Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Juuri tuosta syystä sinne ei pidä mennä vaan odottaa että auto menee ohi ja kun paikka tulee niin kävellä yli. Ainakin itse teen näin. Jos auto tulossa kovaa niin en ottaisi riskiä. Eriasia on jos auto selkeästi hidastaa ja aikoo päästää kävelijän/pyöräilijän
Nyt kyllä aika rajusti käännät takkia ihan miten sattuu. Alunperin piti suojatiet parhaimmillaan poistaa ja jalankulkijoiden pitäisi varoa jokaista autoa viimeiseen asti, mutta nyt kyse onkin siitä, ettei jalankulkijana kannata astella lujaa ajavan auton eteen.
 
Juuri tuosta syystä sinne ei pidä mennä vaan odottaa että auto menee ohi ja kun paikka tulee niin kävellä yli. Ainakin itse teen näin. Jos auto tulossa kovaa niin en ottaisi riskiä. Eriasia on jos auto selkeästi hidastaa ja aikoo päästää kävelijän/pyöräilijän
No ei tietenkään pidä eteen hyppiä, mutta kyllä se tienylitysaie pitää tehdä selväksi astumalla reippaasti se ensimmäinen askel siihen suojatielle. Kyllä sen sitten näkee hidastaako kuski vai ei.

Jos ei hidasta, niin nopea väistö ja purasu niskaan. :kahvi:
 
Juuri tuosta syystä sinne ei pidä mennä vaan odottaa että auto menee ohi ja kun paikka tulee niin kävellä yli. Ainakin itse teen näin. Jos auto tulossa kovaa niin en ottaisi riskiä. Eriasia on jos auto selkeästi hidastaa ja aikoo päästää kävelijän/pyöräilijän

Ei, ei ja ei. Suojatien kunnioiutus on Suomessa muutenkin niin retuperällä, että periksi ei pidä antaa yhtään. Sivistysvaltioissa motoristi väistää.

Kunnon vartaloharhautus laittaa yleensä raskasjalkaisemmankin motoristin nastat rapisemaan. Tai vähintäänkin havahduttaa siihen, että suojatielle autosi eteen voi oikeasti joskus tulla joku - ja että jarruttamatta syyllistyt vamman-/kuolemantuottamukseen.

Tarkennuksena vielä, että ei pidä olla idiootti, mutta aikomuksensa voi tehdä selväksi. Vartaloharhautuksia teen itse vaan jos olen jo ihan siinä suojatielle nojaamassa ja näen että aikomustakaan hidastaa ennakoivasti ei ole.
 
Ei, ei ja ei. Suojatien kunnioiutus on Suomessa muutenkin niin retuperällä, että periksi ei pidä antaa yhtään. Sivistysvaltioissa motoristi väistää.

Kunnon vartaloharhautus laittaa yleensä raskasjalkaisemmankin motoristin nastat rapisemaan. Tai vähintäänkin havahduttaa siihen, että suojatielle autosi eteen voi oikeasti joskus tulla joku - ja että jarruttamatta syyllistyt vamman-/kuolemantuottamukseen.

Tarkennuksena vielä, että ei pidä olla idiootti, mutta aikomuksensa voi tehdä selväksi. Vartaloharhautuksia teen itse vaan jos olen jo ihan siinä suojatielle nojaamassa ja näen että aikomustakaan hidastaa ennakoivasti ei ole.

En ole koskaan joutunut ongelmiin suojatiellä ja jo +40v täällä oltu. Toki se johtuu varmaan siitä että kun lähestyn suojatietä niin otan sen auton kuljettajan katsekontaktiin ja kävelen SELVÄSTI ja ripeästi suojatietä kohti jolloin autoilija tajuaa että tuo haluaa yli ja se pysähtyy.

Pahin on tälläinen arka ihminen joka kattelee taivasta, hidastaa ennen suojatietä, jopa pysähtyy siihen 1-2m päähän ja sitten ihmettelee miksi se auto ei pysähdy
 
No ei tietenkään pidä eteen hyppiä, mutta kyllä se tienylitysaie pitää tehdä selväksi astumalla reippaasti se ensimmäinen askel siihen suojatielle. Kyllä sen sitten näkee hidastaako kuski vai ei.

Jos ei hidasta, niin nopea väistö ja purasu niskaan. :kahvi:
No jos ei hidastakaan niin jatkatko matkaasi vain? Toivoen ettei osu?
 
En ole koskaan joutunut ongelmiin suojatiellä ja jo +40v täällä oltu. Toki se johtuu varmaan siitä että kun lähestyn suojatietä niin otan sen auton kuljettajan katsekontaktiin ja kävelen SELVÄSTI ja ripeästi suojatietä kohti jolloin autoilija tajuaa että tuo haluaa yli ja se pysähtyy.

Pahin on tälläinen arka ihminen joka kattelee taivasta, hidastaa ennen suojatietä, jopa pysähtyy siihen 1-2m päähän ja sitten ihmettelee miksi se auto ei pysähdy
Jep. Olennaisinta on alkaa katselemaan mitä ne autot tekee jo ennen kuin olet siinä tien rajalla. Yleensä sen näkee jo kaukaa onko se auto pysähtymässä vai ei. Jos on pysähtymässä niin reippaasti vaan yli ja moikkaus. Jos taas näkee, että se auto ei pysähdy niin pari hitaampaa askelta ja sitten se auto onkin mennyt jo siitä ohi ja voit kävellä yli, turha siitä sen enempää on ottaa pulttia.
 
Jep. Olennaisinta on alkaa katselemaan mitä ne autot tekee jo ennen kuin olet siinä tien rajalla. Yleensä sen näkee jo kaukaa onko se auto pysähtymässä vai ei. Jos on pysähtymässä niin reippaasti vaan yli ja moikkaus. Jos taas näkee, että se auto ei pysähdy niin pari hitaampaa askelta ja sitten se auto onkin mennyt jo siitä ohi ja voit kävellä yli, turha siitä sen enempää on ottaa pulttia.

:thumbsup:

Joustavuutta tarvitaan molemmin puolin. Kävelijä kuitenkin pysähtyy varsinkin talvikeleillä aika helvetin paljon helpommin kuin auto. Kyllä jokaisen egon pitäisi kestää parin sekunnin himmaaminen, jos selkeästi autoilija ei ole alkanut hidastamaan hyvissä ajoin. Hyvä motoristi toki havainnoi suojatien ylittäjät ja mukauttaa ajon sen mukaan, mutta toisaalta hyvä kevyen liikenteen kulkija vastaavasti ymmärtää, että milloin sitä autoa ei kannata alkaa väen väkisin alkaa pysäyttämään "minulla on oikeus"-periaatteella.
 
En ole koskaan joutunut ongelmiin suojatiellä ja jo +40v täällä oltu. Toki se johtuu varmaan siitä että kun lähestyn suojatietä niin otan sen auton kuljettajan katsekontaktiin ja kävelen SELVÄSTI ja ripeästi suojatietä kohti jolloin autoilija tajuaa että tuo haluaa yli ja se pysähtyy.

Pahin on tälläinen arka ihminen joka kattelee taivasta, hidastaa ennen suojatietä, jopa pysähtyy siihen 1-2m päähän ja sitten ihmettelee miksi se auto ei pysähdy

Juuri näin. Yleensä tämä riittää, mutta tilanteesta riippuen suojatietä ei aina pysty lähestymään selvästi ja ripeästi, vaan joskus joutuu syystä tai toisesta siihen ihan reunaan odottelemaan, silloin aikomuksensa täytyy joskus ilmaista hieman korostetusti. Esim. kulman takaa suojatielle saapuminen, suojatielle saapuminen tien suuntaisesti jne. Itselleni ainakin kaikista yleisin suojatien ylitys lähellä kotiosoitetta on juuri tällainen kapeahko katu, jota kävelen tien suuntaisesti puolisen kilometria. Saapuessa suojatielle ei oikein pysty ilmaisemaan aikomustaan millään muulla, kuin kääntymällä 90 astetta, jolloin olen jo suojatien reunassa. Toki joskus jaksaa vilkuilla tiellepäin jo ennen suojatien kohtaa tai muulla kehonkiellellä/liikkumisella viestiä aikomuksiaan, mutta eipä tuota nyt tule arjessa ajateltua aina kovin montaa siirtoa eteenpäin.
 
Eli qtba epämääräisesti haahuilet suojatien läheisyyteen ja sit närkästyneenä vartaloharhautat, kun autokuski ei pystynytkään lukemaan sun ajatuksia?
 
Jos oikein kovasti yrittää väärinymmärtää, niin varmaan näin se sitten menee.
Toki joskus jaksaa vilkuilla tiellepäin jo ennen suojatien kohtaa tai muulla kehonkiellellä/liikkumisella viestiä aikomuksiaan, mutta eipä tuota nyt tule arjessa ajateltua aina kovin montaa siirtoa eteenpäin.
No ei tätä oikeen muuten minusta voi tulkita. Ennakointia vaadit autoilta, mutta et itse jaksa tehdä omaa osuuttasi.
 
No ei tätä oikeen muuten minusta voi tulkita. Ennakointia vaadit autoilta, mutta et itse jaksa tehdä omaa osuuttasi.

Molemmilta vaaditaan ennakointia, autoilta enemmän. Tämä on ihan selkeästi myös laissa ilmaistu. En oikein tiedä miten tuo kuvaamani tilanne pitäisi suorittaa? Pitäiskö mun käydä koukata ojan pohjalta vauhtia, jotta voin kävellä kohtisuorati tietä vasten? Vai viittoa käsin 5m ennen suojatien kohdalle saapumista? Ja haluan vielä korostaa, että kolme neljästä ymmärtää aikomukseni pelkästän siitä, kun käännyn suojatien reunaan odottamaan.
 
Molemmilta vaaditaan ennakointia, autoilta enemmän. Tämä on ihan selkeästi myös laissa ilmaistu. En oikein tiedä miten tuo kuvaamani tilanne pitäisi suorittaa? Pitäiskö mun käydä koukata ojan pohjalta vauhtia, jotta voin kävellä kohtisuorati tietä vasten? Vai viittoa käsin 5m ennen suojatien kohdalle saapumista? Ja haluan vielä korostaa, että kolme neljästä ymmärtää aikomukseni pelkästän siitä, kun käännyn suojatien reunaan odottamaan.
No ei se kädellä suunnan näyttäminen nyt niin mahdoton ajatus ole, jos ja kun paikka on hankala. Mut siis lähinnä pisti silmään, että itse vaadit ennakointia, mutta toisaalla totesit, että ei aina jaksa omaa osuutta viestinnästä tehdä.

Itse lasten ja nuorten kohdalla hiljennän vauhtia varuiksi vaikka eivät mitenkään reagoisi lähestyvään suojatiehen (jos ajoitukset osumassa ikävästi), mut aikuisien oletan jotenkin valmistautuvan ylitykseen. Toki noissakin tilanteissa seuraan tarkasti mitä se tekee, mutta en siis automaattisesti hiljennä. Joskus se travolta meemissä -haahuilija sit tietysti päättääkkn ryhmittyä ylitykseen, tuollaisessa tilanteessa vartaloharhautus-kiukuttelu olis aika kohtuutonta.
 
Eli qtba epämääräisesti haahuilet suojatien läheisyyteen ja sit närkästyneenä vartaloharhautat, kun autokuski ei pystynytkään lukemaan sun ajatuksia?

Tai sitten mennään siihen suojatien eteen seiskoskelemaan ja ihmetellään kun autot pysähtelevät.
 
No ei se kädellä suunnan näyttäminen nyt niin mahdoton ajatus ole, jos ja kun paikka on hankala. Mut siis lähinnä pisti silmään, että itse vaadit ennakointia, mutta toisaalla totesit, että ei aina jaksa omaa osuutta viestinnästä tehdä.

Itse lasten ja nuorten kohdalla hiljennän vauhtia varuiksi vaikka eivät mitenkään reagoisi lähestyvään suojatiehen (jos ajoitukset osumassa ikävästi), mut aikuisien oletan jotenkin valmistautuvan ylitykseen. Toki noissakin tilanteissa seuraan tarkasti mitä se tekee, mutta en siis automaattisesti hiljennä. Joskus se travolta meemissä -haahuilija sit tietysti päättääkkn ryhmittyä ylitykseen, tuollaisessa tilanteessa vartaloharhautus-kiukuttelu olis aika kohtuutonta.

Kysymys kuuluu, ymmärrätkö sinä suojatien tarkoituksen? Ei se ole mikään neuvottelupaikka, vaan kohta, jossa autoilijan on turvattava kävelijälle on turvallinen ylikulku. Kävelijälle ei voi siirtää viestintävastuuta, vaikka se usein onkin mahdollista ja erittäin edullista molempien kannalta. Lapset ovat tässä erityisen huonoja. Samoin kännykkää tuijottavat sankarit.

Se, että vedät yhtäkkiä johtopäätöksen siitä, etten jaksa tehdä omaa osuuttani viestinnästä noiden em. viestien perusteella, on myös aika paksua. Pyrin siihen aina parhaani mukaan, mutta joskus aikomustaan täytyy tehdä korostetusti selväksi. Motoristin kaaliin ei ainakaan täällä Pirkanmaalla aina mahdu se, että haluan tien yli, kun seison katukivekysen reunalla ja vilkuilen tien suuntaan.

Joskus voi myös olla tilanteita, jossa ajatukset on kävellessä jossain muussa, kun tulevassa tienylityksessä ja suojatielle saapuminen ja sen ylittäminen tulee vastaan yhtäkkiä. Osaisit viestisi (lihavoitu osuus) perusteella kuitenkin ihan varmasti tulkita myös mun aikomukset kevlin käyttäjänä niin, että pääsisit jatkamaan matkaasi pysähtymättä suojatien kohdalle. En mä sinne suoraan hyppää, vaan jään aina kiveyksen kohdalle odottamaan ja tulkitsemaan, mitä motoristi aikoo. Voimme varmaan olla tästä samaa mieltä?
 
Kaksi kaistaa samaan suuntaan ja suojatie. Pysähdyn kun jalankulkija lähestyy. Pari kertaa on vierestä ohittava autoilija mennyt siitä sukkana läpi ja läheltä piti tilanne. Miettisin että yksi mitä pysähtynyt autoilija voisi tehdä on laittaa vilkku päälle toisen kaistan suuntaan. Kiinnittää huomion. Toki jos siellä räplätään luuria ei sekään auta.
 
Kyllä sillä kävelijälläkin on aina vastuu katsoa mihin menee. Ei etuajo-oikeutettukaan saa ajaa tahallaan päin. Halusin siis vaan sanoa, että kuskillekin on jätettävä riittävä aika reagointiin, ninjailu suojatien reunalle ei tarkoita suoraan sitä, että yhtäkään autoa ei saisi mennä enää ohi. Se on sitten eri, jos reunalle on saapunut, ”liian” lähellä olleet autot menneet ohi ja tästä seuraava tulija ei osoita reagoimisen merkkejä.

e: kuoris, auto parkkiin puoliksi molemmille kaistoille. Vilkku ihmeelliseen suuntaan saattaa kiinnittää sen autoilijan huomion väärään asiaan. Paras on ehkä himmata todella pitkän matkan päähän, että jalankulkija näkyy ja näkee.
 
Kaksi kaistaa samaan suuntaan ja suojatie. Pysähdyn kun jalankulkija lähestyy. Pari kertaa on vierestä ohittava autoilija mennyt siitä sukkana läpi ja läheltä piti tilanne. Miettisin että yksi mitä pysähtynyt autoilija voisi tehdä on laittaa vilkku päälle toisen kaistan suuntaan. Kiinnittää huomion. Toki jos siellä räplätään luuria ei sekään auta.
Tuosta syystä olen pirun tarkkana ja yleensä otan suoraan katsekontaktin jalankulkijaan, alan hidastaa jo hyvissä ajoin himmaten ja olen valmiudessa tööttäämään ja välkyttelemään valoja jalankulkijalle jos huomaan peileistä että joku päättää viereistä tulla hidastamatta ohi. Sisko jäi aikanaan 40kmh ajaneen auton alle ja lensi ihan kiitettävät metrit konepellistä asfalttiin kun yksi pysähtyi ja toinen ajoi hidastamatta läpi. Aika moni on pirun hämillään miksi pysähdyn tietyissä risteyksissä missä on esim kevyen liikenteen etuajo-oikeus. Seuraavat kyllä monesti esimerkkiä kun ensimmäinen sen tekee. Tuli viimeksi tänään eteen tilanne missä pysähdyin kun auto oli suojatien edessä suojatiessä kiinni. Toinen oli selkeästi ajamassa läpi hidastamatta kun tuli kiire jarrulle kun himmasin. Kiltisti kyllä pysähtyi sitten tuon jälkeen.
 
No ei tietenkään kaikesta. Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa. Jäädään kauas siitä suojatien reunasta seisoskelemaan - pahimmat vielä katselee jonnekin taivaalle ilman aikomustakaan astua sinne. Ja tämä taas on pitkälti seurausta siitä, että on totuttu siihen ettei autot väistä.

En siis ymmärrä mihin perustuu tuo väite, että kevyt liikenne menee liikaa väärällä asenteella suojatielle kun arkihavainto on juuri päinvastainen.
Itse jään tarkoituksella hieman taaemmaksi, mikäli ajoneuvo on jo aika lähellä ja haluan päästä sen ensin syystä tai toisesta. Toki yritän ottaa katsekontaktin kuskiin sen sijaan, että tuijottelen taivasta, jotta kuljettaja tajuaisi minun antavan tilaa.
 
Itse jään tarkoituksella hieman taaemmaksi, mikäli ajoneuvo on jo aika lähellä ja haluan päästä sen ensin syystä tai toisesta. Toki yritän ottaa katsekontaktin kuskiin sen sijaan, että tuijottelen taivasta, jotta kuljettaja tajuaisi minun antavan tilaa.

Tuo näyttää kuskille siltä että vain odotat huomaako kuski sinut ja pysähtyy. Kannattaa viittoilla kuskille että mene mene.
 
Onko joku muu pistänyt merkille Teslan lähivalojen ongelman?
Etenkin vastaantuleva Model 3 häikäisee todella paljon, näyttää että "hajavaloa" leviää ylös/suoraan eteenpäin. Katsoin myös että jonossa olevan Teslan valokuvio on oudon näköinen kun katsoo miltä edessä olevan auton perä näyttää, valoa on todella ylhäällä vaikka auto on n.1 metrin päässä?
Joku taisi mainita Teslan huonoista valoista? Ei ihme jos valoa ohjataan enemmän vastaantulijoiden silmiin kuin tiehen...
Nämä havainnot siis ilman omakohtaista kokemusta Teslasta.
Voi tietysti myös olla että meidän "kylällä" olevissa Tesloissa on valot suunnattu väärin...
Pari kertaa on tullut vastaan sellainen model 3 että näyttää ihan kuin kuskinpuolen umpiossa olisi pitkät päällä vaikka oikeasti on jo lyhyille vaihtanut, ei kuitenkaan kaikissa ole tätä ilmiötä näkynyt. Aika saatanan vittumainen juttu tuo.
 
Pari kertaa on tullut vastaan sellainen model 3 että näyttää ihan kuin kuskinpuolen umpiossa olisi pitkät päällä vaikka oikeasti on jo lyhyille vaihtanut, ei kuitenkaan kaikissa ole tätä ilmiötä näkynyt. Aika saatanan vittumainen juttu tuo.
Kiinnitäs seuraavalla kerralla huomiota listojen väriin jos pystyt. Kahvat, ikkunan karmit yms yms. Jos mustat ovat uusilla valoilla, jos kromiset vanhoilla valoilla.
 
Pari kertaa on tullut vastaan sellainen model 3 että näyttää ihan kuin kuskinpuolen umpiossa olisi pitkät päällä vaikka oikeasti on jo lyhyille vaihtanut, ei kuitenkaan kaikissa ole tätä ilmiötä näkynyt. Aika saatanan vittumainen juttu tuo.
Jep, samaan oon kiinnittänyt huomiota. Ainakin täällä Turun ympäristössä pyörii valkoinen model 3 jossa on juurikin tuo ongelma.
 
Oliskohan sama, jota kirosin sähköautoketjussa. Turkuun se vajakki oli menossa. Ohitteli siis kilometrikaupalla ja sokaisi strobon lailla vilkkuvilla valoilla (sivupeilistä). Joku bitti hyvin poikittain ko. auton valosoftassa(?)
 
Jep, samaan oon kiinnittänyt huomiota. Ainakin täällä Turun ympäristössä pyörii valkoinen model 3 jossa on juurikin tuo ongelma.
Oliskohan sama, jota kirosin sähköautoketjussa. Turkuun se vajakki oli menossa. Ohitteli siis kilometrikaupalla ja sokaisi strobon lailla vilkkuvilla valoilla (sivupeilistä). Joku bitti hyvin poikittain ko. auton valosoftassa(?)

Ei tuollaista itse huomaa jos ei kunnon strobosta ole kysymys ja noissa on katsastus vuosien päässä. Ota rekkari talteen ja laita viestiä kuskille.
 
@RieskaMies @Mawerick pari tämmöistä M3:sta bongattu myös Tku/Hki suunnilla. Suuntaus pielessä, selvästi. Aina toivois että ajaisivat vaan niillä päiväledeillä ilman ajovaloja. Tajaamassa osuu silmään pahemmin kuin motarilla, molemmilla silti selkeästi suunnattu ylöspäin kuviot. Strobomaista välkkyjää ei ole tullut vielä vastaan.
 
Stobo-efekti varmaan tuli siitä, kun idiootti ohitti mua kilometrikaupalla 0,01 km/h nopeuserolla ja auton keula heilui vähän ylös-alas kun oli vasurilla mun takasivussa. Jos siis ei valokuviota jatkuvasti vaihtanut (vaihtoehto b). En jaksa etsiä sitä viestiäni, mutta siis jonkun 3-4 km jälkeen oli päässyt vasta rinnalle, koko sen ajan on-off pitkät sivupeilissä. Sen verran kirkas ettei edes muualle katselu auttanut.
 
:thumbsup:

Joustavuutta tarvitaan molemmin puolin. Kävelijä kuitenkin pysähtyy varsinkin talvikeleillä aika helvetin paljon helpommin kuin auto. Kyllä jokaisen egon pitäisi kestää parin sekunnin himmaaminen, jos selkeästi autoilija ei ole alkanut hidastamaan hyvissä ajoin. Hyvä motoristi toki havainnoi suojatien ylittäjät ja mukauttaa ajon sen mukaan, mutta toisaalta hyvä kevyen liikenteen kulkija vastaavasti ymmärtää, että milloin sitä autoa ei kannata alkaa väen väkisin alkaa pysäyttämään "minulla on oikeus"-periaatteella.
Aloitat hienosti molemminpuolisella joustamisella, mutta puhut vain jalankulkijoiden joustamisesta. Miten liikenteen osapuoli, jonka on määrätty antamaan toiselle "esteetön kulku", voi suorittaa joustamista?
 
Tuo näyttää kuskille siltä että vain odotat huomaako kuski sinut ja pysähtyy. Kannattaa viittoilla kuskille että mene mene.
Ja minä taas olen kuskin paikalla ajatellut, että kun kävelijä pysähtyy kauemmas, niin hän antaa minulle tilaa kun olen itse jo suht lähellä suojatietä. Esim. tilanteessa, jossa kävelijä tulee nurkan takaa tai kävelee autotien suuntaisesti ja aikoo ylittää suojatien.

Jotkut taas voivat olla niin ystävällisiä, ettevät halua autojen joutuvan heidän takiaan pysähtymään ja jäävät siksi kauemmaksi kunnes tulee sopiva rako ylittää tie.
 
Kunnon vartaloharhautus laittaa yleensä raskasjalkaisemmankin motoristin nastat rapisemaan.
Itse yleensä käytän jalankulkijana katsekontaktia ja määrätietoista askelta suojatieviestintänä, mutta tämä vartaloharhautus liikenteellisenä sovellutuksena on mennyt aikanaan autokoulussa ohi. :rofl:
 
Kun autoilijana ajan päin vihreitä, en turhaan hidastele risteyksen vuoksi koska tiedän olevani etuajo-oikeutettu.

Jos kävelijänä ylitän suojatietä en todellakaan pysähdy pitämään torikokousta suojatien reunaan, aivan käsittämättömän typerä tapa. Toisinaan lenkillä näkee jonkun pysähtyvän suojatien reunaan vaikka autoja ei missään edes näy, odottavan että jostain tulee autoja, ja sitten vasta ylittämään suojatietä. Noi ovat varmaan se kaikista ärsyttävin asia tällä hetkellä liikenteessä.
 
Jos kävelijänä ylitän suojatietä en todellakaan pysähdy pitämään torikokousta suojatien reunaan, aivan käsittämättömän typerä tapa. Toisinaan lenkillä näkee jonkun pysähtyvän suojatien reunaan vaikka autoja ei missään edes näy, odottavan että jostain tulee autoja, ja sitten vasta ylittämään suojatietä. Noi ovat varmaan se kaikista ärsyttävin asia tällä hetkellä liikenteessä.
Samat ihmiset eivät muutenkaan hahmota tilaa tai ympäristöään tai huomioi muita. He myös pysähtyvät kulkureiteille, sisäänkäynneille ja vaikka sitten myymälän käytävälle poikittain kärryineen, milloin mistäkin syystä tai ilman syytä. Liikenteessä tämä alunperin vain ärsyttävä mulkkumaisuus muuttuu vaaralliseksi.

Toki samoin nämä ovat oivia uhreja taskuvarkaille, ryöstäjille ja satunnaista väkivaltaa tekeville jengeille, jos sattuvat sellaiseen maailmankolkkaan jossa näitä ilmiöitä esiintyy.
 
Näitä on paljon jos ei suurin osa. Mutta niin on myös niitä, jotka harppovat suoraan suojatielle edes vilkaisematta sivuille. Jos kohdalle sattuu se kännykkää selaava kuski, puolisokea pappa tai rattijuoppo, niin seurauksena on jotain ikävää välillä luunmurtumat - kuolema. Itse olen mieluummin varovainen, mutta kukin tyylillään.
Tästä olen kyllä melko pitkälti eri mieltä. Itse kuulun näihin "harppojiin", enkä pidä tapaa riskialttiina, päinvastoin katson sen sujuvoittavan liikennettä kun aitoilijoiden ei tarvitse pysähtyä turhaan kun kävelen tasaista väliä sopivassa raossa autoletkan välistä.

Reipas tasainen kävelyvauhti, 1.8 m/s tarkoittaa että olet auton levyisellä alueella vain sekuntin ajan. Normaali turvaväli taajamassakin on yli sekunti, eli vaikka se kännykässä oleva pappa ei edes huomaisi sinua riskit osumaan ovat pienet.

Useita tuhansia suojatien ylityksiä viime vuosina, ja yksi tilanne jossa joutunut vähän hyppäämään. Muuten ajattelen, että tapani on se josta tuhannet autoilijat ovat olleet tyytyväisiä.
 
Jotkut taas voivat olla niin ystävällisiä, ettevät halua autojen joutuvan heidän takiaan pysähtymään ja jäävät siksi kauemmaksi kunnes tulee sopiva rako ylittää tie.
Näin minä kävelijänä ajattelen. Hölmöä laittaa autoa syömään ylimääräistä bensaa vain sen vuoksi, että minä pääsen tien yli pari sekunttia nopeammin. Joten seisoskelen tarpeeksi kaukana suojatiestä kunnes hyvä väli tulee, ellei sellaista ole heti tarjolla. Kovaan ruuhka-aikaan menen suosiolla tyrkylle siihen suojatien alkuun ja elehdin lähteväni ylittämään, jolloin autot järjestään kyllä pysähtyvät ja päästävät yli.

Tuota "näytä kädellä että voi mennä" en ole harjoittanut sen jälkeen kun näin kerran yhden kävelijän heiluttelevan kuskille, että mene vaan ja kuski lähti ylittämään suojatietä heidän kummankaan huomaamatta toiselta puolelta tietä ylittämään lähtenyttä kävelijää. Kolaritta selvittiin mutta opetus saatiin.
 
No ei tietenkään kaikesta. Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa. Jäädään kauas siitä suojatien reunasta seisoskelemaan - pahimmat vielä katselee jonnekin taivaalle ilman aikomustakaan astua sinne. Ja tämä taas on pitkälti seurausta siitä, että on totuttu siihen ettei autot väistä.
Hmm, jos jalankulkija jää kauas suosjatiestä, niin tuskin on sitä suojatietä sillä hetkellä ylittämässä, pääsäntöisesti ei ole kyse uskaltamisesta.

Joko kyse siitä ettei olla toistaiseksi edes ylittämis aikeita, tai odottaa sopivaa hetkeä ylittää.

Jos jalankulkia on ylittämässä, niin sitten lähestyy suojatietä normaalisti, ennen ylitttämistä katsoo eri suuntin onko turvallista ylittää ja aikeet on muille liikkujille aika selkeät.

Oma lukunsa on sitten ne "darvin" yksilöt jotka sukkana menee.
 
Kun autoilijana ajan päin vihreitä, en turhaan hidastele risteyksen vuoksi koska tiedän olevani etuajo-oikeutettu.

Suojatie ja vihreävaloa hmm.

Turhaa sanaa käytit, joten voi olla että ymmärsin väärin.

Vihreillä voi joissain tilanteissa mennä juurikaan hiljentämättä. Mutta se kertoo että etenemmin ei suoranaisesti ole kielletty.


Jos kävelijänä ylitän suojatietä en todellakaan pysähdy pitämään torikokousta suojatien reunaan, aivan käsittämättömän typerä tapa. Toisinaan lenkillä näkee jonkun pysähtyvän suojatien reunaan vaikka autoja ei missään edes näy, odottavan että jostain tulee autoja, ja sitten vasta ylittämään suojatietä. Noi ovat varmaan se kaikista ärsyttävin asia tällä hetkellä liikenteessä.
Samaa mieltä, toki lenkillä kuin muutenkin kuuluu katsoa että turvallista ylittää (juoksulenkillä pysähtyminen tärkeämpää), mutta jos aikomus jäädä odottaan muita, niin tehdään odotukset siellä pururadan puolella.
 
Aloitat hienosti molemminpuolisella joustamisella, mutta puhut vain jalankulkijoiden joustamisesta. Miten liikenteen osapuoli, jonka on määrätty antamaan toiselle "esteetön kulku", voi suorittaa joustamista?

Mielestäni en puhunut yksipuolisesta joustamisesta. Mutta ok.
 
Kävin eilen kaupassa, ja kolme ärsytystä:
1) 80:n alueella jono eteni 65 km/h - kärkiautona vanhempi Toyota Yaris
2) Tasa-arvoisessa risteyksessä 1. auto odotti vasemmalta tulevaa autoa - joka luonnollisesti myös väisti kuten sääntöjen mukaan oikeasti pitääkin, ja liikenne seisoi - oikealta tulevana uudehko Toyota Yaris
3) Heti perään saman jonon neljäs auto jäi jälleen odottelemaan vasemmalta tulevia, liikenne seisoi - oikealta tulevana uudehko Toyota Corolla

Minullakin oli joskus Corolla vuosien ajan - kuten myös kaverillani, eikä niissä autoissa mielestäni ollut mitään erityistä vikaa tai syytä ajaa päin persettä.
 
Kävin eilen kaupassa, ja kolme ärsytystä:
1) 80:n alueella jono eteni 65 km/h - kärkiautona vanhempi Toyota Yaris
2) Tasa-arvoisessa risteyksessä 1. auto odotti vasemmalta tulevaa autoa - joka luonnollisesti myös väisti kuten sääntöjen mukaan oikeasti pitääkin, ja liikenne seisoi - oikealta tulevana uudehko Toyota Yaris
3) Heti perään saman jonon neljäs auto jäi jälleen odottelemaan vasemmalta tulevia, liikenne seisoi - oikealta tulevana uudehko Toyota Corolla

Minullakin oli joskus Corolla vuosien ajan - kuten myös kaverillani, eikä niissä autoissa mielestäni ollut mitään erityistä vikaa tai syytä ajaa päin persettä.
Toyotat ovat tosiaan yliedustettuina mitä tulee liikenteessä hölmöilyyn. Harvoin noiden näkee ajavan ylinopeutta, päinvastoin, hidastavat ja tukkivat liikenteen sujuvuutta jatkuvasti.
Hybrideillä kestää ikuisuus kiihtyä kun yritetään ilmeisesti pelkällä alitehoisella sähkömoottorilla kiihdyttää? Risteyksiin aletaan hiljentämään jo kilometrin päästä, luulen että tämäkin liittyy hybridien ns.ennakoivaan ajamiseen, tai luullaan että ajetaan ennakoivasti? Klassikko on Toyota maantiellä joka ajaa mittarin mukaan esim.100km/h, oikea nopeus juuri ja juuri 90km/h. Yllättävän usein nämä myös protestoivat valoshowlla ym. jos ohitat ne gps nopeudella ajaen suurinta sallittua?
 
En sano, etteikö toi olisi ainakin osittain totta, mutta kannattaa huomioida, että tällaisissa asioissa kyseessä voi helposti olla vahvistusharha. Vähän sama kuin vanhan "teinibemarin" nähdessään alkaa mielessään automaattisesti odottamaan, että milloin se alkaa perseilemään.
 
En sano, etteikö toi olisi ainakin osittain totta, mutta kannattaa huomioida, että tällaisissa asioissa kyseessä voi helposti olla vahvistusharha.
Enemmänkin kyse on ihan se että tietynlaiset autot houkuttelevat tietynlaista osaajakuntaa joiden kiinnostus autoiluun tai syy autoiluun on mallia ei kiinnosta ja on vain pakko päästä paikasta a paikkaan b. Tästä johtuen tuo osaaminen on tietyillä merkeillä/malleilla keskimääräistä huonompi.
 
En sano, etteikö toi olisi ainakin osittain totta, mutta kannattaa huomioida, että tällaisissa asioissa kyseessä voi helposti olla vahvistusharha.
Joo, voi olla myös sitä.
Toinen vaikuttava tekijä lienee että kyseinen automerkki on todella yleinen, lisäksi käyttäjäkunta ehkä keskimääräistä iäkkäämpää?
Siinäpä ne syyt sitten tulikin :)
 
Enemmänkin kyse on ihan se että tietynlaiset autot houkuttelevat tietynlaista osaajakuntaa joiden kiinnostus autoiluun tai syy autoiluun on mallia ei kiinnosta ja on vain pakko päästä paikasta a paikkaan b. Tästä johtuen tuo osaaminen on tietyillä merkeillä/malleilla keskimääräistä huonompi.
Onko sulla jotain dataa tai tutkimusta eri merkkisten autojen kuskien osaamisista? ;)

Joo, se on totta että tietynlaiset autot vetoavat tiettyyn ostajakuntaan. Vahvistusharha voi olla kuitenkin hyvä muistaa kun tekee havaintoja tai raportoi niitä, että merkki X on yliedustettuna asiassa Y.
 
Riippuu paljolti milloin on liikenteessä. Kehän aamuruuhkissa toyotat vetää samanlailla reikäpäänä kuin muutkin. Jokunen keski-iän ylittänyt kokovartalokyrpä saattaa olla vasurilla tukkimassa muiden menoa. Pari tuntia myöhäisemmäksi kun ajankohdan pistää, niin kaikki mummot ja papat ovat liikenteessä ja keskiverto-Yarikselta voi odottaa ihan mitä tahansa manoveeria.

e: Mut sama arvaamattomuus pätee silloin lähes mihin tahansa mummo-yhteensopivaan pikkukippoon. On siellä nuorempaakin kokematonta kuskia paljon liikenteessä. Teipatuista yritysten autoista kotihoidon yms. palvelun autot ajavat yleensä aika mielenkiintoisesti.
 
Onko sulla jotain dataa tai tutkimusta eri merkkisten autojen kuskien osaamisista? ;)

Joo, se on totta että tietynlaiset autot vetoavat tiettyyn ostajakuntaan. Vahvistusharha voi olla kuitenkin hyvä muistaa kun tekee havaintoja tai raportoi niitä, että merkki X on yliedustettuna asiassa Y.
Ei luonnollisesti. Mutta muistan lueskelleeni vakuutusyhtiöiden dataa siitä millä autoilla sattui ja mitä. Pienet kuvailemani tyyppiset autot olivat perus peltikolareissa yliedustettuina. Isommissa kolareissa ei sitten ollut sen enempää mikä johtunee matalista vauhdeista tutkijoiden mukaan jos oikein muistan.
 
Toyotat ovat tosiaan yliedustettuina mitä tulee liikenteessä hölmöilyyn. Harvoin noiden näkee ajavan ylinopeutta, päinvastoin, hidastavat ja tukkivat liikenteen sujuvuutta jatkuvasti.
Hybrideillä kestää ikuisuus kiihtyä kun yritetään ilmeisesti pelkällä alitehoisella sähkömoottorilla kiihdyttää? Risteyksiin aletaan hiljentämään jo kilometrin päästä, luulen että tämäkin liittyy hybridien ns.ennakoivaan ajamiseen, tai luullaan että ajetaan ennakoivasti? Klassikko on Toyota maantiellä joka ajaa mittarin mukaan esim.100km/h, oikea nopeus juuri ja juuri 90km/h. Yllättävän usein nämä myös protestoivat valoshowlla ym. jos ohitat ne gps nopeudella ajaen suurinta sallittua?

Niin, otahan huomioon että Toyota on Suomen yleisin automerkki. Totta kai silloin tilastollisesti enemmän perseillään Toyotalla.
 
e: Teipatuista yritysten autoista kotihoidon yms. palvelun autot ajavat yleensä aika mielenkiintoisesti.

Tämä on muuten aika monesti totta. Jos auton kyljessä on jotakin firman logoja tai sponsoreita, voi odottaa keskimääräistä erikoisempaa käyttäytymistä liikenteessä.
 
Suomen toiseksi yleisin auto taitaa olla Skoda, mutta harvemmin niitä näkyy tuolla liikenteessä hinaamassa tai ajamassa valottomana.
 
Suomen toiseksi yleisin auto taitaa olla Skoda, mutta harvemmin niitä näkyy tuolla liikenteessä hinaamassa tai ajamassa valottomana.
Omien havaintojeni mukaan Skodat ruuhkauttaa aamu- ja iltaliikenteen, on työpaikan parkissa päivät, ja vaeltaa sitten illaksi kehyskuntiin tekemään niitä mahdollisia törttöilyjään pois pääkaupunkilaisten silmistä. Noin niin kuin yleistäen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 656
Viestejä
4 579 207
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom