Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos muistelet ensimmäisiä mopoja niin niissä oli polkimetkin polkupyörästä lähtöisyyden takia.Eli sieltä noi jäänteet eikä taluttamisen helppouksista.

Minun tai sinun mielipiteillä ei ole asias väliä. Moottoripyörän taluttamisesta napsahtaa sakot kortittomuudesta jos sulla ei A-korttia ole. Kun taasen mopon taluttamisesta ei tule sanktioita vaikka olisit niin nuori että tarvisit mopokortin. Ja kuten toi alkoholin vaikutuksena oleminenkin niin polkupyörän ja mopon taluttaminen on lain mukaan sallittua, koska olet jalankulkija. Moottoripyörän et koska olet aina kuljettaja.

Niin oli juu, ja kyllä, ei ole meidän mielipiteillä väliä koska asiahan puitaisiin myöhemmin oikeudessa jos siitä sakot minulle lätkäistäisiin (on mulla muuten isoA mutta leikitään nyt vaikka että bensa loppuisi ja käyn kittaan kaljaa hatutukseen huivin täyteen josta työnnellen sit kotiin).

Siltikään en ole moottoripyörän taluttamisesta samaa mieltä koska sain ensimmäisen yli 50cc pyörän kun olin 8v. 12v olin kun työnsin 125cc pyörää soramontulle jos oli poliisit passissa, ja vannottivat siinä ettet sitten aja sinne julkista tietä (tietysti ajoin sen lyhyen matkaa kun ei kukaan nähnyt). 16v työntelin myös kevaria, jota ei lainsäädännön vuoksi voi laskea mopoksi. Voidaan tietysti ajatella että poliisit katsoivat aina sormien läpi, mutta omalla kokemuksella pidän todennäköisempänä että lukevat lain kirjainta niin kuin minä?

Ainiin, olen myös työntänyt 600cc pyörää poliisien ohi yli suojatien, eikö niistä kukaan sitten tiedä mitä laki sanoo jalankulkijoista, eikö vaan välitä vai onko se todella niin että mp:tä työntävä jalankulkija on todella jalankulkija? :think:

Mihin perustuu väite että moottoripyörää työntävä on aina kuljettaja?
 
Moni asia ärsyttää kanssa-autoilijoissa, yleisimpänä ehkä:
  1. Kiertoliittymästä ilman vilkkua kääntyvät, etenkin jos ovat poistumassa ensimmäisestä kun silloin se vilkku voisi olla päällä jo 50 metriä ennen risteystä.
  2. Kehiemme jalot ruusperit jotka nyhjöttävät kiinni edelläajavan puskurissa ja joutuvat tekemään hätäjarrutuksia päivittäin aiheuttaen kivan aaltoliikkeen kilometrien matkalle (+kolareita). Samat tyypit yleensä kaahaavat yli kahdeksaakymppiä tietyöalueidenkin läpi, sujahtavat parin-kolmen kaistan läpi "dynaamisesti" ja paskovat housuunsa kun näkevät poliisiauton ajavan samaa tietä, jolloin nopeus tippuu 5km/h rajoituksen alle.
  3. Ryhmittymiseen kykenemättömät, jotka kääntyvät ihan tien oikeasta laidasta vasemmalle (tai vastaavasti keskiviivan tuntumasta oikealle). Usein pysäyttävät liikenteen tiellä, jolla mahtuisi parikin autoa rinnakkain suuntaansa.
  4. Kehillä myös hieman ärsyttää jos vasemmanpuoleiselle kaistalle päätyy henkilö, joka ei saa kotteronsa vauhtia edes lähelle nopeusrajoitusta, varsinkin jos oikeanpuoleinenkin kaista on blokattu. Mukava sitten ajella sellaisessa pienessä taskussa, jossa vasemmanpuoleista kaistaa ajavan vaarin vauhti on tasan sama kuin oikeanpuoleista kaistaa ajavan mummon.
Näiden yllä mainittujen lisäksi on lukematon joukko oikeasti ajotaidottomia, joita joutuu itse väistämään luopuen omasta etuajo-oikeudesta. Heidät voisi suoraan palauttaa autokouluun tai ottaa kortin pois lopullisesti. Viimeisimpänä mainittakoon eräs täti joka ajoi lähes kilometrin matkan rinnallani, kiihdytti puolen autonmitan verran edelleni ja päätti vaihtaa kaistaa laittamalla vilkun päälle ja tempaisemalla heti ratista kohti omaa etukulmaani. Onneksi oli itselläni tilaa väistää hieman sivuun ja satuin olemaan hereillä.

Kunniamaininta kehän tietöille. En voi vaan käsittää, että Kehä ykköseltä suljetaan paikoitellen kaksikin kaistaa samanaikaisesti ja että näitä töitä ei voi helvetti soikoon tehdä vaikka keskellä yötä.
 
Kunniamaininta kehän tietöille. En voi vaan käsittää, että Kehä ykköseltä suljetaan paikoitellen kaksikin kaistaa samanaikaisesti ja että näitä töitä ei voi helvetti soikoon tehdä vaikka keskellä yötä.
Eipä onnistu, siitä huolimatta ettei kukaan olisi kuulemassa, tulee ties mitkä meluaikarajat vastaan. Sen lisäksi saat maksaa ties mitä yötyölisiä ja penniäkään enempää et saa hintaa viherpiipertäjävaltuustolta tehdäksesi yöllä, varsinkin kun niiden mielestä autoilua ei saa missään tapauksessa helpottaa.
 
Sitä ei ole laissa määritetty jalankulkijaksi kuten mopon ja polkupyörän taluttaja.

Onpahan, jos sitä pyöräänsä oikeasti työntää jalan/jalkaisin. Koirantaluttajaahan ei myöskään tieliikennelaissa mainita, eikö nekään ole sitten jalankulkijoita?

Kuten TLL selkeästi sanoo:

"Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa", eli jalan kulkeva on aina jalankulkija, vaikka sitten työntäisi kuorma-autoa liikkeelle tai kantaisi jääkaappipakastinta jne. Näin minä sen ainakin ymmärrän.

Olkoon miten on, en jaksa vääntää asiasta, ketjuun liittyen @amzn kirjoitti hyvän viestin, jota komppaan vaikka en kehän sisällä asukkaan, mutta kohdat 1. ja 3 olivat todella sitä itseään :tup:
 
Moni asia ärsyttää kanssa-autoilijoissa, yleisimpänä ehkä:
  1. Kiertoliittymästä ilman vilkkua kääntyvät, etenkin jos ovat poistumassa ensimmäisestä kun silloin se vilkku voisi olla päällä jo 50 metriä ennen risteystä.
  2. Kehiemme jalot ruusperit jotka nyhjöttävät kiinni edelläajavan puskurissa ja joutuvat tekemään hätäjarrutuksia päivittäin aiheuttaen kivan aaltoliikkeen kilometrien matkalle (+kolareita). Samat tyypit yleensä kaahaavat yli kahdeksaakymppiä tietyöalueidenkin läpi, sujahtavat parin-kolmen kaistan läpi "dynaamisesti" ja paskovat housuunsa kun näkevät poliisiauton ajavan samaa tietä, jolloin nopeus tippuu 5km/h rajoituksen alle.
  3. Ryhmittymiseen kykenemättömät, jotka kääntyvät ihan tien oikeasta laidasta vasemmalle (tai vastaavasti keskiviivan tuntumasta oikealle). Usein pysäyttävät liikenteen tiellä, jolla mahtuisi parikin autoa rinnakkain suuntaansa.
  4. Kehillä myös hieman ärsyttää jos vasemmanpuoleiselle kaistalle päätyy henkilö, joka ei saa kotteronsa vauhtia edes lähelle nopeusrajoitusta, varsinkin jos oikeanpuoleinenkin kaista on blokattu. Mukava sitten ajella sellaisessa pienessä taskussa, jossa vasemmanpuoleista kaistaa ajavan vaarin vauhti on tasan sama kuin oikeanpuoleista kaistaa ajavan mummon.
Näiden yllä mainittujen lisäksi on lukematon joukko oikeasti ajotaidottomia, joita joutuu itse väistämään luopuen omasta etuajo-oikeudesta. Heidät voisi suoraan palauttaa autokouluun tai ottaa kortin pois lopullisesti. Viimeisimpänä mainittakoon eräs täti joka ajoi lähes kilometrin matkan rinnallani, kiihdytti puolen autonmitan verran edelleni ja päätti vaihtaa kaistaa laittamalla vilkun päälle ja tempaisemalla heti ratista kohti omaa etukulmaani. Onneksi oli itselläni tilaa väistää hieman sivuun ja satuin olemaan hereillä.

Kunniamaininta kehän tietöille. En voi vaan käsittää, että Kehä ykköseltä suljetaan paikoitellen kaksikin kaistaa samanaikaisesti ja että näitä töitä ei voi helvetti soikoon tehdä vaikka keskellä yötä.

  1. Normaalia partaan hihittelyä vilkkujen kanssa tässä maassa, sehän on paljon hauskempaa kun kaikki turhaan hidastelee ja jarruttelee.
  2. Arkipäivää Suomessa. Hirveä halu päästä ajamaan sitä "sallittua" rajoitus+10 mutta kun ei rohkeus tahdo riittää mennä ohi, niin pitää oikein huolella mieltä osoittaa mennen tullen ja palatessa.
  3. Tulepa ajamaan kaista-ajoa Oulun keskustassa niin takuulla yllätyt.
  4. Täällä riittää myös noita kotipoliiseja jotka on hankkineet mersun tyyliin GL 500 AMG vain sitä varten että turraamalla vasemalla kaistalla tappiin lastatun täysperän rinnalla mahdollisimman hitaasti kiihdyttäen, kaikki muut saa pakotettua sinne järkyttävään suolasumuun täysperän taakse.
    Ihmisen kateus on oikeasti loputon luonnovara. En keksi mitään muuta syytä jurrata vasemmalla kaistalla jollain tuommosella jäätävän tehosella möhköllä rekan rinnalla. Se vissiin on hermannille jono ja sitä ei pe@ke£e kukaan tule ohi. Kuusamontiellä oikein klassikko. Kyllä sen möhkömesen pitäs siitä sen verran lähtä että tie on auki muillekin.
    Jos itse olen vastaavassa tilanteessä raskaan ajoneuvon rinnalla, poistun siitä oikealle kaistalle semimöhköfanttini kera ASAP liikennesääntöjen puitteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin pitkästä aikaa Oulussa ja erehdyin näyttämään vilkkua vaihtaakseni kaistaa. No eihän kukaan urpo siellä tilaa osaa antaa joten seuraavalla kerralla opin vaihtamaan kaistaa yllätystaktiikalla. Toimii hyvin kun ei vastapuoli ehdi reagoida kaistanvaihtoon ja estää sitä. Tampereella taas kun on vilkku päällä, niin yleensä sitä tilaa tulee.
 
Kaveri sai sakot joskus 15-vuotta sitten kun valutteli alamäkeen kävelyvauhtia (itse kävelin rinnalla) sammutetulla mopolla pyörätiellä. Työntää ois kuulemma saanu mutta ei istua päällä.
 
Ajoin pitkästä aikaa Oulussa ja erehdyin näyttämään vilkkua vaihtaakseni kaistaa. No eihän kukaan urpo siellä tilaa osaa antaa joten seuraavalla kerralla opin vaihtamaan kaistaa yllätystaktiikalla. Toimii hyvin kun ei vastapuoli ehdi reagoida kaistanvaihtoon ja estää sitä. Tampereella taas kun on vilkku päällä, niin yleensä sitä tilaa tulee.
Tampereella ainakin käytäntö tuntuu olevan että ensin lyödään vilkku päälle ja tän jälkeen paukautetaan suoraan kylkeen jos ei ala tilaa syntymään. Kaikille ei vissiin hahmotu sielläpäin, että päättyvällä kaistalla oleva on väistämisvelvollinen
 
Tampereella ainakin käytäntö tuntuu olevan että ensin lyödään vilkku päälle ja tän jälkeen paukautetaan suoraan kylkeen jos ei ala tilaa syntymään. Kaikille ei vissiin hahmotu sielläpäin, että päättyvällä kaistalla oleva on väistämisvelvollinen

Kylkeen paukauttaja on toki syyllinen, mutta se joka ei anna tilaa on toisaalta aika mulkku. Tietty jos on jo rinnalla/melkein rinnalla niin ei siitä aleta enää hidastamaan, mutta jos nyt on justiinsa etupyörä vilkuttajan takapuskurin kohdalla niin se jalan nostaminen kaasulta ei ole ylivoimainen tehtävä.
 
Kylkeen paukauttaja on toki syyllinen, mutta se joka ei anna tilaa on toisaalta aika mulkku. Tietty jos on jo rinnalla/melkein rinnalla niin ei siitä aleta enää hidastamaan, mutta jos nyt on justiinsa etupyörä vilkuttajan takapuskurin kohdalla niin se jalan nostaminen kaasulta ei ole ylivoimainen tehtävä.
No se on juuri tuo kylki kylkeä vastaan tilanne.

Helpoiten pääsee kun ei järjestä itseään noihin tilanteisii eli vaihtaa jatkuvalle kaistalle ennekuin oma loppuu.
 
No se on juuri tuo kylki kylkeä vastaan tilanne.

Helpoiten pääsee kun ei järjestä itseään noihin tilanteisii eli vaihtaa jatkuvalle kaistalle ennekuin oma loppuu.

Toki. Joskus vaan tietöiden tmv. takia tuo tulee vähän yllättäen. Mutta samaa mieltä, että taakse jättäydytään, eikä väkisin ängetä edelle jos ollaan rinnakkain.
 
Heh, toissapäivänä ajelin kehä3 länteen. Tulin lahdenväylältä ja ajattelin tankata siinä tiksin mäkin viereisellä kylmäasemalla. Ikean liittymästä kehälle paukkasi uusi musta skoda octavia RS ja kuski ajoi kuin mikäkin rallikuski mutta blokkasi silti itsensä liittymäkaistalla kun ei ehtinyt täysperävaunun eteen. Kattelin vasemmalla kaistalla peileistä niin sieltä se sukels rekan takaa kaasu pohjassa. Mun takana tuleva vaihto rekan eteen mutta mä en heti vaihtanut, sen sijaan himmasin sinne n. 88 mittarinopeuteen kameratolpan kohalla. Seuraavaan väliin vaihdoin kun ulosajoliittymä lähestyi, ja sit päätti skoda näyttää. Kiihdytti parin auton ohi, leikkas suoraan sinne samaan ulosajoliittymään sulkuviivojen yli suoraan mun eteen ja ajo samalle bensikselle.. noh heitin sit sellasen kevyen vittuilevan kommentin kertoen että muaki vituttais ajaa jollain farkku skodalla ja yrittää rs merkki perseessä jotain todistella ajamalla ku mulkku. Meni äijälle tunteisiin ja alko raivoomaan et sen auto maksaa enemmä ku mun auto ja jotai huus nopeemman oikeudesta jne.
 
Tottakai nopeammin ja kalliimmalla autolla ajava on etuajo-oikeutettu aina. Eihän kalliista ja nopeasta autosta muuten olisi mitään hyötyä.
 
Tottakai nopeammin ja kalliimmalla autolla ajava on etuajo-oikeutettu aina. Eihän kalliista ja nopeasta autosta muuten olisi mitään hyötyä.
Näinhän se on. En jaksanut oman auton hevosvoimista sen enempää siinä kiistellä. Olis tullut varmaan turpaan jos olisin maininnut sen auton etuvetoisuuden. Pakko sanoa, että bemmi ja mesekuskit on kyllä kalliimman pään autoista aivan toisessa kategoriassa kuin skoda, audi ja volvokuskit. En tossa oikein muuta keksi, kuin että vajaapyttyisen vajaavetoisen auton ostamalla on pakko jotain todistella, mutta kun pellin alla on vähintään kutonen ja veto siellä missä sen kuuluukin olla, niin voi hiljaa tyytyväisenä myhäillen vaan ajella menemään, kun kanssaliikkujien huomio kiinnittyy muutenkin kuin kusipäisen ajotyylin takia.
 
Näinhän se on. En jaksanut oman auton hevosvoimista sen enempää siinä kiistellä. Olis tullut varmaan turpaan jos olisin maininnut sen auton etuvetoisuuden. Pakko sanoa, että bemmi ja mesekuskit on kyllä kalliimman pään autoista aivan toisessa kategoriassa kuin skoda, audi ja volvokuskit. En tossa oikein muuta keksi, kuin että vajaapyttyisen vajaavetoisen auton ostamalla on pakko jotain todistella, mutta kun pellin alla on vähintään kutonen ja veto siellä missä sen kuuluukin olla, niin voi hiljaa tyytyväisenä myhäillen vaan ajella menemään, kun kanssaliikkujien huomio kiinnittyy muutenkin kuin kusipäisen ajotyylin takia.
Silti tekee mieli pistää erityisesti noi turbokiisselibemmit jne pienkoneiset (lue: halvat) samaan kategoriaan kuin nuo skodat. Käytös välillä ihan samaa tasoa ja toistaiseksi kusipäisiä bemmejä tullut enemmän vastaan. Mutta harvoin mikään seiskasarjalainen tms. alkaa sen enempää törttöämään kun kyseisen tason pelissä kuski tietää jo millä ajaa...

Mersut tuntuvat liikkuvan aika sivistyneesti kun ei ole kauheasti huomannut että olisivat ongelmia aiheuttaneet.
 
Silti tekee mieli pistää erityisesti noi turbokiisselibemmit jne pienkoneiset (lue: halvat) samaan kategoriaan kuin nuo skodat. Käytös välillä ihan samaa tasoa ja toistaiseksi kusipäisiä bemmejä tullut enemmän vastaan. Mutta harvoin mikään seiskasarjalainen tms. alkaa sen enempää törttöämään kun kyseisen tason pelissä kuski tietää jo millä ajaa...

Mersut tuntuvat liikkuvan aika sivistyneesti kun ei ole kauheasti huomannut että olisivat ongelmia aiheuttaneet.

Mihkäs hän sit rajan vetää (pääasiassa) kun seiskat jää ulkopuolelle (seiskoistakin löytyy muuten pienikoneisia, esim. joku 728iA e38 on todella laiska imo), mutta "turbokiisselit jne. pienikoneiset" eli mitkä lähinnä? Onko 3L turbodieselbemmi +600Nm vielä "jne pienikoneinen" :think:

Ymmärrän kyllä jos tarkoitit vain halvimpia teinibemarikippoja, mutta miten se td tähän liittyy? :vihellys:
 
Kaikilla tuntuu olevan joku automerkki-/malli-inhokki, joissa kaikki kuskit on aina tietynlaisia. Avensis-iskät ja Qashqai kuskit joku voisi vielä mainita?

Tuossa tulee sama ilmiö esiin kun jos ostaa tietyn mallin auton niin tuntuu että niitä alkaa tulla vastaan joka kulman takaa. + ennakko-asenne vahvistaa noita kokemuksia aika paljon. Jos kuvaatte vaikka viikon ajan kaikki ajot ja sieltä lähtisi poimimaan kaikki erikoistapaukset niin veikkaan ettei sieltä löydy sitä määrää tietynlaisten autojen kuskeja tekemässä erikoistilanteita kuin mitä foorumiviestien perusteella voisi olettaa.

Mutta onhan se totta että mulkut ostavat bemarin ja perseilevät niillä enemmän kuin muut. :)
 
Kaikilla tuntuu olevan joku automerkki-/malli-inhokki, joissa kaikki kuskit on aina tietynlaisia. Avensis-iskät ja Qashqai kuskit joku voisi vielä mainita?

Tuossa tulee sama ilmiö esiin kun jos ostaa tietyn mallin auton niin tuntuu että niitä alkaa tulla vastaan joka kulman takaa. + ennakko-asenne vahvistaa noita kokemuksia aika paljon. Jos kuvaatte vaikka viikon ajan kaikki ajot ja sieltä lähtisi poimimaan kaikki erikoistapaukset niin veikkaan ettei sieltä löydy sitä määrää tietynlaisten autojen kuskeja tekemässä erikoistilanteita kuin mitä foorumiviestien perusteella voisi olettaa.

Mutta onhan se totta että mulkut ostavat bemarin ja perseilevät niillä enemmän kuin muut. :)
Asiakirjoitus. Itsellä ei mitään inhokkimerkkiä ole ja näinollen ei kyllä mikään merkki ole törttöilyssä yliedustettuna. Esim. noita RS Octavioita on liikenteessä aivan älyttömästi, mutta omalle kohdalle ei ole vielä perseilyjä tullut. Kyllä sekin vielä on tilastollisesti edessä.
 
^Itsekkin olen huomaavinani että bemarikuskit välillä ajelevat vähän muuhun tyyliin kuin mikä on järkevää, mutta huomaahan noita muitakin, eivät vaan jää mieleen samalla tavalla kun on ennakko-oletus(kun näen bemarikuskin niin katson heti vaistomaisesti hieman tarkemmin miten kuski käyttäytyy liikenteessä ja helposti voi olettaa tietyn eleen väärin vaikka toimintatavoille on oikeasti monta mahdollista syytä). Varsinaisesti mielipiteeni perustan onnettomuustilastoihin eri automerkkien/mallien välillä. Seuraamukset yliedustetuista perseilijöistä tietyllä mallilla näkyy vakuutusmaksuissa myös.

On itsekkin tullut aika paljon kilometrejä taitettua bemareilla yhdessä työpaikassa.

Tänään jostain syystä kaikki bongaamani "bemarikuskit" ajoivat japanilaisia autoja :p

Itselle tullut vahva usko(tai luulo) siihen että riittävä kokemus liikenneasioissa(ammattini ovat enimmäkseen liittyneet liikenteeseen) saa pienimmistäkin vihjeistä heti tunnistettua kaikkien ympärillä ajavien luonteenlaadut kuljettajina ja muissakin asioissa. Eli jos vilkaisen muutaman kerran peiliin vaikka turun koulukadulla (paljon liikennöity 1-suuntainen 3-kaistainen tie keskustassa) niin kuvittelen tietäväni mitä ne 30-40 peileistä erottuvaa kuskia tekevät seuraavaksi ja miten ja samalla teen oletuksia jo siitäkin kuka on vaikka juuri lopettanut tupakoinnin ja kuka ei saa tarpeeksi usein vaimoltaan :D . Tietenkin oikeasti eri luonteiden analysointi vaatisi paljon tarkemman seurannan mutta pelottavan usein ennustukset ainakin kuskien ajokäyttäytymisestä osuvat kohdilleen. MP:llä ajaessa muiden toiminnan ennakointi on auttanut paljon.

Esim. turha kiihdyttely vaikka edessä ei ole tilaa ajaa sujuvasti kiihdytyksen jälkeen, epävarmuus ajolinjoissa yhdistettynä joko hitaaseen tai nopeaan ajorytmiin on aika vahvoja merkkejä tietynlaisesta kuljettajasta + jos tuohon yhdistää vielä sen puheenaiheena olevan eron eri automallien omistajien välillä niin ennakko-oletus vahvistuu ja osuu melkein aina oikeaan sen suhteen että mitä kyseinen kuski tekee seuraavassa liikennetilanteessa.

Itse saan dopamiini-kiksini ( Dopamiini – Wikipedia ) liikenteessä juuri muiden tarkkailusta enkä ylinopeudesta ja ohittelusta niinkuin useimmat elämyshaluiset kuljettajat.
 
Viimeksi muokattu:
Itseä ihmetyttää tässä että miksi bussikuski sai jatkaa matkaa vaikka ajoi niin lähellä henkilöautoa ettei pystynyt edes estämään törmäystä 80km/h toisella kaistalla liikkuvan rekan perään. Jos ilmankin törmäystä tuollaisilla turvaväleillä liikkuessa saa sakot niin kai kortin pitäisi jo lähteä jos lisäksi aiheuttaa kolarin perässä roikkumisen takia? Poliisinkaan viestissä ei keksitty tähän puuttua.

Pelti rytisi kahdesti Turun moottoritiellä – ohi ajaneiden autoilijoiden käytöstä moititaan

Lounais-Suomen poliisilaitos

8 t ·
Nopeusrajoitukset, niistä sitä aina riittää juttua ja parran pärinää. Milloin ne ovat liian korkeat, milloin liian alhaiset.

Tähän on usein autonkuljettajien suusta kuultu ehdotus, että mitäpä jos rajoitukset vaihtuisivat tilanteen mukaan. Näin liikenne sujuisi jouhevasti ja motivaatio noudattaa rajoituksia kasvaisi.

Turku-Helsinki moottoritielle on tällainen hieno järjestelmä kalliilla rahalla rakennettu. Normaalisti siellä on suurin sallittu nopeus taulussa (kesä 120/talvi 100), mutta tilanteen niin vaatiessa rajoitusta muutetaan.

Hieno homma, mutta kun se ei toimi! Kerronpa yhden esimerkin tältä aamulta.

Oli kauniin kuulakas toukokuinen pakkasaamu. Luntakin oli ropsauttanut pikkaisen eli tiet olivat liukkaita. Moottoritiellä oli liukkaus tehnyt muutamalle autolle tepposet ja ohjannut ne tien poskeen. Sen verran pahasti kuitenkin oli käynyt, että paikalle piti kutsua pelastuslaitoksen ja poliisin porukkaa tilannetta selvittämään. Moottoritieltä jouduttiin sulkemaan yksi ajokaistakin.

Ihmisiä piti tietysti varoittaa moisesta ja rajoituksia pudotettiin "kesänormaalista" pariinkin otteeseen. Alhaisimmillaan se oli onnettomuuspaikan kohdalla 60 km/h. Lisäksi infotauluissa luki teksti, jossa kerrottiin edessä olevista onnettomuuksista ja kehotettiin hiljentämään vauhtia.

Aivan ideaali tilanne vaihtuvien nopeusrajoitusten käyttöön. Onnettomuuspaikan kohdalla tilanteen todellisuutta korostivat vielä hälytysajoneuvojen sinisinä leiskuvat valot.

Miten autonkuljettajat sitten reagoivat näihin rajoitukseen muutoksiin ja varoituksiin. No, arvaatte varmaan, että aika kehnosti.

Autot latasivat liukkaudesta, alennetusta rajoituksesta, ennakkovaroituksista, sinisistä hälytysvaloista ja kavennetusta tiestä huolimatta onnettomuuspaikan ohi sitä normaalia moottoritien kesänopeutta.

Pelastuslaitoksen porukkaa oli joutunut henkensä säilyttämiseksi pomppimaan pois tieltä. Tien kaventamiseen ja liikenteen ohjaamiseen käytettyjä keilojakin oli sinkoillut näiden ohi kiitäneiden vauhtiveikkojen alta.

Se on totta, että vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä ei ole tien varrella tuhkatiheään, ja joskus alennettu rajoitus saattaa alkaa paljon ennen varsinaista syytä. Ymmärrän, että silloin saattaa epävarmuus rajoituksen voimassaolosta hiipiä takaraivoon, mutta luulisi nyt, herra paratkoon, järkevän kuljettajan osaavan hiljentää silloin, kun kaista on täynnä autoja ja vilkkuvaa sinistä valoa. Mutta kun ei.

Joskus sitä vakavasti tulee pohdittua, että kannattaako tällaisiin kalliisiin liikenteenohjausjärjestelmiin uhrata valtion vähäisiä roposia, kun jotkut tuntuvat haistattavan pitkät varoituksille ja rajoituksille, eivätkä tunnu piittaavan pätkääkään toisten turvallisuudesta.

PS. Toki tiellä liikkui myös niitä, jotka ajoivat säntillisesti ja kuuliaisesti tilanteeseen sopivaa nopeutta. He sivuuttakoot kirjoituksessa olleet moitteet itseään koskemattomina.
 
Itseä ihmetyttää tässä että miksi bussikuski sai jatkaa matkaa vaikka ajoi niin lähellä henkilöautoa ettei pystynyt edes estämään törmäystä 80km/h toisella kaistalla liikkuvan rekan perään. Jos ilmankin törmäystä tuollaisilla turvaväleillä liikkuessa saa sakot niin kai kortin pitäisi jo lähteä jos lisäksi aiheuttaa kolarin perässä roikkumisen takia? Poliisinkaan viestissä ei keksitty tähän puuttua.

Pelti rytisi kahdesti Turun moottoritiellä – ohi ajaneiden autoilijoiden käytöstä moititaan

Lounais-Suomen poliisilaitos

8 t ·
Nopeusrajoitukset, niistä sitä aina riittää juttua ja parran pärinää. Milloin ne ovat liian korkeat, milloin liian alhaiset.

Tähän on usein autonkuljettajien suusta kuultu ehdotus, että mitäpä jos rajoitukset vaihtuisivat tilanteen mukaan. Näin liikenne sujuisi jouhevasti ja motivaatio noudattaa rajoituksia kasvaisi.

Turku-Helsinki moottoritielle on tällainen hieno järjestelmä kalliilla rahalla rakennettu. Normaalisti siellä on suurin sallittu nopeus taulussa (kesä 120/talvi 100), mutta tilanteen niin vaatiessa rajoitusta muutetaan.

Hieno homma, mutta kun se ei toimi! Kerronpa yhden esimerkin tältä aamulta.

Oli kauniin kuulakas toukokuinen pakkasaamu. Luntakin oli ropsauttanut pikkaisen eli tiet olivat liukkaita. Moottoritiellä oli liukkaus tehnyt muutamalle autolle tepposet ja ohjannut ne tien poskeen. Sen verran pahasti kuitenkin oli käynyt, että paikalle piti kutsua pelastuslaitoksen ja poliisin porukkaa tilannetta selvittämään. Moottoritieltä jouduttiin sulkemaan yksi ajokaistakin.

Ihmisiä piti tietysti varoittaa moisesta ja rajoituksia pudotettiin "kesänormaalista" pariinkin otteeseen. Alhaisimmillaan se oli onnettomuuspaikan kohdalla 60 km/h. Lisäksi infotauluissa luki teksti, jossa kerrottiin edessä olevista onnettomuuksista ja kehotettiin hiljentämään vauhtia.

Aivan ideaali tilanne vaihtuvien nopeusrajoitusten käyttöön. Onnettomuuspaikan kohdalla tilanteen todellisuutta korostivat vielä hälytysajoneuvojen sinisinä leiskuvat valot.

Miten autonkuljettajat sitten reagoivat näihin rajoitukseen muutoksiin ja varoituksiin. No, arvaatte varmaan, että aika kehnosti.

Autot latasivat liukkaudesta, alennetusta rajoituksesta, ennakkovaroituksista, sinisistä hälytysvaloista ja kavennetusta tiestä huolimatta onnettomuuspaikan ohi sitä normaalia moottoritien kesänopeutta.

Pelastuslaitoksen porukkaa oli joutunut henkensä säilyttämiseksi pomppimaan pois tieltä. Tien kaventamiseen ja liikenteen ohjaamiseen käytettyjä keilojakin oli sinkoillut näiden ohi kiitäneiden vauhtiveikkojen alta.

Se on totta, että vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä ei ole tien varrella tuhkatiheään, ja joskus alennettu rajoitus saattaa alkaa paljon ennen varsinaista syytä. Ymmärrän, että silloin saattaa epävarmuus rajoituksen voimassaolosta hiipiä takaraivoon, mutta luulisi nyt, herra paratkoon, järkevän kuljettajan osaavan hiljentää silloin, kun kaista on täynnä autoja ja vilkkuvaa sinistä valoa. Mutta kun ei.

Joskus sitä vakavasti tulee pohdittua, että kannattaako tällaisiin kalliisiin liikenteenohjausjärjestelmiin uhrata valtion vähäisiä roposia, kun jotkut tuntuvat haistattavan pitkät varoituksille ja rajoituksille, eivätkä tunnu piittaavan pätkääkään toisten turvallisuudesta.

PS. Toki tiellä liikkui myös niitä, jotka ajoivat säntillisesti ja kuuliaisesti tilanteeseen sopivaa nopeutta. He sivuuttakoot kirjoituksessa olleet moitteet itseään koskemattomina.
Tämä on ihan totta, mutta samalla nousevat mieleen nämä kesäiset "tietyömaat", joiden kohdalla esimerkiksi ulommasta kaistasta vaikkapa puolet on suljettu. No, on ihan ok laittaa siihen se 80. Mutta siinä kohtaa alkaa vituttamaan kun se tietyömaa seisoo siinä kuukaudesta toiseen koko kesän ja sielä ei oikeasti ole ukkoa paikalla kuin pari kertaa koko kesän aikana.

Ylläoleva keissi oli viime kesänä Hämeenlinnan kohdalla, kertaakaan en nähnyt tietyömaalla ketään päivisin. Muutaman viikon kattelin ja tämän jälkeen aloin lähes hidastamatta ajamaan kys. alueen läpi, varsinkin siinä vaiheessa kun molemmat kaistat oli jo auki mutta nopusrajoitus pysyi sielä 80 tienoolla (normalisti 100). Miksei näitä työmaita saada ikinä valmiiksi ihmisten aikaan?

Hieman huono vertaus, mutta periaatteessa syy tuohon onnettomuusaluekaahailuun voi olla hieman sama... joskaan tällöin kuskihan ei ikinä voi tietää mitä sielä mutkan takana odottaa.
 
Mihkäs hän sit rajan vetää (pääasiassa) kun seiskat jää ulkopuolelle (seiskoistakin löytyy muuten pienikoneisia, esim. joku 728iA e38 on todella laiska imo), mutta "turbokiisselit jne. pienikoneiset" eli mitkä lähinnä? Onko 3L turbodieselbemmi +600Nm vielä "jne pienikoneinen" :think:

Ymmärrän kyllä jos tarkoitit vain halvimpia teinibemarikippoja, mutta miten se td tähän liittyy? :vihellys:
Kyllä tässä siis tarkotettiin ihan juurikin niitä alemman sarjan parin litran kippoja, joissa kuitenkin riittää ruuti perseilyyn. :D

Harvoinhan nuo paremmanluokan vehkeet kovin paljon vaikeuksia aiheuttaa tosin jos kuskina on ~80v pappa niin suhtaudun varauksella koska keskim. matkanopeus motarilla on 160 ja vilkku on tuntematon käsite kuten myös turvaväli mikäli tuommoinen sattuu taakse esimerkiksi kun on itse ohituskaistalla.
 
Jep, kyllä se kusipäisyyskerroin menee aika paljon auton mukaan, just noi hinnat alkaen - luksusautot on pahoja ja selkeesti provosoivat näyttämään. Samoin kansanautot joista löytyy voimaa kuten justiinsa skodan RS, tehokkaammat volvot jne. Ylipäänsä liikennekulttuuri suomessa on kyllä paskaa. Jenkeissä paljon paremmin ja mukavammin sujuva liikenne vaikka autoja paikoin olikin helvetitsti.
 
^Itsekkin olen huomaavinani että bemarikuskit välillä ajelevat vähän muuhun tyyliin kuin mikä on järkevää, mutta huomaahan noita muitakin, eivät vaan jää mieleen samalla tavalla kun on ennakko-oletus(kun näen bemarikuskin niin katson heti vaistomaisesti hieman tarkemmin miten kuski käyttäytyy liikenteessä ja helposti voi olettaa tietyn eleen väärin vaikka toimintatavoille on oikeasti monta mahdollista syytä). Varsinaisesti mielipiteeni perustan onnettomuustilastoihin eri automerkkien/mallien välillä. Seuraamukset yliedustetuista perseilijöistä tietyllä mallilla näkyy vakuutusmaksuissa myös.
Perseilyssä tärkeää on miettiä minkä sorttista perseilyä se on. Yleisessä osaamattomuudessa ja kännykkä kädessä ajelussa, automerkkejä ei niin yliedustu. Sen sijaan jos ajattelee että joku on ollut erikseen mulkku, niin aika nopeasti tulee mieleen Volvo ja Audi. Siinä on juuri se automerkki, joka ensin räjäyttää 90 km/h nopeudesta 80 km/h rajoituksella ohitse, sekä ei kilometrin päästä osaa ohittaa rekkaa 100 km/h rajoituksella ja sitten itse ohittaa molemmat, niin sekoaa aivan täysin. Siinä on se idiootti, joka suuttuu kun lähdet siitä ja kahdesta toisesta joiden perässä se ajaa, ohitse ja sitten ohittaa perässä Xenon kannut päällä kostoksi, omasta kyvyttömyyttään ohittaa (paikkoja ja aikaa olisi kyllä ollut). Vaan nopeasti tulee mieleen meemi siitä, kuinka mies kiroaa että helvetin Volvokuskit ja sitten katsoo omaa rattiaan, jossa luki myös Volvo. Sattuneesta ajoneuvosta johtuen, ruuvvi täysille ja sellainen ympäristörikos taakse, että Xenon kannut katosiva pilveen, sekä pian etäisyys kasvaa luovuttaneesseen ja lyhyet vaihtaneeseen volvoon merkittävästi. :rofl:

Vaan johtuuko tämä perseily siitä, että "pojilla" on Volvo tai Audi? Vai johtuuko se siitä, että ne houkuttelee juuri näitä tiettyjä ihmistyyppejä? Johtuuko ne Biltteman satasen Xenonkannut siitä, että vanhassa Volvossa valot ovat rapistuneet umpisurkeiksi ja nuo eivät noin ruman auton nokkaa rumenna, vaan päinvastoin? Johtuuko se siitä, että tuollaisella "merkillä" voi rauhassa pelleillä, kun itsekkään ei ajaisi sellaisella jos olisi rahaa? Syitä on monia....

Onnettomuustilastot sen sijaan, kertovatko ne mistään? Se, että on kusipäinen mulkku ja pilaa toisten päivän, niin ei se silti tarkoita että ajaisi kolarin. Ennemminkin se jota ärsytetään, niin se ajaa sen kolarin ja se voi ajaa automerkkiä mitä tahansa.


Autot latasivat liukkaudesta, alennetusta rajoituksesta, ennakkovaroituksista, sinisistä hälytysvaloista ja kavennetusta tiestä huolimatta onnettomuuspaikan ohi sitä normaalia moottoritien kesänopeutta.

Pelastuslaitoksen porukkaa oli joutunut henkensä säilyttämiseksi pomppimaan pois tieltä. Tien kaventamiseen ja liikenteen ohjaamiseen käytettyjä keilojakin oli sinkoillut näiden ohi kiitäneiden vauhtiveikkojen alta.
Tämä on niin totta, ei niitä merkkejä kukaan lue. Tuossa on vuosia kuljettu yhden muuttuvan 60 - 80 km/h rajoituksen ohi ja aivan saa kolikolla heittää mitä nopeutta mennään. Toiset ajaa aina 80 km/h ja toiset aina 60 km/h, aivan sama mitä nopeutta merkki tälläkertaa näyttää. Ei toimi. Toinen hyvä kysymys on se, että koska näillä merkeillä on nostettu rajoitusta? Aivan, ei käytännössä koskaan. Yleensä niillä vain tiputetaan nopeutta huonommille tilanteille, siis siitä 70-luvulla kuplavolkkareille ja rutinoffeille suunnitellusta rajoituksesta, joka yleensä vastaa jo sitä surkean kelin ja vaikean tilanteen sopivaa nopeutta valmiiksi.

Pyh, jos motarille on varaa laittaa muuttuvat merkit, olisi varaa samalla ottaa hyvällä kelillä käyttöön 130 km/h rajoitus. Sitä kun oikeasti liikenneturvakin on jo suositellut ja jos tuollainen turvanatsiorganisaatio on näin tehtyt, niin silloin se olisi pitänyt toteuttaa jo 10 vuotta sitten. Mutta ei, näillä sitten alennetaan jonkin kesäisen tyhjän työmaan kohdalla 120 km/h -> 60 km/h ja kun poliisiauto perässä alennat kerrankin nopeutesi ilmoitettuun pelleilynopeuteen, lähtee poliisiauto ohi. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Ja sitten kun normirajoitus nostetaan 140 km/h niin sitä (eli siis 160 km/h kuten nyt ajetaan 140km/h 120 rajoituksella) ajetaan sitten kelistä ja olosuhteista riippumatta. Ihan sama, vaikka on 10 cm urat täynnä vettä tai tietyömaa 50 km/h lätkällä.

Rumasti sanottuna suomalaiset on vaan niin vitun tyhmiä juntteja, että aina kun annetaan siimaa jossain asiassa niin luvattoman isolta porukasta lähtee homma heti lapasesta.
 
Ne on niitä perus "hyvin näillä vielä pari kesää ajaa, ainakin 3mm vielä uraa jäljellä" suomijunttien juttuja :) Taas yksi asia, missä ratsaaminen toimii ja kamerat ei.
 
Ja sitten kun normirajoitus nostetaan 140 km/h niin sitä (eli siis 160 km/h kuten nyt ajetaan 140km/h 120 rajoituksella) ajetaan sitten kelistä ja olosuhteista riippumatta. Ihan sama, vaikka on 10 cm urat täynnä vettä tai tietyömaa 50 km/h lätkällä.
Oman kokemuksen mukaan noilla 120km/h moottoriteillä on se perusnopeus lähempänä 110km/h.
 
Oman kokemuksen mukaan noilla 120km/h moottoriteillä on se perusnopeus lähempänä 110km/h.
Sittenhän voisi olla ideaa laskea rajoituskin tuohon lukemaan niin kaikki ajelisivat suunnilleen samaa vauhtia eikä ohitusten aiheuttamia haitariliikkeitä tulisi niin paljon jolloin tien vetokyky paranisi. Tasaisempaa menoa kaikille kun ajonopeutta ei tarvitsisi säätää turhaan vähänväliä. ;)

Liikennemäärän mukaan automaattisesti laskevat rajoitukset olisi kyllä aika ok, muuten voisin kannattaa myös hiljaisina aikoina rajoituksien nostoa mutta se tekisi tielle liittyjien elämän vaikeammaksi kun mitä se valmiiksi jo monella on. 130km/h rajoitus motarilla sopisi vaikka väleille jossa ei ole liittymiä kilometriä lähempänä, liikennemäärien ollessa pieniä ja kelin ollessa hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Sittenhän voisi olla ideaa laskea rajoituskin tuohon lukemaan niin kaikki ajelisivat suunnilleen samaa vauhtia eikä ohitusten aiheuttamia haitariliikkeitä tulisi niin paljon jolloin tien vetokyky paranisi. Tasaisempaa menoa kaikille kun ajonopeutta ei tarvitsisi säätää turhaan vähänväliä. ;)

Liikennemäärän mukaan automaattisesti laskevat rajoitukset olisi kyllä aika ok, muuten voisin kannattaa myös hiljaisina aikoina rajoituksien nostoa mutta se tekisi tielle liittyjien elämän vaikeammaksi kun mitä se valmiiksi jo monella on. 130km/h rajoitus motarilla sopisi vaikka väleille jossa ei ole liittymiä kilometriä lähempänä, liikennemäärien ollessa pieniä ja kelin ollessa hyvä.
Jep. Keskimääräsen kuskin liittymisnopeus tiestä riippumatta on se 80
 
Jep. Keskimääräsen kuskin liittymisnopeus tiestä riippumatta on se 80
Joka hemmetin ekoboostissakin on nykyään se 100 heppaa, jolloin ei pitäisi olla ongelmia liittyä noillekkaan nopeuksille, jos ajokorttinsa ansaitsee. Toista se oli aikanaan kun rutinoffeilla piti liittyä ja oli hyvä jos auton huiput oli noin paljon. Silti pärjättiin. Ongelma on pumpuliin käärityissa nykykuskeissa ja se ongelma ei ainakaa parane alentamalla rajoituksia, niin että on entistä enemmän aikaa selata facea motarin rampilla.

Jos nyt siihen oikean kaistan 80-90 km/h rekkavauhtiin tarvitsee kovemmalla vauhdilla liittyäkkään loppujen lopuksi. :kahvi:
 
Ne on välillä jännän näköisiä tilanteita kun porukkaa on liittymässä ja katsovat että oikealla kaistalla on sopivasti tilaa johon sovittaa oma nopeus, niin vasemmalta kaistalta joku rajoitus+10 tyyppi ohittaa edessään 120km/h ajavan kuskin siirtymällä liittymän kohdalla oikealle.. Menee kaikilta laskut uusiksi kun etsitään uutta väliä johon se vauhti pitäisi sovittaa kaistan ollessa jo loppumassa.
 
Alunperinkin täysin väärä liittymisnopeus ja/tai kuski jos 130 km/h oikealle kaistalle siirtyvä saa aikaan jotain ylimääräistä pään raapimista.
Näin se menee liikenteessä. Ei se yksi tolvana vielä yleensä tuota edes ongelmia, mutta sitten kun samaan paikkaan osuu useita tampiota, niin ongelmien lisäksi myös vaaran määrä on ilmeinen.

Kolme tolvanaa saapuu samaan paikkaan. Yksi ajaa todellista nopeutta 113 km/h (mittariin 120 km/h) eikä anna vahingossakaan tietä, kun ajaa omasta mielestää hyvää nopeutta. Toinen hitsaa, näkee oikeudekseen ohittaa kusipään oikealta ja kiskoo 130 km/h ohi. Kolmas yrittää liittyä 80 km/h ilman mitään yritystäkään kiihdyttää järkevään nopeuteen tai tarkkailla mitä liityttävällä tiellä tapahtuu. Pahinta on, että kaikki syyttävät toisiaan, vaikka omassa ajamisessa olisi eniten korjattavaa.

Samaan aikaan, jos yksinkin noista olisi hyvä kuski, ongelmaa ei olisi muodostunut. Hyvä kuski ei olisi tukkinut vasenta kaistaa, ei olisi ohittanut oikealta, eikä yrittänyt liittyä 80 km/h motarille tarkkailematta sitä. Ihan oikeasti, jos joku tukkii vasenta kaistaa, niin vilkkua vaan vasemmalle ja räikkä pohjaan. Kukaan ei ole tähän mennessä minuuttia pidempään kuunnellut. ;)
 
Oman kokemuksen mukaan noilla 120km/h moottoriteillä on se perusnopeus lähempänä 110km/h.

Todellakin. Juuri ajoin HKI-Lahti välin pari päivää sitten 125km/h todellista eikä tullut yhtään autoa ohi koko matkalla. Jos jossain Liettuan motarilla on rajoitus 130 ja Puolassa 140, niin miten helvetissä meillä EI VOI ajaa kun se 120? Toki Suomessakin alkaa tiet muistuttaa monin paikoin näitä itäisten EU-maiden kärrypolkuja, mutta periaatteessa 130 on aivan passeli nopeus motarille ja maanteille voisi nostaa rajoituksen samalla 90. Lisäksi pitäisi säätä sakkorangaistus jos ajaa motarilla vasenta kaistaa alle 120 km/h
 
Sen huomaa hyvin, että kun ajaa Tampere-Hämeenlinna väliä, niin ajo sujuu niin hyvin kunnes joku jää junnaamaan vasemmalle kaistalle ohittamaan. En ymmärrä tuota ajatusmaailmaa kyllä yhtään, että ohitetaan pienellä nopeuserolla eikä anneta tilaa jos takana joku odottaa ohitusta.
 
Kolme kaistaa per suunta ratkaisisi aika monta ongelmaa. Kahdella kaistalla tilanne on liian helppo jumittaa, mutta kolmella kaistalla on todennäköisesti jokin kaista vapaana tai korkeintaan jumitus kestää vain hetken.

Tästä johtuen kahdella kaistalla nopeusrajoituksen poistaminen ei auta niin paljoa koska silti liikennettä rajoittaa nuo jotka syystä tai toisesta ajavat hiljempaa. Kolmella kaistalla sen sijaan rajoituksen voi vaikka poistaa ja halukkaat voivat ajaa kovaa.

Mutta aika epätodennäköistä että tänne Suomeen tollasia teitä saataisiin.
 
Kolme kaistaa per suunta ratkaisisi aika monta ongelmaa. Kahdella kaistalla tilanne on liian helppo jumittaa, mutta kolmella kaistalla on todennäköisesti jokin kaista vapaana tai korkeintaan jumitus kestää vain hetken.

Tästä johtuen kahdella kaistalla nopeusrajoituksen poistaminen ei auta niin paljoa koska silti liikennettä rajoittaa nuo jotka syystä tai toisesta ajavat hiljempaa. Kolmella kaistalla sen sijaan rajoituksen voi vaikka poistaa ja halukkaat voivat ajaa kovaa.

Mutta aika epätodennäköistä että tänne Suomeen tollasia teitä saataisiin.
Tämä tuo mukanaan uuden ongelman, joka tunnetaan ulkomailla nimellä "mid lane hogger".

Kolmas kaista olisi toki avuksi, mutta se on sitä seurausten korjausta. Ajotaidottomat kuljettajat siirtyvät kuin automaattisesti ajamaan keskimmäisellä kaistalla, jolla ne jatkavat sitten tasan niin pitkään että joutuvat poistumaan. Sitten kun samalle kohdalle väkisinkin löytyy päivittäin sekä vasemmankaistantukkija ajamaan sitä samaa 112 (120 mittariin) km/h nopeutta kuin keskikaistan urpo, niin siitä se ilo vasta alkaakin.

Kyllä tämänkin ongelman ratkaiseminen pitää aloittaa siitä, että näille tukkijoille aletaan jakamaan sakkoja liikenteen haittaamisesta, silloin korjataan se syy seurauksen sijaan. Kukaan ei ota montaa 300€ pikavoittoa vasemmallakaistalla tukkimisesta ja kun sana leviää että siitäkin saa sakkoja, niin arat ihmiset pysyvät kätevästi kokonaan poissa vasemmalta kaistalta.
 
Kyllä tämänkin ongelman ratkaiseminen pitää aloittaa siitä, että näille tukkijoille aletaan jakamaan sakkoja liikenteen haittaamisesta, silloin korjataan se syy seurauksen sijaan. Kukaan ei ota montaa 300€ pikavoittoa vasemmallakaistalla tukkimisesta ja kun sana leviää että siitäkin saa sakkoja, niin arat ihmiset pysyvät kätevästi kokonaan poissa vasemmalta kaistalta.
Tottahan tämäkin. Saksassahan näin jo on, ja sen takia siellä liikenne sujuu niin hyvin. Siellähän taitaa saada suuremmat sakot autobahnilla väärällä kaistalla turhaan ajamisesta kuin ylinopeudesta.
 
Tottahan tämäkin. Saksassahan näin jo on, ja sen takia siellä liikenne sujuu niin hyvin. Siellähän taitaa saada suuremmat sakot autobahnilla väärällä kaistalla turhaan ajamisesta kuin ylinopeudesta.
Näin juuri. Samalla tapaa autobaanoilla jaetaan todella helposti sakkoja vaarantavasta ajotavasta. Itse nopeutta ei välttämättä edes rajoiteta ollenkaan, mutta se ei tarkoita sitä että tilanteeseen nähden saisi ajaa törkeän lujaa, hiillostaa perseessä kiinni, kilpailla tai vaihdella kaistoja holtittomasti.

Toisisanoen juuri toisin päin kuin suomessa, jossa yleensä pelkkä nopeus ratkaisee ja itse ajaminen saa tapahtua miten vaarantavasti ja holtittomasti tahansa.
 
Kyllä tämänkin ongelman ratkaiseminen pitää aloittaa siitä, että näille tukkijoille aletaan jakamaan sakkoja liikenteen haittaamisesta, silloin korjataan se syy seurauksen sijaan. Kukaan ei ota montaa 300€ pikavoittoa vasemmallakaistalla tukkimisesta ja kun sana leviää että siitäkin saa sakkoja, niin arat ihmiset pysyvät kätevästi kokonaan poissa vasemmalta kaistalta.

Miten ajattelit että asiaa valvottaisiin, kun ei liikkuvaa poliisia juuri näy motareilla muutenkaan. Varmaan yhtä tehokasta, kuin handsfreen käytön valvominen :btooth:
 
Miten ajattelit että asiaa valvottaisiin, kun ei liikkuvaa poliisia juuri näy motareilla muutenkaan. Varmaan yhtä tehokasta, kuin handsfreen käytön valvominen :btooth:
Vaikka ottamalla puolet niistä resulsseista, jotka nyt käytetään viikottaisiin mopopoikajahteihin. Miten olisi vapauttaa resulsseja poliisin "vihapuheryhmästä" ja muusta ajatusrikollisten jahtaamisesta oikeisiin töihin? Miten olisi lopettaa pienten peltikolareiden ja ojaanajojen ihmettelemisen usean partion voimin? Miten olisi luopua koko kamerasakkojen sakkoluonteesta, täysautomatisoida ne ajoneuvokohtaisiksi virhemaksuiksi (jotka eivät tällöin vaikuttaisi korttiin), sekä säästää tolkuton määrä työtunteja paitsi lähettämisessä, niin myös kuljettajan selvittämisessä ja valitusten käsittelyssä?

Poliisilla on kyllä resulsseja, ne vain käytetään päin persettä, kiitos todellisuudesta irrallisten poliitikkojen ja poliisijohtojen. :kahvi:
 
Se on muuten resursseja. Ja noi kamerat vois virittää ottamaan sitä kuvaa jos alinopeutta on esim. 10km/h.
 
Se on muuten resursseja. Ja noi kamerat vois virittää ottamaan sitä kuvaa jos alinopeutta on esim. 10km/h.
Ei siinä mitään, palkitaan jatkossa sakolla sekin, ettei ajanut edellä hidastelleen perään. Siinä onkin niin hitosti järkeä, aivan yhtä paljon kun ihmetellä kielioppisääntöjä foorumilla.
 
Pahimmat paikat on ehdottomasti ylämäessä olevat moottoritien rampit. Siellä tuo 80km/h on lähes optimitilanne.

Tässä eräs pahimmista: https://goo.gl/AR333y
Moottoritien ramppi, pitäisi kiihdyttää, mutta:
-Ylämäki
-Kolmio
-???

En kyllä ole koskaan tuota pahaksi paikaksi kokenut, 1.3 micrallakin kerkesi ottamaan vähintään suurimman sallitun nopeuden ennen liittymistä.

Tämä on varsinkin talvella todella vittumainen ramppi: https://goo.gl/maps/E9ZZp2n1H4s
Tuosta nousee pahimmillaan ~50km/h vauhdilla autoja 100km/h liikennevirtaan, vajaavetoisella autolla ja huonoilla renkailla ei pysty mitenkään ottamaan satasta lasiin ennen liittymistä jos tiellä on jäätä.
Kaarteen jälkeinen loiva ylämäki ja todella lyhyt kiihdytyskaista vielä varmistavat sen että harva saa läheskään rajoituksen mukaista vauhtia ennen kuin tungetaan johonkin väliin väkisin.
 
En kyllä ole koskaan tuota pahaksi paikaksi kokenut, 1.3 micrallakin kerkesi ottamaan vähintään suurimman sallitun nopeuden ennen liittymistä.

Se vähän oli pointti, ihan normaali paikka jossa millä tahansa autolla ehtii kiihdyttämään, siis normaali-ihmiset. Niistähän tässä ei puhuttu.
 
Onko kaksiajorataisten teiden vasen kaista aina "ohituskaista"? Mietin vain tuossa äsken sattunutta tilannetta kun lähdin valoista liikkeelle. Joku vanhempi henkilö romulla amerikanraudalla ajoi perseeseen kiinni ja painoi töötin pohjaan, siirtyi rinnalle, näytti keskaria, siirtyi takaisin taakseni ja takaisin oikealle kaistalle kääntyen risteävälle tielle. Oliko liikkeellelähtöni liian hidas vai mitä helvettiä muka tein väärin?
 
Onko kaksiajorataisten teiden vasen kaista aina "ohituskaista"? Mietin vain tuossa äsken sattunutta tilannetta kun lähdin valoista liikkeelle. Joku vanhempi henkilö romulla amerikanraudalla ajoi perseeseen kiinni ja painoi töötin pohjaan, siirtyi rinnalle, näytti keskaria, siirtyi takaisin taakseni ja takaisin oikealle kaistalle kääntyen risteävälle tielle. Oliko liikkeellelähtöni liian hidas vai mitä helvettiä muka tein väärin?
Näitä uunoja ei kannattaisi päästää ohi ollenkaan. Vauhtia hiljemmalle ja katsot mikä on reaktio.

Sääntö numero 1: keskaria näytetään aina takaisin. :D

Kaupungissa tosiaan nuo kaksi kaistaa ovat tasa arvoisia ja ohi saa mennä sieltä mistä huvittaa.
 
Ei se ohi päässytkään, kun siinä oikealla kaistalla oli auto hieman edemmällä joka lähti samoista valoista ja välissä ei ollut tilaa puikkelehtia. Nousi verenpaine aika huolella tuon sankarin takia.
 
Eilen kohtasin myös RS-ocu kuskin. Liittyi mun perässä maantielle ihan normaalisti ja siinä kun sain vakkariin vauhdiks sen ~85@80km/h alueella nii tää ocu kuski tuli ihan luukkuun kiinni ja ajoi keskiviivan tuntumassa. Eka aattelin et sil on kiire ja kyttäs sopivaa rakoa ohitukselle, mutta siinä sitten joku 5km ajeltiin possujunassa kaksin vaikka ohi olis päässy monta kertaa.

Seuraavan isomman risteyksen tullessa ajattelin et toivottavasti kääntyis sinne, niin kattelin peilistä kun rupes jo hidastaan ja jäi kauemmaksi. Yllätykseks se ei sinne kääntynykkään vaan otti jostain syystä vain sellasen reippaan 100m hajuraon ja ajeli vielä kilometrin verran kunnes kääntyi pois. :confused:

Ei kyl yhtää menny jakeluun et mikä sai näin toimimaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom