Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?




Ärsyttää tavallaan kun niin monet ei vaan osaa lukea numeroita taulusta ja noudattaa niitä, niin sitten kaikkien tarvitsee rahoittaa valvontaa. Omasta mielestä toteutus pitäisi hoitaa niin että osaamattomat hoitaisivat osaamattomuudestaan johtuvat kulut täysimääräisesti.
 
Ja kun viittisivät edes selvittää oman mittarivirheensä ennen kuin alkavat syyttää muita alinopeutta ajamisesta. Muistan kyllä kun sukulaisten Nissan Aurinkokuninkaassa oli heittoa jo lähemmäs 20km/h satasta lähestyttäessä. Omissa ruotsalaistuotteissa on joka ikisessä ollut heitto alle 5km/h, tai jopa nolla, olipa mittari mekaaninen tai sähköinen. En enää ihmettele yhtään, että miksi Saab-kuskeja aikoinaan syytettiin kaahamisesta. Volvoja on ollut kolme tähän mennessä, isoin heitto +3 vakiorenkailla.
 
Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
 
Samaa vanhaa stooria, rampista tulossa auto, itellä todellista nopeutta 103-104 vakkari päällä Vähän vaikuttaa hankalalta rampilta tulevalla autolla, no kiihdyttää eteen about 20 metrin päähä.... ja sitten tiputtaa nopeuden 90:een,huoh. No sitten taas kiihdyttää ja reippaasti kun ite jään kunnolla. No vähän ajan päästä tulee 80 alue ja taas perä edellä vastaan ja näyttää olevan vaikeuksia ajaa yli 70, no lähden ohi ja sit kaasu tietty löytyy ja ohi päästyäni about 130 lasissa tulee niin lähelle että viikset näkyy taustapeilissä.
 



Ärsyttää tavallaan kun niin monet ei vaan osaa lukea numeroita taulusta ja noudattaa niitä, niin sitten kaikkien tarvitsee rahoittaa valvontaa. Omasta mielestä toteutus pitäisi hoitaa niin että osaamattomat hoitaisivat osaamattomuudestaan johtuvat kulut täysimääräisesti.

Ei kai se osaamisesta ole kenelläkään kiinni, vaan siitä että rajoitukset koetaan liian alhaisiksi, eikä niitä siksi haluta noudattaa.

Ärsyttävistä ilmiöistä puheen ollen alinopeutta ajavat ahdistavat aika huolella ja noiden tolppien läheisyydessä/kohdalla ilmiö vain kertautuu. Juuri viime viikonloppuna jumitettin 80km/h rajoituksen kohdalla 54km/h todellista ainakin kilometrin verran, kun jonon ensimmäinen auto halusi varmistaa ettei vain aja uuden tutkatolpan läheisyydessä liian kovaa.
 
Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
Kilauttaa poliisille epäillystä rattijuoposta niin pääsee eroon.
 
Ei kai se osaamisesta ole kenelläkään kiinni, vaan siitä että rajoitukset koetaan liian alhaisiksi, eikä niitä siksi haluta noudattaa.
Jep. Nämä nykyiset rajoitukset on tehty jonkun 60-luvun autojen perusteella kun sellaisia autot oli silloin kun näitä rajoituksia ensin säädettiin. Tuollaisilla on ihan syytäkin noudattaa rajoituksia kun joka nurkassa rumpujarrut ja turvavarusteet on mallia "ei ole". Eikä tuon ajan autot edes välttämättä kulkeneet yli rajoituksen tai vähintään vauhtia rajoitti kuskin uskallus. Nykyajan autot on ihan toistamaata. Levyjarrut ja ABS:t, airbagit on standardikamaa, ajonvakautuskin vähitellen. Ihan uusimmat autot varoittavat kuskia ja parhaimmillaan auto jarruttaa hätätilanteessa itsestään.

Paras keino saada ihmiset noudattamaan nopeusrajoituksia olisi asettaa rajoitukset sopivalle tasolle. Niin, että kuskeista rajoitus tuntuu luontevalta ja järkevältä. Nopeusrajoitus on silloin kohdallaan kun ihmiset keskimäärin ajaa sitä nopeutta vaikka kyltit otettaisiin pois. Tälläisethän ne rajoitukset alunperin olivatkin, mutta rajoitukset ovat jääneet paikalleen kun aika ja autot ovat kehittyneet.

Ja ennenkuin joku sanoo, että ei koske Suomea, koska vanha autokanta. Kannattaa muistaa että 20 vuotta vanha autokin on nykyään jo vuosituhannen vaihteesta. Suomessakin keskimäärin autot reippaasti 2000-luvun puolelta eikä enää 80-luvulta.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
Toki. Tuo onkin yksi lisäsyy miksi nopeusrajoituksien tarkoituksenmukaisuutta pitäisi tarkistella uudestaan eikä mennä sillä 70-luvun mallilla.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
Toki, mutta samalla myös ajoneuvojen tekniikka, turvavarusteet ja tiestön kunto ovat parantuneet ihan eri tasolle.
 
Jep. Nämä nykyiset rajoitukset on tehty jonkun 60-luvun autojen perusteella kun sellaisia autot oli silloin kun näitä rajoituksia ensin säädettiin. Tuollaisilla on ihan syytäkin noudattaa rajoituksia kun joka nurkassa rumpujarrut ja turvavarusteet on mallia "ei ole". Eikä tuon ajan autot edes välttämättä kulkeneet yli rajoituksen tai vähintään vauhtia rajoitti kuskin uskallus. Nykyajan autot on ihan toistamaata. Levyjarrut ja ABS:t, airbagit on standardikamaa, ajonvakautuskin vähitellen. Ihan uusimmat autot varoittavat kuskia ja parhaimmillaan auto jarruttaa hätätilanteessa itsestään.

Paras keino saada ihmiset noudattamaan nopeusrajoituksia olisi asettaa rajoitukset sopivalle tasolle. Niin, että kuskeista rajoitus tuntuu luontevalta ja järkevältä. Nopeusrajoitus on silloin kohdallaan kun ihmiset keskimäärin ajaa sitä nopeutta vaikka kyltit otettaisiin pois. Tälläisethän ne rajoitukset alunperin olivatkin, mutta rajoitukset ovat jääneet paikalleen kun aika ja autot ovat kehittyneet.

Ja ennenkuin joku sanoo, että ei koske Suomea, koska vanha autokanta. Kannattaa muistaa että 20 vuotta vanha autokin on nykyään jo vuosituhannen vaihteesta. Suomessakin keskimäärin autot reippaasti 2000-luvun puolelta eikä enää 80-luvulta.

Mitenkäs ne ihmiset siellä ratin takana saataisiin vielä kehittymään kasvaviin nopeuksiin? Ilman vastaantulijoita ja sivuilta tiellä hyppiviä eläimiä voisi ajella melko vauhdillakin, mutta kun pitäisi ehtiä reagoimaan äkillisiin nopeudenmuutoksiin ja muihin äkkitilanteisiin.

Suurimmalla osalla ei ole edes sen vertaa ymmärrystä omasta reaktioajastaan, että olisi pätevä kuljettamaan autoa edes kaupunkinopeuksia.
 
Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
Täytyy myöntää, että tuollaista en ole aikuisilta tyypeiltä koskaan kokenut. Menevät jos ovat mennäkseen.
Teinijullit yleensä tosiaan koheltaa, eikä pelkästään jullit. Kerran tuli eräs tyär 40km/h alueella skobollansa sen verran konttiin kiinni, että meinasi joutua ajamaan tieltä ulos kun jouduin hidastamaan oikealle kääntyvän auton takia, jolla oli väistettävää suojatiellä. Hidastin siis aika rauhallisesti, en tosiaan lyönyt ns. liinoja kiinni. Episodin jälkeen alko yllättäen turvaväliä löytymään.
 
Onhan näitä. Torstaina kehä I:llä ajaessanin länteen eräs neiti-ihminen joka ajoi edelläni päätti olla "kohtelias" ja heitti liinat kiinni antaakseen tietä rampista tulevalle autolle. Onneksi oli tarpeeksi turvaväliä niin riitti torvensoitto tällä kertaa.
 
Mitenkäs ne ihmiset siellä ratin takana saataisiin vielä kehittymään kasvaviin nopeuksiin? Ilman vastaantulijoita ja sivuilta tiellä hyppiviä eläimiä voisi ajella melko vauhdillakin, mutta kun pitäisi ehtiä reagoimaan äkillisiin nopeudenmuutoksiin ja muihin äkkitilanteisiin.

Suurimmalla osalla ei ole edes sen vertaa ymmärrystä omasta reaktioajastaan, että olisi pätevä kuljettamaan autoa edes kaupunkinopeuksia.
Joo, reaktioaika pysyy samana, mutta auto pysähtyy nopeammin. Nykyauton ja 60-luvun auton välillä on se pysähtymismatkan ero todella suuri. Ja tosiaan teknologia, jolla auto alkaa jarruttaa jo itsestään on jo olemassa ja varmasti tulee lähiaikoina yleistymään (ja todennäköisesti pakolliseksi uusissa autoissa).

Lisäksi tietenkin nopeudet pitäisi sovittaa tien mukaan. Tiellä, jolla on paljon vaaratekijöitä on syytä ajaa hiljempaa. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, niin suurin osa ihmisistä osaa arvioida jo nyt sen nopeuden oikein ilmankin rajoituksia. Se on pieni joukko, joka ajaa selvästi kovempaa kuin tie luontaisesti sallii. Ne rajoitukset pitäisi olla tätä pientä joukkoa varten, jolloin suurin osa näistäkin tajuaisi ajaa sitä kohtuullista nopeutta ja sitten vielä sitä pienempää joukkoa joka ei silloinkaan tajua poliisi voi sakottaa.
 
Veikkaampa että jos otan 70 luvulla valmistetun Fiat 127 alle, kiihdytän sataseen ja jarrutan täysillä niin se pysähtyy lyhyemmällä matkalla kun mikään katulaillinen uusi auto vauhdista 115km/h.
 
Hätäjarrutehostimella ei oo mitään merkitystä niin kauan kuin kuski osaa painaa kunnolla jarrua. Sen ainoa tehtävä on auttaa sellaisia kuljettajia, jotka eivät osaa painaa jarrua.

Ei uusissa autoissa voi sen aktivoitumiselta välttyä kunnolla tehdyssä jarrutuksessa. Eli se tehostin on aina mukana, kun jarrua kunnolla poljetaan.
 
Taidat veikata väärin. Kyllä nykyautot pysähtyy huomattavasti paremmin kuin vanhat. Jarrut on vaan niin paljon paremmat, vaikka massaa onkin lisää.
Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?
 
Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?
Ovat.
 
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
 
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?

En oo väittelyyn osallistunut mutta hep. Taino, en suoranaisesti putkeen jarruttanut pysähdyksiin asti kun piti väistöliike tehdä välissä. Vauhtia tosin oli alettaessa n. 140kmh todellista
 
Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?

Wikipediasta lainattua,Fiat 127 mukana tm vertailussa vunna 1978.
"Jousitus on miellyttävä, mutta se ei kanna kunnolla täyttä kuormaa. Jarrutusmatka 100–0 km/h vie 50,8 metriä. Jarrutusmatka on melko pitkä, mutta jarrut ovat helppokäyttöiset."
Audi A6 miltä vuodelta tahansa pysähtyy vähintään 10 metriä aikaisemmin.
 
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Lainaan itseäni.
Onhan näitä. Torstaina kehä I:llä ajaessanin länteen eräs neiti-ihminen joka ajoi edelläni päätti olla "kohtelias" ja heitti liinat kiinni antaakseen tietä rampista tulevalle autolle. Onneksi oli tarpeeksi turvaväliä niin riitti torvensoitto tällä kertaa.
 
Wikipediasta lainattua,Fiat 127 mukana tm vertailussa vunna 1978.
"Jousitus on miellyttävä, mutta se ei kanna kunnolla täyttä kuormaa. Jarrutusmatka 100–0 km/h vie 50,8 metriä. Jarrutusmatka on melko pitkä, mutta jarrut ovat helppokäyttöiset."
Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut.
 
Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?
Olikohan Fiatissa edes edessä levyjarruja, takana tuskin ainakaan? Helposti on kolme kertaa enemmän tehoa, onhan nuo isojen autojen levyt ja palat nykyisin ihan jäätävän kokoisia vuosikymmenien takaisiin verrattuna.

Ei sillä että itse maanteille kaipaisin suurempia rajoituksia. Motareille ehkä ja talvella soisi olevan enemmän muuttuvia 80/100 rajoituksia kategorisen 80 sijaan.
 
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Joskus viime vuosikymmenellä jouduin tekemään vanhalla Renaultiila lukkojarrutuksen reilun satasen vauhdista välttääkseni törmäyksen kolmion takaa eteen ajaneeseen mopoon. Vastaantulevien kaistalla tuli auto vastaan ja ei voinut sinne väistää, ojan puolella oli tukeva kuusikko niin en kehdannut sinnekään ajaa.
Renault 19 vuosimallia 1992 käyttäytyi todella erikoisesti rehellisessä lukkojarrutuksessa (autossa ei ollut abs jarruja). Vaikka alla oli hyvät renkaat ja tienpinta kuiva, niin auto lähti kampeamaan todella voimakkaasti vasemmalle kohti vastaantulevaa liikennettä. Saatoin hetkeksi höllätä jarrua että sain auton takaisin omalle kaistalle ja vauhdin pysäyttetyä.
Eteen ajanut mopoilija oli tässä vaiheessa jostain syystä pysähtynyt keskelle ajamaani kaistaa, välimatkaa meillä oli n.3metriä kun molempien ajoneuvot olivat pysähdyksissä. Siinä vaihdettiin katseita ja matka jatkui molemmilla. Tämän episodin jälkeen yli 300tkm autoilua ja kertaakaan en ole joutunut jarruttamaan maantienopeuksissa "hätäjarrutusta".
 
Itse olen tehnyt noita jarrumatkatestejä nopeusrajoittamattomalla alueella huippunopeudesta enemmänkin. Vielä ei ole tullut vastaan autoa jossa ei saisi poljinta runnoessa renkaita lukkoon, paitsi abs päällä tietty. Jarrutusmatkaa ei rajoita jarruteho, vaan renkaiden pito.

Itseasiassa yllättävää kuulla kenenkään jotain fysiikan laeista ymmärtävän selittävän jotain jarrutehoista kun puhutaan jarrutusmatkasta.
 
Olikohan Fiatissa edes edessä levyjarruja, takana tuskin ainakaan?
Edessä levyt.

Sinänsä asialla ei niin merkitystä ole. Rumpujarrut ovat itse asiassa rakenteensa takia periaatteessa tehokkaammat mutta eivät toki kestä peräkkäisiä jarrutuksia, koska eivät jäähdy levyjarrujen tavoin.
 
Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut.
Jos vuodesta 1978 tähän päivään verrataan renkaita ja jarruja, niin väitän että jarrut ovat kehittyneet enemmän, etenkin jos verrataan "keskiverto" autoa 40 vuotta sitten ja nyt.
40 vuotta sitten levyjarrut olivat uusi juttu, jarrutehot sen mukaiset.
Nykyisin valtaosassa tiellä liikkuvista autoista on reilun kokoiset levyjarrut edessä, suuressa osassa myös takana. Lisäksi abs jarrut ja elektroniikan ohjaama jarruvoiman jako sekä hätäjarruavustin. Jarrut jos mitkä ovat kehittyneet tänä aikana...
 
Nykyisin valtaosassa tiellä liikkuvista autoista on reilun kokoiset levyjarrut edessä, suuressa osassa myös takana. Lisäksi abs jarrut ja elektroniikan ohjaama jarruvoiman jako sekä hätäjarruavustin. Jarrut jos mitkä ovat kehittyneet tänä aikana...
Jarrut ovat reilun kokoiset lähinnä siksi, että ne kestäisivät useita perättäisiä jarrutuksia suuresta nopeudesta. Levyjarruja siksi, että ne ovat yksinkertaisempia ja jäähtyvät paremmin kuin rummut. ABS-jarrujen tehtävä ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää ajoneuvon ohjattavuus täysjarrutuksen aikana. Hätäjarruavustin taas on käyty jo läpi eikä se vaikuta jarrutusmatkaan tuon taivaallista jos kuski vain osaa painaa jarrua kunnolla alusta asti.

Edelleenkin suurin rajoite jarrutusmatkalle on käytettävissä oleva pito, joka taas on kiinni lähinnä renkaista.

Täällä näköjään osa on ihan älyttömän teknologiauskovaisia. Tavallaan toki ymmärrettävää kun kyseessä on teknologiafoorumi.
 
Itse olen tehnyt noita jarrumatkatestejä nopeusrajoittamattomalla alueella huippunopeudesta enemmänkin. Vielä ei ole tullut vastaan autoa jossa ei saisi poljinta runnoessa renkaita lukkoon, paitsi abs päällä tietty. Jarrutusmatkaa ei rajoita jarruteho, vaan renkaiden pito.

Itseasiassa yllättävää kuulla kenenkään jotain fysiikan laeista ymmärtävän selittävän jotain jarrutehoista kun puhutaan jarrutusmatkasta.

Jos olet kerta tuollaisia "testejä"
Jarrut ovat reilun kokoiset lähinnä siksi, että ne kestäisivät useita perättäisiä jarrutuksia suuresta nopeudesta. Levyjarruja siksi, että ne ovat yksinkertaisempia ja jäähtyvät paremmin kuin rummut. ABS-jarrujen tehtävä ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää ajoneuvon ohjattavuus täysjarrutuksen aikana. Hätäjarruavustin taas on käyty jo läpi eikä se vaikuta jarrutusmatkaan tuon taivaallista jos kuski vain osaa painaa jarrua kunnolla alusta asti.

Edelleenkin suurin rajoite jarrutusmatkalle on käytettävissä oleva pito, joka taas on kiinni lähinnä renkaista.

Täällä näköjään osa on ihan älyttömän teknologiauskovaisia. Tavallaan toki ymmärrettävää kun kyseessä on teknologiafoorumi.

Käy vaikka kirjastossa lukemassa vanhoja autoalan lehtiä. Vertaa mitattuja jarrutusmatkoja tämän päivän autoihin, erot eivät voi mitenkään selittyä paremmilla renkailla.
Rengaskeskustelun puolella tällä foorumilla olaan kyllä kovasti sitä mieltä että halvin Landsail on parempi kuin kallis Continental, autoa ei kuulemma koskaan tarvitse saada äkillisesti pysähdyksiin.
 
Saattaa myös renkaat pysyä jarrutuksen ajan tiessä kiinni hieman paremmin nykyjousituksella kuin vanhalla pomputtajalla.
 
ABS-jarrujen tehtävä ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää ajoneuvon ohjattavuus täysjarrutuksen aikana.
ABS kyllä auttaa autoa pysähtymään tehokkaammin. Lukossa liukuvalla pyörällä on vähemmän pitoa kuin aivan pidon rajalla olevalla, vielä pyörivällä renkaalla. Lisäksi vielä se, että tyhmempikin pystyy ABS:llä tekemään täysijarrutuksen.
 
Mä oon lukenut niitä silloin kun ovat ilmestyneet.
Ok. Ja silti väität että pelkästään renkailla on merkitystä jarrutusmatkassa?
Ajoin itse vuosituhannen alussa 1985 vuosimallin Nissan/Datsun Sunnylla, jarrut tuossa olivat etenkin talvikelissä hengenvaaralliset vaikka alla oli uudehkot nastarenkaat. Takarenkaat menivät lukkoon ennen eturenkaita, yritä tuolla pysähtyä mutkassa. Olisiko tuon jarrutus ominaisuudet parantuneet mielestäsi paljonkin laittamalla alle uudet nastarenkaat vuodelta 2019?
 
ABS kyllä auttaa autoa pysähtymään tehokkaammin. Lukossa liukuvalla pyörällä on vähemmän pitoa kuin aivan pidon rajalla olevalla, vielä pyörivällä renkaalla. Lisäksi vielä se, että tyhmempikin pystyy ABS:llä tekemään täysijarrutuksen.
Juuri näin. Lepokitka on aina suurempi kuin liikekitka. Pidon rajalla jarruttavassa mutta vielä pyörivässä renkaassa on enemmän kitkaa kuin lukossa olevassa renkaassa.
Jos on joutunut tekemään lukkojarrutuksen (ilman abs jarruja) niin tämän eron huomaa. Heti kun rengas menee lukkoon niin hidastuvuus pienenee, talvella melko helppoa havaita tämä ilmiö.
 
ABS kyllä auttaa autoa pysähtymään tehokkaammin. Lukossa liukuvalla pyörällä on vähemmän pitoa kuin aivan pidon rajalla olevalla, vielä pyörivällä renkaalla.
Vain mikäli alusta (tie, siis) on puhdas. Esimerkiksi sorapinnalla ABS pidentää jarrutusmatkoja selvästi.
Ok. Ja silti väität että pelkästään renkailla on merkitystä jarrutusmatkassa?
Missähän minä olen näin väittänyt? Kirjoitin tarkalleen näin: "Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut."
Ajoin itse vuosituhannen alussa 1985 vuosimallin Nissan/Datsun Sunnylla, jarrut tuossa olivat etenkin talvikelissä hengenvaaralliset vaikka alla oli uudehkot nastarenkaat. Takarenkaat menivät lukkoon ennen eturenkaita, yritä tuolla pysähtyä mutkassa.
Ei ole minun vikani, että vanhassa paskassa ei toiminut takajarrujen rajoitinventtiili.
 
Vain mikäli alusta (tie, siis) on puhdas. Esimerkiksi sorapinnalla ABS pidentää jarrutusmatkoja selvästi.

Missähän minä olen näin väittänyt? Kirjoitin tarkalleen näin: "Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut."

Ei ole minun vikani, että vanhassa paskassa ei toiminut takajarrujen rajoitinventtiili.
Menee jo pahasti offtopic osastolle, mutta sovitaanko että autot vain olivat parempia viime vuosituhannella? Abs jarrut ja muut " "teknologia" höpötykset ovat turhia, aivan kuin turvavyöt olivat aikanaan...
 
Huoh. En mä ole myöskään väittänyt, että autot olisivat olleet parempia viime vuosituhannella. Väitän vain, etteivät ne olleet niin paskoja kuin nyt on annettu ymmärtää.
 
Huoh. En mä ole myöskään väittänyt, että autot olisivat olleet parempia viime vuosituhannella. Väitän vain, etteivät ne olleet niin paskoja kuin nyt on annettu ymmärtää.
No ei kai niitä kukaan aikakauden huomioon ottaen paskoiksi ole väittänyt? Moni on noilla ajanut tyytyväisenä siihen aikaan. Omalta osalta koko keskustelu alkoi siitä kun verrattiin 70-luvun Fiatin ja Audi A6 jarruja. Profiilikuvastasi päätellen tykkäät vanhoista autoista niin ymmärrän kantasi.
 
Vain mikäli alusta (tie, siis) on puhdas. Esimerkiksi sorapinnalla ABS pidentää jarrutusmatkoja selvästi.
Asfalttitie on tarpeaksi "puhdas".

Sorateillä sen sijaan rajoitukset ovat liiankin suuria tällä hetkellä, joten sillä tavalla sorateiden suorituskyky menee hieman ohi aiheesta. Aika monessa paikkaa kun sorateille ei ole erikseen määritelty rajoitusta, joten nopeus on 80km/h. Siinä on hieman kontrastia kun hyvä kuntoisella, hyvän näkyvyyden, enimmäkseen suoralla maantiellä on rajoitus 80km/h ja sitä samaa saat vedellä ihan rauhassa puolentoista auton levyisellä, mutkaisella soratiellä metsän keskellä.
 
Asfalttitie on tarpeaksi "puhdas".

Sorateillä sen sijaan rajoitukset ovat liiankin suuria tällä hetkellä, joten sillä tavalla sorateiden suorituskyky menee hieman ohi aiheesta. Aika monessa paikkaa kun sorateille ei ole erikseen määritelty rajoitusta, joten nopeus on 80km/h. Siinä on hieman kontrastia kun hyvä kuntoisella, hyvän näkyvyyden, enimmäkseen suoralla maantiellä on rajoitus 80km/h ja sitä samaa saat vedellä ihan rauhassa puolentoista auton levyisellä, mutkaisella soratiellä metsän keskellä.

... ja sitten vielä esim. tampereen tunnelissa, jossa on 2 kaistaa suuntaansa eikä mitään risteyksiä, eikä mitään mahdollisuutta että mistään puskastakaan hypää mitään eteen, rajoitus on 60km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?

Tuli testattua motarilla pari vuotta sitten, vauhtia 130 vasemmalla kaistalla ja edessä tapahtui "jotain" ja kolme autoa pysähtyi yllättäen kaistalle. Hetken katsoin, että onko nuo oikeasti pysähdyksissä ja sitten tulikin niin pirun kiire hypätä jarrulle. Kolarihälytyssireeni soi ja valo vilkkui, mutta Volvo pysähtyi ajoissa. Siitä en tiedä mihin helvettiin se takana hiillostanut pakettiauto meni, kun en ehtinyt keskittymään siihen.

Jarrutus oli sen verran kova, että takapenkkiläiseltä lähti kännykkä kädestä ja lippis päästä. Mielestäni jarrutin kokonaan itse, mutta voi olla että autokin avusti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 804
Viestejä
4 558 120
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
Erästäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom