Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Wikipediasta lainattua,Fiat 127 mukana tm vertailussa vunna 1978.
"Jousitus on miellyttävä, mutta se ei kanna kunnolla täyttä kuormaa. Jarrutusmatka 100–0 km/h vie 50,8 metriä. Jarrutusmatka on melko pitkä, mutta jarrut ovat helppokäyttöiset."
Audi A6 miltä vuodelta tahansa pysähtyy vähintään 10 metriä aikaisemmin.

Auto expressin www.autoexpress.co.uk/audi/a6/36929/audi-a6 testissä vuodelta 2007 Audi A6 C6 2.7 tdi jarrutus matka 62 mph (99,7704 km/h) - 0 on noin 38 metriä. Koska jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliössä niin jarrutusmatka 115 km/h nopeudesta voidaan laskea näin: (115/100)² * 38 m = 50,225 m. Eli aika samoissa mennään. Tosin taitaa Fiatkin pysähtyä nopeammin nykyaikaisilla renkailla, jos uusintatesti tehtäisi nykypäivänä.

2012 Tekniikan maailma oli uutisoinut saksalaislehden jarrutusmatkalistauksesta satasen vauhdista Tekniikan Maailma Oli tuonne joukkoon yksi tavisauto eksynyt, Opel Insignia 33,7 m. Tuolle teoreettinen 115 km/h jarrutusmatka olisi 44,6 metriä.
 
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Ei ihan vielä varsinaisia hätäjarrutuksia, mutta pari kertaa on ABS kuivalla asvatilla aktivoitunut kun on motarilla liikenne pysähtynyt. Enemmän alkaa kuumottamaan se kun on saanut itse pysäytettyä ja sitten saa jännittää tuleeko joku kännykän räplääjä kahtasataa peräkonttiin.

Mutta jotta ei mene ihan offtopiciksi, tänään joku Skoda kuski hermostui kun ajoin 30-alueella rajoituksen mukaan, vilkutteli valoja ja kaarteli edes-takas.
 
Viimeksi muokattu:
Totta helkutissa tekniikan kehitys on vaikuttanut autojen alustaan ja käsiteltävyyteen/ajettavuuteen ja luonnollisesti sitä kautta myös jarrutusmatkoihin. Reaktioaika kuljettajilla ei ole lyhentynyt mihinkään, mutta sekin puute on hitaasti korjaantumassa automatiikan avulla. Myös renkaat ovat nykyään parempia ja huomattavasti leveämpiä, joten pitoakin on enemmän alustasta riippumatta. Eikä silloin esimerkiksi valikoituneella 70-luvulla ollut tavisten autoissa mitään ABS-jarruja, jotka auttavat ohjattavuuden säilymisen lisäksi myös jarrutusmatkoihin mm. kostealla alustalla, joten myös nopeusrajoitukset piti säätää sen mukaan. ABS-järjestelmä alkoi yleistymään vähitellen vasta 80-luvulla ja pakolliseksi ABS tuli vasta 2005. Silloisten autojen alustat olivat pääsääntöisesti ihan hirveää paskaa nykyautoihin verrattuna.

Jotenkin hassua muutenkin tämä keskustelu, kun esimerkiksi on valittu 70-luku ja sieltä aikakautensa todennäköisesti halvin, kevyin ja pienin auto. Vastakappaleeksi löytyi samalla hihavakiolla painavampaa päätä edustava premium-perhetankki omalta aikakaudeltaan.
 
Pari viikkoa sitten tuli kokeiltua äkkijarrutusta, kun peura hyppäsi eteen puskasta oikealta. Yllättävän nopeasti pääsi jarrulle ja reagoi ylipäänsä tilanteeseen, vaikka vakkarilla ajoin. Nopeutta mutkaisella tiellä ehkä 70kmh, mutta sekin riitti yllättävässä tilanteessa, että niska oli jumissa kaksi päivää. Tuskin sanomalehteä enempää jäi peuran ja etupuskurin väliin.

Tänään sai ihmetellä Turkuun päin moottoritietä ajaessa miten jengi ei osaa ajaa vakionopeutta tai ennakoida. Ensin ohitin erään Yetin 120 alueella, ja kun rajoitus vaihtui sataseen, niin se tuli samaa vauhtia ohi ja hidasti sataseen sitten 500m päässä. Taas saavutin sitä vakkarilla ja menin ohi. Kiihdytti sen verran, että pysyi perässä, ja hetken päästä rajoituksen ollessa yhä 100km/h painoi kaasun pohjaan ja kiihdytti horisonttiin... Kunnes eteen tuli bussi, ja sitten jarrutti tämän vauhtiin hetkeksi ja ohitti sen. Aloin taas saavuttamaan, ja kohta ihmettelin taas vastaavaa käytöstä. Saa kiinni edessä olevat, jarruttaa :confused:, ja sitten lähtee ohi. Sitten mäkin jouduin jarruttaamaan kun se siirtyi vasemmalle kaistalle 15 alle rajoituksen. Tämän jälkeen ohitin sitten sen vikan kerran tällä matkalla, mutta vakkarilla tasaisesti ajaessa 7 yli rajoituksen ajaessa jouduin hänet ohittamaan kolmesti.

Myöhemmin sitten 120 alueella joku vasta kortin saanut 1.6 litrasella vapari golffilla siirtyi vasemmalle kaistalle mun eteen selvästi hitaampana niin, että jouduin jarruttamaan. Ajeltiin ehkä 105 todellista 120 alueella. Kun siirtyi oikelle ja kiihdytin taas siihen 127 mittarin mukaan, niin alkoikin sitten kiihdyttämään samalla ja veti oikealta ohi takas mun eteen..

Kyl pitäis kohta kamera hommata tohon kojelaudalle varmaan, niin voisi alkaa videoita koostamaan.
 
Taidat veikata väärin. Kyllä nykyautot pysähtyy huomattavasti paremmin kuin vanhat. Jarrut on vaan niin paljon paremmat, vaikka massaa onkin lisää.
.. paitsi jos tosiaan ollaan sillä sorapinnalla tai lumella.

Jos tehtävä on vain saada auto pysähtymään tai vauhtia pois väistämättömän kolarin edessä niin vanha kunnon 4-pyörä suttujarrutus on tuntuvasti tehokkaampi kuin ABS jarrutus :) Minun perään aikanaan pamautti eräs audikuski oulussa kun polkaisin moisen suttujarrutuksen valojen vaihtuessa punaiseksi vähän "yllättäin" :D

 
.. paitsi jos tosiaan ollaan sillä sorapinnalla tai lumella.

Jos tehtävä on vain saada auto pysähtymään tai vauhtia pois väistämättömän kolarin edessä niin vanha kunnon 4-pyörä suttujarrutus on tuntuvasti tehokkaampi kuin ABS jarrutus :) Minun perään aikanaan pamautti eräs audikuski oulussa kun polkaisin moisen suttujarrutuksen valojen vaihtuessa punaiseksi vähän "yllättäin" :D


Joissakin testeissä abs on ollut liukkaalla alustalla tehokkaampi. Lähteenä väitteelle Autowiki, jossa taas ei ole tarkempia lähteitä listattuna, joten en tiedä millaisia testejä nuo ovat tarkalleen ottaen olleet.

Lukkiutumattomat jarrut – AutoWiki
ABS-jarruilla on eräissä testeissä voitu jarrutusmatkaa lyhentää kuivalla ja jäisellä tiellä noin 10 % ja märkäliukkaalla noin 30 %.

Mutta joo, ohjattavuuden säilyminen se ABS:n suurin valtti kuitenkin on.
 
Joissakin testeissä abs on ollut liukkaalla alustalla tehokkaampi. Lähteenä väitteelle Autowiki, jossa taas ei ole tarkempia lähteitä listattuna, joten en tiedä millaisia testejä nuo ovat tarkalleen ottaen olleet.

Mutulla voisin sanoa, että pinnoilla joissa rengas ei pääse uppoamaan tiehen ABS on aina tehokkaampi, oli kitkakerroin mikä tahansa. Sitten jos renkaalla on mahdollisuus upota tiehen niin lukkojarrutuksella mahdollistetaan tämä ja pito nousee.
 
Lähinnä tarkoitus oli viestiä että jarruteho ei ole se mikä lyhentää jarrutusmatkaa, kun jo vanhoilla autoillakin saa jarrutehojen puolesta kaiken hidastuvuuden mitä renkailla on tarjolla käyttöön.

Myös renkaat ovat nykyään parempia ja huomattavasti leveämpiä, joten pitoakin on enemmän alustasta riippumatta.

Suosittelen testaamaan miten renkaan leveys vaikuttaa, jos on mahdollisuuksia. Tulos saattaa yllättää.

Kun otetaan sopiva märkä liukas alusta ja tehdään siinä väistöä niin joku vanha punto kapeilla kumeilla voittaa uudehkon leveärenkaisen M3 bemarin melkein joka kerta. Jos verrataan siis sitä mikä on maksimivauhti jolla suoritus onnistuu.
 
Suosittelen testaamaan miten renkaan leveys vaikuttaa, jos on mahdollisuuksia. Tulos saattaa yllättää.

Kun otetaan sopiva märkä liukas alusta ja tehdään siinä väistöä niin joku vanha punto kapeilla kumeilla voittaa uudehkon leveärenkaisen M3 bemarin melkein joka kerta. Jos verrataan siis sitä mikä on maksimivauhti jolla suoritus onnistuu.
Niin, ei kukaan ole väittänyt että tämä olisi mitenkään yksiselitteinen asia. Lopputulokseen vaikuttaa niin moni seikka alustasta auton painoon ja käytettyihin testimenetelmiin jne.

Mutta siis jos nyt edelleen siitä pelkästä pysähtymismatkasta puhutaan väistötestien sijaan, niin kyllä se renkaan leveys on aika olennaisessa roolissa kitkan lisääntymisen myötä, jos vain olosuhteet ja ajoneuvo ovat muuten samat. Poikkeuksena tosiaan esim. juuri se "sopivan märkä liukas alusta", jolloin leveä rengas saattaa nousta kapeaa rengasta helpommin vesipatjan päälle liukumaan.
 
leveämpi rengas vaan tarvii enemmän painoa päälleen jotta pintapaine veden läpi on sama.

Jos paino nousee samassa suhteessa kuin rengas levenee, ei ole mitään eroa.

eli ei leveämpi ole automaattisesti huonompi.

Se on sit eri asia jos fiat puntoon laittaa jotkut 275 kumit ja kuvittelee sen olevan vielä hyvä vesikelillä, mutta samaan aikaa yli 2t painosen xc90 alkuperäinen rengaskoko on öbaut tuo, ja hienosti menee vesikelillä.

pelkällä kuivalla asfaltilla rengasta voi leventää ainakin johonkin asti vakioautossakin, jolloin pito vaan paranee, mutta se johtunee siitä että
a) samalla matalaprofiilinen ei taitu alle
b) leveä rengas ei kuumene liikaa jollonka pito huononee

sora/hiekka taitaa olla myös toinen jossa tarvii sitä pintapainetta eli liian leveä painoon nähden ei saa olla, ei muuten pure pehmeään tiehen.
 
Viimeksi muokattu:
Optimaaliset renkaan mitat näkee kun katsoo ralliautoja. Ne sora/lumirattaat ei ole vallattoman leveitä.
 
Hätäjarrutehostimella ei oo mitään merkitystä niin kauan kuin kuski osaa painaa kunnolla jarrua. Sen ainoa tehtävä on auttaa sellaisia kuljettajia, jotka eivät osaa painaa jarrua.

Ei ole pelkästään osaamisesta tai voimasta kiinni. Tehostin ikäänkuin "leikkaa" jarrut kiinni nopeammin kuin yrittäisit samaa reisilihaksilla.

Pari oikeaa hätäjarrutustilannetta 90-luvun riisikupilla hirvitilanteissa, ja todellakin jos halusi saada 110 nopeudessa 13 tuuman renkaat lukkoon joutui reisistä ottamaan aivan kaiken irti ja se myöskin vie aikaa. Puoliso ei edes jaksanut polkea renkaita lukkoon. Tässä hätäjarrutus todellakin tuli tehdä autokoulussa opetetulla "purista rattia, ojenna käsillä hartiat penkkiin, ota voima hartioista ja paina kaikilla voimillasi jalkaa jarrulle" - manooverillä.

Nykyautolla 175 nopeudella (saksassa), viereiseltä hitaalta kaistalta joku leikkaa eteesi, ja paniikissa väistää sinua suoraan kaiteeseen. Itsellä riitti että vaistomaisesti iski jarrun pohjaan ja hätäjarruavustin takasi pysäytyksen. Aivan helkkarinmoinen mouruaminen ja leikkaaavan metallin ääni muuten lähti jarruista, mutta pääasia että jarrut toimivat.
 
Viimeksi muokattu:
Hyi hitto että pelottaisi jos joku automaattinen järjestelmä alkaa jarruttelemaan motarilla.

Ite arvostan yli kaiken sitä että jarruvaste on aina johdonmukainen ja kuskin hallussa.
 
Hyi hitto että pelottaisi jos joku automaattinen järjestelmä alkaa jarruttelemaan motarilla.

Ite arvostan yli kaiken sitä että jarruvaste on aina johdonmukainen ja kuskin hallussa.

Miksi ei olisi? Vai mitä oikein yrität sanoa.

Pelottaako sinua myös ajaa autolla jossa on ohjaustehostin? Koetko että autoasi ohjailee jokin "automaattinen järjestelmä" mikäli ohjaustuntumaa on kevennetty?
 
Miksi ei olisi? Vai mitä oikein yrität sanoa.

Pelottaako sinua myös ajaa autolla jossa on ohjaustehostin? Koetko että autoasi ohjailee jokin "automaattinen järjestelmä" mikäli ohjaustuntumaa on kevennetty?
Jos on huono ohjaustehostin niin joo. Ja juuri liian kevyt ohjaus häiritsee erityisen paljon.

Esim. A- ja B-mersuissa se voimakkuus vaihtuu nopeuden mukaan jonkin ihan oudon funktion mukaan, ja se todellakin on myrkkyä ajotuntumalle.
 
Hyi hitto että pelottaisi jos joku automaattinen järjestelmä alkaa jarruttelemaan motarilla.

Ite arvostan yli kaiken sitä että jarruvaste on aina johdonmukainen ja kuskin hallussa.
Sama. Mitä vähemmän himmeleitä siellä välissä sen parempi. Abs on oikeastaan ainoa mitä kaipaan ja se löytyy jokaisesta talouden autosta.

Miksi ei olisi? Vai mitä oikein yrität sanoa.

Pelottaako sinua myös ajaa autolla jossa on ohjaustehostin? Koetko että autoasi ohjailee jokin "automaattinen järjestelmä" mikäli ohjaustuntumaa on kevennetty?
Kieltämättä esim. sähköinen tehostin ei ole kaikista luotettavimman kuuloinen kapistus. Meillä oli kerran akku vähän heikommassa hapessa -05 Avensiksessa, auto kävi ja kulki hienosti, paitsi että tehostin lakkasi toimimasta pihassa.

Siinähän mietit risteyksessä käännellessä sitten pistätkö mummun kumoon vai ajatko seinään.

Vanha kunnon mehutehostin nyt varmaan kelpaa jokaiselle, kyseessä kuitenkin varsin toimintavarma kapine.
 
Sama. Mitä vähemmän himmeleitä siellä välissä sen parempi. Abs on oikeastaan ainoa mitä kaipaan ja se löytyy jokaisesta talouden autosta.

Kieltämättä esim. sähköinen tehostin ei ole kaikista luotettavimman kuuloinen kapistus. Meillä oli kerran akku vähän heikommassa hapessa -05 Avensiksessa, auto kävi ja kulki hienosti, paitsi että tehostin lakkasi toimimasta pihassa.

Siinähän mietit risteyksessä käännellessä sitten pistätkö mummun kumoon vai ajatko seinään.

Vanha kunnon mehutehostin nyt varmaan kelpaa jokaiselle, kyseessä kuitenkin varsin toimintavarma kapine.

Mehutehostin kelpaa varmasti kuljettajille, mutta kun se niin kallis laite. Sähköinen tehostus on halpa valmistajille, joten käytetään sitä. Ohjaustuntumaa vain ei saada sähköisellä tehostuksella kuntoon..
 
Nopeuden mukaan säätyvä mehutehostin on hyvä. Se saa nopeusmittarilta nopeusdataa ja kuristaa öljyn virtausta sen mukaan. Mitä hitaampi vauhti, sitä suurempi virtaus ja tehostus. Toimii ainakin Audeissa erittäin hyvin.
 
Kieltämättä esim. sähköinen tehostin ei ole kaikista luotettavimman kuuloinen kapistus. Meillä oli kerran akku vähän heikommassa hapessa -05 Avensiksessa, auto kävi ja kulki hienosti, paitsi että tehostin lakkasi toimimasta pihassa.
Eli auto todennäköisesti leikkasi sähkötoimintoja virran säästämiseksi.
 
Nopeuden mukaan säätyvä mehutehostin on hyvä. Se saa nopeusmittarilta nopeusdataa ja kuristaa öljyn virtausta sen mukaan. Mitä hitaampi vauhti, sitä suurempi virtaus ja tehostus. Toimii ainakin Audeissa erittäin hyvin.
Sama omassa 90-luvun alun nissanissa, on muuten miellyttävä
 
Sama omassa 90-luvun alun nissanissa, on muuten miellyttävä

Ajattelin joskus että tuollaiset ovat ihan turhia, mutta sitten kun menin servotronicilla varustetun auton ostamaan, niin onhan se miellyttävä. Paritonnista laivaa on paaljon mukavampi ajaa kaupungilla ja vääntää parkkiruutuihin. Maantiellä mielestäni mitään oleellista eroa ei ole normi tehostukseen, samalla tavalla rennosti ratista voi pitää yhdellä kädellä kiinni matka-ajossa, eikä meno tunnu kiikkerältä.
 
Itse olen tykännyt Hondan sähköisestä tehostimesta, sivutuuli ei heiluttele rattia vaikka tuulee ihan kunnolla ja vauhtia se 120. Toki parempi tuntuma olisi ilman tehostinta, mutta tuota kaipaa lähinnä rata-ajossa.
 
Tänään taas aamulla tuossa Kehä 3:lla ihmettelin että mikä helvetin aivovamma saa ihmiset ajamaan toistensa perseessä kiinni?

Ajoin siis vasenta kaistaa ja ohitin noin kymmenen auton jonoa jotka kaikki ajoi alle 5m päässä edellä olevasta, siinä letkassa oli henkilöautoja, kuorma-autoja ja rekka!?:confused:
 
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?

En maantienopeudesta mutta viidestäkympistä kyllä kun mopedi 2 päällä tuli tuppi nurin kävelytieltä suoraan eteen. Kävelytie tuli viistossa autotien suuntaisesti puiden takaa. Ite ajelin juuri silloin noin 40 vuotiaalla autolla jossa piskuiset 8" rumpujarrut 1 piirisenä joka nurkassa. Painoin keskimmäistä pedaalia sen mikä pohkeesta ja reidestä irtosi ja eturenkaat jopa lukkiutu mikä ei olisi tapahtunut viikkoa aiemmin kun oli neljästä etusylinteristä 2 jumissa. Väliä mopoon jäi ehkä metri. Minä puin nyrkkiä kabiinissa ja jannut tais säikähtää kovaa mikä oli oikein heille. Matka jatkui siitä sitten normaalisti. Renkaat olivat modernit hyvin kapeat vyörenkaat.
 
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?

ja kaikki jotka ei ole tehnyt niin tekemään, motarin rampista pois ja katsoo vain ettei takana ole porukkaa ja liinat kiinni, teen viikottain tätä ja jarrut tykkää, mulla ei ole yhdessäkään autossa koskaan jumittanut mikään jarrusatula.
 
ja kaikki jotka ei ole tehnyt niin tekemään, motarin rampista pois ja katsoo vain ettei takana ole porukkaa ja liinat kiinni, teen viikottain tätä ja jarrut tykkää, mulla ei ole yhdessäkään autossa koskaan jumittanut mikään jarrusatula.
Jarrujen kunnon ylläpitämisen lisäksi on ihan hyödyllistä myös tehdä erilaisilla keliolosuhteilla ja nopeuksilla harjoituksia sen oman auton kanssa tiukan jarrutuksen suhteen jotta tietää miten auto käyttäytyy sitten tositilanteessa.
 
Monenlaista ärsyttävää toimintaa löytyy liikenteestä, mutta monesti nollaan kiukkuni ajattelemalla että siellä ratin takana sitä naista pelottaa yhtä paljon kuin minua hammaslääkärissä.

Sitten on nämä jotka lähes tahallaan aiheuttaa kiusaa ja haittaa sujuvaa liikennettä. Kuten toissapäivänä edessa menee vanha Golffi 20-30km/h alle sallitun suoralla tiellä, mutta ohi ei pääse kun vastaantulijoiden ohituskaista. Lopulta pääsin siitä ohi ja katsoin kuinka kolmikymppinen mies siellä juttelee puhelimessa. Ohituksen aikana se kaasupoljinkin sieltä lopulta löytyi ja pyrki kaikin tavoin estämään ohitukseni kiihdyttämällä.

Ei tainnut kaverilla olla kovin montaa aivosolua kun noin vaikea oli ohjastaa Volkkaria suoralla tiellä keskellä metsää ja samalla puhua puhelimeen.
 
siellä ratin takana sitä naista pelottaa
Kyseisenlaisten ihmisten paikka olisi jossain aivan muualla kuin ratin takana. Ei liikenteessä saa pelätä. Pelko aiheuttaa paniikinomaisia ratkaisuja yllättävissä tilanteissa ja saattaa johtaa paljon pahempiin seurauksiin kuin mitä se tilanne itsessään aiheuttaisi. Riskit pitää tietysti tiedostaa mutta pelätä ei saa.

Ja juu, eihän toi nyt ollut viestisi varsinainen pointti mutta tartuinpa siihen nyt kuitenkin.
 
Mehutehostin kelpaa varmasti kuljettajille, mutta kun se niin kallis laite. Sähköinen tehostus on halpa valmistajille, joten käytetään sitä. Ohjaustuntumaa vain ei saada sähköisellä tehostuksella kuntoon..
Ajelen 2000-luvun alun Opel Corsalla, jossa on yksi ensimmäisiä sähköisiä ohjaustehostimia, ja siinä on paras tuntuma, jonka tiedän.
 
Ajelen 2000-luvun alun Opel Corsalla, jossa on yksi ensimmäisiä sähköisiä ohjaustehostimia, ja siinä on paras tuntuma, jonka tiedän.

Okei, korjataan. Ne sähköisesti tehostetut joilla olen ajanut, ovat olleet enemmän tai vähemmän karseita.
 
Ajelen 2000-luvun alun Opel Corsalla, jossa on yksi ensimmäisiä sähköisiä ohjaustehostimia, ja siinä on paras tuntuma, jonka tiedän.

Onko tuo täysin sähköinen vai sähköhydraulinen?

~2000-luvun alun Astroissa, tarkemmin Astra-G:stä alkaen VM 97/98->, tehostin oli perinteinen hydraulinen, mutta hydraulipaineen tuotti sähkömoottori ja tätä pakettia kutsuttiin sähköhydrauliseksi ohjaustehostimeksi.
On muuten yksi parhaimmista autoista ajaa ikinä, juurikin tuo tuntuma tiehen on kirjaimellisesti käsin kosketeltavissa :cigar2:
 
Monenlaista ärsyttävää toimintaa löytyy liikenteestä, mutta monesti nollaan kiukkuni ajattelemalla että siellä ratin takana sitä naista pelottaa yhtä paljon kuin minua hammaslääkärissä.

Sitten on nämä jotka lähes tahallaan aiheuttaa kiusaa ja haittaa sujuvaa liikennettä. Kuten toissapäivänä edessa menee vanha Golffi 20-30km/h alle sallitun suoralla tiellä, mutta ohi ei pääse kun vastaantulijoiden ohituskaista. Lopulta pääsin siitä ohi ja katsoin kuinka kolmikymppinen mies siellä juttelee puhelimessa. Ohituksen aikana se kaasupoljinkin sieltä lopulta löytyi ja pyrki kaikin tavoin estämään ohitukseni kiihdyttämällä.

Ei tainnut kaverilla olla kovin montaa aivosolua kun noin vaikea oli ohjastaa Volkkaria suoralla tiellä keskellä metsää ja samalla puhua puhelimeen.
Ei niitä pelota. Se on jännää kun perkärryä vetäen saa MöhkoVolvolla kaksikin kertaa saman päivän aikana naisen lähtemään täyteen kilvanajoon. Ja kun ei itse kummallakaan kerralla käynyt oma nopeus hetkeäkään yli rajoituksen. Ekalla kerralla sen kuulee omaan autoon sisälle saakka kun vanhempi Passatti antaa rinnalla kaikkensa. Toisissa valoissa nukkumaan jäänyt emäntä vetää kohta ohi niin paljon kuin vain Mersusta irti lähtee.
 
Ei niitä pelota. Se on jännää kun perkärryä vetäen saa MöhkoVolvolla kaksikin kertaa saman päivän aikana naisen lähtemään täyteen kilvanajoon. Ja kun ei itse kummallakaan kerralla käynyt oma nopeus hetkeäkään yli rajoituksen. Ekalla kerralla sen kuulee omaan autoon sisälle saakka kun vanhempi Passatti antaa rinnalla kaikkensa. Toisissa valoissa nukkumaan jäänyt emäntä vetää kohta ohi niin paljon kuin vain Mersusta irti lähtee.
Saattaa se pihtiputaan mummo olla vähän toista mieltä.
 
Noissa keskenkasvuisissa motoristeissa on parhaillaan vuosikerta menossa, joka ajaa ilman äänenvaimenninta. Ihan kuin heillä olisi Allahin olemassaolon järkkymättömyyteen perustuva usko, että se teho moottorissa oleellisesti nousisi metelin mukana. Ei nouse. Kuuleehan sen siitäkin kun koitetaan keulia vihdoin sitä 125 mökäpönttöä ajovalo kohti taivasta, niin kytkimen napatessa kiinni, moottorin kierrokset tippuu nopeammin kuin eturengas edes yrittää irrota asfaltista. Missä se näitten Jesse on tuossa kohtaa, kun tyhmempikin näkee ettei sitä lisätehoa ole tullut yhden hattiwatin wertaa? Se messias on kylmänä huhujen laitumilla. Tulis edes Darwin ja korjais.
 
Noissa keskenkasvuisissa motoristeissa on parhaillaan vuosikerta menossa, joka ajaa ilman äänenvaimenninta. Ihan kuin heillä olisi Allahin olemassaolon järkkymättömyyteen perustuva usko, että se teho moottorissa oleellisesti nousisi metelin mukana. Ei nouse. Kuuleehan sen siitäkin kun koitetaan keulia vihdoin sitä 125 mökäpönttöä ajovalo kohti taivasta, niin kytkimen napatessa kiinni, moottorin kierrokset tippuu nopeammin kuin eturengas edes yrittää irrota asfaltista. Missä se näitten Jesse on tuossa kohtaa, kun tyhmempikin näkee ettei sitä lisätehoa ole tullut yhden hattiwatin wertaa? Se messias on kylmänä huhujen laitumilla. Tulis edes Darwin ja korjais.

Tämä nyt ei kyllä ihan... Aivan samoin niitä vaimentimia vaihtoi/irroitteli teinit jo 80-luvulla kun itse olin lapsi. Rattaita vaihdettiin ja jotkut vaihtoi koko koneen isompaan. Sit mentiin mankilla satasta.

Järkevää? No ei mutta sama meno jatkuu niin kauan kuin kakarat on nuoria. Eli hamaan tappiin asti koska aina uusi sukupolvi löytää pärinälelut
 
Tänään taas ärsytti autoilijat, jotka jäivät nelikaistaisella tiellä junnaamaan vierekkäin/vinottain siten, että kumpaakaan kaistaa ei päässyt ohi. Tämä useampaan kertaan päivän aikana.

Lisäksi ärsytti yksi edessä mennyt auto, joka (suoraan, ilman kolmiota ajaessaan) alkoi pysähtymään ja päästämään väistämisvelvollista pyöräilijää ylitse.
 
Vitostiellä pisti taas miettimään miksi täytyy ohittaa ohituskaistalla kun ajoin 105kmh ja tämän jälkeen alkaa ajamaan edessä ~100kmh. Olisi voinut jäädä sinne taakse.

Sinällään varminta olisi ohittaa ohituskaistalla kaikki eikä päästää ikinä ketään eteen niin ei tarvitsisi tästäkään ilmiöstä kärsiä, mutta niin lienee ajattelevat nämä eteentulevat hidastelijatkin.
 
Tämä nyt ei kyllä ihan... Aivan samoin niitä vaimentimia vaihtoi/irroitteli teinit jo 80-luvulla kun itse olin lapsi. Rattaita vaihdettiin ja jotkut vaihtoi koko koneen isompaan. Sit mentiin mankilla satasta.

Järkevää? No ei mutta sama meno jatkuu niin kauan kuin kakarat on nuoria. Eli hamaan tappiin asti koska aina uusi sukupolvi löytää pärinälelut

Ennen oli fillareissa räpättimet ja sen jälkeen mopoissa "teharit" jotka eivät yleensä tuoneet lainkaan tehoa, päinvastoin ellei tiennyt mitä tekee :D

Nykyään miellän hiljaisen auton hyväksi mutta prätkä saa pitää ääntä jo pelkästään sen takia kun ihmiset ei sitä yleensä näe niin parempi että edes kuulevat (loud pipes saves lives). Tietysti liika on liikaa mikä sekin on subjektiivista mutta kyllä mun mielestä maailmaan mahtuu mölyä.
 
Mitään watulaattorin järkeä ei kyllä ole kanssa testata sitä bimmeriin tai vastaavaan laitettua paukeputkea kunnon kaasutteluilla kello 0600 zulu keskellä asuinaluetta. Siinä ei tee muuta kuin suututtaa kaikki hehtaarin alueella asuvat.
 
Ennen oli fillareissa räpättimet ja sen jälkeen mopoissa "teharit" jotka eivät yleensä tuoneet lainkaan tehoa, päinvastoin ellei tiennyt mitä tekee :D
Miten niin "ennen"? On edelleen ja nykyään jokainen 2hv kevari jollain helvetin 120dB tehoputkella ja kun teinit valvoo aamuviiteen ja nukkuu puoleen päivään, niin kiva kun niitä r*nkkareita ajelee tuossa edestakas parhaimmillaan 15kpl.

Menis ostarin nurkalle tappelemaan maahanmuuttajajengien kanssa... :P

Ja mitä noihin aamumetelöijiin tulee, niin viime kesänä ei tarvinnut herätyskelloa laittaa kun tasan klo 7:15 joku teini veti kesätöihin mennessä talon ohi mopolla jossa ei ilmeisesti ollut pakoputkea ollenkaan... :rage:
 
Miten niin "ennen"? On edelleen ja nykyään jokainen 2hv kevari jollain helvetin 120dB tehoputkella ja kun teinit valvoo aamuviiteen ja nukkuu puoleen päivään, niin kiva kun niitä r*nkkareita ajelee tuossa edestakas parhaimmillaan 15kpl.

Menis ostarin nurkalle tappelemaan maahanmuuttajajengien kanssa... :p

Ja mitä noihin aamumetelöijiin tulee, niin viime kesänä ei tarvinnut herätyskelloa laittaa kun tasan klo 7:15 joku teini veti kesätöihin mennessä talon ohi mopolla jossa ei ilmeisesti ollut pakoputkea ollenkaan... :rage:

Tarkoitin siis räpättimiä, niitä ei ihan hetkeen ole muksujen fillareissa tullut vastaan.
 
Tämä nyt ei kyllä ihan... Aivan samoin niitä vaimentimia vaihtoi/irroitteli teinit jo 80-luvulla kun itse olin lapsi. Rattaita vaihdettiin ja jotkut vaihtoi koko koneen isompaan. Sit mentiin mankilla satasta.

Järkevää? No ei mutta sama meno jatkuu niin kauan kuin kakarat on nuoria. Eli hamaan tappiin asti koska aina uusi sukupolvi löytää pärinälelut

Sillä ei mitään väliä ole jos se vehje kulkee 100:sta, kunhan se ei huuda 150dB. Eipä sitä itekkään tenavana iletty pitää niitä äänekkäimpiä putkia paikallaan, koska sanominen tuli takuulla.

Joten tulis darwin ja korjais nämä.
 
Sillä ei mitään väliä ole jos se vehje kulkee 100:sta, kunhan se ei huuda 150dB. Eipä sitä itekkään tenavana iletty pitää niitä äänekkäimpiä putkia paikallaan, koska sanominen tuli takuulla.

Joten tulis darwin ja korjais nämä.
No tämä; mullakin oli ensin Tunturi joka kulki tehoputkella, hirveillä äänillä 60km/h. Myöhemmin PV joka kulki 80cc pannulla 75-80km/h eikä pitänyt kolmasosaakaan äänestä...
 
Sillä ei mitään väliä ole jos se vehje kulkee 100:sta, kunhan se ei huuda 150dB. Eipä sitä itekkään tenavana iletty pitää niitä äänekkäimpiä putkia paikallaan, koska sanominen tuli takuulla.

Joten tulis darwin ja korjais nämä.

Joskus kauan sitten mopoikäisenä oli totta kai ajatus, että ääni=teho=nopeus, kuten kaikilla muillakin siihen aikaan ja ilmeisesti samaa hyväksi havaittua oppia sovelletaan nykyäänkin. Mutta sitten kotona kyllästyttiin mopon meteliin jne. ja siitä alkoi antoisa kausi autotallissa, että kuinka saadaan äänet alas ja tehot ylös, vanhempien toimesta siis. Sen jälkeen jopa 50cc mopo kulki ilman v**utusta aiheuttavaa meteliä vähintäänkin riittävästi, myös 2-tahti vehkeen saa ihan inhimillisen kuuloiseksi, jos vaan haluaa, ilman, että menetetään juurikaan huippunopeudesta. Mutta eihän se tietenkään enää sama ollut, koska tehon tuntu hävisi äänien myötä.

Aikaisemmin jopa vakiolla mopolla valtavilla äänillä sai lähes viikottain olla keskustelemassa virkavallan kanssa, kun samalla laskettiin välityssuhdetta ja etsittiin muita virityksiä. Virityksien ja hiljaisempien äänien kanssa ei kertaakaan, jos vaan älysi ajaa oikeaa tilannenopeutta läpi kaupungin. Tutkaukset/perässä ajamalla todetut nopeudet pysähtymiskäskyineen jäivät kokematta huonojen jarrujen vuoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom