Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pysähdytään seisomaan kumallisiin paikkoihin. Tässä pihalta lähtiessä edessä jäi auto seisomaan lyhyelle suht kapealla ajoväylälle tieltä pihalle. Katselin liikennettä ja pyöräilijöitä mutta ei, ohi ajettua jäi siihen vielä... Ja tässä tapauksessa pihaa on neliökaupalla eli mihin tahansa muualle olisi voinut jäädä seisomaan, mutta piti se kapein ja hankalin kohta valita...

Toinen oli erittäin myöhäisllä punaisilla tulevat. Tässä tapauksessa jopa kaksi hyvä että vieressä vasemalla kaistalla oleva ei kylkeen ajanut...
 
Ihmiset jotka siirtyvät moottoritieltä poistuvalle rampille työjärjestyksellä jarrua - loiva kaartaminen erkaantumiskaistan suuntaan - vilkku päälle. Näitä suorituksia katsellessa ei enää ihmetytä miten vaikkapa kolmostie saadaan jonoutumaan Kehä 3:n jälkeen pohjoisen suuntaan. Klaukkalan ramppi on niin pitkä, että siihen voi ajaa vaikka ylinopeutta, ja moottorijarrutuksella olet silti laillisessa nopeudessa kun saavutat 60km/h alueen sillan päällä. Mutta idiootit hidastavat ja jarruttelevat jo ennen erkaantumiskaistaa, joten siinähän sitten ruuhkaisena aikana saadaankin autot seisomaan Keimolaan saakka.
 
Näin pimeällä kyllä nämä päiväledisankarit on perseestä. Varsinkin jos on sumuista tai todella pimeää, sitä kuraista auton takapaksia ei oikeasti näe. Sitten siellä onkin se vakio Toyota tai Kia, joka vetää pilkkopimeällä pelkät etuledit päällä. Mitäs näille sitten tekee? Ei ne kuskit vaan tajua, ettei valoja ole päällä. Kuinka tyhmä pitää olla, että jos mittaristossa ei pala edes taustavalot, ei tajua ettei välttämättä ole muutenkaan normivalot päällä? Jessus kun ärsyttää.
Mittaristossa palaa taustavalot :facepalm:

Vilkuta valoja, sillä ne yleensä herää
 
Toimiihan ne valot, kun pitää sen kytkimen oikeassa asennossa. Ei ne pimeät autot ole missään auto-asennossa vaan joko ne valot on offilla tai pelkät parkit päällä jolloin takana on pimeätä. Autoissa mitään vikaa ole vaan vika löytyy sieltä ratin ja penkin välistä.
Huonoa suunnittelua. Vagilla takavalot palavat pimeällä valot off asennossakin.
 
Melkein taas kuolin. Auto oli odottamassa keskellä suojatietä risteyksessä, jossa olisi sekä tilaa suojatien jälkeen että näkyvyyttä suojatietä ennen. Eipä siinä mitään, lähdin kävellen kiertämään auton takaa. Juuri kun olen auton takana, kuski lähtee valuttelemaan autoaan takaperin päälleni. Voisko ne suojatiet jättää ihan kokonaan vapaaksi, kiitos. Tai edes opetella sen verran kytkimen käyttöä, ettei prosentin jyrkkyisessä mäessä valu metriä taaksepäin ennen kuin pääsee liikkeelle.
 
Melkein taas kuolin. Auto oli odottamassa keskellä suojatietä risteyksessä, jossa olisi sekä tilaa suojatien jälkeen että näkyvyyttä suojatietä ennen. Eipä siinä mitään, lähdin kävellen kiertämään auton takaa. Juuri kun olen auton takana, kuski lähtee valuttelemaan autoaan takaperin päälleni. Voisko ne suojatiet jättää ihan kokonaan vapaaksi, kiitos. Tai edes opetella sen verran kytkimen käyttöä, ettei prosentin jyrkkyisessä mäessä valu metriä taaksepäin ennen kuin pääsee liikkeelle.
Se on muuten jännä että sen jalankulkijan on pakko änkeä sinne auton taakse, paikkaan mistä hänet on vaikein nähdä.

Liikenteessä kun olen kävellen niin en ikinä mene käynnissä olevan auton taakse, ihan sen takia että kun kuski ei sitä jalankulkijaa näe ei hän tajua varoa ja tekee jotain typerää kuten juuri sanoit.
 
Se on muuten jännä että sen jalankulkijan on pakko änkeä sinne auton taakse, paikkaan mistä hänet on vaikein nähdä.

Liikenteessä kun olen kävellen niin en ikinä mene käynnissä olevan auton taakse, ihan sen takia että kun kuski ei sitä jalankulkijaa näe ei hän tajua varoa ja tekee jotain typerää kuten juuri sanoit.
Tuossa ei pitänyt olla muuta mahdollisuutta kuin mennä eteenpäin. Väärässä olin. En tuki autojen taakse jos näen kuskin olevan aikeissa pakitella.
 
Meet keulan eteen ja koputat vähintään 5 minuuttia konepeltiin tai kunnes saat nenäs poskelle. Mieluummin sitä antaa sen auton ensin mennä kuin lähtee puikkelehtimaan.
 
Jos olisin mennyt edestä, olisi joku taas kommentoinut että miksi pitää kävellä mielenosoituksellisesti eteen kun takaakin voi kiertää. Ensi kerralla avaan takaoven ja menen sieltä. :beye:
Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama vaikka makaat siinä auton katolla, pointti asiassa on että älä oleta että sut nähdään autosta ja vaikka kuinka olet asiassa oikeassa niin se ei lohduta haudassa.
 
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
 
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
Ajelit suoraan pointin ohi huomaamatta sitä. Kevyt liikenne on haavoittuvassa asemassa parin tonnin metalliohjuksiin nähden. Tietysti liikenteessä kulkee myös lapsia ja muita puolijärkisiä. Siksi ajoneuvoille on asetettu velvollisuus varoa ja väistää. Sujuvuutta voit miettiä ensi kerralla kun et pysähdy päästämään stopin takaa tulevaa rekkaa eteesi.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
Tällä asenteella kannattaisi käydä jossain liikennekulttuuriltaan vähemmän sivistyneessä paikassa, vaikkapa venäjällä pari viikkoa jalankulkijana. Että millasta se elämä on jos autot ei piittaa sinusta ollenkaan.
 
Ajoin pitkästä aikaa pimeällä. Hiton kirkkaita valoja nykyään joissain autoissa, melkein luulin että jengillä jäänyt pitkät päälle. Ilmeisesti näitä täysledejä? Toivottavasti valaisuteho on yhtä tehokas kuin häikäisy.
 
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
Ja henkilöautojen pitäisi aina väistää kuorma-autoja ja kaikkien pitäisi aina väistää tukkirekkoja ja...
:facepalm:
 
Itse olen pohtinut pitkään miksi ihmeessä pitää olla "suojateitä"? Mielestäni kevyenliikenteen pitäisi olla aina väistämisvelvollinen. Siihen autoon ei satu, sinuun sattuu. Jo ihan liikenteen sujuvoittamiseksi autojen pitäisi saada mennä ensin, turhia pysähdyksiä ja äkkijarrutuksia syntyy kun pitää nyt vaan väistää sitä kävelijää tai pyöräilijää.
Kuvailit juuri raskaan raideliikenteen "väistämissäännöt".
 
Ajoin pitkästä aikaa pimeällä. Hiton kirkkaita valoja nykyään joissain autoissa, melkein luulin että jengillä jäänyt pitkät päälle. Ilmeisesti näitä täysledejä? Toivottavasti valaisuteho on yhtä tehokas kuin häikäisy.
Yleensä niillä on vaan pitkät tai etusumuvalot päällä, polttimot väärinpäin, laiton virityssarja tai paskaiset lamput. Nykyään ei piitata mistään.

Harvemmin syynä on päin näköä sellaisenaan osoittavat lähivalot. Niiden kulta-aika meni jo. Mersuissa toki näitä on paljon edelleen, Volvoissa jo vähemmän ja ne skeidat ovat paalissa.
 
Tällä asenteella kannattaisi käydä jossain liikennekulttuuriltaan vähemmän sivistyneessä paikassa, vaikkapa venäjällä pari viikkoa jalankulkijana. Että millasta se elämä on jos autot ei piittaa sinusta ollenkaan.
Ja tuolla asenteella kantsis miettiä onko worth tallustella ylimielisenä suojatielle ja vahingossa auto osuukin. Autoilijalle tulee joitain sakkoja, sinä et välttämättä ikinä enää kävele/pyöräile tai edes aja sitä autoa enää. Ehkä joo suojatiet on hyviä mutta vähän liikaa kevytliikenne menee väärällä asenteella sen yli. Samoin valo-ohjatut suojatiet, voin valehtelematta väittää että näkemistäni jalankulkijoista/pyöräilijöistä 90% menee punaisia päin kun "ei sieltä ketään tule niin voin mennä". Ja ihan kirkkaana päivänäkin näitä näkee joka päivä.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin pitkästä aikaa pimeällä. Hiton kirkkaita valoja nykyään joissain autoissa, melkein luulin että jengillä jäänyt pitkät päälle. Ilmeisesti näitä täysledejä? Toivottavasti valaisuteho on yhtä tehokas kuin häikäisy.

Itä-Suomessa osa ainakin korvaa palaneen polttimon sillä että lyödään kaikki tuikut päälle takasumaria myöten että nähdään pimeessä. Sitten on näitä jotka vaihtavat lyhyet valot vasta jossakin 30m päässä kohtaamisesta.
 
Ja tuolla asenteella kantsis miettiä onko worth tallustella ylimielisenä suojatielle ja vahingossa auto osuukin. Autoilijalle tulee joitain sakkoja, sinä et välttämättä ikinä enää kävele/pyöräile tai edes aja sitä autoa enää. Ehkä joo suojatiet on hyviä mutta vähän liikaa kevytliikenne menee väärällä asenteella sen yli. Samoin valo-ohjatut suojatiet, voin valehtelematta väittää että näkemistäni jalankulkijoista/pyöräilijöistä 90% menee punaisia päin kun "ei sieltä ketään tule niin voin mennä". Ja ihan kirkkaana päivänäkin näitä näkee joka päivä.
Vähän väärällä asenteella? Pitäisikö jalankulkijan odotella torvea soittaen ja jouluvaloihin kääriytyneenä, että joku auto tajuaa lähestyä suojatietä aikeenaan taata jalankulkijalle esteetön pääsy suojatien yli?
 
Yleensä niillä on vaan pitkät tai etusumuvalot päällä, polttimot väärinpäin, laiton virityssarja tai paskaiset lamput. Nykyään ei piitata mistään.

Harvemmin syynä on päin näköä sellaisenaan osoittavat lähivalot. Niiden kulta-aika meni jo. Mersuissa toki näitä on paljon edelleen, Volvoissa jo vähemmän ja ne skeidat ovat paalissa.
Onko joku muu pistänyt merkille Teslan lähivalojen ongelman?
Etenkin vastaantuleva Model 3 häikäisee todella paljon, näyttää että "hajavaloa" leviää ylös/suoraan eteenpäin. Katsoin myös että jonossa olevan Teslan valokuvio on oudon näköinen kun katsoo miltä edessä olevan auton perä näyttää, valoa on todella ylhäällä vaikka auto on n.1 metrin päässä?
Joku taisi mainita Teslan huonoista valoista? Ei ihme jos valoa ohjataan enemmän vastaantulijoiden silmiin kuin tiehen...
Nämä havainnot siis ilman omakohtaista kokemusta Teslasta.
Voi tietysti myös olla että meidän "kylällä" olevissa Tesloissa on valot suunnattu väärin...
 
Ja tuolla asenteella kantsis miettiä onko worth tallustella ylimielisenä suojatielle ja vahingossa auto osuukin. Autoilijalle tulee joitain sakkoja, sinä et välttämättä ikinä enää kävele/pyöräile tai edes aja sitä autoa enää. Ehkä joo suojatiet on hyviä mutta vähän liikaa kevytliikenne menee väärällä asenteella sen yli. Samoin valo-ohjatut suojatiet, voin valehtelematta väittää että näkemistäni jalankulkijoista/pyöräilijöistä 90% menee punaisia päin kun "ei sieltä ketään tule niin voin mennä". Ja ihan kirkkaana päivänäkin näitä näkee joka päivä.
Kyllä se asenneongelma Suomessa on jossain ihan muualla. Ja sitä tämäkin viesti hyvin alleviivaa. :kahvi:
 
Onko joku muu pistänyt merkille Teslan lähivalojen ongelman?
Etenkin vastaantuleva Model 3 häikäisee todella paljon, näyttää että "hajavaloa" leviää ylös/suoraan eteenpäin. Katsoin myös että jonossa olevan Teslan valokuvio on oudon näköinen kun katsoo miltä edessä olevan auton perä näyttää, valoa on todella ylhäällä vaikka auto on n.1 metrin päässä?
Joku taisi mainita Teslan huonoista valoista? Ei ihme jos valoa ohjataan enemmän vastaantulijoiden silmiin kuin tiehen...
Nämä havainnot siis ilman omakohtaista kokemusta Teslasta.
Voi tietysti myös olla että meidän "kylällä" olevissa Tesloissa on valot suunnattu väärin...
Näissä tuli kuulema valopäivitys tämän vuoden malliin joten en tiedä minkälainen valokuvio vanhoissa on mutta näissä on kuvio mallia _| terävä matalan ja korkean välillä. Voisiko siitä tulla tuo häikäisyefekti kun ei ole yhtään pyöristystä.
 
Kyllä minä kevyttä liikennettä väistän mutta näin yleisesti pointtini oli että kaikesta ei voi autoilijaa syyttää :)
No ei tietenkään kaikesta. Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa. Jäädään kauas siitä suojatien reunasta seisoskelemaan - pahimmat vielä katselee jonnekin taivaalle ilman aikomustakaan astua sinne. Ja tämä taas on pitkälti seurausta siitä, että on totuttu siihen ettei autot väistä.

En siis ymmärrä mihin perustuu tuo väite, että kevyt liikenne menee liikaa väärällä asenteella suojatielle kun arkihavainto on juuri päinvastainen.
 
No ei tietenkään kaikesta. Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa. Jäädään kauas siitä suojatien reunasta seisoskelemaan - pahimmat vielä katselee jonnekin taivaalle ilman aikomustakaan astua sinne. Ja tämä taas on pitkälti seurausta siitä, että on totuttu siihen ettei autot väistä.

En siis ymmärrä mihin perustuu tuo väite, että kevyt liikenne menee liikaa väärällä asenteella suojatielle kun arkihavainto on juuri päinvastainen.
Juuri tuosta syystä sinne ei pidä mennä vaan odottaa että auto menee ohi ja kun paikka tulee niin kävellä yli. Ainakin itse teen näin. Jos auto tulossa kovaa niin en ottaisi riskiä. Eriasia on jos auto selkeästi hidastaa ja aikoo päästää kävelijän/pyöräilijän
 
Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa.

Näitä on paljon jos ei suurin osa. Mutta niin on myös niitä, jotka harppovat suoraan suojatielle edes vilkaisematta sivuille. Jos kohdalle sattuu se kännykkää selaava kuski, puolisokea pappa tai rattijuoppo, niin seurauksena on jotain ikävää välillä luunmurtumat - kuolema. Itse olen mieluummin varovainen, mutta kukin tyylillään.
 
Juuri tuosta syystä sinne ei pidä mennä vaan odottaa että auto menee ohi ja kun paikka tulee niin kävellä yli. Ainakin itse teen näin. Jos auto tulossa kovaa niin en ottaisi riskiä. Eriasia on jos auto selkeästi hidastaa ja aikoo päästää kävelijän/pyöräilijän
Nyt kyllä aika rajusti käännät takkia ihan miten sattuu. Alunperin piti suojatiet parhaimmillaan poistaa ja jalankulkijoiden pitäisi varoa jokaista autoa viimeiseen asti, mutta nyt kyse onkin siitä, ettei jalankulkijana kannata astella lujaa ajavan auton eteen.
 
Juuri tuosta syystä sinne ei pidä mennä vaan odottaa että auto menee ohi ja kun paikka tulee niin kävellä yli. Ainakin itse teen näin. Jos auto tulossa kovaa niin en ottaisi riskiä. Eriasia on jos auto selkeästi hidastaa ja aikoo päästää kävelijän/pyöräilijän
No ei tietenkään pidä eteen hyppiä, mutta kyllä se tienylitysaie pitää tehdä selväksi astumalla reippaasti se ensimmäinen askel siihen suojatielle. Kyllä sen sitten näkee hidastaako kuski vai ei.

Jos ei hidasta, niin nopea väistö ja purasu niskaan. :kahvi:
 
Juuri tuosta syystä sinne ei pidä mennä vaan odottaa että auto menee ohi ja kun paikka tulee niin kävellä yli. Ainakin itse teen näin. Jos auto tulossa kovaa niin en ottaisi riskiä. Eriasia on jos auto selkeästi hidastaa ja aikoo päästää kävelijän/pyöräilijän

Ei, ei ja ei. Suojatien kunnioiutus on Suomessa muutenkin niin retuperällä, että periksi ei pidä antaa yhtään. Sivistysvaltioissa motoristi väistää.

Kunnon vartaloharhautus laittaa yleensä raskasjalkaisemmankin motoristin nastat rapisemaan. Tai vähintäänkin havahduttaa siihen, että suojatielle autosi eteen voi oikeasti joskus tulla joku - ja että jarruttamatta syyllistyt vamman-/kuolemantuottamukseen.

Tarkennuksena vielä, että ei pidä olla idiootti, mutta aikomuksensa voi tehdä selväksi. Vartaloharhautuksia teen itse vaan jos olen jo ihan siinä suojatielle nojaamassa ja näen että aikomustakaan hidastaa ennakoivasti ei ole.
 
Ei, ei ja ei. Suojatien kunnioiutus on Suomessa muutenkin niin retuperällä, että periksi ei pidä antaa yhtään. Sivistysvaltioissa motoristi väistää.

Kunnon vartaloharhautus laittaa yleensä raskasjalkaisemmankin motoristin nastat rapisemaan. Tai vähintäänkin havahduttaa siihen, että suojatielle autosi eteen voi oikeasti joskus tulla joku - ja että jarruttamatta syyllistyt vamman-/kuolemantuottamukseen.

Tarkennuksena vielä, että ei pidä olla idiootti, mutta aikomuksensa voi tehdä selväksi. Vartaloharhautuksia teen itse vaan jos olen jo ihan siinä suojatielle nojaamassa ja näen että aikomustakaan hidastaa ennakoivasti ei ole.

En ole koskaan joutunut ongelmiin suojatiellä ja jo +40v täällä oltu. Toki se johtuu varmaan siitä että kun lähestyn suojatietä niin otan sen auton kuljettajan katsekontaktiin ja kävelen SELVÄSTI ja ripeästi suojatietä kohti jolloin autoilija tajuaa että tuo haluaa yli ja se pysähtyy.

Pahin on tälläinen arka ihminen joka kattelee taivasta, hidastaa ennen suojatietä, jopa pysähtyy siihen 1-2m päähän ja sitten ihmettelee miksi se auto ei pysähdy
 
No ei tietenkään pidä eteen hyppiä, mutta kyllä se tienylitysaie pitää tehdä selväksi astumalla reippaasti se ensimmäinen askel siihen suojatielle. Kyllä sen sitten näkee hidastaako kuski vai ei.

Jos ei hidasta, niin nopea väistö ja purasu niskaan. :kahvi:
No jos ei hidastakaan niin jatkatko matkaasi vain? Toivoen ettei osu?
 
En ole koskaan joutunut ongelmiin suojatiellä ja jo +40v täällä oltu. Toki se johtuu varmaan siitä että kun lähestyn suojatietä niin otan sen auton kuljettajan katsekontaktiin ja kävelen SELVÄSTI ja ripeästi suojatietä kohti jolloin autoilija tajuaa että tuo haluaa yli ja se pysähtyy.

Pahin on tälläinen arka ihminen joka kattelee taivasta, hidastaa ennen suojatietä, jopa pysähtyy siihen 1-2m päähän ja sitten ihmettelee miksi se auto ei pysähdy
Jep. Olennaisinta on alkaa katselemaan mitä ne autot tekee jo ennen kuin olet siinä tien rajalla. Yleensä sen näkee jo kaukaa onko se auto pysähtymässä vai ei. Jos on pysähtymässä niin reippaasti vaan yli ja moikkaus. Jos taas näkee, että se auto ei pysähdy niin pari hitaampaa askelta ja sitten se auto onkin mennyt jo siitä ohi ja voit kävellä yli, turha siitä sen enempää on ottaa pulttia.
 
Jep. Olennaisinta on alkaa katselemaan mitä ne autot tekee jo ennen kuin olet siinä tien rajalla. Yleensä sen näkee jo kaukaa onko se auto pysähtymässä vai ei. Jos on pysähtymässä niin reippaasti vaan yli ja moikkaus. Jos taas näkee, että se auto ei pysähdy niin pari hitaampaa askelta ja sitten se auto onkin mennyt jo siitä ohi ja voit kävellä yli, turha siitä sen enempää on ottaa pulttia.

:thumbsup:

Joustavuutta tarvitaan molemmin puolin. Kävelijä kuitenkin pysähtyy varsinkin talvikeleillä aika helvetin paljon helpommin kuin auto. Kyllä jokaisen egon pitäisi kestää parin sekunnin himmaaminen, jos selkeästi autoilija ei ole alkanut hidastamaan hyvissä ajoin. Hyvä motoristi toki havainnoi suojatien ylittäjät ja mukauttaa ajon sen mukaan, mutta toisaalta hyvä kevyen liikenteen kulkija vastaavasti ymmärtää, että milloin sitä autoa ei kannata alkaa väen väkisin alkaa pysäyttämään "minulla on oikeus"-periaatteella.
 
En ole koskaan joutunut ongelmiin suojatiellä ja jo +40v täällä oltu. Toki se johtuu varmaan siitä että kun lähestyn suojatietä niin otan sen auton kuljettajan katsekontaktiin ja kävelen SELVÄSTI ja ripeästi suojatietä kohti jolloin autoilija tajuaa että tuo haluaa yli ja se pysähtyy.

Pahin on tälläinen arka ihminen joka kattelee taivasta, hidastaa ennen suojatietä, jopa pysähtyy siihen 1-2m päähän ja sitten ihmettelee miksi se auto ei pysähdy

Juuri näin. Yleensä tämä riittää, mutta tilanteesta riippuen suojatietä ei aina pysty lähestymään selvästi ja ripeästi, vaan joskus joutuu syystä tai toisesta siihen ihan reunaan odottelemaan, silloin aikomuksensa täytyy joskus ilmaista hieman korostetusti. Esim. kulman takaa suojatielle saapuminen, suojatielle saapuminen tien suuntaisesti jne. Itselleni ainakin kaikista yleisin suojatien ylitys lähellä kotiosoitetta on juuri tällainen kapeahko katu, jota kävelen tien suuntaisesti puolisen kilometria. Saapuessa suojatielle ei oikein pysty ilmaisemaan aikomustaan millään muulla, kuin kääntymällä 90 astetta, jolloin olen jo suojatien reunassa. Toki joskus jaksaa vilkuilla tiellepäin jo ennen suojatien kohtaa tai muulla kehonkiellellä/liikkumisella viestiä aikomuksiaan, mutta eipä tuota nyt tule arjessa ajateltua aina kovin montaa siirtoa eteenpäin.
 
Eli qtba epämääräisesti haahuilet suojatien läheisyyteen ja sit närkästyneenä vartaloharhautat, kun autokuski ei pystynytkään lukemaan sun ajatuksia?
 
Jos oikein kovasti yrittää väärinymmärtää, niin varmaan näin se sitten menee.
Toki joskus jaksaa vilkuilla tiellepäin jo ennen suojatien kohtaa tai muulla kehonkiellellä/liikkumisella viestiä aikomuksiaan, mutta eipä tuota nyt tule arjessa ajateltua aina kovin montaa siirtoa eteenpäin.
No ei tätä oikeen muuten minusta voi tulkita. Ennakointia vaadit autoilta, mutta et itse jaksa tehdä omaa osuuttasi.
 
No ei tätä oikeen muuten minusta voi tulkita. Ennakointia vaadit autoilta, mutta et itse jaksa tehdä omaa osuuttasi.

Molemmilta vaaditaan ennakointia, autoilta enemmän. Tämä on ihan selkeästi myös laissa ilmaistu. En oikein tiedä miten tuo kuvaamani tilanne pitäisi suorittaa? Pitäiskö mun käydä koukata ojan pohjalta vauhtia, jotta voin kävellä kohtisuorati tietä vasten? Vai viittoa käsin 5m ennen suojatien kohdalle saapumista? Ja haluan vielä korostaa, että kolme neljästä ymmärtää aikomukseni pelkästän siitä, kun käännyn suojatien reunaan odottamaan.
 
Molemmilta vaaditaan ennakointia, autoilta enemmän. Tämä on ihan selkeästi myös laissa ilmaistu. En oikein tiedä miten tuo kuvaamani tilanne pitäisi suorittaa? Pitäiskö mun käydä koukata ojan pohjalta vauhtia, jotta voin kävellä kohtisuorati tietä vasten? Vai viittoa käsin 5m ennen suojatien kohdalle saapumista? Ja haluan vielä korostaa, että kolme neljästä ymmärtää aikomukseni pelkästän siitä, kun käännyn suojatien reunaan odottamaan.
No ei se kädellä suunnan näyttäminen nyt niin mahdoton ajatus ole, jos ja kun paikka on hankala. Mut siis lähinnä pisti silmään, että itse vaadit ennakointia, mutta toisaalla totesit, että ei aina jaksa omaa osuutta viestinnästä tehdä.

Itse lasten ja nuorten kohdalla hiljennän vauhtia varuiksi vaikka eivät mitenkään reagoisi lähestyvään suojatiehen (jos ajoitukset osumassa ikävästi), mut aikuisien oletan jotenkin valmistautuvan ylitykseen. Toki noissakin tilanteissa seuraan tarkasti mitä se tekee, mutta en siis automaattisesti hiljennä. Joskus se travolta meemissä -haahuilija sit tietysti päättääkkn ryhmittyä ylitykseen, tuollaisessa tilanteessa vartaloharhautus-kiukuttelu olis aika kohtuutonta.
 
Eli qtba epämääräisesti haahuilet suojatien läheisyyteen ja sit närkästyneenä vartaloharhautat, kun autokuski ei pystynytkään lukemaan sun ajatuksia?

Tai sitten mennään siihen suojatien eteen seiskoskelemaan ja ihmetellään kun autot pysähtelevät.
 
No ei se kädellä suunnan näyttäminen nyt niin mahdoton ajatus ole, jos ja kun paikka on hankala. Mut siis lähinnä pisti silmään, että itse vaadit ennakointia, mutta toisaalla totesit, että ei aina jaksa omaa osuutta viestinnästä tehdä.

Itse lasten ja nuorten kohdalla hiljennän vauhtia varuiksi vaikka eivät mitenkään reagoisi lähestyvään suojatiehen (jos ajoitukset osumassa ikävästi), mut aikuisien oletan jotenkin valmistautuvan ylitykseen. Toki noissakin tilanteissa seuraan tarkasti mitä se tekee, mutta en siis automaattisesti hiljennä. Joskus se travolta meemissä -haahuilija sit tietysti päättääkkn ryhmittyä ylitykseen, tuollaisessa tilanteessa vartaloharhautus-kiukuttelu olis aika kohtuutonta.

Kysymys kuuluu, ymmärrätkö sinä suojatien tarkoituksen? Ei se ole mikään neuvottelupaikka, vaan kohta, jossa autoilijan on turvattava kävelijälle on turvallinen ylikulku. Kävelijälle ei voi siirtää viestintävastuuta, vaikka se usein onkin mahdollista ja erittäin edullista molempien kannalta. Lapset ovat tässä erityisen huonoja. Samoin kännykkää tuijottavat sankarit.

Se, että vedät yhtäkkiä johtopäätöksen siitä, etten jaksa tehdä omaa osuuttani viestinnästä noiden em. viestien perusteella, on myös aika paksua. Pyrin siihen aina parhaani mukaan, mutta joskus aikomustaan täytyy tehdä korostetusti selväksi. Motoristin kaaliin ei ainakaan täällä Pirkanmaalla aina mahdu se, että haluan tien yli, kun seison katukivekysen reunalla ja vilkuilen tien suuntaan.

Joskus voi myös olla tilanteita, jossa ajatukset on kävellessä jossain muussa, kun tulevassa tienylityksessä ja suojatielle saapuminen ja sen ylittäminen tulee vastaan yhtäkkiä. Osaisit viestisi (lihavoitu osuus) perusteella kuitenkin ihan varmasti tulkita myös mun aikomukset kevlin käyttäjänä niin, että pääsisit jatkamaan matkaasi pysähtymättä suojatien kohdalle. En mä sinne suoraan hyppää, vaan jään aina kiveyksen kohdalle odottamaan ja tulkitsemaan, mitä motoristi aikoo. Voimme varmaan olla tästä samaa mieltä?
 
Kaksi kaistaa samaan suuntaan ja suojatie. Pysähdyn kun jalankulkija lähestyy. Pari kertaa on vierestä ohittava autoilija mennyt siitä sukkana läpi ja läheltä piti tilanne. Miettisin että yksi mitä pysähtynyt autoilija voisi tehdä on laittaa vilkku päälle toisen kaistan suuntaan. Kiinnittää huomion. Toki jos siellä räplätään luuria ei sekään auta.
 
Kyllä sillä kävelijälläkin on aina vastuu katsoa mihin menee. Ei etuajo-oikeutettukaan saa ajaa tahallaan päin. Halusin siis vaan sanoa, että kuskillekin on jätettävä riittävä aika reagointiin, ninjailu suojatien reunalle ei tarkoita suoraan sitä, että yhtäkään autoa ei saisi mennä enää ohi. Se on sitten eri, jos reunalle on saapunut, ”liian” lähellä olleet autot menneet ohi ja tästä seuraava tulija ei osoita reagoimisen merkkejä.

e: kuoris, auto parkkiin puoliksi molemmille kaistoille. Vilkku ihmeelliseen suuntaan saattaa kiinnittää sen autoilijan huomion väärään asiaan. Paras on ehkä himmata todella pitkän matkan päähän, että jalankulkija näkyy ja näkee.
 
Kaksi kaistaa samaan suuntaan ja suojatie. Pysähdyn kun jalankulkija lähestyy. Pari kertaa on vierestä ohittava autoilija mennyt siitä sukkana läpi ja läheltä piti tilanne. Miettisin että yksi mitä pysähtynyt autoilija voisi tehdä on laittaa vilkku päälle toisen kaistan suuntaan. Kiinnittää huomion. Toki jos siellä räplätään luuria ei sekään auta.
Tuosta syystä olen pirun tarkkana ja yleensä otan suoraan katsekontaktin jalankulkijaan, alan hidastaa jo hyvissä ajoin himmaten ja olen valmiudessa tööttäämään ja välkyttelemään valoja jalankulkijalle jos huomaan peileistä että joku päättää viereistä tulla hidastamatta ohi. Sisko jäi aikanaan 40kmh ajaneen auton alle ja lensi ihan kiitettävät metrit konepellistä asfalttiin kun yksi pysähtyi ja toinen ajoi hidastamatta läpi. Aika moni on pirun hämillään miksi pysähdyn tietyissä risteyksissä missä on esim kevyen liikenteen etuajo-oikeus. Seuraavat kyllä monesti esimerkkiä kun ensimmäinen sen tekee. Tuli viimeksi tänään eteen tilanne missä pysähdyin kun auto oli suojatien edessä suojatiessä kiinni. Toinen oli selkeästi ajamassa läpi hidastamatta kun tuli kiire jarrulle kun himmasin. Kiltisti kyllä pysähtyi sitten tuon jälkeen.
 
No ei tietenkään kaikesta. Mutta kyllä oma havaintoni on sellainen, että keskimäärin ihmiset eivät meinaa uskaltaa mennä suojatielle jos näkevät auton olevan tulossa. Jäädään kauas siitä suojatien reunasta seisoskelemaan - pahimmat vielä katselee jonnekin taivaalle ilman aikomustakaan astua sinne. Ja tämä taas on pitkälti seurausta siitä, että on totuttu siihen ettei autot väistä.

En siis ymmärrä mihin perustuu tuo väite, että kevyt liikenne menee liikaa väärällä asenteella suojatielle kun arkihavainto on juuri päinvastainen.
Itse jään tarkoituksella hieman taaemmaksi, mikäli ajoneuvo on jo aika lähellä ja haluan päästä sen ensin syystä tai toisesta. Toki yritän ottaa katsekontaktin kuskiin sen sijaan, että tuijottelen taivasta, jotta kuljettaja tajuaisi minun antavan tilaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom