Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllähän se saattaa siltä tuntua ettei aikaa säästy jos joku muu maksaa sinun palkkasi ja tuntikustannuksesi.

Joku muu sinunkin palkat ja tuntikustannuksesi maksaa. Vaikka fiilisteletkin olevasi joku suurikin yrittäjä.
Jos sun firma nyt kaatuu siihen että 2 minuuttia myöhästyt niin kyllä heikoilla kantimilla on touhut.
Ja jos et osaa oikeasti kokeneena kuskina aikatauluttaa menojasi nopeusrajoitusten mukaan niin olet yksinkertaisesti tyhmä.
 
perus ärsyttävä asia mitä tapahtuu jatkuvasti
joku ohittaa sinut eli on kova kiire varmasti, sitten vedetään siitä sun nokan edestä seuraavasta rampista ulos..
eli ohitus+rampille samalla vilkulla
on tästä kai joskus ollut puhetta, puolustelijoita tuollekin löytyy
näillä puolustelijoilla on matemaattiset kyvyt koiran paskan luokkaa, keskinopeus käsite utopiaa jne
Matkan aikana ohitetaan tietysti kaikki ketkä ehditään.
 
Ei pidä paikkaansa. Liikenneympyrää varten ei muitaakseni ole omaa lakia, vaan sen erikoistapauksessa sovelletaan normaalia kääntymissääntöä. Tällöin normaali kääntymistä koskeva laki, joka on tuossa yllä ja jossa olen ongelmakohdan alleviivannut, pätee myös siellä. Velvoite on samansuuntaista, risteävän tien ylittävää kohtaan, velvoite ei koske ristevää tietä ajavaa kohtaan, siitä huolimatta että se voisi olla kääntymässä pyörätien jatkeelle.


Voi nyt saamari, kun edelleenkin yrität sotkea jatketta ylittävän ja sen joka on vasta kääntymässä. Kun puhe on kokoajan ollut pyöräilijästä, joka ajaa suoraa tietä ja kääntyy suojatielle, ei sellaisesta joka ajaa siihen 2 km/h kuin mummu. Koko jutun idea on siinä, että risteävää tietä ajava pokupyöräilijä ei ole sitä ylittävä, vaikka se olisikin kääntymässä sitä ylittäväksi.

Tuo kun on nyt vain aivan perustavan laatuinen liikennesääntö, eli kääntyvä ei saa käännyttävän suunnan etuajo-oikeutta. Ja kääntyväksi tuo katsotaan, niin pitkään kun pyörätie ei ole 12 metrin päässä tiestä. Vähän sama asia, kuin kolmioristeyksessä, vasemmalla kaistalla oleva ei ole etuajo-oikeudellinen kääntymään oikealle, suoraan menevän edestä, vain siksi että risteävällä tiellä/kaistalla on etuajo-oikeus. Ei se nyt vain niin mene ja pyöräilijällä on normaali kääntyjän väistämisvelvollisuus samansuuntaista kohtaan. Kolmio ei tätä poista ja pyörätien jatke ei tähän vaikuta.

Mutta se että nyt haluat jonkin ennakkotapauksen asiasta, niin sen tulkitsen siksi, että myönnät asian olevan lain silmissä epäselvä. Tuohon vain ei löydy mitään ennakkotapausta vielä, ei suuntaan eikä toiseen. Eipä siinä, kun ei pysty perustelemaan missä menee sääntöjen mukaan vikaan, niin sitten esitetään tyhmää ja kysytään ennakkotapauksta, jota tiedetään ettei vielä ole.

Voisin selvittää asiaa, mutta se täytyy tehdä muualla kuin teidän seurassanne. Sinun kanssasi tämä keskustelu ei ainakaan mene mihinkään muuhun kuin henkilökohtaisuuksiin, joten soronoo....
Pyöräilijä tulosuunnalla ei ole väliä. Jos jäät pyörällä liikenneympyrästä ulostulevan alle pyörätien jatkeella niin oletko ylittämässä risteävää tietä jolle ajoneuvo kääntyy. Mielestäni olet, koska jäät sen auton alle.. miten tota nyt muutoin voisi tulkita. Lopeta nuo harhakuvitelmat. Jos olet eri mieltä kuin minä, perustele se viittaamalla lakitekstiin tai ennakkopäätöksiin. Minä tein niin ja silti änkytät..
 
Ei se siihen kaadu. Sinun maailmasi sen sijaan näyttäisi kaatuvan. :confused:

Miksi et voi ajoittaa menojasi sen mukaisesti että voit ajaa sääntöjen mukaan?
Säännöt ei siis kosketa sinua, voitko selventää että miksi ei?
Taisit jonkun surkean kotteron liisata tai lainata pankilta juuri, onko se sitten ehkä noussut hattuun sen verran että pakko ajella vähän kovempaa kun muut? :)

Mitä muita sääntöjä haluat rikkoa, muiden turvallisuudesta piittaamatta?
 
Kannattaa valita vaihtoehtoinen kulkuneuvo (esim VR tarjoaa vaihtoehtoa autoilulle), kun kerran liikenne on vain narsisteja täynnä jotka tappaa ylinopeudella.

edit:
Selvennykseksi, itse ajelen rajoituksien mukaan enkä ole näiden ~300tkm aikana saanut edes kameratolpasta välähdystä aikaiseksi. En vain näe ongelmaa jos joku muu haluaa kiirehtiä, oma turvaväli vaan kuntoon niin takaa pääsee ohittamaan ilman suurempia ongelmia ja kiireellä kulkeva pääsee etenemään haluamaansa tahtia.
 
Asiaton käytös
Voin ajoittaa menot niin että ehdin vaikka kaksi tuntia etuajassa paikalle mutta ajan silti sakkorajalla.

Nyt ignoreen, kiitoshei.


Et ilmeisesti osaa ajoittaa koska pitää sikailla liikenteessä. No narsistilla on narsistin tavat, yleensä aika kusipäiset. Ylinopeutta ajetaan vaikka ilman syytäkin, se tuli selväksi. Toivottavasti et tapa ketään liikenteessä, mutta eipä sekään narsistia hetkauta, varmaan eniten harmittaisi että rakkaalle velka-autolle tapahtui jotain :(
 
Jospas vähän siivottaisiin kielenkäyttöä.

Muista sitten jos tapahtuu onnettomuus ja joku kuolee, niin selittele oikeudessa/omaisille että kun sun 2 minuuttia oli niin tärkeä.

Veikkaan että olet kuitenkin sen verran turha ihminen että sun 2 minuutin "myöhästyminen" ei merkitse kenellekään mitään.

Hah eihän narsisteilla nyt mitään ongelmia ole koskaan ollutkaan :D se kuuluu taudin kuvaan
Ajelkaa te ylinopeutta vaan, kiireiset bisnesmiehet. Älkää vaan koskaan opetelko aikatauluja elämässänne ettei sitä kiirettä aina olisi.

Tunarilla on aina kiire.

Joku muu sinunkin palkat ja tuntikustannuksesi maksaa. Vaikka fiilisteletkin olevasi joku suurikin yrittäjä.
Jos sun firma nyt kaatuu siihen että 2 minuuttia myöhästyt niin kyllä heikoilla kantimilla on touhut.
Ja jos et osaa oikeasti kokeneena kuskina aikatauluttaa menojasi nopeusrajoitusten mukaan niin olet yksinkertaisesti tyhmä.

Miksi et voi ajoittaa menojasi sen mukaisesti että voit ajaa sääntöjen mukaan?
Säännöt ei siis kosketa sinua, voitko selventää että miksi ei?
Taisit jonkun surkean kotteron liisata tai lainata pankilta juuri, onko se sitten ehkä noussut hattuun sen verran että pakko ajella vähän kovempaa kun muut? :)

Mitä muita sääntöjä haluat rikkoa, muiden turvallisuudesta piittaamatta?

Et ilmeisesti osaa ajoittaa koska pitää sikailla liikenteessä. No narsistilla on narsistin tavat, yleensä aika kusipäiset. Ylinopeutta ajetaan vaikka ilman syytäkin, se tuli selväksi. Toivottavasti et tapa ketään liikenteessä, mutta eipä sekään narsistia hetkauta, varmaan eniten harmittaisi että rakkaalle velka-autolle tapahtui jotain :(

Huomautettiin jo, nyt varoitetaan (taas). Jokohan riittäisi tältä erää.
 
Eikö olisi helpompi laittaa vaikka google mapsista linkkiä liikenneympyrään, jossa poistuvan auton ei tarvitse väistää pyöräilijää. Ei tarttis sivukaupalla vääntää samaa asiasta.
 
Eikö olisi helpompi laittaa vaikka google mapsista linkkiä liikenneympyrään, jossa poistuvan auton ei tarvitse väistää pyöräilijää. Ei tarttis sivukaupalla vääntää samaa asiasta.
Tämähän ei sovi matsuturbolle, koska matsuturbo on sitä mieltä, että ympyrästä ulos tulevan autoilijan väistämisvelvollisuus pyörätienjatkeen pyöräilijää kohtaan määräytyy sillä perusteella, mistä suunnasta pyöräilijä tulee :rofl:
 
@Masturbo

sattuipa sopivasti että tuli juuri Iltalehteen näitä jotain juttuja jotka sinua kiinnostaa kovasti.
meneekö tää sulle vieläkään jakeluun? Meneekö oikeasti?


Osaatko ajaa liikenneympyrässä: kaksi pahinta virhettä

Osaatko ajaa liikenneympyrässä: kaksi pahinta virhettä

Maanantai 22.5.2017 klo 15.40


(LIIKENNETURVA)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">
Laadimme kolme kysymystä tähän Liikenneturvan piirroskuvaan. Oikeat vastaukset löydät tekstistä. (Kysymystekstit IL) (LIIKENNETURVA)
Liikenneympyrään eli kiertoliittymään tullaan yleensä kärkikolmion tai stop-merkin takaa ja monissa liikenneympyröissä on suojatiet tai pyörätien jatke ennen varsinaista ympyrää.

Kunnioita kolmiota

Ensimmäinen vaarallisista virheitä on unohtaa, että ympyrään saapuvien on väistettävä kolmion tai stopin takaa tullessaan kaikkia tiellä liikkujia eli niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä kuin mopoilijoitakin. Ympyrässä ajavia autoja yleensä osataankin väistää, kun tullaan kolmion tai stopin takaa.

Huomaa kuitenkin, että ympyrän sisäkaistalla ajava saattaa olla juuri vaihtamassa ulkokaistalle poistuakseen liittymästä. Ympyrään tulevan väistämisvelvollisuus koskee myös tätä kaistanvaihtajaa.

Ympyrään tultaessa ei tarvitse näyttää vilkkua.

Varo kevytliikennettä

Toinen yhtä vaarallinen virhe on unohtaa kevytliikenne, kun ympyrästä poistutaan.

Tieliikennelain (14§) mukaan poistuttaessa pitää väistää suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia, koska risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä, eli polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.

Ympyrästä poistuttaessa pitää käyttää vilkkua, jotta ympyrään saapuvat muut ajoneuvot ja kevytliikenneväylillä kulkijat tietävät, minne olet menossa.

Minkä kaistan valitset?

Jos liikenneympyrä on kaksikaistainen, niin reitille sopiva ajokaista pitää valita jo ennen ympyrää. Tulosuunnassa ajokaistat on merkitty opastein ja tiemerkinnöillä. Jos opastusmerkit puuttuvat, niin valitse oikeanpuoleinen ajokaista.

ARTIKKELI JATKUU ILMOITUKSEN JÄLKEEN
Yleensä oikeanpuolimmaiselta ajokaistalta ajetaan oikealle ja vasemmanpuoleiselta ajokaistalta vasemmalla sijaitsevalle poistumissuunnalle.

(SUSANNA TIKKANEN)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">
Tyypillinen liikenneympyrä (kiertoliittymä). (SUSANNA TIKKANEN)
Jos ajat suoraan liittymän takana olevalle suunnalle, niin valitse kaista opastusmerkkien ja tiemerkintöjen mukaan. Edelleen: jos opastusmerkit puuttuvat, niin valitse oikeanpuoleinen ajokaista.

Kaistanvaihto ympyrässä

Kaistaa tarvitsee yleensä ympyrässä vaihtaa vain ulospäin. Sisäkaistalta ulkokaistalle tulijalle pitää antaa tilaa.

Sisäkaistalta ei saa ajaa suoraan ulos liittymään, vaan ensin pitää ryhmittyä ulkokaistalle (elleivät liikennemerkit tai tiemerkit toisin ohjaa).

Vilkkua pitää käyttää aina, kun vaihtaa kaistaa ympyrän sisällä.

LÄHDE: LIIKENNETURVA, TIEHALLINTO


PENTTI J. RÖNKKÖ
pentti.ronkko@iltalehti.fi
 
Turkasen taksisuharit taas!! Kuusamontiellä käänty aivan nokan edestä sivutielle. Jäihän siinä ehkä reilu 5m väliä. Asiakkaita näytti olevan vielä kyydissä. Teki mieli kääntyä perään ja käydä hieman juttelemassa!

Ei kai sitä nyt niin kiire voi olla ettei sitä ylimääräistä sekunttia voi odottaa että menee vastaantulija ohi.

Sitte nämä perinteiset kyrväkkeet, jotka menee ohi kuusamo-oulu välillä sen 7kertaa, aina käyvät kessut vetämässä ja kohta taas kiilataan ohi. 99% varmasti ollaan sitte jäälissä liikennevaloissa melkeimpä peräkkäin. Näitä näky tänäänkin muutama.

Sitte vielä se että kun mennään ohi niin miksi helvetissä se pitää kiilata siihen heti nokan eteen vaikka tilaa ois kuinka. Saakeli ku lentää kiviä silmille että kolina käy.
Joskus törkeimpiä käyny hieman jututtamassa että liikkuuko siellä päässä enää mitään, hyvä ettei ole painiksi menny..
Ei niillä vaan näytä kiinnostavan..

Raivostuttavaa!!! :mad:
 
Minä en edes mieti ajansäästöä ohitellessa, useimmiten ohitan vain oman elämänsä nautiskelijoita, joiden nopeus vaihtelee merkittävästi alaspäin mäkien, vastaantulijoiden tai mutkien takia. Sellaisen takana on todella rasittava ajaa toisena, saati sitten kauempana jonossa, jossa haitariliike venyttää nopeuksia vielä enemmän. Usein nämä jäävät vielä junnaamaan rekkojen taakse, ja ovat tuskaisen hitaita lähtemään liikennevaloista liikkeelle.


Säästöä tulee toki lähinnä omassa mielenrauhassa.
 
Minä en edes mieti ajansäästöä ohitellessa, useimmiten ohitan vain oman elämänsä nautiskelijoita, joiden nopeus vaihtelee merkittävästi alaspäin mäkien, vastaantulijoiden tai mutkien takia. Sellaisen takana on todella rasittava ajaa toisena, saati sitten kauempana jonossa, jossa haitariliike venyttää nopeuksia vielä enemmän. Usein nämä jäävät vielä junnaamaan rekkojen taakse, ja ovat tuskaisen hitaita lähtemään liikennevaloista liikkeelle.


Säästöä tulee toki lähinnä omassa mielenrauhassa.
Jeps, samaa mieltä. Mukavampi ajella rauhassa kuin pumpata tollasen perässä. Jos joku pahoittaa mielensä ohituksista niin pahoittakoon. Itse en edes ajattele minuuttipelillä perillepääsyä, ajan vain paljon rauhallisemmin, tyytyväisemmin ja huolellisemmin kun saa keskittyä ajamiseen eikä ärsyyntyä viidentenä rekan perässä satasen alueella tjsp.
 
Itsellä on noi pitkät siirtymät nyt muutamalta edelliseltä vuodelta taulukoitu, josta näen keskinopeuden. Jännää, että kyseisellä tieosuudella kesänopeusrajoituksilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä talvirajoituksiin. Toki otettava huomioon aika, jolloin kurvailen kyseisen osuuden. Parhaillaan olen kyseisen välin ajanut kesällä(aamuyö ja yhden auton ohitin) 102km/h keskinopeudella ja huonoimmillaan 72km/h, normaalissa loma-/perjantairuuhkassa. Talvella kyseinen osuus on taittunut parhaillaan 92km/h ja huonoimmillaan 82km/h, jolloin ei tietenkään ole liikennettä samalla tavalla, kuin kesällä. Osuudella talvisin noin 120km 100km/h(+40km jos olosuhteet sallivat, koska muuttuva rajoitus) aluetta ja loput ~300km pääosin 80km/h ja muutama kilometri 60km/h.

Ohitukset teen tarvittaessa ns. reilusti, mutta muuten nykyään rajoitus +8km/h.

Koska töistäni maksetaan tehtyjen tuntien/minuuttien mukaan palkkaa ja kun kotoa komennukselle ja komennukselta kotiin ajan suoraan ilman mitään varsinaista aikataulua(liukuva minuuttiperustainen työaika), niin jokainen voi laskea vaikkapa 50 viikon mukaan, eli noin 100 reissun mukaan, jollain sopivalla luvulla, kuinka paljon enemmän vuodessa voisin hankkia olemalla saman ajan kotona. Tai kuinka paljon vähemmän. Sanotaan, että eri rajoituskausia on kaksi ja molemmat kestävät sen 6kk.
 
Muista sitten jos tapahtuu onnettomuus ja joku kuolee, niin selittele oikeudessa/omaisille että kun sun 2 minuuttia oli niin tärkeä.

Veikkaan että olet kuitenkin sen verran turha ihminen että sun 2 minuutin "myöhästyminen" ei merkitse kenellekään mitään.
Haiseeko tässä vähän trollaaminen? Edit: jaa se tulikin selväksi jo

Et taida nyt tietää miten saksalaisessa firmassa suhtaudutaan myöhätymisiin. Tosin ilmeisesti muutenkin on vähän vaikeaa hahmottaa asioita.

Ja en tiedä miten nyt ohittamalla saa itsensä tapettua. Mulla on silmät päässä joilla näkee sinne 300m päähän tuleeko auto vai ei. Se riittää.

Tänäänkin sai taas vittuuntua jostakin hippostelijoista, 60 alueella sahataan 40-60 nopeutta vaikka edessä ei ole ketään. Samalla vaelletaan kaistan sisällä reunasta toiseen. Tämä on vissiin sitten sun mielestä se oikea ajotapa ja ei aiheuta vaaraakaan kun jatkuva pumppaaminen käynnissä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Narsistien mielestä aina muut matelee. Narsistilla on aina kiire, hän on tärkeä ihminen. Ja huomattavasti tärkeämpi kuin muut tiellä liikkujat.

Narsisti ottaa isoja riskejä, liikenteessä ja elämässä. Narsisti ei kuitenkaan käsitä että hän ei ole montaakaan sekuntia tai minuuttia aikaisemmin perillä määränpäässään, riippumatta siitä miten mielipuolisesti hän kaahaa ja ohittelee muita.

Narsisti tekee näitä liikkeitä siitä huolimatta että tien pinta olisi jäässäkin. Joskus välillä ollaan sitten poikittain. Sekin oli matelijan syytä, ärsytti ajamalla 98 km/h sadan rajoituksella, silloinhan pitää ajaa 105 km/h vähintään.

Keskinopeus narsistilla on 2 km/h nopeampi 400km reissulla. Yksi kusitauko vähemmän ja matelija on aikaisemmin perillä määränpäässään. Narsisti tosin on tyhmä muutenkin, kaahamisen lomassa hän käy tankkaamassa koska ei sitäkään käsittänyt tehdä ennen matkan alkua. Eikä käsittänyt lähteä 5 min aikaisemmin, ja olisi voinut ajaa rajoitusten mukaan.

Osa varmasti onkin, eli ohitetaan ja sitten "voi hemmetti tostahan piti mennä rampilta ulos" ja sitten varmaan vähän naama punoittaa ja nolottaa että tuli tehtyä turha ohitus.

Mutta kun se 19 vuotias lippis jätkä vetää 40 km/h ylinopeudella ohi ja jarruvalot päällä rampille niin kyse on lähes aina kyllä pelkästä perseilystä.
Kai mulla nyt menee jotain ohi, mutta mitä nopeutta se narsisti sitten ajaa?
Itse ajelen ennakoiden ja taloudellisesti. Ne menee käsi kädessä. Säästyy rahat ja henki.
Lisäksi on rentoa ajella kyseisellä tavalla. Vakionopeudensäädin päälle mikäli sellainen löytyy jne..

Itse laitan nyt kesän aikana eteen ja taakse autoon hyvät kamerat ja kaikki perässä roikkujat ja kaahajat pääsevät youtubeen sekä poliisille.
Eikö se motarilla ohittava ja sen jälkeen rampille ajava saa sitten käyttää vakionopeudensäädintä päällä niin pitkään, kuin haluaa? Keulaa viistäen ohitukset ei ole suotavia, mutta jos ohituksen jälkeen menee samalla vilkulla rampille, turvavälit pitäen, tässä tuskin on mitään vikaa? Jos kyse on maantiestä, jossa on yksi kaista suuntaansa, on kovalla ylinopeudella ohi ja poistumisrampille kai jotain rattijuoppojen juttuja.
Niin montako minuuttia sinä kaahamisellasi sitten säästät, vaikkapa 40 kilometrin matkalla josta suuri osa liikennevaloja, risteyksiä ja taajama-alueitakin?

Yhden vai kaksi minuuttia, oliko siinä sitten järkeä? Miksi et lähtenyt ajoissa? 1000km matkalla sitten voit jo säästää vaikka vartin, jopa enemmänkin, mikäli kakkahätä ei yllätä väärässä paikassa ja joutuu käymään pusikossakin.

Aika yleistä on että se 10 autoa ohittanut tyyppi on kuitenkin 10km päässä liikennevaloissa sinun edessäsi myös vuoroaan odottamassa. Eli koko ohittelu oli 100% turhaa.

Mutta narsistin aivoihin tätä on hyvin vaikea upottaa.

Entäs jos se narsisti on matkallaan ohittanut jo 150 autoa ja on siellä liikennevaloissa tunnin aiemmin, kuin hänen kanssaan samaan aikaan samasta paikasta lähtenyt?

Mulla minulta meni kai jotain ohi, kun tänne näyttää, että perustelet "motarilla ohitus -> rampille" -liikkeen typeryyttä ja ärsyttävyyttä sillä, ettei liikennevalojen, risteysten ja taajamien läpi ajellessa säästä mitään. Missä me nyt mennään?
Ajeletko nyt motarilla vai taajamassa rennosti vakionopeudensäädin päällä? Varmaan mukavaa hommaa taajamassa, ellei ole adaptiivista mallia, joka hanskaa myös pysähdykset. Jos minulta meni jotain ohi, niin saa selventää. :)


Joo näitä letka-ohittelijoita en kyllä ymmärrä. Siinä ei oikeasti voita yhtään mitään, se haittaa muuta liikennettä kun ängetään pieniin väleihin ja yleensä vastaan tulee autoja myös koko ajan, jolloin ohitukset on usein melko pienellä virhemarginaalilla tehtyjä.

Silti näitä näkee joka juhannus ja muina kesäviikonloppuina mökkimatkalla.
En kyllä vilkkaan liikenteen aikaan viitsi ohitella maantiellä. Viimeksi vilkkaan liikenteen aikaan ei tarvinnut ohitella ketään satojen kilometrien matkalla. Jos tietää jonon jatkuvan Kempeleestä Heinolaan, hyöty aika pieni ja aiheuttaa turhaa haitariliikettä jonoon, liian pienillä turvaväleillä siellä kuitenkin mennään, joten haitariliike on melkoinen.

Aiheettomat possujunat erikseen, niistä kyllä menen ohi. Sellaiset, jossa rekan perään liimautuu kolme henkilöautoa ilman ohitusaikeita ja näin muutkaan ei uskalla ohittaa. Siinä on sitten kymmenen+ autoa jonossa, mutta jonoa vetävän rekan edessä on 15 kilometrin välein yksinäinen asuntoauto seuraavan 400 kilometrin matkalla. Kärjistetysti.
 
Kai mulla nyt menee jotain ohi, mutta mitä nopeutta se narsisti sitten ajaa?

Eikö se motarilla ohittava ja sen jälkeen rampille ajava saa sitten käyttää vakionopeudensäädintä päällä niin pitkään, kuin haluaa? Keulaa viistäen ohitukset ei ole suotavia, mutta jos ohituksen jälkeen menee samalla vilkulla rampille, turvavälit pitäen, tässä tuskin on mitään vikaa? Jos kyse on maantiestä, jossa on yksi kaista suuntaansa, on kovalla ylinopeudella ohi ja poistumisrampille kai jotain rattijuoppojen juttuja.


Entäs jos se narsisti on matkallaan ohittanut jo 150 autoa ja on siellä liikennevaloissa tunnin aiemmin, kuin hänen kanssaan samaan aikaan samasta paikasta lähtenyt?

Mulla minulta meni kai jotain ohi, kun tänne näyttää, että perustelet "motarilla ohitus -> rampille" -liikkeen typeryyttä ja ärsyttävyyttä sillä, ettei liikennevalojen, risteysten ja taajamien läpi ajellessa säästä mitään. Missä me nyt mennään?
Ajeletko nyt motarilla vai taajamassa rennosti vakionopeudensäädin päällä? Varmaan mukavaa hommaa taajamassa, ellei ole adaptiivista mallia, joka hanskaa myös pysähdykset. Jos minulta meni jotain ohi, niin saa selventää. :)



En kyllä vilkkaan liikenteen aikaan viitsi ohitella maantiellä. Viimeksi vilkkaan liikenteen aikaan ei tarvinnut ohitella ketään satojen kilometrien matkalla. Jos tietää jonon jatkuvan Kempeleestä Heinolaan, hyöty aika pieni ja aiheuttaa turhaa haitariliikettä jonoon, liian pienillä turvaväleillä siellä kuitenkin mennään, joten haitariliike on melkoinen.

Aiheettomat possujunat erikseen, niistä kyllä menen ohi. Sellaiset, jossa rekan perään liimautuu kolme henkilöautoa ilman ohitusaikeita ja näin muutkaan ei uskalla ohittaa. Siinä on sitten kymmenen+ autoa jonossa, mutta jonoa vetävän rekan edessä on 15 kilometrin välein yksinäinen asuntoauto seuraavan 400 kilometrin matkalla. Kärjistetysti.
Se on kyllä paskamainen tilanne kun joku jumittanut siihen rekan perään ajelemaan 70 km/h ja perässä 5 muuta odottaa, että etummainen menisi ensin.

Noissa joutuu taktikoimaan nimenomaan siten, että ensin hoidetaan pari autoa, tämän jälkeen lopuista ohi tai sitten vielä yksi pala siihen väliin ihan tilanteesta riippuen.

@CalEpitan Mitenköhän moni meistä on narsisti jos lyhentää matka-aikaa edellämainitun toimenpiteen avulla esimerkiksi vaivaiset 30min? Sinä toki jäät siihen hoonaamaan rekan perään ja odottelet kun esim. rekasta hajoaa rengas?

Nimim. En aja minuuttiakaan ylimääräistä minkään muun kuin henkilöauton perässä sen jälkeen kun meinasi tulla peräkärryn rengas läpi tuulilasista.
 
Tuli mieleen noista 200km pätkällä ohittelijoista ja kessutauottelijoista että itsellä on muutamankin kerran käynyt että ensin kyttään 15km ohituspaikkaa, pääsen lopulta ohi turvallisesti ja sitten kuuluu kohta takapenkiltä "pissattaa". Samalla sitten kiskon röökin vitutukseen kun emäntä kusettaa penskoja metsässä ja kohta joku kirjottelee miten ollaan jäälin valoissa samaan aikaan. Kyllä, en ois ohittanu jos tuo pissattaa ois kuulunu sen 19 min aiemmin.
 
Niin itseä kai sieppasi eilen kovasti tuo "koska minulla on niin kiire" argumentointi sen puolesta että ajellaan ylinopeuksia. Ja tartuin siihen aivan liikaa. Anteeksi vaan.

Eipä itseä tuolla liikenteessä juuri mikään jaksa ärsyttää, siis ihan "oikeasti", mutta ajatuksen tasolla enemmänkin.
 
Motskarit on kaivettu talleista, ekat lenkit ajeltu. Osalle autoilijoista on todella vaikea hahmottaa prätkiä. Tullaan kolmion takaa eteen, ajetaan takarenkaassa kiinni. Eilen piti ihan asiakseen vetää bussipysäkille ja tarkistaa, että valot on päällä ja vilkut toimii. Kypäräkin on kohtalaisen kirkas, ei voi olla näkyvyydestä kiinni. Kokoajan saa ajaa etusormi jarrulla.
 
Ristus mikä episodi tapahtui juuri äsken, en olis ikinä uskonut että joutuu nousemaan pyörän selästä pois kun alkaa huutokisaan autolijan kanssa!?

Seisoin tässä risteyksessä kolmen auton perässä prätkällä kunnes takaa tulee ambulanssi, no autot väistää toki jalkakäytävälle puoliksi ja mulle riitti että siirryin kaistan sivuun, ambulanssi mahtuu juuri ja juuri ohi kun kaista on niin kapea.

uKezypd.png


Ambulanssin mentyä alan siirtyä takaisin keskemälle kaistaa niin sieltä änkee vanha patu pakun kanssa ja menee suojatien eteen odottamaan niin ettei nämä puoliksi jalkakäytävällä olevat autot mahdu enää takaisin tielle! Tässä vaiheessa olin jo vähän et mitähän vittua? No yritin heti pakun ohituksen jälkeen mennä enemmän vasemmalle ettei sieltä tule lisää porukkaa ohi niin eiköhän musta audi änkeä samaan väliin!? Siinä vaiheessa olin jo et nyt riittää et kaistalla ei mahdu kaksi autoa olemaan rinnakkain ja nyt koko risteys on tukossa näiden kahden sankarin takia!

Valot vaihtui ja audi kuski jäi pussiin ja pääsin luikahtaa sen eteen jolloin tämä sankari rupeaa soittaa torvea ja ajaa sillalla ihan takarenkaassa kiinni. Kiihdytän reippaammin sillan yli kun tie aukeaa mutta joudun nopeasti pysäyttämään kun mäkeen on rekka hyytynyt.

Pysähdyn suurin piirtein kuvan kohtaan koska mun edessä on paku joka yritää mennä vasemmalta hyytyneen rekan ohi, no eipä pääse kun tämä musta audi kaahaa 10-20cm päästä mun ohi!

UJnXQth.png


Vedän torven pohjaan ja pinkasen perään niin audi heittää seis kääntyvien kaistalle pokittain ja hyppää ulos autosta ja alkaa mulle raivoamaan että mitä mä tukin hänen tietään aikasemmin, no yritän kysyä että itsehän hän änkesi kaistalle muiden väliin vaikka siihen ei kahta autoa mahdu niin jankutti vain koko ajan että ihan hyvin mahtui, no kai siihen mahtuu kun muut autot oli puoliksi jalkakäytävällä että mites sankari kuvittelee että ne pääsee takisin kaistalle kun jengi rupee etuilemaan ja tukkii koko tien? En saannut mitään järkevää vastausta vaan ainoastaan sen että tilaa kuulemma oli hänen mielestään!?

No samalla taakse on ajanut tämän audikuskin kaveri joka rupee huutamaan mulle että mene nyt vittuun siitä edestä niin totean että enhän mä ole jonon ekana tukkimassa kaistaa vaan kaveris!? No tämä sankari hyppää niin innoissaan ulos autosta että unohtaa laittaa käsijarrun päälle jolloin hänen auto alkaa valumaan mäkeä takas alas ja melkein osuu takana olevaan autoon.

No tämä sankari oli sitä mieltä että tilaa oli kahdelle autolle rinnakkain kaistalla ja että MUN olisi pitänyt näyttää vilkkua kun palaan kaistalle?! Tällä audi kuski olisi ymmärtänyt olla menemättä väliin, no kysyin että mähän olin koko ajan OMALLA kaistalla tosin vain hieman sivussa että se ambulanssi mahtuu ohi niin miksi mun pitäisi näyttää vilkkua niin alkaa vain lapsellinen lässytys että "ootsä kova jätkä?" ym. joten keskustelu ei etene mihinkään, no kuski hypää autoon ja painuu audi kuskin perään.

Ymmärtäisin tilanteen jos tuohon mahtuisi kaksi autoa vierekkäin mutta kun ei mahdu niin eihän sinne nyt jumalauta lähdetä väliin väkisin tunkemaan!?

Mä rupean oikeasti kantamaan sitä kameraa koko ajan mukana, alkaa olemaan niin koomista tämä liikenne kun porukka soveltaa ihan omia sääntöjä tuolla.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen aamulla Helsingissä Oulunkylän K-Raudan liikennevaloissa seisoo ensimmäisenä X5 odottamassa valojen vaihtumista. Ensin vaihtuu molempiin suuntiin nuolivalot kääntyjille vihreiksi, jolloin bemmikuski päättä, että nyt on odoteltu riittävästi ja tuuttaa suoraan nuolivaloilla kääntyvän Mersun eteen. Vattu, mikä valopää.

Toinen sankari tänään Yariksella Koskelantiellä hieman ennen Makeläkatua suoraan päin punaisia melkein bussin alle, vaikka toisella kaistalla oli vieläpä autoja odottamassa valojen vaihtumista. Voisko poliisit joskus valvoa valoristeyksiä sen sijaan, että kyttäävät pieniä ylinopeuksia. Kai niitäkin voisi kameralla valvoa.
 
Motskarit on kaivettu talleista, ekat lenkit ajeltu. Osalle autoilijoista on todella vaikea hahmottaa prätkiä. Tullaan kolmion takaa eteen, ajetaan takarenkaassa kiinni. Eilen piti ihan asiakseen vetää bussipysäkille ja tarkistaa, että valot on päällä ja vilkut toimii. Kypäräkin on kohtalaisen kirkas, ei voi olla näkyvyydestä kiinni. Kokoajan saa ajaa etusormi jarrulla.
Mitä itse toivon motoristeilta on se, että jätetään ne alkuperäiset takavilkut vaihtamatta niihin liian himmeisiin 0,05 watin kiinaledeihin. Aika hankala havaita, jos aurinko paistaa sopivasti. On myös suotavaa, jos ei sujahdeta ihan helvetin pienistä väleistä kahta kaistaa sekunnissa. Tämä ei aiheuta itselleni ongelmaa, ellei tule rampilta. Seuraan liikennettä myös taakse ja osaan useimmiten varautua. Porukassa kun maantiellä rauhallisesti kruisailette, jättäkää muutaman pärrän välein tilaa ohittavalle autolle. Joskus joku hyvin iso porukka mateli siten, että piti ohittaessa kaksi kertaa väkisin survoutua väliin. (Joku prosenttiliiviporukka oli kyseessä, niin ajattelin, jotta kestäkööt. Onneksi kestivät ja tilaa tuli ilman, että auto oli aamulla hiilikasa)

Se mitä toivon meiltä autoilijoilta on, että huomioidaan aidosti kunnolla. Käsittääkseni joillekin kaksipyöräisen nopeus on hankala hahmottaa, tämä on syytä jokaisen tiedostaa. Huomioidaan myös a-pilarien muodostavat katveet, johon katoaa traktorikin, kun sopivasti osuu. Pidetään turvavälit kunnossa. Meillä autoilijoilla on suurlujuuspalkkien muodostama kehikko suojana, motoristeilla vain suojelusenkeli. Annetaan ruuhkassa lanesplittaajille tilaa, muttei katsota pahalla niitäkään, jotka jonottavat. Jokainen edessä oleva ja tilaa saava splittaaja on pois jonon pituudesta. Kanssa-autoilijat, uskokaa pois, ne splittaajat eivät todellakaan jää jonon keulilla hidastamaan muun jonon toimintaa.

Hyvällä yhteispelillä homma sujuu, ikävä että joka kevät tulee uutisia, kuinka ei suju. Autoilijat muistaa herätä talven horroksesta ja motoristit muistaa, että B-kortti vaikuttaa olevan kansalaisoikeus ja osa meistä autoilijoista huomaa vasta heinäkuussa, jotta pärrät ovat liikenteessä.

Olen vannoutunut autoilija, joskin haaveilen, että joskus on vielä aikaa pyöräilyyn ja jos (vai jopa kun) joskus on, hankin siihen oikeuttavan lisäkirjaimen korttiin.
 
Ristus mikä episodi tapahtui juuri äsken, en olis ikinä uskonut että joutuu nousemaan pyörän selästä pois kun alkaa huutokisa autolijan kanssa!?

Seisoin tässä risteyksessä kolmen auton perässä prätkällä kunnes takaa tulee ambulanssi, no autot väistää toki jalkakäytävälle puoliksi ja mulle riitti että siirryin kaistan sivuun, ambulanssi mahtuu juuri ja juuri ohi kun kaista on niin kapea.

uKezypd.png


Ambulanssin mentyä alan siirtyä takaisin keskemälle kaistaa niin sieltä änkee vanha patu pakun kanssa ja menee suojatien eteen odottamaan niin ettei nämä puoliksi jalkakäytävällä olevat autot mahdu takaisin tielle! Tässä vaiheessa olin jo vähän et mitähän vittua? No yritin heti pakun ohituksen jälkeen mennä enemmän vasemmalle ettei sieltä tule lisää porukkaa ohi niin eiköhän musta audi änkeä samaan väliin!? Siinä vaiheessa olin jo et nyt riittää et kaistalla ei mahdu kaksi autoa olemaan rinnakkain ja nyt koko risteys on tukossa näiden kahden sankarin takia!

Valot vaihtui ja audi kuski jäi pussiin ja pääsin luikahtaa sen eteen jolloin tämä sankari rupeaa soittaa torvea ja ajaa sillalla ihan takarenkaassa kiinni. Kiihdytän reippaammin sillan yli kun tie aukeaa mutta joudun nopeasti pysäyttämään kun mäkeen on rekka hyytynyt.

Pysähdyn suurin piirtein kuvan kohtaan koska mun edessä on paku joka yritää mennä vasemmalta hyytyneen rekan ohi, no eipä pääse kun tämä musta audi kaahaa 10-20cm päästä mun ohi!

UJnXQth.png


Vedän torven pohjaan ja pinkasen perään niin audi heittää seis kääntyvien kaistalle pokittain ja hyppää ulos autosta ja alkaa mulle raivoamaan että mitä mä tukin hänen tietään aikasemmin, no yritän kysyä että itsehän hän änkesi kaistalle muiden väliin vaikka siihen ei kahta autoa mahdu niin jankutti vain koko ajan että ihan hyvin mahtui, no kai siihen mahtuu kun muut autot oli puoliksi jalkakäytävällä että mites sankari kuvittelee että ne pääsee takisin kaistalle kun jengi rupee etuilemaan ja tukkii koko tien? En saannut mitään järkevää vastausta vaan ainoastaan sen että tilaa kuulemma oli hänen mielestään!?

No samalla taakse on ajanut tämän audikuskin kaveri joka rupee huutamaan mulle että mene nyt vittuun siitä edestä niin totean että enhän mä ole jonon ekana tukkimassa kaistaa vaan kaveris!? No tämä sankari hyppää niin innoissaan ulos autosta että unohtaa laittaa käsijarrun päälle jolloin hänen auto alkaa valumaan mäkeä takas alas ja melkein osuu takana olevaan autoon.

No tämä sankari oli sitä mieltä että tilaa oli kahdelle autolle rinnakkain kaistalla ja että MUN olisi pitänyt näyttää vilkkua kun palaan kaistalle?! Tällä audi kuski olisi ymmärtänyt olla menemättä väliin, no kysyin että mähän olin koko ajan OMALLA kaistalla tosin vain hieman sivussa että se ambulanssi mahtuu ohi niin miksi mun pitäisi näyttää vilkkua niin alkaa vain lapsellinen lässytys että "ootsä kova jätkä?" ym. joten keskustelu ei etene mihinkään, no kuski hypää autoon ja painuu audi kuskin perään.

Ymmärtäisin tilanteen jos tuohon mahtuisi kaksi autoa vierekkäin mutta kun ei mahdu niin eihän sinne nyt jumalauta lähdetä väliin väkisin tunkemaan!?

Mä rupean oikeasti kantamaan sitä kameraa koko ajan mukana, alkaa olemaan niin koomista tämä liikenne kun porukka soveltaa ihan omia sääntöjä tuolla.

Jos sillä oli kiire asentamaan Motonetistä ostettuja Wunderbaumeja. :smoke:

Saa kyllä korttinsa luovuttaa pois, jos oikeasti väittää että tuohon mahtuu. Muutenkin tuo paikka on aika p*sk*sti suunniteltu. Liikennevalot toimii ihan älyttömästi ja aiheuttaa heti sumpun siihen Yamaha Centerin eteen.
 
Jahas. Täällä on taas näitä alinopeus narsisteja jotka ei näe kuinka se viidenkin minuutin alinopeus saa kaikki muut ohittelemaan. Kaikki muut vaan narsisteja kun aiheuttavat vaaratilanteita.

Kyllä itseä vituttaa turhat ohitukset. Mutta piruako sitä pitää ajella siten et enemmän vituttaa olla perässä. Tiellä on muitakin kuin minulla on oikeus muissa ajatuksissa ajella ja säästää moottoria. Paitsi et auto vaan tykkää siitä et välillä päästellään. Huomaa oikei kun ollut pirteämpi ja jarrut jämptimmät kun pääsi tuos hiljattain päästeleen reippaasti yli kahta sataa.

Mainittu a-pilarikin niin nykyaikaisissa autois toi on kyllä todella massiivinen. Yhdessä autoistani se on jopa haittaava kun todella usein sen taakse jäänyt auto risteyksessä. Jollei aikaisemmasta hetkestä olisi tilanteen tasalla niin tulisi varmasti osumia. Joitakin kertoja pyöräilijäkin kadonnyt täysin ja kerran saanut lyödä täys jarrutuksen kunnei aikaisempaa havaintoa sekä ei tullut kurkattua pilarin taakse. Ärsyttävälle kohtaa siis jää. Vaihtoehtona olisi ajoasentoa siirtää niin ei jää juuri siihen kohtaan missä kohtaamisnopeudet kaikki osuu siten et kokoajan sen takana. Jossain lyhyissä ajoissa hiukan tullut ajeltua tosta syystä eri asennossa.

Toivottavasti ajoit tuon 200+ km/h suljetulla tieosuudella, kuten kilparadalla. Jos et, olet idiootti.
 
Missäänhän ei ole tietä jossa me idiootit laillisesti saadaan ajella +200 :vihellys:

"Hemmetin AMGn 250 rajotin kun vanhemmat m-bemarit pyyhkii ohi" :D

Jotenkin tuntuu, että Saksan autobaanoilla säännöllisesti ajelevat ei tule tänne vikisemään alinopeuden ajelijoista, mutta voin toki olla väärässä.
 
Kerääntyykö autoon paljonkin karstaa jos sillä säännöllisesti päästellään autobaanoilla. Kun mainitsin et auto olis vähän piristynyt ja jarrut jämptimmät. Eli rautalangasta: mistä revit tuon säännöllisesti.

Kuka sieltä autoilun luvatusta maasta tänne enää takas tulisi? :p
 
Suomen halki pitäisi kyllä kulkea kokooja autobaana etelästä pohjoiseen. Todennäköisesti olis kansantaloudellisestikin järkevä. Nykyisin kun täysin hullua touhua aja jostain kehän sisältä lappiin. Mutta eiköhän toikin olisi jollain 120 rajoituksilla tai korkeintaan 140.

Teoriassa hyvä idea, mutta Suomen olosuhteissa ihan käsittämättömän kallis rakentaa ja ylläpitää - varsinkin liikennemääriin suhteutettuna. Tuohon päälle vielä se, että kun lumipyry tulee niin jo 100 km/h rajoituksilla kolisee yleensä kunnolla. Auta armias kun volvomiehet pääsisi painattaan 200km/h kun näkyvyyttä on se 10 metriä.
 
Joo, todella hieno skenaario että ajettais tuollaisia vauhteja nollanäkyvyydessä. Vois taas rajoittaa sitä lapinlisää...

Halpahan toi baana olis rakentaa kunnes päästään järvi-suomen puolelle. Saa ihan muutaman sillan pykätä ja jokusen järven täyttää alta.

Nojaa. Olet varmaan joskus keväisin ajellut Tre-Hki väliä 130km/h tai nopeammin. Tuohon kun posautat 200km/h niin auto lähtee kunnolla lentoon. Vaatisi ihan erilaiset pohjat tiehen mitä täällä normaalisti tehdään.

PS. mun mielestä vaatisi jo lapinlisää, että 10 metrin näkyvyydellä ajetaan 100km/h, mutta valitettavasti totuus on, että sitä kuitenkin tehdään. Ei moni tee, mutta ei tarvitsekaan kuin yhden joka tekee.
 
Tähän ympyrävääntöön: näin meillä opetettiin kohtelemaan liikenneympyrää, eli kiertoliittymää:

2nlbck2.png


Eli väistämissääntöjen osalta ympyrää kohdellaan kuin yksisuuntaista suoraa tietä; niin kauan kun ajat sitä pääväylää, et väistä ketään. Mutta jos poistut tai liityt pääväylälle, väistät kaikkia.
 
Mistä sä nyt puhut? Tuossa esitettiin että rakennettaisiin etelästä pohjoiseen autobaana jolla pystyy ajamaan kahtasataa. Ei ollut puhe mistään turunväylän tai hämeenlinnanväylän peltotiestä.

100 km/h on valitettavasti "yleinen" vauhti nollanäkyvyydellä mutta 200 km/h ei sitä todellakaan ole, siksi siinä oli melkoisesti lapinlisää.

Kyllä kyllä, johon vastasin, että sen rakentaminen olisi automäärään suhteutettuna järjettömän kallis urakka ja siihen ylläpidot päälle. Siinä ei vaan olisi mitään järkeä. Sen sijaan edes moottoritie suoraan Tre->Oulu niin lapinreissut nopeutuisi heti pari yli tunnilla suuntaansa.

Mulla on tosi huono luotto suomalaiskuskien maalaisjärkeen, kun joka helvetin lumituiskun koittaessa jossain päin kolisee ja kunnolla. Ei ne varmaan ihan 200 ajaisi, mutta varmaan olisi joillain persuilla pitkälti toistasataa lasissa.

Noh jos uusi tie laitettaisiin niin tokihan siihen saataisiin koko matkalle kelin mukaan vaihtuvat rajoitukset. Ehkä jopa yli 100km/h talvisaikaankin kun keli on kuiva ja näkyvyys hyvä? :)
 
Tähän ympyrävääntöön: näin meillä opetettiin kohtelemaan liikenneympyrää, eli kiertoliittymää:

2nlbck2.png


Eli väistämissääntöjen osalta ympyrää kohdellaan kuin yksisuuntaista suoraa tietä; niin kauan kun ajat sitä pääväylää, et väistä ketään. Mutta jos poistut tai liityt pääväylälle, väistät kaikkia.
Tässä on pistetty mutkat suoriksi :D Tuon kuvan perusteella varmaan vuoronumerohenkilökin ymmärtäis yskän.

Teppemiehen puheenvuoro oli hyvä. Kuten autoilijoille niin myös motoristeille on hyvä kirkastaa mieleen niitä unohtuneita pelisääntöjä. Kyllä taas tullut nähtyä muutama sellainen suoritus, että hohhoijaa. Yhdistävänä tekijänä lähinnä motarin liittymä, tilannenopeus ja jäykkä niska. Pyörä kyllä kiihtyy nopeasti, mutta ei silti kannata vasemman kaistan auton alle hypätä 60 km/h nopeuserolla...
 
Tässä on pistetty mutkat suoriksi :D Tuon kuvan perusteella varmaan vuoronumerohenkilökin ymmärtäis yskän.

No aina pitää vähän oikoa. :P Mutta joo, näin kun miettii ympyröitä, niin sitä vähemmän ymmärtää niitä ihmisiä jotka vilkuttaa vasemmalle...
 
@Masturbo

sattuipa sopivasti että tuli juuri Iltalehteen näitä jotain juttuja jotka sinua kiinnostaa kovasti.
meneekö tää sulle vieläkään jakeluun? Meneekö oikeasti?
Osaatko ajaa liikenneympyrässä: kaksi pahinta virhettä

Osaatko ajaa liikenneympyrässä: kaksi pahinta virhettä

Maanantai 22.5.2017 klo 15.40


(LIIKENNETURVA)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">
Laadimme kolme kysymystä tähän Liikenneturvan piirroskuvaan. Oikeat vastaukset löydät tekstistä. (Kysymystekstit IL) (LIIKENNETURVA)
Liikenneympyrään eli kiertoliittymään tullaan yleensä kärkikolmion tai stop-merkin takaa ja monissa liikenneympyröissä on suojatiet tai pyörätien jatke ennen varsinaista ympyrää.

Kunnioita kolmiota

Ensimmäinen vaarallisista virheitä on unohtaa, että ympyrään saapuvien on väistettävä kolmion tai stopin takaa tullessaan kaikkia tiellä liikkujia eli niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä kuin mopoilijoitakin. Ympyrässä ajavia autoja yleensä osataankin väistää, kun tullaan kolmion tai stopin takaa.

Huomaa kuitenkin, että ympyrän sisäkaistalla ajava saattaa olla juuri vaihtamassa ulkokaistalle poistuakseen liittymästä. Ympyrään tulevan väistämisvelvollisuus koskee myös tätä kaistanvaihtajaa.

Ympyrään tultaessa ei tarvitse näyttää vilkkua.

Varo kevytliikennettä

Toinen yhtä vaarallinen virhe on unohtaa kevytliikenne, kun ympyrästä poistutaan.

Tieliikennelain (14§) mukaan poistuttaessa pitää väistää suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia, koska risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä, eli polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.

Ympyrästä poistuttaessa pitää käyttää vilkkua, jotta ympyrään saapuvat muut ajoneuvot ja kevytliikenneväylillä kulkijat tietävät, minne olet menossa.

Minkä kaistan valitset?

Jos liikenneympyrä on kaksikaistainen, niin reitille sopiva ajokaista pitää valita jo ennen ympyrää. Tulosuunnassa ajokaistat on merkitty opastein ja tiemerkinnöillä. Jos opastusmerkit puuttuvat, niin valitse oikeanpuoleinen ajokaista.

ARTIKKELI JATKUU ILMOITUKSEN JÄLKEEN
Yleensä oikeanpuolimmaiselta ajokaistalta ajetaan oikealle ja vasemmanpuoleiselta ajokaistalta vasemmalla sijaitsevalle poistumissuunnalle.

(SUSANNA TIKKANEN)" style="color: rgb(0, 0, 0); font-weight: bold;">
Tyypillinen liikenneympyrä (kiertoliittymä). (SUSANNA TIKKANEN)
Jos ajat suoraan liittymän takana olevalle suunnalle, niin valitse kaista opastusmerkkien ja tiemerkintöjen mukaan. Edelleen: jos opastusmerkit puuttuvat, niin valitse oikeanpuoleinen ajokaista.

Kaistanvaihto ympyrässä

Kaistaa tarvitsee yleensä ympyrässä vaihtaa vain ulospäin. Sisäkaistalta ulkokaistalle tulijalle pitää antaa tilaa.

Sisäkaistalta ei saa ajaa suoraan ulos liittymään, vaan ensin pitää ryhmittyä ulkokaistalle (elleivät liikennemerkit tai tiemerkit toisin ohjaa).

Vilkkua pitää käyttää aina, kun vaihtaa kaistaa ympyrän sisällä.

LÄHDE: LIIKENNETURVA, TIEHALLINTO


PENTTI J. RÖNKKÖ
pentti.ronkko@iltalehti.fi
Lähteenä suomen suurin roskalehti ja alimman palkkaluokan toimittajan retales. Ylenpi kuva vain on suhteellisen naurettava, siinä kun ei ole pyörätietä ollenkaan, vaan siinä mahdollinen pyöräilijä liittyisi tielle viheralueelta. Kertoo tasosta jolla juttu on tehty. Siitä huolimatta on saanut sananpartensa samalla tavalla, kuin tässä jo sata kertaa kanssasi on käyty läpi, ei mitään uutta, ei mitään yllättävää.

Voin ajoittaa menot niin että ehdin vaikka kaksi tuntia etuajassa paikalle mutta ajan silti sakkorajalla.

Nyt ignoreen, kiitoshei.
Itseasissa taidan tehdä saman hänelle. Kävin katsomassa miehen muutakin ulosantia ja samaa roskasisältöä, sekä flameamista tuntuu olevan muissakin ketjuissa. Parempi vain jättää oman onnensa ojaan. Ei ole minun tehtäväni selittää ihmiselle, että miksi mustetta ei kannata ostaa tynnyrissä, tai tässä tapauksessa, miksei auton alle kannata kantata, vaikka olisikin omasta mielestää etuajo-oikeus.

Hyvää loppuelämää minunkin puolestani.
:shi:

Tämähän ei sovi matsuturbolle, koska matsuturbo on sitä mieltä, että ympyrästä ulos tulevan autoilijan väistämisvelvollisuus pyörätienjatkeen pyöräilijää kohtaan määräytyy sillä perusteella, mistä suunnasta pyöräilijä tulee :rofl:
Jaa ja sieltä aletaan sitten veilä laittamaan sanoja toisen suuhun, siitä huolimatta että olen melko riittävän monta kertaa todennut, että jatkeella olevaa koskee väitämisvelvollisuus jokatapauksessa. Monta likeäjääkin on vielä nuolemaan, mutta ilmeisesti tämä on sitten neuvostoliitto ja argumentin pätevyys määritellään sillä kenellä on eniten aikaa jankata, sekä sillä montako smurffiaccoa viitsii perustaa.

Mutta jos se on vain niin vaikea ymmärtää, että kolmion väistämissääntö koskee vain risteävää liikennettä ja että kääntyvän väistämissääntö koskee vain samansuuntaista (eli risteävää tietä ylittäävää), niin sitten se on. Samalla tapaa se on ilmeisesti vaikea ymmärtää, että tulevaa polkupyöräilijää koskevaa väistämisvelvollisuutta ei ole erikseen asetettu (kuten esim. suojatielle astuva jalankulkija on määritetty), vaan se periytyy näistä ylläolevista säännöistä. Ilmeisesti se on myös yhtä vaikeaa ymmärtää, että liikenteessä osumahetken tilanne ei ratkaise, vaan se tilanne joka on voimassa kun esim. risteykseen tullaan. Esim. maantiellä käännyttäessä ei riitä että saa perseesä eteen ja sillä ei saa tehtyä sillä toisesta automaattisesti peräänajajaa. Ilmeisesti vaikeaa on myös ymmärtää, että tämä koskee pyöräilijää ajoneuvona ja itseasissa jopa jalankulkijaakin, jonka senkin täytettävä suojatielle astumassa olevan määritelmä ja osoitettava riittävä varovaisuus. Ilmeisesti on myös vaikeaa ymmärtää, että tällä Dashcamien aikakaudella on suhteellisen helppo myös osoittaa mikä tilanne on ollut, eikä siinä enää auta oikeudessa valehtelu.

Näin ollen on hyvin mahdollista kääntyä risteykseen autolla niin, että yhtään pyöräilijää koskevaa väistämisvelvollisuutta ei vielä tässäkohtaa täyty (et ole väistämisvelvollinen risteävän tien pyörätiellä olevalle pyöräilijälle ja hän ei ole ylittämässä risteävää tietä), mutta kuitenkin reippaalla vauhdilla ajava pyöräilijä (ei ole kiellettyä) voi edelleen ehtiä kääntymään allesi (jota ei sitäkään erikseen ole kielletty, koska et vielä ole kaistalla ja joka on suhteellisen helppoa etäisyyden kaistalta ollessa alle metrin), jolloin väistämisvelvollisuutta ei käytänössä ole vielä siinä kohtaa ollut kummallekkaan, kun kolari olisi voitu välttää. Sitä olen tässä jo pitkään odottanut, että jos joku oikeasti osaisi esittää sen liikennesäännön, joka määrittää erikseen esimerkiksi väistämään risteävällä pyörätiellä ajavaa mahdollisesti kääntyvää käännyttäessä tai sen kolmisäännön joka kehoittaa erikseen väistämään samansuuntaista pyöräilijää (täysin ristiin sen kanssa mitä muista samansuuntaisista ajoneuvoista on säädetty).

Sen sijaan että tälläinen sääntö olisi esitetty tai periytetty jostain toisesta säännöstä, alkoikin kaikenmaailman pilkkakirveiden heittely ja jankkaaminen siitä että sehän on osumatilanteessa jo jatkeella, sekä se kertoo mielestäni hyvin sen että oikeat argumentit on loppu. Itse en ajatellut lähteä tätä testaamaan näillä "argumenteilla", sen kummemmin pyörällä kuin autollakaan. Pyöräilijänä "voittaminen" on ikävää pyörätuolista käsin ja autoilijana "voittaminen" on tarkoittaa omien kustannusten maksamista, koska kumpikaan ei ollut väistämisvelvollinen. Lakia en kuitenkaan saa eräiden mielestä arvostella epäselväksi, koska olen "ongelmakujettaja" varoessani kanttaamasta auton alle ja varon itselle maksettavaksi jäävää nokkaani auton ratissa. Näin.

Mutta eiköhän tämä offtopiccaaminen tässä topicissa riitä aiheesta... Varoituksen ansaitsisin. :oops:
 
Mutta jos se on vain niin vaikea ymmärtää, että kolmion väistämissääntö koskee vain risteävää liikennettä

Lueppas tieliikenneasetus että mitä siellä sanotaan siitä kolmion väistämissäännöstä. Kun sen oikeasti lukee niin on helppo ymmärtää että koskee muutakin kuin risteävää liikennettä.
 
Lueppas tieliikenneasetus että mitä siellä sanotaan siitä kolmion väistämissäännöstä. Kun sen oikeasti lukee niin on helppo ymmärtää että koskee muutakin kuin risteävää liikennettä.
Käytiin tämäkin läpi ellei useampaankin kertaan. Tarkoittaa erikoisristeyksiä, kuten komen tien risteystä tai muuten vain risteystä jossa päätie kääntyy. Tämä ei tarkoita saman tien eri kaistoja, siitä huolimatta että nämä eivät olisikkaan kolmiolla varustettuja (vrt. vastaantuleva). Toisalta myös, ei tule edes mieleen miten pöyrätieltä jatkeelle tuleva edes voisi täyttää ehdon muusta kuin risteävästä etuajo-oikeutetusta suunnasta, koska jatkeelle tuleva pyöräilijä on oletuksena aina väistävä?
 
Käytiin tämäkin läpi ellei useampaankin kertaan. Tarkoittaa erikoisristeyksiä, kuten komen tien risteystä tai muuten vain risteystä jossa päätie kääntyy. Tämä ei tarkoita saman tien eri kaistoja, siitä huolimatta että nämä eivät olisikkaan kolmiolla varustettuja (vrt. vastaantuleva). Toisalta myös, ei tule edes mieleen miten pöyrätieltä jatkeelle tuleva edes voisi täyttää ehdon muusta kuin risteävästä etuajo-oikeutetusta suunnasta, koska jatkeelle tuleva pyöräilijä on oletuksena aina väistävä?

Jatkeelle tuleva pyöräilijä ei ole oletuksena aina väistävä. Pelkästään suoraan ajavia kohtaan on. Kääntyvä autoilija on taas oletuksena aina väistävä. Joissain risteyksissä toki on hankala muodon takia päätellä mikä suunnista on se kääntyvä suunta. Toinen poikkeus tosiaan jos se pyörätie on niin kaukana risteyksestä että autoilija lasketaan jo suoraan ajavaksi.

Mutta koska kolmiolla väistetään myös muista etuajo-oiketetuista suunnista tulevia ja kaikki suunnat ovat tuollaisia ympyrään saapuessa pääsemme tilanteeseen että vaikka kuinka uskoisi että pyörän tulosuunta vaikuttaa, se ei siltikään vaikuta. Eikä vaikuttaisi muutenkaan.
 
@matsuturbo se vaan jaksaa jauhaa. Yhä edelleenkään en piittaa hänen vastauksistaan pätkääkään kun ei ole viitsinyt yhtäkään väittämäänsä perustella lainauksilla laista tai muusta lähteestä. Itse tein niin, olen oikeassa eikä tilanne muuksi muutu. Yksi äijä joka kuuluu suoraan ignoreen eikä minnekään muualle.. Eiköhän tämä asia ole topikissa nyt käsitelty.

On muuten levollinen mieli kanssa autoilijoita kohtaan kun ei oo pariin päivään ajanut :)
 
Mistä sä nyt puhut? Tuossa esitettiin että rakennettaisiin etelästä pohjoiseen autobaana jolla pystyy ajamaan kahtasataa. Ei ollut puhe mistään turunväylän tai hämeenlinnanväylän peltotiestä.

100 km/h on valitettavasti "yleinen" vauhti nollanäkyvyydellä mutta 200 km/h ei sitä todellakaan ole, siksi siinä oli melkoisesti lapinlisää.
Mitenköhän hyvin keskiverto suomalainen auto kestäisi ajaa 200kmh vauhtia 1000km putkeen? Aika kovilla varmaan olisi.
 
Kyllähän @Masturbo :lla tuossa ihan ideaa on, esim tämä paikka
https://www.google.fi/maps/@60.1902264,24.7780744,3a,35y,319.88h,82.22t/data=!3m7!1e1!3m5!1sjg3LJl7YE9esOYQw7hz88Q!2e0!6s//geo0.ggpht.com/cbk?panoid=jg3LJl7YE9esOYQw7hz88Q&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=5.4371514&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656
Ajat autolla tuossa vaikka 20km/h kun on vähän jonoa ja takaa oikealta tulee fillaristi ~40kh/h ja kanttaa vauhdista tuon vanha-mankkaan tien yli. Ei sinulla autoilijana ole käytännössä mitään mahdollisuutta tuollaista väistää... Tätä masturbo ilmeisesti haki tuolla samansuuntaisella liikenteellä, vaikkakin ulosanti oli ehkä hieman heikohkoa.

Toki KKO on tainnut myös tulkita että rekallakin pitää kevytliikenne väistää vaikka edes teoriassa et voi edes nähdä onko jotain väistettävää jos porukka on kuolleessa kulmassa ja väkisin omaa tyhmyyttään kävelee alle eli käytännössä joka risteyksessä pitäisi kuskin hypätä hytistä ulos ja tarkistaa tilanne, mennä takas hyttiin jolloin tilanne on voinut muuttua ja kavuta taas ulos tarkistamaan - toista tätä nälkäkuolemaan asti.
 
Kyllähän @Masturbo :lla tuossa ihan ideaa on, esim tämä paikka
https://www.google.fi/maps/@60.1902264,24.7780744,3a,35y,319.88h,82.22t/data=!3m7!1e1!3m5!1sjg3LJl7YE9esOYQw7hz88Q!2e0!6s//geo0.ggpht.com/cbk?panoid=jg3LJl7YE9esOYQw7hz88Q&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=5.4371514&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656
Ajat autolla tuossa vaikka 20km/h kun on vähän jonoa ja takaa oikealta tulee fillaristi ~40kh/h ja kanttaa vauhdista tuon vanha-mankkaan tien yli. Ei sinulla autoilijana ole käytännössä mitään mahdollisuutta tuollaista väistää... Tätä masturbo ilmeisesti haki tuolla samansuuntaisella liikenteellä, vaikkakin ulosanti oli ehkä hieman heikohkoa.

Toki KKO on tainnut myös tulkita että rekallakin pitää kevytliikenne väistää vaikka edes teoriassa et voi edes nähdä onko jotain väistettävää jos porukka on kuolleessa kulmassa ja väkisin omaa tyhmyyttään kävelee alle eli käytännössä joka risteyksessä pitäisi kuskin hypätä hytistä ulos ja tarkistaa tilanne, mennä takas hyttiin jolloin tilanne on voinut muuttua ja kavuta taas ulos tarkistamaan - toista tätä nälkäkuolemaan asti.
Ymmärrän itsekin tilanteen haastavuuden ja viimeksi viime kesänä oli raskas liikenne stadissa aiheuttanut kevyen liikenteen liikennekuolemia. Linkkaamassasi kohdassa takaa tuleva nopeampi fillari on autoilijalle haasteellinen ja toki fillaroitsijoiden pitää tajuta itsekin se, että ihan miten tahansa ei kannata eteen syöksyä jos tullaan selvästi yllättäen eteen. Tuossakin kohdassa (kuten lähestulkoon aina liikenneympyröissä sen mitä mä oon havainnut), ennen tuota kolmiota kevyenliikenteenväylä erotetaan tuosta ajoradasta tollasella välikaistaleella. Tällöin luodaan paremmat edellytykset autoilijalle havaita enemmän sivusta tuleva pyöräilijä ja tavallaan luodaan keinotekoisesti sellainen tilanne, jossa pyöräilijä ei jatkeelleen tullessa ole itseasiassa edes samansuuntaista liikennettä, koska on jo ennen jatketta kääntynyt omalle risteävälle kevyenliikenteenväylälleen ja tulee täten risteävänä jatkeelle, jos hiffaat mitä tarkoitan. Tuota matsuturbon perustelua kolmion koskemattomuudesta samansuuntaista liikennettä kohtaan haittaa myös se, että voisin väittää nähneeni ainakin pkseudulla ajoradalla suoraan ajavilla kolmiot tien ylittävää pyörätienjatketta kohtaan, jolloin kolmioiden tarkoitus on luoda normaalisti täysin väistämisvelvollisille pyöräilijöille etuajo-oikeus. Lupaan linkata tuollaisen mestan tänne kunhan vaan saan päähäni, missä tuollainen on.
 
3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
Eli edelleenkin autoilija väistää, ja tuollaiset Masturbon omat sovellutukset eivät ole laillisia. Se, että fillaroija rikkoo lakia ei muuta väistämisvelvollisuuksia. Muuttaa vain sitten mahdollisessa kolaritapauksessa sakon vastaanottajan mikäli autoilija voi osoittaa ajaneensa tarpeeksi varovaisesti ja silti kolahtaa.

Tässä Lahesta kuva jossa pyöräilijöille etuajo-oikeus. Ihan syystä kyllä kun katsoo aluetta. https://goo.gl/maps/iPDVtw8Bbjq
 
Juuri tällaisia mestoja @Vipa^ tarkoitinkin, hyvä että löysit esimerkin. Tuossa ei oikein mitenkään voi matsuturbon perusteluja hyväksyä, kun toisella puolella tietä tuohon pyörätienjatkeelle ei suoraan edes osu kevyen liikenteen väylää vaan klv tulee hieman sivusta. Silti selvästi esitetään, että pyöräilijöitä väistetään.
 
Olen ajanut sekä autolla että pyörällä kyseistä kohdasta ja tuo GMapsin kuva ei anna ihan oikeaa kuvaa tuosta paikasta. Siis siinä mielessä, että jos fillaroija vetää aivotonta vauhtia, niin ei tuossa ehdi väistää, vaikka tuota puskaa ja puuta on pyritty harventamaan havaitsemisen helpottamiseksi. Tuosta pääsee kuitenkin aika helposti menemään fillarilla suoraan yli sen kummemmin jarruttamatta.
 
Lahessa ei ainakaan missään ympyrässä ole tuota lisäkilpeä, vaan ainoastaan noissa erikoistapauksissa.
 
Sinällään jännä toi pyöräilijöiden lisäkilpi kun se löytyy lähes jokaisesta ympyrästäkin. Jos sitä tulkittee reikäpäisesti niin lisäkilpi tarkentaa merkkiä, jolloin kolmio ei enää koskisikaan autoilijoita. Silloin ympyrässä olijat väistäisivätkin ympyrään tuleevaa oikealta tulevan säännöllä.
Reikäpäisestä tulkinnasta en tiedä, mutta tieliikenneasetuksessa merkki 863. Kaksisuuntainen pyörätie: "Lisäkilvellä voidaan osoittaa tietä risteävä kaksisuuntainen pyörätie."
 
Ilmeisesti siinä suhtees fiksumpia. Mielestäni toi pitäisi olla opastusmerkin sininen jos sillä halutaan vaan ilmoitella että autojen lisäksi on pyörätie. Se että se on noilla väreillä mitä on niin on poikkeus sääntöihin joissa lisäkilpi tarkentaa / rajoittaa merkin vaikutusta.
Kuten TLA osoittaa, lisäkilpi 863 tarkentaa väistämissääntöä, selkeyttämällä autoilijoille, että myös pyörätietä kuuluu väistää. Mielestäni ehdoton plussa tuon merkin käyttö.
 
Kuten tuossa mainitsin on lisäkilpisääntöön ikävä poikkeus ja opastusvärisenä olisi paikallaan. Tuo aiheutti ongelmia tullessaan enempi kun ennen kilven yleistymistä noudatettu lisäkilpien tarkentaa / rajoittaa jolloin sulkee autot pois. Fiksumpaa olisi ollut tuoda opastusmerkin värisenä kun toimiikin pelkkänä opasteena. Kolmio jo itsessään kun tekee turhaksi koko merkin.

Olikos se joskus 1998 kun toi merkki tuli?
Ei se sulje autoja pois, lue TLA: sta kolmion ja tuon lisäkilven merkitykset ja kerro, millä perusteilla se jättäisi autoliikenteen huomioimatta. Jos ei tiedä, mitä joku liikennemerkki tarkoittaa ja omaa ajokortin, on syytä sen verran itseään sivistää, että jatkossa sen tietää.
 
Juuri tällaisia mestoja @Vipa^ tarkoitinkin, hyvä että löysit esimerkin. Tuossa ei oikein mitenkään voi matsuturbon perusteluja hyväksyä, kun toisella puolella tietä tuohon pyörätienjatkeelle ei suoraan edes osu kevyen liikenteen väylää vaan klv tulee hieman sivusta. Silti selvästi esitetään, että pyöräilijöitä väistetään.
Joo, mutta on tuossakin "vähän" eroa että tuleeko se pyöräilijä tuolta oikealta heikkatieltä vai oikealta takaa 20km/h lujempaa ja kajauttaa kylkeen. Ethän sä edes tiedä että onko takaa tuleva pyöräilijä kääntymässä vai ei, lisäksi tuo tilanne on täysin absurdi normaaliin liikennetilanteeseen nähden kun se potentiaalinen väistettävä on aivan nurinkurisessa paikassa.

Yhtäkkiä tuntuu että tuollaista kamikazetta ei tartte väistää, se on sitten eri jos edelläsi menee auto ja fillaristi sen rinnalla/takaviistossa niin tällöin tuon fillaristin tien ylitys ei pitäisi enää sinulle tulla yllätyksenä ja fillaristilla kaikki oikeus pujahtaa autojen välistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom