Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

E-biilissä voi olla/on joskus - energiatasot alhaalla ja silloin on syytä mennäkin säästöliekillä kohti seuraavaa mahdollista (epäkunnossa olevaa) latauspistettä:geek:
Tuossa tapauksessa olisi luultavimmin ollut järkevintä peesata sitä rekkaa eikä edes yrittää ohi.
 
E-biilissä voi olla/on joskus - energiatasot alhaalla ja silloin on syytä mennäkin säästöliekillä kohti seuraavaa mahdollista (epäkunnossa olevaa) latauspistettä:geek:

Tässä tullaankin sitten siihen sähköbiilin väistämättömään ominaisuuteen.
 
Tämäkin. Itseni kohdalla ainakin tunnen ilman letkaa ajamisen sata kertaa mukavammaksi ja yksinkertaisemmaksi ja myös turvallisemmaksi.
Adaptiivinen vakkari kyllä auttaa tähän. Ei stressaa yhtään ajella jonossa, jonka vauhti seilaa +/- 10 km/h, kun auto pitää välimatkan suurinpiirtein vakiona. Ainoastaan isommat nopeudenmuutokset aiheuttavat kuskille hommia, Skodan vakkari kun ainakin lipuu aivan liian lähelle ja jarruttaa sitten aivan liian aggressiivisesti, jos edellä vauhti tippuu liikaa.

Joskus tosin ohitan vain päästäkseni jonosta karkuun sitä pälliä, joka hinkkaa takapuskuriani.
 
Tai sitten siellä vaivaa kuskia se sama lyhyys kuin monella polttomoottoriautoakin ajavalla, ei jalka yletä tarpeeksi suoraksi että oikeasti saa painettua sen kaasun pohjaan.

Katselin tuossa aikoinaan tuttavaa kun kyydissä istuin; vaihde vaihtui aina isommalle ennen kuin kierroslukumittarissa tuli 3000 vastaan. Saa olla aika iso motti että noilla kiekoilla oikeasti auto kiihtyy.

Itsehän kierrätän sinne 3500-4500 ennen kuin isompi vaihtuu silmään, ei se moottori siitä mihinkään hajoa.

No huhhuh. Ja sitten ihmetellään kun tulee ongelmia. Mulla on dieselissä kaasu pohjassa 4000-4500rpm vaihtokohta ja bensassa juuri ennen rajoitinta (1.4T K-Astrassa about 6200rpm), muuten Opelilla siellä 2500-3000-4000rpm isompaa ja bemarissa automaatti hoitaa comfortilla yleensä.

Ja siis en aja kokoajan kaasu pohjassa, mutta kyllä tuolla Opelin romulla sitä kaasua saa aika reilusti annostella pitkien välitysten ja pienen koneen takia. Bemarilla voi käyttää kaasua rauhallisesti runsaan väännön, kahden turbon ja 8-vaihteen ansiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse yleensä painan kaasua sen verran, että loota vaihtaa isommalle vaihteelle 3000-35000rpm kohdalla. Jos edessä on muita autoja, esim. valoista lähtiessä, kiihdytys tapahtuu n. 1300-1800rpm. Kierrosrajoitin on 7200:ssa, joten aika rauhallisesti siihen nähden tulee yleensä ajeltua. Lähinnä ohitellessa saa hieman painetta luotua putkistoon kaasua painaessa.
 
Tai sitten siellä vaivaa kuskia se sama lyhyys kuin monella polttomoottoriautoakin ajavalla, ei jalka yletä tarpeeksi suoraksi että oikeasti saa painettua sen kaasun pohjaan.

Katselin tuossa aikoinaan tuttavaa kun kyydissä istuin; vaihde vaihtui aina isommalle ennen kuin kierroslukumittarissa tuli 3000 vastaan. Saa olla aika iso motti että noilla kiekoilla oikeasti auto kiihtyy.

Itsehän kierrätän sinne 3500-4500 ennen kuin isompi vaihtuu silmään, ei se moottori siitä mihinkään hajoa.

Jos oikeasti pitää kiihdyttää niin kyllä se menee sinne 7000rpm tienoille ennen kuin seuraava vaihde laitetaan. Prätkällä hakkaa rajoitin vastaan sitten melkein koko ajan kun kerää niin nopeasti kierrokset ettei aina ehdi mukaan ja tehoalue on 5000 --> 8500 missä rajoitin.

Sitä varten se rajoitin siellä on että mitään ei mene rikki vaikka kierroksia on paljon.
 
Ihmisestähän se kiihdytys on kiinni. Itselläni on alla 100hp manuaali-Focus, ja silläkin joutuu pidättelemään, ettei aja kiihdytyksissä toisten perään. Ei sillä "pärjää" yhdellekään oikealle autolle kiihdytyksessä, mutta ainakin Oulun seudun autoilijoissa on aivan tolkuttoman paljon nysvääjiä, joille kiihdytys tarkoittaa kaasupolkimen hivelemistä pikkuvarpaalla. Joidenkin liikennekäyttäytymistä - liikennevaloista lähtöä ja ohituksia - seuratessa tulee olo kuin katsoisi hidastettua videota. Tai Zootropolis-elokuvan laiskiaisia

tumblr_nyaemg5K1D1rwfctbo4_500.gif
 
Toisten hengen vaarantaminen. Tien päällä vänkärinä just kattelin kun premiumilla ylinopeutta meistä 3 autosta väkisin ohi kun 60t tulee vastaan. Ei pelivaraa jääny kyllä yhtään.
 
Ihmisestähän se kiihdytys on kiinni. Itselläni on alla 100hp manuaali-Focus, ja silläkin joutuu pidättelemään, ettei aja kiihdytyksissä toisten perään. Ei sillä "pärjää" yhdellekään oikealle autolle kiihdytyksessä,
Ei se Focus nyt niin laiska ole, kiihtyy 80:stä - 120:iin 9 sekunnissa. Nykyautoissa on rajoittimet kierroksille, joten sitä poljinta voi aika huoletta painaa, kunhan opettelee vaihtamisen.
 
Ei se Focus nyt niin laiska ole, kiihtyy 80:stä - 120:iin 9 sekunnissa. Nykyautoissa on rajoittimet kierroksille, joten sitä poljinta voi aika huoletta painaa, kunhan opettelee vaihtamisen.

Mutta kun sitä autoa ei jotkut "kehtaa rääkätä" :facepalm: Pelkäävät että moottori hajoaa.

Autot tykkää kun niille antaa välillä leipää ihan kunnolla voin kanssa :drool:
 
Automaattivaihteistojen yleistyessä voi tulla sellainenkin ilmiö ettei uskalleta painaa kaasua kovinkaan reippaasti, ettei aski vain vaihda pienempää ja 1.äkänen karkaa käsistä.
 
Ihmiset jotka eivät tiedä oman autonsa mittoja. Pikkutiellä tulee vastaan Nissan Cumqvat, 30kmh rajoitus ja silti pitää pudottaa vauhti ihan nollaan, ajaa oma rengas 5cm päässä kanttarista ja sen vieressä olevasta kävelytiestä kun toisella on vähintään 0,5m toisella puolella olevaan viivaan. Viivan jälkeen vielä toisen puolimetriä oleva asfalttipiennar. Katsastuksissa tulisi ottaa pakolliseksi, että ihmise ajavat autonsa itse sisään ja nostimelle, tippuisi yli puolet kuskeista pois kun pudottaisivat auton mahalleen nostimen metallille ja joutuisivat olemaan hetken ilman.
 
Parhaimmillaan toi tarkoittaa sitä että väännätetään hiton pienillä kierroksilla kun ei haluta "rääkätä".

Lisäksi vielä turvallisuusriski jos kaasu ei ole vuosikausiin käynyt pohjassa asti. Saattaa jäädä vaijeri jumiin kun sen sitten joku kerta sinne pohjaan survaseekin.
 
Lisäksi vielä turvallisuusriski jos kaasu ei ole vuosikausiin käynyt pohjassa asti. Saattaa jäädä vaijeri jumiin kun sen sitten joku kerta sinne pohjaan survaseekin.
Onkohan missään tämän vuosikymmenen autossa enää kaasuvaijeria. Vuosituhannen alussahan niitä vielä oli.

edit. Voihan tietysti se itse läppä periaatteessa jumittua, jos se ei ole vuosiin käynyt toisessa ääriasennossa.
 
Onkohan missään tämän vuosikymmenen autossa enää kaasuvaijeria. Vuosituhannen alussahan niitä vielä oli.

edit. Voihan tietysti se itse läppä periaatteessa jumittua, jos se ei ole vuosiin käynyt toisessa ääriasennossa.

Vanhempien -04 avensiksessa ainakin vielä on jossa yllämainittu skenaario tapahtuikin. Ja jos autojen keski-ikä suomessa huinii siellä 15v paikkeilla niin kai niitä aika paljon vielä vaijerillisia on.
 
Vanhempien -04 avensiksessa ainakin vielä on jossa yllämainittu skenaario tapahtuikin. Ja jos autojen keski-ikä suomessa huinii siellä 15v paikkeilla niin kai niitä aika paljon vielä vaijerillisia on.
Siellä taitaa olla tehokas avensis:D Toyota taisi käyttää vaijeria aika pitkään. Vastaavanikäisessä kansanauto golfissa (iv) taas on sähköinen kaasupoljin ja autokannan keski-ikä on muuten 12,1 vuotta;)
 
Menee vähän samaan; tuli 9-tiellä leveä kuljetus vastaan (itse asiassa 2x 3 autoa), edellä ajavan (pienempi auto kuin minulla) oli aivan pakko niiden kohdalla hidastaa alle viiteenkymppiin. Kai se pelkäsi että kolahtaa jos ajaa liian kovaa, vaikka ajeli jo niin pientareen puolella kun mahdollista. Ja kuljetukset eivät olleet mitenkään superleveitä eli omalla kaistalla riitti kun ajoi oikeaa reunaa mutta kuitenkin viivan sisäpuolella.
Tuossa viime kesänä 8-tiellä tuli vastaan saattoautolla varustettu leveä kuljetus. Menihän se vähän keskiviivan yli, mutta ei missään nimessä täyttänyt koko tietä. Saattoauton kuskilla ei tainnut olla ihan tilallinen hahmotuskyky iskussa tai sitten oli virkaintoinen tapaus, sillä sopivasti sivuun, hieman oikea rengas pientarelle siirryttyäni, saattoauto vaihtoi aggressiivisesti keskeltä tietä kokonaan vastatulijoiden kaistalle, vilkutteli pitkiä ja pakotti pientareen puolelle.

Luulisi, että tuohon hommaan olisi jonkinsorttiset pääsyvaatimukset :confused2:
 
Tuossa viime kesänä 8-tiellä tuli vastaan saattoautolla varustettu leveä kuljetus. Menihän se vähän keskiviivan yli, mutta ei missään nimessä täyttänyt koko tietä. Saattoauton kuskilla ei tainnut olla ihan tilallinen hahmotuskyky iskussa tai sitten oli virkaintoinen tapaus, sillä sopivasti sivuun, hieman oikea rengas pientarelle siirryttyäni, saattoauto vaihtoi aggressiivisesti keskeltä tietä kokonaan vastatulijoiden kaistalle, vilkutteli pitkiä ja pakotti pientareen puolelle.

Luulisi, että tuohon hommaan olisi jonkinsorttiset pääsyvaatimukset :confused2:
Ei kuulu saattoauton tehtäviin arvioida kuinka tuuhio olet. Siitä syystä turvamarginaali.
 
Minulle on myös sattunut muutaman kerran noita innokkaita saattoautoja.

Tuli vähän sellainen "mitä vittua" tunne kun omasta mielestä olin jo vetänyt tiensivuun ja laskenut vauhdin lähes nollaan.
 
Jos oikeasti pitää kiihdyttää niin kyllä se menee sinne 7000rpm tienoille ennen kuin seuraava vaihde laitetaan. Prätkällä hakkaa rajoitin vastaan sitten melkein koko ajan kun kerää niin nopeasti kierrokset ettei aina ehdi mukaan ja tehoalue on 5000 --> 8500 missä rajoitin.

Sitä varten se rajoitin siellä on että mitään ei mene rikki vaikka kierroksia on paljon.
Tuo on niin moottorista kiinni. Omassa katiskassa kun on 2.5l matalapaineturbo jossa on vielä kummallakin nokalla VVT niin se vetää melkein kuin diesel jo alakierroksilta alkaen. Toki kun polkasee kickdowniin saakka niin kyllähän tuokin rakkine mylvähtää ja lähtee ns. huolella, mutta sille on yllättävän harvoin tarvetta.

Ihmisestähän se kiihdytys on kiinni. Itselläni on alla 100hp manuaali-Focus, ja silläkin joutuu pidättelemään, ettei aja kiihdytyksissä toisten perään. Ei sillä "pärjää" yhdellekään oikealle autolle kiihdytyksessä, mutta ainakin Oulun seudun autoilijoissa on aivan tolkuttoman paljon nysvääjiä, joille kiihdytys tarkoittaa kaasupolkimen hivelemistä pikkuvarpaalla. Joidenkin liikennekäyttäytymistä - liikennevaloista lähtöä ja ohituksia - seuratessa tulee olo kuin katsoisi hidastettua videota. Tai Zootropolis-elokuvan laiskiaisia

tumblr_nyaemg5K1D1rwfctbo4_500.gif
Vaihteen päälle saaminen on ainakin Oulussa se suurempi ongelma, kuin kaasujalan löytäminen. Tuo laiskiainen on supernopea leimaismen käytössä siihen verratuna.

Sitten on vielä nämä kaikenlaiset taloudellisen ajon opettajat, jotka haluavat jättää 10+ autoa punaisiin nuolivaloihin käymään tyhjäkäyntiä sen takia, että yksi auto saapi himmailla "nollakulutuksella" vihreisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Parhaimmillaan toi tarkoittaa sitä että väännätetään hiton pienillä kierroksilla kun ei haluta "rääkätä".

Jep. Kuulo alkaa olemaan heikko etc. Ajetaan kuin warrea konsanaan. Joillakin se ymmärrys auton toiminnasta on hyvin rajallinen. Ei siinä eihän siitä tarvitse kaikkea ymmärtääkkään, kuhan edes perusasioihin tutustuu omassa koslassaan. Kuinka moni muuten on lukenut autonsa käyttöohjekirjan?

Kerran/pari olen oman emännän lisäksi törmännyt naiseen, joka on tietoinen kunnolla oman autonsa ominaisuuksista ja erikoisuuksista. Väheksymättä naisia sen enempää kuin miehiäkään. :tup:
 
Tuo on niin moottorista kiinni. Omassa katiskassa kun on 2.5l matalapaineturbo jossa on vielä kummallakin nokalla VVT niin se vetää melkein kuin diesel jo alakierroksilta alkaen. Toki kun polkasee kickdowniin saakka niin kyllähän tuokin rakkine mylvähtää ja lähtee ns. huolella, mutta sille on yllättävän harvoin tarvetta.

Vaikka moottori kuinka vääntäisi maksimiiväännöllä jo alhaalla niin teho ja pyörille tuleva vääntö on silti paljon suurempi pienellä vaihteella suurilla kierroksilla kuin suurella vaihteella pienillä kierroksilla.

Teho skaalautuu kierrosten mukaan, ja vaihdelaatikko kertoo renkaille tulevan väännön.
 
Vaikka moottori kuinka vääntäisi maksimiiväännöllä jo alhaalla niin teho ja pyörille tuleva vääntö on silti paljon suurempi pienellä vaihteella suurilla kierroksilla kuin suurella vaihteella pienillä kierroksilla.

Teho skaalautuu kierrosten mukaan, ja vaihdelaatikko kertoo renkaille tulevan väännön.
No onhan tuossa Geartronicissa toki manuaalimoodi myös, mutta harvoin sille on tarvetta kiihtyvyyden lisäämiseksi. Yleensä automatiikka päällä on ns. arkikäytössä kiihtyvyys riittänyt sen verran hyvin, että enemmän ottaa päähän muitten kuppaaminen. Erikoistilanteet sitten asia erikseen, kuten esmes jonkun kaivinkoneen tai pyöräkuormaajan taakse jumiin jääminen, kun 20-40 km/h vauhdissa pintakaasulla automatiikka pitää aika isoa vaihdetta pesässä, ja ehtii vähän huonosti mukaan kun pitää todella nopeasti reagoida. Sillon tulee vaihdettua manuaalimoodiin ja pudotettua ainakin pykälän verran pienemmälle, kun näyttää siltä että ohituspaikka on aukeamassa.
 
Viimeksi muokattu:
En muista kuin yhden vehkeen, jonka eteneminen on oikeasti liikenteen seassa ollut huippusuorituskyvyn rajoittama: Vm. -96 iso 308 Sprinter, joka oli lastattu Nordkapp-reissua varten yhdeksällä kaverilla ja rapian viikon tavaroilla, ml. esimerkiksi PJ-teltta polttopuineen.

Tuolla korilla ja kuormalla reilut 600 tkm rullattu vapari-OM601 (79 hv/152 Nm) ei jaksanut siivittää ratsua ihan satasen huippunopeuteen, mutta nollasta yhdeksäänkymppiin kellotettiin n. puolitoista minuuttia :rofl:. Oli melko mielenkiintoinen kokemus tuolla mäkisemmässä maastossa, harvemmin on tarvinnut tarjota maantiellä kakkosta pesään :vihellys:.

Kaikilla omilla autoillani (66 kW bensasta 100 kW turbodiisseliin) olen päässyt ongelmitta liikkumaan virran mukana ja vähintään 95% liikkeellelähdöstä kaasun pohjaan tälläämällä olisin törmännyt edessä ajavaan. Tai kääntäen jonon etummaisena lähtiessä "jalka syylärissä", harva takanatulija "pysyy perässä".

Ohitellessa enemmästä voimasta olisi toki iloa, mutta vielä ei ole niin kovaa kiirettä pitänyt, että haluaisin maksaa ekstraa jokaisen auton kulun muodossa mahdollisuudesta puikata vaikkapa kolmanneksen lyhyemmästä välistä ohitse. Ja aika moni muu on oletettavasti samoilla linjoilla, jos keskimääräisen uuden auton teho vielä tänäkin päivänä on siellä 130 hv hujakoilla.

Toki ketjun aiheeseen liittyen tänään liityin reiluun alamäkeen viettävältä rampilta kymmenisen vuotta tuoreemman Superbin perässä sataseen rajoitetulle motarille. Onneksi oli rauhallisempi hetki päätiellä, sillä skeidaa ohjastanut kolme-neljäkymppinen mieskuski sai kelattua melkein 70 km/h vauhtia vaihtaessaan jo kaistaa :facepalm:. Tuon perässä rampilla jopa 100 kW bensasitikkaa sai pidätellä peräänajolta :rofl:.
 
Jep. Kuulo alkaa olemaan heikko etc. Ajetaan kuin warrea konsanaan. Joillakin se ymmärrys auton toiminnasta on hyvin rajallinen. Ei siinä eihän siitä tarvitse kaikkea ymmärtääkkään, kuhan edes perusasioihin tutustuu omassa koslassaan. Kuinka moni muuten on lukenut autonsa käyttöohjekirjan?

Kerran/pari olen oman emännän lisäksi törmännyt naiseen, joka on tietoinen kunnolla oman autonsa ominaisuuksista ja erikoisuuksista. Väheksymättä naisia sen enempää kuin miehiäkään. :tup:
Ei kun päin vastoin, naapurin pappa kun aikoinaan ehti siihen ikään, että kuulo alkoi heikentyä, niin voi jukoliste miten se Lada saikaan ns. saapasta joka vaihteella.
Ja sekin on tullut kerran havaittua, että kun papparaisella kuulo on riittävän huono, painetaan kaasu kaupan parkkiksella pohjaan ja kytkimellä säädetään vauhti. Auton ympärillä leijui sen verran vankasti imelä pakkasnesteen tuoksu, että ilmeisesti tekniikka oli jo melko lailla päälle hakkaavasta kierrosrajoittimesta huolimatta ehtinyt kipeää ottamaan.
 
En muista kuin yhden vehkeen, jonka eteneminen on oikeasti liikenteen seassa ollut huippusuorituskyvyn rajoittama: Vm. -96 iso 308 Sprinter, joka oli lastattu Nordkapp-reissua varten yhdeksällä kaverilla ja rapian viikon tavaroilla, ml. esimerkiksi PJ-teltta polttopuineen.

Tuolla korilla ja kuormalla reilut 600 tkm rullattu vapari-OM601 (79 hv/152 Nm) ei jaksanut siivittää ratsua ihan satasen huippunopeuteen, mutta nollasta yhdeksäänkymppiin kellotettiin n. puolitoista minuuttia :rofl:. Oli melko mielenkiintoinen kokemus tuolla mäkisemmässä maastossa, harvemmin on tarvinnut tarjota maantiellä kakkosta pesään :vihellys:.

Kaikilla omilla autoillani (66 kW bensasta 100 kW turbodiisseliin) olen päässyt ongelmitta liikkumaan virran mukana ja vähintään 95% liikkeellelähdöstä kaasun pohjaan tälläämällä olisin törmännyt edessä ajavaan. Tai kääntäen jonon etummaisena lähtiessä "jalka syylärissä", harva takanatulija "pysyy perässä".

Ohitellessa enemmästä voimasta olisi toki iloa, mutta vielä ei ole niin kovaa kiirettä pitänyt, että haluaisin maksaa ekstraa jokaisen auton kulun muodossa mahdollisuudesta puikata vaikkapa kolmanneksen lyhyemmästä välistä ohitse. Ja aika moni muu on oletettavasti samoilla linjoilla, jos keskimääräisen uuden auton teho vielä tänäkin päivänä on siellä 130 hv hujakoilla.

Toki ketjun aiheeseen liittyen tänään liityin reiluun alamäkeen viettävältä rampilta kymmenisen vuotta tuoreemman Superbin perässä sataseen rajoitetulle motarille. Onneksi oli rauhallisempi hetki päätiellä, sillä skeidaa ohjastanut kolme-neljäkymppinen mieskuski sai kelattua melkein 70 km/h vauhtia vaihtaessaan jo kaistaa :facepalm:. Tuon perässä rampilla jopa 100 kW bensasitikkaa sai pidätellä peräänajolta :rofl:.
Ford Transit paku (tarkempaa mallia en nyt yhtäkkiä muista), perässä trailerin päällä Volvo 850. Transitin "vaihda isommalle" ilmoitin ei ilmeisesti tajunnut mitään todellisesta kuormasta, tuntui että paikat putoaa hampaista ja katiskasta loppuu veto saman tien jos sitä noudattaen vaihtoi isommalle. Oli muuten aika jännittävä yhdistelmä ajaa Järvi-Suomen mäkistä maastoa poikkisuuntaan, ikäpäivänä ole aiemmin joutunut yhtä paljon punomaan manuaalin keppiä. Taustapeilistä katsoen tilanteeseen olisi välillä jo melkein sopinut Convoy-leffan musiikki, mutta onneksi oli aina paikoitellen tilaisuus pysähtyä päästämään "raivopäät" ohi.
 
Ford Transit paku (tarkempaa mallia en nyt yhtäkkiä muista), perässä trailerin päällä Volvo 850. Transitin "vaihda isommalle" ilmoitin ei ilmeisesti tajunnut mitään todellisesta kuormasta, tuntui että paikat putoaa hampaista ja katiskasta loppuu veto saman tien jos sitä noudattaen vaihtoi isommalle. Oli muuten aika jännittävä yhdistelmä ajaa Järvi-Suomen mäkistä maastoa poikkisuuntaan, ikäpäivänä ole aiemmin joutunut yhtä paljon punomaan manuaalin keppiä. Taustapeilistä katsoen tilanteeseen olisi välillä jo melkein sopinut Convoy-leffan musiikki, mutta onneksi oli aina paikoitellen tilaisuus pysähtyä päästämään "raivopäät" ohi.

Hitaiden vehkeiden listaan voidaan lisätä puolustusvoimien väreissä menevät autot. Tuntuivat olevan melkoinen punainen viiri, vaikka ajettais rajotinta vasten. Tai sitten lähdetään ohittelemaan hullun lailla sitä 20 auton letkaa, josta ei varmasti pääse kaikista ohi.
 
Hitaiden vehkeiden listaan voidaan lisätä puolustusvoimien väreissä menevät autot. Tuntuivat olevan melkoinen punainen viiri, vaikka ajettais rajotinta vasten. Tai sitten lähdetään ohittelemaan hullun lailla sitä 20 auton letkaa, josta ei varmasti pääse kaikista ohi.
Meillä ainakin oli ohjeena armeijassa pitää vähintään 300 metrin välit letkassa ajettaessa. Samaa soisi muunkin hitaan liikenteen soveltavan. Tällöin pystyy helposti ohittamaan yhden kerrallaan.

Hitaita autot kyllä olivat. Masi alkoi täristämään yli 70 km/h nopeuksissa varsin ikävästi ja joku Mersun pakettiauton rungon päälle rakennettu, 100 hv moottorilla varustettu, yli 3 tonnia painanut ambulanssi ei meinannut jaksaa pienempiinkään ylämäkiin ylläpitää nopeutta.
 
Meillä ainakin oli ohjeena armeijassa pitää vähintään 300 metrin välit letkassa ajettaessa. Samaa soisi muunkin hitaan liikenteen soveltavan.
Ei välttämättä edes kovin paljoa hitaamman. Esimerkiksi moottoripyörät ajavat usein letkassa hiljempaa kuin rajoitus on, sanotaan nyt vaikka kahdeksaakymppiä satasen alueella. Neljäkin pyörää vie jo aika pitkän matkan tiellä vaikka lomittain ajaisivatkin, eikä niitä voi ohittaa kovinkaan helposti. Pidemmät letkat ovat vielä paljon ongelmallisempia ja jostain syystä mopoilijoilla ei tunnu olevan tapana jättää letkaan säännöllisiä suurempia välejä, joihin ohittaja mahtuisi turvallisesti palaamaan. Lisäksi tuntuvat vielä ottavan itseensä jos joku uskaltaakin yrittää ohi.
 
Tekniikan Maailma

Suomalaisista miehistä tutkitusti ne fiksummat ostaa vähäpäästöisiä autoja. Hyvin kyllä korreloi tuon kanssa että harvemmin näkee hybridikuskin perseilevän liikenteessä. Mutta tyhmeneekö suomalainen mies jos vaihtaa hybridin isokoneiseen bemariin?

Tähän istuu empiiriset havainnot helvetin huonosti Toyota Priuksen osalta. Olen tullut siihen tulokseen, että tajuissaan olevien osuus Prius -kuskeista on alle 10%.

Lähes aina Prius tekee jotain järjettömän typerää joka aiheuttaa harmia ja/tai haittaa muille. Harmi ja typeryys on erilaista kuin bemarikuskeilla toki, yleensä Prius arpoo risteyksissä, valoissa, ajaa alinopeutta tms.
 
Tähän istuu empiiriset havainnot helvetin huonosti Toyota Priuksen osalta. Olen tullut siihen tulokseen, että tajuissaan olevien osuus Prius -kuskeista on alle 10%.

Lähes aina Prius tekee jotain järjettömän typerää joka aiheuttaa harmia ja/tai haittaa muille. Harmi ja typeryys on erilaista kuin bemarikuskeilla toki, yleensä Prius arpoo risteyksissä, valoissa, ajaa alinopeutta tms.
Hah, just tänään tulin kohti himaa pitkin vt-11:sta Porin suuntaan Tampereelta. Pitkä letka edessä, jatkuvaa jarruvaloshowia ja satasen tiellä kaikkea noin 65-95 km/h välillä. Johtajana Prius, oisko sit ollut joku eco-mode ym joka ei jaksa esim vakkarilla nousta mäkiä ym.
 
^ Jep, siinä kun on Priuksen takana joku kuulokkeet päässä ajava apina, joku vanhus, Octavia TDI, Kia tms niin siinähän jono vain kasvaa kaikkien riemuksi. :D
 
Onneksi tolla tiellä pääsee kaikesta ohi vaikka vakkari päälläkin kun on niin suoraa tietä ja liikenne useimmiten maltillista.

Joka kerta kuitenkin ohitettavat lasketaan tuolla välillä kahden käden sormilla (vähintään).
 
Tähän istuu empiiriset havainnot helvetin huonosti Toyota Priuksen osalta. Olen tullut siihen tulokseen, että tajuissaan olevien osuus Prius -kuskeista on alle 10%.

Lähes aina Prius tekee jotain järjettömän typerää joka aiheuttaa harmia ja/tai haittaa muille. Harmi ja typeryys on erilaista kuin bemarikuskeilla toki, yleensä Prius arpoo risteyksissä, valoissa, ajaa alinopeutta tms.
Polttomoottorin käyntiin pörähtämistä pitää Priuksen kanssa ilmeisesti varoa viimeiseen saakka. Säästöä vartenhan se hybridi on ostettu.
 
Hah, just tänään tulin kohti himaa pitkin vt-11:sta Porin suuntaan Tampereelta. Pitkä letka edessä, jatkuvaa jarruvaloshowia ja satasen tiellä kaikkea noin 65-95 km/h välillä. Johtajana Prius, oisko sit ollut joku eco-mode ym joka ei jaksa esim vakkarilla nousta mäkiä ym.
Eihän tuohon tarvita edes Priusta, ihan muuten vain kunnon bensansäästäjä saa jo aikaan pumppaamisen. Kaasua ei saa lisätä ylämäkeen eikä vähentää alamäkeen, kun se lisää kulutusta. Vakkarin käyttö on näiden tapauksien mielestä sitten se viimeinen virhe.
 
Eilen oli erikoinen ohittamisen estäjä liikenteessä. Ajeli pitkät pätkät alle 80 km/h, mutta kun lähdin ohittamaan, nopeus kasvoi välittömästi. Luovuin ohitusyrityksestä hitaan heräämisen ja laiskan lähdön johdosta, ja edessä ollut katosi näkyvistä. Jonkun kilometrin jälkeen rajoitus nousi 100 km:iin/h ja taas sieltä tultiin perä edellä vastaan.

Sama homma toistui kohta: en ehtinyt edes vaihtaa kaistaa, vaan vain ottaa vauhtia ohitukseen, kun edellä ollut alkoi loittonemaan. Tällä kertaa oli tosin muita hitaampia edessä, joten reipasta vauhtia ei kestänyt kauaa. Nämä muut ohitettuani estäjä jäi niiden taakse ajelemaan.
 
Noi on kyllä käsittämättömiä. itelläkin tulee muutama vastaava mieleen.
 
Ainakin kian adaptiivinen vakkari ajaa pisimmälläkin asetuksella aivan liian lähellä omaan makuun.
Kummallisia nämä erot valmistajien välillä. Mazdan tiukin asetus on sellainen, että yleensä motarilla edellä ajava jää tukkimaan vasenta kaistaa, kun ei ymmärrä minun haluavan ohi. Kaasulla pitää mennä lähemmäs, että saa latua.
 
Ei välttämättä edes kovin paljoa hitaamman. Esimerkiksi moottoripyörät ajavat usein letkassa hiljempaa kuin rajoitus on, sanotaan nyt vaikka kahdeksaakymppiä satasen alueella. Neljäkin pyörää vie jo aika pitkän matkan tiellä vaikka lomittain ajaisivatkin, eikä niitä voi ohittaa kovinkaan helposti. Pidemmät letkat ovat vielä paljon ongelmallisempia ja jostain syystä mopoilijoilla ei tunnu olevan tapana jättää letkaan säännöllisiä suurempia välejä, joihin ohittaja mahtuisi turvallisesti palaamaan. Lisäksi tuntuvat vielä ottavan itseensä jos joku uskaltaakin yrittää ohi.
Joskus aikani tällaista katselin, kunnes tuli pitkä tila ohittaa ainakin puolet letkasta. Aika varoen sai sinne jonon keskelle lipua, kun ei meinannut tulla tilaa millään. Vasta kun oli ihan pakko, jäi sen verran tilaa, etten ketään kolannut. Tai sitten katsoivat, että "hyvinhän tuohon mahtuu, mitä se autoilija arkailee, täällä mitään turvavälejä..."

edit:
Porukassa oli pyöriä ainakin selvästi yli 20 kpl.
 
Kummallisia nämä erot valmistajien välillä. Mazdan tiukin asetus on sellainen, että yleensä motarilla edellä ajava jää tukkimaan vasenta kaistaa, kun ei ymmärrä minun haluavan ohi. Kaasulla pitää mennä lähemmäs, että saa latua.

Bemarissa on oikeaoppiset etäisyydet, eli aivan liian lähellä :D
 
Ei välttämättä edes kovin paljoa hitaamman. Esimerkiksi moottoripyörät ajavat usein letkassa hiljempaa kuin rajoitus on, sanotaan nyt vaikka kahdeksaakymppiä satasen alueella. Neljäkin pyörää vie jo aika pitkän matkan tiellä vaikka lomittain ajaisivatkin, eikä niitä voi ohittaa kovinkaan helposti. Pidemmät letkat ovat vielä paljon ongelmallisempia ja jostain syystä mopoilijoilla ei tunnu olevan tapana jättää letkaan säännöllisiä suurempia välejä, joihin ohittaja mahtuisi turvallisesti palaamaan. Lisäksi tuntuvat vielä ottavan itseensä jos joku uskaltaakin yrittää ohi.
Kuulostaa joko kevytmoottoripyöriltä tai sitten HD-porukan hommilta. Ensimmäiset eivät välttämättä pysty parempaan kun ei vaan kulje ja jälkimmäisillä on paikoin vähän liiankin ylpeä ja erikoinen maailmankatsomus. :D

En ole ainakaan itse koskaan sellaisessa MP-porukassa ajanut, joka ajaisi rajoituksia hiljempaa, tai ylipäätään tukkona kenellekään. Joku järjestetty kulkue voi sitten olla eri asia.
 
Kuulostaa joko kevytmoottoripyöriltä tai sitten HD-porukan hommilta. Ensimmäiset eivät välttämättä pysty parempaan kun ei vaan kulje ja jälkimmäisillä on paikoin vähän liiankin ylpeä ja erikoinen maailmankatsomus. :D

En ole ainakaan itse koskaan sellaisessa MP-porukassa ajanut, joka ajaisi rajoituksia hiljempaa, tai ylipäätään tukkona kenellekään. Joku järjestetty kulkue voi sitten olla eri asia.
Kyllä ne ainakin omalla kohdalla ovat olleet näitä liivityyppejä. Erikoinen maailmankatsomus osui kohdalleen, jos ko. porukkaa siten haluaa luonnehtia :D

Kevariporukoita harvemmin maantiellä tapaa, mutta yleensä ne ymmärtävät omien kulkineiden rajoittuneisuuden ja ajavat siten, että väliin mahtuu henkilöautolla. Muutenkin jos kevareilla perseillään, se omien havaintojen perusteella ei tapahdu maanteillä, ainakaan henkilöautojen läheisyydessä.
 
Polttomoottorin käyntiin pörähtämistä pitää Priuksen kanssa ilmeisesti varoa viimeiseen saakka. Säästöä vartenhan se hybridi on ostettu.

No kyllä! Yks tämmönen vatipää lähti kerran lyhyistä liikennevaloista lirutellen niin, että punaiset vaihtui päälle kesken risteyksen ja sen edellä ehti 2 autoa mennä reilusti risteyksen yli meitsin jäädessä tämän tipan heruttajan kanssa siihen hieromaan, että pysäköidäänkö tähän vai vieläkö mennään? Oli pakko painaa torvea, että älä nyt saatana tähän jää ja se rupes vielä puimaan nyrkkiä kun joutui nostamaan nopeutta.
 
Vähän ehkä OT, mutta prätkät yhdessä jonossa on pahinta autoilijalle, että (meille) prätkähiirille. Se F1 tyylinen lähtöruudukko-ajotapa on hyvä, letka ei pitene liikaa, ja kukaan autoilija ei sneikkaa väliin metrin päähän kääntyäkseen seuraavasta motarin liittymästä oikealle. Ja autoilijoiden ohitukset on parempia, ei niistetä eturengasta vain puolittain vastaantulijan kaistalla ajaen.

Muutenkin tuo autoilijoiden mopojen huomiointi, ei katota peileihin, sivulle tai ylipäätään minnekkään. Tööttö kun on nuhasen sorsan luokkaa, niin se rajoittimeen kierrätys yleensä tulkitaan vähintään vittuiluksi. Vaikka auto olisi tullut kolmion takaa eteen.
 
Tää suoritus uutisen perusteella: Heinolassa kolmen ajoneuvon kolari, 15 ihmistä osallisena

Poliisin alustavan selvityksen mukaan onnettomuus tapahtui, kun pohjoisen suuntaan matkalla olleista henkilöautoista yksi oli ollut kääntymässä oikealle Palajärventielle ja hidastanut sen vuoksi. Takana tulleet henkilöautot olivat joutuneet jarruttamaan välttääkseen törmäyksen.

Yksi autoista osui edellä menevän auton takakulmaan ja ajautui vastaantulevien kaistalle. Vastaantulevien kaistalle ajautunut auto törmäsi pohjoisen suunnasta tulleen henkilöauton keulaan.

Äkkiseltään tilanteesta saa sellaisen mielikuvan, että on sanomalehden paksuisilla turvaväleillä ajettu suoralla tiellä keskellä päivää, ja joku on vähän liian myöhään tajunnut että ei vittu mun pitikin tosta kääntyä -> autot ruttuun. Sentään ei ketään kuollut. Normaaleilla turvaväleillä kyllä pitäisi tietä seuraavan ihmisen ehtiä himmaamaan, jos edessä oleva hidastaa. Mitä jos olisi hirvi hypännyt eteen, silloin olisi ollut koko letka rutussa kun ensimmäinen olisi tosissaan joutunut jarruttamaan?
 
Ei se vilkun ajoissakaan laittaminen aina tunnu vaikuttavan mihinkään. Kertan aikoinaan talvella olin pikkutielle kääntymässä 80 rajoituksella vasemmalle. Tiedän että siinä on todella liukasta talvisin ja laitan vilkun ainakin 100 metriä ennen käännöstä päälle. Vastaan tulee auto, joten joudun pysähtymään. Takanani ajava auto ajoi tästä huolimatta lähes täydellä vauhdilla hankeen. Tie on tuolla osuudella lähes kilometrin verran pelkkää suoraa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 684
Viestejä
4 618 277
Jäsenet
75 896
Uusin jäsen
peterkallio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom