Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Se nurmikaan siellä tienpenkalla ei kovin kovaa tai tasaista ole ja kaikenlaista romuakin siellä voi olla. Joten sen puolesta kaasua saisi jo tasasellakin nurmella antaa reilusti enemmän että 100 pysyy lasissa. Puhumattakaan että siellä vedetaan kaltevalla nurmipientareella rekasta ohi... Elektroniikka siellä kuskin pelasti eikä ajotaidot.
Videota kun katso, niin tuli kyllä mieleen että mistä se auto oikein tulee, ja aiemmin siellä ojassa vasta penkassa ehkä jotain leikattua pusikkoa risukkoa, tosin vaikka näytti tulevan jostain ties mistä, niin ei se tarkoita että ihan niin kaukaa tullut.

Mutta jos on tahallaan moisen koukauksen tehnyht, niin joko aineissa, tai sitten no, joka tapauksessa varmaan paremi että sinitakit käy korjaamassa pois.

Sitä en tiedä kuinka paljon on pitänyt polkea, no varmaan, vaikka olisi auto jolla polkimella normaalisti säädetään vauhtia.
 
Jotenkin tuntuis, että luuria tuijotettu, rekan perä pelästyttänyt ja väistetty oikealle, vasemmalla kun olisi ollut letka autoja. Ja ehkä oikea kätinen tai ihminen muutenkin vaistomaisesti väistäisi oikealle?(Oma mielipide/ajatus, miten itse tekisin)
Nopeuseron oltua valtava, verrattuna rekkaan, päätetty suutuspäissään painaa sisäluiskaa pitkin ohi. Äkkijarrutustakaan viitsitty tehdä, kun olis ollut kahvit sylissä ja puhelin saattanut pudota lattialle.
 
Kaksikaistaisella pujottelevat. Yksi sankari pujotteli taas tänään about vuoroin oikealta ja vuoroin vasemmalta ohi liikennevirtaa, joka ajoi jo valmiiksi sen rajoitus +10-15. Vilkkua ei käyttänyt kertaakaan mihinkään suuntaan. Olisiko 10s säästänyt ajoaikaa tällä törttöilyllään sillä n. 5 km matkalla mitä tietä ajoin, kun edelleen oli näkyvissä kun itse poistuin liittymästä. Jos noin jatkaa niin eiköhän enemmin tai myöhemmin saa vielä jonkun kylkeensä kun edessä kuvittelee tekevänsä tilaa kun tämä onkin jo pujahtanut kuolleeseen kulmaan sinne oikealle kaistalle.

Allekirjoittanutta ei kiinnosta pätkääkään ajaako joku ylinopeutta (törkeät taajamaylitykset ja todella törkeät muut pois lukien), mutta nämä pujottelevat taliaivot tuppaa ärsyttävään.
 
Tuntemattomilla teillä tulee herkästi jarruteltua jos ei ole aivan varma että alue on 100 rajoitus. On meinaan täällä pohjoisemmassa vain 60 ja 80 alueilla noita tolppia, satkun alueella aivan kummajaisia. Varmasti itsekin jarrutellut moisiin turhaa. Saisi olla ulkomaiden tyyliin kameratolpassa vihje rajoituksesta.

Pudasjärven ja Taivalkosken välillä on kolme kameraa satasen alueella. Hyvin harvassa on ne kerrat jolloin edelläajaja ei hidasta niiden kohdalla alle 80:n... Ennen oli vielä pari lisää Pudasjärven ja Kiimingin välillä, mutta ne on siirretty jo muutama vuosi sitten pysyvästi johonkin muualle.
 
Joltain on tainnut mennä ohi nopeusrajoituksen muutos peräkärryn kanssa. Sehän nousi 80 -> 100, mutta ilmeisesti tänään nähty sankari luuli, että on poistunut kokonaan. 100km/h alueella omassa mittarissa 110km/h, niin silti joku mersu posotti peräkärryn kanssa vasenta kaistaa ohi :asif:
 
Joltain on tainnut mennä ohi nopeusrajoituksen muutos peräkärryn kanssa. Sehän nousi 80 -> 100, mutta ilmeisesti tänään nähty sankari luuli, että on poistunut kokonaan. 100km/h alueella omassa mittarissa 110km/h, niin silti joku mersu posotti peräkärryn kanssa vasenta kaistaa ohi :asif:
Itse en uskalla ajaa edes 100km/h oman jarruttoman kevytperäkärrin kanssa. Lähempänä sitä 80km/h vedän kärryä. Kärry kun on vanha ja tuskin edes tyyppihyväksytty yli 80km/h nopeuteen.
 
Meinasi käydä jollekin noin 12v potkulautailijalle tänään huonosti. Heppu lasketteli tukka putkella ja ilman kypärää alaspäin viettävää ajorataa pitkin. Minä tulin oikealta tasa-arvoiseen risteykseen, enkä huomannut lautailijaa, kun ensinnäkin sillä puolella koko tien laita oli täynnä pysäköityjä autoja ja toisekseen oman auton A-pilari oli sopivasti edessä. En ollut muutenkaan liiemmin varautunut väistämään sieltä suunnasta tulevia väistämisvelvollisia. Onneksi oma vauhti ei ollut kova, joten ehdin juuri ja juuri viime hetkellä jarruttamaan, kun heppu viuhahti nokkapellin edestä sen minkä tuollaisella moottorittomalla laudalla alamäkeen pääsee, eli varmaan sellaiset 50km/h.

Säikähti sen verran, että luikahti seuraavasta mahdollisesta paikasta kelville. Ajoin tyypin kiinni ja kysäisin seuraavassa valoristeyksessä, että miltäs tuntuu kun meinasi henki lähteä, niin hepun vastaus oli, että "sori, en mä voi noille mitään, kun ei ole jarruja". Että sellaista.
 
Meinasi käydä jollekin noin 12v potkulautailijalle tänään huonosti. Heppu lasketteli tukka putkella ja ilman kypärää alaspäin viettävää ajorataa pitkin. Minä tulin oikealta tasa-arvoiseen risteykseen, enkä huomannut lautailijaa, kun ensinnäkin sillä puolella koko tien laita oli täynnä pysäköityjä autoja ja toisekseen oman auton A-pilari oli sopivasti edessä. En ollut muutenkaan liiemmin varautunut väistämään sieltä suunnasta tulevia väistämisvelvollisia. Onneksi oma vauhti ei ollut kova, joten ehdin juuri ja juuri viime hetkellä jarruttamaan, kun heppu viuhahti nokkapellin edestä sen minkä tuollaisella moottorittomalla laudalla alamäkeen pääsee, eli varmaan sellaiset 50km/h.

Säikähti sen verran, että luikahti seuraavasta mahdollisesta paikasta kelville. Ajoin tyypin kiinni ja kysäisin seuraavassa valoristeyksessä, että miltäs tuntuu kun meinasi henki lähteä, niin hepun vastaus oli, että "sori, en mä voi noille mitään, kun ei ole jarruja". Että sellaista.
On kyllä hurja vauhti sillä ollut, aika jyrkkä/pitkä mäki saa jo olla.
 
On kyllä hurja vauhti sillä ollut, aika jyrkkä/pitkä mäki saa jo olla.
No ei nyt ollut tutkaa mukana, mutta kuten sanoin, tuli niin kovaa kuin potkulaudalla alamäkeen tuon ikäinen saa potkittua. Tuskin se kovin paljoa siitä arviosta alaspäin heittää ja nopeusarvion tarkkuus tuskin on tässä kovinkaan merkittävä asia muutenkaan. Risteys oli tämä ja potkulauta tuli siis tuolta vasemmalta.
 
Itse en uskalla ajaa edes 100km/h oman jarruttoman kevytperäkärrin kanssa. Lähempänä sitä 80km/h vedän kärryä. Kärry kun on vanha ja tuskin edes tyyppihyväksytty yli 80km/h nopeuteen.
Kaikki ei tunnu ymmärtävän samaa. Juuri tuossa noin viikko sitten katselin, kun joku veti sammaleista vanhaa asuntovaunua mersun maasturilla motaria noin 110km/h vaunun kattoluukku lepattaen. Itse pysähdyin matkalla, ja kun jatkoin, niin tuo oli motarin varressa kylki repeytyneenä, kun vanhan renkaan kappaleet oli hakanneet.
 
Kaikki ei tunnu ymmärtävän samaa. Juuri tuossa noin viikko sitten katselin, kun joku veti sammaleista vanhaa asuntovaunua mersun maasturilla motaria noin 110km/h vaunun kattoluukku lepattaen. Itse pysähdyin matkalla, ja kun jatkoin, niin tuo oli motarin varressa kylki repeytyneenä, kun vanhan renkaan kappaleet oli hakanneet.
Sehän on jo pitkään ollut yleinen tapa ennen muutostakin, että kevytkärryjä kiskotaan reipasta ylinopeutta.

Joku veti tyhjää traileriakin motarilla puolijäisella tiellä yli sataa yksi pyörä lytyssä lukkiutuneena. Kipinää lensi vanteesta tai mahdollisesti jo rummusta. Ei mitään reaktiota mihinkään. Tiedä sitten onko matka lopulta jäänyt kesken vastaavasti.
 
Lisänä vielä ilman ajovaloja, jotta näyttää kuulilta, eikä näe mahdollisia (humaltuneita) jalankulkijoita.
 
Kivaa kun väki jarruttelee satasen alueella kameraan 80kmh vauhtiin. Eikä mikään kaasun nosto vaan ihan kunnolla jarrua.
Itse ajoin satasen alueella kameraan 99 km/h ja maksoin 200€, oli kuulemma 80 alue... Nyt tulee varmisteltua turhaankin jos tolppa satasen alueela.
 
Risteyksessä tietyöt ja valot pois käytöstä, mielenkiintoisia suorituksia tullut seurattua, kun osalla on liikennesäännöt hakusessa. Asiaa ei paranna huono näkyvyys. Toisen suunnan näkyvyyttä peittää kasvillisuus ja toiselta puolelta tullessa tietöiden aidat, kun siinä on sopivasti mäki, kolmiota mukavasti tarjolla.
 
No olisit kiistänyt ja vaikka napannut kuvan satasen lätkästä.

Kai se mullakin ekojen sakkojen jälkeen on sitten lukkojarrutus ja 60kmh kameraan, tuo kai se syy monella tuohon on.
Nyt ajelin samaa tietä vuoden jälkeen niin siellä todella oli satasen merkit, kaksi kameraa oli satasen alueella... Varmaan vaihtelevat noita sitten 80:iin jos ollaan perässä sakkobudjetista.
 
Eilen, ja heti perään tänään aamulla edessä ajeli auto kuomukärryn kanssa. Molemmissa tapauksissa kärry oli sen kokoinen, ettei Passatin ja Octavian palavat takavalot näkyneet ollenkaan kärryn ohi. Molemmat kuskit olivat jättäneet kytkemättä peräkärryn valot, jolloin jarruvaloista ei saanut vinkkiä vauhdin hidastumisesta. Ensimmäisellä kerralla tuo yllätti tosissaan, mutta tämän aamuista osasi vähän odottaa.

Ymmärrän kyllä että peräkärryn peruuttelu voi olla kokemattomalle vähän hankalaa, mutta jos vetäminenkään ei onnistu, niin homma kannattaisi jättää suosiolla muille.
Itsellä kaksi autoa joissa 13-napainen pistoke. Kärryssä myös 13-napainen.
Vanhemmassa autossa, johon itse asennettu koukku ja johtosarja (koodattu myös ajotietokoneelle) valot toimii aina, joskin oikea vilkku ja ajovalo saattaa tehdä ameriikan ihmeen.
Toisessa autossa, valot toimivat 1/20 kerrasta. Liikkeen asentama koukku, reklamoitu, toimi testissä normaalisti. Vituttaa.
Ilmeisesti ajotietokoneiden koodaus on niin roskaa miljoonine koodiriveineen, että joka auton valmistaja saa virpoa sinne mitä tahansa ehtoja koukun/pistokkeen tunnistamiseksi jolloin syntyy näitä tilanteita että se on tuurin paskuudesta kiinni palaako valot vai ei.
 
Ilmeisesti ajotietokoneiden koodaus on niin roskaa miljoonine koodiriveineen, että joka auton valmistaja saa virpoa sinne mitä tahansa ehtoja koukun/pistokkeen tunnistamiseksi jolloin syntyy näitä tilanteita että se on tuurin paskuudesta kiinni palaako valot vai ei.
Tätä se on nykyisessä orwellilaisessa maailmassa. Tärkeintä on, että turvavyövaroitin kilkattaa, varoitustarroja on joka paikka täynnä, diesel kieltäytyy käynnistyksestä jos silmänlumeeksi asennettu urea ei toimi ja start-stop on pakotettu joka startissa aiheuttamaan haittaa ja jopa vaaratilanteita. Millään aikuisten asioilla ei ole mitään väliä. Penkki saa luistella kiskoilla mihin sattuu lukituksen pettäessä, takavalojen ei tarvitse palaa, kuskin ovi voi aueta raolleen itsestään moottoritiellä eikä se ole niin justiinsa, onko kärryssä valoja. Ihan 60-luvun vikoihin on palattu.
 
Kivaa kun väki jarruttelee satasen alueella kameraan 80kmh vauhtiin. Eikä mikään kaasun nosto vaan ihan kunnolla jarrua.

Tämä, tullut polte perseeseen, että oliko se rajoitus sittenkin 80 ja jäänyt vain merkki huomaamatta. Sietäisikin olla rajoitus selkeästi näkyvillä ennen kameraa, jotta näiltä vältyttäisiin.
 
Tämä, tullut polte perseeseen, että oliko se rajoitus sittenkin 80 ja jäänyt vain merkki huomaamatta. Sietäisikin olla rajoitus selkeästi näkyvillä ennen kameraa, jotta näiltä vältyttäisiin.
Jep tai sitten vaan keskittyy ajamiseen niin huomaa ne rajoitukset.

Eilen meni taas vitostiellä nappiin, tultiin ohituskaistaa jonkun rekan ohi ja kaksi henkilöautoa ohitti rekan ennen meitä. Jäätiin näiden perään niin vauhti tippui kaistan jälkeen 70kmh , onnea vaan rekkakuskille. Oli toki paska keli mutta pitikö sitten ohittaa jossei pysty ajamaan edes täysperän vauhtia.
 
Jep tai sitten vaan keskittyy ajamiseen niin huomaa ne rajoitukset.

Eilen meni taas vitostiellä nappiin, tultiin ohituskaistaa jonkun rekan ohi ja kaksi henkilöautoa ohitti rekan ennen meitä. Jäätiin näiden perään niin vauhti tippui kaistan jälkeen 70kmh , onnea vaan rekkakuskille. Oli toki paska keli mutta pitikö sitten ohittaa jossei pysty ajamaan edes täysperän vauhtia.

No näinhän se. Täytyy kyllä myöntää, että itselle käynyt parikertaa, kun on pidempää siivua vetänyt, että edellinen rajoitus ollut jossain 10km sitten ja kamera pärähtää eteen. Siinä sitten muistelemaan varmuudeella, että oliko se nyt 100 vai 80 :sori: Toki ei tapana silti vetää liinoja kiinni.
 
Jep tai sitten vaan keskittyy ajamiseen niin huomaa ne rajoitukset.
Osa noista vauhdin pudotuksista 80>60 on ihan tahallaan tehty sakkorysiksi. Yhtäkkiä tulee 60 lätkä ja kun tie kaartaa sopivasti niin siellä on kameratolppa ja sitten nousee takas 80. Ja jos jonossa ajelee niin yleensä sitä tulee ajeltua samaa vauhtia muiden kanssa, joten kyllä joku nopeuden muutos voi jäädä huomaamatta
 
No näinhän se. Täytyy kyllä myöntää, että itselle käynyt parikertaa, kun on pidempää siivua vetänyt, että edellinen rajoitus ollut jossain 10km sitten ja kamera pärähtää eteen. Siinä sitten muistelemaan varmuudeella, että oliko se nyt 100 vai 80 :sori: Toki ei tapana silti vetää liinoja kiinni.
Olen jonkun kerran ajanut tuollaisia pitkiä pätkiä joissa yleensä satasen rajoitus, mutta 10+km sitten olleen tietyön päättyminen on unohdettu merkitä. Jos nopeusrajoitusmerkkejä olisi edes kohtuullisen usein, ja/tai kameratolpissa olisi mukana nopeusrajoitusmerkki, edes siitä eteenpäin saisi ajaa laillisesti taas sitä satasta.
 
Olen jonkun kerran ajanut tuollaisia pitkiä pätkiä joissa yleensä satasen rajoitus, mutta 10+km sitten olleen tietyön päättyminen on unohdettu merkitä. Jos nopeusrajoitusmerkkejä olisi edes kohtuullisen usein, ja/tai kameratolpissa olisi mukana nopeusrajoitusmerkki, edes siitä eteenpäin saisi ajaa laillisesti taas sitä satasta.

Nykyään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että tietyön päättymistä ei ole merkitty :rage:
 
Sehän loppuu viimeistään seuraavaan risteykseen, mutta minkälainen kinttupolku sitten on risteys, vaaditaanko siihen ne siniset kyläviitat - olettavasti kyllä koska muutenhan jokainen 100 pätkä loppuisi jo normi tiennimi kylttiin.

Edit: Ja jos seuraavia nopeusrajoituskylttejä ei ole 10km sisällä niin tuskin on ”risteyksiäkään”, joten eipö tuosta ylläolevasta mitään iloa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän loppuu viimeistään seuraavaan risteykseen, mutta minkälainen kinttupolku sitten on risteys, vaaditaanko siihen ne siniset kyläviitat - olettavasti kyllä koska muutenhan jokainen 100 pätkä loppuisi jo normi tiennimi kylttiin.
Tietyö loppuu vai mikä ?

muutenhan jokainen 100 pätkä loppuisi jo normi tiennimi kylttiin.
Normaalirajoitukset on voimassa, kunnes toisin kerrotaan, tai poistutaan jollekkin toiselle tielle.

Satasen tiellä ei edes vaarallisia sekaannuksia, jos toiselta tieltä kääntyy satasen tielle ja luulee että on 80 tie, kunnes sitten joskus näkee se satasen merken.

Toisinpäin voi vähän arpoa, jos esim joku 60 rajoitus ollut, ja alkaa tuntua että onkohan enään ja kunnon risteysten jälkeen ei ole kuudenkympi merkkejä niin taajaman ulkopuolella todennäköisesti ihan yleisrajoitus. en sitä nyt ihan joka pikku liittymän kohdalla silti varmana pitäisi.


Edit:
Kohtuullisesti ennen kameraa olisi hyvä olla se rajoituksesta kertovamerkki, jos joku muu kuin yleisrajoitus.

Tai jos rajoitus ei ole hiljan muuttunut, niin voisi olla sen kameran yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän loppuu viimeistään seuraavaan risteykseen, mutta minkälainen kinttupolku sitten on risteys, vaaditaanko siihen ne siniset kyläviitat - olettavasti kyllä koska muutenhan jokainen 100 pätkä loppuisi jo normi tiennimi kylttiin.

Edit: Ja jos seuraavia nopeusrajoituskylttejä ei ole 10km sisällä niin tuskin on ”risteyksiäkään”, joten eipö tuosta ylläolevasta mitään iloa ole.

Eipähän lopu rajoitus ennen päättymismerkkiä jos et käänny toiselle tielle.
 
Niin sitä yritin hakea (hyvin huonosti artikuloiden) että sanot vain tulleesi sivuteiltä jolloin jos ennen työmaata ja sen jälkeen oli satku niin ”paikallisena” voit olettaa sen edelleenkin olevan se satanen - ei sitä tartte tietää että joku on tietyömaan jonnekin 5km päähän tehnyt. Toisaalta sen 80 voi hyvin pitkälle ajaa aina vaikka työmaalla olikin 60 samalla kääntymisverukkeella

Oikea tapa tietysti olisi soittaa tienkäyttäjän linjalle ja ilmoittaa puuttuvasta merkistä.

käytännössähän suomessa on jokaisen vähänkään järkevän kokoisen risteyksen jälkeen nopeusrajoitusmerkki ellei rajoitus ole 80, kaikki muu on käytännössä virhe merkkien asettelussa.
 
Kyllä näin syksyn tullen pisti sylettämään, kun töistä tullessa joku helevetin jyväjemmari vetää puimurilla edellä. Jonoa silmän kantamattomiin.
Ei tuo henkilöautolle mikään ongelma ole, mutta rekat ei pääse ohi. Ja tämä pösilö olisi voinut toki mennä levennykselle tai bussipysäkille hetkeksi, jotta kiireiset pääsee ohi viettämään viikonloppua. 14km köröttelyä.
Tuonkin ajon olisi voinut aloittaa muutamaa minuuttia myöhemmin, että pahin ”neljänruuhka” olisi mennyt ohi.
 
Kyllä näin syksyn tullen pisti sylettämään, kun töistä tullessa joku helevetin jyväjemmari vetää puimurilla edellä. Jonoa silmän kantamattomiin.
Ei tuo henkilöautolle mikään ongelma ole, mutta rekat ei pääse ohi. Ja tämä pösilö olisi voinut toki mennä levennykselle tai bussipysäkille hetkeksi, jotta kiireiset pääsee ohi viettämään viikonloppua. 14km köröttelyä.
Tuonkin ajon olisi voinut aloittaa muutamaa minuuttia myöhemmin, että pahin ”neljänruuhka” olisi mennyt ohi.
Itse kyllä pysähtyisin mahdollisuuksien mukaan pari kertaa, mutta todettakoon että sillä saattoi ihan oikeasti olla kiire. Se ei ole mikään mopoauto tai muu vapaa-ajan ajoneuvo, jolla piruuttaan mennään tukkimaan tie. Kukaan ei muutenkaan halua moisella paskalla ajaa siirtoajoa ruuhkaiseen aikaan, joten melko varmasti olikin kiire. Silloin ei odotella tuntia ennen siirtoa.
 
Kyllä näin syksyn tullen pisti sylettämään, kun töistä tullessa joku helevetin jyväjemmari vetää puimurilla edellä. Jonoa silmän kantamattomiin.
Ei tuo henkilöautolle mikään ongelma ole, mutta rekat ei pääse ohi. Ja tämä pösilö olisi voinut toki mennä levennykselle tai bussipysäkille hetkeksi, jotta kiireiset pääsee ohi viettämään viikonloppua. 14km köröttelyä.
Tuonkin ajon olisi voinut aloittaa muutamaa minuuttia myöhemmin, että pahin ”neljänruuhka” olisi mennyt ohi.
Ei se varmasti sitä tahallaan tehnyt muita kiusatakseen. Eikä se nyt varmaan ole maailmanloppu jos kerran kesässä joutuu hetken himmailemaan. Se kaveri on myös voinut tulla päivätöistä ihan yhtä lailla ja nyt kiirehtii pellolle.
Siinä sitä tilannetta vasta syntyy, jos työnnät sellaisen osittain sinne bussipysäkille (osittain koska kukaan hullu aja sinne reunalle asti jos se sortuu alta) ja hullut ohittelee vaarallisesti.

En edes tiedä miksi tämä putkinäköisyys ärsytti niin paljon. En itse harrasta puimureita.
 
Joskus laitteet vaikka hajoaa ja niitä pitää silloin lähteä kuskaamaan pois työpaikalta. Jos huoltoliike minne pitää päästä menee kiinni aikaisin ja matka on pitkä, joutuu siihen ruuhkaan helposti. Bussipysäkille pysähtyminenkään ei ole mikään itsestäänselvyys, sieltä bussipysäkiltä pitäisi päästä takaisin liikenteeseen jossain vaiheessa. Ja jos liikennettä on enemmän, ei kukaan halua eteensä traktoria tms. päästää tulemaan sieltä bussipysäkiltä. Joskus ei auta muu kuin painaa meneään oli sää, liikenne ja jono takana millainen tahansa. Tuskin kukaan niin masokisti on, että tahallaan lähtee ruuhkiin jollain puimurilla jos ei ihan pakko ole. Tuskin kukaan nauttii asuntovaununkaan vetämisestä niin paljon että sen kanssa lähtee ihan tarkoituksella ruuhkiin pyörimään.
 
Leikkuupuinti ei ole mitään downshifting-puuhastelua jota mennään tekemään kun huvittaa. Se pitää tehdä just silloin kun on sadon ja sään puolesta mahdollisuus. Pahimmillaan se saa jäädä tekemättä jos ei juuri silloin onnistu. Eikä se koneenkuljettaja aina ole maajussi itse, vaan mahdollisesti urakoitsijalla siellä on kiire, ettei kuse toisten muroihin. Jos säätilan perusteella on vaikka ennakoitavissa, että noin kello 18.30 asti on tänään työskentely mahdollista, niin juuri neljän ruuhkan aikaan voi olla aika kova hoppu seuraavalle työmaalle. Ei yleensä ole mahdollista pitää siestaa ja jatkaa illalla, koska sitten ei enää kone syö. Eikä seuraavan päivän tai viikon aikana mahdollisesti puida mitään.

Miksikö näitä näkee ruuhka-aikaan? Veikkaan syyksi sitä, että itse on liikenteessä pääosin silloin.
 

Täytyy kompata tässä kohtaa kyseistä kansanedustajaa. Ikärajaa olisi parempi nostaa kuin laskea ajokorttien kohdalla.
 

Täytyy kompata tässä kohtaa kyseistä kansanedustajaa. Ikärajaa olisi parempi nostaa kuin laskea ajokorttien kohdalla.

Juu, tuntuu että nämä poikkeusluvilla ajelevat ovat kovia perseilemään. Ei tunnu toimivan toi.
 
Joo sen verran on keissejä ja statistiikkaa esitetty että nämä ei enää mene tilastovirheen piikkiin.
 
Onhan se tavallaan tarve, mutta ei toki välttämättömyys. Ennenkin on pärjätty.

Toisaalta kohta on kuitenkin taas maajussien lapset tukkimassa tietä leikkuupuimurilla matkalla lukioon, jos eivät taas saa ajaa henkilöautolla. :hmm:
 
mtvuutiset.fi

Täytyy kompata tässä kohtaa kyseistä kansanedustajaa. Ikärajaa olisi parempi nostaa kuin laskea ajokorttien kohdalla.
Riippuu vähän tavoitteista ja vaihtoehtdoista mikä olisi hyvä ikärja.

Jos tarve on omaan liikkumiseen, niin vaihtoehto ilmeisesti mopoauto, traktori, mönkiä jne.

Nyt se henkilöautosta tehty "mopoauto" ajatus meni karille, niin henkilöauto vaihtoehto on voimissaan, voisiko sitä poikkeuslupaa sitten viilata sellaiseksi että se korvaisi mönkään mennyttä ajatusta.

Voiko asettaa 17v kortillisille rajoituksia, ilmeisesti ongelmallisia on ollut yö+matkustajia, eli aikaraja ja matkustaja raja. Aikaraja on ollut ja kai vieläkin jossain päinmailmaa käytössä. Mites "lätkä" takalasiin, no nopeurajoitus ei ilmeisesti se juttu, jos onnettomuuksiin on nyky rajoituksinkiin nähden selkeä ylinopeus.

Yksi voisi olla tehokas, rikkeestä korttihuiliin kunnes kasvaa kypsemmäksi, pikku mokasta voi puhumalla selvitä vähemmällä,


- Ehto aikarajoitukset, sallittuna se aika mikä poikkeusluvan peruste tarvii.
- Ehto Rajoitettu matkustajamäärä, tarve +0 tai +1
- Ehto max nopeus
- Ehto, normi liikennesääntöjen noudattamien
- Valvonta, luvan ehtojen rikkominen = "kortitta-ajo" ja luvan peruutus.

Jos yksilä on kypsä ajamaan autoa ja siihen koulutettu, ja tarve (hyöty) iso, niin mahdollisuus olisi. Jotenkin varmistaa ettei nuori keskenkasvoinun itseään ja muita teloisi, niin luulis että se ajolupa on niin tärkeä että ihan helpolla ei sitä mokaa ehdontahdoin. Jos vaatimuksena lisäksi että on osoittanut tiedot ja taidot, niin ehkä se nuorkin voi pärjätä paremmin kuin keskiverto 18v kortin saanut.

Tekninen valvonta olisi kovasana, mutta ajatuksena niin paha että jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Aivojen riskienhallintakyvyn kannalta, tytöille 18v ja pojille 25v. Ei tietenkään ole toteutettavissa, mutta jos pyrittäisiin turvalliseen liikenteeseen niin noin se menisi.
Jännä kyllä, miten moottoripyöräkortit voidaan porrastaa osittain iän mukaan aina sinne 24 vuotiaaseen asti, mut henkilöautolla ei onnistukaan oikeastaan mitkään järkevät ikään ja kehitykseen liittyvät rajat.

Jonkinlainen kiva kompromissi olis vaikka 18v kortti ja sellanen kolmisen vuotta kestävä harjoittelujakso. Tai oikeastaan kaks vaihetta sen kolmen vuoden aikana. Niissä vois sit kivasti edes yrittää vaikuttaa kuljettajien kehitykseen. Tähän kun yhdistäis vielä tiukemmat rajat ja sanktiot törttöilylle sekä pakollisen opetusmäärän reilun kasvattamisen, niin hyvä olis. Eli edes paluu lähelle vanhaa systeemiä.

Mut ei, koska jonkun päättäjän mielestä ajokortin pitää maksaa saman verran ku näkkileipäpaketti ja kunnollinen opetus on turhaa. Kyllä se Pertti ja Irma opettaa muksunsa ajamaan paremmin kuin ammattitaitoinen liikenneopettaja, eivätkä varmasti siirrä surkeita ajotapojaan ja "joustavia" asenteitaan uuteen kuskiin. Nää poikkeusluvat ja muut toimet on myös vähän ristiriidassa hallituksen pitkäaikaisten tavoitteiden kanssa, eli sen perus yksityisautoilun vähentämisen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 067
Viestejä
4 656 890
Jäsenet
76 337
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom