Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tapa se on näyttää "sentteriä" tämäkin. Jostain syystä ainakin Oulun seudulla sitä vasenta kaistaa voi kesällä painaa maailman tappiin saakka, mutta suolapaskakelillä on todella kiire leikata ohitetun eteen ja räiskiä ravat (ja mahdollisuuksien mukaan parkkipaikalta renkaiden uriin poimitut "nastamurskeet") lasille. Eikä ainoastaan motarilla, vaan joka paikassa jossa on kaksi kaistaa suuntaansa ja nopeus mahdollistaa tämän "sentterin" näyttämisen.

Tähän pitää lisätä vielä, että vilkkua ei edes käytetä kun törkätään siihen eteen. Jos itsellä näyttää mittari sen sallitun, niin kyllä pitää ohi päästä ja roiskia paskat päälle, sikäli että sitä kaistaa riittäisi kyllä.

Bond tyyliin pitäisi kai tuunata joku lämpöohjautuva ohjusjärjestelmä keulille niin loppuisi se eteen kiilaaminen.
 
Monta kertaa yölläkin käynyt tämä. Eli ei ristin sielua missään ja eteen tullaan paskantamaan lasi. Sitä ennen ajettu viimeinen 10km ohituskaistalla. Ensi kerralla tulee tämmönen niin vedän ohitse ja siirryn siihen 5m päähän eteen siirtämään paskat takaisin omistajalle.
 
Monta kertaa yölläkin käynyt tämä. Eli ei ristin sielua missään ja eteen tullaan paskantamaan lasi. Sitä ennen ajettu viimeinen 10km ohituskaistalla. Ensi kerralla tulee tämmönen niin vedän ohitse ja siirryn siihen 5m päähän eteen siirtämään paskat takaisin omistajalle.
Ja sit vaan vedonlyönnit pystyyn kumpi teistä ehtii ensin nettiin valittamaan kanssa-autoilijasta.
 
Olikohan se @Kvarkki vai @Bapsu vai joku muu täällä joka sai tuosta itsestäänselvyydestä sakot kun siirtyi tien oikeaa reunaa pitkin tien keskiviivaa seuraavan kylkeen ja sai tästä itsestäänselvyydestä sakot?
Ei ole tullut sakkoja. Joskus kauan sitten murossa oli keskustelua Turussa (ja muualla) olevista tiemestarin erikoisista, jossa saa oikeasti arpoa mikä kaista jatkuu ja mikä ei. Bussipysäkkejä, p-ruutuja jne.
 
Tästä tulikin mieleen, että mm. Helsingin keskustassa on tullut vastaan muutamia katuja, joissa ajetaan sujuvasti rinnakkain, mutta joissa mahtuukin yhtäkkiä esim. risteyksen jälkeen ajamaan enää vain yksi kerrallaan. Niissä näkee aika vekkuleita tilanteita, kun kaksi oikeassa olevaa(tm) jääräpäätä lähtee tunkemaan samaan aikaan.

En nyt muista lonkalta mitään tällaista kohtaa, niin en voi linkittää google mapsiin.
Lönkalla on tuollaisia tilanteita vähän väliä, risteyksessä on tilaa kahdellekin autolle, kääntyville ja suoraan ajaville.... :hmm:

Sitten kun sattuu useampi auto tarkoituksena ajaa suoraan, tulee ahdasta kun on yleensä autoja parkissa heti risteyksen jälkeen ja tilaa kadulla vain yhdelle suoraan ajavalle autolle.... :vihellys:
 
Kyllä taas yksi tavan urpo tuli nähtyä liikenteessä eilen.
Yksi sankari päätti kääntyä risteyksestä suhteellisen törpösti hälytysajossa olevan ambulanssin eteen muutenkin jo tukkoiseen paikkaan moottoritien ylittävälle sillalle. Tapahtuma-aika vielä vähän klo 16 jälkeen, joten liikennettä ja ruuhkaa oli muutenkin ihan tarpeeksi paikassa. Onneksi siitä nyt ei lopulta isompaa viivästystä aiheutunut, mutta helvetti soikoon vähän saisi pitää silmiä auki liikenteessä ja antaa tilaa niille hälytysajoneuvoille :shifty:
 
Kehä 1 nykymeno ja se keskikaistan pitäminen pääasiallisena ajokaistana kummastuttaa, kun leppävaara - tuusulanväylä väli on kolmikaistainen koko matkaltaan.
 
Koska joka helvetin liittymässä yrittää joku puskea 45 km/h liikenteen sekaan.

Samat havainnot itselläkin. Samaten se et porukka "yrittää" liittyä moottoritielle(esim. Lahdenväylälle) 60km/h mittarissa... Unohtaen miksi se kiihdytysramppi on olemassa.
Lähes päivittäin edessä on tällainen aiheuttaen vaaratilanteita liittyessään moottoritielle.
 
Viimeksi muokattu:
Koska joka helvetin liittymässä yrittää joku puskea 45 km/h liikenteen sekaan.

Siinähän yrittää puskea, ajan aina suurinta sallittua kun vaan voin ja jos voin en väistä yhtään rampilta tulijaa, jos ei sitä paskaansa saa kiihtymään suurimpaan sallittuun tulee mun taakse tai pysähtyy siihen kaistan päähän, yhtään ei ole tullut vielä syliin, moni on jäännyt kaistan päähän ihmettelemään.
 
Koska joka helvetin liittymässä yrittää joku puskea 45 km/h liikenteen sekaan.
Joo allekirjoitan tuon. Jotenkin toi kolmas kaista paskoi ihmisten ajokyvyn tuonne kehälle liittymisestä eikä ketään kiinnosta enää ajaa rampeissa niin, että kiihdytettäisiin ennen liittymistä. Ymmärrän tavallaan tuon vihdintien ylityksessä olevan liittymän itään päin, koska siinä tullaan melko jyrkästä liittymästä melko lyhyelle kiihdytyskaistalle, mutta jos tolla välillä itään päin mennessä mietitään liittymiä niin tunneliin tuleva liittymä tulee omalle kaistalleen joka on pitkä ennen kaistanvaihtotarvetta, vallikallio/lintuvaara -> pitkä kiihdytyskaista, kannelmäki -> pitkä kiihdytyskaistakaista, kolmostie -> pitkä kiihdytyskaista, paloheinä -> oma kaista... Toiseen suuntaan tullessahan tuo tampereen motarilta tuleva kiihdytys/liityntäkaista on lyhkäsempi mutta kaikki muut vastavuoroisesti pitkiä. Kumpaankin suuntaan on siis sen oikeanpuoleisen kaistan liikenteen sujuvuudelle tasan yksi kohta missä liitytään olosuhteiden puolesta kenties hieman hitaammin, kaikissa muissa keisseissä kyse on kuskin kyvyttömyydestä liittyä sopivalla nopeudella.

Samaa toki näkee motareillakin erityisesti etelässä. Kiihdytyskaistoja ei vaan osata käyttää.. En tiedä mistä tuo johtuu koska itselläni autokoulussa ajo-opettaja muistutti kiihdytyskaistoilla että se kaasu lyödään kunnolla pohjaan että saadaan nopeutta. Ilmeisesti tuo sitten unohtuu erityisesti näiltä keski-iän ylittäneiltä naisilta (pahoittelut yleistyksestä).
 
Joo allekirjoitan tuon. Jotenkin toi kolmas kaista paskoi ihmisten ajokyvyn tuonne kehälle liittymisestä eikä ketään kiinnosta enää ajaa rampeissa niin, että kiihdytettäisiin ennen liittymistä. Ymmärrän tavallaan tuon vihdintien ylityksessä olevan liittymän itään päin, koska siinä tullaan melko jyrkästä liittymästä melko lyhyelle kiihdytyskaistalle, mutta jos tolla välillä itään päin mennessä mietitään liittymiä niin tunneliin tuleva liittymä tulee omalle kaistalleen joka on pitkä ennen kaistanvaihtotarvetta, vallikallio/lintuvaara -> pitkä kiihdytyskaista, kannelmäki -> pitkä kiihdytyskaistakaista, kolmostie -> pitkä kiihdytyskaista, paloheinä -> oma kaista... Toiseen suuntaan tullessahan tuo tampereen motarilta tuleva kiihdytys/liityntäkaista on lyhkäsempi mutta kaikki muut vastavuoroisesti pitkiä. Kumpaankin suuntaan on siis sen oikeanpuoleisen kaistan liikenteen sujuvuudelle tasan yksi kohta missä liitytään olosuhteiden puolesta kenties hieman hitaammin, kaikissa muissa keisseissä kyse on kuskin kyvyttömyydestä liittyä sopivalla nopeudella.

Samaa toki näkee motareillakin erityisesti etelässä. Kiihdytyskaistoja ei vaan osata käyttää.. En tiedä mistä tuo johtuu koska itselläni autokoulussa ajo-opettaja muistutti kiihdytyskaistoilla että se kaasu lyödään kunnolla pohjaan että saadaan nopeutta. Ilmeisesti tuo sitten unohtuu erityisesti näiltä keski-iän ylittäneiltä naisilta (pahoittelut yleistyksestä).
Meillä ainakin äiti osuu tuohon kohderyhmään, ~70-80kmh vauhtia yleensä rampin jälkeen (100 & 120 alueella) ja harvoin vaivautuu kelaamaan yli 90 vauhtia jos mennään samantien seuraavasta parin kilsan kohdalla ulos.

Maantiellä ajetaan sitten 60-100kmh ja nopeus seilaa jatkuvalla syötöllä, vakionopeudensäädin on kuulemma vaarallinen kun auto voi itse painaa kaasua.

Edit: Ja pikkuveli saa kortin nyt keväällä, opettajan voittekin arvata (en minä). Olen koittanut velipoikaa tässä vuosien kuluessa sivistää noista liikkennesäännöistä ja erityisesti tuosta liittymisestä. Katotaan miten oppi menee perille.
 
Edit: Ja pikkuveli saa kortin nyt keväällä, opettajan voittekin arvata (en minä). Olen koittanut velipoikaa tässä vuosien kuluessa sivistää noista liikkennesäännöistä ja erityisesti tuosta liittymisestä. Katotaan miten oppi menee perille.

Tai osta sille lahjaksi pari autokoulu ajotuntia joissa käydään läpi turvallista liittymistä ammattilaisen kanssa. Jos lähellä on autokoulu josta pääsee nopeasti useaan erilaiseen liittymään niin tuo määrä tekee aikamoisen eron taitoihin jo. Vielä jollain pienitehoisella kouluautolla että joutuu etsimään ne tehot kierrosten kautta. Voi saada äitikin samalla rahalla tarpeellista oppia kun sen jälkeen istuu kyydissä katsomassa miten homman pitäisi toimia.

muoks: sekin voi olla neuvoteltavissa että äiti on tuollaiset tunnit itse siellä takapenkillä seuraamassa toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tai osta sille lahjaksi pari autokoulu ajotuntia joissa käydään läpi turvallista liittymistä ammattilaisen kanssa. Jos lähellä on autokoulu josta pääsee nopeasti useaan erilaiseen liittymään niin tuo määrä tekee aikamoisen eron taitoihin jo. Vielä jollain pienitehoisella kouluautolla että joutuu etsimään ne tehot kierrosten kautta. Voi saada äitikin samalla rahalla tarpeellista oppia kun sen jälkeen istuu kyydissä katsomassa miten homman pitäisi toimia.

muoks: sekin voi olla neuvoteltavissa että äiti on tuollaiset tunnit itse siellä takapenkillä seuraamassa toimintaa.

Meidän äitille ostin tuollaisen kolmelitraisen turbodieselin (<8s 0-100) vuosi pari takaperin, ja pitkästä aikaa olin kyydissä... No ei ollut enää kiire kiihdyttää koko rampin matkaa. Sanoin jopa että voisitko jo kiihdyttää että päästään liittymään, johon totesi että eihän tällä tule vielä kiire, ja polkaisi hetkessä 110 lasiin :D

Sivistin kyllä hieman että voisi sen vauhdin silti ottaa ajoissa, jos vaikka takana tullaan vähän tehottomammalla kipolla niin ehtisivät ne muutkin saamaan sen liittymisnopeuden kuntoon :)
 
Sivistin kyllä hieman että voisi sen vauhdin silti ottaa ajoissa, jos vaikka takana tullaan vähän tehottomammalla kipolla niin ehtisivät ne muutkin saamaan sen liittymisnopeuden kuntoon

Ihan hyvä vinkki :tup:

Vähän asiaan liittyen. Tänään just aamulla olin motarille menossa skodillacin takana, joka ajeli koko kiihdytyskaistan loppuun ~70km/h, siirtyi motarille ja sitten painoi lapun lattiaan ja kelasi sen reilun satasen lasiin hetkessä. Kiihtyvyydestä päätellen ongelma ei ollut tehoton auto...
 
Noi Bapsun mainitsemat Äidit on oikeasti vaarallisia. Kai se perustuu johonkin ihme illuusioon, että alinopeus on turvallisempi nopeus kun nopeusrajoitus. Tyttöystäväkin jaksaa joka vesisateella ym muistuttaa, että "motarilla sit ihan rauhas 80km/h" tai vastaavaa ja muutenkin kammoaa rampeissa kiihdyttämistä. Kun varmasti on enemmän tilanteita itsellesikin kun jengi tulee vasemmalta ja oikealta ohi isolla vauhtierolla..
 
Noi Bapsun mainitsemat Äidit on oikeasti vaarallisia. Kai se perustuu johonkin ihme illuusioon, että alinopeus on turvallisempi nopeus kun nopeusrajoitus. Tyttöystäväkin jaksaa joka vesisateella ym muistuttaa, että "motarilla sit ihan rauhas 80km/h" tai vastaavaa ja muutenkin kammoaa rampeissa kiihdyttämistä. Kun varmasti on enemmän tilanteita itsellesikin kun jengi tulee vasemmalta ja oikealta ohi isolla vauhtierolla..

Vinkkinä: vie emäntä moottoripyöräilemään tai -kelkkailemaan, niin saa tuntumaa. Eikä tunnu enää niin pahalta autolla kiihdyttelyt :P Toimii myös jos se ei vaikka luotakaan sun ajotaitoihin, ja siksi muistuttelee.
 
Muistan itse kun joskus 19-vuotiaana ajoin noin 140km/h mittariin tollaseen hyvin syvään vesilätäkköön (olin silloin hölmö yleisesti ottaen), jännitti ja pidin ratista vaan kiinni, mutta niin se Daewoo Kalos vaan tipautti vauhdit ja vähän veti vasemmalle. Kyseinen auto oli silloin uudehko ja siinä oli alla vielä renkaissa pintaa. Eise 110km/h tollaseen 5-10 senttiä syvään lätäkköön ole vielä temppu eikä mikään jos on renkaissa pintaa. Toki pitää ratista pitää kiinni ja mielellään ei aja niihin, mutta pahemmastakin on selvitty säikähdyksellä.
 
Muistan itse kun joskus 19-vuotiaana ajoin noin 140km/h mittariin tollaseen hyvin syvään vesilätäkköön (olin silloin hölmö yleisesti ottaen), jännitti ja pidin ratista vaan kiinni, mutta niin se Daewoo Kalos vaan tipautti vauhdit ja vähän veti vasemmalle. Kyseinen auto oli silloin uudehko ja siinä oli alla vielä renkaissa pintaa. Eise 110km/h tollaseen 5-10 senttiä syvään lätäkköön ole vielä temppu eikä mikään jos on renkaissa pintaa. Toki pitää ratista pitää kiinni ja mielellään ei aja niihin, mutta pahemmastakin on selvitty säikähdyksellä.

10cm vettä ja 110km/h ei enää paljoa merkkaa onko renkaissa pintaa vai ei, ehkä hieman aiemmin liirto loppuu kunnon urilla. Näitä on tullut kokeiltua paljon testiradoilla ja alle 1cm vesipatja riittää jo helposti. Toki lätäkön leveys on näissä testeissä ollut myös useita metrejä - kymmeniä metrejä.
 
Ehkä tuo rampeissa kiihdyttämättömyys johtuu putkiaivoista: ei voi tehdä kahta asiaa samaan aikaan, eikä varsinkaan ennakoida. Kun sellaisella aivotoiminnalla varustettu autoilija ajaa rampissa, hän joutuu joko vilkuilemaan liikennettä tiellä johon aikoo liittyä, tai sitten kiihdyttämään autoa ja katsomaan vain eteensä. Molempia ei yksinkertaisesti pysty tekemään samaan aikaan. Jos auton saa kiihdytettyä edes jotenkin, putkiaivolla ei ole hajuakaan päätien liikennetilanteesta.

Tämä johtopäätös on syntynyt seudun liikenneympyröistä. Näkyvyyttä on satoja metrejä katsoa jo etukäteen, tuleeko ympyrässä väistettäviä autoja, tai onko edellisestä liittymästä tulossa joku kiertämään eteen. Mutta ei. Auto ajetaan siihen liittymään maalatulle kolmioriville, hidastetaan - jopa pysäytetään - ja sitten aletaan vilkuilla vasemmalle, että uskaltaisikohan sitä liittyä.
 
10cm vettä ja 110km/h ei enää paljoa merkkaa onko renkaissa pintaa vai ei, ehkä hieman aiemmin liirto loppuu kunnon urilla. Näitä on tullut kokeiltua paljon testiradoilla ja alle 1cm vesipatja riittää jo helposti. Toki lätäkön leveys on näissä testeissä ollut myös useita metrejä - kymmeniä metrejä.
Joo, ei se hyväkään rengas pysty poistamaan tarpeeksi vettä pois renkaan urista tuollaisessa tilanteessa.
 
Meillä ainakin äiti osuu tuohon kohderyhmään, ~70-80kmh vauhtia yleensä rampin jälkeen (100 & 120 alueella) ja harvoin vaivautuu kelaamaan yli 90 vauhtia jos mennään samantien seuraavasta parin kilsan kohdalla ulos.

Maantiellä ajetaan sitten 60-100kmh ja nopeus seilaa jatkuvalla syötöllä, vakionopeudensäädin on kuulemma vaarallinen kun auto voi itse painaa kaasua.

Edit: Ja pikkuveli saa kortin nyt keväällä, opettajan voittekin arvata (en minä). Olen koittanut velipoikaa tässä vuosien kuluessa sivistää noista liikkennesäännöistä ja erityisesti tuosta liittymisestä. Katotaan miten oppi menee perille.

Tai osta sille lahjaksi pari autokoulu ajotuntia joissa käydään läpi turvallista liittymistä ammattilaisen kanssa. Jos lähellä on autokoulu josta pääsee nopeasti useaan erilaiseen liittymään niin tuo määrä tekee aikamoisen eron taitoihin jo. Vielä jollain pienitehoisella kouluautolla että joutuu etsimään ne tehot kierrosten kautta. Voi saada äitikin samalla rahalla tarpeellista oppia kun sen jälkeen istuu kyydissä katsomassa miten homman pitäisi toimia.

muoks: sekin voi olla neuvoteltavissa että äiti on tuollaiset tunnit itse siellä takapenkillä seuraamassa toimintaa.

Tälläisille Äideille ei auta puhua järkeä eikä opettaa, väittääkö joku että ajotapa on tämä koska kukaan ei ole ikinä maininnut miten pitäisi ajaa kiihdytyskaistalla ja vakionopeudensäätimen toiminnasta? :shy:
Itsekin valitettavasti tunnen muutaman tälläisen henkilön jotka eivät ota vastaan järkipuhetta, paska ajotyyli ei ole muuttunut miksikään vuosien (ja nalkutuksen) saatossa.
 
Täällä on vähän ärsyttävä ramppi, tai siis kiihdytyskaista. Ensin rajoitus on 60kmh, sitten 100 vähän ennen liitymistä. Turbottomalla diesel citikalla jonka maksiminopeus on 100kmh saa alkaa polkemaan lusikaa konehuoneen puolelle jo hyvissä ajoin ja toivoa ettei poliisia ole näkemässä suoritusta - sekä että saa myös tilaa kun laittaa vilkun vasemmalle. Tässä siis saa laiskalla autolla rikkoa nopeusrajoitusta sen verran että kortti lähtisi huonolla tuurilla.

Tosin käynyt kyllä samassa kohtaa, eri autolla niinkin että vetänyt sen satasen mittariin jo hyvissä ajoin, elikäs ylinopeutta 40kmh, takaa motarilta tuli poliisiauto, vaihtoi kaistaa vasemmalle että pääsin liittymästä. On niilläkin näköjään tilannetajua:tup:
 
Sen päivän ku näkis, kun poliisit antaa sakkoja motarin tms sisäänmenoliittymässä otetusta ylinopeudesta :D

Poistumisliitymästä vois pikavoiton ottaakin jos ajelee ylös saakka 100/120 lasissa, mutta toiseen suuntaan aika epätodennäköistä. Niillä liikenneskoudeilla, toisin kuin automaattivalvonnalla, on oikeasti pelisilmää kohtuullisen paljonkin, eikä niitä kiinnosta sakotella järkevästä ajotyylistä vaikka aina ei täysin lain kirjaimen mukaan mentäiskään...
 
Sen päivän ku näkis, kun poliisit antaa sakkoja motarin tms sisäänmenoliittymässä otetusta ylinopeudesta :D
Onhan näitä nähty. Itsekin olen tänne yhden sellaisen tilanteen postannut joskus reilu vuosi sitten. Kamera-auto oli parkissa lyhyen kiihdytyskaistan päässä ja kamera välähti kun kiihdytin liittyäkseni päätielle. Kynnys ei kuitenkaan ylittynyt tarpeeksi, kun tikettiä ei koskaan tullut kotiin saakka.

Se oli vielä erikoisesti sellainen tilanne, jossa kiihdytyskaistalla oli 80km/h rajoitus ja päätiellä 70km/h.

Edit.
Tässä vielä se sijainti (kliks). Kamera-auto oli siis parkissa tuon lyhyen kiihdytyskaistan päässä, joka oli jo itsessään aivan helkutin typerää.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään ärsytti aika paljon kun olin astumassa suojatielle ja piti ottaa nopeesti komento takas kun farmarivolvo jossa ei ollut valot päällä, jonka ratissa istui about 40v nainen joka näpräsi puhelintaan, meinasi ajaa yli. Näytin kansainvälistä käsimerkkiä perään.
 
Ihan hyvä vinkki :tup:

Vähän asiaan liittyen. Tänään just aamulla olin motarille menossa skodillacin takana, joka ajeli koko kiihdytyskaistan loppuun ~70km/h, siirtyi motarille ja sitten painoi lapun lattiaan ja kelasi sen reilun satasen lasiin hetkessä. Kiihtyvyydestä päätellen ongelma ei ollut tehoton auto...
Sori
 
Onhan näitä nähty. Itsekin olen tänne yhden sellaisen tilanteen postannut joskus reilu vuosi sitten. Kamera-auto oli parkissa lyhyen kiihdytyskaistan päässä ja kamera välähti kun kiihdytin liittyäkseni päätielle. Kynnys ei kuitenkaan ylittynyt tarpeeksi, kun tikettiä ei koskaan tullut kotiin saakka.

Se oli vielä erikoisesti sellainen tilanne, jossa kiihdytyskaistalla oli 80km/h rajoitus ja päätiellä 70km/h.

Aika urpo paikka laittaa valvonta-auto, vastaavia kyllä nähnyt itsekin pari näiden vuosien aikana :facepalm:

Itse ajattelin kommentissani lähinnä 100/120 km/h rajoituksella varustettuja motareita ja vastaavia teitä joihin tullaan monitasoliittymistä. Jos siinä liittymässä jostain syystä ei ole oikeaa rajoitusta ja saa liittymisvauhdin kelaamisesta sakot, niin saa se sakon antaja olla kyllä ihan erityisen tason vittumaisella tuulella tai muuten vaan 100% pykälänatsi.
 
Tänään taas kehällä Herra ajelee vasentaa kaistaa mittarin mukaan ~80km/h, samaa vauhtia kuin se oikea kaista. Ketään ei edessä tilaa mennä oikealle ja ei mitään elettä kun saavutan, vilkutan valoja niin selvästi jotain tapahtuu kun auto ajelehtii omalla kaistalla edes takas ja nopeus nousee 2km/h.:facepalm:

Pari kilometriä myöhemmin kun edellenkään ei ketään edessä mutta jonoa takana silmänkantamattomiin, torvi pohjaan ja pitkät päälle, noniin nyt tuli vauhtia ja siirtyihän se pois edestä, mutta paukkas heti perään niin että mun takana tulija soitti sille torvea. Siihen se jäi roikkumaan mun perseeseen ja kun tulee kamera niin kappas Herra jäi varmaan 500m ja itse en tee mitään vaan ajan vakkarilla tasaista suurinta sallittua, no Herra ampuu kameran jälkeen vieläkin lähemmäksi takaluukkuun jolloin siirrän omaa autoa puolimetriä vasemmalle reunaviivan ulkopuolelle ja niin että varmasti käy kiva rapina Herran tuulilasissa ja ymmärsi ilmeisesti yskän ja hetken päästä oli taas jäännyt sen 500m ja jäi koko ajan lisää vetäen edelleen sitä loppu jonoa perässään.:facepalm:

Tuntuu toi Kehä 1 olevan kyllä sellaista porukkaa täynnä ja noi kamerat aiheuttaa niin ihmeellisiä episodeja että siihen ruuhkaan riittää kolme autoa jotka blokkaa täysin muiden ajamisen ja tilaa ei saa kuin olemalla kusipää, jopa kehä 3:lla osataan ajaa paremmin ja antaa tilaa jos takaata tulee joku nopeampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikset vain ohittanut oikealta?

Koska oikealla oli ohittamiseen liian pieni väli (tai olisi siitä varmasti ohi päässyt änkeämällä, mutta lyön tonnin vetoa että herra olisi blokannut mut sinne), mutta jos tämä Herra olisi hetkeksi siihen mennyt ja antanut nopeamille tilaa niin kenelläkään ei olisi jäännyt paha maku suuhun kerta muutenkin ajoi samaa vauhtia.
 
Ei liity suoraan liikenteessä törttöilyyn, mutta mikä siinä on, kun nuo motarin liittymisramppikurvit viettää tai siis kallistuu vasemmalle? Eikö olisi parempi, jos se kallistus olisi oikealle, penkkaan päin? Alkaa kelit nyt olla sitä jäätä, vesisadetta ja pakkasta, niin kiva taas mennä sitä kuuttakymppiä ramppiin, kun takaveto rimpuilee siinä pidon ja luisun välillä. (joo on epsit ja muut uuäsbeet). Useamman kerran on joutunut vetämämään kahva edellä isolle tielle, kun ei vaan pidä. Siitähän sitten se takanaolija innostuu, ahaa, nyt tuo mulkero tuli kylki eellä tähän mun väliin, saatana. Mielenosoituksellinen valoshow.
 
Tänään taas kehällä Herra ajelee vasentaa kaistaa mittarin mukaan 80km/h, samaa vauhtia kuin se oikea kaista.
Eh, siis ajaa liikennevirran mukaan (tosin ehkä 5km/h alle rajoituksen), niin koet tarpeelliseksi pistää pistää valo- ja torvishowta pystyyn? :facepalm: Vaikeeksi teet itsellesi elämän jos tuollaisesta pitää hermostua.

Vaikka joutuisi ajamaan koko kehän päästä päähän tuolla "alinopeudella" niin hukattu aika on ihan mitätön.
 
Eh, siis ajaa liikennevirran mukaan (tosin ehkä 5km/h alle rajoituksen), niin koet tarpeelliseksi pistää pistää valo- ja torvishowta pystyyn? :facepalm: Vaikeeksi teet itsellesi elämän jos tuollaisesta pitää hermostua.

Vaikka joutuisi ajamaan koko kehän päästä päähän tuolla "alinopeudella" niin hukattu aika on ihan mitätön.

Se ei ole liikennevirran mukana ajamista jos vasen kaista menee sitä suurinta sallittua ja oikea kaista menee 74km/h (kameran kohdalla nopeus putoaa entisestään) ja herra ajelee yksin vasemmalla kaistalla kaikkien muiden 30 auton edessä.

Toki siinä vasemmalla kaistalla saa ajaa, mutta ihan noin niinku ystvällisyyden nimissä miksi ei voi antaa tilaa nopeammalle? Itse annan aina tilaa vaikka ajasin jo sitä suurinta sallittua, ei se multa ole pois.

Kyse ei ole siitä että pitäisi pystyä ajamaan koko ajan päästä päähän kehää maksimaalisella nopeudella, ei, se on ruuhka aikana mahdotonta. Vaan kyse on siitä että kun tuolla liikenteessä aina ihmiset ajaa eri vauhtia niin annetaan hitaampana tilaa muille varsinkin kun tilaa oli eikä tahallaan yritetä kiusata muita "koska mulla on oikeus olla tässä".

Mä ajoin tuon episodin jälkeen 10km ihan rauhassa suurinta sallittua, välillä sain ihmisiä kiinni ja näytti jo siltä että jonoa tulee niin paljon että joutuu hidastamaan, mutta aina kun ramppi oli mennyt alkoi autot edessä taas kiihdyttämään karkuun.
 
Toki siinä vasemmalla kaistalla saa ajaa, mutta ihan noin niinku ystvällisyyden nimissä miksi ei voi antaa tilaa nopeammalle? Itse annan aina tilaa vaikka ajasin jo sitä suurinta sallittua, ei se multa ole pois.

Kyse ei ole siitä että pitäisi pystyä ajamaan koko ajan päästä päähän kehää maksimaalisella nopeudella, ei, se on ruuhka aikana mahdotonta. Vaan kyse on siitä että kun tuolla liikenteessä aina ihmiset ajaa eri vauhtia niin annetaan hitaampana tilaa muille varsinkin kun tilaa oli eikä tahallaan yritetä kiusata muita "koska mulla on oikeus olla tässä".
Olen tästä kaikesta samaa mieltä. Mulla vaan on sitten vissiin pidempi pinna kun jaksan kyllä körötellä jos siinä edessä nyt edes suunnilleen rajoituksen ja toisen kaistan nopeuden mukaan mennään. Menen toki oikealta ohi jos paikka tulee, mutta valoshow-kynnystä tuo ei vielä itselläni ylitä. Kehällä (oliko tässä nyt kyse ykkösestä?) kun muutenkaan harvoin pääsee sitä rajoituksen mukaista ajamaan jos vähänkään enemmän liikennettä.
 
Olen tästä kaikesta samaa mieltä. Mulla vaan on sitten vissiin pidempi pinna kun jaksan kyllä körötellä jos siinä edessä nyt edes suunnilleen rajoituksen ja toisen kaistan nopeuden mukaan mennään. Menen toki oikealta ohi jos paikka tulee, mutta valoshow-kynnystä tuo ei vielä itselläni ylitä. Kehällä (oliko tässä nyt kyse ykkösestä?) kun muutenkaan harvoin pääsee sitä rajoituksen mukaista ajamaan jos vähänkään enemmän liikennettä.
Kärsivällisyys on hyve, ja hatunnosto siitä. Silti minua hieman ärsyttää jos jonoa keräävän ja minun välissä on autoja, enkä pääse vilkuttelemaan jonoa keräävälle. Kun ei sille välissä olevalle syyttömällekään oikein viitsi vilkutella. Joskus tullut silti tehtyä niin, toivoen samalla että edessä oleva laittaa viestiä eteenpäin. Ei ole koskaan laittanut.

78 km/h kehäteiden vasemmalla kaistalla pitäisi olla rikos. Oikea tavoitenopeus on 80 - 87 km/h. :D
 
Vaikka joutuisi ajamaan koko kehän päästä päähän tuolla "alinopeudella" niin hukattu aika on ihan mitätön.
75 km/h ja 85 km/h välillä on 13 % ero. Se tarkoittaa ajassa aivan samaa 13 % eroa tuolle osuudelle. Puolen tunnin matkalla se tekee neljä minuuttia. Ei mielestäni mikään merkityksetön määrä aikaa, mutta useimmille muille aika ei näytä olevan niin arvokasta.
 
neljä kertaa päivässä ajettuna tuo on jo 16 minuuttia. Siihen mahtuu esim ylimääräinen kahvi- vessa ja lepotauko.
 
Mua ei mikään ärsytä enempää kuin se että tilaa on mutta jäädään tupeksimaan siihen eteen. Tämä sama käy kaupassa, tullaan ovista sisään ja jäädään siihen miettimään mihin sitä lähdetään ja muut ei pääse edes sisään, ei ole kerta tai kaksi kun olen korottanut sitä ääntä sieltä takaa kun muut ei uskalla ja pyytänyt edessä olevia väistämään muualle.

Ihmiset ei sitten yhtään keksity mitä ympärillä tapahtuu, vain se oma napa ja vain sillä on merkitystä.

Mua ei haittaa ruuhkassa istuminen ja jos työmatkaan menee 15min sijaan 45min, mutta se ettei mitään syytä sille töpeksimiselle ole pistää veren kiehumaan alle 2 sekunissa!:rage:
 
75 km/h ja 85 km/h välillä on 13 % ero. Se tarkoittaa ajassa aivan samaa 13 % eroa tuolle osuudelle. Puolen tunnin matkalla se tekee neljä minuuttia. Ei mielestäni mikään merkityksetön määrä aikaa, mutta useimmille muille aika ei näytä olevan niin arvokasta.
75 vs. 80 arvoilla itse laskin (mittari 80 vs. todellinen 80). Kutistuu (matkasta riippuen) max. kahteen minuuttiin. Tai jos lasketaan esim. kehä 1:llä tuo 80-alueen päästä päähän ajaminen, niin vielä paljon vähemmän - se kun ei ota kuin vajaat 15min.
 
Mua ei mikään ärsytä enempää kuin se että tilaa on mutta jäädään tupeksimaan siihen eteen. Tämä sama käy kaupassa, tullaan ovista sisään ja jäädään siihen miettimään mihin sitä lähdetään ja muut ei pääse edes sisään, ei ole kerta tai kaksi kun olen korottanut sitä ääntä sieltä takaa kun muut ei uskalla ja pyytänyt edessä olevia väistämään muualle.

Ihmiset ei sitten yhtään keksity mitä ympärillä tapahtuu, vain se oma napa ja vain sillä on merkitystä.

Mua ei haittaa ruuhkassa istuminen ja jos työmatkaan menee 15min sijaan 45min, mutta se ettei mitään syytä sille töpeksimiselle ole pistää veren kiehumaan alle 2 sekunissa!:rage:
Vähän samat fiilikset, mutta ei ehkä ihan tuossa mittakaavassa. Oletko pistänyt merkille, onko tämä lonniminen ja ympäristön havainnoiminen heikentynyt viime vuosikymmenenä? Mielestäni on, mutta voi tosin olla että vain oma toleranssi kaikelle perseilylle on heikentynyt. Mitä se oikeastaan onkin.

Mutta sitä kun itse koittaa olla mahdollisimman huomaavainen ja reilu muille niin kyllä se välillä ihmetyttää miten monille se on täysin mahdottomuus ymmärtää, että maailmassa on muitakin.
 
Mua ei mikään ärsytä enempää kuin se että tilaa on mutta jäädään tupeksimaan siihen eteen. Tämä sama käy kaupassa, tullaan ovista sisään ja jäädään siihen miettimään mihin sitä lähdetään ja muut ei pääse edes sisään, ei ole kerta tai kaksi kun olen korottanut sitä ääntä sieltä takaa kun muut ei uskalla ja pyytänyt edessä olevia väistämään muualle.

Ihmiset ei sitten yhtään keksity mitä ympärillä tapahtuu, vain se oma napa ja vain sillä on merkitystä.

Mua ei haittaa ruuhkassa istuminen ja jos työmatkaan menee 15min sijaan 45min, mutta se ettei mitään syytä sille töpeksimiselle ole pistää veren kiehumaan alle 2 sekunissa!:rage:

Itsellä tuo menee hieman erilailla, liikenteessä ei käytännössä mikään hermostuta, mutta kaupassa tuntuu että joka kerta kun yritän hakea maitopurkin, siihen kohdalle parkkeerataan kärry eteen pariksi minuutiksi että voidaan mahdollisimman hitaasti tuijottaa hyllyjä ottamatta sieltä mitään. Käytävien risteyskohdissa on aina se keskustelukerho estäen kaikkien kulkemisen kaikkiin suuntiin ja jos kahden kärryn levyiselle käytävälle on jäänyt joku lava kaventamaan tilan, niin se on takuuvarma paikka mihin joku pysäyttää kärrynsä ja jää taas tutkimaan hyllyjä.

Olettaisin että tuo johtuu ihan siitä kun ajatukset harhailee moneen suuntaan ostoksia miettiessä niin ei riitä keskittymiskyky ympäröivän tilan hahmottamiseen.

Tuota on myös huomaavinaan niissä kiirekuskeissa tien päällä, kaikki keskittyminen näyttää menevän siihen että edessä joku ajaa 3km/h hitaammin kuin itse haluaisi liikkua niin kaikki tarkemman pohdinnan aivolohkot menee oikosulkuun ja ajetaan apina-aivoilla.
 
75 km/h ja 85 km/h välillä on 13 % ero. Se tarkoittaa ajassa aivan samaa 13 % eroa tuolle osuudelle. Puolen tunnin matkalla se tekee neljä minuuttia. Ei mielestäni mikään merkityksetön määrä aikaa, mutta useimmille muille aika ei näytä olevan niin arvokasta.
Ei ole tosiaan merkityksetön, kyllähän Sipilän hallitus ajatteli pelastavansa Suomen taloudenkin kuuden minuutin lisäyksellä päivittäiseen työaikaan :D

Ja ihan tosissaankin ajateltuna, jos on mahdollista leikata työmatkasta 4 minuuttia, niin miksi en leikkaisi. Tuskin tuolla kukaan huvikseen ruuhka-aikoina ajelee.

Suurin vaikutus tuolla "alinopeudella" on taajama-alueella, kun liikennevaloista menee vähemmän porukkaa läpi. Se vasta kyrsiikin, kun joku ajelee 10km/h alle rajoituksen ja edessä vihreät valot vaihtuvat punaisiksi juuri siten, että se hidastelija kerkeää niistä läpi kun valojen vaihtuessa keltaselle tajuaa vihdoin polkaista kaasua. Itse jäät sinne taas sitten odottelemaan toista minuuttia sen urvelon takia. Suoralla tiellä ei kiire mihinkään, mutta sitten painelevat risteyksen läpi vaikka todella vanhoilla vihreillä, ettei vaan jää niihin valoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän samat fiilikset, mutta ei ehkä ihan tuossa mittakaavassa. Oletko pistänyt merkille, onko tämä lonniminen ja ympäristön havainnoiminen heikentynyt viime vuosikymmenenä? Mielestäni on, mutta voi tosin olla että vain oma toleranssi kaikelle perseilylle on heikentynyt. Mitä se oikeastaan onkin.

Mutta sitä kun itse koittaa olla mahdollisimman huomaavainen ja reilu muille niin kyllä se välillä ihmetyttää miten monille se on täysin mahdottomuus ymmärtää, että maailmassa on muitakin.

Niin on minunkin mielestä ja kun tuntuu että kaikki tuijottaa sitä puhelinta mikä vielä lisää ongelmia...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom