojana.
 
Kyseisessä tapauksessa kuski mielestäni tehnyt oikein ajoneuvon sijoittamisen kannalta, ajanut siihen kevarille ihan reunaan, kun nähnyt, että vanerit pyrkii hantin puolelta ulos.
Mielessä varmasti ollut, ettei kukaan sieltä ojan sisäluiskasta kävele ohi. Oli vaan nyt väärin ajateltu. Kevari näyttää kyllä leveältä, että kuskinpuolelta olisi päässyt ohi, ilman autotielle menemistä.
Jos olisi ajoradan reunaan pysäköinyt, olisi ne vanerit silti levinneet kuin jokisen eväät kevarille.

Ja en nyt millään tapaa puolustele kuskia, ilmiselvästi puutteellinen sidonta, joka nyt kostautui kamalalla tavalla.
Sekä kuskilta nyt unohtui, että liikenteessä on lapsia ja lapsen tasolla olevia ihmisiä, jotka ei ymmärrä varoa sitä isoa autoa/hätävilkkuja/majakoita/erikoista tilannetta.
 
Voi varmaan kiertää sieltä pientareen puoleltakin...

Missäs lakipykälässä sanotaan noin että pitää ensin pysähtyä tukkimaan se ajorata ja vasta sitten kevyen liikenteen väylä? Kevyen liikenteen nyt vaan on helpompi kiertää se este kuin autojen esim. just sieltä kevlin kautta :swink:
No kyllä se taitaa ihan toi tieliikennelaki olla, joka määrittelee, että minne saa ja ei saa pysähtyä ja pysäköidä ja lähtökohtaisesti kevyenliikenteenväylälle ei ole moottoroiduilla ajoneuvoilla mitään asiaa, joten kun tuolla mestassa ei kerran edes pysäköintikieltoa ole, niin kyllä silloin pysähtyminen ajoradalle on se ensisijainen ratkaisu. Mikäli onnettomuusluontoinen tilanne aiheuttaa liikenteelle haittaa, ilmoitetaan tilanteesta hätäkeskukseen ja paikalle saapuu virkavallan yksiköitä hoitamaan liikennettä kiertoreitille tai muutoin ohjaamaan liikennettä. Kannattaa muistaa, että tossa oli todennäköisesti vieläpä ammattikuljettaja kuorma-auton ratissa, niin häneltä pitäisi vielä paremmin löytyä sitä lain vaatimaa osaamista.
 
No kyllä se taitaa ihan toi tieliikennelaki olla, joka määrittelee, että minne saa ja ei saa pysähtyä ja pysäköidä ja lähtökohtaisesti kevyenliikenteenväylälle ei ole moottoroiduilla ajoneuvoilla mitään asiaa, joten kun tuolla mestassa ei kerran edes pysäköintikieltoa ole, niin kyllä silloin pysähtyminen ajoradalle on se ensisijainen ratkaisu. Mikäli onnettomuusluontoinen tilanne aiheuttaa liikenteelle haittaa, ilmoitetaan tilanteesta hätäkeskukseen ja paikalle saapuu virkavallan yksiköitä hoitamaan liikennettä kiertoreitille tai muutoin ohjaamaan liikennettä. Kannattaa muistaa, että tossa oli todennäköisesti vieläpä ammattikuljettaja kuorma-auton ratissa, niin häneltä pitäisi vielä paremmin löytyä sitä lain vaatimaa osaamista.
Niin, kaikillahan on aina kaikki lakipykälät kristallinkirkkaasti mielessä kun tilanne iskee päälle. On ne ammattikuljettajatkin ihmisiä.

Tilanne on tuossa varmaan ollut nimin. veikkaajan esittämän tilanteen kaltainen. "Ajanpa tuohon laitaan ja äkkiä nopeasti korjaan ongelman ilman että syntyy kenellekään suurempaa haittaa" No, siinä kävi nyt miten kävi.
 
"Paskaa tuuria" on aikamoista vähättelyä kun selvästi lakia on rikottu mm. mitä tulee kuormaamiseen sekä ajoneuvon paikkaan liikenteessä.
Kuljettajalla ja uhrin sukulaisille ja läheisille tilanne on kovapaikka, pienikin asia jos olisi mennyt toisin, niin ei uutisoitavaa. Toivotaan ettei eniten kärsivät käytä aikaansa nettijuttuja lukemassa, mutta yritetään silti olla rauhallisia.

Jatkaisin edelleen kuvitteellisella tarinalle. Jos kuvitellaan että kuromansidonta on pettänyt niin pieneltä tuntuva juttu voi johtaa murhenäyteltmää jos syntyy ketjureaktio missä asioita mienee pieleen peräjälkeen.

Kelvi hermoiluasi en nyt kuitenkaan ymmärrä, ilman muuta on ärsyttävää jos kevyenliikenteen väylällä on esteitä.

Mutta jos kuvitellaan tapahtuma missä tapahtunut vahinko, onnettomuus, niin inhimilliset ihmiset koulutuksen ja mutun perusteella yrittää toimia hyvin, jos kuorma on muuttunut vaaralliseksi, niin en nyt pidä tavattomana tekona että sijoittaa ajoneuvon niin ettei vaaralliselle puolelle vaikeampi päästä ja että siellä olisi mahdollisimman vähän vaaraa jos vahinko pahenee, ja turvallista korjata.

Siellä kelvillä liikkuu laillisestikkin (moottori) ajonenuvoja, joten ei se nyt mikään totaali ajoneuvovapaa alue ole.

Pidän inhimillisenä että ihminen yrittää korjata vahinkoja ja virhettä, jo muutenkin on vähän kynnystä pyytää apua jos uskoo itse selviävän. Näissä on toki työnjohdollisia juttuja, mutta turvallisuus ajattelu voi joskus johtaa käänteiseen seuraukseen.

Raskaan liikenteen ammattikuskjea koulutetaan paljon ja se monen inhoama koulutus on kuitekin se millä syntyy parempaa kykyä toimia poikkeavissa tilanteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Se kuorma olis tippunut sinne kelvin puolelle.

Ja tiedät tämän, koska kaikki muu olisi varmasti tapahtunut täsmälleen samalla tavalla? Ehkä se kuski olisi lähtenyt tutkimaan asiaa kelvin puolelta, koska ilman metallikuorta on aika synkkää olla kadun puolella.
 
Niin, kaikillahan on aina kaikki lakipykälät kristallinkirkkaasti mielessä kun tilanne iskee päälle. On ne ammattikuljettajatkin ihmisiä.

Tilanne on tuossa varmaan ollut nimin. veikkaajan esittämän tilanteen kaltainen. "Ajanpa tuohon laitaan ja äkkiä nopeasti korjaan ongelman ilman että syntyy kenellekään suurempaa haittaa" No, siinä kävi nyt miten kävi.
En sitä kiistä etteikö siinä noin olisi käynyt, mutta jos liikennesääntöjä ei osaa sen vertaa, että tiedostaisi pysäköinti tai pysähtymiskiellon ja sitä kautta velvoitteen pysähtyä ajoradalle, niin kyllä tolla tasolla pitäisi ammattikuljettajalla olla asiat selvillä.
 
En sitä kiistä etteikö siinä noin olisi käynyt, mutta jos liikennesääntöjä ei osaa sen vertaa, että tiedostaisi pysäköinti tai pysähtymiskiellon ja sitä kautta velvoitteen pysähtyä ajoradalle, niin kyllä tolla tasolla pitäisi ammattikuljettajalla olla asiat selvillä.
No jaa, jos onnettomuus on tapahtunut, niin mutuilen että silloin paikkailaan tilanetta parhaaksi nähdyllä tavalla.

Mietitään missä olisi vähinten haittaa, riskiä, vaaraa.

On toki jotain sellaisia että kiuas runohtuu motarille, mutta kun se pysähtyminen on kielletty.
 
Ja tiedät tämän, koska kaikki muu olisi varmasti tapahtunut täsmälleen samalla tavalla? Ehkä se kuski olisi lähtenyt tutkimaan asiaa kelvin puolelta, koska ilman metallikuorta on aika synkkää olla kadun puolella.
Voisi olettaa, jos kuorma purkaantuu niin se purkaantuu samalle puolelle riippumatta siitä mihin pysähtyy tai kummalta puolelta kuski aloittaa tutkimisen.

Mistä tiedät, että kummalta puolelta se kuski nyt aloitti? Mistä tiedät että kaikki olisi mennyt nappiin jos olisi pysähtynyt ajokaistalle?
 
Vaikka miten ammattikuljettaja, niin ihmisiä hekin on. Kaupan kassa ja siivoojatkin tekee virheitä.
Ja vertaus noihin aloihin sen takia, koska arvostus tuntuu noita kolmea alaa kohtaan olevan samanlainen, täysi nolla.

Ja tämä KA:n kuljettaja nähnyt kuorman liikkuvan(ehkä sen puutteellisen sidonnan takia?) ja pysäköinyt kevarille oikeaan reunaan ehkäistääkseen lisävahingot.
Nyt vain kävi sellainen vahinko, jota edes vakuutusyhtiö ei korvaa.
 
En sitä kiistä etteikö siinä noin olisi käynyt, mutta jos liikennesääntöjä ei osaa sen vertaa, että tiedostaisi pysäköinti tai pysähtymiskiellon ja sitä kautta velvoitteen pysähtyä ajoradalle, niin kyllä tolla tasolla pitäisi ammattikuljettajalla olla asiat selvillä.
Varmasti kyllä ammattikuskikin osaa liikennesäännöt, mutta eri asia tuleeko ne tuon tyyppisessä tilanteessa mieleen jos on suurempia huolia.
 
Voisi olettaa, jos kuorma purkaantuu niin se purkaantuu samalle puolelle riippumatta siitä mihin pysähtyy tai kummalta puolelta kuski aloittaa tutkimisen.

Mistä tiedät, että kummalta puolelta se kuski nyt aloitti? Mistä tiedät että kaikki olisi mennyt nappiin jos olisi pysähtynyt ajokaistalle?
Voisi myös ajatella, että jos näkee kuorman olevan huonosti kiinni, niin järkevä ihminen ei lähde koukkailemaan KVL:lle 20cm kanttareiden yli vaan pysähtyy juuri siihen missä sillä hetkellä sattuu olemaan.
 
Voi varmaan kiertää sieltä pientareen puoleltakin...

Missäs lakipykälässä sanotaan noin että pitää ensin pysähtyä tukkimaan se ajorata ja vasta sitten kevyen liikenteen väylä? Kevyen liikenteen nyt vaan on helpompi kiertää se este kuin autojen esim. just sieltä kevlin kautta :swink:
Ihanko tosissasi kysyt, vai eikö sinulla ole ajokorttia? Tieliikennelain 37. pykälä sallii pysähtyä kelville vain "jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä." Mikä tahansa paikka, johon saa pysäyttää riittää. Sillä ei ole pienintäkään merkitystä, aiheutuuko pysäyttämisestä muulle liikenteelle ajoradalla haittaa. Kevyen liikenteen väylälle ajaminen ja sinne pysäyttäminen on vaarallista, eikä siellä kulkevilla ole metallikuorta ympärillään suojaamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Voisi olettaa, jos kuorma purkaantuu niin se purkaantuu samalle puolelle riippumatta siitä mihin pysähtyy tai kummalta puolelta kuski aloittaa tutkimisen.

Mistä tiedät, että kummalta puolelta se kuski nyt aloitti? Mistä tiedät että kaikki olisi mennyt nappiin jos olisi pysähtynyt ajokaistalle?

En tiedäkkään ja luulin, että tämä olisi myös välittynyt omasta viestistäni, kun korjasin sinun olettamaasi.
 
Ihanko tosissasi kysyt, vai eikö sinulla ole ajokorttia? Tieliikennelain 37. pykälä sallii pysähtyä kelville vain "jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä." Mikä tahansa paikka, johon saa pysäyttää riittää. Sillä ei ole pienintäkään merkitystä, aiheutuuko pysäyttämisestä muulle liikenteelle ajoradalla haittaa. Kevyen liikenteen väylälle ajaminen ja sinne pysäyttäminen on vaarallista, eikä siellä kulkevilla ole metallikuorta ympärillään suojaamassa.
Kiitos kysymästä, ajokortti on ollut jo yli 20 vuotta. Eiköhän tuossa kuitenkin ole ollut pakottava syy pysäyttämiseen eikä muutakaan sopivaa paikkaa ole kuskin mielestä ollut.
 
Ihanko tosissasi kysyt, vai eikö sinulla ole ajokorttia? Tieliikennelain 37. pykälä sallii pysähtyä kelville vain "jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä." Mikä tahansa paikka, johon saa pysäyttää riittää. Sillä ei ole pienintäkään merkitystä, aiheutuuko pysäyttämisestä muulle liikenteelle ajoradalla haittaa. Kevyen liikenteen väylälle ajaminen ja sinne pysäyttäminen on vaarallista, eikä siellä kulkevilla ole metallikuorta ympärillään suojaamassa.
Tuo pykälähän nimenomaan sallii pysähtymisen kelville kun nuo ehdot täyttyy. Ihan hyvin tässä tilanteessa kuskin mielestä nuo ehdot ovat täyttyneet. Jonkn muun mielipide voi olla joku muu. Lopultahan tälläiset tapaukset käydään jonkun asteen oikeudessä läpi ja sieltä tulee se tapauskohtainen päätös.
 
Tuo pykälähän nimenomaan sallii pysähtymisen kelville kun nuo ehdot täyttyy. Ihan hyvin tässä tilanteessa kuskin mielestä nuo ehdot ovat täyttyneet. Jonkn muun mielipide voi olla joku muu.
On voinut kuskin mielestä täyttyä, mutta laki on eri mieltä. Ei tämä mikään mielipideasia (onneksi) ole.
 
On voinut kuskin mielestä täyttyä, mutta laki on eri mieltä. Ei tämä mikään mielipideasia (onneksi) ole.
Kyllä tuo pykälä jättää aika paljon tulkinnanvaraa. Se ei ole ehdoton kielto, vaan noilla ehdoilla saa pysähtyä.
 
Voisi myös ajatella, että jos näkee kuorman olevan huonosti kiinni, niin järkevä ihminen ei lähde koukkailemaan KVL:lle 20cm kanttareiden yli vaan pysähtyy juuri siihen missä sillä hetkellä sattuu olemaan.

Ihanko tosissasi kysyt, vai eikö sinulla ole ajokorttia? Tieliikennelain 37. pykälä sallii pysähtyä kelville vain "jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä." Mikä tahansa paikka, johon saa pysäyttää riittää. Sillä ei ole pienintäkään merkitystä, aiheutuuko pysäyttämisestä muulle liikenteelle ajoradalla haittaa. Kevyen liikenteen väylälle ajaminen ja sinne pysäyttäminen on vaarallista, eikä siellä kulkevilla ole metallikuorta ympärillään suojaamassa.
Mahdottomat reunakiveykset teillä siellä hesassa. Tullut juuri kiertoliittymästä, siellä puutteellisesti sidottu kuorma liikahtanut, ajanut kiertoliittymän jälkeen kevarille sen 20cm kanttikiven yli.

Ajoradalla kamala ruuhka, torvet soi ja keskarit viuhuu jos ajoradalle pysäyttää. Tarpeeksi stressaava tilanne jo kuorman liikkumisenkin takia.
Sekuinneissa tehty päätös ajaa sinne kevarille, ihan oikeaan laitaan, josta kuorma veinaa itse purkaantua.
Ja jos olis siihen ajoradan reunaan jäänyt, olis ne vanerit levinneet kevarille. Nythän ne levisi ojan sisäluiskaan/jätkänpolulle, jossa ikävä kyllä lapsi käveli.

Väärinhän tuo ammattikuski teki monta asiaa, ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna. Mielestäni pienin virhe oli tuo kevarille pysäyttäminen, kuten yhdestä kuvasta näkee, on ajanut niin lähelle reunaa, kuin isolla autolla uskaltaa.
 
Mahdottomat reunakiveykset teillä siellä hesassa. Tullut juuri kiertoliittymästä, siellä puutteellisesti sidottu kuorma liikahtanut, ajanut kiertoliittymän jälkeen kevarille sen 20cm kanttikiven yli.

Ajoradalla kamala ruuhka, torvet soi ja keskarit viuhuu jos ajoradalle pysäyttää. Tarpeeksi stressaava tilanne jo kuorman liikkumisenkin takia.
Sekuinneissa tehty päätös ajaa sinne kevarille, ihan oikeaan laitaan, josta kuorma veinaa itse purkaantua.
Ja jos olis siihen ajoradan reunaan jäänyt, olis ne vanerit levinneet kevarille. Nythän ne levisi ojan sisäluiskaan/jätkänpolulle, jossa ikävä kyllä lapsi käveli.

Väärinhän tuo ammattikuski teki monta asiaa, ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna. Mielestäni pienin virhe oli tuo kevarille pysäyttäminen, kuten yhdestä kuvasta näkee, on ajanut niin lähelle reunaa, kuin isolla autolla uskaltaa.
Itseasiassa jos oikein muistan niin tuossa pääsee aika hyvin puikahtamaan pois ajoväylältä tuohon kevyenliikenteen väylälle ilman että tarvitsee ylittää korkeita kanttareita. Kuski on erittäin todennäköisesti huomannut tuon kuornauksen ongelman jo ennen liikenneympyrää ja aivan viimeistään siihen kääntyessään jolloin on hyvin ollut aikaa kääntää auto tuon matalan kanttarin yli pois autojen luota. Ehkä jopa ajatuksella että ollaan lähempänä ojaa jos kuorma päättää kaatua sille puolelle (eikä näin aiheuttaisi niin isoa vaaraa sivullisille), ollaan poissa ajoväylältä ja saa rauhassa tutkia ja korjata jne jne. Ennen kuin saadaan lisäfaktoja, tuo koko tilanne on täysin puhdasta arvailua, kuskin syyttelyä. Jos kuski on tehtyt virheen, se selvinnee ja asia viedään eteenpäin sen vaatimalla tavalla. Eikös se sanonta mene että syytön kunnes toisin todistetaan... Sopisi osan pitää täällä mielessä ennen kun lähtee syyttelemään vajaiden faktojen pohjalta.
 
Kiitos kysymästä, ajokortti on ollut jo yli 20 vuotta. Eiköhän tuossa kuitenkin ole ollut pakottava syy pysäyttämiseen eikä muutakaan sopivaa paikkaa ole kuskin mielestä ollut.
Tuo pykälähän nimenomaan sallii pysähtymisen kelville kun nuo ehdot täyttyy. Ihan hyvin tässä tilanteessa kuskin mielestä nuo ehdot ovat täyttyneet. Jonkn muun mielipide voi olla joku muu. Lopultahan tälläiset tapaukset käydään jonkun asteen oikeudessä läpi ja sieltä tulee se tapauskohtainen päätös.
En kyllä millään löydä tuosta kohtaa, jonka mukaan "mun mielestä ajoradalle on tymää pysähtyä" jotenkin estäisi sen käytön ja sallisi näin kelville ajelun.
 
Eiköhän siellä oo kuski tuumannut, jotta "mitenkähän tästä nyt olisi vähiten haittaa ja vaaraa muulle liikenteelle" ja todennut, että kun lasti on vaarassa pudota auton oikealta puolelta alas, järkevintä on pysähtyä niin, ettei auton oikealla puolella ole kulkuväylää. Loppu on ollut sitten todella paskaa tuuria.
 
En kyllä millään löydä tuosta kohtaa, jonka mukaan "mun mielestä ajoradalle on tymää pysähtyä" jotenkin estäisi sen käytön ja sallisi näin kelville ajelun.
Kannattaa lukea ihan ajatuksen kanssa tuo mitä aiemmin kirjoitit: "Jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä." Kuski on siinä tilanteessa todennut syystä tai toisesta (vaikka siitä että hänen mielestä ajoradalle on tyhmää pysäyttää) että ei ole ollut muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttänyt mahdollisimman lähelle piennarta että aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa niin autoilijoille kuin kevyelle liikenteelle.
 
Mielestäni pienin virhe oli tuo kevarille pysäyttäminen, kuten yhdestä kuvasta näkee, on ajanut niin lähelle reunaa, kuin isolla autolla uskaltaa.
Minun mielestä taas suurin virhe on ollut ajaa autolla paikkaan, jonne autolla ei saa ajaa ja jossa liikkuu ihmisiä ilman suojakuorta.

Tässä yksi kuva, joka kertoo miksi kuorma-autolla ei pidä ajaa kelville ja ammattikuski tietää sen varmasti.
579437bef8f242dfb9db5de770baa4fa.jpg
 
Kannattaa lukea ihan ajatuksen kanssa tuo mitä aiemmin kirjoitit: "Jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä." Kuski on siinä tilanteessa todennut syystä tai toisesta (vaikka siitä että hänen mielestä ajoradalle on tyhmää pysäyttää) että ei ole ollut muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttänyt mahdollisimman lähelle piennarta että aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa niin autoilijoille kuin kevyelle liikenteelle.
Pysähtymiskielloton ajorata on pysäyttämiselle sopiva paikka, eikä kyseessä ole mielipideasia.
 
En kyllä millään löydä tuosta kohtaa, jonka mukaan "mun mielestä ajoradalle on tymää pysähtyä" jotenkin estäisi sen käytön ja sallisi näin kelville ajelun.
Itse en vastaavasti tuosta löydä kohtaa joka kieltäisi ehdottomasti kevlille pysähtymisen, jos ajorata tuossa vaikutti syystä tai toisesta sopimattomalta. Tässä kohtaa on lakiin jätetty harkinnan varaa, koska se ajoratakaan ei aina kategorisesti ole sopiva paikka.
 
Väärin.

"Ennen onnettomuutta kuljettaja oli poliisin mukaan pysähtynyt Pukinmäenkaaren varteen ja tehnyt korjaustoimia. Suurin osa kuormana olleista levypainoista oli kuitenkin pudonnut auton sivulle ojaan.
– Kuljettaja soitti avuksi työkaverinsa. Menehtynyt henkilö löytyi, kun kuljettaja ja avuksi tullut kollega siirsivät pudonnutta kuormaa, kommentoi tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jouni Jokinen poliisin tiedotteessa."

Eli, ajettu kevlille. Yritetty säätää jotain kun samaan aikaan uhri lähtenyt kiertämään väylän tukkinutta autoa pientareen/ojan kautta ja saanut lastin päälleen. Kuljettaja ei tätä edes huomannut kuin vasta kun pudonnutta kuormaa alettiin kerätä pois.

Voi saatanan saatana. :mad: Liikennekulttuurissa on jotain perkeleen pahasti pielessä jos on ihan ok että tällaista kuorman korjausta mennään tekemään kevyen liikenteen väylälle.



Siis mitä ihmettä sää nyt vaahtoat. Sitä kuormaa mennään korjaamaan siihen mihin vähimmällä vahingolla päästään, oli se nyt sitten pientare, keskikaista jalkakäytävä tai vaikka hautausmaa. Tuskin kuski nyt oli osannut ennakoida tätä tilannetta. Tiellä se sama kuorma olisi voinut tippua yhtälailla ja tappaa vaikka auttamaan tulleen, ei näistä voi etukäteen tietää.
 
Tästä nyt sitten "lakimiehet" tulkitsemaan;

37 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot


Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella eikä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta;

2) risteyksessä eikä viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;

3) niin lähellä rautatien tai raitiovaunun kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle;

4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;

5) alikäytävässä eikä tunnelissa;

6) mäenharjalla tai näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa taikka sellaisen läheisyydessä;

7) siellä, missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;

8) maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta;

9) sulkuviivan kohdalle, jos ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa;

10) liikenneympyrässä;

11) pyöräkaistalla tai linja-autokaistalla;

12) moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä muualle kuin liikennemerkillä osoitetulle pysäköintipaikalle, palvelualueelle tai levähdysalueelle taikka liikennemerkillä merkitylle linja-auton pysäkille matkustajan ottamista tai jättämistä varten.

Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi.

Polkupyörän tai mopon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä eikä pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 760
Viestejä
4 581 467
Jäsenet
75 503
Uusin jäsen
mukcy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom