mtvuutiset.fi
Täytyy kompata tässä kohtaa kyseistä kansanedustajaa. Ikärajaa olisi parempi nostaa kuin laskea ajokorttien kohdalla.
Riippuu vähän tavoitteista ja vaihtoehtdoista mikä olisi hyvä ikärja.
Jos tarve on omaan liikkumiseen, niin vaihtoehto ilmeisesti mopoauto, traktori, mönkiä jne.
Nyt se henkilöautosta tehty "mopoauto" ajatus meni karille, niin henkilöauto vaihtoehto on voimissaan, voisiko sitä poikkeuslupaa sitten viilata sellaiseksi että se korvaisi mönkään mennyttä ajatusta.
Voiko asettaa 17v kortillisille rajoituksia, ilmeisesti ongelmallisia on ollut yö+matkustajia, eli aikaraja ja matkustaja raja. Aikaraja on ollut ja kai vieläkin jossain päinmailmaa käytössä. Mites "lätkä" takalasiin, no nopeurajoitus ei ilmeisesti se juttu, jos onnettomuuksiin on nyky rajoituksinkiin nähden selkeä ylinopeus.
Yksi voisi olla tehokas, rikkeestä korttihuiliin kunnes kasvaa kypsemmäksi, pikku mokasta voi puhumalla selvitä vähemmällä,
- Ehto aikarajoitukset, sallittuna se aika mikä poikkeusluvan peruste tarvii.
- Ehto Rajoitettu matkustajamäärä, tarve +0 tai +1
- Ehto max nopeus
- Ehto, normi liikennesääntöjen noudattamien
- Valvonta, luvan ehtojen rikkominen = "kortitta-ajo" ja luvan peruutus.
Jos yksilä on kypsä ajamaan autoa ja siihen koulutettu, ja tarve (hyöty) iso, niin mahdollisuus olisi. Jotenkin varmistaa ettei nuori keskenkasvoinun itseään ja muita teloisi, niin luulis että se ajolupa on niin tärkeä että ihan helpolla ei sitä mokaa ehdontahdoin. Jos vaatimuksena lisäksi että on osoittanut tiedot ja taidot, niin ehkä se nuorkin voi pärjätä paremmin kuin keskiverto 18v kortin saanut.
Tekninen valvonta olisi kovasana, mutta ajatuksena niin paha että jotain muuta.