Esimerkkinä tilanteenne on risteys jossa pyörätie jatkuu vasemmalla puolella suoraan tai jatkuu kaartuen vasemmalle menevän kääntyvän tien suuntaan. Tällöin pyöräilijä kääntyy oikealle suojatielle ja on tällöin väistämisvelvollinen samansuuntaiselle (vrt. toisella kaistalla oleva) liikenteelle, paitsi jos luonnollisesti alkaa taluttamaan. Hauskaa tässä on se, että kolmio ei tässä tapauksessa tarkoita yhtään mitään, se kun velvoittaa väistämään risteävää liikennettä, mutta ei samansuuntaista kääntyvää.
Tähän seuraavaksi liittyy
KKO:n ennakkopäätös jonka mukaan pyörätien on oltava yli 12 metrin päässä tiestä, ennen kuin pyörätietä ei enää pidetä tien osana. Eli tämä myös on se etäisyys pyörätieltä, jolta pyöräilijä ei enää ole samansuuntainen kääntyjä vaan suoraan ajava. Tilanne pahenee entisestään kun maalaisten kunnallishallitukset maalauttelevat "pyörätien jatkeita" kuolonansoiksi paikkoihin, joissa ne eivät tarkoita mitään ja pyöräilijä ei käytännössä edes voi olla väistettävä. Mutta tämä on vasta tilanteesta, jossa ongelma johtuu tietämättömyydestä.
Tästä vasta sitten päästäänkin vasta risteysten muotoilutekijöihin ja tulkinallisiin tilanteisiin. Ainoa selkeä tilanne tulee siinä, kun pyörätie päättyy suojatiehen josta on tehty jatke. Mutta entäs jos pyörätie on muotoiltu jatkumaan loivasti kaartaen vaikka vasemmalle, niin tällöin luonnollisesti oikealle kääntyvä pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Taas suoraan menevän pitäisi olla etuajo-oikeutettu, mutta toisaalta taas senkin voidaan nähdä kääntyvän oikealle, vasemmalta kääntyvältä pyörätieltä.
Entä miten liikenneympyrä muuttaa tilannetta? Entä kun autoilija kääntyy oikealle pois ympyrästä ja vastaantuleva pyöräilijä kääntyy oikealle suojatielle? Mitä tapahtuu, kun pyörätien muotoilunsa mukaan kääntyy ympyrässä selkeästi vaikka oikealle, mutta pyöräilijä ajaakin suoraan? Onko sillä väliä kaartuuko pyörätie ympyrän muotoisesti vai sitä vastaan? Entä jos pyörätie meneekin muotoilullisesti suorana 45º kulmilla?
Vastaus on, että edes säännöt tunteva ei tiedä miten toimia mitä missäkin puoliepäselvässä risteyksessä, koska liikennesäännöissä on ristiriita. Ristiriita joka syntyi kun viherpiipertäjät alkoivat nuoleskella trikookiitäjiltä ääniä ja sallivat ajamisen suojateillä, ymmärtämättä että se ei toimi. Nyt meillä on tilanne, jossa oikealle kääntyvät vastaantulijat voivat kääntyä ristiin molempien ollessa väistämisvelvollisia kääntyjiä, voimatta sivuuttaa toisiaan kuten vasemalle kääntyjät. Toisaalta on myös tilanne, jossa samaan suuntaan menevät oikealle ja vasemmalle kääntyjät ovat väärin päin kaistoilla jotka risteävät.