Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että "kunnon turvaväli" ei riitä. Hitailla ajoneuvoilla on erillinen velvollinen velvollisuus pitää niin paljon etäisyyttä toisiinsa, että ohittaminen onnistuu. Uuden tieliikennelain esitöiden mukaan ohittajan ja ohitettavan välille on jäätävä normaali turvaväli, ja tietenkin myös ohittajan ja seuraavan ohitettavan. Sama säädös on ollut toki aiemmassakin laissa. Riittävä etäisyys hitailla ajoneuvoilla on vähintään pari sataa metriä. Armeijan kalustoa siirrellessä minimietäisyydeksi oli määrätty 300 m.
Joo, ja tarkennetaan myös, että se väli todella on melko mittava luonnostaan, kuten totesin. Suomessa on aika paljon vanhempaa traktorikalustoa, joka ei jarruta kovin tehokkaasti. Myös perävaunut ovat tyypillisesti jarruttomia(tai yhteensopivaa perävaunujarrua ei ole vetäjässä ja vaunussa) ja niissä voi olla 10 tonnin kuorma. Traktorissa saattaa olla jarrut vain yhdellä akselilla(vaikka enin osa kalustosta jarruttaa nykyään vähintään voimansiirron kautta molemmilla) eikä niissä välttämättä ole kovin suuri voima tai kevyt poljintuntuma. Lisäksi konetta tai vaunua vedettäessä se näkyvyys ei tosiaan usein toteutuisi sillä tavallisella omaa nopeutta vastaavalla vaikkapa taajama-ajon turvavälillä. Kuten sanoit, niin turvavälihän muodostuu tietysti lähdön jälkeen, kun edellä menevä kiihdyttää kovempaa tahtia ja aiemmin.
200 metriä on karskia liioittelua minimimatkaksi. Viittaamasi armeijan vaatimus 300 metristä perustunee moniin muihin syihin ja ohjeen on sovelluttava siihenkin tilanteeseen, jossa koneita on liikkeellä paljon yli 2 kpl, moottorimarssin pituus voi olla satoja kilometrejä ja tilanne ehtii kehittyä. Lisäksi armeijan kapitulanttibyrokraattikriteerit eivät aina perustu yhtään mihinkään järkeen.
Tietysti maalitolpat liikkuivat jossain vaiheessa sen verran, että nämä perjantaina nähdyt traktorit/traktoriyhdistelmät ajoivatkin ihan "kiinni puskurissa". Alkuperäinen valituksen ja närkästyksen aihehan oli ensisijaisesti se, että maatalouskalustolla ajetaan perjantaina kello 15.
Skenaario kuulosti siltä, että pitäisi päästä ohittamaan nopeutta hidastamatta vastaantulevan liikenteen aukon kohdalla, vaihtaa hitaiden ajoneuvojen väliin ja ajaa siinä edelleen muutama sekunti samaa nopeutta ja taas pujahtaa vastaantulevan liikenteen välistä täpärästi ohi.
Jos tuon maatalouspolitiikan ohittaa ja keskitytään miten olisi turvallisitinta.
Yleistä kasvatuksellista puhetta ei oikein voinut ohittaa, kun avaus oli päivittelyä siitä,
mikä vitun idea on lähteä kahdella traktorilla perjantaina kello 15 liikenteeseen.
Silloin on todella monisanaisesti kerrottava kysyjälle, mikä vitun idea se on.
Jos perälaidassa ajamisessa on jokin turvallisuus etu, niin mielellään sen kuulisin.
Tuli noista tesitä mieleen, että jos se letka menisi Tonnin Setelin mukaan ihan peräkanaa,
En tiedä, mistä tämä ajatus lähti. Edellä nimenomaan mainitsin, että "perälaidassa" eli vaikkapa sekunnin välillä ei vaan mitenkään käytännössä voi ajaa vaikka olisi niin hullu, että haluaisi. Törmäys olisi normaaliajossakin ennen pitkää väistämätön.
Tietysti turha ohittaminenkin on tyhmää, ohituspaikan puuttumisesta hermojen menettäminen vielä tyhmempää ja traktorin näkemisestä pakko-oireiden saaminen ihan vaan outoa. Ei kuitenkaan ollut tarkoitus vihjata, että ohittamista alettaisiin erikseen estämään. Se, jos turha ohittaminen lyhyellä matkalla sen ollessa haastavaa vähenee, on tietysti bonusta. Kaikkein sumeimpien kaaharien ohitushalun hillitseminen ei ainakaan haittaa - eikä siinä vielä puhuta mistään liikenteen haittaamisesta.
Mainitsit jossain kohtaa minuuttien välit, sekunnin ja muutama minuutin välillä on paljon sopivia vaihtoehtoja.
Niin mainitsin ja selitinkin rautalangasta vääntäen, miten se epätoivottu minuuttien väli vilkkaassa liikenteessä muodostuisi. Sekunnin (tai parin kolmen sekunnin) välein ajamisenkin tuomitsin huonoksi ideaksi jo itsesuojeluvaistoonkin perustuen. Olen siis hyvin selvästi implikoinut, että minusta välin nimenomaan tulisi olla jotain tuolta väliltä.
Totesin myös, että on fiksua liittyä liikenteeseen kerralla, mikäli mahdollista. Tämä ei tietenkään tarkoita perälaidassa ajamista ja normaalin ajotavan mukaan turvaväli ja ylimääräinen turvaväli liittyessä muodostuu liikkeelle lähdöstä alkaen, aivan kuten liikennevaloista lähtiessäkin.
Jos traktorikukilla ikää ja kokemusta autoista, niin voi vähän arvioida mikä väli olisi joustava ja siihen kun lisää satametriä, niin ei pitäs olla valittamista.
Tuo voisi tosiaan tarkoittaa esimerkiksi 200 metriä, ja se on jo aika paljon. Ei mitenkään väärin toki. Siinähän vaan kestää hetki, että tällainen väli muodostuu jos peräkkäin lähdetään(kuten on edellä kerrotuin syin tarpeellista ja järkevää mikäli mahdollista).