Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liikennevaloista lähteminen, erityisesti kääntyville tarkoitetuista valoista lähteminen. Voisi olla skarppina ja lähteä heti edellisen auton perään eikä vasta alkaa arpomaan vaihdetta. Tuplasti mahtuisi kulkemaan autoja vihreillä valoilla. Erityisesti täällä Tampereella Kaukajärvelle käännyttäessä Kangasalta päin valot vihreänä todella lyhyen aikaa. :rage:
 
Liikennevaloista lähteminen, erityisesti kääntyville tarkoitetuista valoista lähteminen. Voisi olla skarppina ja lähteä heti edellisen auton perään eikä vasta alkaa arpomaan vaihdetta. Tuplasti mahtuisi kulkemaan autoja vihreillä valoilla. Erityisesti täällä Tampereella Kaukajärvelle käännyttäessä Kangasalta päin valot vihreänä todella lyhyen aikaa. :rage:
Varsin vaikeeta vilkuilla milloin risteävälle liikenteelle syttyy punainen ennakoiden omaa vihreetä ja vaihteen heittämistä silmään.
 
Varsin vaikeeta vilkuilla milloin risteävälle liikenteelle syttyy punainen ennakoiden omaa vihreetä ja vaihteen heittämistä silmään.

Ensinnäkin, jos ei ole jonossa ensimmäisenä, ei tarvi katsoa mitään muuta kuin omaa liikennevaloaan.

Toisekseen, kyllä sen vaihteen voi laittaa silmään jo aiemmin.
 
Ensinnäkin, jos ei ole jonossa ensimmäisenä, ei tarvi katsoa mitään muuta kuin omaa liikennevaloaan.

Toisekseen, kyllä sen vaihteen voi laittaa silmään jo aiemmin.
Nimenomaan, ennakoida voi sen vaihteen kanssa olipa jonossa missä kohti hyvänsä. Itsehän pidän vaan laatikon D:llä.
 
Liikennevaloista lähteminen, erityisesti kääntyville tarkoitetuista valoista lähteminen. Voisi olla skarppina ja lähteä heti edellisen auton perään eikä vasta alkaa arpomaan vaihdetta. Tuplasti mahtuisi kulkemaan autoja vihreillä valoilla. Erityisesti täällä Tampereella Kaukajärvelle käännyttäessä Kangasalta päin valot vihreänä todella lyhyen aikaa. :rage:
Tämä, lisäksi sitten vielä sen valoista kääntymisen jälkeen voisi painaa sitä v***n kaasua, mutta mihinpä sitä enää kiire kun itse valoista päässyt körötellessä sillä ykkösellä 5km/h pitkän matkaa ja vaaaarovasti kakkoselle vaihtaen ja hiiiljakseen sinne 20km/h vauhtiin kiihdytellen.
 
Jos olisikin ainoa viivästys se, että se ensimmäinen jonossa lähtee hitaasti liikkeelle, mutta kun se seuraavakin jättää jonkun kymmenen metrin turvavälin tai rullaa hissun kissun risteyksen läpi.

Tuo on semmoinen, mikä alkaa kyllä syömään miestä ihan kunnolla. Toinen vastaava on nämä, jotka ajelee 10 alle rajoituksen kohti 100m päässä olevia vihreitä valoja. Sitten kun valot alkaa vaihtua niin painetaan kaasu pohjaan ja kerkeävät nipin napin läpi valoista, kun itse jäät sitten odottelemaan seuraavia. Rajoitusten mukaan ajaessa olisi mennyt läpi vielä kaksi autoa itsesi lisäksikin läpi.
 
Niin, tuohan tie ei ole ikinä tyhjä ja tuollatavalla urpoilu vaarantaa aina toiset. En minä ainakaan osaa varoa, että ohittaessani alitehoisella Taunuksellani hitaampaa rekkaa moottoritiellä, niin samaan aikaan joku puskee takaa lähemmäs 300 km/h.

Sitä varten on peilit. Vaikka ajan n. 130km/h gepsiä, niin aina joku tulee alitehoisella taunuksella eteen. Miksi? Tuo on törkeää piittaamattomuutta olla katsomatta peileistä ennen kuin lähtee ohitukseen. Miksi pitää ajaa moottoritiellä saati lähteä ohittamaan jos nopeus on luokkaa 100kmh???
 
Jos olisikin ainoa viivästys se, että se ensimmäinen jonossa lähtee hitaasti liikkeelle, mutta kun se seuraavakin jättää jonkun kymmenen metrin turvavälin tai rullaa hissun kissun risteyksen läpi.

Ja sitten se kolmas auto alkaa hidastelemaan, jos ne valot vaikka vaihtus kohta taas punaiseksi...
 
Hollola-Lahti. Joka ainut kerta kun siitä ajaa, niin janarit vetää kilometritolkulla rintarinnan jonot perässä nelikaistasella. Tottakai siinä saakin ajaa vasemmalla, mutta joku roti pitäs olla jos ei ole menossa ihan hetken päästä valoista vasemmalle. Ensin tietyömaalla 70@50, sitten rintarinnan 65@70 ja sitten Lahden keskustan kohdalla 65@50 ja moottoritiellä 110-120@120 vasenta kaistaa niin kauan kuin rekkoja näkyy horisontissa. Tästä on suomalainen autoilija tehty. :facepalm:
 
Hollola-Lahti. Joka ainut kerta kun siitä ajaa, niin janarit vetää kilometritolkulla rintarinnan jonot perässä nelikaistasella. Tottakai siinä saakin ajaa vasemmalla, mutta joku roti pitäs olla jos ei ole menossa ihan hetken päästä valoista vasemmalle. Ensin tietyömaalla 70@50, sitten rintarinnan 65@70 ja sitten Lahden keskustan kohdalla 65@50 ja moottoritiellä 110-120@120 vasenta kaistaa niin kauan kuin rekkoja näkyy horisontissa. Tästä on suomalainen autoilija tehty. :facepalm:

Juurikin tämä. Itse teen näissä tapauksissa niin, että etäisyys edelläajavaan on tuo parkkitutkan verran ja tarvittaessa valojen väläytys, niin yleensä katoaa edestä.
 
Yksi riihimäkeläinen tuttava kysyi ajettuaan kerran Riksusta Kouvolaan ja takaisin että eikö täällä päin osata ajaa kun kaikki vetää samaa, usein alinopeuksista vauhtia molempia kaistoja kumpaankin suuntaan. Korostuu etenkin talvella, jolloin tuossa seitsemänkympin alueella täytyy vauhti pudottaa varmuudeksi kuuteenkymppiin. Itse asiassa niin käy heti kun sataa vaikka vettä.

Kehätie ei valmistu yhtään liian aikaisin.
 
Juurikin tämä. Itse teen näissä tapauksissa niin, että etäisyys edelläajavaan on tuo parkkitutkan verran ja tarvittaessa valojen väläytys, niin yleensä katoaa edestä.

Toinen hyvä on ajaa aivan vasemmassa laidassa VILKKU vasemmalle jatkuvasti vilkuttaen. Taatusti näkee tausta, sivu jne peileistä että jotakin on omassa ajamisessa pielessä kun muut ei mahdu omatahtisen ohi..
 
Hollola-Lahti. Joka ainut kerta kun siitä ajaa, niin janarit vetää kilometritolkulla rintarinnan jonot perässä nelikaistasella. Tottakai siinä saakin ajaa vasemmalla, mutta joku roti pitäs olla jos ei ole menossa ihan hetken päästä valoista vasemmalle. Ensin tietyömaalla 70@50, sitten rintarinnan 65@70 ja sitten Lahden keskustan kohdalla 65@50 ja moottoritiellä 110-120@120 vasenta kaistaa niin kauan kuin rekkoja näkyy horisontissa. Tästä on suomalainen autoilija tehty. :facepalm:

Jos oikealla kaistalla on väli, mihin edellä ajava voisi poistua "häiritsemästä" vasemman kaistan liikennettä ja häiritsemättä oikean kaistan liikennettä, niin silloin voi käyttää oikean puoleisinta pedaalia ja tehdä oman ratkaisun.
 
Tämä! Jos ajetaan hitaasti! Niin sitten pidetään ne turvavälit että sieltä pääsee ohittamaan jokaisen 1 kerrallaan ja annetaan sitä tietä, väistetään ja katsotaan että porukka pääsee ohi, sitä sallittua nopeusrajoitusta kunnioittaen! Mutta kun monesti tämä 8 letka ajaa siten, että niiden ohittaminen on mahdotonta!
Ei ole tämmöistä mahdottomuutta tullut vielä tässä elämässä vastaan. Käytännössä kukaan ei aja alle 5m välillä eli väliin mahtuu aina ja jos ei jostain ihmeen erikoispoikkeus syyn takia mahdu, niin kyllä sitä tilaa kummasti tulee kun vaan väkisin työntää siihen väliin. Jos takana torvi soi tai valot vilkkuu niin kaveri vaan indikoi että on kykenemätön ajamaan liikenteessä, ei siitä kannata stressata, ja kun 5sec tai 2min päästä ohitat seuraavan niin voi luvata että sinne taakse se kädetön kaveri jää potemaan mielipahaansa...
 
Sitä varten on peilit. Vaikka ajan n. 130km/h gepsiä, niin aina joku tulee alitehoisella taunuksella eteen. Miksi? Tuo on törkeää piittaamattomuutta olla katsomatta peileistä ennen kuin lähtee ohitukseen. Miksi pitää ajaa moottoritiellä saati lähteä ohittamaan jos nopeus on luokkaa 100kmh???

Voi olla, että on katsottu peiliin, mutta syystä tai toisesta ei ole huomattu, autossa touhuillaan nykyään kaikenlaista. Tai sitten on tosiaan piittaamattomuutta...

Omat juttuni koskivat enemmän tilanteita, joissa mahdollinen takaa tulija tulee TÖRKEÄÄ ylinopeutta. En minä ainakaan osaa olla varuillaan moottoritielläkään, että piste peilissä onkin vatipää, joka ajaa lähemmäs 300km/h. Hämärässä / pimeässä tilanne huomattavasti hankalampi.

Mulle nämäkään tilanteet ei tule jatkossa enää olemaan ongelma, koska Taunus meni vaihtoon ja tilalle tulee loppuun asti viritetty Laada!
 
Juurikin tämä. Itse teen näissä tapauksissa niin, että etäisyys edelläajavaan on tuo parkkitutkan verran ja tarvittaessa valojen väläytys, niin yleensä katoaa edestä.
Lopettakaa tuo itkuvauvaräyhääminen tien päällä. Ohi mennään jos on tarvetta. Itse poistun paikalta muita häirittemättä.
 
Lopettakaa tuo itkuvauvaräyhääminen tien päällä. Ohi mennään jos on tarvetta. Itse poistun paikalta muita häirittemättä.

Pointti oli se, että pysytään siellä oikealla kaistalla eikä kimpoilla vasemmalle kaistalle tukkimaan liikennettä.

Maalaisilla on suuri ongelma ymmärtää moottoritiellä ajamisen säännöt.
 
:facepalm:

Oletko koskaan sattunut kuulemaan sellaisesta asiasta kuin "turvaväli" ?

En. Jos ajan vakkarilla vasenta kaistaa ja eteen pomppaa yllättäen mäntti maalainen, niin silloin ajetaan puskurissa kiinni.

Ihan oma syy. Omalla toiminnalla voi välttää etten aja puskurissa on se, että et jumalauta vaihda sitä kaistaa mun eteen vaan mun jälkeen
 
En. Jos ajan vakkarilla vasenta kaistaa ja eteen pomppaa yllättäen mäntti maalainen, niin silloin ajetaan puskurissa kiinni.

Ihan oma syy. Omalla toiminnalla voi välttää etten aja puskurissa on se, että et jumalauta vaihda sitä kaistaa mun eteen vaan mun jälkeen

Eikö sulla ole adaptiivista vakkaria? Se vähän auttaisi tuohon hölmöilyysi. Toki tuolla järjenjuoksulla suosittelen sulle Onnibussia, riittänee sun lompakolle.
 

No siinä tapauksessa suosittelen menemään uudelleen autokouluun. Siellä kyllä yleensä tällaiset asiat opetetaan.

(Vai onko alla kentien vain viritetty mopoauto, ettei sitä autokoulua ole edes vielä käyty?)

Jos ajan vakkarilla vasenta kaistaa ja eteen pomppaa yllättäen mäntti maalainen, niin silloin ajetaan puskurissa kiinni.

Ihan oma syy. Omalla toiminnalla voi välttää etten aja puskurissa on se, että et jumalauta vaihda sitä kaistaa mun eteen vaan mun jälkeen

:facepalm:

Se, että muut tekee (usein vahingossa vahingossa) jotain hiukan typerää liikenteessä ei anna sinulle mitän oikeutta käyttäytyä (täysin suunnitellusti ja tarkoituksella) vielä paljon vaarallisemmin ja typerämmin liikenteessä.

Mistä muuten tunnistat, ajaako sitä toista autia maalainen vai kaupunkilainen? Ja jos on syntyyt maalla, mutta asunut jo 20 vuotta kaupungissa, onko maalainen vai kaupunkilainen?

Ja maalaisilla on muuten autoissaan usein peräkoukku. Se tekee pienestäkin hipaisusta helposti mukavan reiän siihen syyläriisi siten että se oma matkasi tyssää ja edessä on kiva reissu hinausauton kyydissä korjaamolle, mutta edessäoleva auto ei vielä ota siitä kontaktistä mitään vahinkoa.

Ja niin, jos takanaolija ei osaa sitä turvaväliä jättää, ainoa keino miten edessäolija voi sen turvavälin jättää on hidastaminen sen perseessäroikkujan valitseman turvavälin mukaiseen nopeuteen. Se ei ainakaan nopeuta sen perseesäroikkujan perillepääsyä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö sulla ole adaptiivista vakkaria? Se vähän auttaisi tuohon hölmöilyysi. Toki tuolla järjenjuoksulla suosittelen sulle Onnibussia, riittänee sun lompakolle.

Sehän ei vaikuta kuitenkaan siihen perseilijään, joka tekee idioottimaisen kaistan vaihdon.

Tältä foorumiltako ne köröttelijät sitten ilmoittautuivat, kun useampi on jo viestien perusteella ilmoittanut tekevänsä typeriä kaistan vaihdoksia vaikka nopeampi on tulossa takaa. Näiltä kortti pois ehdottomasti.
 
Pointti oli se, että pysytään siellä oikealla kaistalla eikä kimpoilla vasemmalle kaistalle tukkimaan liikennettä.

Maalaisilla on suuri ongelma ymmärtää moottoritiellä ajamisen säännöt.
Ymmärrän kilahtelun, kun joku hyökkää suoraan eteen 100@120, mutta harrastamaasi hiillostamista tapahtuu myös silloin, kun ajaa vasemmalla hitaampia ohittavan rekan perässä. Toivottavasti et aja myös silloin tappituntumalla.

Joillain meillä maalaisilla on toisinaan tapana pienesti nypätä käsijarrusta hiillostajien edessä ;)
 
Aamulla oli taas tälläinen perässä roikkuja kusipää takana. Luuli pystyvänsä puskemaan koko jonoa ajamalla 70km/h vauhdissa alle metrin päähän mun puskurista. Jostain syystä alkoi nopeus pudota aika nopeasti.
 
Aamulla oli taas tälläinen perässä roikkuja kusipää takana. Luuli pystyvänsä puskemaan koko jonoa ajamalla 70km/h vauhdissa alle metrin päähän mun puskurista. Jostain syystä alkoi nopeus pudota aika nopeasti.
Toi on oikeasti jännä ilmiö. Eriasia protestoida ohituskaistalla hidastelusta kuin jonossa, missä se hillostettava ei mahda jonon nopeudelle mitään.
 
Diplomaattihan ajaa ainakin motarilla juuri oikein ; moottoritiellä kuuluukin väistää oikealle kaistalle jos takaa tulee nopeampia, eikä kihnuttaa alinopeutta vasenta kaistaa.

Väistän itse aina oikealle jos joku tulee takaa nopeampaa, vaikka ajan 120 alueella GPS nopeutta ~128/129 vakkarilla. Ei mua haittaa tippaakaan vaikka jollain on kiireempi.

Harmillisesti suomesta löytyy runsaasti tätä jullipäistä väkeä joka ajaa Avensiksellaan "mittarin mukaan" 115 km/h motarilla jolloin todellinen nopeus on ~100 ja "opetusmielessä" vaihtavat tahallaan kaistaa siihen nopeampaa tulevan keulan eteen "koska ylinopeus on kiellettyä" ja jäävät siihen piruuttaan jurnuttamaan pitkäksi aikaa että "ylinopeustelija opppisi olemaan".
 
Vaasasta Turkuun ja takaisin oli suhteellisen rauhallinen pätkä, mutta olihan sielläkin pari idioottia tiellä.

- Kolme kertaa tuli ohituskaistalla joku n. metrin päähän roikkumaan. Kaksi näistä palasi oikealle kaistalle taakseni, vaikka ohituskaistaa olisi riittänyt vaikka kuinka.

- Turussa sataman lähellä pikkuteillä ajellessani taksi tuli ensin taakse roikkumaan ja jarruvalojen väläytyksen jälkeen lähti ohittamaan. Ohitus jatkui mm. yhden risteysalueen ohi vastaantulijoiden kaistalla. Minulla nopeutta n. 35 km/h, taksilla ainaski 42. Kääntyi pois kaksi korttelia ohituksen jälkeen.

- Kahden auton mittaiset ruuhkat. Näitä tuli ohiteltua varmaan kymmenen. Siis muutoin tyhjällä tiellä kaksi autoa ajaa kiinni toisissaan, eikä taaimmaisella oli mitään aikeita ohittaa.

- Sitten vielä ei-kovin-leveä kuljetus puolenyön aikaan. Nopeus oli suurimmaksi osaksi 89 km/h, mikä jo osaltaan vaikeutti ohitusta, mutta enemmän ärsytti, ettei rekalla eikä saattoautolla kummallakaan näemmä toiminut pitkät ajovalot. Hankala oli ohittaa kun näkyvyys oli n. 50 metriä eteenpäin. Lopulta pääsin ohi kun joku reikäpää veti täysin tuurilla ohituskieltoalueella pujotellen minun ja karavaanin ohitse ja tämän takavalojen perusteella pystyi arvioimaan, miten tie edellä jatkuu.
 
Joudun (puoli)vastentahtoisesti autoilemaan myös Itä-Suomessa ja yleensä menee puolisen päivää, että tottuu paikalliseen liikennekulttuuriin. Liekö itärajan säteilyvaikutusta, mutta – ainakin omien havaintojeni mukaan –perseily on idässä ihan eri luokkaa verrattuna muuhun maahan. Tässä kaksi suosikkiani viime viikon lopulta:

1) Valitetaan parkkipaikkojen puutetta, mutta kadunvarsipaikat täytetään jättäen rivin eteen ja taakse n. 4/5 auton mittainen tyhjä tila. Tyhjät, autojen välissä olevat kadunvarsipaikat täytetään siten, että varmasti saadaan se kahden auton tila tuhlattua.

2) Jarrutetaan vihreisiin valoihin ja sitten, keltaisen syttyessä painetaan kaasua. Olen arvuutellut itsekseni, onko kyse jostain liikenteellisestä varttiryssäbingosta, jossa yritetään saada mahdollisimman monta takana tulevaa autoa jäämään punaisiin valoihin.

Yleisesti ottaen hommaa riivaa sellainen ylivarovaisuus yhdistettynä täysin puuttuvaan haluun edesauttaa liikenteen yleissujuvuutta: riittää kun ”mie” ehdin.

Hemmetti, että nyppii joskus. Hmm… tämän olisi voinut kai laittaa myös Mikä tänään vituttaa -lankaan.
 
Väistän itse aina oikealle jos joku tulee takaa nopeampaa, vaikka ajan 120 alueella GPS nopeutta ~128/129 vakkarilla. Ei mua haittaa tippaakaan vaikka jollain on kiireempi.

Väistätkö myös jos tuon seurauksena pääset ajelemaan pieneen väliin muutaman kilometrin 80km/h, jotta takaasi tuleva 130km/h kuski ei joutuisi tiputtamaan nopeuttaan 2km/h muutamaksi sekunniksi? Kai se raja jossain kohtaa tulee vastaan vai oikeastikko aina tarkoittaa aina?

Omasta mielestä periaate että kovempaa ajamalla saa häiritä vapaasti muuta liikennettä on aika outo.
 
Diplomaattihan ajaa ainakin motarilla juuri oikein ; moottoritiellä kuuluukin väistää oikealle kaistalle jos takaa tulee nopeampia, eikä kihnuttaa alinopeutta vasenta kaistaa.

Väistän itse aina oikealle jos joku tulee takaa nopeampaa, vaikka ajan 120 alueella GPS nopeutta ~128/129 vakkarilla. Ei mua haittaa tippaakaan vaikka jollain on kiireempi.

Harmillisesti suomesta löytyy runsaasti tätä jullipäistä väkeä joka ajaa Avensiksellaan "mittarin mukaan" 115 km/h motarilla jolloin todellinen nopeus on ~100 ja "opetusmielessä" vaihtavat tahallaan kaistaa siihen nopeampaa tulevan keulan eteen "koska ylinopeus on kiellettyä" ja jäävät siihen piruuttaan jurnuttamaan pitkäksi aikaa että "ylinopeustelija opppisi olemaan".

Juurikin tämä. Nämä avensis kuskit ovat itsekeskeisiä kusipäitä.

Itse ajan juuri samalla nopeudella, kuin sinä ja väistän heti oikealle jos takaa tulee nopeampi. Noin 95% vuodessa saa koko matkan ajaa vasenta kaistaa tuolla nopeudella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom