Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eikö se kuorma olisi yhtä lailla voinut tippua jonkun keveyn liikenteen väylän kulkijan päälle, vaikka kuormuri olisi pysäköity ajoradan puolelle? Miksi teette pysähtymispaikasta niin ison numeron?
Että semmoiset victim blamingit sieltätämäkin tapaus osoitti että kouluissa ja kotona tarvitaan enemmän ja enemmän liikennevalistusta

Ei tässä mikään muu lähtenyt ohi aiheen kuin tuo sinun viestisi. Siitähän tässä on koko ajan keskusteltu mikä kanssa-autoilijoissa ärsyttää.Mutta niin, aletaankohan nyt olla jo aika saatanan kaukana ketjun alkuperäisestä aiheesta? Modet paljo viive?
Hetkonen? Lapsi ei ole yhtä valveutunut liikkuja kuin aikuinen (ei ole lapsen syytä). Mainitaan, että asiaan olisi hyvä kiinnittää huomiota (aikuisilta, kasvattajilta, päättäjiltä, ei lapselta itseltään), jotta vastaavilta voitaisiin paremmin välttyä jatkossa. Oletko eri mieltä asiasta vai mistä moinen naljailu?Että semmoiset victim blamingit sieltä![]()
Eiköhän se valistus ja kasvatus pitäisi ensisijaisesti kohdistaa tuonne raskaamman liikenteen kuljettajien suuntaan. Toki tällaisia tilanteita on hyvä lastenkin kanssa käydä läpi, mutta peruslähtökohta pitäisi olla ettei sellaisia tulisi vastaan.Hetkonen? Lapsi ei ole yhtä valveutunut liikkuja kuin aikuinen (ei ole lapsen syytä). Mainitaan, että asiaan olisi hyvä kiinnittää huomiota (aikuisilta, kasvattajilta, päättäjiltä, ei lapselta itseltään), jotta vastaavilta voitaisiin paremmin välttyä jatkossa. Oletko eri mieltä asiasta vai mistä moinen naljailu?
Kuvatun perusteella kuljettajan syyllisyydestä ei liene kenelläkään mitään epäilystä.Toisaalta sopisi tähän kuljettajan syyllistämiseen, jota tässä ketjussa on myös sinun osaltasi harrastettu, vaikka kaikkia faktoja ei ole ollut saatavilla. Kläpkläp
Tiedät jotain mitä minä en. Jos seuraavat tiedot on jossain esitetty, niin korjaa.Kuvatun perusteella kuljettajan syyllisyydestä ei liene kenelläkään mitään epäilystä.
Jos on riskinä, että kuorma kaatuu kelville, niin silloin tilannetta todennäköisesti olisi seurattu ja ohjeistettu kävelijöitä kiertämään kauempaa. Nyt ei näin tehty ja seurauksena oli kävelijän kuolema, kun mahdollisesti oletettiin tilanteen olevan turvallinen.Tiedät jotain mitä minä en. Jos seuraavat tiedot on jossain esitetty, niin korjaa.
Kuka kuormasi, missä vaiheessa kuljettaja huomasi heiluvan kuorman, mistä lapsi lähestyi onnettomuuspaikkaa (ts. kuljettajan mahdollisuudet havaita hänet), mitä kuljettaja teki siinä välissä kun ajoneuvo oli ajettu parkkiin ja kuorma petti, oliko jokin kuorman varmistamiseen käytetty työkalu viallinen ja missä kuljettaja oli kuorman pettämisen aikana ovat ainakin sellaisia kysymyksiä, jotka minä koen merkittäviksi kun määritellään kuljettajan syyllisyyttä tapahtumiin.
Vai tarkoitatko, että ei ole mitään epäilystä siitä, että kuljettajaa ei voida pitää syyllisenä ennen kuin asia on perin pohjin selvitetty?
Jos edelleen viittaat tuohon, että ajoi kevlille, niin esitän seuraavanlaisen kysymyksen;
Ajoneuvo jätetään ajoradalle = kuorma kaatuu kevlille
Ajoneuvo ajetaan ojan viereen = kuorma kaatuu ojaan
Kumman valitset?
Missä kolmas vaihtoehto:Jos edelleen viittaat tuohon, että ajoi kevlille, niin esitän seuraavanlaisen kysymyksen;
Ajoneuvo jätetään ajoradalle = kuorma kaatuu kevlille
Ajoneuvo ajetaan ojan viereen = kuorma kaatuu ojaan
Kumman valitset?
Nyt ei kustella tilanteesta missä kuljettaja ajaa jonkun päälle.Minun mielestä taas suurin virhe on ollut ajaa autolla paikkaan, jonne autolla ei saa ajaa ja jossa liikkuu ihmisiä ilman suojakuorta.
Tässä yksi kuva, joka kertoo miksi kuorma-autolla ei pidä ajaa kelville ja ammattikuski tietää sen varmasti.
Voisi myös ajatella, että jos näkee kuorman olevan huonosti kiinni, niin järkevä ihminen ei lähde koukkailemaan KVL:lle 20cm kanttareiden yli vaan pysähtyy juuri siihen missä sillä hetkellä sattuu olemaan.
Jos kuvitellaan että ollaan aikuisia ja nähdään väylällä kuorama-auto joka pysähtynyt aivan ojanpuoleiseen reunaan , nähdään että ajoneuvokäynniss, työtkäynissä ja mahdollisesti varoitusvalot vilkkuu. Vaikka kuorma-auton ja ajoradan välillä olis metri tai enemmän tilaa, niin emme me menisi sen ohi, lähelle, ilman että olisimme vamistaneen turvallisuuden, ilman varmaa kontaktin kuskiin ja saatua lupaa, emme menisi ohi ajonradan puolelta, emme ojanpuolelta.Aikuisethan me kaikki tietysti kierrämme tuollaisen tukkeen ajoradan kautta, mutta lapset ei sinne uskalla joten nehän ryömii vaikka ojassa ohi päästäkseen. Ammattikuljettajan pitäisi kyllä tämä ymmärtää ja toimia niin että sinne ojan puolelle ei kukaan eksy jos on vaara että kuorma sinne kippaa.
Sanotaan, että ajoneuvo kaksikaistaisen tien vasemmalla kaistalla, kuorma oikealla ja kuljettaja poukkoilee ajoradalla. Ei kuulosta järin fiksulta ratkaisulta. Kevlillä kuitenkin ajoneuvon vasemmalla puolellakin on Maikkarin liven perusteella ihan hyvin tilaa ohittaa tuo kuorma-auto menemättä ajoradalle. Näinkö kenties väärin? Pitää tarkistaa kun kerkeän.Missä kolmas vaihtoehto:
Ajoneuvo jätetään ajoradalle tarpeeksi keskelle = kuorma kaatuu ajoradalle
Tästä seuraisi, että mahdollisesti alle jäävät ihmiset istuisivat auton muodostaman suojakuoren sisällä.
Täh? Ei eletä missään kehitysmaassa missä ihmisiä saa vaarantaa huvikseen. Nostojen aikana ulkopuolisten tulo alueelle tulee estää ja tuommoisessa vaaratilanteessa lähelle tulo pitää estää. Ei siinä riitä mikään vilkkuvalo vaan pitää nousta hytistä ulos ja pitää ihmiset etäällä.Jos kuvitellaan että ollaan aikuisia ja nähdään väylällä kuorama-auto joka pysähtynyt aivan ojanpuoleiseen reunaan , nähdään että ajoneuvokäynniss, työtkäynissä ja mahdollisesti varoitusvalot vilkkuu. Vaikka kuorma-auton ja ajoradan välillä olis metri tai enemmän tilaa, niin emme me menisi sen ohi, lähelle, ilman että olisimme vamistaneen turvallisuuden, ilman varmaa kontaktin kuskiin ja saatua lupaa, emme menisi ohi ajonradan puolelta, emme ojanpuolelta.
Jos jostain ihmeen syystä minä lähtisin jostain syystä menee niin todennäköisesti tarttuisit minuun tai ainakin varoittaisit.
Ei sillä ole mitään väliä kuka kuormasi, kuljettaja vastaa aina kuormauksesta.Kuka kuormasi, missä vaiheessa kuljettaja huomasi heiluvan kuorman, mistä lapsi lähestyi onnettomuuspaikkaa (ts. kuljettajan mahdollisuudet havaita hänet), mitä kuljettaja teki siinä välissä kun ajoneuvo oli ajettu parkkiin ja kuorma petti, oliko jokin kuorman varmistamiseen käytetty työkalu viallinen ja missä kuljettaja oli kuorman pettämisen aikana ovat ainakin sellaisia kysymyksiä, jotka minä koen merkittäviksi kun määritellään kuljettajan syyllisyyttä tapahtumiin.
Kuka jää jotain odottelemaan, ei kukaan. Itse ainakin menen ajoradalle kävelemään jos KVL:llä on ajoneuvo tukkeena.Jos kuvitellaan että ollaan aikuisia ja nähdään väylällä kuorama-auto joka pysähtynyt aivan ojanpuoleiseen reunaan , nähdään että ajoneuvokäynniss, työtkäynissä ja mahdollisesti varoitusvalot vilkkuu. Vaikka kuorma-auton ja ajoradan välillä olis metri tai enemmän tilaa, niin emme me menisi sen ohi, lähelle, ilman että olisimme vamistaneen turvallisuuden, ilman varmaa kontaktin kuskiin ja saatua lupaa, emme menisi ohi ajonradan puolelta, emme ojanpuolelta.
Aluepysäköintikieltohan päättyy sitten, kun sen päättymisestä kertova liikennemerkki näin kertoo. Ei seuraavaan risteykseen, kuten pysäköintikielto.Olishan tossa ollut sentään 2 kaistaa ajoradalla ja koska isonpellontien alussa näkyy olevan pysäköintikieltoalueen aloittava merkki, niin silloin se tarkoittaa, että liikenneympyrässä ei pysäköintikieltoalue ole enää voimassa, eikä sitä tuossa liikenneympyrässä käskynhaltijantielle pohjoiseen poistuttaessa ole myöskään, joten pysäköintikieltoa saati pysähtymiskieltoa ei ole.
Mites nuo muut esittämäni kysymykset?Ei sillä ole mitään väliä kuka kuormasi, kuljettaja vastaa aina kuormauksesta.
Kyllä, ja vielä enemmän ärsyttää ne, jotka vetävät liinat kiinni heti kun jossain näkyy vilkkuvia valoja.Ärsyttää ne ketkä ei anna tilaa hälytysajoneuvolle.
Kyllä, ja vielä enemmän ärsyttää ne, jotka vetävät liinat kiinni heti kun jossain näkyy vilkkuvia valoja.
Fordi oli siis ajamassa ulos menevän jonon perään, mutta tuo jono pysähtyikin niin, ettei ford päässyt ajamaan pois viereisen liittymän edestä. Tuolla ulosvievällä reitillä on hallin oven ulkopuolella 20m myöhemmin toinen kiertoliittymä, joten vaikea oli arvata sen pysähtyvän juuri siihen kun ei näe mitä siellä myöhemmin tapahtuu.Siis tukkiko Ford puolet kiertoliittymästä parkkeeraamalla mesen eteen, kun se liittymä johon Ford oli menossa oli tukossa? Yleensä näissä on kohteliasta jättää ympyrää pidemmälle ajaville reitti auki, joten ymmärrän mesen tuskan, jos näin kävi. Monesti tukkoisissa halleissa auttaa paljon, jos siitä saa päästettyä muualle menevät pois jonosta.
Jälkiviisaus on kaikkien viisauksien äiti. Asiaa tarkemmin tietämättä vaikuttaisi toimineen, kuten hyvin moni muukin tajutessaan, että kuorma on heikosti kiinni. Kevyen liikenteen väylällä tosta olis normaalisti ollut kaikkein vähiten haittaa.Voisi myös ajatella, että jos näkee kuorman olevan huonosti kiinni, niin järkevä ihminen ei lähde koukkailemaan KVL:lle 20cm kanttareiden yli vaan pysähtyy juuri siihen missä sillä hetkellä sattuu olemaan.
Ei eletä missään jenkeissäkään.Täh? Ei eletä missään kehitysmaassa missä ihmisiä saa vaarantaa huvikseen. Nostojen aikana ulkopuolisten tulo alueelle tulee estää ja tuommoisessa vaaratilanteessa lähelle tulo pitää estää. Ei siinä riitä mikään vilkkuvalo vaan pitää nousta hytistä ulos ja pitää ihmiset etäällä.
Jos kuvitellussa tilanteessa kirtäminen olisi vaarallista,Ei sillä ole mitään väliä kuka kuormasi, kuljettaja vastaa aina kuormauksesta.
Kuka jää jotain odottelemaan, ei kukaan. Itse ainakin menen ajoradalle kävelemään jos KVL:llä on ajoneuvo tukkeena.
Yrititkö jollain tapaa ilmoittaa hänelle, että peruutusvalot palavat koko ajan?Katselin eilen illalla kehä kolmosta ajellessani että joku on pyöräyttänyt autonsa kun näkyy kaksi valkoista valopistettä kaukana edessä minun kaistallani mutta onneksi se olikin vain joku jollain paalauskuntoisella romuläjällä ajeleva pelle jolla paloi pakkivalot parkkien rinnalla.
Yrititkö jollain tapaa ilmoittaa hänelle, että peruutusvalot palavat koko ajan?
Ja mikä hänestä tekee pellen?
Nimimerkillä, itsellä on joskus kuorma-auton kärrystä jäänyt työvalot päälle, syynä oikosulku, eivät sentään täydellä teholla palaneet.
Varmasti sinun kaltaiset ajatteli minua pelleksi, mutta kun en tiennyt niiden palavan. Peileistä niiden palamista ei huomannut, ja kuormatessa auto oli käynnissä normi valot päällä, jolloin ei tietääkseni työvalot palaneet.
Olivat siis ajonaikana syttyneet.
Huomasin vasta kun menin purkamaan kuormaa.
Palkkivalo, eli ledbar? Eli paloi siis 2 jälkiasennettua ledbaria auton takana? Kerran 2 valkoista pistetttä näit.No jos valot tai vaikkapa koko auto palaa omien propelihattuviritysten vuoksi niin mitä sellaisesta tyypistä voi oikein muuta sanoa.
Näkyy tuolla tien päällä päivisin myös teitä työvaloheppuja mutta tähän palkkivalopelleen törmäsin ilta-aikaan joten pisti silmään.
Palkkivalo, eli ledbar? Eli paloi siis 2 jälkiasennettua ledbaria auton takana? Kerran 2 valkoista pistetttä näit.
Vaiko parkkivalo(toivottavasti paloivat), tai auton omat pakkivalot?
Edellisessä viestissäni jo kysyin, ja kysyn uudestaan, mikä hänestä tekee pellen? Et kuitenkaan ilmeisesti ollut hänen kanssaan suullisesti tekemisissä, niin tuskin hän itsekkään tiesi, että ne palkki/parkki/pakki/mitkä lie valot paloi.
Kytkennät kerkesit kuitenkin tarkistaa, millaiset ne oli?
Ok,Kaksi kappaletta pakkivaloja kuten kirjoitin alkuperäisessä postauksessani. Kuinka minun olisi pitänyt mielestäsi viestiä hänelle että auton perässä palavat pakkivalot auton liikkuessa eteenpäin 80 kilometrin tuntinopeudella niin että hän olisi asian ymmärtänyt?
Mistä tiedät että hän ei ollut pelle? Ovatko kytkennät mielestäsi oikein tehdyt jos auton pakkivalot palavat tarpeettomasti?
Valoja vilkuttelemalla tms. ? Ja en tiedäkkään, oliko pelle, itse ilmeisesti tiedät, kun häntä sellaiseksi sanot.Kaksi kappaletta pakkivaloja kuten kirjoitin alkuperäisessä postauksessani. Kuinka minun olisi pitänyt mielestäsi viestiä hänelle että auton perässä palavat pakkivalot auton liikkuessa eteenpäin 80 kilometrin tuntinopeudella niin että hän olisi asian ymmärtänyt? Mistä tiedät että hän ei ollut pelle? Ovatko kytkennät mielestäsi oikein tehdyt jos auton pakkivalot palavat tarpeettomasti?
Elämä on täynnä mysteerejä.
Kyllä sinä nyt olet itse sellainen maisteri, joka ärsyttää kanssa kulkijoissa.
Pakko mieli pahoittaa jostain, itse kun on niin täydellinen autoineen.
Eli virtaa riittää tänne palstalle kirjoitella, mutta ei tilanteen alla tee mitään. En vieläkään usko, että tahallaan olisi ne auton omat? pakkivalot olleet päällä. Sinähän mielesi pahoitit, kun palstalle tulit tänne kertomaan tilanteet. Voimia.Aika hassua että olen ärsyttävä kulkija siksi että ajelen toimivalla autollani enkä mene vilkuttelemaan tai tööttäilemään jollekkin uunolle siksi että sillä loimottaa takapäässä ylimääräisiä valoja niinkuin tuolta ignore-listalta jo huudeltiin? Kumpikohan meistä tässä pahoitti mielensä.
Pientä rattiraivoa kytemässä.Aika hassua että olen ärsyttävä kulkija siksi että ajelen toimivalla autollani enkä mene vilkuttelemaan tai tööttäilemään jollekkin uunolle
Ihan normaali suomalainen toimintatapa. Uhoillaan netissä, mutta oikeassa elämässä ei edes uskalleta kertoa jollekin että sillä on jotain vikaa autossa. Sitten kiroillaan ja puhutaan uunoista ja pelleistä ja esitellään jotain netissä. Jeesus.![]()
Pientä rattiraivoa kytemässä.
Kukaan ei moittunut siitä että ärsytti jonkun vialliset valot, jos valkoinen valo loimottaa silmiin, niin se ärsyttää.
Jos minulla palaisi pakki valo , niin toivoisin siitä vinkkiä että voisi korjata, ihan asiallisesti.
Kaikesta päätellen siellä oli kaksi pelleä. Yksi joka tahallaan tai tahattomasti ajeli joillain vitun pakkivaloilla ja toinen joka ei uskaltanut asialle mitään tehdä. Eikä siinä mitään, ei sun tartte tööttäillä tai valoja vilkutella jos et halua tai viitsi, mutta sitten myöhemmin täällä netissä uhoileminen pelleistä ja uunoista nyt vaan kuulostaa hieman munattomalta touhulta. Itsetunto kuntoon vaan, niin ei tartte esitellä netissä jotain kovaa ukkoa.
T. Autisti
Ongelma lieneekin se, että ne mittariston valot palavat normaalisti.Kuinka tyhmä pitää olla, että jos mittaristossa ei pala edes taustavalot, ei tajua ettei välttämättä ole muutenkaan normivalot päällä?
Näin pimeällä kyllä nämä päiväledisankarit on perseestä. Varsinkin jos on sumuista tai todella pimeää, sitä kuraista auton takapaksia ei oikeasti näe. Sitten siellä onkin se vakio Toyota tai Kia, joka vetää pilkkopimeällä pelkät etuledit päällä. Mitäs näille sitten tekee? Ei ne kuskit vaan tajua, ettei valoja ole päällä. Kuinka tyhmä pitää olla, että jos mittaristossa ei pala edes taustavalot, ei tajua ettei välttämättä ole muutenkaan normivalot päällä? Jessus kun ärsyttää.
Huonoa suunnittelua ettei takavalot pala pimeällä.Tämmöisen toyotan kuskille kerran vilkuttelin pitkiä että "valot päälle" ja ohituksen jälkeen käytin omia päivävaloja päällä lisävinkkinä. Ei mennyt jakeluun, sain vastauksena pitkillä loimotusta ja sen jälkeen ajo jatkui päivävalot päällä. Onneksi oli valaistu moottoritie, mutta sateisessa marraskuun illassa se tumma toyota näkyi silti heikosti. Kai ne ajelee valot 0-asennossa kun ennenkin siinä asennossa paloi ajovalot, tai joskus 2000-luvun alussa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.