Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Yhtä vaikeeta tuntuu liittyminen olemaan noilla keski-ikäisillä ja eläkeläisilläkin.

Ajokokeita pitäisi pitää parin vuoden välein uusiksi poliisin valvoessa, mikäli perus liikennesääntöjen noudattaminen, napakka kiihdytys tavoitevauhtiin (etenkin motarin rampissa) ja vilkunkäyttö ei onnistu niin pistetään autokoulu uusiksi.

Muistetaan vielä siellä jo motarilla olevien turvaväli. Jos se onkunnossa eli noin 100 m niin liittyminenkin onnistuu hyvin.
 
Nyt on tuntunut olevan erityisen paljon liikkeellä ilman turvavälejä jonossa ajelevia sankareita, joilla ei ole pienintäkäön aikomusta ohittaa. Neljällä n. 100 km matkalla olen nyt parin viikon sisällä saanut ohittaa tasan kerran yhden auton kerrallaan. Muilla kerroilla on joutunut ohittamaan kolme - viisi autoa, joiden väliin ei olisi mahtunut kuin pakolla. Samaa jonoautoilua tunnutaan harrastavan myös silloin kun samaan suuntaan on useampi kaista.
 
Tyylikästä suorittamista motarille liittyessä.


Näitä toki tulee kokoajan lisää, kunnes lakia taas säädetään joku päivä.



Tuolla videolla olisi kuvaajan ollut fiksumpi ajaa päin tuota liittyjää...
Moottoritievauhdissa raju väistö tarkoittaa aina hallinnan menettämistä ja onnen astumista kuljettajan paikalle.
 
Tuolla videolla olisi kuvaajan ollut fiksumpi ajaa päin tuota liittyjää...
Moottoritievauhdissa raju väistö tarkoittaa aina hallinnan menettämistä ja onnen astumista kuljettajan paikalle.
Ei olisi noin käynyt jos olisi osannut tehdä rauhallisemman väistön. Enemmän tuli väistämisellä tuhoa, kuin jos autot olisivat ottaneet yhteen.
 
Nyt on tuntunut olevan erityisen paljon liikkeellä ilman turvavälejä jonossa ajelevia sankareita, joilla ei ole pienintäkäön aikomusta ohittaa. Neljällä n. 100 km matkalla olen nyt parin viikon sisällä saanut ohittaa tasan kerran yhden auton kerrallaan. Muilla kerroilla on joutunut ohittamaan kolme - viisi autoa, joiden väliin ei olisi mahtunut kuin pakolla. Samaa jonoautoilua tunnutaan harrastavan myös silloin kun samaan suuntaan on useampi kaista.

Sama tuli huomattua viikko sitten välillä Jyväskylä - Kuopio. 7 auton letka ajoi 100km/h alueella 90km/h ja turvavälejä ei ollenkaan. Tekivät ohittamisesta mahdotonta ellei olisi halunnut ottaa järjetöntä riskiä ohittamalla kaikki kerralla reilulla ylinopeudella mutkaisella ja vilkkaalla vastaliikenteellä. Vielä älyttömämpää tästä teki se, että aina ohituskaistan alkaessa se kaasujalka jännästi sieltä löytyi kaikilta ja ajettiin 120km/h lasissa niin ettei varmasti kukaan ohi pääse laillisesti. :facepalm:
 
Tuolla videolla olisi kuvaajan ollut fiksumpi ajaa päin tuota liittyjää...
Moottoritievauhdissa raju väistö tarkoittaa aina hallinnan menettämistä ja onnen astumista kuljettajan paikalle.

Tuoko nyt oli se mitä videosta voi oppia ?

Mutuilen että tilanne tuli kuvaavanauton kuskille yllätyksenä ja siinä ei mennyt jutut mietinnän kautta, en häntä tyhmäksi leimaisi, vaikka pyyhkijätkin "laittoi" päälle.

Jos nyt jollain kurssilla viimeisenä oli se osuus missä harjotetaan refleksejä, niin haluaisin toisenkin mielipiteen että opetellaan ajamaan päin ? Jos sillä ei tarkoiteta esim pidä ratistakiinni ja jarruta ?


Jos tuossa kuvaaja olisi nähnyt ja seurannut tuota sankaria niin varmaan kuljettaja olisi varautunut että tässä ollaan kuolleessa kulmassa, ettei se välttämättä, vaikka siinä olisi ollut ratista tukevaote, niin kyllä tuo rampilta tulian koukkaus oli aika jäätävä, ja yllättävän aikaisin, joo sulkiviiva loppu, mutta ihan kuin olisi yrittänyt kiilata, ehkä vaan tuollainen aktiivisen kuskin tapa.

Edit, jännä sattuma sillä saman niminen oli aikoinaan kommentoinut rampiltatulijoiden väistämisestä.

Millainen auto tuo oli, oliko vähän korkeampi ?
 
Voi olla että alle 50% läpäisisi. Tuon voisi tehdä mutta ensin pitäisi hankkia julmetusti lisää kalustoa julkiseen liikenteeseen.
Kokeesta pääsee kyllä tuurillakin läpi, mutta kannattaa tutustua vaatimuksiin mitä edellytetään läpi menneeltä ajokokeelta. Viimeisen kymmenen vuoden ajalta jos vaikka muistelen eri kyytejä, missä olen istunut niin yksikään ei varmaan olisi tuota ajokoerajaa ylittänyt.
Jos ainoa asia mitä katsotaan olisi moottoritielle liittyminen, niin edullisinta se olisi hoitaa tiedottamisella ja valvonnalla.

Jos nyt siviiliajamiseenkin tarvittaisi joka toinen vuosi käydä ajokokeessa niin ei se osaamattomuuteen hyytys, vaan kustannuksiin ja unohduksiin.

Ja jos mietit mikä virituksiä on ammattikuskeille niin ei tunnu oppi kaikilla kantavan tielle asti.
 
Jos ainoa asia mitä katsotaan olisi moottoritielle liittyminen, niin edullisinta se olisi hoitaa tiedottamisella ja valvonnalla.

Jos nyt siviiliajamiseenkin tarvittaisi joka toinen vuosi käydä ajokokeessa niin ei se osaamattomuuteen hyytys, vaan kustannuksiin ja unohduksiin.

Ja jos mietit mikä virituksiä on ammattikuskeille niin ei tunnu oppi kaikilla kantavan tielle asti.

Itsekkin ollut raskaan ratin takana useampia vuosia aikoinaan. Ennen tuota oletin vielä että ammattilaiset siellä ajaa. En sen jälkeen enää. Osa oli ihan osaavia tyyppejä, mutta yllättävän isolla osalla tuntui olevan vakavia ongelmia oman tilan hallinnan kanssa. Ei sentään ihan niin paljoa kuin taksikuskeilla, jotka onkin sitten ihan oma juttunsa. Taksiliikenne olisi siinä jos kaikki inssiin joutuisi.
 
Joka ikinen kerta tuota videota vastaavassa tilanteessa varaudun siihen, että se liittyjä tosiaan tulee sieltä kylkeen tai eteen. Kaistaa en vaihda väistääkseni liittyjää, mutta vaikka miten sääntöjen mukaan tuossa itse ajaa, niin riski tuommoiselle tapahtumasarjalle on korkea. Tuolla videolla liittyvä ajoneuvo oli vieläpä sen puoli autonmittaa edellä, eli voi jo arvata olevansa kuolleessa kulmassa.

Liittyjä yksiselitteisesti syyllinen, mutta kuvaajakaan ei tuntunut olevan kovin valppaana, mistä johtuen tuli liian raju väistöliike.
 
Joka ikinen kerta tuota videota vastaavassa tilanteessa varaudun siihen, että se liittyjä tosiaan tulee sieltä kylkeen tai eteen. Kaistaa en vaihda väistääkseni liittyjää, mutta vaikka miten sääntöjen mukaan tuossa itse ajaa, niin riski tuommoiselle tapahtumasarjalle on korkea. Tuolla videolla liittyvä ajoneuvo oli vieläpä sen puoli autonmittaa edellä, eli voi jo arvata olevansa kuolleessa kulmassa.

Liittyjä yksiselitteisesti syyllinen, mutta kuvaajakaan ei tuntunut olevan kovin valppaana, mistä johtuen tuli liian raju väistöliike.

Mulla on tuollaisessa tilanteessa, kun toinen on rinnalla tai edellä, tapana nostaa kaasulta, jolloin nopeusero kasvaa.
Ei ole vielä ollut tiukkaa paikkaa. :)
 
Muistetaan vielä siellä jo motarilla olevien turvaväli. Jos se onkunnossa eli noin 100 m niin liittyminenkin onnistuu hyvin.
Jep, sekään ei vaan tuommoisten kanssa auta kun on hehtaari tilaa edessä ja takana.

Pelottava paikka se kyllä aina on ajaa vakkarilla oikeaa kaistaa, kaveri rinnalla vasemmalla ja rampista joku liittymässä eteen.
Nyt on tuntunut olevan erityisen paljon liikkeellä ilman turvavälejä jonossa ajelevia sankareita, joilla ei ole pienintäkäön aikomusta ohittaa. Neljällä n. 100 km matkalla olen nyt parin viikon sisällä saanut ohittaa tasan kerran yhden auton kerrallaan. Muilla kerroilla on joutunut ohittamaan kolme - viisi autoa, joiden väliin ei olisi mahtunut kuin pakolla. Samaa jonoautoilua tunnutaan harrastavan myös silloin kun samaan suuntaan on useampi kaista.
Tämä on erittäin tyypillinen ilmiö suomen maanteillä. Ohituskaistalla ongelmaa ei sinänsä ole koska riittävällä (törkeällä) ylinopeudella voi ohittaa kaikki jossei väliin mahdu.

Maantiellä sensijaan tilanne muuttuu huonommaksi, koska ohitustilanteessa kuluu turhaa aikaa sovittaa itseään näihin olemattomiin 10-15m väleihin, jossei voi koko pötköä ohittaa kerrallaan. Aina sitä tilaa kuitenkin on alkanut siunaantumaan kun lähtee ohi ja kiskasee vilkun oikealle ennen sitä väliä johon aikoo liittyä. Pari kertaa kyllä joku nostanut valoshown takana liittymisen jälkeen, tuossa taitaa olla peiliinkatsomisen paikka itse valojen vilkuttelijalla.
 
Tämä on erittäin tyypillinen ilmiö suomen maanteillä. Ohituskaistalla ongelmaa ei sinänsä ole koska riittävällä (törkeällä) ylinopeudella voi ohittaa kaikki jossei väliin mahdu.

sullahan hyvä tuuri on.mulle käy monesti niin että siitä letkasta joku valtaa sen ohituskaistan ajamalla vakkari päällä enintään 10 ylinopeutta ja näin ollen juuri kukaan ei pääse siitä etummaisena ajavasta ohitse,joskus joudut jopa taaemmaksi siinä jonossa kun oikea kaista lähteekin vetään ja ite kökötät vasemmalla sen tientukon perässä.
 
sullahan hyvä tuuri on.mulle käy monesti niin että siitä letkasta joku valtaa sen ohituskaistan ajamalla vakkari päällä enintään 10 ylinopeutta ja näin ollen juuri kukaan ei pääse siitä etummaisena ajavasta ohitse,joskus joudut jopa taaemmaksi siinä jonossa kun oikea kaista lähteekin vetään ja ite kökötät vasemmalla sen tientukon perässä.
Tämä käykin usein, esimerkki koskikin optimitilannetta. :D

Yleensä tuo vauhtikin alkaa vasta siinä kohtaa realisoitumaan kun tämä tukko väistää oikealle johonkin väljempään rakoon (jos väistää) ja pääsee painamaan lopuista ohitse.

Toimivaksi taktiikaksi on paljastunut se, että tutulla tiellä etenkin parannetaan omia asetelmia ennen ohituskaistan alkua mieluusti siihen jonoveturiin saakka (etenkin jos on rekka), henkilöautoja on kuitenkin helppo ohitella ilman ohituskaistaakin.
 
Jep, sekään ei vaan tuommoisten kanssa auta kun on hehtaari tilaa edessä ja takana.



Pelottava paikka se kyllä aina on ajaa vakkarilla oikeaa kaistaa, kaveri rinnalla vasemmalla ja rampista joku liittymässä eteen.

Asiallisilla turvaväleillä osuminen vaikeampaa.



Lokiikka siis se että rampiltatulialle helpompi havaita ne motarilla ajavan, samoin vähentää sitä häslinkiä rampilla ja kiihdytyskaistalla ja vastaavasti siellä motarilla ajava pysyy näkemään ja ennustamaan paljonparemmin tilanteen kehittymisen.

Jos silti tilanne kehittyy vaikeaksi niin motarilla ajavan on helpompi tehdä itsensä näkyväksi/välttää vaaraa.


Videon koukkaajan vilkuton koukkaus oli kyllä niin yllättävä rajua että siihen varautuminen voi johtaa toiseen ärsytykseen.

Jos rampilta tulia olisikin katsonut sopivat välit ja kiihdytyskaistalla sovittaa itseään liikennevirtaan ja siellä motarilla joku alkaa seilaan, muutteleen nopeutta jne. niin ärsyttävää sekin.

Jos rampilta tulee turvalitönjono, niin pakkohan siinä on väistää toiselle kaistalle.
 
Lahden motarilla löröteltiin tietyön kohdalla. Rajoitus vaihtui sataseen ja lähdin ohittamaan edellä olevaa verkkaista kiihdyttelijää ihan rivakasti. Joitain satoja metrejä takanani myös prätkämies huomasi väylän auenneen ja otti neljännesmailityyppisen rykäisyn joka oli päätyä konttiini. Sitten heristeltiin nyrkkiä. Aika vaikea on ennakoida sitä että kanssakulkija päättääkin ajaa varmaan yli kahtasataa vilkkaalla tiellä. Lähtisivät moottoripyöräilijät ajoissa niin ei olisi niin kiire.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on tuollaisessa tilanteessa, kun toinen on rinnalla tai edellä, tapana nostaa kaasulta, jolloin nopeusero kasvaa.
Ei ole vielä ollut tiukkaa paikkaa. :)
Ehkä noin voi tehdä jos näkee liittymästä tulevan ajavan kovempaa, mutta jos hänkin alkaa hidastamaan jäädäkseen sinun taaksesi, niin menee aika arpomiseksi kumpi lopulta menee kummankin eteen.
 
Ärsyttää nämä idiootit jotka ei tunne autonsa valojen toimintaa. Tänäään n. 300km matkalla kun keli vaihteli parin minuutin sisään kaatosateesta täysin aurinkoiseen näitä valottomia sankareita riitti enemmänkin. Kaikki kyseiset autot tais olla jotain riisikippoja, eikö niissä todella ole toimivaa automatiikkaa? G30 bemari ainakin sytyttää ajovalot sopivan herkästi ja pitää päällä riittävän pitkään.
 
Ärsyttää nämä idiootit jotka ei tunne autonsa valojen toimintaa. Tänäään n. 300km matkalla kun keli vaihteli parin minuutin sisään kaatosateesta täysin aurinkoiseen näitä valottomia sankareita riitti enemmänkin. Kaikki kyseiset autot tais olla jotain riisikippoja, eikö niissä todella ole toimivaa automatiikkaa? G30 bemari ainakin sytyttää ajovalot sopivan herkästi ja pitää päällä riittävän pitkään.
Tuo valottomuus koskee autoja merkistä riippumatta oli se sitten 20k tai 100k auto niin ihan yhtälailla niitä tulee pimeinä vastaan ainakin täällä. Ylipäätään koko automaattiasetuksen voisi poistaa ja pitää autoissa valot aina päällä kelistä riippumatta.
 
Tuo valottomuus koskee autoja merkistä riippumatta oli se sitten 20k tai 100k auto niin ihan yhtälailla niitä tulee pimeinä vastaan ainakin täällä. Ylipäätään koko automaattiasetuksen voisi poistaa ja pitää autoissa valot aina päällä kelistä riippumatta.

Kyllä ne toimii kunnolla paremman väen autoissa. Itämään kiitureissa automatiikka ei toimi
 
Ärsyttää nämä idiootit jotka ei tunne autonsa valojen toimintaa. Tänäään n. 300km matkalla kun keli vaihteli parin minuutin sisään kaatosateesta täysin aurinkoiseen näitä valottomia sankareita riitti enemmänkin. Kaikki kyseiset autot tais olla jotain riisikippoja, eikö niissä todella ole toimivaa automatiikkaa? G30 bemari ainakin sytyttää ajovalot sopivan herkästi ja pitää päällä riittävän pitkään.
Auton vaihdon jälkeen aloin ihmettelemään, että mistä tiedän onko sateella tai sumussa valot päällä vai ei. En ilmeisesti mistään, jos ei ole niin pimeää, että valokeilan näkisi. Vanhassa autossa sentään mittaristossa näkyvään autonkuvaan ilmestyi valot päälle.
 
Kyllä ne toimii kunnolla paremman väen autoissa. Itämään kiitureissa automatiikka ei toimi
Varmaan on automatiikan toiminnassakin eroja, mutta ison eron tekee sekin, että mikä se päivämoodi on. Joissain autoissa valoisan moodissa perässä ei pala mitään valoa ja etupäässä niin säälittävät huomiovalot ettei niitä edes erota ellei erikseen katso juuri ohimennessä, että oliko tuossa nyt valot vai ei. Toisissa taas takavalot palaa aina ja huomiovalot edessä ovat sen verran kirkkaat, että ne erottaa kyllä ihan riittävän hyvin vaikka oltaisiinkin päivämoodissa.

Tosin omassa pirssissä sen moodivaihdon kyllä huomaa kun mittaristokin vaihtuu samalla yötilaan, ja aikalailla samaa mieltä olen aina ollut siitä tarviiko vaihtaa vai ei, valaistuissa parkkitaloissa toki ehkä vähän turhaan laitaa ajovalot päälle, mutta eipä tuosta haitaakaan ole.
 
Ärsyttää nämä idiootit jotka ei tunne autonsa valojen toimintaa. Tänäään n. 300km matkalla kun keli vaihteli parin minuutin sisään kaatosateesta täysin aurinkoiseen näitä valottomia sankareita riitti enemmänkin. Kaikki kyseiset autot tais olla jotain riisikippoja, eikö niissä todella ole toimivaa automatiikkaa? G30 bemari ainakin sytyttää ajovalot sopivan herkästi ja pitää päällä riittävän pitkään.

Ainakin Toyotalla on automaattiset ja vieläpä mielestäni hyvin toimivat valot (esim uusi Corolla), mutta käsittääkseni vain uusissa vuoden 2019 ja jälkeen julkaistuissa malleissa. Vanhemmissa päivävalot on päällä ellei ajovaloja erikseen sytytä, mikä on kyllä aivan käsittämätöntä tänne pohjolaan. Jatkuvasti näkee liikenteessä pimeällä/huonolla kelillä autoja joilta valot uupuu. Ongelmaa on varmasti monilla merkeillä tässä osiossa mutta lienee paranevan kun kaikki turvatoiminnot yleistyy uusissa malleissa ja tulee vakioksi mallista riippumatta.
 
Corsassa kanssa toimii hyvin, sytyttää valot myös kun sadetunnistin huomaa sateen-> aina sateella valot päällä :tup:
 
Muistetaan vielä siellä jo motarilla olevien turvaväli. Jos se onkunnossa eli noin 100 m niin liittyminenkin onnistuu hyvin.
Jos pitäisin edellä olevaan sen 100m turvavälin, olisin vieläkin matkalla kotiin.
Ohittava auto kun siirtyy ohituksen jälkeen eteen(harvoin siihen 100m päähän minusta), niin joutuisin hiljentämään, ja silloin taas seuraava ohittaisi minut.
Eli tulisi ns. ketjureaktio.

Ja en todellakaan ymmärrä, mikä siinä on hankalaa liittyä motarille.
Rampilla kerää kunnon vauhdin ja samalla etsii silmillään sopivan välin mihin liittyy, eli painaa mieleen oliko se punanen fiesta vai musta volvo, jonka perässä/edellä oli sopiva väli.
Tämä onnistuu ihan 125hv pakettiautolla, jossa omamassan lisäksi takana 200-700kg lastia, sekä alta 80heppaisella Peugeot 208:lla.
 
Corsassa kanssa toimii hyvin, sytyttää valot myös kun sadetunnistin huomaa sateen-> aina sateella valot päällä :tup:

Tämä tuntuu olevan joku japanilaisten ongelma että valot eivät juttele sateentunnistimen kanssa. Luulisi olevan korjattavissa muutamalla koodirivillä mutta kun ei
 
Minua ärsyttää ilman sadettakin nykyautojen valottomuus. Autoliikennettä oli ennen paljon helpompi havainnoida kun lähes kaikilla oli ajovalot päällä. Nykyään varmaan suurin osa autoista vetää samanlaisilla valoilla kuin amisbemarit tuolloin. Polttimoitako siinä säästetään vai ovatko autotehtaatkin alkaneet olemaan huolissaan kuinka epä-coolilta keula näyttää valot päällä. Ilmeisesti tieliikennelainsäätäjää ei tämä kehityssuunta huoleta?
 
Minua ärsyttää ilman sadettakin nykyautojen valottomuus. Autoliikennettä oli ennen paljon helpompi havainnoida kun lähes kaikilla oli ajovalot päällä. Nykyään varmaan suurin osa autoista vetää samanlaisilla valoilla kuin amisbemarit tuolloin. Polttimoitako siinä säästetään vai ovatko autotehtaatkin alkaneet olemaan huolissaan kuinka epä-coolilta keula näyttää valot päällä. Ilmeisesti tieliikennelainsäätäjää ei tämä kehityssuunta huoleta?
Polttoainetta tuolla yritetään säästää. Päivävalo-ledit vie virtaa jonkun milliwatin vähemmän kuin normaalit ajovalot eli polttoainetta säästyy joku millilitran murto-osa. Loppukäyttäjälle tällä ei tietenkään ole mitään merkitystä, mutta valmistajat joutuu maksamaan jokaisesta mikrogrammasta päästöissä.
 
Eilen just ajelin ysitiellä rankkasateessa jonkun harmaan farkku-hojotan perässä. Päivävalot päällä ja takapää tietysti pimeä. Kun menin ohi, yritin takasumarilla viestittää että laittaisi valoja päälle mutta eipä se kuski tajunnut asiaa.

muoks: ysitie, ei kymppi
 
Tulipahan testattua jarrujen tehoa kun paku oli pysähtynyt motarin poistumisrampille mutta päätti sitten että haluaakin jatkaa suoraan. :facepalm:
Näiden reikäpäiden takia yleensä ajan liittymien lähellä vasenta kaistaa jos vain mahdollista.

1594313401257.png
 
Ai jos se toinen ajelee ruutujen läpi? No ei sentään. Väylillä kyllä, muttta sitäkään suurin osa ei tiedä.
Tuohan se ongelma juuri on, eli porukka ei yksinkertaisesti tiedä sitä että parkkipaikoilla toimitaan samojen väistämissääntöjen mukaan kuin muuallakin. Monesti isoilla parkkipaikoilla on leveämmät "pääväylät" päädyissä ja välissä useampia rivejä itse parkkiruuduille. Nuo ovat tasa-arvoisia risteyksiä, joissa toimitaan normaalien väistämissääntöjen mukaan, eli oikealta tulevaa väistetään, mikäli väistämisvelvollisuutta ei ole liikennemerkillä muuten osoitettu.

Jostain syystä osa autoilijoista kuitenkin kuvittelee, että parkkipaikkojen pääväylältä erkanevat "parkkiruutukaistat" ovat sama asia kuin erillinen parkkipaikka, eli sieltä tulija väistäisi muuta liikennettä, mutta ei se niin mene. Kolmioita en muista montaakaan kertaa parkkipaikoilla nähneeni, mutta siitä huolimatta niillä kokoojateillä ajetaan monesti todella huolettomasti kuvitteellisen etuajo-oikeuden voimin.

Ruudusta lähtevä väistää luonnollisesti aina muuta liikennettä, mutta se on eri asia. Myös viistosti ruutujen läpi ajava tulkitaan aina ruudusta poistuvaksi (lähde).

Tiealueen ulkopuolella noudatetaan aina sitä periaatetta, että oikealta tulevaa on väistettävä, Ikonen toteaa.

Vastaväitteessä esitetään, että sivuväylillä olevat P-merkit tekisivät sivuväylistä yksittäisiä pysäköintialueita, jolloin niiltä tulevilla olisi väistämisvelvollisuus.

–P-merkki ei tarkoita mitään muuta kuin että pysäköinti on sallittu merkityllä paikalla. Pysäköintiruudusta liikkeelle lähtevän on aina väistettävä kaikkia muita, mutta kun hän on päässyt sivuväylälle, vasemmalta tulevien on risteyksessä väistettävä häntä, Ikonen selventää.

Epäselvyyttä ei olisi, mikäli pääväylää käyttäville olisi annettu etuajo-oikeus laittamalla sivuväylille väistämisvelvollisuutta osoittavat kärkikolmiot.

Harvojen markettien parkkialueilla tällaisia merkkejä kuitenkaan on.
 
Tuohan se ongelma juuri on, eli porukka ei yksinkertaisesti tiedä sitä että parkkipaikoilla toimitaan samojen väistämissääntöjen mukaan kuin muuallakin. Monesti isoilla parkkipaikoilla on leveämmät "pääväylät" päädyissä ja välissä useampia rivejä itse parkkiruuduille. Nuo ovat tasa-arvoisia risteyksiä, joissa toimitaan normaalien väistämissääntöjen mukaan, eli oikealta tulevaa väistetään, mikäli väistämisvelvollisuutta ei ole liikennemerkillä muuten osoitettu.

Jostain syystä osa autoilijoista kuitenkin kuvittelee, että parkkipaikkojen pääväylältä erkanevat "parkkiruutukaistat" ovat sama asia kuin erillinen parkkipaikka, eli sieltä tulija väistäisi muuta liikennettä, mutta ei se niin mene. Kolmioita en muista montaakaan kertaa parkkipaikoilla nähneeni, mutta siitä huolimatta niillä kokoojateillä ajetaan monesti todella huolettomasti kuvitteellisen etuajo-oikeuden voimin.

Ruudusta lähtevä väistää luonnollisesti aina muuta liikennettä, mutta se on eri asia. Myös viistosti ruutujen läpi ajava tulkitaan aina ruudusta poistuvaksi (lähde).

Voisi tietysti nussia oikein, jos pilkkua meinaa nussia. Sekä aiemmassa että nykyisessä tieliikennelaissa säädetään väistämisvelvollisuus nimenomaan pysäköintipaikalta tulevalle, ei mitenkään erikseen parkkiruuduille. Siis sellaiselta, joka osoitetaan pysäköintipaikka-nimisellä liikennemerkillä. Väistämisvelvollisuus riippuu siis ihan siitä, miten pihan eri alueet on osoitettu.

Liikenneopiston tunari ei osaa edes sen pysäköintipaikka-merkin merkitystä. Merkin pääasiallinen vaikutus on kieltää pysäköiminen muualla kuin merkityillä paikoilla.
 
Voisi tietysti nussia oikein, jos pilkkua meinaa nussia. Sekä aiemmassa että nykyisessä tieliikennelaissa säädetään väistämisvelvollisuus nimenomaan pysäköintipaikalta tulevalle, ei mitenkään erikseen parkkiruuduille. Siis sellaiselta, joka osoitetaan pysäköintipaikka-nimisellä liikennemerkillä. Väistämisvelvollisuus riippuu siis ihan siitä, miten pihan eri alueet on osoitettu.

Liikenneopiston tunari ei osaa edes sen pysäköintipaikka-merkin merkitystä. Merkin pääasiallinen vaikutus on kieltää pysäköiminen muualla kuin merkityillä paikoilla.
Niin, tämä onkin toinen mahdollinen sekaannuksia aiheuttava tekijä. Jos P-alueen pääväylän rinnalla olevilla poikittaisteillä on jokaisessa pysäköintipaikka-liikennemerkki (kuten joskus näkee), niin aiheuttaako se pääväylän risteyskohdissa saman vaikutuksen poikittaisteiltä tuleville kuin kolmio?
 
Jostain syystä osa autoilijoista kuitenkin kuvittelee,
Totta, mutta en tuota ihmettele lainkaan, noita asioita on opetettu niin epäselvästi ja monella eri tavalla, että pars oletus että parkkipaikalla ja sen tapaisilla kokonaisuuksilla väistetään kaikkia varmuudenvuoksi.

Opetuksissa liikkuneet pääväylän kaltaiset termit, tai että siellä meneekin jokin "tie" tai "katu", ja sitten välillä sillä on merkitystä millaisin merkein ja piiroksin niitä paikkoja on merkattu. Sitten joku kuva jostain yksittäisestä esimerkistä josta ei sitten selkeästi kerrota miksi tässä nimenomaisessa paikassa homma menee näin.

Niin sitten tuohon liittyy se että miten väistämisäännöt menee silloin jos tullaan sieltä parkkipaikan näköiseltä alueelta pois. Kolmioitakin voi olla varmuudenvuoksi, eli niistäkään ei voi ottaa oppia.


Edit:
Tässä tullut vähän lisää viestejä.

Hyvä esimerkki tilanteesta joka johtaa jo hyvin hämentävään tilanteeseen, että miten se nyt sitten meneekään missäkin tilanteessa.

Voisi tietysti nussia oikein, jos pilkkua meinaa nussia. Sekä aiemmassa että nykyisessä tieliikennelaissa säädetään väistämisvelvollisuus nimenomaan pysäköintipaikalta tulevalle, ei mitenkään erikseen parkkiruuduille. Siis sellaiselta, joka osoitetaan pysäköintipaikka-nimisellä liikennemerkillä. Väistämisvelvollisuus riippuu siis ihan siitä, miten pihan eri alueet on osoitettu.

Liikenneopiston tunari ei osaa edes sen pysäköintipaikka-merkin merkitystä. Merkin pääasiallinen vaikutus on kieltää pysäköiminen muualla kuin merkityillä paikoilla.

No jos kolahtaa, ja joku pyytää poliisit, niin ne antaa oman satunnaisen tulkinnan , sen jäkeen vakuutusyhtiöt arpovat vähän sen mukaan mikä heille halvinta jne.

Niin, tämä onkin toinen mahdollinen sekaannuksia aiheuttava tekijä. Jos P-alueen pääväylän rinnalla olevilla poikittaisteillä on jokaisessa pysäköintipaikka-liikennemerkki (kuten joskus näkee), niin aiheuttaako se pääväylän risteyskohdissa saman vaikutuksen poikittaisteiltä tuleville kuin kolmio?

Tuon osalta ensin opetettu että tuolla on väliä, ns P merkki, tai jopa se missä niitä ruudun kuvia, sitten seuraavalla kerralla kerrottu ettei se vaikuta väistämis kuvioihin. Nyt uusi oli ettei ruudut olekkaan se juttu, vaan se P merkki. Ilmeisesti hiljan jossain ketjussa haukuttu mersukuski oli pykälisti perillä kun ruutujen yli ajeli eteen. (jos tuli oikealta), no pitää antaa noillekki tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tämä onkin toinen mahdollinen sekaannuksia aiheuttava tekijä. Jos P-alueen pääväylän rinnalla olevilla poikittaisteillä on jokaisessa pysäköintipaikka-liikennemerkki (kuten joskus näkee), niin aiheuttaako se pääväylän risteyskohdissa saman vaikutuksen poikittaisteiltä tuleville kuin kolmio?
Ei, jos koko alue on tosiaan merkattu parkkialueeksi. Näin usein on, ja tällöin asia on kuten uutisessa sanotaan. Jos sen sijaan kyseessä on vain piha, tai yksittäinen ajorata, joka johtaa erillisille parkkialueille, on kultakin alueelta poistuessa väistämisvelvollisuus.
 
Tuon osalta ensin opetettu että tuolla on väliä, ns P merkki, tai jopa se missä niitä ruudun kuvia, sitten seuraavalla kerralla kerrottu ettei se vaikuta väistämis kuvioihin. Nyt uusi oli ettei ruudut olekkaan se juttu, vaan se P merkki. Ilmeisesti hiljan jossain ketjussa haukuttu mersukuski oli pykälisti perillä kun ruutujen yli ajeli eteen. (jos tuli oikealta), no pitää antaa noillekki tilaa.
Älä ihmeessä anna. Tiemaalaukset erottavat pysäköintipaikat ajoradasta, ja ajoradalle tuleva väistää.
 
Tyylikästä suorittamista motarille liittyessä.


Näitä toki tulee kokoajan lisää, kunnes lakia taas säädetään joku päivä.




Olipas siinä täysin puusilmä kuski liittymässä motarille. Kuvaajan auton edessä ja takana oli varmasti tilaa mihin liittyä sovittamalla nopeutta - niin sitten liitytään päin. En voi käsittää tuollaista sekoilua.

Tänään itse olin lyhyestä rampista liittymässä kehälle ja kehältä oli tulossa porukkaa rampin suorana jatkona olevaan liittymään. Siellä oli väki ihmeissään kun mahduin turvavälittömien kuskien välistä kehälle. Olettamus oli ilmeisesti että heidän ei poistuvina tarvitse varoa mitään, tai ainakin se jonon toinen tuntui näin tulkitsevan tilannetta - joskaan ei siinä sekuntia enempää ole aikaa reagoida.
Jos tuossa poistuvilla tosiaan olisi 100m väli ollut, kuten videolla oli hyvät välit, ei kenenkään olisi tarvinnut yllättyä.
 
Olettamus oli ilmeisesti että heidän ei poistuvina tarvitse varoa mitään, tai ainakin se jonon toinen tuntui näin tulkitsevan tilannetta
Varovasti tuollaisilla yhdistetyillä liittymis- ja poistumiskaistoilla. Jos liittymiskaistan alussa on kolmio, se aiheuttaa uuden tieliikennelain astuttua voimaan väistämisvelvollisuuden myös kaistaa vaihtavia kohtaan. Tästä muutoksesta ei ole edes tiedotettu missään, tai ainakaan minä en ole sellaiseen tiedotukseen törmännyt.

Kolmio on tosin voimassa edelleen vain risteysalueella, joten jos kaistojen välissä oli pätkä sulkuviivaa, voi risteysalueen ehkä olettaa loppuvan sulkuviivan kanssa, eikä kolmiolla olekaan mitään vaikutusta mihinkään. Paras laki ikinä.
 
Älä ihmeessä anna. Tiemaalaukset erottavat pysäköintipaikat ajoradasta, ja ajoradalle tuleva väistää.
Ok, kiitos
Voisi tietysti nussia oikein, jos pilkkua meinaa nussia. Sekä aiemmassa että nykyisessä tieliikennelaissa säädetään väistämisvelvollisuus nimenomaan pysäköintipaikalta tulevalle, ei mitenkään erikseen parkkiruuduille.
Mitä tuolla tarkoitat ?

Ymmärsin että P merki (se sinisellä pohjalla oleva P kirjan), on se juttu, ja parkiiruuduilla ei merkitystä.

Parkkiruuduilla oletin tarkoitettavan niitä parkkipaikoilla asfaltissa olevia piiroksi joiden väliin yritetään se auto parkkeerata.

Mutta jujusi oli siinä että jos siihen asfaltiin on piiretty ruutuja, niin niiden sisältä tulevat väistää, ja tuossa parkkiruuduilla tarkoitit sitä liikenne merkiä jossa sinisellä pohjalla niitä valkoisi ruutuja ?


Eli tälläistä merkkiä , eli tuolla ei merkistytä väistämisiin.

Mutta jos siinä olisi tälläinen (P-Merkki) , niin silloin etuajooikeus olisi muilla (tuolta merkin takaa tulevat väistää).

Tuollaisen P markin takaa tulevan pitää toki käydä tarkistaan että mikähän merkki siellä on.


Entä jos tuo "kokoomatie" on myös ns P markin takana, eli P alueella on P alueita.

Entä ne tapaukset jos siitä kaupan edestä/takaa menee katu (siis ei ole kaupan pihaa papereissa) ja nuo parkkiruudut ilman P merkkiä on pihaa. Ja mistä sen tunnistaa, jos merkitystä ?


Jossain mainitsit että yksityisellä alueella pitää olla kunnalta pyydettu lupa pysäköinti kielto merkkeihin, jotta olisivat lainvoimaisia, koskeeko se myös noita muita merkkejä ?


Tyhmillä kysymyksillä haen varmuutta, jos saattuu kaikesta varovaisuudesta huolimatta pieni vahinko, niin vähän jotain tukea milloin kannattaa alkaa vängäämään, vs suorilta sopia.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, kiitos

Mitä tuolla tarkoitat ?

Ymmärsin että P merki (se sinisellä pohjalla oleva P kirjan), on se juttu, ja parkiiruuduilla ei merkitystä.

Parkkiruuduilla oletin tarkoitettavan niitä parkkipaikoilla asfaltissa olevia piiroksi joiden väliin yritetään se auto parkkeerata.

Mutta jujusi oli siinä että jos siihen asfaltiin on piiretty ruutuja, niin niiden sisältä tulevat väistää, ja tuossa parkkiruuduilla tarkoitit sitä liikenne merkiä jossa sinisellä pohjalla niitä valkoisi ruutuja ?


Eli tälläistä merkkiä , eli tuolla ei merkistytä väistämisiin.

Mutta jos siinä olisi tälläinen (P-Merkki) , niin silloin etuajooikeus olisi muilla (tuolta merkin takaa tulevat väistää).

Tuollaisen P markin takaa tulevan pitää toki käydä tarkistaan että mikähän merkki siellä on.


Entä jos tuo "kokoomatie" on myös ns P markin takana, eli P alueella on P alueita.

Entä ne tapaukset jos siitä kaupan edestä/takaa menee katu (siis ei ole kaupan pihaa papereissa) ja nuo parkkiruudut ilman P merkkiä on pihaa. Ja mistä sen tunnistaa, jos merkitystä ?


Jossain mainitsit että yksityisellä alueella pitää olla kunnalta pyydettu lupa pysäköinti kielto merkkeihin, jotta olisivat lainvoimaisia, koskeeko se myös noita muita merkkejä ?


Tyhmillä kysymyksillä haen varmuutta, jos saattuu kaikesta varovaisuudesta huolimatta pieni vahinko, niin vähän jotain tukea milloin kannattaa alkaa vängäämään, vs suorilta sopia.
Kyseessä on kaksi eri väistämisvelvollisuutta. Parkkiruudusta lähtiessä väistetään, koska silloin siirrytään ajoradalle. Pysäköintipaikka-merkin takaa taas väistetään samalla tavalla kuin esimerkiksi pihasta tullessa. Jos kaupan pihaan ajaessa ei ole P-merkkiä, ja pysäköintipaikat sisältävillä alueilla sellaiset on, on P-merkin takaa tultaessa väistettävä.

Tuollainen sijoitus pysäköintipaikalla -merkki yksinään ei vaikuta mihinkään. Oletettavasti sellaisella parkkialueella, jossa nuo ovat yksinään, on P-merkki heti alueelle tultaessa. Tällöin koko piha on pysäköintipaikkaa ja alueen sisällä risteykset ovat tasa-arvoisia.

Ja juu, nykyään pitää pyytää suostumus kunnalta kaikkien liikennemerkkien asettamiseksi. Toisaalta aiemmin yksityisalueelle sai omin päin laittaa vain pysäköintiehtoja osoittavia merkkejä. Jos jossain pihassa on esimerkiksi kolmio, on se laitettu sinne kunnan toimesta tai se on ollut laiton jo ennenkin.
 
Tästä muutoksesta ei ole edes tiedotettu missään, tai ainakaan minä en ole sellaiseen tiedotukseen törmännyt.
Tästä tulikin mieleen, että nämä lakiuudistukset ovat kyllä jänniä, kun mistään ei tunnu löytyvän selkeästi kirjoitettua, kattavaa listaa siitä mikä muuttuu aiempaan verrattuna tässä "uudessa tieliikennelaissa".
 
Tästä tulikin mieleen, että nämä lakiuudistukset ovat kyllä jänniä, kun mistään ei tunnu löytyvän selkeästi kirjoitettua, kattavaa listaa siitä mikä muuttuu aiempaan verrattuna tässä "uudessa tieliikennelaissa".
Juu. Liikenneturva julkaisi listan, jossa on muutamia muutoksia, mutta ei se ole lähellekään kattava. Liikenneviraston sivuilta taas ei löydy kuin pieniä tiedonnokareita. Uutismediat taas ovat kunnostautuneet uutisoimalla äänekkäästi asioita, jotka eivät oikeasti muutu, kuten jo aiemminkin kielletystä turhasta ajelusta ja brake checkauksesta.
 
Tyylikästä suorittamista motarille liittyessä.


Näitä toki tulee kokoajan lisää, kunnes lakia taas säädetään joku päivä.




Monilla normi vanhemmalla autoilla kannattaisi tuossa tilanteessa vain jarruttaa ja antaa rusahtaa, jos jarrutus ei riitä. Jarrut pohjassa väistämällä ottaa monella vanhemmalla autolla riskin päätyä juuri kyljelleen/katolleen kuten tuossakin. Ellei tiedä sen viereisen kaistan olevan tyhjä, niin hazardi alkaa sinne vetämään, kun siellä vasemmalla yleensä mennään vielä kovempaa.

Itseä vituttaa eniten hitaasti matelevat liikenteessä. Kaupungissa ihan yleistä, että siinä edessä joku matelee 30km/h, kun rajoitus on 50km/h. Maantiellä vituttaa lähinnä nämä kusikopit. Viimeksi mökille mentäessä yksi matkailuauto ajoi 55-70km/h satasen alueella. Keräten siinä ~10km matkalla ihan tolkuttoman jonon. Sitten kääntyi onneksi pois. Vastaan tuli sen verran paljon liikennettä, että ei mitään toivoa lähteä ohittamaan. Noille pitäisi kyllä laittaa joku REILU haittavero :mad:.
 
Parkkiruudusta lähtiessä väistetään, koska silloin siirrytään ajoradalle.
Eli tässä nyt puhutaan siihen asfalttiin piirretyistä viivoista, parkkiruudusta ja siitä aina lähdettäessä väistetään muuta liikennettä, ja tuossa ei sinulla mitään termikikkailua, ajorata sanalla ? (eli ihan sama mikä virallinen nimi)

Ja parkkiruudustä lähteminen tarkoittaa kaikkea sitä missä auto rengas/rengaat on viivojen rajaamalla alueella käynyt, eli nämä ruutujen yli oikoneet. Ja tämä siis koskee myös niitä teiden varsilla olevia ruutuja. (jos joku esim ajalee oikeaareunaa ja ruutujen kohdalla osittain tai kokoneen ylittää ne.

Onko muuten nuo ruudut edelleen myös ajoradan reunaa, siis jos menee leveätie ja sinne oikealle on maalattu pari ruutua, niin se tien oikerauna siinä koukkaa ruutujen vasentareunaa pitkin ? Kuten ilmeisesti aiemmin opetettu ?

Jos kaupan pihaan ajaessa ei ole P-merkkiä, ja pysäköintipaikat sisältävillä alueilla sellaiset on, on P-merkin takaa tultaessa väistettävä.

Tuollainen sijoitus pysäköintipaikalla -merkki yksinään ei vaikuta mihinkään. Oletettavasti sellaisella parkkialueella, jossa nuo ovat yksinään, on P-merkki heti alueelle tultaessa. Tällöin koko piha on pysäköintipaikkaa ja alueen sisällä risteykset ovat tasa-arvoisia.
Yksinään olevan p-merkin takaa tultaessa väistetään, eikun se ei yksinään vaikutakkaan mitään. Kaksiko niitä pitää olla, että pitää väistää , mutta jos yksi monista onkin tultaessa, niin sitten ei taasen vaikuttakkaan mitään.

(E2 Pysäköintipaikka, eli se valkoinen P kirjan sinisellä pohjalla ?)

Ja juu, nykyään pitää pyytää suostumus kunnalta kaikkien liikennemerkkien asettamiseksi. Toisaalta aiemmin yksityisalueelle sai omin päin laittaa vain pysäköintiehtoja osoittavia merkkejä. Jos jossain pihassa on esimerkiksi kolmio, on se laitettu sinne kunnan toimesta tai se on ollut laiton jo ennenkin.
Siis onko niillä merkeillä lainvoimaa, merkitystä syyllisyydessä jos ne on ilman kunnan lupaa laitettu ?

Koskee tuo myös niitä ruutuja. siis jos siellä kaupan pihalla on ruutuja piiretty asfalttiin, niin onko väistämisvelvollisuus riippuvainen siitä onko niilläkin kunnan lupa ? Jos ei tarvi, niin saako muutenkin asfalttiin piirellä juttuja ilman kunnan lupaa ja ovat lainvoimaisia ? Jos ei saa, niin mitkä on ja mitkä ei ?

Jos niitä P. pysäkointipaikka merkkejä on laitettu niin että pitää väistää, niin pitääkö väistää jos ei kunnan lupaa merkkeihin ?
 
Viimeksi muokattu:
Mjoo, en nyt kosketusnäytöllä jaksa vastata enempää kuin että pysäköintipaikka ja ajoneuvojen sijoitus pysäköintipaikalla ovat eri liikemerkkejä. Jälkimmäinen ei aiheuta väistämisvelvollisuutta yksinään.
 
Pakettiautoilijat ovat kyllä uusi moottoriteiden kusipää. Lakimuutos ilmeisesti salli niiden ajaa motarilla kovempaa, niin nyt jokainen raksapaku pitää oikeutenaan hengailla siellä ohituskaistalla hamaan tappiin sen mitä se paska kulkee.
 
Itse on ole huomannut tuota että pakut olis jäänyt vasemmalle kaistalle sen enempää mitä oli ennen lakimuutosta.

Tuo Riihimäen Prisman parkkipaikka pitäisi olla olla tuolla suunnitelmien kukkasia ketjussa. Tastä kun katsoo niin mieltää tuon kaduksi (jatkuu noin läpi alueen päättyen liikenneympyrään). Tuossa heti tuossa seuraavassa risteyksessä on vasemmalla kolmio mutta lipputankojen takana ovessa risteyksessä (missä on valkoinen auto kääntymässä) ei ole.
Tosin tuo kuva on parin vuoden takaa mutta en muista että merkeissä olisi muutoksia.
 
Itse on ole huomannut tuota että pakut olis jäänyt vasemmalle kaistalle sen enempää mitä oli ennen lakimuutosta.

Tuo Riihimäen Prisman parkkipaikka pitäisi olla olla tuolla suunnitelmien kukkasia ketjussa. Tastä kun katsoo niin mieltää tuon kaduksi (jatkuu noin läpi alueen päättyen liikenneympyrään). Tuossa heti tuossa seuraavassa risteyksessä on vasemmalla kolmio mutta lipputankojen takana ovessa risteyksessä (missä on valkoinen auto kääntymässä) ei ole.
Tosin tuo kuva on parin vuoden takaa mutta en muista että merkeissä olisi muutoksia.
Sori taasen kysymyksiä, mutta kun jotkut nyt ei vaan tajuu.

Onko tuo tuonne prismaanpäin ihan samaanarvoista kuin sinne toiseen liikenne ympyrään länteen (Honkkarin edessä), onko nuo nyt niitä kokoomateitä iikenneympyröihin asti ? (jos ei niin miten ne eroaa)

Länteen on tuon mukaan kolmiot risteyksi, eli sinänsä ihan selkeän oloista, paitsi jos ne onkin laitettu ilman kunnan lupaa, jolloin ne ei olekkaan ....

Tuolla prisman suunnalla näkyy niitä pyäsköintipaikka merkkejä siellä täällä.

Tuohon vaikuttaa sellaiselta paikalta mistä voisi saada varsin monipuolisen oppaantehtyä väistämisäännöistä
 
Tältä näyttää tuossa Prisman edessä.

Virallisessa kaupungin opaskartassa ei ole noita Prisman parkkialueen ajoväyliä. Saisi vaan olla jotekin paremmin tehty/merkattu että ei tule mielikuvaa että noi olisi normaali katuja (noh, onhan se yksi vihje että ei ole kadunnimikylttiä).

Muokkaus.
Pysäköintipaikka mihin mahtuu reilusti 3 autoa, tiukasti jos laittaa niin 4, oli pysäköity 2 auto niin kauas reunoista että teki tiukkaa mahduttaa auto niiden väliin. Tungin kumminkin ja kun kävin (paketti)autolla hakemassa jotain niin toiseen miten sattuu pysäköityyn autoon oli henkilö laittamassa lastaan turvaistuimeen. Äänestä päätellen oli aika hermo kireellä ja olinkin kuulevinaan että olisi maininnut "vittu, tarvinnut noin lähellle" kun oli tunkemassa itseään sisään. Ihan itsesuojeluvaisto esti kommentoimasta hänen omaa pysäköintiään.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 395
Viestejä
4 506 511
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom