No kun lähes kaikkea on jo pudotettu se viidennes niin kyllähän se laskee ellei omaa juostavaa moraalikäsitystä ja erityisesti suomessa paksua lompakkoa...Keskinopeus ei toki laske läheskään sitä viidennestä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No kun lähes kaikkea on jo pudotettu se viidennes niin kyllähän se laskee ellei omaa juostavaa moraalikäsitystä ja erityisesti suomessa paksua lompakkoa...Keskinopeus ei toki laske läheskään sitä viidennestä.
En tiedä mitä manausriittejä omassa Foccarissa on tehty, mittarivirhe on tasaisesti 2 km/h(mittarivirheistä...)
Ärsyttää tavallaan kun niin monet ei vaan osaa lukea numeroita taulusta ja noudattaa niitä, niin sitten kaikkien tarvitsee rahoittaa valvontaa. Omasta mielestä toteutus pitäisi hoitaa niin että osaamattomat hoitaisivat osaamattomuudestaan johtuvat kulut täysimääräisesti.
Kilauttaa poliisille epäillystä rattijuoposta niin pääsee eroon.Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
Jep. Nämä nykyiset rajoitukset on tehty jonkun 60-luvun autojen perusteella kun sellaisia autot oli silloin kun näitä rajoituksia ensin säädettiin. Tuollaisilla on ihan syytäkin noudattaa rajoituksia kun joka nurkassa rumpujarrut ja turvavarusteet on mallia "ei ole". Eikä tuon ajan autot edes välttämättä kulkeneet yli rajoituksen tai vähintään vauhtia rajoitti kuskin uskallus. Nykyajan autot on ihan toistamaata. Levyjarrut ja ABS:t, airbagit on standardikamaa, ajonvakautuskin vähitellen. Ihan uusimmat autot varoittavat kuskia ja parhaimmillaan auto jarruttaa hätätilanteessa itsestään.Ei kai se osaamisesta ole kenelläkään kiinni, vaan siitä että rajoitukset koetaan liian alhaisiksi, eikä niitä siksi haluta noudattaa.
Toki. Tuo onkin yksi lisäsyy miksi nopeusrajoituksien tarkoituksenmukaisuutta pitäisi tarkistella uudestaan eikä mennä sillä 70-luvun mallilla.Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
Toki, mutta samalla myös ajoneuvojen tekniikka, turvavarusteet ja tiestön kunto ovat parantuneet ihan eri tasolle.Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
Jep. Nämä nykyiset rajoitukset on tehty jonkun 60-luvun autojen perusteella kun sellaisia autot oli silloin kun näitä rajoituksia ensin säädettiin. Tuollaisilla on ihan syytäkin noudattaa rajoituksia kun joka nurkassa rumpujarrut ja turvavarusteet on mallia "ei ole". Eikä tuon ajan autot edes välttämättä kulkeneet yli rajoituksen tai vähintään vauhtia rajoitti kuskin uskallus. Nykyajan autot on ihan toistamaata. Levyjarrut ja ABS:t, airbagit on standardikamaa, ajonvakautuskin vähitellen. Ihan uusimmat autot varoittavat kuskia ja parhaimmillaan auto jarruttaa hätätilanteessa itsestään.
Paras keino saada ihmiset noudattamaan nopeusrajoituksia olisi asettaa rajoitukset sopivalle tasolle. Niin, että kuskeista rajoitus tuntuu luontevalta ja järkevältä. Nopeusrajoitus on silloin kohdallaan kun ihmiset keskimäärin ajaa sitä nopeutta vaikka kyltit otettaisiin pois. Tälläisethän ne rajoitukset alunperin olivatkin, mutta rajoitukset ovat jääneet paikalleen kun aika ja autot ovat kehittyneet.
Ja ennenkuin joku sanoo, että ei koske Suomea, koska vanha autokanta. Kannattaa muistaa että 20 vuotta vanha autokin on nykyään jo vuosituhannen vaihteesta. Suomessakin keskimäärin autot reippaasti 2000-luvun puolelta eikä enää 80-luvulta.
Täytyy myöntää, että tuollaista en ole aikuisilta tyypeiltä koskaan kokenut. Menevät jos ovat mennäkseen.Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
Joo, reaktioaika pysyy samana, mutta auto pysähtyy nopeammin. Nykyauton ja 60-luvun auton välillä on se pysähtymismatkan ero todella suuri. Ja tosiaan teknologia, jolla auto alkaa jarruttaa jo itsestään on jo olemassa ja varmasti tulee lähiaikoina yleistymään (ja todennäköisesti pakolliseksi uusissa autoissa).Mitenkäs ne ihmiset siellä ratin takana saataisiin vielä kehittymään kasvaviin nopeuksiin? Ilman vastaantulijoita ja sivuilta tiellä hyppiviä eläimiä voisi ajella melko vauhdillakin, mutta kun pitäisi ehtiä reagoimaan äkillisiin nopeudenmuutoksiin ja muihin äkkitilanteisiin.
Suurimmalla osalla ei ole edes sen vertaa ymmärrystä omasta reaktioajastaan, että olisi pätevä kuljettamaan autoa edes kaupunkinopeuksia.
Hätäjarrutehostimella ei oo mitään merkitystä niin kauan kuin kuski osaa painaa kunnolla jarrua. Sen ainoa tehtävä on auttaa sellaisia kuljettajia, jotka eivät osaa painaa jarrua....hätäjarrutehostin...
Ei, vaan renkaat on paremmat. Jarrut on saanut lukkoon painamalla jo lähes vuosisadan, jolloin renkaat ovat ainoa erottava tekijä.Taidat veikata väärin. Kyllä nykyautot pysähtyy huomattavasti paremmin kuin vanhat. Jarrut on vaan niin paljon paremmat, vaikka massaa onkin lisää.
Hätäjarrutehostimella ei oo mitään merkitystä niin kauan kuin kuski osaa painaa kunnolla jarrua. Sen ainoa tehtävä on auttaa sellaisia kuljettajia, jotka eivät osaa painaa jarrua.
Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?Taidat veikata väärin. Kyllä nykyautot pysähtyy huomattavasti paremmin kuin vanhat. Jarrut on vaan niin paljon paremmat, vaikka massaa onkin lisää.
Ovat.Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?
Tottakai on mutta sen ainoa tarkoitus on nostaa jarrupaine tappiin kun kuski ei sitä osaa tehdä. Ei sillä ole muuta tarkoitusta.Ei uusissa autoissa voi sen aktivoitumiselta välttyä kunnolla tehdyssä jarrutuksessa. Eli se tehostin on aina mukana, kun jarrua kunnolla poljetaan.
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?
Lainaan itseäni.Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Onhan näitä. Torstaina kehä I:llä ajaessanin länteen eräs neiti-ihminen joka ajoi edelläni päätti olla "kohtelias" ja heitti liinat kiinni antaakseen tietä rampista tulevalle autolle. Onneksi oli tarpeeksi turvaväliä niin riitti torvensoitto tällä kertaa.
Oliko tämä siis ihan oikea hätäjarrutus vai sellainen vähän tavallista tiukempi "hätäjarrutus"? Niilläkin on aika iso ero.Lainaan itseäni.
Oli ihan oikea. Tai no pysähdys ei ollut totaalinen mutta kuitenkin.Oliko tämä siis ihan oikea hätäjarrutus vai sellainen vähän tavallista tiukempi "hätäjarrutus"? Niilläkin on aika iso ero.
Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut.Wikipediasta lainattua,Fiat 127 mukana tm vertailussa vunna 1978.
"Jousitus on miellyttävä, mutta se ei kanna kunnolla täyttä kuormaa. Jarrutusmatka 100–0 km/h vie 50,8 metriä. Jarrutusmatka on melko pitkä, mutta jarrut ovat helppokäyttöiset."
Olikohan Fiatissa edes edessä levyjarruja, takana tuskin ainakaan? Helposti on kolme kertaa enemmän tehoa, onhan nuo isojen autojen levyt ja palat nykyisin ihan jäätävän kokoisia vuosikymmenien takaisiin verrattuna.Ei pidä unohtaa liike-energian kasvua nopeuden neliössä. Jokin versio Fiatista painaa 720 kg ja 100 km/h nopeudessa sillä on liike-energiaa n. 280 kJ. Uusi Audi A6 painaa 1000 kg enemmän, ja 115 km/h nopeudessa liike-energiaa sillä on melkein n. 890 kJ, eli yli kolminkertaisesti. Ovatko jarrut varmasti kolme kertaa tehokkaammat?
Joskus viime vuosikymmenellä jouduin tekemään vanhalla Renaultiila lukkojarrutuksen reilun satasen vauhdista välttääkseni törmäyksen kolmion takaa eteen ajaneeseen mopoon. Vastaantulevien kaistalla tuli auto vastaan ja ei voinut sinne väistää, ojan puolella oli tukeva kuusikko niin en kehdannut sinnekään ajaa.Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?
Edessä levyt.Olikohan Fiatissa edes edessä levyjarruja, takana tuskin ainakaan?
Jos vuodesta 1978 tähän päivään verrataan renkaita ja jarruja, niin väitän että jarrut ovat kehittyneet enemmän, etenkin jos verrataan "keskiverto" autoa 40 vuotta sitten ja nyt.Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut.
Jarrut ovat reilun kokoiset lähinnä siksi, että ne kestäisivät useita perättäisiä jarrutuksia suuresta nopeudesta. Levyjarruja siksi, että ne ovat yksinkertaisempia ja jäähtyvät paremmin kuin rummut. ABS-jarrujen tehtävä ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää ajoneuvon ohjattavuus täysjarrutuksen aikana. Hätäjarruavustin taas on käyty jo läpi eikä se vaikuta jarrutusmatkaan tuon taivaallista jos kuski vain osaa painaa jarrua kunnolla alusta asti.Nykyisin valtaosassa tiellä liikkuvista autoista on reilun kokoiset levyjarrut edessä, suuressa osassa myös takana. Lisäksi abs jarrut ja elektroniikan ohjaama jarruvoiman jako sekä hätäjarruavustin. Jarrut jos mitkä ovat kehittyneet tänä aikana...
Itse olen tehnyt noita jarrumatkatestejä nopeusrajoittamattomalla alueella huippunopeudesta enemmänkin. Vielä ei ole tullut vastaan autoa jossa ei saisi poljinta runnoessa renkaita lukkoon, paitsi abs päällä tietty. Jarrutusmatkaa ei rajoita jarruteho, vaan renkaiden pito.
Itseasiassa yllättävää kuulla kenenkään jotain fysiikan laeista ymmärtävän selittävän jotain jarrutehoista kun puhutaan jarrutusmatkasta.
Jarrut ovat reilun kokoiset lähinnä siksi, että ne kestäisivät useita perättäisiä jarrutuksia suuresta nopeudesta. Levyjarruja siksi, että ne ovat yksinkertaisempia ja jäähtyvät paremmin kuin rummut. ABS-jarrujen tehtävä ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää ajoneuvon ohjattavuus täysjarrutuksen aikana. Hätäjarruavustin taas on käyty jo läpi eikä se vaikuta jarrutusmatkaan tuon taivaallista jos kuski vain osaa painaa jarrua kunnolla alusta asti.
Edelleenkin suurin rajoite jarrutusmatkalle on käytettävissä oleva pito, joka taas on kiinni lähinnä renkaista.
Täällä näköjään osa on ihan älyttömän teknologiauskovaisia. Tavallaan toki ymmärrettävää kun kyseessä on teknologiafoorumi.
Mä oon lukenut niitä silloin kun ovat ilmestyneet.Käy vaikka kirjastossa lukemassa vanhoja autoalan lehtiä.
ABS kyllä auttaa autoa pysähtymään tehokkaammin. Lukossa liukuvalla pyörällä on vähemmän pitoa kuin aivan pidon rajalla olevalla, vielä pyörivällä renkaalla. Lisäksi vielä se, että tyhmempikin pystyy ABS:llä tekemään täysijarrutuksen.ABS-jarrujen tehtävä ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää ajoneuvon ohjattavuus täysjarrutuksen aikana.
Ok. Ja silti väität että pelkästään renkailla on merkitystä jarrutusmatkassa?Mä oon lukenut niitä silloin kun ovat ilmestyneet.
Juuri näin. Lepokitka on aina suurempi kuin liikekitka. Pidon rajalla jarruttavassa mutta vielä pyörivässä renkaassa on enemmän kitkaa kuin lukossa olevassa renkaassa.ABS kyllä auttaa autoa pysähtymään tehokkaammin. Lukossa liukuvalla pyörällä on vähemmän pitoa kuin aivan pidon rajalla olevalla, vielä pyörivällä renkaalla. Lisäksi vielä se, että tyhmempikin pystyy ABS:llä tekemään täysijarrutuksen.
Vain mikäli alusta (tie, siis) on puhdas. Esimerkiksi sorapinnalla ABS pidentää jarrutusmatkoja selvästi.ABS kyllä auttaa autoa pysähtymään tehokkaammin. Lukossa liukuvalla pyörällä on vähemmän pitoa kuin aivan pidon rajalla olevalla, vielä pyörivällä renkaalla.
Missähän minä olen näin väittänyt? Kirjoitin tarkalleen näin: "Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut."Ok. Ja silti väität että pelkästään renkailla on merkitystä jarrutusmatkassa?
Ei ole minun vikani, että vanhassa paskassa ei toiminut takajarrujen rajoitinventtiili.Ajoin itse vuosituhannen alussa 1985 vuosimallin Nissan/Datsun Sunnylla, jarrut tuossa olivat etenkin talvikelissä hengenvaaralliset vaikka alla oli uudehkot nastarenkaat. Takarenkaat menivät lukkoon ennen eturenkaita, yritä tuolla pysähtyä mutkassa.
Menee jo pahasti offtopic osastolle, mutta sovitaanko että autot vain olivat parempia viime vuosituhannella? Abs jarrut ja muut " "teknologia" höpötykset ovat turhia, aivan kuin turvavyöt olivat aikanaan...Vain mikäli alusta (tie, siis) on puhdas. Esimerkiksi sorapinnalla ABS pidentää jarrutusmatkoja selvästi.
Missähän minä olen näin väittänyt? Kirjoitin tarkalleen näin: "Sanoisin, että nykyaikaiset renkaat itsessään leikkaavat tuosta matkasta jo melko paljon. Rengasteknologia on kehittynyt vielä paljon enemmän kuin jarrut."
Ei ole minun vikani, että vanhassa paskassa ei toiminut takajarrujen rajoitinventtiili.
No ei kai niitä kukaan aikakauden huomioon ottaen paskoiksi ole väittänyt? Moni on noilla ajanut tyytyväisenä siihen aikaan. Omalta osalta koko keskustelu alkoi siitä kun verrattiin 70-luvun Fiatin ja Audi A6 jarruja. Profiilikuvastasi päätellen tykkäät vanhoista autoista niin ymmärrän kantasi.Huoh. En mä ole myöskään väittänyt, että autot olisivat olleet parempia viime vuosituhannella. Väitän vain, etteivät ne olleet niin paskoja kuin nyt on annettu ymmärtää.
Asfalttitie on tarpeaksi "puhdas".Vain mikäli alusta (tie, siis) on puhdas. Esimerkiksi sorapinnalla ABS pidentää jarrutusmatkoja selvästi.
Asfalttitie on tarpeaksi "puhdas".
Sorateillä sen sijaan rajoitukset ovat liiankin suuria tällä hetkellä, joten sillä tavalla sorateiden suorituskyky menee hieman ohi aiheesta. Aika monessa paikkaa kun sorateille ei ole erikseen määritelty rajoitusta, joten nopeus on 80km/h. Siinä on hieman kontrastia kun hyvä kuntoisella, hyvän näkyvyyden, enimmäkseen suoralla maantiellä on rajoitus 80km/h ja sitä samaa saat vedellä ihan rauhassa puolentoista auton levyisellä, mutkaisella soratiellä metsän keskellä.
Moniko teistä on joutunut tekemään ihan oikean hätäjarrutuksen maantienopeuksista pysähdyksiin asti?