- Liittynyt
- 01.12.2016
- Viestejä
- 1 236
80 rajoituksella vasemmalle. Tiedän että siinä on todella liukasta talvisin ja laitan vilkun ainakin 100 metriä ennen käännöstä päälle
sadan metrin matkalla 80 alueella vilkku kerkee välkkymään ehkä kolme kertaa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
80 rajoituksella vasemmalle. Tiedän että siinä on todella liukasta talvisin ja laitan vilkun ainakin 100 metriä ennen käännöstä päälle
sadan metrin matkalla 80 alueella vilkku kerkee välkkymään ehkä kolme kertaa?
Ei se vilkun ajoissakaan laittaminen aina tunnu vaikuttavan mihinkään. Kertan aikoinaan talvella olin pikkutielle kääntymässä 80 rajoituksella vasemmalle. Tiedän että siinä on todella liukasta talvisin ja laitan vilkun ainakin 100 metriä ennen käännöstä päälle. Vastaan tulee auto, joten joudun pysähtymään. Takanani ajava auto ajoi tästä huolimatta lähes täydellä vauhdilla hankeen. Tie on tuolla osuudella lähes kilometrin verran pelkkää suoraa.
100 metriä ei todellakaan 80km/h nopeudessa liukkaalla ole ajoissa.
200-300 metriä olisi ollut ajoissa.
Sehän se vituttaa, jarruvalot palaa puol kilometriä, ja sitten samalla kun aletaan kääntyä laitetaan vilkku nyt ihan huvikseen. Kyllä ne takanatulijat tajuaa.
Tajuaa tai ei niin varmaan pitäis kuitenkin itekin ehkä alkaa hidastamaan jos edellä ajavalla jarruvalot palaa?
Kyllä kyllä. Tästä samaa mieltä. Ite tykkään siitä, että edellä ajava ensin näyttää jos on kääntymässä sillä suuntamerkillä, ja sitten aloittaa jarruttelemisen. Ne pelkät jarruvalot voi merkitä sitä hirveä, rantapalloa tai avaruusalusta ajoradalla.
100 metriä riittää ihan hyvin. Takanaolijan pitää vaan olla hereillä ja turvaväli kunnossa. Se auto pitää edelleen pystyä pysäyttämään vaikka edelläajava vetäisi suoraan liinat kiinni täydestä vauhdista esim. hirveä väistäessään.
100 metriä tarkoittaa sitä, että joko
1) aloittaa jarruttamaan paljon myöhemmin kuin järkevää (liukkaalla 80kmh nopeudesta), tai
2) aloittaa jarruttamisen ennen kuin laittaa vilkun päälle
Kumpi tahansa on typerää ajamista.
Pasilassa on juna-aseman vieressä varmaan pahamaineisin tämmöinen paikka, siellä tulee fillarit jatkuvana jonona autojen eteen. Mutta tässä on yksi vielä vähän höystetty esimerkki tuommoisesta paikasta: https://goo.gl/maps/bWz5PFCw5LaW9c176
Vauhtitietä Pasilan suunnasta ajavilla ei mitään epäselvyyttä, pyöräilijän pitää väistää heitä...
Fillarikaistaa tuossa ei ole, mutta pyöräteitä löytyy. Kaista kulkee ajoradan tasossa ja on aina yksisuuntainen.Ajan tästä päivittäin työmatkaa ja allekirjoitan kaiken mitä sanot. Lisähöysteenä jalankulkijat fillarikaistalla ja päinvastoin,
risteyksen raidoitetulle alueelle jäävät autot, 50 km/h nopeudella ajavat megafillaristit ja välillä hesarilla suoraan ajavat ketkä jäävät tukottamaan isoa risteystä. Erityisesti pidän myös helsinginkadulta vauhtitielle kääntyvistä busseista jotka saattavat jumittua jos vauhtitieltä tuleva, vasemmalle kääntyvä on ryhmittynyt oikein valoihin.
Osaamattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään.Kerran näin kun vauhtitietä lintsille päin ajava bemarikuski joutui syystä tai toisesta pysähtymään osittain kohtaan jossa tuo pyöräkaista on;
Pyöräilijää varmasti harmitti, kun toisen ajoneuvon kuljettaja sulki tarpeettomasti pyöräilijän käyttämän väylän. Vastaavassa tilanteessa kahden auton tapauksessa saattaisi torvi soida blokatun auton kuljettajan toimesta harmituksen merkiksi.pyöräilijä pysähtyi bemarin takaoven kohdalle ja törkkäsi eturenkaan kovaa ovea päin, jonka jälkeen kiersi auton takaata ja jatkoi matkaansa. Kuljettaja oli hämmentynyt eikä ehtinyt tehdä mitään tilanteelle.
Fillarikaistaa tuossa ei ole, mutta pyöräteitä löytyy. Kaista kulkee ajoradan tasossa ja on aina yksisuuntainen.
Osaamattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään.
Pyöräilijää varmasti harmitti, kun toisen ajoneuvon kuljettaja sulki tarpeettomasti pyöräilijän käyttämän väylän. Vastaavassa tilanteessa kahden auton tapauksessa saattaisi torvi soida blokatun auton kuljettajan toimesta harmituksen merkiksi.
Tämä oli kirjaimellisesti sellaista out of the box -ajattelua eli ajattelua auton ulkopuolelta. Ymmärrän harmituksesi, sillä auton ulkopuolelta ajattelu ei varsinaisesti kuulu tämän ketjun agendaan.Menehän sukkahousupyöräilijä muualle trollaamaan.
Totta, en voi minäkään käsittää mitä liikkuu jonkun fillaristin päässä, joka alkaa hakkaamaan tai puskemaan auton peltejä millään tavalla, vaikka kuka olisi oikeassa/väärässä. Välittömästi sumenee silmissä jos sellainen sattuu kohdalle ja pitää ihan oikesti purra huulta, ettei tarvitse nousta autosta ja antaa samalla tavalla takaisin. Käsimerkit ymmärrän ja huutamisenkin, mutta jos minkäänlaista fyysistä kontaktia tapahtuu, niin sitten lopputulos on arvaamaton.Tarkoitatko että on pyöräilijän suunnalta ihan ok tehdä ilkivaltaa autoilijoille, vai jotain muuta?
Mietin vaan, että sieltä auton sisältä ajateltuna ihan sama miten paljon jalankulkijat, pyöräilijät tai muut autoilijat mokailee, niin ei kyllä tule ekana mieleen ajaa päin tai muulla tavoin aiheuttaa omaisuus- tai henkilövahinkoja. Ihmisessä on jotain vialla jos toimii noin.
Tarkoitan jotain muuta eli sitä, että ei ole ok ajaa risteyksiä tukkoon sen enempää ajoradan, pyörätieden kuin suojateidenkään osalta. Tukkoon ajamisella tarkoitan sitä, että ajetaan risteykseen, vaikka siitä ei pääsisi ajamaan läpi ruuhkan vuoksi.Tarkoitatko että on pyöräilijän suunnalta ihan ok tehdä ilkivaltaa autoilijoille, vai jotain muuta?
Mietin vaan, että sieltä auton sisältä ajateltuna ihan sama miten paljon jalankulkijat, pyöräilijät tai muut autoilijat mokailee, niin ei kyllä tule ekana mieleen ajaa päin tai muulla tavoin aiheuttaa omaisuus- tai henkilövahinkoja. Ihmisessä on jotain vialla jos toimii noin.
Tätä samaa sattuu joskus autoilijoidenkin kesken. Oli se harmitus sitten kuinka suuri tahansa, niin harvemmin, jos koskaan näkee äänitorven tai käsimerkkien sijaan mitään autoilijoiden kesken tarkoituksellista puskuripusuttelua, mutta jostain syystä osa fillaristeista kokee, että se on heille sallittua. Vahinko voi olla näennäisesti pieni, mutta mahdolliset naarmut eivät välttämättä ole kaikkien autoilijoiden mielestä yhtä suvaittavia.Tarkoitan jotain muuta eli sitä, että ei ole ok ajaa risteyksiä tukkoon sen enempää ajoradan, pyörätieden kuin suojateidenkään osalta. Tukkoon ajamisella tarkoitan sitä, että ajetaan risteykseen, vaikka siitä ei pääsisi ajamaan läpi ruuhkan vuoksi.
Pyöräilijän harmitusta on voinut entisestään lisätä se, että kyseinen autoilija on mahdollisesti tullut väistämisvelvollisesta suunnasta*, mikä on omiaan lisäämään pyöräilijän harmitusta ja selittämään mahdollisesti tahallista tekoa, mutta ei siltikään oikeuta minkäänlaiseen vahingontekoon.
Puskuripusuttelu johtaisi väistämättä myös oman auton vahinkoihin, jos kyseessä on saman luokan autot, mikä taas varmasti vähentää kyseistä toimintaa. Polkupyörässä taas ei ole tööttiä, jolla voisi viestiä auton sisään.Tätä samaa sattuu joskus autoilijoidenkin kesken. Oli se harmitus sitten kuinka suuri tahansa, niin harvemmin, jos koskaan näkee äänitorven tai käsimerkkien sijaan mitään autoilijoiden kesken tarkoituksellista puskuripusuttelua, mutta jostain syystä osa fillaristeista kokee, että se on heille sallittua. Vahinko voi olla näennäisesti pieni, mutta mahdolliset naarmut eivät välttämättä ole kaikkien autoilijoiden mielestä yhtä suvaittavia.
Korkeimman oikeuden mukaan ei ole selvä. Toisekseen tilanteessa, jossa Vauhtitieltä Mannerheimintien suunnasta tuleva autoilija kääntyy vasemmalle tämän kyseessä olevan pyörätien yli, autoilija on selkeästi väistämisvelvollinen. Toisaalta voiko Vauhtitieltä kääntyä Vauhtitielle eli onko kyseessä sittenkin mutka ja väistämisvelvollisuus sitä kautta pyöräilijällä? Jos näin on, kyseessä on T-risteys, jossa Vauhtitie risteää Vauhtitien kanssa, mikä taas kuulostaa mahdottomalta. All in all, risteys on kaikkea muuta kuin selvä.Väistämisvelvollisuus tuossa Vauhtitien risteyksessä on mielestäni täysin päivänselvä, eli pyörä väistää aina suoraa tietä ylittäessään. Siinä ei fillarien ainakaan kannata alkaa peltejä kopistelemaan.
No jaa, KKO:n päätös koski 12m päässä risteyksestä olevaa pyörätietä. Tuossa etäisyyttä on vielä 8m enemmän, joten olisin aika luottavaisin mielin sen suhteen, että se on erillinen risteys.Puskuripusuttelu johtaisi väistämättä myös oman auton vahinkoihin, jos kyseessä on saman luokan autot, mikä taas varmasti vähentää kyseistä toimintaa. Polkupyörässä taas ei ole tööttiä, jolla voisi viestiä auton sisään.
Korkeimman oikeuden mukaan ei ole selvä.
En edes ajatellut tuota Vauhtitien loppupätkää, eli käsitin että puhuttiin vain Vauhtitietä suoraan menevästä liikenteestä Lintsin suuntaan/suunnasta. Sen osalta väistämissäännöt ovat mielestäni aika pässinlihaa. Siihen en osaa ottaa tässä kantaa, onko se Vauhtitien "risteys" oikeasti risteys, vaiko sittenkin mutka, eikä se liene tässä edes kovin oleellista.Toisekseen tilanteessa, jossa Vauhtitieltä Mannerheimintien suunnasta tuleva autoilija kääntyy vasemmalle tämän kyseessä olevan pyörätien yli, autoilija on selkeästi väistämisvelvollinen.
Liikenneturvan mielestäNo jaa, KKO:n päätös koski 12m päässä risteyksestä olevaa pyörätietä. Tuossa etäisyyttä on vielä 8m enemmän, joten olisin aika luottavaisin mielin sen suhteen, että se on erillinen risteys.
Ei auta ei. Kotia kohti pääväylältä (50 km/h rajoituksella oleva tie) vasemmalle kääntyessä on risteyksessä leveä liikenteenjakaja, jonka taakse erityisen tarkasti ajamalla mahtuu antamaan tilaa takaa tuleville ohittaa oikealta. Laitan vilkun kaukaa päälle ja laskettelen ilman jarrua pieneen alamäkeen. Vilkku ehtii yleensä välkähtää ainakin 4 kertaa ennen kuin kosken jarruun ja 4 lisää ennen kuin pysähdyn. Silti useimmiten takana tuleva lähestyy hidastamatta ja sitten risteyksessä tekee hätäisen jarrutuksen ja nopean väistön oikealle, kun käännös ja risteyksen kapeus tuli aivan täytenä yllätyksenä. Muutama tapaus on meinannut ajaa ojaan väistöliikkeiden seurauksena.Ei se vilkun ajoissakaan laittaminen aina tunnu vaikuttavan mihinkään.
Väistämissäännöstä ei ole kko:n päätöstä niin kuin olen ketjussa tuonut ilmi. Kyseessä ei ole epämääräinen juttu. Ihmisten tai omaisuuden vahingoittamista en ole sillä perustellut.Joo, jotenkin uskomatonta että tuota tahallista ilkivaltaa puolustellaan jollain harmituksella, suojatien jatkeelle ajamisella ja epämääräisellä ”tästä ei oo kko:n päätöstä vielä” jutuilla.
Ihan selvä asia on että ihan sama vaikka se auto olis siinä katollaan niin toisten omaisuutta ei kuulu vahingoittaa.
Jep, väistämissääntö on epämääräinen, mutta perustelu sille ei ole.Onhan se epämääräinen, kun se on tai sitten ei ole.
Pahoittelut, kuulosti vaan siltä että hakemalla haettiin syitä ja perusteluita ja lievennyksiä alkaen siitä ettei tsygässä ole äänitorvea, joka oikeuttaisi moisen persläpikäytöksen pyöräilijän suunnalta.
Jep, väistämissääntö on epämääräinen, mutta perustelu sille ei ole.
Ja kyllä, etsin mahdollisia syitä pyöräilijän käyttäytymiseen, mutta ei ne silti minun mielestä oikeuta kuvatunlaiseen pyöräilijän käyttäytymiseen.
-----
Eniten ärsytyksen aiheita tuntuu monilla olevan moottoritiellä. Itselläni on tänään edessä noin 100 km siivu edestakaisin motarilla. Olisiko raadilla vinkkejä miten aiheutan mahdollisimman vähän ärsytystä kanssa-autoilijoissa?
Esimerkiksi:
- kiihdytys motarinopeuteen ennen motarille liittymistä
- ei toisen takakontissa roikkumista
- ei kaistanvaihtoja liian lähelle toisen auton eteen
- ei nopeudenvaihtelua (onneksi on cruise)
- ei matelua vasemmalla kaistalla
- ei asumista vasemmalla kaistalla
- mikä olisi vähiten ärsyttävä nopeus? Ehkä rekan imussa ajelu, mutta siihen en ajatellut lähteä
- mitä muuta?
Sanoisin, että vähiten ärsyttävä nopeus on rajoitus + 5-7km/h todellista. Listalle vielä sellainen, että ei tarpeetonta muiden ohittamisen estävää kiihdytystä ohituskaistan alussa. Tosin motarillahan nyt ei ole mitään erillisiä ohituskaistoja, mutta tulipahan mainittua.
- mikä olisi vähiten ärsyttävä nopeus? Ehkä rekan imussa ajelu, mutta siihen en ajatellut lähteä
- mitä muuta?
Jos samalla motarilla on audi tai bmw kuskeja niin parempi muuttaa johonkin toiseen maahan ja ajella siellä, muuten tsäänssit on aika ohuet.
Joka paikassa sama juttu. Kuvittelevat, että sillä tavalla näkyvät paremmin.En tiedä mikä trendi satakunnassa on moottoripyörillä ajaa pitkät päällä päiväs aikaan. Yksikin laittoi lisäpitkät kun laitoin itse pitkät päälle.
Joissakin piireissä on ohjeena, että moottoripyörillä ajettaisiin aina pitkät päällä, jotta mp olisi näkyvämpi. Se mp:n valokeila harvoin oikeasti häikäisee, mutta kyllä se silti tökkii.En tiedä mikä trendi satakunnassa on moottoripyörillä ajaa pitkät päällä päiväs aikaan. Yksikin laittoi lisäpitkät kun laitoin itse pitkät päälle.
Autoilijoilla taas tuntuu olevan trendinä pitää etusumareita, ja ainoastaan etusumareita päällä keskellä aurinkoista päivää. Näyttää vissiin coolilta. Rok, rok.
Ne on usein bemarikuskeja ketkä tuota harrastaa ainakin täällä. En ymmärrä mitä tuolla oikein haetaan takaa.
Aika monessakin autossa on päivävalot siellä sumareiden paikkeilla.
Tai sitten palaa. Ainakin jälkiasennuksena saa kytkeä palamaan parkkien kanssa, mutta ei nyt tule mieleen autoa jossa tehtaalla olisi koodattu toimimaan näin.Päivävalojen kanssa ei parkit pala.
Olen samaa mieltä. Kai tuo juontaa ajasta, jolloin päivävalot tulivat pakollisiksi ja autovalmistajille tuli "kiire" laittaa päivävalot "johonkin" ja puskurista löytyy hyvin tilaa. Esimerkiksi Volvohan laittoi ne suoraan sumuvalojen tilalle ja Skoda leipoi ne sumuvaloumpion yhteyteen. Onneksi nykyään monen auton kohdalla on tajuttu, että päivävalot luo muotoiluun - ja ennen kaikkea ajovaloumpioiden muotoiluun - uusia mahdollisuuksia ja päivävalot on siirretty varsinaisen ajovaloumpion yhteyteen.Asiaa sivuten: mun mielestäni se päivävalojen sijoittaminen sinne puskurin alaosaan on aika hölmöä. Etenkin siis alkuperäisten päivävalojen. Kumpuilevalla tiellä saattaa välillä mennä aika pitkäänkin ennen kuin ne valot tulevat näkyviin, sitä ennen vastaantulija on periaatteessa pimeä.
Autoilijoilla taas tuntuu olevan trendinä pitää etusumareita, ja ainoastaan etusumareita päällä keskellä aurinkoista päivää. Näyttää vissiin coolilta. Rok, rok.
Hesarilta vauhtitielle kääntyvä ajaa suoraan T-risteyksen yli ennen pyörätienjatkeen yli ajamista. Suoraan ajava autohan ei ole velvollinen pyörää väistämään. Ja toisaalta tuolta T-risteyksen kautta pyörätienjatkeelle tulevat pyöräilijät tulevat vieläpä kolmion takaa. Kolmio menee muiden väistämissääntöjen edelle.Hesarin vieressä kulkevan pyörätien Vauhtitien ylittävä jatke on noin 20 metrin etäisyydellä Hesarista. KKO on todennut, että 12 metrin päässä tiestä sijaitsevaa pyörätietä pidetään tiehen kuuluvana pyörätienä, eikä erillisenä. Tätä kauempana olevasta pyörätiestä täytyy hakea oikeudelta uusi ratkaisu, mikäli sille on tarvetta.
KKO:1985-II-34 - Korkeimman oikeuden ennakkopäätökset - FINLEX ®
Saattoi olla myös jonkun muun välinpitämättömyyttä, mutta moni näkee vain sen lopputilanteen ja syyttää siihen joutunutta. Usein toki aiheesta, mutta kannattaa arvioida tilanne ennen syyttävän sormen osoittelua.Osaamattomuuttaan tai välinpitämättömyyttään.
Vois tehdä nii kuin täällä: fillaristit jätti kolmion huomiotta niin se poistettiinJa toisaalta tuolta T-risteyksen kautta pyörätienjatkeelle tulevat pyöräilijät tulevat vieläpä kolmion takaa. Kolmio menee muiden väistämissääntöjen edelle.
Kesän aikana 50/50 työmatkaa autolla ja pyörällä kulkeneena oma kokemus on, että enemmän joutuisi pyöräilijöitä sairaalahoitoon jos autoilijana pitäisin omista oikeuksistani kiinni.Tuntuu olevan helvetin vaikeeta tämä liikenneympyrästä poistuminen suurimmalle osalle autoilijoista. Autoilija väistää jalankulkijoita ja fillaristeja kun poistuu liikenneympyrästä. Päivittäin pääsisin sairaalakeikalle fillarilla jos en itse olisi hereillä.
Kolmiokin tuntuu olevan osalle autoilijoista ihan mystinen merkki. Saa kyllä olla hereillä joka päivä fillarin selässä. Pääsis helposti hengestään jos koittais pitää oikeuksistaan kiinni. Ei siinä, kyllä osa fillaristeistakin on idiootteja.
Ja nämä kokemukset siis niin, että hyppään ajoissa pois taluttamaan enkä viiletä paikalle 30km/h ja ota ekaa askelta suojatiellä.Sillä ohittajalla saattaa olla matkaa määränpäähän vielä paljonkin ja haluaa tientukosta eroon ennen pienemmälle tielle joutumista, jossa ohituspaikkoja ei ole.*plop*
Lähden kyllä heti ohittamaan kun ohituskaista alkaa. Ongelma on se että takana tuleva mulkero ottaa förskottia ilman vilkkua jo ennen sitä kaistaa.Lisäksi (ehhehe) sinä tulet ensimmäisenä siihen ohituspaikkaan. Jos käytät sen heti, ei yhdelläkään takana tulevalla ole mahdollisuutta lähteä ohi ennen sinua. Jos et käytä, se on oma mokasi. Ohituksissa ei ole mitään vuoronumeroita, se menee ensimmäisenä joka vilkun laittaa päälle ja ohi lähtee.
Näistä selviää aika hyvin pitämällä enemmän löysää edelle olevaan ja lyö lapun lattiaan, niin ettei se kerkiä tulla ohi sieltä perästä.Lähden kyllä heti ohittamaan kun ohituskaista alkaa. Ongelma on se että takana tuleva mulkero ottaa förskottia ilman vilkkua jo ennen sitä kaistaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.