Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ilmat kääntyy syksyisemmiksi ja alkanut taas liikenteessä näkymään näitä, jotka lähtee liikkeelle ikkunat huurussa. Risteyksiin ajetaan olettamalla, ettei sieltä ketään tule kuitenkaan, kun ei oikeasti nähdä, että sieltä tuleekin joku, jota pitäisi väistää.

Niin ja talvella sankarit jotka ei osaa puhdistaa autoaan lumesta. Autoilemaan lähdetään nappaskengissä ja kauluspaita päällä ilman hanskoja pipoja yms. Eihän sitä silloin turhaan kehdat aikaa kuluttaa auton putsaamiseen.
 
Totta. Ja työmatkaliikenteessä ohittaminen nyt on monesti muutenkin aika turhaa(uttavaa).

Lähinnä kyse on isommasta ongelmasta. Osa pelkää kameroita ja tutkaa niin, että ajaa reippaasti alle suurimman sallitun ja taakse muodostuu jono. Sitten on sama määrä eräitä jotka haluaisivat ajaa suurinta sallittua ja tykkäävät ohitella. Katsojasta kiinni, kuka on tässä se paha poika.
Sitten on vielä ne, jotka ajavat tyhjällä tiellä suurinta sallittua, mutta hitaamman tullessa perä edellä vastaan jäävät siihen puskuriin nysväämään ilman aikomusta ohittaa.

Entistä suuremmaksi tämän dilemman tekee se, että ihmiset oikeasti luulevat jotta ohituskaistojen kohdalla ei ole nopeusrajoitteita. Sitten kun tulee lyhyt ohituskaista, tämä seitsemää kymppiä kulkeva jono puskee 115 lasissa ihan vaan varulta kun on leveä tie.
Tästäkin sain reissullani oivallisen esimerkin. Oli 100km/h rajoitus ja ohitin muutaman 95-100km/h välillä seilaavan auton. Saavutin asuntoauton, joka ajoi lähes satasta, mutta ei tullut hyviä ohituspaikkoja. Sitten kun alkoi ohituskaista, niin rajoitus laskikin 100 -> 80km/h, koska oli uudet asfaltit vedetty juuri ja homma vielä kesken. Ajelin asuntoauton perässä vajaa 90km/h, niin sieltä porhaltaa takaa kaikki juuri ohittamani autot ohituskaistaa pitkin varmaa 120km/h lasissa. Piti varmaan päästä ohi rajoituksen mukaan ajavasta asuntoautosta, ja koska on ohituskaista, niin saahan siinä tosiaan ajaa kovempaa, kuin rajoitus sallii. Tietyöt loppui ja rajoitus nousi sataseen, kohta tulivat taas perä edellä vastaan.

Ihan oikeasti tuntuu, ettei iso osa autoilijoista havaitse puoliakaan liikennemerkeistä vaan nopeus valitaan fiiliksen mukaan. Saman huomaa Lahden moottoritiellä. Tietöiden takia sielläkin ollut etelään päin (jo vähän aiheettoman) pitkään satasen rajotus pitkällä pätkällä. Aika moni siellä kuitenkin tulee 120km/h ohi kun itse ajaa 110 mittarissa, ja sitten taas perä edellä vastaan kun alkaa 120 rajoitus. Eniten tässäkin ihmetyttää se, että on jostain syystä tarve ajaa ylinopeutta alemmilla rajoituksilla, mutta sitten kun saisi vielä vähän nostaa vauhtia, niin ei olekaan enää kiire.
 
Eikö kukaan muka ohittele huvikseen? Siis syystä että ei vain tykkää ajaa jonossa? Itse ajelen ainakin mieluiten rauhassa omaan tahtiin kuin possujunan keskellä. Tarkotan tällä sitä että syitä on ihan turha miettiä kun jonkin mielestä järjetön ohitus voi toiselle olla se ainoa looginen ja miellyttävä vaihtoehto.
Kyllä, välillä hitaampi auto on mukava ohittaa ihan vaikka oman auton ohituskiihtyvyyttä kokeillakseen. Ei siis riskillä vaarallisissa paikoissa, vaan ihan järki päässä ilman sen suurempia ylinopeuksia. Ja paljon todennäköisemmin ohitan myös auton, joka ajaa 82-90km/h kuin auton, joka ajaa tasaisesti 86km/h. Varsinkin jos autossa ei ole mukautuvaa vakkaria, vaikka ei sekään autuaaksi tee jos nopeus heittelee rajusti.

