• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Huh huh oli kyllä lähellä ja vielä tuossa kiirreessäkin oli pakko vilkutella valoja. Eiköhän se kaistanvaihtaja tajunnut ilmankin miten lähellä oli hengestään päästä.
Jos valojen vilkuttelu tulee selkärangasta, silloin se tulee, eikä sitä voi äkkitilanteen tullen välttää. Äkkitilanteessa kun ei välttämättä ole aikaa tietoiseen ajatteluun.
Joskus itselläni sanoi eturengas kerralla poks, nopeuden ollessa ~125 km/h, mittari huiteli jossain 140 km/h. Auto rauhassa "pientareelle". Vilkku oli jo päällä. Kyydissä ollut naureskeli stopin jälkeen, säikähdyksestä selvittyään, miten koin tapahtumahetkellä vilkun niin tarpeelliseksi, että olin laittanut sen päälle käytännössä heti, vaikka samalla oli tekemistä koslan tiellä pitämisen kanssa. En todellakaan ole tietoisesti vilkkua käyttänyt. Selkärangasta sekin.
 
Taas sellasen nukkumatin takana tuli tänään ajettua että meinas käpy palaa.

Minä: Sininen
Nukkumatti: Punainen
Muu autoilija: Oranssi

Ajan nukkumatin takana, ollaan liikennevaloissa, vihreä syttyy ja liikutaan. No tämähän jää odottamaan kolmion takaa tulevaa oranssia. Hetken päästä molemmat jatkaa kaistaansa ja taas ollaan liikkeellä. Oranssi kääntyy ja nukkumatti siirtyy toiselle kaistalle, itse jatkan samalla. Ollaan molemmat kääntymässä seuraavasta vasemmalle, omilla kaistoillamme. Ajetaan tässä kohdin rinnakkain ja mutkassa päättääkin ilman vilkkua siirtyä taas tälle ulommalle kaistalle. Juuri kerkiän jarruttaa ettei osu kylkeen.

8e78d97163539b434c6d64a59da5ec1e.jpg
 
Taas sellasen nukkumatin takana tuli tänään ajettua että meinas käpy palaa.

Minä: Sininen
Nukkumatti: Punainen
Muu autoilija: Oranssi

Ajan nukkumatin takana, ollaan liikennevaloissa, vihreä syttyy ja liikutaan. No tämähän jää odottamaan kolmion takaa tulevaa oranssia. Hetken päästä molemmat jatkaa kaistaansa ja taas ollaan liikkeellä. Oranssi kääntyy ja nukkumatti siirtyy toiselle kaistalle, itse jatkan samalla. Ollaan molemmat kääntymässä seuraavasta vasemmalle, omilla kaistoillamme. Ajetaan tässä kohdin rinnakkain ja mutkassa päättääkin ilman vilkkua siirtyä taas tälle ulommalle kaistalle. Juuri kerkiän jarruttaa ettei osu kylkeen.

8e78d97163539b434c6d64a59da5ec1e.jpg
Onko tuo vasemmalle kääntymisen kohteena oleva tie siis yksisuuntainen?

Itseänikin ärsyttää nämä, jotka eivät osaa pitää kaistaa kääntyessä (eli poikkeuskäännöksen tekijät ilman syytä poikkeuskäännökseen).
 
En tiedä mikä blokkausyritys eilen oli taas.
Olin littymässä isolle tielle (ei moottoritie kuitenkaan), katsoin että sieltä tulee auto hyvän matkan päässä sitä ~80 vauhtia ja ehdin hyvin eteen (samasta rampista ajan sen 200+ kertaa vuodessa niin sitä osaa jo arvioida ne matkat ja vauhdit tuossa).

Kiihdytin rampilla sinne +90km/h vauhtiin että varmasti jää väliä siihen takana tulevaan. Tässä vaiheessa se sitten olikin kiihdyttänyt reippaasti ja yritti rinnalle. Sain mittariin ~110 (ei enää tässä vaiheessa olisi voinut jarrutella kun ramppi loppui kesken) ja pääsin eteen. Hetken aikaa se tuli puskurissa kiinni vaikka mentiin tuo 30 yli rajoituksen, mutta sitten pikkuhiljaa tiputti vauhtia. Lopulta ajelin sakkorajalla kuten aina ja välimatka vain kasvoi:rolleyes:
Meillä oli kanssa kerran Varkaudessa päin kun ajeltiin auto koeajossa. Kaveri ajoi ja olin itse pelkääjänä.

Tultiin rampista kanssa, hieman edempänä meni kuorma auto ja kuormurin takana joku pappa passatilla hyvän matkan päässä. Sekunti tai kaksi myöhemmin kun oli sopiva vauhti kelattu, oli kaveri juuri liittymässä kun pappa ilmaantui siihen rinnalle ja kuroi välin kiinni kuormuriin. Sai himmata sitten ja liittyä taakse. Ihan tarkoituksella siis blokkasi tuon välin.

Joku kärsittämättömämpi (tai sokeampi) olisi tässä kohtaa vaan siirtänyt auton tylysti vasemmalla kohti paapan kylkeä, ois vähän voinut paskat tulla sillekin housuun.

Ihmettelen kyllä mikä ajaa tuollaistakin harrastamaan...
 
Ylinopeuksillä liikenteessä pätijät. Onneksi Darwin sipaisee aina joskus heitäkin kevyesti olkapäälle :kahvi:

c9c53ac8e4ab41fabb15cdc9373970f6.jpg.webp
 
Ylinopeuksillä liikenteessä pätijät. Onneksi Darwin sipaisee aina joskus heitäkin kevyesti olkapäälle :kahvi:

Törkeän ylinopeuden puolestapuhujia tällä foorumilla ei taida juurikaan olla.
Mutta kiva että saat tyydytettyä pätemisen tarpeesi sillä että yhden ihmisen päätön kaahailu loppuu viattomien ihmisten kuolemaan.
 
Ylinopeuksillä liikenteessä pätijät. Onneksi Darwin sipaisee aina joskus heitäkin kevyesti olkapäälle :kahvi:
Onneksi kyse oli taas vain ylinopeudesta:
Henkilöauton kuljettajaa epäillään myös törkeästä rattijuopumuksesta. Poliisin tämän hetkisten tietojen mukaan henkilöauton kuljettaja olisi ennen ajoaan nauttinut runsaasti alkoholia. Kuljettajan ajonaikainen promillemäärä tarkentuu verikokeesta myöhemmin.
 
Törkeän ylinopeuden puolestapuhujia tällä foorumilla ei taida juurikaan olla.
Mutta kiva että saat tyydytettyä pätemisen tarpeesi sillä että yhden ihmisen päätön kaahailu loppuu viattomien ihmisten kuolemaan.

Jokuhan sen valitettavasti aina maksaa. Joskus mukana menee syyttömiäkin.
 
Tää voi olla ehkä vähänofftopikkia, mutta sylettää nyt oikein kunnolla nuo EU-määräykset ja mitä siitä stten katsatukseen seuraa. Nyt jatkossa huonosti toimivasta käsijarrusta tulee automaattisesti "punainen kortti". Ja jos joutuu kiskasemaan käsijarrusta täysillä, niin ne kitkapinnat lähteepi anyway niistä pikkuriikkisistä jarrukengistä irti, ja pahimmillaan on takajarrulevyt halki "rumpujen" kohdalta. Tai sitten ainkin toinen takapyörä jumissa. Käsijarru kun on oikeasti tarkoitettu vain auton pysäköintiin, mutta Euvostoliitto sitä ei toki ymmärrä.
 
En tiedä mikä blokkausyritys eilen oli taas.
Olin littymässä isolle tielle (ei moottoritie kuitenkaan), katsoin että sieltä tulee auto hyvän matkan päässä sitä ~80 vauhtia ja ehdin hyvin eteen (samasta rampista ajan sen 200+ kertaa vuodessa niin sitä osaa jo arvioida ne matkat ja vauhdit tuossa).

Kiihdytin rampilla sinne +90km/h vauhtiin että varmasti jää väliä siihen takana tulevaan. Tässä vaiheessa se sitten olikin kiihdyttänyt reippaasti ja yritti rinnalle. Sain mittariin ~110 (ei enää tässä vaiheessa olisi voinut jarrutella kun ramppi loppui kesken) ja pääsin eteen. Hetken aikaa se tuli puskurissa kiinni vaikka mentiin tuo 30 yli rajoituksen, mutta sitten pikkuhiljaa tiputti vauhtia. Lopulta ajelin sakkorajalla kuten aina ja välimatka vain kasvoi:rolleyes:
En tiä mikä asennevamma näillä on. Kyllä se turbo mylvähtää tarpeen vaatiessa.
Vai pitäsikö kaikki "isolle" tielle liittymisrampit poista kokonaan, ettei kukaan pääse pahastumaan siitä jos joku liittyy liikennevirtaan etupuolelle omaa pyhää lehmää?
 
Tää voi olla ehkä vähänofftopikkia, mutta sylettää nyt oikein kunnolla nuo EU-määräykset ja mitä siitä stten katsatukseen seuraa. Nyt jatkossa huonosti toimivasta käsijarrusta tulee automaattisesti "punainen kortti". Ja jos joutuu kiskasemaan käsijarrusta täysillä, niin ne kitkapinnat lähteepi anyway niistä pikkuriikkisistä jarrukengistä irti, ja pahimmillaan on takajarrulevyt halki "rumpujen" kohdalta. Tai sitten ainkin toinen takapyörä jumissa. Käsijarru kun on oikeasti tarkoitettu vain auton pysäköintiin, mutta Euvostoliitto sitä ei toki ymmärrä.

Mä olin edellisessä autossa säätänyt niin että juuri ja juuri meni hiekalla renkaat lukkoon ja aina meni katsastuksesta läpi vaikka joka kerta muisti mainita että voima on siinä hilkulla että riittää.

Ajoin 6v ja 100tkm noin ja käsijarru toimi kuin unelma koko ajan ja aina nolla erolla.
 
Pari-kolme kertaa katsastukseen mennessä olen huomannut ettei käsijarru ota kiinni yhtään toisessa takapyörässä kun renkaita vaihtaessa vanne pyörii pultteja kiristäessä, mutta niin vaan katsastuksessa papereissa lukenut joka kerta 0% ero ja täysin toimiva käsijarru. Eri katsastusasematkin yleensä ollut eri vuosina käytössä. Ehkei automaatilla ole niin tarkkaa.
 
Pari-kolme kertaa katsastukseen mennessä olen huomannut ettei käsijarru ota kiinni yhtään toisessa takapyörässä kun renkaita vaihtaessa vanne pyörii pultteja kiristäessä, mutta niin vaan katsastuksessa papereissa lukenut joka kerta 0% ero ja täysin toimiva käsijarru. Eri katsastusasematkin yleensä ollut eri vuosina käytössä. Ehkei automaatilla ole niin tarkkaa.

Kaikilla asemilla eivät dynolla testaa. Mitenkään muuten tuo ei ole selitettävissä.
 
Pari-kolme kertaa katsastukseen mennessä olen huomannut ettei käsijarru ota kiinni yhtään toisessa takapyörässä kun renkaita vaihtaessa vanne pyörii pultteja kiristäessä, mutta niin vaan katsastuksessa papereissa lukenut joka kerta 0% ero ja täysin toimiva käsijarru. Eri katsastusasematkin yleensä ollut eri vuosina käytössä. Ehkei automaatilla ole niin tarkkaa.

Kaikilla asemilla eivät dynolla testaa. Mitenkään muuten tuo ei ole selitettävissä.

Täällä ainakin paikallinen katsuri testaa nelivetoautojen käsijarrut käsipelillä. Eli ei aja rullille vaan vääntelee renkaita kun auto on nostettu pukeille.
 
Jyväskylästä Turkuun ja takaisin ajaessa nopeuskameroita on paljon. Ja paljon oli myös autoilijoita, jotka ajoivat jo valmiiksi alinopeutta, mutta kameran kohdalla piti vielä kaiken varalta jarrutella pahimmillaan 75km/h -> 60km/h 80-alueella. Nämä vetivät usein perässä jonoa ja sitten tuli kunnon haitariliikettä.
 
Jyväskylästä Turkuun ja takaisin ajaessa nopeuskameroita on paljon. Ja paljon oli myös autoilijoita, jotka ajoivat jo valmiiksi alinopeutta, mutta kameran kohdalla piti vielä kaiken varalta jarrutella pahimmillaan 75km/h -> 60km/h 80-alueella. Nämä vetivät usein perässä jonoa ja sitten tuli kunnon haitariliikettä.

Nuo Jämsä / Jyväskylä nurkilla olevat kamerat on aika tiukoiksi säädetty. Mullan on ainakin 3 kirjallista huomautusta 2-4 kmh ylinopeuksista tuolta.
 
Nuo Jämsä / Jyväskylä nurkilla olevat kamerat on aika tiukoiksi säädetty. Mullan on ainakin 3 kirjallista huomautusta 2-4 kmh ylinopeuksista tuolta.
Itse vedellyt noista aina 89km/h vakkarissa todellisen nopeuden ollessa 84-85. Ei ole kertaakaan välähtänyt vielä. Jännä, että huomautuksia tullut kuitenkin helposti.
 
Huomaa kyllä että tänään on tehovalvonta, kaikki ajeli tuolla varmuuden vuoksi 10 alle rajoituksen...
Ei ihmekään. 3 mittaushommissa ollutta maijaa/skodaa ja yhden kamera-auton näin tänään pelkästään jkl:n alueella, joten aika innokkaasti olivat tosiaan kyttäämässä. Kyllä nyt on taas paljon turvallisempaa.
 
Näin yhden maijan, yhden siviilimallisen transitin, yhden octavian ja yhden volkkarin parkissa pohjantien laidassa. Ei näyttänyt maijaa kiinnostavan yli satasta peräkärry perässä ajava, eikä muutenkaan ihmiset, jotka ajoivat yli rajoituksen työmaa-alueella kaakkurin rampin kohdalla.
 
Aika jännä. Päivittäin ajelen tuota edestakaisin, vakkarissa 90 (todellinen 86) ja kertaakaan ei ole välähtänyt. Monelle muulle kyllä on nähnyt välähtävän.

Ota huomioon, että poliisi vähentää sinun nopeudesta 3 km/h. Eli jos ajat 85-86 todellista nopeutta, on sulla vain 2-3 km/h ylinopeutta josta ei usein tule huomautusta.


Itse ajan vakkarilla GPS nopeusnäyttö päällä sakkorajalla ja joskus välähtää, muttei tule sakkoja.

Eli 40 km/h rajoituksella ajan 48 - 49 km/h
80 alueella ajan noin 89 jne.
 
Kuvittelin, että kamerat on säädetty ottamaan kuva aina jos ylinopeutta on edes tuo 2-3 km/h.
Ne ottavat kuvan 6km/h ylinopeudesta, lapussa lukee esim. 83km/h vähennyksen jälkeen. Sakon saa 10km/h ylinopeudesta, ja lapussa lukee 87kmh vähennyksen jälkeen.
 
Ota huomioon, että poliisi vähentää sinun nopeudesta 3 km/h. Eli jos ajat 85-86 todellista nopeutta, on sulla vain 2-3 km/h ylinopeutta josta ei usein tule huomautusta.

Se 3km/h vähennys on koska mittaus voi antaa tuloksen sen verran kovempana kuin todellinen vauhti. Eli poliisi vähentää sinun nopeudesta 0-6km/h, keskimäärin 3. Ja kaippa se virhe myös menee gaussin käyrän mukaan jolloin iso osa on juuri tuossa 3km/h kohdalla.

muoks: selvennyksenä siis että jos ajat tutkaan 100km/h todellista vauhtia, tutka voi näyttää lukemaksi 103km/h, josta vähennetään tuo 3km/h ja tulos on 100km/h.
Jos ajat tutkaa uudemman kerran 100km/h, tutka voikin antaa tulokseksi 97km/h, josta vähennetään tuo 3km/h ja tulos on 94km/h.
 
Ropi ropi ropi....

Vaihtakaa nyt vittu jo ne nastat pois (täällä etelässä)! :rage: Vai onko nämä kaikki vielä lähdössä pääsiäisenä johonkin Lappiin ajelemaan?
 
Ei poliisia muutenkaan kiinnosta jakaa huomautuksia ja tuskin sakottaakkaan vähäisestä ylityksestä, voitte ajaa huoleti 86 todellista ja olla tukkimatta liikennettä. Esimerkiksi viime viikonloppuna tampereen kolmenkulman ABC:llä nykäisin konstaapelia hihasta parkkipaikalla ja tiedustelin että eivätkö puutu pysäköintiin kieltomerkin alueella, koska siitä saa rikesakon. Ei kuulemma kiinnostanut, katsovat asiaa läpi sormien kun mitään haittaa ei aiheudu. Antavat pysäköinninvalvonnan hoitaa mikäli ovat koskaan paikalla. Poliisilla oli oikeustajuni vastainen kanta, poistaisivat sitten merkit jos niitä ei tarvitse noudattaa. Eipä siis tarvitse nopeusrajoituksiakaan kunnioittaa kunhan ei aiheuta vaaraa muille :tup:
 
Hyvä tuo eilinen tehovalvonta. En nähnyt ainoatakaan poliisiautoa liikenteessä, enkä ole nähnyt kyllä aiempinakaan kertoina tällaisen tempauksen aikaan :confused2:

Turussa kyllä olivat tosimielellä liikenteessä, 3 ratsiaa sai itse laskettua. Eivät puuttuneet pienimpiin ylityksiin kun itse tuli ajeltua 50 alueella 65 mittarissa tutkaan eivätkä liputtaneet sivuun. Kännykän käytöstä laputtivat (eivät itseäni, onneksi handsfree) ja kortteja napsivat pois. Vartin sai odottaa omaa vuoroa jotta pääsi kuittaamaan sakkolapun ja olivat kuulemma alle puolessa tunnissa ottaneet 6 korttia kuivumaan samassa paikassa.
 
Se on n. 99 % hiekoitushiekkaa ja hiekan renkaiden alla rouhimaa asfalttia, joka siellä pölisee. Mitä enemmän käytetään kitkoja, sitä enemmän joudutaan lisäämään hiekoitusta ja sitä enemmän pölisee.
Esson baarissa näin kerrottiin?
Ei täällä pk-seudulla pahemmin sepeliä tai hiekkaa ajoradoille kylvetä.
 
Ei muuten ole aina itsestä kiinni. Juuri viime viikolla kuuden aikoihin aamulla nelostiellä (käytännössä tyhjä tie) ohittaja päätti siirtyä eteeni aivan saatanan läheltä ja tuulilasissa nyt muistutus tästä.
Viime viikonloppuna vastaantullut auto nosti kiven routineesta tien kolosta suoraan tuulilasiin. Eipä siinä itse voi tehdä yhtään mitään, onneksi oli lasivakuutus, josta särökuoppa korjattiin ilman omavastuuta.
 
Esson baarissa näin kerrottiin?
Ei täällä pk-seudulla pahemmin sepeliä tai hiekkaa ajoradoille kylvetä.
Myönnettäköön kärjistäminen prosenteissa (73 % inter netseissä esitetyistä prosenttiluvuista on keksittyjä), mutta ihan pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan tutkimuksesta tämän vetäisin. Hiekoitetulla vs. hiekoittamattomalla tiellä sekä hiekasta että asfaltista irtoavan pölyn määrä on merkittävästi suurempi kuin kitkoilla vs. nastoilla hiekoittamattomalla tiellä.

https://www.hsy.fi/sites/Esitteet/E...susarja/PJS_B_12_2005_katupolytutkimuksia.pdf esimerkiksi kuvat 4, 6 ja 7. Kiinnitä erityisesti huomiota asfaltin osuuden kasvuun hiekoituksen määrän lisääntyessä. Se on hiekan renkaiden alla rouhimaa tienpintaa.
 
Kuten täällä Mikkelissä. Kaikki paikat aivan täynnä taas tuota sepeliä ja pölyä. Tänään näin ensimmäiset harjatyökoneet liikenteessä. Onneksi en asu ydinkeskustassa, aamusta iltaan leijailee hiekkapöly siinä keskustassa.
 
Mites sitten kun mulla vakkari 110 vaikka rekka tulee vastaan ja pitää päästä ohittamaan ja siirryn vasemmalle? Sitten alkaa valoshow?

150 ajaminen ohituskaistalla päätyy aikanaan sairaalaan kun joku puikkaa nopeasti vasemmalle eikä tajua että sieltä tullaan kovaa.

Eri asia toki jos esim. öisin ajelee niin tuollahan voi harrastaa mitä haluaa kun ei juuri muita autoilijoita näy.


Bapsu. Mihin kadotit ohittavan velvollisuuden varmistaa ettei häntä olla jo ohittamassa? Perushuttua ja näin hukassa, onnea.
 
Bapsu. Mihin kadotit ohittavan velvollisuuden varmistaa ettei häntä olla jo ohittamassa? Perushuttua ja näin hukassa, onnea.
Kerrohan sitten miten esim. jossakin vesipaskakelissä 50m näkyvyydellä tulisi tietää kun joku sukeltaa 150kmh ohituskaistaa? Tai jos takana on raskasta kalustoa tai ajetaan mutkassa missä näkyvyys on rajoitettu. Näissä kyllä näkee hyvin jos joku tulee kohtuullisella nopeuserolla vasenta kaistaa, mutta jos nopeusero on 50km/h niin...

Suoralla tiellä ja hyvällä näkyvyydellä tilanne onkin täysin eri ja ongelmaa ei pitäisi olla.

Perushuttua pitäisi olla myös luetun ymmärtäminen, tuntuu olevan vaikeaa monelle. En sanonut missään kohtaa etten osaisi katsoa missä vaihdan kaistaa. Sen sijaan mainitsin, että kaikki eivät todellakaan ole varautuneet/osaa katsoa siihen, että takaa tullaan räikeää ylinopeutta ohi. Ja ei, ei se tee siitä kaistanvaihdosta laillista, että ohittaja ajaa 150kmh, sen sijaan ohittajaa/ohitettavaa se ei sairaalalta/haudalta pelasta, vaikka kaistan vaihtaja olisikin väistämisvelvollinen. Eli onnea vaan jos tykkäät ajella 150kmh motarilla, ennemmin tai myöhemmin se mummu tuuppaa yariksella ajamaan 85kmh sun eteen ja pääset tutustumaan konttiin

Itsellä on pari kertaa kuivalla kelillä puikannut rekka eteen, oma vauhti ollut 125kmh luokassa, rekka sen 90kmh, aika tosissaan sai seisoa jo jarrulla. Tohon vähän märkää tietä ja vaikka huonot renkaat vielä niin voi käydä köpelösti...
 
Käy suljetullaradalla ajamassa jarrut punaiseksi, niin opit sitä jarrun käyttöä. Vasta 100m jälkeen kaasu ylös ja jarrua. Perusperheautolla saat kuiten 1:4x Alastarolla helposti jos vaan osaat jarruttaa sillon kun pitää. Jos 2:00:00 aikoja tulee, hyppää bussiin.

Sanoinko että ajan 150km/h vesipaskakelissä? Ehei, muistutin siitä, että jokainen on OMAN ajoneuvonsa kuljettaja. Omasta ajamisesta voi tuossa kohtaa huolehtia, seuraamalla liikennettä asiaan kuuluvasti. Taustapeilit kuuluu siihen hommaan jo pitkän matkaa ennen ohitusta.
 
Käy suljetullaradalla ajamassa jarrut punaiseksi, niin opit sitä jarrun käyttöä. Vasta 100m jälkeen kaasu ylös ja jarrua. Perusperheautolla saat kuiten 1:4x Alastarolla helposti jos vaan osaat jarruttaa sillon kun pitää. Jos 2:00:00 aikoja tulee, hyppää bussiin.

Sanoinko että ajan 150km/h vesipaskakelissä? Ehei, muistutin siitä, että jokainen on OMAN ajoneuvonsa kuljettaja. Omasta ajamisesta voi tuossa kohtaa huolehtia, seuraamalla liikennettä asiaan kuuluvasti. Taustapeilit kuuluu siihen hommaan jo pitkän matkaa ennen ohitusta.
On tullut harjoteltua ihan riittävästi.

Ja nimenomaan, jokainen on oman autonsa kuljettaja, ja kuljettajia on eri tasoisia (krhm, eli osalla ei sitä korttia pitäisi olla lainkaan), mutta kun nyt muistettelit kaistanvaihtajan väistövelvollisuudesta niin nostinpa vaan esiin seikkoja jotka saattavat vaikuttaa kaistanvaihtoon ja todelliseen lopputulokseen. Ei aina paista aurinko ja näe kilometriä taakse. Taustapeilistä ei ole paljoa apua jos sieltä ei näe mitään/mihinkään. Tällöin ei tokikaan kannattaisi kaistaa vaihdella, mutta eipä kaikki ajattele niin pitkälle, valitettavasti.

Vastuuta ei tämä toki poista, kaistanvaihtaja on vastuussa, joko kokonaan tai vähintään osittain. Siihen en osaa ottaa kantaa jos takaa tulee joku pirinisti vaikka 200kmh ja joku puikkaa eteen kun ei huomaa tämän lähestyvän. Veikkaisin että tässä jakautuu kyllä vastuuta jo kaahaavallekkin mikäli kolisee.
 
Aihetta sivuten oman tulkinnan perusteella vasemman kaistan roikkujat ei ole ohittajia.
Eivät niin. Täällä kehätiellä vasen kaista > 5 km eteenpäin menevät, keskikaista < 5 km menevät, oikea kaista < 2 km kääntyvät pois tieltä, bussikaista = nyt heti pois tieltä.
 
Eivät niin. Täällä kehätiellä vasen kaista > 5 km eteenpäin menevät, keskikaista < 5 km menevät, oikea kaista < 2 km kääntyvät pois tieltä, bussikaista = nyt heti pois tieltä.
Mikäs tää tällainen itse keksitty sääntö taas on :rofl:
 
Ja olla ajamatta toisen perässä kiinni.
Mulle vaihdettiin duunipakuun viime vuonna tuulilasi kolmesti. Näistä kaksi oli vastaantulijan heittämästä nastan-/kiveniskemästä lähteneitä halkeamia ja yksi oli edellä menevästä kun oltiin vasta kiihdyttämässä Turun ohitustielle ruuhka-aikaan.
 
Mulle vaihdettiin duunipakuun viime vuonna tuulilasi kolmesti. Näistä kaksi oli vastaantulijan heittämästä nastan-/kiveniskemästä lähteneitä halkeamia ja yksi oli edellä menevästä kun oltiin vasta kiihdyttämässä Turun ohitustielle ruuhka-aikaan.
Ei vain ole mahdollista ajaa autolla ilman että jatkuvasti tulee kiveniskemiä tuulilasiin tahi maalipintaan. Näin se vain on. Jos jätät 100 metrin turvavälin edelläajavaan siihen tulee välittömästi joku sinkauttelemaan kivilöitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom