Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jyväskylästä Turkuun ja takaisin ajaessa nopeuskameroita on paljon. Ja paljon oli myös autoilijoita, jotka ajoivat jo valmiiksi alinopeutta, mutta kameran kohdalla piti vielä kaiken varalta jarrutella pahimmillaan 75km/h -> 60km/h 80-alueella. Nämä vetivät usein perässä jonoa ja sitten tuli kunnon haitariliikettä.
 
Jyväskylästä Turkuun ja takaisin ajaessa nopeuskameroita on paljon. Ja paljon oli myös autoilijoita, jotka ajoivat jo valmiiksi alinopeutta, mutta kameran kohdalla piti vielä kaiken varalta jarrutella pahimmillaan 75km/h -> 60km/h 80-alueella. Nämä vetivät usein perässä jonoa ja sitten tuli kunnon haitariliikettä.

Nuo Jämsä / Jyväskylä nurkilla olevat kamerat on aika tiukoiksi säädetty. Mullan on ainakin 3 kirjallista huomautusta 2-4 kmh ylinopeuksista tuolta.
 
Nuo Jämsä / Jyväskylä nurkilla olevat kamerat on aika tiukoiksi säädetty. Mullan on ainakin 3 kirjallista huomautusta 2-4 kmh ylinopeuksista tuolta.
Itse vedellyt noista aina 89km/h vakkarissa todellisen nopeuden ollessa 84-85. Ei ole kertaakaan välähtänyt vielä. Jännä, että huomautuksia tullut kuitenkin helposti.
 
Huomaa kyllä että tänään on tehovalvonta, kaikki ajeli tuolla varmuuden vuoksi 10 alle rajoituksen...
Ei ihmekään. 3 mittaushommissa ollutta maijaa/skodaa ja yhden kamera-auton näin tänään pelkästään jkl:n alueella, joten aika innokkaasti olivat tosiaan kyttäämässä. Kyllä nyt on taas paljon turvallisempaa.
 
Näin yhden maijan, yhden siviilimallisen transitin, yhden octavian ja yhden volkkarin parkissa pohjantien laidassa. Ei näyttänyt maijaa kiinnostavan yli satasta peräkärry perässä ajava, eikä muutenkaan ihmiset, jotka ajoivat yli rajoituksen työmaa-alueella kaakkurin rampin kohdalla.
 
Aika jännä. Päivittäin ajelen tuota edestakaisin, vakkarissa 90 (todellinen 86) ja kertaakaan ei ole välähtänyt. Monelle muulle kyllä on nähnyt välähtävän.

Ota huomioon, että poliisi vähentää sinun nopeudesta 3 km/h. Eli jos ajat 85-86 todellista nopeutta, on sulla vain 2-3 km/h ylinopeutta josta ei usein tule huomautusta.


Itse ajan vakkarilla GPS nopeusnäyttö päällä sakkorajalla ja joskus välähtää, muttei tule sakkoja.

Eli 40 km/h rajoituksella ajan 48 - 49 km/h
80 alueella ajan noin 89 jne.
 
Kuvittelin, että kamerat on säädetty ottamaan kuva aina jos ylinopeutta on edes tuo 2-3 km/h.
Ne ottavat kuvan 6km/h ylinopeudesta, lapussa lukee esim. 83km/h vähennyksen jälkeen. Sakon saa 10km/h ylinopeudesta, ja lapussa lukee 87kmh vähennyksen jälkeen.
 
Ota huomioon, että poliisi vähentää sinun nopeudesta 3 km/h. Eli jos ajat 85-86 todellista nopeutta, on sulla vain 2-3 km/h ylinopeutta josta ei usein tule huomautusta.

Se 3km/h vähennys on koska mittaus voi antaa tuloksen sen verran kovempana kuin todellinen vauhti. Eli poliisi vähentää sinun nopeudesta 0-6km/h, keskimäärin 3. Ja kaippa se virhe myös menee gaussin käyrän mukaan jolloin iso osa on juuri tuossa 3km/h kohdalla.

muoks: selvennyksenä siis että jos ajat tutkaan 100km/h todellista vauhtia, tutka voi näyttää lukemaksi 103km/h, josta vähennetään tuo 3km/h ja tulos on 100km/h.
Jos ajat tutkaa uudemman kerran 100km/h, tutka voikin antaa tulokseksi 97km/h, josta vähennetään tuo 3km/h ja tulos on 94km/h.
 
Ropi ropi ropi....

Vaihtakaa nyt vittu jo ne nastat pois (täällä etelässä)! :rage: Vai onko nämä kaikki vielä lähdössä pääsiäisenä johonkin Lappiin ajelemaan?
 
Ei poliisia muutenkaan kiinnosta jakaa huomautuksia ja tuskin sakottaakkaan vähäisestä ylityksestä, voitte ajaa huoleti 86 todellista ja olla tukkimatta liikennettä. Esimerkiksi viime viikonloppuna tampereen kolmenkulman ABC:llä nykäisin konstaapelia hihasta parkkipaikalla ja tiedustelin että eivätkö puutu pysäköintiin kieltomerkin alueella, koska siitä saa rikesakon. Ei kuulemma kiinnostanut, katsovat asiaa läpi sormien kun mitään haittaa ei aiheudu. Antavat pysäköinninvalvonnan hoitaa mikäli ovat koskaan paikalla. Poliisilla oli oikeustajuni vastainen kanta, poistaisivat sitten merkit jos niitä ei tarvitse noudattaa. Eipä siis tarvitse nopeusrajoituksiakaan kunnioittaa kunhan ei aiheuta vaaraa muille :tup:
 
Hyvä tuo eilinen tehovalvonta. En nähnyt ainoatakaan poliisiautoa liikenteessä, enkä ole nähnyt kyllä aiempinakaan kertoina tällaisen tempauksen aikaan :confused2:

Turussa kyllä olivat tosimielellä liikenteessä, 3 ratsiaa sai itse laskettua. Eivät puuttuneet pienimpiin ylityksiin kun itse tuli ajeltua 50 alueella 65 mittarissa tutkaan eivätkä liputtaneet sivuun. Kännykän käytöstä laputtivat (eivät itseäni, onneksi handsfree) ja kortteja napsivat pois. Vartin sai odottaa omaa vuoroa jotta pääsi kuittaamaan sakkolapun ja olivat kuulemma alle puolessa tunnissa ottaneet 6 korttia kuivumaan samassa paikassa.
 
Se on n. 99 % hiekoitushiekkaa ja hiekan renkaiden alla rouhimaa asfalttia, joka siellä pölisee. Mitä enemmän käytetään kitkoja, sitä enemmän joudutaan lisäämään hiekoitusta ja sitä enemmän pölisee.
Esson baarissa näin kerrottiin?
Ei täällä pk-seudulla pahemmin sepeliä tai hiekkaa ajoradoille kylvetä.
 
Ei muuten ole aina itsestä kiinni. Juuri viime viikolla kuuden aikoihin aamulla nelostiellä (käytännössä tyhjä tie) ohittaja päätti siirtyä eteeni aivan saatanan läheltä ja tuulilasissa nyt muistutus tästä.
Viime viikonloppuna vastaantullut auto nosti kiven routineesta tien kolosta suoraan tuulilasiin. Eipä siinä itse voi tehdä yhtään mitään, onneksi oli lasivakuutus, josta särökuoppa korjattiin ilman omavastuuta.
 
Esson baarissa näin kerrottiin?
Ei täällä pk-seudulla pahemmin sepeliä tai hiekkaa ajoradoille kylvetä.
Myönnettäköön kärjistäminen prosenteissa (73 % inter netseissä esitetyistä prosenttiluvuista on keksittyjä), mutta ihan pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan tutkimuksesta tämän vetäisin. Hiekoitetulla vs. hiekoittamattomalla tiellä sekä hiekasta että asfaltista irtoavan pölyn määrä on merkittävästi suurempi kuin kitkoilla vs. nastoilla hiekoittamattomalla tiellä.

https://www.hsy.fi/sites/Esitteet/E...susarja/PJS_B_12_2005_katupolytutkimuksia.pdf esimerkiksi kuvat 4, 6 ja 7. Kiinnitä erityisesti huomiota asfaltin osuuden kasvuun hiekoituksen määrän lisääntyessä. Se on hiekan renkaiden alla rouhimaa tienpintaa.
 
Kuten täällä Mikkelissä. Kaikki paikat aivan täynnä taas tuota sepeliä ja pölyä. Tänään näin ensimmäiset harjatyökoneet liikenteessä. Onneksi en asu ydinkeskustassa, aamusta iltaan leijailee hiekkapöly siinä keskustassa.
 
Mites sitten kun mulla vakkari 110 vaikka rekka tulee vastaan ja pitää päästä ohittamaan ja siirryn vasemmalle? Sitten alkaa valoshow?

150 ajaminen ohituskaistalla päätyy aikanaan sairaalaan kun joku puikkaa nopeasti vasemmalle eikä tajua että sieltä tullaan kovaa.

Eri asia toki jos esim. öisin ajelee niin tuollahan voi harrastaa mitä haluaa kun ei juuri muita autoilijoita näy.


Bapsu. Mihin kadotit ohittavan velvollisuuden varmistaa ettei häntä olla jo ohittamassa? Perushuttua ja näin hukassa, onnea.
 
Bapsu. Mihin kadotit ohittavan velvollisuuden varmistaa ettei häntä olla jo ohittamassa? Perushuttua ja näin hukassa, onnea.
Kerrohan sitten miten esim. jossakin vesipaskakelissä 50m näkyvyydellä tulisi tietää kun joku sukeltaa 150kmh ohituskaistaa? Tai jos takana on raskasta kalustoa tai ajetaan mutkassa missä näkyvyys on rajoitettu. Näissä kyllä näkee hyvin jos joku tulee kohtuullisella nopeuserolla vasenta kaistaa, mutta jos nopeusero on 50km/h niin...

Suoralla tiellä ja hyvällä näkyvyydellä tilanne onkin täysin eri ja ongelmaa ei pitäisi olla.

Perushuttua pitäisi olla myös luetun ymmärtäminen, tuntuu olevan vaikeaa monelle. En sanonut missään kohtaa etten osaisi katsoa missä vaihdan kaistaa. Sen sijaan mainitsin, että kaikki eivät todellakaan ole varautuneet/osaa katsoa siihen, että takaa tullaan räikeää ylinopeutta ohi. Ja ei, ei se tee siitä kaistanvaihdosta laillista, että ohittaja ajaa 150kmh, sen sijaan ohittajaa/ohitettavaa se ei sairaalalta/haudalta pelasta, vaikka kaistan vaihtaja olisikin väistämisvelvollinen. Eli onnea vaan jos tykkäät ajella 150kmh motarilla, ennemmin tai myöhemmin se mummu tuuppaa yariksella ajamaan 85kmh sun eteen ja pääset tutustumaan konttiin

Itsellä on pari kertaa kuivalla kelillä puikannut rekka eteen, oma vauhti ollut 125kmh luokassa, rekka sen 90kmh, aika tosissaan sai seisoa jo jarrulla. Tohon vähän märkää tietä ja vaikka huonot renkaat vielä niin voi käydä köpelösti...
 
Käy suljetullaradalla ajamassa jarrut punaiseksi, niin opit sitä jarrun käyttöä. Vasta 100m jälkeen kaasu ylös ja jarrua. Perusperheautolla saat kuiten 1:4x Alastarolla helposti jos vaan osaat jarruttaa sillon kun pitää. Jos 2:00:00 aikoja tulee, hyppää bussiin.

Sanoinko että ajan 150km/h vesipaskakelissä? Ehei, muistutin siitä, että jokainen on OMAN ajoneuvonsa kuljettaja. Omasta ajamisesta voi tuossa kohtaa huolehtia, seuraamalla liikennettä asiaan kuuluvasti. Taustapeilit kuuluu siihen hommaan jo pitkän matkaa ennen ohitusta.
 
Käy suljetullaradalla ajamassa jarrut punaiseksi, niin opit sitä jarrun käyttöä. Vasta 100m jälkeen kaasu ylös ja jarrua. Perusperheautolla saat kuiten 1:4x Alastarolla helposti jos vaan osaat jarruttaa sillon kun pitää. Jos 2:00:00 aikoja tulee, hyppää bussiin.

Sanoinko että ajan 150km/h vesipaskakelissä? Ehei, muistutin siitä, että jokainen on OMAN ajoneuvonsa kuljettaja. Omasta ajamisesta voi tuossa kohtaa huolehtia, seuraamalla liikennettä asiaan kuuluvasti. Taustapeilit kuuluu siihen hommaan jo pitkän matkaa ennen ohitusta.
On tullut harjoteltua ihan riittävästi.

Ja nimenomaan, jokainen on oman autonsa kuljettaja, ja kuljettajia on eri tasoisia (krhm, eli osalla ei sitä korttia pitäisi olla lainkaan), mutta kun nyt muistettelit kaistanvaihtajan väistövelvollisuudesta niin nostinpa vaan esiin seikkoja jotka saattavat vaikuttaa kaistanvaihtoon ja todelliseen lopputulokseen. Ei aina paista aurinko ja näe kilometriä taakse. Taustapeilistä ei ole paljoa apua jos sieltä ei näe mitään/mihinkään. Tällöin ei tokikaan kannattaisi kaistaa vaihdella, mutta eipä kaikki ajattele niin pitkälle, valitettavasti.

Vastuuta ei tämä toki poista, kaistanvaihtaja on vastuussa, joko kokonaan tai vähintään osittain. Siihen en osaa ottaa kantaa jos takaa tulee joku pirinisti vaikka 200kmh ja joku puikkaa eteen kun ei huomaa tämän lähestyvän. Veikkaisin että tässä jakautuu kyllä vastuuta jo kaahaavallekkin mikäli kolisee.
 
Aihetta sivuten oman tulkinnan perusteella vasemman kaistan roikkujat ei ole ohittajia.
Eivät niin. Täällä kehätiellä vasen kaista > 5 km eteenpäin menevät, keskikaista < 5 km menevät, oikea kaista < 2 km kääntyvät pois tieltä, bussikaista = nyt heti pois tieltä.
 
Eivät niin. Täällä kehätiellä vasen kaista > 5 km eteenpäin menevät, keskikaista < 5 km menevät, oikea kaista < 2 km kääntyvät pois tieltä, bussikaista = nyt heti pois tieltä.
Mikäs tää tällainen itse keksitty sääntö taas on :rofl:
 
Ja olla ajamatta toisen perässä kiinni.
Mulle vaihdettiin duunipakuun viime vuonna tuulilasi kolmesti. Näistä kaksi oli vastaantulijan heittämästä nastan-/kiveniskemästä lähteneitä halkeamia ja yksi oli edellä menevästä kun oltiin vasta kiihdyttämässä Turun ohitustielle ruuhka-aikaan.
 
Mulle vaihdettiin duunipakuun viime vuonna tuulilasi kolmesti. Näistä kaksi oli vastaantulijan heittämästä nastan-/kiveniskemästä lähteneitä halkeamia ja yksi oli edellä menevästä kun oltiin vasta kiihdyttämässä Turun ohitustielle ruuhka-aikaan.
Ei vain ole mahdollista ajaa autolla ilman että jatkuvasti tulee kiveniskemiä tuulilasiin tahi maalipintaan. Näin se vain on. Jos jätät 100 metrin turvavälin edelläajavaan siihen tulee välittömästi joku sinkauttelemaan kivilöitään.
 
Kokemusperäinen havainto :) ei sääntö
Oma kokemus on vähän erilainen, ei riipu kuljetun matkan pituudesta. Vasen: 95km/h, tolpalla 70km/h; keski: 75km/h, tolpalla 65km/h; oikea: 79km/h, tolpalla 78km/h. Kuljetun matkan pituus käänteisesti verrannollinen kaistan etäisyyteen tien laidasta. Toki hieman kärjistetysti. :P
 
Ropi ropi ropi....

Vaihtakaa nyt vittu jo ne nastat pois (täällä etelässä)! :rage: Vai onko nämä kaikki vielä lähdössä pääsiäisenä johonkin Lappiin ajelemaan?
Täällä ropisee. Ja kyllä, tämän hetkisen tiedon valossa olen lähdössä napapiirin tienoille. Usko pois, hyvin mieluusti vaihtaisin kesätassuihin, jos se olisi ajotarpeen ja kelin puolesta mahdollista. Kesätassuilla on niiiin paljon mukavampi ajella. Noi talvikumit on kaikessa korkeudessaan sellaiset löllöt, että hohhoijaa.
Btw, öisin on pakkasta pääkaupunkiseudullakin. Lasit oli jäässä tänäkin aamuna.
Esson baarissa näin kerrottiin?
Ei täällä pk-seudulla pahemmin sepeliä tai hiekkaa ajoradoille kylvetä.
Kyllä kylvetään.
Se, ettei Mannerheimintiellä ole kaistalla kiviä, ei tarkoita, ettei sivuteillä olisi. Nyt katson Helsingissä ikkunasta ulos pienempää tietä. Kaistalla ei ole tässäkään juuri mitään, tien reunoilla taas on auton levyiset kaistaleet hiekoituskivien peitossa. Pääväylilläkin hiekkapölähdys käy ja jää leijumaan, kun vaikkapa bussin ajolinja käy ihan tien reunassa. Kehäteistä puhumattakaan.
 
Kuten täällä Mikkelissä. Kaikki paikat aivan täynnä taas tuota sepeliä ja pölyä. Tänään näin ensimmäiset harjatyökoneet liikenteessä. Onneksi en asu ydinkeskustassa, aamusta iltaan leijailee hiekkapöly siinä keskustassa.

Ja täällä Helsingissä alkaa jo kaikki kadut olemaan puhdistettuja, onneksi, pölyn määrä on jotain aivan käsittämätöntä ja onneksi kohta alkaa sateet.
 
Ropi ropi ropi....

Vaihtakaa nyt vittu jo ne nastat pois (täällä etelässä)! :rage: Vai onko nämä kaikki vielä lähdössä pääsiäisenä johonkin Lappiin ajelemaan?

No v*u enpäs vaihda :rage:

Tänäkin aamuna pakkasta 5 astetta, ensimmäinen tie jossa ajoin oli täysin jäässä, kesärenkailla olisin ollut ongelmissa. Ja joo etelässä ollaan, merelle on matkaa 5km.
 
Täällä ropisee. Ja kyllä, tämän hetkisen tiedon valossa olen lähdössä napapiirin tienoille. Usko pois, hyvin mieluusti vaihtaisin kesätassuihin, jos se olisi ajotarpeen ja kelin puolesta mahdollista. Kesätassuilla on niiiin paljon mukavampi ajella. Noi talvikumit on kaikessa korkeudessaan sellaiset löllöt, että hohhoijaa.
Btw, öisin on pakkasta pääkaupunkiseudullakin. Lasit oli jäässä tänäkin aamuna.

Kyllä kylvetään.
Se, ettei Mannerheimintiellä ole kaistalla kiviä, ei tarkoita, ettei sivuteillä olisi. Nyt katson Helsingissä ikkunasta ulos pienempää tietä. Kaistalla ei ole tässäkään juuri mitään, tien reunoilla taas on auton levyiset kaistaleet hiekoituskivien peitossa. Pääväylilläkin hiekkapölähdys käy ja jää leijumaan, kun vaikkapa bussin ajolinja käy ihan tien reunassa. Kehäteistä puhumattakaan.
Lasit voi jäätyä kyllä plussakeleilläkin jos yötaivas on pilvetön ja ollaan kuitenkin lähellä nollaa.
 
Täällä ropisee. Ja kyllä, tämän hetkisen tiedon valossa olen lähdössä napapiirin tienoille. Usko pois, hyvin mieluusti vaihtaisin kesätassuihin, jos se olisi ajotarpeen ja kelin puolesta mahdollista. Kesätassuilla on niiiin paljon mukavampi ajella. Noi talvikumit on kaikessa korkeudessaan sellaiset löllöt, että hohhoijaa.
Lappiin täälläkin kohta lähtö, tosin kitkoilla. Vaikea kuitenkaan uskoa, että nuo kaikki ~95% jotka vielä nastoilla näyttää tuolla jurnuttavan, olisi myös sinne lähdössä.
Btw, öisin on pakkasta pääkaupunkiseudullakin. Lasit oli jäässä tänäkin aamuna.
Mutta ihan kuivat tiet.
Kyllä kylvetään.
Se, ettei Mannerheimintiellä ole kaistalla kiviä, ei tarkoita, ettei sivuteillä olisi. Nyt katson Helsingissä ikkunasta ulos pienempää tietä. Kaistalla ei ole tässäkään juuri mitään, tien reunoilla taas on auton levyiset kaistaleet hiekoituskivien peitossa. Pääväylilläkin hiekkapölähdys käy ja jää leijumaan, kun vaikkapa bussin ajolinja käy ihan tien reunassa. Kehäteistä puhumattakaan.
Juu, etenkin kaduilla, joissa on jalkakäytävä/klv kiinni ajoradassa, sepeliä kulkeutuu siihen ajoradalle väkisinkin. En väitäkään, että nastat pölyongelmaa kokonaan aiheuttaisi.
Kuitenkin mm. mainitsemillasi kehäteillä, käytännössä kaikki se pientareitten moska on renkaiden talven aikana irrottamaa tienpintaa.
 
Haluat kaaoksen liikenteeseen? Jos yöpakkasia on niin ei tarvitse kuin illalla sataa vettä/räntää niin aamulla on tiet jäässä.
Aika epätodennäköinen skenaario.

Kummasti syksyllä renkaiden vaihtoa venytetään ja venytetään vaikka mitä kelejä tulisi, mutta keväällä sitten nastojen alla pitoa perustellaan sillä, että hyvin voi vielä vappuna olla kotikadulla 50m pätkä, joka jäätyy aamulla puoleksi tunniksi :vihellys:
 
Tossa oli järvenpäästä hämeenlinnaan päin ajellessa viimeviikolla yhdellä mutkaisemmmalla tiellä sulamisvettä jäätynyt yöllä.

Tulin hakkapeliitoilla tohon kurviin ja meinasi lähteä hanskasta jo kun muualla oli ihn kuivat tiet ja märkä mutka oli ainoa jäinen kohta koko 100km matkalla. Joskus se yksikin kurvi voi riittää.

Lauantaina voisi renkaita vaihdella jos kerkeää.
 
Aika epätodennäköinen skenaario.

Kummasti syksyllä renkaiden vaihtoa venytetään ja venytetään vaikka mitä kelejä tulisi, mutta keväällä sitten nastojen alla pitoa perustellaan sillä, että hyvin voi vielä vappuna olla kotikadulla 50m pätkä, joka jäätyy aamulla puoleksi tunniksi :vihellys:
Sääennusteet näyttävät ensi viikolle lumi/räntäsadetta helsinkiin. En pitäisi ihan epätodennäköisenä skenaariona. Mahtaa samat henkilöt syksyllä venyttää vaihtoa jotka keväällä hätäilee vaihdon suhteen.
 
Jonnet oli vaihtanu kesärenkaisiin, kun risteyiksiin tultiin tuhannen Phelbaksen voimalla, ja jarrutettiin viime hetkellä ennen suojatietä. Juuh okei, tajuan, että on kevättä ja eeässää rinnoissa, mutta silti. Voi käydä näyttäytymässä (melkein)uusilla linglongeilla ruutukaavalla joo, mutta kisat vois ottaa sitten siellä teollisuusalueen parkkipaikoilla.

Kiva arpoa niissä risteyksissä, että mitähän vittua nyt taas tapahtuu. Jeesuksen vanha Lexus tuntuu herättävän tunteita ja sykkiviä suonia näin keväisin kanssa-autoilijoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat, että siinä tuulilasin tuntumassa on plussakeli silloin kun se jäätyy?

ihan hyvin voi olla. En osaa selittää termejä, joku viisaampi voi. Mutta tosiaan jos taivas on pilvetön, ja tuulilasi sillä tapaa että avaruus näkyy suoraan siihen, se vetää herkästi kylmemmäksi kuin ympäristö ja jäätyy ensimmäisenä.
 
ihan hyvin voi olla. En osaa selittää termejä, joku viisaampi voi. Mutta tosiaan jos taivas on pilvetön, ja tuulilasi sillä tapaa että avaruus näkyy suoraan siihen, se vetää herkästi kylmemmäksi kuin ympäristö ja jäätyy ensimmäisenä.

Ihan samalla lailla se avaruussäteily jäädyttää tienkin pinnan. Musta jää tulee aivan samoin kuin jäätyneet tuulilasit.
 
Se 3km/h vähennys on koska mittaus voi antaa tuloksen sen verran kovempana kuin todellinen vauhti. Eli poliisi vähentää sinun nopeudesta 0-6km/h, keskimäärin 3. Ja kaippa se virhe myös menee gaussin käyrän mukaan jolloin iso osa on juuri tuossa 3km/h kohdalla.

muoks: selvennyksenä siis että jos ajat tutkaan 100km/h todellista vauhtia, tutka voi näyttää lukemaksi 103km/h, josta vähennetään tuo 3km/h ja tulos on 100km/h.
Jos ajat tutkaa uudemman kerran 100km/h, tutka voikin antaa tulokseksi 97km/h, josta vähennetään tuo 3km/h ja tulos on 94km/h.

Poliisilla ei nykykalustolla ole laitteissa virhemarginaalia. Esimerkiksi tutkalaitteet myös kalibroidaan säännöllisesti, ja mikäli kalibroinnissa huomataan että tutkassa on ollut pienikin heitto perutaan edellisen kalibroinnin jälkeiset sakot (sakot kirjaimellisesti palautetaan korkojen kera takaisin).

3 km/h varmuusvähennys on vain menneisyyden peruja, joten nykyaikana sakotusraja on ihan oikeasti 10 km/h ylinopeutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 519
Viestejä
4 671 944
Jäsenet
76 635
Uusin jäsen
F5LaunchEnjoyer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom