- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 864
Kerrataan homma. Liikenneympyrän/kiertoliittymän haaran yli menee suojatie/pyörätien jatke. Ei ole väliä, kuinka pyörätiet muuten ympyrässä kulkevat, mutta mikäli suojatien kummallakin puolella pyörätie jatkuu niin silloin suojatie on pyörätien jatke. Näin on käytännössä kaikissa liikenneympyröissä/kiertoliittymissä.Mikä tahansa liikenneympyrää, johon tulee yksikin pyörätie joka ei lopu ympyrään, vaan jatkuu toisaalle ja antaa mahdollisuuden kääntyä itseltään suojatielle. Varmasti tälläisen löydät itsekkin. Tälläinen on automaattisesti paikka, jossa väistämissäännöt ovat epäselvät, kuten aikaisemmin sanoin. Yhtäaikaa voidaan olla vastaantuleva oikealle kääntyvä pyöräilijä jonka pitäisi väistää ja ympyrästä poistuva oikealle "kääntyvä" autoilija jonka pitäisi väistää. Toisaalta laki määrittää erikseen väistämään jatkeen pyöräilijää, toisaalta sinä auto kääntyy teoriassa myös risteävän tien jatkeen yli, taas toisaalta pyöräilijä voidaan yhtä hyvin katsoa ristevän sijaan samansuuntaiseksi kääntyjäksi, joka ei sinänsä ole sen kummemmin ristevän tien tai ympyrän säännöksen mukainen, vaikka kääntymisensä jälkeen olisikin.
Toinen ristiriita, koski "suoraan menevää" pyöräilijää, mutta se johtuu pääasiassa liian pienistä ympyröistä. Jos ympyrä on riittävän pieni, niin että pyörätie kääntyy siinä toisen haaran suuntaan, eikä kierräkään ympyrää, muodostuu taas ristiriita jossa pyöräilijä on eri näkövinkkeleistä suojatiehen nähden joko kääntyvä tai suoraan ajava, riippuen muotoilutekijöistä. Ristiriita jota ei voi syntyä riittävän suurta ympyrää kiertävässä pyörätiessä, mutta on sitäkin yleisempi maaseutupitäjien trendikkäissä miniringeissä. Miniringeissä, joissa parhaimmillaan pyörätien muodot vielä erikseen piilotettu korkeilla kukka-asetelmilla. Harmaita alueita molemmat tosiaan, joissa molemmissa voisi löytää ratkaisun syyllisyyteen tapauskohtaiseksi, mutta nimeomaan epäselviä tilanteita joita ei saisi liikenteessä olla. Kaiken pitäisi olla pläkkiselvää, että ratkaisut voisi tehdä sekunneissa.
Mitä tulee tuohon toiseen, niin kysymys on periaattellisesta asiasta, ei siitä vaikuttaako se mihinkään lakiopillisesti. Jos jokin ei oikeasti vaikuta mihinkään, miksi siitä pitää tehdä mielikuvallisesti "pyöräilijän suojatie" ja aiheutttaa vaaratilanteita paikassa, jossa etuajo-oikeutta ei voi syntyä? Mitä muuta syytä vaarantavien vaikuttamattomien muutosten puolesta on, paitsi se että kyseisten menettäminen olisi henkinen tappio pyöräilijöille?
Ps: Tämä siis yllättäen pyöräilijän näkövinkkelistä. Joka hemmetin työmatkalla saa arpoa eräässä liikenneympyrässä, että kukas nyt menee ensin kun molemmat kääntyy. Pitäisi varmaan ruveta taluttamaan yli, olisi helpompaa.
Ympyrästä ulostuleva auto on kääntyvä eli väistää pyöräilijää suojatiellä/jatkeella. Ympyrään tulevalla on käytännössä aina kolmio ja kolmio on ennen jatketta eli autoilija väistää kaikissa tapauksissa pyöräilijää ympyrään tullessa ja ympyrästä poistuessaan.
Poikkeuksena on tapaukset, joissa suojatiet/jatkeet ovat hieman etäällä ympyrästä, jolloin voisi olla epäselvää, käätyykö auto jatkeen yli vai käsitelläänkö tilanne niin, että auto ajaa jo suoraan. Nyrkkisääntönä näissä voidaan pitää kolmion sijoittelua ympyrään tulevalle ajoneuvolle. Jos kolmio on ennen suojatietä/jatketta niin ulostuleva auto kääntyy jatkeen yli. Mikäli jatke on sen verran etäällä, ettei sen edessä ole kolmiota vaan kolmio on vasta ympyrään tultaessa, silloin ympyrästä poistuva ei käänny myöskään jatkeen yli. Käytännössä tilanteet ovat niin, pyöräilijää väistetään (kolmio ennen jatketta, ulostuleva katsotaan kääntyvän jatkeen yli) tai pyöräilijää ei väistetä (kolmio jatkeen jälkeen, ulostulevan ei katsota kääntyvän jatkeen yli). Tällaiset paikat missä pyöräilijää ei ympyrän yhteydessä väistetä ovat kyllä harvassa.
Pyöräilen paljon, joten autojen heikko väistämissääntöjen tunteminen ärsyttää toki. Vaikka aina toitotetaan, että pyöräilijän pitäisi muistaa väistämissäännöt ja pyöräilijä väistää autolijaa aina poislukien poikkeustapaukset (auto kääntyy tai autolla on kolmio) niin käytännössä 90% paikoista ovat näitä "poikkeustapauksia" ja vain harvassa on ne paikat, joissa pyöräilijä poikittain ylittää ajoradan. Liikennevalistuksessa olisi siis tärkeää, että väistämissääntöjen tärkeys korostettaisiin neutraaliin sävyyn kaikille tielläliikkujille.
Koska tiemerkinnät eivät ole aina näkyvissä, olisi ehdottoman tärkeää muuttaa lainsäädäntö seuraavanlaiseksi: Suojatie on aina pyörätien jatke. Paikoissa missä autoilijat väistävät pyöräilijää, suojatien kyltit muutettaisiin toisenlaiseksi, mistä tuo väistämisvelvoite autoilijalle kävisi ilmi. Ne paikat, joissa pyöräilijä väistää, suojatien merkit jätettäisiin nykyisenlaisiksi, jolloin väistämisvelvollisuus on liikennemerkein selkeästi osoitettu. Maalatut viivat ja niiden tyyppi olisivat tämän jälkeen yhdentekevää ja kaikille pitäisi olla selkeää kuka väistää ja ketä.