- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 967
Veikkaampa että jos otan 70 luvulla valmistetun Fiat 127 alle, kiihdytän sataseen ja jarrutan täysillä niin se pysähtyy lyhyemmällä matkalla kun mikään katulaillinen uusi auto vauhdista 115km/h.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hätäjarrutehostimella ei oo mitään merkitystä niin kauan kuin kuski osaa painaa kunnolla jarrua. Sen ainoa tehtävä on auttaa sellaisia kuljettajia, jotka eivät osaa painaa jarrua....hätäjarrutehostin...
Ei, vaan renkaat on paremmat. Jarrut on saanut lukkoon painamalla jo lähes vuosisadan, jolloin renkaat ovat ainoa erottava tekijä.Taidat veikata väärin. Kyllä nykyautot pysähtyy huomattavasti paremmin kuin vanhat. Jarrut on vaan niin paljon paremmat, vaikka massaa onkin lisää.
Hätäjarrutehostimella ei oo mitään merkitystä niin kauan kuin kuski osaa painaa kunnolla jarrua. Sen ainoa tehtävä on auttaa sellaisia kuljettajia, jotka eivät osaa painaa jarrua.
Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?Taidat veikata väärin. Kyllä nykyautot pysähtyy huomattavasti paremmin kuin vanhat. Jarrut on vaan niin paljon paremmat, vaikka massaa onkin lisää.
Ovat.Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?
Tottakai on mutta sen ainoa tarkoitus on nostaa jarrupaine tappiin kun kuski ei sitä osaa tehdä. Ei sillä ole muuta tarkoitusta.Ei uusissa autoissa voi sen aktivoitumiselta välttyä kunnolla tehdyssä jarrutuksessa. Eli se tehostin on aina mukana, kun jarrua kunnolla poljetaan.
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?
Lainaan itseäni.Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Onhan näitä. Torstaina kehä I:llä ajaessanin länteen eräs neiti-ihminen joka ajoi edelläni päätti olla "kohtelias" ja heitti liinat kiinni antaakseen tietä rampista tulevalle autolle. Onneksi oli tarpeeksi turvaväliä niin riitti torvensoitto tällä kertaa.
Oliko tämä siis ihan oikea hätäjarrutus vai sellainen vähän tavallista tiukempi "hätäjarrutus"? Niilläkin on aika iso ero.Lainaan itseäni.
Oli ihan oikea. Tai no pysähdys ei ollut totaalinen mutta kuitenkin.Oliko tämä siis ihan oikea hätäjarrutus vai sellainen vähän tavallista tiukempi "hätäjarrutus"? Niilläkin on aika iso ero.
Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut.Wikipediasta lainattua,Fiat 127 mukana tm vertailussa vunna 1978.
"Jousitus on miellyttävä, mutta se ei kanna kunnolla täyttä kuormaa. Jarrutusmatka 100–0 km/h vie 50,8 metriä. Jarrutusmatka on melko pitkä, mutta jarrut ovat helppokäyttöiset."
Olikohan Fiatissa edes edessä levyjarruja, takana tuskin ainakaan? Helposti on kolme kertaa enemmän tehoa, onhan nuo isojen autojen levyt ja palat nykyisin ihan jäätävän kokoisia vuosikymmenien takaisiin verrattuna.Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?
Joskus viime vuosikymmenellä jouduin tekemään vanhalla Renaultiila lukkojarrutuksen reilun satasen vauhdista välttääkseni törmäyksen kolmion takaa eteen ajaneeseen mopoon. Vastaantulevien kaistalla tuli auto vastaan ja ei voinut sinne väistää, ojan puolella oli tukeva kuusikko niin en kehdannut sinnekään ajaa.Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Edessä levyt.Olikohan Fiatissa edes edessä levyjarruja, takana tuskin ainakaan?
Jos vuodesta 1978 tähän päivään verrataan renkaita ja jarruja, niin väitän että jarrut ovat kehittyneet enemmän, etenkin jos verrataan "keskiverto" autoa 40 vuotta sitten ja nyt.Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut.
Jarrut ovat reilun kokoiset lähinnä siksi, että ne kestäisivät useita perättäisiä jarrutuksia suuresta nopeudesta. Levyjarruja siksi, että ne ovat yksinkertaisempia ja jäähtyvät paremmin kuin rummut. ABS-jarrujen tehtävä ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää ajoneuvon ohjattavuus täysjarrutuksen aikana. Hätäjarruavustin taas on käyty jo läpi eikä se vaikuta jarrutusmatkaan tuon taivaallista jos kuski vain osaa painaa jarrua kunnolla alusta asti.Nykyisin valtaosassa tiellä liikkuvista autoista on reilun kokoiset levyjarrut edessä, suuressa osassa myös takana. Lisäksi abs jarrut ja elektroniikan ohjaama jarruvoiman jako sekä hätäjarruavustin. Jarrut jos mitkä ovat kehittyneet tänä aikana...
Itse olen tehnyt noita jarrumatkatestejä nopeusrajoittamattomalla alueella huippunopeudesta enemmänkin. Vielä ei ole tullut vastaan autoa jossa ei saisi poljinta runnoessa renkaita lukkoon, paitsi abs päällä tietty. Jarrutusmatkaa ei rajoita jarruteho, vaan renkaiden pito.
Itseasiassa yllättävää kuulla kenenkään jotain fysiikan laeista ymmärtävän selittävän jotain jarrutehoista kun puhutaan jarrutusmatkasta.
Jarrut ovat reilun kokoiset lähinnä siksi, että ne kestäisivät useita perättäisiä jarrutuksia suuresta nopeudesta. Levyjarruja siksi, että ne ovat yksinkertaisempia ja jäähtyvät paremmin kuin rummut. ABS-jarrujen tehtävä ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää ajoneuvon ohjattavuus täysjarrutuksen aikana. Hätäjarruavustin taas on käyty jo läpi eikä se vaikuta jarrutusmatkaan tuon taivaallista jos kuski vain osaa painaa jarrua kunnolla alusta asti.
Edelleenkin suurin rajoite jarrutusmatkalle on käytettävissä oleva pito, joka taas on kiinni lähinnä renkaista.
Täällä näköjään osa on ihan älyttömän teknologiauskovaisia. Tavallaan toki ymmärrettävää kun kyseessä on teknologiafoorumi.
Mä oon lukenut niitä silloin kun ovat ilmestyneet.Käy vaikka kirjastossa lukemassa vanhoja autoalan lehtiä.
ABS kyllä auttaa autoa pysähtymään tehokkaammin. Lukossa liukuvalla pyörällä on vähemmän pitoa kuin aivan pidon rajalla olevalla, vielä pyörivällä renkaalla. Lisäksi vielä se, että tyhmempikin pystyy ABS:llä tekemään täysijarrutuksen.ABS-jarrujen tehtävä ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää ajoneuvon ohjattavuus täysjarrutuksen aikana.
Ok. Ja silti väität että pelkästään renkailla on merkitystä jarrutusmatkassa?Mä oon lukenut niitä silloin kun ovat ilmestyneet.
Juuri näin. Lepokitka on aina suurempi kuin liikekitka. Pidon rajalla jarruttavassa mutta vielä pyörivässä renkaassa on enemmän kitkaa kuin lukossa olevassa renkaassa.ABS kyllä auttaa autoa pysähtymään tehokkaammin. Lukossa liukuvalla pyörällä on vähemmän pitoa kuin aivan pidon rajalla olevalla, vielä pyörivällä renkaalla. Lisäksi vielä se, että tyhmempikin pystyy ABS:llä tekemään täysijarrutuksen.
Vain mikäli alusta (tie, siis) on puhdas. Esimerkiksi sorapinnalla ABS pidentää jarrutusmatkoja selvästi.ABS kyllä auttaa autoa pysähtymään tehokkaammin. Lukossa liukuvalla pyörällä on vähemmän pitoa kuin aivan pidon rajalla olevalla, vielä pyörivällä renkaalla.
Missähän minä olen näin väittänyt? Kirjoitin tarkalleen näin: "Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut."Ok. Ja silti väität että pelkästään renkailla on merkitystä jarrutusmatkassa?
Ei ole minun vikani, että vanhassa paskassa ei toiminut takajarrujen rajoitinventtiili.Ajoin itse vuosituhannen alussa 1985 vuosimallin Nissan/Datsun Sunnylla, jarrut tuossa olivat etenkin talvikelissä hengenvaaralliset vaikka alla oli uudehkot nastarenkaat. Takarenkaat menivät lukkoon ennen eturenkaita, yritä tuolla pysähtyä mutkassa.
Menee jo pahasti offtopic osastolle, mutta sovitaanko että autot vain olivat parempia viime vuosituhannella? Abs jarrut ja muut " "teknologia" höpötykset ovat turhia, aivan kuin turvavyöt olivat aikanaan...Vain mikäli alusta (tie, siis) on puhdas. Esimerkiksi sorapinnalla ABS pidentää jarrutusmatkoja selvästi.
Missähän minä olen näin väittänyt? Kirjoitin tarkalleen näin: "Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut."
Ei ole minun vikani, että vanhassa paskassa ei toiminut takajarrujen rajoitinventtiili.
No ei kai niitä kukaan aikakauden huomioon ottaen paskoiksi ole väittänyt? Moni on noilla ajanut tyytyväisenä siihen aikaan. Omalta osalta koko keskustelu alkoi siitä kun verrattiin 70-luvun Fiatin ja Audi A6 jarruja. Profiilikuvastasi päätellen tykkäät vanhoista autoista niin ymmärrän kantasi.Huoh. En mä ole myöskään väittänyt, että autot olisivat olleet parempia viime vuosituhannella. Väitän vain, etteivät ne olleet niin paskoja kuin nyt on annettu ymmärtää.
Asfalttitie on tarpeaksi "puhdas".Vain mikäli alusta (tie, siis) on puhdas. Esimerkiksi sorapinnalla ABS pidentää jarrutusmatkoja selvästi.
Asfalttitie on tarpeaksi "puhdas".
Sorateillä sen sijaan rajoitukset ovat liiankin suuria tällä hetkellä, joten sillä tavalla sorateiden suorituskyky menee hieman ohi aiheesta. Aika monessa paikkaa kun sorateille ei ole erikseen määritelty rajoitusta, joten nopeus on 80km/h. Siinä on hieman kontrastia kun hyvä kuntoisella, hyvän näkyvyyden, enimmäkseen suoralla maantiellä on rajoitus 80km/h ja sitä samaa saat vedellä ihan rauhassa puolentoista auton levyisellä, mutkaisella soratiellä metsän keskellä.
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Wikipediasta lainattua,Fiat 127 mukana tm vertailussa vunna 1978.
"Jousitus on miellyttävä, mutta se ei kanna kunnolla täyttä kuormaa. Jarrutusmatka 100–0 km/h vie 50,8 metriä. Jarrutusmatka on melko pitkä, mutta jarrut ovat helppokäyttöiset."
Audi A6 miltä vuodelta tahansa pysähtyy vähintään 10 metriä aikaisemmin.
Ei ihan vielä varsinaisia hätäjarrutuksia, mutta pari kertaa on ABS kuivalla asvatilla aktivoitunut kun on motarilla liikenne pysähtynyt. Enemmän alkaa kuumottamaan se kun on saanut itse pysäytettyä ja sitten saa jännittää tuleeko joku kännykän räplääjä kahtasataa peräkonttiin.Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
.. paitsi jos tosiaan ollaan sillä sorapinnalla tai lumella.Taidat veikata väärin. Kyllä nykyautot pysähtyy huomattavasti paremmin kuin vanhat. Jarrut on vaan niin paljon paremmat, vaikka massaa onkin lisää.
.. paitsi jos tosiaan ollaan sillä sorapinnalla tai lumella.
Jos tehtävä on vain saada auto pysähtymään tai vauhtia pois väistämättömän kolarin edessä niin vanha kunnon 4-pyörä suttujarrutus on tuntuvasti tehokkaampi kuin ABS jarrutus Minun perään aikanaan pamautti eräs audikuski oulussa kun polkaisin moisen suttujarrutuksen valojen vaihtuessa punaiseksi vähän "yllättäin"
ABS-jarruilla on eräissä testeissä voitu jarrutusmatkaa lyhentää kuivalla ja jäisellä tiellä noin 10 % ja märkäliukkaalla noin 30 %.
Joissakin testeissä abs on ollut liukkaalla alustalla tehokkaampi. Lähteenä väitteelle Autowiki, jossa taas ei ole tarkempia lähteitä listattuna, joten en tiedä millaisia testejä nuo ovat tarkalleen ottaen olleet.
Myös renkaat ovat nykyään parempia ja huomattavasti leveämpiä, joten pitoakin on enemmän alustasta riippumatta.
Niin, ei kukaan ole väittänyt että tämä olisi mitenkään yksiselitteinen asia. Lopputulokseen vaikuttaa niin moni seikka alustasta auton painoon ja käytettyihin testimenetelmiin jne.Suosittelen testaamaan miten renkaan leveys vaikuttaa, jos on mahdollisuuksia. Tulos saattaa yllättää.
Kun otetaan sopiva märkä liukas alusta ja tehdään siinä väistöä niin joku vanha punto kapeilla kumeilla voittaa uudehkon leveärenkaisen M3 bemarin melkein joka kerta. Jos verrataan siis sitä mikä on maksimivauhti jolla suoritus onnistuu.
Nykyajan kesärenkaat on muutenkin ihan surkeat soralla. Asfaltille nämä on suunniteltu. Soralla pitäisi olla sitä kuviota.Optimaaliset renkaan mitat näkee kun katsoo ralliautoja. Ne sora/lumirattaat ei ole vallattoman leveitä.
Hätäjarrutehostimella ei oo mitään merkitystä niin kauan kuin kuski osaa painaa kunnolla jarrua. Sen ainoa tehtävä on auttaa sellaisia kuljettajia, jotka eivät osaa painaa jarrua.
Hyi hitto että pelottaisi jos joku automaattinen järjestelmä alkaa jarruttelemaan motarilla.
Ite arvostan yli kaiken sitä että jarruvaste on aina johdonmukainen ja kuskin hallussa.
Jos on huono ohjaustehostin niin joo. Ja juuri liian kevyt ohjaus häiritsee erityisen paljon.Miksi ei olisi? Vai mitä oikein yrität sanoa.
Pelottaako sinua myös ajaa autolla jossa on ohjaustehostin? Koetko että autoasi ohjailee jokin "automaattinen järjestelmä" mikäli ohjaustuntumaa on kevennetty?