Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Jos ajetaan toisen kontissa, niin on siinä ohituspaikan kyttääminen pielessä. Tosin joillain on tapa, jopa ovat perustelleet miksi ohitusaikeissa on hyvä olla ihan kontissa.

Jos toisenkin kerran törmää tilanteisiin missä ohitettava tuntuu kiilavan ohittajan (itsensä) eteen yllättäen, niin voi olla sattumaa, mutta on toki paikka missä voi vähän miettiä mitä voi tehdä turvallisemmin.

- Olisiko voinut paremmin ennakoida tilanteen, oliko paikassa jotain sellaista mikä johti tilanteeseen.
- Olinko antanut tarpeeksi selkeän viestin ohitusaikeista, voisinko siinä parantaa.
- Olisko voinut paremmin aavistaa edelläolevan aikeet.
 
Tosielämässä se kyllä menee niin että samalla sekunnilla kun tulee ohituspaikka, niin se bemari lähtee sieltä viidenneltä paikaltaan kaikkien ohi sataaviittäkymppiä. Ei toki ole mulle ongelma koska vilkuilen aina peileihin, mutta joillekin se voi tulla yllätyksenä.
Tämä toki yksi, osa aktiivisista dynaamisista ohittajista ehkä jopa aavistaa edellä olevan aikeet, mutta mokailevat itsekkin, lähdetään ohittaan ennenkuin on selvää onko ohittaminen turvallista ja ne omatkin ohittamisaikeista kertovat merkit osalla unohtuvat, pääasia että keritään ennen edeltävää. (no tässä vaiheessa lähellä tahallista päälleajoa)

Tuo menee sarjaan, vahinkoa on usein edeltänyt useita virheitä useiden toimesta.
 
Tosielämässä se kyllä menee niin että samalla sekunnilla kun tulee ohituspaikka, niin se bemari lähtee sieltä viidenneltä paikaltaan kaikkien ohi sataaviittäkymppiä. Ei toki ole mulle ongelma koska vilkuilen aina peileihin, mutta joillekin se voi tulla yllätyksenä.
Niin, mutta jos se viidenneltä paikalta lähtevä bemari on ensimmäisenä ohittamassa, niin ne neljä ensimmäistä eivät ole lähteneet ohittamaan heti, kun tilaisuus on tullut. Sulkuviiva loppuu ja vastaantulija tulee vastaan ensimmäisenä jonon kärjessä olevalle.
 
Niin, mutta jos se viidenneltä paikalta lähtevä bemari on ensimmäisenä ohittamassa, niin ne neljä ensimmäistä eivät ole lähteneet ohittamaan heti, kun tilaisuus on tullut. Sulkuviiva loppuu ja vastaantulija tulee vastaan ensimmäisenä jonon kärjessä olevalle.
Sulkuviivan loppuminen on eriasia kuin ohituspaikka.

"bemari kuski" viittaa vähän kuskityyppiin joka "näkee ohituspaikan" jo ennen sellaisen olemista sulkuviivakin vain arkoja varten.

Mutta olet toki asian äärellä , jos edelleen se muu jono menee alimittaisin turvavälein, niin myöhästyyhän siinä ohistupaikkoihin järjestäin ja takaa turvavälin päästä tullut Toyota kuski on jo siinä vaiheessa rinnalla , luonollisesti ohistuaikeistaan selkeästi varottaen.

Jotta ei tule sekaannuksia, niin tuskin sulkuviivan kohdalla on vielä voinut ohituspäätöstä tehdä, mutta paikan tunteneena on siihen valmistautunut.

Sulkuviiva loppuu ja vastaantulija tulee vastaan ensimmäisenä jonon kärjessä olevalle.
Tätä en tajunnut, tuskin edes "bemari kuski" silloin ohittaa.
 
Te jotka niitä letkoja ohittelette; kuinka paljon tulee panostettua siihen että edelläolevat tietää teidän kohta lähtevän suorittamaan?

Vilkku päällä muutamia sekunteja varmaan sentään ennenkuin aletaan polkemaan kaasua? Äänimerkki? Pitkien väläytys?

Jos tuollaiset tuntuu liian isolta hommalta tehdä ohittamisen yhteydessä, niin ehkä parempi jättää ohitus tekemättä.

Jos taas lähtee idealla "yllätän kaikki" ja sitten itse yllättyy kun yllätetyt yllättyy, niin tervemenoa ojaan.
 
Te jotka niitä letkoja ohittelette; kuinka paljon tulee panostettua siihen että edelläolevat tietää teidän kohta lähtevän suorittamaan?

Vilkku päällä muutamia sekunteja varmaan sentään ennenkuin aletaan polkemaan kaasua? Äänimerkki? Pitkien väläytys?

Jos tuollaiset tuntuu liian isolta hommalta tehdä ohittamisen yhteydessä, niin ehkä parempi jättää ohitus tekemättä.

Jos taas lähtee idealla "yllätän kaikki" ja sitten itse yllättyy kun yllätetyt yllättyy, niin tervemenoa ojaan.
Kämmenpohja lepää töötin päällä. Katson aina, että on tilaa myös väistää pientareelle ja pidän vauhdin sellaisena, että se on mahdollista. Tosi harvoin tulee enempää kuin kahta autoa ohitettua kerralla. Onkohan jotain kolme kertaa 15 vuoden aikana.

Yleensäkin varustaudun aina siihen, ettei vieressä ajava huomaa. Moottoripyörän kanssa tuon oppii luonnostaan.
 
Te jotka niitä letkoja ohittelette; kuinka paljon tulee panostettua siihen että edelläolevat tietää teidän kohta lähtevän suorittamaan?

Vilkku päällä muutamia sekunteja varmaan sentään ennenkuin aletaan polkemaan kaasua? Äänimerkki? Pitkien väläytys?

Jos tuollaiset tuntuu liian isolta hommalta tehdä ohittamisen yhteydessä, niin ehkä parempi jättää ohitus tekemättä.

Jos taas lähtee idealla "yllätän kaikki" ja sitten itse yllättyy kun yllätetyt yllättyy, niin tervemenoa ojaan.

Ja ehkä se tärkein: ohituskieltoaluehan on pelkkä viitteellinen tieto nössöjä varten, jotka ei ymmärrä dynaamista ajotapaa ja ajaa köyhien autoilla.

Kaikki ei vain aja samaan tapaan hermo pinnassa vaan pitävät ajamista jo muutenkin ihan tarpeeksi stressaavana juttuna, joten ohitukseen ei vain lähdetä tai jos lähdetään, se tehdään varman päälle.
 
Äänimerkki tai pitkien väläytys tuskin tekee tilannetta turvallisemmaksi, eiköhän joku siitä provosoidu ja ala kiihdyttämään rinnalla.

Ja jos sitä vilkkua pitäisi päällä muutaman sekunnin ennen ohitusta, niin johan siinä on ohituspaikka kohta mennyt ohi.

Vilkaisu tauspeiliin, vilkku päälle, kuolleen kulman tarkastus ja kiihdytys ohitukseen. Sama pitäisi sen edellä menevän tehdä, se ei ole ohittajasta kiinni jos ohitettava yllättyy. Toki vilkun pitää olla päällä ennen kuin ratti kääntyy.
 
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Niin no vilkku päälle ajoissa niin sillä se oma vuoro varataan.

Ohittelen useinkin 3-5 auton pötköjä pidemmällä suoralla reipasta vauhtia, vilkku menee päälle jo ennenkun viimenen vastaantulija on lähelläkään. Jossei kukaan siitä vilkusta ja edeltävästä puolittain keskiviivan päällä ajosta huomaa että ohi ollaan tulossa niin havaintokyvyssä on puutteita.

Kutostiellä tuli taannoin volvon kanssa vähän ongelmaa, herra lähti takaa ohittamaan ilman mitään vilkkua kun itsellä se oli taas ollut päällä jo useamman sekunnin, onneksi en kerennyt vaihtamaan kaistaa, ilmotin kyllä myöhemmin lisäpitkillä mielipiteen ko.toimintaan.
 
Niin no vilkku päälle ajoissa niin sillä se oma vuoro varataan.
Ei kyllä kannata lähteä mitään varailemaan tai ainakaan luottaa siihen, että varaus olisi mitenkään pitävä. Edessä olevat eivät seuraa takanaolevien vilkkuja ja konfliktitilanteessa tuo vain lisää tulkinnanvaraisuutta.

Tähän pakko kommentoida, että aika pienellä marginaalilla tulee ohiteltua, jos sekunnin kaksi odotus johtaa siihen että ohituspaikka meni jo.
Kysehän ei tuossa ole siitä, että marginaali olisi kahden sekunnin mittainen, vaan siitä, että turha odottelu syö turvallisen ohituksen marginaalia.
 
Tähän pakko kommentoida, että aika pienellä marginaalilla tulee ohiteltua, jos sekunnin kaksi odotus johtaa siihen että ohituspaikka meni jo.
Tuohan ei kerro marginaaleista mitään, vaan turvallinenkin ohituspaikka voi muuttua vaaralliseksi jo tuolla muutaman sekunnin odottelulla. Maantienopeuksilla 3s odottelu tarkoittaa, että vastaantuleva on vajaa 200m lähempänä. Eli aiemmin alotettu ohitus päättyisi niin, että vastaantulija on vielä turvallisesti 250m päässä, kun taas 3s myöhemmin aloitettuna se on alle 100m päässä, mikä on jo vaarallista.

Tähän kun vielä huomioit matkan, mikä ohituksen aikana kuljetaan ja etäisyydet ohitettavaan kaistanvaihdossa, niin saa aika pitkä väli olla, jos ennen ohitusta odottelet ohitettavan huomaavan aikeesi. Harva edes takana olevaa liikennettä seuraa.
 
Viimeksi muokattu:
Äänimerkki tai pitkien väläytys tuskin tekee tilannetta turvallisemmaksi, eiköhän joku siitä provosoidu ja ala kiihdyttämään rinnalla.

Jos sitä äänimerkkiä/pitkiä on tottunut käyttää keskarinkorvikkeena niin ehkä. Mutta noin yleisesti en tiedä miksi se provoisi ketään muuta, jos niitä käyttää asiallisesti varoittaakseen ja käytös muuten provoisoimaton.

Jos siis toistamiseen tulee tilanteita missä edellä oleva lähtee ohittamaan eteen niin kannattaa miettiä miten sitä edelläolevaa voisi varoittaa paremmin, ja ihan rohkeasti varoittaa pitkillä / äänellä jos vähääkään epäilys ettei hän ehkä huomannut.

No myönnän kyllä että aika iso kynnys on noita välineitä käyttää, ei ole ns takaraivossa. Ehkä pitäisi ottaa ihan ns tehtävälistalle ja tietoisesti alkaa varoitteleen.
Tuohan ei kerro marginaaleista mitään, vaan turvallinenkin ohituspaikka voi muuttua vaaralliseksi jo tuolla muutaman sekunnin odottelulla. Maantienopeuksilla 3s odottelu tarkoittaa, että vastaantuleva on vajaa 200m lähempänä. Eli aiemmin alotettu ohitus päättyisi niin, että vastaantulija on vielä turvallisesti 250m päässä, kun taas 3s myöhemmin aloitettuna se on alle 100m päässä, mikä on jo vaarallista.
Tuossa kai tilanne on ollut vaarallinen jo alkujaan, eli ei ole ollut sitä turvallista ohituspaikkaa.

Siinä olet jyvällä että jossain menee raja missä kohtaa ohitus pitää jättää aloittamatta, eli voi tulla tilanteita että parin sekunnin odottelu on juuri siinä rajalla. Ne kai harvinaisia ja sen kompensoi hyvin että siinä parinsekunnin aikana pystyy tekemään paremman/luotettavamman arvion. No todellisessa elämässä osa noista odottelijoista on vain nukkunut ja tehnyt äkkipikaisen päätöksen joka jo sinällään vaarallista. Mitä kielii jo se että jos ei ole takanatulevaakaan liikennettä lainkaan seurannut, ja toki se toisen kontissakin roikkuminen kielii siitä että ihan hereillä ei olle.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja talvella sankarit jotka ei osaa puhdistaa autoaan lumesta. Autoilemaan lähdetään nappaskengissä ja kauluspaita päällä ilman hanskoja pipoja yms. Eihän sitä silloin turhaan kehdat aikaa kuluttaa auton putsaamiseen.
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.
 
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.
Lisäksi , kojelautakameroita, navigaattoreita , puhelintelineitäkin joillain. No nuo yleensä peittää aika vähän, jos kuskilla kaksi toimivaa silmää, ja jos verrataan siihen huonosti putsattuun tuulilasiin.

Mutta taitaa tuo lumiset näkymät olla kans niitä alueellisia juttuja, yksilöitä toki joka puolelta löytyy, toivottavasti ovat vähän varovaisempia.
 
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.
Puhumattakaan niistä kenellä on koko takalasi sentin paksuisen paskan peitossa niin että varmasti ei nää taakse.
 
Puhumattakaan niistä kenellä on koko takalasi sentin paksuisen paskan peitossa niin että varmasti ei nää taakse.
Varmaan parempi jos on kirkas ja hyvä näkymät, mutta en ole tuota mieltänyt ongelmaksi, osassa ajoneuvoja muutenkin aika merkityksetön, toki jossain toisessa voi hyötyä esim peruuttaessa.

Tietenkin sen takia jos haluaa ihailla sitä takanaolevan Scanian logo
 
Puhumattakaan niistä kenellä on koko takalasi sentin paksuisen paskan peitossa niin että varmasti ei nää taakse.

No toi nyt on aika merkityksetön asia. Meidän perhevankkurilla eli pösö 807:ssa ei takalasista juurikaan nää taksepäin jos siellä on kaikki penkit ja varsinkin jos joku istuu vielä siinä keskipenkillä.
 
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.
Tarkoitat rekkakuskeja?

JWEuNbR.jpg
 
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.

No joo tohon olen syylistynyt itsekkin. Nimittäin hajukuusi on ollut roikkumassa taustapeilistä. Ei hyvä. Nykyään ei ole mitään roikkumassa.

Tänään oli lievä tilanne. Oikealle kaartuvassa hiljattain jyrkentyvässä mutkassa joka viettää alas. Mutkan loppupäässä on alikulku rautatien ali. Jostain tuli tunne pimeällä, että 50km/h on liikaa. 60km/h oli rajoitus, mutta ei kannata tohon mutkaan mennä sokeena sitä nopeutta. Näin että jotain häilyvää hahmoa oikealla ja sitten se olikin edessä. Valokeilat on autossani sellaiset että ne eivät ohjaudu sivuille. Nainen kahden pienen lapsen kanssa ja, joista toinen työnsi keskellä kaistaa lastenvaunuja. Koska nopeus oli verrattaen alhainen niin kevyt väistö riitti eikä tilanne ajautunut ahtaaksi. Onneksi. :redface:

Ihmettelin vähän että mitä tuon naisen päässä liikkui. Sehän se on vastuussa niistä pienistä.
 
Puhumattakaan niistä kenellä on koko takalasi sentin paksuisen paskan peitossa niin että varmasti ei nää taakse.

Se takalasi on paskan peitossa farkuissa etenkin aina. Huonomman kelin aikana. Eikä tee mieli naarmuttaa hiekkapaskaa takalasipyyhkimen kanssa vasten lasia.
 
Mulla ei ole edes takalasin pyyhintä...
Jos tuota likaisuutta mietit, niin yleensä kuvio menee niin että ne automallit missä on takalasin pyyhin, niin myös takalasi likaantuu (niissä se kuraset tuppaa olemaan) ja ne mallit missä ei ole, niin ei niissä se lasi juuri sotkeennu.
 
Jos tuota likaisuutta mietit, niin yleensä kuvio menee niin että ne automallit missä on takalasin pyyhin, niin myös takalasi likaantuu (niissä se kuraset tuppaa olemaan) ja ne mallit missä ei ole, niin ei niissä se lasi juuri sotkeennu.

Niin, olen siis poistanut sen kun en käytä sitä ja mun mielestä aivan turha, ei ollut edellisessä farkussa eikä nyt hatchback:ssä.
 
Takalasistahan ei lain mukaan edes tarvitse nähdä ulos, sen saa vaikka teipata mustaksi. Toki se helpottaa takana tulevan liikenteen havainnointia, jos siitä näkee läpi.
 
Niin, olen siis poistanut sen kun en käytä sitä ja mun mielestä aivan turha, ei ollut edellisessä farkussa eikä nyt hatchback:ssä.
Jos tarkoitat että puunaat autoa ahkerasti, niin farkut (ne perinteiset) ja jossain määrin myös hatcbackit on sellaisia missä (yleistäen) voi se takalasi likaantuu herkästi , vaikka muu auto pysyisi suht puhtaana, siksi niihin on ne pesurit laitettu.

Jos meinasit että sinulle ei ole lisäarvoa takalaista josta näkyy, esim. autossa on muutenkin niin paljon näköesteitä ettei koko lasia edes näe, niin se sitten oma juttunsa.

Jos taasen on kyse siitä että se pyyhin on viallinen ja korjaamisen sijaan on siitä sitten se komponentti poistettu,tai pelkkä varsi, tarpeen mukaan. Yksilöitä ja poikkeustapauksia on, noin ylestäen farkku tyyppisissä autoissa siitä on hyötyä.

Ja meinasin unohtaa, joissain autoissa voi olla laadukas peruutuskamera/tutkat, jotka osittain tuota korvaa., no siitä ei tainnut tässä olla kyse.
 
Ei kyllä kannata lähteä mitään varailemaan tai ainakaan luottaa siihen, että varaus olisi mitenkään pitävä. Edessä olevat eivät seuraa takanaolevien vilkkuja ja konfliktitilanteessa tuo vain lisää tulkinnanvaraisuutta.


Kysehän ei tuossa ole siitä, että marginaali olisi kahden sekunnin mittainen, vaan siitä, että turha odottelu syö turvallisen ohituksen marginaalia.
Kyllä se vilkun ajoissa laitto sen verran auttaa että se siirtää vakuutuksen loppulaskun sille joka ajaa päälle, etenkin jos takaa tulevalla on vilkku päällä ja joku puikkaa jonosta alle.
 
Kyllä se vilkun ajoissa laitto sen verran auttaa että se siirtää vakuutuksen loppulaskun sille joka ajaa päälle, etenkin jos takaa tulevalla on vilkku päällä ja joku puikkaa jonosta alle.
Ei sillä vilkulla tuollaisissa tilanteissa ole käytännössä mitään merkitystä. Mistä sitä jälkikäteen tiedetään missä vaiheessa kukakin oli sen vilkun laittanut päälle.
 
Paljon kyllä näkee että pystyperäisistä farmareista ja tila-autoista on noita takalasinpyyhkijöitä poistettu, ja onhan se aika turha kapistus. Niin vähän tulee käytettyä että tuskinpa korjauttaisin jos se rikki menisi. Sivupeilit on paljon paremmat havainnointiin ja niiden toki täytyy pysyä puhtaanakin ihan eri tavalla.

Lähinnä jos sataa kovasti ja vesi/räntä/lumiroiskeet on huuhtoneet takalasin hähmäiseksi, niin silloin tulee käytettyä pyyhkijää.
 
Illasta aika pimeää ja märkää ja silti vastaan tuleen säännöllisen epäsäännöllisesti parkit päällä ajelevia.
 
Ei sillä vilkulla tuollaisissa tilanteissa ole käytännössä mitään merkitystä. Mistä sitä jälkikäteen tiedetään missä vaiheessa kukakin oli sen vilkun laittanut päälle.
Onhan siellä monesti todistajakin jossain.

Auton rutuista se kai katotaan kuka ajoi mihinkin, jossei muuta ole. En minä ainakaan ala maksamaan jonkun tahvon autoa jos päättää puikata jonosta alle.
 
Onhan siellä monesti todistajakin jossain.

Auton rutuista se kai katotaan kuka ajoi mihinkin, jossei muuta ole. En minä ainakaan ala maksamaan jonkun tahvon autoa jos päättää puikata jonosta alle.
Ei kannata tuohon luottaa, oikeassa elämässä noita tilanteita ei pystytä samalla tapaa rekonstruktoimaan kuin CSI:ssä. Ehkä pystytään jotain päättelemään, ehkä ei.

Eikä ainakaan se vilkun käyttö ei toimi vuoronumerona millään tavalla.
 
Ei pelkkä vilkku mutta jos jo on aloittanut ihituksen niin se riittää. Eli siirtynyt sivusuunnassa vaikka vain osaksi toiselle kaistalle.
 
Tieliikennelaista olisi ne liikennesäännöt varsin helposti tarkistettavissa, niin ei tarvitsisi useamman keskustelijan toimesta kirjoittaa puuta heinää.

Jos edellä oleva on laittanut vilkun päälle, takana oleva ei saa lähteä ohittamaan, vaikka edellä oleva ei olisi vielä aloittanut ohittamista. Jos takana tuleva on laittanut vilkun päälle, mutta ei vielä aloittanut ohittamista, voi edellä oleva silti varata vuoronsa vilkulla, eikä takana tuleva saa lähteä ohittamaan. Jos takana tuleva on jo lähtenyt ohittamaan, ei edellä oleva saa ohittaa.
 
Tieliikennelaista olisi ne liikennesäännöt varsin helposti tarkistettavissa, niin ei tarvitsisi useamman keskustelijan toimesta kirjoittaa puuta heinää.

Jos edellä oleva on laittanut vilkun päälle, takana oleva ei saa lähteä ohittamaan, vaikka edellä oleva ei olisi vielä aloittanut ohittamista. Jos takana tuleva on laittanut vilkun päälle, mutta ei vielä aloittanut ohittamista, voi edellä oleva silti varata vuoronsa vilkulla, eikä takana tuleva saa lähteä ohittamaan. Jos takana tuleva on jo lähtenyt ohittamaan, ei edellä oleva saa ohittaa.
Entä kun takana oleva siirtyy ohittamaan samalla kun edessä oleva ja molemmat ovat laittaneet vilkun samalla päälle?
 
Entä kun takana oleva siirtyy ohittamaan samalla kun edessä oleva ja molemmat ovat laittaneet vilkun samalla päälle?
Minun mielestäni homma on ok niin pitkään kun etuajo-oikeutettu osapuoli ei joudu mihinkään toimenpiteisiin muiden vuoksi. Itse ainakin olen monesti lähtenyt ohittamaan mm. traktoria jonossa. Poliisi varmaan kuitenkin tulisi ja pamputtaisi.
 
On ohituksia ja ohituksia. Huvittavaa on se kun joku dynaaminen ohittaja vetää letkan ohi ja minuutin päästä ollaan samoissa valoissa odottelemassa. Noh, joillakin on kiire.
Ja se samoissa valoissa edellä oleva dynaaminen ohittaja on jo pääsyt seuraavista valoista läpi, kun edelliset vielä laittaa pykälää silmään ja löytää kaasupolkimen vasta valojen vaihtuessa keltaselle ;)
Se, että seuraavissa valoissa ollaan vielä samassa jonossa on yhtä hyvä argumentti ohitusta vastaan, kuin ettei kannata sijoittaa pankkitilillä lojuvaa rahaa, koska vuoden päästä se ei ollutkaan kasvanut korkoa kuin 0,5% ja saman olisi saanut tililläkin seisottamisesta.

Aina se suurin hyöty ei realisoidu heti. Välillä se ohittaja on niistä valoista mennyt jo läpi sinun saapuessa niihin, mutta niitä tapauksia kukaan harvoin muistelee.
 
Ja se samoissa valoissa edellä oleva dynaaminen ohittaja on jo pääsyt seuraavista valoista läpi, kun edelliset vielä laittaa pykälää silmään ja löytää kaasupolkimen vasta valojen vaihtuessa keltaselle
Aiemmin ei tainnut ollut kyse valoissa tumpuloinnista. Mutta pointti tuossa on että aiheena olleessa tilanteessa kerkiää parhaimillaan edelliseen altoon, tai sitten ei, eli riskiin nähden huono hyöty ja sekin hyötyä on napattu muilta.

Seuraava perustelu on että jos viideltä nappaa vajaan minuutin, ja itse saa keskimäärin reilun minuutin, niin ei se aikasäästökään nyt porukan kannalta ihan hintansa arvoinen ole.

Puhettakaan siitä että joku on joutunut kuluttaan jarrua ylimääräisesti :)
Aina se suurin hyöty ei realisoidu heti. Välillä se ohittaja on niistä valoista mennyt jo läpi sinun saapuessa niihin, mutta niitä tapauksia kukaan harvoin muistelee.
Tai sitten menee tunti ehka toinenkin kun useampikin odottelee hinuria, nopein voi toki saada pika kyydiin, pitkälle lomalle.

Jos vielä tuota aikasäästöä, niin vuositasolla se minuutti on nopeasti parituntia jos jaksaa liki joka aamu koheltaa, mutta muilla miinnusta, puhettakkaan siitä miten negatiivisesti vaikuttaa työsuoritukseen .

No varmaan yksilöitä jotka saa hirmuisen hyvänolon tuntee ja lisätyötehoja moisesta, no sekin muiden kustantamana.
 
Ja se samoissa valoissa edellä oleva dynaaminen ohittaja on jo pääsyt seuraavista valoista läpi, kun edelliset vielä laittaa pykälää silmään ja löytää kaasupolkimen vasta valojen vaihtuessa keltaselle ;)
Se, että seuraavissa valoissa ollaan vielä samassa jonossa on yhtä hyvä argumentti ohitusta vastaan, kuin ettei kannata sijoittaa pankkitilillä lojuvaa rahaa, koska vuoden päästä se ei ollutkaan kasvanut korkoa kuin 0,5% ja saman olisi saanut tililläkin seisottamisesta.

Aina se suurin hyöty ei realisoidu heti. Välillä se ohittaja on niistä valoista mennyt jo läpi sinun saapuessa niihin, mutta niitä tapauksia kukaan harvoin muistelee.
lTähän toimii kanssa se kusitaukovertaus, eli vähän ohituksen jälkeen se ohittaja on kusella jossain, pointti on se, että sen kusitauko loppuu aiemmin ohituksen jälkeen ja se on aiemmin perillä kuin sinä, koska se ohittaja käy kusella ohitti se tai ei.
 
Ei pelkkä vilkku mutta jos jo on aloittanut ihituksen niin se riittää. Eli siirtynyt sivusuunnassa vaikka vain osaksi toiselle kaistalle.
Tähän vielä tarkennuksena, että ohituksen aloitus edellyttää vilkkua
On ohituksia ja ohituksia. Huvittavaa on se kun joku dynaaminen ohittaja vetää letkan ohi ja minuutin päästä ollaan samoissa valoissa odottelemassa. Noh, joillakin on kiire.
Vielä hauskempaa, kun dynaaminen ehtiikin vihreillä ja ohitettu jää punaisiin.
 
Jos vielä tuota aikasäästöä, niin vuositasolla se minuutti on nopeasti parituntia jos jaksaa liki joka aamu koheltaa, mutta muilla miinnusta, puhettakkaan siitä miten negatiivisesti vaikuttaa työsuoritukseen .

No varmaan yksilöitä jotka saa hirmuisen hyvänolon tuntee ja lisätyötehoja moisesta, no sekin muiden kustantamana.

Taas joku, jokka on joku aikapankki, johon joka päivä voi minuutin tallentaa ja loppuvuona siitä sittten nauttia. Minäkin haluia. Mistä semmosen saa?
 
Taas joku, jokka on joku aikapankki, johon joka päivä voi minuutin tallentaa ja loppuvuona siitä sittten nauttia. Minäkin haluia. Mistä semmosen saa?
Se on yksi perustelu sikailuun. (jossain ketjussa joskus joku noin ynnäili) Riittää aikaa enemmän johonkin arvokkaampaa.
Minäkin haluia. Mistä semmosen saa?
Jos vapaa-aika sinulle arvokkaampaa tunnin könttänä, niin jos työsi sellaista että voi kerätä täyden tunnin, jonka sitten voi käyttää yhteisesti sopivana aikana.

Usein (ei aina) kyse on siitä että aamulla turattu liianpitkään, sitten hirveellä paniikilla yritetään minimoida myöhästyminen. Jolloin kyse ei ole arvokkaasta ajansäästöstä, vaan ihan muusta, joka ei korjaannu vaikka saisi tuplat. Seuraavana aamuna sama moka jne.
 
Tieliikennelaista olisi ne liikennesäännöt varsin helposti tarkistettavissa, niin ei tarvitsisi useamman keskustelijan toimesta kirjoittaa puuta heinää.

Jos edellä oleva on laittanut vilkun päälle, takana oleva ei saa lähteä ohittamaan, vaikka edellä oleva ei olisi vielä aloittanut ohittamista. Jos takana tuleva on laittanut vilkun päälle, mutta ei vielä aloittanut ohittamista, voi edellä oleva silti varata vuoronsa vilkulla, eikä takana tuleva saa lähteä ohittamaan. Jos takana tuleva on jo lähtenyt ohittamaan, ei edellä oleva saa ohittaa.
Säännöt teoriassa ja käytäntö on usein eri asioita. Toki säännöt on noin miten kirjoitat, mutta se sääntökirja ei estä siellä liikenteessä sitä toista lähtemästä ohittamaan eikä se sääntökirja tule kolaripaikalle selvittämään mitä oikeasti kävi, kenellä oli vilkku ensimmäisenä ja kuka oli syyllinen.
 
Ohitushommissa tulee kanssa monesti vastaan tilanne, jossa jono ajaa alle rajotusten ajavan perässä aivan tappituntumalla, jättäen kuitenkin ohituspaikat käyttämättä.
Annas olla, kun lähdet ohittamaan, ja et koko jonosta kerralla pääse, vaan pitää tunkea väliin, koska apinat ei osaa turvaväliä, niin johan tulee valoshowta takana.

Sitten tuossa joku aika sitten oli ohitustilanne suoralla tiellä, hyvä näkyvyys. Ohitin rauhallisesti puolikaasulla auton, kun näin, että vastaantulevaan autoon on reilu matka. OIin omalla kaistalla reilusti ennen kohtaamista, mutta vastaantullut nainen vilkutti pitkiä, ja näytti keskisormea.
Olin vähän, että mitä vittua, mutta kai joillain tuo liikenteenhahmottamiskyky on kuin peuroilla.
 
Ohitushommissa tulee kanssa monesti vastaan tilanne, jossa jono ajaa alle rajotusten ajavan perässä aivan tappituntumalla, jättäen kuitenkin ohituspaikat käyttämättä.
Annas olla, kun lähdet ohittamaan, ja et koko jonosta kerralla pääse, vaan pitää tunkea väliin, koska apinat ei osaa turvaväliä, niin johan tulee valoshowta takana.
Sinähän tuossa mokaat, kun lähdet ohittamaan etkä pääse kaikista ohi ja yrität tunkea sit muiden väliin vaikka tiedät ettei tilaa ole :facepalm:

Miksei nykyajan ihmisillä ole kärsivällisyyttä?
 
Ohitushommissa tulee kanssa monesti vastaan tilanne, jossa jono ajaa alle rajotusten ajavan perässä aivan tappituntumalla, jättäen kuitenkin ohituspaikat käyttämättä.
Annas olla, kun lähdet ohittamaan, ja et koko jonosta kerralla pääse, vaan pitää tunkea väliin, koska apinat ei osaa turvaväliä, niin johan tulee valoshowta takana.
Tappituntumalla ajo on törkeää.
Jos useasti tulee tilanteita ettei voi suorittaa ohitusta turvallisesti loppuun,eikä voi sitä keskeyttää turvallisesti, vaan joutuu kiilaileen, niin vaikuttaa siltä että ohituspaikkojen arvionti menee toistuvasti pieleen ja virheen korjauskin menee pieleen. Ehkä paikka miettiä mitä voisi tehdä. eikä syytää muita ohittajan virheistä.

ei osaa turvaväliä, niin johan tulee valoshowta takana.
Totta en ymmärrä, itse sikaillaan ja sitten ollaan kärkäänä muita tilittää. Tuossa tilanteessa pitäisi olla noyrää ja tehdä kaikkensa että voi oman mokan korjata. (tarkoitan turvaväli tötöiliä auttaa ohittajaa parhaansa mukaan)

Sitten tuossa joku aika sitten oli ohitustilanne suoralla tiellä, hyvä näkyvyys. Ohitin rauhallisesti puolikaasulla auton, kun näin, että vastaantulevaan autoon on reilu matka. OIin omalla kaistalla reilusti ennen kohtaamista, mutta vastaantullut nainen vilkutti pitkiä, ja näytti keskisormea.
Olin vähän, että mitä vittua, mutta kai joillain tuo liikenteenhahmottamiskyky on kuin peuroilla.
Aika harvinaisia nuo aiheetta vilkuttelut, eri syistä voi ihmisille tulla haasteita syvyysnäössä, mutta vähän kyllä hämää tuo keskarijuttu.
Rivienvälistä en pois sukisi sitä että on voinut ohittajallakkin olla siinä haasteita ja vastaantulia on varoittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Sinähän tuossa mokaat, kun lähdet ohittamaan etkä pääse kaikista ohi ja yrität tunkea sit muiden väliin vaikka tiedät ettei tilaa ole :facepalm:

Miksei nykyajan ihmisillä ole kärsivällisyyttä?
Miksei nykyajan ihmiset osaa pitää turvavälejä, jolloin ohittajat voi ohittaa turvallisesti muita haittaamatta vaikka yhden auton kerrallaan ja jonon vauhti pysyisi tasaisempana?

Kyllä siinä saa possujunassa matkustavat syyttää ihan itseään jos ajavat semmosin välein, että eteen tuleva ahdistaa. Turhaan protestoivat. Monesti on paikkoja, joissa näkyvyyden puolesta voi rauhassa jatkaa ohitusta niin kauan, kunnes kaukaa näköesteen takaa tulee vastaantulija näkyviin. Tilanne pitää arvioida jokaisen ohitettavan kohdalla uudelleen. Välillä ne valojen vilkuttajat on myös niitä, jotka entisestään tiivistävät turvaväliä kun näkevät jonkun ohittavan. Sitä on hankala etukäteen arvioida.

Minun kärsivällisyyteni ei ainakaan ole koetuksella jos joudun ajamaan tasaista vauhtia omaa tavoitenopeutta hitaammin, mutta nuo possujunat on lyhyiden turvavälien vuoksi niitä, missä nopeus vaihtelee +/-10km/h jatkuvasti. Jännä juttu on sekin, että näitä possujunia syntyy juurikin silloin, kun samaan paikkaan sattuu useampi jolla ei ole kiirettä ja eivät halua ottaa riskejä ohittaakseen muut. Sitten ajellaan kuitenkin olemattomilla turvaväleillä niin, että jos edessä menevä tekee äkkijarrutuksen niin ollaan kaikki samassa läjässä.
 
Monesti on paikkoja, joissa näkyvyyden puolesta voi rauhassa jatkaa ohitusta niin kauan, kunnes kaukaa näköesteen takaa tulee vastaantulija näkyviin. Tilanne pitää arvioida jokaisen ohitettavan kohdalla uudelleen.
Niin miten kauan sulla menee possujunan ohittamiseen? Loppuuko autosta tehot vai etkö uskalla kiihdyttää reilummin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 029
Viestejä
4 655 663
Jäsenet
76 329
Uusin jäsen
Proms82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom