Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
 
- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
Legendaarinen "rattivilkku". Vasen etusormi ojossa käännetään rattia niin saadaan vilkku päälle. Näin käytettynä vilkusta ei ole mitään hyötyä mutta tulipahan käytettyä.
 
- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
Eikä pelkästään voi, vaan on laitettava, ja hyvissä ajoin ennen kaistanvaihtoa. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi vilkuttaa sitten lainkaan edes käännöksen puolessa välissä, kun lakia tuli rikottua ja ennakoitavuus pilattua jo kaistanvaihdolla ilman vilkkua.

Lähikaupasta tullessa on risteys, jossa yli puolet väistettävistä kääntyvät vasemmalle kauppaa kohti. Kääntymiskaistakin on sen verran lyhyt, että siinä vaiheessa kun auton huomaa olevan aikeissa kääntyä, on jo liian myöhäistä. Jos vaikka laittaisi sen vilkun edes sekuntia ennen kaistanvaihtoa päälle, risteys toimisi äärettömästi paremmin.
 
Täälläpäin on eräs ei pelkästään sumaripelle, vain yleisesti valopelle. Kesällä ajaa parkit ja sumarit päällä, että ajovalopolttimot säästyvät. Sitten on keulalla niin paljon lisävaloja, että varmasti referenssiluvut ylittyvät. Lisäksi on säätänyt sekä ajovalot, että etusumarit näyttämään mahdollisimman ylös, joten kyllä häikäisee.
 
Legendaarinen "rattivilkku". Vasen etusormi ojossa käännetään rattia niin saadaan vilkku päälle. Näin käytettynä vilkusta ei ole mitään hyötyä mutta tulipahan käytettyä.
Mä luulin pikkulapsena, että joissain autoissa oli semmonen automaattivilkku, joka alkoi vilkuttaa vasta sitten kun käänsi rattia O_o Isälle kerroin tästä mun teoriasta silloin, niin repsahtipa siinä ratissa.
 
Tänä syksynä/talvena ärsyttää ne jotka pitää pitkiä päällä taajamassa. Ilmeisesti valokeskustelu aikaansaanut jotain varmuuden vuoksi -käytöstä. En tiedä.

Valojen kytkentälogiikasta vielä, omassa kiesissä pitkiä ei saa kytkettyä päälle pysyvästi (vilkutus onnistuu) mikäli ulkona on valoisaa. Eikä se muistaakseni riipu siitä onko valoviiksi asennossa Auto vai On (ajovalot päällä). Muuten taas typerästi suunniteltu valoviiksi tuossa, kun viiksen työntö/painaminen ei ole mahdollinen. Sekä pitkien vilkutus että kytkeminen päälle tapahtuu viikseä vetämällä. Vilkutus onnistuu kun vetää vain hieman ekaan pykälään ja kokonaan päälle kun vetää perille asti.
Heh, omassa kiesissäni toimii valoviiksi pitkien osalta kuten haluaisit toimivan ja se taas on mielestäni typerää. Mielestäni tuollainen toteutus, joka sinulla on, jossa viiksi on aina samassa kohtaa, oli pitkät tai lyhyet, on parempi. :D
 
Taas Oulun ohitustietä ajaessani joku yritti tulla rampilta kylkeen, vaikka edessä jä takana oli tilaa heti reilusti, satoja metrejä muihin autoihin, eikö näillä pää käänny tai muuten osaa ennakoida moottoritien liikennettä ollenkaan kun tulevat liittymisrampille :confused: onneksi vasemmalla oli tilaa väistää:bored:
 
Taas Oulun ohitustietä ajaessani joku yritti tulla rampilta kylkeen, vaikka edessä jä takana oli tilaa heti reilusti, satoja metrejä muihin autoihin, eikö näillä pää käänny tai muuten osaa ennakoida moottoritien liikennettä ollenkaan kun tulevat liittymisrampille :confused: onneksi vasemmalla oli tilaa väistää:bored:

Väistämällä teet itsesi väistämisvelvolliseksi ja hyvällä tuurilla kiilaat jonkun vasemmalta ja tällöin olet itse syyllinen... Parempi vaan lähtökohtaisesti opetella pitämään se oma kaista niin oppii nuo kiilaajatkin ehkä joskus. Jos niille aina annetaan tilaa niin luulevat toimivansa oikein.

Kerran ajoin itse vastaavasti vakkarilla tilaa edessä ja takana. Joku sankari ei joko osannut painaa kaasua tai jarrua kun ajo siinä rinnalla. Ja kun en vaihtanut kaistaa niin sen jälkeen roikku perässä valoja vilkutellen, rinnalla keskisormea näyttäen ja sitten vielä eteen jarruja testaamaan.
 
Toissapäivänä meinasi tulla joku poikkeuskäännöksellä kylkeen.

Risteyksessä kaksi vasemmallekääntyvää kaistaa, olin niistä oikeanpuoleisella.

Vasemmanpuoleista kääntyvä päätti sitten kääntyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jolla itse olin.

Käytännössä kääntyi kuitenkin eteeni siten että autojen väliin jäi pituussuunnassa n. metri väliä, joten ei kolahtanut.

Jos yhtään olisin kiihdyttänyt kovempaa tai reagoinut nopeammin valojen vaihtumiseen, olisi kolahtanut.


Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että monikaistaisessa risteyksessä pidetään kääntyessä se kaista millä ollaan, eikä käännytä minne sattuu?
 
Viimeksi muokattu:
Toissapäivänä meinasi tulla joku poikkeuskäännöksellä kylkeen.


Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että monikaistaisessa risteyksessä pidetään kääntyessä se kaista millä ollaan, eikä käännytä minne sattuu?

Ne harjoittelee noudattamaan ensi vuonna muuttuva lakia. :-D
 
Jaa sittenkö saa vaihtaa kaistaa risteysalueella?:eek:
Toisin kuin moni tuntuu kuvittelevan, ei nykyisinkään taida olla sellaista pykälää joka kieltäisi kaistanvaihdon risteysalueella. Paljon on kyllä risteyksiä, joissa se on muista pykälistä johtuen kiellettyä: Kaistanvaihto risteysalueella

Mutta tulevasta tieliikennelaista ilmeisesti poistuu tuo poikkeuskäännöksen määritelmä, eli vasemmalta kaistalta kääntyvä saa ryhmittyä myös oikealle ja päinvastoin, vaikka mitään selkeää tarvetta tälle ei olisikaan. Tosin ei silloinkaan saa kenenkään päälle ajaa...
 
-mä olen kääntymässä katsokaa -vilkuttaminen
-väistämisssäännöistä tietämättömät esim. piha vs. kolmio
-vouhottaminen edelle ja sitten ajellaan siinä pitkän matkaa lähietäisyydellä, myös pakko päästä ohi meininki vielä tuostakin kun vauhtiin päästiin, vaikka tulisi vastaan liikennettä tai keltainen viiva alkaisi.
-perseeseen hinautuminen "päästä ohi" ohitettaessa teillä jossa vasen kaista ei käytöltään eroa oikeasta muuten kuin kyseisen hetken nopeudella, enkä ole yksin vasurilla.
-sumuvaloja päivävaloiksi luulevat
 
Heh, omassa kiesissäni toimii valoviiksi pitkien osalta kuten haluaisit toimivan ja se taas on mielestäni typerää. Mielestäni tuollainen toteutus, joka sinulla on, jossa viiksi on aina samassa kohtaa, oli pitkät tai lyhyet, on parempi. :D
Luulen että tässä tarkoitettiin eri asiaa. Tuo sama työntäen pitkille, vetämällä lyhyille (ja tietenkin vetämällä kaukovalovilkku) -toimintalogiikka on voidaan toteuttaa (ja on nykyään melko usein toteutettu) myös siten, että viiksen lepoasento on aina sama. Tällöin työntämällä aktivoituva kytkin on myös hetkellinen kuten vetämällä käytettäväkin.
 
Ihan tavallisia ihmisiä. Ei samanlaisia täydellisiä yksilöitä, kuin täällä.
Asia on aivan päin vastoin.

Jos vain joka neljäs ajaa ihmisiksi, ei ole kysymys siitä että muilla eivät kyvyt riittäisi. Varmasti vähintään kolmella neljästä riittävät, ja suurin osa siitä viimeisestä neljänneksestä ei aja.

Kysymys on asenteesta, välinpitämättömyydestä. Usein jopa jonkinasteisesta narsismista. Siis niillä sumuvalopelleillä ja vastaavilla kuupoilla. Ei meillä, jotka siitä valitamme.
 
Käytännössä kääntyi kuitenkin eteeni siten että autojen väliin jäi pituussuunnassa n. metri väliä, joten ei kolahtanut.

Jos yhtään olisin kiihdyttänyt kovempaa tai reagoinut nopeammin valojen vaihtumiseen, olisi kolahtanut.
Ei jätetä sitä löysää valoista lähtiessä vaan reagoidaan välittömästi ja kiihdytetään reippaasti. Ainakin jos takana on muita.
 
Hieman nauratti jokunen viikko sitten viitostiellä kun pimellä tihkua sateli mutta tie ihan sula niin joku sankari ajoi takasumari päällä max 60km/h 80-alueella. Jos tuo on jonkun mielestä huono sää milloin pitää ajaa 20km/h alle rajoitusten ja sumuvalo päällä niin kannattaisi vaan kokonaan pysyä kotona. Mahtoi miettiä että kyllä on hullua porukkaa kun useampi kymmenen autoa painaa ohituskaistalla ohi noin järkyttävässä säässä! :D
 
Sumaripellet ärsyttävät talvesta toiseen. Siis nimenomaan etusumarien väärinkäyttäjät.
Kyllähän sitä harkintaa voi noissakin käyttää, eli jos olet kääntymässä 80/100km/h- tieltä jollekkin peltotielle tms, niin itse laitan vilkun 30s. ennen kääntymistä. Taajamassa jos risteys tyhjä ja talvella varmaan spandexohjuksiakaan tulossa, riittänee 5sek vilkutus.

E: tuli lainaukset väärään vastaukseen, eli tuo vilkun käyttö siis:facepalm:
Ja omassa "ohjuksessa" löytyy etusumarit, mutta en ole keksinyt minkäänlaista käyttöä. Edes sumussa, jos et aja 10 km/h.
Takasumari vaan ikävästi etusien jälkeen eli ei saa päälle ilman jos et laita etusia päälle ensin.
Ja kun se takasumari on oikeasti turvallisuustekijä joskus kun lunta pyryttää lähinnä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei jätetä sitä löysää valoista lähtiessä vaan reagoidaan välittömästi ja kiihdytetään reippaasti. Ainakin jos takana on muita.

Ennätys kohdallani lienee tiellä 41 Huittisissa, jossa valoista lähdettäessä edellä ajava sai autonsa lähelle sallittua 80 kmh runsaan kilometrin jälkeen. Ohi ei päässyt vastaantulijoiden takia.
 
Kyllähän sitä harkintaa voi noissakin käyttää, eli jos olet kääntymässä 80/100km/h- tieltä jollekkin peltotielle tms, niin itse laitan vilkun 30s. ennen kääntymistä. Taajamassa jos risteys tyhjä ja talvella varmaan spandexohjuksiakaan tulossa, riittänee 5sek vilkutus.

E: tuli lainaukset väärään vastaukseen, eli tuo vilkun käyttö siis:facepalm:
Ja omassa "ohjuksessa" löytyy etusumarit, mutta en ole keksinyt minkäänlaista käyttöä. Edes sumussa, jos et aja 10 km/h.
Takasumari vaan ikävästi etusien jälkeen eli ei saa päälle ilman jos et laita etusia päälle ensin.
Ja kun se takasumari on oikeasti turvallisuustekijä joskus kun lunta pyryttää lähinnä.

Itse olen vasta nyt älynnyt miksi jotkut saattavat käyttää sumareita selkeällä kelillä, nimittäin joissain autoissa on niin huonot ajovalot ettei oikein näe. Itse olen tottunut omaan autoon jossa on erinomaiset valot, ja kun jouduin ajamaan eri autolla niin tuntui kuin olisi aurinkolasit päässä kun valot on niin himmeät. Päätin testata sumareita ja ne auttavat huomattavasti lähietäisyyden sivunäkyvyyteen.

Itseäni ei myöskään ole häirinnyt muiden sumarikäyttö
 
Itse olen vasta nyt älynnyt miksi jotkut saattavat käyttää sumareita selkeällä kelillä, nimittäin joissain autoissa on niin huonot ajovalot ettei oikein näe.
Minulla on tämänkaltainen tilanne kesäautossani.

Sumarit on sijoitettu ajovalojen kanssa samoihin umpioihin. Eli H4 kantaisille ajovaloille on perinteinen heijastinpinta umpiossa, ja niiden vieressä H3 kantaiset sumarit, jotka heijastuu linssien kautta maahan.

H4 kantaisissa ajovaloissa lähi- ja kaukovalot hoidetaan samalla polttimolla. Tämä tarkoittaa ainakin omassa autossani sitä, että kaukovalojen ollessa käytössä, näkyvyys lyhyelle matkalle eteen on olematonta. Sumarit paikkaavat tämän lyhyen matkan näkyvyyden täydellisesti.

Vältän kyllä sumareiden käyttämistä samaan aikaan lähivalojen kanssa.
 
Minulla on tämänkaltainen tilanne kesäautossani.

Sumarit on sijoitettu ajovalojen kanssa samoihin umpioihin. Eli H4 kantaisille ajovaloille on perinteinen heijastinpinta umpiossa, ja niiden vieressä H3 kantaiset sumarit, jotka heijastuu linssien kautta maahan.

H4 kantaisissa ajovaloissa lähi- ja kaukovalot hoidetaan samalla polttimolla. Tämä tarkoittaa ainakin omassa autossani sitä, että kaukovalojen ollessa käytössä, näkyvyys lyhyelle matkalle eteen on olematonta. Sumarit paikkaavat tämän lyhyen matkan näkyvyyden täydellisesti.

Vältän kyllä sumareiden käyttämistä samaan aikaan lähivalojen kanssa.
Kun parannat sumareilla näkemistäsi lähelle, heikennät samalla näkyvyyden sinne kauemmas, johon sinun juuri tulisi maantienopeuksissa nähdä.
 
Tässä on nyt kahtena peräkkäisenä viikonloppuna meinannu palaa hermo totaalisesti parkkihallissa. Semmoinen parkkihalli missä ei pääse ohi, niin jäädään odottamaan paikan vapautumista, vaikka vasta lastataan vaunuja ja lasta autoon.
Semmoisessa missä voi odottaa reunassa ymmärrän jotenkuten, mutta semmoisessakin odotettiin viime viikonloppuna ihan keskellä ajoväylää.
Silloin on ihan ok odottaa ja ottaa paikka kun auto on käynnissä ja peruutusvalo(t) palaa.
 
Miksi siihen auton keulan eteen edes tarvitsee nähdä? Et kuitenkaan pysty mitään reagoimaan jos siinä 2m keulan edestä jotain tapahtuu. Pitkillä näkee sen minkä tarvitsee.
 
Omassa autossa ole toimineet sumuvalot sitten 2015 katsastuksen(saati sitä ennen), huomautuksen niistä saa. Varsinaiset ajovalot näkyvät paljon pidemmälle.

Vanhemmalla romulla ajaessa löytyy aina jotain positiivisia kohtia. Kuten näkyvät jarruvalot, selkeät vilkut sekä näkyvät ajovalot.
 
Kun parannat sumareilla näkemistäsi lähelle, heikennät samalla näkyvyyden sinne kauemmas, johon sinun juuri tulisi maantienopeuksissa nähdä.
Olen törmännyt tähän ideaan aiemminkin.

Miksi siihen auton keulan eteen edes tarvitsee nähdä? Et kuitenkaan pysty mitään reagoimaan jos siinä 2m keulan edestä jotain tapahtuu. Pitkillä näkee sen minkä tarvitsee.
Se kokonaisuudessaan suurempi valomäärä on vain tuntunut aina paremmalta.

Voihan se olla, että ilman niitä sumareita näkisi pidemmälle oikeasti paremmin. Lieneekö sitten joku pään sisäinen juttu, etten testaillessanikaan ole tähän lopputulokseen päätynyt :confused:
 
Sumuvalot lähinnä heikentävät näkyvyyttä yhtään kolmea metriä kauemmas. Ei kannata käyttää.
On niille kertaalleen ollut käyttöä. Sellainen umpikujamallin autopesukone, jonka peilit huurtuivat täysin -30 asteen pakkasella oven avaamisen seurauksena. Lyhkäisillä vastassa oli vain kirkas suorakulmio, mutta sumuvaloilla näki sihtaamaan kotteron paikalleen. Mutta eihän sumuvaloja muuten ole tarkoitettukaan käytettäväksi kuin kelissä, jossa näkyvyys riittää noin kävelyvauhtia ajamiseen.
 
Voihan se olla, että ilman niitä sumareita näkisi pidemmälle oikeasti paremmin. Lieneekö sitten joku pään sisäinen juttu, etten testaillessanikaan ole tähän lopputulokseen päätynyt :confused:
Oletko kenties testannut asiaa niin, että olet pitänyt sumuvaloja päällä, laittanut ne pois ja sitten todennut, että juu'u, heikosti näkee kauas? Silloin olet häikäistynyt niistä sumuvaloistasi ja näet tietenkin huonommin kauas.

Koita ajella puoli tuntia pimeässä ilman sumuvaloja, jotta silmät tottuvat. Sitten laita sumuvalot päälle ja kas, et näe yhtä kauas.
 
Jotkut harrasteautopiireissäkin tekee noita modauksia että lähi ja kaukovalot palaa samaan aikaan. Ne lähivalot tosiaan sammuu syystäkin. Valoteho laskee etäisyyden neliössä ja tapahtuu kaukovaloilla kahteen suuntaan. Ensin se valo pitää saada autosta sinne kauas (toki tässä ei välttämättä vielä valotehoa menetetä vahvalla polttimolla ja hyvällä peilillä jne) mutta sitten sen valon pitää tulla vielä takasinkin silmiin sieltä kaukaa. Jos siihen heti auton eteen vedetään lähivaloilla tai sumareilla valoa niin se heikentää kykyä saada niistä kaukovaloista kaikki irti.
 
Olen törmännyt tähän ideaan aiemminkin.


Se kokonaisuudessaan suurempi valomäärä on vain tuntunut aina paremmalta.

Voihan se olla, että ilman niitä sumareita näkisi pidemmälle oikeasti paremmin. Lieneekö sitten joku pään sisäinen juttu, etten testaillessanikaan ole tähän lopputulokseen päätynyt :confused:
Se tuntuu äkkiseltään paremmalta varmaan jokaisen mielestä. Täytyy vaan tiedostaa asian todellinen laita ja toimia ns. vaistoja vastaan.
 
Valoshow, jos ohitat 30km/h alle rajoituksen ajavan henkilöauton tuplakeltaisilla korpitaipaleella. Kuitenkin esim. traktorin voi ohittaa tuplakeltaisilla, vaikka vastaan näkyy joku tulevan.
 
Mielestäni kaupungeissa liikennevaloista lähteminen on viimeisen 10 vuoden aikana hidastunut merkittävästi. Usein siellä jää joku miettimään. Onko syynä se joku trendijuttu mikä aamuhämärällä loistaa kuskien (enimmäkseen naisten) sylistä ja jonne katse suuntautuu?

Plussaa on uudet sähköpelit jotka lähtevät reippaasti.
 
Jotkut harrasteautopiireissäkin tekee noita modauksia että lähi ja kaukovalot palaa samaan aikaan. Ne lähivalot tosiaan sammuu syystäkin. Valoteho laskee etäisyyden neliössä ja tapahtuu kaukovaloilla kahteen suuntaan. Ensin se valo pitää saada autosta sinne kauas (toki tässä ei välttämättä vielä valotehoa menetetä vahvalla polttimolla ja hyvällä peilillä jne) mutta sitten sen valon pitää tulla vielä takasinkin silmiin sieltä kaukaa. Jos siihen heti auton eteen vedetään lähivaloilla tai sumareilla valoa niin se heikentää kykyä saada niistä kaukovaloista kaikki irti.
Tästä tulee mieleen Volvon Bi-Xenon, joka on siitä erikoinen viritys että xenon-lähivalo ei sammu pitkille vaihtaessa vaan koko lyhty kääntyy näyttämään kauemmaksi. Lisäksi xenonin rinnalle tulee halogeenipolttimo. Efekti on vähän jännä, kun värilämpötila muuttuu huomattavasti pitkille vaihtaessa.

Mielestäni kaupungeissa liikennevaloista lähteminen on viimeisen 10 vuoden aikana hidastunut merkittävästi. Usein siellä jää joku miettimään. Onko syynä se joku trendijuttu mikä aamuhämärällä loistaa kuskien (enimmäkseen naisten) sylistä ja jonne katse suuntautuu?

Plussaa on uudet sähköpelit jotka lähtevät reippaasti.
No sanopa muuta. "mehulingon" kans pääsee myös aika ripeästi liikkeelle. DSG sitten tuo vielä lisää viivettä, ja puhumattakaan start-stopista.
 
Osui kolme ajotaidotonta samalle matkalle.

Heti lähtiessä, ensimmäisessä tasa-arvoisessa risteyksessä, tuli joku vanhus vasemmalta, hidasti selvästi ja sitten jatkoikin vaan suoraan eteen. Pelkääjän paikalla toinen vielä väänteli naamaansa sen näköisenä, etteivät kumpikaan tajunneet olevansa tasa-arvoisessa.

Jos se tuli sieltä vasemmalta eteen eikä kylkeen, sitten se ajoi ihan oikein ja sinun olisi kuulunut väistää.

Tasa-arvoisessa risteyksessä vasen vs oikea sääntö pätee vain yhtä aikaa risteykseen saapuvien ajoneuvojen välillä, muulloin ensimmäisenä saapuva menee ensimmäisenä.

tieliikennelaki sanoi:
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Toki se, että se hidasti, antoi väärän kuvan siitä, että aikoisi väistää.
 
Jos se tuli sieltä vasemmalta eteen eikä kylkeen, sitten se ajoi ihan oikein ja sinun olisi kuulunut väistää.

Tasa-arvoisessa risteyksessä vasen vs oikea sääntö pätee vain yhtä aikaa risteykseen saapuvien ajoneuvojen välillä, muulloin ensimmäisenä saapuva menee ensimmäisenä.



Toki se, että se hidasti, antoi väärän kuvan siitä, että aikoisi väistää.
Olisi vissiin pitänyt kirjoittaa selkeästi auki se mielestäni ilmiselvä asia, eli että minä pysäytin autoni törmäyksen välttämiseksi. Jos olisin vain ajanut risteykseen, olisi vasemmalta tultu kylkeen.
 
Olisi vissiin pitänyt kirjoittaa selkeästi auki se mielestäni ilmiselvä asia, eli että minä pysäytin autoni törmäyksen välttämiseksi. Jos olisin vain ajanut risteykseen, olisi vasemmalta tultu kylkeen.

Valitettavan yleistä, ei tuossa auta kuin jarruttaa ja välttää kolari. Ajan paljon kaupungissa ja sanoisin että vastaavia tulee ainakin kerran kahdessa kuukaudessa. Pakko vaan joustaa ja miettiä kuinka hiton hyvä kuski itse on. Nuorempana kun joku tuli kolmion takaa eteen painoin torven pohjaan ja jarrutin tarkoituksella ihan viime hetkellä nipin napin välttäen kolarin. Oli siinä välillä kauhua nähtävissä vastapuolen kuskilla kun ison citymaasturin keula on tulossa ovesta sisään. Tyhmää toimintaa oli ja verrattavissa tieraivoon. Kaikki tekevät virheitä ja maltti on valttia.
 
Jotkut harrasteautopiireissäkin tekee noita modauksia että lähi ja kaukovalot palaa samaan aikaan. Ne lähivalot tosiaan sammuu syystäkin. Valoteho laskee etäisyyden neliössä ja tapahtuu kaukovaloilla kahteen suuntaan. Ensin se valo pitää saada autosta sinne kauas (toki tässä ei välttämättä vielä valotehoa menetetä vahvalla polttimolla ja hyvällä peilillä jne) mutta sitten sen valon pitää tulla vielä takasinkin silmiin sieltä kaukaa. Jos siihen heti auton eteen vedetään lähivaloilla tai sumareilla valoa niin se heikentää kykyä saada niistä kaukovaloista kaikki irti.
Hmm, en oo yhtäkään autoa ajanut missä olis lähivalot sammuneet kun pitkät laittaa päälle paitsi Scaniaa. Tämän hetkisessä Subarussa ei sammu eikä myöskään sammu siskon Golf VI:ssä.
 
Pisti "vähän" ärsyttämään kun nyt illalla tuli Vanhalla Porintiellä (Tie 120) mutkan takaa kaksi autoa rinnakkain vastaan tuplakeltaisilla. Ko. kohdassa vielä kaide toisella ja syvähkö oja toisella puolella.
Ei sentään tarvinut mitään hätäjarrutusta tehdä, mutta reilummasti sai kuitenkin jarruttaa.
 
No sanopa muuta. "mehulingon" kans pääsee myös aika ripeästi liikkeelle. DSG sitten tuo vielä lisää viivettä, ja puhumattakaan start-stopista.
Aiemmassa autossa oli DSG ja start-stop. Kiihtyvyys oli varsin mainiota ainakin diesel-moottorin kanssa, kun kakkoselle vaihto oli aikalailla välitön. Ainakin oman kokemukseni mukaan DSG arpoo lähinnä äkillisessä nopeuden muutoksessa, mutta liikkeellelähdössä ja tasaisessa kiihdytyksessä ei huomaa kuin pienen nykäyksen vaihteen vaihtuessa.

Start-stop-tsydeemin viive taas ei aiheuttanut haittaa kuin silloin, kun itse tiesi ettei tarvi jarruttaa pysähdyksiin asti ennen jatkamista, mutta moottori päättikin sammua jo 10 km/h nopeudesta. Valoista lähtiessä riitti kun nosti jalkaa jarrulta keltaisten kohdalla. Usein sai edellä olevan vuoksi jarruttaa vielä uudelleen, kun vihreä palaa ja automaatti valuttaa jo autoa eteenpäin, mutta edessä ei tapahdu mitään.
 
Ajelin nyt aamulla työkohteeseen ja samaa yksikaistaista katua pitkin ajoi mun edellä roska-auto joka teki kolme stoppia ennen kuin kääntyi toiselle sivukadulle. Ensimmäisen pysähdyksen kohdalla mun perseeseen liimaantui harmaa bmw jonka käpy ei kestänyt toista pysähdystä pidempään vaan ohi piti päästä jalkakäytävää pitkin torvi soiden.

https://maps.app.goo.gl/jcHKsszPmAH9aNJd9
 
Ajelin nyt aamulla työkohteeseen ja samaa yksikaistaista katua pitkin ajoi mun edellä roska-auto joka teki kolme stoppia ennen kuin kääntyi toiselle sivukadulle. Ensimmäisen pysähdyksen kohdalla mun perseeseen liimaantui harmaa bmw jonka käpy ei kestänyt toista pysähdystä pidempään vaan ohi piti päästä jalkakäytävää pitkin torvi soiden.

https://maps.app.goo.gl/jcHKsszPmAH9aNJd9
Just. Väkivaltaisia ajatuksia tulee aina näistä, mutta vähintään pitäisi kortti ottaa pois.
 
Pisti "vähän" ärsyttämään kun nyt illalla tuli Vanhalla Porintiellä (Tie 120) mutkan takaa kaksi autoa rinnakkain vastaan tuplakeltaisilla. Ko. kohdassa vielä kaide toisella ja syvähkö oja toisella puolella.
Ei sentään tarvinut mitään hätäjarrutusta tehdä, mutta reilummasti sai kuitenkin jarruttaa.
Vähän kieliposkessa alla oleva lainaus
Valoshow, jos ohitat 30km/h alle rajoituksen ajavan henkilöauton tuplakeltaisilla korpitaipaleella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 459
Viestejä
4 505 496
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
ecoboom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom