Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Hyi hitto että pelottaisi jos joku automaattinen järjestelmä alkaa jarruttelemaan motarilla.

Ite arvostan yli kaiken sitä että jarruvaste on aina johdonmukainen ja kuskin hallussa.
Sama. Mitä vähemmän himmeleitä siellä välissä sen parempi. Abs on oikeastaan ainoa mitä kaipaan ja se löytyy jokaisesta talouden autosta.

Miksi ei olisi? Vai mitä oikein yrität sanoa.

Pelottaako sinua myös ajaa autolla jossa on ohjaustehostin? Koetko että autoasi ohjailee jokin "automaattinen järjestelmä" mikäli ohjaustuntumaa on kevennetty?
Kieltämättä esim. sähköinen tehostin ei ole kaikista luotettavimman kuuloinen kapistus. Meillä oli kerran akku vähän heikommassa hapessa -05 Avensiksessa, auto kävi ja kulki hienosti, paitsi että tehostin lakkasi toimimasta pihassa.

Siinähän mietit risteyksessä käännellessä sitten pistätkö mummun kumoon vai ajatko seinään.

Vanha kunnon mehutehostin nyt varmaan kelpaa jokaiselle, kyseessä kuitenkin varsin toimintavarma kapine.
 
Sama. Mitä vähemmän himmeleitä siellä välissä sen parempi. Abs on oikeastaan ainoa mitä kaipaan ja se löytyy jokaisesta talouden autosta.

Kieltämättä esim. sähköinen tehostin ei ole kaikista luotettavimman kuuloinen kapistus. Meillä oli kerran akku vähän heikommassa hapessa -05 Avensiksessa, auto kävi ja kulki hienosti, paitsi että tehostin lakkasi toimimasta pihassa.

Siinähän mietit risteyksessä käännellessä sitten pistätkö mummun kumoon vai ajatko seinään.

Vanha kunnon mehutehostin nyt varmaan kelpaa jokaiselle, kyseessä kuitenkin varsin toimintavarma kapine.

Mehutehostin kelpaa varmasti kuljettajille, mutta kun se niin kallis laite. Sähköinen tehostus on halpa valmistajille, joten käytetään sitä. Ohjaustuntumaa vain ei saada sähköisellä tehostuksella kuntoon..
 
Nopeuden mukaan säätyvä mehutehostin on hyvä. Se saa nopeusmittarilta nopeusdataa ja kuristaa öljyn virtausta sen mukaan. Mitä hitaampi vauhti, sitä suurempi virtaus ja tehostus. Toimii ainakin Audeissa erittäin hyvin.
 
Kieltämättä esim. sähköinen tehostin ei ole kaikista luotettavimman kuuloinen kapistus. Meillä oli kerran akku vähän heikommassa hapessa -05 Avensiksessa, auto kävi ja kulki hienosti, paitsi että tehostin lakkasi toimimasta pihassa.
Eli auto todennäköisesti leikkasi sähkötoimintoja virran säästämiseksi.
 
Nopeuden mukaan säätyvä mehutehostin on hyvä. Se saa nopeusmittarilta nopeusdataa ja kuristaa öljyn virtausta sen mukaan. Mitä hitaampi vauhti, sitä suurempi virtaus ja tehostus. Toimii ainakin Audeissa erittäin hyvin.
Sama omassa 90-luvun alun nissanissa, on muuten miellyttävä
 
Sama omassa 90-luvun alun nissanissa, on muuten miellyttävä

Ajattelin joskus että tuollaiset ovat ihan turhia, mutta sitten kun menin servotronicilla varustetun auton ostamaan, niin onhan se miellyttävä. Paritonnista laivaa on paaljon mukavampi ajaa kaupungilla ja vääntää parkkiruutuihin. Maantiellä mielestäni mitään oleellista eroa ei ole normi tehostukseen, samalla tavalla rennosti ratista voi pitää yhdellä kädellä kiinni matka-ajossa, eikä meno tunnu kiikkerältä.
 
Itse olen tykännyt Hondan sähköisestä tehostimesta, sivutuuli ei heiluttele rattia vaikka tuulee ihan kunnolla ja vauhtia se 120. Toki parempi tuntuma olisi ilman tehostinta, mutta tuota kaipaa lähinnä rata-ajossa.
 
Tänään taas aamulla tuossa Kehä 3:lla ihmettelin että mikä helvetin aivovamma saa ihmiset ajamaan toistensa perseessä kiinni?

Ajoin siis vasenta kaistaa ja ohitin noin kymmenen auton jonoa jotka kaikki ajoi alle 5m päässä edellä olevasta, siinä letkassa oli henkilöautoja, kuorma-autoja ja rekka!?:confused:
 
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?

En maantienopeudesta mutta viidestäkympistä kyllä kun mopedi 2 päällä tuli tuppi nurin kävelytieltä suoraan eteen. Kävelytie tuli viistossa autotien suuntaisesti puiden takaa. Ite ajelin juuri silloin noin 40 vuotiaalla autolla jossa piskuiset 8" rumpujarrut 1 piirisenä joka nurkassa. Painoin keskimmäistä pedaalia sen mikä pohkeesta ja reidestä irtosi ja eturenkaat jopa lukkiutu mikä ei olisi tapahtunut viikkoa aiemmin kun oli neljästä etusylinteristä 2 jumissa. Väliä mopoon jäi ehkä metri. Minä puin nyrkkiä kabiinissa ja jannut tais säikähtää kovaa mikä oli oikein heille. Matka jatkui siitä sitten normaalisti. Renkaat olivat modernit hyvin kapeat vyörenkaat.
 
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?

ja kaikki jotka ei ole tehnyt niin tekemään, motarin rampista pois ja katsoo vain ettei takana ole porukkaa ja liinat kiinni, teen viikottain tätä ja jarrut tykkää, mulla ei ole yhdessäkään autossa koskaan jumittanut mikään jarrusatula.
 
ja kaikki jotka ei ole tehnyt niin tekemään, motarin rampista pois ja katsoo vain ettei takana ole porukkaa ja liinat kiinni, teen viikottain tätä ja jarrut tykkää, mulla ei ole yhdessäkään autossa koskaan jumittanut mikään jarrusatula.
Jarrujen kunnon ylläpitämisen lisäksi on ihan hyödyllistä myös tehdä erilaisilla keliolosuhteilla ja nopeuksilla harjoituksia sen oman auton kanssa tiukan jarrutuksen suhteen jotta tietää miten auto käyttäytyy sitten tositilanteessa.
 
Monenlaista ärsyttävää toimintaa löytyy liikenteestä, mutta monesti nollaan kiukkuni ajattelemalla että siellä ratin takana sitä naista pelottaa yhtä paljon kuin minua hammaslääkärissä.

Sitten on nämä jotka lähes tahallaan aiheuttaa kiusaa ja haittaa sujuvaa liikennettä. Kuten toissapäivänä edessa menee vanha Golffi 20-30km/h alle sallitun suoralla tiellä, mutta ohi ei pääse kun vastaantulijoiden ohituskaista. Lopulta pääsin siitä ohi ja katsoin kuinka kolmikymppinen mies siellä juttelee puhelimessa. Ohituksen aikana se kaasupoljinkin sieltä lopulta löytyi ja pyrki kaikin tavoin estämään ohitukseni kiihdyttämällä.

Ei tainnut kaverilla olla kovin montaa aivosolua kun noin vaikea oli ohjastaa Volkkaria suoralla tiellä keskellä metsää ja samalla puhua puhelimeen.
 
siellä ratin takana sitä naista pelottaa
Kyseisenlaisten ihmisten paikka olisi jossain aivan muualla kuin ratin takana. Ei liikenteessä saa pelätä. Pelko aiheuttaa paniikinomaisia ratkaisuja yllättävissä tilanteissa ja saattaa johtaa paljon pahempiin seurauksiin kuin mitä se tilanne itsessään aiheuttaisi. Riskit pitää tietysti tiedostaa mutta pelätä ei saa.

Ja juu, eihän toi nyt ollut viestisi varsinainen pointti mutta tartuinpa siihen nyt kuitenkin.
 
Mehutehostin kelpaa varmasti kuljettajille, mutta kun se niin kallis laite. Sähköinen tehostus on halpa valmistajille, joten käytetään sitä. Ohjaustuntumaa vain ei saada sähköisellä tehostuksella kuntoon..
Ajelen 2000-luvun alun Opel Corsalla, jossa on yksi ensimmäisiä sähköisiä ohjaustehostimia, ja siinä on paras tuntuma, jonka tiedän.
 
Ajelen 2000-luvun alun Opel Corsalla, jossa on yksi ensimmäisiä sähköisiä ohjaustehostimia, ja siinä on paras tuntuma, jonka tiedän.

Okei, korjataan. Ne sähköisesti tehostetut joilla olen ajanut, ovat olleet enemmän tai vähemmän karseita.
 
Ajelen 2000-luvun alun Opel Corsalla, jossa on yksi ensimmäisiä sähköisiä ohjaustehostimia, ja siinä on paras tuntuma, jonka tiedän.

Onko tuo täysin sähköinen vai sähköhydraulinen?

~2000-luvun alun Astroissa, tarkemmin Astra-G:stä alkaen VM 97/98->, tehostin oli perinteinen hydraulinen, mutta hydraulipaineen tuotti sähkömoottori ja tätä pakettia kutsuttiin sähköhydrauliseksi ohjaustehostimeksi.
On muuten yksi parhaimmista autoista ajaa ikinä, juurikin tuo tuntuma tiehen on kirjaimellisesti käsin kosketeltavissa :cigar2:
 
Monenlaista ärsyttävää toimintaa löytyy liikenteestä, mutta monesti nollaan kiukkuni ajattelemalla että siellä ratin takana sitä naista pelottaa yhtä paljon kuin minua hammaslääkärissä.

Sitten on nämä jotka lähes tahallaan aiheuttaa kiusaa ja haittaa sujuvaa liikennettä. Kuten toissapäivänä edessa menee vanha Golffi 20-30km/h alle sallitun suoralla tiellä, mutta ohi ei pääse kun vastaantulijoiden ohituskaista. Lopulta pääsin siitä ohi ja katsoin kuinka kolmikymppinen mies siellä juttelee puhelimessa. Ohituksen aikana se kaasupoljinkin sieltä lopulta löytyi ja pyrki kaikin tavoin estämään ohitukseni kiihdyttämällä.

Ei tainnut kaverilla olla kovin montaa aivosolua kun noin vaikea oli ohjastaa Volkkaria suoralla tiellä keskellä metsää ja samalla puhua puhelimeen.
Ei niitä pelota. Se on jännää kun perkärryä vetäen saa MöhkoVolvolla kaksikin kertaa saman päivän aikana naisen lähtemään täyteen kilvanajoon. Ja kun ei itse kummallakaan kerralla käynyt oma nopeus hetkeäkään yli rajoituksen. Ekalla kerralla sen kuulee omaan autoon sisälle saakka kun vanhempi Passatti antaa rinnalla kaikkensa. Toisissa valoissa nukkumaan jäänyt emäntä vetää kohta ohi niin paljon kuin vain Mersusta irti lähtee.
 
Ei niitä pelota. Se on jännää kun perkärryä vetäen saa MöhkoVolvolla kaksikin kertaa saman päivän aikana naisen lähtemään täyteen kilvanajoon. Ja kun ei itse kummallakaan kerralla käynyt oma nopeus hetkeäkään yli rajoituksen. Ekalla kerralla sen kuulee omaan autoon sisälle saakka kun vanhempi Passatti antaa rinnalla kaikkensa. Toisissa valoissa nukkumaan jäänyt emäntä vetää kohta ohi niin paljon kuin vain Mersusta irti lähtee.
Saattaa se pihtiputaan mummo olla vähän toista mieltä.
 
Noissa keskenkasvuisissa motoristeissa on parhaillaan vuosikerta menossa, joka ajaa ilman äänenvaimenninta. Ihan kuin heillä olisi Allahin olemassaolon järkkymättömyyteen perustuva usko, että se teho moottorissa oleellisesti nousisi metelin mukana. Ei nouse. Kuuleehan sen siitäkin kun koitetaan keulia vihdoin sitä 125 mökäpönttöä ajovalo kohti taivasta, niin kytkimen napatessa kiinni, moottorin kierrokset tippuu nopeammin kuin eturengas edes yrittää irrota asfaltista. Missä se näitten Jesse on tuossa kohtaa, kun tyhmempikin näkee ettei sitä lisätehoa ole tullut yhden hattiwatin wertaa? Se messias on kylmänä huhujen laitumilla. Tulis edes Darwin ja korjais.
 
Noissa keskenkasvuisissa motoristeissa on parhaillaan vuosikerta menossa, joka ajaa ilman äänenvaimenninta. Ihan kuin heillä olisi Allahin olemassaolon järkkymättömyyteen perustuva usko, että se teho moottorissa oleellisesti nousisi metelin mukana. Ei nouse. Kuuleehan sen siitäkin kun koitetaan keulia vihdoin sitä 125 mökäpönttöä ajovalo kohti taivasta, niin kytkimen napatessa kiinni, moottorin kierrokset tippuu nopeammin kuin eturengas edes yrittää irrota asfaltista. Missä se näitten Jesse on tuossa kohtaa, kun tyhmempikin näkee ettei sitä lisätehoa ole tullut yhden hattiwatin wertaa? Se messias on kylmänä huhujen laitumilla. Tulis edes Darwin ja korjais.

Tämä nyt ei kyllä ihan... Aivan samoin niitä vaimentimia vaihtoi/irroitteli teinit jo 80-luvulla kun itse olin lapsi. Rattaita vaihdettiin ja jotkut vaihtoi koko koneen isompaan. Sit mentiin mankilla satasta.

Järkevää? No ei mutta sama meno jatkuu niin kauan kuin kakarat on nuoria. Eli hamaan tappiin asti koska aina uusi sukupolvi löytää pärinälelut
 
Tänään taas ärsytti autoilijat, jotka jäivät nelikaistaisella tiellä junnaamaan vierekkäin/vinottain siten, että kumpaakaan kaistaa ei päässyt ohi. Tämä useampaan kertaan päivän aikana.

Lisäksi ärsytti yksi edessä mennyt auto, joka (suoraan, ilman kolmiota ajaessaan) alkoi pysähtymään ja päästämään väistämisvelvollista pyöräilijää ylitse.
 
Vitostiellä pisti taas miettimään miksi täytyy ohittaa ohituskaistalla kun ajoin 105kmh ja tämän jälkeen alkaa ajamaan edessä ~100kmh. Olisi voinut jäädä sinne taakse.

Sinällään varminta olisi ohittaa ohituskaistalla kaikki eikä päästää ikinä ketään eteen niin ei tarvitsisi tästäkään ilmiöstä kärsiä, mutta niin lienee ajattelevat nämä eteentulevat hidastelijatkin.
 
Tämä nyt ei kyllä ihan... Aivan samoin niitä vaimentimia vaihtoi/irroitteli teinit jo 80-luvulla kun itse olin lapsi. Rattaita vaihdettiin ja jotkut vaihtoi koko koneen isompaan. Sit mentiin mankilla satasta.

Järkevää? No ei mutta sama meno jatkuu niin kauan kuin kakarat on nuoria. Eli hamaan tappiin asti koska aina uusi sukupolvi löytää pärinälelut

Ennen oli fillareissa räpättimet ja sen jälkeen mopoissa "teharit" jotka eivät yleensä tuoneet lainkaan tehoa, päinvastoin ellei tiennyt mitä tekee :D

Nykyään miellän hiljaisen auton hyväksi mutta prätkä saa pitää ääntä jo pelkästään sen takia kun ihmiset ei sitä yleensä näe niin parempi että edes kuulevat (loud pipes saves lives). Tietysti liika on liikaa mikä sekin on subjektiivista mutta kyllä mun mielestä maailmaan mahtuu mölyä.
 
Mitään watulaattorin järkeä ei kyllä ole kanssa testata sitä bimmeriin tai vastaavaan laitettua paukeputkea kunnon kaasutteluilla kello 0600 zulu keskellä asuinaluetta. Siinä ei tee muuta kuin suututtaa kaikki hehtaarin alueella asuvat.
 
Ennen oli fillareissa räpättimet ja sen jälkeen mopoissa "teharit" jotka eivät yleensä tuoneet lainkaan tehoa, päinvastoin ellei tiennyt mitä tekee :D
Miten niin "ennen"? On edelleen ja nykyään jokainen 2hv kevari jollain helvetin 120dB tehoputkella ja kun teinit valvoo aamuviiteen ja nukkuu puoleen päivään, niin kiva kun niitä r*nkkareita ajelee tuossa edestakas parhaimmillaan 15kpl.

Menis ostarin nurkalle tappelemaan maahanmuuttajajengien kanssa... :P

Ja mitä noihin aamumetelöijiin tulee, niin viime kesänä ei tarvinnut herätyskelloa laittaa kun tasan klo 7:15 joku teini veti kesätöihin mennessä talon ohi mopolla jossa ei ilmeisesti ollut pakoputkea ollenkaan... :rage:
 
Miten niin "ennen"? On edelleen ja nykyään jokainen 2hv kevari jollain helvetin 120dB tehoputkella ja kun teinit valvoo aamuviiteen ja nukkuu puoleen päivään, niin kiva kun niitä r*nkkareita ajelee tuossa edestakas parhaimmillaan 15kpl.

Menis ostarin nurkalle tappelemaan maahanmuuttajajengien kanssa... :p

Ja mitä noihin aamumetelöijiin tulee, niin viime kesänä ei tarvinnut herätyskelloa laittaa kun tasan klo 7:15 joku teini veti kesätöihin mennessä talon ohi mopolla jossa ei ilmeisesti ollut pakoputkea ollenkaan... :rage:

Tarkoitin siis räpättimiä, niitä ei ihan hetkeen ole muksujen fillareissa tullut vastaan.
 
Tämä nyt ei kyllä ihan... Aivan samoin niitä vaimentimia vaihtoi/irroitteli teinit jo 80-luvulla kun itse olin lapsi. Rattaita vaihdettiin ja jotkut vaihtoi koko koneen isompaan. Sit mentiin mankilla satasta.

Järkevää? No ei mutta sama meno jatkuu niin kauan kuin kakarat on nuoria. Eli hamaan tappiin asti koska aina uusi sukupolvi löytää pärinälelut

Sillä ei mitään väliä ole jos se vehje kulkee 100:sta, kunhan se ei huuda 150dB. Eipä sitä itekkään tenavana iletty pitää niitä äänekkäimpiä putkia paikallaan, koska sanominen tuli takuulla.

Joten tulis darwin ja korjais nämä.
 
Sillä ei mitään väliä ole jos se vehje kulkee 100:sta, kunhan se ei huuda 150dB. Eipä sitä itekkään tenavana iletty pitää niitä äänekkäimpiä putkia paikallaan, koska sanominen tuli takuulla.

Joten tulis darwin ja korjais nämä.
No tämä; mullakin oli ensin Tunturi joka kulki tehoputkella, hirveillä äänillä 60km/h. Myöhemmin PV joka kulki 80cc pannulla 75-80km/h eikä pitänyt kolmasosaakaan äänestä...
 
Sillä ei mitään väliä ole jos se vehje kulkee 100:sta, kunhan se ei huuda 150dB. Eipä sitä itekkään tenavana iletty pitää niitä äänekkäimpiä putkia paikallaan, koska sanominen tuli takuulla.

Joten tulis darwin ja korjais nämä.

Joskus kauan sitten mopoikäisenä oli totta kai ajatus, että ääni=teho=nopeus, kuten kaikilla muillakin siihen aikaan ja ilmeisesti samaa hyväksi havaittua oppia sovelletaan nykyäänkin. Mutta sitten kotona kyllästyttiin mopon meteliin jne. ja siitä alkoi antoisa kausi autotallissa, että kuinka saadaan äänet alas ja tehot ylös, vanhempien toimesta siis. Sen jälkeen jopa 50cc mopo kulki ilman v**utusta aiheuttavaa meteliä vähintäänkin riittävästi, myös 2-tahti vehkeen saa ihan inhimillisen kuuloiseksi, jos vaan haluaa, ilman, että menetetään juurikaan huippunopeudesta. Mutta eihän se tietenkään enää sama ollut, koska tehon tuntu hävisi äänien myötä.

Aikaisemmin jopa vakiolla mopolla valtavilla äänillä sai lähes viikottain olla keskustelemassa virkavallan kanssa, kun samalla laskettiin välityssuhdetta ja etsittiin muita virityksiä. Virityksien ja hiljaisempien äänien kanssa ei kertaakaan, jos vaan älysi ajaa oikeaa tilannenopeutta läpi kaupungin. Tutkaukset/perässä ajamalla todetut nopeudet pysähtymiskäskyineen jäivät kokematta huonojen jarrujen vuoksi.
 
Ei niinkään ärsttänyt vaan pysty taas todeta että prätkäjätkillä taitaa välillä olla omat ohjesäännöt. Ajelin 51 stä Helsinkiin päin kun huomasin että kylläpä pentele häikäisee peruutuspeilistä. Kattelin että jaa yksi valo keskellä möllöttää mitensattuu ja näyttääki olevan prätkä. Se jakso roikkua takana rajoituksen mukaan vain sen aikaa kunnes vastaantulevat loppuivat. Sitten pärähti. Sillä oli HD ssä loud pipes saves lifes. Mutta ei sitten mitään kuulunut etupuolelle. Se ohitti meikän ajaen yhellä kädellä tuppi nurin ja jatkoi omaa vauhtia ajamistaan niin kauan kunnes katosi näkö ja etenkin kuulo piiristä. Alueella oli 80 rajoitus mutta 110 ei ollut lähelläkään kun eteni niin nopeasti.
 
Ei niinkään ärsttänyt vaan pysty taas todeta että prätkäjätkillä taitaa välillä olla omat ohjesäännöt. Ajelin 51 stä Helsinkiin päin kun huomasin että kylläpä pentele häikäisee peruutuspeilistä. Kattelin että jaa yksi valo keskellä möllöttää mitensattuu ja näyttääki olevan prätkä. Se jakso roikkua takana rajoituksen mukaan vain sen aikaa kunnes vastaantulevat loppuivat. Sitten pärähti. Sillä oli HD ssä loud pipes saves lifes. Mutta ei sitten mitään kuulunut etupuolelle. Se ohitti meikän ajaen yhellä kädellä tuppi nurin ja jatkoi omaa vauhtia ajamistaan niin kauan kunnes katosi näkö ja etenkin kuulo piiristä. Alueella oli 80 rajoitus mutta 110 ei ollut lähelläkään kun eteni niin nopeasti.
Ihan perussettiä; tänäkin kesänä on tullut mökkireissua ajettua tuhat + kilsaa ja huomenna tulee 550km lisää ja montako kertaa mut on ohittanut auto 50+km/h ylinopeudella? Ei kertaakaan. Montako kertaa keltaisen viilan kohdalla? Ei kertaakaan. Montako kertaa vastaatulijoiden tullessa kohti niin että joutuvat väistämään? Ei kertaakaan.

Entä mopot? Pelkästään yhdellä reissulla voi olla varma että jokainen tapahtuu vähintään kerran.

Mutta hei, keskitytään autoilijoiden rahastamiseen tolppien kanssa. Saves lives! (Niin kuin viimeaikojen moottoripyörien kuolinkolariuutisista voi helposti lukea, eiku...)

Moottoripyöräilijä kuoli Helsingissä – pyörä oli ostettu samana päivänä
16-vuotias moottoripyöräilijä kuoli törmättyään mönkijään Ylöjärvellä
Moottoripyöräilijä kuoli kolarissa Oulaisissa
Alle kolmekymppinen moottoripyöräilijä menehtyi kolarissa Rymättylässä

... näitä nyt vois kaivaa enemmänkin, mutta...
 
Luonto korjaa tyhmät pois...

Kyllä sitä itsekkin välillä prätkän selässä katsoo hullujen menoa. Toki pyörän selässä näkee kuulee tuntee paremmin kaiken mitä ympärillä tapahtuu ja tuollainen yhden auton ohitus on ohi sekunneissa kun vääntää nupin nurin, mutta kyllähän se sattuu vähän enemmän jos kolautat jonkun kylkeen kunnolla.

Ei se vauhti vaan se pysähdys.
 
Positiivista on se, että yleensä auton ja prätkän välisissä kolareissa sattuu enemmän prätkäjätkään. Toki jos joku tulee kahtasataa nokkaan niin sattuuhan se kyllä autoilijaakin, ellei sitten ole rekkakuski.
 
Vilkun käyttämisen vaikeus ja perässäroikkujat. Siinäpä ne mitä päivittäin näkee. Mitä uudempi, hienompi ja tehokkaampi auto kyseessä, sitä varmemmin nuo asiat toteutuvat.
 
Ei niinkään ärsttänyt vaan pysty taas todeta että prätkäjätkillä taitaa välillä olla omat ohjesäännöt. Ajelin 51 stä Helsinkiin päin kun huomasin että kylläpä pentele häikäisee peruutuspeilistä. Kattelin että jaa yksi valo keskellä möllöttää mitensattuu ja näyttääki olevan prätkä. Se jakso roikkua takana rajoituksen mukaan vain sen aikaa kunnes vastaantulevat loppuivat. Sitten pärähti. Sillä oli HD ssä loud pipes saves lifes. Mutta ei sitten mitään kuulunut etupuolelle. Se ohitti meikän ajaen yhellä kädellä tuppi nurin ja jatkoi omaa vauhtia ajamistaan niin kauan kunnes katosi näkö ja etenkin kuulo piiristä. Alueella oli 80 rajoitus mutta 110 ei ollut lähelläkään kun eteni niin nopeasti.
Tämä loppuunkulutettu mantra tuntuu olevan edelleen "peruste" niitten putkien "nuohoamiselle". Toimisihan se kyllä, jos ne putket kääntäisi samalla sojottamaan eteenpäin. Ihan sama minkälaiset rännit taaksepäin sojottamassa on, kun ei se pyörä maantienopeuksissa kuulu autoon sisälle juuri sillä kriittisimmällä hetkellä, kun se on katveessa lähellä auton perää, tai etupyörän verran rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä jaksaa kyrpiä perässäroikkujat. Taas tuli n. 1000 km ajeltua reissussa ja nähtyä ties minkälaista idioottia. Listaan päähän jääneitä:

- Ohitan 3 kilometriä pitkällä ohituskaistalla heti alkuun osunutta rekkaa, tie edessä tyhjä niin pitkälle kuin näki. Perään tulee joku niin lähell, että pystyin nopeasti laskemaan setämiehen viiksikarvat.

- Ohitan ohituskaistalla monen rekan, pakettiauton, matkailuauton ja ties minkä muun hitaan ajopelin läpityöntämätöntä letkaa nopeudella, jonka kertomalla saattaisin asettaa itseni törkeästä rikoksesta epäillyksi. Takaa tullaan vielä lujempaa ja niin lähelle perää, ettei rekisterikilpi näkynyt peilistä.

- Ajelen lähes tyhjällä useampikaistaisella tiellä nopeusrajoituksen verran. Takana joku on kohtuullisen välimatkan päässä. Vasemmalta tulee ohi kahden auton mittainen jono tappituntumalla. Tämän huomatessaan takanani ollut äkkiä kiihdytti perääni alle autonmitan päähän odottamaan, että pääsisi ohitseni. Jäi sitten ohituksen jälkeen vasemmalle ajelemaan hitaammin kuin minä. Oikealta ohi ja näkemiin.

- Moottoritiellä minua seurasi kymmeniä kilometrejä auto, joka pysytteli oikealla kaistalla turvavälin päässä, mutta ohitusten aikana kiihdytti perääni kiinni.

- Seurailin taustapeilistä, kuinka takanani olleen auton peräluukkua hinkkasi ruosteinen matkailuauto, jolla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia ohittaa niiden n. 100 km aikana, jotka näköetäisyydellä ajelimme. Onneksi tuolloin takanani ajellut pysytteli kaukana minusta, sillä autoni keksi tuolla pätkällä suorittaa aivan yllättäen automaattisen hätäjarrutuksen, ilmeisesti vasemmalle kääntymistä odotelleen vastaantulijan johdosta.

- Ohitin jonkun 75@80 km/h ajelleen täti-ihmisen ohituskaistalla. Jostain syystä tämä koko tarpeelliseksi kiihdyttää ja jäädä roikkumaan perään. Etäisyys seilasi 100 ja 5 metrin välillä. Seuraavalla ohituskaistalla paineli ohi niin, että meinasi tulla kylkiosuma kaistalle palatessa.

Lisäksi ihmetyttää ohittamisen hankaluus moottoritiellä. Näin kymmeniä autoilijoita, jotka lähestyivät rekkaa tai peräkärryä, vetivät paniikkijarrutuksen n. autonmitan päähän ja sitten lähtivät ohitukseen. Valoja päälle saatana.
 
Vilkun käyttämisen vaikeus ja perässäroikkujat. Siinäpä ne mitä päivittäin näkee. Mitä uudempi, hienompi ja tehokkaampi auto kyseessä, sitä varmemmin nuo asiat toteutuvat.
Jotenkin perässä roikkuminen on alkanut häiritä viime aikoina ihmeellisen paljon. Jotenkin se koko taustapeilin täyttävä liike on kuin tissivako johon katsomista yrittää välttää niin paljon, ettei sitten tulekaan muuta ajatelleeksi.

Olen alkanut (valoisassakin) kääntämään taustapeilin tummaksi ja peruutuspeilit kohti taivasta, niin siinähän roikkuu, ja itse saa keskittyä vähän enemmän muuhun liikenteeseen.
 
Jotenkin perässä roikkuminen on alkanut häiritä viime aikoina ihmeellisen paljon. Jotenkin se koko taustapeilin täyttävä liike on kuin tissivako johon katsomista yrittää välttää niin paljon, ettei sitten tulekaan muuta ajatelleeksi.

Olen alkanut (valoisassakin) kääntämään taustapeilin tummaksi ja peruutuspeilit kohti taivasta, niin siinähän roikkuu, ja itse saa keskittyä vähän enemmän muuhun liikenteeseen.
Puskurissa nysvääjiä omalle kohdalle on sattunut tosi harvoin, mutta ovathan ne kieltämättä monellakin tavalla ärsyttäviä. Suurin ongelma tulee varmaan tuvallisuuden puolelta, eli jos eteen tulee jotain yllättävää, niin se perskärpänenhän ui takaa liiveihin saman tien.

Se on sitten eri asia, jos itse jumittaa vasemmalla kaistalla, niin sitten on ihan ymmärrettävää, jos muut ilmaisevat tuolla tavalla että "suksi nyt jo ***tuun siitä edestä".
 
Hyi helvetti tuollaisia systeemejä. Noiden pitäisi toimia 100% varmuudella oikein tai sitten kieltää lailla.
Näin on. Aiemminkin adaptiivinen vakkari on kyllä päässyt yllättämään, kun se on jarruttanut melko voimakkaastikin viereisellä kaistalla olleen vuoksi. Sen olen oppinut estämään painamalla hieman kaasupoljinta jos vieressä jarrutellaan. Tuo jarrutus tuli kuitenkin täysin puskista: auto piipittää, turvavyöt vetivät lukkoon ja nopeus läksi kohti nollaa erittäin tehokkaasti.
 
Ärsyttää tyypit jotka ajaa 100km/h alueella jotain 90km/h. Sitten tulee ohituskaista niin yhtäkkiä kiihdytetään johonkin 120km/h niin ei viitti mennä ohi ja heti kun kaista päättyy niin sitten körötellään sitä 80-90km/h. Tiedä sitten ovatko nuo kuskit vain aivan käsittämättömän tyhmiä vai tekevätkö kiusallaan haittaa muille tiellä liikkujille.
 
^Raumalta kun lähtee Porin suuntaan, on siinä n. 6km keskikaiteellista tietä jossa aluksi heti ohituskaista. Todella monen nopeus putoaa sieltä reilusta satkusta reiluun kahdeksaankymppiin kun se ohituskaista loppuu, vaikka satkun rajoitus on kesät talvet koko tuon keskikaideosuuden verran voimassa. Välillä vituttaa ihan tosissaan.
 
Nyt olen huomannut viime aikoina ärsyttävän ryhmittymisvaikeudet. Ihan perustapaukset kuten keskiviivan viereen vasemmalle kääntyvillä tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ja kapealla tiellä jono pysähtyy odottelemaan kääntymistä, kun oikein ryhmittyneenä ongelmaa ei olisi.
 
Ärsyttää tyypit jotka ajaa 100km/h alueella jotain 90km/h. Sitten tulee ohituskaista niin yhtäkkiä kiihdytetään johonkin 120km/h niin ei viitti mennä ohi ja heti kun kaista päättyy niin sitten körötellään sitä 80-90km/h. Tiedä sitten ovatko nuo kuskit vain aivan käsittämättömän tyhmiä vai tekevätkö kiusallaan haittaa muille tiellä liikkujille.
Ilmiö on tuttu, mutta taisit nyt vähän liioitella lukemia? Ainakaan minä en ole noin merkittävää eroa nopeuksien kohdalla koskaan nähnyt.

Yksi syy on mahdollisesti siinä, että kokemattomana tai muuten vain epävarmana ei uskalleta ajaa rajoituksen mukaisesti ja sitten kun tulee kohdalle leveämpi tie ilman vastaantulijoita, niin se vapauttaa ajamaan vähän kovempaa.

Useimmiten korjauksena toimii, kun vaan pyyhkäisee ylinopeudesta huolimatta ohi siellä ohituskaistalla, niin ei tarvitse kärsiä pidempään. Toki siinä pitää ottaa riskiä itse, joka on aivan annelista, mutta minkäs teet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 662
Viestejä
4 617 341
Jäsenet
75 890
Uusin jäsen
Tonmppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom