Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Niin ehkä siinä letkassa muutkin lähti kiihdyttämään ohitus mielessä, mutta toki niiden olisi pitänyt odottaa, että sinä sieltä jonon perältä menet eka.

Sitten pistetään vilkku päälle ja vaihdetaan kaistaa, sinne ohituskaistalle. Kenetköhän se ensimmäisenä ajava mielestäsi meinasi ohittaa.

Ei tuo selitys toimi, kyllä tuo on ihan vain silkkaa vittuilua, joko tahallista tai tahatonta.

Aika usein siellä takana oleva hätäisin vetelee myös surutta sulkuviivojen ylitse. Kun itse taas on tottunut niitä noudattamaan, ja tarkoitus on ohittaa kun kaista oikeasti alkaa, rinnalla on jo joku oman elämänsä räikkönen jalka tulipellissä.

Jonossa ei tapahtunut tn n puolen kilsan matkalla, kun ohituskaistan kohdalla ajettiin, mitään muuta kuin että koko letka kiihtyi huomattavasti. Kukaan muu ei lähtenyt tasan minnekään. Jonon etupäässä ajajilla oli ollut kyllä tilaa.

Ja tuo on niin huomattu ilmiö, toistuu melkoisen luotettavasti. Ajelin välillä autolla, jossa käytin vakkaria, niin sen kanssa sen vasta huomasikin helposti. Mutta tuollainen yli 10 kmh kiihtymisen huomaa kyllä muutenkin helposti.

Ja ennen sitä kaistaa ajettiin vakaasti sitä alinopeutta. Ylämäissä vähän vielä hitaammin.

Ja kun yhden kaistan sijasta okinn 2 kaistaa, niin siihen viereiselle kyllä pääsee useita autoja yhtäaikaa vaikka siinä olisi pari ohittamassa, niin helposti mahtuu vielä kolmaskin. Autossa on se suuntamerkki jne, jolla ilmoitetaan muille se kaistanvaihtoaie. Ei siihen kukaan järkevä käy väkisin kiilaamaan.

Ja yleensähän, kun pitemmän ajon jälkeen tiellä, jossa ei ole hyvä ohitella alkaa tulla esim 6 auton jonoutumaa, niin syypää siihen on se ekana ajava lonnija. Tokana tulevallahan ei ole MITÄÄN estettä kurvata heti sille ohituskaistalle, kun se alkaa, katsoo vain ettei ole estettä ja siinähän ei pitäisi olla (sen näkee peileistä).

Ei tuossa ole mitään JÄRKEVÄÄ selitystä tahallisuutta lukuunottamatta tuollaiselle liikennekäyttäytymiselle, johon alkup viestissä viittasin.
 
Viimeksi muokattu:
Tekniikan Maailma

Suomalaisista miehistä tutkitusti ne fiksummat ostaa vähäpäästöisiä autoja. Hyvin kyllä korreloi tuon kanssa että harvemmin näkee hybridikuskin perseilevän liikenteessä. Mutta tyhmeneekö suomalainen mies jos vaihtaa hybridin isokoneiseen bemariin?
 
Tekniikan Maailma

Suomalaisista miehistä tutkitusti ne fiksummat ostaa vähäpäästöisiä autoja. Hyvin kyllä korreloi tuon kanssa että harvemmin näkee hybridikuskin perseilevän liikenteessä. Mutta tyhmeneekö suomalainen mies jos vaihtaa hybridin isokoneiseen bemariin?

Tuon tutkimuksen mukaan Porsche Panamera Turbo S E-Hybridillä (noin 670hv V8+sähkö) ajeleva on siis älykäs vissiinki, tai saatikka millä vaan hybridillä ajeleva, joista voi hyvinkin löytyä 400+ hevosvoimaa :)
 
Väkisinkin pitää olla älykäs, jos lompakon pito riittää noihin hybridiautojen hankintoihin.
 
Tekniikan Maailma

Suomalaisista miehistä tutkitusti ne fiksummat ostaa vähäpäästöisiä autoja. Hyvin kyllä korreloi tuon kanssa että harvemmin näkee hybridikuskin perseilevän liikenteessä. Mutta tyhmeneekö suomalainen mies jos vaihtaa hybridin isokoneiseen bemariin?
Hybridillä on paha perseillä kun se ei kulje mihinkään. :) ja tarkotan tällä nyt lähinnä tojotia nissaneita ym. riisikippoja.
 
Sitten pistetään vilkku päälle ja vaihdetaan kaistaa, sinne ohituskaistalle. Kenetköhän se ensimmäisenä ajava mielestäsi meinasi ohittaa.

Ei tuo selitys toimi, kyllä tuo on ihan vain silkkaa vittuilua, joko tahallista tai tahatonta.



Jonossa ei tapahtunut tn n puolen kilsan matkalla, kun ohituskaistan kohdalla ajettiin, mitään muuta kuin että koko letka kiihtyi huomattavasti. Kukaan muu ei lähtenyt tasan minnekään. Jonon etupäässä ajajilla oli ollut kyllä tilaa.

Ja tuo on niin huomattu ilmiö, toistuu melkoisen luotettavasti. Ajelin välillä autolla, jossa käytin vakkaria, niin sen kanssa sen vasta huomasikin helposti. Mutta tuollainen yli 10 kmh kiihtymisen huomaa kyllä muutenkin helposti.

Ja ennen sitä kaistaa ajettiin vakaasti sitä alinopeutta. Ylämäissä vähän vielä hitaammin.

Ja kun yhden kaistan sijasta okinn 2 kaistaa, niin siihen viereiselle kyllä pääsee useita autoja yhtäaikaa vaikka siinä olisi pari ohittamassa, niin helposti mahtuu vielä kolmaskin. Autossa on se suuntamerkki jne, jolla ilmoitetaan muille se kaistanvaihtoaie. Ei siihen kukaan järkevä käy väkisin kiilaamaan.

Ja yleensähän, kun pitemmän ajon jälkeen tiellä, jossa ei ole hyvä ohitella alkaa tulla esim 6 auton jonoutumaa, niin syypää siihen on se ekana ajava lonnija. Tokana tulevallahan ei ole MITÄÄN estettä kurvata heti sille ohituskaistalle, kun se alkaa, katsoo vain ettei ole estettä ja siinähän ei pitäisi olla (sen näkee peileistä).

Ei tuossa ole mitään JÄRKEVÄÄ selitystä tahallisuutta lukuunottamatta tuollaiselle liikennekäyttäytymiselle, johon alkup viestissä viittasin.
Juuri 1500km suomalaista maantietä 36h sisään ajaneena en voi muutakuin yhtyä tähän.

Poikkeuksetta jokaisella ohituskaistalla alkoi letkan vauhti kiihtymään, yleensä jopa jo siinä kohdin kun tuli kyltti, että kaista alkaa pian.

Onneksi monet ohituskaistat keski- ja itäsuomessa ovat ylämäkeen tehty ainakin alkupäästä, eli perus perhekinnerit eivät juurikaan noilla kiihdy niin pääsi polkemaan rauhassa ohitse.

Ja noista letkan jonotusnumeroista, se menee tosiaan ensin joka ensin sinne ohittamaan siirtyy. Jos haistelee paikkaa liian kauan (esim. ajamalla ohituskohteen perseessä) tai ei osaa käyttää vilkkua niin oma syy on mikäli takaa tulee joku ja kiskasee kaikista ohitse kerralla. Näin teen itsekin monesti kun edessä vatuloidaan. Monesti myös takaa tulija näkee enemmän ja paremmin kuin edessä ajavat.

Hyvä esimerkki oli tuossa kuopion ja jyväskylän välillä: letkan nokalla meni 80 ajava paku, takana bemari vailla ohitusaikeen häivääkään, pitäen pitkää väliä pakuun. Ohitin jonosta ensin pari autoa siirtyen puoliväliin jonoa, seuraavaksi siirtyen bemarin ja pakun väliin. Takana tuli mondeo samassa kohtaa ohitse, aloin ihmettelemään kun bemari alkoi sieltä mondeon takaa vilkuttelemaan valoja, vaikka nimenomaan piti pitkää väliä tähän pakettiautoon. Mitähän tämäkin oletti? Että kukaan ei tule siihen väliin, koska bemari ei halunnut ketään ohittaa (oli tälläkin lukuisia paikkoja mennä ohi eikä ollut aikeenkaan merkkiä)? Aivan turhaa alkaa vauhkoamaan jos ei itse ohittele ja muut haluavat nopeammin perille. Siitä en sitten tiedä miten sivistyneesti minun takana oleva mondeo siihen minun ja bemarin väliin liittyi.

Ylipäänsä täytyy sanoa, että rasittavin ja vaarallisin liikennemuoto suomalaisessa liikenteessä on jonossa ajaminen rekan tms. hitaan auton perässä. Jatkuva ohittelu ja herhiläisparvi pyörii ympärillä, en voi ymmärtää miten joku jaksaa koko ajan ajaa tuollaisessa muodostelmassa. Käytännössä kuitenkin tie kuin tie normaalin liikenteen aikaan niin semmoisen perus 5 auton letkan saa ohitettua täysin sivistyneesti ja turvallisesti parinkymmenen kilometrin aikana. Ja letkan turvallisuudesta, turvavälit sahaavat jatkuvasti, jarruvalot palaa, juurikaan mitään et näe ja jos jotakin tapahtuu niin tilaa väistää ei ole. Kaiken lisäksi jonomuodostelmassa näkee usein näitä hienoimpia suorituksia, kuten eräs bemari (ylläri) joka päätti ohittaa 5 autoa kerrallaan, joista 3 risteysalueella sulkuviivoilla ja viimeisen auton kohdalla päätyen lähes nokikkain vastaantulijan kanssa. Näiltäkin suorituksilta välttyy kun hankkiutuu siitä pötköstä eroon.

Yllättävän moni pysyy takana kun oikeasti tarkastaa sen auton mittarivirheen ja ajelee sen rajoitus+5kmh, kovempaa haluavat menevät sitten omia teitään.
 
Ylipäänsä täytyy sanoa, että rasittavin ja vaarallisin liikennemuoto suomalaisessa liikenteessä on jonossa ajaminen rekan tms. hitaan auton perässä. Jatkuva ohittelu ja herhiläisparvi pyörii ympärillä, en voi ymmärtää miten joku jaksaa koko ajan ajaa tuollaisessa muodostelmassa. Käytännössä kuitenkin tie kuin tie normaalin liikenteen aikaan niin semmoisen perus 5 auton letkan saa ohitettua täysin sivistyneesti ja turvallisesti parinkymmenen kilometrin aikana. Ja letkan turvallisuudesta, turvavälit sahaavat jatkuvasti, jarruvalot palaa, juurikaan mitään et näe ja jos jotakin tapahtuu niin tilaa väistää ei ole. Kaiken lisäksi jonomuodostelmassa näkee usein näitä hienoimpia suorituksia, kuten eräs bemari (ylläri) joka päätti ohittaa 5 autoa kerrallaan, joista 3 risteysalueella sulkuviivoilla ja viimeisen auton kohdalla päätyen lähes nokikkain vastaantulijan kanssa. Näiltäkin suorituksilta välttyy kun hankkiutuu siitä pötköstä eroon.

Tämähän riippuu.

Itsellä esim. mökkimatkaan kuuluu 40 kilometriä ysitietä välillä Tampere-Orivesi. Siinä rajoitus vaihtelee 100 km/h ja 80 km/h välillä ja noin puolessa välissä on ohituskaistaa reilu kilometri.

Tällä matkalla on täysin turhaa lähteä jotain rekkaa ohittelemaan muuten kuin tuossa ohituskaistalla, koska hyvin todennäköisesti kohta edessä on seuraava rekka. Vaikka ne ohittaisi kaikki, ei tuolla matkalla säästäisi kuin minuutin pari parhaassakin tapauksessa.

Paljon mieluummin ajelen perässä aktiivivakkari päällä ja nautin matkasta. Rekat sentään ajaa yleensä sen 89km/h todellista minkä rajoitin periksi antaa.
 
Tämähän riippuu.

Itsellä esim. mökkimatkaan kuuluu 40 kilometriä ysitietä välillä Tampere-Orivesi. Siinä rajoitus vaihtelee 100 km/h ja 80 km/h välillä ja noin puolessa välissä on ohituskaistaa reilu kilometri.

Tällä matkalla on täysin turhaa lähteä jotain rekkaa ohittelemaan muuten kuin tuossa ohituskaistalla, koska hyvin todennäköisesti kohta edessä on seuraava rekka. Vaikka ne ohittaisi kaikki, ei tuolla matkalla säästäisi kuin minuutin pari parhaassakin tapauksessa.

Paljon mieluummin ajelen perässä aktiivivakkari päällä ja nautin matkasta. Rekat sentään ajaa yleensä sen 89km/h todellista minkä rajoitin periksi antaa.
Totta, ei tuollaisella pätkällä tosissaan hirveästi ajansäästöä saavuta. Itsekin ajan ysitien alkupäätä monesti yliskylän risteykseen saakka, aikalailla turhaa hätiköidä yhtään mihinkään. Mutta kun aletaan satoja kilometrejä ajaa niin puhutaan jo kymmenistä minuuteista etenkin kesällä.

Ja kun moni mainitsee sen kusitauon, että ajansäästö menee siihen. Niinhän se meneekin, mutta kusella käydään kuitenkin niin yhtälailla sitä aikaa menee ohitit tai et.



Mites Lexus riisikippo mallia GS tai LS?
Lexus ei taida mennä ihan tähän riisikippoluokkaan mitä tarkoitin. :) Vaikka japanin vehje onkin kyseessä.
 
Tässä ei ole muuta vikaa kuin perusolettama siitä, että ohitukset tapahtuvat aina ajan säästämiseksi.
Tämäkin. Itseni kohdalla ainakin tunnen ilman letkaa ajamisen sata kertaa mukavammaksi ja yksinkertaisemmaksi ja myös turvallisemmaksi.
 
Tässä ei ole muuta vikaa kuin perusolettama siitä, että ohitukset tapahtuvat aina ajan säästämiseksi.

Tämäkin. Itseni kohdalla ainakin tunnen ilman letkaa ajamisen sata kertaa mukavammaksi ja yksinkertaisemmaksi ja myös turvallisemmaksi.

Toki on aina turvallisempaa ajaa jos autoja ei ole edessä eikä takanakaan, mutta siihen tilanteeseen ei yhtään ruuhkaisemmalla pätkällä pääse kuin hetkittäin. Jos joutuu koko ajan ohittelemaan niin kyllä se nettovaikutus turvallisuuteen on varmasti negatiivinen, vaikka itse kokisi asian toisin.

Useamman sadan kilometrin pätkällä tilanne tietysti toinen ajansäästön kannalta, mutta lähinnä pointtini oli, että ne letkassa ajavat voivat suurin osa hyvinkin olla juuri näitä, jolla matkaa valtatiellä on jäljellä 0-20 km jolloin ohittamisessa ei enää ole ajansäästön kannalta mitään merkitystä.
 
Hybrideistä en tiiä mutta täys-sähkö kieseillä ei tunnu olevan vauhtipedaalia ollenkaan. Ei 1 eikä 2 kertaa kun niilläkin yleensä aika vikkelää sataaseen kirmaavilla ei saada edes sitä 80 iä tauluun ennen konetietä. Tänään taas vasemmalla ladulla seurasin sähköautoa mikä ei rekasta meinannut päästä ohi ei millään kun vauhtia oli 85. :D En kehdannut nojata rattiin.

Minullakaan ei todellakaan ole nopea auto eikä myöskään syvälle menevä pedaali. Ellei tilanne tarvitse. Mut ajelen kuitenkin suurinta sallittua.
 
Hybrideistä en tiiä mutta täys-sähkö kieseillä ei tunnu olevan vauhtipedaalia ollenkaan. Ei 1 eikä 2 kertaa kun niilläkin yleensä aika vikkelää sataaseen kirmaavilla ei saada edes sitä 80 iä tauluun ennen konetietä. Tänään taas vasemmalla ladulla seurasin sähköautoa mikä ei rekasta meinannut päästä ohi ei millään kun vauhtia oli 85. :D En kehdannut nojata rattiin.
Minullakaan ei todellakaan ole nopea auto eikä myöskään syvälle menevä pedaali. Ellei tilanne tarvitse. Mut ajelen kuitenkin suurinta sallittua.
E-biilissä voi olla/on joskus - energiatasot alhaalla ja silloin on syytä mennäkin säästöliekillä kohti seuraavaa mahdollista (epäkunnossa olevaa) latauspistettä:geek:
 
E-biilissä voi olla/on joskus - energiatasot alhaalla ja silloin on syytä mennäkin säästöliekillä kohti seuraavaa mahdollista (epäkunnossa olevaa) latauspistettä:geek:
Tuossa tapauksessa olisi luultavimmin ollut järkevintä peesata sitä rekkaa eikä edes yrittää ohi.
 
E-biilissä voi olla/on joskus - energiatasot alhaalla ja silloin on syytä mennäkin säästöliekillä kohti seuraavaa mahdollista (epäkunnossa olevaa) latauspistettä:geek:

Tässä tullaankin sitten siihen sähköbiilin väistämättömään ominaisuuteen.
 
Tämäkin. Itseni kohdalla ainakin tunnen ilman letkaa ajamisen sata kertaa mukavammaksi ja yksinkertaisemmaksi ja myös turvallisemmaksi.
Adaptiivinen vakkari kyllä auttaa tähän. Ei stressaa yhtään ajella jonossa, jonka vauhti seilaa +/- 10 km/h, kun auto pitää välimatkan suurinpiirtein vakiona. Ainoastaan isommat nopeudenmuutokset aiheuttavat kuskille hommia, Skodan vakkari kun ainakin lipuu aivan liian lähelle ja jarruttaa sitten aivan liian aggressiivisesti, jos edellä vauhti tippuu liikaa.

Joskus tosin ohitan vain päästäkseni jonosta karkuun sitä pälliä, joka hinkkaa takapuskuriani.
 
Tai sitten siellä vaivaa kuskia se sama lyhyys kuin monella polttomoottoriautoakin ajavalla, ei jalka yletä tarpeeksi suoraksi että oikeasti saa painettua sen kaasun pohjaan.

Katselin tuossa aikoinaan tuttavaa kun kyydissä istuin; vaihde vaihtui aina isommalle ennen kuin kierroslukumittarissa tuli 3000 vastaan. Saa olla aika iso motti että noilla kiekoilla oikeasti auto kiihtyy.

Itsehän kierrätän sinne 3500-4500 ennen kuin isompi vaihtuu silmään, ei se moottori siitä mihinkään hajoa.

No huhhuh. Ja sitten ihmetellään kun tulee ongelmia. Mulla on dieselissä kaasu pohjassa 4000-4500rpm vaihtokohta ja bensassa juuri ennen rajoitinta (1.4T K-Astrassa about 6200rpm), muuten Opelilla siellä 2500-3000-4000rpm isompaa ja bemarissa automaatti hoitaa comfortilla yleensä.

Ja siis en aja kokoajan kaasu pohjassa, mutta kyllä tuolla Opelin romulla sitä kaasua saa aika reilusti annostella pitkien välitysten ja pienen koneen takia. Bemarilla voi käyttää kaasua rauhallisesti runsaan väännön, kahden turbon ja 8-vaihteen ansiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse yleensä painan kaasua sen verran, että loota vaihtaa isommalle vaihteelle 3000-35000rpm kohdalla. Jos edessä on muita autoja, esim. valoista lähtiessä, kiihdytys tapahtuu n. 1300-1800rpm. Kierrosrajoitin on 7200:ssa, joten aika rauhallisesti siihen nähden tulee yleensä ajeltua. Lähinnä ohitellessa saa hieman painetta luotua putkistoon kaasua painaessa.
 
Tai sitten siellä vaivaa kuskia se sama lyhyys kuin monella polttomoottoriautoakin ajavalla, ei jalka yletä tarpeeksi suoraksi että oikeasti saa painettua sen kaasun pohjaan.

Katselin tuossa aikoinaan tuttavaa kun kyydissä istuin; vaihde vaihtui aina isommalle ennen kuin kierroslukumittarissa tuli 3000 vastaan. Saa olla aika iso motti että noilla kiekoilla oikeasti auto kiihtyy.

Itsehän kierrätän sinne 3500-4500 ennen kuin isompi vaihtuu silmään, ei se moottori siitä mihinkään hajoa.

Jos oikeasti pitää kiihdyttää niin kyllä se menee sinne 7000rpm tienoille ennen kuin seuraava vaihde laitetaan. Prätkällä hakkaa rajoitin vastaan sitten melkein koko ajan kun kerää niin nopeasti kierrokset ettei aina ehdi mukaan ja tehoalue on 5000 --> 8500 missä rajoitin.

Sitä varten se rajoitin siellä on että mitään ei mene rikki vaikka kierroksia on paljon.
 
Ihmisestähän se kiihdytys on kiinni. Itselläni on alla 100hp manuaali-Focus, ja silläkin joutuu pidättelemään, ettei aja kiihdytyksissä toisten perään. Ei sillä "pärjää" yhdellekään oikealle autolle kiihdytyksessä, mutta ainakin Oulun seudun autoilijoissa on aivan tolkuttoman paljon nysvääjiä, joille kiihdytys tarkoittaa kaasupolkimen hivelemistä pikkuvarpaalla. Joidenkin liikennekäyttäytymistä - liikennevaloista lähtöä ja ohituksia - seuratessa tulee olo kuin katsoisi hidastettua videota. Tai Zootropolis-elokuvan laiskiaisia

tumblr_nyaemg5K1D1rwfctbo4_500.gif
 
Toisten hengen vaarantaminen. Tien päällä vänkärinä just kattelin kun premiumilla ylinopeutta meistä 3 autosta väkisin ohi kun 60t tulee vastaan. Ei pelivaraa jääny kyllä yhtään.
 
Ihmisestähän se kiihdytys on kiinni. Itselläni on alla 100hp manuaali-Focus, ja silläkin joutuu pidättelemään, ettei aja kiihdytyksissä toisten perään. Ei sillä "pärjää" yhdellekään oikealle autolle kiihdytyksessä,
Ei se Focus nyt niin laiska ole, kiihtyy 80:stä - 120:iin 9 sekunnissa. Nykyautoissa on rajoittimet kierroksille, joten sitä poljinta voi aika huoletta painaa, kunhan opettelee vaihtamisen.
 
Ei se Focus nyt niin laiska ole, kiihtyy 80:stä - 120:iin 9 sekunnissa. Nykyautoissa on rajoittimet kierroksille, joten sitä poljinta voi aika huoletta painaa, kunhan opettelee vaihtamisen.

Mutta kun sitä autoa ei jotkut "kehtaa rääkätä" :facepalm: Pelkäävät että moottori hajoaa.

Autot tykkää kun niille antaa välillä leipää ihan kunnolla voin kanssa :drool:
 
Automaattivaihteistojen yleistyessä voi tulla sellainenkin ilmiö ettei uskalleta painaa kaasua kovinkaan reippaasti, ettei aski vain vaihda pienempää ja 1.äkänen karkaa käsistä.
 
Ihmiset jotka eivät tiedä oman autonsa mittoja. Pikkutiellä tulee vastaan Nissan Cumqvat, 30kmh rajoitus ja silti pitää pudottaa vauhti ihan nollaan, ajaa oma rengas 5cm päässä kanttarista ja sen vieressä olevasta kävelytiestä kun toisella on vähintään 0,5m toisella puolella olevaan viivaan. Viivan jälkeen vielä toisen puolimetriä oleva asfalttipiennar. Katsastuksissa tulisi ottaa pakolliseksi, että ihmise ajavat autonsa itse sisään ja nostimelle, tippuisi yli puolet kuskeista pois kun pudottaisivat auton mahalleen nostimen metallille ja joutuisivat olemaan hetken ilman.
 
Parhaimmillaan toi tarkoittaa sitä että väännätetään hiton pienillä kierroksilla kun ei haluta "rääkätä".

Lisäksi vielä turvallisuusriski jos kaasu ei ole vuosikausiin käynyt pohjassa asti. Saattaa jäädä vaijeri jumiin kun sen sitten joku kerta sinne pohjaan survaseekin.
 
Lisäksi vielä turvallisuusriski jos kaasu ei ole vuosikausiin käynyt pohjassa asti. Saattaa jäädä vaijeri jumiin kun sen sitten joku kerta sinne pohjaan survaseekin.
Onkohan missään tämän vuosikymmenen autossa enää kaasuvaijeria. Vuosituhannen alussahan niitä vielä oli.

edit. Voihan tietysti se itse läppä periaatteessa jumittua, jos se ei ole vuosiin käynyt toisessa ääriasennossa.
 
Onkohan missään tämän vuosikymmenen autossa enää kaasuvaijeria. Vuosituhannen alussahan niitä vielä oli.

edit. Voihan tietysti se itse läppä periaatteessa jumittua, jos se ei ole vuosiin käynyt toisessa ääriasennossa.

Vanhempien -04 avensiksessa ainakin vielä on jossa yllämainittu skenaario tapahtuikin. Ja jos autojen keski-ikä suomessa huinii siellä 15v paikkeilla niin kai niitä aika paljon vielä vaijerillisia on.
 
Vanhempien -04 avensiksessa ainakin vielä on jossa yllämainittu skenaario tapahtuikin. Ja jos autojen keski-ikä suomessa huinii siellä 15v paikkeilla niin kai niitä aika paljon vielä vaijerillisia on.
Siellä taitaa olla tehokas avensis:D Toyota taisi käyttää vaijeria aika pitkään. Vastaavanikäisessä kansanauto golfissa (iv) taas on sähköinen kaasupoljin ja autokannan keski-ikä on muuten 12,1 vuotta;)
 
Menee vähän samaan; tuli 9-tiellä leveä kuljetus vastaan (itse asiassa 2x 3 autoa), edellä ajavan (pienempi auto kuin minulla) oli aivan pakko niiden kohdalla hidastaa alle viiteenkymppiin. Kai se pelkäsi että kolahtaa jos ajaa liian kovaa, vaikka ajeli jo niin pientareen puolella kun mahdollista. Ja kuljetukset eivät olleet mitenkään superleveitä eli omalla kaistalla riitti kun ajoi oikeaa reunaa mutta kuitenkin viivan sisäpuolella.
Tuossa viime kesänä 8-tiellä tuli vastaan saattoautolla varustettu leveä kuljetus. Menihän se vähän keskiviivan yli, mutta ei missään nimessä täyttänyt koko tietä. Saattoauton kuskilla ei tainnut olla ihan tilallinen hahmotuskyky iskussa tai sitten oli virkaintoinen tapaus, sillä sopivasti sivuun, hieman oikea rengas pientarelle siirryttyäni, saattoauto vaihtoi aggressiivisesti keskeltä tietä kokonaan vastatulijoiden kaistalle, vilkutteli pitkiä ja pakotti pientareen puolelle.

Luulisi, että tuohon hommaan olisi jonkinsorttiset pääsyvaatimukset :confused2:
 
Tuossa viime kesänä 8-tiellä tuli vastaan saattoautolla varustettu leveä kuljetus. Menihän se vähän keskiviivan yli, mutta ei missään nimessä täyttänyt koko tietä. Saattoauton kuskilla ei tainnut olla ihan tilallinen hahmotuskyky iskussa tai sitten oli virkaintoinen tapaus, sillä sopivasti sivuun, hieman oikea rengas pientarelle siirryttyäni, saattoauto vaihtoi aggressiivisesti keskeltä tietä kokonaan vastatulijoiden kaistalle, vilkutteli pitkiä ja pakotti pientareen puolelle.

Luulisi, että tuohon hommaan olisi jonkinsorttiset pääsyvaatimukset :confused2:
Ei kuulu saattoauton tehtäviin arvioida kuinka tuuhio olet. Siitä syystä turvamarginaali.
 
Minulle on myös sattunut muutaman kerran noita innokkaita saattoautoja.

Tuli vähän sellainen "mitä vittua" tunne kun omasta mielestä olin jo vetänyt tiensivuun ja laskenut vauhdin lähes nollaan.
 
Jos oikeasti pitää kiihdyttää niin kyllä se menee sinne 7000rpm tienoille ennen kuin seuraava vaihde laitetaan. Prätkällä hakkaa rajoitin vastaan sitten melkein koko ajan kun kerää niin nopeasti kierrokset ettei aina ehdi mukaan ja tehoalue on 5000 --> 8500 missä rajoitin.

Sitä varten se rajoitin siellä on että mitään ei mene rikki vaikka kierroksia on paljon.
Tuo on niin moottorista kiinni. Omassa katiskassa kun on 2.5l matalapaineturbo jossa on vielä kummallakin nokalla VVT niin se vetää melkein kuin diesel jo alakierroksilta alkaen. Toki kun polkasee kickdowniin saakka niin kyllähän tuokin rakkine mylvähtää ja lähtee ns. huolella, mutta sille on yllättävän harvoin tarvetta.

Ihmisestähän se kiihdytys on kiinni. Itselläni on alla 100hp manuaali-Focus, ja silläkin joutuu pidättelemään, ettei aja kiihdytyksissä toisten perään. Ei sillä "pärjää" yhdellekään oikealle autolle kiihdytyksessä, mutta ainakin Oulun seudun autoilijoissa on aivan tolkuttoman paljon nysvääjiä, joille kiihdytys tarkoittaa kaasupolkimen hivelemistä pikkuvarpaalla. Joidenkin liikennekäyttäytymistä - liikennevaloista lähtöä ja ohituksia - seuratessa tulee olo kuin katsoisi hidastettua videota. Tai Zootropolis-elokuvan laiskiaisia

tumblr_nyaemg5K1D1rwfctbo4_500.gif
Vaihteen päälle saaminen on ainakin Oulussa se suurempi ongelma, kuin kaasujalan löytäminen. Tuo laiskiainen on supernopea leimaismen käytössä siihen verratuna.

Sitten on vielä nämä kaikenlaiset taloudellisen ajon opettajat, jotka haluavat jättää 10+ autoa punaisiin nuolivaloihin käymään tyhjäkäyntiä sen takia, että yksi auto saapi himmailla "nollakulutuksella" vihreisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Parhaimmillaan toi tarkoittaa sitä että väännätetään hiton pienillä kierroksilla kun ei haluta "rääkätä".

Jep. Kuulo alkaa olemaan heikko etc. Ajetaan kuin warrea konsanaan. Joillakin se ymmärrys auton toiminnasta on hyvin rajallinen. Ei siinä eihän siitä tarvitse kaikkea ymmärtääkkään, kuhan edes perusasioihin tutustuu omassa koslassaan. Kuinka moni muuten on lukenut autonsa käyttöohjekirjan?

Kerran/pari olen oman emännän lisäksi törmännyt naiseen, joka on tietoinen kunnolla oman autonsa ominaisuuksista ja erikoisuuksista. Väheksymättä naisia sen enempää kuin miehiäkään. :tup:
 
Tuo on niin moottorista kiinni. Omassa katiskassa kun on 2.5l matalapaineturbo jossa on vielä kummallakin nokalla VVT niin se vetää melkein kuin diesel jo alakierroksilta alkaen. Toki kun polkasee kickdowniin saakka niin kyllähän tuokin rakkine mylvähtää ja lähtee ns. huolella, mutta sille on yllättävän harvoin tarvetta.

Vaikka moottori kuinka vääntäisi maksimiiväännöllä jo alhaalla niin teho ja pyörille tuleva vääntö on silti paljon suurempi pienellä vaihteella suurilla kierroksilla kuin suurella vaihteella pienillä kierroksilla.

Teho skaalautuu kierrosten mukaan, ja vaihdelaatikko kertoo renkaille tulevan väännön.
 
Vaikka moottori kuinka vääntäisi maksimiiväännöllä jo alhaalla niin teho ja pyörille tuleva vääntö on silti paljon suurempi pienellä vaihteella suurilla kierroksilla kuin suurella vaihteella pienillä kierroksilla.

Teho skaalautuu kierrosten mukaan, ja vaihdelaatikko kertoo renkaille tulevan väännön.
No onhan tuossa Geartronicissa toki manuaalimoodi myös, mutta harvoin sille on tarvetta kiihtyvyyden lisäämiseksi. Yleensä automatiikka päällä on ns. arkikäytössä kiihtyvyys riittänyt sen verran hyvin, että enemmän ottaa päähän muitten kuppaaminen. Erikoistilanteet sitten asia erikseen, kuten esmes jonkun kaivinkoneen tai pyöräkuormaajan taakse jumiin jääminen, kun 20-40 km/h vauhdissa pintakaasulla automatiikka pitää aika isoa vaihdetta pesässä, ja ehtii vähän huonosti mukaan kun pitää todella nopeasti reagoida. Sillon tulee vaihdettua manuaalimoodiin ja pudotettua ainakin pykälän verran pienemmälle, kun näyttää siltä että ohituspaikka on aukeamassa.
 
Viimeksi muokattu:
En muista kuin yhden vehkeen, jonka eteneminen on oikeasti liikenteen seassa ollut huippusuorituskyvyn rajoittama: Vm. -96 iso 308 Sprinter, joka oli lastattu Nordkapp-reissua varten yhdeksällä kaverilla ja rapian viikon tavaroilla, ml. esimerkiksi PJ-teltta polttopuineen.

Tuolla korilla ja kuormalla reilut 600 tkm rullattu vapari-OM601 (79 hv/152 Nm) ei jaksanut siivittää ratsua ihan satasen huippunopeuteen, mutta nollasta yhdeksäänkymppiin kellotettiin n. puolitoista minuuttia :rofl:. Oli melko mielenkiintoinen kokemus tuolla mäkisemmässä maastossa, harvemmin on tarvinnut tarjota maantiellä kakkosta pesään :vihellys:.

Kaikilla omilla autoillani (66 kW bensasta 100 kW turbodiisseliin) olen päässyt ongelmitta liikkumaan virran mukana ja vähintään 95% liikkeellelähdöstä kaasun pohjaan tälläämällä olisin törmännyt edessä ajavaan. Tai kääntäen jonon etummaisena lähtiessä "jalka syylärissä", harva takanatulija "pysyy perässä".

Ohitellessa enemmästä voimasta olisi toki iloa, mutta vielä ei ole niin kovaa kiirettä pitänyt, että haluaisin maksaa ekstraa jokaisen auton kulun muodossa mahdollisuudesta puikata vaikkapa kolmanneksen lyhyemmästä välistä ohitse. Ja aika moni muu on oletettavasti samoilla linjoilla, jos keskimääräisen uuden auton teho vielä tänäkin päivänä on siellä 130 hv hujakoilla.

Toki ketjun aiheeseen liittyen tänään liityin reiluun alamäkeen viettävältä rampilta kymmenisen vuotta tuoreemman Superbin perässä sataseen rajoitetulle motarille. Onneksi oli rauhallisempi hetki päätiellä, sillä skeidaa ohjastanut kolme-neljäkymppinen mieskuski sai kelattua melkein 70 km/h vauhtia vaihtaessaan jo kaistaa :facepalm:. Tuon perässä rampilla jopa 100 kW bensasitikkaa sai pidätellä peräänajolta :rofl:.
 
Jep. Kuulo alkaa olemaan heikko etc. Ajetaan kuin warrea konsanaan. Joillakin se ymmärrys auton toiminnasta on hyvin rajallinen. Ei siinä eihän siitä tarvitse kaikkea ymmärtääkkään, kuhan edes perusasioihin tutustuu omassa koslassaan. Kuinka moni muuten on lukenut autonsa käyttöohjekirjan?

Kerran/pari olen oman emännän lisäksi törmännyt naiseen, joka on tietoinen kunnolla oman autonsa ominaisuuksista ja erikoisuuksista. Väheksymättä naisia sen enempää kuin miehiäkään. :tup:
Ei kun päin vastoin, naapurin pappa kun aikoinaan ehti siihen ikään, että kuulo alkoi heikentyä, niin voi jukoliste miten se Lada saikaan ns. saapasta joka vaihteella.
Ja sekin on tullut kerran havaittua, että kun papparaisella kuulo on riittävän huono, painetaan kaasu kaupan parkkiksella pohjaan ja kytkimellä säädetään vauhti. Auton ympärillä leijui sen verran vankasti imelä pakkasnesteen tuoksu, että ilmeisesti tekniikka oli jo melko lailla päälle hakkaavasta kierrosrajoittimesta huolimatta ehtinyt kipeää ottamaan.
 
En muista kuin yhden vehkeen, jonka eteneminen on oikeasti liikenteen seassa ollut huippusuorituskyvyn rajoittama: Vm. -96 iso 308 Sprinter, joka oli lastattu Nordkapp-reissua varten yhdeksällä kaverilla ja rapian viikon tavaroilla, ml. esimerkiksi PJ-teltta polttopuineen.

Tuolla korilla ja kuormalla reilut 600 tkm rullattu vapari-OM601 (79 hv/152 Nm) ei jaksanut siivittää ratsua ihan satasen huippunopeuteen, mutta nollasta yhdeksäänkymppiin kellotettiin n. puolitoista minuuttia :rofl:. Oli melko mielenkiintoinen kokemus tuolla mäkisemmässä maastossa, harvemmin on tarvinnut tarjota maantiellä kakkosta pesään :vihellys:.

Kaikilla omilla autoillani (66 kW bensasta 100 kW turbodiisseliin) olen päässyt ongelmitta liikkumaan virran mukana ja vähintään 95% liikkeellelähdöstä kaasun pohjaan tälläämällä olisin törmännyt edessä ajavaan. Tai kääntäen jonon etummaisena lähtiessä "jalka syylärissä", harva takanatulija "pysyy perässä".

Ohitellessa enemmästä voimasta olisi toki iloa, mutta vielä ei ole niin kovaa kiirettä pitänyt, että haluaisin maksaa ekstraa jokaisen auton kulun muodossa mahdollisuudesta puikata vaikkapa kolmanneksen lyhyemmästä välistä ohitse. Ja aika moni muu on oletettavasti samoilla linjoilla, jos keskimääräisen uuden auton teho vielä tänäkin päivänä on siellä 130 hv hujakoilla.

Toki ketjun aiheeseen liittyen tänään liityin reiluun alamäkeen viettävältä rampilta kymmenisen vuotta tuoreemman Superbin perässä sataseen rajoitetulle motarille. Onneksi oli rauhallisempi hetki päätiellä, sillä skeidaa ohjastanut kolme-neljäkymppinen mieskuski sai kelattua melkein 70 km/h vauhtia vaihtaessaan jo kaistaa :facepalm:. Tuon perässä rampilla jopa 100 kW bensasitikkaa sai pidätellä peräänajolta :rofl:.
Ford Transit paku (tarkempaa mallia en nyt yhtäkkiä muista), perässä trailerin päällä Volvo 850. Transitin "vaihda isommalle" ilmoitin ei ilmeisesti tajunnut mitään todellisesta kuormasta, tuntui että paikat putoaa hampaista ja katiskasta loppuu veto saman tien jos sitä noudattaen vaihtoi isommalle. Oli muuten aika jännittävä yhdistelmä ajaa Järvi-Suomen mäkistä maastoa poikkisuuntaan, ikäpäivänä ole aiemmin joutunut yhtä paljon punomaan manuaalin keppiä. Taustapeilistä katsoen tilanteeseen olisi välillä jo melkein sopinut Convoy-leffan musiikki, mutta onneksi oli aina paikoitellen tilaisuus pysähtyä päästämään "raivopäät" ohi.
 
Ford Transit paku (tarkempaa mallia en nyt yhtäkkiä muista), perässä trailerin päällä Volvo 850. Transitin "vaihda isommalle" ilmoitin ei ilmeisesti tajunnut mitään todellisesta kuormasta, tuntui että paikat putoaa hampaista ja katiskasta loppuu veto saman tien jos sitä noudattaen vaihtoi isommalle. Oli muuten aika jännittävä yhdistelmä ajaa Järvi-Suomen mäkistä maastoa poikkisuuntaan, ikäpäivänä ole aiemmin joutunut yhtä paljon punomaan manuaalin keppiä. Taustapeilistä katsoen tilanteeseen olisi välillä jo melkein sopinut Convoy-leffan musiikki, mutta onneksi oli aina paikoitellen tilaisuus pysähtyä päästämään "raivopäät" ohi.

Hitaiden vehkeiden listaan voidaan lisätä puolustusvoimien väreissä menevät autot. Tuntuivat olevan melkoinen punainen viiri, vaikka ajettais rajotinta vasten. Tai sitten lähdetään ohittelemaan hullun lailla sitä 20 auton letkaa, josta ei varmasti pääse kaikista ohi.
 
Hitaiden vehkeiden listaan voidaan lisätä puolustusvoimien väreissä menevät autot. Tuntuivat olevan melkoinen punainen viiri, vaikka ajettais rajotinta vasten. Tai sitten lähdetään ohittelemaan hullun lailla sitä 20 auton letkaa, josta ei varmasti pääse kaikista ohi.
Meillä ainakin oli ohjeena armeijassa pitää vähintään 300 metrin välit letkassa ajettaessa. Samaa soisi muunkin hitaan liikenteen soveltavan. Tällöin pystyy helposti ohittamaan yhden kerrallaan.

Hitaita autot kyllä olivat. Masi alkoi täristämään yli 70 km/h nopeuksissa varsin ikävästi ja joku Mersun pakettiauton rungon päälle rakennettu, 100 hv moottorilla varustettu, yli 3 tonnia painanut ambulanssi ei meinannut jaksaa pienempiinkään ylämäkiin ylläpitää nopeutta.
 
Meillä ainakin oli ohjeena armeijassa pitää vähintään 300 metrin välit letkassa ajettaessa. Samaa soisi muunkin hitaan liikenteen soveltavan.
Ei välttämättä edes kovin paljoa hitaamman. Esimerkiksi moottoripyörät ajavat usein letkassa hiljempaa kuin rajoitus on, sanotaan nyt vaikka kahdeksaakymppiä satasen alueella. Neljäkin pyörää vie jo aika pitkän matkan tiellä vaikka lomittain ajaisivatkin, eikä niitä voi ohittaa kovinkaan helposti. Pidemmät letkat ovat vielä paljon ongelmallisempia ja jostain syystä mopoilijoilla ei tunnu olevan tapana jättää letkaan säännöllisiä suurempia välejä, joihin ohittaja mahtuisi turvallisesti palaamaan. Lisäksi tuntuvat vielä ottavan itseensä jos joku uskaltaakin yrittää ohi.
 
Tekniikan Maailma

Suomalaisista miehistä tutkitusti ne fiksummat ostaa vähäpäästöisiä autoja. Hyvin kyllä korreloi tuon kanssa että harvemmin näkee hybridikuskin perseilevän liikenteessä. Mutta tyhmeneekö suomalainen mies jos vaihtaa hybridin isokoneiseen bemariin?

Tähän istuu empiiriset havainnot helvetin huonosti Toyota Priuksen osalta. Olen tullut siihen tulokseen, että tajuissaan olevien osuus Prius -kuskeista on alle 10%.

Lähes aina Prius tekee jotain järjettömän typerää joka aiheuttaa harmia ja/tai haittaa muille. Harmi ja typeryys on erilaista kuin bemarikuskeilla toki, yleensä Prius arpoo risteyksissä, valoissa, ajaa alinopeutta tms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom