Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Illasta aika pimeää ja märkää ja silti vastaan tuleen säännöllisen epäsäännöllisesti parkit päällä ajelevia.
 
Ei sillä vilkulla tuollaisissa tilanteissa ole käytännössä mitään merkitystä. Mistä sitä jälkikäteen tiedetään missä vaiheessa kukakin oli sen vilkun laittanut päälle.
Onhan siellä monesti todistajakin jossain.

Auton rutuista se kai katotaan kuka ajoi mihinkin, jossei muuta ole. En minä ainakaan ala maksamaan jonkun tahvon autoa jos päättää puikata jonosta alle.
 
Onhan siellä monesti todistajakin jossain.

Auton rutuista se kai katotaan kuka ajoi mihinkin, jossei muuta ole. En minä ainakaan ala maksamaan jonkun tahvon autoa jos päättää puikata jonosta alle.
Ei kannata tuohon luottaa, oikeassa elämässä noita tilanteita ei pystytä samalla tapaa rekonstruktoimaan kuin CSI:ssä. Ehkä pystytään jotain päättelemään, ehkä ei.

Eikä ainakaan se vilkun käyttö ei toimi vuoronumerona millään tavalla.
 
Ei pelkkä vilkku mutta jos jo on aloittanut ihituksen niin se riittää. Eli siirtynyt sivusuunnassa vaikka vain osaksi toiselle kaistalle.
 
Tieliikennelaista olisi ne liikennesäännöt varsin helposti tarkistettavissa, niin ei tarvitsisi useamman keskustelijan toimesta kirjoittaa puuta heinää.

Jos edellä oleva on laittanut vilkun päälle, takana oleva ei saa lähteä ohittamaan, vaikka edellä oleva ei olisi vielä aloittanut ohittamista. Jos takana tuleva on laittanut vilkun päälle, mutta ei vielä aloittanut ohittamista, voi edellä oleva silti varata vuoronsa vilkulla, eikä takana tuleva saa lähteä ohittamaan. Jos takana tuleva on jo lähtenyt ohittamaan, ei edellä oleva saa ohittaa.
 
Tieliikennelaista olisi ne liikennesäännöt varsin helposti tarkistettavissa, niin ei tarvitsisi useamman keskustelijan toimesta kirjoittaa puuta heinää.

Jos edellä oleva on laittanut vilkun päälle, takana oleva ei saa lähteä ohittamaan, vaikka edellä oleva ei olisi vielä aloittanut ohittamista. Jos takana tuleva on laittanut vilkun päälle, mutta ei vielä aloittanut ohittamista, voi edellä oleva silti varata vuoronsa vilkulla, eikä takana tuleva saa lähteä ohittamaan. Jos takana tuleva on jo lähtenyt ohittamaan, ei edellä oleva saa ohittaa.
Entä kun takana oleva siirtyy ohittamaan samalla kun edessä oleva ja molemmat ovat laittaneet vilkun samalla päälle?
 
Entä kun takana oleva siirtyy ohittamaan samalla kun edessä oleva ja molemmat ovat laittaneet vilkun samalla päälle?
Minun mielestäni homma on ok niin pitkään kun etuajo-oikeutettu osapuoli ei joudu mihinkään toimenpiteisiin muiden vuoksi. Itse ainakin olen monesti lähtenyt ohittamaan mm. traktoria jonossa. Poliisi varmaan kuitenkin tulisi ja pamputtaisi.
 
On ohituksia ja ohituksia. Huvittavaa on se kun joku dynaaminen ohittaja vetää letkan ohi ja minuutin päästä ollaan samoissa valoissa odottelemassa. Noh, joillakin on kiire.
Ja se samoissa valoissa edellä oleva dynaaminen ohittaja on jo pääsyt seuraavista valoista läpi, kun edelliset vielä laittaa pykälää silmään ja löytää kaasupolkimen vasta valojen vaihtuessa keltaselle ;)
Se, että seuraavissa valoissa ollaan vielä samassa jonossa on yhtä hyvä argumentti ohitusta vastaan, kuin ettei kannata sijoittaa pankkitilillä lojuvaa rahaa, koska vuoden päästä se ei ollutkaan kasvanut korkoa kuin 0,5% ja saman olisi saanut tililläkin seisottamisesta.

Aina se suurin hyöty ei realisoidu heti. Välillä se ohittaja on niistä valoista mennyt jo läpi sinun saapuessa niihin, mutta niitä tapauksia kukaan harvoin muistelee.
 
Ja se samoissa valoissa edellä oleva dynaaminen ohittaja on jo pääsyt seuraavista valoista läpi, kun edelliset vielä laittaa pykälää silmään ja löytää kaasupolkimen vasta valojen vaihtuessa keltaselle
Aiemmin ei tainnut ollut kyse valoissa tumpuloinnista. Mutta pointti tuossa on että aiheena olleessa tilanteessa kerkiää parhaimillaan edelliseen altoon, tai sitten ei, eli riskiin nähden huono hyöty ja sekin hyötyä on napattu muilta.

Seuraava perustelu on että jos viideltä nappaa vajaan minuutin, ja itse saa keskimäärin reilun minuutin, niin ei se aikasäästökään nyt porukan kannalta ihan hintansa arvoinen ole.

Puhettakaan siitä että joku on joutunut kuluttaan jarrua ylimääräisesti :)
Aina se suurin hyöty ei realisoidu heti. Välillä se ohittaja on niistä valoista mennyt jo läpi sinun saapuessa niihin, mutta niitä tapauksia kukaan harvoin muistelee.
Tai sitten menee tunti ehka toinenkin kun useampikin odottelee hinuria, nopein voi toki saada pika kyydiin, pitkälle lomalle.

Jos vielä tuota aikasäästöä, niin vuositasolla se minuutti on nopeasti parituntia jos jaksaa liki joka aamu koheltaa, mutta muilla miinnusta, puhettakkaan siitä miten negatiivisesti vaikuttaa työsuoritukseen .

No varmaan yksilöitä jotka saa hirmuisen hyvänolon tuntee ja lisätyötehoja moisesta, no sekin muiden kustantamana.
 
Ja se samoissa valoissa edellä oleva dynaaminen ohittaja on jo pääsyt seuraavista valoista läpi, kun edelliset vielä laittaa pykälää silmään ja löytää kaasupolkimen vasta valojen vaihtuessa keltaselle ;)
Se, että seuraavissa valoissa ollaan vielä samassa jonossa on yhtä hyvä argumentti ohitusta vastaan, kuin ettei kannata sijoittaa pankkitilillä lojuvaa rahaa, koska vuoden päästä se ei ollutkaan kasvanut korkoa kuin 0,5% ja saman olisi saanut tililläkin seisottamisesta.

Aina se suurin hyöty ei realisoidu heti. Välillä se ohittaja on niistä valoista mennyt jo läpi sinun saapuessa niihin, mutta niitä tapauksia kukaan harvoin muistelee.
lTähän toimii kanssa se kusitaukovertaus, eli vähän ohituksen jälkeen se ohittaja on kusella jossain, pointti on se, että sen kusitauko loppuu aiemmin ohituksen jälkeen ja se on aiemmin perillä kuin sinä, koska se ohittaja käy kusella ohitti se tai ei.
 
Ei pelkkä vilkku mutta jos jo on aloittanut ihituksen niin se riittää. Eli siirtynyt sivusuunnassa vaikka vain osaksi toiselle kaistalle.
Tähän vielä tarkennuksena, että ohituksen aloitus edellyttää vilkkua
On ohituksia ja ohituksia. Huvittavaa on se kun joku dynaaminen ohittaja vetää letkan ohi ja minuutin päästä ollaan samoissa valoissa odottelemassa. Noh, joillakin on kiire.
Vielä hauskempaa, kun dynaaminen ehtiikin vihreillä ja ohitettu jää punaisiin.
 
Jos vielä tuota aikasäästöä, niin vuositasolla se minuutti on nopeasti parituntia jos jaksaa liki joka aamu koheltaa, mutta muilla miinnusta, puhettakkaan siitä miten negatiivisesti vaikuttaa työsuoritukseen .

No varmaan yksilöitä jotka saa hirmuisen hyvänolon tuntee ja lisätyötehoja moisesta, no sekin muiden kustantamana.

Taas joku, jokka on joku aikapankki, johon joka päivä voi minuutin tallentaa ja loppuvuona siitä sittten nauttia. Minäkin haluia. Mistä semmosen saa?
 
Taas joku, jokka on joku aikapankki, johon joka päivä voi minuutin tallentaa ja loppuvuona siitä sittten nauttia. Minäkin haluia. Mistä semmosen saa?
Se on yksi perustelu sikailuun. (jossain ketjussa joskus joku noin ynnäili) Riittää aikaa enemmän johonkin arvokkaampaa.
Minäkin haluia. Mistä semmosen saa?
Jos vapaa-aika sinulle arvokkaampaa tunnin könttänä, niin jos työsi sellaista että voi kerätä täyden tunnin, jonka sitten voi käyttää yhteisesti sopivana aikana.

Usein (ei aina) kyse on siitä että aamulla turattu liianpitkään, sitten hirveellä paniikilla yritetään minimoida myöhästyminen. Jolloin kyse ei ole arvokkaasta ajansäästöstä, vaan ihan muusta, joka ei korjaannu vaikka saisi tuplat. Seuraavana aamuna sama moka jne.
 
Tieliikennelaista olisi ne liikennesäännöt varsin helposti tarkistettavissa, niin ei tarvitsisi useamman keskustelijan toimesta kirjoittaa puuta heinää.

Jos edellä oleva on laittanut vilkun päälle, takana oleva ei saa lähteä ohittamaan, vaikka edellä oleva ei olisi vielä aloittanut ohittamista. Jos takana tuleva on laittanut vilkun päälle, mutta ei vielä aloittanut ohittamista, voi edellä oleva silti varata vuoronsa vilkulla, eikä takana tuleva saa lähteä ohittamaan. Jos takana tuleva on jo lähtenyt ohittamaan, ei edellä oleva saa ohittaa.
Säännöt teoriassa ja käytäntö on usein eri asioita. Toki säännöt on noin miten kirjoitat, mutta se sääntökirja ei estä siellä liikenteessä sitä toista lähtemästä ohittamaan eikä se sääntökirja tule kolaripaikalle selvittämään mitä oikeasti kävi, kenellä oli vilkku ensimmäisenä ja kuka oli syyllinen.
 
Ohitushommissa tulee kanssa monesti vastaan tilanne, jossa jono ajaa alle rajotusten ajavan perässä aivan tappituntumalla, jättäen kuitenkin ohituspaikat käyttämättä.
Annas olla, kun lähdet ohittamaan, ja et koko jonosta kerralla pääse, vaan pitää tunkea väliin, koska apinat ei osaa turvaväliä, niin johan tulee valoshowta takana.

Sitten tuossa joku aika sitten oli ohitustilanne suoralla tiellä, hyvä näkyvyys. Ohitin rauhallisesti puolikaasulla auton, kun näin, että vastaantulevaan autoon on reilu matka. OIin omalla kaistalla reilusti ennen kohtaamista, mutta vastaantullut nainen vilkutti pitkiä, ja näytti keskisormea.
Olin vähän, että mitä vittua, mutta kai joillain tuo liikenteenhahmottamiskyky on kuin peuroilla.
 
Ohitushommissa tulee kanssa monesti vastaan tilanne, jossa jono ajaa alle rajotusten ajavan perässä aivan tappituntumalla, jättäen kuitenkin ohituspaikat käyttämättä.
Annas olla, kun lähdet ohittamaan, ja et koko jonosta kerralla pääse, vaan pitää tunkea väliin, koska apinat ei osaa turvaväliä, niin johan tulee valoshowta takana.
Sinähän tuossa mokaat, kun lähdet ohittamaan etkä pääse kaikista ohi ja yrität tunkea sit muiden väliin vaikka tiedät ettei tilaa ole :facepalm:

Miksei nykyajan ihmisillä ole kärsivällisyyttä?
 
Ohitushommissa tulee kanssa monesti vastaan tilanne, jossa jono ajaa alle rajotusten ajavan perässä aivan tappituntumalla, jättäen kuitenkin ohituspaikat käyttämättä.
Annas olla, kun lähdet ohittamaan, ja et koko jonosta kerralla pääse, vaan pitää tunkea väliin, koska apinat ei osaa turvaväliä, niin johan tulee valoshowta takana.
Tappituntumalla ajo on törkeää.
Jos useasti tulee tilanteita ettei voi suorittaa ohitusta turvallisesti loppuun,eikä voi sitä keskeyttää turvallisesti, vaan joutuu kiilaileen, niin vaikuttaa siltä että ohituspaikkojen arvionti menee toistuvasti pieleen ja virheen korjauskin menee pieleen. Ehkä paikka miettiä mitä voisi tehdä. eikä syytää muita ohittajan virheistä.

ei osaa turvaväliä, niin johan tulee valoshowta takana.
Totta en ymmärrä, itse sikaillaan ja sitten ollaan kärkäänä muita tilittää. Tuossa tilanteessa pitäisi olla noyrää ja tehdä kaikkensa että voi oman mokan korjata. (tarkoitan turvaväli tötöiliä auttaa ohittajaa parhaansa mukaan)

Sitten tuossa joku aika sitten oli ohitustilanne suoralla tiellä, hyvä näkyvyys. Ohitin rauhallisesti puolikaasulla auton, kun näin, että vastaantulevaan autoon on reilu matka. OIin omalla kaistalla reilusti ennen kohtaamista, mutta vastaantullut nainen vilkutti pitkiä, ja näytti keskisormea.
Olin vähän, että mitä vittua, mutta kai joillain tuo liikenteenhahmottamiskyky on kuin peuroilla.
Aika harvinaisia nuo aiheetta vilkuttelut, eri syistä voi ihmisille tulla haasteita syvyysnäössä, mutta vähän kyllä hämää tuo keskarijuttu.
Rivienvälistä en pois sukisi sitä että on voinut ohittajallakkin olla siinä haasteita ja vastaantulia on varoittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Sinähän tuossa mokaat, kun lähdet ohittamaan etkä pääse kaikista ohi ja yrität tunkea sit muiden väliin vaikka tiedät ettei tilaa ole :facepalm:

Miksei nykyajan ihmisillä ole kärsivällisyyttä?
Miksei nykyajan ihmiset osaa pitää turvavälejä, jolloin ohittajat voi ohittaa turvallisesti muita haittaamatta vaikka yhden auton kerrallaan ja jonon vauhti pysyisi tasaisempana?

Kyllä siinä saa possujunassa matkustavat syyttää ihan itseään jos ajavat semmosin välein, että eteen tuleva ahdistaa. Turhaan protestoivat. Monesti on paikkoja, joissa näkyvyyden puolesta voi rauhassa jatkaa ohitusta niin kauan, kunnes kaukaa näköesteen takaa tulee vastaantulija näkyviin. Tilanne pitää arvioida jokaisen ohitettavan kohdalla uudelleen. Välillä ne valojen vilkuttajat on myös niitä, jotka entisestään tiivistävät turvaväliä kun näkevät jonkun ohittavan. Sitä on hankala etukäteen arvioida.

Minun kärsivällisyyteni ei ainakaan ole koetuksella jos joudun ajamaan tasaista vauhtia omaa tavoitenopeutta hitaammin, mutta nuo possujunat on lyhyiden turvavälien vuoksi niitä, missä nopeus vaihtelee +/-10km/h jatkuvasti. Jännä juttu on sekin, että näitä possujunia syntyy juurikin silloin, kun samaan paikkaan sattuu useampi jolla ei ole kiirettä ja eivät halua ottaa riskejä ohittaakseen muut. Sitten ajellaan kuitenkin olemattomilla turvaväleillä niin, että jos edessä menevä tekee äkkijarrutuksen niin ollaan kaikki samassa läjässä.
 
Monesti on paikkoja, joissa näkyvyyden puolesta voi rauhassa jatkaa ohitusta niin kauan, kunnes kaukaa näköesteen takaa tulee vastaantulija näkyviin. Tilanne pitää arvioida jokaisen ohitettavan kohdalla uudelleen.
Niin miten kauan sulla menee possujunan ohittamiseen? Loppuuko autosta tehot vai etkö uskalla kiihdyttää reilummin?
 
Ohitushommissa tulee kanssa monesti vastaan tilanne, jossa jono ajaa alle rajotusten ajavan perässä aivan tappituntumalla, jättäen kuitenkin ohituspaikat käyttämättä.
Annas olla, kun lähdet ohittamaan, ja et koko jonosta kerralla pääse, vaan pitää tunkea väliin, koska apinat ei osaa turvaväliä, niin johan tulee valoshowta takana.
Tuossa kohtaa jos on ohituksen kanssa jo mokannut ja lähtenyt väärässä kohtaa yrittämään, niin pitäisi tilan loppuessa vaan ottaa jarrulla vauhti pois ja palata jonon hännille, eikä tunkea apinana muiden kylkeen.

Olen hyvin samaa mieltä turvavälejä pitämättömistä, mutta noissa skenaarioissa ohittaja on samanlainen apina kuin ohitettavat. Yleensä onnettomuuksia sattuu kun useampi osaamaton sattuu samaan tilanteeseen yhtäaikaa.
 
Miksei nykyajan ihmiset osaa pitää turvavälejä, jolloin ohittajat voi ohittaa turvallisesti muita haittaamatta vaikka yhden auton kerrallaan ja jonon vauhti pysyisi tasaisempana?

Tässä nyt vähän tuoksuu.

Turvavälien tärkeydestä jos haluat kirjoittaa, niin ei ehkä se ohittaminen ole se ykkösjuttu jolla sitä perustelee.

Kyllä siinä saa possujunassa matkustavat syyttää ihan itseään jos ajavat semmosin välein, että eteen tuleva ahdistaa.
Tässä nyt tehdää itse virhe ja keskitytään muiden virheiden osoittamiseen, siis molemmin puolin.

Turhaan protestoivat. Monesti on paikkoja, joissa näkyvyyden puolesta voi rauhassa jatkaa ohitusta niin kauan, kunnes kaukaa näköesteen takaa tulee vastaantulija näkyviin.
En tiedä missäpäin liikuskelet, porintiellä (2) ,pohjanmaalla ? tosin onko niillä pätkillä monesti pitkiä jonoja.

Minun kärsivällisyyteni ei ainakaan ole koetuksella jos joudun ajamaan tasaista vauhtia omaa tavoitenopeutta hitaammin, mutta nuo possujunat on lyhyiden turvavälien vuoksi niitä, missä nopeus vaihtelee +/-10km/h jatkuvasti. Jännä juttu on sekin, että näitä possujunia syntyy juurikin silloin, kun samaan paikkaan sattuu useampi jolla ei ole kiirettä ja eivät halua ottaa riskejä ohittaakseen muut.
Aalltoliikettä aiheuttaa ohittelu. samoin pienet turvavälit tehostaa pumppaus ilmiötä.
Mutta jos sen jonon saavuttaa ja itse pitää asialliset turvavälit, niin ei jonon vauhdin kuvailtu pumppaaminen yleensä ongelma ole, ei siihen tarvitse itse osallistua.

Tyypillisillä pätkillä on jo rajoitusvaihteluakin enemmän.
 
Itse ainakin luotan siihen ohittaessa, että pääsen takaisin kaistalle, kun tarve tulee, eli luotan siihen, että jotain turvavälejä pidetään. Olen kyllä aina päässyt takaisin kaistalle, koska tuskin se kenen eteen tulen haluaa kuitenkaan kolaroida siinä vaiheessa, kun vilkku on takaisin omalle kaistalle ja mä siitä tulossa ja se on ihan satavarma, että jos sieltä on vastaan tulossa joku niin mä menen omalle kaistalle joko siihen kahden auton väliin tai sitten sen kaistallaolijan kylkeen jos vetää välin kiinni.

Ohittamisessa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä ja koko tollasessa pienet turvavälit possujunassa - skenaariossa ei olis mitään ongelmaa, jos sen keulan hidastelijan ohittaisi kaikki takanatulijat tai jos ne, jotka eivät uskalla ohittaa, pitäisivät järkevät turvavälit niin, että sieltä taaempaa tulevan ohittajan olisi mahdollisuus hoitaa hommansa ihan normaalisti. En siis mitenkään voi nähdä miten ohittajaa voidaan kritisoida kaistalle palaamisesta, jos ainoa hankaloittava tekijä siinä on se, että ajetaan maantiellä alle 10 metrin turvavälillä...
 
Tuossa kohtaa jos on ohituksen kanssa jo mokannut ja lähtenyt väärässä kohtaa yrittämään, niin pitäisi tilan loppuessa vaan ottaa jarrulla vauhti pois ja palata jonon hännille, eikä tunkea apinana muiden kylkeen.
Jos virhearvion tehnyt, niin ensin voi kokeilla saisiko sitä tilaa ihan kohteliaasti, ei kiilaamalla, vaan ihan vilkulla provosoimatta kysyä. Se ärtymys tulee siitä että kiilataan, mutta jos pyytää ja kiittää, niin kaikki tyytyväisiä.

Jos nyt kuitenkaan ei saa tilaa, niin sitten palaa jonon hännille.
 
Niin miten kauan sulla menee possujunan ohittamiseen? Loppuuko autosta tehot vai etkö uskalla kiihdyttää reilummin?
Eli miksei ihmisillä ole kärsivällisyyttä, otetaan riskejä ohittaessa ja tungetaan ahtaisiin rakoihin kun joku tuleekin vastaan jne, mutta jos ohitat niin aja nyt sitten edes kunnolla ylinopeutta?
 
mä siitä tulossa ja se on ihan satavarma, että jos sieltä on vastaan tulossa joku niin mä menen omalle kaistalle joko siihen kahden auton väliin tai sitten sen kaistallaolijan kylkeen jos vetää välin kiinni.
Toivottavasti tuo on virtuaalista nimimerkki provoisointia, ei todellista asennetta liikenteessä.


Ohittamisessa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä ja koko tollasessa pienet turvavälit possujunassa - skenaariossa ei olis mitään ongelmaa, jos sen keulan hidastelijan ohittaisi kaikki takanatulijat tai jos ne, jotka eivät uskalla ohittaa, pitäisivät järkevät turvavälit niin, että sieltä taaempaa tulevan ohittajan olisi mahdollisuus hoitaa hommansa ihan normaalisti.

Ohittaminen harvoin on aivan välttämätöntä, koska se on jo noin lähtökohtaisesti riskialtista, niin se on ehdoton ohoituskielto jos ei ole ohituksen aloittaessa tiedossa turvallista paluuta omalle kaistalle.


Eli miksei ihmisillä ole kärsivällisyyttä, otetaan riskejä ohittaessa ja tungetaan ahtaisiin rakoihin kun joku tuleekin vastaan jne, mutta jos ohitat niin aja nyt sitten edes kunnolla ylinopeutta?
Se taisi olla huumoriheitto, kun joskus aiemmin ohituskeskusteluissa jotkut on ylinopeutta yrittänyt perustella ohituksen turvallisuutta lisäävänä tekiänä.
 
Tässä nyt vähän tuoksuu.

Turvavälien tärkeydestä jos haluat kirjoittaa, niin ei ehkä se ohittaminen ole se ykkösjuttu jolla sitä perustelee.
Ohittaminen on ihan laillista ja oikein tehtynä turvallista. Ilman turvaväliä ajaminen ei ole kumpaakaan.

Aalltoliikettä aiheuttaa ohittelu. samoin pienet turvavälit tehostaa pumppaus ilmiötä.
Mutta jos sen jonon saavuttaa ja itse pitää asialliset turvavälit, niin ei jonon vauhdin kuvailtu pumppaaminen yleensä ongelma ole, ei siihen tarvitse itse osallistua.
Jos on kunnolliset turvavälit, niin ohittelu ei aiheuta aaltoliikettä ohittajaa ja ohitettavaa suuremmalle alueelle, eli jonon vauhtiin tällä ei pitäisi olla vaikutusta. Siinä käytännössä vain vaihdetaan paikkoja, ja välit edessä ja takana oleviin säilyy.
 
Itseäni jurppii eniten nämä maanteiden sankarit jotka 80 alueella punoo satkua mutta satasen alueella jatketaan samaa nopeutta. Siinä ovat sitten tien tukkona ja kun ohittaa ja tulee taas se 80 alue niin eiköhän punota taas kohta ohi. Samat sankarit sitten niissä ohituskaistallisilla osuuksilla löytävät kaasupolkimen ja punovat kuin viimeistä päivää mutta kun normi yksikaistaiseksi muuttuu niin taas körötellään sitä satkua mittarin mukaan satkun alueella.
 
Ohittaminen on ihan laillista ja oikein tehtynä turvallista. Ilman turvaväliä ajaminen ei ole kumpaakaan.

Jos on kunnolliset turvavälit, niin ohittelu ei aiheuta aaltoliikettä ohittajaa ja ohitettavaa suuremmalle alueelle, eli jonon vauhtiin tällä ei pitäisi olla vaikutusta. Siinä käytännössä vain vaihdetaan paikkoja, ja välit edessä ja takana oleviin säilyy.

Mietippä mitä käy kun ohittelua tapahtuu enemmän. Turvavälit lyhenee kokoajan -> autoilijat reagoi -> hidastavat vauhtiaan jotta turvaväli pysyy.

Tästä seuraa se, että jonon vauhti hidastuu jos ohittelua on paljon.

Ja jos pilkkua viilataan niin ohittaminen ihan lakipykäliä hinkaten on verrattaen vaarallista koska edes ohittaessa nopeus ei saisi nousta yli rajoituksen.

Voi jokainen kokeilla, miten pääsee ohi rekasta, kun se rekka painaa maksimit jopa 95km/h ja saat maks 100km/h ohittaa.
 
Itseäni jurppii eniten nämä maanteiden sankarit jotka 80 alueella punoo satkua mutta satasen alueella jatketaan samaa nopeutta. Siinä ovat sitten tien tukkona ja kun ohittaa ja tulee taas se 80 alue niin eiköhän punota taas kohta ohi. Samat sankarit sitten niissä ohituskaistallisilla osuuksilla löytävät kaasupolkimen ja punovat kuin viimeistä päivää mutta kun normi yksikaistaiseksi muuttuu niin taas körötellään sitä satkua mittarin mukaan satkun alueella.

Näitä on paljon kanssakulkijoissa. Maantiellä 80 ja ylöspäin ajelevat tasan tikkaria tai hiukan alle, mutta kun rajoitukset pienenee niin samat kaverit ajelee reippaitakin ylinopeuksia esim. 60@40 taajamassa. Empiirinen tutkimukseni osoittaa, että tikkareita seurata, vaan ajellaan sitä miltä sopivaksi tuntuu tai hiljennetään vasta kunnes joku tulee kontti edellä vastaan mutta ei mennä ohi. Mitä kovempaa saa ajaa, esim 120km/h, niin vauhti on jo sen verran reipas, että 140 tuntuu liian kovalta. Kahden kympin ylinopeus taajamavauhdeissa ei tunnu vielä kovalta vauhdilta..
 
Itseäni jurppii eniten nämä maanteiden sankarit jotka 80 alueella punoo satkua mutta satasen alueella jatketaan samaa nopeutta. Siinä ovat sitten tien tukkona ja kun ohittaa ja tulee taas se 80 alue niin eiköhän punota taas kohta ohi. Samat sankarit sitten niissä ohituskaistallisilla osuuksilla löytävät kaasupolkimen ja punovat kuin viimeistä päivää mutta kun normi yksikaistaiseksi muuttuu niin taas körötellään sitä satkua mittarin mukaan satkun alueella.

Hämeenlinnasta helsinkiin matkalla kun ohitat saman hattaran viidettä kertaa tekisi mieli pysäyttää ja kysyä miten menee noin niinku omasta mielestä?

Itse vakkarilla koko matkan 130km/h mittarinopeutta 120 alueella, ei voi olla niin vaikeaa ajaa tasaista nopeutta.
 
Ohittaminen on ihan laillista ja oikein tehtynä turvallista.
Joo, mutta tuo ei liityä tähän.

Ohitus ei ole laillista, saati turvallista tuossa kuvaillussa tilanteessa. (ohittaminen, missä tietää että mahdollinen vaaratilanne voi syntyä, saati että turvalliseen ohituks ei ole mahdollista, jonkinlainen onnistuminenkin vaatii "tuuppimista")

Se että joku tekee virheen, niin ei oikeuta toista tekemään vielä pahempaa virhettä, ja vielä kaiken lisäksi sysätä syyn ja vastuun toisen niskaan.

Olen toki iloinen että olet huolissasi turvaväleistä, mutta toivoisin että pidät niistä huolta myös ohittaessa.

Jos on kunnolliset turvavälit, niin ohittelu ei aiheuta aaltoliikettä ohittajaa ja ohitettavaa suuremmalle alueelle, eli jonon vauhtiin tällä ei pitäisi olla vaikutusta. Siinä käytännössä vain vaihdetaan paikkoja, ja välit edessä ja takana oleviin säilyy.
Aina välillä on noista jono-ohituksista ollut jossain juttua joissa on käsitelty tuota pumppaamis juttua, eli jäänyt käsitys että käytännössä synnyttää alltoliikettä taaksepäin. , ne jonon vauhti vaihtelut tuppaa etenemään ja korostuun samalla, sen voi katkaista se auto jolla muutaman auton verran turvaväliä, jos niitä aaltoja tulee useampia peräjälkeen, niin voivat saavuttaa senkin.

Ja ihan tuossa sinun ns ideaalitilanteessa ohitettava joutuu hiljentään, ja hiljennys alltoliike etenee siinäkin eteenpäin kun se ohittaja koukkii menemään.

Olisi hienoa jos ottaiset jonossa sen roolin joka katkaisee nuo aaltoliikkeet, samalla olisit esimerkki hyvistä turvaväleistä.

(joo virtuaalisia täällä ollaan, en tiedä yhtään mitä roolia kukin vetää oikeasti tuolla liikenteessä)
 
Viimeksi muokattu:
Mietippä mitä käy kun ohittelua tapahtuu enemmän. Turvavälit lyhenee kokoajan -> autoilijat reagoi -> hidastavat vauhtiaan jotta turvaväli pysyy.

Tästä seuraa se, että jonon vauhti hidastuu jos ohittelua on paljon.

Eikös se jono liiku aika pitkälti sen jonon vetäjän määräämää tahtia? En oikein hahmota miten jonon vauhti voi hidastua ohittelun seurauksena (paitsi jos joku ohittaa jonon kärkeen ja alkaa ajamaan hitaampaa kuin aikaisempi vetäjä).

Haluaisin kyllä nähdä sen tilanteen kun joku lähtee ohittamaan esimerkiksi 8 auton letkaa ja huomaa 6 autoa ohitettuaan että ei ehdi kaikkien ohi ja ajattelee menevänsä 7 ja 8 auton väliin. Huomaa kuitenkin että väli on sen verran tiukka että siitä joutuisi ehkä väkisin ottamaan paikan ja päättä jarrutella takaisin jonon hännille. En usko että ihan helpolla tulee vastaan. Todennäköisempi vaihtoehto varmaan että kaasua lisää ja toivotaan että vastaantulija hidastaa ja ottaa vähän pientareen puolelle. Onneksi tiet ovat yleisesti sen verran leveitä että sinne pahimmassa tapauksessa se 3 autoa menee rinnakkain.

Se että ohittamaan ei saa lähteä jos on mahdollisuus että tulee vaaratilanne on aika mahdoton yhtälö. Ainahan se mahdollisuus siinä on kun et tiedä mitä kanssa-autoilijat tekee. Mitä jos vain ohiteltaisiin muut huomioon ottaen? (mukaan lukien sen ohittaja). En näe itselläni ainakaan ongelmaksi jos olen ohitettavan tai vastaantulijan roolissa että vähän nostan jalkaa kaasulta jos huomaan että ohittaja on haukannut vähän turhan ison palan, vaikka onkin 100% ohittajan vastuulla.

Se on kyllä hyvä asia että ohitustilanteessa on aina periaatteessa se 3 osapuolta jotka kaikki voi tarvittaessa ehkäistä onnettomuuden aiheutumista. Mahtaakohan tuosta johtua että ohituksista aiheutuvia onnettomuuksia on verrattain vähän verrattuna esim risteysonnettomuksiin joissa on yleensä vain se 2 osapuolta?
 
Eikös se jono liiku aika pitkälti sen jonon vetäjän määräämää tahtia? En oikein hahmota miten jonon vauhti voi hidastua ohittelun seurauksena (paitsi jos joku ohittaa jonon kärkeen ja alkaa ajamaan hitaampaa kuin aikaisempi vetäjä).

Haluaisin kyllä nähdä sen tilanteen kun joku lähtee ohittamaan esimerkiksi 8 auton letkaa ja huomaa 6 autoa ohitettuaan että ei ehdi kaikkien ohi ja ajattelee menevänsä 7 ja 8 auton väliin. Huomaa kuitenkin että väli on sen verran tiukka että siitä joutuisi ehkä väkisin ottamaan paikan ja päättä jarrutella takaisin jonon hännille. En usko että ihan helpolla tulee vastaan. Todennäköisempi vaihtoehto varmaan että kaasua lisää ja toivotaan että vastaantulija hidastaa ja ottaa vähän pientareen puolelle. Onneksi tiet ovat yleisesti sen verran leveitä että sinne pahimmassa tapauksessa se 3 autoa menee rinnakkain.

Se että ohittamaan ei saa lähteä jos on mahdollisuus että tulee vaaratilanne on aika mahdoton yhtälö. Ainahan se mahdollisuus siinä on kun et tiedä mitä kanssa-autoilijat tekee. Mitä jos vain ohiteltaisiin muut huomioon ottaen? (mukaan lukien sen ohittaja). En näe itselläni ainakaan ongelmaksi jos olen ohitettavan tai vastaantulijan roolissa että vähän nostan jalkaa kaasulta jos huomaan että ohittaja on haukannut vähän turhan ison palan, vaikka onkin 100% ohittajan vastuulla.

Se on kyllä hyvä asia että ohitustilanteessa on aina periaatteessa se 3 osapuolta jotka kaikki voi tarvittaessa ehkäistä onnettomuuden aiheutumista. Mahtaakohan tuosta johtua että ohituksista aiheutuvia onnettomuuksia on verrattain vähän verrattuna esim risteysonnettomuksiin joissa on yleensä vain se 2 osapuolta?

SIis hyvin usein näkee tilanteen, kun ohitettu joutuu hidastamaan vauhtia -> perässäolijat hidastavat vaistomaisesti. Joskus tuo humppaaminen ulottuu pitkälle taakse jonoon kun ohituksia tapahtuu säännöllisesti pitkän possujunan varrella.

Jos haluaa pitää tietyn turvavälin ja sinun eteesi tunkee auto niin silloin joudut hidastamaan hetkeksi vauhtia, jotta saat turvavälin venytettyä pidemmäksi. Tätä hain tässä.
 
Eikös se jono liiku aika pitkälti sen jonon vetäjän määräämää tahtia?
Ei, siellä jonon perällä vauhti tai oikeastaan sen vaihtelu voi olla suurtakin, vaikka jonon kärki menisi taisaista laadukkaalla vakkarilla.

vaikkaj jonossa käyttäjät käyttäisi vakkaria, niin jos väli kasvaa niin herkästi lisää napsun, parin, ja kun väli käy lyhyeksi, niin sama toisin päin, tyypillisillä teillä on lisäksi niitä vaihteluita rajoituksissa, joihin reagoidaan eri kohdissa.

Jos sekaan tuikkaa dynaaminen koukkija, joka ehkä ajaa ilman vakkaria, pumppaa jonkun kontissa jne.

Haluaisin kyllä nähdä sen tilanteen kun joku lähtee ohittamaan esimerkiksi 8 auton letkaa ja huomaa 6 autoa ohitettuaan että ei ehdi kaikkien ohi ja ajattelee menevänsä 7 ja 8 auton väliin. Huomaa kuitenkin että väli on sen verran tiukka että siitä joutuisi ehkä väkisin ottamaan paikan ja päättä jarrutella takaisin jonon hännille.
No jos ei ole muuten sikaillut, niin rauhassa ja asiallisesti pyytää tilaa niin taitaa sitä aika helposti saada. Tuossa kuvitteellisessa tilanteessa ehkä voi vähän tinkiä tilavaatimuksissakin, kunhan muistaa kiittää.

Toki jos siinä on jotain provoillut ja se letka on niin tiukka, ja tilaa ei anneta niin sitten palataan takaisin jonon perille ja mietitään vähän mitä on söhlätty.


Se että ohittamaan ei saa lähteä jos on mahdollisuus että tulee vaaratilanne on aika mahdoton yhtälö.
Erotetaan kaksi asiaa, se että tapahtuu jotain yllättävää, ja se että ohituspäätöksen tehdessä ei ole ollut turvallista ohituspaikkaa. Jälkimmäisellä tarkoitain niitä tilanteita missä aloittaessa ei pysty mm. näkemään onko turvalliseen ohittamiseen riittävästi tilaa. Osa lähtee ohittamaan vaikka näkevät ettei riiin ole.

Lisäksi joillain on kovin korkea kynnys keskeyttää ohitus.
 
No jos ei ole muuten sikaillut, niin rauhassa ja asiallisesti pyytää tilaa niin taitaa sitä aika helposti saada. Tuossa kuvitteellisessa tilanteessa ehkä voi vähän tinkiä tilavaatimuksissakin, kunhan muistaa kiittää.

Tuo menee kyllä liikenteen vaarantamisen ellei jopa törkeän sellaisen puolelle, jos tarkoituksella estää ohittajaa tulemasta kaistalle. Kyllä siihen pitää päästää ilman mitään kiittelyitä ja pokkurointeja.

Tieliikennelain 33 § kertoo ohitettavan velvollisuuksista seuraavaa:

Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.

Jos ohittaja tekee ohituksessaan jonkun omiin käyttäytymisnormeihisi tai lakiin perustuvan virheen, ei anna sinulle mitään oikeutta rikkoa itse sääntöjä. Kaksi väärää ei tee oikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta ihan turha minunkin täällä itkeä näitä, kun suurin osa autoilijoista ei ajattele autolla ajamista kuten tällä palstalla olijoista suurin osa. Autoilu on vaan suoritus, eikä sitä sen kummemmin ajellessa tarkastella. Jos joutuu hiljentämään niin hiljennetään ja ajellaan liian lähellä jne. Jos kysyt tällaiselta kuskilta ajon jälkeen oliko jotain erikoista matkalla tai miten meni niin kuin omasta mielestä, niin ei ne ees tajua että jokin sotki omaa rytmiä tai ajamista.
 
Tuo menee kyllä liikenteen vaarantamisen ellei jopa törkeän sellaisen puolelle, jos tarkoituksella estää ohittajaa tulemasta kaistalle. Kyllä siihen pitää päästää ilman mitään kiittelyitä ja pokkurointeja.



Tieliikennelain 33 § kertoo ohitettavan velvollisuuksista seuraavaa:



Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta.

Eiköhän se ole ohittamisen helpottamista jos antaa hänelle tilaa, ja ihan laillista ja muistelin että jopa hengen mukaista.

Vaikka siinä ohitettava joutuu muuttamaan nopeutta, jos se ohittava kaunistii toiveen ilmaiseen, niin on se nyt paljon parempi kuin lähteä pyytämättä vain väliin tunkemaan, kerkiää se ohitettavakin sitä tilaa rauahssa antamaan ja vältytään tunkemisilta.

Ilman pyyntöä ei ohitettava oikein voi alkaa hidasteleenkaan ja sitä kautta mahdollisesti vaikeuttaa ohittajan tilanentta.
 
oki jos siinä on jotain provoillut ja se letka on niin tiukka, ja tilaa ei anneta niin sitten palataan takaisin jonon perille ja mietitään vähän mitä on söhlätty.

Eiköhän se ole ohittamisen helpottamista jos antaa hänelle tilaa, ja ihan laillista ja muistelin että jopa hengen mukaista.

Vaikka siinä ohitettava joutuu muuttamaan nopeutta, jos se ohittava kaunistii toiveen ilmaiseen, niin on se nyt paljon parempi kuin lähteä pyytämättä vain väliin tunkemaan, kerkiää se ohitettavakin sitä tilaa rauahssa antamaan ja vältytään tunkemisilta.

Ilman pyyntöä ei ohitettava oikein voi alkaa hidasteleenkaan ja sitä kautta mahdollisesti vaikeuttaa ohittajan tilanentta.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että älä jauha paskaa. Tuo sun aikaisempi viesti kyllä kertoo ihan kaiken tarpeellisen asennevammasta. Mitä hemmetin "pyytämistä" siinä on, kun tilannetta kuitenkin ohitettavankin pitää seurata. Varmasti kyllä ohitettava näkee, jos ohittajalle tulee kiire ja siinä kohtaa pitää jo himmata ja varautua siihen, että tulee sun eteen takaisin. Ihan turhaa lässytystä, että ei muka voi alkaa hidastelemaan "pyytämättä".
 
Aiemmin mainittu omavauhti on lisääntynyt pk seudulla hemmetisti. 60 alueella 70+, 80 alueella 90+ mielummin 100. Mut annahan olla kun saa ajaa 100 tai jopa 120 niin sitten mennäänkin korkeintaan nuo. Ihan ei ymmärrä. Niin monta kertaa kehäteiden välissä on tultu ohi oikealta ja vasemmalta kun ajaa vallitsevien rajoituksien mukaan. Eli 70-100kmh. Kun alkaakin moottoritien täysi vauhti niin silloin tuppaa ohittajat tulemaan perä edellä vastaan kun jäävät roikkumaan alinopeutta. :D
 
Kertonee enemmän teille asetetuista nopeusrajoituksissa suhteessa teidän "todelliseen" nopeustuntumaan. Jotain kehä 2:stakin kun jurruttaa 80 km/h niin hohhoijaa. Päälle satkun kun mennään, niin varmaan osalla alkaa kulutusnuukailu ja osalla auton tai kuskin ominaisuudet alkaa tulla vastaan. Ainakin 1-tiellä tuo liikkujapopulaatiokin vaihtuu pitkälti kellonajan mukaan. Työmatkaliikenteeseen mahtuu paljon dynaamista liikkujaa, mutta auta armias kun satut sinne kauppakassiaikaan keskellä päivää. Ihan mitä tahansa voi tulla vastaan. Siinä hyytyy hymy nopeasti, kun 60 v. varhaiseläkeläinen lähtee ohittamaan 80 v. kauppareissu pariskuntaa oman auton edessä. Parhaimmillaan nopeuseroa näihin sankareihin on ollut varmaan 60 km/h.
 
Joo kyllähän nämä marketat annelit ja pentit pitäisi pistää johonkin avustuskoulutukseen, jossei rajoituksenmukainen nopeus (normaaliolosuhteissa) ja sujuva ajaminen (kolmion, liikennevalojen, tasa-arvoisten ja taskuparkin ymmärtäminen) suju niin kortti pois. Onhan se iso paukku monelle, mutta rajansakin siinä mitä tuolla liikkuu. Motarillakin näkee näitä köröttelijöitä, kyllä tuli joskus oikealle palatessa rekan ohituksen jälkeen yllätyksenä kun joku ajoi 120 alueella ~70kmh, siitä oli jo vähän paha liittyä takaisin vasemmallekkaan kaistalle kun sieltä tuli kaikki ohi täysperästä rollaattoriin. Ja maantiellähän tämä ilmiö sitten vasta ihanasti eskaloittaakin tilannetta.

Pari havaintoa päivän liikenteestä. Taajamassa ajelin muutaman auton letkassa, ekana auto tokana tyttö mopolla, eka laittaa vilkun vasemmalle ja ryhmittäytyy oikealle (wtf) ja tämä tyttö joutuu pysähtymään. Keskiviivan ja auton välissä oli väh. 1.5m eli sieltä olisi kevyesti mahtunut mopo välistä jatkamaan matkaa. Teki mieli soittaa torvea mutta välissä oli viaton osapuoli...

Toinen hieno havainto näistä maajusseista. Mua ei haittaa ollenkaan että siellä menee se yksi traktori, siitä kyllä päästään ajan kanssa ohi ruuhkaisemmallakin tiellä. Mutta että kaksi? Ja vielä peräkkäin. Mikä vitun idea on lähteä perjantaina klo15 ajamaan kahdella traktorilla peräkärryineen maantielle? Kyllä tuossa jokainen aivot omaava maajussi tekisi niin että eka lähtee vaikka minuutin aiemmin ajelemaan tms, ettei käy kuten tänään eli perässä tulee sitten kilsan letka, koska pari traktoria kärryineen vastaa jo jonkinlaista matkaa ohituksessa.
 
Aiemmin mainittu omavauhti on lisääntynyt pk seudulla hemmetisti. 60 alueella 70+, 80 alueella 90+ mielummin 100. Mut annahan olla kun saa ajaa 100 tai jopa 120 niin sitten mennäänkin korkeintaan nuo. Ihan ei ymmärrä.
Tämä on melko käsittämätöntä. Yksi teoria on, että luulevat säästävänsä polttoainetta. Toinen suosikkini on, että näitä pelottaa jos moottorista kuuluu ääntä, mutta kiire olisi(vaikka eivät osaa kiihdyttää vaan onanoivat tavoitenopeuteen jotenkin tiedostamattaan jopa minuutteja).

Motarillakin näkee näitä köröttelijöitä, kyllä tuli joskus oikealle palatessa rekan ohituksen jälkeen yllätyksenä kun joku ajoi 120 alueella ~70kmh, siitä oli jo vähän paha liittyä takaisin vasemmallekkaan kaistalle kun sieltä tuli kaikki ohi täysperästä rollaattoriin.
Miten tämä on mahdollista? Kyllä moottoritiellä pitää olla sen verran valot päällä nupissa, että etenkin nopeaa kaistaa käyttäessään huomaa tämän hyvissä ajoin. Tarkoitushan ei ole kiilata oikealle suoraan kenenkään eteen raivolla koukkien.

Toinen hieno havainto näistä maajusseista. Mua ei haittaa ollenkaan että siellä menee se yksi traktori, siitä kyllä päästään ajan kanssa ohi ruuhkaisemmallakin tiellä. Mutta että kaksi? Ja vielä peräkkäin. Mikä vitun idea on lähteä perjantaina klo15 ajamaan kahdella traktorilla peräkärryineen maantielle? Kyllä tuossa jokainen aivot omaava maajussi tekisi niin että eka lähtee vaikka minuutin aiemmin ajelemaan tms, ettei käy kuten tänään eli perässä tulee sitten kilsan letka, koska pari traktoria kärryineen vastaa jo jonkinlaista matkaa ohituksessa.
Mitä ihmettä? Täysin käsittämätön purkaus. Nälkä tekisi hyvää.

Ei me tahallaan häiritä liikennettä hupiajelemalla traktoreilla, paitsi kuulemma joidenkin pojat Pohjanmaalla. Jos joku haluaa huvin vuoksi lähteä traktorilla ajelemaan, niin eiköhän se ole joku kylähullu zetoristi, joka pysyy kyllä taajamaliikenteen rytmissä ihan hyvin. Isolle maantielle keskiverrolla maatalouskalustolla ei kukaan halua.

Esimerkiksi hidas vakiotraktori etenee kuorman kanssa minuutissa alle 600 metriä. Hyvin nopea traktori vajaan kilometrin. Tämä on melko lyhyt matka. Tyypillinen siirtomatka ei viivy samalla maantiellä kovin pitkää matkaa yhteensäkään. 5 minuuttia hitaampaa ajoa on jo paljon, yleensä puhutaan vähemmästä. Eiköhän se ole toivottavaa, että Räikköset ja Vataset eivät lähde leasingvolvollaan toinen käsi puhelimella ja toinen kahvikupilla ruuhkaliikenteessä tätä ohittamaan vaan odottavat kiltisti vuoroaan. On siis pelkästään parempi, että kaksi yhdistelmää ajaa peräkkäin, mikä saattaa vähän hillitä kaaharien menohaluja.

Maajussit eivät valitse kaluston maantiekuljetuksen ajankohtaa tuulipukujen työmatkaruuhkastressisesongin mukaan, vaan sen mukaan milloin pitää mennä. Joskus sataa vettä, joskus on 2 tuntia auringonlaskuun kun tarvittaisiin 2,2 tuntia ja joskus koneiden kanssa tulee hidastavia ongelmia vaikka miten oltaisiin aikataulussa. Joskus ei olla aikataulussa, koska myös rehusaappailla on perhe, jopa muita töitä, saattaa olla sairauksiakin jolloin tuulipuku saikuttaisi ja me maksamme. Usko pois, se ei ole mikään hirveä nautinto ajaa panssarivaunun kokoisella postilaatikolla hullujen kaaharien seassa. Ei se kalusto muutenkaan ole maantiekäytössä miellyttävää.

Vaikka pakosta osaakin ajaa vähän toiseen malliin kuin nämä koheltajat, niin onhan se siinä ympäristössä pelottavaa esimerkiksi leikkuupuimurilla. Vähän pelottavammaksi muuttuu joka kerta kun muistutetaan, millaisia asenteita liikenteen paskojilla on.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että älä jauha paskaa. Tuo sun aikaisempi viesti kyllä kertoo ihan kaiken tarpeellisen asennevammasta.

Asennevamma ?

Jos huomaivaisuus ja koteliasuus on asennevamma, niin no. Jos itse eka mokaa, niin silloin varsinkin kanantta yrittää olla entistä kohteliaampi.

Mitä hemmetin "pyytämistä" siinä on, kun tilannetta kuitenkin ohitettavankin pitää seurata. Varmasti kyllä ohitettava näkee, jos ohittajalle tulee kiire ja siinä kohtaa pitää jo himmata ja varautua siihen, että tulee sun eteen takaisin. Ihan turhaa lässytystä, että ei muka voi alkaa hidastelemaan "pyytämättä".
Uskon että yleensä saa hyvin tilaa kun sitä nätisti pyytää, on se kivempi itselle ja ehkä se ohitettavakaan ei provoisoidu.
Ja jos vielä siinä kiittää tilasta, niin uskon että matka jatkuu paljon paremmin.

Jos sitä tilaa ei ole eikä tule, niin sitten ainakin perutaan se ohitttaminen ja palataan sinne "lähtöpaikalle".


Korostan edelleen että toisen kontissa ajaminen on tuomittavaa jo ihan yleisesti.
Korostan edelleen että tottakai sen ohitettava auttaa turvallisen ohituksen onnistumiseen.

Jos kaksi liikenteenvaarantajaa kohtaa tiellä asenteella väistä sinnä, niin ei siinä hyvää seuraa.


Pyytämisellä tarkoitan että selkeästi provoisimatta kertoo siitä mitä tahtoo, vilkku, sijainti, eleet että muille on selkeää pyrkimykset.

Ehdottomasti ei sille että tuikataan/kiilataan johonkin väliin.

Ohitettava ei välttämättä ole ihan tilanteen tasalla mitä se ohittaja touhuaa.


Jos joku vetää toisen kontissa kiinni, niin ohittaja kokemuksellaan tietää että tuskin sillä kontissa roikkujalla on kauheasti aikaa ja mahdollisuuksia ylimääräisä huomioida. näkyvyyskin hänelle huono, Niin ehkä kannattaa suorilta perua koko ohittaminen.
 

Ihan hyvä esimerkki kun ohittaja on täysi kaistapää mutta ohitettava ja vastaantulija hoitaa homman kotiin.
Uutisesta poiketen kyseisellä kohdalla on 80 km/h rajoitus, eikä "Nopeusrajoitus kyseisellä tieosuudella on 60 km/h."
"Ohitusta tekevällä nopeus oli ainakin 80 km/h." -> Ehkä ohittaja ei jaksanut ajella viittäkymppiä matelevien perässä. Ihan päätön ohitus kyllä siitä huolimatta.
 
Asennevamma ?

Jos huomaivaisuus ja koteliasuus on asennevamma, niin no. Jos itse eka mokaa, niin silloin varsinkin kanantta yrittää olla entistä kohteliaampi.


Uskon että yleensä saa hyvin tilaa kun sitä nätisti pyytää, on se kivempi itselle ja ehkä se ohitettavakaan ei provoisoidu.
Ja jos vielä siinä kiittää tilasta, niin uskon että matka jatkuu paljon paremmin.
Sä puhut koko ajan ”nätisti pyytämisestä”, mitä helvettiä sekin muka tarkoittaa? Siis muuta kuin jotain itse keksittyjä käyttäytymissääntöjä eli asennevammaa. Jos toinen pakolla tarvitsee tilaa niin sitä annetaan, piste. Ja kuten kirjoitin niin jo ennakoivasti. Ei siinä mietitä mitään kohteliaisuussääntöjä tai provosoiduta.

e: Jos mokas ja haluaa olla kohtelias, niin se morjestus yms. tehdään sitten vaaran poistumisen jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 243
Viestejä
4 501 555
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom