Pulatunnuksen viestit ovat kyllä sellaista tajunnanvirtaa, että noista ei meinaa ottaa selkoa. Hengitä välissä ja oikolue viestisi ajatuksen kanssa ennen niiden postaamista, kiitos.
Pointti oli, että kääntyvä ajoneuvo väistää aina risteävää tietä ylittävää liikennettä. Tämä ei ole muuttunut miksikään ja se on voimassa tähän tietoon ainakin 12m matkan risteyksen jälkeen. Kiertoliittymästä poistuva ajoneuvo on aina kääntyvä.
Epäluulois johtuu siitä että ristiriitasia ohjeita jaettu vuosien saatossa. (tyypillisin, kääntyjä väistää pyörätien jatkeella pyöräilijöitä ja suojatiellä jalankulkijoita ja mukaanlukien <12v pyöräilijät)
Pointti siis siinä että jos mopolla huristelin jotain polun jatketta pysäköityjen autojen välistä tien yli, kohdasta joka n 12metrin päässä risteyksestä, oli tielle kääntyneen auton väistettävä minua.
Sama jos tulen pihasta jalkakäytävän yli ylittäen tien niin tiellä 12m sitten kääntyneen auton on väistettävä minua, vaikka siinä välisäs olisi ollut suojatie pyörätiejatkeineen ?
Tavaomainen kääntyminen, Jos pyöräiliä ylittä suojatietäpitkin, on sille annettava tilaa, ja varauduttava siihen. No niin toki kaikki tekee hitaasti ajavien pyöräilijöiden osalta, osa vähän varoitus torveasoittaen.
Eli mikä on ohje, mihin kaikkee pitää varautua, suojatiet selviä, ja selkeästi ojasta ylittävään suuntaan nousevat
mutta kuinka yllättäviin tilanteisiin pitää varautua, pyöräiliä pyörätieltä tuikkaa yli ? Pihasta tulossa olevat, autojen välistä tulevat ? Suoajtien jälkeen, kuinka pitkään on pysähdeltävä ?
Juu, en ole tuikkaamassa eteen, vaikka ajojärjestys niin kuuluisi olla.
Siis myönnän että käännyttyä suojatien ylityksen jälkeen olen kyllä ollut vähän tunkeileva, mennyt ns dynaamisesti liikennevirran mukaan. :-(