Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ärsyttää nämä idiootit jotka ei tunne autonsa valojen toimintaa. Tänäään n. 300km matkalla kun keli vaihteli parin minuutin sisään kaatosateesta täysin aurinkoiseen näitä valottomia sankareita riitti enemmänkin. Kaikki kyseiset autot tais olla jotain riisikippoja, eikö niissä todella ole toimivaa automatiikkaa? G30 bemari ainakin sytyttää ajovalot sopivan herkästi ja pitää päällä riittävän pitkään.

Ainakin Toyotalla on automaattiset ja vieläpä mielestäni hyvin toimivat valot (esim uusi Corolla), mutta käsittääkseni vain uusissa vuoden 2019 ja jälkeen julkaistuissa malleissa. Vanhemmissa päivävalot on päällä ellei ajovaloja erikseen sytytä, mikä on kyllä aivan käsittämätöntä tänne pohjolaan. Jatkuvasti näkee liikenteessä pimeällä/huonolla kelillä autoja joilta valot uupuu. Ongelmaa on varmasti monilla merkeillä tässä osiossa mutta lienee paranevan kun kaikki turvatoiminnot yleistyy uusissa malleissa ja tulee vakioksi mallista riippumatta.
 
Corsassa kanssa toimii hyvin, sytyttää valot myös kun sadetunnistin huomaa sateen-> aina sateella valot päällä :tup:
 
Muistetaan vielä siellä jo motarilla olevien turvaväli. Jos se onkunnossa eli noin 100 m niin liittyminenkin onnistuu hyvin.
Jos pitäisin edellä olevaan sen 100m turvavälin, olisin vieläkin matkalla kotiin.
Ohittava auto kun siirtyy ohituksen jälkeen eteen(harvoin siihen 100m päähän minusta), niin joutuisin hiljentämään, ja silloin taas seuraava ohittaisi minut.
Eli tulisi ns. ketjureaktio.

Ja en todellakaan ymmärrä, mikä siinä on hankalaa liittyä motarille.
Rampilla kerää kunnon vauhdin ja samalla etsii silmillään sopivan välin mihin liittyy, eli painaa mieleen oliko se punanen fiesta vai musta volvo, jonka perässä/edellä oli sopiva väli.
Tämä onnistuu ihan 125hv pakettiautolla, jossa omamassan lisäksi takana 200-700kg lastia, sekä alta 80heppaisella Peugeot 208:lla.
 
Corsassa kanssa toimii hyvin, sytyttää valot myös kun sadetunnistin huomaa sateen-> aina sateella valot päällä :tup:

Tämä tuntuu olevan joku japanilaisten ongelma että valot eivät juttele sateentunnistimen kanssa. Luulisi olevan korjattavissa muutamalla koodirivillä mutta kun ei
 
Minua ärsyttää ilman sadettakin nykyautojen valottomuus. Autoliikennettä oli ennen paljon helpompi havainnoida kun lähes kaikilla oli ajovalot päällä. Nykyään varmaan suurin osa autoista vetää samanlaisilla valoilla kuin amisbemarit tuolloin. Polttimoitako siinä säästetään vai ovatko autotehtaatkin alkaneet olemaan huolissaan kuinka epä-coolilta keula näyttää valot päällä. Ilmeisesti tieliikennelainsäätäjää ei tämä kehityssuunta huoleta?
 
Minua ärsyttää ilman sadettakin nykyautojen valottomuus. Autoliikennettä oli ennen paljon helpompi havainnoida kun lähes kaikilla oli ajovalot päällä. Nykyään varmaan suurin osa autoista vetää samanlaisilla valoilla kuin amisbemarit tuolloin. Polttimoitako siinä säästetään vai ovatko autotehtaatkin alkaneet olemaan huolissaan kuinka epä-coolilta keula näyttää valot päällä. Ilmeisesti tieliikennelainsäätäjää ei tämä kehityssuunta huoleta?
Polttoainetta tuolla yritetään säästää. Päivävalo-ledit vie virtaa jonkun milliwatin vähemmän kuin normaalit ajovalot eli polttoainetta säästyy joku millilitran murto-osa. Loppukäyttäjälle tällä ei tietenkään ole mitään merkitystä, mutta valmistajat joutuu maksamaan jokaisesta mikrogrammasta päästöissä.
 
Eilen just ajelin ysitiellä rankkasateessa jonkun harmaan farkku-hojotan perässä. Päivävalot päällä ja takapää tietysti pimeä. Kun menin ohi, yritin takasumarilla viestittää että laittaisi valoja päälle mutta eipä se kuski tajunnut asiaa.

muoks: ysitie, ei kymppi
 
Tulipahan testattua jarrujen tehoa kun paku oli pysähtynyt motarin poistumisrampille mutta päätti sitten että haluaakin jatkaa suoraan. :facepalm:
Näiden reikäpäiden takia yleensä ajan liittymien lähellä vasenta kaistaa jos vain mahdollista.

1594313401257.png
 
Ai jos se toinen ajelee ruutujen läpi? No ei sentään. Väylillä kyllä, muttta sitäkään suurin osa ei tiedä.
Tuohan se ongelma juuri on, eli porukka ei yksinkertaisesti tiedä sitä että parkkipaikoilla toimitaan samojen väistämissääntöjen mukaan kuin muuallakin. Monesti isoilla parkkipaikoilla on leveämmät "pääväylät" päädyissä ja välissä useampia rivejä itse parkkiruuduille. Nuo ovat tasa-arvoisia risteyksiä, joissa toimitaan normaalien väistämissääntöjen mukaan, eli oikealta tulevaa väistetään, mikäli väistämisvelvollisuutta ei ole liikennemerkillä muuten osoitettu.

Jostain syystä osa autoilijoista kuitenkin kuvittelee, että parkkipaikkojen pääväylältä erkanevat "parkkiruutukaistat" ovat sama asia kuin erillinen parkkipaikka, eli sieltä tulija väistäisi muuta liikennettä, mutta ei se niin mene. Kolmioita en muista montaakaan kertaa parkkipaikoilla nähneeni, mutta siitä huolimatta niillä kokoojateillä ajetaan monesti todella huolettomasti kuvitteellisen etuajo-oikeuden voimin.

Ruudusta lähtevä väistää luonnollisesti aina muuta liikennettä, mutta se on eri asia. Myös viistosti ruutujen läpi ajava tulkitaan aina ruudusta poistuvaksi (lähde).

Tiealueen ulkopuolella noudatetaan aina sitä periaatetta, että oikealta tulevaa on väistettävä, Ikonen toteaa.

Vastaväitteessä esitetään, että sivuväylillä olevat P-merkit tekisivät sivuväylistä yksittäisiä pysäköintialueita, jolloin niiltä tulevilla olisi väistämisvelvollisuus.

–P-merkki ei tarkoita mitään muuta kuin että pysäköinti on sallittu merkityllä paikalla. Pysäköintiruudusta liikkeelle lähtevän on aina väistettävä kaikkia muita, mutta kun hän on päässyt sivuväylälle, vasemmalta tulevien on risteyksessä väistettävä häntä, Ikonen selventää.

Epäselvyyttä ei olisi, mikäli pääväylää käyttäville olisi annettu etuajo-oikeus laittamalla sivuväylille väistämisvelvollisuutta osoittavat kärkikolmiot.

Harvojen markettien parkkialueilla tällaisia merkkejä kuitenkaan on.
 
Tuohan se ongelma juuri on, eli porukka ei yksinkertaisesti tiedä sitä että parkkipaikoilla toimitaan samojen väistämissääntöjen mukaan kuin muuallakin. Monesti isoilla parkkipaikoilla on leveämmät "pääväylät" päädyissä ja välissä useampia rivejä itse parkkiruuduille. Nuo ovat tasa-arvoisia risteyksiä, joissa toimitaan normaalien väistämissääntöjen mukaan, eli oikealta tulevaa väistetään, mikäli väistämisvelvollisuutta ei ole liikennemerkillä muuten osoitettu.

Jostain syystä osa autoilijoista kuitenkin kuvittelee, että parkkipaikkojen pääväylältä erkanevat "parkkiruutukaistat" ovat sama asia kuin erillinen parkkipaikka, eli sieltä tulija väistäisi muuta liikennettä, mutta ei se niin mene. Kolmioita en muista montaakaan kertaa parkkipaikoilla nähneeni, mutta siitä huolimatta niillä kokoojateillä ajetaan monesti todella huolettomasti kuvitteellisen etuajo-oikeuden voimin.

Ruudusta lähtevä väistää luonnollisesti aina muuta liikennettä, mutta se on eri asia. Myös viistosti ruutujen läpi ajava tulkitaan aina ruudusta poistuvaksi (lähde).

Voisi tietysti nussia oikein, jos pilkkua meinaa nussia. Sekä aiemmassa että nykyisessä tieliikennelaissa säädetään väistämisvelvollisuus nimenomaan pysäköintipaikalta tulevalle, ei mitenkään erikseen parkkiruuduille. Siis sellaiselta, joka osoitetaan pysäköintipaikka-nimisellä liikennemerkillä. Väistämisvelvollisuus riippuu siis ihan siitä, miten pihan eri alueet on osoitettu.

Liikenneopiston tunari ei osaa edes sen pysäköintipaikka-merkin merkitystä. Merkin pääasiallinen vaikutus on kieltää pysäköiminen muualla kuin merkityillä paikoilla.
 
Voisi tietysti nussia oikein, jos pilkkua meinaa nussia. Sekä aiemmassa että nykyisessä tieliikennelaissa säädetään väistämisvelvollisuus nimenomaan pysäköintipaikalta tulevalle, ei mitenkään erikseen parkkiruuduille. Siis sellaiselta, joka osoitetaan pysäköintipaikka-nimisellä liikennemerkillä. Väistämisvelvollisuus riippuu siis ihan siitä, miten pihan eri alueet on osoitettu.

Liikenneopiston tunari ei osaa edes sen pysäköintipaikka-merkin merkitystä. Merkin pääasiallinen vaikutus on kieltää pysäköiminen muualla kuin merkityillä paikoilla.
Niin, tämä onkin toinen mahdollinen sekaannuksia aiheuttava tekijä. Jos P-alueen pääväylän rinnalla olevilla poikittaisteillä on jokaisessa pysäköintipaikka-liikennemerkki (kuten joskus näkee), niin aiheuttaako se pääväylän risteyskohdissa saman vaikutuksen poikittaisteiltä tuleville kuin kolmio?
 
Jostain syystä osa autoilijoista kuitenkin kuvittelee,
Totta, mutta en tuota ihmettele lainkaan, noita asioita on opetettu niin epäselvästi ja monella eri tavalla, että pars oletus että parkkipaikalla ja sen tapaisilla kokonaisuuksilla väistetään kaikkia varmuudenvuoksi.

Opetuksissa liikkuneet pääväylän kaltaiset termit, tai että siellä meneekin jokin "tie" tai "katu", ja sitten välillä sillä on merkitystä millaisin merkein ja piiroksin niitä paikkoja on merkattu. Sitten joku kuva jostain yksittäisestä esimerkistä josta ei sitten selkeästi kerrota miksi tässä nimenomaisessa paikassa homma menee näin.

Niin sitten tuohon liittyy se että miten väistämisäännöt menee silloin jos tullaan sieltä parkkipaikan näköiseltä alueelta pois. Kolmioitakin voi olla varmuudenvuoksi, eli niistäkään ei voi ottaa oppia.


Edit:
Tässä tullut vähän lisää viestejä.

Hyvä esimerkki tilanteesta joka johtaa jo hyvin hämentävään tilanteeseen, että miten se nyt sitten meneekään missäkin tilanteessa.

Voisi tietysti nussia oikein, jos pilkkua meinaa nussia. Sekä aiemmassa että nykyisessä tieliikennelaissa säädetään väistämisvelvollisuus nimenomaan pysäköintipaikalta tulevalle, ei mitenkään erikseen parkkiruuduille. Siis sellaiselta, joka osoitetaan pysäköintipaikka-nimisellä liikennemerkillä. Väistämisvelvollisuus riippuu siis ihan siitä, miten pihan eri alueet on osoitettu.

Liikenneopiston tunari ei osaa edes sen pysäköintipaikka-merkin merkitystä. Merkin pääasiallinen vaikutus on kieltää pysäköiminen muualla kuin merkityillä paikoilla.

No jos kolahtaa, ja joku pyytää poliisit, niin ne antaa oman satunnaisen tulkinnan , sen jäkeen vakuutusyhtiöt arpovat vähän sen mukaan mikä heille halvinta jne.

Niin, tämä onkin toinen mahdollinen sekaannuksia aiheuttava tekijä. Jos P-alueen pääväylän rinnalla olevilla poikittaisteillä on jokaisessa pysäköintipaikka-liikennemerkki (kuten joskus näkee), niin aiheuttaako se pääväylän risteyskohdissa saman vaikutuksen poikittaisteiltä tuleville kuin kolmio?

Tuon osalta ensin opetettu että tuolla on väliä, ns P merkki, tai jopa se missä niitä ruudun kuvia, sitten seuraavalla kerralla kerrottu ettei se vaikuta väistämis kuvioihin. Nyt uusi oli ettei ruudut olekkaan se juttu, vaan se P merkki. Ilmeisesti hiljan jossain ketjussa haukuttu mersukuski oli pykälisti perillä kun ruutujen yli ajeli eteen. (jos tuli oikealta), no pitää antaa noillekki tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, tämä onkin toinen mahdollinen sekaannuksia aiheuttava tekijä. Jos P-alueen pääväylän rinnalla olevilla poikittaisteillä on jokaisessa pysäköintipaikka-liikennemerkki (kuten joskus näkee), niin aiheuttaako se pääväylän risteyskohdissa saman vaikutuksen poikittaisteiltä tuleville kuin kolmio?
Ei, jos koko alue on tosiaan merkattu parkkialueeksi. Näin usein on, ja tällöin asia on kuten uutisessa sanotaan. Jos sen sijaan kyseessä on vain piha, tai yksittäinen ajorata, joka johtaa erillisille parkkialueille, on kultakin alueelta poistuessa väistämisvelvollisuus.
 
Tuon osalta ensin opetettu että tuolla on väliä, ns P merkki, tai jopa se missä niitä ruudun kuvia, sitten seuraavalla kerralla kerrottu ettei se vaikuta väistämis kuvioihin. Nyt uusi oli ettei ruudut olekkaan se juttu, vaan se P merkki. Ilmeisesti hiljan jossain ketjussa haukuttu mersukuski oli pykälisti perillä kun ruutujen yli ajeli eteen. (jos tuli oikealta), no pitää antaa noillekki tilaa.
Älä ihmeessä anna. Tiemaalaukset erottavat pysäköintipaikat ajoradasta, ja ajoradalle tuleva väistää.
 
Tyylikästä suorittamista motarille liittyessä.


Näitä toki tulee kokoajan lisää, kunnes lakia taas säädetään joku päivä.




Olipas siinä täysin puusilmä kuski liittymässä motarille. Kuvaajan auton edessä ja takana oli varmasti tilaa mihin liittyä sovittamalla nopeutta - niin sitten liitytään päin. En voi käsittää tuollaista sekoilua.

Tänään itse olin lyhyestä rampista liittymässä kehälle ja kehältä oli tulossa porukkaa rampin suorana jatkona olevaan liittymään. Siellä oli väki ihmeissään kun mahduin turvavälittömien kuskien välistä kehälle. Olettamus oli ilmeisesti että heidän ei poistuvina tarvitse varoa mitään, tai ainakin se jonon toinen tuntui näin tulkitsevan tilannetta - joskaan ei siinä sekuntia enempää ole aikaa reagoida.
Jos tuossa poistuvilla tosiaan olisi 100m väli ollut, kuten videolla oli hyvät välit, ei kenenkään olisi tarvinnut yllättyä.
 
Olettamus oli ilmeisesti että heidän ei poistuvina tarvitse varoa mitään, tai ainakin se jonon toinen tuntui näin tulkitsevan tilannetta
Varovasti tuollaisilla yhdistetyillä liittymis- ja poistumiskaistoilla. Jos liittymiskaistan alussa on kolmio, se aiheuttaa uuden tieliikennelain astuttua voimaan väistämisvelvollisuuden myös kaistaa vaihtavia kohtaan. Tästä muutoksesta ei ole edes tiedotettu missään, tai ainakaan minä en ole sellaiseen tiedotukseen törmännyt.

Kolmio on tosin voimassa edelleen vain risteysalueella, joten jos kaistojen välissä oli pätkä sulkuviivaa, voi risteysalueen ehkä olettaa loppuvan sulkuviivan kanssa, eikä kolmiolla olekaan mitään vaikutusta mihinkään. Paras laki ikinä.
 
Älä ihmeessä anna. Tiemaalaukset erottavat pysäköintipaikat ajoradasta, ja ajoradalle tuleva väistää.
Ok, kiitos
Voisi tietysti nussia oikein, jos pilkkua meinaa nussia. Sekä aiemmassa että nykyisessä tieliikennelaissa säädetään väistämisvelvollisuus nimenomaan pysäköintipaikalta tulevalle, ei mitenkään erikseen parkkiruuduille.
Mitä tuolla tarkoitat ?

Ymmärsin että P merki (se sinisellä pohjalla oleva P kirjan), on se juttu, ja parkiiruuduilla ei merkitystä.

Parkkiruuduilla oletin tarkoitettavan niitä parkkipaikoilla asfaltissa olevia piiroksi joiden väliin yritetään se auto parkkeerata.

Mutta jujusi oli siinä että jos siihen asfaltiin on piiretty ruutuja, niin niiden sisältä tulevat väistää, ja tuossa parkkiruuduilla tarkoitit sitä liikenne merkiä jossa sinisellä pohjalla niitä valkoisi ruutuja ?


Eli tälläistä merkkiä , eli tuolla ei merkistytä väistämisiin.

Mutta jos siinä olisi tälläinen (P-Merkki) , niin silloin etuajooikeus olisi muilla (tuolta merkin takaa tulevat väistää).

Tuollaisen P markin takaa tulevan pitää toki käydä tarkistaan että mikähän merkki siellä on.


Entä jos tuo "kokoomatie" on myös ns P markin takana, eli P alueella on P alueita.

Entä ne tapaukset jos siitä kaupan edestä/takaa menee katu (siis ei ole kaupan pihaa papereissa) ja nuo parkkiruudut ilman P merkkiä on pihaa. Ja mistä sen tunnistaa, jos merkitystä ?


Jossain mainitsit että yksityisellä alueella pitää olla kunnalta pyydettu lupa pysäköinti kielto merkkeihin, jotta olisivat lainvoimaisia, koskeeko se myös noita muita merkkejä ?


Tyhmillä kysymyksillä haen varmuutta, jos saattuu kaikesta varovaisuudesta huolimatta pieni vahinko, niin vähän jotain tukea milloin kannattaa alkaa vängäämään, vs suorilta sopia.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, kiitos

Mitä tuolla tarkoitat ?

Ymmärsin että P merki (se sinisellä pohjalla oleva P kirjan), on se juttu, ja parkiiruuduilla ei merkitystä.

Parkkiruuduilla oletin tarkoitettavan niitä parkkipaikoilla asfaltissa olevia piiroksi joiden väliin yritetään se auto parkkeerata.

Mutta jujusi oli siinä että jos siihen asfaltiin on piiretty ruutuja, niin niiden sisältä tulevat väistää, ja tuossa parkkiruuduilla tarkoitit sitä liikenne merkiä jossa sinisellä pohjalla niitä valkoisi ruutuja ?


Eli tälläistä merkkiä , eli tuolla ei merkistytä väistämisiin.

Mutta jos siinä olisi tälläinen (P-Merkki) , niin silloin etuajooikeus olisi muilla (tuolta merkin takaa tulevat väistää).

Tuollaisen P markin takaa tulevan pitää toki käydä tarkistaan että mikähän merkki siellä on.


Entä jos tuo "kokoomatie" on myös ns P markin takana, eli P alueella on P alueita.

Entä ne tapaukset jos siitä kaupan edestä/takaa menee katu (siis ei ole kaupan pihaa papereissa) ja nuo parkkiruudut ilman P merkkiä on pihaa. Ja mistä sen tunnistaa, jos merkitystä ?


Jossain mainitsit että yksityisellä alueella pitää olla kunnalta pyydettu lupa pysäköinti kielto merkkeihin, jotta olisivat lainvoimaisia, koskeeko se myös noita muita merkkejä ?


Tyhmillä kysymyksillä haen varmuutta, jos saattuu kaikesta varovaisuudesta huolimatta pieni vahinko, niin vähän jotain tukea milloin kannattaa alkaa vängäämään, vs suorilta sopia.
Kyseessä on kaksi eri väistämisvelvollisuutta. Parkkiruudusta lähtiessä väistetään, koska silloin siirrytään ajoradalle. Pysäköintipaikka-merkin takaa taas väistetään samalla tavalla kuin esimerkiksi pihasta tullessa. Jos kaupan pihaan ajaessa ei ole P-merkkiä, ja pysäköintipaikat sisältävillä alueilla sellaiset on, on P-merkin takaa tultaessa väistettävä.

Tuollainen sijoitus pysäköintipaikalla -merkki yksinään ei vaikuta mihinkään. Oletettavasti sellaisella parkkialueella, jossa nuo ovat yksinään, on P-merkki heti alueelle tultaessa. Tällöin koko piha on pysäköintipaikkaa ja alueen sisällä risteykset ovat tasa-arvoisia.

Ja juu, nykyään pitää pyytää suostumus kunnalta kaikkien liikennemerkkien asettamiseksi. Toisaalta aiemmin yksityisalueelle sai omin päin laittaa vain pysäköintiehtoja osoittavia merkkejä. Jos jossain pihassa on esimerkiksi kolmio, on se laitettu sinne kunnan toimesta tai se on ollut laiton jo ennenkin.
 
Tästä muutoksesta ei ole edes tiedotettu missään, tai ainakaan minä en ole sellaiseen tiedotukseen törmännyt.
Tästä tulikin mieleen, että nämä lakiuudistukset ovat kyllä jänniä, kun mistään ei tunnu löytyvän selkeästi kirjoitettua, kattavaa listaa siitä mikä muuttuu aiempaan verrattuna tässä "uudessa tieliikennelaissa".
 
Tästä tulikin mieleen, että nämä lakiuudistukset ovat kyllä jänniä, kun mistään ei tunnu löytyvän selkeästi kirjoitettua, kattavaa listaa siitä mikä muuttuu aiempaan verrattuna tässä "uudessa tieliikennelaissa".
Juu. Liikenneturva julkaisi listan, jossa on muutamia muutoksia, mutta ei se ole lähellekään kattava. Liikenneviraston sivuilta taas ei löydy kuin pieniä tiedonnokareita. Uutismediat taas ovat kunnostautuneet uutisoimalla äänekkäästi asioita, jotka eivät oikeasti muutu, kuten jo aiemminkin kielletystä turhasta ajelusta ja brake checkauksesta.
 
Tyylikästä suorittamista motarille liittyessä.


Näitä toki tulee kokoajan lisää, kunnes lakia taas säädetään joku päivä.




Monilla normi vanhemmalla autoilla kannattaisi tuossa tilanteessa vain jarruttaa ja antaa rusahtaa, jos jarrutus ei riitä. Jarrut pohjassa väistämällä ottaa monella vanhemmalla autolla riskin päätyä juuri kyljelleen/katolleen kuten tuossakin. Ellei tiedä sen viereisen kaistan olevan tyhjä, niin hazardi alkaa sinne vetämään, kun siellä vasemmalla yleensä mennään vielä kovempaa.

Itseä vituttaa eniten hitaasti matelevat liikenteessä. Kaupungissa ihan yleistä, että siinä edessä joku matelee 30km/h, kun rajoitus on 50km/h. Maantiellä vituttaa lähinnä nämä kusikopit. Viimeksi mökille mentäessä yksi matkailuauto ajoi 55-70km/h satasen alueella. Keräten siinä ~10km matkalla ihan tolkuttoman jonon. Sitten kääntyi onneksi pois. Vastaan tuli sen verran paljon liikennettä, että ei mitään toivoa lähteä ohittamaan. Noille pitäisi kyllä laittaa joku REILU haittavero :mad:.
 
Parkkiruudusta lähtiessä väistetään, koska silloin siirrytään ajoradalle.
Eli tässä nyt puhutaan siihen asfalttiin piirretyistä viivoista, parkkiruudusta ja siitä aina lähdettäessä väistetään muuta liikennettä, ja tuossa ei sinulla mitään termikikkailua, ajorata sanalla ? (eli ihan sama mikä virallinen nimi)

Ja parkkiruudustä lähteminen tarkoittaa kaikkea sitä missä auto rengas/rengaat on viivojen rajaamalla alueella käynyt, eli nämä ruutujen yli oikoneet. Ja tämä siis koskee myös niitä teiden varsilla olevia ruutuja. (jos joku esim ajalee oikeaareunaa ja ruutujen kohdalla osittain tai kokoneen ylittää ne.

Onko muuten nuo ruudut edelleen myös ajoradan reunaa, siis jos menee leveätie ja sinne oikealle on maalattu pari ruutua, niin se tien oikerauna siinä koukkaa ruutujen vasentareunaa pitkin ? Kuten ilmeisesti aiemmin opetettu ?

Jos kaupan pihaan ajaessa ei ole P-merkkiä, ja pysäköintipaikat sisältävillä alueilla sellaiset on, on P-merkin takaa tultaessa väistettävä.

Tuollainen sijoitus pysäköintipaikalla -merkki yksinään ei vaikuta mihinkään. Oletettavasti sellaisella parkkialueella, jossa nuo ovat yksinään, on P-merkki heti alueelle tultaessa. Tällöin koko piha on pysäköintipaikkaa ja alueen sisällä risteykset ovat tasa-arvoisia.
Yksinään olevan p-merkin takaa tultaessa väistetään, eikun se ei yksinään vaikutakkaan mitään. Kaksiko niitä pitää olla, että pitää väistää , mutta jos yksi monista onkin tultaessa, niin sitten ei taasen vaikuttakkaan mitään.

(E2 Pysäköintipaikka, eli se valkoinen P kirjan sinisellä pohjalla ?)

Ja juu, nykyään pitää pyytää suostumus kunnalta kaikkien liikennemerkkien asettamiseksi. Toisaalta aiemmin yksityisalueelle sai omin päin laittaa vain pysäköintiehtoja osoittavia merkkejä. Jos jossain pihassa on esimerkiksi kolmio, on se laitettu sinne kunnan toimesta tai se on ollut laiton jo ennenkin.
Siis onko niillä merkeillä lainvoimaa, merkitystä syyllisyydessä jos ne on ilman kunnan lupaa laitettu ?

Koskee tuo myös niitä ruutuja. siis jos siellä kaupan pihalla on ruutuja piiretty asfalttiin, niin onko väistämisvelvollisuus riippuvainen siitä onko niilläkin kunnan lupa ? Jos ei tarvi, niin saako muutenkin asfalttiin piirellä juttuja ilman kunnan lupaa ja ovat lainvoimaisia ? Jos ei saa, niin mitkä on ja mitkä ei ?

Jos niitä P. pysäkointipaikka merkkejä on laitettu niin että pitää väistää, niin pitääkö väistää jos ei kunnan lupaa merkkeihin ?
 
Viimeksi muokattu:
Mjoo, en nyt kosketusnäytöllä jaksa vastata enempää kuin että pysäköintipaikka ja ajoneuvojen sijoitus pysäköintipaikalla ovat eri liikemerkkejä. Jälkimmäinen ei aiheuta väistämisvelvollisuutta yksinään.
 
Pakettiautoilijat ovat kyllä uusi moottoriteiden kusipää. Lakimuutos ilmeisesti salli niiden ajaa motarilla kovempaa, niin nyt jokainen raksapaku pitää oikeutenaan hengailla siellä ohituskaistalla hamaan tappiin sen mitä se paska kulkee.
 
Itse on ole huomannut tuota että pakut olis jäänyt vasemmalle kaistalle sen enempää mitä oli ennen lakimuutosta.

Tuo Riihimäen Prisman parkkipaikka pitäisi olla olla tuolla suunnitelmien kukkasia ketjussa. Tastä kun katsoo niin mieltää tuon kaduksi (jatkuu noin läpi alueen päättyen liikenneympyrään). Tuossa heti tuossa seuraavassa risteyksessä on vasemmalla kolmio mutta lipputankojen takana ovessa risteyksessä (missä on valkoinen auto kääntymässä) ei ole.
Tosin tuo kuva on parin vuoden takaa mutta en muista että merkeissä olisi muutoksia.
 
Itse on ole huomannut tuota että pakut olis jäänyt vasemmalle kaistalle sen enempää mitä oli ennen lakimuutosta.

Tuo Riihimäen Prisman parkkipaikka pitäisi olla olla tuolla suunnitelmien kukkasia ketjussa. Tastä kun katsoo niin mieltää tuon kaduksi (jatkuu noin läpi alueen päättyen liikenneympyrään). Tuossa heti tuossa seuraavassa risteyksessä on vasemmalla kolmio mutta lipputankojen takana ovessa risteyksessä (missä on valkoinen auto kääntymässä) ei ole.
Tosin tuo kuva on parin vuoden takaa mutta en muista että merkeissä olisi muutoksia.
Sori taasen kysymyksiä, mutta kun jotkut nyt ei vaan tajuu.

Onko tuo tuonne prismaanpäin ihan samaanarvoista kuin sinne toiseen liikenne ympyrään länteen (Honkkarin edessä), onko nuo nyt niitä kokoomateitä iikenneympyröihin asti ? (jos ei niin miten ne eroaa)

Länteen on tuon mukaan kolmiot risteyksi, eli sinänsä ihan selkeän oloista, paitsi jos ne onkin laitettu ilman kunnan lupaa, jolloin ne ei olekkaan ....

Tuolla prisman suunnalla näkyy niitä pyäsköintipaikka merkkejä siellä täällä.

Tuohon vaikuttaa sellaiselta paikalta mistä voisi saada varsin monipuolisen oppaantehtyä väistämisäännöistä
 
Tältä näyttää tuossa Prisman edessä.

Virallisessa kaupungin opaskartassa ei ole noita Prisman parkkialueen ajoväyliä. Saisi vaan olla jotekin paremmin tehty/merkattu että ei tule mielikuvaa että noi olisi normaali katuja (noh, onhan se yksi vihje että ei ole kadunnimikylttiä).

Muokkaus.
Pysäköintipaikka mihin mahtuu reilusti 3 autoa, tiukasti jos laittaa niin 4, oli pysäköity 2 auto niin kauas reunoista että teki tiukkaa mahduttaa auto niiden väliin. Tungin kumminkin ja kun kävin (paketti)autolla hakemassa jotain niin toiseen miten sattuu pysäköityyn autoon oli henkilö laittamassa lastaan turvaistuimeen. Äänestä päätellen oli aika hermo kireellä ja olinkin kuulevinaan että olisi maininnut "vittu, tarvinnut noin lähellle" kun oli tunkemassa itseään sisään. Ihan itsesuojeluvaisto esti kommentoimasta hänen omaa pysäköintiään.
 
Viimeksi muokattu:
Tältä näyttää tuossa Prisman edessä.



Virallisessa kaupungin opaskartassa ei ole noita Prisman parkkialueen ajoväyliä. Saisi vaan olla jotekin paremmin tehty/merkattu että ei tule mielikuvaa että noi olisi normaali katuja (noh, onhan se yksi vihje että ei ole kadunnimikylttiä).
Se tie mistä ensimmäinen katunäkymä oli kuvattu oli siinä mielessä selkeä että jokaisessa risteyksessä oli kolmio. Josta voi päätellä että muuten olisivat tasa-arvoisia.

Mutta tuo mistä tuo sinun kuva, siinä näkyy niitä Pysäköintipaikan merkkejä, nuo ei ilmeisesti vaikuta mihinkään väistämiseen, tai sitten vaikuttaa.



Pysäköintipaikka mihin mahtuu reilusti 3 autoa, tiukasti jos laittaa niin 4, oli pysäköity 2 auto niin kauas reunoista että teki tiukkaa mahduttaa auto niiden väliin. Tungin kumminkin ja kun kävin (paketti)autolla hakemassa jotain niin toiseen miten sattuu pysäköityyn autoon oli henkilö laittamassa lastaan turvaistuimeen. Äänestä päätellen oli aika hermo kireellä ja olinkin kuulevinaan että olisi maininnut "vittu, tarvinnut noin lähellle" kun oli tunkemassa itseään sisään. Ihan itsesuojeluvaisto esti kommentoimasta hänen omaa pysäköintiään.
Jos tarvitsee tilaa niin jotkut oheistaa sen ottamaan, ja myöhemmin tulevat pitävät huolen ettei estä jo aiemmin parkkeeranneita.
Tosin ohjeet on myös pysäköidä tiiviisti, reunoista lähtien, että mahtuisi mahdollisimman paljon ja "kielletään" pyösäköimästä jos ei ei saa laitettua siihen laskennelliseen ruutuun. Kummatkin kai vain sellaisia tapa ja kikka ohjeita.

No jos ajoit niin että kuljettajanpuolelta et estänyt pääsyä, niin eipä kai sanomista ja voi toki miettiä että jos on sitä tilaa ottanut reilusti reunasta, niin miksei henkilö ajanut niin että se tila on myös käytettävissä lastaamiseen (sinne turvaistuimenpuolelle). Ehkä toiveikasta ajatella että mietti miten voi tehdä ensikerralla paremmin. :-)

Kertomastasi ymmärsin ettei tuossa mitään ruutuja ollut, eli et ajanut samaan ruutuun.
 
Olipas pitkästä aikaa aivan kaistapäinen tapaus takana. Vetelin peräkärryä taajama-alueella pitkin tietä, jolla on useampi hidastetöyssy. Joka kerta töyssyn kohdalla perässä ollut auto valui ääääärettömän hitaasti yli, ja töyssyn jälkeen taas kaahasi törkeää ylinopeutta kiinni. Tie päättyi stoppiin, jonka eteen pysähtyminen tuli takana olleelle ilmeisesti täytenä yllätyksenä, koska tämä meinasi ajaa perään, ja liikkeelle lähdettyäni takaa tultiin ohi kääntyvien kaistaa pitkin. Siellä se sitten oli puolen kilometrin päässä punaisissa valoissa viereisellä kaistalla heiluttelemassa keskisormea. :whistling:
 
Olipas pitkästä aikaa aivan kaistapäinen tapaus takana. Vetelin peräkärryä taajama-alueella pitkin tietä, jolla on useampi hidastetöyssy. Joka kerta töyssyn kohdalla perässä ollut auto valui ääääärettömän hitaasti yli, ja töyssyn jälkeen taas kaahasi törkeää ylinopeutta kiinni. Tie päättyi stoppiin, jonka eteen pysähtyminen tuli takana olleelle ilmeisesti täytenä yllätyksenä, koska tämä meinasi ajaa perään, ja liikkeelle lähdettyäni takaa tultiin ohi kääntyvien kaistaa pitkin. Siellä se sitten oli puolen kilometrin päässä punaisissa valoissa viereisellä kaistalla heiluttelemassa keskisormea. :whistling:
Vilkuttelitko takasin? ;) mitähän noiden päässä tosiaan liikkuu, kun itse ajellaan miten sattuu ja sitten heristellään muille liikennesääntöjen mukaan ajaville?
 
Vilkuttelitko takasin? ;) mitähän noiden päässä tosiaan liikkuu, kun itse ajellaan miten sattuu ja sitten heristellään muille liikennesääntöjen mukaan ajaville?
Oudointa näissä on se, että sitten kaikki on jotenkin hyvin kun on menty ohi heristelyn kohteesta.
 
Se tie mistä ensimmäinen katunäkymä oli kuvattu oli siinä mielessä selkeä että jokaisessa risteyksessä oli kolmio. Josta voi päätellä että muuten olisivat tasa-arvoisia.

Mutta tuo mistä tuo sinun kuva, siinä näkyy niitä Pysäköintipaikan merkkejä, nuo ei ilmeisesti vaikuta mihinkään väistämiseen, tai sitten vaikuttaa.




Jos tarvitsee tilaa niin jotkut oheistaa sen ottamaan, ja myöhemmin tulevat pitävät huolen ettei estä jo aiemmin parkkeeranneita.
Tosin ohjeet on myös pysäköidä tiiviisti, reunoista lähtien, että mahtuisi mahdollisimman paljon ja "kielletään" pyösäköimästä jos ei ei saa laitettua siihen laskennelliseen ruutuun. Kummatkin kai vain sellaisia tapa ja kikka ohjeita.

No jos ajoit niin että kuljettajanpuolelta et estänyt pääsyä, niin eipä kai sanomista ja voi toki miettiä että jos on sitä tilaa ottanut reilusti reunasta, niin miksei henkilö ajanut niin että se tila on myös käytettävissä lastaamiseen (sinne turvaistuimenpuolelle). Ehkä toiveikasta ajatella että mietti miten voi tehdä ensikerralla paremmin. :)

Kertomastasi ymmärsin ettei tuossa mitään ruutuja ollut, eli et ajanut samaan ruutuun.

Laiskana puhelimella ei huvita lainata kunnolla...
Itseasiassa jokaisessa risteyksessä tuolla kadulla on kolmiot, myös hop-lop/powerin/honkkarin parkkipaikaikan ulosajoissa.

Olihan se tila vähän nafti (ehkä stadin parkkihallien ruudun kokoinen) peruuttaen siihen pysäköin ja mahduin välistä ihan ok ulos. Sillä "rouvalla" oli vaan enemmän materiaalia luiden ympärillä kuin minulla.
Eikä tuossa ole ollut maalattuja ruutuja varmaan 10v kun on kulunut pois. Ollut muistaakseni 3 ruutua.
 
Viime perjantaina ajelin kakkostiellä ja edessä matelee joku ihmeen puimakone tai mikä lie metsäkone ihan mateluvauhtia. Eikä taain koneen takana ajava mene ohi sitten millään vaikka ei ole edes keltasta viivaa ja takana hemmetin moinen jono. Ihan kiva kun tuollaisia tulee eteen jonnekin pikatielle. Tollaset koneet kyllä ärysttää kun niillä tullaan mateleen tielle jossa vauhti on 80-100kmh. Kakkostiellä sais olla myös enempi ohituskaistaa. Vain jossain kohtaa tulee vatsaan nelikaistainen pätkä tai pätkiä ja tie on kuitenkin Nummelasta Poriin asti.
 
Jos miettii kauanko ykköstien muutos motariksi otti, en pidättäis kakkosen osalta hengitystä.
 
Auton vaihdon jälkeen aloin ihmettelemään, että mistä tiedän onko sateella tai sumussa valot päällä vai ei. En ilmeisesti mistään, jos ei ole niin pimeää, että valokeilan näkisi. Vanhassa autossa sentään mittaristossa näkyvään autonkuvaan ilmestyi valot päälle.
Jos ei mittaristoon tule merkkivaloa niin ehkä valokytkimestä näkee.
47d4a176cf58409fa9b0768118305faa.jpg.webp

Automaattisella valojen ohjauksella varustetussa autossa ajovalojen palaminen näkyy mittaristossa tai kytkimen yhteydessä olevasta (vihreästä) merkkivalosta. Kun valokytkimen kääntää lamppusymbolin kohdalle eli ajovaloasentoon, niin sekä etu- että takavalot palavat kaikissa ajo-olosuhteissa.

Tarkemmin: Tiedätkö ihan varmasti, että autosi perävalot ovat päällä? Näin varmistat, että näyt liikenteessä

Edit. Lisätty kuvateksti.
 
Jos ei mittaristoon tule merkkivaloa niin ehkä valokytkimestä näkee.
47d4a176cf58409fa9b0768118305faa.jpg.webp

Automaattisella valojen ohjauksella varustetussa autossa ajovalojen palaminen näkyy mittaristossa tai kytkimen yhteydessä olevasta (vihreästä) merkkivalosta. Kun valokytkimen kääntää lamppusymbolin kohdalle eli ajovaloasentoon, niin sekä etu- että takavalot palavat kaikissa ajo-olosuhteissa.

Tarkemmin: Tiedätkö ihan varmasti, että autosi perävalot ovat päällä? Näin varmistat, että näyt liikenteessä

Edit. Lisätty kuvateksti.
Entäs kun valokatkaisija on auto-asennossa, mistä näkee onko takavalot päällä tai lähivalot päällä? Sitähän tässä kysyttiin.
 
Sori taasen kysymyksiä, mutta kun jotkut nyt ei vaan tajuu.

Onko tuo tuonne prismaanpäin ihan samaanarvoista kuin sinne toiseen liikenne ympyrään länteen (Honkkarin edessä), onko nuo nyt niitä kokoomateitä iikenneympyröihin asti ? (jos ei niin miten ne eroaa)

Länteen on tuon mukaan kolmiot risteyksi, eli sinänsä ihan selkeän oloista, paitsi jos ne onkin laitettu ilman kunnan lupaa, jolloin ne ei olekkaan ....

Tuolla prisman suunnalla näkyy niitä pyäsköintipaikka merkkejä siellä täällä.

Tuohon vaikuttaa sellaiselta paikalta mistä voisi saada varsin monipuolisen oppaantehtyä väistämisäännöistä
Miten muka löytyy, kun koko ketjua ei ole enää olemassa?
 
Entäs kun valokatkaisija on auto-asennossa, mistä näkee onko takavalot päällä tai lähivalot päällä? Sitähän tässä kysyttiin.
Laittamassani kuvassa valot on auto -asennossa ja kun valoautomatiikka kytkee lähivalot syttyy siitä vihreä valo lähivalon seisontavalojen merkkivaloon. Joissain autoissa ilmaisu tulee mittaristoon.
 
Viimeksi muokattu:
Laittamassani kuvassa valot on auto -asennossa ja kun valoautomatiikka kytkee lähivalot syttyy siitä vihreä valo lähivalon kohdalle. Joissain autoissa ilmaisu tulee mittaristoon.

Ja jossain autossa mitään merkkivaloa ei syty mihinkään kojelautaan, joten usein on vaikea tietää mitä palaa milloinkin (jos valot asennossa "auto").
 
Ja jossain autossa mitään merkkivaloa ei syty mihinkään kojelautaan, joten usein on vaikea tietää mitä palaa milloinkin (jos valot asennossa "auto").
Kaikissa autoissa tuo ilmaistaan jollain tavalla, joko merkkivalo kojetaulussa tai sitten valo kytkimessä. Jos merkkivaloa ei ole päällä niin silloin ne valot ei ole päällä.
 
Entäs kun valokatkaisija on auto-asennossa, mistä näkee onko takavalot päällä tai lähivalot päällä? Sitähän tässä kysyttiin.
Tuossa kuvassa on VAG:n katkaisija. Auto-asennossa, kun tuo vihreä palaa on ajovalot päällä. Kun pelkästään keltainen AUTO niin ajetaan päiväajovaloilla. VAGeista usea kyllä polttaa takavaloja myös päiväajovaloilla. Jostain syystä ainakin Skodan maahantuoja lopetti Suomeen tulevien autojen koodaamisen niin, mutta jälkikäteen kyllä onnistuu.
 
helpointapa testata, on ajaa "Auto asennossa" ajoneuvo päiväsaikaan pimeään tunneliin / parkkihalliin. Katso mikä mittariston valo syttyi pimeässä palamaan. Varmista että se sammui kun ajat ulos. Tyypillisesti se on just se päiväajovalojen kuvake mikä syttyy.
 
Ja jossain autossa mitään merkkivaloa ei syty mihinkään kojelautaan, joten usein on vaikea tietää mitä palaa milloinkin (jos valot asennossa "auto").

Melkein voisi arvata, että jonkun speksin mukaan merkkivalon on sytyttävä, kun päällä on muut kuin päiväajovalot.

Toyota-sukuisissa syttyy vihreä merkkivalo, jossa on sivuille osoittavat lamput kun takavalot palavat. Hämmentävän hankala oli löytää valmis kuva aiheesta. Käyttöohjeessa näyttää nykyään ihan lukevan, että se on takavalojen merkkivalo.

1503_toyota-auris-kulutus-taloudellinen-ajo_2015_03_24_2223.jpg
 
Melkein voisi arvata, että jonkun speksin mukaan merkkivalon on sytyttävä, kun päällä on muut kuin päiväajovalot.

Toyota-sukuisissa syttyy vihreä merkkivalo, jossa on sivuille osoittavat lamput kun takavalot palavat. Hämmentävän hankala oli löytää valmis kuva aiheesta. Käyttöohjeessa näyttää nykyään ihan lukevan, että se on takavalojen merkkivalo.

1503_toyota-auris-kulutus-taloudellinen-ajo_2015_03_24_2223.jpg

Saattaa olla. Omasta en ole huomannut, mutta onkohan se sitten tuolla alhaalla valokytkimen lähellä tuo pieni vihreä valo. Manuaali ei ota asiaan mitään kantaa enkä ole sitä huomannut seurata ajossa, kun ei se näy näkökentässä. Pitää varmaan testata joskus parkkihalliin ajaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 935
Viestejä
4 647 758
Jäsenet
76 353
Uusin jäsen
RandgalfX

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom