Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Korjataanpas nyt vähän taas näitä mutuja: "Mikä vitun idea on lähteä perjantaina klo15 ajamaan kahdella traktorilla peräkärryineen maantielle? Kyllä tuossa jokainen aivot omaava maajussi tekisi niin että eka lähtee vaikka minuutin aiemmin ajelemaan tms, ettei käy kuten tänään eli perässä tulee sitten kilsan letka, koska pari traktoria kärryineen vastaa jo jonkinlaista matkaa ohituksessa."
Yksittäistapaus voi olla mikä vain, mutta yleistäen niin siihen on jokin syy, tuskin ruuhka-aikaan monikaan lähtee sotkeen jos ei "pakotettu".

Kyllä tuossa jokainen aivot omaava maajussi tekisi niin että eka lähtee vaikka minuutin aiemmin ajelemaan tms, ettei käy kuten tänään eli perässä tulee sitten kilsan letka, koska pari traktoria kärryineen vastaa jo jonkinlaista matkaa ohituksessa.
Tätä en tajannut, nyt joku spesiaali kohta jossa minuutilla vaikutusta ruuhkaan.

Varmaan lähtevät heti kun mahdollisuus, jos puhut turvavälistä niin jollain 80 tiellä niin varmaan reilu15 sekunttia riittää hienosti.

Aiemmin ynnäiltiin että ihan peräkanaa ajaen letka voisi olla jopa nopeammin ohitettava, mutta kai päädyttiin siihen että turvallisinta jos turvaväli olisi tierajoituksen mukainen kertaa kaksi tai enemmän.

B: Ko. traktorien väleistä en ole maininnut yhtään mitään. Etäisyys laskettiin kymmenissä metreissä, eli sinne mahtuu se yksi tai kaksi hlö autoa väliin, jonka ansiosta perässä vedettiin reipasta jonoa (koska harva tuonne väliin kehtaa mennä).
No jos sinne väliin menee auto, niin toki hän ottaa edelläajavaan turvavälin + tilan että ohitus helppoa. jos sinne tulee toinen niin samoin.

C: En ole vieläkään saanut vastausta siihen miksi se toinen traktori ei ole voinut odottaa vaikka 5 minuuttia sen ensimmäisen lähdön jälkeen,
Tuota viiden minuutin etua en tajunnut, paitsi se että entistä useampi autoilia pääsisi näkemään tratorin.
 
Oikeastaan tämän oudon väännön yleispäätelmänä voisi suositella, että kaikissa traktoreissa käytettäisiin kuljettajan aloitteesta aina tieliikenteessä varoitusvilkkua. Josko se siirtäisi edes pienen osan vastuusta muiden tienkäyttäjien kaahaamisesta niille muille tienkäyttäjille.

En kannata. Säästetään ne vilkkuvatvalot (majakat) siihen käyttöön mihin ne on tarkoitettu, ja näi tarjoten siellä sen parhaan tehon.

Eli jos traktori liikkuu normaalisti, niin sillä se hitaanajoneuvon heijastin, vilkut ja valot kunnossa, niin muut tietää että hidas ja mitä se on tekemässä.
 
on huomattu joo, eikä tarvitse edes sitä lisävalokankea. Jotkun ilmeisesti vaan tykkää ajaa peräpeilissä/eivät uskalla ajaa ensimmäisenä pimeyteen. Monestihan nämä samat sankarit sitten punoo ohi kun tulee katuvalollinen pätkä (60-alue) mutta tulevat taas perä edellä vastaan kun ko tieosuus päättyy
Joo pimeällä osuudella saattoi jättää muutaman metrin enemmän, valaistulla osuudella tultiin taas ihan perseeseen kiinni. Hauskasti koko pätkän aikana ei muita autoja näkynyt yhtään kappaletta, olisiko yksi rekka ollut, mutta siellä takana tuo vaan pysyi.

Pitäisi joku lisäpakki asentaa noiden hätistelyyn jonka saa päälle kytkimestä kun haluaa.
 
Piti oikein tarkistaa milloin viesti oli lähetetty, eihän siitä ollutkaan kuin hieman alle 4 vuotta.


Joo joo, "kerää peltiä"; Vakuutusyhtiö maksaa uuden auton.
Korvauksista onkin hyvä sitten maksaa hautajaiset. Tai jos käy niin hyvä tuuri ettei päädy vihanneksena sairaalan sängylle kuolaamaan, niin saa komean pyörätuolin millä rullailla loppuelämänsä.
 
Korvauksista onkin hyvä sitten maksaa hautajaiset. Tai jos käy niin hyvä tuuri ettei päädy vihanneksena sairaalan sängylle kuolaamaan, niin saa komean pyörätuolin millä rullailla loppuelämänsä.
Ja vaikka ilman henkilövahinkoa selviäisi, niin ei noissa oikein tuppaa omilleen päästä. No ehkä sitten jos peltimetsästäjä hankkii lisävakuutuksen jolla saa suuremmat korvaukset.
 
Pitkästä aikaa näin täysin kaistapäisen ohittelijan, jolla saattoi olla itsemurha-ajatukset mielessä.

Ajoin noin 500m tämän auton takapuolella. Kyseessä joku vanha 3 sarjan bemari, joten tehoa ei ollut juuri nimeksikään. Käsittämättömiä ohituksia sulkuviivalla ja risteysalueella.
Yhdessä oikealle kääntyvässä ylämäessäkin lähti ohittamaan rekkaa. Siis ihan pimeä mutka siinä pakko päästä ohi. Vastaan tuli auto, mutta onneksi sai pientareelle väistettyä. Erittäin pitkiä ohituksia, kun eihän tuo mihinkään kiihtynyt. Samanlaista risteysalueella.

Mitäköhän mahtoi liikkua päässä? Hieman pelottavaa, jos vaikka oma vaimo ajaisi lapsien kanssa ja tuollainen tulisi vastaan..
 
Pitkästä aikaa näin täysin kaistapäisen ohittelijan, jolla saattoi olla itsemurha-ajatukset mielessä.

Ajoin noin 500m tämän auton takapuolella. Kyseessä joku vanha 3 sarjan bemari, joten tehoa ei ollut juuri nimeksikään. Käsittämättömiä ohituksia sulkuviivalla ja risteysalueella.
Yhdessä oikealle kääntyvässä ylämäessäkin lähti ohittamaan rekkaa. Siis ihan pimeä mutka siinä pakko päästä ohi. Vastaan tuli auto, mutta onneksi sai pientareelle väistettyä. Erittäin pitkiä ohituksia, kun eihän tuo mihinkään kiihtynyt. Samanlaista risteysalueella.

Mitäköhän mahtoi liikkua päässä? Hieman pelottavaa, jos vaikka oma vaimo ajaisi lapsien kanssa ja tuollainen tulisi vastaan..
Noissa kohdissa pitäisi oikeasti soittaa poliisit.
 
Totta. Rekkaria en vaan nähnyt, ja itse käännyin ennen seuraavaa isoa risteysaluetta
 
Pari päivää sitten ajoin bussikuskin perässä. Se alkoi hidastamaan ja aloi lopulta 20 alle rajoituksen 50 alueella kilometriä ennen kääntymistä bussipysäkille. Näin bussin peileistä miten kuljettaja alkoi ottamaan turvavöitä pois ennen kuin bussi oli pysähtynyt. Tööttäsin lyhyesti kun olin siinä rinnalla, niin eiköhän torvi soinut perään ja kauhea valoshow :sdarra:
 
Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.

risteys.png
 
Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.

risteys.png
Joo nämä on ärsyttäviä.

Tampereella yliopiston kulmalta järvensivuun kääntyvät jää kanssa puolet kuppaamaan keskelle ajokaistaa ja kerää jonoa. Itse kun ajan tuosta niin manöveeraan auton siihen välitilaa ja en tuki kenenkään väylää.
 
Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.

risteys.png
Turussa näkee tässä kohtaa näitä jatkuvasti:


Ja tossa on ihan helvetisti tilaa, mutta silti osa jää perä kaistalla istumaan siihen ja jono seisoo takana.
 
Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.

risteys.png
Aiemmalla työmatkalla tuli lähes päivittäin eteen vähän kuin päinvastainen tapaus: risteys oli mallia X ja vasemmalle kääntyvät ryhmittyivät juuri noin kuten siniset autot kuvassa. Lopputuloksena vastakkaisesta suunnasta ei päässyt kääntymään vasemmalle ollenkaan.
 
Turussa näkee tässä kohtaa näitä jatkuvasti:


Ja tossa on ihan helvetisti tilaa, mutta silti osa jää perä kaistalla istumaan siihen ja jono seisoo takana.

Arvaappa mistä ajoin juuri ennen kuin päätin tulla tänne avautumaan? :joy:
 
Ne on niitä samoja, jotka jättää käännöksen kesken jalankulkijaa väistäessään vaikka on suojatie monta metriä risteyksestä.
1602441164038.png

Ja samaan heimoon kuuluvat ne, jotka hidastavaf kahteenkymppuiin jo ennen kuin kääntyvien oma kaista alkaa vaikka se on tyhjä.
 
Viimeksi muokattu:
Ne on niitä samoja, jotka jättää käännöksen kesken jalankulkijaa väistäessään vaikka on suojatie monta metriä risteyksestä.
Ja samaan heimoon kuuluvat ne, jotka hidastavaf kahteenkymppuiin jo ennen kuin kääntyvien oma kaista alkaa vaikka se on tyhjä.

katso liitettä 460113
Todella hämmentävä viesti, eikä graafinen esitys auta lainkaan. Miksi nuoli menee vasemmalle kääntyvien kaistalta oikealle? Miksi puhut suojatiestä, johon on monta metriä risteyksestä, vaikka kuvassa suojatie on alle autonmitan päässä? Mitä tarkoittaa käännöksen jättäminen kesken? Eikö jalankulkijaa saisi väistää suojatiellä? Mikä on elämän tarkoitus? Olen hämmennys.
 
Todella hämmentävä viesti, eikä graafinen esitys auta lainkaan. Miksi nuoli menee vasemmalle kääntyvien kaistalta oikealle? Miksi puhut suojatiestä, johon on monta metriä risteyksestä, vaikka kuvassa suojatie on alle autonmitan päässä? Mitä tarkoittaa käännöksen jättäminen kesken? Eikö jalankulkijaa saisi väistää suojatiellä? Mikä on elämän tarkoitus? Olen hämmennys.

Sorry. Mokasin kuvassa. Nyt on kuva oikein.
Tottakain jalankulkijaa pitää väistää mutta voi ajaa siihen suojatiehen asti eikä jäädä suoraan menevien kaistaa tukkimaan.
Auton mitta on monta metriä, usein enemmän kuin neljä, eikö vaan.
 
Miksi on pakko roikkua takapuskurissa, vaikka autojono on loputon? Ei se jonon vauhti siitä kasva.
Yksi skenaario joka tulee mieleen on, että edellä ajava jättää poikkeuksellisen paljon turvaväliä seuraavaan.
1602503824920.png


A on B:hen nähden väärässä paikassa, mutta C:hen nähden oikeassa paikassa.
B on C:hen ja jonoon nähden "väärässä" paikassa
C on oikeassa paikassa.

Tällainen tilanne saattaa syntyä esimerkiksi jos A on tottunut seuraamaan edellä ajavaa liikennevirtaa ja mitoittaa välinsä "normaalin" liikenteen mukaan kuvitellen edellä ajavan sijoittumisen johtuvan jostakin väliaikaisesta syystä. Tietenkin lakiteknisesti ajatellen edellä ajavan turvaväli ei pitäisi vaikuttaa takana ajavan turvaväliin, paitsi käänteisesti: jos edellä ajavan turvaväli on liian pieni, täytyy takana olevan ottaa se huomioon omaa väliä mitoittaessaan. Ketjukolareissa tämä aspekti on jäänyt osallisilta huomioimatta.

E: Tietenkin se yksinkertaisempi ja varmaan myös yleisempi selitys on, että perässä roikkuva ei osaa arvioda väliä tai ei välitä muista tienkäyttäjistä.
 
Miksi on pakko roikkua takapuskurissa, vaikka autojono on loputon? Ei se jonon vauhti siitä kasva.

Tämä, ajetaan kehä 3 jonossa 70-80km/h, mulla etäisyyttää edellä olevaan keskimäärin 50m niin eikö siellä joku kärky ja vilkuttele valoja että pakko päästä ohi, voitte arvata annanko tilaa.

Toinen on se kun ajetaan suurinta sallittua, mulla mittarissa 90km/h ja menen koko ajan selvästi kovempaa kuin oikealla kaistalla olevat niin pakko änkeä vielä oikealta ohi (koska en rupea väistämään) sitten sama hermanni tulee perä edellä vastaan jarruvalot loistaen kameran kohdalla ja joudun jopa itsekkin hiljentämään. :facepalm:
 
Yksi skenaario joka tulee mieleen on, että edellä ajava jättää poikkeuksellisen paljon turvaväliä seuraavaan.
1602503824920.png


A on B:hen nähden väärässä paikassa, mutta C:hen nähden oikeassa paikassa.
B on C:hen ja jonoon nähden "väärässä" paikassa
C on oikeassa paikassa.

Tällainen tilanne saattaa syntyä esimerkiksi jos A on tottunut seuraamaan edellä ajavaa liikennevirtaa ja mitoittaa välinsä "normaalin" liikenteen mukaan kuvitellen edellä ajavan sijoittumisen johtuvan jostakin väliaikaisesta syystä. Tietenkin lakiteknisesti ajatellen edellä ajavan turvaväli ei pitäisi vaikuttaa takana ajavan turvaväliin, paitsi käänteisesti: jos edellä ajavan turvaväli on liian pieni, täytyy takana olevan ottaa se huomioon omaa väliä mitoittaessaan. Ketjukolareissa tämä aspekti on jäänyt osallisilta huomioimatta.

E: Tietenkin se yksinkertaisempi ja varmaan myös yleisempi selitys on, että perässä roikkuva ei osaa arvioda väliä tai ei välitä muista tienkäyttäjistä.

Mikä on normaalista poikeva turvaväli, niitä on niin monta kuin on autoilijaakin:facepalm: Toinen haluaa että ajetaan metrin päässä 80km/h kun oikeasti sen pitäisi olla vähintään se 80m
 
Turussa näkee tässä kohtaa näitä jatkuvasti:


Ja tossa on ihan helvetisti tilaa, mutta silti osa jää perä kaistalla istumaan siihen ja jono seisoo takana.
Aika kapea tuo keskiosa tuossa on, pituussuunnassa toki tilaa löytyy, mutta aikalailla oudosti pitää sit ajaa ryhmitys. En nyt lähtis tuosta avautumaan tai ainakaan väittämään, että on helvetisti tilaa. Selkeästi kapeimmasta päästä tuo kohta tilan suhteen, vrt. joku Iskun risteys Raisioon päin.
 
Tämä, ajetaan kehä 3 jonossa 70-80km/h, mulla etäisyyttää edellä olevaan keskimäärin 50m niin eikö siellä joku kärky ja vilkuttele valoja että pakko päästä ohi, voitte arvata annanko tilaa.

Toinen on se kun ajetaan suurinta sallittua, mulla mittarissa 90km/h ja menen koko ajan selvästi kovempaa kuin oikealla kaistalla olevat niin pakko änkeä vielä oikealta ohi (koska en rupea väistämään) sitten sama hermanni tulee perä edellä vastaan jarruvalot loistaen kameran kohdalla ja joudun jopa itsekkin hiljentämään. :facepalm:
Tummennettujen perusteella kuulostat just siltä kaverilta, joka vetää vasurin letkaa kilometrikaupalla ja sata muuta kiroaa taustalla. Ymmärrät selkeästi säännöt, mutta paikallisen liikennekulttuurin ja joustavuuden suhteen olis vielä pientä parannettavaa. Hyvin harvoin sitä joutuu minkään rattiraivon ja ihmeohitusten kohteeksi, kun ajaa muut huomioiden liikennevirran mukana. Vilkuttelet varmaan vielä valojankin niille, jotka menee oikealta ohi?
 
Tummennettujen perusteella kuulostat just siltä kaverilta, joka vetää vasurin letkaa kilometrikaupalla ja sata muuta kiroaa taustalla. Ymmärrät selkeästi säännöt, mutta paikallisen liikennekulttuurin ja joustavuuden suhteen olis vielä pientä parannettavaa. Hyvin harvoin sitä joutuu minkään rattiraivon ja ihmeohitusten kohteeksi, kun ajaa muut huomioiden liikennevirran mukana. Vilkuttelet varmaan vielä valojankin niille, jotka menee oikealta ohi?

Ei kun ajan samaa vauhtia kuin edellä oleva ja pidän turvaväliä, sitten on sinunkaltaisia ihmisiä jotka roikkuu perseessä kiinni lippa vinossa valoja vilkutellen ja yrittää päästä ohi vaikka jono jatkuu kymmeniä autoja eteenpäin. :tup:

Mä kyllä annan tilaa enkä maleksi vasemmalla kaistalla moottoritiellä, mutta jos on pakko ajaa ylinopeutta niin itse saa etsiä tilaa ohitukseen.
 
Ei kun ajan samaa vauhtia kuin edellä oleva ja pidän turvaväliä, sitten on sinunkaltaisia ihmisiä jotka roikkuu perseessä kiinni lippa vinossa valoja vilkutellen ja yrittää päästä ohi vaikka jono jatkuu kymmeniä autoja eteenpäin. :tup:

Mä kyllä annan tilaa enkä maleksi vasemmalla kaistalla moottoritiellä, mutta jos on pakko ajaa ylinopeutta niin itse saa etsiä tilaa ohitukseen.
Sori, ei oo lippaa ja valoja ei tule vilkuteltua. Selkeesti et hahmota minkämoista haittaa aiheutat. Todennäköisesti se sun kuvittelema jonon tynkä on seurausta toisesta vasuritukosta edessäsi. Oikeassa ruuhkajonossa jos porukka vilkuttelee valoja, niin ko. kaveri (vilkuttelun kohde) ajaa sitten todella päin persettä.

e: Kerros mulle miten helvetissä joku pääsee susta oikealta ohi, jos meet reipasta vauhtia oikeaan jonoon nähden? Helppo resepti provosoida muita, kun tukkii kaistan ja ei anna selvään väliin tilaa... Jos siis aidosti haluat päästä eroon perskärpäsestä etkä vaan tahallaan kiusaa porukkaa, niin kokeiles seuraavan kerran antaa tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun ajan samaa vauhtia kuin edellä oleva ja pidän turvaväliä, sitten on sinunkaltaisia ihmisiä jotka roikkuu perseessä kiinni lippa vinossa valoja vilkutellen ja yrittää päästä ohi vaikka jono jatkuu kymmeniä autoja eteenpäin. :tup:

Mä kyllä annan tilaa enkä maleksi vasemmalla kaistalla moottoritiellä, mutta jos on pakko ajaa ylinopeutta niin itse saa etsiä tilaa ohitukseen.


No tämä just, ite ajelen päivittäin työn puolesta PK-seudulla melko paljon ja siellä takana on ihan turha niitä valoja välkytellä kun ei itsekään lujempaa eteenpäin pääse. Nää hermannit kuvittelee että siinä vasemmalla ajetaan tukkona vaikka sama jono siinä on kuin oikealla. Toki motarilla on syytä siirtyä oikealle tukkimasta sitä vasenta kaistaa.
 
PK-seudun kehät eivät olekkaan moottoritietä eikä siellä päde kaksikaistaisella moottoritien säännöt. Olisi kuitenkin kohteliasta päästää takakonttiin puskevan ohitse. Itse ainakin tulkkaan peräkontissa roikkujana että vasemmalla jumittaja on jotenkin vajaa, jos pitää 100m pitkää turvaväliä edellä ajavaan eikä käy välillä oikealla kaistalla. Mielestäni vasemmalla on turha roikkua jos ei ole valmis ohittamaan edellä menijää, eli silloin saisi pitää tiukempaa väliä.
 
PK-seudun kehät eivät olekkaan moottoritietä eikä siellä päde kaksikaistaisella moottoritien säännöt. Olisi kuitenkin kohteliasta päästää takakonttiin puskevan ohitse. Itse ainakin tulkkaan peräkontissa roikkujana että vasemmalla jumittaja on jotenkin vajaa, jos pitää 100m pitkää turvaväliä edellä ajavaan eikä käy välillä oikealla kaistalla. Mielestäni vasemmalla on turha roikkua jos ei ole valmis ohittamaan edellä menijää, eli silloin saisi pitää tiukempaa väliä.

Mutta jos ohitan koko ajan oikealla meneviä ja ajan jonossa mutta pitäen sitä turvaväliä edellä menevään niin en todellakaan ala väistämään että joku pääsee 25m ajamaan kovempaa :facepalm:
 
Aika kapea tuo keskiosa tuossa on, pituussuunnassa toki tilaa löytyy, mutta aikalailla oudosti pitää sit ajaa ryhmitys. En nyt lähtis tuosta avautumaan tai ainakaan väittämään, että on helvetisti tilaa. Selkeästi kapeimmasta päästä tuo kohta tilan suhteen, vrt. joku Iskun risteys Raisioon päin.
Kyllä siinä on ihan tarpeeksi tilaa joka suuntaan, että henkilöauton kanssa siihen pystyy ryhmittymään ihan hyvin ja moni niin tekeekin eikä mitään ongelmaa.
 
Kyllä siinä on ihan tarpeeksi tilaa joka suuntaan, että henkilöauton kanssa siihen pystyy ryhmittymään ihan hyvin ja moni niin tekeekin eikä mitään ongelmaa.
Pystyy toki, enhän minä niin väittänyt. Helvetin tilava se ei ole, mikä alkuperäinen väite oli. Jos tuossa ei erikseen ajattele miten siinä ajaa, niin perä jää kaistalle. Monessa muussa paikassa mahtuu viistosti odottamaan isompikin auto, tuossa täytyy ryhmittyä lähes kaistojen suuntaisesti. Ja siitä syystä ei ole ihme, että on useasti autoja tukkona.
 
Joo nämä on ärsyttäviä.

Tampereella yliopiston kulmalta järvensivuun kääntyvät jää kanssa puolet kuppaamaan keskelle ajokaistaa ja kerää jonoa. Itse kun ajan tuosta niin manöveeraan auton siihen välitilaa ja en tuki kenenkään väylää.
Kumpaa suuntaa tarkoitit, Viinikan suuntaan vai Viinikasta Tampere-talon suuntaan? Jos jälkimmäistä, niin tuossa saa kyllä olla kääntyessään varovainen, kun polkupyörillä ajetaan aika vauhdikkaasti Järvensivuntien ylitse. Eikä siinä ole kyllä tilaa parkkeerata mihinkään "välitilaan".

Järvensivuntie on ollut jo pitkään 30km/h aluetta, mutta harva tuntuu sitäkään noudattavan. Jos siinä ajat 30km/h nopeutta, niin varmasti joku roikkuu puskurissa.
 
Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.



risteys.png
EIkö tuo ole vastoin ohjetta, no kuvasta ei kaikki selviä, mutta eikö ole opetettu niin että ei käännytä ennen kuin voidaan ajaa yli, ja ne renkaat pidetään suorassa. Eli jos ja kun joskus joku tuuppaa takaa nii ei pompata muiden eteen. Jos vinottain joutuu niin ainakin renkaan käännetty turvallisesti.



No siinä samaa mieltä että sijoitutaan turvallisesti, mutta niin että mahdollisimman vähän häiritään muita, monesti se onnistuu, jopa välillä silloin vaikka ei olisi noita viher"alueita"





Pystyy toki, enhän minä niin väittänyt. Helvetin tilava se ei ole, mikä alkuperäinen väite oli. Jos tuossa ei erikseen ajattele miten siinä ajaa, niin perä jää kaistalle. Monessa muussa paikassa mahtuu viistosti odottamaan isompikin auto, tuossa täytyy ryhmittyä lähes kaistojen suuntaisesti. Ja siitä syystä ei ole ihme, että on useasti autoja tukkona.
Jos tämä liittyy aiempaan, niin mainitsit perän tiellä ja vinosti odottamisen. Kuvaa juuri riskitilanteita, Vinossa vie tilaa ja lisää riskejä, jos olisi kaistojen suuntaisesti, niin vähemmän peittäisi ja voisi jäädä tilaa takaa tulijalle hitaasti ohittaa.
Jos ei tilaa, niin ehkä parempi jäädä vähän taaemmaksi kunnolla eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi skenaario joka tulee mieleen on, että edellä ajava jättää poikkeuksellisen paljon turvaväliä seuraavaan.
1602503824920.png


A on B:hen nähden väärässä paikassa, mutta C:hen nähden oikeassa paikassa.
B on C:hen ja jonoon nähden "väärässä" paikassa
C on oikeassa paikassa.

Tällainen tilanne saattaa syntyä esimerkiksi jos A on tottunut seuraamaan edellä ajavaa liikennevirtaa ja mitoittaa välinsä "normaalin" liikenteen mukaan kuvitellen edellä ajavan sijoittumisen johtuvan jostakin väliaikaisesta syystä. Tietenkin lakiteknisesti ajatellen edellä ajavan turvaväli ei pitäisi vaikuttaa takana ajavan turvaväliin, paitsi käänteisesti: jos edellä ajavan turvaväli on liian pieni, täytyy takana olevan ottaa se huomioon omaa väliä mitoittaessaan. Ketjukolareissa tämä aspekti on jäänyt osallisilta huomioimatta.

E: Tietenkin se yksinkertaisempi ja varmaan myös yleisempi selitys on, että perässä roikkuva ei osaa arvioda väliä tai ei välitä muista tienkäyttäjistä.
Jos A on C:n nähden oikeassa paikkaa, niin B on liianlähellä C:tä, puhettakaan kuinka pielessä A on B nähden

Kuvan mittasuhteita ja noin yleistä käytöstä ajatellen, C on ainoa joka on vähän sinnepäin, muuut ajaa tuttuun tapaan toisetensa kontissa.

Jonossa ajaessa pitää erityisesti pitää niitä turvavälejä, ja jos joku pitää minimiä pidempää niin sekin vain eduksi , hän voi vähentää toimillaan sujuvoittaa ja tasoittaa jonon menoa.
 
EIkö tuo ole vastoin ohjetta, no kuvasta ei kaikki selviä, mutta eikö ole opetettu niin että ei käännytä ennen kuin voidaan ajaa yli, ja ne renkaat pidetään suorassa. Eli jos ja kun joskus joku tuuppaa takaa nii ei pompata muiden eteen. Jos vinottain joutuu niin ainakin renkaan käännetty turvallisesti.

No siinä samaa mieltä että sijoitutaan turvallisesti, mutta niin että mahdollisimman vähän häiritään muita, monesti se onnistuu, jopa välillä silloin vaikka ei olisi noita viher"alueita"

Jos et ole edes kaistalla vaan tuossa välissä niin miten joku voi ajaa perseeseen?
 
PK-seudun kehät eivät olekkaan moottoritietä eikä siellä päde kaksikaistaisella moottoritien säännöt. Olisi kuitenkin kohteliasta päästää takakonttiin puskevan ohitse. Itse ainakin tulkkaan peräkontissa roikkujana että vasemmalla jumittaja on jotenkin vajaa, jos pitää 100m pitkää turvaväliä edellä ajavaan eikä käy välillä oikealla kaistalla. Mielestäni vasemmalla on turha roikkua jos ei ole valmis ohittamaan edellä menijää, eli silloin saisi pitää tiukempaa väliä.
Mielenkiintoinen tulikinta vajaasta, toivottavaa että noita vajaita olisi enemmän.
En tarkoita että hyvällä kesäkelillä pitäisi kaikilla olla aidosti sadanmetrin minimi , mutta huomioiden se että yleensä turvavälit arvoidaan pahasti yläkanttiin (vs todellinen) ja erityisesti se että noilla pätkillä liki järjestäin ajetaan ilman minkäälaista minimi turvaväliä, joten olisi hyvä jos joka kymmenes edes yrittäisi.

Siinä samaa mieltä että ajellaan siellä oikealla olevilla kaistoilla jos ei jotain syytä ajella vasemmalla, mutta tässä nyt ei kai ollut siitä kyse, ja edotus että pitäisi koukkia välillä oikealla, niin siinä ei kai tässä yhteydessä ideaa, (ajettiin kuitekin niin lujaa kuin väylä vetää tai rajoitusten puitteissa)

Turvaväli on muutakin kuin pelivaraa yllättäville äkkinäisille tilanteille, se on isoksi avuksi liikenteen joustavan sujuvuuden kannalta, varsinkin kuvaillun kaltaisilla pätkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos et ole edes kaistalla vaan tuossa välissä niin miten joku voi ajaa perseeseen?
Hyvä tarkennus, taisin vähän maalailla mielessä käytännön ahdasta tilannetta kun jotekin silmissä näin ne takakulmat tyrkyllä. Sori.


Edit:
Siis onhan tuossa kuvassakin jo jonoa , eli pariauto peräkanaa, ja eka aika pahan näköisesti. (No rengaiden suuntaa ei kuvasta näe, no yritin tuoda esille ettei joku muu keskutelun innostamana suuntaa itseänsä muiden alle)

Edit2
Onhan sinne renkaitakin piiretty, suoraan vastaantulijoiden alle.

Risteystä kun tukkii, niin voi vähän miettiä valmiiksi mihin "pakenee" jos pitää tilaa tehdä esim hälytysajoavarten.
 
Viimeksi muokattu:

Tästä mallisuoritus siitä, kuinka ei liitytä moottoritielle. Sulkuviivan kohdalla kaistan yli ohituskaistalle päätiellä ajavan eteen 50km/h alle nopeusrajoituksen ohittamaan ei ketään :rolleyes:
 
Hyvä tarkennus, taisin vähän maalailla mielessä käytännön ahdasta tilannetta kun jotekin silmissä näin ne takakulmat tyrkyllä. Sori.


Edit:
Siis onhan tuossa kuvassakin jo jonoa , eli pariauto peräkanaa, ja eka aika pahan näköisesti. (No rengaiden suuntaa ei kuvasta näe, no yritin tuoda esille ettei joku muu keskutelun innostamana suuntaa itseänsä muiden alle)

Edit2
Onhan sinne renkaitakin piiretty, suoraan vastaantulijoiden alle.

Risteystä kun tukkii, niin voi vähän miettiä valmiiksi mihin "pakenee" jos pitää tilaa tehdä esim hälytysajoavarten.
Missä siinä renkaat piirretty?

Tuossahan oli kaksi eri tilannetta samassa kuvassa, kun toimii kuten siniset autot ei häiritse muuta liikennettä, kun taas olet kuin punainen auto niin tukit takaata tulijan kaistan.
 
Kumpaa suuntaa tarkoitit, Viinikan suuntaan vai Viinikasta Tampere-talon suuntaan? Jos jälkimmäistä, niin tuossa saa kyllä olla kääntyessään varovainen, kun polkupyörillä ajetaan aika vauhdikkaasti Järvensivuntien ylitse. Eikä siinä ole kyllä tilaa parkkeerata mihinkään "välitilaan".

Järvensivuntie on ollut jo pitkään 30km/h aluetta, mutta harva tuntuu sitäkään noudattavan. Jos siinä ajat 30km/h nopeutta, niin varmasti joku roikkuu puskurissa.
Viinikan suuntaan, tuosta sun suunnasta ei niin paljoa omakohtaista kokemusta. Viinikan suuntaan mennessä siihen väliin mahtuu hienosti oikaisemaan auton ja pääsee odottamaan nuolivaloa tai koettaa kurkkia tuleeko sieltä suoraan tulijoita/kevyttä liikennettä ketään häiritsemättä.

Järvensivuntiellä näkee joo kaikenlaista,varsinkin nuo saakelin pysäköijät jotka vetää liinat kiinni, miettii 5 sekuntia sitten pannaan vilkku päälle.
 
Sori, ei oo lippaa ja valoja ei tule vilkuteltua. Selkeesti et hahmota minkämoista haittaa aiheutat. Todennäköisesti se sun kuvittelema jonon tynkä on seurausta toisesta vasuritukosta edessäsi. Oikeassa ruuhkajonossa jos porukka vilkuttelee valoja, niin ko. kaveri (vilkuttelun kohde) ajaa sitten todella päin persettä.

e: Kerros mulle miten helvetissä joku pääsee susta oikealta ohi, jos meet reipasta vauhtia oikeaan jonoon nähden? Helppo resepti provosoida muita, kun tukkii kaistan ja ei anna selvään väliin tilaa... Jos siis aidosti haluat päästä eroon perskärpäsestä etkä vaan tahallaan kiusaa porukkaa, niin kokeiles seuraavan kerran antaa tilaa.
Kerros mulle miksi mun pitäisi mennä sieltä 90kmh (eli sakkoraja) vasemmalta kaistalta ajamaan sinne oikealle 60kmh muiden sekaan ihan vaan että joku pääsee 10 metriä eteenpäin siinä jonossa? En minä ainakaan moista harrasta, työmatkaankin tulisi varmaan 20 minuuttia lisää samoin tein kun jokaista takana olevaa väistetään osapuulleen bussipysäkille saakka :smoke: Eri asia juu jos olisi ainoa siinä jonossa, mutta jos sielä ajaa 15 muuta autoa edellä samaa vauhtia reippaasti ohi oikealla ajavista.
 
Heh, ei niinkään ärsyttävä mutta vähän kertoo miten käy kun eka jonossa tekee virheen ja loput vaan seuraa johtajaa. Eilen Kaarinantiellä tietyömaan kohdalla joku vaan päätti ettei voi ajaa liikennejakajamerkin oikealta puolelta, vaan vasemmalta puolelta vastaantulijoiden kaistalle. Siinä kohdassa on reitti vaihtunut melkein päivittäin nyt parin kuukauden ajan ja monesti oli vaan leveä kaistale, johon liikenne ohjattiin molemmista suunnista eikä aina selkeästi merkittynä. Nyt ei ollut merkinnöistä puutetta mutta väärin se saatiin silti ajettua :)

Siinä sitten ihmeteltiin työkaverin kanssa että mitä nämä 7-8 autoa (+kuorma-autokin viimeisenä) oikein ajattelivat, mutta kertoo kyllä ettei sitä paljoa ajatella kun jonossa mennään. Väitän että olisin varmaan itsekin ajanut sinne jos olisin ollut menossa lounaalle samassa jonossa. Olisi pitänyt jäädä seuraavalle bussipysäkille ottamaan kuvia ja ihmettelemään miten aikovat jatkaa, koska siinä on aika korkea uusi keskikoroke välissä ja matkaa seuraavaan risteykseen vielä n. 200m... Kuorma-autolle no-brainer, mutta loppujen liikkeet olisi ollut kiva nähdä :D
 
Hyvä tarkennus, taisin vähän maalailla mielessä käytännön ahdasta tilannetta kun jotekin silmissä näin ne takakulmat tyrkyllä. Sori.


Edit:
Siis onhan tuossa kuvassakin jo jonoa , eli pariauto peräkanaa, ja eka aika pahan näköisesti. (No rengaiden suuntaa ei kuvasta näe, no yritin tuoda esille ettei joku muu keskutelun innostamana suuntaa itseänsä muiden alle)

Edit2
Onhan sinne renkaitakin piiretty, suoraan vastaantulijoiden alle.

Risteystä kun tukkii, niin voi vähän miettiä valmiiksi mihin "pakenee" jos pitää tilaa tehdä esim hälytysajoavarten.

Oli siis suurinpiirteinen kuva kuten ekassa lauseessa luki. Nuo ovat suuntavilkut joita luulet renkaiksi. Renkaita en alkanut kuvaan piirtää koska ei ollut se asian pointti. Toki ne siniset autot olisi voinut piirtää siihen tasan kaistojen suuntaisesti joka varmaan se järkevin/turvallisin vaihtoehto. Hain nyt kuvalla vaan hahmotelmaa että siinä keskikaistaleella on tilaa odotella vapaata väliä ilman että blokkaa mitään kaistaa.

Vaikka nokka osoittaa vastaantulijoiden kaistalle niin voihan ne renkaat silti olla kaistojen suuntaisesti, sovitaan että tilanne on näin ;)

EDIT: Google Maps

Tämä risteys siis inspiraationa kuvalle jos ei tullu jo selväksi aikaisemmista viesteistä.
 
Vaikka tuolla kehällä ajaa 100km/h niin aina joku haluaa ohi :facepalm:
Ohittamisen haluamisesta on aika pitkä matka siihen, että joku menee oikealta ohi. Järjestäen ovat olleet vasurin kestotulppia, josta porukka on lähtenyt pitkän odottelun jälkeen ohi. Mut toki jos et koe tekeväsi mitään väärin, niin onnea vaan valitsemallesi tielle.
 
Ohittamisen haluamisesta on aika pitkä matka siihen, että joku menee oikealta ohi. Järjestäen ovat olleet vasurin kestotulppia, josta porukka on lähtenyt pitkän odottelun jälkeen ohi. Mut toki jos et koe tekeväsi mitään väärin, niin onnea vaan valitsemallesi tielle.
Mitä väärä mä teen jos ajan mittarissa 90km/h jonossa ja pidän turvaväliä ja takana tulija menee oikealle ja vasemmalle edes takas ja vilkuttelee valoja ja kun saa sen vähän isomman välin änkee väkisin oikealta ohi kymmenien senttien päästä torvi soiden ja hetken päästä jarruttaa kameraan alinopeudelle?

Koita nyt tajuta että jos mä ajan suurinta sallittua niin en voi olla kehällä vasemmalla kaistalla tukkona.
 
Kerros mulle miksi mun pitäisi mennä sieltä 90kmh (eli sakkoraja) vasemmalta kaistalta ajamaan sinne oikealle 60kmh muiden sekaan ihan vaan että joku pääsee 10 metriä eteenpäin siinä jonossa? En minä ainakaan moista harrasta, työmatkaankin tulisi varmaan 20 minuuttia lisää samoin tein kun jokaista takana olevaa väistetään osapuulleen bussipysäkille saakka :smoke: Eri asia juu jos olisi ainoa siinä jonossa, mutta jos sielä ajaa 15 muuta autoa edellä samaa vauhtia reippaasti ohi oikealla ajavista.
Laskes huvikses kuinka pitkä pätkä oikeaa pitää olla tyhjänä, että joku pääsee oikealta tulppa-jani-petterin ohi, jos kaistojen välinen nopeusero on 30 km/h? :smoke:Jos kaistat on tukossa niin ne on silloin tukossa. Jos taas joku menee oikealta sun ohi, niin kuskin meikkipeiliin katsomalla löytyy hyvin suurella varmuudella asennevikainen tientukko.
 
Laskes huvikses kuinka pitkä pätkä oikeaa pitää olla tyhjänä, että joku pääsee oikealta tulppa-jani-petterin ohi, jos kaistojen välinen nopeusero on 30 km/h? :smoke:Jos kaistat on tukossa niin ne on silloin tukossa. Jos taas joku menee oikealta sun ohi, niin kuskin meikkipeiliin katsomalla löytyy hyvin suurella varmuudella asennevikainen tientukko.
Miten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 980
Viestejä
4 654 197
Jäsenet
76 320
Uusin jäsen
code

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom