Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tai osta sille lahjaksi pari autokoulu ajotuntia joissa käydään läpi turvallista liittymistä ammattilaisen kanssa. Jos lähellä on autokoulu josta pääsee nopeasti useaan erilaiseen liittymään niin tuo määrä tekee aikamoisen eron taitoihin jo. Vielä jollain pienitehoisella kouluautolla että joutuu etsimään ne tehot kierrosten kautta. Voi saada äitikin samalla rahalla tarpeellista oppia kun sen jälkeen istuu kyydissä katsomassa miten homman pitäisi toimia.

muoks: sekin voi olla neuvoteltavissa että äiti on tuollaiset tunnit itse siellä takapenkillä seuraamassa toimintaa.

Meidän äitille ostin tuollaisen kolmelitraisen turbodieselin (<8s 0-100) vuosi pari takaperin, ja pitkästä aikaa olin kyydissä... No ei ollut enää kiire kiihdyttää koko rampin matkaa. Sanoin jopa että voisitko jo kiihdyttää että päästään liittymään, johon totesi että eihän tällä tule vielä kiire, ja polkaisi hetkessä 110 lasiin :D

Sivistin kyllä hieman että voisi sen vauhdin silti ottaa ajoissa, jos vaikka takana tullaan vähän tehottomammalla kipolla niin ehtisivät ne muutkin saamaan sen liittymisnopeuden kuntoon :)
 
Sivistin kyllä hieman että voisi sen vauhdin silti ottaa ajoissa, jos vaikka takana tullaan vähän tehottomammalla kipolla niin ehtisivät ne muutkin saamaan sen liittymisnopeuden kuntoon

Ihan hyvä vinkki :tup:

Vähän asiaan liittyen. Tänään just aamulla olin motarille menossa skodillacin takana, joka ajeli koko kiihdytyskaistan loppuun ~70km/h, siirtyi motarille ja sitten painoi lapun lattiaan ja kelasi sen reilun satasen lasiin hetkessä. Kiihtyvyydestä päätellen ongelma ei ollut tehoton auto...
 
Noi Bapsun mainitsemat Äidit on oikeasti vaarallisia. Kai se perustuu johonkin ihme illuusioon, että alinopeus on turvallisempi nopeus kun nopeusrajoitus. Tyttöystäväkin jaksaa joka vesisateella ym muistuttaa, että "motarilla sit ihan rauhas 80km/h" tai vastaavaa ja muutenkin kammoaa rampeissa kiihdyttämistä. Kun varmasti on enemmän tilanteita itsellesikin kun jengi tulee vasemmalta ja oikealta ohi isolla vauhtierolla..
 
Noi Bapsun mainitsemat Äidit on oikeasti vaarallisia. Kai se perustuu johonkin ihme illuusioon, että alinopeus on turvallisempi nopeus kun nopeusrajoitus. Tyttöystäväkin jaksaa joka vesisateella ym muistuttaa, että "motarilla sit ihan rauhas 80km/h" tai vastaavaa ja muutenkin kammoaa rampeissa kiihdyttämistä. Kun varmasti on enemmän tilanteita itsellesikin kun jengi tulee vasemmalta ja oikealta ohi isolla vauhtierolla..

Vinkkinä: vie emäntä moottoripyöräilemään tai -kelkkailemaan, niin saa tuntumaa. Eikä tunnu enää niin pahalta autolla kiihdyttelyt :P Toimii myös jos se ei vaikka luotakaan sun ajotaitoihin, ja siksi muistuttelee.
 
Muistan itse kun joskus 19-vuotiaana ajoin noin 140km/h mittariin tollaseen hyvin syvään vesilätäkköön (olin silloin hölmö yleisesti ottaen), jännitti ja pidin ratista vaan kiinni, mutta niin se Daewoo Kalos vaan tipautti vauhdit ja vähän veti vasemmalle. Kyseinen auto oli silloin uudehko ja siinä oli alla vielä renkaissa pintaa. Eise 110km/h tollaseen 5-10 senttiä syvään lätäkköön ole vielä temppu eikä mikään jos on renkaissa pintaa. Toki pitää ratista pitää kiinni ja mielellään ei aja niihin, mutta pahemmastakin on selvitty säikähdyksellä.
 
Muistan itse kun joskus 19-vuotiaana ajoin noin 140km/h mittariin tollaseen hyvin syvään vesilätäkköön (olin silloin hölmö yleisesti ottaen), jännitti ja pidin ratista vaan kiinni, mutta niin se Daewoo Kalos vaan tipautti vauhdit ja vähän veti vasemmalle. Kyseinen auto oli silloin uudehko ja siinä oli alla vielä renkaissa pintaa. Eise 110km/h tollaseen 5-10 senttiä syvään lätäkköön ole vielä temppu eikä mikään jos on renkaissa pintaa. Toki pitää ratista pitää kiinni ja mielellään ei aja niihin, mutta pahemmastakin on selvitty säikähdyksellä.

10cm vettä ja 110km/h ei enää paljoa merkkaa onko renkaissa pintaa vai ei, ehkä hieman aiemmin liirto loppuu kunnon urilla. Näitä on tullut kokeiltua paljon testiradoilla ja alle 1cm vesipatja riittää jo helposti. Toki lätäkön leveys on näissä testeissä ollut myös useita metrejä - kymmeniä metrejä.
 
Ehkä tuo rampeissa kiihdyttämättömyys johtuu putkiaivoista: ei voi tehdä kahta asiaa samaan aikaan, eikä varsinkaan ennakoida. Kun sellaisella aivotoiminnalla varustettu autoilija ajaa rampissa, hän joutuu joko vilkuilemaan liikennettä tiellä johon aikoo liittyä, tai sitten kiihdyttämään autoa ja katsomaan vain eteensä. Molempia ei yksinkertaisesti pysty tekemään samaan aikaan. Jos auton saa kiihdytettyä edes jotenkin, putkiaivolla ei ole hajuakaan päätien liikennetilanteesta.

Tämä johtopäätös on syntynyt seudun liikenneympyröistä. Näkyvyyttä on satoja metrejä katsoa jo etukäteen, tuleeko ympyrässä väistettäviä autoja, tai onko edellisestä liittymästä tulossa joku kiertämään eteen. Mutta ei. Auto ajetaan siihen liittymään maalatulle kolmioriville, hidastetaan - jopa pysäytetään - ja sitten aletaan vilkuilla vasemmalle, että uskaltaisikohan sitä liittyä.
 
10cm vettä ja 110km/h ei enää paljoa merkkaa onko renkaissa pintaa vai ei, ehkä hieman aiemmin liirto loppuu kunnon urilla. Näitä on tullut kokeiltua paljon testiradoilla ja alle 1cm vesipatja riittää jo helposti. Toki lätäkön leveys on näissä testeissä ollut myös useita metrejä - kymmeniä metrejä.
Joo, ei se hyväkään rengas pysty poistamaan tarpeeksi vettä pois renkaan urista tuollaisessa tilanteessa.
 
Meillä ainakin äiti osuu tuohon kohderyhmään, ~70-80kmh vauhtia yleensä rampin jälkeen (100 & 120 alueella) ja harvoin vaivautuu kelaamaan yli 90 vauhtia jos mennään samantien seuraavasta parin kilsan kohdalla ulos.

Maantiellä ajetaan sitten 60-100kmh ja nopeus seilaa jatkuvalla syötöllä, vakionopeudensäädin on kuulemma vaarallinen kun auto voi itse painaa kaasua.

Edit: Ja pikkuveli saa kortin nyt keväällä, opettajan voittekin arvata (en minä). Olen koittanut velipoikaa tässä vuosien kuluessa sivistää noista liikkennesäännöistä ja erityisesti tuosta liittymisestä. Katotaan miten oppi menee perille.

Tai osta sille lahjaksi pari autokoulu ajotuntia joissa käydään läpi turvallista liittymistä ammattilaisen kanssa. Jos lähellä on autokoulu josta pääsee nopeasti useaan erilaiseen liittymään niin tuo määrä tekee aikamoisen eron taitoihin jo. Vielä jollain pienitehoisella kouluautolla että joutuu etsimään ne tehot kierrosten kautta. Voi saada äitikin samalla rahalla tarpeellista oppia kun sen jälkeen istuu kyydissä katsomassa miten homman pitäisi toimia.

muoks: sekin voi olla neuvoteltavissa että äiti on tuollaiset tunnit itse siellä takapenkillä seuraamassa toimintaa.

Tälläisille Äideille ei auta puhua järkeä eikä opettaa, väittääkö joku että ajotapa on tämä koska kukaan ei ole ikinä maininnut miten pitäisi ajaa kiihdytyskaistalla ja vakionopeudensäätimen toiminnasta? :shy:
Itsekin valitettavasti tunnen muutaman tälläisen henkilön jotka eivät ota vastaan järkipuhetta, paska ajotyyli ei ole muuttunut miksikään vuosien (ja nalkutuksen) saatossa.
 
Täällä on vähän ärsyttävä ramppi, tai siis kiihdytyskaista. Ensin rajoitus on 60kmh, sitten 100 vähän ennen liitymistä. Turbottomalla diesel citikalla jonka maksiminopeus on 100kmh saa alkaa polkemaan lusikaa konehuoneen puolelle jo hyvissä ajoin ja toivoa ettei poliisia ole näkemässä suoritusta - sekä että saa myös tilaa kun laittaa vilkun vasemmalle. Tässä siis saa laiskalla autolla rikkoa nopeusrajoitusta sen verran että kortti lähtisi huonolla tuurilla.

Tosin käynyt kyllä samassa kohtaa, eri autolla niinkin että vetänyt sen satasen mittariin jo hyvissä ajoin, elikäs ylinopeutta 40kmh, takaa motarilta tuli poliisiauto, vaihtoi kaistaa vasemmalle että pääsin liittymästä. On niilläkin näköjään tilannetajua:tup:
 
Sen päivän ku näkis, kun poliisit antaa sakkoja motarin tms sisäänmenoliittymässä otetusta ylinopeudesta :D

Poistumisliitymästä vois pikavoiton ottaakin jos ajelee ylös saakka 100/120 lasissa, mutta toiseen suuntaan aika epätodennäköistä. Niillä liikenneskoudeilla, toisin kuin automaattivalvonnalla, on oikeasti pelisilmää kohtuullisen paljonkin, eikä niitä kiinnosta sakotella järkevästä ajotyylistä vaikka aina ei täysin lain kirjaimen mukaan mentäiskään...
 
Sen päivän ku näkis, kun poliisit antaa sakkoja motarin tms sisäänmenoliittymässä otetusta ylinopeudesta :D
Onhan näitä nähty. Itsekin olen tänne yhden sellaisen tilanteen postannut joskus reilu vuosi sitten. Kamera-auto oli parkissa lyhyen kiihdytyskaistan päässä ja kamera välähti kun kiihdytin liittyäkseni päätielle. Kynnys ei kuitenkaan ylittynyt tarpeeksi, kun tikettiä ei koskaan tullut kotiin saakka.

Se oli vielä erikoisesti sellainen tilanne, jossa kiihdytyskaistalla oli 80km/h rajoitus ja päätiellä 70km/h.

Edit.
Tässä vielä se sijainti (kliks). Kamera-auto oli siis parkissa tuon lyhyen kiihdytyskaistan päässä, joka oli jo itsessään aivan helkutin typerää.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään ärsytti aika paljon kun olin astumassa suojatielle ja piti ottaa nopeesti komento takas kun farmarivolvo jossa ei ollut valot päällä, jonka ratissa istui about 40v nainen joka näpräsi puhelintaan, meinasi ajaa yli. Näytin kansainvälistä käsimerkkiä perään.
 
Ihan hyvä vinkki :tup:

Vähän asiaan liittyen. Tänään just aamulla olin motarille menossa skodillacin takana, joka ajeli koko kiihdytyskaistan loppuun ~70km/h, siirtyi motarille ja sitten painoi lapun lattiaan ja kelasi sen reilun satasen lasiin hetkessä. Kiihtyvyydestä päätellen ongelma ei ollut tehoton auto...
Sori
 
Onhan näitä nähty. Itsekin olen tänne yhden sellaisen tilanteen postannut joskus reilu vuosi sitten. Kamera-auto oli parkissa lyhyen kiihdytyskaistan päässä ja kamera välähti kun kiihdytin liittyäkseni päätielle. Kynnys ei kuitenkaan ylittynyt tarpeeksi, kun tikettiä ei koskaan tullut kotiin saakka.

Se oli vielä erikoisesti sellainen tilanne, jossa kiihdytyskaistalla oli 80km/h rajoitus ja päätiellä 70km/h.

Aika urpo paikka laittaa valvonta-auto, vastaavia kyllä nähnyt itsekin pari näiden vuosien aikana :facepalm:

Itse ajattelin kommentissani lähinnä 100/120 km/h rajoituksella varustettuja motareita ja vastaavia teitä joihin tullaan monitasoliittymistä. Jos siinä liittymässä jostain syystä ei ole oikeaa rajoitusta ja saa liittymisvauhdin kelaamisesta sakot, niin saa se sakon antaja olla kyllä ihan erityisen tason vittumaisella tuulella tai muuten vaan 100% pykälänatsi.
 
Tänään taas kehällä Herra ajelee vasentaa kaistaa mittarin mukaan ~80km/h, samaa vauhtia kuin se oikea kaista. Ketään ei edessä tilaa mennä oikealle ja ei mitään elettä kun saavutan, vilkutan valoja niin selvästi jotain tapahtuu kun auto ajelehtii omalla kaistalla edes takas ja nopeus nousee 2km/h.:facepalm:

Pari kilometriä myöhemmin kun edellenkään ei ketään edessä mutta jonoa takana silmänkantamattomiin, torvi pohjaan ja pitkät päälle, noniin nyt tuli vauhtia ja siirtyihän se pois edestä, mutta paukkas heti perään niin että mun takana tulija soitti sille torvea. Siihen se jäi roikkumaan mun perseeseen ja kun tulee kamera niin kappas Herra jäi varmaan 500m ja itse en tee mitään vaan ajan vakkarilla tasaista suurinta sallittua, no Herra ampuu kameran jälkeen vieläkin lähemmäksi takaluukkuun jolloin siirrän omaa autoa puolimetriä vasemmalle reunaviivan ulkopuolelle ja niin että varmasti käy kiva rapina Herran tuulilasissa ja ymmärsi ilmeisesti yskän ja hetken päästä oli taas jäännyt sen 500m ja jäi koko ajan lisää vetäen edelleen sitä loppu jonoa perässään.:facepalm:

Tuntuu toi Kehä 1 olevan kyllä sellaista porukkaa täynnä ja noi kamerat aiheuttaa niin ihmeellisiä episodeja että siihen ruuhkaan riittää kolme autoa jotka blokkaa täysin muiden ajamisen ja tilaa ei saa kuin olemalla kusipää, jopa kehä 3:lla osataan ajaa paremmin ja antaa tilaa jos takaata tulee joku nopeampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikset vain ohittanut oikealta?

Koska oikealla oli ohittamiseen liian pieni väli (tai olisi siitä varmasti ohi päässyt änkeämällä, mutta lyön tonnin vetoa että herra olisi blokannut mut sinne), mutta jos tämä Herra olisi hetkeksi siihen mennyt ja antanut nopeamille tilaa niin kenelläkään ei olisi jäännyt paha maku suuhun kerta muutenkin ajoi samaa vauhtia.
 
Ei liity suoraan liikenteessä törttöilyyn, mutta mikä siinä on, kun nuo motarin liittymisramppikurvit viettää tai siis kallistuu vasemmalle? Eikö olisi parempi, jos se kallistus olisi oikealle, penkkaan päin? Alkaa kelit nyt olla sitä jäätä, vesisadetta ja pakkasta, niin kiva taas mennä sitä kuuttakymppiä ramppiin, kun takaveto rimpuilee siinä pidon ja luisun välillä. (joo on epsit ja muut uuäsbeet). Useamman kerran on joutunut vetämämään kahva edellä isolle tielle, kun ei vaan pidä. Siitähän sitten se takanaolija innostuu, ahaa, nyt tuo mulkero tuli kylki eellä tähän mun väliin, saatana. Mielenosoituksellinen valoshow.
 
Tänään taas kehällä Herra ajelee vasentaa kaistaa mittarin mukaan 80km/h, samaa vauhtia kuin se oikea kaista.
Eh, siis ajaa liikennevirran mukaan (tosin ehkä 5km/h alle rajoituksen), niin koet tarpeelliseksi pistää pistää valo- ja torvishowta pystyyn? :facepalm: Vaikeeksi teet itsellesi elämän jos tuollaisesta pitää hermostua.

Vaikka joutuisi ajamaan koko kehän päästä päähän tuolla "alinopeudella" niin hukattu aika on ihan mitätön.
 
Eh, siis ajaa liikennevirran mukaan (tosin ehkä 5km/h alle rajoituksen), niin koet tarpeelliseksi pistää pistää valo- ja torvishowta pystyyn? :facepalm: Vaikeeksi teet itsellesi elämän jos tuollaisesta pitää hermostua.

Vaikka joutuisi ajamaan koko kehän päästä päähän tuolla "alinopeudella" niin hukattu aika on ihan mitätön.

Se ei ole liikennevirran mukana ajamista jos vasen kaista menee sitä suurinta sallittua ja oikea kaista menee 74km/h (kameran kohdalla nopeus putoaa entisestään) ja herra ajelee yksin vasemmalla kaistalla kaikkien muiden 30 auton edessä.

Toki siinä vasemmalla kaistalla saa ajaa, mutta ihan noin niinku ystvällisyyden nimissä miksi ei voi antaa tilaa nopeammalle? Itse annan aina tilaa vaikka ajasin jo sitä suurinta sallittua, ei se multa ole pois.

Kyse ei ole siitä että pitäisi pystyä ajamaan koko ajan päästä päähän kehää maksimaalisella nopeudella, ei, se on ruuhka aikana mahdotonta. Vaan kyse on siitä että kun tuolla liikenteessä aina ihmiset ajaa eri vauhtia niin annetaan hitaampana tilaa muille varsinkin kun tilaa oli eikä tahallaan yritetä kiusata muita "koska mulla on oikeus olla tässä".

Mä ajoin tuon episodin jälkeen 10km ihan rauhassa suurinta sallittua, välillä sain ihmisiä kiinni ja näytti jo siltä että jonoa tulee niin paljon että joutuu hidastamaan, mutta aina kun ramppi oli mennyt alkoi autot edessä taas kiihdyttämään karkuun.
 
Toki siinä vasemmalla kaistalla saa ajaa, mutta ihan noin niinku ystvällisyyden nimissä miksi ei voi antaa tilaa nopeammalle? Itse annan aina tilaa vaikka ajasin jo sitä suurinta sallittua, ei se multa ole pois.

Kyse ei ole siitä että pitäisi pystyä ajamaan koko ajan päästä päähän kehää maksimaalisella nopeudella, ei, se on ruuhka aikana mahdotonta. Vaan kyse on siitä että kun tuolla liikenteessä aina ihmiset ajaa eri vauhtia niin annetaan hitaampana tilaa muille varsinkin kun tilaa oli eikä tahallaan yritetä kiusata muita "koska mulla on oikeus olla tässä".
Olen tästä kaikesta samaa mieltä. Mulla vaan on sitten vissiin pidempi pinna kun jaksan kyllä körötellä jos siinä edessä nyt edes suunnilleen rajoituksen ja toisen kaistan nopeuden mukaan mennään. Menen toki oikealta ohi jos paikka tulee, mutta valoshow-kynnystä tuo ei vielä itselläni ylitä. Kehällä (oliko tässä nyt kyse ykkösestä?) kun muutenkaan harvoin pääsee sitä rajoituksen mukaista ajamaan jos vähänkään enemmän liikennettä.
 
Olen tästä kaikesta samaa mieltä. Mulla vaan on sitten vissiin pidempi pinna kun jaksan kyllä körötellä jos siinä edessä nyt edes suunnilleen rajoituksen ja toisen kaistan nopeuden mukaan mennään. Menen toki oikealta ohi jos paikka tulee, mutta valoshow-kynnystä tuo ei vielä itselläni ylitä. Kehällä (oliko tässä nyt kyse ykkösestä?) kun muutenkaan harvoin pääsee sitä rajoituksen mukaista ajamaan jos vähänkään enemmän liikennettä.
Kärsivällisyys on hyve, ja hatunnosto siitä. Silti minua hieman ärsyttää jos jonoa keräävän ja minun välissä on autoja, enkä pääse vilkuttelemaan jonoa keräävälle. Kun ei sille välissä olevalle syyttömällekään oikein viitsi vilkutella. Joskus tullut silti tehtyä niin, toivoen samalla että edessä oleva laittaa viestiä eteenpäin. Ei ole koskaan laittanut.

78 km/h kehäteiden vasemmalla kaistalla pitäisi olla rikos. Oikea tavoitenopeus on 80 - 87 km/h. :D
 
Vaikka joutuisi ajamaan koko kehän päästä päähän tuolla "alinopeudella" niin hukattu aika on ihan mitätön.
75 km/h ja 85 km/h välillä on 13 % ero. Se tarkoittaa ajassa aivan samaa 13 % eroa tuolle osuudelle. Puolen tunnin matkalla se tekee neljä minuuttia. Ei mielestäni mikään merkityksetön määrä aikaa, mutta useimmille muille aika ei näytä olevan niin arvokasta.
 
neljä kertaa päivässä ajettuna tuo on jo 16 minuuttia. Siihen mahtuu esim ylimääräinen kahvi- vessa ja lepotauko.
 
Mua ei mikään ärsytä enempää kuin se että tilaa on mutta jäädään tupeksimaan siihen eteen. Tämä sama käy kaupassa, tullaan ovista sisään ja jäädään siihen miettimään mihin sitä lähdetään ja muut ei pääse edes sisään, ei ole kerta tai kaksi kun olen korottanut sitä ääntä sieltä takaa kun muut ei uskalla ja pyytänyt edessä olevia väistämään muualle.

Ihmiset ei sitten yhtään keksity mitä ympärillä tapahtuu, vain se oma napa ja vain sillä on merkitystä.

Mua ei haittaa ruuhkassa istuminen ja jos työmatkaan menee 15min sijaan 45min, mutta se ettei mitään syytä sille töpeksimiselle ole pistää veren kiehumaan alle 2 sekunissa!:rage:
 
75 km/h ja 85 km/h välillä on 13 % ero. Se tarkoittaa ajassa aivan samaa 13 % eroa tuolle osuudelle. Puolen tunnin matkalla se tekee neljä minuuttia. Ei mielestäni mikään merkityksetön määrä aikaa, mutta useimmille muille aika ei näytä olevan niin arvokasta.
75 vs. 80 arvoilla itse laskin (mittari 80 vs. todellinen 80). Kutistuu (matkasta riippuen) max. kahteen minuuttiin. Tai jos lasketaan esim. kehä 1:llä tuo 80-alueen päästä päähän ajaminen, niin vielä paljon vähemmän - se kun ei ota kuin vajaat 15min.
 
Mua ei mikään ärsytä enempää kuin se että tilaa on mutta jäädään tupeksimaan siihen eteen. Tämä sama käy kaupassa, tullaan ovista sisään ja jäädään siihen miettimään mihin sitä lähdetään ja muut ei pääse edes sisään, ei ole kerta tai kaksi kun olen korottanut sitä ääntä sieltä takaa kun muut ei uskalla ja pyytänyt edessä olevia väistämään muualle.

Ihmiset ei sitten yhtään keksity mitä ympärillä tapahtuu, vain se oma napa ja vain sillä on merkitystä.

Mua ei haittaa ruuhkassa istuminen ja jos työmatkaan menee 15min sijaan 45min, mutta se ettei mitään syytä sille töpeksimiselle ole pistää veren kiehumaan alle 2 sekunissa!:rage:
Vähän samat fiilikset, mutta ei ehkä ihan tuossa mittakaavassa. Oletko pistänyt merkille, onko tämä lonniminen ja ympäristön havainnoiminen heikentynyt viime vuosikymmenenä? Mielestäni on, mutta voi tosin olla että vain oma toleranssi kaikelle perseilylle on heikentynyt. Mitä se oikeastaan onkin.

Mutta sitä kun itse koittaa olla mahdollisimman huomaavainen ja reilu muille niin kyllä se välillä ihmetyttää miten monille se on täysin mahdottomuus ymmärtää, että maailmassa on muitakin.
 
Mua ei mikään ärsytä enempää kuin se että tilaa on mutta jäädään tupeksimaan siihen eteen. Tämä sama käy kaupassa, tullaan ovista sisään ja jäädään siihen miettimään mihin sitä lähdetään ja muut ei pääse edes sisään, ei ole kerta tai kaksi kun olen korottanut sitä ääntä sieltä takaa kun muut ei uskalla ja pyytänyt edessä olevia väistämään muualle.

Ihmiset ei sitten yhtään keksity mitä ympärillä tapahtuu, vain se oma napa ja vain sillä on merkitystä.

Mua ei haittaa ruuhkassa istuminen ja jos työmatkaan menee 15min sijaan 45min, mutta se ettei mitään syytä sille töpeksimiselle ole pistää veren kiehumaan alle 2 sekunissa!:rage:

Itsellä tuo menee hieman erilailla, liikenteessä ei käytännössä mikään hermostuta, mutta kaupassa tuntuu että joka kerta kun yritän hakea maitopurkin, siihen kohdalle parkkeerataan kärry eteen pariksi minuutiksi että voidaan mahdollisimman hitaasti tuijottaa hyllyjä ottamatta sieltä mitään. Käytävien risteyskohdissa on aina se keskustelukerho estäen kaikkien kulkemisen kaikkiin suuntiin ja jos kahden kärryn levyiselle käytävälle on jäänyt joku lava kaventamaan tilan, niin se on takuuvarma paikka mihin joku pysäyttää kärrynsä ja jää taas tutkimaan hyllyjä.

Olettaisin että tuo johtuu ihan siitä kun ajatukset harhailee moneen suuntaan ostoksia miettiessä niin ei riitä keskittymiskyky ympäröivän tilan hahmottamiseen.

Tuota on myös huomaavinaan niissä kiirekuskeissa tien päällä, kaikki keskittyminen näyttää menevän siihen että edessä joku ajaa 3km/h hitaammin kuin itse haluaisi liikkua niin kaikki tarkemman pohdinnan aivolohkot menee oikosulkuun ja ajetaan apina-aivoilla.
 
75 km/h ja 85 km/h välillä on 13 % ero. Se tarkoittaa ajassa aivan samaa 13 % eroa tuolle osuudelle. Puolen tunnin matkalla se tekee neljä minuuttia. Ei mielestäni mikään merkityksetön määrä aikaa, mutta useimmille muille aika ei näytä olevan niin arvokasta.
Ei ole tosiaan merkityksetön, kyllähän Sipilän hallitus ajatteli pelastavansa Suomen taloudenkin kuuden minuutin lisäyksellä päivittäiseen työaikaan :D

Ja ihan tosissaankin ajateltuna, jos on mahdollista leikata työmatkasta 4 minuuttia, niin miksi en leikkaisi. Tuskin tuolla kukaan huvikseen ruuhka-aikoina ajelee.

Suurin vaikutus tuolla "alinopeudella" on taajama-alueella, kun liikennevaloista menee vähemmän porukkaa läpi. Se vasta kyrsiikin, kun joku ajelee 10km/h alle rajoituksen ja edessä vihreät valot vaihtuvat punaisiksi juuri siten, että se hidastelija kerkeää niistä läpi kun valojen vaihtuessa keltaselle tajuaa vihdoin polkaista kaasua. Itse jäät sinne taas sitten odottelemaan toista minuuttia sen urvelon takia. Suoralla tiellä ei kiire mihinkään, mutta sitten painelevat risteyksen läpi vaikka todella vanhoilla vihreillä, ettei vaan jää niihin valoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän samat fiilikset, mutta ei ehkä ihan tuossa mittakaavassa. Oletko pistänyt merkille, onko tämä lonniminen ja ympäristön havainnoiminen heikentynyt viime vuosikymmenenä? Mielestäni on, mutta voi tosin olla että vain oma toleranssi kaikelle perseilylle on heikentynyt. Mitä se oikeastaan onkin.

Mutta sitä kun itse koittaa olla mahdollisimman huomaavainen ja reilu muille niin kyllä se välillä ihmetyttää miten monille se on täysin mahdottomuus ymmärtää, että maailmassa on muitakin.

Niin on minunkin mielestä ja kun tuntuu että kaikki tuijottaa sitä puhelinta mikä vielä lisää ongelmia...
 
Tuo luurin tuijottelu ja instaviestittely autoa ajaessa on kyllä sellainen ongelma, mihin soisi lainsäädännön ja poliisin ottavan kantaa nykyistä terävämmin.

Ja nousee aina karvat pystyyn kun ajetaan pari kolme vuotta vanhalla autolla ja puhelin korvalla, ollaanko oikeasti niin tietämättömiä vai eikö autoissa ole bluetooth handsfreetä?:facepalm:
 
Tuo luurin tuijottelu ja instaviestittely autoa ajaessa on kyllä sellainen ongelma, mihin soisi lainsäädännön ja poliisin ottavan kantaa nykyistä terävämmin.
Tästä oon ihan samaa mieltä. Eniten tää hirvittää kun ajaa itse moottoripyörällä ja tietää, että sen viestin takia voi itse menettää henkensä. Tää kuitenkin tuntuu olevan monen mielestä ihan hyväksyttävää(?). Ainakin sillä perusteella, että monesti ihmiset on kummastuneita, kun sanoo etten voinut vastata puhelimeen, koska ajoin autoa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ja nousee aina karvat pystyyn kun ajetaan pari kolme vuotta vanhalla autolla ja puhelin korvalla, ollaanko oikeasti niin tietämättömiä vai eikö autoissa ole bluetooth handsfreetä?:facepalm:
Ei se puhelimeen puhuminen ole mielestäni mikään merkittävä ongelma, vaan kaikki muu mitä sillä luurilla tehdään näyttöä tuijottaen.

Handsfree-systeemit ovat lisäksi hankalia, jos autossa on muitakin samaan aikaan, eikä keskustelua ole tarkoitettu kaikkien kuultavaksi. Siis jos puhutaan kaiuttimien kautta toimivasta järjestelmästä.
 
Koska oikealla oli ohittamiseen liian pieni väli (tai olisi siitä varmasti ohi päässyt änkeämällä, mutta lyön tonnin vetoa että herra olisi blokannut mut sinne), mutta jos tämä Herra olisi hetkeksi siihen mennyt ja antanut nopeamille tilaa niin kenelläkään ei olisi jäännyt paha maku suuhun kerta muutenkin ajoi samaa vauhtia.
Eli oikealla oli korkeintaan 20 metrin rako, johon edelläsi olleen olisi pitänyt änkeä vaarantamaan itsensä, takanaan ajavat ja edellään ajanut? Jos vasemmalla ajanut kerran kulki suurinta sallittua, ei takaa voi tulla nopeampia, joille antaa tilaa. Jos haluat ajaa ylinopeutta, aja sitä silloin kun et aiheuta niin tekemällä haittaa muille.
 
Eli oikealla oli korkeintaan 20 metrin rako, johon edelläsi olleen olisi pitänyt änkeä vaarantamaan itsensä, takanaan ajavat ja edellään ajanut? Jos vasemmalla ajanut kerran kulki suurinta sallittua, ei takaa voi tulla nopeampia, joille antaa tilaa. Jos haluat ajaa ylinopeutta, aja sitä silloin kun et aiheuta niin tekemällä haittaa muille.

Oletko tyhmä vai etkö lukenut mun ensimmäistä viestiä aiheesta?

"Tänään taas kehällä Herra ajelee vasentaa kaistaa mittarin mukaan ~80km/h, samaa vauhtia kuin se oikea kaista."

Jos ajetaan todellista 74-75km/h se ei ole suurin sallittu.
 
Mua ei mikään ärsytä enempää kuin se että tilaa on mutta jäädään tupeksimaan siihen eteen. Tämä sama käy kaupassa, tullaan ovista sisään ja jäädään siihen miettimään mihin sitä lähdetään ja muut ei pääse edes sisään, ei ole kerta tai kaksi kun olen korottanut sitä ääntä sieltä takaa kun muut ei uskalla ja pyytänyt edessä olevia väistämään muualle.

Ihmiset ei sitten yhtään keksity mitä ympärillä tapahtuu, vain se oma napa ja vain sillä on merkitystä.

Mua ei haittaa ruuhkassa istuminen ja jos työmatkaan menee 15min sijaan 45min, mutta se ettei mitään syytä sille töpeksimiselle ole pistää veren kiehumaan alle 2 sekunissa!:rage:
Tämä. Ja erityisesti siellä ruokakaupassa ja kadulla.

Ja pahimpia on kännykkää räpeltävät kävelijät jotka kävelee päin kun eivät katso eteen.

Nimenomaan monella tuntuu olevan se oma napa mielessä kokoajan, sitten katotaan pahasti kun haen kaupasta eväät töihin ja marssin suoraviivaisesti hyllyltä toiselle, otan romut kainaloon.

Ja kassalla vituttaa kanssa kaikenmaailman rahannostajat, kuponkien täyttäjät ja nämä joilla menee puoli minuuttia saada se pankkikortti esiin. Ja käteisellä maksavat vanhuksetkin, mutta sen nyt jotenkin ymmärtää.

Vähän samat fiilikset, mutta ei ehkä ihan tuossa mittakaavassa. Oletko pistänyt merkille, onko tämä lonniminen ja ympäristön havainnoiminen heikentynyt viime vuosikymmenenä? Mielestäni on, mutta voi tosin olla että vain oma toleranssi kaikelle perseilylle on heikentynyt. Mitä se oikeastaan onkin.

Mutta sitä kun itse koittaa olla mahdollisimman huomaavainen ja reilu muille niin kyllä se välillä ihmetyttää miten monille se on täysin mahdottomuus ymmärtää, että maailmassa on muitakin.
On lisääntynyt muniminen. Luulisin, että luuri on syynä siihen ainakin osittain.

Sitä ei voi kun ihmetellä miten joku voi olla niin itsekäs.

Ajeltiin taannoin lapista tänne etelään, Kajaanissa piti tankata. Oli vähän porukkaa asemalla niin ajettiin siihen jonkun perään odottelemaan. Tämä tantta istui varmaan minuutin siellä autossa ja räpelsi luuriaan, samalla kun me jonotettiin auto käynnissä takana. Juuri kun olin astumassa ovesta ulos ja menossa ilmottamaan, että täällä on muitakin tankkaamassa niin keksi sitten alottaa sen tankkauksen... Miten voi olla noin saamaton? Mulla on varmaan 50% ajasta katse taustapeilissä bensiksellä jos istun autossa paikallaan ja esim. nollaan tripin. 90% kerroista siirryn johonkin muualle räpeltämään, vaikkei takana olisikaan ketään. Ihan vaan ettei kenenkään tarvitse sen enempää miettiä mitä siinä puuhaillaan.
 
Eli oikealla oli korkeintaan 20 metrin rako, johon edelläsi olleen olisi pitänyt änkeä vaarantamaan itsensä, takanaan ajavat ja edellään ajanut? Jos vasemmalla ajanut kerran kulki suurinta sallittua, ei takaa voi tulla nopeampia, joille antaa tilaa. Jos haluat ajaa ylinopeutta, aja sitä silloin kun et aiheuta niin tekemällä haittaa muille.
Edelleen se on aivan herttaisen sama mitä se tulppa miettii tai tai pykälät sanoo, jos 30 takana on eri mieltä nopeudesta. Kyllä se kusipää löytyy silloin ihan sen tulpan meikkipeilistä vilkaisemalla. On myös aivan eri mittakaavan juttu tilan suhteen siirtä se tulppapaska sivusuunnassa tyhjään rakoon kuin kiertää se tulppa.
 
Se on kyllä totta, että jos vähänkään tiheämmässä liikenteessä joku ajaa vaikkapa vain 5kmh alle sen liikennevirran nopeuden, aiheuttaa hän paljon enemmän ongelmia kuin 5kmh nopeammin ajava.

Edellyttäen tietysti, että nopeammin ajava ajaa kuitenkin fiksusti.
 
Se on kyllä totta, että jos vähänkään tiheämmässä liikenteessä joku ajaa vaikkapa vain 5kmh alle sen liikennevirran nopeuden, aiheuttaa hän paljon enemmän ongelmia kuin 5kmh nopeammin ajava.

Edellyttäen tietysti, että nopeammin ajava ajaa kuitenkin fiksusti.

No sehän riippuu siitä että olettaako se 5km/h kovemmin ajava että muiden pitää järjestää tälle yhdelle kaista vapaaksi tuon vauhdin takia.

Jos lähtötilanne olisi optimi, kaikki ajamasa täsmälleen rajoituksen mukaan molemmilla kaistoilla suositelluilla turvaväleillä ja siihen sekaan laitetaan auto jonka pitää päästä tuon 5km/h kovempaa niin koko tie on totaali tukossa sen jälkeen. 5km/h hitaamman kuskin kanssa toinen kaista menee 5km/h hitaampaa.
 
No sehän riippuu siitä että olettaako se 5km/h kovemmin ajava että muiden pitää järjestää tälle yhdelle kaista vapaaksi tuon vauhdin takia.
Tämän takia sanoinkin, että nopeammin ajavan pitäisi ajaa fiksusti.

Jos lähtötilanne olisi optimi, kaikki ajamasa täsmälleen rajoituksen mukaan molemmilla kaistoilla suositelluilla turvaväleillä ja siihen sekaan laitetaan auto jonka pitää päästä tuon 5km/h kovempaa niin koko tie on totaali tukossa sen jälkeen. 5km/h hitaamman kuskin kanssa toinen kaista menee 5km/h hitaampaa.
Et ilmeisesti ole koskaan kokeillut niitä ruuhkasimulaattoreita mitä löytyy vähän joka nurkasta netissä? Se 5kmh hitaammin ajava aiheuttaa ruuhkaa ja ongelmia siksi koska takana tulevat haluavat siitä ohi.
 
No sehän riippuu siitä että olettaako se 5km/h kovemmin ajava että muiden pitää järjestää tälle yhdelle kaista vapaaksi tuon vauhdin takia.
Ei siinä tarvitse kenenkään olettaa mitään. Jos hitaampi jumittaa vasemmalla kaistalla, niin se väistää oikealle, olettaen että siellä on tilaa ja kuskilla on korvien välissä mitään muuta kuin sahanpurua. Jos toista kaistaa ei ole ja jumittaja vetää perässään letkaa, niin sitten maalaisjärjen pitäisi auttaa ohjaamaan välillä levikkeelle.

Tuo mainitsemasi lähtötilanteen optimiskenaario ei ole realistinen niin kauan kuin autoja ohjaavat ihmiset, joilla on elämässään muutakin kuin aikaa. Jumittajan itsekkyys ei ole arvokkaampaa kuin sen (tai niiden), joka haluaa ajaa 5km/h nopeampaa.
 
Lähdin tuossa mielikuvitusskenaariossa(ei tarvitse kertoa että tämä ei tapahdu oikeassa maailmassa) siitä että tarkoitus oli että se yksittäinen auto pääsisi menemään sen +5 kokoajan. Kyllähän siellä tasan rajoitusta ajavassa jonosakin varmaan puolet haluaisi ajaa 1000km/h mutteivät aja, eikä tarkoitus varmaankaan ollut vertailla eroja jos ihmiset haluavat ajaa eri nopeutta kuin ajavat vaan sitä kun tuossa tilanteessa oikeasti liikutaan eri vauhdilla.

Väitän että jos poistetaan muut muuttujat, eli kaikki muut ajaa samaa vauhtia niin jotta sinne saadaan toteutettua sekaan +5 tai -5 auto, niin se hitaampi hidastaa hieman toista kaistaa ja se nopeampi romahduttaa tien välityskyvyn, kun kaikkien "edessä jumittajien" pitää siirtyä pois edestä sinne toiselle täydelle kaistalle ;)

muoks: tilannehan ei muutu mihinkään jos verrataan sitä että kaikki menee samaa vauhtia mutta yksi haluaisi mennä kovempaa muttei mene. Kuten ei silloinkaan jos joku haluaisi mennä vitosen hitaampaa mutta ajaa silti samaa vauhtia kuin muut.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilepa Tommy ajatella nopeuksia suhteellisesti: Jos muut ajavat samaa vauhtia ja yksi eri vauhtia, voit yhtä hyvin ajatella että ne muut ovat paikallaan. Eli tilanteessasi voit ajatella että kaikkia autot ovat paikallaa, ja yksi haluaa ajaa 5 km/h vauhtia. 5 km/h nopeampaa tarkoittaa että se yksi ajaa ohituskaistaa eteenpäin ja 5 km/h hitaampi ajaa oikeaa kaistaa taaksepäin. Ja muut väistävät ohituksen ajaksi viereiselle kaistalle.

Tässä tilanteessa jos molemmilla kaistoilla on sama määrä autoja aiheuttaa molemmat autoiljat täysin saman vaikutuksen. Mutta koska oikea kaista on normaalisti täydempi, aiheuttaa todellisuudessa se hitaammin ajava enemmän ohitustarvetta ja häiritsee liikennettä pahemmin.

Jos löydät netistä jonkun ruuhkasimulaattorin, voit kokeilla silläkin ylläolevan todeksi.
 
Kokeilepa Tommy ajatella nopeuksia suhteellisesti: Jos muut ajavat samaa vauhtia ja yksi eri vauhtia, voit yhtä hyvin ajatella että ne muut ovat paikallaan. Eli tilanteessasi voit ajatella että kaikkia autot ovat paikallaa, ja yksi haluaa ajaa 5 km/h vauhtia. 5 km/h nopeampaa tarkoittaa että se yksi ajaa ohituskaistaa eteenpäin ja 5 km/h hitaampi ajaa oikeaa kaistaa taaksepäin. Ja muut väistävät ohituksen ajaksi viereiselle kaistalle.

Tässä tilanteessa jos molemmilla kaistoilla on sama määrä autoja aiheuttaa molemmat autoiljat täysin saman vaikutuksen. Mutta koska oikea kaista on normaalisti täydempi, aiheuttaa todellisuudessa se hitaammin ajava enemmän ohitustarvetta ja häiritsee liikennettä pahemmin.

Jos löydät netistä jonkun ruuhkasimulaattorin, voit kokeilla silläkin ylläolevan todeksi.

Ei tuo vertaudu, kun vasemmalta pitäisi kaikkien siirtyä oikealle niin tuossa vertauksessa oikean jonon pitäisi alkaa peruuttamaan kaasu pohjassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 627
Viestejä
4 675 035
Jäsenet
76 651
Uusin jäsen
tepewoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom