Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuohon aiempaan kisaamiskeskusteluun liittyen, olen ihmetellyt ikään kuin päinvastaista toimintaa.

Liikennevaloista lähtee nelikaistainen keskikaisteellinen tie 100 km/h rajoituksella. Lähes joka kerta, kun olen ollut valoissa oikealla kaistalla ja takaa tulee autoja, on vähintään yksi tullut vasemmalle kaistalle vierelle. Vihreän vaihtuessa vieressä ei kuitenkaan tapahdu mitään, vaan vasemmalta lähdetään hissukseen köröttelemään, ja muiden jo mentyä vaihdetaan takaisin jonon perään oikealle. Omituinen refleksi vaihtaa hitaampana tyhjälle kaistalle.
 
Tuohon aiempaan kisaamiskeskusteluun liittyen, olen ihmetellyt ikään kuin päinvastaista toimintaa.

Liikennevaloista lähtee nelikaistainen keskikaisteellinen tie 100 km/h rajoituksella. Lähes joka kerta, kun olen ollut valoissa oikealla kaistalla ja takaa tulee autoja, on vähintään yksi tullut vasemmalle kaistalle vierelle. Vihreän vaihtuessa vieressä ei kuitenkaan tapahdu mitään, vaan vasemmalta lähdetään hissukseen köröttelemään, ja muiden jo mentyä vaihdetaan takaisin jonon perään oikealle. Omituinen refleksi vaihtaa hitaampana tyhjälle kaistalle.
Optimoi sitä että valoista mennään molempia kaistoja läpi, eikä kaikki jonota lampaina yhdellä. Ei sen vasemman kaistan tarvitse aina olettaa olevan kiireisille.
 
Optimoi sitä että valoista mennään molempia kaistoja läpi, eikä kaikki jonota lampaina yhdellä. Ei sen vasemman kaistan tarvitse aina olettaa olevan kiireisille.
Tuossa nimenomaisessa risteyksessä on useampi sata metriä väliä edelliseen risteykseen, ja valot ovat suurimman osan ajasta tuolle suunnalle vihreänä. En ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa koko jono ei olisi päässyt valoista. Menoa rajoittaa lähinnä edelliset risteykset. Yleensä kun itse olen siinä odottelemassa, autoja on useimmiten kolmesta viiteen kappaletta, joista yksi menee vasemmalle. Kyse ei ole mistään optimoinnista.

Ehkä jotkut ovat niin lampaita, että kun joku on joskus jossain ruuhkaisessa risteyksessä maininnut kummankin kaistan hyödyntämisestä, menee lammas sitten joka kerta nollat taulussa tilanteesta riippumatta vasemmalle kaistalle.

Tästäpä tuli mieleeni, että tuossa lähellä on risteys, jossa kääntyy kaksi kaistaa vasemmalle. Useimmiten oikeanpuolimmainen näistä on täysin tyhjä ja vasemmalla on autoja jonoksi asti. Ja ei, kaikki eivät ole kääntymässä heti seuraavaksi vasemmalle. Tuossa saa ajella melkein kilometrin, ennen kuin vasemmalle saa seuraavan kerran edes kääntyä.
 
Optimoi sitä että valoista mennään molempia kaistoja läpi, eikä kaikki jonota lampaina yhdellä. Ei sen vasemman kaistan tarvitse aina olettaa olevan kiireisille.
Tämä ja sitä lampaana oloa saa sitten katua jos erehtyy jonkun taakse jäämään ja kiihdytys sataseen kestää kilsan.

Yarikset yms tietää jo että kannattaa majoittautua vasemmalle jos sielä on vapaa lähtö.
 
Tämä ja sitä lampaana oloa saa sitten katua jos erehtyy jonkun taakse jäämään ja kiihdytys sataseen kestää kilsan.

Yarikset yms tietää jo että kannattaa majoittautua vasemmalle jos sielä on vapaa lähtö.
Vasen kaista voi myös olla pääkaista, jolloin valojen vaihtuessa oikealta ohi, jos jonoa on ja oikea tyhjä.
 
Ojan kautta ohi – rekkakuski tallensi vaarallisen ohituksen Porvoossa


Ihan sairasta menoa Volvo kuskilta, ei pitäisi olla mitään asiaa muun liikenteen sekaan tuollaisilla. Pari kolme sekuntia kun olisi mennyt pidempään niin olisi jäänyt kaiteen väärällä puolelle.

Olis kyllä mielenkiintoista nähdä toi tilanne myös rekan takaa. Onko käynyt niin että tuo lopussa kuvaan ilmestyvä chrysler on ollut rekkaa ohittamassa volvon mielestä liian hitaalla vauhdilla, ja päättänyt mennä piennarta pitkin koska "onhan siellä nyt auton mentävä rako", päästänyt sitten kuitenkin oikean puoleen renkaat tipahtamaan asvaltilta josta johtunut että auto vetänyt kokonaan pois tieltä ja sitten aika tuurilla takaisin?
 
Eilen, ja heti perään tänään aamulla edessä ajeli auto kuomukärryn kanssa. Molemmissa tapauksissa kärry oli sen kokoinen, ettei Passatin ja Octavian palavat takavalot näkyneet ollenkaan kärryn ohi. Molemmat kuskit olivat jättäneet kytkemättä peräkärryn valot, jolloin jarruvaloista ei saanut vinkkiä vauhdin hidastumisesta. Ensimmäisellä kerralla tuo yllätti tosissaan, mutta tämän aamuista osasi vähän odottaa.

Ymmärrän kyllä että peräkärryn peruuttelu voi olla kokemattomalle vähän hankalaa, mutta jos vetäminenkään ei onnistu, niin homma kannattaisi jättää suosiolla muille.
 
Olis kyllä mielenkiintoista nähdä toi tilanne myös rekan takaa. Onko käynyt niin että tuo lopussa kuvaan ilmestyvä chrysler on ollut rekkaa ohittamassa volvon mielestä liian hitaalla vauhdilla, ja päättänyt mennä piennarta pitkin koska "onhan siellä nyt auton mentävä rako", päästänyt sitten kuitenkin oikean puoleen renkaat tipahtamaan asvaltilta josta johtunut että auto vetänyt kokonaan pois tieltä ja sitten aika tuurilla takaisin?
Sen verran erikoinen, että lähtötilanne kansa kiinnostaa.

Tuskin joku Chrysler moista saa aikaan.

Jotain käsittämätöntä on tapahtunut, nukahdus kai joskus syy ojaan ajoille.

Ilmeisesti jotain nopeaaa ja yllättävää, jos ammattikuski kertoo että ihan puskista tulleen tilanteen. Se voi viitata siihen että Volvo kuski on voinut tehdä ties missä kunnossa jonkin nopean päähänpisto vedon(*, jos "ajokunnossa" niin luulis tiellä pysyvän, no pysty kuitekin jotenkin kuosissa palaamaan kovalle.

Jos ihan arvailua jatkaa, niin häiriötekijäitä autossa, tekinen vika, ilmeisesti ei kutenkaan esim joku diesel ryntäys ja paniikki väistöä, jos kerran normaalisti jatko matkaa.
 
Olis kyllä mielenkiintoista nähdä toi tilanne myös rekan takaa. Onko käynyt niin että tuo lopussa kuvaan ilmestyvä chrysler on ollut rekkaa ohittamassa volvon mielestä liian hitaalla vauhdilla, ja päättänyt mennä piennarta pitkin koska "onhan siellä nyt auton mentävä rako", päästänyt sitten kuitenkin oikean puoleen renkaat tipahtamaan asvaltilta josta johtunut että auto vetänyt kokonaan pois tieltä ja sitten aika tuurilla takaisin?
Tuo tuli mullakin ekana mieleen, että rekan rinnalla joku. Sitten se PT Cruiser sieltä tupsahtikin esiin. Videolla kyllä näyttää että ihan suht hyvällä nopeuserolla tuo tossa rekkaa ohitti, mutta voi olla myös että rekka hidasti kun Volvo tuli eteen eli nopeusero tuli vasta siinä.
 
Eilen, ja heti perään tänään aamulla edessä ajeli auto kuomukärryn kanssa. Molemmissa tapauksissa kärry oli sen kokoinen, ettei Passatin ja Octavian palavat takavalot näkyneet ollenkaan kärryn ohi. Molemmat kuskit olivat jättäneet kytkemättä peräkärryn valot, jolloin jarruvaloista ei saanut vinkkiä vauhdin hidastumisesta. Ensimmäisellä kerralla tuo yllätti tosissaan, mutta tämän aamuista osasi vähän odottaa.

Ymmärrän kyllä että peräkärryn peruuttelu voi olla kokemattomalle vähän hankalaa, mutta jos vetäminenkään ei onnistu, niin homma kannattaisi jättää suosiolla muille.
Oisko ongelmana ollut , että uudemmissa autoissa 13-napainen pistoke ja kyseisissä kärryissä perinteinen 7-napainen. Eikä sitten tietenkään adapteria takataskussa.
Yhtään oikeutetumpaa se ei valoitta ajamista tee, mutta ei oikein muuten pysty järkeilemään miksi joku jättäisi sen pistokkeesta kytkemättä. Kerran bauhausin lainakärryä edessä vetänellä oli vilkut kytketty väärinpäin. Kärry vilkutti vasemmalle, mutta edessä auto kääntyi oikealle ja mutkassa näkyi että auto vilkutti oikein. Ei sinänsä yllättänyt tilanne kun kyseisessä paikassa ei vasemmalle edes tietä lähtenyt. Ajelin perässä varoittamaan kuskia asiasta ja reaktio oli kyllä hätääntyneen syyttelevä mallia ”ei ole minun kärry”. Totesin vain ikkunasta, että kannattaa asia ainakin tiedostaa ja ilmoittaa liikkeeseen.
Sen verran erikoinen, että lähtötilanne kansa kiinnostaa.

Tuskin joku Chrysler moista saa aikaan.

Jotain käsittämätöntä on tapahtunut, nukahdus kai joskus syy ojaan ajoille.

Ilmeisesti jotain nopeaaa ja yllättävää, jos ammattikuski kertoo että ihan puskista tulleen tilanteen. Se voi viitata siihen että Volvo kuski on voinut tehdä ties missä kunnossa jonkin nopean päähänpisto vedon(*, jos "ajokunnossa" niin luulis tiellä pysyvän, no pysty kuitekin jotenkin kuosissa palaamaan kovalle.

Jos ihan arvailua jatkaa, niin häiriötekijäitä autossa, tekinen vika, ilmeisesti ei kutenkaan esim joku diesel ryntäys ja paniikki väistöä, jos kerran normaalisti jatko matkaa.
Oisko tosiaan nukahtanut rattiin ja havahtunut rytinään. Siinä on silloin kaksi vaihtoehto; jarruttaa (ja todennäköisesti joutua matkustajaksi kaltevalla ruohikolla) tai lisätä kaasua ja ohjata. Rattimiehiä (tai naisia) selkeästi kun vielä painoi kaasua. Toki voihan se sekaisin aineistakin olla, mutta esim. Jenkeissä rattiin nukahtamiset taisi aiheuttaa tuplat onnettomuuksia, kuin mömmöt ja alkoholi yhteensä. Samaa vikaa on täälläkin ja rattiin istutaan monesti ajokyvyttömän väsyneenä.
 
Tuo tuli mullakin ekana mieleen, että rekan rinnalla joku. Sitten se PT Cruiser sieltä tupsahtikin esiin. Videolla kyllä näyttää että ihan suht hyvällä nopeuserolla tuo tossa rekkaa ohitti, mutta voi olla myös että rekka hidasti kun Volvo tuli eteen eli nopeusero tuli vasta siinä.
Videolla näkyy rekan nopeus ja rekka tosiaan hidasti vauhtia: 80km/h -> 67km/h.
Aika päätöntä menoa on myös palata tielle ja siirtyä välittömästi rekan edestä vasemmalle kaistalle kun oikealla edessä on jopa enempi tilaa kuin vasemmalla. Toki saattoi tuntua tie hiukan kapealle tuon tilanteen jäljiltä.
 
Tossa videossa näkyy ihan gps koordinaatitkin niin katoin gmapsista sen paikan:

Oma arvaus oli aluksi, että se tien piennar olisi yhtäkkiä kaventunut ja pientareen kautta ohittamaan lähtenyt auto olisi joutunut "asfaltin loputtua alta" sinne ojan puolelle, siis ennen videon alkua. Mutta hyvin tasasen leveetä se piennar näyttää olevan tuolla tiellä eli ainakaan tien leveys ei ole muuttunut.

Ainoa mitä googlen kuvissa näkyi oli, että vähän aiemmin oli pientareessa sellainen kohta missä oli vähän huonoa pintaa ja reikiä, joten voihan se olla, että se henkilöautokuski on niitä väistänyt vähän sinne vihreän puolelle. Ja sit onkin rengas napannu kiinni ja vetäny koko auton sinne - vähän samalla tavalla kuin sohjolla auto vetelee kun ajaa polanteen yli tai tekee kaistanvaihdon. Mutta voi olla että kuopat on paikattu moneen kertaan googlen kuvien ja nyt tuon insidentin välillä...

Pidän myös sellaista mahdollisuutta mahdollisena mahdollisuutena että siellä on henkilöautokuski lähtenyt rekkaa ohittamaan pientareen kautta ja rekka onkin sitten kiilannut henkilöautoa vähän koulutusmielessä ja homma onkin sitten mennyt "nyt kävi näin". Kertoo kyllä jotain myös se että ohitus tehtiin loppuun asti, joten kyllä siellä on ohi ollut tarkoitus päästä.
 
No eipä tuo ohituksen loppuun vieminen kerro kyllä yhtään mitään muuta kuin kuskin kylmäpäisyydestä. Se kun oli huonoista vaihtoehdoista paras, jos mällin halusi välttää. Jarruttamalla tuolla pinnalla olisit ollut ties missä ennen kuin olisi pysähtynyt.
 
Kivaa kun väki jarruttelee satasen alueella kameraan 80kmh vauhtiin. Eikä mikään kaasun nosto vaan ihan kunnolla jarrua.
 
Tuntemattomilla teillä tulee herkästi jarruteltua jos ei ole aivan varma että alue on 100 rajoitus. On meinaan täällä pohjoisemmassa vain 60 ja 80 alueilla noita tolppia, satkun alueella aivan kummajaisia. Varmasti itsekin jarrutellut moisiin turhaa. Saisi olla ulkomaiden tyyliin kameratolpassa vihje rajoituksesta.
 
No eipä tuo ohituksen loppuun vieminen kerro kyllä yhtään mitään muuta kuin kuskin kylmäpäisyydestä. Se kun oli huonoista vaihtoehdoista paras, jos mällin halusi välttää. Jarruttamalla tuolla pinnalla olisit ollut ties missä ennen kuin olisi pysähtynyt.
Hyvällä tuurilla olisi päätynyt jokeen. Oli kyllä hyvin ajoitettu kun tuo turvakaiteeton pätkä jossa ohitus tapahtui on noin 370 metriä pitkä.
 
No eipä tuo ohituksen loppuun vieminen kerro kyllä yhtään mitään muuta kuin kuskin kylmäpäisyydestä. Se kun oli huonoista vaihtoehdoista paras, jos mällin halusi välttää. Jarruttamalla tuolla pinnalla olisit ollut ties missä ennen kuin olisi pysähtynyt.
Kyllä se kertoo sen että ohi on ollut tarkoitus mennä. Tuolla kun mennään kaltevalla nurmella viistosti ylämäkeen saa kaasua polkea ihan erilailla isolla vaihteella verrattuna asfaltilla tasaiseen 80kmh vauhtiin, että nopeuden saa pysymään siellä korkealla ja vauhti riittää tuohon ohitukseen. Manuaalivaihteinen normiauto ei siihen edes kykene ilman pienelle vaihtamista, loppuu vitosella hevoset kesken. Pointti on että se vauhti tippuu vaikka kuski antais lisää kaasua. Ei siellä vauhtia ole ylläpidetty auton hallinan säilyttämisen takia. Se että sieltä tullaan silti ohi kertoo että kaasua on runtattu tosissaan.

Siellä on kuitekin painettu varmaan ainakin satasta kaltevalla nurmikolla. Se nurmikaan siellä tienpenkalla ei kovin kovaa tai tasaista ole ja kaikenlaista romuakin siellä voi olla. Joten sen puolesta kaasua saisi jo tasasellakin nurmella antaa reilusti enemmän että 100 pysyy lasissa. Puhumattakaan että siellä vedetaan kaltevalla nurmipientareella rekasta ohi... Elektroniikka siellä kuskin pelasti eikä ajotaidot.
 
Se nurmikaan siellä tienpenkalla ei kovin kovaa tai tasaista ole ja kaikenlaista romuakin siellä voi olla. Joten sen puolesta kaasua saisi jo tasasellakin nurmella antaa reilusti enemmän että 100 pysyy lasissa. Puhumattakaan että siellä vedetaan kaltevalla nurmipientareella rekasta ohi... Elektroniikka siellä kuskin pelasti eikä ajotaidot.
Videota kun katso, niin tuli kyllä mieleen että mistä se auto oikein tulee, ja aiemmin siellä ojassa vasta penkassa ehkä jotain leikattua pusikkoa risukkoa, tosin vaikka näytti tulevan jostain ties mistä, niin ei se tarkoita että ihan niin kaukaa tullut.

Mutta jos on tahallaan moisen koukauksen tehnyht, niin joko aineissa, tai sitten no, joka tapauksessa varmaan paremi että sinitakit käy korjaamassa pois.

Sitä en tiedä kuinka paljon on pitänyt polkea, no varmaan, vaikka olisi auto jolla polkimella normaalisti säädetään vauhtia.
 
Jotenkin tuntuis, että luuria tuijotettu, rekan perä pelästyttänyt ja väistetty oikealle, vasemmalla kun olisi ollut letka autoja. Ja ehkä oikea kätinen tai ihminen muutenkin vaistomaisesti väistäisi oikealle?(Oma mielipide/ajatus, miten itse tekisin)
Nopeuseron oltua valtava, verrattuna rekkaan, päätetty suutuspäissään painaa sisäluiskaa pitkin ohi. Äkkijarrutustakaan viitsitty tehdä, kun olis ollut kahvit sylissä ja puhelin saattanut pudota lattialle.
 
Kaksikaistaisella pujottelevat. Yksi sankari pujotteli taas tänään about vuoroin oikealta ja vuoroin vasemmalta ohi liikennevirtaa, joka ajoi jo valmiiksi sen rajoitus +10-15. Vilkkua ei käyttänyt kertaakaan mihinkään suuntaan. Olisiko 10s säästänyt ajoaikaa tällä törttöilyllään sillä n. 5 km matkalla mitä tietä ajoin, kun edelleen oli näkyvissä kun itse poistuin liittymästä. Jos noin jatkaa niin eiköhän enemmin tai myöhemmin saa vielä jonkun kylkeensä kun edessä kuvittelee tekevänsä tilaa kun tämä onkin jo pujahtanut kuolleeseen kulmaan sinne oikealle kaistalle.

Allekirjoittanutta ei kiinnosta pätkääkään ajaako joku ylinopeutta (törkeät taajamaylitykset ja todella törkeät muut pois lukien), mutta nämä pujottelevat taliaivot tuppaa ärsyttävään.
 
Tuntemattomilla teillä tulee herkästi jarruteltua jos ei ole aivan varma että alue on 100 rajoitus. On meinaan täällä pohjoisemmassa vain 60 ja 80 alueilla noita tolppia, satkun alueella aivan kummajaisia. Varmasti itsekin jarrutellut moisiin turhaa. Saisi olla ulkomaiden tyyliin kameratolpassa vihje rajoituksesta.

Pudasjärven ja Taivalkosken välillä on kolme kameraa satasen alueella. Hyvin harvassa on ne kerrat jolloin edelläajaja ei hidasta niiden kohdalla alle 80:n... Ennen oli vielä pari lisää Pudasjärven ja Kiimingin välillä, mutta ne on siirretty jo muutama vuosi sitten pysyvästi johonkin muualle.
 
Joltain on tainnut mennä ohi nopeusrajoituksen muutos peräkärryn kanssa. Sehän nousi 80 -> 100, mutta ilmeisesti tänään nähty sankari luuli, että on poistunut kokonaan. 100km/h alueella omassa mittarissa 110km/h, niin silti joku mersu posotti peräkärryn kanssa vasenta kaistaa ohi :asif:
 
Joltain on tainnut mennä ohi nopeusrajoituksen muutos peräkärryn kanssa. Sehän nousi 80 -> 100, mutta ilmeisesti tänään nähty sankari luuli, että on poistunut kokonaan. 100km/h alueella omassa mittarissa 110km/h, niin silti joku mersu posotti peräkärryn kanssa vasenta kaistaa ohi :asif:
Itse en uskalla ajaa edes 100km/h oman jarruttoman kevytperäkärrin kanssa. Lähempänä sitä 80km/h vedän kärryä. Kärry kun on vanha ja tuskin edes tyyppihyväksytty yli 80km/h nopeuteen.
 
Meinasi käydä jollekin noin 12v potkulautailijalle tänään huonosti. Heppu lasketteli tukka putkella ja ilman kypärää alaspäin viettävää ajorataa pitkin. Minä tulin oikealta tasa-arvoiseen risteykseen, enkä huomannut lautailijaa, kun ensinnäkin sillä puolella koko tien laita oli täynnä pysäköityjä autoja ja toisekseen oman auton A-pilari oli sopivasti edessä. En ollut muutenkaan liiemmin varautunut väistämään sieltä suunnasta tulevia väistämisvelvollisia. Onneksi oma vauhti ei ollut kova, joten ehdin juuri ja juuri viime hetkellä jarruttamaan, kun heppu viuhahti nokkapellin edestä sen minkä tuollaisella moottorittomalla laudalla alamäkeen pääsee, eli varmaan sellaiset 50km/h.

Säikähti sen verran, että luikahti seuraavasta mahdollisesta paikasta kelville. Ajoin tyypin kiinni ja kysäisin seuraavassa valoristeyksessä, että miltäs tuntuu kun meinasi henki lähteä, niin hepun vastaus oli, että "sori, en mä voi noille mitään, kun ei ole jarruja". Että sellaista.
 
Meinasi käydä jollekin noin 12v potkulautailijalle tänään huonosti. Heppu lasketteli tukka putkella ja ilman kypärää alaspäin viettävää ajorataa pitkin. Minä tulin oikealta tasa-arvoiseen risteykseen, enkä huomannut lautailijaa, kun ensinnäkin sillä puolella koko tien laita oli täynnä pysäköityjä autoja ja toisekseen oman auton A-pilari oli sopivasti edessä. En ollut muutenkaan liiemmin varautunut väistämään sieltä suunnasta tulevia väistämisvelvollisia. Onneksi oma vauhti ei ollut kova, joten ehdin juuri ja juuri viime hetkellä jarruttamaan, kun heppu viuhahti nokkapellin edestä sen minkä tuollaisella moottorittomalla laudalla alamäkeen pääsee, eli varmaan sellaiset 50km/h.

Säikähti sen verran, että luikahti seuraavasta mahdollisesta paikasta kelville. Ajoin tyypin kiinni ja kysäisin seuraavassa valoristeyksessä, että miltäs tuntuu kun meinasi henki lähteä, niin hepun vastaus oli, että "sori, en mä voi noille mitään, kun ei ole jarruja". Että sellaista.
On kyllä hurja vauhti sillä ollut, aika jyrkkä/pitkä mäki saa jo olla.
 
On kyllä hurja vauhti sillä ollut, aika jyrkkä/pitkä mäki saa jo olla.
No ei nyt ollut tutkaa mukana, mutta kuten sanoin, tuli niin kovaa kuin potkulaudalla alamäkeen tuon ikäinen saa potkittua. Tuskin se kovin paljoa siitä arviosta alaspäin heittää ja nopeusarvion tarkkuus tuskin on tässä kovinkaan merkittävä asia muutenkaan. Risteys oli tämä ja potkulauta tuli siis tuolta vasemmalta.
 
Itse en uskalla ajaa edes 100km/h oman jarruttoman kevytperäkärrin kanssa. Lähempänä sitä 80km/h vedän kärryä. Kärry kun on vanha ja tuskin edes tyyppihyväksytty yli 80km/h nopeuteen.
Kaikki ei tunnu ymmärtävän samaa. Juuri tuossa noin viikko sitten katselin, kun joku veti sammaleista vanhaa asuntovaunua mersun maasturilla motaria noin 110km/h vaunun kattoluukku lepattaen. Itse pysähdyin matkalla, ja kun jatkoin, niin tuo oli motarin varressa kylki repeytyneenä, kun vanhan renkaan kappaleet oli hakanneet.
 
Kaikki ei tunnu ymmärtävän samaa. Juuri tuossa noin viikko sitten katselin, kun joku veti sammaleista vanhaa asuntovaunua mersun maasturilla motaria noin 110km/h vaunun kattoluukku lepattaen. Itse pysähdyin matkalla, ja kun jatkoin, niin tuo oli motarin varressa kylki repeytyneenä, kun vanhan renkaan kappaleet oli hakanneet.
Sehän on jo pitkään ollut yleinen tapa ennen muutostakin, että kevytkärryjä kiskotaan reipasta ylinopeutta.

Joku veti tyhjää traileriakin motarilla puolijäisella tiellä yli sataa yksi pyörä lytyssä lukkiutuneena. Kipinää lensi vanteesta tai mahdollisesti jo rummusta. Ei mitään reaktiota mihinkään. Tiedä sitten onko matka lopulta jäänyt kesken vastaavasti.
 
Lisänä vielä ilman ajovaloja, jotta näyttää kuulilta, eikä näe mahdollisia (humaltuneita) jalankulkijoita.
 
Kivaa kun väki jarruttelee satasen alueella kameraan 80kmh vauhtiin. Eikä mikään kaasun nosto vaan ihan kunnolla jarrua.
Itse ajoin satasen alueella kameraan 99 km/h ja maksoin 200€, oli kuulemma 80 alue... Nyt tulee varmisteltua turhaankin jos tolppa satasen alueela.
 
Risteyksessä tietyöt ja valot pois käytöstä, mielenkiintoisia suorituksia tullut seurattua, kun osalla on liikennesäännöt hakusessa. Asiaa ei paranna huono näkyvyys. Toisen suunnan näkyvyyttä peittää kasvillisuus ja toiselta puolelta tullessa tietöiden aidat, kun siinä on sopivasti mäki, kolmiota mukavasti tarjolla.
 
No olisit kiistänyt ja vaikka napannut kuvan satasen lätkästä.

Kai se mullakin ekojen sakkojen jälkeen on sitten lukkojarrutus ja 60kmh kameraan, tuo kai se syy monella tuohon on.
Nyt ajelin samaa tietä vuoden jälkeen niin siellä todella oli satasen merkit, kaksi kameraa oli satasen alueella... Varmaan vaihtelevat noita sitten 80:iin jos ollaan perässä sakkobudjetista.
 
Eilen, ja heti perään tänään aamulla edessä ajeli auto kuomukärryn kanssa. Molemmissa tapauksissa kärry oli sen kokoinen, ettei Passatin ja Octavian palavat takavalot näkyneet ollenkaan kärryn ohi. Molemmat kuskit olivat jättäneet kytkemättä peräkärryn valot, jolloin jarruvaloista ei saanut vinkkiä vauhdin hidastumisesta. Ensimmäisellä kerralla tuo yllätti tosissaan, mutta tämän aamuista osasi vähän odottaa.

Ymmärrän kyllä että peräkärryn peruuttelu voi olla kokemattomalle vähän hankalaa, mutta jos vetäminenkään ei onnistu, niin homma kannattaisi jättää suosiolla muille.
Itsellä kaksi autoa joissa 13-napainen pistoke. Kärryssä myös 13-napainen.
Vanhemmassa autossa, johon itse asennettu koukku ja johtosarja (koodattu myös ajotietokoneelle) valot toimii aina, joskin oikea vilkku ja ajovalo saattaa tehdä ameriikan ihmeen.
Toisessa autossa, valot toimivat 1/20 kerrasta. Liikkeen asentama koukku, reklamoitu, toimi testissä normaalisti. Vituttaa.
Ilmeisesti ajotietokoneiden koodaus on niin roskaa miljoonine koodiriveineen, että joka auton valmistaja saa virpoa sinne mitä tahansa ehtoja koukun/pistokkeen tunnistamiseksi jolloin syntyy näitä tilanteita että se on tuurin paskuudesta kiinni palaako valot vai ei.
 
Ilmeisesti ajotietokoneiden koodaus on niin roskaa miljoonine koodiriveineen, että joka auton valmistaja saa virpoa sinne mitä tahansa ehtoja koukun/pistokkeen tunnistamiseksi jolloin syntyy näitä tilanteita että se on tuurin paskuudesta kiinni palaako valot vai ei.
Tätä se on nykyisessä orwellilaisessa maailmassa. Tärkeintä on, että turvavyövaroitin kilkattaa, varoitustarroja on joka paikka täynnä, diesel kieltäytyy käynnistyksestä jos silmänlumeeksi asennettu urea ei toimi ja start-stop on pakotettu joka startissa aiheuttamaan haittaa ja jopa vaaratilanteita. Millään aikuisten asioilla ei ole mitään väliä. Penkki saa luistella kiskoilla mihin sattuu lukituksen pettäessä, takavalojen ei tarvitse palaa, kuskin ovi voi aueta raolleen itsestään moottoritiellä eikä se ole niin justiinsa, onko kärryssä valoja. Ihan 60-luvun vikoihin on palattu.
 
Kivaa kun väki jarruttelee satasen alueella kameraan 80kmh vauhtiin. Eikä mikään kaasun nosto vaan ihan kunnolla jarrua.

Tämä, tullut polte perseeseen, että oliko se rajoitus sittenkin 80 ja jäänyt vain merkki huomaamatta. Sietäisikin olla rajoitus selkeästi näkyvillä ennen kameraa, jotta näiltä vältyttäisiin.
 
Tämä, tullut polte perseeseen, että oliko se rajoitus sittenkin 80 ja jäänyt vain merkki huomaamatta. Sietäisikin olla rajoitus selkeästi näkyvillä ennen kameraa, jotta näiltä vältyttäisiin.
Jep tai sitten vaan keskittyy ajamiseen niin huomaa ne rajoitukset.

Eilen meni taas vitostiellä nappiin, tultiin ohituskaistaa jonkun rekan ohi ja kaksi henkilöautoa ohitti rekan ennen meitä. Jäätiin näiden perään niin vauhti tippui kaistan jälkeen 70kmh , onnea vaan rekkakuskille. Oli toki paska keli mutta pitikö sitten ohittaa jossei pysty ajamaan edes täysperän vauhtia.
 
Jep tai sitten vaan keskittyy ajamiseen niin huomaa ne rajoitukset.

Eilen meni taas vitostiellä nappiin, tultiin ohituskaistaa jonkun rekan ohi ja kaksi henkilöautoa ohitti rekan ennen meitä. Jäätiin näiden perään niin vauhti tippui kaistan jälkeen 70kmh , onnea vaan rekkakuskille. Oli toki paska keli mutta pitikö sitten ohittaa jossei pysty ajamaan edes täysperän vauhtia.

No näinhän se. Täytyy kyllä myöntää, että itselle käynyt parikertaa, kun on pidempää siivua vetänyt, että edellinen rajoitus ollut jossain 10km sitten ja kamera pärähtää eteen. Siinä sitten muistelemaan varmuudeella, että oliko se nyt 100 vai 80 :sori: Toki ei tapana silti vetää liinoja kiinni.
 
Jep tai sitten vaan keskittyy ajamiseen niin huomaa ne rajoitukset.
Osa noista vauhdin pudotuksista 80>60 on ihan tahallaan tehty sakkorysiksi. Yhtäkkiä tulee 60 lätkä ja kun tie kaartaa sopivasti niin siellä on kameratolppa ja sitten nousee takas 80. Ja jos jonossa ajelee niin yleensä sitä tulee ajeltua samaa vauhtia muiden kanssa, joten kyllä joku nopeuden muutos voi jäädä huomaamatta
 
No näinhän se. Täytyy kyllä myöntää, että itselle käynyt parikertaa, kun on pidempää siivua vetänyt, että edellinen rajoitus ollut jossain 10km sitten ja kamera pärähtää eteen. Siinä sitten muistelemaan varmuudeella, että oliko se nyt 100 vai 80 :sori: Toki ei tapana silti vetää liinoja kiinni.
Olen jonkun kerran ajanut tuollaisia pitkiä pätkiä joissa yleensä satasen rajoitus, mutta 10+km sitten olleen tietyön päättyminen on unohdettu merkitä. Jos nopeusrajoitusmerkkejä olisi edes kohtuullisen usein, ja/tai kameratolpissa olisi mukana nopeusrajoitusmerkki, edes siitä eteenpäin saisi ajaa laillisesti taas sitä satasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 906
Viestejä
4 482 121
Jäsenet
74 028
Uusin jäsen
Karski85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom