Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Legendaarinen "rattivilkku". Vasen etusormi ojossa käännetään rattia niin saadaan vilkku päälle. Näin käytettynä vilkusta ei ole mitään hyötyä mutta tulipahan käytettyä.- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
Eikä pelkästään voi, vaan on laitettava, ja hyvissä ajoin ennen kaistanvaihtoa. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi vilkuttaa sitten lainkaan edes käännöksen puolessa välissä, kun lakia tuli rikottua ja ennakoitavuus pilattua jo kaistanvaihdolla ilman vilkkua.- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
Tekninen häikäisy pientä, mutta sekin on liian kova hinta sumareiden käyttäjän heikentyneestä liikenneturvallisuudesta.Luultavasti tekninen häikäisy on henkistä ärsyyntymistä pienempi.
Mä luulin pikkulapsena, että joissain autoissa oli semmonen automaattivilkku, joka alkoi vilkuttaa vasta sitten kun käänsi rattia Isälle kerroin tästä mun teoriasta silloin, niin repsahtipa siinä ratissa.Legendaarinen "rattivilkku". Vasen etusormi ojossa käännetään rattia niin saadaan vilkku päälle. Näin käytettynä vilkusta ei ole mitään hyötyä mutta tulipahan käytettyä.
Heh, omassa kiesissäni toimii valoviiksi pitkien osalta kuten haluaisit toimivan ja se taas on mielestäni typerää. Mielestäni tuollainen toteutus, joka sinulla on, jossa viiksi on aina samassa kohtaa, oli pitkät tai lyhyet, on parempi.Tänä syksynä/talvena ärsyttää ne jotka pitää pitkiä päällä taajamassa. Ilmeisesti valokeskustelu aikaansaanut jotain varmuuden vuoksi -käytöstä. En tiedä.
Valojen kytkentälogiikasta vielä, omassa kiesissä pitkiä ei saa kytkettyä päälle pysyvästi (vilkutus onnistuu) mikäli ulkona on valoisaa. Eikä se muistaakseni riipu siitä onko valoviiksi asennossa Auto vai On (ajovalot päällä). Muuten taas typerästi suunniteltu valoviiksi tuossa, kun viiksen työntö/painaminen ei ole mahdollinen. Sekä pitkien vilkutus että kytkeminen päälle tapahtuu viikseä vetämällä. Vilkutus onnistuu kun vetää vain hieman ekaan pykälään ja kokonaan päälle kun vetää perille asti.
Taas Oulun ohitustietä ajaessani joku yritti tulla rampilta kylkeen, vaikka edessä jä takana oli tilaa heti reilusti, satoja metrejä muihin autoihin, eikö näillä pää käänny tai muuten osaa ennakoida moottoritien liikennettä ollenkaan kun tulevat liittymisrampille onneksi vasemmalla oli tilaa väistää
Toissapäivänä meinasi tulla joku poikkeuskäännöksellä kylkeen.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että monikaistaisessa risteyksessä pidetään kääntyessä se kaista millä ollaan, eikä käännytä minne sattuu?
Jaa sittenkö saa vaihtaa kaistaa risteysalueella?Ne harjoittelee noudattamaan ensi vuonna muuttuva lakia. :-D
Toisin kuin moni tuntuu kuvittelevan, ei nykyisinkään taida olla sellaista pykälää joka kieltäisi kaistanvaihdon risteysalueella. Paljon on kyllä risteyksiä, joissa se on muista pykälistä johtuen kiellettyä: Kaistanvaihto risteysalueellaJaa sittenkö saa vaihtaa kaistaa risteysalueella?
Kyllä. Vaikka häikäisy vituttaa, niin enemmän hermoja raastaa se, miten heikkoa ainesta tuolla on auton ratissa. Se on jopa pelottavaa.Luultavasti tekninen häikäisy on henkistä ärsyyntymistä pienempi.
Luulen että tässä tarkoitettiin eri asiaa. Tuo sama työntäen pitkille, vetämällä lyhyille (ja tietenkin vetämällä kaukovalovilkku) -toimintalogiikka on voidaan toteuttaa (ja on nykyään melko usein toteutettu) myös siten, että viiksen lepoasento on aina sama. Tällöin työntämällä aktivoituva kytkin on myös hetkellinen kuten vetämällä käytettäväkin.Heh, omassa kiesissäni toimii valoviiksi pitkien osalta kuten haluaisit toimivan ja se taas on mielestäni typerää. Mielestäni tuollainen toteutus, joka sinulla on, jossa viiksi on aina samassa kohtaa, oli pitkät tai lyhyet, on parempi.
Asia on aivan päin vastoin.Ihan tavallisia ihmisiä. Ei samanlaisia täydellisiä yksilöitä, kuin täällä.
Ei jätetä sitä löysää valoista lähtiessä vaan reagoidaan välittömästi ja kiihdytetään reippaasti. Ainakin jos takana on muita.Käytännössä kääntyi kuitenkin eteeni siten että autojen väliin jäi pituussuunnassa n. metri väliä, joten ei kolahtanut.
Jos yhtään olisin kiihdyttänyt kovempaa tai reagoinut nopeammin valojen vaihtumiseen, olisi kolahtanut.
Kyllähän sitä harkintaa voi noissakin käyttää, eli jos olet kääntymässä 80/100km/h- tieltä jollekkin peltotielle tms, niin itse laitan vilkun 30s. ennen kääntymistä. Taajamassa jos risteys tyhjä ja talvella varmaan spandexohjuksiakaan tulossa, riittänee 5sek vilkutus.Sumaripellet ärsyttävät talvesta toiseen. Siis nimenomaan etusumarien väärinkäyttäjät.
Ei jätetä sitä löysää valoista lähtiessä vaan reagoidaan välittömästi ja kiihdytetään reippaasti. Ainakin jos takana on muita.
Kyllähän sitä harkintaa voi noissakin käyttää, eli jos olet kääntymässä 80/100km/h- tieltä jollekkin peltotielle tms, niin itse laitan vilkun 30s. ennen kääntymistä. Taajamassa jos risteys tyhjä ja talvella varmaan spandexohjuksiakaan tulossa, riittänee 5sek vilkutus.
E: tuli lainaukset väärään vastaukseen, eli tuo vilkun käyttö siis
Ja omassa "ohjuksessa" löytyy etusumarit, mutta en ole keksinyt minkäänlaista käyttöä. Edes sumussa, jos et aja 10 km/h.
Takasumari vaan ikävästi etusien jälkeen eli ei saa päälle ilman jos et laita etusia päälle ensin.
Ja kun se takasumari on oikeasti turvallisuustekijä joskus kun lunta pyryttää lähinnä.
Minulla on tämänkaltainen tilanne kesäautossani.Itse olen vasta nyt älynnyt miksi jotkut saattavat käyttää sumareita selkeällä kelillä, nimittäin joissain autoissa on niin huonot ajovalot ettei oikein näe.
Kun parannat sumareilla näkemistäsi lähelle, heikennät samalla näkyvyyden sinne kauemmas, johon sinun juuri tulisi maantienopeuksissa nähdä.Minulla on tämänkaltainen tilanne kesäautossani.
Sumarit on sijoitettu ajovalojen kanssa samoihin umpioihin. Eli H4 kantaisille ajovaloille on perinteinen heijastinpinta umpiossa, ja niiden vieressä H3 kantaiset sumarit, jotka heijastuu linssien kautta maahan.
H4 kantaisissa ajovaloissa lähi- ja kaukovalot hoidetaan samalla polttimolla. Tämä tarkoittaa ainakin omassa autossani sitä, että kaukovalojen ollessa käytössä, näkyvyys lyhyelle matkalle eteen on olematonta. Sumarit paikkaavat tämän lyhyen matkan näkyvyyden täydellisesti.
Vältän kyllä sumareiden käyttämistä samaan aikaan lähivalojen kanssa.
Olen törmännyt tähän ideaan aiemminkin.Kun parannat sumareilla näkemistäsi lähelle, heikennät samalla näkyvyyden sinne kauemmas, johon sinun juuri tulisi maantienopeuksissa nähdä.
Se kokonaisuudessaan suurempi valomäärä on vain tuntunut aina paremmalta.Miksi siihen auton keulan eteen edes tarvitsee nähdä? Et kuitenkaan pysty mitään reagoimaan jos siinä 2m keulan edestä jotain tapahtuu. Pitkillä näkee sen minkä tarvitsee.
On niille kertaalleen ollut käyttöä. Sellainen umpikujamallin autopesukone, jonka peilit huurtuivat täysin -30 asteen pakkasella oven avaamisen seurauksena. Lyhkäisillä vastassa oli vain kirkas suorakulmio, mutta sumuvaloilla näki sihtaamaan kotteron paikalleen. Mutta eihän sumuvaloja muuten ole tarkoitettukaan käytettäväksi kuin kelissä, jossa näkyvyys riittää noin kävelyvauhtia ajamiseen.Sumuvalot lähinnä heikentävät näkyvyyttä yhtään kolmea metriä kauemmas. Ei kannata käyttää.
Oletko kenties testannut asiaa niin, että olet pitänyt sumuvaloja päällä, laittanut ne pois ja sitten todennut, että juu'u, heikosti näkee kauas? Silloin olet häikäistynyt niistä sumuvaloistasi ja näet tietenkin huonommin kauas.Voihan se olla, että ilman niitä sumareita näkisi pidemmälle oikeasti paremmin. Lieneekö sitten joku pään sisäinen juttu, etten testaillessanikaan ole tähän lopputulokseen päätynyt
Se tuntuu äkkiseltään paremmalta varmaan jokaisen mielestä. Täytyy vaan tiedostaa asian todellinen laita ja toimia ns. vaistoja vastaan.Olen törmännyt tähän ideaan aiemminkin.
Se kokonaisuudessaan suurempi valomäärä on vain tuntunut aina paremmalta.
Voihan se olla, että ilman niitä sumareita näkisi pidemmälle oikeasti paremmin. Lieneekö sitten joku pään sisäinen juttu, etten testaillessanikaan ole tähän lopputulokseen päätynyt
Tästä tulee mieleen Volvon Bi-Xenon, joka on siitä erikoinen viritys että xenon-lähivalo ei sammu pitkille vaihtaessa vaan koko lyhty kääntyy näyttämään kauemmaksi. Lisäksi xenonin rinnalle tulee halogeenipolttimo. Efekti on vähän jännä, kun värilämpötila muuttuu huomattavasti pitkille vaihtaessa.Jotkut harrasteautopiireissäkin tekee noita modauksia että lähi ja kaukovalot palaa samaan aikaan. Ne lähivalot tosiaan sammuu syystäkin. Valoteho laskee etäisyyden neliössä ja tapahtuu kaukovaloilla kahteen suuntaan. Ensin se valo pitää saada autosta sinne kauas (toki tässä ei välttämättä vielä valotehoa menetetä vahvalla polttimolla ja hyvällä peilillä jne) mutta sitten sen valon pitää tulla vielä takasinkin silmiin sieltä kaukaa. Jos siihen heti auton eteen vedetään lähivaloilla tai sumareilla valoa niin se heikentää kykyä saada niistä kaukovaloista kaikki irti.
No sanopa muuta. "mehulingon" kans pääsee myös aika ripeästi liikkeelle. DSG sitten tuo vielä lisää viivettä, ja puhumattakaan start-stopista.Mielestäni kaupungeissa liikennevaloista lähteminen on viimeisen 10 vuoden aikana hidastunut merkittävästi. Usein siellä jää joku miettimään. Onko syynä se joku trendijuttu mikä aamuhämärällä loistaa kuskien (enimmäkseen naisten) sylistä ja jonne katse suuntautuu?
Plussaa on uudet sähköpelit jotka lähtevät reippaasti.
Osui kolme ajotaidotonta samalle matkalle.
Heti lähtiessä, ensimmäisessä tasa-arvoisessa risteyksessä, tuli joku vanhus vasemmalta, hidasti selvästi ja sitten jatkoikin vaan suoraan eteen. Pelkääjän paikalla toinen vielä väänteli naamaansa sen näköisenä, etteivät kumpikaan tajunneet olevansa tasa-arvoisessa.
tieliikennelaki sanoi:Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Olisi vissiin pitänyt kirjoittaa selkeästi auki se mielestäni ilmiselvä asia, eli että minä pysäytin autoni törmäyksen välttämiseksi. Jos olisin vain ajanut risteykseen, olisi vasemmalta tultu kylkeen.Jos se tuli sieltä vasemmalta eteen eikä kylkeen, sitten se ajoi ihan oikein ja sinun olisi kuulunut väistää.
Tasa-arvoisessa risteyksessä vasen vs oikea sääntö pätee vain yhtä aikaa risteykseen saapuvien ajoneuvojen välillä, muulloin ensimmäisenä saapuva menee ensimmäisenä.
Toki se, että se hidasti, antoi väärän kuvan siitä, että aikoisi väistää.
Olisi vissiin pitänyt kirjoittaa selkeästi auki se mielestäni ilmiselvä asia, eli että minä pysäytin autoni törmäyksen välttämiseksi. Jos olisin vain ajanut risteykseen, olisi vasemmalta tultu kylkeen.
Olisi vissiin pitänyt kirjoittaa selkeästi auki se mielestäni ilmiselvä asia, eli että minä pysäytin autoni törmäyksen välttämiseksi. Jos olisin vain ajanut risteykseen, olisi vasemmalta tultu kylkeen.
Hmm, en oo yhtäkään autoa ajanut missä olis lähivalot sammuneet kun pitkät laittaa päälle paitsi Scaniaa. Tämän hetkisessä Subarussa ei sammu eikä myöskään sammu siskon Golf VI:ssä.Jotkut harrasteautopiireissäkin tekee noita modauksia että lähi ja kaukovalot palaa samaan aikaan. Ne lähivalot tosiaan sammuu syystäkin. Valoteho laskee etäisyyden neliössä ja tapahtuu kaukovaloilla kahteen suuntaan. Ensin se valo pitää saada autosta sinne kauas (toki tässä ei välttämättä vielä valotehoa menetetä vahvalla polttimolla ja hyvällä peilillä jne) mutta sitten sen valon pitää tulla vielä takasinkin silmiin sieltä kaukaa. Jos siihen heti auton eteen vedetään lähivaloilla tai sumareilla valoa niin se heikentää kykyä saada niistä kaukovaloista kaikki irti.
Kyllä ne lähivalot palaa kaikissa autoissa mitä olen itse ainakin ajanut pitkien kanssa.Hmm, en oo yhtäkään autoa ajanut missä olis lähivalot sammuneet kun pitkät laittaa päälle paitsi Scaniaa. Tämän hetkisessä Subarussa ei sammu eikä myöskään sammu siskon Golf VI:ssä.
Aiemmassa autossa oli DSG ja start-stop. Kiihtyvyys oli varsin mainiota ainakin diesel-moottorin kanssa, kun kakkoselle vaihto oli aikalailla välitön. Ainakin oman kokemukseni mukaan DSG arpoo lähinnä äkillisessä nopeuden muutoksessa, mutta liikkeellelähdössä ja tasaisessa kiihdytyksessä ei huomaa kuin pienen nykäyksen vaihteen vaihtuessa.No sanopa muuta. "mehulingon" kans pääsee myös aika ripeästi liikkeelle. DSG sitten tuo vielä lisää viivettä, ja puhumattakaan start-stopista.
Just. Väkivaltaisia ajatuksia tulee aina näistä, mutta vähintään pitäisi kortti ottaa pois.Ajelin nyt aamulla työkohteeseen ja samaa yksikaistaista katua pitkin ajoi mun edellä roska-auto joka teki kolme stoppia ennen kuin kääntyi toiselle sivukadulle. Ensimmäisen pysähdyksen kohdalla mun perseeseen liimaantui harmaa bmw jonka käpy ei kestänyt toista pysähdystä pidempään vaan ohi piti päästä jalkakäytävää pitkin torvi soiden.
https://maps.app.goo.gl/jcHKsszPmAH9aNJd9
Vähän kieliposkessa alla oleva lainausPisti "vähän" ärsyttämään kun nyt illalla tuli Vanhalla Porintiellä (Tie 120) mutkan takaa kaksi autoa rinnakkain vastaan tuplakeltaisilla. Ko. kohdassa vielä kaide toisella ja syvähkö oja toisella puolella.
Ei sentään tarvinut mitään hätäjarrutusta tehdä, mutta reilummasti sai kuitenkin jarruttaa.
Valoshow, jos ohitat 30km/h alle rajoituksen ajavan henkilöauton tuplakeltaisilla korpitaipaleella.