Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vähän kun seuraa muuta liikennettä eikä vain silmä kovana tuijota omaa liikennevaloa, niin ei tarvi olla ralli-reiska nopeilla reaktioajoilla, vaan saa vaiheen silmään jo muutaman sekunnin ennen valojen vaihtumista.
Itse ajan just tota 86 (vakkarissa 89), mutta kyllä tuolla kehä3:lla silti perseessäroikkujia riittää... jarruvalot niillä sitten vilkkuu kameroiden kohdalla...Johtuu siitä että porukka ajaa tuolla suurinta sallittua eli 86km/h. 86 ei kamera välähdä ja jos poliisi tutkaa ottaa se sen 3km/h varmuusvähennystä ja 83 ne ei ala kirjoittamaan sakkoa koska ne saisi kirjoittaa sen jokaiselle.
Totesin itse saman ja aloin ajamaan muiden mukana tuota 86km/h säästyy omat hermot.
Komppaan täysin. Mutta kun sitä kytkintä ei saa pitää pohjassa vaihde päällä hetkeäkään, paikallislehden rähinätuvassa oli muistaakseni aikoinaan kettinki termistä "kytkyttäminen". Kaksi "mehulinkoa" on nyt ollut itsellä, joista ensimmäinen oli pelkkä etuveto, ja yleensä senkin kanssa siinä aina kävi niin, että kun itse alkoi "kuminauhalla" talvikelillä ottaa varovasti kaasua painaen vetoja päälle, niin viereisellä kaistalla vasta heräiltiin, kytkin pohjaan, ykkönen päälle, kiireellä kytkin ylös ja raivokas sudittaminen, jotta risteys olisi mahdollisimman liukkaaksi kiillotettu...Eise auton kytkin mene miksikään jos jättää vaihteen päälle ja pitää kytkintä pohjassa. Paineasetelmakaan nyt ei niin paljoa siinä kulu, kunhan ei kaasuttele/pidä kytkimellä sitä autoa paikoillaan. Seisontajarru päälle, vaihde päällä, kytkin pohjassa ja sitten valojen vaihtuessa jarru ylös (tai ei koske ollenkaan jos sähköinen seisontajarru), kytkinlevyjä samaan aikaan kiinni päin ja kaasua. Jää automaatitkin toiseksi, kun tuskin painavat kaasulla+jarrulla painetta. Toki sitten manuaalilla yleensä ekassa vaihdossa "häviää".
Ei oo vielä yhdestäkään autosta näin toimiessa mennyt kytkin miksikään, saatikka painelaakeri.
Näin moni kuljettaja kuvittelee. Ja ne samat kuljettajat laittaa vaihteen silmään vasta kun edellä oleva on lähtenyt liikkeelle. Tuskin yksikään noista kuskeista on saanut painelaakereita paskaksi elämänsä aikana, mutta silti pelätään kun joku tuttu tai puoliso on neuvonut ja varoitellut.Mutta kun sitä kytkintä ei saa pitää pohjassa vaihde päällä hetkeäkään
Tomaatti tosiaan auttaa liikkeellelähdössä ja ainakin talvella itsellä myös vähentää sutimista.Tai hommattaisiin automaattivaihteet. Näkee aina valoissa selvästi kenellä on tomaattiloota. (Juu, toki on ralli-reiskat, jotka sylkäisee vaihteita silmään sekunnin tuhannesosissa)
Ei aja, ainakaan kameroiden kohdalla.Johtuu siitä että porukka ajaa tuolla suurinta sallittua eli 86km/h.
En ole koskaan tätä ajatellut, kun laitan vapaalle. Vapaalle laitan sillon, kun jään juuri vaihtuviin punaisiin (eli joutuu tovin odottamaan), ja ihan vain siksi, että:Eise auton kytkin mene miksikään jos jättää vaihteen päälle ja pitää kytkintä pohjassa. Paineasetelmakaan nyt ei niin paljoa siinä kulu, kunhan ei kaasuttele/pidä kytkimellä sitä autoa paikoillaan. Seisontajarru päälle, vaihde päällä, kytkin pohjassa ja sitten valojen vaihtuessa jarru ylös (tai ei koske ollenkaan jos sähköinen seisontajarru), kytkinlevyjä samaan aikaan kiinni päin ja kaasua. Jää automaatitkin toiseksi, kun tuskin painavat kaasulla+jarrulla painetta. Toki sitten manuaalilla yleensä ekassa vaihdossa "häviää".
Ei oo vielä yhdestäkään autosta näin toimiessa mennyt kytkin miksikään, saatikka painelaakeri.
Tuosta start-stopista tulikin mieleen, että siinä on yksi suurimmista syistä, miksi manuaalivaisteisilla vuokra-autoilla tulee pidettyä aina vaihdetta päällä, tai vähintään kytkin pohjassa. Käsittämättömän ärsyttävä ominaisuus varsinkin kylmissä/kuumissa olosuhteissa, jonka hyödyt päästöjenkin osalta ovat melko kyseenalaiset.En ole koskaan tätä ajatellut, kun laitan vapaalle. Vapaalle laitan sillon, kun jään juuri vaihtuviin punaisiin (eli joutuu tovin odottamaan), ja ihan vain siksi, että:
1. mukavampi odotella
2. Start-Stop
Ei aja, ainakaan kameroiden kohdalla.
Viikonloppuna pitkästä aikaa taas ajelin kolmoskehän melkein päästä päähän ja totesin jälleen, että verisuoni katkeaisi varmaan viikossa jos tuolla joka päivä pitäisi liikkua.
Vakkarissa oli se 86 todellista, mutta jatkuvasti sitä sai tiputella pois kun aina oli edessä joku jonka piti himmata kameran kohdalla reilusti alle rajoituksen. Usein vielä sellaisia jotka oli juuri ohittaneet ihan kohtalaisella nopeuserolla.
Ajakoon kukin niin kovaa ylinopeutta kuin lompakko kestää, ei se ole minulta pois, mutta älkää sitten saatana jarruttako kameran kohdalla ALLE rajoituksen!
Kaksi kameraa välähti omalla kohdalla ja silloinpa vasta sitä jarrua painettiinkin, toki nuo jarruttajat olivat sivulla tai takana eivätkä minua häirinneet, mutta heidän takanaan olevat varmasti arvostivat.
Tuosta start-stopista tulikin mieleen, että siinä on yksi suurimmista syistä, miksi manuaalivaisteisilla vuokra-autoilla tulee pidettyä aina vaihdetta päällä, tai vähintään kytkin pohjassa. Käsittämättömän ärsyttävä ominaisuus varsinkin kylmissä/kuumissa olosuhteissa, jonka hyödyt päästöjenkin osalta ovat melko kyseenalaiset.
Säästö puhtaassa kaupunkiajossa noin 10% luokkaa, toki suomessa tuollaista kaupunkiajoa ei juuri tule.
Mä ajan aina liikennevaloihin ja laitan vapaalle ja kytkin ylös, auto sammuu, minkä jälkeen laitan vaihteen päälle ja kun valot vaihtuu painan kytkimen pohjaan, auto käynnistyy ja kun vaihde on jo päällä niin eikun liikkeelle samantien. Oma auto ei edes sammu pakkasella joten talvella tuo ei onnistu.
Joo no viime kesän kaltaisilla helteillä laitan ihan suosiolla start stopin pois päältä juurikin ilmastoinnin toimimisen vuoksi. Jos taas on niin kylmä, että pari minuuttia ilman lämmitystä alkaisi jossain tuntumaan, niin menee tosiaan itsestään pois päältä.Joo, varmaan siitä sopivissa olosuhteissa ja uusimmalla teknologialla saa jotain hyötyjä kulutukseen, mutta itse laitan enemmän arvoa tehokkaalle ja toimivalle jäähdytykselle/lämmitykselle, kuin muutaman euron säästölle. Tuossakin jutussa todettiin, että pääasiassa kaupungissa ajava saattaa optimi-olosuhteissa säästää "jopa" 100 puntaa vuodessa.
Jokunen vuosi sitten oli lomareissulla Espanjassa vuokra-autona joku uudehko Renault, jossa moottori sammui jokaisessa liikennevalossa ja samalla myös ilmastointilaitteen kompura sammui ja jäähy alkoi puskemaan sisään sellaista ummehtunutta lehmänhenkäystä. En ikinä ostaisi autoa, josta tuota pasketta ei saa pois.
Tämän takia hybridit ovat mukavia kesällä. Voi käydä reissulla vaikka huoltoasemalla ja jättää ilmastoinnin päälle jos akusto on täynnä (maantieajon jälkeen on).Joo, varmaan siitä sopivissa olosuhteissa ja uusimmalla teknologialla saa jotain hyötyjä kulutukseen, mutta itse laitan enemmän arvoa tehokkaalle ja toimivalle jäähdytykselle/lämmitykselle, kuin muutaman euron säästölle. Tuossakin jutussa todettiin, että pääasiassa kaupungissa ajava saattaa optimi-olosuhteissa säästää "jopa" 100 puntaa vuodessa.
Jokunen vuosi sitten oli lomareissulla Espanjassa vuokra-autona joku uudehko Renault, jossa moottori sammui jokaisessa liikennevalossa ja samalla myös ilmastointilaitteen kompura sammui ja jäähy alkoi puskemaan sisään sellaista ummehtunutta lehmänhenkäystä. En ikinä ostaisi autoa, josta tuota pasketta ei saa pois.
Loistava avaus nimimerkiltä, joka kertoo seuraavassa lauseessa ajavansa pösöllä.Millä hemmetin paskoilla te ajatte?
En kyllä käsitä kuka pystyy start stop käyttämään jossei lämmöt ja ilmastointi jatka toimintaansa... ja akkukin koneen lisäksi varmaan tykkää.
En kyllä käsitä kuka pystyy start stop käyttämään jossei lämmöt ja ilmastointi jatka toimintaansa... ja akkukin koneen lisäksi varmaan tykkää.
En ole vielä hyvin toimivaa start-stoppia päässyt missään näkemään/kokemaan. Mahdollisesti sellainen on olemassa, mutta en kuitenkaan usko että esim. noissa mainituissa uusissa VW-konsernin tuotteissa käytetään mitään kovin alkukantaista versiota.Start-stop angstiset vois mennä muualle vänkäämään ärsytysketjusta, että ei tarvitse ärsyyntyä. Lienee ihan selvää, että paskasti toteutettu on paska. Oma vika jos ostaa jonkun Rellun, volkkarin tai Skodan. Ja vastaavasti hyvin toteutettuna sitä ei edes tajua käyttävänsä kun on paljon samalla ajanut.
Omat kokemukset varsinkin juuri vuokra-Meganen kanssa olivat helteellä täysin päinvastaiset. Se ei tosin ollut ihan uusi, mutta ei hirveän vanhakaan. Sitä ummehtunutta lehmänhenkäystä pukkasi tuulettimesta vähän väliä kun auto seisoi paikallaan moottori ja siten myös kompura sammutettuna. Puhallin toki pyöri akkua syömässä, mutta kompura ei ja sehän tarkoitti samalla, että viileää ilmaa sieltä ei tullut sen jälkeen yhtään. Ja mm. ruuhkassa sitä seisomista on ainakin isommissa kaupungeissa vähän väliä.Monta kymmentä minuuttia sä seisot valoissa? Jos auto on käyntilämmin niin ainakin mulla se puhallin jää pyörimään vaikka moottori sammuu ja lämmintä tulee koko ajan!? Sama kesällä, kyllä sieltä tulee viileää sen minuutin mitä valoissa joutuu seisomaan, ei edes viime kesän helteillä ollut ongelmaa, autona Renault Megane ja tuossa tuota ei kyllä mitenkään huomaa ja lähtee käyntiin heti.
Ongelma?
Mene pois lonnimasta jos et pysy muun liikenteen mukana. Sinusta on vain haittaa.Kehä 3 perässä roikkujat vituttaa. Ajelen vakkarilla 80gps niin aina joku toope hyökkää takakonttiin kiinni. En pääse väistämään oikealle koska siellä on autoja jotka ajaa 75 kmh.
Kehä 1 ei kukaan roiku takana vaikka samaa nopeutta ajan.
Eikä noilla teillä edes tarvitse väistää oikealle koska ei ole moottoritie.
Yleensä olen väistänyt "ohituksen" jälkeen keskikaistalle mutta kohta rupee mitta täyttymään enkä väistä persuksissa roikkujia. Saavat itse sitten koukkia oikeelta ohi jos mahtuvat.
Tänään muutama perustapaus työmatkoilla:
Töihin mennessä joku rellukuski olisi halunnut tulla rampista nelikaistaiselle viisi metriä eteeni parikymppiä hitaammalla vauhdilla, vaikka takana ei ollut ketään kilometrin matkalla. Oletti kai minun tekevän tilaa kun löi vilkun päälle ja alkoi tulla vasemmalle. Vähemmän herrasmiesmäisesti tarjosin väistön sijasta kirkasvalohoitoa ja pidin kaistani. En ymmärrä miksi niin monet eivät osaa sovittaa omaa ajonopeuttaan ja toimintaansa tilanteen mukaiseksi ja olettavat muiden tekevän tarpeettomia väistöliikkeitä sen vuoksi.
Töistä tullessa taas saavutan yhden mersukuskin ihan selvällä nopeuserolla ja vaihdan kaistaa ohittaakseni. Yllättäen mersusta löytyi kaasu ja hajurakoa alkoi syntymään ihan huomattavaa vauhtia, kunnes messun eteen osui rekka ja vauhti hiipui jälleen. Itse ajelin vakkari päällä vasenta kaistaa ja ohitin sekä vakkarittoman mersun että rekan. Mersu liimaantuu heti konttiin ja lyö pitkää valoa allekirjoittaneelle syystä, jota voin vain arvailla. Ei se aina ole helppoa.
Edit: Typoja
Eniten noissa videoissa ihmetyttää miten paljon elämää jotkut on valmiita tuhlaamaan toisten virheiden katseluun ja editoimiseen Kuitenkin 90% tapauksista on vain vahinkoja/epävarmoja kuskeja. No kai sekin on harrastus siinä missä muutkin ja "hyvää ajanvietettä" lauantaisaunan jälkeen käydä 12h dashcamin materiaalia läpi.
Tulee aina mielleyhtymä "Modernien miesten" Mattiin
Samaa ihmettelin myös kohdassa, jossa Fiesta ajeli taajamassa 10km/h alle rajoituksen ja kuvaaja "sujuvoitti liikennettä" ohittamalla tämän bussikaistan kautta. Motarilla itse hitaammin ajaessa kuitenkin muisti mainita, ettei nopeusrajoitus velvoita ajamaan suurinta sallittua.Ensin tuolla videolla valistetaan kun Bemari ajaa vasenta kaistaa ja herätellään sitä pitkillä ja seuraavaksi purnataan kun joku muu tulee vasenta perään ja väläyttelee... kaksinaismoralismia?
Haha. Aika noloa.Samaa ihmettelin myös kohdassa, jossa Fiesta ajeli taajamassa 10km/h alle rajoituksen ja kuvaaja "sujuvoitti liikennettä" ohittamalla tämän bussikaistan kautta. Motarilla itse hitaammin ajaessa kuitenkin muisti mainita, ettei nopeusrajoitus velvoita ajamaan suurinta sallittua.
Ja oli muutenkin seuraavissa valoissa samaan aikaan, joten hyöty tuosta sujuvoittamisesta oli olematon varsinkin kun bussikaista ilmeisesti loppui noiden valojen jälkeen.Samaa ihmettelin myös kohdassa, jossa Fiesta ajeli taajamassa 10km/h alle rajoituksen ja kuvaaja "sujuvoitti liikennettä" ohittamalla tämän bussikaistan kautta. Motarilla itse hitaammin ajaessa kuitenkin muisti mainita, ettei nopeusrajoitus velvoita ajamaan suurinta sallittua.
Haha. Aika noloa.
Kotipoliisille aika tyypillinen asenne. Vika on aina muissa. Ja vaikkei olisikaan niin omalla perseilyllä sen voi helposti luoda.
Ei oikeasti kovin paha, mutta silti yksi omista ikisuosikeista: Ajan jonkun perässä ja punaiset liikennevalot ovat edessä. Edessä oleva auto pysähtyy jättäen pitkähkön, esim. 5m välin seuraavaan autoon jonka seurauksena pysähdyn tietysti tämän auton taakse 1-2m päähän. Sitten muutaman sekunnin jälkeen tämä edessä oleva auto alkaakin liikkua kuroen tuota 5m väliä umpeen. Tästä seuraa se että nyt oman autoni eteen muodostuu metrien väli. Voin valita kahdesta vaihtoehdosta:
a) Pysyn paikallani ja vaikutan janarilta joka ei osaa edes pysähtyä
b) Liikun itsekin eteenpäin ja aiheutan koko jonoon saman reaktion, autot kuluu, bensaa menee jne...
Eikö sitä nyt helvetti voi kerralla pysähtyä suurinpiirtein oikeaan kohtaan?
Eiköhän siellä ollut vähän erilaiset ajonopeudet kyseessä videon perusteella.Ensin tuolla videolla valistetaan kun Bemari ajaa vasenta kaistaa ja herätellään sitä pitkillä ja seuraavaksi purnataan kun joku muu tulee vasenta perään ja väläyttelee... kaksinaismoralismia?
No ohittaisin minäkin. Jos haluaa ajaa alle rajoituksen niin ajaa sitten mutta ei tarvi kitistä kun joku tulee ohi.Samaa ihmettelin myös kohdassa, jossa Fiesta ajeli taajamassa 10km/h alle rajoituksen ja kuvaaja "sujuvoitti liikennettä" ohittamalla tämän bussikaistan kautta. Motarilla itse hitaammin ajaessa kuitenkin muisti mainita, ettei nopeusrajoitus velvoita ajamaan suurinta sallittua.
Ärsytti sama asia, kun oli manuaali, mutta nyt automaatilla voi vaan nostaa jalkaa jarrulta, niin auto ryömii eron umpeen. Toki sitten takanani olevaa vituttaa. Manuskalla ajellessa annoin välin jäädä, ellei se blokannut jotain toista kaistaa, vaikka joskus vähän hävettikin pitää 10+ m välejä.Tätä monasti itsekin ihmettelen että miks sitä autoo ei voi kerralla pysäyttää oikeaan kohtaan.
Jättääkö nää niinkö "turvaväliä" siks että jos se edellä menevä vaikka valuttaa autonsa heidän keulaan Tätä ilmiötä tuli nähtyä ihan riittämiin 9vuoden kuorma-autoilun aikana ja näkee edelleen. Noista ajoista on jäänyt et itse pysähtyy kerralla ja en kyllä ala itse hinuttaa sitä omaa autoo jos edellä oleva urpoilee tuolla tavalla.
Enemmän on haittaa ylinopeutta ajavista ja pumppaajista. Ja kuka sen määrittelee että kuinka kovaa ajetaan? Jokainen saa ajaa kuinka kovaa oma perse kestää. Vain moottoriteillä on velvollisuus väistää oikealle..Mene pois lonnimasta jos et pysy muun liikenteen mukana. Sinusta on vain haittaa.
Enemmän on haittaa ylinopeutta ajavista ja pumppaajista. Ja kuka sen määrittelee että kuinka kovaa ajetaan? Jokainen saa ajaa kuinka kovaa oma perse kestää. Vain moottoriteillä on velvollisuus väistää oikealle..
Moottori- ja moottoriliikennetiellä lähtökohtaisesti pientä ylinopeutta ajavat ovat keskimääräistä turvallisempia ja sujuvampia kuskeja.Enemmän on haittaa ylinopeutta ajavista ja pumppaajista.
De jure:Ja kuka sen määrittelee että kuinka kovaa ajetaan?
Eikä saa.Jokainen saa ajaa kuinka kovaa oma perse kestää.
"Ei velvolisuutta"..."minulla on oikeus"... vittu että minua vituttaa tällainen selkärangaton venkoilu ja lakiin vetoaminen oman perseilyn pyhittämiseksi.Vain moottoriteillä on velvollisuus väistää oikealle..
"Kesä" ja 120 km/h rajoitukset 1-tielle toi taas mukavasti mieleen rasittavan ilmiön. Autot, joiden on pakko lähteä ohittamaan vaikka se paska hyytyy siihen 200 m päästä alkavaan ylämäkeen