Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tähän istuu empiiriset havainnot helvetin huonosti Toyota Priuksen osalta. Olen tullut siihen tulokseen, että tajuissaan olevien osuus Prius -kuskeista on alle 10%.

Lähes aina Prius tekee jotain järjettömän typerää joka aiheuttaa harmia ja/tai haittaa muille. Harmi ja typeryys on erilaista kuin bemarikuskeilla toki, yleensä Prius arpoo risteyksissä, valoissa, ajaa alinopeutta tms.
Hah, just tänään tulin kohti himaa pitkin vt-11:sta Porin suuntaan Tampereelta. Pitkä letka edessä, jatkuvaa jarruvaloshowia ja satasen tiellä kaikkea noin 65-95 km/h välillä. Johtajana Prius, oisko sit ollut joku eco-mode ym joka ei jaksa esim vakkarilla nousta mäkiä ym.
 
^ Jep, siinä kun on Priuksen takana joku kuulokkeet päässä ajava apina, joku vanhus, Octavia TDI, Kia tms niin siinähän jono vain kasvaa kaikkien riemuksi. :D
 
Onneksi tolla tiellä pääsee kaikesta ohi vaikka vakkari päälläkin kun on niin suoraa tietä ja liikenne useimmiten maltillista.

Joka kerta kuitenkin ohitettavat lasketaan tuolla välillä kahden käden sormilla (vähintään).
 
Tähän istuu empiiriset havainnot helvetin huonosti Toyota Priuksen osalta. Olen tullut siihen tulokseen, että tajuissaan olevien osuus Prius -kuskeista on alle 10%.

Lähes aina Prius tekee jotain järjettömän typerää joka aiheuttaa harmia ja/tai haittaa muille. Harmi ja typeryys on erilaista kuin bemarikuskeilla toki, yleensä Prius arpoo risteyksissä, valoissa, ajaa alinopeutta tms.
Polttomoottorin käyntiin pörähtämistä pitää Priuksen kanssa ilmeisesti varoa viimeiseen saakka. Säästöä vartenhan se hybridi on ostettu.
 
Hah, just tänään tulin kohti himaa pitkin vt-11:sta Porin suuntaan Tampereelta. Pitkä letka edessä, jatkuvaa jarruvaloshowia ja satasen tiellä kaikkea noin 65-95 km/h välillä. Johtajana Prius, oisko sit ollut joku eco-mode ym joka ei jaksa esim vakkarilla nousta mäkiä ym.
Eihän tuohon tarvita edes Priusta, ihan muuten vain kunnon bensansäästäjä saa jo aikaan pumppaamisen. Kaasua ei saa lisätä ylämäkeen eikä vähentää alamäkeen, kun se lisää kulutusta. Vakkarin käyttö on näiden tapauksien mielestä sitten se viimeinen virhe.
 
Eilen oli erikoinen ohittamisen estäjä liikenteessä. Ajeli pitkät pätkät alle 80 km/h, mutta kun lähdin ohittamaan, nopeus kasvoi välittömästi. Luovuin ohitusyrityksestä hitaan heräämisen ja laiskan lähdön johdosta, ja edessä ollut katosi näkyvistä. Jonkun kilometrin jälkeen rajoitus nousi 100 km:iin/h ja taas sieltä tultiin perä edellä vastaan.

Sama homma toistui kohta: en ehtinyt edes vaihtaa kaistaa, vaan vain ottaa vauhtia ohitukseen, kun edellä ollut alkoi loittonemaan. Tällä kertaa oli tosin muita hitaampia edessä, joten reipasta vauhtia ei kestänyt kauaa. Nämä muut ohitettuani estäjä jäi niiden taakse ajelemaan.
 
Noi on kyllä käsittämättömiä. itelläkin tulee muutama vastaava mieleen.
 
Ainakin kian adaptiivinen vakkari ajaa pisimmälläkin asetuksella aivan liian lähellä omaan makuun.
Kummallisia nämä erot valmistajien välillä. Mazdan tiukin asetus on sellainen, että yleensä motarilla edellä ajava jää tukkimaan vasenta kaistaa, kun ei ymmärrä minun haluavan ohi. Kaasulla pitää mennä lähemmäs, että saa latua.
 
Ei välttämättä edes kovin paljoa hitaamman. Esimerkiksi moottoripyörät ajavat usein letkassa hiljempaa kuin rajoitus on, sanotaan nyt vaikka kahdeksaakymppiä satasen alueella. Neljäkin pyörää vie jo aika pitkän matkan tiellä vaikka lomittain ajaisivatkin, eikä niitä voi ohittaa kovinkaan helposti. Pidemmät letkat ovat vielä paljon ongelmallisempia ja jostain syystä mopoilijoilla ei tunnu olevan tapana jättää letkaan säännöllisiä suurempia välejä, joihin ohittaja mahtuisi turvallisesti palaamaan. Lisäksi tuntuvat vielä ottavan itseensä jos joku uskaltaakin yrittää ohi.
Joskus aikani tällaista katselin, kunnes tuli pitkä tila ohittaa ainakin puolet letkasta. Aika varoen sai sinne jonon keskelle lipua, kun ei meinannut tulla tilaa millään. Vasta kun oli ihan pakko, jäi sen verran tilaa, etten ketään kolannut. Tai sitten katsoivat, että "hyvinhän tuohon mahtuu, mitä se autoilija arkailee, täällä mitään turvavälejä..."

edit:
Porukassa oli pyöriä ainakin selvästi yli 20 kpl.
 
Kummallisia nämä erot valmistajien välillä. Mazdan tiukin asetus on sellainen, että yleensä motarilla edellä ajava jää tukkimaan vasenta kaistaa, kun ei ymmärrä minun haluavan ohi. Kaasulla pitää mennä lähemmäs, että saa latua.

Bemarissa on oikeaoppiset etäisyydet, eli aivan liian lähellä :D
 
Ei välttämättä edes kovin paljoa hitaamman. Esimerkiksi moottoripyörät ajavat usein letkassa hiljempaa kuin rajoitus on, sanotaan nyt vaikka kahdeksaakymppiä satasen alueella. Neljäkin pyörää vie jo aika pitkän matkan tiellä vaikka lomittain ajaisivatkin, eikä niitä voi ohittaa kovinkaan helposti. Pidemmät letkat ovat vielä paljon ongelmallisempia ja jostain syystä mopoilijoilla ei tunnu olevan tapana jättää letkaan säännöllisiä suurempia välejä, joihin ohittaja mahtuisi turvallisesti palaamaan. Lisäksi tuntuvat vielä ottavan itseensä jos joku uskaltaakin yrittää ohi.
Kuulostaa joko kevytmoottoripyöriltä tai sitten HD-porukan hommilta. Ensimmäiset eivät välttämättä pysty parempaan kun ei vaan kulje ja jälkimmäisillä on paikoin vähän liiankin ylpeä ja erikoinen maailmankatsomus. :D

En ole ainakaan itse koskaan sellaisessa MP-porukassa ajanut, joka ajaisi rajoituksia hiljempaa, tai ylipäätään tukkona kenellekään. Joku järjestetty kulkue voi sitten olla eri asia.
 
Kuulostaa joko kevytmoottoripyöriltä tai sitten HD-porukan hommilta. Ensimmäiset eivät välttämättä pysty parempaan kun ei vaan kulje ja jälkimmäisillä on paikoin vähän liiankin ylpeä ja erikoinen maailmankatsomus. :D

En ole ainakaan itse koskaan sellaisessa MP-porukassa ajanut, joka ajaisi rajoituksia hiljempaa, tai ylipäätään tukkona kenellekään. Joku järjestetty kulkue voi sitten olla eri asia.
Kyllä ne ainakin omalla kohdalla ovat olleet näitä liivityyppejä. Erikoinen maailmankatsomus osui kohdalleen, jos ko. porukkaa siten haluaa luonnehtia :D

Kevariporukoita harvemmin maantiellä tapaa, mutta yleensä ne ymmärtävät omien kulkineiden rajoittuneisuuden ja ajavat siten, että väliin mahtuu henkilöautolla. Muutenkin jos kevareilla perseillään, se omien havaintojen perusteella ei tapahdu maanteillä, ainakaan henkilöautojen läheisyydessä.
 
Polttomoottorin käyntiin pörähtämistä pitää Priuksen kanssa ilmeisesti varoa viimeiseen saakka. Säästöä vartenhan se hybridi on ostettu.

No kyllä! Yks tämmönen vatipää lähti kerran lyhyistä liikennevaloista lirutellen niin, että punaiset vaihtui päälle kesken risteyksen ja sen edellä ehti 2 autoa mennä reilusti risteyksen yli meitsin jäädessä tämän tipan heruttajan kanssa siihen hieromaan, että pysäköidäänkö tähän vai vieläkö mennään? Oli pakko painaa torvea, että älä nyt saatana tähän jää ja se rupes vielä puimaan nyrkkiä kun joutui nostamaan nopeutta.
 
Vähän ehkä OT, mutta prätkät yhdessä jonossa on pahinta autoilijalle, että (meille) prätkähiirille. Se F1 tyylinen lähtöruudukko-ajotapa on hyvä, letka ei pitene liikaa, ja kukaan autoilija ei sneikkaa väliin metrin päähän kääntyäkseen seuraavasta motarin liittymästä oikealle. Ja autoilijoiden ohitukset on parempia, ei niistetä eturengasta vain puolittain vastaantulijan kaistalla ajaen.

Muutenkin tuo autoilijoiden mopojen huomiointi, ei katota peileihin, sivulle tai ylipäätään minnekkään. Tööttö kun on nuhasen sorsan luokkaa, niin se rajoittimeen kierrätys yleensä tulkitaan vähintään vittuiluksi. Vaikka auto olisi tullut kolmion takaa eteen.
 
Tää suoritus uutisen perusteella: Heinolassa kolmen ajoneuvon kolari, 15 ihmistä osallisena

Poliisin alustavan selvityksen mukaan onnettomuus tapahtui, kun pohjoisen suuntaan matkalla olleista henkilöautoista yksi oli ollut kääntymässä oikealle Palajärventielle ja hidastanut sen vuoksi. Takana tulleet henkilöautot olivat joutuneet jarruttamaan välttääkseen törmäyksen.

Yksi autoista osui edellä menevän auton takakulmaan ja ajautui vastaantulevien kaistalle. Vastaantulevien kaistalle ajautunut auto törmäsi pohjoisen suunnasta tulleen henkilöauton keulaan.

Äkkiseltään tilanteesta saa sellaisen mielikuvan, että on sanomalehden paksuisilla turvaväleillä ajettu suoralla tiellä keskellä päivää, ja joku on vähän liian myöhään tajunnut että ei vittu mun pitikin tosta kääntyä -> autot ruttuun. Sentään ei ketään kuollut. Normaaleilla turvaväleillä kyllä pitäisi tietä seuraavan ihmisen ehtiä himmaamaan, jos edessä oleva hidastaa. Mitä jos olisi hirvi hypännyt eteen, silloin olisi ollut koko letka rutussa kun ensimmäinen olisi tosissaan joutunut jarruttamaan?
 
Ei se vilkun ajoissakaan laittaminen aina tunnu vaikuttavan mihinkään. Kertan aikoinaan talvella olin pikkutielle kääntymässä 80 rajoituksella vasemmalle. Tiedän että siinä on todella liukasta talvisin ja laitan vilkun ainakin 100 metriä ennen käännöstä päälle. Vastaan tulee auto, joten joudun pysähtymään. Takanani ajava auto ajoi tästä huolimatta lähes täydellä vauhdilla hankeen. Tie on tuolla osuudella lähes kilometrin verran pelkkää suoraa.
 
Ei se vilkun ajoissakaan laittaminen aina tunnu vaikuttavan mihinkään. Kertan aikoinaan talvella olin pikkutielle kääntymässä 80 rajoituksella vasemmalle. Tiedän että siinä on todella liukasta talvisin ja laitan vilkun ainakin 100 metriä ennen käännöstä päälle. Vastaan tulee auto, joten joudun pysähtymään. Takanani ajava auto ajoi tästä huolimatta lähes täydellä vauhdilla hankeen. Tie on tuolla osuudella lähes kilometrin verran pelkkää suoraa.

100 metriä ei todellakaan 80km/h nopeudessa liukkaalla ole ajoissa.

200-300 metriä olisi ollut ajoissa.

Vilkku pitäisi aina (kun vaan mitenkään mahdollista sekoittamatta että on kääntymässä eri risteyksestä) laittaa päälle ennen mitään jarruttamista että takana tulevat tietää miksi on jarruttamassa ja osaa varautua siihen, ja 100m on aika lyhyt matka alkaa liukkaalla jarruttelemaan 80km/h vauhdista.
 
Viimeksi muokattu:
100 metriä ei todellakaan 80km/h nopeudessa liukkaalla ole ajoissa.

200-300 metriä olisi ollut ajoissa.

100 metriä riittää ihan hyvin. Takanaolijan pitää vaan olla hereillä ja turvaväli kunnossa. Se auto pitää edelleen pystyä pysäyttämään vaikka edelläajava vetäisi suoraan liinat kiinni täydestä vauhdista esim. hirveä väistäessään.
 
Sehän se vituttaa, jarruvalot palaa puol kilometriä, ja sitten samalla kun aletaan kääntyä laitetaan vilkku nyt ihan huvikseen. Kyllä ne takanatulijat tajuaa.
 
Sehän se vituttaa, jarruvalot palaa puol kilometriä, ja sitten samalla kun aletaan kääntyä laitetaan vilkku nyt ihan huvikseen. Kyllä ne takanatulijat tajuaa.

Tajuaa tai ei niin varmaan pitäis kuitenkin itekin ehkä alkaa hidastamaan jos edellä ajavalla jarruvalot palaa?
 
Tajuaa tai ei niin varmaan pitäis kuitenkin itekin ehkä alkaa hidastamaan jos edellä ajavalla jarruvalot palaa?

Kyllä kyllä. Tästä samaa mieltä. Ite tykkään siitä, että edellä ajava ensin näyttää jos on kääntymässä sillä suuntamerkillä, ja sitten aloittaa jarruttelemisen. Ne pelkät jarruvalot voi merkitä sitä hirveä, rantapalloa tai avaruusalusta ajoradalla.
 
Kyllä kyllä. Tästä samaa mieltä. Ite tykkään siitä, että edellä ajava ensin näyttää jos on kääntymässä sillä suuntamerkillä, ja sitten aloittaa jarruttelemisen. Ne pelkät jarruvalot voi merkitä sitä hirveä, rantapalloa tai avaruusalusta ajoradalla.

Tästä varmasti olemme kaikki samaa mieltä.
 
100 metriä riittää ihan hyvin. Takanaolijan pitää vaan olla hereillä ja turvaväli kunnossa. Se auto pitää edelleen pystyä pysäyttämään vaikka edelläajava vetäisi suoraan liinat kiinni täydestä vauhdista esim. hirveä väistäessään.

100 metriä tarkoittaa sitä, että joko
1) aloittaa jarruttamaan paljon myöhemmin kuin järkevää (liukkaalla 80kmh nopeudesta), tai
2) aloittaa jarruttamisen ennen kuin laittaa vilkun päälle

Kumpi tahansa on typerää ajamista.

Yleisesti ottaen, vilkun "säästeleminen" on aina typerää ajamista. Minulta ei ole koskaan mistään autostani kärähtänyt yhtään vilkun polttimoa (vaikka yhdellä ajettu n. 325Mm asti), mikä on ainoa syy minkä keksin syyksi miksi joku voisi sitä vilkkua haluta "säästellä".

Sen sijaan se, että ajoissa tiedotetaan muille mitä ollaan tekemässä auttaa huomattavasti sitä, että kaikilta sujuu liikenne sujuvammin.
 
100 metriä tarkoittaa sitä, että joko
1) aloittaa jarruttamaan paljon myöhemmin kuin järkevää (liukkaalla 80kmh nopeudesta), tai
2) aloittaa jarruttamisen ennen kuin laittaa vilkun päälle

Kumpi tahansa on typerää ajamista.

Nojuu missasin tuon liukkaan. Siinä saa kyllä jarruttaa jo aika lujaa jos on oikeasti liukasta ja meinaa saada 100m matkalla auton pysähtymään. Kuivalla kelillä tai jopa sateella tuo 100m on kyllä ihan riittävä, koska turvavälin pitäisi kuitenkin olla se ~80 metriä.
 
Laitan vilkun maantiellä n. 200-250 m ennen risteystä. Helppo tehdä kun HUD niin kertoo etäisyydeksi käännökseen. 200 m tuntuu jo vähän tiukalta jos pitää tehdä 80->0kmh jarrutus, eikä tosiaan oman auton puolesta vaan perskärpästen.
 
Itse pyrin laittamaan vilkun ennen kuin painan jarrua tai viimeistään jarrua painaessa. Toi ylpeily että vilkku talvella maantienopeuksissa 100m ennen olis muka hyvissä ajoin on täyttä paskaa. Riittävän ajoissa se saattaa olla, mutta ei todellakaan mitenkään erityisen hyvissä ajoin.
 
Pasilassa on juna-aseman vieressä varmaan pahamaineisin tämmöinen paikka, siellä tulee fillarit jatkuvana jonona autojen eteen. Mutta tässä on yksi vielä vähän höystetty esimerkki tuommoisesta paikasta: https://goo.gl/maps/bWz5PFCw5LaW9c176

Vauhtitietä Pasilan suunnasta ajavilla ei mitään epäselvyyttä, pyöräilijän pitää väistää heitä...

Ajan tästä päivittäin työmatkaa ja allekirjoitan kaiken mitä sanot. Lisähöysteenä jalankulkijat fillarikaistalla ja päinvastoin, risteyksen raidoitetulle alueelle jäävät autot, 50 km/h nopeudella ajavat megafillaristit ja välillä hesarilla suoraan ajavat ketkä jäävät tukottamaan isoa risteystä. Erityisesti pidän myös helsinginkadulta vauhtitielle kääntyvistä busseista jotka saattavat jumittua jos vauhtitieltä tuleva, vasemmalle kääntyvä on ryhmittynyt oikein valoihin. Kerran näin kun vauhtitietä lintsille päin ajava bemarikuski joutui syystä tai toisesta pysähtymään osittain kohtaan jossa tuo pyöräkaista on; pyöräilijä pysähtyi bemarin takaoven kohdalle ja törkkäsi eturenkaan kovaa ovea päin, jonka jälkeen kiersi auton takaata ja jatkoi matkaansa. Kuljettaja oli hämmentynyt eikä ehtinyt tehdä mitään tilanteelle.
 
Ajan tästä päivittäin työmatkaa ja allekirjoitan kaiken mitä sanot. Lisähöysteenä jalankulkijat fillarikaistalla ja päinvastoin,
Fillarikaistaa tuossa ei ole, mutta pyöräteitä löytyy. Kaista kulkee ajoradan tasossa ja on aina yksisuuntainen.
risteyksen raidoitetulle alueelle jäävät autot, 50 km/h nopeudella ajavat megafillaristit ja välillä hesarilla suoraan ajavat ketkä jäävät tukottamaan isoa risteystä. Erityisesti pidän myös helsinginkadulta vauhtitielle kääntyvistä busseista jotka saattavat jumittua jos vauhtitieltä tuleva, vasemmalle kääntyvä on ryhmittynyt oikein valoihin.
Kerran näin kun vauhtitietä lintsille päin ajava bemarikuski joutui syystä tai toisesta pysähtymään osittain kohtaan jossa tuo pyöräkaista on;
Osaamattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään.
pyöräilijä pysähtyi bemarin takaoven kohdalle ja törkkäsi eturenkaan kovaa ovea päin, jonka jälkeen kiersi auton takaata ja jatkoi matkaansa. Kuljettaja oli hämmentynyt eikä ehtinyt tehdä mitään tilanteelle.
Pyöräilijää varmasti harmitti, kun toisen ajoneuvon kuljettaja sulki tarpeettomasti pyöräilijän käyttämän väylän. Vastaavassa tilanteessa kahden auton tapauksessa saattaisi torvi soida blokatun auton kuljettajan toimesta harmituksen merkiksi.
 
Fillarikaistaa tuossa ei ole, mutta pyöräteitä löytyy. Kaista kulkee ajoradan tasossa ja on aina yksisuuntainen.
Osaamattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään.

Pyöräilijää varmasti harmitti, kun toisen ajoneuvon kuljettaja sulki tarpeettomasti pyöräilijän käyttämän väylän. Vastaavassa tilanteessa kahden auton tapauksessa saattaisi torvi soida blokatun auton kuljettajan toimesta harmituksen merkiksi.

Menehän sukkahousupyöräilijä muualle trollaamaan.
 
Menehän sukkahousupyöräilijä muualle trollaamaan.
Tämä oli kirjaimellisesti sellaista out of the box -ajattelua eli ajattelua auton ulkopuolelta. Ymmärrän harmituksesi, sillä auton ulkopuolelta ajattelu ei varsinaisesti kuulu tämän ketjun agendaan.
 
Tarkoitatko että on pyöräilijän suunnalta ihan ok tehdä ilkivaltaa autoilijoille, vai jotain muuta?

Mietin vaan, että sieltä auton sisältä ajateltuna ihan sama miten paljon jalankulkijat, pyöräilijät tai muut autoilijat mokailee, niin ei kyllä tule ekana mieleen ajaa päin tai muulla tavoin aiheuttaa omaisuus- tai henkilövahinkoja. Ihmisessä on jotain vialla jos toimii noin.
Totta, en voi minäkään käsittää mitä liikkuu jonkun fillaristin päässä, joka alkaa hakkaamaan tai puskemaan auton peltejä millään tavalla, vaikka kuka olisi oikeassa/väärässä. Välittömästi sumenee silmissä jos sellainen sattuu kohdalle ja pitää ihan oikesti purra huulta, ettei tarvitse nousta autosta ja antaa samalla tavalla takaisin. Käsimerkit ymmärrän ja huutamisenkin, mutta jos minkäänlaista fyysistä kontaktia tapahtuu, niin sitten lopputulos on arvaamaton.
 
Tarkoitatko että on pyöräilijän suunnalta ihan ok tehdä ilkivaltaa autoilijoille, vai jotain muuta?

Mietin vaan, että sieltä auton sisältä ajateltuna ihan sama miten paljon jalankulkijat, pyöräilijät tai muut autoilijat mokailee, niin ei kyllä tule ekana mieleen ajaa päin tai muulla tavoin aiheuttaa omaisuus- tai henkilövahinkoja. Ihmisessä on jotain vialla jos toimii noin.
Tarkoitan jotain muuta eli sitä, että ei ole ok ajaa risteyksiä tukkoon sen enempää ajoradan, pyörätieden kuin suojateidenkään osalta. Tukkoon ajamisella tarkoitan sitä, että ajetaan risteykseen, vaikka siitä ei pääsisi ajamaan läpi ruuhkan vuoksi.

Pyöräilijän harmitusta on voinut entisestään lisätä se, että kyseinen autoilija on mahdollisesti tullut väistämisvelvollisesta suunnasta*, mikä on omiaan lisäämään pyöräilijän harmitusta ja selittämään mahdollisesti tahallista tekoa, mutta ei siltikään oikeuta minkäänlaiseen vahingontekoon.

*Hesarin vieressä kulkevan pyörätien Vauhtitien ylittävä jatke on noin 20 metrin etäisyydellä Hesarista. KKO on todennut, että 12 metrin päässä tiestä sijaitsevaa pyörätietä pidetään tiehen kuuluvana pyörätienä, eikä erillisenä. Tätä kauempana olevasta pyörätiestä täytyy hakea oikeudelta uusi ratkaisu, mikäli sille on tarvetta.

KKO:1985-II-34 - Korkeimman oikeuden ennakkopäätökset - FINLEX ®
 
Tarkoitan jotain muuta eli sitä, että ei ole ok ajaa risteyksiä tukkoon sen enempää ajoradan, pyörätieden kuin suojateidenkään osalta. Tukkoon ajamisella tarkoitan sitä, että ajetaan risteykseen, vaikka siitä ei pääsisi ajamaan läpi ruuhkan vuoksi.

Pyöräilijän harmitusta on voinut entisestään lisätä se, että kyseinen autoilija on mahdollisesti tullut väistämisvelvollisesta suunnasta*, mikä on omiaan lisäämään pyöräilijän harmitusta ja selittämään mahdollisesti tahallista tekoa, mutta ei siltikään oikeuta minkäänlaiseen vahingontekoon.
Tätä samaa sattuu joskus autoilijoidenkin kesken. Oli se harmitus sitten kuinka suuri tahansa, niin harvemmin, jos koskaan näkee äänitorven tai käsimerkkien sijaan mitään autoilijoiden kesken tarkoituksellista puskuripusuttelua, mutta jostain syystä osa fillaristeista kokee, että se on heille sallittua. Vahinko voi olla näennäisesti pieni, mutta mahdolliset naarmut eivät välttämättä ole kaikkien autoilijoiden mielestä yhtä suvaittavia.

Väistämisvelvollisuus tuossa Vauhtitien risteyksessä on mielestäni täysin päivänselvä, eli pyörä väistää aina suoraa tietä ylittäessään. Siinä ei fillarien ainakaan kannata alkaa peltejä kopistelemaan.
 
Tätä samaa sattuu joskus autoilijoidenkin kesken. Oli se harmitus sitten kuinka suuri tahansa, niin harvemmin, jos koskaan näkee äänitorven tai käsimerkkien sijaan mitään autoilijoiden kesken tarkoituksellista puskuripusuttelua, mutta jostain syystä osa fillaristeista kokee, että se on heille sallittua. Vahinko voi olla näennäisesti pieni, mutta mahdolliset naarmut eivät välttämättä ole kaikkien autoilijoiden mielestä yhtä suvaittavia.
Puskuripusuttelu johtaisi väistämättä myös oman auton vahinkoihin, jos kyseessä on saman luokan autot, mikä taas varmasti vähentää kyseistä toimintaa. Polkupyörässä taas ei ole tööttiä, jolla voisi viestiä auton sisään.
Väistämisvelvollisuus tuossa Vauhtitien risteyksessä on mielestäni täysin päivänselvä, eli pyörä väistää aina suoraa tietä ylittäessään. Siinä ei fillarien ainakaan kannata alkaa peltejä kopistelemaan.
Korkeimman oikeuden mukaan ei ole selvä. Toisekseen tilanteessa, jossa Vauhtitieltä Mannerheimintien suunnasta tuleva autoilija kääntyy vasemmalle tämän kyseessä olevan pyörätien yli, autoilija on selkeästi väistämisvelvollinen. Toisaalta voiko Vauhtitieltä kääntyä Vauhtitielle eli onko kyseessä sittenkin mutka ja väistämisvelvollisuus sitä kautta pyöräilijällä? Jos näin on, kyseessä on T-risteys, jossa Vauhtitie risteää Vauhtitien kanssa, mikä taas kuulostaa mahdottomalta. All in all, risteys on kaikkea muuta kuin selvä.
 
Puskuripusuttelu johtaisi väistämättä myös oman auton vahinkoihin, jos kyseessä on saman luokan autot, mikä taas varmasti vähentää kyseistä toimintaa. Polkupyörässä taas ei ole tööttiä, jolla voisi viestiä auton sisään.

Korkeimman oikeuden mukaan ei ole selvä.
No jaa, KKO:n päätös koski 12m päässä risteyksestä olevaa pyörätietä. Tuossa etäisyyttä on vielä 8m enemmän, joten olisin aika luottavaisin mielin sen suhteen, että se on erillinen risteys.

Toisekseen tilanteessa, jossa Vauhtitieltä Mannerheimintien suunnasta tuleva autoilija kääntyy vasemmalle tämän kyseessä olevan pyörätien yli, autoilija on selkeästi väistämisvelvollinen.
En edes ajatellut tuota Vauhtitien loppupätkää, eli käsitin että puhuttiin vain Vauhtitietä suoraan menevästä liikenteestä Lintsin suuntaan/suunnasta. Sen osalta väistämissäännöt ovat mielestäni aika pässinlihaa. Siihen en osaa ottaa tässä kantaa, onko se Vauhtitien "risteys" oikeasti risteys, vaiko sittenkin mutka, eikä se liene tässä edes kovin oleellista.
 
No jaa, KKO:n päätös koski 12m päässä risteyksestä olevaa pyörätietä. Tuossa etäisyyttä on vielä 8m enemmän, joten olisin aika luottavaisin mielin sen suhteen, että se on erillinen risteys.
Liikenneturvan mielestä
  • yli 40 metrin päässä oleva pyörätie on selkeästi erillinen
  • 15...40 metrin päässä olevan tapauksessa tilanne on epäselvä
välillä 15-40 metriä taas tilanne on niin epäselvä, että se suunnitteluohjeen mukaan edellyttää erillisiä liikenneopasteita,
ja vasta etäisyydellä >40 metriä tilannetta voi pitää ”selvästi erillisenä

PP-jatke väistäminen käännyttäessä

-----
Mitä itse ketjun aiheeseen tulee, niin pimeän aikaan ilman ajovaloja ajavat autoilijat ärsyttää. Taas tuli vastaan muutama auto päiväledeillä, muutama parkeilla, muutama sumuvaloilla ja yksi talmuilla selkeästi pimeän aikaan joskin kaupunkialueella. Käytä siinä sitten jalankulkijana heijastinta, kun muutamat kääntävät tahallaan ajovalokatkaisijasta ajovalot pois, jolloin heijastimenkin hyöty katoaa.
 
Tuntuu olevan helvetin vaikeeta tämä liikenneympyrästä poistuminen suurimmalle osalle autoilijoista. Autoilija väistää jalankulkijoita ja fillaristeja kun poistuu liikenneympyrästä. Päivittäin pääsisin sairaalakeikalle fillarilla jos en itse olisi hereillä.

Kolmiokin tuntuu olevan osalle autoilijoista ihan mystinen merkki. Saa kyllä olla hereillä joka päivä fillarin selässä. Pääsis helposti hengestään jos koittais pitää oikeuksistaan kiinni. Ei siinä, kyllä osa fillaristeistakin on idiootteja.
 
Ei se vilkun ajoissakaan laittaminen aina tunnu vaikuttavan mihinkään.
Ei auta ei. Kotia kohti pääväylältä (50 km/h rajoituksella oleva tie) vasemmalle kääntyessä on risteyksessä leveä liikenteenjakaja, jonka taakse erityisen tarkasti ajamalla mahtuu antamaan tilaa takaa tuleville ohittaa oikealta. Laitan vilkun kaukaa päälle ja laskettelen ilman jarrua pieneen alamäkeen. Vilkku ehtii yleensä välkähtää ainakin 4 kertaa ennen kuin kosken jarruun ja 4 lisää ennen kuin pysähdyn. Silti useimmiten takana tuleva lähestyy hidastamatta ja sitten risteyksessä tekee hätäisen jarrutuksen ja nopean väistön oikealle, kun käännös ja risteyksen kapeus tuli aivan täytenä yllätyksenä. Muutama tapaus on meinannut ajaa ojaan väistöliikkeiden seurauksena.

Pahimpien perskärpästen kanssa olen jättänyt kokonaan väistämättä liikenteenjakajan taakse, vaan jään sen vierelle odottamaan. Mieluummin otan osuman suoraan takapuskuriin kuin kulmaan, joka heittäisi minut vastaantulijoiden kaistalle.
 
Joo, jotenkin uskomatonta että tuota tahallista ilkivaltaa puolustellaan jollain harmituksella, suojatien jatkeelle ajamisella ja epämääräisellä ”tästä ei oo kko:n päätöstä vielä” jutuilla.

Ihan selvä asia on että ihan sama vaikka se auto olis siinä katollaan niin toisten omaisuutta ei kuulu vahingoittaa.
Väistämissäännöstä ei ole kko:n päätöstä niin kuin olen ketjussa tuonut ilmi. Kyseessä ei ole epämääräinen juttu. Ihmisten tai omaisuuden vahingoittamista en ole sillä perustellut.
 
Onhan se epämääräinen, kun se on tai sitten ei ole. :)

Pahoittelut, kuulosti vaan siltä että hakemalla haettiin syitä ja perusteluita ja lievennyksiä alkaen siitä ettei tsygässä ole äänitorvea, joka oikeuttaisi moisen persläpikäytöksen pyöräilijän suunnalta.
Jep, väistämissääntö on epämääräinen, mutta perustelu sille ei ole.

Ja kyllä, etsin mahdollisia syitä pyöräilijän käyttäytymiseen, mutta ei ne silti minun mielestä oikeuta kuvatunlaiseen pyöräilijän käyttäytymiseen.

-----
Eniten ärsytyksen aiheita tuntuu monilla olevan moottoritiellä. Itselläni on tänään edessä noin 100 km siivu edestakaisin motarilla. Olisiko raadilla vinkkejä miten aiheutan mahdollisimman vähän ärsytystä kanssa-autoilijoissa?

Esimerkiksi:
  • kiihdytys motarinopeuteen ennen motarille liittymistä
  • ei toisen takakontissa roikkumista
  • ei kaistanvaihtoja liian lähelle toisen auton eteen
  • ei nopeudenvaihtelua (onneksi on cruise)
  • ei matelua vasemmalla kaistalla
  • ei asumista vasemmalla kaistalla
  • mikä olisi vähiten ärsyttävä nopeus? Ehkä rekan imussa ajelu, mutta siihen en ajatellut lähteä
  • mitä muuta?
 
Jep, väistämissääntö on epämääräinen, mutta perustelu sille ei ole.

Ja kyllä, etsin mahdollisia syitä pyöräilijän käyttäytymiseen, mutta ei ne silti minun mielestä oikeuta kuvatunlaiseen pyöräilijän käyttäytymiseen.

-----
Eniten ärsytyksen aiheita tuntuu monilla olevan moottoritiellä. Itselläni on tänään edessä noin 100 km siivu edestakaisin motarilla. Olisiko raadilla vinkkejä miten aiheutan mahdollisimman vähän ärsytystä kanssa-autoilijoissa?

Esimerkiksi:
  • kiihdytys motarinopeuteen ennen motarille liittymistä
  • ei toisen takakontissa roikkumista
  • ei kaistanvaihtoja liian lähelle toisen auton eteen
  • ei nopeudenvaihtelua (onneksi on cruise)
  • ei matelua vasemmalla kaistalla
  • ei asumista vasemmalla kaistalla
  • mikä olisi vähiten ärsyttävä nopeus? Ehkä rekan imussa ajelu, mutta siihen en ajatellut lähteä
  • mitä muuta?

Jos samalla motarilla on audi tai bmw kuskeja niin parempi muuttaa johonkin toiseen maahan ja ajella siellä, muuten tsäänssit on aika ohuet.
 
  • mikä olisi vähiten ärsyttävä nopeus? Ehkä rekan imussa ajelu, mutta siihen en ajatellut lähteä
  • mitä muuta?
Sanoisin, että vähiten ärsyttävä nopeus on rajoitus + 5-7km/h todellista. Listalle vielä sellainen, että ei tarpeetonta muiden ohittamisen estävää kiihdytystä ohituskaistan alussa. Tosin motarillahan nyt ei ole mitään erillisiä ohituskaistoja, mutta tulipahan mainittua.
 
Jos samalla motarilla on audi tai bmw kuskeja niin parempi muuttaa johonkin toiseen maahan ja ajella siellä, muuten tsäänssit on aika ohuet.

Vaikka monesti nuo kaahaa aika tolkuttomasti motarilla, niin ei se ärsytä kun yleensä eivät ole tukkona ja vaikuta minun nopeuteen. Antaa ajaa ylinopeutta, kunhan ei päättömästi kaahaa ja on edes turvallinen keli. Meillä on muutenkin motareiden rajoitukset alakanttiin.

Mikä ärsyttää ovat ne tukot vasemmalla kaistalla, jotka eivät mene ikinä ohi, vaan tuntuu että kiusallaan pysyvät siinä rekan rinnalla vartin ajan. On näitäkin toki näkynyt bemarin ratissa, yleensä joku 85V pappa päättänyt ostaa hienon auton, mutta kun siellä liikenteessä pelottaa...
 
Näen suurimmaksi ongelmaksi tilanteen, jossa kaksi eri nopeudella etenevää autoa saavuttaa hitaamman suunnilleen samaan aikaan ja sitten arvotaan kumpi joutuu pussitetuksi. Nyt lauantaina hiljaiseen aikaan tästäkään tuskin ongelmaa muodostuu, kun voi antaa nopeamman mennä ensin ohi. Jos on enemmän autoja menossa, pussiin saattaa jäädä pitkäksikin ajaksi.

Yleensä ajelen motarilla 120...125 km/h gps-nopeutta eli eiköhän se ole tälläkin kertaa sopivin nopeus.
 
En tiedä mikä trendi satakunnassa on moottoripyörillä ajaa pitkät päällä päiväs aikaan. Yksikin laittoi lisäpitkät kun laitoin itse pitkät päälle.
 
En tiedä mikä trendi satakunnassa on moottoripyörillä ajaa pitkät päällä päiväs aikaan. Yksikin laittoi lisäpitkät kun laitoin itse pitkät päälle.
Joka paikassa sama juttu. Kuvittelevat, että sillä tavalla näkyvät paremmin.
 
En tiedä mikä trendi satakunnassa on moottoripyörillä ajaa pitkät päällä päiväs aikaan. Yksikin laittoi lisäpitkät kun laitoin itse pitkät päälle.
Joissakin piireissä on ohjeena, että moottoripyörillä ajettaisiin aina pitkät päällä, jotta mp olisi näkyvämpi. Se mp:n valokeila harvoin oikeasti häikäisee, mutta kyllä se silti tökkii.

Ja sanon tämän myös motoristina.
 
Autoilijoilla taas tuntuu olevan trendinä pitää etusumareita, ja ainoastaan etusumareita päällä keskellä aurinkoista päivää. Näyttää vissiin coolilta. Rok, rok.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom