Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse jään tarkoituksella hieman taaemmaksi, mikäli ajoneuvo on jo aika lähellä ja haluan päästä sen ensin syystä tai toisesta. Toki yritän ottaa katsekontaktin kuskiin sen sijaan, että tuijottelen taivasta, jotta kuljettaja tajuaisi minun antavan tilaa.

Tuo näyttää kuskille siltä että vain odotat huomaako kuski sinut ja pysähtyy. Kannattaa viittoilla kuskille että mene mene.
 
Onko joku muu pistänyt merkille Teslan lähivalojen ongelman?
Etenkin vastaantuleva Model 3 häikäisee todella paljon, näyttää että "hajavaloa" leviää ylös/suoraan eteenpäin. Katsoin myös että jonossa olevan Teslan valokuvio on oudon näköinen kun katsoo miltä edessä olevan auton perä näyttää, valoa on todella ylhäällä vaikka auto on n.1 metrin päässä?
Joku taisi mainita Teslan huonoista valoista? Ei ihme jos valoa ohjataan enemmän vastaantulijoiden silmiin kuin tiehen...
Nämä havainnot siis ilman omakohtaista kokemusta Teslasta.
Voi tietysti myös olla että meidän "kylällä" olevissa Tesloissa on valot suunnattu väärin...
Pari kertaa on tullut vastaan sellainen model 3 että näyttää ihan kuin kuskinpuolen umpiossa olisi pitkät päällä vaikka oikeasti on jo lyhyille vaihtanut, ei kuitenkaan kaikissa ole tätä ilmiötä näkynyt. Aika saatanan vittumainen juttu tuo.
 
Pari kertaa on tullut vastaan sellainen model 3 että näyttää ihan kuin kuskinpuolen umpiossa olisi pitkät päällä vaikka oikeasti on jo lyhyille vaihtanut, ei kuitenkaan kaikissa ole tätä ilmiötä näkynyt. Aika saatanan vittumainen juttu tuo.
Kiinnitäs seuraavalla kerralla huomiota listojen väriin jos pystyt. Kahvat, ikkunan karmit yms yms. Jos mustat ovat uusilla valoilla, jos kromiset vanhoilla valoilla.
 
Pari kertaa on tullut vastaan sellainen model 3 että näyttää ihan kuin kuskinpuolen umpiossa olisi pitkät päällä vaikka oikeasti on jo lyhyille vaihtanut, ei kuitenkaan kaikissa ole tätä ilmiötä näkynyt. Aika saatanan vittumainen juttu tuo.
Jep, samaan oon kiinnittänyt huomiota. Ainakin täällä Turun ympäristössä pyörii valkoinen model 3 jossa on juurikin tuo ongelma.
 
Oliskohan sama, jota kirosin sähköautoketjussa. Turkuun se vajakki oli menossa. Ohitteli siis kilometrikaupalla ja sokaisi strobon lailla vilkkuvilla valoilla (sivupeilistä). Joku bitti hyvin poikittain ko. auton valosoftassa(?)
 
Jep, samaan oon kiinnittänyt huomiota. Ainakin täällä Turun ympäristössä pyörii valkoinen model 3 jossa on juurikin tuo ongelma.
Oliskohan sama, jota kirosin sähköautoketjussa. Turkuun se vajakki oli menossa. Ohitteli siis kilometrikaupalla ja sokaisi strobon lailla vilkkuvilla valoilla (sivupeilistä). Joku bitti hyvin poikittain ko. auton valosoftassa(?)

Ei tuollaista itse huomaa jos ei kunnon strobosta ole kysymys ja noissa on katsastus vuosien päässä. Ota rekkari talteen ja laita viestiä kuskille.
 
@RieskaMies @Mawerick pari tämmöistä M3:sta bongattu myös Tku/Hki suunnilla. Suuntaus pielessä, selvästi. Aina toivois että ajaisivat vaan niillä päiväledeillä ilman ajovaloja. Tajaamassa osuu silmään pahemmin kuin motarilla, molemmilla silti selkeästi suunnattu ylöspäin kuviot. Strobomaista välkkyjää ei ole tullut vielä vastaan.
 
Stobo-efekti varmaan tuli siitä, kun idiootti ohitti mua kilometrikaupalla 0,01 km/h nopeuserolla ja auton keula heilui vähän ylös-alas kun oli vasurilla mun takasivussa. Jos siis ei valokuviota jatkuvasti vaihtanut (vaihtoehto b). En jaksa etsiä sitä viestiäni, mutta siis jonkun 3-4 km jälkeen oli päässyt vasta rinnalle, koko sen ajan on-off pitkät sivupeilissä. Sen verran kirkas ettei edes muualle katselu auttanut.
 
:thumbsup:

Joustavuutta tarvitaan molemmin puolin. Kävelijä kuitenkin pysähtyy varsinkin talvikeleillä aika helvetin paljon helpommin kuin auto. Kyllä jokaisen egon pitäisi kestää parin sekunnin himmaaminen, jos selkeästi autoilija ei ole alkanut hidastamaan hyvissä ajoin. Hyvä motoristi toki havainnoi suojatien ylittäjät ja mukauttaa ajon sen mukaan, mutta toisaalta hyvä kevyen liikenteen kulkija vastaavasti ymmärtää, että milloin sitä autoa ei kannata alkaa väen väkisin alkaa pysäyttämään "minulla on oikeus"-periaatteella.
Aloitat hienosti molemminpuolisella joustamisella, mutta puhut vain jalankulkijoiden joustamisesta. Miten liikenteen osapuoli, jonka on määrätty antamaan toiselle "esteetön kulku", voi suorittaa joustamista?
 
Tuo näyttää kuskille siltä että vain odotat huomaako kuski sinut ja pysähtyy. Kannattaa viittoilla kuskille että mene mene.
Ja minä taas olen kuskin paikalla ajatellut, että kun kävelijä pysähtyy kauemmas, niin hän antaa minulle tilaa kun olen itse jo suht lähellä suojatietä. Esim. tilanteessa, jossa kävelijä tulee nurkan takaa tai kävelee autotien suuntaisesti ja aikoo ylittää suojatien.

Jotkut taas voivat olla niin ystävällisiä, ettevät halua autojen joutuvan heidän takiaan pysähtymään ja jäävät siksi kauemmaksi kunnes tulee sopiva rako ylittää tie.
 
Kunnon vartaloharhautus laittaa yleensä raskasjalkaisemmankin motoristin nastat rapisemaan.
Itse yleensä käytän jalankulkijana katsekontaktia ja määrätietoista askelta suojatieviestintänä, mutta tämä vartaloharhautus liikenteellisenä sovellutuksena on mennyt aikanaan autokoulussa ohi. :rofl:
 
Kun autoilijana ajan päin vihreitä, en turhaan hidastele risteyksen vuoksi koska tiedän olevani etuajo-oikeutettu.

Jos kävelijänä ylitän suojatietä en todellakaan pysähdy pitämään torikokousta suojatien reunaan, aivan käsittämättömän typerä tapa. Toisinaan lenkillä näkee jonkun pysähtyvän suojatien reunaan vaikka autoja ei missään edes näy, odottavan että jostain tulee autoja, ja sitten vasta ylittämään suojatietä. Noi ovat varmaan se kaikista ärsyttävin asia tällä hetkellä liikenteessä.
 
Jos kävelijänä ylitän suojatietä en todellakaan pysähdy pitämään torikokousta suojatien reunaan, aivan käsittämättömän typerä tapa. Toisinaan lenkillä näkee jonkun pysähtyvän suojatien reunaan vaikka autoja ei missään edes näy, odottavan että jostain tulee autoja, ja sitten vasta ylittämään suojatietä. Noi ovat varmaan se kaikista ärsyttävin asia tällä hetkellä liikenteessä.
Samat ihmiset eivät muutenkaan hahmota tilaa tai ympäristöään tai huomioi muita. He myös pysähtyvät kulkureiteille, sisäänkäynneille ja vaikka sitten myymälän käytävälle poikittain kärryineen, milloin mistäkin syystä tai ilman syytä. Liikenteessä tämä alunperin vain ärsyttävä mulkkumaisuus muuttuu vaaralliseksi.

Toki samoin nämä ovat oivia uhreja taskuvarkaille, ryöstäjille ja satunnaista väkivaltaa tekeville jengeille, jos sattuvat sellaiseen maailmankolkkaan jossa näitä ilmiöitä esiintyy.
 
Näitä on paljon jos ei suurin osa. Mutta niin on myös niitä, jotka harppovat suoraan suojatielle edes vilkaisematta sivuille. Jos kohdalle sattuu se kännykkää selaava kuski, puolisokea pappa tai rattijuoppo, niin seurauksena on jotain ikävää välillä luunmurtumat - kuolema. Itse olen mieluummin varovainen, mutta kukin tyylillään.
Tästä olen kyllä melko pitkälti eri mieltä. Itse kuulun näihin "harppojiin", enkä pidä tapaa riskialttiina, päinvastoin katson sen sujuvoittavan liikennettä kun aitoilijoiden ei tarvitse pysähtyä turhaan kun kävelen tasaista väliä sopivassa raossa autoletkan välistä.

Reipas tasainen kävelyvauhti, 1.8 m/s tarkoittaa että olet auton levyisellä alueella vain sekuntin ajan. Normaali turvaväli taajamassakin on yli sekunti, eli vaikka se kännykässä oleva pappa ei edes huomaisi sinua riskit osumaan ovat pienet.

Useita tuhansia suojatien ylityksiä viime vuosina, ja yksi tilanne jossa joutunut vähän hyppäämään. Muuten ajattelen, että tapani on se josta tuhannet autoilijat ovat olleet tyytyväisiä.
 
Jotkut taas voivat olla niin ystävällisiä, ettevät halua autojen joutuvan heidän takiaan pysähtymään ja jäävät siksi kauemmaksi kunnes tulee sopiva rako ylittää tie.
Näin minä kävelijänä ajattelen. Hölmöä laittaa autoa syömään ylimääräistä bensaa vain sen vuoksi, että minä pääsen tien yli pari sekunttia nopeammin. Joten seisoskelen tarpeeksi kaukana suojatiestä kunnes hyvä väli tulee, ellei sellaista ole heti tarjolla. Kovaan ruuhka-aikaan menen suosiolla tyrkylle siihen suojatien alkuun ja elehdin lähteväni ylittämään, jolloin autot järjestään kyllä pysähtyvät ja päästävät yli.

Tuota "näytä kädellä että voi mennä" en ole harjoittanut sen jälkeen kun näin kerran yhden kävelijän heiluttelevan kuskille, että mene vaan ja kuski lähti ylittämään suojatietä heidän kummankaan huomaamatta toiselta puolelta tietä ylittämään lähtenyttä kävelijää. Kolaritta selvittiin mutta opetus saatiin.
 
No ei tietenkään kaikesta. Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa. Jäädään kauas siitä suojatien reunasta seisoskelemaan - pahimmat vielä katselee jonnekin taivaalle ilman aikomustakaan astua sinne. Ja tämä taas on pitkälti seurausta siitä, että on totuttu siihen ettei autot väistä.
Hmm, jos jalankulkija jää kauas suosjatiestä, niin tuskin on sitä suojatietä sillä hetkellä ylittämässä, pääsäntöisesti ei ole kyse uskaltamisesta.

Joko kyse siitä ettei olla toistaiseksi edes ylittämis aikeita, tai odottaa sopivaa hetkeä ylittää.

Jos jalankulkia on ylittämässä, niin sitten lähestyy suojatietä normaalisti, ennen ylitttämistä katsoo eri suuntin onko turvallista ylittää ja aikeet on muille liikkujille aika selkeät.

Oma lukunsa on sitten ne "darvin" yksilöt jotka sukkana menee.
 
Kun autoilijana ajan päin vihreitä, en turhaan hidastele risteyksen vuoksi koska tiedän olevani etuajo-oikeutettu.

Suojatie ja vihreävaloa hmm.

Turhaa sanaa käytit, joten voi olla että ymmärsin väärin.

Vihreillä voi joissain tilanteissa mennä juurikaan hiljentämättä. Mutta se kertoo että etenemmin ei suoranaisesti ole kielletty.


Jos kävelijänä ylitän suojatietä en todellakaan pysähdy pitämään torikokousta suojatien reunaan, aivan käsittämättömän typerä tapa. Toisinaan lenkillä näkee jonkun pysähtyvän suojatien reunaan vaikka autoja ei missään edes näy, odottavan että jostain tulee autoja, ja sitten vasta ylittämään suojatietä. Noi ovat varmaan se kaikista ärsyttävin asia tällä hetkellä liikenteessä.
Samaa mieltä, toki lenkillä kuin muutenkin kuuluu katsoa että turvallista ylittää (juoksulenkillä pysähtyminen tärkeämpää), mutta jos aikomus jäädä odottaan muita, niin tehdään odotukset siellä pururadan puolella.
 
Aloitat hienosti molemminpuolisella joustamisella, mutta puhut vain jalankulkijoiden joustamisesta. Miten liikenteen osapuoli, jonka on määrätty antamaan toiselle "esteetön kulku", voi suorittaa joustamista?

Mielestäni en puhunut yksipuolisesta joustamisesta. Mutta ok.
 
Kävin eilen kaupassa, ja kolme ärsytystä:
1) 80:n alueella jono eteni 65 km/h - kärkiautona vanhempi Toyota Yaris
2) Tasa-arvoisessa risteyksessä 1. auto odotti vasemmalta tulevaa autoa - joka luonnollisesti myös väisti kuten sääntöjen mukaan oikeasti pitääkin, ja liikenne seisoi - oikealta tulevana uudehko Toyota Yaris
3) Heti perään saman jonon neljäs auto jäi jälleen odottelemaan vasemmalta tulevia, liikenne seisoi - oikealta tulevana uudehko Toyota Corolla

Minullakin oli joskus Corolla vuosien ajan - kuten myös kaverillani, eikä niissä autoissa mielestäni ollut mitään erityistä vikaa tai syytä ajaa päin persettä.
 
Kävin eilen kaupassa, ja kolme ärsytystä:
1) 80:n alueella jono eteni 65 km/h - kärkiautona vanhempi Toyota Yaris
2) Tasa-arvoisessa risteyksessä 1. auto odotti vasemmalta tulevaa autoa - joka luonnollisesti myös väisti kuten sääntöjen mukaan oikeasti pitääkin, ja liikenne seisoi - oikealta tulevana uudehko Toyota Yaris
3) Heti perään saman jonon neljäs auto jäi jälleen odottelemaan vasemmalta tulevia, liikenne seisoi - oikealta tulevana uudehko Toyota Corolla

Minullakin oli joskus Corolla vuosien ajan - kuten myös kaverillani, eikä niissä autoissa mielestäni ollut mitään erityistä vikaa tai syytä ajaa päin persettä.
Toyotat ovat tosiaan yliedustettuina mitä tulee liikenteessä hölmöilyyn. Harvoin noiden näkee ajavan ylinopeutta, päinvastoin, hidastavat ja tukkivat liikenteen sujuvuutta jatkuvasti.
Hybrideillä kestää ikuisuus kiihtyä kun yritetään ilmeisesti pelkällä alitehoisella sähkömoottorilla kiihdyttää? Risteyksiin aletaan hiljentämään jo kilometrin päästä, luulen että tämäkin liittyy hybridien ns.ennakoivaan ajamiseen, tai luullaan että ajetaan ennakoivasti? Klassikko on Toyota maantiellä joka ajaa mittarin mukaan esim.100km/h, oikea nopeus juuri ja juuri 90km/h. Yllättävän usein nämä myös protestoivat valoshowlla ym. jos ohitat ne gps nopeudella ajaen suurinta sallittua?
 
En sano, etteikö toi olisi ainakin osittain totta, mutta kannattaa huomioida, että tällaisissa asioissa kyseessä voi helposti olla vahvistusharha. Vähän sama kuin vanhan "teinibemarin" nähdessään alkaa mielessään automaattisesti odottamaan, että milloin se alkaa perseilemään.
 
En sano, etteikö toi olisi ainakin osittain totta, mutta kannattaa huomioida, että tällaisissa asioissa kyseessä voi helposti olla vahvistusharha.
Enemmänkin kyse on ihan se että tietynlaiset autot houkuttelevat tietynlaista osaajakuntaa joiden kiinnostus autoiluun tai syy autoiluun on mallia ei kiinnosta ja on vain pakko päästä paikasta a paikkaan b. Tästä johtuen tuo osaaminen on tietyillä merkeillä/malleilla keskimääräistä huonompi.
 
En sano, etteikö toi olisi ainakin osittain totta, mutta kannattaa huomioida, että tällaisissa asioissa kyseessä voi helposti olla vahvistusharha.
Joo, voi olla myös sitä.
Toinen vaikuttava tekijä lienee että kyseinen automerkki on todella yleinen, lisäksi käyttäjäkunta ehkä keskimääräistä iäkkäämpää?
Siinäpä ne syyt sitten tulikin :)
 
Enemmänkin kyse on ihan se että tietynlaiset autot houkuttelevat tietynlaista osaajakuntaa joiden kiinnostus autoiluun tai syy autoiluun on mallia ei kiinnosta ja on vain pakko päästä paikasta a paikkaan b. Tästä johtuen tuo osaaminen on tietyillä merkeillä/malleilla keskimääräistä huonompi.
Onko sulla jotain dataa tai tutkimusta eri merkkisten autojen kuskien osaamisista? ;)

Joo, se on totta että tietynlaiset autot vetoavat tiettyyn ostajakuntaan. Vahvistusharha voi olla kuitenkin hyvä muistaa kun tekee havaintoja tai raportoi niitä, että merkki X on yliedustettuna asiassa Y.
 
Riippuu paljolti milloin on liikenteessä. Kehän aamuruuhkissa toyotat vetää samanlailla reikäpäänä kuin muutkin. Jokunen keski-iän ylittänyt kokovartalokyrpä saattaa olla vasurilla tukkimassa muiden menoa. Pari tuntia myöhäisemmäksi kun ajankohdan pistää, niin kaikki mummot ja papat ovat liikenteessä ja keskiverto-Yarikselta voi odottaa ihan mitä tahansa manoveeria.

e: Mut sama arvaamattomuus pätee silloin lähes mihin tahansa mummo-yhteensopivaan pikkukippoon. On siellä nuorempaakin kokematonta kuskia paljon liikenteessä. Teipatuista yritysten autoista kotihoidon yms. palvelun autot ajavat yleensä aika mielenkiintoisesti.
 
Onko sulla jotain dataa tai tutkimusta eri merkkisten autojen kuskien osaamisista? ;)

Joo, se on totta että tietynlaiset autot vetoavat tiettyyn ostajakuntaan. Vahvistusharha voi olla kuitenkin hyvä muistaa kun tekee havaintoja tai raportoi niitä, että merkki X on yliedustettuna asiassa Y.
Ei luonnollisesti. Mutta muistan lueskelleeni vakuutusyhtiöiden dataa siitä millä autoilla sattui ja mitä. Pienet kuvailemani tyyppiset autot olivat perus peltikolareissa yliedustettuina. Isommissa kolareissa ei sitten ollut sen enempää mikä johtunee matalista vauhdeista tutkijoiden mukaan jos oikein muistan.
 
Toyotat ovat tosiaan yliedustettuina mitä tulee liikenteessä hölmöilyyn. Harvoin noiden näkee ajavan ylinopeutta, päinvastoin, hidastavat ja tukkivat liikenteen sujuvuutta jatkuvasti.
Hybrideillä kestää ikuisuus kiihtyä kun yritetään ilmeisesti pelkällä alitehoisella sähkömoottorilla kiihdyttää? Risteyksiin aletaan hiljentämään jo kilometrin päästä, luulen että tämäkin liittyy hybridien ns.ennakoivaan ajamiseen, tai luullaan että ajetaan ennakoivasti? Klassikko on Toyota maantiellä joka ajaa mittarin mukaan esim.100km/h, oikea nopeus juuri ja juuri 90km/h. Yllättävän usein nämä myös protestoivat valoshowlla ym. jos ohitat ne gps nopeudella ajaen suurinta sallittua?

Niin, otahan huomioon että Toyota on Suomen yleisin automerkki. Totta kai silloin tilastollisesti enemmän perseillään Toyotalla.
 
e: Teipatuista yritysten autoista kotihoidon yms. palvelun autot ajavat yleensä aika mielenkiintoisesti.

Tämä on muuten aika monesti totta. Jos auton kyljessä on jotakin firman logoja tai sponsoreita, voi odottaa keskimääräistä erikoisempaa käyttäytymistä liikenteessä.
 
Suomen toiseksi yleisin auto taitaa olla Skoda, mutta harvemmin niitä näkyy tuolla liikenteessä hinaamassa tai ajamassa valottomana.
 
Suomen toiseksi yleisin auto taitaa olla Skoda, mutta harvemmin niitä näkyy tuolla liikenteessä hinaamassa tai ajamassa valottomana.
Omien havaintojeni mukaan Skodat ruuhkauttaa aamu- ja iltaliikenteen, on työpaikan parkissa päivät, ja vaeltaa sitten illaksi kehyskuntiin tekemään niitä mahdollisia törttöilyjään pois pääkaupunkilaisten silmistä. Noin niin kuin yleistäen.
 
Omien havaintojeni mukaan Skodat ruuhkauttaa aamu- ja iltaliikenteen, on työpaikan parkissa päivät, ja vaeltaa sitten illaksi kehyskuntiin tekemään niitä mahdollisia törttöilyjään pois pääkaupunkilaisten silmistä. Noin niin kuin yleistäen.

Saattaa se näinkin olla.
 
En ole koskaan joutunut ongelmiin suojatiellä ja jo +40v täällä oltu. Toki se johtuu varmaan siitä että kun lähestyn suojatietä niin otan sen auton kuljettajan katsekontaktiin ja kävelen SELVÄSTI ja ripeästi suojatietä kohti jolloin autoilija tajuaa että tuo haluaa yli ja se pysähtyy.

Pahin on tälläinen arka ihminen joka kattelee taivasta, hidastaa ennen suojatietä, jopa pysähtyy siihen 1-2m päähän ja sitten ihmettelee miksi se auto ei pysähdy
Sillä ei ole merkitystä miten suojatielle menee, osa ei pysähdy vaan painaa kaasua. Pitäisi olla kassissa tiiliskivi painona.
 
Sillä ei ole merkitystä miten suojatielle menee, osa ei pysähdy vaan painaa kaasua. Pitäisi olla kassissa tiiliskivi painona.
Pitäisi olla kävelijöillä 5 metriä halkaisijaltaan oleva sateenvarjo, jossa roikkuu ulkokehällä tiiliskiviä tuulilasin korkeudella.

Alkaisi autokuskeja äkkiä pelottaa jos olisi mahdollisuus törmätä kovaan esteeseen ja alettaisiin varomaan suojateitä lähestyessä.

Vielä parempi olisi automaattinen laite, joka ruiskii oranssia maalia niiden autojen kylkiin, jotka eivät noudata väistämissääntöjä. Ei aiheuttaisi vahinkoja muuten kuin kuskin egolle, mutta lisäisi varovaisuutta kun seurauksista osa siirtyisi ajokortin omaavalle tyypille.
 
Kyllä on viime viikkoina näkynyt, että joulu on tuloillaan(kaupunkiliikenne): kaikenlaiset menninkäiset kömpineet luolistaan, eikä vilkunkäytöstä ole tietoakaan. Tympeää minäminä-käytöstä ja liikenteen jouhevuus loistaa poissaolollaan. N. Viikko aikaa, kun edellisen kerran pyörin useamman kerran kaupungilla, niin näin 5potentiaalista kolaritilannetta, jos etuajo-oikeudellinen olisi pitänyt kiinni oikeudestaan.
 
Sillä ei ole merkitystä miten suojatielle menee, osa ei pysähdy vaan painaa kaasua. Pitäisi olla kassissa tiiliskivi painona.

On sillä merkitystä.

Se on totta että osa kuskeista ei kovin helpolla oletujksena anna esteetöntä tilaa, joten sillä on iso merkitys turvallisuuden ja ylipääsyn kannalta, miten suojatietä lähestyy ja miten sen ylittää. Missään tapauksessa sinne ei varomattomasti hypätä. Mutta jos liikenteellisesti ei syytä tilaakaan antaa, niin reippaasti ja turvallisesti, näkyvästi yli. Näinä aikoina hejastimia heiluta erityisen hyvin.

Alueellisia eroja, voi olla jopa paikkakunnan sisäisiä eroja.

Tympeää minäminä-käytöstä ja liikenteen jouhevuus loistaa poissaolollaan.
....
jos etuajo-oikeudellinen olisi pitänyt kiinni oikeudestaan.
Joustavuutta, osa paikoista ei ole suunniteltu "ruuhkiin".
 
On sillä merkitystä.

Se on totta että osa kuskeista ei kovin helpolla oletujksena anna esteetöntä tilaa, joten sillä on iso merkitys turvallisuuden ja ylipääsyn kannalta, miten suojatietä lähestyy ja miten sen ylittää. Missään tapauksessa sinne ei varomattomasti hypätä. Mutta jos liikenteellisesti ei syytä tilaakaan antaa, niin reippaasti ja turvallisesti, näkyvästi yli. Näinä aikoina hejastimia heiluta erityisen hyvin.

Alueellisia eroja, voi olla jopa paikkakunnan sisäisiä eroja.


Joustavuutta, osa paikoista ei ole suunniteltu "ruuhkiin".
Ei sillä ole merkitystä, koska osa ei halua pysähtyä, tai ajavat liian lujaa.
Ei suojatienkäyttäjän pitäisi joutua arvioimaan pysähtyykö auto vai ei. Poliisikaan ei tietysti valvo, kameratolpat tuottavat paremmin.
 
Yksi asia ärsyttää aina talvisin joka on takasumuvalon käyttämättömyys, liekö sitä säästellään jollekkin pojanpojalle tai jotain mutta viimeksi taas eilen kun lunta tuprutti tuulen kanssa niin motarilla ei paljon näkyvyyttä ollut ja vallankin tummat autot häviää hyvin sinne lumen sekaan ja sama myös pääteille kun esim. rekka ajaa ohi. Etusumuvalot kyllä tuntuu aina löytyvän vastaantulijoiden kiusaksi mutta se takasumari tuntuu olevan semmoinen että sitä käyttää ehkä 2/10 autoilijaa.
 
Yksi asia ärsyttää aina talvisin joka on takasumuvalon käyttämättömyys, liekö sitä säästellään jollekkin pojanpojalle tai jotain mutta viimeksi taas eilen kun lunta tuprutti tuulen kanssa niin motarilla ei paljon näkyvyyttä ollut ja vallankin tummat autot häviää hyvin sinne lumen sekaan ja sama myös pääteille kun esim. rekka ajaa ohi. Etusumuvalot kyllä tuntuu aina löytyvän vastaantulijoiden kiusaksi mutta se takasumari tuntuu olevan semmoinen että sitä käyttää ehkä 2/10 autoilijaa.
Itse käytän takasumaria lähinnä sen takia, että takapuskurissa roikkuja tajuaisi jättää väliä, kun ei kiinnosta ajaa ohi, vaikka ryhmityn oikeaan reunaan ja vihjaan ohituksen turvallisuudesta vilkulla. Joillakin kuskeilla tuntuu kiire loppuvan, kun toisen auton perävälo saavutetaan(vaikka tie olisi muuten tyhjä eikä muuta liikennettä ole).
 
Ei sillä ole merkitystä, koska osa ei halua pysähtyä, tai ajavat liian lujaa.
Ei suojatienkäyttäjän pitäisi joutua arvioimaan pysähtyykö auto vai ei. Poliisikaan ei tietysti valvo, kameratolpat tuottavat paremmin.
Samaa reittiä ajan päivittäin kaupungin läpi: osa jää siihen 5m päähän suojatiestä postailemaan ja ihmettelemään mennäkkö vai ei, sitten on nämä polkupyörän selässä olevat uraohjukset jotka eivät halua jarruttaa alamäkeen vaan painavat suoraan auton alle tai puhelinta räpläävä nuori joka ei edes katso tuleeko sieltä autoa.

Eipä tuossa matkalla ole kuin se yksi risteys jossa kaikki törttöily korostuu. Nopeutta sen verran, että saan auton pysäytettyä jos sieltä joku hyökkää päälle. Tosin aamulla arvioin alamäkeen ajavan nopeuden hieman väärin ja jouduin jarruttamaan ja auto liukui vielä 10m~. (30/kmh)
 
Yksi asia ärsyttää aina talvisin joka on takasumuvalon käyttämättömyys, liekö sitä säästellään jollekkin pojanpojalle tai jotain mutta viimeksi taas eilen kun lunta tuprutti tuulen kanssa niin motarilla ei paljon näkyvyyttä ollut ja vallankin tummat autot häviää hyvin sinne lumen sekaan ja sama myös pääteille kun esim. rekka ajaa ohi. Etusumuvalot kyllä tuntuu aina löytyvän vastaantulijoiden kiusaksi mutta se takasumari tuntuu olevan semmoinen että sitä käyttää ehkä 2/10 autoilijaa.
Vähintään yhtä paljon ärsyttää ne jotka käyttävät takasumuvaloa liian herkästi. Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!
 
Ette lukeneet kokonaan? Takasumuvaloa näkee käytettävän vuodenajasta riippumatta: Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!

”Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.”

Lumipyryssä takasumarit ei häiritse.
 
Ette lukeneet kokonaan? Takasumuvaloa näkee käytettävän vuodenajasta riippumatta: Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!

”Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.”

Lumipyryssä takasumarit ei häiritse.
Kaipa he lukivat, mutta myös ovat muuten ajatelleet asiaa. Olen samaa mieltä. Takasumuvalojen turha käyttö on kyllä rike, mutta se ei juurikaan ärsytä kanssa-autoilijoissa ja on vieläpä melko harvinaista. Sen sijaan etusumuvalojen turha käyttö ärsyttää, vituttaa, sattuu ja aiheuttaa vaaraa. Samoin silmäpuolena ajeleminen(ei tasan tarkkaan ole samana päivänä kärähtäneitä kuin pieni osa), valottomana ajeleminen, vilkun käyttämättömyys, lumen ja jään peittämät valot, kaukovaloilla tahallaan häikäiseminen sun muu vituttaa. Valoja voi käyttää niin monella tavalla väärin, että takasumuvalon turha käyttö ei yleensä edes muistu ilmiönä mieleen.
 
Takasumareita käytetään niin paljon liian vähän, että jos nyt joku arvioi kelin väärin ja käyttää liian pienellä vesipöllyllä sumaria niin kyllä sen otan mielummin kuin 99,9% pimeitä periä jossain motarin lumipöllyssä.
Vaikka siinä sateen kastelemalla asfaltilla heijastuksia katsellessa vituttaa niin pakko olla samaa mieltä. Ihan liikaa tulee valkoisia/mustia autoja ilman valoja/valot umpeen muurautuneena vastaan.

Ja nyt viimeaikojen lemppareihin. Ikkunoiden puhdistus on mahdoton konsepti joillekin. Kiva katsella sankareita jotka kurkkivat kehä1 ruuhkassa tai taajamassa a4 kokoisesta ikkunasta ulos. Lisäksi sankarit jotka eivät osaa arvioida kelejä yhtään. Tänäänkin tuli nähtyä pari mutkassa pitkäksi vetänyttä, liittymässä jäljet ojan puolelle ja itsekin meinasin saada auton konttiin. Tässä tapauksessa onneksi kuski ei osannut arvioida keliä mutta osasi sentään ajaa. Itse pysähtyneenä risteykseen odottamaan omaa vuoroani ja huomaan taustapeileistä katumaasturin tulevan renkaat korkeaa kanttaria+lunta sen päällä vasten että sai kipon pysähtymään sen 50cm ennen oman auton perää. Tajusi sentään kääntää tuohon kanttariin eikä antaa vain ABS:ien ruksuttaa, ei olisi muuten kyllä pysähtynyt.
 
Vähintään yhtä paljon ärsyttää ne jotka käyttävät takasumuvaloa liian herkästi. Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!
Henkilökohtaisesti takasumuvalot ei ärsytä. Niin harvoin niitä näkee täälläpäin olosuhteista riippumatta.
Ainoa tilanne, jossa ne ärsyttää on hyvän sään aikaan pimeällä, kun joku on halunnut laittaa etusumarit häikäisemään vastaantulijoita ja on samalla räplännyt valokatkaisimesta myös takasumuvalon päälle.
 
Ette lukeneet kokonaan? Takasumuvaloa näkee käytettävän vuodenajasta riippumatta: Pari vesipisaraa lasiin ja takalamppu päälle!

”Tieliikennelain mukaan sumuvaloja saa käyttää vain sumun sekä rankan vesi- tai lumisateen aikana. Takasumuvaloa saa käyttää myös silloin, jos ajoviiman tien pinnasta nostattama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.”

Lumipyryssä takasumarit ei häiritse.
Tämä,

Yöaikaan ei takasumuvaloa pitäisi käyttää kuin aivan poikkeuksellisessa kelissä.

Kaksi viikkoa sitten oli melkoinen hernerokkasumu ja takasumari ihan paikallaan valoisan ajan. Yöllä ei taas mitään tarvetta. Noi estää jarruvalojen näkemisen, tappaa pimeänäön ja ainakin itsellä lisää yöajamisesta syntyvää pääkipua.

Itse ajan reippaasti pitkät päällä takana. Antavat nopeasti tietä ja ohituksen jälkeen voi väläyttää omaa takasumua jos vaikka tajuaisivat mikä oli vikana.
 
Tämä,



Yöaikaan ei takasumuvaloa pitäisi käyttää kuin aivan poikkeuksellisessa kelissä.



Kaksi viikkoa sitten oli melkoinen hernerokkasumu ja takasumari ihan paikallaan valoisan ajan. Yöllä ei taas mitään tarvetta. Noi estää jarruvalojen näkemisen, tappaa pimeänäön ja ainakin itsellä lisää yöajamisesta syntyvää pääkipua.



Itse ajan reippaasti pitkät päällä takana. Antavat nopeasti tietä ja ohituksen jälkeen voi väläyttää omaa takasumua jos vaikka tajuaisivat mikä oli vikana.
Totta että takasumuvalot hyvällä säällä on turhat, jos muuten toimivat takavalot, jopa jossain määrin ärsyttävät.

Moni meistä kuitenkin ajelee ympäristössä missä ärystyksen vie, pileen suunnatut etuvalot, väärät nopeudet, vilkun vajaa käyttö ja varsinkin pimeät takavalot, jolloin alkaa ne takasumarit tuntua "voitolta", ja suht harvoin täysin tarpeetta nähty juttu.


Miksi tartuin, niin useammin pimeällä kaivannut edellä menijöiden takasumuvaloja, kuin niitä kertoja että turhaan palanut (joihin kyllä myös törmännyt).

Noi estää jarruvalojen näkemisen, tappaa pimeänäön ja ainakin itsellä lisää yöajamisesta syntyvää pääkipua..
Päänsärystä en tiedä, jarruvalot, sumarit pohdintaa voi syntyä alussa, (jossain vaihdeessa oli se yhdnepuolen takasumari käytäntö), pimeänäköön punainen ei paha, ne valkoiset ajovalot vaikuttaa kaikkii silmän soluihin ja heikentää sitä sopeutumista pimeään.

En kuitenkaan väite etteiköe edessä olevat takavalot voisi heikentää jotain tietyn aijan hetken hirven liikkeen havaitsemista, ja mikä sen suhde etuhin.
 
Viimeksi muokattu:
Mä kuulun selkeästi vähemmistöön täällä: mua ei haittaa etusumuvalot, ei usein edes pitkät päällä vastaan tulevat (en tuijota suoraan vastaantulevia); mutta edessä kirkkaana loimottava punainen valo ottaa silmään kuin 1000 volttia. Noh, meitä on erilaisia.

Jos itse törmään hyvällä säällä takasumariin, pyrin pääsemään mahdollisimman pian ohi. Kovassa lumipyryssä tai hernerokkasumussa noista on tietenkin hyötyä.

EDIT: Oma ohjenuora: jos en kunnolla näe edellä ajavan takavaloja, on syytä kytkeä takasumari. Nykyautossa takasumari taitaa olla sekundäärinen eli valitettavasti silloin kytkeytyy myös etusumarit. En ole aivan varma onko näin, koska vuoteen ei ole ollut tarvetta noille häirintävaloille. :)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom