Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tältä näyttää tuossa Prisman edessä.



Virallisessa kaupungin opaskartassa ei ole noita Prisman parkkialueen ajoväyliä. Saisi vaan olla jotekin paremmin tehty/merkattu että ei tule mielikuvaa että noi olisi normaali katuja (noh, onhan se yksi vihje että ei ole kadunnimikylttiä).
Se tie mistä ensimmäinen katunäkymä oli kuvattu oli siinä mielessä selkeä että jokaisessa risteyksessä oli kolmio. Josta voi päätellä että muuten olisivat tasa-arvoisia.

Mutta tuo mistä tuo sinun kuva, siinä näkyy niitä Pysäköintipaikan merkkejä, nuo ei ilmeisesti vaikuta mihinkään väistämiseen, tai sitten vaikuttaa.



Pysäköintipaikka mihin mahtuu reilusti 3 autoa, tiukasti jos laittaa niin 4, oli pysäköity 2 auto niin kauas reunoista että teki tiukkaa mahduttaa auto niiden väliin. Tungin kumminkin ja kun kävin (paketti)autolla hakemassa jotain niin toiseen miten sattuu pysäköityyn autoon oli henkilö laittamassa lastaan turvaistuimeen. Äänestä päätellen oli aika hermo kireellä ja olinkin kuulevinaan että olisi maininnut "vittu, tarvinnut noin lähellle" kun oli tunkemassa itseään sisään. Ihan itsesuojeluvaisto esti kommentoimasta hänen omaa pysäköintiään.
Jos tarvitsee tilaa niin jotkut oheistaa sen ottamaan, ja myöhemmin tulevat pitävät huolen ettei estä jo aiemmin parkkeeranneita.
Tosin ohjeet on myös pysäköidä tiiviisti, reunoista lähtien, että mahtuisi mahdollisimman paljon ja "kielletään" pyösäköimästä jos ei ei saa laitettua siihen laskennelliseen ruutuun. Kummatkin kai vain sellaisia tapa ja kikka ohjeita.

No jos ajoit niin että kuljettajanpuolelta et estänyt pääsyä, niin eipä kai sanomista ja voi toki miettiä että jos on sitä tilaa ottanut reilusti reunasta, niin miksei henkilö ajanut niin että se tila on myös käytettävissä lastaamiseen (sinne turvaistuimenpuolelle). Ehkä toiveikasta ajatella että mietti miten voi tehdä ensikerralla paremmin. :-)

Kertomastasi ymmärsin ettei tuossa mitään ruutuja ollut, eli et ajanut samaan ruutuun.
 
Olipas pitkästä aikaa aivan kaistapäinen tapaus takana. Vetelin peräkärryä taajama-alueella pitkin tietä, jolla on useampi hidastetöyssy. Joka kerta töyssyn kohdalla perässä ollut auto valui ääääärettömän hitaasti yli, ja töyssyn jälkeen taas kaahasi törkeää ylinopeutta kiinni. Tie päättyi stoppiin, jonka eteen pysähtyminen tuli takana olleelle ilmeisesti täytenä yllätyksenä, koska tämä meinasi ajaa perään, ja liikkeelle lähdettyäni takaa tultiin ohi kääntyvien kaistaa pitkin. Siellä se sitten oli puolen kilometrin päässä punaisissa valoissa viereisellä kaistalla heiluttelemassa keskisormea. :whistling:
 
Olipas pitkästä aikaa aivan kaistapäinen tapaus takana. Vetelin peräkärryä taajama-alueella pitkin tietä, jolla on useampi hidastetöyssy. Joka kerta töyssyn kohdalla perässä ollut auto valui ääääärettömän hitaasti yli, ja töyssyn jälkeen taas kaahasi törkeää ylinopeutta kiinni. Tie päättyi stoppiin, jonka eteen pysähtyminen tuli takana olleelle ilmeisesti täytenä yllätyksenä, koska tämä meinasi ajaa perään, ja liikkeelle lähdettyäni takaa tultiin ohi kääntyvien kaistaa pitkin. Siellä se sitten oli puolen kilometrin päässä punaisissa valoissa viereisellä kaistalla heiluttelemassa keskisormea. :whistling:
Vilkuttelitko takasin? ;) mitähän noiden päässä tosiaan liikkuu, kun itse ajellaan miten sattuu ja sitten heristellään muille liikennesääntöjen mukaan ajaville?
 
Vilkuttelitko takasin? ;) mitähän noiden päässä tosiaan liikkuu, kun itse ajellaan miten sattuu ja sitten heristellään muille liikennesääntöjen mukaan ajaville?
Oudointa näissä on se, että sitten kaikki on jotenkin hyvin kun on menty ohi heristelyn kohteesta.
 
Se tie mistä ensimmäinen katunäkymä oli kuvattu oli siinä mielessä selkeä että jokaisessa risteyksessä oli kolmio. Josta voi päätellä että muuten olisivat tasa-arvoisia.

Mutta tuo mistä tuo sinun kuva, siinä näkyy niitä Pysäköintipaikan merkkejä, nuo ei ilmeisesti vaikuta mihinkään väistämiseen, tai sitten vaikuttaa.




Jos tarvitsee tilaa niin jotkut oheistaa sen ottamaan, ja myöhemmin tulevat pitävät huolen ettei estä jo aiemmin parkkeeranneita.
Tosin ohjeet on myös pysäköidä tiiviisti, reunoista lähtien, että mahtuisi mahdollisimman paljon ja "kielletään" pyösäköimästä jos ei ei saa laitettua siihen laskennelliseen ruutuun. Kummatkin kai vain sellaisia tapa ja kikka ohjeita.

No jos ajoit niin että kuljettajanpuolelta et estänyt pääsyä, niin eipä kai sanomista ja voi toki miettiä että jos on sitä tilaa ottanut reilusti reunasta, niin miksei henkilö ajanut niin että se tila on myös käytettävissä lastaamiseen (sinne turvaistuimenpuolelle). Ehkä toiveikasta ajatella että mietti miten voi tehdä ensikerralla paremmin. :)

Kertomastasi ymmärsin ettei tuossa mitään ruutuja ollut, eli et ajanut samaan ruutuun.

Laiskana puhelimella ei huvita lainata kunnolla...
Itseasiassa jokaisessa risteyksessä tuolla kadulla on kolmiot, myös hop-lop/powerin/honkkarin parkkipaikaikan ulosajoissa.

Olihan se tila vähän nafti (ehkä stadin parkkihallien ruudun kokoinen) peruuttaen siihen pysäköin ja mahduin välistä ihan ok ulos. Sillä "rouvalla" oli vaan enemmän materiaalia luiden ympärillä kuin minulla.
Eikä tuossa ole ollut maalattuja ruutuja varmaan 10v kun on kulunut pois. Ollut muistaakseni 3 ruutua.
 
Viime perjantaina ajelin kakkostiellä ja edessä matelee joku ihmeen puimakone tai mikä lie metsäkone ihan mateluvauhtia. Eikä taain koneen takana ajava mene ohi sitten millään vaikka ei ole edes keltasta viivaa ja takana hemmetin moinen jono. Ihan kiva kun tuollaisia tulee eteen jonnekin pikatielle. Tollaset koneet kyllä ärysttää kun niillä tullaan mateleen tielle jossa vauhti on 80-100kmh. Kakkostiellä sais olla myös enempi ohituskaistaa. Vain jossain kohtaa tulee vatsaan nelikaistainen pätkä tai pätkiä ja tie on kuitenkin Nummelasta Poriin asti.
 
Jos miettii kauanko ykköstien muutos motariksi otti, en pidättäis kakkosen osalta hengitystä.
 
Auton vaihdon jälkeen aloin ihmettelemään, että mistä tiedän onko sateella tai sumussa valot päällä vai ei. En ilmeisesti mistään, jos ei ole niin pimeää, että valokeilan näkisi. Vanhassa autossa sentään mittaristossa näkyvään autonkuvaan ilmestyi valot päälle.
Jos ei mittaristoon tule merkkivaloa niin ehkä valokytkimestä näkee.
47d4a176cf58409fa9b0768118305faa.jpg.webp

Automaattisella valojen ohjauksella varustetussa autossa ajovalojen palaminen näkyy mittaristossa tai kytkimen yhteydessä olevasta (vihreästä) merkkivalosta. Kun valokytkimen kääntää lamppusymbolin kohdalle eli ajovaloasentoon, niin sekä etu- että takavalot palavat kaikissa ajo-olosuhteissa.

Tarkemmin: Tiedätkö ihan varmasti, että autosi perävalot ovat päällä? Näin varmistat, että näyt liikenteessä

Edit. Lisätty kuvateksti.
 
Jos ei mittaristoon tule merkkivaloa niin ehkä valokytkimestä näkee.
47d4a176cf58409fa9b0768118305faa.jpg.webp

Automaattisella valojen ohjauksella varustetussa autossa ajovalojen palaminen näkyy mittaristossa tai kytkimen yhteydessä olevasta (vihreästä) merkkivalosta. Kun valokytkimen kääntää lamppusymbolin kohdalle eli ajovaloasentoon, niin sekä etu- että takavalot palavat kaikissa ajo-olosuhteissa.

Tarkemmin: Tiedätkö ihan varmasti, että autosi perävalot ovat päällä? Näin varmistat, että näyt liikenteessä

Edit. Lisätty kuvateksti.
Entäs kun valokatkaisija on auto-asennossa, mistä näkee onko takavalot päällä tai lähivalot päällä? Sitähän tässä kysyttiin.
 
Sori taasen kysymyksiä, mutta kun jotkut nyt ei vaan tajuu.

Onko tuo tuonne prismaanpäin ihan samaanarvoista kuin sinne toiseen liikenne ympyrään länteen (Honkkarin edessä), onko nuo nyt niitä kokoomateitä iikenneympyröihin asti ? (jos ei niin miten ne eroaa)

Länteen on tuon mukaan kolmiot risteyksi, eli sinänsä ihan selkeän oloista, paitsi jos ne onkin laitettu ilman kunnan lupaa, jolloin ne ei olekkaan ....

Tuolla prisman suunnalla näkyy niitä pyäsköintipaikka merkkejä siellä täällä.

Tuohon vaikuttaa sellaiselta paikalta mistä voisi saada varsin monipuolisen oppaantehtyä väistämisäännöistä
Miten muka löytyy, kun koko ketjua ei ole enää olemassa?
 
Entäs kun valokatkaisija on auto-asennossa, mistä näkee onko takavalot päällä tai lähivalot päällä? Sitähän tässä kysyttiin.
Laittamassani kuvassa valot on auto -asennossa ja kun valoautomatiikka kytkee lähivalot syttyy siitä vihreä valo lähivalon seisontavalojen merkkivaloon. Joissain autoissa ilmaisu tulee mittaristoon.
 
Viimeksi muokattu:
Laittamassani kuvassa valot on auto -asennossa ja kun valoautomatiikka kytkee lähivalot syttyy siitä vihreä valo lähivalon kohdalle. Joissain autoissa ilmaisu tulee mittaristoon.

Ja jossain autossa mitään merkkivaloa ei syty mihinkään kojelautaan, joten usein on vaikea tietää mitä palaa milloinkin (jos valot asennossa "auto").
 
Ja jossain autossa mitään merkkivaloa ei syty mihinkään kojelautaan, joten usein on vaikea tietää mitä palaa milloinkin (jos valot asennossa "auto").
Kaikissa autoissa tuo ilmaistaan jollain tavalla, joko merkkivalo kojetaulussa tai sitten valo kytkimessä. Jos merkkivaloa ei ole päällä niin silloin ne valot ei ole päällä.
 
Entäs kun valokatkaisija on auto-asennossa, mistä näkee onko takavalot päällä tai lähivalot päällä? Sitähän tässä kysyttiin.
Tuossa kuvassa on VAG:n katkaisija. Auto-asennossa, kun tuo vihreä palaa on ajovalot päällä. Kun pelkästään keltainen AUTO niin ajetaan päiväajovaloilla. VAGeista usea kyllä polttaa takavaloja myös päiväajovaloilla. Jostain syystä ainakin Skodan maahantuoja lopetti Suomeen tulevien autojen koodaamisen niin, mutta jälkikäteen kyllä onnistuu.
 
helpointapa testata, on ajaa "Auto asennossa" ajoneuvo päiväsaikaan pimeään tunneliin / parkkihalliin. Katso mikä mittariston valo syttyi pimeässä palamaan. Varmista että se sammui kun ajat ulos. Tyypillisesti se on just se päiväajovalojen kuvake mikä syttyy.
 
Ja jossain autossa mitään merkkivaloa ei syty mihinkään kojelautaan, joten usein on vaikea tietää mitä palaa milloinkin (jos valot asennossa "auto").

Melkein voisi arvata, että jonkun speksin mukaan merkkivalon on sytyttävä, kun päällä on muut kuin päiväajovalot.

Toyota-sukuisissa syttyy vihreä merkkivalo, jossa on sivuille osoittavat lamput kun takavalot palavat. Hämmentävän hankala oli löytää valmis kuva aiheesta. Käyttöohjeessa näyttää nykyään ihan lukevan, että se on takavalojen merkkivalo.

1503_toyota-auris-kulutus-taloudellinen-ajo_2015_03_24_2223.jpg
 
Melkein voisi arvata, että jonkun speksin mukaan merkkivalon on sytyttävä, kun päällä on muut kuin päiväajovalot.

Toyota-sukuisissa syttyy vihreä merkkivalo, jossa on sivuille osoittavat lamput kun takavalot palavat. Hämmentävän hankala oli löytää valmis kuva aiheesta. Käyttöohjeessa näyttää nykyään ihan lukevan, että se on takavalojen merkkivalo.

1503_toyota-auris-kulutus-taloudellinen-ajo_2015_03_24_2223.jpg

Saattaa olla. Omasta en ole huomannut, mutta onkohan se sitten tuolla alhaalla valokytkimen lähellä tuo pieni vihreä valo. Manuaali ei ota asiaan mitään kantaa enkä ole sitä huomannut seurata ajossa, kun ei se näy näkökentässä. Pitää varmaan testata joskus parkkihalliin ajaessa.
 
Useampia köröttelijöitä tuli nähtyä. Vauhtia 5-10km/h alle rajoituksen ja possujono perässä. Yksi sankari tuli taukopaikalta eteen, niin että toinen auto joutui jarruttamaan, ja jäi etummaiseksi ajelemaan 75-95km/h vaikka rajoitus 100.
 

Tähän uutiseen kiteytyy aika hyvin miten paljon kehareita, näkö- ja kuulovammaisia, lukutaidottomia, havaintokyvyttömiä ja asennevammaisia meillä tuolla liikenteessä on.

Suosittelen panssarivaunua ketjun lukijoille niin säilyy oma henkikulta ainakin.
 

Tähän uutiseen kiteytyy aika hyvin miten paljon kehareita, näkö- ja kuulovammaisia, lukutaidottomia, havaintokyvyttömiä ja asennevammaisia meillä tuolla liikenteessä on.

Suosittelen panssarivaunua ketjun lukijoille niin säilyy oma henkikulta ainakin.
Sieltä kommenttiosiosta voi käydä kaivamassa päivän naurut, tai vaihtoehtoisesti pilata koko päivän. En äkkiseltään löytänyt sieltä ainuttakaan järkevää kommenttia ja sitten alkoi sattumaan päähän ja piti laittaa koko sivu kiinni. Yritän ajatella, että tuonne eivät postaa kuin avohoitopotilaat.
 

Tähän uutiseen kiteytyy aika hyvin miten paljon kehareita, näkö- ja kuulovammaisia, lukutaidottomia, havaintokyvyttömiä ja asennevammaisia meillä tuolla liikenteessä on.

Suosittelen panssarivaunua ketjun lukijoille niin säilyy oma henkikulta ainakin.
Totta, varsinkin kun liikenneympyrän väistämissäännöt ovat todella yksinkertaiset:

Ympyrään saapuva ja sieltä poistuva väistää kaikkia.

Mutta ei mikään ihme, kun tuossakaan artikkelissa ei tätä voitu sanoa selkeästi, eikä toisaalta myöskään lainattu tieliikennelakia. Puhuttiin vain kellojen soimisesta kuljettajan päässä. Voisi laittaa sen panssarivaunun ostoslistalle.
 
Eikös tälläkin ketjussa joku vähän aikaa sitten meinannut että pyöräilijöitä ei ympyrästä tullessa pitäisi väistää jos pyöräilijä kääntyy pyörätien jatkeelle sen sijaan että ajaisi sinne suoraan? :D
Huomattavasti useampi täällä on keksinyt säännön jossa polkupyörän pitäisi mennä paljon autoa hitaammin risteysten läpi, jotta autoilijan ei tarvitsisi hidastaa niin paljoa että pystyisi väistämään nopeammat pyörät.

disclaimerina että itse hidastan autolla, pyörällä ja sähköpotkulaudalla risteyksiin riittävästi että pystyn pysähtymään rauhallisesti vaikka joku hyppäisi piilosta eteen etuajo-oikeutettuna tai muuten(otan huomioon myös fillaristin nopean siirtymän kävelijäksi jne).
kakkos disclaimerina että tämä ei koske risteyksiä missä ajan etuajo-oikeutettua tietä ja näkyvyys on hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Sieltä kommenttiosiosta voi käydä kaivamassa päivän naurut, tai vaihtoehtoisesti pilata koko päivän. En äkkiseltään löytänyt sieltä ainuttakaan järkevää kommenttia ja sitten alkoi sattumaan päähän ja piti laittaa koko sivu kiinni. Yritän ajatella, että tuonne eivät postaa kuin avohoitopotilaat.
Jaa en käynytkään lukemassa niitä. Varmaan suomi24 tietotaito loistaa sieläkin.

Sitä tosiaan ihmettelen miten näinkin yksinkertaisen asian sisäistäminen on saatu noin vaikeaksi, autokoulussakin varmaan selitetään mitä kolmio meinaa (onko ympyrästä poistuessa muuten aina kolmiota ennen suojatietä? Ei sillä että sillä mitään merkitystä olisi onko sitä vaiko ei, mutta voisi selkeyttää vaikeimmille tapauksille.)
 
Huomattavasti useampi täällä on keksinyt säännön jossa polkupyörän pitäisi mennä paljon autoa hitaammin risteysten läpi, jotta autoilijan ei tarvitsisi hidastaa niin paljoa että pystyisi väistämään nopeammat pyörät.
Ehkä. vai onko tuo päätelmä siitä että joidenkin mielestä ympyrän läpi voi ajaa hidastamatta, esim viittäkympiä, muistelen että silloin oli ajatuksissa paikka missä ei ole suojatietä.

Jos pyöräiliä ajelaa kevyenliikenteenväylää yli kolmekymppiä, niin kyllä syytäkin hidastella (jos ei aktivisti tubettaja), mutta se toki eriasia kuin ajella autoahitaammin.

Sellaisia ajatuksia on esitelty että noeampi vauhti vähentää riskejä....
kakkos disclaimerina että tämä ei koske risteyksiä missä ajan etuajo-oikeutettua tietä ja näkyvyys on hyvä.
Tuossa kai voidaan olettaa että se nopeus ennen risteystä on risteys tilanteeseen sopiva. :)
 
Jaa en käynytkään lukemassa niitä. Varmaan suomi24 tietotaito loistaa sieläkin.

Sitä tosiaan ihmettelen miten näinkin yksinkertaisen asian sisäistäminen on saatu noin vaikeaksi, autokoulussakin varmaan selitetään mitä kolmio meinaa (onko ympyrästä poistuessa muuten aina kolmiota ennen suojatietä? Ei sillä että sillä mitään merkitystä olisi onko sitä vaiko ei, mutta voisi selkeyttää vaikeimmille tapauksille.)
Ei ole, koska kääntyvä auto väistää.
 
(onko ympyrästä poistuessa muuten aina kolmiota ennen suojatietä? Ei sillä että sillä mitään merkitystä olisi onko sitä vaiko ei, mutta voisi selkeyttää vaikeimmille tapauksille.)
Ei ole kolmiota. Ajoneuvo on ympyrästä poistuessa kääntyvä, niin silloin väistetään kaikkea risteävää tietä ylittävää - täysin riippumatta siitä onko siinä edes suojatietä!
 
Jos pyöräiliä ajelaa kevyenliikenteenväylää yli kolmekymppiä, niin kyllä syytäkin hidastella (jos ei aktivisti tubettaja), mutta se toki eriasia kuin ajella autoahitaammin.
Ihan samalla tavalla kuin autolla risteyksen läpi ajaessa on syytä hidastella. Ei polkupyörä ole mikään erikoisajoneuvo.
 
Ei ole kolmiota. Ajoneuvo on ympyrästä poistuessa kääntyvä, niin silloin väistetään kaikkea risteävää tietä ylittävää - täysin riippumatta siitä onko siinä edes suojatietä!
Onko tämä muuten uusi juttu? (aiemmin opetettu toisin).

Sama juttu siis myös ilman ympyrää
"
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
 risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
"

Kuinka pitkälle tuo on voimassa, ja sillä ei kai väliä vaika se pyöräiliä,, mopiolia tykittää suojatietä, äänimerkkiä voi kuitekin antaa ? Vai eikä sitten tarvi väistää jos se pyöräiliä ei saisi mennä yli.

Tuo ilmeisesti ollut aiemminkin, tarkoittaako tuo kuitenkaan sitä että jos siinä missä usein suojatie ei olekkaan suojatietä, mutta siinä joku ojasta nousee ja ylittää tien, niin pitää kääntyjän väistää ? siis pitää varautua että joku voi tulla.
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin ei ole opetettu toisin, näin se on ollut aina. Väistää kannattaa vaikka höyryveturia jos se sieltä tulee, sillä sinulla ei oke yliajo-oikeutta vaikka toinen lakia rikkoisikin.
 
Onko tämä muuten uusi juttu? (aiemmin opetettu toisin).

Sama juttu siis myös ilman ympyrää
"
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:
 risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
"

Kuinka pitkälle tuo on voimassa, ja sillä ei kai väliä vaika se pyöräiliä,, mopiolia tykittää suojatietä, äänimerkkiä voi kuitekin antaa ? Vai eikä sitten tarvi väistää jos se pyöräiliä ei saisi mennä yli.

Tuo ilmeisesti ollut aiemminkin, tarkoittaako tuo kuitenkaan sitä että jos siinä missä usein suojatie ei olekkaan suojatietä, mutta siinä joku ojasta nousee ja ylittää tien, niin pitää kääntyjän väistää ? siis pitää varautua että joku voi tulla.
Se on voimassa ainakin 12 metrin päähän. Voi olla kauemmaksikin, mutta sitä pitää käydä kysymässä oikeudelta.

Lähde:
Maantien sekä yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien välissä on noin 12 metrin levyinen viheraluekaista. Tästä jalkakäytävän ja pyörätien sijainnista lähellä maantietä ja sen rinnalla ja myös siitä, että väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki 231 on sijoitettu Kaitilankadulle jo ennen jalkakäytävää ja pyörätietä, voidaan päätellä, että jalkakäytävä ja pyörätie kuuluvat maantiehen eivätkä muodosta erillistä kevyen liikenteen väylää.

KKO:1985-II-34 - Korkeimman oikeuden ennakkopäätökset - FINLEX ®


Äänimerkin taas saa antaa, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen.
 
Se on voimassa ainakin 12 metrin päähän. Voi olla kauemmaksikin, mutta sitä pitää käydä kysymässä oikeudelta.

Lähde:
Maantien sekä yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien välissä on noin 12 metrin levyinen viheraluekaista. Tästä jalkakäytävän ja pyörätien sijainnista lähellä maantietä ja sen rinnalla ja myös siitä, että väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki 231 on sijoitettu Kaitilankadulle jo ennen jalkakäytävää ja pyörätietä, voidaan päätellä, että jalkakäytävä ja pyörätie kuuluvat maantiehen eivätkä muodosta erillistä kevyen liikenteen väylää.

KKO:1985-II-34 - Korkeimman oikeuden ennakkopäätökset - FINLEX ®


Äänimerkin taas saa antaa, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen.
Kiitos, Ok, tuossa puhuttiin kolmiontakaa tulemisesta, suojatiestä, kevyenllikenteenväylästä ja ajasta jolloin mopollakkin sai siellä yleisesti hursitella.

Mutta tarkoitat että jos käännytään tieltä risteyksessä toiselle tielle on väistämisvelvollisuus on ainakin yli 12 metrin matkan, jos siellä tiellä minne käänyttiin joku mopolla tuikkaa yli. tuon matkaan mahtuu ajoneuvojakin parkkiin, eli käytännössä pitäisi pysähtyä ennen sellaisten ohittamista.

Ilmeisesti näistä ei ole riidelty käräjillä.

Äänimerkin taas saa antaa, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen.
Tässä ajattelin enemmän huomatuksena ettei noin saa ja kannata tehdä. Mutta taajamassa toki virallisesti tulevan vaaran välttämiseksi.
 
Pulatunnuksen viestit ovat kyllä sellaista tajunnanvirtaa, että noista ei meinaa ottaa selkoa. Hengitä välissä ja oikolue viestisi ajatuksen kanssa ennen niiden postaamista, kiitos.

Pointti oli, että kääntyvä ajoneuvo väistää aina risteävää tietä ylittävää liikennettä. Tämä ei ole muuttunut miksikään ja se on voimassa tähän tietoon ainakin 12m matkan risteyksen jälkeen. Kiertoliittymästä poistuva ajoneuvo on aina kääntyvä.
 
Pulatunnuksen viestit ovat kyllä sellaista tajunnanvirtaa, että noista ei meinaa ottaa selkoa. Hengitä välissä ja oikolue viestisi ajatuksen kanssa ennen niiden postaamista, kiitos.

Pointti oli, että kääntyvä ajoneuvo väistää aina risteävää tietä ylittävää liikennettä. Tämä ei ole muuttunut miksikään ja se on voimassa tähän tietoon ainakin 12m matkan risteyksen jälkeen. Kiertoliittymästä poistuva ajoneuvo on aina kääntyvä.

Epäluulois johtuu siitä että ristiriitasia ohjeita jaettu vuosien saatossa. (tyypillisin, kääntyjä väistää pyörätien jatkeella pyöräilijöitä ja suojatiellä jalankulkijoita ja mukaanlukien <12v pyöräilijät)

Pointti siis siinä että jos mopolla huristelin jotain polun jatketta pysäköityjen autojen välistä tien yli, kohdasta joka n 12metrin päässä risteyksestä, oli tielle kääntyneen auton väistettävä minua.

Sama jos tulen pihasta jalkakäytävän yli ylittäen tien niin tiellä 12m sitten kääntyneen auton on väistettävä minua, vaikka siinä välisäs olisi ollut suojatie pyörätiejatkeineen ?


Tavaomainen kääntyminen, Jos pyöräiliä ylittä suojatietäpitkin, on sille annettava tilaa, ja varauduttava siihen. No niin toki kaikki tekee hitaasti ajavien pyöräilijöiden osalta, osa vähän varoitus torveasoittaen.

Eli mikä on ohje, mihin kaikkee pitää varautua, suojatiet selviä, ja selkeästi ojasta ylittävään suuntaan nousevat
mutta kuinka yllättäviin tilanteisiin pitää varautua, pyöräiliä pyörätieltä tuikkaa yli ? Pihasta tulossa olevat, autojen välistä tulevat ? Suoajtien jälkeen, kuinka pitkään on pysähdeltävä ?

Juu, en ole tuikkaamassa eteen, vaikka ajojärjestys niin kuuluisi olla.


Siis myönnän että käännyttyä suojatien ylityksen jälkeen olen kyllä ollut vähän tunkeileva, mennyt ns dynaamisesti liikennevirran mukaan. :-(
 
Viimeksi muokattu:
Epäluulois johtuu siitä että ristiriitasia ohjeita jaettu vuosien saatossa. (tyypillisin, kääntyjä väistää pyörätien jatkeella pyöräilijöitä ja suojatiellä jalankulkijoita ja mukaanlukien <12v pyöräilijät)
Höpiset omiasi. Ei tuosta ole jaettu koskaan ristiriitaisia ohjeita. Kääntyvä väistää risteävän tien liikennettä ja on aina väistänyt.

Pihasta tuleva taas väistää päätietä ajavia. Pyöräilijä väistää pyörätienjatkeella muita, jos ei muille ole väistämisvelvollisuutta erikseen osoitettu (eli stop, kolmio, se uusi väistämisvelvollisuus pyörätiellä - merkki tai kääntyminen tms).

Mistään autojen välistä ei saa tietenkään tuupata kenenkään eteen.
 
Haluaisin tarkentaa, että pihasta tulevan täytyy väistää aivan kaikkia muita. Siis aivan kaikkia muita, ihan sama mistä tulevat ja mihin suuntaan menevät. Sama koskee pihakatuja, esim. huoltoasemia ja parkkipaikoilta poistuttaessa. Vaikka joku kääntyisi sinun kulkusuunnasta vasemmalle edestäsi, sinun pitää väistää tässä tilanteessa.
 
Itsellähän on sellainen hassu tilanne että kotoa tulen tielle pihasta. Jatkan tietä 5m ja olen tasa-arvoisessa risteyksessä. Arvannette ongelman kun risteykseen minusta nähden vasemmalta tulevat tulkitsevat minun tulevan pihasta.
 
Pointti siis siinä että jos mopolla huristelin jotain polun jatketta pysäköityjen autojen välistä tien yli, kohdasta joka n 12metrin päässä risteyksestä, oli tielle kääntyneen auton väistettävä minua.

EI."joku polun jatke" ei ole lain määrittelemä pyörätien jatke.

Sama jos tulen pihasta jalkakäytävän yli ylittäen tien niin tiellä 12m sitten kääntyneen auton on väistettävä minua, vaikka siinä välisäs olisi ollut suojatie pyörätiejatkeineen ?

Ei. Kun tulet pihasta jalkakäytävän yli ylittäen tien, etä aja pyörätien jatketta pitkin.

Kääntyvän auton tarvii väistää vain pyörätien jatketta/pyörätietä ajavaa pyöräilijää. Ja jos pyöräilijä ajaa ajoradalla/pyöräkaistalla siihen pätee tasan samat säännöt kuin autoihin väistämisevelvollisuuden suhteen
 
Kääntyvän auton tarvii väistää vain pyörätien jatketta/pyörätietä ajavaa pyöräilijää.
Ja tietenkin myös suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Tämä nyt on itsestäänselvää, mutta ajattelin kuitenkin tarkentaa, kun tässä muutaman edellisen postauksen joukossa on tullut niin erikoisia lisäkysymyksiä, jos kaikkia näitä eri vaihtoehtoja ei ole mainittu kerralla. :D
 
Itsellähän on sellainen hassu tilanne että kotoa tulen tielle pihasta. Jatkan tietä 5m ja olen tasa-arvoisessa risteyksessä. Arvannette ongelman kun risteykseen minusta nähden vasemmalta tulevat tulkitsevat minun tulevan pihasta.
Samankaltainen tilanne oli minulla jonkin aikaa. Ei siinä hirveästi loppujenlopuksi tapahtunut, kun vasemmalle päin tie päättyi muutaman kymmenen metrin jälkeen.
Mieleen on kuitenkin jäänyt tilanne, jossa poliisipaku ajoi sieltä vasemmalta suoraan eteeni :cigar2:
 
Itsellähän on sellainen hassu tilanne että kotoa tulen tielle pihasta. Jatkan tietä 5m ja olen tasa-arvoisessa risteyksessä. Arvannette ongelman kun risteykseen minusta nähden vasemmalta tulevat tulkitsevat minun tulevan pihasta.
Sinähän tuletkin pihasta. Kolaritilanteessa tulkinta riippuu siitä missä kohdassa olet menossa, eli oletko jo poistunut pihasta ja ajamassa omalla kaistallasi ajoradalla, vai vasta siirtymässä pihasta ajoradalle ja siten väistämisvelvollinen.

Voi toki aiheuttaa sopivassa tilanteessa jänniä reaktioita molempien osapuolten rattien takana. :D
 
Sinähän tuletkin pihasta. Kolaritilanteessa tulkinta riippuu siitä missä kohdassa olet menossa, eli oletko jo poistunut pihasta ja ajamassa omalla kaistallasi ajoradalla, vai vasta siirtymässä pihasta ajoradalle ja siten väistämisvelvollinen.

Voi toki aiheuttaa sopivassa tilanteessa jänniä reaktioita molempien osapuolten rattien takana. :D
Olen omalla kaistallani ja kysyinkin tuosta joskus ex-naapurilta, ammatiltaan poliisi, joka sanoi ettei hänen mielestään olisi paljoakaan epäselvää jos kolahtaisi.

E: aiheuttaa sen että ei ymmärretä ajaa tasa-arvoisessa risteyksessä oikein ja itte ei viitti peltiä rutata vain koska on oikeassa.
 
Sinähän tuletkin pihasta. Kolaritilanteessa tulkinta riippuu siitä missä kohdassa olet menossa, eli oletko jo poistunut pihasta ja ajamassa omalla kaistallasi ajoradalla, vai vasta siirtymässä pihasta ajoradalle ja siten väistämisvelvollinen.

Voi toki aiheuttaa sopivassa tilanteessa jänniä reaktioita molempien osapuolten rattien takana. :D
Eikös tuossa sanottu että tullaan pihasta tielle ja tietä pitkin risteykseen. Ei ole mitään tulkittavaa.

Harvoin tässäkään tasurissa näkee kenenkään väistävän oikealta tulevia: Google Maps
 
Eikös tuossa sanottu että tullaan pihasta tielle ja tietä pitkin risteykseen. Ei ole mitään tulkittavaa.
Vähän menee saivarteluksi. Tuskin tuota kysymystä olisi edes esitetty, jos siinä ei olisi kenenkään mielestä mitään tulkittavaa.

Harvoin tässäkään tasurissa näkee kenenkään väistävän oikealta tulevia: Google Maps
Jep, tällaisia paikkoja on tosi paljon pientaloalueilla.
 
Vähän menee saivarteluksi. Tuskin tuota kysymystä olisi edes esitetty, jos siinä ei olisi kenenkään mielestä mitään tulkittavaa.
Vastauksena tarkalleen ottaen: arvasitte oikein ongelman eli ihmisillä on väärä tulkinta tilanteessa jossa en tule suoraan pihasta vaikka se siltä vastapuolesta saattaakin siitä vinkkelistä näyttää. Kyseessä on kuitenkin ihan normaalisti nimetty katu vaikka ajankin sitä noin lyhyen matkaa ennen risteystä. Tien varressa on toki edempänä muitakin kiinteistöjä.
 
Tuommosissa paikoissa auttaisi varmaan kyltti jossa muistutettaisiin väistämisvelvollisuudesta tai sitten vaan kolmio sieltä pihan suunnasta tulijoille. Tiedän yhden omakotialueen jossa aiheutti jatkuvasti harmaita hiuksia väistämisvelvollisuudet ja homma parani kertaheitolla kun sinne alueen ns. sisääntuloväylille lisättiin isot kyltit, jossa luki, että alueen kaikki risteykset on tasa-arvoisia ja oikealta tulevaa väistetään. Nykyään porukka tähyää siellä jo kauempaa tuleeko oikealta joku, ennen ajeltiin miten sattuu.
 
Tuommosissa paikoissa auttaisi varmaan kyltti jossa muistutettaisiin väistämisvelvollisuudesta tai sitten vaan kolmio sieltä pihan suunnasta tulijoille.
Eli mielestäsi kaikkia sieltä suunnasta tulevia pitäisi "rangaista", koska yksi pihatie sattuu olemaan risteyksen lähellä ja se saattaa siten aiheuttaa sekaannuksia? Ei kai sentään.

Tiedän yhden omakotialueen jossa aiheutti jatkuvasti harmaita hiuksia väistämisvelvollisuudet ja homma parani kertaheitolla kun sinne alueen ns. sisääntuloväylille lisättiin isot kyltit, jossa luki, että alueen kaikki risteykset on tasa-arvoisia ja oikealta tulevaa väistetään. Nykyään porukka tähyää siellä jo kauempaa tuleeko oikealta joku, ennen ajeltiin miten sattuu.
Missä tällainen on ja onko kyse siis ihan viranomaisten laittamasta kyltistä? Kuulostaa hassulta, että erillisellä kyltillä mainostettaisiin normaaleista liikennesäännöistä, varsinkin tuolla tavalla, sillä kylttihän opastaa väärin heti jos alueelle lisätään yksikin kolmioristeys.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 361
Viestejä
4 505 503
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom