Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Omien havaintojeni mukaan Skodat ruuhkauttaa aamu- ja iltaliikenteen, on työpaikan parkissa päivät, ja vaeltaa sitten illaksi kehyskuntiin tekemään niitä mahdollisia törttöilyjään pois pääkaupunkilaisten silmistä. Noin niin kuin yleistäen.

Saattaa se näinkin olla.
 
En ole koskaan joutunut ongelmiin suojatiellä ja jo +40v täällä oltu. Toki se johtuu varmaan siitä että kun lähestyn suojatietä niin otan sen auton kuljettajan katsekontaktiin ja kävelen SELVÄSTI ja ripeästi suojatietä kohti jolloin autoilija tajuaa että tuo haluaa yli ja se pysähtyy.

Pahin on tälläinen arka ihminen joka kattelee taivasta, hidastaa ennen suojatietä, jopa pysähtyy siihen 1-2m päähän ja sitten ihmettelee miksi se auto ei pysähdy
Sillä ei ole merkitystä miten suojatielle menee, osa ei pysähdy vaan painaa kaasua. Pitäisi olla kassissa tiiliskivi painona.
 
Sillä ei ole merkitystä miten suojatielle menee, osa ei pysähdy vaan painaa kaasua. Pitäisi olla kassissa tiiliskivi painona.
Pitäisi olla kävelijöillä 5 metriä halkaisijaltaan oleva sateenvarjo, jossa roikkuu ulkokehällä tiiliskiviä tuulilasin korkeudella.

Alkaisi autokuskeja äkkiä pelottaa jos olisi mahdollisuus törmätä kovaan esteeseen ja alettaisiin varomaan suojateitä lähestyessä.

Vielä parempi olisi automaattinen laite, joka ruiskii oranssia maalia niiden autojen kylkiin, jotka eivät noudata väistämissääntöjä. Ei aiheuttaisi vahinkoja muuten kuin kuskin egolle, mutta lisäisi varovaisuutta kun seurauksista osa siirtyisi ajokortin omaavalle tyypille.
 
Kyllä on viime viikkoina näkynyt, että joulu on tuloillaan(kaupunkiliikenne): kaikenlaiset menninkäiset kömpineet luolistaan, eikä vilkunkäytöstä ole tietoakaan. Tympeää minäminä-käytöstä ja liikenteen jouhevuus loistaa poissaolollaan. N. Viikko aikaa, kun edellisen kerran pyörin useamman kerran kaupungilla, niin näin 5potentiaalista kolaritilannetta, jos etuajo-oikeudellinen olisi pitänyt kiinni oikeudestaan.
 
Sillä ei ole merkitystä miten suojatielle menee, osa ei pysähdy vaan painaa kaasua. Pitäisi olla kassissa tiiliskivi painona.

On sillä merkitystä.

Se on totta että osa kuskeista ei kovin helpolla oletujksena anna esteetöntä tilaa, joten sillä on iso merkitys turvallisuuden ja ylipääsyn kannalta, miten suojatietä lähestyy ja miten sen ylittää. Missään tapauksessa sinne ei varomattomasti hypätä. Mutta jos liikenteellisesti ei syytä tilaakaan antaa, niin reippaasti ja turvallisesti, näkyvästi yli. Näinä aikoina hejastimia heiluta erityisen hyvin.

Alueellisia eroja, voi olla jopa paikkakunnan sisäisiä eroja.

Tympeää minäminä-käytöstä ja liikenteen jouhevuus loistaa poissaolollaan.
....
jos etuajo-oikeudellinen olisi pitänyt kiinni oikeudestaan.
Joustavuutta, osa paikoista ei ole suunniteltu "ruuhkiin".
 
On sillä merkitystä.

Se on totta että osa kuskeista ei kovin helpolla oletujksena anna esteetöntä tilaa, joten sillä on iso merkitys turvallisuuden ja ylipääsyn kannalta, miten suojatietä lähestyy ja miten sen ylittää. Missään tapauksessa sinne ei varomattomasti hypätä. Mutta jos liikenteellisesti ei syytä tilaakaan antaa, niin reippaasti ja turvallisesti, näkyvästi yli. Näinä aikoina hejastimia heiluta erityisen hyvin.

Alueellisia eroja, voi olla jopa paikkakunnan sisäisiä eroja.


Joustavuutta, osa paikoista ei ole suunniteltu "ruuhkiin".
Ei sillä ole merkitystä, koska osa ei halua pysähtyä, tai ajavat liian lujaa.
Ei suojatienkäyttäjän pitäisi joutua arvioimaan pysähtyykö auto vai ei. Poliisikaan ei tietysti valvo, kameratolpat tuottavat paremmin.
 
Yksi asia ärsyttää aina talvisin joka on takasumuvalon käyttämättömyys, liekö sitä säästellään jollekkin pojanpojalle tai jotain mutta viimeksi taas eilen kun lunta tuprutti tuulen kanssa niin motarilla ei paljon näkyvyyttä ollut ja vallankin tummat autot häviää hyvin sinne lumen sekaan ja sama myös pääteille kun esim. rekka ajaa ohi. Etusumuvalot kyllä tuntuu aina löytyvän vastaantulijoiden kiusaksi mutta se takasumari tuntuu olevan semmoinen että sitä käyttää ehkä 2/10 autoilijaa.
 
Yksi asia ärsyttää aina talvisin joka on takasumuvalon käyttämättömyys, liekö sitä säästellään jollekkin pojanpojalle tai jotain mutta viimeksi taas eilen kun lunta tuprutti tuulen kanssa niin motarilla ei paljon näkyvyyttä ollut ja vallankin tummat autot häviää hyvin sinne lumen sekaan ja sama myös pääteille kun esim. rekka ajaa ohi. Etusumuvalot kyllä tuntuu aina löytyvän vastaantulijoiden kiusaksi mutta se takasumari tuntuu olevan semmoinen että sitä käyttää ehkä 2/10 autoilijaa.
Itse käytän takasumaria lähinnä sen takia, että takapuskurissa roikkuja tajuaisi jättää väliä, kun ei kiinnosta ajaa ohi, vaikka ryhmityn oikeaan reunaan ja vihjaan ohituksen turvallisuudesta vilkulla. Joillakin kuskeilla tuntuu kiire loppuvan, kun toisen auton perävälo saavutetaan(vaikka tie olisi muuten tyhjä eikä muuta liikennettä ole).
 
Ei sillä ole merkitystä, koska osa ei halua pysähtyä, tai ajavat liian lujaa.
Ei suojatienkäyttäjän pitäisi joutua arvioimaan pysähtyykö auto vai ei. Poliisikaan ei tietysti valvo, kameratolpat tuottavat paremmin.
Samaa reittiä ajan päivittäin kaupungin läpi: osa jää siihen 5m päähän suojatiestä postailemaan ja ihmettelemään mennäkkö vai ei, sitten on nämä polkupyörän selässä olevat uraohjukset jotka eivät halua jarruttaa alamäkeen vaan painavat suoraan auton alle tai puhelinta räpläävä nuori joka ei edes katso tuleeko sieltä autoa.

Eipä tuossa matkalla ole kuin se yksi risteys jossa kaikki törttöily korostuu. Nopeutta sen verran, että saan auton pysäytettyä jos sieltä joku hyökkää päälle. Tosin aamulla arvioin alamäkeen ajavan nopeuden hieman väärin ja jouduin jarruttamaan ja auto liukui vielä 10m~. (30/kmh)
 
Yksi asia ärsyttää aina talvisin joka on takasumuvalon käyttämättömyys, liekö sitä säästellään jollekkin pojanpojalle tai jotain mutta viimeksi taas eilen kun lunta tuprutti tuulen kanssa niin motarilla ei paljon näkyvyyttä ollut ja vallankin tummat autot häviää hyvin sinne lumen sekaan ja sama myös pääteille kun esim. rekka ajaa ohi. Etusumuvalot kyllä tuntuu aina löytyvän vastaantulijoiden kiusaksi mutta se takasumari tuntuu olevan semmoinen että sitä käyttää ehkä 2/10 autoilijaa.
Vähintään yhtä paljon ärsyttää ne jotka käyttävät takasumuvaloa liian herkästi. Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!
 
Ette lukeneet kokonaan? Takasumuvaloa näkee käytettävän vuodenajasta riippumatta: Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!

”Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.”

Lumipyryssä takasumarit ei häiritse.
 
Ette lukeneet kokonaan? Takasumuvaloa näkee käytettävän vuodenajasta riippumatta: Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!

”Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.”

Lumipyryssä takasumarit ei häiritse.
Kaipa he lukivat, mutta myös ovat muuten ajatelleet asiaa. Olen samaa mieltä. Takasumuvalojen turha käyttö on kyllä rike, mutta se ei juurikaan ärsytä kanssa-autoilijoissa ja on vieläpä melko harvinaista. Sen sijaan etusumuvalojen turha käyttö ärsyttää, vituttaa, sattuu ja aiheuttaa vaaraa. Samoin silmäpuolena ajeleminen(ei tasan tarkkaan ole samana päivänä kärähtäneitä kuin pieni osa), valottomana ajeleminen, vilkun käyttämättömyys, lumen ja jään peittämät valot, kaukovaloilla tahallaan häikäiseminen sun muu vituttaa. Valoja voi käyttää niin monella tavalla väärin, että takasumuvalon turha käyttö ei yleensä edes muistu ilmiönä mieleen.
 
Takasumareita käytetään niin paljon liian vähän, että jos nyt joku arvioi kelin väärin ja käyttää liian pienellä vesipöllyllä sumaria niin kyllä sen otan mielummin kuin 99,9% pimeitä periä jossain motarin lumipöllyssä.
Vaikka siinä sateen kastelemalla asfaltilla heijastuksia katsellessa vituttaa niin pakko olla samaa mieltä. Ihan liikaa tulee valkoisia/mustia autoja ilman valoja/valot umpeen muurautuneena vastaan.

Ja nyt viimeaikojen lemppareihin. Ikkunoiden puhdistus on mahdoton konsepti joillekin. Kiva katsella sankareita jotka kurkkivat kehä1 ruuhkassa tai taajamassa a4 kokoisesta ikkunasta ulos. Lisäksi sankarit jotka eivät osaa arvioida kelejä yhtään. Tänäänkin tuli nähtyä pari mutkassa pitkäksi vetänyttä, liittymässä jäljet ojan puolelle ja itsekin meinasin saada auton konttiin. Tässä tapauksessa onneksi kuski ei osannut arvioida keliä mutta osasi sentään ajaa. Itse pysähtyneenä risteykseen odottamaan omaa vuoroani ja huomaan taustapeileistä katumaasturin tulevan renkaat korkeaa kanttaria+lunta sen päällä vasten että sai kipon pysähtymään sen 50cm ennen oman auton perää. Tajusi sentään kääntää tuohon kanttariin eikä antaa vain ABS:ien ruksuttaa, ei olisi muuten kyllä pysähtynyt.
 
Vähintään yhtä paljon ärsyttää ne jotka käyttävät takasumuvaloa liian herkästi. Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!
Henkilökohtaisesti takasumuvalot ei ärsytä. Niin harvoin niitä näkee täälläpäin olosuhteista riippumatta.
Ainoa tilanne, jossa ne ärsyttää on hyvän sään aikaan pimeällä, kun joku on halunnut laittaa etusumarit häikäisemään vastaantulijoita ja on samalla räplännyt valokatkaisimesta myös takasumuvalon päälle.
 
Ette lukeneet kokonaan? Takasumuvaloa näkee käytettävän vuodenajasta riippumatta: Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!

”Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.”

Lumipyryssä takasumarit ei häiritse.
Tämä,

Yöaikaan ei takasumuvaloa pitäisi käyttää kuin aivan poikkeuksellisessa kelissä.

Kaksi viikkoa sitten oli melkoinen hernerokkasumu ja takasumari ihan paikallaan valoisan ajan. Yöllä ei taas mitään tarvetta. Noi estää jarruvalojen näkemisen, tappaa pimeänäön ja ainakin itsellä lisää yöajamisesta syntyvää pääkipua.

Itse ajan reippaasti pitkät päällä takana. Antavat nopeasti tietä ja ohituksen jälkeen voi väläyttää omaa takasumua jos vaikka tajuaisivat mikä oli vikana.
 
Tämä,



Yöaikaan ei takasumuvaloa pitäisi käyttää kuin aivan poikkeuksellisessa kelissä.



Kaksi viikkoa sitten oli melkoinen hernerokkasumu ja takasumari ihan paikallaan valoisan ajan. Yöllä ei taas mitään tarvetta. Noi estää jarruvalojen näkemisen, tappaa pimeänäön ja ainakin itsellä lisää yöajamisesta syntyvää pääkipua.



Itse ajan reippaasti pitkät päällä takana. Antavat nopeasti tietä ja ohituksen jälkeen voi väläyttää omaa takasumua jos vaikka tajuaisivat mikä oli vikana.
Totta että takasumuvalot hyvällä säällä on turhat, jos muuten toimivat takavalot, jopa jossain määrin ärsyttävät.

Moni meistä kuitenkin ajelee ympäristössä missä ärystyksen vie, pileen suunnatut etuvalot, väärät nopeudet, vilkun vajaa käyttö ja varsinkin pimeät takavalot, jolloin alkaa ne takasumarit tuntua "voitolta", ja suht harvoin täysin tarpeetta nähty juttu.


Miksi tartuin, niin useammin pimeällä kaivannut edellä menijöiden takasumuvaloja, kuin niitä kertoja että turhaan palanut (joihin kyllä myös törmännyt).

Noi estää jarruvalojen näkemisen, tappaa pimeänäön ja ainakin itsellä lisää yöajamisesta syntyvää pääkipua..
Päänsärystä en tiedä, jarruvalot, sumarit pohdintaa voi syntyä alussa, (jossain vaihdeessa oli se yhdnepuolen takasumari käytäntö), pimeänäköön punainen ei paha, ne valkoiset ajovalot vaikuttaa kaikkii silmän soluihin ja heikentää sitä sopeutumista pimeään.

En kuitenkaan väite etteiköe edessä olevat takavalot voisi heikentää jotain tietyn aijan hetken hirven liikkeen havaitsemista, ja mikä sen suhde etuhin.
 
Viimeksi muokattu:
Mä kuulun selkeästi vähemmistöön täällä: mua ei haittaa etusumuvalot, ei usein edes pitkät päällä vastaan tulevat (en tuijota suoraan vastaantulevia); mutta edessä kirkkaana loimottava punainen valo ottaa silmään kuin 1000 volttia. Noh, meitä on erilaisia.

Jos itse törmään hyvällä säällä takasumariin, pyrin pääsemään mahdollisimman pian ohi. Kovassa lumipyryssä tai hernerokkasumussa noista on tietenkin hyötyä.

EDIT: Oma ohjenuora: jos en kunnolla näe edellä ajavan takavaloja, on syytä kytkeä takasumari. Nykyautossa takasumari taitaa olla sekundäärinen eli valitettavasti silloin kytkeytyy myös etusumarit. En ole aivan varma onko näin, koska vuoteen ei ole ollut tarvetta noille häirintävaloille. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää kun ei jakseta kunnolla putsata lumia autosta pois ennen liikkeelle lähtöä. Pahimmillaan pelkkä etulasi putsataan pyyhkijöillä lumista ja isketään pesunestettä päälle. Kiva ajella perässä kun katolta pöllyää lumi koko ajan päälle ja saa pelätä vielä tuleeko sieltä joku jääyllätys vielä nokkaan.

Ja takavaloista ei ole tietoakaan (jos niitä nyt on edes igluun laitettu päälle) kun lumi peittää sekä taka-/jarruvalot että vilkut. Kiva huomata että ahaa, tuo edellä oleva auto meinaakin kääntyä tästä nyt vasemmalle ja pysähtyy odottamaan vastaantulevaa liikennettä.
 
Itseäni ärsyttää turhaan palavat takasumarit, koska niihin on lähinnä kaksi syytä:

1. kuskin normaalissa ajatuksenjuoksussa tai käsityksessä takasumarin käyttötarpeesta on jotain pielessä, jos näkee edessä olevan auton takavalot täysin selkeästi ja kokee silti tarvetta laittaa takasumarin päälle.
2. kuski ei ymmärrä autonsa valojen toimintaa

Käytännössä siis itse valo ei ärsytä, vaan ajatus siitä, että minkähänlainen toope taas on liikenteessä. Toki se voi unohtua päälle olosuhteiden parannuttua, mutta yleensä edeltävästä kelistä on silloin itsekin tietoinen, eikä asia niinkään ärsytä. Pimeällä tihkusateella tuommoisen takana ajaessa se myös häikäisee.
 
Kohta 10 vuotta ajanut samaa työmatkaa. Alkaa 50 alueella, muuttuu taajamassa 40 kmh ja mennään ohi vaikka on suojateitä korokkeiden kera. Mutta sitten alkaa se ns erikoiskoe eli se 80 kmh tie omine mutkineen ja saavutat tän saman ohittelijan, josta sitten taas painat ohi. Itteä siis ärsyttää nää 60-70 kmh ajelijat kaiken läpi.
 
Eilen kävin ajelemassa n.300km pätkän, josta 110km pätkän perässä ajeli auto, jossa oli Matrix-tyyliset valot, mutta pimeän kohdan teko ei toiminut pätkän vertaa: jonkinlainen valon suuntaus alas toteutu, mutta silti valoa riitti aivan järjetön määrä häikäisemään edelläajavia. Tämän valo-Keijon välissä oli osan matkasta auto. varmasti oli rentouttavaa ajo, kun takalasista killuttaa perkeleen kirkkaat ledit. Joko tuo oli jonku einarin viritys, tai sitten ei ollut kunnossa tuo järjestelmä. Aivan perkeleen rasittavaa ajaa järjettömässä valosaasteessa.
 
Kohta 10 vuotta ajanut samaa työmatkaa. Alkaa 50 alueella, muuttuu taajamassa 40 kmh ja mennään ohi vaikka on suojateitä korokkeiden kera. Mutta sitten alkaa se ns erikoiskoe eli se 80 kmh tie omine mutkineen ja saavutat tän saman ohittelijan, josta sitten taas painat ohi. Itteä siis ärsyttää nää 60-70 kmh ajelijat kaiken läpi.

+1 myös tälle. Jalalla (vakkaria ei käytetä missään olosuhteissa) soudetaan 60-70km/h oli nopeusrajoitus sitten 30km/h tai 80km/h. Ja toki takasumari päällä. ;)
 
Mä kuulun selkeästi vähemmistöön täällä: mua ei haittaa etusumuvalot, ei usein edes pitkät päällä vastaan tulevat (en tuijota suoraan vastaantulevia); mutta edessä kirkkaana loimottava punainen valo ottaa silmään kuin 1000 volttia. Noh, meitä on erilaisia.

Jos itse törmään hyvällä säällä takasumariin, pyrin pääsemään mahdollisimman pian ohi. Kovassa lumipyryssä tai hernerokkasumussa noista on tietenkin hyötyä.

Kiitos hyvästä viestistä.

Vaikka kaikkia ei takavalot häritse, niin yksittäistä liikkujaa voi jotkin asiat häiritä tosipahasti, jopa yllättävästi.

Tuskin olet ainoa punaisiin reagoiva, päätellen siitä että tässäkin ketjussa on ollut kirjoituksia joissa jarruvalot ärsyttää, en ole sitä täysin ymmärtänyt, mutta kirjoituksesi jälkeen toivottavasti ymmärrän paremmin.

Tuo myös hyvä maininta etuvaloista, sen jotenkin hahmottanut että osalle häikäisy on enemmän häiritsevää, mutta kirjoituksesi toi hyvin esille että osalle ne pitkät / etusumarit voi olla suht harmittomia. Tämä siis aasinsilta sille että jos joku tulee vastaan pitkät päällä, niin hänestä voi tuntua hyvin harmittomalta ja toisin päin jos joku vaihtaa kovin aikaisin lyhyille, niin hänelle ne voi olla hyvin ärsyttäviä.
 
Itse ajan reippaasti pitkät päällä takana. Antavat nopeasti tietä ja ohituksen jälkeen voi väläyttää omaa takasumua jos vaikka tajuaisivat mikä oli vikana.
Eli mielestäsi ratkaisuna siihen, kun kanssa-autoilija epähuomiossa häikäisee sinua takasumareillaan, on käyttäytyä itse tietoisesti kuin idiootti? Hieno kaveri.
 
Kenenkään taka- tai etusumuvalot ei ole itseäni merkittävästi häirinneet. Koko asiasta kohkaaminen on enemmän tällainen auto-orientoituneiden amisten pätemisriitti, "olen lukenut tieliikennelaista että niitä ei saa miten sattuu käyttää...". Sitten perään kritisoidaan liikenteessä muut huomioon ottavia, esim. kuinka joku käyttää päättyvää vasenta kaistaa liittyen oikealle vetoketjuperiaatteella.
 
Meinaatko että lait on kirjoitettu turhaan ja niitä pitää soveltaa? Päteekö sama kaikkiin lakeihin? Mielestäni laissa on hyvät perusteet moneen asiaan, myös valojen käytölle tai vasemman-oikean kaistan -käytänteille.
 
Meinaatko että lait on kirjoitettu turhaan ja niitä pitää soveltaa? Päteekö sama kaikkiin lakeihin? Mielestäni laissa on hyvät perusteet moneen asiaan, myös valojen käytölle tai vasemman-oikean kaistan -käytänteille.
Ei lait ole turhia. Itsekin luulen käyttäväni sumuvaloja oikein, en turhaan pidä päällä eli ainakin yritän toimia oikein. Oma kokemukseni vaan on, että sumuvalot ovat lillukan varsi, niillä ei saa isoa häiriötä tehtyä millään. Etusumuvaloilla varsinkaan, niillä ei vaan voi häikäistä. Joka niistä valittaa, kyse on kyttäämisestä. Tällä palstalla noista sumareita jauhetaan toistuvasti.

Sitten liikenteessä on niitä isoja asioita, joissa ongelmat 95%:sti johtuu asenteesta. Tämä vasen kaista/vetoketju-keskustelu hetki sitten oli hyvä esimerkki, kuinka pihalla täälläkin on suuri osa autoilijoista.
 
Ei lait ole turhia. Itsekin luulen käyttäväni sumuvaloja oikein, en turhaan pidä päällä eli ainakin yritän toimia oikein. Oma kokemukseni vaan on, että sumuvalot ovat lillukan varsi, niillä ei saa isoa häiriötä tehtyä millään. Etusumuvaloilla varsinkaan, niillä ei vaan voi häikäistä. Joka niistä valittaa, kyse on kyttäämisestä. Tällä palstalla noista sumareita jauhetaan toistuvasti.

Sitten liikenteessä on niitä isoja asioita, joissa ongelmat 95%:sti johtuu asenteesta. Tämä vasen kaista/vetoketju-keskustelu hetki sitten oli hyvä esimerkki, kuinka pihalla täälläkin on suuri osa autoilijoista.
Ei niistä etusumuvaloista varmaan kukaan valittaisi ellei se niitten täysin tarpeeton käyttö juurikin sitä turhaa häikäisyä ja muuta paskaa aiheuttaisi. Niiden turha käyttö myös huonontaa sen niitä käyttävän omaa näkökykyä kun siihen heti keulan eteen saa lisää valosaastetta joka vie hämäränäköä.
Varmaan 99% kerroista niitä käytetään täysin turhaan ja siitä ei silloin ole mitään muuta kuin haittaa kaikille tielläliikkujille.
 
Ei lait ole turhia. Itsekin luulen käyttäväni sumuvaloja oikein, en turhaan pidä päällä eli ainakin yritän toimia oikein.
Yleisellä tasolla takasumuvaloja kai kannattaa käyttää ns varmemman päälle. Se miten tarpeen arvio on vaikeaa ja menee vähän sellaiseen mututuntumaan. Yhtenä ohjeena on annettu että jos edellämenee ajoneuvo ja sen takavalot ilman sumari näkyy huonosti, niin ehkä syytä itse käyttää, mutta me kaikki toki tiedetään että eri ajoneuvot aiheuttaa erilaisen tilanteen ja eri ajoneuvoissa on erilaiset takavalot, niin seuraus voi olla se että itsellä turhaa ja niillä häiritsee takanatulevaa.

Etusumuvaloilla varsinkaan, niillä ei vaan voi häikäistä. Joka niistä valittaa, kyse on kyttäämisestä. Tällä palstalla noista sumareita jauhetaan toistuvasti.
Suurin osa selviää suurimmasta osasta vastaantulevista etusumareista. Mutta ne kirkkaat valkoiset etuvalot häiritsee paljon todennäköisemmin suurempaa osaa kuljettajia, ja niistä ei ole kuin haittaa niitä käyttäville.(* Tosin jos etusumarit noin yleisesti häiritsee jotain yksilöä, niin tänäpäivänä se autoilu on karkmivaa, jos miettii sinne tänne sojottavia lähivaloja ja päivävaloja.

Uskon kyllä että eniten kärsivät osaa luonnostaan katsella ohi valojen, mutta se silti ärsyttää.

(*
No jos ei lasketa tilanteita missä ajovalot ei toimi, niin hädässä nuo paremmat kuin ei mitään
 
Kyllä se asenneongelma Suomessa on jossain ihan muualla. Ja sitä tämäkin viesti hyvin alleviivaa. :kahvi:

Ehkä tässä kaivataan Amerikkalaista kulttuuria ja autoilun suosimista..
1640687191520.png
 
Takasumaria tarvitaan paljon useammin kuin etusumareita, minkä takia vähän ärsyttääkin ettei omassa autossa saa takasumaria päälle erikseen.
Mistästä tällainen uskomus on peräisin?

Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.
 
Mistästä tällainen uskomus on peräisin?

Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.
Ai pakkaslumisade on Suomessa harvinaisempi kuin hernerokkasumu? Ok. :asif:
 
Mistästä tällainen uskomus on peräisin?

Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.
Kyllä noille takasumareille enemmänkin käyttöä löytyy. Olen kerran elämässä oikeasti oikeasti tarvinnut etusumareita. Takasumareita on taas pöllyävän lumen takia tullut käytettyä enemmän. Etenkin nykyautoissa joissa on led valot takana ja jolloin eivät sulata lunta samalla tavalla joten sumari sentään jaksaa puskea lumen läpi jotenkin. Hyvin paljon näkee autoja joissa ei näy takana kuin himmeä hehku ja se taas tuo hupia etenkin lumisateessa. Myös vesisade+mukava vesisuihku auton takana ja normi perävaloja et muuten paljoa näe.
 
Kyllä noille takasumareille enemmänkin käyttöä löytyy. Olen kerran elämässä oikeasti oikeasti tarvinnut etusumareita. Takasumareita on taas pöllyävän lumen takia tullut käytettyä enemmän. Etenkin nykyautoissa joissa on led valot takana ja jolloin eivät sulata lunta samalla tavalla joten sumari sentään jaksaa puskea lumen läpi jotenkin. Hyvin paljon näkee autoja joissa ei näy takana kuin himmeä hehku ja se taas tuo hupia etenkin lumisateessa. Myös vesisade+mukava vesisuihku auton takana ja normi perävaloja et muuten paljoa näe.

Yöllä takavalojen hehku myös kuran tai lumen läpi on yleensä aivan riittävä. Sitten kun on vaikeuksia nähdä edessä olevaa joitain satoja metrejä etukäteen on ilman muuta takasumareiden paikka.
 
Yöllä takavalojen hehku myös kuran tai lumen läpi on yleensä aivan riittävä. Sitten kun on vaikeuksia nähdä edessä olevaa joitain satoja metrejä etukäteen on ilman muuta takasumareiden paikka.
Etenkin Kehäteillä tms tuo näkyvyys on autojen määrän takia paikoin mallia helvetin pieni kun ilmassa roikkuu autojen heittämää vettä/lunta+taivaalta tulevaa vettä/lunta. Ja tämä jopa iltaisin kun on jo pimeää. Eri juttu sitten maantiellä missä ei ole valaistusta ja jo pieni hehku näkyy.
 
Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.

Kortti on ollut 25 vuotta. Kertaakaan en ole etusumuvaloja tarvinut, pari kertaa kokeillut, että tekisikö niillä mitään, mutta ei ole tehnyt. Takasumuvalo on kyllä ollut käytössä useammankin kerran tällekin talvea.

Vaikka taajamissa ajellessa lumi ei pöllyäkään, niin kyllä sitä tuolla pidemmillä pätkillä vähänkään pohjoisemmassa on. Hernerokkasumujen ajastakin on Pohjois-Suomen asukkaana ihan erilainen kokemus. Sumua on a) keskellä talvea kovilla pakkasilla tai b) syksyisin aamuin/illoin. Keväällä sumua on hyvin harvoin.
 
Mistästä tällainen uskomus on peräisin?

Takasumareita tarvitsee vain pöllyävällä lumella, keliin jota keskimääräinen autoilija ei kohtaa edes joka vuosi. Etusumuvaloja saattaa tarvita hernerokkasumussa jollaisia koetaan muutaman päivänä vuosittain kaikkialla Suomessa lumien sulaessa.
Jokainen voi miettiä koska on ollut sää jolloin etusumuvaloja voisi tarvita, ja sitten miettiä onko niistä hyötyä vai haittaa omassa autossa.
Kuvitellaan, ehkä tilanne missä niin umpisumu että valot auttaa vastaantulijaa erottamaan sinut, eli keli missä takasumuvalokin tarpeen. Oma ajaminen onnistuu ilmankin, joissain autoissa liki aina, jossain autossa voi olla joskus lyhyitä parempi.

Suomessa, suurin piirtein koko alueella on usein kelejä joissa on sitä lumipölyä, sumua, kuraa/vettä jolloin takasumuvalo on iso turvallisuutta lisäävä juttu.
Jos liikkuu valtateillä ja varsinkin motarilla, niin erityisen tärkeä.
 
Kuvitellaan, ehkä tilanne missä niin umpisumu että valot auttaa vastaantulijaa erottamaan sinut, eli keli missä takasumuvalokin tarpeen.
Itse olen kyllä ymmärtänyt että etusumuvalojen tarkoitus on valaista tietä alhaalta sellaisessa kelissä jossa lähivalot aiheuttaisivat vain kuskin "sokaistumista". Tällöin keli on jo niin huono että ajonopeus on oltava luokkaa max. 40 km/h.
 
Itse olen kyllä ymmärtänyt että etusumuvalojen tarkoitus on valaista tietä alhaalta sellaisessa kelissä jossa lähivalot aiheuttaisivat vain kuskin "sokaistumista". Tällöin keli on jo niin huono että ajonopeus on oltava luokkaa max. 40 km/h.
Kyllä, mutta yleistäen suomessa sellaiset kelit on ei ole kovin tavanomaisia, missä sumareilla saisi valaistua pidemmälle kuin lyhyillä.
Autoissa on eroja, joten kokemusperäiset kokemukset voi poiketa paljon, ja en väitä etteikö jossain tienpätkällä voisi ilmiötä olla vuosittain. Muualla asuvalle voi olla käsittämätöntä.

Mutta eikö se ole myös keli milloin takasumuvalotkin ovat tarpeen, ainakin joissain automalleissa etusumari keli on jo sellaista hernerokkaa että takapääkään näy.
 
Etusumareita on tullut käytettyä silloin, kun peilistä huomaa, ettei takaa tulevia erota kuin vasta kohdalla. Takasumareita varmaan tarvitsee kyllä useammin, mutta hyvä että molemmat on olemassa.
 
Etusumareita on tullut käytettyä silloin, kun peilistä huomaa, ettei takaa tulevia erota kuin vasta kohdalla.
Takasumareita ? vai mikä tuossa lokiikka.

Edit:
Siis meinaat että vastaantulijat havaitsee etusumarit paremmin kuin lyhyet ?
Mutuillen joillain keleillä jäänyt saman oloinen fiilis, tietämättä onko niin. (siis vastaantulevat sumarit ehkä erottaa aiemmin kuin vastaantulevat lyhyet)
 
Itteä ei häiritse toi takasumarin liiallinen käyttö, mutta jumalauta miten vaikeeta siitä autosta on hämärän/pienenkin lumipöllyn aikana kääntää ne ajovalot sellaiseen asentoon, että siellä perässäkin palaa valot. Itse oon huomannu ettei tää ongelma koske niinkään eurooppalaisia automerkkejä; niissä kun ei pala mittarivalot päiväajovalojen ollessa päällä eli pimeellä et edes nää mittaristoa. Toista se on aasialaisissa autoissa joita näkee varsinkin hämärässä perät pimeänä. Toki näistä kaikista autoilijoista löytyy varmasti niitäkin jotka ei ees tiedä missä se auton valokatkasija edes sijaitsee ja ei sen takia osaa laittaa niitä valoja päälle kun keli ois sellanen että niitä tarviis vaikka auringonvaloa vielä automatiikan mukaan tarpeeksi olisikin, näinkään ei kyllä aina ole... Noistakin kun alettas sakkoja kirjotteleen tai edes pysäytteleen pimee peräsiä autoja väärissä olosuhteissa ehkä ihmiset oppis.

Tää edellä mainittu vituttaa enemmän kuin kirkkaalla kesäkelillä vastaan tulevat kokonaan valottomat autot, vaikka eihän sekään nyt kovin turvallisen oloista ole. Itse tuolla keskieuroopassa melkopaljon autoilleena siihen on vaan tottunut.
 
Takasumareita ? vai mikä tuossa lokiikka.

Edit:
Siis meinaat että vastaantulijat havaitsee etusumarit paremmin kuin lyhyet ?
Mutuillen joillain keleillä jäänyt saman oloinen fiilis, tietämättä onko niin. (siis vastaantulevat sumarit ehkä erottaa aiemmin kuin vastaantulevat lyhyet)
Siitä voin siis päätellä, ettei oma autonikaan erotu edessä meneville tarpeeksi hyvin ilman etusumareita. Ei se siis kovin yleistä ole, mutta muutaman kerran tässä parin vuoden sisällä on hetken aikaa tarvinnut.
 
Pakkailin ostoksia autoon, kun kaupan parkkipaikalla joku nuorehko miesoletettu ajoi vanhalla kebab tuning bemarilla sivuluisussa kivet ympäristöön sinkoillen. Ropina vain kuului parkissa olevista autoista kun tämä sankari revitteli liikkeelle, vaarallista käytöstä tuo on toki ilman lentäviä kiviäkin.
Parasta tässä oli kuitenkin yhdestä ruudusta "perään" ampaissut auto joka ohitti bemarin ja blokkasi parkkipaikan liittymässä ulospääsyn. Kuulin n.50 metrin päähän ainakin sanat urpo, idiootti, viimeinen kerta, kun bemari kuski sai palautetta autojen ollessa vierekkäin kylki kyljessä ikkunat auki.
Kovin rauhassa lähti bemari jatkamaan matkaa tämän palautteen jälkeen.
Jotenkin lämmitti mieltä kun löytyy vielä rehellisen palautteen antajia, ja palaute tulee välittömästi
 
Pakkailin ostoksia autoon, kun kaupan parkkipaikalla joku nuorehko miesoletettu ajoi vanhalla kebab tuning bemarilla sivuluisussa kivet ympäristöön sinkoillen. Ropina vain kuului parkissa olevista autoista kun tämä sankari revitteli liikkeelle, vaarallista käytöstä tuo on toki ilman lentäviä kiviäkin.
Parasta tässä oli kuitenkin yhdestä ruudusta "perään" ampaissut auto joka ohitti bemarin ja blokkasi parkkipaikan liittymässä ulospääsyn. Kuulin n.50 metrin päähän ainakin sanat urpo, idiootti, viimeinen kerta, kun bemari kuski sai palautetta autojen ollessa vierekkäin kylki kyljessä ikkunat auki.
Kovin rauhassa lähti bemari jatkamaan matkaa tämän palautteen jälkeen.
Jotenkin lämmitti mieltä kun löytyy vielä rehellisen palautteen antajia, ja palaute tulee välittömästi
Itse törmäsin itseasiassa yhteen ja samaan bimmeriin kahdesti samassa hallissa eri päivinä ja sama touhu molempina päivinä. Putki päristen paineli täydessä hallissa kumia polttaen ja "driftaillen". Ei tykännyt kun joutui pysähtymään ja keskustelemaan asiasta kun olin suojatiellä enkä hypännytkään alta pois. Todnäk. lähti lasku perään jos tuli vaurioita muihin autoihin tai jos haluavat maksattaa lattian "korjausta" tai jos turvapuoli vaivautuu laittamaan nauhat poliisille niin jopa sakot ovat mahdolliset. Napsin kuskin huutaessa käskyjä painua vittuun kuvan ja kilvet ylös ja toimitin valvomoon joten helppo yhdistää kameratallenteisiin. Tuo tuntuu olevan kovinkin yleistä, useita sankareita jotka yrittävät pelotella jalankulkijoita, useita sankareita jotka sudittelevat hallissa kun on kerrankin tarpeeksi liukas pinta että se 116 bimmeri jaksaa sutia ja muutenkin nuo merkkikohtaiset stereotypiat pitävät valitettavan hyvin paikkansa.
 
Itse törmäsin itseasiassa yhteen ja samaan bimmeriin kahdesti samassa hallissa eri päivinä ja sama touhu molempina päivinä. Putki päristen paineli täydessä hallissa kumia polttaen ja "driftaillen". Ei tykännyt kun joutui pysähtymään ja keskustelemaan asiasta kun olin suojatiellä enkä hypännytkään alta pois. Todnäk. lähti lasku perään jos tuli vaurioita muihin autoihin tai jos haluavat maksattaa lattian "korjausta" tai jos turvapuoli vaivautuu laittamaan nauhat poliisille niin jopa sakot ovat mahdolliset. Napsin kuskin huutaessa käskyjä painua vittuun kuvan ja kilvet ylös ja toimitin valvomoon joten helppo yhdistää kameratallenteisiin. Tuo tuntuu olevan kovinkin yleistä, useita sankareita jotka yrittävät pelotella jalankulkijoita, useita sankareita jotka sudittelevat hallissa kun on kerrankin tarpeeksi liukas pinta että se 116 bimmeri jaksaa sutia ja muutenkin nuo merkkikohtaiset stereotypiat pitävät valitettavan hyvin paikkansa.
Joo, pahimmat tapaukset todella usein edustavat juuri tätä merkkiä, tämä näkyykin vakuutusten hinnoissa.
Eniten itseäni risoo juuri nämä parkkipaikoilla tai suojateiden lähellä "kikkailijat", tuolla liikkuu myös esim.lapsia ja muutenkin suojatonta kevyttä liikennettä.
Leikkisivät edes jossain syrjemässä missä voivat teloa vain oman auton tai itsensä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 822
Viestejä
4 587 975
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom