• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Oispa joskus aikaa mennä tuonne moottoritien silloille kuvaamaan useammalla kameralla kuinka nuo letkat syntyy ja tehdä dokumentti. Oikea kaista menee 90-105km/h, niin vasemmalla pace carit kokoaa porukkaa 105-110km/h vaikka 120 rajoitus. Ei mene kaaliin, miksi ei kiinnosta takana kasvava letka. Kun ajelisivat hiukan kovempaa ohi, niin ehtii seuraavankin hitaamman ohi ilman pelkoa jäämisestä "pussiin". Nyt "ohitukset" kolmesta rekasta vie sen 3-5km matkan.
Milläs moottoritiellä tälläistä on? Joskus oon jääny "pussiin" mutta sit varsinkin pimeällä räpsyttelee pitkiä niin kauan kunnes hidastelija tajuaa siirtyä pois edestä :) Tosin mikset aja vaan koko matkaa vasenta kaistaa niin ei tarvitse rekkoja ohitella sen isommin?
 
Tuo oikeelle kääntyminenhän on paljon helpompi kuin vastaavassa risteyksessä vasemmalle kääntyminen. Vielä jos keskikaistale on turhan korkeilla puskilla varustettu niin oikealta tulevista ei tiedä ollenkaan millä kaistalla ne menee. Siinä sitten arka kuski odottaa kanssa niin kauan kunnes liikennettä ei ole enään. Ruuhka-aikaan täysin mahdoton yhtälö.
Tää. Amerikassa ei tarvi usein noudattaa liikennevaloa jos kääntyy oikealle :) Onpa noita risteyksiä Suomessakin välillä.
 
Itse en uskalla mennä ennenkuin se toinen varmasti kääntyy vaikka kuinka vilkuttaisi. Tähän on kaksi syytä. Yhden kerran meinasi tulla asuntoauto päälle kun hänellä oli vilkku päällä ja lähdin risteykseen niin asuntoautohan jatkoikin suoraan, vilkku oli ilmeisesti vahingossa päällä. Onneksi kuitenkin kerkesin alta pois, mutta hieman säikäytti. Toinen syy on se, että se kolari voi mennä sun syyksi vaikka se toinen olisikin vilkuttanut. Se toinen saattaakin vilkuttaa seuraavaa risteystä/levikettä/bussipysäkkiä varten eikä sitä mistä itse olet tulemassa. Tästä oli joku ennakkotapauskin, mistä murossa aikanaan oli juttua.

Joo, oikeassa olet, kyllähän se väistämisvelvollisen piikkiin onnettomuustilanteessa menee vaikka kuinka toinen olisi vilkutellut. Kyllä sitä tulee toki vilkun lisäksi katseltua myös vähän sitä tilannenopeutta.
 
Liikennesäännöt

Liikennesäännöt erottavat pysäköinnin ja pysäyttämisen toisistaan. Liikenteestä johtuva pysäyttäminen, (esim. punaiset liikennevalot) ei kuulu kumpaankaan ryhmään ja on aina sallittua.

Pysäyttämisestä on kysymys silloin kun autosta poistuu tai autoon tulee joku henkilö. Pysäyttämistä on myös auton kuormaaminen tai kuorman purkaminen.

Muulloin on kysymys pysäköinnistä, vaikka moottori kävisi ja kuljettaja istuisi autossa.
Etsi tuo sama kohta virallisesta tieliikennelaista. Et varmasti löydä. Sitä en tiedä mikä tuo sivustu on olevinaan, mutta väite "Pysäyttämistä on myös auton kuormaaminen tai kuorman purkaminen" ei ole tosi. Pysäyttäminen on pysäyttämistä, toki auto on ensin pysäytettävä ennen kuormaamista, mutta se ei tee pysäyttämisestä kuormaamista.
 
Ootko koskaan ajanut kaupungissa? On täysin mahdotonta olla pysähtymättä suojatielle kun koittaa nähdä tuleeko sivusta autoja. Ei tässäkään ole mitään ongelmaa ja yleensä jalankulkijat kiertävät auton takaa.
Olen ajanut kaupingissa. Ja olen jopa itsekin pysäyttänyt suojatielle, joka on täysin laillista, tietyin perustein. Miksi kysyt?
 
Lähtökohtaisesti se on tieliikennelain vastaista. Täällä joillakin on se käsitys, ettei näin ole.
Lähtökohtaisesti? No ehkä toi on taas niitä lakeja joita kukaan ei ole noudattamassa jo ihan siitä syystä että se on mahdotonta.
 
Lähtökohtaisesti? No ehkä toi on taas niitä lakeja joita kukaan ei ole noudattamassa jo ihan siitä syystä että se on mahdotonta.
Niin, lähtökohtaisesti. Tieliikennelain 27§ kieltää suojatielle pysäyttämisen Mutta tieliikennelaki antaa myös luvan pysäyttää kulkuneuvo aivan minne tahansa ja milloin tahansa, vaaran ja vahingon välttämiseksi.
 
Niin, lähtökohtaisesti. Tieliikennelain 27§ kieltää suojatielle pysäyttämisen Mutta tieliikennelaki antaa myös luvan pysäyttää kulkuneuvo aivan minne tahansa ja milloin tahansa, vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Eli se on laillista. Ei ole mahdollista olla pysähtymättä suojatielle ilman että joutuu vaaraan.
 
Etsi tuo sama kohta virallisesta tieliikennelaista. Et varmasti löydä. Sitä en tiedä mikä tuo sivustu on olevinaan, mutta väite "Pysäyttämistä on myös auton kuormaaminen tai kuorman purkaminen" ei ole tosi. Pysäyttäminen on pysäyttämistä, toki auto on ensin pysäytettävä ennen kuormaamista, mutta se ei tee pysäyttämisestä kuormaamista.

Sen takia noita tulkintoja löytyy eri paikoista koska osa porukasta ei ymmärrä lakitekstejä. Parempi olisi jos lakitekstit olisi selkeämpiä että hitaammatkin ymmärtäisivät ne. Tieliikennelakia uudistetaan parhaillaan nämä asiat mielessä, koska nykyinen on aikamoinen sillisalaatti ja suuri osa tieliikennelaeista ei löydy itse tieliikennelaista, vaan tipoitellen eri lvm:n asetuksista jne. Nykytilanteessa vaikeimpia tulkintoja joutuu hakemaan lakipykälien perusteiden kautta, joita ei enää uusimmasta laista edes löydy, vaan joudutaan pakittamaan vanhaan lakiin, jossa kyseinen pykälä on tullut uutena. Jos sieltäkään ei löydy perusteita niin joutuu välillä seuraamaan jälkiä jonkun toisen maan tieliikennelakiin, josta pykälä on lainattu suomen versioon. Myös toisen maan laeissa joutuu välillä pakittamaan vanhempaan versioon että löytää perustelut, millä lakipykälä on tehty.

2 §
Määritelmiä

Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

15) pysäköinnillä ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa, ei kuitenkaan lyhytaikaista ajoneuvon seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tahi ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten; (12.12.2014/1043)

26 §
Pysäyttäminen ja pysäköinti

Ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu.

Ajoneuvo on pysäytettävä tai pysäköitävä tien suuntaisesti ja mahdollisimman kauas ajoradan keskeltä.

Maitoa kuljettavan ajoneuvon saa taajaman ulkopuolella pysäyttää kaksisuuntaisellakin tiellä myös tien vasemmalle puolelle maitolaiturin kohdalle kuormaamista ja kuorman purkamista varten. Tällöin kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta.

27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624)

2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;

3) niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle;

4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;

5) alikäytävässä ja tunnelissa;

6) mäenharjalla tai näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa ja niiden läheisyydessä;

7) missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;

8) jollei maksua ole suoritettu, sellaiselle pysäköintipaikalle tai -alueelle, jonka käyttämisestä on vahvistettu maksu; sekä

9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.

Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.



minilex tulkintoja:

Pysäyttämistä koskevat kiellot - Minilex

Pysäyttämistä koskevat kiellot


Ajoneuvon pysäyttämisellä tarkoitetaan ajoneuvon lyhytaikaista seisottamista sitä varten, että ajoneuvosta noustaan tai siitä poistutaan. Myös ajoneuvon kuormaaminen ja kuorman purkaminen lasketaan pysäyttämiseksi. Ajoneuvon pysäyttäminen hetkellisesti on yleisesti sallittua lukuun ottamatta laissa säädettyjä poikkeuksia. Kaikki muut kuin edellä mainitut pysähtymiset ovat pidempiaikaisempaa pysähtymistä ja näin ollen pysäköimistä.

Pysäyttäminen on kielletty jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta. Polkupyörän ja mopon saa kuitenkin pysäyttää sekä lisäksi pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle, mutta tällöinkin tulee huomioida, ettei pysäyttämisellä saa häiritä muita tienkäyttäjiä. Auton tai muun ajoneuvon saa myös pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, milloin se on tarpeellista siitä poistumisen tai esimerkiksi kuormaamisen takia, eikä lähellä ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa. Pysäyttämiselle on lisäksi oltava pakottavia syitä, ja kuljettajan on pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.




Kiellettyä on pysäyttää ajoneuvo risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa, sekä niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle. Pysäyttämällä ei myöskään saa peittää liikennemerkkejä tai liikennevaloihin kuuluvaa opastinta, eikä ajoneuvolla saa pysähtyä alikäytävään tai tunneliin. Pysäyttäminen on myös ehdottoman kiellettyä mäenharjalla ja näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa sekä niiden läheisyydessä.

Pysäyttäminen on kiellettyä myös siellä, missä ajorata on ennen risteystä sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin. Pysäyttää ei saa myöskään niin lähelle sellaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu. Lisäksi sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa, ei saa pysäyttää.





Suojatien eteen pysähtyminen


Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on aina kiinnitettävä huomiota ajonopeuteen. Kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ajoneuvonsa ennen suojatietä. Kuljettajan on aina annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Milloin toinen ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä. Suojatien eteen tulee pysähtyä, sillä jalankulkija voi muuten jäädä huomaamatta. Autoilijan tulee pysähtyä myös silloin, jos toinen ajoneuvo on esimerkiksi pysäköity väärin suojatien eteen.




Pysähtyminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä, mikäli ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroke tai vapaata ajokaistaa, tai kun liikennevalot näyttävät vihreätä ohittavan ajoneuvon suunnassa.
 
Anteeksi nyt vaan, mutta vastauksesihan suurelta osin tukee minun tulkintaani. Eli siinä olet oikeassa, että lakitekstin ymmärtäminen näköjään aiheuttaa vaikeuksia.
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

15) pysäköinnillä ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa, ei kuitenkaan lyhytaikaista ajoneuvon seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tahi ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten
Eli lyhytaikainen pysäyttäminen (ja mahdollinen kuormaaminen) ei ole pysäköintiä. Tuota ei voi tulkita siten, että lyhytaikainen pysäyttäminen on kuormaamista.
minilex tulkintoja:

Pysäyttämistä koskevat kiellot - Minilex

Pysäyttämistä koskevat kiellot

Ajoneuvon pysäyttämisellä tarkoitetaan ajoneuvon lyhytaikaista seisottamista sitä varten, että ajoneuvosta noustaan tai siitä poistutaan. Myös ajoneuvon kuormaaminen ja kuorman purkaminen lasketaan pysäyttämiseksi. Ajoneuvon pysäyttäminen hetkellisesti on yleisesti sallittua lukuun ottamatta laissa säädettyjä poikkeuksia. Kaikki muut kuin edellä mainitut pysähtymiset ovat pidempiaikaisempaa pysähtymistä ja näin ollen pysäköimistä.
Tämä kyllä on hieman epäselvästi ilmaistu, helpostihan tuosta saa käsityksen että pysäyttäminen on kuormaamista. Mutta sitten kun katsoo samaisen Minilexin tulkintaa pysäköinnistä ja pysäyttämisestä, niin asiassa ei ole tulkinnan varaa.

"Ajoneuvon pysäköinnillä tarkoitetaan ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa, ei kuitenkaan lyhytaikaista ajoneuvon seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tai ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten. Pysäyttämisellä tarkoitetaan luonnollisesti ajoneuvon lyhytaikaista pysäyttämistä, jota ei kuitenkaan lueta pysäköinniksi."

Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta, kun taitaa vielä olla lievästi OT:n puolella.
 
Anteeksi nyt vaan, mutta vastauksesihan suurelta osin tukee minun tulkintaani. Eli siinä olet oikeassa, että lakitekstin ymmärtäminen näköjään aiheuttaa vaikeuksia.

Eli lyhytaikainen pysäyttäminen (ja mahdollinen kuormaaminen) ei ole pysäköintiä. Tuota ei voi tulkita siten, että lyhytaikainen pysäyttäminen on kuormaamista.

Tämä kyllä on hieman epäselvästi ilmaistu, helpostihan tuosta saa käsityksen että pysäyttäminen on kuormaamista. Mutta sitten kun katsoo samaisen Minilexin tulkintaa pysäköinnistä ja pysäyttämisestä, niin asiassa ei ole tulkinnan varaa.

"Ajoneuvon pysäköinnillä tarkoitetaan ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa, ei kuitenkaan lyhytaikaista ajoneuvon seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tai ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten. Pysäyttämisellä tarkoitetaan luonnollisesti ajoneuvon lyhytaikaista pysäyttämistä, jota ei kuitenkaan lueta pysäköinniksi."

Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta, kun taitaa vielä olla lievästi OT:n puolella.

Eiköhän tämä aihe tosiaan ole taputeltu. Pysäyttäminen ei ole kuormaamista, mutta kuormaaminen on pysäyttämistä ja ihmisten kyytiin otto myös. Puhekielen sana pysähtyminen ei ole pysäyttämistä, jota käytetään nykyisessä tieliikennelaissa kahdessa eri merkityksessä ja eron näkee kontekstista. Eli puhekielen sana pysähtyminen tarkoittaa niitä pysäyttämisiä, jotka ovat sallittuja ihan jokaikisessä paikassa liikennetilanteen(tälle ei löydy tarkkaa määritelmää) vuoksi.

Näistä päästään myös niihin hauskuuksiin että kun jono autoja pysähtyy punaisiin valoihin, jonon ensimmäisestä autosta ei saa jättää kyytiläisiä ulos mutta muista saa, koska ne eivät ole pysähtyneet valoihin vaan liikennetilanteen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Puhekielen sana pysähtyminen ei ole pysäyttämistä, jota käytetään nykyisessä tieliikennelaissa kahdessa eri merkityksessä ja eron näkee kontekstista. Eli puhekielen sana pysähtyminen tarkoittaa niitä pysäyttämisiä, jotka ovat sallittuja ihan jokaikisessä paikassa liikennetilanteen(tälle ei löydy tarkkaa määritelmää) vuoksi.
Pysäköinti on pitempi aikaista pysähtymistä (ei tarkasti määritelty). Pysäyttäminen on auton pysäyttämistä eli pysähtymistä. Pysähtymistä ei ole määritelty, koska jokaisen voisi olettaa ymmärtävän, että auton pysäyttäminen tarkoittaa pysähtymistä. Ja auton kuormaaminen lasketaan pysäyttämiseksi ei pysäköinniksi, näin ollen autoa saa kuormata paikoissa, joissa pysäköinti on kielletty. Ihan oikeesti, älä ajattele liian monimutkaisesti.
 
Pysäköinti on pitempi aikaista pysähtymistä (ei tarkasti määritelty). Pysäyttäminen on auton pysäyttämistä eli pysähtymistä. Pysähtymistä ei ole määritelty, koska jokaisen voisi olettaa ymmärtävän, että auton pysäyttäminen tarkoittaa pysähtymistä. Ja auton kuormaaminen lasketaan pysäyttämiseksi ei pysäköinniksi, näin ollen autoa saa kuormata paikoissa, joissa pysäköinti on kielletty. Ihan oikeesti, älä ajattele liian monimutkaisesti.

Ja pysäköinti liittyi aiheeseen miten? Aihe on ollut ihan oikeesti alusta asti yksinkertainen muille paitsi itsellesi :)

Jos nuo tähänastiset keskustelut ympätään yhteen niin erimielisyys oli vain termeissä. Suojatielle ei saa pysäyttää ilman syytä ja saa pysäyttää jos muu liikenne on syynä.

Jos on pakko saada viimeinen sana aina kaikissa väittelyissä niin laita spoilereihin, ei tuo lisäsisältöä ketjuun enää.
 
Suojatielle ei saa pysäyttää ilman syytä ja saa pysäyttää jos muu liikenne on syynä.
Paitsi että jalankulkijoille on annettava aina esteetön kulku, joten käytännössä et voi suojatielle pysähtyä ennalta määrittelemättömäksi ajaksi.
 
Paitsi että jalankulkijoille on annettava aina esteetön kulku, joten käytännössä et voi suojatielle pysähtyä ennalta määrittelemättömäksi ajaksi.


Tuo yleensä käsitetään väärin ajovuorosäännöksi, vaikkei se sitä ole. Niitä jalankulkijoita pitää lain mukaan väistää jotka ovat astumassa sinne tai jo suojatiellä, myöhemmin paikalle saapuvat joutuvat odottamaan vuoroaan. Ihan lain ja järjenkin mukaan, kun miettii vaikka että miten edetään risteysalueelle jossa ei nää väistettäviä ennen suojatielle siirtymistä.


32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
 
Tänään oli taas hienoa toimintaa Transitilta Tampereen aamuruuhkassa.

Transit tulee päättyvää kaistaa, tulee rinnalle renkkumaan, ajaa siinä niin kauan että kaista päättyy, tämän jälkeen ajelee vastaantulijan kaistalla hetken ja sitten sulloo eteen nokkaa hipoen.

Miksi ei voi mennä taakse? Tuossa ei kuitenkaan ole mitään väistämisvelvollisuutta minulla kun päättyvältä kaistalta tuleva liittyy ns. pääkaistalle jota ajan.
 
Tänään oli taas hienoa toimintaa Transitilta Tampereen aamuruuhkassa.

Transit tulee päättyvää kaistaa, tulee rinnalle renkkumaan, ajaa siinä niin kauan että kaista päättyy, tämän jälkeen ajelee vastaantulijan kaistalla hetken ja sitten sulloo eteen nokkaa hipoen.

Miksi ei voi mennä taakse? Tuossa ei kuitenkaan ole mitään väistämisvelvollisuutta minulla kun päättyvältä kaistalta tuleva liittyy ns. pääkaistalle jota ajan.
Tilastojen valossa siellä oli luultavasti keski-iän ylittänyt mieskuski, joka on ohitusten yhteydessä sattuneissa kolareissa yliedustettuna muutenkin, kun ei luonto anna periksi jäädä toiseksi ohitustilanteessa. Vahva oletus että ohittaja myös kokee olevansa muita parempi ajamaan ;)
 
Tilastojen valossa siellä oli luultavasti keski-iän ylittänyt mieskuski, joka on ohitusten yhteydessä sattuneissa kolareissa yliedustettuna muutenkin, kun ei luonto anna periksi jäädä toiseksi ohitustilanteessa. Vahva oletus että ohittaja myös kokee olevansa muita parempi ajamaan ;)
No todennäköistä tuo kai on. Enhän mää ollut edes menossa ohi siitä kun olin vaan ajelemassa siinä normaalisti.

Luulisi maalaisjärjenkin sanovan että tuossa mennään taakse, omallakin kohdalla jos kaista päättyy niin vaihdan jo satoja metrejä ennen päättymistä takasin jatkavalle kaistalle tai jos nyt jostain syystä päädyn siihen kaistan loppuun niin siinä odotellaan sitten niin kauan että tilaa syntyy tai joku antaa säälistä tilaa. :D

Jotenkinhan noissa voisi alkaa jarruttelemaan ja toppailemaan, mutta sillon tavallaan rikkoisi liikenteen yleistä järjestystä ja voisi aiheuttaa takanakin vaaratilanteita/jupinaa jos alkaa stoppailemaan kun joku änkeää eteen.
 
Juu, näkeehän näitä. Itse olet moottoritiellä jo menossa ja rampilta yrittää joku saunatonttu tulla siihen kiilaamaan, niin minusta nähden saa kaista loppua ja ajaa vaikka kalliokielekkeeseen perheineen jos ei kuhvelo tajua painaa joko jarrua tai kaasua sen vertaa että pääsee eteeni tai taakseni. Sillä se kolmio kuitenkin on, ei minulla, hoitakoot oman reviirinsä.
 
Kaapon taktiikka toimii kyllä kunnes se vastapuoli onkin vaikka 60-tonnia painava yhdistelmä.

Muutenkin ainakin itse pyrin olemaan provosoitumatta liikenteessä, tosin pitää myöntää että aina se ei ole kovin helppoa.
 
Kerran olin liittymässä rampista 80km/h alueella olevalle kaksikaistaiselle tielle ja kiihdytin pitkällä laskevalla rampilla satasen nopeuteen vanhalla sotaratsullani. Olin jo reilusti tiellä kulkevaa autoa edellä kun hän päättää painaa kaasun pohjaan, välimatka lyhenee. Liityn päätielle juuri auton eteen, väliä n. 10 metriä. Sen jälkeen keski-ikäinen kuski rämpytteli pitkiä jonkin aikaa. Kävi ilmeisesti itsetunnon päälle kun vanha romu tulee edelle.
 
Tuo saa kyllä aina hymyn huulille kun ajelee jollain ruoskalla tai vaikka pikkuveljen läpiraiskatulla 320 bemarilla rampilta alas kevyellä ylinopeudella, nii johan alkaa tuliterät Audit ja Meset kiihdyttelemään.

Tuo bemari on kyllä varsinainen punainen vaate aika monelle autoilijalle, muutamat kerrat kun on ohituskaistalla painanut 10-15km/h ylinopeutta ohi, nii yhtäkkiä joku keski-ikäinen skodasankari hyppää eteen ja kohta palaa omalle kaistalle. Sitten kun ite painaa kyseisistä herroista ohi, niin sentteriä tarjoovat ikkunasta :D
 
Kai se enemmän on siitä kiinni että pahimmat mulkut liikenteessä hankkivat enimmäkseen tietynlaisia autoja, jolloin helposti muut tekevät oletuksia normaalistikkin ajavista kuskeista jotka ovat jostain syystä valinneet tietyn auton.

Jos ei oletus synny pelkästä autosta niin ylinopeus esim. vahvistaa sitä aikalailla.
 
Oli ihan jännä pakukuski tuossa kun kävi vähän kauppa-asioita hoitelemassa. 60 rajoitus tiellä ja edessäpäin lähestyvässä valoristeyksessä vihreät. Paku pääsee vihreiden kohdalle ja lyö jarruille melkein pysähdyksiin ja siitä sitten kiihdyttää uudestaan 60:n nopeuteen. Hieman oli wtf. Seuraavassa valoristeyksessä sitten punaisissa odotellessa samassa pakussa syttyy pakkivalot ja hieman jo alko puskemaan paniikkia siinä, että jos tämä sankari nyt sitten lähtee vihreällä kohti keulaa. Ei sentään, eteenpäin lähti pakkivalot palaen ja seuraavan jarrutuksen kohdalla kyseiset valot sammui. Että tämmöstä tänään. :confused:
 
Oli ihan jännä pakukuski tuossa kun kävi vähän kauppa-asioita hoitelemassa. 60 rajoitus tiellä ja edessäpäin lähestyvässä valoristeyksessä vihreät. Paku pääsee vihreiden kohdalle ja lyö jarruille melkein pysähdyksiin ja siitä sitten kiihdyttää uudestaan 60:n nopeuteen. Hieman oli wtf. Seuraavassa valoristeyksessä sitten punaisissa odotellessa samassa pakussa syttyy pakkivalot ja hieman jo alko puskemaan paniikkia siinä, että jos tämä sankari nyt sitten lähtee vihreällä kohti keulaa. Ei sentään, eteenpäin lähti pakkivalot palaen ja seuraavan jarrutuksen kohdalla kyseiset valot sammui. Että tämmöstä tänään. :confused:

Itse olin joku päivä sitten matelemassa punaisiin valoihin, viereisellä kaistalla oli motarille kääntymässä Fordin joku pick up, pakkivalot päällä. Siitä se sitten vihreiden vaihduttua painui motarille pakkivalo päällä, sen pidemmälle en nähnyt miten valot toimi. Jos takana olisin ollut niin varmasti olisin miettinyt että mitähän seuraavaksi käy.

E: Jos nyt edes vähän ärsyttäisi, niin viikko pari sitten ajelin tässä kotinurkilla lievää ylinopeutta, vieressä kevyen liikenteen väylä. Pari mopopoikaa veti sitten siinä reippaasti ohi oikealta ja pomppi seuraavaksi tielle jatkamaan siitä jonnekin. Joo, ja toinen oli kaverin poika, tunnistin kyllä skoden erikoisesta värityksestä:facepalm:
 
Kaapon taktiikka toimii kyllä kunnes se vastapuoli onkin vaikka 60-tonnia painava yhdistelmä.

Muutenkin ainakin itse pyrin olemaan provosoitumatta liikenteessä, tosin pitää myöntää että aina se ei ole kovin helppoa.
Kyllähän sitä tulee ammattiautoilijoita (pl. taksit) väistettyä ja tietä annettua, pienemmät autot kyllä kerkeää väistellä ilman minun toimia
 
Seuraa tunnustus: sain keskiviikkona ensimmäiset ylinopeussakot kahdeksaan vuoteen.
 
Tänään oli taas hienoa toimintaa Transitilta Tampereen aamuruuhkassa.

Transit tulee päättyvää kaistaa, tulee rinnalle renkkumaan, ajaa siinä niin kauan että kaista päättyy, tämän jälkeen ajelee vastaantulijan kaistalla hetken ja sitten sulloo eteen nokkaa hipoen.

Miksi ei voi mennä taakse? Tuossa ei kuitenkaan ole mitään väistämisvelvollisuutta minulla kun päättyvältä kaistalta tuleva liittyy ns. pääkaistalle jota ajan.

En ihmettelisi jos siellä olisi ollut kuskilla puhelin korvalla. Tuli kai lisäksi eteen ilman vilkkua?
 
On se stna että täytyy vetää satasesta liinat kiinni, jotta saa otettua moottoritien vastapuolen kolarista valokuvan iltapäivälehtiin. Mitenkään se onnettomuus ei muuten voinut vaikuttaa oman puolen liikenteeseen. Edes hälytysajoneuvoja ei ollut minun puolella.
 
On se stna että täytyy vetää satasesta liinat kiinni, jotta saa otettua moottoritien vastapuolen kolarista valokuvan iltapäivälehtiin. Mitenkään se onnettomuus ei muuten voinut vaikuttaa oman puolen liikenteeseen. Edes hälytysajoneuvoja ei ollut minun puolella.

Tulipa tästä flashback viime keväältä kun useamman kerran normaali autotiellä edessä ajava heitti hätäjarrutuksen ja auton tien reunaan seis. Itse takana tulevana sain vaivoin pysähtymään ja jäin edellä ajavan taakse odottelemaan että meneekö irroittamaan keulasta kissaa vaiko mitä niin ratin takaa juoksee rouva ojan penkalle keräämään sinivuokkoja/valkovuokkoja/kieloja... :confused::facepalm:
 
Tulipa tästä flashback viime keväältä kun useamman kerran normaali autotiellä edessä ajava heitti hätäjarrutuksen ja auton tien reunaan seis. Itse takana tulevana sain vaivoin pysähtymään ja jäin edellä ajavan taakse odottelemaan että meneekö irroittamaan keulasta kissaa vaiko mitä niin ratin takaa juoksee rouva ojan penkalle keräämään sinivuokkoja/valkovuokkoja/kieloja... :confused::facepalm:
Eikö ekan kerran jälkeen vielä tullut mieleen ettäkun noita tapahtuu niin pidemmällä turvavälillä ei tarvitsisi panikoida perässä?

Enkä siis pidä mitenkään hyväksyttävänä tehdä äkkijarrutuksia kovasta vauhdista muun liikenteen seassa, mutta sellaisen teit itsekkin ja huono turvaväli on siihen yhtä huono syy kuin kukkien poimiminen. Jotkut kuskit joita perässäroikkujat ärsyttää harrastavat tahallisia jarrutuksia opettaakseen takanatulijoitaan, tietäen että kolaritilanteessa peräänajaja tyypillisesti maksaa.
 
En runttaa heti poljinta pohjaan jos edessä jarruvalot syttyvät... Yksikin noista kukankerääjistä oli liikkeellä perheen isolla mersulla jossa jarrulevyt olivat samaa kokoa kuin oman autoni vanne. Lisäksi mersun rengasleveys luokkaa 225 vs. omani 175. Tuohon kun lisää reaktioajan ja ihmettelyn niin turvaväli olisi saanut todellakin olla tupla normaaliin nähden.

Turvaväli minusta oli riittävä, olisihan edessä ajavan voinut väistääkkin tiukassa tilanteessa, jos ei muuten niin penkalle. Pointti tässä oli se että rauhallisella tiellä 60 km/h rajoitusalueella saattaa tapahtua vaikka ja mitä. Yksi mitä kannattaa myös varoa ovat "tontin katselijat", nämä tosin huomaa jo ajotyylistä mutta se "full-stop" tulee yhtä varoituksetta kuin vuokon poimijalta.

Ekan kerran jälkeen seuraava pääsi myös yllättämään mutta sen jälkeen tuli pieni vaisto kun auto, ajankohta ja keli sopivat yhtälöön. :)
 
Itse sanoisin tekstisi perusteella että turvaväli olisi ollut riittävä jos et minkään edellä lueteltujen syiden takia olisi joutunut jarruttamaan kovasti. Tuotahan se käsite nimenomaan tarkoittaa, mutta monilla on oma tapa ymmärtää se. Voi olla että itse ymmärrän sen eritavalla kuin useimmat myöskin, eli väliksi jonka kanssa rauhallinen harkittu hidastus(jolla ei aiheuteta takaatulevilla taas samaa tilannetta) riittää vaikka edessä oleva auto heittää voltin.

Onko joku täällä muuten ajanut autoa josta loppuisi jarruteho kesken, eli ei menisi poljinta pohjaan painaessa renkaat lukkoon/ala absit raksuttaa kuivalla asfaltilla? Itse olen ajanut hyvin montaa erilaista autoa ja ainoastaan peugeot 205 rikkinäisellä jarrutehostimella ja renault r19 ilman jarrunesteitä on tullut ilmiötä vastaan.
 
Eikös se joku emäntä vuosia sitten vetäny nastolan kulmilla leveäkaistalla ensin liinat kiinni ja loppuviimein vielä peruutti taakse pysähtyneen keulaan. Koska oli nähnyt kiinnostavat jouluvalot jonkun pihalla ja halusi niitä tarkemmin ihmetellä. Poliisin tiedote oli melko eeppinen, en vaan jaksa luurilla sitä kaivaa.
 
Kerran tuola Turengissa päin ajellessa oli vähän vastaava.

Pari muikkulaa oli heittänyt auton vilkun oikealle, jättänyt auton keskelle ajoväylää (olisko oikea rengas ollut reunaviivan päällä), ja molemmat kykki puskassa keräämässä kukkia. Teki kyllä mieli pysäyttää viereen ja huutaa että pistäkää ensinnäkin ne stnan hätävilkut päälle ja toisekseen siivotkaa rotisko ojan puolelle siitä tieltä kun joutu kaikki jonottamaan että pääsi ohittamaan kys.auton.
 
Kerran tuola Turengissa päin ajellessa oli vähän vastaava.

Pari muikkulaa oli heittänyt auton vilkun oikealle, jättänyt auton keskelle ajoväylää (olisko oikea rengas ollut reunaviivan päällä), ja molemmat kykki puskassa keräämässä kukkia. Teki kyllä mieli pysäyttää viereen ja huutaa että pistäkää ensinnäkin ne stnan hätävilkut päälle ja toisekseen siivotkaa rotisko ojan puolelle siitä tieltä kun joutu kaikki jonottamaan että pääsi ohittamaan kys.auton.

Ei ei ei... Hätävilkuista on omat sääntönsä, ja niitä ei saa käyttää. (en jaksa kaivaa lähdettä koska tämä on sarkasmia). Sinun olisi pitänyt kertoa kukkien kerääjille että vie varoituskolmion riittävän kauas.

.... ja sillä välin kun ne riemuidiootit on ensinnäkin löytäneet sen kolmion, jos on, ja vielä osanneet kasata sen - niin sillä välin olisit voinut hypätä ko. auton puikkoihin ja ajaa rotiskon niin syvälle pöpelikköön kuin pääsee. Oppivathan olemaan:tup:
 
Eniten veetuttaa autoilijat jotka pysähtyvät keula ihan suojatielle asti. Miksei Suomessa voida ottaa käytäntöön silleen että auton pysähtyessä sen keula on suojatiestä noin metrin verran rako?
 
Eniten veetuttaa autoilijat jotka pysähtyvät keula ihan suojatielle asti. Miksei Suomessa voida ottaa käytäntöön silleen että auton pysähtyessä sen keula on suojatiestä noin metrin verran rako?
Koska se ei toimisi todella monessa eri tilanteessa. Miten itse muotoilisit tuon lakipykälän? Pysähdytäänkö joka suojatien eteen aina metrin päähän vai vain tietyissä tilanteissa? Jos hiljaa suojatielle ryömittäessä alkaa näkyä väistettävää niin eikö alle metrin päähän enää saisi pysähtyä?
 
f9e976a2ffbec9b11ef92544e6082eb3.png


Nämä aasit joiden takia liikenne pysähtyy.
 
Joo tuo ryhmittyminen on kyllä vaikea juttu joillekin. Molempiin reunoihin. Vissiin siinä on osaksi sitä, että suurin osa autoilijoista ei tunne oman autonsa ulkomittoja lainkaan vaan kuvittelevat auton paljon leveämmäksi/pidemmäksi kuin se todellisuudessa on.
 
Eniten veetuttaa autoilijat jotka pysähtyvät keula ihan suojatielle asti. Miksei Suomessa voida ottaa käytäntöön silleen että auton pysähtyessä sen keula on suojatiestä noin metrin verran rako?
Itse jätän aina yleensä useamman metrin väliä ja esim. tällaisissa paikoissa, missä tilaa on takana tulee pysähdyttyä joskus 10 metriäkin ennen valoja - ahtaammissa paikoissa sitten se noin metri.

Ei mua toisaalta muiden toiminta häiritse niin kauan kun keula pysyy selvästi suojatien ulkopuolella, mutta harmittavan usein näkee sankareita, jotka hivuttaa keulansa pitkälle sinne suojatien puolelle. Pyörällä tai jalan liikkuessa kuljen näiden ohi aina ihan minimietäisyydeltä - jos vähän kantapää napsahtaa siihen keulaan, niin se on sitten voi voi...
 
^ Sama se mitä säännöt sanoo kun tietyt tyypit valuttaa suojatielle vaikka edessä olisi sulkuviiva.
 
^ Sama se mitä säännöt sanoo kun tietyt tyypit valuttaa suojatielle vaikka edessä olisi sulkuviiva.

Ja ne säännöthän sanoo näin:

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Suojatiesääntö ei ole ajovuorosääntö, toisin kuin esim. pyörätien jatkeita koskeva sääntö joka taas säätää etenemisjärjestyksen.

Eli ei sinne suojatielle saa tunkea jos siellä on jo kävelijä tai sellainen on sinne juuri astumassa, muissa tilanteissa siinä ei ole mitään ongelmaa. Tietenkin jos tarkoitit liikennevaloristeystä, joissa ainakin taksikuskit valuttelee autonsa risteysalueelle punaisen palaessa niin se on ongelma taas.
 
Joo tuo ryhmittyminen on kyllä vaikea juttu joillekin. Molempiin reunoihin. Vissiin siinä on osaksi sitä, että suurin osa autoilijoista ei tunne oman autonsa ulkomittoja lainkaan vaan kuvittelevat auton paljon leveämmäksi/pidemmäksi kuin se todellisuudessa on.
Tunnistan itseäni tuosta kuvasta. Ehkä se on joku itsesuojeluvaistoa...
Tragedia uudelleen käräjillä virheen vuoksi – kaksospojat kuolivat oman koululääkärin ajettua auton perään
 
Eikai sitä ryhmittyessä tartte autoa poikittain laittaa renkaat linkussa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom