Lappeenrannassa tämä.Missä kyseinen tie sijaitsee? Helsingin sisääntuloväyläthän on juuri tuollaisia ja siellä se 100 km/h on erittäin perusteltua, samoin kuin Kehä 3:lla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Lappeenrannassa tämä.Missä kyseinen tie sijaitsee? Helsingin sisääntuloväyläthän on juuri tuollaisia ja siellä se 100 km/h on erittäin perusteltua, samoin kuin Kehä 3:lla.
Kuka ajan säästämisestä puhu? Ja samapa tuo yhteen kertaan on, mutta sitten kun sitä ravaa edes takas päivittäin?
Tämä on kyllä yksi suuri ärsytyksen aihe. Jollain ihmisillä ei tunnu olevan ollenkaan sellaista käsitystä että joku muukin mahdollisesti haluaisi liikkua siellä parkkipaikalla tai sitten ei vaan osata hahmottaa että se auto vaatii jonkun verran tilaa siihen kääntymiseenkin. Vaikka se kuski sattuu jopa olemaan autossaan tai sen lähettyvillä niin aika usein noilla tyypeillä on tonnin seteli -ilme päällä kun joku muu tulee ja yrittää päästä kulkemaan. Yleensä tilanne on just vielä toi että sitä tilaa kyllä olisi ollut parkkeerata se vehje niinkin että muutkin mahtuu.Kävin heittämässä pahvia kierrätyslootaan. Sitten kun sen minuutin siinä aikaa kulutin toimintoon, niin jo joku vittukasa kurvaa autonsa siihen suoraan eteen etten varmasti pääse pois. Ja koko alue tyhjänä
Vähän peruuttelua niin kyllä se siitä... Ei kuulosta pahalta, mutta joku kehnompi kuski olisi ollut siinä jumissa sen aikaa että tyyppi joka pysäköi kun mustalainen saa asiansa hoidettua.
Tämä on kyllä yksi suuri ärsytyksen aihe. Jollain ihmisillä ei tunnu olevan ollenkaan sellaista käsitystä että joku muukin mahdollisesti haluaisi liikkua siellä parkkipaikalla tai sitten ei vaan osata hahmottaa että se auto vaatii jonkun verran tilaa siihen kääntymiseenkin. Vaikka se kuski sattuu jopa olemaan autossaan tai sen lähettyvillä niin aika usein noilla tyypeillä on tonnin seteli -ilme päällä kun joku muu tulee ja yrittää päästä kulkemaan. Yleensä tilanne on just vielä toi että sitä tilaa kyllä olisi ollut parkkeerata se vehje niinkin että muutkin mahtuu.
No ei varmaan jääkään jos käy normi lammastöissä. Itseä se liikuttaa aika paljonkin jos viikkotasolla säästää 15-30 minuuttia...
Tämä viesti nyt ei kerro mitään muuta kuin sen, että sinä et itse maksa omaa palkkaasi. Helppohan se on tämmöisiä aforismeja heittää kun voi piereskellä tuntikortin päällä.
Tuttu juttu. Vaan sitä vitutuksen määrää kyseisellä päin persettä parkkeeranneella kuskilla, kun vasemmalle puolelle viereen onkin ajettu vanha ruosteinen MB Sprinter keskelle ruutua. Niin, Sprintteri on keskellä ruutua, mutta oma parkkeeraus on niin "hyvää", että siitä huolimatta peili melkein ottaa sen kylkeen.Tämä on kyllä yksi suuri ärsytyksen aihe. Jollain ihmisillä ei tunnu olevan ollenkaan sellaista käsitystä että joku muukin mahdollisesti haluaisi liikkua siellä parkkipaikalla tai sitten ei vaan osata hahmottaa että se auto vaatii jonkun verran tilaa siihen kääntymiseenkin. Vaikka se kuski sattuu jopa olemaan autossaan tai sen lähettyvillä niin aika usein noilla tyypeillä on tonnin seteli -ilme päällä kun joku muu tulee ja yrittää päästä kulkemaan. Yleensä tilanne on just vielä toi että sitä tilaa kyllä olisi ollut parkkeerata se vehje niinkin että muutkin mahtuu.
No tästä nyt voidaan lähteä vaikka kuinka pitkälle offille lähtien siitä että autolla ajaminen tai vaikka hengittäminen on valinta.
Tapasi argumentoida sitä että 7,5 minuuttia ei mukamas jää mihinkään säästöön ja jos jää niin se on "oma moka" on vähän hassu. Ikään kuin se sinun tapasi körötellä hitaasti tuntikortin ruksuttaessa on ainoa oikea.
En minäkään ymmärrä niitä jotka hakee muutamien minuuttien säästöä sillä että ajetaan saapas syylärissä. Se jos ei osaa varata siirtymälleen tarpeeksi aikaa ja jättää pelivaraa, niin se on ihan silkkaa typeryyttä. Varsinkin jos kyseessä on se jokapäiväinen työmatka, jota ainakin sen 11kk vuodessa ajaa melkein joka päivä.
Vissiin tässä enempi on kyse sellaisesta jatkuvasta mittarinopeus +10 sallitusta -ajamisesta. Siitä ei yleensä sakkoja saa, eikä se useimmiten edes vaaranna liikennettä, mutta itse en ainakaan jaksaisi sitä kameroiden räpsymistä ja huomautusten avaamista joka kerta jännäten, että nasahtikohan nyt sakkoa vai ei. Varsinkin kun tuolla ~6-7 km/h ylityksellä se ajansäästö on pitkälläkin siirtymällä mielestäni täysin olematon.
Tuohon päälle vielä se, että ajamalla sen +10 mittarinopeutta saa olla koko ajan maantiellä ohittelemassa (motarilla nyt ei juuri haittaa) jos haluaa tuota vauhtia yllä pitää.
Mutta turhat alinopeudet pitäisi myös jättää pois. "Minulla ei ole mihinkään kiire"-alinopeus asenne vain haittaa muuta liikennettä, etenkin jos muu liikenne virta menee vähän yli sen rajoituksen.
"Kellään ei pitäisi olla niin kiire on ihan turhaa jeesustelua. Jos et jo ymmärtänyt mistä on kyse niin ihan vaikka siitä, että ajamalla 15 minuuttia nopeammin perille ehdin tekemään asian x paperityöt pois alta, kun muussa tapauksessa ne pitäisi tehdä vaikka illalla kun pääsee kotiin.
Ei toki aukea lammastyöläiselle.
Lisäsin tuohon viestiin vielä pätkän siitä pankittamisesta. Ironia on tässä vahvana: nimenomaan jos ei illalla halua tai ole pakko tehdä sitä paperihommaa niin ne neljän päivän hommat kertyy yhdeksi työtunniksi seuraavalle viikolle. Eli nimenomaan säästyy pankkiin.
Todellisuudessa matka-ajan erotus on paljon suurempi, itse ajan juuri tuollaista matkaa "sakkorajalla" ja eroa syntyy helposti 20min verrattuna siihen että köröttelisi muun liikenteen mukana. Tämä johtuu siitä että ajamalla reippaasti yli on ohittavia tasaisesti, mutta ne ovat pääosin yksittäisiä autoja, harvoin tarvitsee merikttävästi hidastaa/odottaa ohittaessa. Ajamalla rajoituksen mukaan, edestä löytyy hetken päästä -1km/h ajava, no eihän sitä viitsi/voi ohittaa kun eroa on vain tuo 1km/h, hetken päästä edestä löytyy -3km/h ajava ja tätä leikkiä kun hetki jatketaan niin keskinopeus on 20km/h alle rajoituksen ja edessä 20 auton jono ja etummaisena hinkkaa mummo micralla max 70 @100 alueella.200km matkallakin se kymppi ylitte tosiaan ei tuo säästöä kuin sen 5-10min, joka on itsessään aika mitätön. Viikossa se toki on jo tunnin luokkaa, mutta suhteessa taas ajettuun aikaan melko mitätön. Ja vielä pidemmillä matkoilla kun tulee varmasti taukoja pidettyä niin se säästö hukkuu jo sinne tauolle.
Siinä kohtaa kun ne periaatteet ovat luokkaa musteen ostaminen tynnyrissä ja saman perjaatteen myyminen jatkuu jo monennessakin ketjussa, mulle riittää. Olkoon se sitten ero meidän periaatteissamme.No en minä nyt tomppaa menisi trolliksi haukkumaan, aika monta keskustelua ollaan erilaisissa ketjuissa käyty ja nytkin mielestäni ollaan ihan hyvässä yhteisymmärryksessä. Se että toisella on ihan erilaiset periaatteet oman elämänsä kanssa ei ole mielestäny perustelu haukkua trolliksi.
Asiaa. Tässä on se todellinen ongelma, pahimmillaan kyseinen mummu löytää tiensä vielä traktorin taakse ja ei ole tänä päivänä ohittamassa, siinä katoaa äkkiä 5 minuuttia lyhyelläkin pätkällä kun 35 km/h körötellään turhaan.Todellisuudessa matka-ajan erotus on paljon suurempi, itse ajan juuri tuollaista matkaa "sakkorajalla" ja eroa syntyy helposti 20min verrattuna siihen että köröttelisi muun liikenteen mukana. Tämä johtuu siitä että ajamalla reippaasti yli on ohittavia tasaisesti, mutta ne ovat pääosin yksittäisiä autoja, harvoin tarvitsee merikttävästi hidastaa/odottaa ohittaessa. Ajamalla rajoituksen mukaan, edestä löytyy hetken päästä -1km/h ajava, no eihän sitä viitsi/voi ohittaa kun eroa on vain tuo 1km/h, hetken päästä edestä löytyy -3km/h ajava ja tätä leikkiä kun hetki jatketaan niin keskinopeus on 20km/h alle rajoituksen ja edessä 20 auton jono ja etummaisena hinkkaa mummo micralla max 70 @100 alueella.
Mimmi istu kyydissä ja otti sit vaan valokuvan pysähtymistilanteesta niin ei viittinyt laittaa firmalle tietoa, kun valokuvasta tilanne ei välity. Jos olis ollut video niin olisin kyllä nostanut metelin tilanteesta. Noh, sanoin mimmille että ottaa iisisti ja asennoituu siihen että liikenteessä on mulkkuja. Kai mäkin olin sen mielestä mulkku kun ajoin nopealla autolla sen eteenNäitä kouluttajia varten kojelaudassa kamera ja penkin alla retkikirves. Valinta vapaa laittaako kiilaus ja toppaus hetken firmalle ja/tai poliisille palautteena vaiko käyttääkö retkikirvestä ajamaan helvettiin.
Riippuen tilanteesta ja kulkuneuvosta niin ei välttämättä joka tilanteessa ole kiire jarruttaakkaan vaan antaa rytistä kameraan luottaen.
Tuohon tulee mieleen, että niin pitkään kun DashCamin omistaa, niin mulkkuuteen löytyy aivan uusi ulottuvuus. Videon voi antaa poliisille, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta olevan rikosilmoituksen kera. Sen voi myös lähettää työantajalle ihmeteltäväksi tai postata youtubeen ja firman facebookseinälle. Kannattaa tosiaan kaksi kertaa miettiä, että törttöileekö firman autolla, takanatulevalla kun on yksi 80€ kamera lasissa, niin voi lähtee samalla törttöilyllä sekä kortti, työpaikka, että maine.Näitä kouluttajia varten kojelaudassa kamera ja penkin alla retkikirves. Valinta vapaa laittaako kiilaus ja toppaus hetken firmalle ja/tai poliisille palautteena vaiko käyttääkö retkikirvestä ajamaan helvettiin.
Riippuen tilanteesta ja kulkuneuvosta niin ei välttämättä joka tilanteessa ole kiire jarruttaakkaan vaan antaa rytistä kameraan luottaen.
Jep, olen harkinnut tollasen kameran ostamista. Ja sama oli mielessä, että toi firman autolla tollanen perseily on kyllä typerintä mitä voi tehdä.Tuohon tulee mieleen, että niin pitkään kun DashCamin omistaa, niin mulkkuuteen löytyy aivan uusi ulottuvuus. Videon voi antaa poliisille, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta olevan rikosilmoituksen kera. Sen voi myös lähettää työantajalle ihmeteltäväksi tai postata youtubeen ja firman facebookseinälle. Kannattaa tosiaan kaksi kertaa miettiä, että törttöileekö firman autolla, takanatulevalla kun on yksi 80€ kamera lasissa, niin voi lähtee samalla törttöilyllä sekä kortti, työpaikka, että maine.
Siitä huolimatta ihmiset tekevät sellaista. Kerran ajoin liikenneympyrään ja erään firman pakettiauto ajoi suoraan alle seuraavasta liittymästä. Soitin räikkää ja hyvä jos sain pysähtymään. Kaikkena yllätyksenä lopputuloksena se että paku pysähtyi ja yritti uhkailevasti peruuttaa nokkaani kohti.Jep, olen harkinnut tollasen kameran ostamista. Ja sama oli mielessä, että toi firman autolla tollanen perseily on kyllä typerintä mitä voi tehdä.
Tuohon tulee mieleen, että niin pitkään kun DashCamin omistaa, niin mulkkuuteen löytyy aivan uusi ulottuvuus. Videon voi antaa poliisille, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta olevan rikosilmoituksen kera. Sen voi myös lähettää työantajalle ihmeteltäväksi tai postata youtubeen ja firman facebookseinälle. Kannattaa tosiaan kaksi kertaa miettiä, että törttöileekö firman autolla, takanatulevalla kun on yksi 80€ kamera lasissa, niin voi lähtee samalla törttöilyllä sekä kortti, työpaikka, että maine.
Tuosta voisi ymmärtää että itsekin peräpuskurissa hinkaat vaikka näet vaivaa siitä.
Noh niin tai näin niin itse tulee oltua peräpuskurissa ainoastaan niille joilla on vitullinen kiire eteen siten että joudun jarruttamaan, mutta sitten ei kuitenkaan mennä. Toi tilanne "kiire eteen" syntyy helposti autoilla jotka herättä ennakkoluuloja. Esim. pienet A-segmentin autot tai matkailuautot. Molemmat sellaisia joilla saa maantiellä joskus vetää täysjarrutuksia kolmion takaa tulevien takia. Vähän isommalla F-segmentin sedanilla liikkues puolestaan annetaan reippaasti tilaa eikä ängetä eteen.
Onko sulla siinä vakkari? Meinaan, että joskus tulee ohitettua vanhempia juuri minusta ohi ajaneita autoja sen takia, että ensin päästelevät kovaa ohi ja sitten joko himmailevat edessä tai vauhti seilaa ali- ja ylinopeutta edessä koko ajan. Tosin mulla ei ole arvoautoa, mutta vakkari on ja se päällä ajaessa nämä jotka eivät pidä tasaista nopeutta joskus häiritsevät, vaikka ei nyt suuremmin ärsyttäisikään.provosoi jotenkin monia "arvoautoilla" ajavia ohittelemaan,
Huvittavaa, että kyseinen koskee myös Viron kilpeä. Samalla autolla suomalaisella kilvellä, ohitukset sakkorajanopeuksissa kerran viikossa ohitettiin. Nyt virolaisella kilvellä, joka ikinen päivä jonkun on aivan pakko mennä ohi. Auto on sama, mittarinopeus on kilometrilleen sama, vain kilpi on vaihtunut ja ohitustiheys moninkertainen?Ite oon huomannut, että jostain syystä toi mun skyline sedani, joka ulospäin perusautoilijan silmään näyttää normaalilta ysärin nissanilta provosoi jotenkin monia "arvoautoilla" ajavia ohittelemaan, jos satun ajamaan ohi. Ei tossakaan ole kuin se vajaa 250 heppaa, eli isokoneisilta bemareiltakin saa kyllä kilpaillessa pataan, mutta havaitsen kyllä, että liikenteessä vaikuttaa olevan sellanen nokkimisjärjestys, jossa kalliimpi ja nopeempi auto oikeuttaa provosoitumiseen jos joku tulee tonnin ritsalla ohi
Vakkaria ei ole, mutta kaasujalka pitää kyllä huolen, että hyvällä säällä motarilla on nopeutta se +20 ja maantiellä +10 mittarin mukaan. Kyse ei ole mistään, että hikisesti painaisin ohi ja asettuisin eteen vaan kyllä mä ohittaessa ihan kovaa ohi ajan ja sekös tossa tuntuu provosoivan. Annoin kaverin tyypata autoa turun motarilla lepuskista graniin välillä ja kaveri ohituskaistalla vähän polki vauhtia (n. 140) niin eiköhän siinä lähtenyt joku kalliimpi bemari keskikaistalta oikeanpuolimmaista kaistaa ohi ja näytti, että bemari kulkee yli 150km/h Naureskeltiin siinä vaan, että elämä taitaa olla aika kurjaa, jos muiden ajonopeus motarilla vaikuttaa ajokäyttäytymiseen tolla tavallaOnko sulla siinä vakkari? Meinaan, että joskus tulee ohitettua vanhempia juuri minusta ohi ajaneita autoja sen takia, että ensin päästelevät kovaa ohi ja sitten joko himmailevat edessä tai vauhti seilaa ali- ja ylinopeutta edessä koko ajan. Tosin mulla ei ole arvoautoa, mutta vakkari on ja se päällä ajaessa nämä jotka eivät pidä tasaista nopeutta joskus häiritsevät, vaikka ei nyt suuremmin ärsyttäisikään.
Sen sijaan viime aikoina on ärsyttänyt kuskit jotka kiihdyttävät takaa rinnalle kun pitäisi kaistaa vaihtaa. Esim. oikealle ryhmittävälle kaistalle vaihtavat jo bussikaistan kohdalla ja kiihdyttävät äkäisesti rinnalle ettei edestä olevat pysty ryhmittäytymään kääntyvälle kaistalle ilman kiihdytystä tai jarruttelua. Tai rampista jonossa motarille liittyessä ampaisevat takaa kaasu pohjassa suoraan vasemmalle kaistalle ja rinnalle "minä ensin" asenteella, jos motarilla näkyy edessä joku selkeästi hitaampi.
No enemmän ajaville etenkin pk-seudulla noita sattuu. Toki itse tulee kritisoitua kaikkea epäsujuvaa liikennettä, tahallista tai tahatonta. Jos joku provosoituu ripeästä ja sujuvasta ajosta, niin lienee petraamisen paikka sellasella henkilöllä. Ai että kun nautin liittyä kehäteille tai jopa ajaa niillä jos edessä on joku sujuva ja ripeä kuski jonka jarruvalot ei joka kameratolpalla paista naamaan kunnes mennään 10 alle rajotuksen. Ei ees ota pataan jos maantiellä alle sakkorajan ajaessani joku kiireinen ohittaa sujuvasti.Kuulostaa monien ajaminen olevan aikamoista taistelua muita vastaan. Tuleeko koskaan pohdittua mikä vaikutus omalla ajotyylillä on jos erikoistilanteita tulee useamminkin eteen?
Sillä koneella mitään merkitystä ole Mersun koon ja mallin suhteen. Kaikkea C-korin mini-coupesta S-korin jatkettuun saa 320 moottorilla ja AMG-ulkonäköpaketinkin saa nykyään 200:seen.320 on kyllä pikku- tai rivari-, ei lähellekään möhkömersu.
Sama touhu on myös etelämmässä, siinä kun joku on päättänyt että ohituskaistoilla on 100 km/h rajoitus, niin sitten ihmiset nostavat sen 80 -> 110 km/h eivätkä päästä ohi. Eräs bemarin katumaasturi joskus kiskoi kärryn kanssa 130 km/h ettei pääsisi ohi. Kun jäin taakse ja kaista loppui, vauhti oli 85 km/h 100 km/h rajoituksella. Reaktioni oli soittaa bilteman painetorvia 2-3 minuuttia yhtäjaksoisesti sen takana, kunnes ymmärsi väistää bussipysäkille. Minä ja 15-20 hengen jono meni ohi. Puollustuksekseni sanon, että äänimerkki ei ollut tarpeettoman pitkä, lopetin painamisen heti kun tehosi.No se olikin vain tuo yksi tapaus. Yhtä lailla pään raapimista herättää se kun vastaavasta paikassa on joku 500+/600+ koneella oleva mese jonka kuski päättää alkaa vastaavalla tavalla vasemmalla kaistalla kotipoliisiksi. Eikä ollut merkkiäkään tunnuksettomasta partiosta havaittavissa missään lähistöllä. Mutta tuo oli vain 320CDI ja olis sen kyllä pitänyt sille kuorkille siltikin mennentullen pärjätä, ellei EGR+DPF ole koko tekniikkaa onnistunut tukkimaan. "Lakua" ei ainakaan ollut havaittavissa.
Toisaalta parikertaa kun vuodessa näkee jotain kunnon luokan perseilyä, niin ei sille ole silti kuin 1% todennäköisyys per reissu. Toisaalta omassa ajotyylissä on varmasti vaikutusta itsellä. Jos on esimerkiksi on ruuhkassa tapana pakottaa takapuskurissa kyttäävä ohitse himmaamalla laitaan vilkun kanssa, niin mitä muuta voi odottaa kuin vuosisadan sirkusta edessä? Sehän on kuin näyttäisi punaista vaatetta härälle. Vielä lyhempi turvaväli seuraavan kanssa ja sekopäisen ohitukset ovat melkein taattuja. Parempi vain pitää oma turvaväli kunnossa ja seurata vain varovasti kauempaa.Kuulostaa monien ajaminen olevan aikamoista taistelua muita vastaan. Tuleeko koskaan pohdittua mikä vaikutus omalla ajotyylillä on jos erikoistilanteita tulee useamminkin eteen?
Reaktioni oli soittaa bilteman painetorvia 2-3 minuuttia yhtäjaksoisesti sen takana
Vanhassa autossa oli tuo vanhempi punainen setti. Ei lähelläkään oikeaa alppitorvea luonnollisesti, kokoluokka on kymmenesosan ja ilmanotto samaan luokkaa. Voimakkaampi ääni kuin niiden tehotorvissa. Suurin etu tulee äänensävyssä sen ollessa painetorvimainen ja kajahtaa etenkin kaupungin kaikupohjassa komeasti, mitä normaalit räikät ei tee. Rele ei tule mukana leikin vuoksi, tehonottoksi kun luvataan 216W ja paljon paremmin soivat sen kanssa.Nämäkö Tehoäänitorvi - Äänitorvi - Biltema ??
Soiko ne yhtäjaksoisesti ja lähteekö mökää niinkuin kuorkkien oikeista alppitorvista? Ebaystä tullut meinaan katseltua noita eikä koskaan tiedä mitä saa, 150dB aika monessa luvataan mutta tuo Bilteman 115dB on varmaan lähempänä totuutta
Tämä on huomattu kouluaikoina kun kuljin ulkopaikkakunnalta.Jollei oteta sanomises huomioon pääkaupunkiseutua ja Turkua niin onhan se niin et on tiettyjä aikoja jolloin kannattaa lähteä liikkeelle. On helposti hetkiä ettei yhtään autoa vs. matkaan menee 10 minuuttia enemmän liikenteen takia 20-30minuutin työmatkalla kun sattuu siihen lyhyen aikaikkunan aamuruuhkaan. Siihen kun satut niin tuntuu kuin olisi Truman Showssa yrittämässä lähteä kaupungista. Ärsyttävää ja luonnollista että toi ruuhkaikkuna on just siinä milloin olisi optimaalista mennä töihin. Siinä sit valittava oletko sen 5minuuttia ennen joka ei riitä yllätyksiin vaiko 20 minuuttia ennen työaikoja. Toki kun joustava työaika niin silloin voi välttää noita kello tasanlyömiä aikoja olla töissä.
Kaupungilla asustelles olen itsekin moposkootterilla kesäkelil käynyt pikaisilla asioilla ja onhan se näppärä kun pääsee oikoreittejä ja hypätes satulasta sammuttaen muuttuu jalankulkijaksi. (toisin kuin moottoripyörällä)
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®Minkäs mutun/lain mukaan moottoripyörää työntävä jalankulkija ei ole lain silmissä jalankulkija??
Jos näin on niin anna nyt ihmeessä lähde, entäs mihin tuollainen isokuutioinen crossi/enskapyörä sitten luetaan?
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa;
En jaksa etsiä pykäliä mutta mopo rinnastuu enemmän polkupyörään, jota kautta ei pitäisi edes kännissä taluttaminen olla sakkojen paikka. Kun taas moottoripyörä ei koskaan rinnastu polkupyörään ja siten et koskaan ole jalankulkija sitä taluttaessa.