Tänään ärsytti vihamielisessä kelissä räntäsateessa erityisesti sumuvalopellejen normaaliakin suurempi määrä. Ei se etusumuvalo ole mikään lisäpitomoodi, joka tekee autosta nelivedon tai ralliohjuksen. Se ei tee muuta kuin häikäisee. Jos huonon kelin ja paskan näkyvyyden takia liikennevirran nopeus laskee (onneksi) maltilliseen 65-70 km/h 80 km/h rajoituksella missä normaalisti ajetaan noin 90 km/h, niin silloin ei ole aihetta käyttää sumuvaloja. Pitäisi pienemmilläkin aivoilla tajuta, että nimenomaan sumuvalojen aiheuttama haitta on tavallista paljon suurempi. Nyt tiedoksi kaikille tätä lukeville sumuvalopelleille: Etusumuvalojen käyttöä maantieliikenteessä voi harkita, kun näkyvyyden takia suurin turvallinen ajonopeus alkaa olla huomattavasti alle normaalin eli esimerkiksi alle 50 km/h. Ei muulloin. Vastaväitteet on syytä perustella helvetin hyvin.
Ymmärtäisin kyllä autojen paskan valologiikan takia tämän, jos keli olisi vaatinut takasumuvaloja, joita ei usein saa paskemmissa autoissa päälle ilman etusumuvaloja, minkä toki voisi omistaja itse korjata jos turvallisuus ja kohteliaisuus kiinnostaisi. Nyt ei ollut siitä kysymys ajamallani osuudella. Keli ei ollut millään tavalla auton perää muuraava, vaikka kylläkin auton nokkaa loskaava. Räntä ei ole pakkaslunta. Ensimmäiset lumet alla? Saatanan tampiot. Luulisi sen näkevän edellä ajavan perseestä, onko takasumuvalolle tarvetta sulanapidon takia, ja näkyvyydestä onko sille muuten tarvetta. Eipä ollut.
Mikään sakkorangaistus tai muu tuskin auttaa, sillä näille narsistipsykopaateille se olisi vain "kiusaamista" ja jatkavat häiriköintiään entistä suuremmalla vimmalla. Nämä pitäisi pakottaa ajamaan jonnekin helvetin syvälle korpeen, jossa liikenneopettaja käskisi pysäyttää, sammuttaa ajovalot ja sytyttää etusumuvalot. Asiakas saisi sitten lähteä liikkeelle ja arvioida, riittääkö kyseisessä autossa näkyvyys 22 vai 29 km/h tuntinopeuteen pysäyttämismatkasääntö huomioiden. Sitten vaan 300 kilometriä kotiin niillä etusumuvaloilla. Jos pysähtymissäännön mukainen nopeus ylittyy koko matkalla yli 10 sekunnin ajaksi, elinikäinen ajokielto. Jos koe onnistuu, raipparangaistus ja vuoden ajokielto.
Kuluu pian polttimot vaihtoon kun joutuu vilkuttelemaan etusumuvaloja joka kolmannelle. On se silti sen arvoista jos joka sadas tajuaa sammuttaa ne. Jää monta sataa häikäisemättä kerran. Normaalistihan etusumuvalojen polttimille kertyisi Suomessa käyttötunteja esimerkiksi auton 300 000 kilometrin käyttöiän aikana noin kolme.
Pahimmillaan jopa bussit ja raskaat yhdistelmät jynkyttivät vastaan etusumuvaloilla, vaikka harvinaistahan se on. Jollain tasolla ymmärrän tämän jos älykkyys on kovin matala, koska eihän korkealla istuttaviin ohjaamoihin aiheudu juurikaan häikäisyä tästä etusumuvalojen väärästä laittomasta käytöstä.
Olen viime aikoina huomannut että uusien amatöörien takia noita tuningvaloja ovat alkaneet polttaa oletuksena jopa jumalauta taksit. Kyllä on alas vajottu.
On se varmaan turvallinen vitun valokehä. Kai ne pelkäävät, että maantienopeudella liikkuvan auton viereen hiipii joku perverssi tirkistelemään, joten pitää nähdä sivuikkunastakin lähiympäristö. Laittaisivat vaikka ovet lukkoon tai lopettaisivat masturboimisen, jos ahdistaa. Mutta ei niitä sumuvaloja. Kiitos.