Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ja ruuhka aikaan tuolla on ihan turha ajella yli 80 millään kaistalla, lauman mukana ja antaa hätähousujen hosua:cigar2:
 
Vähän kun seuraa muuta liikennettä eikä vain silmä kovana tuijota omaa liikennevaloa, niin ei tarvi olla ralli-reiska nopeilla reaktioajoilla, vaan saa vaiheen silmään jo muutaman sekunnin ennen valojen vaihtumista.

Eise auton kytkin mene miksikään jos jättää vaihteen päälle ja pitää kytkintä pohjassa. Paineasetelmakaan nyt ei niin paljoa siinä kulu, kunhan ei kaasuttele/pidä kytkimellä sitä autoa paikoillaan. Seisontajarru päälle, vaihde päällä, kytkin pohjassa ja sitten valojen vaihtuessa jarru ylös (tai ei koske ollenkaan jos sähköinen seisontajarru), kytkinlevyjä samaan aikaan kiinni päin ja kaasua. Jää automaatitkin toiseksi, kun tuskin painavat kaasulla+jarrulla painetta. Toki sitten manuaalilla yleensä ekassa vaihdossa "häviää".

Ei oo vielä yhdestäkään autosta näin toimiessa mennyt kytkin miksikään, saatikka painelaakeri.
 
Johtuu siitä että porukka ajaa tuolla suurinta sallittua eli 86km/h. 86 ei kamera välähdä ja jos poliisi tutkaa ottaa se sen 3km/h varmuusvähennystä ja 83 ne ei ala kirjoittamaan sakkoa koska ne saisi kirjoittaa sen jokaiselle.

Totesin itse saman ja aloin ajamaan muiden mukana tuota 86km/h säästyy omat hermot.
Itse ajan just tota 86 (vakkarissa 89), mutta kyllä tuolla kehä3:lla silti perseessäroikkujia riittää... jarruvalot niillä sitten vilkkuu kameroiden kohdalla...
 
Eise auton kytkin mene miksikään jos jättää vaihteen päälle ja pitää kytkintä pohjassa. Paineasetelmakaan nyt ei niin paljoa siinä kulu, kunhan ei kaasuttele/pidä kytkimellä sitä autoa paikoillaan. Seisontajarru päälle, vaihde päällä, kytkin pohjassa ja sitten valojen vaihtuessa jarru ylös (tai ei koske ollenkaan jos sähköinen seisontajarru), kytkinlevyjä samaan aikaan kiinni päin ja kaasua. Jää automaatitkin toiseksi, kun tuskin painavat kaasulla+jarrulla painetta. Toki sitten manuaalilla yleensä ekassa vaihdossa "häviää".

Ei oo vielä yhdestäkään autosta näin toimiessa mennyt kytkin miksikään, saatikka painelaakeri.
Komppaan täysin. Mutta kun sitä kytkintä ei saa pitää pohjassa vaihde päällä hetkeäkään, paikallislehden rähinätuvassa oli muistaakseni aikoinaan kettinki termistä "kytkyttäminen". Kaksi "mehulinkoa" on nyt ollut itsellä, joista ensimmäinen oli pelkkä etuveto, ja yleensä senkin kanssa siinä aina kävi niin, että kun itse alkoi "kuminauhalla" talvikelillä ottaa varovasti kaasua painaen vetoja päälle, niin viereisellä kaistalla vasta heräiltiin, kytkin pohjaan, ykkönen päälle, kiireellä kytkin ylös ja raivokas sudittaminen, jotta risteys olisi mahdollisimman liukkaaksi kiillotettu...
 
Mutta kun sitä kytkintä ei saa pitää pohjassa vaihde päällä hetkeäkään
Näin moni kuljettaja kuvittelee. Ja ne samat kuljettajat laittaa vaihteen silmään vasta kun edellä oleva on lähtenyt liikkeelle. Tuskin yksikään noista kuskeista on saanut painelaakereita paskaksi elämänsä aikana, mutta silti pelätään kun joku tuttu tai puoliso on neuvonut ja varoitellut.
 
Ei stna kun ei voi ajaa Kehällä vakkarilla 75km/h. (Mulla mihinkään kiire niin en vedä 83km/h rajoille.)
Ensin menee kaikki ohi vinhaa vauhtia, ja sitten kameran kohdilla joutuu ottamaan vakkarin pois kun ne tiputtaa nopeuden johkin 60km/h.

Onneksi ei tarvitse tuolla ajaa usein.
 
Ajoin 300tkm pyykille auton 60tkm kohdilta. Aina vaihde silmässä ja kytkin pohjassa kun valoissa ollaan. Ei tietoakaan kytkinremontin tarpeesta.
FakeNews että kytkin pohjassa ei voisi valoissa odottaa.
 
Vajaan 300tkm kohdalla meni vanhasta -93 vuosimallin F Astrasta painelaakeri, kun se oli jo vuoden huutanut armoa. Ei kestänyt kytkinpommilla kuminpolttoa kesällä ja muutenkin minun 18v-version kaahaamista/sekoilua enää. Noin sen saa tosiaan rikki, mutta sen jälkeen yhdestäkään autosta ei ole mennyt kytkimen osia miksikään, toki ei ole sen auton jälkeen tullut harrastettua moista juurikaan.

Samasta autosta onnistuin polttamaan kansipahvinkin ja kiskaisemaan käsijarrukahvan pystyyn (oli vissiin jarrurempassa vedetty vaijeri väärästä kohtaa niin rikkoi jarruputken) ja nesteet pihalle...

Kyseinen auto sai siis sikaa, mutta perhanan luja kampe olikin.

Omat hölmöilyt kyllä näin jälkikäteen katsasteltuna suorastaan ärsyttää, mutta on niistä jotain opittu...
 
Aijai. Meni tänään niin vanhoilla vihreillä että jäi koko loppuillaksi morkkis päälle :(

Siinä kohti kun tajus että ei kerkee niin ois pitäny vetää joku otsa tuulilasiin -jarrutus mutta ei viittiny ku matkustajalla just tuplajuusto suussa.
 
Tai hommattaisiin automaattivaihteet. Näkee aina valoissa selvästi kenellä on tomaattiloota. (Juu, toki on ralli-reiskat, jotka sylkäisee vaihteita silmään sekunnin tuhannesosissa)
Tomaatti tosiaan auttaa liikkeellelähdössä ja ainakin talvella itsellä myös vähentää sutimista.

Manuaalillakin kyllä pääsee ihan yhtälailla liikenteeseen jos on vaan se vaihde valmiina siellä ja seuraa vaikka jalankulkijan tai toisen tien valoja niin tietää jo milloin aloittaa nostamisen.
 
Johtuu siitä että porukka ajaa tuolla suurinta sallittua eli 86km/h.
Ei aja, ainakaan kameroiden kohdalla.

Viikonloppuna pitkästä aikaa taas ajelin kolmoskehän melkein päästä päähän ja totesin jälleen, että verisuoni katkeaisi varmaan viikossa jos tuolla joka päivä pitäisi liikkua.

Vakkarissa oli se 86 todellista, mutta jatkuvasti sitä sai tiputella pois kun aina oli edessä joku jonka piti himmata kameran kohdalla reilusti alle rajoituksen. Usein vielä sellaisia jotka oli juuri ohittaneet ihan kohtalaisella nopeuserolla.

Ajakoon kukin niin kovaa ylinopeutta kuin lompakko kestää, ei se ole minulta pois, mutta älkää sitten saatana jarruttako kameran kohdalla ALLE rajoituksen!

Kaksi kameraa välähti omalla kohdalla ja silloinpa vasta sitä jarrua painettiinkin, toki nuo jarruttajat olivat sivulla tai takana eivätkä minua häirinneet, mutta heidän takanaan olevat varmasti arvostivat.
 
Eise auton kytkin mene miksikään jos jättää vaihteen päälle ja pitää kytkintä pohjassa. Paineasetelmakaan nyt ei niin paljoa siinä kulu, kunhan ei kaasuttele/pidä kytkimellä sitä autoa paikoillaan. Seisontajarru päälle, vaihde päällä, kytkin pohjassa ja sitten valojen vaihtuessa jarru ylös (tai ei koske ollenkaan jos sähköinen seisontajarru), kytkinlevyjä samaan aikaan kiinni päin ja kaasua. Jää automaatitkin toiseksi, kun tuskin painavat kaasulla+jarrulla painetta. Toki sitten manuaalilla yleensä ekassa vaihdossa "häviää".

Ei oo vielä yhdestäkään autosta näin toimiessa mennyt kytkin miksikään, saatikka painelaakeri.
En ole koskaan tätä ajatellut, kun laitan vapaalle. Vapaalle laitan sillon, kun jään juuri vaihtuviin punaisiin (eli joutuu tovin odottamaan), ja ihan vain siksi, että:

1. mukavampi odotella
2. Start-Stop
 
En ole koskaan tätä ajatellut, kun laitan vapaalle. Vapaalle laitan sillon, kun jään juuri vaihtuviin punaisiin (eli joutuu tovin odottamaan), ja ihan vain siksi, että:

1. mukavampi odotella
2. Start-Stop
Tuosta start-stopista tulikin mieleen, että siinä on yksi suurimmista syistä, miksi manuaalivaisteisilla vuokra-autoilla tulee pidettyä aina vaihdetta päällä, tai vähintään kytkin pohjassa. Käsittämättömän ärsyttävä ominaisuus varsinkin kylmissä/kuumissa olosuhteissa, jonka hyödyt päästöjenkin osalta ovat melko kyseenalaiset.
 
Ei aja, ainakaan kameroiden kohdalla.

Viikonloppuna pitkästä aikaa taas ajelin kolmoskehän melkein päästä päähän ja totesin jälleen, että verisuoni katkeaisi varmaan viikossa jos tuolla joka päivä pitäisi liikkua.

Vakkarissa oli se 86 todellista, mutta jatkuvasti sitä sai tiputella pois kun aina oli edessä joku jonka piti himmata kameran kohdalla reilusti alle rajoituksen. Usein vielä sellaisia jotka oli juuri ohittaneet ihan kohtalaisella nopeuserolla.

Ajakoon kukin niin kovaa ylinopeutta kuin lompakko kestää, ei se ole minulta pois, mutta älkää sitten saatana jarruttako kameran kohdalla ALLE rajoituksen!

Kaksi kameraa välähti omalla kohdalla ja silloinpa vasta sitä jarrua painettiinkin, toki nuo jarruttajat olivat sivulla tai takana eivätkä minua häirinneet, mutta heidän takanaan olevat varmasti arvostivat.

Mä ajan tuota päivittäin ja tuohonkin jo tottunut, sama kaikkialla missä kamerat, aina alle rajoitukseen. Mä yleensä vilkutan valoja näille. Onneksi kesä tulee taas niin ei idiootit paljoa liikenteessä häiritse, se on puoli sekunttia ja ohi.
 
Tuosta start-stopista tulikin mieleen, että siinä on yksi suurimmista syistä, miksi manuaalivaisteisilla vuokra-autoilla tulee pidettyä aina vaihdetta päällä, tai vähintään kytkin pohjassa. Käsittämättömän ärsyttävä ominaisuus varsinkin kylmissä/kuumissa olosuhteissa, jonka hyödyt päästöjenkin osalta ovat melko kyseenalaiset.

Säästö puhtaassa kaupunkiajossa noin 10% luokkaa, toki suomessa tuollaista kaupunkiajoa ei juuri tule.



Mä ajan aina liikennevaloihin ja laitan vapaalle ja kytkin ylös, auto sammuu, minkä jälkeen laitan vaihteen päälle ja kun valot vaihtuu painan kytkimen pohjaan, auto käynnistyy ja kun vaihde on jo päällä niin eikun liikkeelle samantien. Oma auto ei edes sammu pakkasella joten talvella tuo ei onnistu.
 
Säästö puhtaassa kaupunkiajossa noin 10% luokkaa, toki suomessa tuollaista kaupunkiajoa ei juuri tule.



Mä ajan aina liikennevaloihin ja laitan vapaalle ja kytkin ylös, auto sammuu, minkä jälkeen laitan vaihteen päälle ja kun valot vaihtuu painan kytkimen pohjaan, auto käynnistyy ja kun vaihde on jo päällä niin eikun liikkeelle samantien. Oma auto ei edes sammu pakkasella joten talvella tuo ei onnistu.

Joo, varmaan siitä sopivissa olosuhteissa ja uusimmalla teknologialla saa jotain hyötyjä kulutukseen, mutta itse laitan enemmän arvoa tehokkaalle ja toimivalle jäähdytykselle/lämmitykselle, kuin muutaman euron säästölle. Tuossakin jutussa todettiin, että pääasiassa kaupungissa ajava saattaa optimi-olosuhteissa säästää "jopa" 100 puntaa vuodessa.

Jokunen vuosi sitten oli lomareissulla Espanjassa vuokra-autona joku uudehko Renault, jossa moottori sammui jokaisessa liikennevalossa ja samalla myös ilmastointilaitteen kompura sammui ja jäähy alkoi puskemaan sisään sellaista ummehtunutta lehmänhenkäystä. En ikinä ostaisi autoa, josta tuota pasketta ei saa pois.
 
Joo, varmaan siitä sopivissa olosuhteissa ja uusimmalla teknologialla saa jotain hyötyjä kulutukseen, mutta itse laitan enemmän arvoa tehokkaalle ja toimivalle jäähdytykselle/lämmitykselle, kuin muutaman euron säästölle. Tuossakin jutussa todettiin, että pääasiassa kaupungissa ajava saattaa optimi-olosuhteissa säästää "jopa" 100 puntaa vuodessa.

Jokunen vuosi sitten oli lomareissulla Espanjassa vuokra-autona joku uudehko Renault, jossa moottori sammui jokaisessa liikennevalossa ja samalla myös ilmastointilaitteen kompura sammui ja jäähy alkoi puskemaan sisään sellaista ummehtunutta lehmänhenkäystä. En ikinä ostaisi autoa, josta tuota pasketta ei saa pois.
Joo no viime kesän kaltaisilla helteillä laitan ihan suosiolla start stopin pois päältä juurikin ilmastoinnin toimimisen vuoksi. Jos taas on niin kylmä, että pari minuuttia ilman lämmitystä alkaisi jossain tuntumaan, niin menee tosiaan itsestään pois päältä.

Jos taas ajetaan ruuhkassa, missä 15 sekunnin välein liikutaan 5 metriä, niin ajelen ihan suosiolla vaihde jatkuvasti päällä.
 
Joo, varmaan siitä sopivissa olosuhteissa ja uusimmalla teknologialla saa jotain hyötyjä kulutukseen, mutta itse laitan enemmän arvoa tehokkaalle ja toimivalle jäähdytykselle/lämmitykselle, kuin muutaman euron säästölle. Tuossakin jutussa todettiin, että pääasiassa kaupungissa ajava saattaa optimi-olosuhteissa säästää "jopa" 100 puntaa vuodessa.

Jokunen vuosi sitten oli lomareissulla Espanjassa vuokra-autona joku uudehko Renault, jossa moottori sammui jokaisessa liikennevalossa ja samalla myös ilmastointilaitteen kompura sammui ja jäähy alkoi puskemaan sisään sellaista ummehtunutta lehmänhenkäystä. En ikinä ostaisi autoa, josta tuota pasketta ei saa pois.
Tämän takia hybridit ovat mukavia kesällä. Voi käydä reissulla vaikka huoltoasemalla ja jättää ilmastoinnin päälle jos akusto on täynnä (maantieajon jälkeen on).
 
Millä hemmetin paskoilla te ajatte? Ainakin Pösössä start&stop toimii täysin huomaamattomasti. Jos tarvitaan jäähdytystä niin kompura ja moottori ovat päällä, kylmällä kelillä ei edes sammu jos ei ole paria tuntia ajettu. Pikaruokalan autokaistoilla, ruuhkassa yms. ihan ok toiminto, automaatin kanssa ei aiheuta vaihteistollekaan mitään toimenpiteitä.

Itse aiheeseen palataksemme, niin kyllä pistää taas vituttamaan nämä "minulla on <itse keksitty sääntö>, jota en voi rikkoa" -tyypit (liikenteessä), jotka sitten ihmettelevät kun muut jatkuvasti ovat ärsyyntyneitä hänelle. En tiedä oliko näistä kyse, mutta eilenkin taas sujuva liikenne paskoi 1-tiellä alleen, kun ensin tulee 0,5 km ennen rekkaa vasurille vaihtava etana ja sen jälkeen ufomaisia turvavälejä oikealle vaativa törppö, joka luonnollisesti ajoi vasurin virtaa hitaammin ja keräsi kunnon jonon. Ei antanut luonto mennä oikealta ohi vaikka monta kertaa olisi ehtinyt ennen seuraavaa rekkaa. Yleensä näillä mulkuilla vielä löytyy se poljin siinä vaiheessa, jos saavuttaa tälläisen vasurille unohtuneen oikeaa kaistaa normaalisti ajaen.
 
Millä hemmetin paskoilla te ajatte?
Loistava avaus nimimerkiltä, joka kertoo seuraavassa lauseessa ajavansa pösöllä. :D

Vuokra-autoissa olen itse tuohon yleensä törmännyt ja niitä on ollut useita erilaisia. Enemmän tai vähemmän kompromissiratkaisuja ovat olleet kaikki, kun helteellä moottori sammuu ja siten myös kompura (testattu ainakin max 2v vanhat Renault Megane, VW Touran, Skoda Octavia). Vuokra-autojen kanssa ei yleensä ole edes mahdollisuutta itse vaikuttaa tuon toimintaan.

Omassa autossa ei start-stoppia ole, eikä ole näillä kokemuksilla tulossa seuraavaankaan (ainakaan sellaista mitä ei saa kytkettyä pois käytöstä), mikäli siihen vain on mahdollista vaikuttaa.
 
En kyllä käsitä kuka pystyy start stop käyttämään jossei lämmöt ja ilmastointi jatka toimintaansa... ja akkukin koneen lisäksi varmaan tykkää.
 
Start-stop angstiset vois mennä muualle vänkäämään ärsytysketjusta, että ei tarvitse ärsyyntyä. Lienee ihan selvää, että paskasti toteutettu on paska. Oma vika jos ostaa jonkun Rellun, volkkarin tai Skodan. Ja vastaavasti hyvin toteutettuna sitä ei edes tajua käyttävänsä kun on paljon samalla ajanut.

e: Sisältöä aiheeseen. Ei ole uutta kuvaa street viewissä, mutta tämä Ison Omenan exit Suomenojan suuntaan on kyllä hieno kiihdytyskilpailu tätä nykyä:
https://goo.gl/maps/V84w3B5LVnR2

Siinä hevosvoimat jauhaa, kun kauppakassit ottaa rintarinnan mittaa kumpi ehtii ensin 1-kaistaiselle osuudelle :facepalm: Joku perhevankkuri meinas tulla kyljestä hiljattain sisään, kun ajoin sen rinnalla sitä kaistaa joka jatkuu :beye: Toki ne enemmistö lumijäljistä johti Ison omenan existä suoraan päättyvää kaistaa pitkin 1-kaistaiselle osuudelle. Ei tainnut mulkku edes tajuta mitä teki. Saatoin reagoida huonosti :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä käsitä kuka pystyy start stop käyttämään jossei lämmöt ja ilmastointi jatka toimintaansa... ja akkukin koneen lisäksi varmaan tykkää.

Monta kymmentä minuuttia sä seisot valoissa? Jos auto on käyntilämmin niin ainakin mulla se puhallin jää pyörimään vaikka moottori sammuu ja lämmintä tulee koko ajan!? Sama kesällä, kyllä sieltä tulee viileää sen minuutin mitä valoissa joutuu seisomaan, ei edes viime kesän helteillä ollut ongelmaa, autona Renault Megane ja tuossa tuota ei kyllä mitenkään huomaa ja lähtee käyntiin heti.

Ongelma?
 
Start-stop angstiset vois mennä muualle vänkäämään ärsytysketjusta, että ei tarvitse ärsyyntyä. Lienee ihan selvää, että paskasti toteutettu on paska. Oma vika jos ostaa jonkun Rellun, volkkarin tai Skodan. Ja vastaavasti hyvin toteutettuna sitä ei edes tajua käyttävänsä kun on paljon samalla ajanut.
En ole vielä hyvin toimivaa start-stoppia päässyt missään näkemään/kokemaan. Mahdollisesti sellainen on olemassa, mutta en kuitenkaan usko että esim. noissa mainituissa uusissa VW-konsernin tuotteissa käytetään mitään kovin alkukantaista versiota.

Toki voi olla mahdollista, että kyse on osittain siitä, että toiset ovat valmiita tyytymään huonompaan käyttökokemukseen sillä verukkeella, että jää jokunen kymppi enemmän rahaa vuodessa ja että voi sanoa osallistuvansa ilmastonmuutoksen rajoittamiseen sitä kautta. Eikä siinä mitään väärää ole jos näin on, mutta kannattaa silti olla rehellinen itselleen ja muille.

Omalla kohdalla start-stop on ominaisuutena paljon suurempi miinus kuin mitä siitä irtoaa plussa-sarakkeeseen.

Monta kymmentä minuuttia sä seisot valoissa? Jos auto on käyntilämmin niin ainakin mulla se puhallin jää pyörimään vaikka moottori sammuu ja lämmintä tulee koko ajan!? Sama kesällä, kyllä sieltä tulee viileää sen minuutin mitä valoissa joutuu seisomaan, ei edes viime kesän helteillä ollut ongelmaa, autona Renault Megane ja tuossa tuota ei kyllä mitenkään huomaa ja lähtee käyntiin heti.

Ongelma?
Omat kokemukset varsinkin juuri vuokra-Meganen kanssa olivat helteellä täysin päinvastaiset. Se ei tosin ollut ihan uusi, mutta ei hirveän vanhakaan. Sitä ummehtunutta lehmänhenkäystä pukkasi tuulettimesta vähän väliä kun auto seisoi paikallaan moottori ja siten myös kompura sammutettuna. Puhallin toki pyöri akkua syömässä, mutta kompura ei ja sehän tarkoitti samalla, että viileää ilmaa sieltä ei tullut sen jälkeen yhtään. Ja mm. ruuhkassa sitä seisomista on ainakin isommissa kaupungeissa vähän väliä.
 
Tänään muutama perustapaus työmatkoilla:

Töihin mennessä joku rellukuski olisi halunnut tulla rampista nelikaistaiselle viisi metriä eteeni parikymppiä hitaammalla vauhdilla, vaikka takana ei ollut ketään kilometrin matkalla. Oletti kai minun tekevän tilaa kun löi vilkun päälle ja alkoi tulla vasemmalle. Vähemmän herrasmiesmäisesti tarjosin väistön sijasta kirkasvalohoitoa ja pidin kaistani. En ymmärrä miksi niin monet eivät osaa sovittaa omaa ajonopeuttaan ja toimintaansa tilanteen mukaiseksi ja olettavat muiden tekevän tarpeettomia väistöliikkeitä sen vuoksi.

Töistä tullessa taas saavutan yhden mersukuskin ihan selvällä nopeuserolla ja vaihdan kaistaa ohittaakseni. Yllättäen mersusta löytyi kaasu ja hajurakoa alkoi syntymään ihan huomattavaa vauhtia, kunnes messun eteen osui rekka ja vauhti hiipui jälleen. Itse ajelin vakkari päällä vasenta kaistaa ja ohitin sekä vakkarittoman mersun että rekan. Mersu liimaantuu heti konttiin ja lyö pitkää valoa allekirjoittaneelle syystä, jota voin vain arvailla. Ei se aina ole helppoa.

Edit: Typoja
 
Viimeksi muokattu:
Kehä 3 perässä roikkujat vituttaa. Ajelen vakkarilla 80gps niin aina joku toope hyökkää takakonttiin kiinni. En pääse väistämään oikealle koska siellä on autoja jotka ajaa 75 kmh.
Kehä 1 ei kukaan roiku takana vaikka samaa nopeutta ajan.
Eikä noilla teillä edes tarvitse väistää oikealle koska ei ole moottoritie.

Yleensä olen väistänyt "ohituksen" jälkeen keskikaistalle mutta kohta rupee mitta täyttymään enkä väistä persuksissa roikkujia. Saavat itse sitten koukkia oikeelta ohi jos mahtuvat.
Mene pois lonnimasta jos et pysy muun liikenteen mukana. Sinusta on vain haittaa.
 
Tänään muutama perustapaus työmatkoilla:

Töihin mennessä joku rellukuski olisi halunnut tulla rampista nelikaistaiselle viisi metriä eteeni parikymppiä hitaammalla vauhdilla, vaikka takana ei ollut ketään kilometrin matkalla. Oletti kai minun tekevän tilaa kun löi vilkun päälle ja alkoi tulla vasemmalle. Vähemmän herrasmiesmäisesti tarjosin väistön sijasta kirkasvalohoitoa ja pidin kaistani. En ymmärrä miksi niin monet eivät osaa sovittaa omaa ajonopeuttaan ja toimintaansa tilanteen mukaiseksi ja olettavat muiden tekevän tarpeettomia väistöliikkeitä sen vuoksi.

Töistä tullessa taas saavutan yhden mersukuskin ihan selvällä nopeuserolla ja vaihdan kaistaa ohittaakseni. Yllättäen mersusta löytyi kaasu ja hajurakoa alkoi syntymään ihan huomattavaa vauhtia, kunnes messun eteen osui rekka ja vauhti hiipui jälleen. Itse ajelin vakkari päällä vasenta kaistaa ja ohitin sekä vakkarittoman mersun että rekan. Mersu liimaantuu heti konttiin ja lyö pitkää valoa allekirjoittaneelle syystä, jota voin vain arvailla. Ei se aina ole helppoa.

Edit: Typoja

Juu nämä eteen työntäytyjät on ihmeellisiä. Itselle on tultu 100 km/h rajoitusella eteen alle 60km/h vauhdilla rampilta. Kesäilta, valoisa ja kuiva keli. Onneksi ei ollut muita niin pystyi väistämään vasemmalle kaistalle. Jarruttamalla olisi ollut kyllä tiukassa kun tämä sankari ei vaivautunut edes vilkulla varoittamaan.. Vilkkua tuntuvat monet pitävän etuajo-oikeutena rampilla tullessaan vaikka takana olisi kuinka tilaa.. Valojen vilkuttelijoita löytyy. Eräskin pösö kuski körötteli motarilla rekan perässä (100km/h rajoitus). Näki peileistä, että tulen vasenta kaistaa, niin siirtyi vasemmalle kaistalle eteen yli kilometriksi hidastelemaan. Lopulta kun päästiin rekasta ohi ja siirtyi oikealle, menin ohi. Tämän jälkeen vaihtoi takaisin vasemmalle ja vilkutteli valoja. Itse polkaisin sen verran kaasua, että sinne jäi keskenään vilkuttelemaan. Jos ei itse uskalla ajaa sitä suurinta sallittuna, niin ei niitä sitä ajavia pidä mennä blokkailemaan.
 
Eniten noissa videoissa ihmetyttää miten paljon elämää jotkut on valmiita tuhlaamaan toisten virheiden katseluun ja editoimiseen :D Kuitenkin 90% tapauksista on vain vahinkoja/epävarmoja kuskeja. No kai sekin on harrastus siinä missä muutkin ja "hyvää ajanvietettä" lauantaisaunan jälkeen käydä 12h dashcamin materiaalia läpi.

Tulee aina mielleyhtymä "Modernien miesten" Mattiin
 
Eniten noissa videoissa ihmetyttää miten paljon elämää jotkut on valmiita tuhlaamaan toisten virheiden katseluun ja editoimiseen :D Kuitenkin 90% tapauksista on vain vahinkoja/epävarmoja kuskeja. No kai sekin on harrastus siinä missä muutkin ja "hyvää ajanvietettä" lauantaisaunan jälkeen käydä 12h dashcamin materiaalia läpi.

Tulee aina mielleyhtymä "Modernien miesten" Mattiin

Ei kai sitä tarvii läpi käydä, kun yleensä riittää yksi napin painallus että klippii jää pysyvästi muistikortille.
 
Ensin tuolla videolla valistetaan kun Bemari ajaa vasenta kaistaa ja herätellään sitä pitkillä ja seuraavaksi purnataan kun joku muu tulee vasenta perään ja väläyttelee... kaksinaismoralismia?
 
Ensin tuolla videolla valistetaan kun Bemari ajaa vasenta kaistaa ja herätellään sitä pitkillä ja seuraavaksi purnataan kun joku muu tulee vasenta perään ja väläyttelee... kaksinaismoralismia?
Samaa ihmettelin myös kohdassa, jossa Fiesta ajeli taajamassa 10km/h alle rajoituksen ja kuvaaja "sujuvoitti liikennettä" ohittamalla tämän bussikaistan kautta. Motarilla itse hitaammin ajaessa kuitenkin muisti mainita, ettei nopeusrajoitus velvoita ajamaan suurinta sallittua.
 
Samaa ihmettelin myös kohdassa, jossa Fiesta ajeli taajamassa 10km/h alle rajoituksen ja kuvaaja "sujuvoitti liikennettä" ohittamalla tämän bussikaistan kautta. Motarilla itse hitaammin ajaessa kuitenkin muisti mainita, ettei nopeusrajoitus velvoita ajamaan suurinta sallittua.
Haha. Aika noloa.

Kotipoliisille aika tyypillinen asenne. Vika on aina muissa. Ja vaikkei olisikaan niin omalla perseilyllä sen voi helposti luoda.
 
Risteyksestä suoraan ajava pysähtyi 10s ajaksi suojatien eteen, koska oikealle kääntyvän tien yli tuli jalankulkija, mistä näki ettei ole tulossa toisen suojatien yli. Tuon jälkeen ajoi 50-alueella vauhdikkaasti 35km/h, kunnes tuli liikenneympyrä. Siihen ei voi ajaa jos vastakkaisesta suunnasta on 50m päässä tulossa auto, vaan pitää odottaa ettei ketään ole näkyvissä.. Torvista päätellen en ollut ainoa ketä otti pattiin.
 
Samaa ihmettelin myös kohdassa, jossa Fiesta ajeli taajamassa 10km/h alle rajoituksen ja kuvaaja "sujuvoitti liikennettä" ohittamalla tämän bussikaistan kautta. Motarilla itse hitaammin ajaessa kuitenkin muisti mainita, ettei nopeusrajoitus velvoita ajamaan suurinta sallittua.
Ja oli muutenkin seuraavissa valoissa samaan aikaan, joten hyöty tuosta sujuvoittamisesta oli olematon varsinkin kun bussikaista ilmeisesti loppui noiden valojen jälkeen.
 
Haha. Aika noloa.

Kotipoliisille aika tyypillinen asenne. Vika on aina muissa. Ja vaikkei olisikaan niin omalla perseilyllä sen voi helposti luoda.

Tämä on hyvin tiivistetty :tup:

Pari kk sitten motarilla tuli nähtyä kun joku about 30-40v kehveli poukkoroi sedan bemarilla ihan miten sattuu ohitellen välillä oikeaa ja välillä vasenta kaistaa. Sinänsä ihan sama, mutta se hyöty oli täysin 0 kun kaverin oma vauhti seilasi siinä 100-140km/h. Rampin kohdalla sai hirveä kiihdytys liittyvän CRV:n kuolleeseen kulmaan ja sitten siihen kihnuttamaan kunnes CRV pistää vilkkua ja vaihtaa käytännössä kylkeä kohti. Tässä kohtaa sankari joutuu tottakai vaihtamaan vasemmalle ja kiihdytyksellä taas matka jatkuu kunnes päättääkin ettei asia voi jäädä näin ja päättää vasemmalla kaistalla jarruttaa CRV:n rinnalle (aiheuttaen tottakai vasenta kaistaa ajaville äkkinäisen jarrutuksen).
Voisi kuvitella homman päättyävän tähän, mutta ei. Tämä älystön edustaja päättää heiluttaa nyrkkiä +50v rouvalle CRV:ssä :facepalm::facepalm: Tuli väkisinkin mieleen, että miten hankalaa tuollaisten elämä mahtaa kaikkinensa olla. Ei vaan pysty ymmärtämään kaikkien järjenjuoksua ja olen ihan onnellinen siitä.
 
Ei oikeasti kovin paha, mutta silti yksi omista ikisuosikeista: Ajan jonkun perässä ja punaiset liikennevalot ovat edessä. Edessä oleva auto pysähtyy jättäen pitkähkön, esim. 5m välin seuraavaan autoon jonka seurauksena pysähdyn tietysti tämän auton taakse 1-2m päähän. Sitten muutaman sekunnin jälkeen tämä edessä oleva auto alkaakin liikkua kuroen tuota 5m väliä umpeen. Tästä seuraa se että nyt oman autoni eteen muodostuu metrien väli. Voin valita kahdesta vaihtoehdosta:
a) Pysyn paikallani ja vaikutan janarilta joka ei osaa edes pysähtyä
b) Liikun itsekin eteenpäin ja aiheutan koko jonoon saman reaktion, autot kuluu, bensaa menee jne...

Eikö sitä nyt helvetti voi kerralla pysähtyä suurinpiirtein oikeaan kohtaan?
 
Ei oikeasti kovin paha, mutta silti yksi omista ikisuosikeista: Ajan jonkun perässä ja punaiset liikennevalot ovat edessä. Edessä oleva auto pysähtyy jättäen pitkähkön, esim. 5m välin seuraavaan autoon jonka seurauksena pysähdyn tietysti tämän auton taakse 1-2m päähän. Sitten muutaman sekunnin jälkeen tämä edessä oleva auto alkaakin liikkua kuroen tuota 5m väliä umpeen. Tästä seuraa se että nyt oman autoni eteen muodostuu metrien väli. Voin valita kahdesta vaihtoehdosta:
a) Pysyn paikallani ja vaikutan janarilta joka ei osaa edes pysähtyä
b) Liikun itsekin eteenpäin ja aiheutan koko jonoon saman reaktion, autot kuluu, bensaa menee jne...

Eikö sitä nyt helvetti voi kerralla pysähtyä suurinpiirtein oikeaan kohtaan?

Tätä monasti itsekin ihmettelen että miks sitä autoo ei voi kerralla pysäyttää oikeaan kohtaan.
Jättääkö nää niinkö "turvaväliä" siks että jos se edellä menevä vaikka valuttaa autonsa heidän keulaan :confused: Tätä ilmiötä tuli nähtyä ihan riittämiin 9vuoden kuorma-autoilun aikana ja näkee edelleen. Noista ajoista on jäänyt et itse pysähtyy kerralla ja en kyllä ala itse hinuttaa sitä omaa autoo jos edellä oleva urpoilee tuolla tavalla.
 
Ensin tuolla videolla valistetaan kun Bemari ajaa vasenta kaistaa ja herätellään sitä pitkillä ja seuraavaksi purnataan kun joku muu tulee vasenta perään ja väläyttelee... kaksinaismoralismia?
Eiköhän siellä ollut vähän erilaiset ajonopeudet kyseessä videon perusteella.

Samaa ihmettelin myös kohdassa, jossa Fiesta ajeli taajamassa 10km/h alle rajoituksen ja kuvaaja "sujuvoitti liikennettä" ohittamalla tämän bussikaistan kautta. Motarilla itse hitaammin ajaessa kuitenkin muisti mainita, ettei nopeusrajoitus velvoita ajamaan suurinta sallittua.
No ohittaisin minäkin. Jos haluaa ajaa alle rajoituksen niin ajaa sitten mutta ei tarvi kitistä kun joku tulee ohi.

Tää fiesta kuskihan oli joku totaalisokeakin vielä kun ei sitten suojatielle osannut pysähtyä.
 
Nämä leijumaan jäävät pussittajat ovat tosiaan ihan saatanan ärsyttäviä. Maanantaina viimeksi moottoritiellä joku rs skoodalla ajeli varmaan vakkarilla ohituskaistaa. Käytti n. 5km kuroakseen sen 50m eron siihen takakulman kohdalle. Tässä kohtaa tuli rekka vastaan niin vedin sitten kaasua ja eteen, saipahan nauttia pölyistä. Tämän jälkeen se ohittaminen ei sujunut yhtään sen rivakammin. En voi ymmärtää.
 
Tätä monasti itsekin ihmettelen että miks sitä autoo ei voi kerralla pysäyttää oikeaan kohtaan.
Jättääkö nää niinkö "turvaväliä" siks että jos se edellä menevä vaikka valuttaa autonsa heidän keulaan :confused: Tätä ilmiötä tuli nähtyä ihan riittämiin 9vuoden kuorma-autoilun aikana ja näkee edelleen. Noista ajoista on jäänyt et itse pysähtyy kerralla ja en kyllä ala itse hinuttaa sitä omaa autoo jos edellä oleva urpoilee tuolla tavalla.
Ärsytti sama asia, kun oli manuaali, mutta nyt automaatilla voi vaan nostaa jalkaa jarrulta, niin auto ryömii eron umpeen. Toki sitten takanani olevaa vituttaa. Manuskalla ajellessa annoin välin jäädä, ellei se blokannut jotain toista kaistaa, vaikka joskus vähän hävettikin pitää 10+ m välejä.
 
Vaikka ajansäästö on lopulta aika pieni, niin kyllä se vituttaa kun joku ajaa koko kehä ykkösen läpi ohituskaistaa 79km/h mittarinopeutta. Ohi ei pääse oikealta, koska siellä on autoja, enkä rupea mihinkään mulkku ohituksiin väleistä sukkuloiden melkein puskureihin nojaten. Mistä näitä kusipäitä tulee? "Kun minulla on oikeus". Tänäpäivänä ei ole enää mitään tapoja, suvaitsevaisuutta tai mitään järjenkäyttöä kanssa-autoilijoita tai ihmisiä kohtaan yleensä, mutta oikeuksista pidetään kiinni viimeiseen asti. Siinä herra ajelee ylhäisessä yksinäisyydessään tukkien yhden kaistan, koska hänellä on oikeus ajaa sitä kaistaa, muista viis.

Sitten tämä herra kuningas pääsee valtateille. Ruuhkasuomessa ei paljoa ohitella kaksikaistaisilla teillä ja siten tämä yksi arka taloudellisen ajon maailmanmestari saa aikaa peräänsä aika ruuhkan. Viimein alkaa ohituskaista, niin johan se kaasu lopulta löytyykin vaikka rajoitus ei muutu mihinkään. Mene sitten siitä ohi julmettua ylinopeutta kun varmasti on tutka ohituskaistan päässä (valtio tarvii rahaa, juu). Ja vaikka ensimmäinen tukko ajaisikin ohituskaistan kuinka hitaasti, niin aina siitä jonosta löytyy se toinen tukko joka ohittaa 1km/h erolla, ja koko ohituskaistan aikana vain muutama auto ehtii ohi. Hänelläkin on oikeus ohittaa, vaikkakin sitten minimaalisella nopeuserolla. Kaikkein paras on kun välillä näiden hitaiden ohitusten jälkeen kun tukko on palaamassa omalle kaistalleen juuri ennen ohituskaistan päättymistä niin kaasua sitten löytyykin juuri sen verran estämään minun ohitus hänestä. Jos satunkin pääsemään ohi, niin sitten tulee takaa hirmuinen valoshow että mitä sä noin ajat!!

Kiusa se on pienikin kiusa, nämä mulkut saavat tuolla sisältöä elämäänsä :confused:
 
Kehä 1 ei ole mitään ohituskaistaa. Jos siellä väistät oikealle kaistalle niin sinut pussitetaan 100% varmasti 2 km/h kovempaa ajavien toimesta.
Enemmän mua ihmetyttää kuskit ketkä ajaa keskikaistaa sitä 70 kehällä.
 
Viimeksi muokattu:
Mene pois lonnimasta jos et pysy muun liikenteen mukana. Sinusta on vain haittaa.
Enemmän on haittaa ylinopeutta ajavista ja pumppaajista. Ja kuka sen määrittelee että kuinka kovaa ajetaan? Jokainen saa ajaa kuinka kovaa oma perse kestää. Vain moottoriteillä on velvollisuus väistää oikealle..
 
Enemmän on haittaa ylinopeutta ajavista ja pumppaajista. Ja kuka sen määrittelee että kuinka kovaa ajetaan? Jokainen saa ajaa kuinka kovaa oma perse kestää. Vain moottoriteillä on velvollisuus väistää oikealle..

Ei mene muuten ihan noinkaan. Myös alinopeudesta voit saada sakot. Harvemmin on ollut ongelmia sellaisista kuskeista, jotka sovittaa oman nopeutensa liikennevirran mukaisesti, vaikka sitten 80km/h rajoitusalueella 90km/h todellista.
Tuolloin homma on sujuvaa ja typeriä ohitteluita syntyy vähemmän.

Jos joku hidastelee ja lonnii tuolla maantiellä miten sattuu, niin niitä ohituksia tulee paljon enemmän, jolloin myös riskit kasvavat.

Ajatellaanpa asiaa niin, että:

Kummassa tapauksessa riskit ovat suuremmat?

a) ohitustilanteessa, jossa osallisena voi lopulta olla usea auto
b) rajoituksen mukaan ajaminen tai hieman yli
 
Enemmän on haittaa ylinopeutta ajavista ja pumppaajista.
Moottori- ja moottoriliikennetiellä lähtökohtaisesti pientä ylinopeutta ajavat ovat keskimääräistä turvallisempia ja sujuvampia kuskeja.

Ja kuka sen määrittelee että kuinka kovaa ajetaan?
De jure:
Nopeusrajoitus ja turvallisen etenemisen asettamat rajoitteet ajo-olosuhteissa.

De facto:
Liikennevirta keskimäärin. Jos ajat sen yli, häiritset liikennettä. Jos ajat sen alle, häiritset liikennettä.

Tilanteita jossa tämä ei päde, on miljoona. Käydään niitä erikoistapauksia läpi kun päästään keskustelussa eteenpäin.

Jokainen saa ajaa kuinka kovaa oma perse kestää.
Eikä saa.

Vain moottoriteillä on velvollisuus väistää oikealle..
"Ei velvolisuutta"..."minulla on oikeus"... vittu että minua vituttaa tällainen selkärangaton venkoilu ja lakiin vetoaminen oman perseilyn pyhittämiseksi.

Mene pois edestä, jos muu liikenne haluaa mennä nopeammin. Jos muun liikenteen vauhti häiritsee sinua, soita poliisille.

On yleisesti ottaen kohteliasta olla häiritsemättä muita tienkäyttäjiä. Jos käytöstavat on huonot, se vituttaa muuallakin kuin liikenteessä.
 
"Kesä" ja 120 km/h rajoitukset 1-tielle toi taas mukavasti mieleen rasittavan ilmiön. Autot, joiden on pakko lähteä ohittamaan vaikka se paska hyytyy siihen 200 m päästä alkavaan ylämäkeen :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 328
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom