Kaiser Soze
Johtaja
- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 961
Ei mitään jos liikenteen sujuvuus ei kiinnosta.Mitä väliä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei mitään jos liikenteen sujuvuus ei kiinnosta.Mitä väliä?
Ei mitään jos liikenteen sujuvuus ei kiinnosta.
Nimenomaan veivailet muuttuvilla nopeuksilla jos et ota tota huomioon.Se ei paranna sujuvuutta jos veivailee vaihtelevilla nopeuksilla muun liikenteen seassa. Muutakuin näennäisesti ehkä yksittäisen kuskin näkökulmasta muiden kärsiessä. Parempi että se yksittäinen kuski joka tykkää mennä ylinopeutta on se joka joutuu vaihtelemaan nopeuttaan, välillä ajaen muiden tahtiin kuin että kaikki muut joutuvat haitariliikkeeseen että saadaan "sujuvuutta" sille vasemman kaistan omistajalle.
Mitäköhän nopeutta kehällä pitäis ajaa? Jatkuvalla syötöllä tulee/menee autoja ja kameratolppia kilsan välein. Pyörällä toi vauhti voi tuntua hitaalta, mut autoille kehällä (ruuhka-aikaan) 80km/h on kyl ihan tarpeeks.Kehällä taas normi aamu, oikea kaista menee alle 80km/h ja vasemalla kaistalla volvo vetää jonoa 81km/h vauhdilla! Onneksi tuolla pyörällä ampuu noista idiooteista nopeasti oikealta ohi!
Mitäköhän nopeutta kehällä pitäis ajaa? Jatkuvalla syötöllä tulee/menee autoja ja kameratolppia kilsan välein. Pyörällä toi vauhti voi tuntua hitaalta, mut autoille kehällä (ruuhka-aikaan) 80km/h on kyl ihan tarpeeks.
Otsikkoon liittyen, yks ärsytys, tietenkin perässäroikkujien jne. lisäksi, on tyypit jotka ohituksen jälkeen kiilaa metrin päästä eteen, vaikka tilaa olis ajaa vähän pidemmälle. Useamman kerran näis tilanteis tullu jotain kiviä tms. tuulilasiin.
????Nimenomaan veivailet muuttuvilla nopeuksilla jos et ota tota huomioon.
Ei liikenteen sujuvuus voi olla siitä kiinni ettei aja sakkovauhtia, paitsi sen takapuskurissa roikkujan mielestä.Ei mitään jos liikenteen sujuvuus ei kiinnosta.
Et sä aja suhteessa suhteessa kameraan sakkovauhtia jos kaistaa vaihtaessa kiihdytät.Ei liikenteen sujuvuus voi olla siitä kiinni ettei aja sakkovauhtia, paitsi sen takapuskurissa roikkujan mielestä.
Ne kamerat ja tutkat kyllä ottaa sen nopeuden ihan oikeasta maailmasta, eikä suhteellisten nopeusten ihmemaasta. Jos hieman viitsisisit selkeyttää sanomisiasi niin ei menisi keskustelu ihan sivuraiteille.Et sä aja suhteessa suhteessa kameraan sakkovauhtia jos kaistaa vaihtaessa kiihdytät.
Nyt on jäänyt fysiikka ja matematiikka lukematta. Mutta eipä tästä aiheesta nyt lisää. Toi asia taidettiin muuten opettaa autokoulussakinsuhteellisten nopeusten ihmemaasta
Mitäköhän nyt yrität selittää tällä? Jos puhut nopeusvalvontakamerasta, niin kyllä se ottaa ihan sen hetkisestä nopeudesta kuvan, jos nopeus ylittää sallitun nopeusrajoituksen tarpeeksi.Et sä aja suhteessa suhteessa kameraan sakkovauhtia jos kaistaa vaihtaessa kiihdytät.
Ei ota. Se ottaa nopeuden suoraan tien suuntaisesti.Mitäköhän nyt yrität selittää tällä? Jos puhut nopeusvalvontakamerasta, niin kyllä se ottaa ihan sen hetkisestä nopeudesta kuvan, jos nopeus ylittää sallitun nopeusrajoituksen tarpeeksi.
Nyt korkki kiinni. Kyllä se kamera räpsähtää vaikka kuljet kameran tunnistimien ylitse ylinopeutta viistosti eli et tien suuntaisesti.Ei ota. Se ottaa nopeuden suoraan tien suuntaisesti.
Mitäköhän nopeutta kehällä pitäis ajaa? Jatkuvalla syötöllä tulee/menee autoja ja kameratolppia kilsan välein. Pyörällä toi vauhti voi tuntua hitaalta, mut autoille kehällä (ruuhka-aikaan) 80km/h on kyl ihan tarpeeks.
Otsikkoon liittyen, yks ärsytys, tietenkin perässäroikkujien jne. lisäksi, on tyypit jotka ohituksen jälkeen kiilaa metrin päästä eteen, vaikka tilaa olis ajaa vähän pidemmälle. Useamman kerran näis tilanteis tullu jotain kiviä tms. tuulilasiin.
Entä jos haluaisi ajaa tasaisesti rajoituksen sallimaa 100km/h, mutta rekka ajaakin rajoitettuna vain 90km/h?^Rekkojen perässä on yleensä aika tasaista menoa kun pyrkivät välttämään suuria nopeuden muutoksia ennakoivalla ajotyylillä. Ei ole kivaa kahlata läpi joka kerta 16 vaihdetta jos kiirehtii punaisiin valoihin pysähtyäkseen sekunniksi turhan takia.
https://extrat.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/puskurissa-roikkuminen-arsyttaaNo milläs pidät turvaväliä jos siihen änkeää kokoajan joku?
Itseä ei ainakaan kiinnosta tulla tapetuksi jonkun pellen toimesta joka ei ymmärrä mikä on ylämäki tai keltainen viiva.
Kaupungissa rekan peesaaminen on aika hyvä idea kun tosiaan pysähtymistodennäköisyys on varsin pieni. Motarilla tilanne on toki ihan eri.^Rekkojen perässä on yleensä aika tasaista menoa kun pyrkivät välttämään suuria nopeuden muutoksia ennakoivalla ajotyylillä. Ei ole kivaa kahlata läpi joka kerta 16 vaihdetta jos kiirehtii punaisiin valoihin pysähtyäkseen sekunniksi turhan takia.
Yhä harmittaa ettei ollut kerran kamera päällä kun 2-kaistaisella(per suunta) 60-70km/h tiellä, jossa valot noin 500m välein ajoin itse tasaista vauhtia täyteen lastatulla kuorma-autolla oikeaa kaistaa koskematta jarruun tai vaihtamatta vaihdetta kertaakaan ja jätin vasemmalla kaistalla 20-30km/h ylinopeuksia ajavan valoista kiihdyttelijän kauas jälkeen. Bemarikuski tosissaan yritti edetä niin nopeasti kuin pystyi mutta siinä 3-4km matkalla oli lopulta 500m takanani kun toinen kaista loppui. Perinteinen sujuvuusexpertti taisi olla ratissa.
Päteekö parkkihallissa/muilla piha-alueilla perus väistösäännöt lain mukaan? Itse ainakaan löytänyt mitään logiikkaa ihmisten liikkumisessa parkkialueella.Loma alkaa ja lähden iloisena pois töistä, ajan parkkihallin pääväylää, oikeaa seinustaa. Vasemmalta tulee Passat, näemme toisemme ja vauhtia kummallakin ehkä se 5km/h. Jostain syystä hämähäkkivaisto hälyttää, siirrän jalan jarrulle, ja avot! Passatti ajaa suoraan eteen ja saan juuri ja juuri pysäytettyä ennen kuin kolisee.
Tööttään ja mies heiluttaa anteeksipyytävästi kättä taustapeilin edessä. Vieläkään en tiedä miksi jalan jarrulle siirsin, kaveri oli ihan fiksun näkönen ~30v vaimo ja lapset kyydissä.
Itse parkkialueen sisällä oikealta tulevaa pitää väistää, ellei oikealta tulevalla ole kolmiota. Parkkialueelta poistuva väistää muuta liikennettä.Päteekö parkkihallissa/muilla piha-alueilla perus väistösäännöt lain mukaan? Itse ainakaan löytänyt mitään logiikkaa ihmisten liikkumisessa parkkialueella.
Voisi sieltä vasemmalta kaistalta siirtyä pois jos oikealla kaistalla usean sadan metrin väliä seuraavaan ohitettavaan ja takana on joku odottamassa. Tietenkään jos jo rajoitusten mukaan mennään ja oikea kaista täynnä niin ei sitä voi odottaa että edessä olijat alkaisi ylinopeutta ajaan.
Se vaan ettei noi hitaammin vasemmalla menevät sinne oikealle kaistalle tyhjään mene kun tietävät että vetävät jo kilsan jonoa perässä ja eivät pääse vasemmalle takaisin kuin vasta sitten kun jono mennyt.
Vähän pidemmis tuollaisis väleis tullut tehtyä siten et siirtynyt itse oikealle. Hiljalleen kiihdytellyt vauhtia siellä ja hetken päästä vasenta jynnyttäjä on jäänyt taakse päässen itse ohittaan edessä sillä oikealla kaistalla edes olevan. Ei ole teknisesti oikealta ohittamista tuolloin kun kaista vetää miten vetää eikä oikealla kaistalla tarvi jäädä jynnyttään jos vasen kaista ei vedä.
Pätee. Mutta käytännössä ei ihmisten liikkumisessa ole noissa mitään logiikkaa. Tai jos on jokin logiikka, niin sellainen, että itse on aina siellä "pääväylällä" ja muiden pitää väistää heitä.Päteekö parkkihallissa/muilla piha-alueilla perus väistösäännöt lain mukaan? Itse ainakaan löytänyt mitään logiikkaa ihmisten liikkumisessa parkkialueella.
Jotakin tommosta muistellut itsekin, mutta tuskin saisi montaa kertaa käydä kaupassa ilman kolinoita jos alkaisi noita sääntöjä soveltamaan.Itse parkkialueen sisällä oikealta tulevaa pitää väistää, ellei oikealta tulevalla ole kolmiota. Parkkialueelta poistuva väistää muuta liikennettä.
e: Ja parkkiruudusta liikkeelle lähtevän tulisi väistää muuta liikennettä parkkialueen sisällä.
Niinkuin aiemmatkin vastas, että joo, mutta siihen on taas sitten niitä kuuluisia poikkeuksia.Päteekö parkkihallissa/muilla piha-alueilla perus väistösäännöt lain mukaan? Itse ainakaan löytänyt mitään logiikkaa ihmisten liikkumisessa parkkialueella.
Niinkuin aiemmatkin vastas, että joo, mutta siihen on taas sitten niitä kuuluisia poikkeuksia.
Ihan ulkomaailman parkkipaikan ollessa kyseessä on oikeuden tuomioita, joissa parkkialueella "pääväyläksi tulkittavia" väyliä etenevä on todettu etuajo-oikeutetuksi. Eli "pääväylää" etenevän ei tartte väistää oikealta tulevaa. Ja siis väylää ei ole välttämättä erityisemmin merkitty mutta se sattuu ehkä oleen vähän leveämpi kuin muut väylät.
Sama tulkilta koskenee katettuakin parkkialuetta.
Oon snadisti liian tunnelmissa kaivaakseni näihin linkkejä, mutta joko tässä töpössä tai muron vastaavassa asiaa on puitu useinkin.
Luulisi, että tähänkin asiaan saataisiin joku selkeä lainsäädäntö, esimerkiksi niin, että oikealta tulevaa väistetään aina, ellei kolmio määrää toisin. Loppuisi tuo parkkipaikoilla empiminen tööttäily ja viittoilu. Helpottaisi kummasti tuomioistuimenkin hommia jos on selkeät säännöt. Nykyiselläänhän periaatteessa voisi aina sanoa, että ajoin pääväylää jne, kuten tääläkin jo mainittiin.Joo ne on ilman kolmioita kyllä tosi hankalia, mutta tässä liikennevahinkolautakunnan lausunto eräästä keississtä:
Lautakunta toteaa, että pysäköintialueella ajoväylien risteyksissä tapahtuvien liikennevahinkojen arvioinnissa lähtökohtana on tieliikennelain 14 §:n 1 momentin säännös, jonka mukaan kuljettajan on risteystä lähestyessään väistettävä risteystä samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa. Kyseisestä pääsäännöstä voidaan poiketa vain silloin, kun pysäköintialueella olevien ajoväylien eriarvoisuus on siinä määrin ilmeinen, että väylien keskinäinen suhde voidaan rinnastaa tieliikennelain 14 §:n 3 momentissa tarkoitettuun tilanteeseen.
...mutta toisaalla sanotaan myös että:
Liikennevahinkolautakunnan päätöksissä todetaan, että "Pysäköintialueilla väylien eriarvoisuuden harkintaan vaikuttaa ajoväylien leveys, millaisena väylien luonteen voidaan olettaa näyttäytyvän osapuolille ja mihin väylät johtavat, sekä muut väylien luonteesta asiassa esitetyt seikat".
Tarkkana saa olla!
Koko täällä asumisen ajan on vituttanut autoilijat jotka pysäköi jalkakäytävälle kaupan edessä. En ole kumminkaan jaksanut tehdä muuta kuin katsoa pitkään että mitähän vittua nyt taas.
Vähän liian usein saa tosiaan kuulla tarinoita Onnibussikuskien erinäisistä sekoiluista. Milloin on ajettu talla pohjassa kuin mielenköyhä ja milloin taas höpötetty koko matka radioon välittämättä yhtään mitä ympärillä tapahtuu jne. Halpojen hintojen vastineeksi saa ahtaat penkit ja bussiliikenteen osalta keskimääräistä suuremman mahdollisuuden päästä hengestään. Ei ole minulle se touhu.Onnibussitkin taas päässeet uutisaiheksi tumpeloiden ohitustensa kanssa. En ainakaan itse enää uskaltaisi istua kys. yhtiön autoissa (en ole ikinä istunutkaan).
Onnibussitkin taas päässeet uutisaiheksi tumpeloiden ohitustensa kanssa. En ainakaan itse enää uskaltaisi istua kys. yhtiön autoissa (en ole ikinä istunutkaan).
Täpärä ohitus Valtatie 2:lla - törmäys sekunneista kiinni
Kannattaa muuten katsoa ajatuksella tuo video. Rekkakuski kuvaa menoa samalla kun ajaa naurettavan pienellä turvavälillä toisen rekan kanssa, voisi jopa sanoa että rekkakuski yrittää estää onnibussin nopeampaa etenemistä. Toisekseen, kun onnibus pääsee omalle kaistalleen menee vielä useampia sekunteja ennenkuin vastaantuleva ajoneuvo tulee kohdalle. Vähän tuli sellainen mustamaalaamisen maku koko videosta.
Samaa urpoilua näkee joka paikassa ja auta armiasta jos kyseessä on nelikaistainen moottoritie, siinä ajetaan 5km vierekkäin kun halutaan ohi vaikka nopeuseroa 1km/h!
Saman huomasin, kerran katsoin videon ja en oikein tajunnut mitä vaarallista tuossa oli, mutta lieneekö silti ottanut täpärälle. On sitä pahempiakin toilauksia nähty noiden onnibussien toimesta.Täpärä ohitus Valtatie 2:lla - törmäys sekunneista kiinni
Kannattaa muuten katsoa ajatuksella tuo video. Rekkakuski kuvaa menoa samalla kun ajaa naurettavan pienellä turvavälillä toisen rekan kanssa, voisi jopa sanoa että rekkakuski yrittää estää onnibussin nopeampaa etenemistä. Toisekseen, kun onnibus pääsee omalle kaistalleen menee vielä useampia sekunteja ennenkuin vastaantuleva ajoneuvo tulee kohdalle. Vähän tuli sellainen mustamaalaamisen maku koko videosta.
Saman huomasin, kerran katsoin videon ja en oikein tajunnut mitä vaarallista tuossa oli, mutta lieneekö silti ottanut täpärälle. On sitä pahempiakin toilauksia nähty noiden onnibussien toimesta.
Jep, ei tuossa videon tapauksessa ollut mitään ihmeellistä bussin osalta minunkaan mielestäni. Se minun aiemin kommenttini oli vain yleinen huomio siitä mitä on Onnibusseista ja niiden kuskien tavoista kuullut tässä vuosien varrella.Täpärä ohitus Valtatie 2:lla - törmäys sekunneista kiinni
Kannattaa muuten katsoa ajatuksella tuo video. Rekkakuski kuvaa menoa samalla kun ajaa naurettavan pienellä turvavälillä toisen rekan kanssa, voisi jopa sanoa että rekkakuski yrittää estää onnibussin nopeampaa etenemistä. Toisekseen, kun onnibus pääsee omalle kaistalleen menee vielä useampia sekunteja ennenkuin vastaantuleva ajoneuvo tulee kohdalle. Vähän tuli sellainen mustamaalaamisen maku koko videosta.
Jep, ei tuossa videon tapauksessa ollut mitään ihmeellistä bussin osalta minunkaan mielestäni. Se minun aiemin kommenttini oli vain yleinen huomio siitä mitä on Onnibusseista ja niiden kuskien tavoista kuullut tässä vuosien varrella.
En tiedä sen tarkemmin median osalta, mutta nuo jutut mistä minä mainitsin, on kuultu lähinnä kavereilta ja sukulaisilta. En oikein usko että näillä olisi mitään tarvetta liioitella.ja musta tuntuu että näistä Onnibussin teoista tehdään aina kauhea juttu ja päätyvät lehteen välittömästi ja loppujen lopuksi syy ei edes ole Onnibussin tai ei välttämättä ainakaan kokonaan.
Se oli tosiaan erikoinen tapaus. En löytänyt taustoja tähän hätään tarkemmin, mutta kilpailun kampittamistahan se oli ihan suoraan.Mikäs sekin juttu oli silloin alussa kun Onnibussi ei saannut käyttää kampin bussiterminaalia ja kaikki muut liikennöitsijät sai käyttää?
Ymmärtääkseni liittyi jotenkin "maakuntareittien" kilpailutuksiin/valtiontukiin ja niissä oleviin pitkiinsopimuksiin eli muilla yhtiöillä oli jo nuo reitit kilpailutettu aikaa ennen onnibussia ja sopparissa vielä voimaa jäljellä ja sopimuksen ehdoissa kohta että terminaaliin on yksinoikeus... Eli kilpailun kampittamista joo, mutta ELY keskuksen (tai mikä taho noita eri vuorolupia nyt myöntääkään) sopimukseen nojautuen tuossa käytännössä pelattiin eli ns. puhtailla jauhoilla... Nythän onnibus saa noita jo käyttää kun edellisistä soppareista on virta loppunut???Se oli tosiaan erikoinen tapaus. En löytänyt taustoja tähän hätään tarkemmin, mutta kilpailun kampittamistahan se oli ihan suoraan.
Tämä nimenomaan. Ajan kysymys kun joku ajaa perään vielä ja saadaan kunnon suma aikaiseksi.Onnibussin kuskit on kaikista vittumaisimpia motarilla. Minkään muun firman kuskit ei leikkaa niin härskisti henkilöautojen eteen.
Isomman oikeudella vaan.
Lisätään vielä, että vaikka vähän möhköjä nykyaikaisetkin kaukoliikenteen bussit ovat, olisi aidosti tiukan paikan tullen bussilla päässyt paljon ripeämminkin omalle kaistalle. Tällöin marginaali olisi ollut vielä suurempi. Joskus nähnyt, että _kokoonsa ja muotoonsa nähden_ ovat yllättävän ketteriä.Täpärä ohitus Valtatie 2:lla - törmäys sekunneista kiinni
Kannattaa muuten katsoa ajatuksella tuo video. Rekkakuski kuvaa menoa samalla kun ajaa naurettavan pienellä turvavälillä toisen rekan kanssa, voisi jopa sanoa että rekkakuski yrittää estää onnibussin nopeampaa etenemistä. Toisekseen, kun onnibus pääsee omalle kaistalleen menee vielä useampia sekunteja ennenkuin vastaantuleva ajoneuvo tulee kohdalle. Vähän tuli sellainen mustamaalaamisen maku koko videosta.