Monesti ne ohituksen hyödyt myös kertautuvat mitä useamman hidastelijan ohi mennään. Monesti varsinkin taajama-alueella vedotaan siihen, että ohituksesta huolimatta ollaan samoissa valoissa peräkkäin. Jotkut valot on kuitenkin semmoisia, ettei niistä mene monikaan auto läpi kun jonon kärjessä jätetään 15m väli edeltävään ennen liikkeelle lähtemistä. Jos näissä tilanteissa pääsee jonon kärjille, niin muutaman kilometrin matkalla voi säästää montakin minuuttia ihan ylinopeutta ajamatta. Ruuhkiakin helpottaisi jos ihmiset olisivat vähän enemmän hereillä tuolla liikenteessä. Nopeusrajoitus ei toki velvoita ajamaan sitä nopeutta, mutta hyvin usein liikennevaloista tosiaan pääsisi varmaan puolet enemmän autoja läpi, jos valoissa olevat olisivat valpaana.

Harvemmin näissäkään tilanteissa suurin etu on kuitenkaan ajansäästö, mutta kuten sanoitkin, niin on kivempi ajaa kun edessä ei ole muita. Ihan samalla tavalla Ikeassa ottaa päähän, kun 5 henkinen perhe löntystelee koko käytävän leveydellä eivätkä huomioi muita ohitse haluavia. Se muutaman minuutin säästö ei muuta mun päivää juuri mitenkään, mutta jos omalla agendalla on maisemian katselun sijaan siirtyminen paikasta a paikkaan b, niin en halua tuhlata aikaani siksi, että muut ovat sunnuntaiajelulla.
 
Eilen taas Tampereelta tullessani ihmettelen osan autolijoiden ajatusmaailmaa. Vasemmalla kaistalla ajaa mittarin mukaan 136 km/h niin takaa joku imeytyy puskuriin. Siitä kun hetkellisesti vaihtaa oikealle kaistalle antaakseen hätäisemmälle tilaa, jää takana oleva ajamaan sitä samaa omaa nopeutta tai jopa vaihtaa oikealle perässä.

Aina välillä tulee hetkellinen "mitä ihmettä nyt" fiilis. Siinä sitten vedetään oikealla tappituntumassa kunnes taas tulee ohitettava perä edellä vastaan.
 
Eilen taas Tampereelta tullessani ihmettelen osan autolijoiden ajatusmaailmaa. Vasemmalla kaistalla ajaa mittarin mukaan 136 km/h niin takaa joku imeytyy puskuriin. Siitä kun hetkellisesti vaihtaa oikealle kaistalle antaakseen hätäisemmälle tilaa, jää takana oleva ajamaan sitä samaa omaa nopeutta tai jopa vaihtaa oikealle perässä.

Aina välillä tulee hetkellinen "mitä ihmettä nyt" fiilis. Siinä sitten vedetään oikealla tappituntumassa kunnes taas tulee ohitettava perä edellä vastaan.

Peräkontissa ajajia riittää. Vähän päivästä riippuen niihin voi soveltaa eri toimintatapoja kuinka niistä pääsee eroon.
 
Eilen taas Tampereelta tullessani ihmettelen osan autolijoiden ajatusmaailmaa. Vasemmalla kaistalla ajaa mittarin mukaan 136 km/h niin takaa joku imeytyy puskuriin. Siitä kun hetkellisesti vaihtaa oikealle kaistalle antaakseen hätäisemmälle tilaa, jää takana oleva ajamaan sitä samaa omaa nopeutta tai jopa vaihtaa oikealle perässä.

Aina välillä tulee hetkellinen "mitä ihmettä nyt" fiilis. Siinä sitten vedetään oikealla tappituntumassa kunnes taas tulee ohitettava perä edellä vastaan.
Pitääkö sua sitten tutkanpaljastimena?
 
Pitääkö sua sitten tutkanpaljastimena?
Rajoituksia suh noudattavan ja kamerat sun muun valvonnan tuntevan perässä on kyllä hyvä mennä, mutta miksi kontissa ?
Tulee mieleen että vähän jotain muuta jännättävää ja peittelee siellä rekisterikilpeä.

No joillain kontissa ajo on ihan tapa, joka aamu, ja ei siitä pääse niin vaan eroon jos onkin vähän hiljaisempaa ja useampi kaistaa suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lähellä oli ettei kolissut viikonloppuna. Ajelin kolmesta autosta koostuneen possujunan perässä jonkin aikaa, ja kun ei ohitusaikeita näkynyt, lähdin koko 30 metrin mittaisesta jonosta ohi. Olin vasemmalla kaistalla n. 10 metrin päässä jonon viimeisestä, kun kakkonen keksi lähteä ohittamaan, ja siihen imuun lähti välittömästi viimeinenkin. Onneksi ohitustilaa oli paljon ja nopeusero jonoon varsin vähäinen, joten ehdin jarruttaa. Voisi varmaan vilkaista peiliin ennen ohittamista.
 
Niin ja talvella sankarit jotka ei osaa puhdistaa autoaan lumesta. Autoilemaan lähdetään nappaskengissä ja kauluspaita päällä ilman hanskoja pipoja yms. Eihän sitä silloin turhaan kehdat aikaa kuluttaa auton putsaamiseen.

Parhaimmat on ne jotka tekevät sellaisen 10cm * 10cm aukon tuulilasiin ja koko muu auto on ihan lumessa ja jäässä. Sieltä sitten koittavat kurkkia. Fiksua.
 
Lähellä oli ettei kolissut viikonloppuna. Ajelin kolmesta autosta koostuneen possujunan perässä jonkin aikaa, ja kun ei ohitusaikeita näkynyt, lähdin koko 30 metrin mittaisesta jonosta ohi. Olin vasemmalla kaistalla n. 10 metrin päässä jonon viimeisestä, kun kakkonen keksi lähteä ohittamaan, ja siihen imuun lähti välittömästi viimeinenkin. Onneksi ohitustilaa oli paljon ja nopeusero jonoon varsin vähäinen, joten ehdin jarruttaa. Voisi varmaan vilkaista peiliin ennen ohittamista.
Aivan vastaava tilanne kävi itsellänikin, tai kolari oli oikeastaan jo lähellä. Jonon kärjillä meni matkailuauto, perässä tappituntumalla pikkupaku ja Mondeo. Yksi auto oli jo edeltäni ohittanut koko kolmikon kerralla, eli ohituspaikkoja näille kahdelle oli kyllä jo aikaisemminkin, mutta eivät tehneet mitään. Sitten kun tuli vähän isompi väli, niin lähdin ohittamaan kaikkia. Satasen alue, kiihdytys 80 -> noin 105km/h. Yllättäen alkoikin muutkin kiihdyttämään, ja kun oma eturengas oli Mondeon takaoven kohdalla, niin se puski melkein kylkeen täysin peiliin katsomatta. Jouduin jarruttamaan reippaasti, mutta sentään pääsin siitä asuntoautosta ohi. Tämän jälkeen sitten jouduin taas 10 kilometriä kärkkymään ohituspaikkaa, kun välillä mondeo veteli 90km/h ja välillä 110km/h.
 
Jännää lukea tätä ketjua. Toiset sanoo että ohitus ei lisää riskejä ja toiset kertoo miten juuri ja juuri vältettiin taas ohittaessa kolari(ja jotkut vielä sen parin minuutin ajansäästön hyödyllä).

Sen verran tietoista riskinottoa tuo kuitenkin on että rangaistuksia saisi tulla helpommin "kun kävi huono tuuri".
 
Kaksi asiaa johon törmää päivittäin, ei osata liikenneympyrän väistämissääntöjä. Ja luuria räplätään ajon aikana.
 
Jännää lukea tätä ketjua. Toiset sanoo että ohitus ei lisää riskejä ja toiset kertoo miten juuri ja juuri vältettiin taas ohittaessa kolari(ja jotkut vielä sen parin minuutin ajansäästön hyödyllä).

Sen verran tietoista riskinottoa tuo kuitenkin on että rangaistuksia saisi tulla helpommin "kun kävi huono tuuri".
Ohittaminen on tietoista riskinottoa? Kyllä varmaan, jos ei valitse ohituspaikkaa hyvin ja olettaa, ettei kukaan voi tulla eteen koska ohitat.

Nämä läheltäpiti-tilanteet aiheutuivat siitä, ettei ohitettava katsonut peileihin, ja ne vältettiin sillä, että ohittaja oli valppaana. Ja kun sanoin, että kolari oli lähellä, niin se oli lähellä siinä mielessä, että jos olisi vain posottanut katse horisontissa, niin tuo toinen vastapuoli ei olisi minua huomannut. Missään auton tai kuskin rajojen lähellä ei vielä oltu. Omassa tapauksessa tuo kiilaaja ajeli 10m turvavälillä poronhoitoalueella, joten väitän hänen ohittamisensa ~1km näkyvyydellä olleen kyllä pienin riski tuossa letkassa ajamisessa.

Ja kuten yhtä moni on jo todennut, ei se aikasäästö, vaan tasainen matkavauhti. Jos joka ylämäessä mennään 15 alle ja alamäessä 15 yli rajotuksen, niin turvallisempaa on hyvässä paikassa mennä ohi kuin käristä siellä takana 300km.
 
Ohittaminen on tietoista riskinottoa? Kyllä varmaan, jos ei valitse ohituspaikkaa hyvin ja olettaa, ettei kukaan voi tulla eteen koska ohitat.

Nämä läheltäpiti-tilanteet aiheutuivat siitä, ettei ohitettava katsonut peileihin, ja ne vältettiin sillä, että ohittaja oli valppaana. Ja kun sanoin, että kolari oli lähellä, niin se oli lähellä siinä mielessä, että jos olisi vain posottanut katse horisontissa, niin tuo toinen vastapuoli ei olisi minua huomannut. Missään auton tai kuskin rajojen lähellä ei vielä oltu. Omassa tapauksessa tuo kiilaaja ajeli 10m turvavälillä poronhoitoalueella, joten väitän hänen ohittamisensa ~1km näkyvyydellä olleen kyllä pienin riski tuossa letkassa ajamisessa.

Ja kuten yhtä moni on jo todennut, ei se aikasäästö, vaan tasainen matkavauhti. Jos joka ylämäessä mennään 15 alle ja alamäessä 15 yli rajotuksen, niin turvallisempaa on hyvässä paikassa mennä ohi kuin käristä siellä takana 300km.
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
 
Ja kuten yhtä moni on jo todennut, ei se aikasäästö, vaan tasainen matkavauhti. Jos joka ylämäessä mennään 15 alle ja alamäessä 15 yli rajotuksen, niin turvallisempaa on hyvässä paikassa mennä ohi kuin käristä siellä takana 300km.
15km pätkä työmatkaruuhkassa vs 300km jonkun yksittäisen haahuilijan perässä poronhoitoalueella,

-kommentoijat taitavat ajatella ihan eri tilanteita.
 
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Tuon takia meni pari ohituspaikkaa sivu suun, kun odotin ensimmäisten lähtevän ohi. Kun eivät lähteneet edes paikassa jossa olisi hyvin ehtinyt hitaammallakin autolla, niin oletin, etteivät aio lähteäkään, ja lähdin myös heidän ohi.

Mutta joka tapauksessa sen ensimmäisen letkassa olevan pitäisi saada ihan luontainen etu siihen ohittamiseen takana oleviin verrattuna. Ei siinä voi hirveästi voivotella, jos joku takaa tuleva aloittaa laillisesti (ilman, että ylittää sulkuviivaa) ohituksen ennen sinua.
 
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Jos sieltä takaa joku pääsee ohittamaan ensin niin edellä oleva on itse jättänyt ohituspaikan käyttämättä, ei siellä mitään vuoronumeroita jaella. Aiheutat itse vaaratilanteen jos jo ohittamaan lähteneen eteen tunget väkisin :zoom:
 
Jos sieltä takaa joku pääsee ohittamaan ensin niin edellä oleva on itse jättänyt ohituspaikan käyttämättä, ei siellä mitään vuoronumeroita jaella. Aiheutat itse vaaratilanteen jos jo ohittamaan lähteneen eteen tunget väkisin :zoom:
Nii tai sitten takana ohittamaan lähtenu on niitä untamoita mitkä ei välitä hyvistä ohituspaikoista vaan surffaa liikenteestä huolimatta miten sattuu, oli hyvää ohituspaikkaa tai ei.
Ja ei, en sanonut että on hyväksyttävää tai turvallista hypätä ohittavan eteen.
 
Tuon takia meni pari ohituspaikkaa sivu suun, kun odotin ensimmäisten lähtevän ohi. Kun eivät lähteneet edes paikassa jossa olisi hyvin ehtinyt hitaammallakin autolla, niin oletin, etteivät aio lähteäkään, ja lähdin myös heidän ohi.

Mutta joka tapauksessa sen ensimmäisen letkassa olevan pitäisi saada ihan luontainen etu siihen ohittamiseen takana oleviin verrattuna. Ei siinä voi hirveästi voivotella, jos joku takaa tuleva aloittaa laillisesti (ilman, että ylittää sulkuviivaa) ohituksen ennen sinua.
No tota mä just tarkoitan että jos edessä oleva ei lähde ohittamaan niin tottakai silloin sieltä perästäkin voi lähtee, mutta juurikin se pitää muistaa että kaikki ei ole sellaisia helvetin uhkarohkeita suhareita mitkä lähtee ohittamaan heti kun näkyy 20m tyhjää tietä.
 
Se vastaantuleva auto tai sulkuviivan pää kulkee sen etummaisen auton ohitse ennen takanatulijaa, joten jos edessä oleva haluaa lähteä ohittamaan, niin vilkku päälle ajoissa/heti, jolloin takanatuleva ei enää kerkeä laillisesti hyökkäämään eteen. Jos ekana ei näin toimita niin sit voi syyttää itseään, koska etenkin useampaa autoa ohittaessa sieltä taaempaa lähtevän pitää hoitaa homma kuitenkin tehokkaasti ja ripeästi.
 
Tosielämässä se kyllä menee niin että samalla sekunnilla kun tulee ohituspaikka, niin se bemari lähtee sieltä viidenneltä paikaltaan kaikkien ohi sataaviittäkymppiä. Ei toki ole mulle ongelma koska vilkuilen aina peileihin, mutta joillekin se voi tulla yllätyksenä.
 
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Jos ajetaan toisen kontissa, niin on siinä ohituspaikan kyttääminen pielessä. Tosin joillain on tapa, jopa ovat perustelleet miksi ohitusaikeissa on hyvä olla ihan kontissa.

Jos toisenkin kerran törmää tilanteisiin missä ohitettava tuntuu kiilavan ohittajan (itsensä) eteen yllättäen, niin voi olla sattumaa, mutta on toki paikka missä voi vähän miettiä mitä voi tehdä turvallisemmin.

- Olisiko voinut paremmin ennakoida tilanteen, oliko paikassa jotain sellaista mikä johti tilanteeseen.
- Olinko antanut tarpeeksi selkeän viestin ohitusaikeista, voisinko siinä parantaa.
- Olisko voinut paremmin aavistaa edelläolevan aikeet.
 
Tosielämässä se kyllä menee niin että samalla sekunnilla kun tulee ohituspaikka, niin se bemari lähtee sieltä viidenneltä paikaltaan kaikkien ohi sataaviittäkymppiä. Ei toki ole mulle ongelma koska vilkuilen aina peileihin, mutta joillekin se voi tulla yllätyksenä.
Tämä toki yksi, osa aktiivisista dynaamisista ohittajista ehkä jopa aavistaa edellä olevan aikeet, mutta mokailevat itsekkin, lähdetään ohittaan ennenkuin on selvää onko ohittaminen turvallista ja ne omatkin ohittamisaikeista kertovat merkit osalla unohtuvat, pääasia että keritään ennen edeltävää. (no tässä vaiheessa lähellä tahallista päälleajoa)

Tuo menee sarjaan, vahinkoa on usein edeltänyt useita virheitä useiden toimesta.
 
Tosielämässä se kyllä menee niin että samalla sekunnilla kun tulee ohituspaikka, niin se bemari lähtee sieltä viidenneltä paikaltaan kaikkien ohi sataaviittäkymppiä. Ei toki ole mulle ongelma koska vilkuilen aina peileihin, mutta joillekin se voi tulla yllätyksenä.
Niin, mutta jos se viidenneltä paikalta lähtevä bemari on ensimmäisenä ohittamassa, niin ne neljä ensimmäistä eivät ole lähteneet ohittamaan heti, kun tilaisuus on tullut. Sulkuviiva loppuu ja vastaantulija tulee vastaan ensimmäisenä jonon kärjessä olevalle.
 
Niin, mutta jos se viidenneltä paikalta lähtevä bemari on ensimmäisenä ohittamassa, niin ne neljä ensimmäistä eivät ole lähteneet ohittamaan heti, kun tilaisuus on tullut. Sulkuviiva loppuu ja vastaantulija tulee vastaan ensimmäisenä jonon kärjessä olevalle.
Sulkuviivan loppuminen on eriasia kuin ohituspaikka.

"bemari kuski" viittaa vähän kuskityyppiin joka "näkee ohituspaikan" jo ennen sellaisen olemista sulkuviivakin vain arkoja varten.

Mutta olet toki asian äärellä , jos edelleen se muu jono menee alimittaisin turvavälein, niin myöhästyyhän siinä ohistupaikkoihin järjestäin ja takaa turvavälin päästä tullut Toyota kuski on jo siinä vaiheessa rinnalla , luonollisesti ohistuaikeistaan selkeästi varottaen.

Jotta ei tule sekaannuksia, niin tuskin sulkuviivan kohdalla on vielä voinut ohituspäätöstä tehdä, mutta paikan tunteneena on siihen valmistautunut.

Sulkuviiva loppuu ja vastaantulija tulee vastaan ensimmäisenä jonon kärjessä olevalle.
Tätä en tajunnut, tuskin edes "bemari kuski" silloin ohittaa.
 
Te jotka niitä letkoja ohittelette; kuinka paljon tulee panostettua siihen että edelläolevat tietää teidän kohta lähtevän suorittamaan?

Vilkku päällä muutamia sekunteja varmaan sentään ennenkuin aletaan polkemaan kaasua? Äänimerkki? Pitkien väläytys?

Jos tuollaiset tuntuu liian isolta hommalta tehdä ohittamisen yhteydessä, niin ehkä parempi jättää ohitus tekemättä.

Jos taas lähtee idealla "yllätän kaikki" ja sitten itse yllättyy kun yllätetyt yllättyy, niin tervemenoa ojaan.
 
Te jotka niitä letkoja ohittelette; kuinka paljon tulee panostettua siihen että edelläolevat tietää teidän kohta lähtevän suorittamaan?

Vilkku päällä muutamia sekunteja varmaan sentään ennenkuin aletaan polkemaan kaasua? Äänimerkki? Pitkien väläytys?

Jos tuollaiset tuntuu liian isolta hommalta tehdä ohittamisen yhteydessä, niin ehkä parempi jättää ohitus tekemättä.

Jos taas lähtee idealla "yllätän kaikki" ja sitten itse yllättyy kun yllätetyt yllättyy, niin tervemenoa ojaan.
Kämmenpohja lepää töötin päällä. Katson aina, että on tilaa myös väistää pientareelle ja pidän vauhdin sellaisena, että se on mahdollista. Tosi harvoin tulee enempää kuin kahta autoa ohitettua kerralla. Onkohan jotain kolme kertaa 15 vuoden aikana.

Yleensäkin varustaudun aina siihen, ettei vieressä ajava huomaa. Moottoripyörän kanssa tuon oppii luonnostaan.
 
Te jotka niitä letkoja ohittelette; kuinka paljon tulee panostettua siihen että edelläolevat tietää teidän kohta lähtevän suorittamaan?

Vilkku päällä muutamia sekunteja varmaan sentään ennenkuin aletaan polkemaan kaasua? Äänimerkki? Pitkien väläytys?

Jos tuollaiset tuntuu liian isolta hommalta tehdä ohittamisen yhteydessä, niin ehkä parempi jättää ohitus tekemättä.

Jos taas lähtee idealla "yllätän kaikki" ja sitten itse yllättyy kun yllätetyt yllättyy, niin tervemenoa ojaan.

Ja ehkä se tärkein: ohituskieltoaluehan on pelkkä viitteellinen tieto nössöjä varten, jotka ei ymmärrä dynaamista ajotapaa ja ajaa köyhien autoilla.

Kaikki ei vain aja samaan tapaan hermo pinnassa vaan pitävät ajamista jo muutenkin ihan tarpeeksi stressaavana juttuna, joten ohitukseen ei vain lähdetä tai jos lähdetään, se tehdään varman päälle.
 
Äänimerkki tai pitkien väläytys tuskin tekee tilannetta turvallisemmaksi, eiköhän joku siitä provosoidu ja ala kiihdyttämään rinnalla.

Ja jos sitä vilkkua pitäisi päällä muutaman sekunnin ennen ohitusta, niin johan siinä on ohituspaikka kohta mennyt ohi.

Vilkaisu tauspeiliin, vilkku päälle, kuolleen kulman tarkastus ja kiihdytys ohitukseen. Sama pitäisi sen edellä menevän tehdä, se ei ole ohittajasta kiinni jos ohitettava yllättyy. Toki vilkun pitää olla päällä ennen kuin ratti kääntyy.
 
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Niin no vilkku päälle ajoissa niin sillä se oma vuoro varataan.

Ohittelen useinkin 3-5 auton pötköjä pidemmällä suoralla reipasta vauhtia, vilkku menee päälle jo ennenkun viimenen vastaantulija on lähelläkään. Jossei kukaan siitä vilkusta ja edeltävästä puolittain keskiviivan päällä ajosta huomaa että ohi ollaan tulossa niin havaintokyvyssä on puutteita.

Kutostiellä tuli taannoin volvon kanssa vähän ongelmaa, herra lähti takaa ohittamaan ilman mitään vilkkua kun itsellä se oli taas ollut päällä jo useamman sekunnin, onneksi en kerennyt vaihtamaan kaistaa, ilmotin kyllä myöhemmin lisäpitkillä mielipiteen ko.toimintaan.
 
Niin no vilkku päälle ajoissa niin sillä se oma vuoro varataan.
Ei kyllä kannata lähteä mitään varailemaan tai ainakaan luottaa siihen, että varaus olisi mitenkään pitävä. Edessä olevat eivät seuraa takanaolevien vilkkuja ja konfliktitilanteessa tuo vain lisää tulkinnanvaraisuutta.

Tähän pakko kommentoida, että aika pienellä marginaalilla tulee ohiteltua, jos sekunnin kaksi odotus johtaa siihen että ohituspaikka meni jo.
Kysehän ei tuossa ole siitä, että marginaali olisi kahden sekunnin mittainen, vaan siitä, että turha odottelu syö turvallisen ohituksen marginaalia.
 
Tähän pakko kommentoida, että aika pienellä marginaalilla tulee ohiteltua, jos sekunnin kaksi odotus johtaa siihen että ohituspaikka meni jo.
Tuohan ei kerro marginaaleista mitään, vaan turvallinenkin ohituspaikka voi muuttua vaaralliseksi jo tuolla muutaman sekunnin odottelulla. Maantienopeuksilla 3s odottelu tarkoittaa, että vastaantuleva on vajaa 200m lähempänä. Eli aiemmin alotettu ohitus päättyisi niin, että vastaantulija on vielä turvallisesti 250m päässä, kun taas 3s myöhemmin aloitettuna se on alle 100m päässä, mikä on jo vaarallista.

Tähän kun vielä huomioit matkan, mikä ohituksen aikana kuljetaan ja etäisyydet ohitettavaan kaistanvaihdossa, niin saa aika pitkä väli olla, jos ennen ohitusta odottelet ohitettavan huomaavan aikeesi. Harva edes takana olevaa liikennettä seuraa.
 
Viimeksi muokattu:
Äänimerkki tai pitkien väläytys tuskin tekee tilannetta turvallisemmaksi, eiköhän joku siitä provosoidu ja ala kiihdyttämään rinnalla.

Jos sitä äänimerkkiä/pitkiä on tottunut käyttää keskarinkorvikkeena niin ehkä. Mutta noin yleisesti en tiedä miksi se provoisi ketään muuta, jos niitä käyttää asiallisesti varoittaakseen ja käytös muuten provoisoimaton.

Jos siis toistamiseen tulee tilanteita missä edellä oleva lähtee ohittamaan eteen niin kannattaa miettiä miten sitä edelläolevaa voisi varoittaa paremmin, ja ihan rohkeasti varoittaa pitkillä / äänellä jos vähääkään epäilys ettei hän ehkä huomannut.

No myönnän kyllä että aika iso kynnys on noita välineitä käyttää, ei ole ns takaraivossa. Ehkä pitäisi ottaa ihan ns tehtävälistalle ja tietoisesti alkaa varoitteleen.
Tuohan ei kerro marginaaleista mitään, vaan turvallinenkin ohituspaikka voi muuttua vaaralliseksi jo tuolla muutaman sekunnin odottelulla. Maantienopeuksilla 3s odottelu tarkoittaa, että vastaantuleva on vajaa 200m lähempänä. Eli aiemmin alotettu ohitus päättyisi niin, että vastaantulija on vielä turvallisesti 250m päässä, kun taas 3s myöhemmin aloitettuna se on alle 100m päässä, mikä on jo vaarallista.
Tuossa kai tilanne on ollut vaarallinen jo alkujaan, eli ei ole ollut sitä turvallista ohituspaikkaa.

Siinä olet jyvällä että jossain menee raja missä kohtaa ohitus pitää jättää aloittamatta, eli voi tulla tilanteita että parin sekunnin odottelu on juuri siinä rajalla. Ne kai harvinaisia ja sen kompensoi hyvin että siinä parinsekunnin aikana pystyy tekemään paremman/luotettavamman arvion. No todellisessa elämässä osa noista odottelijoista on vain nukkunut ja tehnyt äkkipikaisen päätöksen joka jo sinällään vaarallista. Mitä kielii jo se että jos ei ole takanatulevaakaan liikennettä lainkaan seurannut, ja toki se toisen kontissakin roikkuminen kielii siitä että ihan hereillä ei olle.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja talvella sankarit jotka ei osaa puhdistaa autoaan lumesta. Autoilemaan lähdetään nappaskengissä ja kauluspaita päällä ilman hanskoja pipoja yms. Eihän sitä silloin turhaan kehdat aikaa kuluttaa auton putsaamiseen.
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.
 
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.
Lisäksi , kojelautakameroita, navigaattoreita , puhelintelineitäkin joillain. No nuo yleensä peittää aika vähän, jos kuskilla kaksi toimivaa silmää, ja jos verrataan siihen huonosti putsattuun tuulilasiin.

Mutta taitaa tuo lumiset näkymät olla kans niitä alueellisia juttuja, yksilöitä toki joka puolelta löytyy, toivottavasti ovat vähän varovaisempia.
 
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.
Puhumattakaan niistä kenellä on koko takalasi sentin paksuisen paskan peitossa niin että varmasti ei nää taakse.
 
Puhumattakaan niistä kenellä on koko takalasi sentin paksuisen paskan peitossa niin että varmasti ei nää taakse.
Varmaan parempi jos on kirkas ja hyvä näkymät, mutta en ole tuota mieltänyt ongelmaksi, osassa ajoneuvoja muutenkin aika merkityksetön, toki jossain toisessa voi hyötyä esim peruuttaessa.

Tietenkin sen takia jos haluaa ihailla sitä takanaolevan Scanian logo
 
Puhumattakaan niistä kenellä on koko takalasi sentin paksuisen paskan peitossa niin että varmasti ei nää taakse.

No toi nyt on aika merkityksetön asia. Meidän perhevankkurilla eli pösö 807:ssa ei takalasista juurikaan nää taksepäin jos siellä on kaikki penkit ja varsinkin jos joku istuu vielä siinä keskipenkillä.
 
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.
Tarkoitat rekkakuskeja?

JWEuNbR.jpg
 
Jotkut uuvatit roikottavat ympäri vuoden taustapeilissä kaiken näköisiä lirpakkeita. Juuri strategisesti näkökentän edessä... Saatanan tunarit.

No joo tohon olen syylistynyt itsekkin. Nimittäin hajukuusi on ollut roikkumassa taustapeilistä. Ei hyvä. Nykyään ei ole mitään roikkumassa.

Tänään oli lievä tilanne. Oikealle kaartuvassa hiljattain jyrkentyvässä mutkassa joka viettää alas. Mutkan loppupäässä on alikulku rautatien ali. Jostain tuli tunne pimeällä, että 50km/h on liikaa. 60km/h oli rajoitus, mutta ei kannata tohon mutkaan mennä sokeena sitä nopeutta. Näin että jotain häilyvää hahmoa oikealla ja sitten se olikin edessä. Valokeilat on autossani sellaiset että ne eivät ohjaudu sivuille. Nainen kahden pienen lapsen kanssa ja, joista toinen työnsi keskellä kaistaa lastenvaunuja. Koska nopeus oli verrattaen alhainen niin kevyt väistö riitti eikä tilanne ajautunut ahtaaksi. Onneksi. :redface:

Ihmettelin vähän että mitä tuon naisen päässä liikkui. Sehän se on vastuussa niistä pienistä.
 
Puhumattakaan niistä kenellä on koko takalasi sentin paksuisen paskan peitossa niin että varmasti ei nää taakse.

Se takalasi on paskan peitossa farkuissa etenkin aina. Huonomman kelin aikana. Eikä tee mieli naarmuttaa hiekkapaskaa takalasipyyhkimen kanssa vasten lasia.
 
Mulla ei ole edes takalasin pyyhintä...
Jos tuota likaisuutta mietit, niin yleensä kuvio menee niin että ne automallit missä on takalasin pyyhin, niin myös takalasi likaantuu (niissä se kuraset tuppaa olemaan) ja ne mallit missä ei ole, niin ei niissä se lasi juuri sotkeennu.
 
Jos tuota likaisuutta mietit, niin yleensä kuvio menee niin että ne automallit missä on takalasin pyyhin, niin myös takalasi likaantuu (niissä se kuraset tuppaa olemaan) ja ne mallit missä ei ole, niin ei niissä se lasi juuri sotkeennu.

Niin, olen siis poistanut sen kun en käytä sitä ja mun mielestä aivan turha, ei ollut edellisessä farkussa eikä nyt hatchback:ssä.
 
Takalasistahan ei lain mukaan edes tarvitse nähdä ulos, sen saa vaikka teipata mustaksi. Toki se helpottaa takana tulevan liikenteen havainnointia, jos siitä näkee läpi.
 
Niin, olen siis poistanut sen kun en käytä sitä ja mun mielestä aivan turha, ei ollut edellisessä farkussa eikä nyt hatchback:ssä.
Jos tarkoitat että puunaat autoa ahkerasti, niin farkut (ne perinteiset) ja jossain määrin myös hatcbackit on sellaisia missä (yleistäen) voi se takalasi likaantuu herkästi , vaikka muu auto pysyisi suht puhtaana, siksi niihin on ne pesurit laitettu.

Jos meinasit että sinulle ei ole lisäarvoa takalaista josta näkyy, esim. autossa on muutenkin niin paljon näköesteitä ettei koko lasia edes näe, niin se sitten oma juttunsa.

Jos taasen on kyse siitä että se pyyhin on viallinen ja korjaamisen sijaan on siitä sitten se komponentti poistettu,tai pelkkä varsi, tarpeen mukaan. Yksilöitä ja poikkeustapauksia on, noin ylestäen farkku tyyppisissä autoissa siitä on hyötyä.

Ja meinasin unohtaa, joissain autoissa voi olla laadukas peruutuskamera/tutkat, jotka osittain tuota korvaa., no siitä ei tainnut tässä olla kyse.
 
Ei kyllä kannata lähteä mitään varailemaan tai ainakaan luottaa siihen, että varaus olisi mitenkään pitävä. Edessä olevat eivät seuraa takanaolevien vilkkuja ja konfliktitilanteessa tuo vain lisää tulkinnanvaraisuutta.


Kysehän ei tuossa ole siitä, että marginaali olisi kahden sekunnin mittainen, vaan siitä, että turha odottelu syö turvallisen ohituksen marginaalia.
Kyllä se vilkun ajoissa laitto sen verran auttaa että se siirtää vakuutuksen loppulaskun sille joka ajaa päälle, etenkin jos takaa tulevalla on vilkku päällä ja joku puikkaa jonosta alle.
 
Kyllä se vilkun ajoissa laitto sen verran auttaa että se siirtää vakuutuksen loppulaskun sille joka ajaa päälle, etenkin jos takaa tulevalla on vilkku päällä ja joku puikkaa jonosta alle.
Ei sillä vilkulla tuollaisissa tilanteissa ole käytännössä mitään merkitystä. Mistä sitä jälkikäteen tiedetään missä vaiheessa kukakin oli sen vilkun laittanut päälle.
 
Paljon kyllä näkee että pystyperäisistä farmareista ja tila-autoista on noita takalasinpyyhkijöitä poistettu, ja onhan se aika turha kapistus. Niin vähän tulee käytettyä että tuskinpa korjauttaisin jos se rikki menisi. Sivupeilit on paljon paremmat havainnointiin ja niiden toki täytyy pysyä puhtaanakin ihan eri tavalla.

Lähinnä jos sataa kovasti ja vesi/räntä/lumiroiskeet on huuhtoneet takalasin hähmäiseksi, niin silloin tulee käytettyä pyyhkijää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Viestejä
4 501 666
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom