Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei niinkään ärsttänyt vaan pysty taas todeta että prätkäjätkillä taitaa välillä olla omat ohjesäännöt. Ajelin 51 stä Helsinkiin päin kun huomasin että kylläpä pentele häikäisee peruutuspeilistä. Kattelin että jaa yksi valo keskellä möllöttää mitensattuu ja näyttääki olevan prätkä. Se jakso roikkua takana rajoituksen mukaan vain sen aikaa kunnes vastaantulevat loppuivat. Sitten pärähti. Sillä oli HD ssä loud pipes saves lifes. Mutta ei sitten mitään kuulunut etupuolelle. Se ohitti meikän ajaen yhellä kädellä tuppi nurin ja jatkoi omaa vauhtia ajamistaan niin kauan kunnes katosi näkö ja etenkin kuulo piiristä. Alueella oli 80 rajoitus mutta 110 ei ollut lähelläkään kun eteni niin nopeasti.
 
Ei niinkään ärsttänyt vaan pysty taas todeta että prätkäjätkillä taitaa välillä olla omat ohjesäännöt. Ajelin 51 stä Helsinkiin päin kun huomasin että kylläpä pentele häikäisee peruutuspeilistä. Kattelin että jaa yksi valo keskellä möllöttää mitensattuu ja näyttääki olevan prätkä. Se jakso roikkua takana rajoituksen mukaan vain sen aikaa kunnes vastaantulevat loppuivat. Sitten pärähti. Sillä oli HD ssä loud pipes saves lifes. Mutta ei sitten mitään kuulunut etupuolelle. Se ohitti meikän ajaen yhellä kädellä tuppi nurin ja jatkoi omaa vauhtia ajamistaan niin kauan kunnes katosi näkö ja etenkin kuulo piiristä. Alueella oli 80 rajoitus mutta 110 ei ollut lähelläkään kun eteni niin nopeasti.
Ihan perussettiä; tänäkin kesänä on tullut mökkireissua ajettua tuhat + kilsaa ja huomenna tulee 550km lisää ja montako kertaa mut on ohittanut auto 50+km/h ylinopeudella? Ei kertaakaan. Montako kertaa keltaisen viilan kohdalla? Ei kertaakaan. Montako kertaa vastaatulijoiden tullessa kohti niin että joutuvat väistämään? Ei kertaakaan.

Entä mopot? Pelkästään yhdellä reissulla voi olla varma että jokainen tapahtuu vähintään kerran.

Mutta hei, keskitytään autoilijoiden rahastamiseen tolppien kanssa. Saves lives! (Niin kuin viimeaikojen moottoripyörien kuolinkolariuutisista voi helposti lukea, eiku...)

Moottoripyöräilijä kuoli Helsingissä – pyörä oli ostettu samana päivänä
16-vuotias moottoripyöräilijä kuoli törmättyään mönkijään Ylöjärvellä
Moottoripyöräilijä kuoli kolarissa Oulaisissa
Alle kolmekymppinen moottoripyöräilijä menehtyi kolarissa Rymättylässä

... näitä nyt vois kaivaa enemmänkin, mutta...
 
Luonto korjaa tyhmät pois...

Kyllä sitä itsekkin välillä prätkän selässä katsoo hullujen menoa. Toki pyörän selässä näkee kuulee tuntee paremmin kaiken mitä ympärillä tapahtuu ja tuollainen yhden auton ohitus on ohi sekunneissa kun vääntää nupin nurin, mutta kyllähän se sattuu vähän enemmän jos kolautat jonkun kylkeen kunnolla.

Ei se vauhti vaan se pysähdys.
 
Positiivista on se, että yleensä auton ja prätkän välisissä kolareissa sattuu enemmän prätkäjätkään. Toki jos joku tulee kahtasataa nokkaan niin sattuuhan se kyllä autoilijaakin, ellei sitten ole rekkakuski.
 
Vilkun käyttämisen vaikeus ja perässäroikkujat. Siinäpä ne mitä päivittäin näkee. Mitä uudempi, hienompi ja tehokkaampi auto kyseessä, sitä varmemmin nuo asiat toteutuvat.
 
Ei niinkään ärsttänyt vaan pysty taas todeta että prätkäjätkillä taitaa välillä olla omat ohjesäännöt. Ajelin 51 stä Helsinkiin päin kun huomasin että kylläpä pentele häikäisee peruutuspeilistä. Kattelin että jaa yksi valo keskellä möllöttää mitensattuu ja näyttääki olevan prätkä. Se jakso roikkua takana rajoituksen mukaan vain sen aikaa kunnes vastaantulevat loppuivat. Sitten pärähti. Sillä oli HD ssä loud pipes saves lifes. Mutta ei sitten mitään kuulunut etupuolelle. Se ohitti meikän ajaen yhellä kädellä tuppi nurin ja jatkoi omaa vauhtia ajamistaan niin kauan kunnes katosi näkö ja etenkin kuulo piiristä. Alueella oli 80 rajoitus mutta 110 ei ollut lähelläkään kun eteni niin nopeasti.
Tämä loppuunkulutettu mantra tuntuu olevan edelleen "peruste" niitten putkien "nuohoamiselle". Toimisihan se kyllä, jos ne putket kääntäisi samalla sojottamaan eteenpäin. Ihan sama minkälaiset rännit taaksepäin sojottamassa on, kun ei se pyörä maantienopeuksissa kuulu autoon sisälle juuri sillä kriittisimmällä hetkellä, kun se on katveessa lähellä auton perää, tai etupyörän verran rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä jaksaa kyrpiä perässäroikkujat. Taas tuli n. 1000 km ajeltua reissussa ja nähtyä ties minkälaista idioottia. Listaan päähän jääneitä:

- Ohitan 3 kilometriä pitkällä ohituskaistalla heti alkuun osunutta rekkaa, tie edessä tyhjä niin pitkälle kuin näki. Perään tulee joku niin lähell, että pystyin nopeasti laskemaan setämiehen viiksikarvat.

- Ohitan ohituskaistalla monen rekan, pakettiauton, matkailuauton ja ties minkä muun hitaan ajopelin läpityöntämätöntä letkaa nopeudella, jonka kertomalla saattaisin asettaa itseni törkeästä rikoksesta epäillyksi. Takaa tullaan vielä lujempaa ja niin lähelle perää, ettei rekisterikilpi näkynyt peilistä.

- Ajelen lähes tyhjällä useampikaistaisella tiellä nopeusrajoituksen verran. Takana joku on kohtuullisen välimatkan päässä. Vasemmalta tulee ohi kahden auton mittainen jono tappituntumalla. Tämän huomatessaan takanani ollut äkkiä kiihdytti perääni alle autonmitan päähän odottamaan, että pääsisi ohitseni. Jäi sitten ohituksen jälkeen vasemmalle ajelemaan hitaammin kuin minä. Oikealta ohi ja näkemiin.

- Moottoritiellä minua seurasi kymmeniä kilometrejä auto, joka pysytteli oikealla kaistalla turvavälin päässä, mutta ohitusten aikana kiihdytti perääni kiinni.

- Seurailin taustapeilistä, kuinka takanani olleen auton peräluukkua hinkkasi ruosteinen matkailuauto, jolla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia ohittaa niiden n. 100 km aikana, jotka näköetäisyydellä ajelimme. Onneksi tuolloin takanani ajellut pysytteli kaukana minusta, sillä autoni keksi tuolla pätkällä suorittaa aivan yllättäen automaattisen hätäjarrutuksen, ilmeisesti vasemmalle kääntymistä odotelleen vastaantulijan johdosta.

- Ohitin jonkun 75@80 km/h ajelleen täti-ihmisen ohituskaistalla. Jostain syystä tämä koko tarpeelliseksi kiihdyttää ja jäädä roikkumaan perään. Etäisyys seilasi 100 ja 5 metrin välillä. Seuraavalla ohituskaistalla paineli ohi niin, että meinasi tulla kylkiosuma kaistalle palatessa.

Lisäksi ihmetyttää ohittamisen hankaluus moottoritiellä. Näin kymmeniä autoilijoita, jotka lähestyivät rekkaa tai peräkärryä, vetivät paniikkijarrutuksen n. autonmitan päähän ja sitten lähtivät ohitukseen. Valoja päälle saatana.
 
Vilkun käyttämisen vaikeus ja perässäroikkujat. Siinäpä ne mitä päivittäin näkee. Mitä uudempi, hienompi ja tehokkaampi auto kyseessä, sitä varmemmin nuo asiat toteutuvat.
Jotenkin perässä roikkuminen on alkanut häiritä viime aikoina ihmeellisen paljon. Jotenkin se koko taustapeilin täyttävä liike on kuin tissivako johon katsomista yrittää välttää niin paljon, ettei sitten tulekaan muuta ajatelleeksi.

Olen alkanut (valoisassakin) kääntämään taustapeilin tummaksi ja peruutuspeilit kohti taivasta, niin siinähän roikkuu, ja itse saa keskittyä vähän enemmän muuhun liikenteeseen.
 
Jotenkin perässä roikkuminen on alkanut häiritä viime aikoina ihmeellisen paljon. Jotenkin se koko taustapeilin täyttävä liike on kuin tissivako johon katsomista yrittää välttää niin paljon, ettei sitten tulekaan muuta ajatelleeksi.

Olen alkanut (valoisassakin) kääntämään taustapeilin tummaksi ja peruutuspeilit kohti taivasta, niin siinähän roikkuu, ja itse saa keskittyä vähän enemmän muuhun liikenteeseen.
Puskurissa nysvääjiä omalle kohdalle on sattunut tosi harvoin, mutta ovathan ne kieltämättä monellakin tavalla ärsyttäviä. Suurin ongelma tulee varmaan tuvallisuuden puolelta, eli jos eteen tulee jotain yllättävää, niin se perskärpänenhän ui takaa liiveihin saman tien.

Se on sitten eri asia, jos itse jumittaa vasemmalla kaistalla, niin sitten on ihan ymmärrettävää, jos muut ilmaisevat tuolla tavalla että "suksi nyt jo ***tuun siitä edestä".
 
Hyi helvetti tuollaisia systeemejä. Noiden pitäisi toimia 100% varmuudella oikein tai sitten kieltää lailla.
Näin on. Aiemminkin adaptiivinen vakkari on kyllä päässyt yllättämään, kun se on jarruttanut melko voimakkaastikin viereisellä kaistalla olleen vuoksi. Sen olen oppinut estämään painamalla hieman kaasupoljinta jos vieressä jarrutellaan. Tuo jarrutus tuli kuitenkin täysin puskista: auto piipittää, turvavyöt vetivät lukkoon ja nopeus läksi kohti nollaa erittäin tehokkaasti.
 
Ärsyttää tyypit jotka ajaa 100km/h alueella jotain 90km/h. Sitten tulee ohituskaista niin yhtäkkiä kiihdytetään johonkin 120km/h niin ei viitti mennä ohi ja heti kun kaista päättyy niin sitten körötellään sitä 80-90km/h. Tiedä sitten ovatko nuo kuskit vain aivan käsittämättömän tyhmiä vai tekevätkö kiusallaan haittaa muille tiellä liikkujille.
 
^Raumalta kun lähtee Porin suuntaan, on siinä n. 6km keskikaiteellista tietä jossa aluksi heti ohituskaista. Todella monen nopeus putoaa sieltä reilusta satkusta reiluun kahdeksaankymppiin kun se ohituskaista loppuu, vaikka satkun rajoitus on kesät talvet koko tuon keskikaideosuuden verran voimassa. Välillä vituttaa ihan tosissaan.
 
Nyt olen huomannut viime aikoina ärsyttävän ryhmittymisvaikeudet. Ihan perustapaukset kuten keskiviivan viereen vasemmalle kääntyvillä tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ja kapealla tiellä jono pysähtyy odottelemaan kääntymistä, kun oikein ryhmittyneenä ongelmaa ei olisi.
 
Ärsyttää tyypit jotka ajaa 100km/h alueella jotain 90km/h. Sitten tulee ohituskaista niin yhtäkkiä kiihdytetään johonkin 120km/h niin ei viitti mennä ohi ja heti kun kaista päättyy niin sitten körötellään sitä 80-90km/h. Tiedä sitten ovatko nuo kuskit vain aivan käsittämättömän tyhmiä vai tekevätkö kiusallaan haittaa muille tiellä liikkujille.
Ilmiö on tuttu, mutta taisit nyt vähän liioitella lukemia? Ainakaan minä en ole noin merkittävää eroa nopeuksien kohdalla koskaan nähnyt.

Yksi syy on mahdollisesti siinä, että kokemattomana tai muuten vain epävarmana ei uskalleta ajaa rajoituksen mukaisesti ja sitten kun tulee kohdalle leveämpi tie ilman vastaantulijoita, niin se vapauttaa ajamaan vähän kovempaa.

Useimmiten korjauksena toimii, kun vaan pyyhkäisee ylinopeudesta huolimatta ohi siellä ohituskaistalla, niin ei tarvitse kärsiä pidempään. Toki siinä pitää ottaa riskiä itse, joka on aivan annelista, mutta minkäs teet.
 
Ilmiö on tuttu, mutta taisit nyt vähän liioitella lukemia? Ainakaan minä en ole noin merkittävää eroa nopeuksien kohdalla koskaan nähnyt.

Yksi syy on mahdollisesti siinä, että kokemattomana tai muuten vain epävarmana ei uskalleta ajaa rajoituksen mukaisesti ja sitten kun tulee kohdalle leveämpi tie ilman vastaantulijoita, niin se vapauttaa ajamaan vähän kovempaa.

Useimmiten korjauksena toimii, kun vaan pyyhkäisee ylinopeudesta huolimatta ohi siellä ohituskaistalla, niin ei tarvitse kärsiä pidempään. Toki siinä pitää ottaa riskiä itse, joka on aivan annelista, mutta minkäs teet.
Yllättävän paljon näitä on. Ehkä se on siinä että ei uskalleta ajaa satasta kun on vaan 1 kaista ja sitten kun levenee niin uskalletaan ajaa kovempaa ja rajoituksetkin unohtuu?
 
Lisäksi ihmetyttää ohittamisen hankaluus moottoritiellä. Näin kymmeniä autoilijoita, jotka lähestyivät rekkaa tai peräkärryä, vetivät paniikkijarrutuksen n. autonmitan päähän ja sitten lähtivät ohitukseen. Valoja päälle saatana.
Näitä monesti itsekin ihmetellyt. Viimeksi kun ajelin Turkua kohti, niin vakkarilla ajaessani ohitin saman Skodan kolmesti, kun tämä minun ohitettuani hänet kiihdytti taas mun ohi. Yhden kerran niin, että kun 120 vaihtui 100 rajotukseen, niin Skoda paineli musta ohi hidastettuani. 1km päästä oli sen vauhti tippunut sataseen, ohitin sen, kiihdytti perään, ja 1km päästä edelleen 100km/h alueella kiihdytti yhtäkkiä 120km/h vauhtiin ohitseni. Siinä sitten katselin, kun rekka tuli edessä vastaan, niin ajoi sen puskuriin kiinni jarruvalot loistaen ja 10s päästä tajusi mennä ohi.

Pari minuuttia tästä tilanteesta eteenpäin menin taas hänen ohitseen. Vaikea ymmärtää millä perusteella jengi sen nopeusmittarin näyttämän lukeman valitsee.
 
Näitä monesti itsekin ihmetellyt. Viimeksi kun ajelin Turkua kohti, niin vakkarilla ajaessani ohitin saman Skodan kolmesti, kun tämä minun ohitettuani hänet kiihdytti taas mun ohi. Yhden kerran niin, että kun 120 vaihtui 100 rajotukseen, niin Skoda paineli musta ohi hidastettuani. 1km päästä oli sen vauhti tippunut sataseen, ohitin sen, kiihdytti perään, ja 1km päästä edelleen 100km/h alueella kiihdytti yhtäkkiä 120km/h vauhtiin ohitseni. Siinä sitten katselin, kun rekka tuli edessä vastaan, niin ajoi sen puskuriin kiinni jarruvalot loistaen ja 10s päästä tajusi mennä ohi.

Pari minuuttia tästä tilanteesta eteenpäin menin taas hänen ohitseen. Vaikea ymmärtää millä perusteella jengi sen nopeusmittarin näyttämän lukeman valitsee.
Joo näitäkin näkee välillä ja vaikea sitä on sanoa mitä siellä korvien välissä liikkuu näillä jojokuskeilla.

Sellainen tuli kuitenkin mieleen, että satoiko silloin vettä? Jos satoi tai oli muuten kosteaa, niin silloin sitä ei välttämättä vaan tee mieli ajaa toisen perässä ainakaan jos on yhtään kehnommat pyyhkijät. Ja toki sitten vielä nuo Mawerickin mainitsemat mahdollisuudet päälle.
 
Joku taisi täälläkin mainita, ettei käytä cruisea vaikka autossa sellainen on. Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miksi. Vakkari helpottaa ajamista ihan saakelisti ja pitää 99,9% varmuudella nopeuden tasaisempana* kuin ihminen.

*poislukien kovin mäkiset tiet ja vanhat vakkarit
 
Jännä juttu. Itsellä samankaltainen juttu turun motarilla kohti helsinkiä. Skoda ajelee oikealla kaistalla noin 120km/h. Väliin lähti ohittelemaan rekkoja jolloin nopeus putosi vasemmalla kaistalla 110km/h. Itse ajelin vakkari päällä 125km/h ja ohitin Skodan kolme kertaa 40km matkan varrella. Aina tuli eteen kun olin ohittamassa letkaa vasemmalla kaistalla..
 
Kuskit ketkä ei hahmota autonsa ulkomittoja.Soratiellä vastaantuleva ajaa keskellä tietä kun ei ole kaistaviivoja.
 
PK-seudulla muutama tuore asuinkatu on tullut vastaan missä voi vaan arvailla mitä suunnittelijan päässä on liikkunut.

Itse noin ahtaissa paikoissa hidastan joka auttaa
Sehän sen suunnittelijan päässä on liikkunut. Hidastaminen, siis. Nopeusrajoituksia ei noudateta, hidasteet aiheuttavat lähinnä kiihdytelyä ja jarruttelua. Kapea tie hidastaa vauhtia yleensä ihan itsekseen.
 
//OT
Näitä juttuja ku lukee, nii tulee pakostakin mieleen, että onneksi omat ajelut pääväylillä suuntautuu 95%:sesti Jkl:stä pohjoiseen ja takaisin. Samoja tapauksia siinäkin suunnassa näkee, mutta määrältään todella vähäistä. Tosin myönnetään, että omat liikkumiset pääväylillä on vähäistä + se että yritän mahdollisuuksien mukaan rytmittää omat ajelut ruuhka-aikojen ulkopuolelle, joten ei oo oikeen vertailu kelpoista kamaa :).
OT//
 
Ajoin satasen alueella 105 mittarissa, audi ajaa perälaudassa kiinni ja koittaa ohittaa kolme kertaa, jokaisella kerralla vetäytyy rinnalta takaisin taakse vastaantulevan liikenteen takia(mutkainen tie, ei näkyvyyttä)

Kun rajoitus vaihtuu 80 paahtaa hän täysillä ohi, vilkku oikeaan, äkkijarrutus ja kääntyy risteyksestä edessäni:facepalm:
 
Samanlainen tapaus tuli toissapäivänä kohdalle. Moottoritiellä vaihtoi vasemmalle kaistalle edestäni vaikkei ketään ollut edes sen edessä. Jäi ajelemaan siihen 90@100 joten pakkohan sitä oli oikealta painella ohi.

Ihan saman apinalajin Nissan Qasqai Turun väylällä viimeviikolla. Melkeen ajoin perään kun tyyppi pudotti 125-> 110 siirtyessään ohittamaan. Mitä helvetin perkelettä? Ja tämän jälkeen tällä tyypillä oli otsaa näytellä sormimerkkejä sen jälkeen kun sain vakkarinopeuden takasin päälle (ja ohitin hänet.) 100% apina.
 
Sellainen tuli kuitenkin mieleen, että satoiko silloin vettä? Jos satoi tai oli muuten kosteaa, niin silloin sitä ei välttämättä vaan tee mieli ajaa toisen perässä ainakaan jos on yhtään kehnommat pyyhkijät. Ja toki sitten vielä nuo Mawerickin mainitsemat mahdollisuudet päälle.
Aurinkoinen päivä oli, eli ei ainakaan veden roiskumisesta kiinni.

Jännä juttu. Itsellä samankaltainen juttu turun motarilla kohti helsinkiä. Skoda ajelee oikealla kaistalla noin 120km/h. Väliin lähti ohittelemaan rekkoja jolloin nopeus putosi vasemmalla kaistalla 110km/h. Itse ajelin vakkari päällä 125km/h ja ohitin Skodan kolme kertaa 40km matkan varrella. Aina tuli eteen kun olin ohittamassa letkaa vasemmalla kaistalla..
Oliko beige/samppanjan värinen Yeti? :D
 
Ajoin satasen alueella 105 mittarissa, audi ajaa perälaudassa kiinni ja koittaa ohittaa kolme kertaa, jokaisella kerralla vetäytyy rinnalta takaisin taakse vastaantulevan liikenteen takia(mutkainen tie, ei näkyvyyttä)

Kun rajoitus vaihtuu 80 paahtaa hän täysillä ohi, vilkku oikeaan, äkkijarrutus ja kääntyy risteyksestä edessäni:facepalm:

Jos se oli näitä tälläkin foorumilla olevia "olen parempi kuski kun ohittelen jatkuvasti, koska muuten tylsistyn ja nukahdan rattiin"?
 
Kun rajoitus vaihtuu 80 paahtaa hän täysillä ohi, vilkku oikeaan, äkkijarrutus ja kääntyy risteyksestä edessäni:facepalm:
Jotkut eivät pysty myöntämään "tappiota" tuollaisessa tilanteessa, vaan ohi on päästävä vaikka sitten ihan viime metreillä. Ilmeisesti vitutuksen laannutuksesta siinä on kyse.
 
Ohitan kevyt kuorma-auton 80km/h alueella ja pidän lasissa 90km/h ohituksen jälkeen.
Hän ei selvästikkään tykännyt ja ajoi aivan perseeseen kiinni roikkuen siinä 5s kunnes hellitti.
Piti näyttää minulle että mikä on mitä.

Edessäni on henkilöauto joka ajaa 80km/h alueella 70-75km/h.
Tuttu reitti, tiedän kääntyväni pois 2km päässä olevasta risteyksestä ja sitä ennen ei ole muuta kuin keltaista viivaa, ylämäkeä, mutkaa ja risteyksiä.
Tyydyn ottamaan ihan chillisti, pidän turvavälin ja ihmettelen mielessäni että mahtaako olla kuski kännissä.
Takanani oleva rekka tulee aivan perseeseeni kiinni ja ai että ihan kuin rannalla olisi ottamassa aurinkoa kun paistaa niin kivasti peileistä.
Ymmärrän työkseen ajavan ihmisen vitutuksen, mutta kyllä sitä kärsivällisyyttä pitäisi löytyä edes hitusen.

Olen nyt tässä pari kuukautta sitten lopettanut pitkien vilauttelun ja vilkutellut sulkemalla valot ja laittamalla päälle kun ihmisillä unohtunut pitkät päälle.
Toimii paljon paremmin.
En tiedä johtuuko siitä etten valaise heidän silmiään pilalle vai siitä että pelkäävät vetäväni kamikazet pimeällä tiellä jos ei pian pistä lyhyitä.

Eniten vieläkin mieltäni pahoittavat nämä pitkiä käyttävät sankarit jotka kokevat olevansa etuoikeutettuja vaihtamaan pitkänsä lyhyeksi vasta kun vastaantulija näin tekee.
Vedän omani pois ja silti saa monesti 3-5s katsoa tienvarren merkintöjä ennenkuin he suovat ottavansa omansa pois.
Kysehän voi olla huonosta näöstä tai heidän mielestään optimaalisesta etäisyydestä pitkien vaihtamiseen.
Itse arvelen tämän olevan jonkilainen power move.
Vähän lapsellista, mutta jos tulevat huonona päivänä vastaan tajuten vasta pienen etäisyyden päässä ottaa pitkänsä pois, niin osaanhan minäkin laittaa pitkäni hieman aikaisemmin päälle kuin mitä kuuluisi.
 
Onneksi uusista autoista alkaa löytymään automaattiset pitkät valot niin jää tuokin arpominen pian historiaan.
 
Ihme kuskeja: Muutama viikko sitten yksi nero pisti vilkun vasempaan ja hidasti keskiviivalle, mitään ei näkynyt missään. Oikealta mahtui hyvin menemään ohi, niin ko tyyppi yritti kiilata eteen. Onneksi tien pientarella ei ollut mitään. Meni muuten melkoisen läheltä! Peilistä näki, että kikkaili ilmeisesti siilin kanssa (ei kiinnostanus sen enemmän), mutta miksi vilkku? ja ennenkaikkea eteenkurvailuyritys!

Tänään taas tyypillistä ohituskaistakäyttäytymistä:
Autoletka (6 autoa etenee 100:n alueella n 93 km/h) Siis niinkuin kilomerejä.
Alkaa hyvä, pitkä ohituspätkä (Jossa olin päättänyt tien ohituspaikat tietäen ohittaa).
Letka kiihtyy jonnekin YLI 110 km/h. Kun ajoi puolet pätkästä 135, OSASTA kerkesi ohi.
JA kuten arvata saattaa: Kun ohituskaista loppui niin vauhti hiipui sitten taas n 95 km/h lukemaan. Osataanko tämä perseily vain itäsuomessa?
 
Vaikea sanoa että missä kohtaa itse otat pitkät pois. Itse ainakin otan aina samalla kun vastaantulijakin jos etäisyys on jokseenkin järkevä. :)
Oma nyrkkisääntö on että kun tiedän näkeväni paremmin kun vastaantulevalla on lyhyet niin vaihdan, useasti aikaisemmin.

Näille toopeillehan onkin hyvä läväyttää nuo lisävalot naamalle juuri vähän liian aikaisin, vituttaa kun ei osata käyttää niitä valoja.
Lisävalot on vähän asia erikseen. With great lighting comes great responsibility.
Ole mielummin sen verran mulkku että pidät valot päällä niin kauan kunnes toinen tajuaa ottaa omansa päältä.
Pari tyyppiä heittänyt aikaisin päälle (ilman mitään syytä).
Niitä harvoja kertoja kun tulee nojattua tööttiin.
 
Itseäkin ärsyttää pimeän aikaan nämä, jotka sammuttavat pitkät valonsa puolentoista kilometrin päässä. Toistakin ääripäätä on vastaan sattunut: joskus led-lisäpitkien kanssa vastaan on tullut toinen "minä en sammuta valoja ensin" jäärä ja sitten ollaan molemmat ajettu pitkät päällä vastaan.
 
Ihme kuskeja: Muutama viikko sitten yksi nero pisti vilkun vasempaan ja hidasti keskiviivalle, mitään ei näkynyt missään. Oikealta mahtui hyvin menemään ohi, niin ko tyyppi yritti kiilata eteen. Onneksi tien pientarella ei ollut mitään. Meni muuten melkoisen läheltä! Peilistä näki, että kikkaili ilmeisesti siilin kanssa (ei kiinnostanus sen enemmän), mutta miksi vilkku? ja ennenkaikkea eteenkurvailuyritys!

Tänään taas tyypillistä ohituskaistakäyttäytymistä:
Autoletka (6 autoa etenee 100:n alueella n 93 km/h) Siis niinkuin kilomerejä.
Alkaa hyvä, pitkä ohituspätkä (Jossa olin päättänyt tien ohituspaikat tietäen ohittaa).
Letka kiihtyy jonnekin YLI 110 km/h. Kun ajoi puolet pätkästä 135, OSASTA kerkesi ohi.
JA kuten arvata saattaa: Kun ohituskaista loppui niin vauhti hiipui sitten taas n 95 km/h lukemaan. Osataanko tämä perseily vain itäsuomessa?

Siilinkin nyt voi yleensä väistää tähtäämällä sen renkaitten väliin jos ei mikään 5cm maavarainen vehje ole, varsinkin jos muuta liikennettä on. Toki jos hitaat nopeudet eikä muuta liikennettä niin sitten toki voi väistää miten vain, vaikka ojan kautta. Kaupungissa harmillisen usein näkee noita kuolleita siilejä kun ei noita elävänä näe enää missään.
 
Siilinkin nyt voi yleensä väistää tähtäämällä sen renkaitten väliin jos ei mikään 5cm maavarainen vehje ole, varsinkin jos muuta liikennettä on. Toki jos hitaat nopeudet eikä muuta liikennettä niin sitten toki voi väistää miten vain, vaikka ojan kautta. Kaupungissa harmillisen usein näkee noita kuolleita siilejä kun ei noita elävänä näe enää missään.
Ongelmaksi muodostuu takanatulija, joka sitten jyrää siilin kuoliaaksi, vaikka kuinka itse olisi tähdännyt siilin renkaiden väliin.
 
Tuttu kerran teki bussilla ajaessa niin, kun joku peuran/villisian tms. isomman elukan raato makasi yllättäen keskellä kaistaa, niin hän ajeli bussilla yli. Ei ottanut kiinni mihinkään. Takana puskurissa roikkunut henkilöauto täräytti sitten täysillä raatioa vasten, ja auton matka päättyi siihen. Pysähtyivät pientareelle ihmettelemään keula mutkalla, että mitäs vittua... kannattaa pitää tosiaan sitä turvaväliä isompiinkin ajoneuvoihin.
 
Viimeviikolla T risteyksessä olin kääntymässä oikealle odottaen paikallaan vuoroani. Vasemmalta tulee auto joka hidastaa selkeästi vauhtiaan risteyksen kohdalla. Ajattelen että se varmaan menee toho pysäkille mikä on heti risteyksen jälkeen. Kattelen vasemmalle ja toteen että ei tuu ketään enempää ja lähen työntämän keulaa tielle. Mitä jarruttanut autoilija tekeekään? V****u pakittaa peileistä taakseppäin koska oli ilmeisesti ajanut risteyksen ohi. Oli inasen lähellä että nyt rysähti nurkkaan ja ajelin vastaantulijoiden kaistaa pitkin alta pois ja kyttäsin peilistä mitä tapahtuu. Siinä äijä vaa jäi pakittelee. Ei jeesus.

Sit toisena päivänä maantiellä 80 alueella risteys vasemmalle ilman jakajia tms muuta. No saksalaisvalmisteisen modernin auton omistaja ei oikeen tainnut taas ajatella että vois kai sitä ryhmittäytyä vasemmalle. Jarrut päälle ja jäi keskelle kaistaa odottaa kun oli tuota liikennettä. Ajelin sitte soran puolelta ohi :D Huoh.

Toissaviikolla olin ajamassa kotiin parkkikselle. Joku naishenkilö oli päättänyt että hän tuijottaa räplää tässä ja nyt. Ei siinä mitään. Mut voisi kai sen auton ajaa 15m päähän kadunvarsiruutuun ja räplää siinä sitä luuria. Sensijaan hän seisoi keskellä pientä kääntöympyrää.
 
V****u pakittaa peileistä taakseppäin koska oli ilmeisesti ajanut risteyksen ohi. Oli inasen lähellä että nyt rysähti nurkkaan ja ajelin vastaantulijoiden kaistaa pitkin alta pois ja kyttäsin peilistä mitä tapahtuu. Siinä äijä vaa jäi pakittelee. Ei jeesus.
Itseäni on aina ihmetyttänyt ihmiset, jotka panikoivat/hätäilevät/alkavat säätämään heti jos eksyvät hivenenkin harhaan, missaavat rampin tai - kuten edellä - ajavat ohi risteyksen. Lyödään tiestä riipumatta liinat lähes kiinni, peruutellaan tai käännetään pahimmillaan vilkkaassa liikenteessä satasen rajoituksella tuplakeltaisten yli vastaantulevien puolen ramppiin. Nuo on niitä ennakoimattomien vaaratilanteiden todellisia luojia ja turhan monia on valitettavasti osunut kohdalle. Mikä on, ettei voida ajella rauhakseltaan seuraavalle levikkeelle/pysäkille tuumaamaan tilannetta tai käännetä ihan normaalisti seuraavassa risteyksessä tai rampissa ja palata takaisin päin ihan tavallisten liikennesääntöjen mukaisesti?
 
Letka kiihtyy jonnekin YLI 110 km/h. Kun ajoi puolet pätkästä 135, OSASTA kerkesi ohi.
JA kuten arvata saattaa: Kun ohituskaista loppui niin vauhti hiipui sitten taas n 95 km/h lukemaan. Osataanko tämä perseily vain itäsuomessa?
Niin ehkä siinä letkassa muutkin lähti kiihdyttämään ohitus mielessä, mutta toki niiden olisi pitänyt odottaa, että sinä sieltä jonon perältä menet eka.
 
Niin ehkä siinä letkassa muutkin lähti kiihdyttämään ohitus mielessä, mutta toki niiden olisi pitänyt odottaa, että sinä sieltä jonon perältä menet eka.
Tää on aika paska perustelu. Jonon toiselle se ohituskaista aukeaa ensimmäisenä, joten sillä on eka tilaisuus lähteä ohittamaan. Jos ei lähde, oma moka. Sama koskee normaaleja ohituksia, se ohitusmahdollisuus aukeaa 99,99% ajasta ensin sille edessä ajavalle ja jos sitä ei käytä, on turha itkeä kun takana tuleva käyttää.

Ei tuolla tien päällä mitään vuoronumeroita jaella.
 
Tää on aika paska perustelu. Jonon toiselle se ohituskaista aukeaa ensimmäisenä, joten sillä on eka tilaisuus lähteä ohittamaan. Jos ei lähde, oma moka. Sama koskee normaaleja ohituksia, se ohitusmahdollisuus aukeaa 99,99% ajasta ensin sille edessä ajavalle ja jos sitä ei käytä, on turha itkeä kun takana tuleva käyttää.

Ei tuolla tien päällä mitään vuoronumeroita jaella.
ööäh, mikä ihmeen perustelut. Ei se mikään perustelu ollut vaan todennäköinen syy sille miksi jonon nopeus viimeisenä olevan näkökulmasta kasvaa.
 
Ei se mikään perustelu ollut vaan todennäköinen syy sille miksi jonon nopeus viimeisenä olevan näkökulmasta kasvaa.
Luin hieman väärin ajatuksesi. Alkuperäisessä viestissä ei mainittu mitään siitä, että muut olisivat lähteneet ohittelemaan, joten tuumailin sen olleen kohtuullisen epätodennäköinen syy.
 
Aika usein siellä takana oleva hätäisin vetelee myös surutta sulkuviivojen ylitse. Kun itse taas on tottunut niitä noudattamaan, ja tarkoitus on ohittaa kun kaista oikeasti alkaa, rinnalla on jo joku oman elämänsä räikkönen jalka tulipellissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 065
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom