Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jännä kyllä, miten moottoripyöräkortit voidaan porrastaa osittain iän mukaan aina sinne 24 vuotiaaseen asti, mut henkilöautolla ei onnistukaan oikeastaan mitkään järkevät ikään ja kehitykseen liittyvät rajat.

Jonkinlainen kiva kompromissi olis vaikka 18v kortti ja sellanen kolmisen vuotta kestävä harjoittelujakso. Tai oikeastaan kaks vaihetta sen kolmen vuoden aikana. Niissä vois sit kivasti edes yrittää vaikuttaa kuljettajien kehitykseen. Tähän kun yhdistäis vielä tiukemmat rajat ja sanktiot törttöilylle sekä pakollisen opetusmäärän reilun kasvattamisen, niin hyvä olis. Eli edes paluu lähelle vanhaa systeemiä.

Mut ei, koska jonkun päättäjän mielestä ajokortin pitää maksaa saman verran ku näkkileipäpaketti ja kunnollinen opetus on turhaa. Kyllä se Pertti ja Irma opettaa muksunsa ajamaan paremmin kuin ammattitaitoinen liikenneopettaja, eivätkä varmasti siirrä surkeita ajotapojaan ja "joustavia" asenteitaan uuteen kuskiin. Nää poikkeusluvat ja muut toimet on myös vähän ristiriidassa hallituksen pitkäaikaisten tavoitteiden kanssa, eli sen perus yksityisautoilun vähentämisen.
Opetus ja koulutus on vähän kuin kaivoon kannettu vesi. Tai no vedän takaisin - varmasti parantaisi ajotaitotasoa yleistason kuskeille, mutta ongelmatapauksissa herättäisi vain vastareaktion. Ja kallista tuo olisi, aikamoinen kuorma näkkileipäpaketteja.

Se 80-lätkän palauttaminen takalasiin, mikä minullakin oli ensimmäisen autoiluvuoden ajan, taas jäisi hinnaltaan minimaaliseksi. Voisi kai sen jollain lisäkontrollilla linkata viiden vuoden varoaikaan jossa ylinopeudesta seuraa 80-lätkän palautus - tosin jos tällaiseen rangaistuskäytäntöön mentäisiin, turha kai sitä olisi ikärajoittaa. Päiväsakkojen sijaan vain maksiminopeusrajoitus kyseiselle kuljettajalle kehiin.
 
Ei helvetissä lätkää kyllä takaisin. Oli ihan samanlainen aivot narikkaan ja ohi triggeri kuin mopoautojen isot kolmiot tätä nykyä.
 
Ei helvetissä lätkää kyllä takaisin. Oli ihan samanlainen aivot narikkaan ja ohi triggeri kuin mopoautojen isot kolmiot tätä nykyä.
Lätkäajatuksessa on kaksi pointtia, toinen on se rajoitus, ei se että lätkä liimaataan lasiin ja huudetaan että tässä aloitteleva.
Jos fyysinen näkyvä lätkä, niin idea on kertoa muille että tässä on aloitteleva, tällä on rajoitus jne. Jos se joillekkin muille aiheuttaa omassa ajossa ongelmia, niin voisi hänenkin ajo-oikeutta tarkastella uudestaan. Muiden menoa sen pitäisi lähinnä rauhoittaa, edellä "hidastelee" ihan syystä. Ole esimerkkillinen jne.

No olen samaa mieltä että ongelmaton tuo näkyvä lätkä ei ole,

Mopoautojen kolmiota en ole pitänyt ongelmana, tunnistaa hitaan ajoneuvon. Siitä monia etuja vs, ilman sitä.


Edit, jos lätkä on ongelma, niin sitten sellainen näkyviin tuleva varoitusvalo, eli jos nuorikuljettaja ylittää oman rajoituksen, niin katolla vilkkuu idioottivalo ja "piirturiin" merkintä -> seurauksia ajo-oikeuteen.
 
Lätkäajatuksessa on kaksi pointtia, toinen on se rajoitus, ei se että lätkä liimaataan lasiin ja huudetaan että tässä aloitteleva.
Jos fyysinen näkyvä lätkä, niin idea on kertoa muille että tässä on aloitteleva, tällä on rajoitus jne. Jos se joillekkin muille aiheuttaa omassa ajossa ongelmia, niin voisi hänenkin ajo-oikeutta tarkastella uudestaan. Muiden menoa sen pitäisi lähinnä rauhoittaa, edellä "hidastelee" ihan syystä. Ole esimerkkillinen jne.

No olen samaa mieltä että ongelmaton tuo näkyvä lätkä ei ole,

Mopoautojen kolmiota en ole pitänyt ongelmana, tunnistaa hitaan ajoneuvon. Siitä monia etuja vs, ilman sitä.

Sen verran törkeitä ohitustilanteita juurikin tuolla aivot narikkaan ja ohi-menetelmällä tullut nähtyä mopoautojen kanssa, että huoli on ihan aiheellinen. Kuitenkin tossa on erona se, että se 80-lätkän kuski voikin vastatriggeröityä ja lyödä lämän tiskiin, mopoautolla ei ole tätä vaihtoehtoa.

Mutta tuo 80:n lätkä voisi olla aivan hyvin virtuaalinen, ja esim. sellainen että pääset siitä eroon jos 2v sisällä kortin saannin jälkeen olet ajanut nuhteettomasti. Ja tuo voisi olla sellainen että kaikki alle 30-vuotiaat (ei-takautuvasti) voivat sen saada tiettyjen rikkeiden jälkeen takaisin ja taas alkaa 2v määräaika. Ongelmana tässä on vain kuskin/auton tunnistaminen, joten ehkä tuon rajoituksen pitäisi olla autokohtainen, eli määräytyy auton omistajan ja/tai haltijan mukaan. Olihan näitäkin vaikka kuinka, että perheen autoon unohtui 80:n lätkä takalasiin ja poliisit pysäytti perheenisän.
 
Näin alkujaan jos sen kortin on saanut jollain erityisluvalla, niin silloin voitaisiin aluksi vaatia, että että se ajo tapahtuu vaan silloin kun ne erityisluvan ehdot siihen ajamisen täyttyvät. Eli jos kortti on saatu opiskelua varten, niin muut kyydit ei silloin ole laillisia. Tuolla Poikkeukset B-luokan ikävaatimuksiin - Ajokortti-info sivustolla on mainittu erityisluvan vaatimuksiksi mm:
Erityisiä syitä ovat esimerkiksi työhön, työharjoitteluun, kouluun tai säännölliseen ja tavoitteelliseen harrastukseen pääsemistä hankaloittavat pitkät etäisyydet tai puuttuvat joukkoliikenneyhteydet, jotka...

En mitään nopeuslätkää olisi laittamassa autoon, mutta lätkä olisi muuten ihan hyvä, että poliisit voisivat vaikka pistokokein valvoa, että 17-vuotias ei ole huviajelulla. Jos vanhempi on sairas niin sitten siinä on omat vaatimuksensa. Ja urheilijanuorukaisen vaatimukset ovat erilaisia, kuin monivammaisen tai nuoren, jonka vanhempi on kuollut. Epäilen, että ne urheilijanuorukaiset ovat se yksi ja ainoa ryhmä, jotka harjoituksista tullessaan ajavat nuoruuden hormoneissaan liian kovaa ja vaarallisesti. Vielä kun kaveri istuu vieressä ja toinen takapenkillä niin näyttöhalu nousee liian korkeaksi. Sellainen huomio ainakin minulle tulee, että näissä kolareissa ja korkeissa ylinopeuksissa se kuski ei ole koskaan yksin, aina on mukana muita.
 
Eilen ajelin aamulla viiden jälkeen töistä kotiin. Pimeällä mutkaisella tieosuudella ajoi tien reunassa pyöräilijä ilman mitään valoja. Taaksepäin näkyi ajovaloissa vain tarakalla olleen turvaistuimen joku heijastin.
Ajattelin että jos tänä aamuna menee taas samaan aikaan siinä niin pysähdyn sanomaan, että kyllä siitä hengestä helpommallakin pääsee eroon.
Vielä muutama kuukausi taaksepäin osoittava valo ei olisi pyörässä ollut pakollinen. Ja olihan sinulla kuitenkin valot autossa, pyörässä oli edes heijastin ja käsittääkseni pyörä ajoi vielä oikeallapaikalla tien reunassa. Näinköhän se se parin euron kiinantuikku fillarin perässä olisi muuttanut merkittävästi mitään?

Ja jos ei siellä ollut pyörätietä lähistöllä, niin minkäs teet.
 
Olisi muuttanut. Mutka tiessä, samalla kohtaa tie nousee ja fillari oli juuri kumpareen takana. Vastaan tuli auto samalla hetkellä. Varmaan olisi kauempaa saattanut sen punaisen tuikun erottaa aiemmin niitä vastaantulijan valoja vasten. Mutta kukin tavallaan, leikkiköön hengellään. En kyllä ymmärrä miten se edes näki ajaa eteenpäin koska oli säkkipimeää.
Ovathan nuo toki hankalia paikkoja ja hankalia tilanteita, mutta autoilija on silti ohittaessaan väistämisvelvollinen. Kuollutta se tieto ei tuo takaisin, mutta tieto vastuusta saattaaa hillitä autoilijan nopeutta ja ohjata osaltaan ajamaan hieman lähempänä keskiviivaa.
 
Tänää oli taas joku saatanan sankari liikenteessä.
Aamuliikenteessä Riihimäki-Hyvinkää välillä liikenne vetää hyvin, ei jonoa, 80 rajoitus eikä mitään ihmeellistä. Hyvin kulkee.
No sitten joku vitun vatipää lähtee sieltä "jonon" hänniltä ohittamaan raivolla autoja yksi kerrallaan ja vastaan tulee autoja ja rekkoja ja sitten aina pujahdetaan jokaisen auton väliin niin että takana joutuu jarruttamaan ja kaikki tökkii. Kerran tai kaksi ohitti mun takana ja kolme kertaa katoin että edellä ohitti. Mun kohdalla tulee rekka vastaan ja siitä hirvee sukellus mun eteen. Ja heti taas kohta seuraavaa ohittamaan.
Ja kaikki tää helvetin kaahaminen ja säätäminen sen tähden että kilometrin päässä se seiso risteyksessä odottamassa.
Ei paljon toisilla järki päätä pakota. Ei voittanu vittu sekuntiakaan ja silti onnistu hoitamaan useita vaaranpaikkoja ja sotki hyvin kulkevan liikenteen.

Vittu näitä vatipäitä.
 
Tänää oli taas joku saatanan sankari liikenteessä.
Aamuliikenteessä Riihimäki-Hyvinkää välillä liikenne vetää hyvin, ei jonoa, 80 rajoitus eikä mitään ihmeellistä. Hyvin kulkee.
No sitten joku vitun vatipää lähtee sieltä "jonon" hänniltä ohittamaan raivolla autoja yksi kerrallaan ja vastaan tulee autoja ja rekkoja ja sitten aina pujahdetaan jokaisen auton väliin niin että takana joutuu jarruttamaan ja kaikki tökkii. Kerran tai kaksi ohitti mun takana ja kolme kertaa katoin että edellä ohitti. Mun kohdalla tulee rekka vastaan ja siitä hirvee sukellus mun eteen. Ja heti taas kohta seuraavaa ohittamaan.
Ja kaikki tää helvetin kaahaminen ja säätäminen sen tähden että kilometrin päässä se seiso risteyksessä odottamassa.
Ei paljon toisilla järki päätä pakota. Ei voittanu vittu sekuntiakaan ja silti onnistu hoitamaan useita vaaranpaikkoja ja sotki hyvin kulkevan liikenteen.

Vittu näitä vatipäitä.
Mielestäni aika usein, kun jonkun ohittelu aiheuttaa jonossa häiriötä, niin perimmäinen syy on olemattomat turvavälit, eikä niinkään se ohittelija.

Ajelin juuri Suomen päästä päähän, ja varsinkin pohjoisessa porukalla tuntui olevan tapana ajella 100km/h alueella 80km/h jonossa ja autojen välillä ehkä 10 metriä. Siellä mutkateillä kun ohi haluat, niin ei auta muu kuin ohittaa yksi kerrallaan ja mennä niihin pieniin väleihin.
 
Mielestäni aika usein, kun jonkun ohittelu aiheuttaa jonossa häiriötä, niin perimmäinen syy on olemattomat turvavälit, eikä niinkään se ohittelija.
Turvavälit toki ihan ehdoton, ja toki oletetaan tai ainakin toivotaan että nii oli edellisenkin tarinassa, tosin kuka uskoo.


Mutta jos siellä on se sadanmetrin turvaväli, ja ohittaja tulee väliin, niin perässä olijat sitten hidastaa ja ottaa siihen juuri ohittaneeseen sen turvavälin, paniikki jarrutuksia ei tarvi, jos ohittaja on sen ohitusaikeen ilmaissut ja turvallisessa kohtee ohituksen tehtynyt, niin tavallaan siinä vaihdetaan paikkoja, ei ylitsepääsemätöntä hyvällä kelillä jonossa olijoille.

Tosin parin kunnan välisellä lyhehekollä tiellä voi miettiä miksi edes joku ohittelee jos jono kulkee, eihän se ole kuin etuilua.

Lisäksi hänen kertomassaan taisi ohittaja tehdä kaikkea muuta kuin turvallisesti ja muu liikenne joutu jarrutteleen.

On ohitettavalle vähän vaikea tilenne jos ohittaja rinnalla ja rekka tulee vastaan, ei voi jarruttaa, koska ohittajan pitäisi keskeyttää ohitus, ei voi kiihdyttää koska ohittaja saattaakin suorittaa ohituksen loppuun, mahdollisimman paljon väistää, ja seurata kumman valinnan ohittaja tekee.
 
Turvavälit toki ihan ehdoton, ja toki oletetaan tai ainakin toivotaan että nii oli edellisenkin tarinassa, tosin kuka uskoo.


Mutta jos siellä on se sadanmetrin turvaväli, ja ohittaja tulee väliin, niin perässä olijat sitten hidastaa ja ottaa siihen juuri ohittaneeseen sen turvavälin, paniikki jarrutuksia ei tarvi, jos ohittaja on sen ohitusaikeen ilmaissut ja turvallisessa kohtee ohituksen tehtynyt, niin tavallaan siinä vaihdetaan paikkoja, ei ylitsepääsemätöntä hyvällä kelillä jonossa olijoille.

Tosin parin kunnan välisellä lyhehekollä tiellä voi miettiä miksi edes joku ohittelee jos jono kulkee, eihän se ole kuin etuilua.

Lisäksi hänen kertomassaan taisi ohittaja tehdä kaikkea muuta kuin turvallisesti ja muu liikenne joutu jarrutteleen.

On ohitettavalle vähän vaikea tilenne jos ohittaja rinnalla ja rekka tulee vastaan, ei voi jarruttaa, koska ohittajan pitäisi keskeyttää ohitus, ei voi kiihdyttää koska ohittaja saattaakin suorittaa ohituksen loppuun, mahdollisimman paljon väistää, ja seurata kumman valinnan ohittaja tekee.
Ihan normaalit olosuhteet oli ja autoletka eteni ihan normaalisti sallittua vauhtia ja vähän ylikin niin mun vittu järkeen ei vaan yksinkertaisesti mene että miks ylipäätään jonkun pitää lähteä ohittamaan kun kaikki menee hyvin, ei hidasteita ja nopeus oli normaali. Turvavälit nyt varmaan pikkusen normaalia lyhyemmät koska hyvin liikenne sujui eikä kenelläkään pitäis olla mitään syytä lähteä ohittamaan. Jos jokaisella autolla olis ollu se reilu 100m turvaväli niin autoletka olis ylettyny riihimäeltä hyvinkäälle.
 
Mikä siinä nyt niin harmittaa, jos joku ohittaa hitaampaa liikennettä? En minä ainakaan saa viikkoa kestäviä itkupotkuraivareita jos joku minut sattuu ohittamaan. Päinvastoin pyrin pitämään aina sellaisen turvavälin johon ohittaja mahtuu ennen seuraavaa ohitusta. Valitettavasti tuolla välillä kansalla on tapana ajaa possujunassa 72-78 km/h aivan järjettömän pienillä turvaväleillä. Siis sellaisilla saatanan vaarallisilla raoilla omasta mielestään "normaalia" ja "suurinta sallittua". Sitten kun tuo possujuna saavuttaa kameran, hidastellaan perällä alle kuuteen kymppiin. Noista on vaan helpoin ja turvallisin ajaa pikku hiljaa yksi kerrallaan ohi.

Yleisellä tasolla henkilöön kohdistamatta "liikenne sujui eikä kenelläkään pitäis olla mitään syytä lähteä ohittamaan" -mentaliteetti on tietyssä ryhmässä harmittavan yleistä. Ikäänkuin ohitus heikentäisi entisestään näiden itsetuntoa. Kun kuitenkin poliisi sallii ajaa 90:n alueella 89 km/h vaikka kameraan ja satasen alueella 110 km/h, niin monelle possujunan pumppaava ja hidas nopeus vaan antaa syyn ohittaa.
 
Mikä siinä nyt niin harmittaa, jos joku ohittaa hitaampaa liikennettä? En minä ainakaan saa viikkoa kestäviä itkupotkuraivareita jos joku minut sattuu ohittamaan. Päinvastoin pyrin pitämään aina sellaisen turvavälin johon ohittaja mahtuu ennen seuraavaa ohitusta. Valitettavasti tuolla välillä kansalla on tapana ajaa possujunassa 72-78 km/h aivan järjettömän pienillä turvaväleillä. Siis sellaisilla saatanan vaarallisilla raoilla omasta mielestään "normaalia" ja "suurinta sallittua". Sitten kun tuo possujuna saavuttaa kameran, hidastellaan perällä alle kuuteen kymppiin. Noista on vaan helpoin ja turvallisin ajaa pikku hiljaa yksi kerrallaan ohi.

Yleisellä tasolla henkilöön kohdistamatta "liikenne sujui eikä kenelläkään pitäis olla mitään syytä lähteä ohittamaan" -mentaliteetti on tietyssä ryhmässä harmittavan yleistä. Ikäänkuin ohitus heikentäisi entisestään näiden itsetuntoa. Kun kuitenkin poliisi sallii ajaa 90:n alueella 89 km/h vaikka kameraan ja satasen alueella 110 km/h, niin monelle possujunan pumppaava ja hidas nopeus vaan antaa syyn ohittaa.
Joo, mutta pointti olikin enemmän siinä, että jos ajetaan kahden taajaman välillä perus työmatkaliikenneaikoihin, niin sen tien välityskyky on todennäköisesti tapissaan. Tollasessa tilanteessa ohittelun kritisoiminen on ihan aiheellista, koska varmasti kaikilla on kuitenkin halu kulkea se matka mahdollisimman kompaktissa ajassa, jolloin sen yhden henkilön tollanen auto kerrallaan ohittelu puolen tunnin matkalla ajansäästöllä 2 minuuttia aiheuttaa kyllä hieman tarpeettomasti haittaa sille muulle liikenteelle.
 
Joo, mutta pointti olikin enemmän siinä, että jos ajetaan kahden taajaman välillä perus työmatkaliikenneaikoihin, niin sen tien välityskyky on todennäköisesti tapissaan. Tollasessa tilanteessa ohittelun kritisoiminen on ihan aiheellista, koska varmasti kaikilla on kuitenkin halu kulkea se matka mahdollisimman kompaktissa ajassa, jolloin sen yhden henkilön tollanen auto kerrallaan ohittelu puolen tunnin matkalla ajansäästöllä 2 minuuttia aiheuttaa kyllä hieman tarpeettomasti haittaa sille muulle liikenteelle.

Totta. Ja työmatkaliikenteessä ohittaminen nyt on monesti muutenkin aika turhaa(uttavaa).

Lähinnä kyse on isommasta ongelmasta. Osa pelkää kameroita ja tutkaa niin, että ajaa reippaasti alle suurimman sallitun ja taakse muodostuu jono. Sitten on sama määrä eräitä jotka haluaisivat ajaa suurinta sallittua ja tykkäävät ohitella. Katsojasta kiinni, kuka on tässä se paha poika. Entistä suuremmaksi tämän dilemman tekee se, että ihmiset oikeasti luulevat jotta ohituskaistojen kohdalla ei ole nopeusrajoitteita. Sitten kun tulee lyhyt ohituskaista, tämä seitsemää kymppiä kulkeva jono puskee 115 lasissa ihan vaan varulta kun on leveä tie.
 
. Jos jokaisella autolla olis ollu se reilu 100m turvaväli niin autoletka olis ylettyny riihimäeltä hyvinkäälle.
Sori, oletin että rajoitus on 80km/h tai enemmän.

Sanoit että 80km/h rajoitus, jos sitä mentiin, niin alkaa oleen aika lähellä sitä mitä ainakin pitäisi olla. Jos niukempi niin ei ihme että hässäkkää syntyy jos joku ohittaa, ja moni muukin menee hankalaksi.

Toki ne kuvailemasi ohitukset jokatapauksessa törkeitä.


. Valitettavasti tuolla välillä kansalla on tapana ajaa possujunassa 72-78 km/h aivan järjettömän pienillä turvaväleillä.
Tästä tuohon aiempaa väliin, tuo ilmeisesti jokin 15km väli, joten ruuhka-aikaa ohittaminen pitkälti tarpeetonta ja jos noin kova ruuhka noilla väleillä niin vauhtiakin liikaa ja ohittamiseen syyksi vaikea sanoa liianhidas vauhti.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Ja työmatkaliikenteessä ohittaminen nyt on monesti muutenkin aika turhaa(uttavaa).

Lähinnä kyse on isommasta ongelmasta. Osa pelkää kameroita ja tutkaa niin, että ajaa reippaasti alle suurimman sallitun ja taakse muodostuu jono. Sitten on sama määrä eräitä jotka haluaisivat ajaa suurinta sallittua ja tykkäävät ohitella. Katsojasta kiinni, kuka on tässä se paha poika. Entistä suuremmaksi tämän dilemman tekee se, että ihmiset oikeasti luulevat jotta ohituskaistojen kohdalla ei ole nopeusrajoitteita. Sitten kun tulee lyhyt ohituskaista, tämä seitsemää kymppiä kulkeva jono puskee 115 lasissa ihan vaan varulta kun on leveä tie.
Joo no siis sehän on täysin selvä, että myös tuollaisia ongelmia esiintyy, lähinä nostin tässä esiin sen, että kritiikki kuitenkin kohdistui selkeään työmatkaliikenteeseen suht eteläisessä suomessa suht lyhyellä välillä kahden keskittymän välillä, jolloin käytännössä satavarmasti tiellä on liikennettä sen mitä tie vetää ja tollasessa tilanteessa rajotuksen mukaan etenevä liikenne on jo itsessään ihan positiivinen asia ilman, että joku menee aiheuttamaan pumppausta ohittelemalla.

Siitä oon samaa mieltä, että kameroiden takia alinopeutta ajavat jne sietävätkin joutua ohitetuiksi ja ohittelen tollasissa tilanteissa itsekin suhteellisen aktiivisesti.
 
Joo, mutta pointti olikin enemmän siinä, että jos ajetaan kahden taajaman välillä perus työmatkaliikenneaikoihin, niin sen tien välityskyky on todennäköisesti tapissaan. Tollasessa tilanteessa ohittelun kritisoiminen on ihan aiheellista, koska varmasti kaikilla on kuitenkin halu kulkea se matka mahdollisimman kompaktissa ajassa, jolloin sen yhden henkilön tollanen auto kerrallaan ohittelu puolen tunnin matkalla ajansäästöllä 2 minuuttia aiheuttaa kyllä hieman tarpeettomasti haittaa sille muulle liikenteelle.
Nimenomaan. Ja toi kyseinen pätkä kestää siis normaalinopeudella n. 8min, mutta ilmeisesti jollain oli niin kiire odottamaan että piti törttöillä ja vaarantaa muita ja itteään ihan vaan että ensimmäisenä risteykseen odottamaan.
Ja jono nimenomaan kulki sujuvasti ja nopeusrajoituksen mukaan tai vähän yli eikä todellakaan mistään possujunasta ollut kyse.
 
Ohittaminen on kuitenkin sallittua ja turvavälin pitäminen velvollisuus, eli ihan turha vinkua jos joku ohittelee. 80% kansalaisista ajaa ylämäessä alinopeutta ja alamäessä rajoituksen verrran, joka kameraan jarrutetaan ja auto menee tiellä kun ajokoira kun puhelinta räpelletään.

Suomi on myös täynä tieosuuksia missä rajoitus on 80 vaikka voi ajaa myös 100 täysin turvallisesti ja katsoo että nostaa vähän kaasua mahdollisella risteysalueella. Itse en ainakaan juuri kenenkään takana jaksa ajella...
 
Eikö kukaan muka ohittele huvikseen? Siis syystä että ei vain tykkää ajaa jonossa? Itse ajelen ainakin mieluiten rauhassa omaan tahtiin kuin possujunan keskellä. Tarkotan tällä sitä että syitä on ihan turha miettiä kun jonkin mielestä järjetön ohitus voi toiselle olla se ainoa looginen ja miellyttävä vaihtoehto.
 
Eikö kukaan muka ohittele huvikseen? Siis syystä että ei vain tykkää ajaa jonossa? Itse ajelen ainakin mieluiten rauhassa omaan tahtiin kuin possujunan keskellä. Tarkotan tällä sitä että syitä on ihan turha miettiä kun jonkin mielestä järjetön ohitus voi toiselle olla se ainoa looginen ja miellyttävä vaihtoehto.

Itse en ajele jonossa enkä pahemmin ohittele. Tyylillä että jos edessä on jotain jonottelijoita, niin pysyttelen 500m-1000m niiden perässä. Ohittelemalla olisi vaan kohta seuraavan jonon osana jälleen paikassa mistä ei tykkää, kun nuo tilanteet voi välttää kokonaan.
 
Itse olen oppinut sietämään ajamaan possujunassa, jos se noudattaa edes jotain logiikkaa. Yleensä ajan sen +10km/h vakkarin mukaan valtateillä ja siten usein saavutan useamman auton letkan. Jos letka vaan kulkee 80/100 km/h tiellä noin 5 km/h marginaalilla, niin ei mitään hätää. Hyvät välit ja jopa ankeimman vakkarin kanssa pärjää ylä- ja alamäet ja meno on suht tasaista. Mutta auta armias, jos persuuksiin sitten ilmestyy joku keskikaistan kyttääjä joka ei mene ohi vaikka tilaa olisi. Näet vain peileistä, kuinka takana oleva suhaa sivusta sivuun, nuolee takapuskuria ja tätä jatkuu useamman kilometrin. Silloin on pakko vain paeta ja harmitella possujunalle, että mukavaa oli ja mentiin monesta liittymästä samaa tietä, se yks octavia vaan katos siellä Kärsämäellä eikä jatkanut enää meidän kanssa. :D
 
Ohittaminen on kuitenkin sallittua ja turvavälin pitäminen velvollisuus, eli ihan turha vinkua jos joku ohittelee. 80% kansalaisista ajaa ylämäessä alinopeutta ja alamäessä rajoituksen verrran, joka kameraan jarrutetaan ja auto menee tiellä kun ajokoira kun puhelinta räpelletään.

Suomi on myös täynä tieosuuksia missä rajoitus on 80 vaikka voi ajaa myös 100 täysin turvallisesti ja katsoo että nostaa vähän kaasua mahdollisella risteysalueella. Itse en ainakaan juuri kenenkään takana jaksa ajella...

Puhelimen räpeltäminen valitettavan yleistä. Niin kauan kun se ohitus ei aiheuta tarpeetonta riskiä niin homma on omasta mielestä ok. Joku voisi nillittää että ohitus on aina riski. Katsoisin kuitenkin, että puhelimen räplääminen, meikkaaminen tai mikä tahansa muu toiminta joka huomiokykyä liikenteestä vie pois on lähtökohtaisesti aina vaarallisempaa touhua.

Erikseen sitten tietyt vaaralliset tieosuudet, joissa esim poikkeuksellisen paljon hirviä/peuroja. Harvoin ohittelen sellaisella tieosuudella - varsinkaan pimeän aikaan. Olen yhden hirvikolarin ajanut ja hengissä selvinnyt siitä. Saisi myös jäädä viimeiseksi.
 
Ilmat kääntyy syksyisemmiksi ja alkanut taas liikenteessä näkymään näitä, jotka lähtee liikkeelle ikkunat huurussa. Risteyksiin ajetaan olettamalla, ettei sieltä ketään tule kuitenkaan, kun ei oikeasti nähdä, että sieltä tuleekin joku, jota pitäisi väistää.
 
Ilmat kääntyy syksyisemmiksi ja alkanut taas liikenteessä näkymään näitä, jotka lähtee liikkeelle ikkunat huurussa. Risteyksiin ajetaan olettamalla, ettei sieltä ketään tule kuitenkaan, kun ei oikeasti nähdä, että sieltä tuleekin joku, jota pitäisi väistää.

Niin ja talvella sankarit jotka ei osaa puhdistaa autoaan lumesta. Autoilemaan lähdetään nappaskengissä ja kauluspaita päällä ilman hanskoja pipoja yms. Eihän sitä silloin turhaan kehdat aikaa kuluttaa auton putsaamiseen.
 
Totta. Ja työmatkaliikenteessä ohittaminen nyt on monesti muutenkin aika turhaa(uttavaa).

Lähinnä kyse on isommasta ongelmasta. Osa pelkää kameroita ja tutkaa niin, että ajaa reippaasti alle suurimman sallitun ja taakse muodostuu jono. Sitten on sama määrä eräitä jotka haluaisivat ajaa suurinta sallittua ja tykkäävät ohitella. Katsojasta kiinni, kuka on tässä se paha poika.
Sitten on vielä ne, jotka ajavat tyhjällä tiellä suurinta sallittua, mutta hitaamman tullessa perä edellä vastaan jäävät siihen puskuriin nysväämään ilman aikomusta ohittaa.

Entistä suuremmaksi tämän dilemman tekee se, että ihmiset oikeasti luulevat jotta ohituskaistojen kohdalla ei ole nopeusrajoitteita. Sitten kun tulee lyhyt ohituskaista, tämä seitsemää kymppiä kulkeva jono puskee 115 lasissa ihan vaan varulta kun on leveä tie.
Tästäkin sain reissullani oivallisen esimerkin. Oli 100km/h rajoitus ja ohitin muutaman 95-100km/h välillä seilaavan auton. Saavutin asuntoauton, joka ajoi lähes satasta, mutta ei tullut hyviä ohituspaikkoja. Sitten kun alkoi ohituskaista, niin rajoitus laskikin 100 -> 80km/h, koska oli uudet asfaltit vedetty juuri ja homma vielä kesken. Ajelin asuntoauton perässä vajaa 90km/h, niin sieltä porhaltaa takaa kaikki juuri ohittamani autot ohituskaistaa pitkin varmaa 120km/h lasissa. Piti varmaan päästä ohi rajoituksen mukaan ajavasta asuntoautosta, ja koska on ohituskaista, niin saahan siinä tosiaan ajaa kovempaa, kuin rajoitus sallii. Tietyöt loppui ja rajoitus nousi sataseen, kohta tulivat taas perä edellä vastaan.

Ihan oikeasti tuntuu, ettei iso osa autoilijoista havaitse puoliakaan liikennemerkeistä vaan nopeus valitaan fiiliksen mukaan. Saman huomaa Lahden moottoritiellä. Tietöiden takia sielläkin ollut etelään päin (jo vähän aiheettoman) pitkään satasen rajotus pitkällä pätkällä. Aika moni siellä kuitenkin tulee 120km/h ohi kun itse ajaa 110 mittarissa, ja sitten taas perä edellä vastaan kun alkaa 120 rajoitus. Eniten tässäkin ihmetyttää se, että on jostain syystä tarve ajaa ylinopeutta alemmilla rajoituksilla, mutta sitten kun saisi vielä vähän nostaa vauhtia, niin ei olekaan enää kiire.
 
Eikö kukaan muka ohittele huvikseen? Siis syystä että ei vain tykkää ajaa jonossa? Itse ajelen ainakin mieluiten rauhassa omaan tahtiin kuin possujunan keskellä. Tarkotan tällä sitä että syitä on ihan turha miettiä kun jonkin mielestä järjetön ohitus voi toiselle olla se ainoa looginen ja miellyttävä vaihtoehto.
Kyllä, välillä hitaampi auto on mukava ohittaa ihan vaikka oman auton ohituskiihtyvyyttä kokeillakseen. Ei siis riskillä vaarallisissa paikoissa, vaan ihan järki päässä ilman sen suurempia ylinopeuksia. Ja paljon todennäköisemmin ohitan myös auton, joka ajaa 82-90km/h kuin auton, joka ajaa tasaisesti 86km/h. Varsinkin jos autossa ei ole mukautuvaa vakkaria, vaikka ei sekään autuaaksi tee jos nopeus heittelee rajusti.

Monesti ne ohituksen hyödyt myös kertautuvat mitä useamman hidastelijan ohi mennään. Monesti varsinkin taajama-alueella vedotaan siihen, että ohituksesta huolimatta ollaan samoissa valoissa peräkkäin. Jotkut valot on kuitenkin semmoisia, ettei niistä mene monikaan auto läpi kun jonon kärjessä jätetään 15m väli edeltävään ennen liikkeelle lähtemistä. Jos näissä tilanteissa pääsee jonon kärjille, niin muutaman kilometrin matkalla voi säästää montakin minuuttia ihan ylinopeutta ajamatta. Ruuhkiakin helpottaisi jos ihmiset olisivat vähän enemmän hereillä tuolla liikenteessä. Nopeusrajoitus ei toki velvoita ajamaan sitä nopeutta, mutta hyvin usein liikennevaloista tosiaan pääsisi varmaan puolet enemmän autoja läpi, jos valoissa olevat olisivat valpaana.

Harvemmin näissäkään tilanteissa suurin etu on kuitenkaan ajansäästö, mutta kuten sanoitkin, niin on kivempi ajaa kun edessä ei ole muita. Ihan samalla tavalla Ikeassa ottaa päähän, kun 5 henkinen perhe löntystelee koko käytävän leveydellä eivätkä huomioi muita ohitse haluavia. Se muutaman minuutin säästö ei muuta mun päivää juuri mitenkään, mutta jos omalla agendalla on maisemian katselun sijaan siirtyminen paikasta a paikkaan b, niin en halua tuhlata aikaani siksi, että muut ovat sunnuntaiajelulla.
 
Eilen taas Tampereelta tullessani ihmettelen osan autolijoiden ajatusmaailmaa. Vasemmalla kaistalla ajaa mittarin mukaan 136 km/h niin takaa joku imeytyy puskuriin. Siitä kun hetkellisesti vaihtaa oikealle kaistalle antaakseen hätäisemmälle tilaa, jää takana oleva ajamaan sitä samaa omaa nopeutta tai jopa vaihtaa oikealle perässä.

Aina välillä tulee hetkellinen "mitä ihmettä nyt" fiilis. Siinä sitten vedetään oikealla tappituntumassa kunnes taas tulee ohitettava perä edellä vastaan.
 
Eilen taas Tampereelta tullessani ihmettelen osan autolijoiden ajatusmaailmaa. Vasemmalla kaistalla ajaa mittarin mukaan 136 km/h niin takaa joku imeytyy puskuriin. Siitä kun hetkellisesti vaihtaa oikealle kaistalle antaakseen hätäisemmälle tilaa, jää takana oleva ajamaan sitä samaa omaa nopeutta tai jopa vaihtaa oikealle perässä.

Aina välillä tulee hetkellinen "mitä ihmettä nyt" fiilis. Siinä sitten vedetään oikealla tappituntumassa kunnes taas tulee ohitettava perä edellä vastaan.

Peräkontissa ajajia riittää. Vähän päivästä riippuen niihin voi soveltaa eri toimintatapoja kuinka niistä pääsee eroon.
 
Eilen taas Tampereelta tullessani ihmettelen osan autolijoiden ajatusmaailmaa. Vasemmalla kaistalla ajaa mittarin mukaan 136 km/h niin takaa joku imeytyy puskuriin. Siitä kun hetkellisesti vaihtaa oikealle kaistalle antaakseen hätäisemmälle tilaa, jää takana oleva ajamaan sitä samaa omaa nopeutta tai jopa vaihtaa oikealle perässä.

Aina välillä tulee hetkellinen "mitä ihmettä nyt" fiilis. Siinä sitten vedetään oikealla tappituntumassa kunnes taas tulee ohitettava perä edellä vastaan.
Pitääkö sua sitten tutkanpaljastimena?
 
Pitääkö sua sitten tutkanpaljastimena?
Rajoituksia suh noudattavan ja kamerat sun muun valvonnan tuntevan perässä on kyllä hyvä mennä, mutta miksi kontissa ?
Tulee mieleen että vähän jotain muuta jännättävää ja peittelee siellä rekisterikilpeä.

No joillain kontissa ajo on ihan tapa, joka aamu, ja ei siitä pääse niin vaan eroon jos onkin vähän hiljaisempaa ja useampi kaistaa suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lähellä oli ettei kolissut viikonloppuna. Ajelin kolmesta autosta koostuneen possujunan perässä jonkin aikaa, ja kun ei ohitusaikeita näkynyt, lähdin koko 30 metrin mittaisesta jonosta ohi. Olin vasemmalla kaistalla n. 10 metrin päässä jonon viimeisestä, kun kakkonen keksi lähteä ohittamaan, ja siihen imuun lähti välittömästi viimeinenkin. Onneksi ohitustilaa oli paljon ja nopeusero jonoon varsin vähäinen, joten ehdin jarruttaa. Voisi varmaan vilkaista peiliin ennen ohittamista.
 
Niin ja talvella sankarit jotka ei osaa puhdistaa autoaan lumesta. Autoilemaan lähdetään nappaskengissä ja kauluspaita päällä ilman hanskoja pipoja yms. Eihän sitä silloin turhaan kehdat aikaa kuluttaa auton putsaamiseen.

Parhaimmat on ne jotka tekevät sellaisen 10cm * 10cm aukon tuulilasiin ja koko muu auto on ihan lumessa ja jäässä. Sieltä sitten koittavat kurkkia. Fiksua.
 
Lähellä oli ettei kolissut viikonloppuna. Ajelin kolmesta autosta koostuneen possujunan perässä jonkin aikaa, ja kun ei ohitusaikeita näkynyt, lähdin koko 30 metrin mittaisesta jonosta ohi. Olin vasemmalla kaistalla n. 10 metrin päässä jonon viimeisestä, kun kakkonen keksi lähteä ohittamaan, ja siihen imuun lähti välittömästi viimeinenkin. Onneksi ohitustilaa oli paljon ja nopeusero jonoon varsin vähäinen, joten ehdin jarruttaa. Voisi varmaan vilkaista peiliin ennen ohittamista.
Aivan vastaava tilanne kävi itsellänikin, tai kolari oli oikeastaan jo lähellä. Jonon kärjillä meni matkailuauto, perässä tappituntumalla pikkupaku ja Mondeo. Yksi auto oli jo edeltäni ohittanut koko kolmikon kerralla, eli ohituspaikkoja näille kahdelle oli kyllä jo aikaisemminkin, mutta eivät tehneet mitään. Sitten kun tuli vähän isompi väli, niin lähdin ohittamaan kaikkia. Satasen alue, kiihdytys 80 -> noin 105km/h. Yllättäen alkoikin muutkin kiihdyttämään, ja kun oma eturengas oli Mondeon takaoven kohdalla, niin se puski melkein kylkeen täysin peiliin katsomatta. Jouduin jarruttamaan reippaasti, mutta sentään pääsin siitä asuntoautosta ohi. Tämän jälkeen sitten jouduin taas 10 kilometriä kärkkymään ohituspaikkaa, kun välillä mondeo veteli 90km/h ja välillä 110km/h.
 
Jännää lukea tätä ketjua. Toiset sanoo että ohitus ei lisää riskejä ja toiset kertoo miten juuri ja juuri vältettiin taas ohittaessa kolari(ja jotkut vielä sen parin minuutin ajansäästön hyödyllä).

Sen verran tietoista riskinottoa tuo kuitenkin on että rangaistuksia saisi tulla helpommin "kun kävi huono tuuri".
 
Kaksi asiaa johon törmää päivittäin, ei osata liikenneympyrän väistämissääntöjä. Ja luuria räplätään ajon aikana.
 
Jännää lukea tätä ketjua. Toiset sanoo että ohitus ei lisää riskejä ja toiset kertoo miten juuri ja juuri vältettiin taas ohittaessa kolari(ja jotkut vielä sen parin minuutin ajansäästön hyödyllä).

Sen verran tietoista riskinottoa tuo kuitenkin on että rangaistuksia saisi tulla helpommin "kun kävi huono tuuri".
Ohittaminen on tietoista riskinottoa? Kyllä varmaan, jos ei valitse ohituspaikkaa hyvin ja olettaa, ettei kukaan voi tulla eteen koska ohitat.

Nämä läheltäpiti-tilanteet aiheutuivat siitä, ettei ohitettava katsonut peileihin, ja ne vältettiin sillä, että ohittaja oli valppaana. Ja kun sanoin, että kolari oli lähellä, niin se oli lähellä siinä mielessä, että jos olisi vain posottanut katse horisontissa, niin tuo toinen vastapuoli ei olisi minua huomannut. Missään auton tai kuskin rajojen lähellä ei vielä oltu. Omassa tapauksessa tuo kiilaaja ajeli 10m turvavälillä poronhoitoalueella, joten väitän hänen ohittamisensa ~1km näkyvyydellä olleen kyllä pienin riski tuossa letkassa ajamisessa.

Ja kuten yhtä moni on jo todennut, ei se aikasäästö, vaan tasainen matkavauhti. Jos joka ylämäessä mennään 15 alle ja alamäessä 15 yli rajotuksen, niin turvallisempaa on hyvässä paikassa mennä ohi kuin käristä siellä takana 300km.
 
Ohittaminen on tietoista riskinottoa? Kyllä varmaan, jos ei valitse ohituspaikkaa hyvin ja olettaa, ettei kukaan voi tulla eteen koska ohitat.

Nämä läheltäpiti-tilanteet aiheutuivat siitä, ettei ohitettava katsonut peileihin, ja ne vältettiin sillä, että ohittaja oli valppaana. Ja kun sanoin, että kolari oli lähellä, niin se oli lähellä siinä mielessä, että jos olisi vain posottanut katse horisontissa, niin tuo toinen vastapuoli ei olisi minua huomannut. Missään auton tai kuskin rajojen lähellä ei vielä oltu. Omassa tapauksessa tuo kiilaaja ajeli 10m turvavälillä poronhoitoalueella, joten väitän hänen ohittamisensa ~1km näkyvyydellä olleen kyllä pienin riski tuossa letkassa ajamisessa.

Ja kuten yhtä moni on jo todennut, ei se aikasäästö, vaan tasainen matkavauhti. Jos joka ylämäessä mennään 15 alle ja alamäessä 15 yli rajotuksen, niin turvallisempaa on hyvässä paikassa mennä ohi kuin käristä siellä takana 300km.
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
 
Ja kuten yhtä moni on jo todennut, ei se aikasäästö, vaan tasainen matkavauhti. Jos joka ylämäessä mennään 15 alle ja alamäessä 15 yli rajotuksen, niin turvallisempaa on hyvässä paikassa mennä ohi kuin käristä siellä takana 300km.
15km pätkä työmatkaruuhkassa vs 300km jonkun yksittäisen haahuilijan perässä poronhoitoalueella,

-kommentoijat taitavat ajatella ihan eri tilanteita.
 
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Tuon takia meni pari ohituspaikkaa sivu suun, kun odotin ensimmäisten lähtevän ohi. Kun eivät lähteneet edes paikassa jossa olisi hyvin ehtinyt hitaammallakin autolla, niin oletin, etteivät aio lähteäkään, ja lähdin myös heidän ohi.

Mutta joka tapauksessa sen ensimmäisen letkassa olevan pitäisi saada ihan luontainen etu siihen ohittamiseen takana oleviin verrattuna. Ei siinä voi hirveästi voivotella, jos joku takaa tuleva aloittaa laillisesti (ilman, että ylittää sulkuviivaa) ohituksen ennen sinua.
 
Tossakin on se kääntöpuoli että se siellä edellä on varmaan yhtä paljon vartottu sopivaan hetkeä lähteä ohittamaan hidasta ajoneuvoa ja kun sellainen tulee niin eiköhän sieltä tule takaata joku pilaamaan ohituksen. Ei sillä että ei pidä peileihin katsoa, mutta kyllä mä ainakin oletan että kun tulee hyvä ohituspaikka niin ohittamisessa etuoikeus on sillä hitaan ajoneuvon perässä ajavalla siitä letkaa takaisinpäo eikä sillä kolmen auton päässä olevalla autolla lähteä sooloilemaan kaikkien ohi ja estää muiden ohitus. Se on eri asia jos hitaan takana ei ei suostu paikasta huolimatta ohittamaan.
Jos sieltä takaa joku pääsee ohittamaan ensin niin edellä oleva on itse jättänyt ohituspaikan käyttämättä, ei siellä mitään vuoronumeroita jaella. Aiheutat itse vaaratilanteen jos jo ohittamaan lähteneen eteen tunget väkisin :zoom:
 
Jos sieltä takaa joku pääsee ohittamaan ensin niin edellä oleva on itse jättänyt ohituspaikan käyttämättä, ei siellä mitään vuoronumeroita jaella. Aiheutat itse vaaratilanteen jos jo ohittamaan lähteneen eteen tunget väkisin :zoom:
Nii tai sitten takana ohittamaan lähtenu on niitä untamoita mitkä ei välitä hyvistä ohituspaikoista vaan surffaa liikenteestä huolimatta miten sattuu, oli hyvää ohituspaikkaa tai ei.
Ja ei, en sanonut että on hyväksyttävää tai turvallista hypätä ohittavan eteen.
 
Tuon takia meni pari ohituspaikkaa sivu suun, kun odotin ensimmäisten lähtevän ohi. Kun eivät lähteneet edes paikassa jossa olisi hyvin ehtinyt hitaammallakin autolla, niin oletin, etteivät aio lähteäkään, ja lähdin myös heidän ohi.

Mutta joka tapauksessa sen ensimmäisen letkassa olevan pitäisi saada ihan luontainen etu siihen ohittamiseen takana oleviin verrattuna. Ei siinä voi hirveästi voivotella, jos joku takaa tuleva aloittaa laillisesti (ilman, että ylittää sulkuviivaa) ohituksen ennen sinua.
No tota mä just tarkoitan että jos edessä oleva ei lähde ohittamaan niin tottakai silloin sieltä perästäkin voi lähtee, mutta juurikin se pitää muistaa että kaikki ei ole sellaisia helvetin uhkarohkeita suhareita mitkä lähtee ohittamaan heti kun näkyy 20m tyhjää tietä.
 
Se vastaantuleva auto tai sulkuviivan pää kulkee sen etummaisen auton ohitse ennen takanatulijaa, joten jos edessä oleva haluaa lähteä ohittamaan, niin vilkku päälle ajoissa/heti, jolloin takanatuleva ei enää kerkeä laillisesti hyökkäämään eteen. Jos ekana ei näin toimita niin sit voi syyttää itseään, koska etenkin useampaa autoa ohittaessa sieltä taaempaa lähtevän pitää hoitaa homma kuitenkin tehokkaasti ja ripeästi.
 
Tosielämässä se kyllä menee niin että samalla sekunnilla kun tulee ohituspaikka, niin se bemari lähtee sieltä viidenneltä paikaltaan kaikkien ohi sataaviittäkymppiä. Ei toki ole mulle ongelma koska vilkuilen aina peileihin, mutta joillekin se voi tulla yllätyksenä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 067
Viestejä
4 656 934
Jäsenet
76 337
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom