Opetus ja koulutus on vähän kuin kaivoon kannettu vesi. Tai no vedän takaisin - varmasti parantaisi ajotaitotasoa yleistason kuskeille, mutta ongelmatapauksissa herättäisi vain vastareaktion. Ja kallista tuo olisi, aikamoinen kuorma näkkileipäpaketteja.Jännä kyllä, miten moottoripyöräkortit voidaan porrastaa osittain iän mukaan aina sinne 24 vuotiaaseen asti, mut henkilöautolla ei onnistukaan oikeastaan mitkään järkevät ikään ja kehitykseen liittyvät rajat.
Jonkinlainen kiva kompromissi olis vaikka 18v kortti ja sellanen kolmisen vuotta kestävä harjoittelujakso. Tai oikeastaan kaks vaihetta sen kolmen vuoden aikana. Niissä vois sit kivasti edes yrittää vaikuttaa kuljettajien kehitykseen. Tähän kun yhdistäis vielä tiukemmat rajat ja sanktiot törttöilylle sekä pakollisen opetusmäärän reilun kasvattamisen, niin hyvä olis. Eli edes paluu lähelle vanhaa systeemiä.
Mut ei, koska jonkun päättäjän mielestä ajokortin pitää maksaa saman verran ku näkkileipäpaketti ja kunnollinen opetus on turhaa. Kyllä se Pertti ja Irma opettaa muksunsa ajamaan paremmin kuin ammattitaitoinen liikenneopettaja, eivätkä varmasti siirrä surkeita ajotapojaan ja "joustavia" asenteitaan uuteen kuskiin. Nää poikkeusluvat ja muut toimet on myös vähän ristiriidassa hallituksen pitkäaikaisten tavoitteiden kanssa, eli sen perus yksityisautoilun vähentämisen.
Se 80-lätkän palauttaminen takalasiin, mikä minullakin oli ensimmäisen autoiluvuoden ajan, taas jäisi hinnaltaan minimaaliseksi. Voisi kai sen jollain lisäkontrollilla linkata viiden vuoden varoaikaan jossa ylinopeudesta seuraa 80-lätkän palautus - tosin jos tällaiseen rangaistuskäytäntöön mentäisiin, turha kai sitä olisi ikärajoittaa. Päiväsakkojen sijaan vain maksiminopeusrajoitus kyseiselle kuljettajalle kehiin.