Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihmisten osaamattomuus toimia valoristeyksissä kun valot ei ole toiminnassa. Ei se pitäisi olla niin hankalaa, ihan normaali oikealta tulevaa väistetään. Käytäntö on että osa ajaa eikä väistä ketään, osa ei uskalla mennä ennenkuin koko risteys on täysin tyhjä ja kukaan oikein osaa päättää mihin kohtaan risteystä pitäisi pysähtyä katsomaan mihin rakoon itse voi mennä.
Yleensä noissa risteyksissä on viel kärkikolmiolla määrätty väistämisvelvollisuus, eli ei pitäisi olla oikeasti vaikeata.
Kaikista vaikein tilanne tuntuu olevan valoristeys jossa liikennevalot päällä, mutta liikenteenohjaaja ohjaamassa liikennettä. Ihan nätisti jengi kyllä pysähtyy kun pysäytyslätkä nousee, mutta voi vattu kun pitäisi punaista valoa vasten ajaa liikenteenohjaajan niin osoittaessa.
Lapin poliisin mukaan auton omistaja kaasutti nopeasti pois paikalta, mutta tekijä on tiedossa.
Helikopteri oli tuomassa potilasta Lapin keskussairaalaan torstaina 16. maaliskuuta. Kopteri ei kuitenkaan voinut laskeutua, koska helikopterikentälle oli pysäköity henkilöauto. Helikopteri joutui odottamaan ilmassa, että auto saadaan pois tieltä.
Auton kuljettajaa ei poliisin mukaan tavoitettu sairaalan kuulutuksilla. Paikalle kutsuttiin pelastuslaitos autoa siirtämään. Kun pelastuslaitos oli ryhtymässä siirtoon, auton kuljettaja saapuikin paikalle. Naista käskettiin välittömästi siirtämään autonsa pois edestä, jonka jälkeen hän kaasutti pois paikalta. Nainen ei jäänyt selvittämään asiaa, mutta poliisin mukaan hänen henkilöllisyytensä on selvillä.
Tapahtuman vuoksi helikopterin laskeutuminen viivästyi noin kymmenen minuuttia.
Helikopterimiehistö on tehnyt tapauksesta vaarailmoituksen Trafille. Rikosnimikkeet tarkentuvat tutkinnan edetessä.
Tässäkin oli varmaan se ovea lähin parkki löytynyt kätevästi siltä laakealta H-kirjaimella varustetusta alueelta.
Auto oli pysäköity väärin: helikopteri ei pystynyt laskeutumaan sairaalalle
Lieneekö sitten luullut niitä H-kirjamen välejä parkkiruuduiksi
Edit: Näyttäisi tuo laskeutumispaikka olevan ihan parkkipaikan vieressä
Vettä ja räntää sataa, pimeää, lähestyn hitaasti liikenneympyrän edessä olevaa suojatietä kun yht´äkkiä eteen jarruttaa spendexpelle, mustissa vaatteissa, ilman heijastimen heijastinta saatikka valoa. Alkaa kauhea naaman pyörittely mutta hermanni itse ei tajua ettei mulla voi olla mitään mahdollisuutta nähdä häntä A-pilarin takaata pimeässä ilman mitään valoja tms.
No mutku heijastimet ja valot tuo turhaa painoa ja niissä mustissa vaatteissa on pienin ilmanvastus!Vettä ja räntää sataa, pimeää, lähestyn hitaasti liikenneympyrän edessä olevaa suojatietä kun yht´äkkiä eteen jarruttaa spendexpelle, mustissa vaatteissa, ilman heijastimen heijastinta saatikka valoa. Alkaa kauhea naaman pyörittely mutta hermanni itse ei tajua ettei mulla voi olla mitään mahdollisuutta nähdä häntä A-pilarin takaata pimeässä ilman mitään valoja tms.
Mutku niskalihakset väsyy, jos siirtää päätään jotta näkisi myös a-pilarin taakse katveeseenNo mutku heijastimet ja valot tuo turhaa painoa ja niissä mustissa vaatteissa on pienin ilmanvastus!
Sinne on varmaan katsottu (koska muuten turhaa ulinaa) ja sieltä olisi se pyöräilijä löydetty jos mitään yllämainittuja varusteita olisi ollut käytössä.Mutku niskalihakset väsyy, jos siirtää päätään jotta näkisi myös a-pilarin taakse katveeseen
Jännä että se pyöräilijä on kuitenkin hetkeä myöhemmin ilmestynyt "jostain".Sinne on varmaan katsottu (koska muuten turhaa ulinaa) ja sieltä olisi se pyöräilijä löydetty jos mitään yllämainittuja varusteita olisi ollut käytössä.
Jännä että se pyöräilijä on kuitenkin hetkeä myöhemmin ilmestynyt "jostain".
Ja ei, en puolustele valottomia pyöräilijöitä! Mutta koska heitä liikkuu paljon, heihin on tarpeellista varautua.
Varmaan saman verran liikkuu päässä noilla kuin omalle kohdalle osuneella kitimaasturimiehellä eilen. Normimaantietä menossa jumittaen auratraktorin takana. Pari mun edellä mennyttä kerkeää ohi ennen ku alkaa tulemaan porukkaa vastaan. Vastaantulijoiden virta loppuu sokeassa mutkassa jonka jälkeen tiedän olevan heti liikenteenjakajan, joten en siinä vaiheessa viiti lähtä enää ite ohi. No, kitimaasturimiehelle tämä ei ollut vaihtoehto vaan sieltä tultiin minusta ohi ja auratraktorin kohdalle ku oli tyyppi päässy niin tuleekin vastaantulijaa (koska sokea mutka). Kitimaasturi vetää jarruille ja melkein pyyhkii meikäläisen autosta etupuskurin irti ku tulee siihen mun eteen kaistalle. En edes muista milloin oisin viimeksi torvea käyttäny mutta nyt tuli kyllä äänimerkillä huomautettua kitimaasturimiehelle että ei tainnu mennä nyt ihan nappiin tämä operaatio.Olipa mukava ajella eilen maantietä kun joku pörinäpönttöamis ei saanut nopeutta pysymään edes sinnepäin. Sahattiin 75-90km/h (oma mittari) väliä. Ohituskaistan kohdalla lähestyn ohittaakseni ja heti kun laitan vilkun päälle niin pörinä käy ja amis ottaa hajurakoa.
Osaako joku sanoa mitä näiden päässä liikkuu vai liikkuuko mitään?
Näistä tulee kyllä turhan helposti ärsyynnyttyä, monesti on sitten se 120-140km/h 80-alueella kun näistä työntää ohiOlipa mukava ajella eilen maantietä kun joku pörinäpönttöamis ei saanut nopeutta pysymään edes sinnepäin. Sahattiin 75-90km/h (oma mittari) väliä. Ohituskaistan kohdalla lähestyn ohittaakseni ja heti kun laitan vilkun päälle niin pörinä käy ja amis ottaa hajurakoa.
Osaako joku sanoa mitä näiden päässä liikkuu vai liikkuuko mitään?
Juurikin näin eivät tajua, että alle jäädessä voi käydä omalle kohdalle muutakin kuin mennä ovi lommolle.Toki vilkkua tulee käyttää, mutta näin ammattikuljettajan näkökulmasta liikenneympyröissä jyräävät väistämisvelvolliset mulkut ovat olleet se suurempi ongelma. He kun aiheuttavat vaaratilanteita.
Toinen mikä ottaa nuppiin on perseessä kiinne ajajat.. Oli vauhtia rajoitusten mukaan tai reippaasti ylitse niin samat urpot ajaa parin metrin päässä takapuskurista.. Joskus jopa pitkät päällä..Näistä tulee kyllä turhan helposti ärsyynnyttyä, monesti on sitten se 120-140km/h 80-alueella kun näistä on työntää ohi
Liekkö ollut haagertti?Rovaniemellä käydessä huomannut haagerttejen olevan kuninkaitten sukua.Cittarissa ajetaan mersun romu askeleen päähänTässäkin oli varmaan se ovea lähin parkki löytynyt kätevästi siltä laakealta H-kirjaimella varustetusta alueelta.
Auto oli pysäköity väärin: helikopteri ei pystynyt laskeutumaan sairaalalle
Lieneekö sitten luullut niitä H-kirjamen välejä parkkiruuduiksi
Edit: Näyttäisi tuo laskeutumispaikka olevan ihan parkkipaikan vieressä
Olipa mukava ajella eilen maantietä kun joku pörinäpönttöamis ei saanut nopeutta pysymään edes sinnepäin. Sahattiin 75-90km/h (oma mittari) väliä. Ohituskaistan kohdalla lähestyn ohittaakseni ja heti kun laitan vilkun päälle niin pörinä käy ja amis ottaa hajurakoa.
Osaako joku sanoa mitä näiden päässä liikkuu vai liikkuuko mitään?
Nämä.Toinen mikä ottaa nuppiin on perseessä kiinne ajajat.. Oli vauhtia rajoitusten mukaan tai reippaasti ylitse niin samat urpot ajaa parin metrin päässä takapuskurista.. Joskus jopa pitkät päällä..
Varsinkin kun tuolta väistämisvelvollisesta suunnasta pääsee helposti liittymään päätielle kunhan vähän polkaisee sitä 1.2 tsi:tä.En voi ymmärtää sitä, että kun täältä suunnasta https://www.google.fi/maps/@60.9358...4!1sMV-V4CX6njuL9ugeBpcfkA!2e0!7i13312!8i6656 tulee autoilija, jolla ei aikomustakaan liittyä päätien liikenteen sekaan (vilkku, ajolinja, ei mitään merkkiä tms.) niin päätietä ajava autoilija iskee liinat kiinni. Sen ymmärrän, että pyritään joustavaan liikenteeseen ja "vetoketjumaisuuteen" , mutta tuossa syntyy usein vaarallisia tilanteita, kun päätien ajaja luovuttaa etuajo-oikeutensa siten, ettei muut tienkäyttäjät välttämättä aavista. Kuitenkin päätietä ajavat ovat etuajo-oikeutettuja.
Yleensä noissa risteyksissä on viel kärkikolmiolla määrätty väistämisvelvollisuus, eli ei pitäisi olla oikeasti vaikeata.
Kaikista vaikein tilanne tuntuu olevan valoristeys jossa liikennevalot päällä, mutta liikenteenohjaaja ohjaamassa liikennettä. Ihan nätisti jengi kyllä pysähtyy kun pysäytyslätkä nousee, mutta voi vattu kun pitäisi punaista valoa vasten ajaa liikenteenohjaajan niin osoittaessa.
Kenen syy tuo olisi ollut? Itse sanoisin, että liikenteenohjaajan kun päästää kahdesta suunnasta yhtä aikaa autot tulemaan risteykseen. Ja vieläpä niin, etteivät kuljettajat näe toisiaan kuin vasta juuri ennen kohtaamista.
Onko omat ajovalot päällä ja sumuvalot pois?Tänä aamuna sattui taas työmatkalle sama avoihoitotapaus kuin aikaisemmin. Mitä ilmeisimmin Skoda-kuskilla on jotain antipatioita mustaa bmw:tä kohtaan joskaan minä en tuota ole kiusannut. Kuten aiemminkin, pysyttelin autonmitan päässä mutta tuo ei ilmeisesti riitä koska jarru- ja sumuvalot välkkyy ja välillä päättää opettaa lyömällä liinat kiinni. Itselle tämä oli jo toinen kerta joten ymmärsin varoa - sen sijaan perässä tullut taksipaku oli ajaa minun perään.
Tällä kertaa kyllästyin leikkimiseen ja nappasin kuvan, sen jälkeen into kiusaamiseen väheni kummasti. Video olisi kyllä parempi joten pitääkö tässä dashcamia alkaa katselemaan noiden sekopäiden varalle.
Ei ole ei mutta jos joskus ihmisten töihinmenoaikoihin on liikenteessä niin huomaa että sujuvuuden vuoksi välit jäävät pieniksi. Minulla kyllä pysähtyi hyvin mutta ilmeisesti taksilla oli sitten vielä lyhyempi turvaväli kun oli päälle tulla.
Ai niin, unohtui että täällä on vaan pätemistä. Tarkkaa mittaa nyt ei ehtinyt ottamaan kun piti seurata edellä menevän tötöilyä. Hyvin kuitenkin ehti pysättämään ja kuten todettu tämä oli jo toinen kerta kun edellä menevän käyttäytyminen oli samanlaista. Kuitenkaan mitään vakavaa ei tapahtunut joten hajaantukaa.
Tänä aamuna sattui taas työmatkalle sama avoihoitotapaus kuin aikaisemmin. Mitä ilmeisimmin Skoda-kuskilla on jotain antipatioita mustaa bmw:tä kohtaan joskaan minä en tuota ole kiusannut. Kuten aiemminkin, pysyttelin autonmitan päässä mutta tuo ei ilmeisesti riitä koska jarru- ja sumuvalot välkkyy ja välillä päättää opettaa lyömällä liinat kiinni. Itselle tämä oli jo toinen kerta joten ymmärsin varoa - sen sijaan perässä tullut taksipaku oli ajaa minun perään.
Tällä kertaa kyllästyin leikkimiseen ja nappasin kuvan, sen jälkeen into kiusaamiseen väheni kummasti. Video olisi kyllä parempi joten pitääkö tässä dashcamia alkaa katselemaan noiden sekopäiden varalle.
Tuossa on 40km/h alue. Nyt vähän malttia tuohon laukkaan.
Mää pitämässä kaupungissa 11m välejä. Katsoin nyt kuvaa niin on siinä ollut enemmän kuin auton mitta, pahoittelut virheestä. Edelleen tähdennettäköön että minä kyllä sain pysäytettyä ajoneuvoni turvallisesti mutta takana tulleella taksipenalla oli vaikeuksia. Olisi siis suotavaa ja hyvien tapojen mukaista jos ei idiootiksi alettaisi tituleeraamaan. Mukavaa päivän jatkoa sinullekin.
Täytyykö autoilijan tässä väistää oikealta suojatielle tulevia pyöräilijöitä:
https://www.google.fi/maps/place/Alepa+Lehtisaari/@60.1819929,24.8525747,3a,75y,96.64h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sJ-MH2ICkDXbwmbUVFlLwhg!2e0!6s//geo0.ggpht.com/cbk?panoid=J-MH2ICkDXbwmbUVFlLwhg&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=128.08215&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x0:0x250de4e07c642501!8m2!3d60.1813639!4d24.8508583!6m1!1e1
Ei tarvitse. Paitsi jos fillaristi hyppää pois pyöränselästä, niin muuttuu jalankulkijaksi.Täytyykö autoilijan tässä väistää oikealta suojatielle tulevia pyöräilijöitä:
Ei tarvi, autolla ei ole kolmiota eikä auto ole juuri kääntynyt tielle jota pyöräilijä ylittää.
Näin minäkin luulin. Silti tuolla moni pysähtyy ja saan keskaria kun tööttään. On siis niin ettei nuo kelvillä olevat maalaukset vaikuta asiaan mitenkään?Ei tarvitse. Paitsi jos fillaristi hyppää pois pyöränselästä, niin muuttuu jalankulkijaksi.
Pyörätien jatke ei ole suojatieNäin minäkin luulin. Silti tuolla moni pysähtyy ja saan keskaria kun tööttään. On siis niin ettei nuo kelvillä olevat maalaukset vaikuta asiaan mitenkään?
Asiaa liipaten koitin taas sadatta kertaa googlata mikä on pyörätienjatke, eikä oikein vieläkään mene jakeluun. Jos se on niin kuin kirjoitetaan, niin myönnän etten mitenkään kykene sellaista arkiliikenteessä erottamaan. Suojatien pystyy normaalivauhdilla vielä havaitsemaan, mutta juuri koskaan ei ole aikaa miettiä että minkähän tyylinen poikkeustapaus se on. Koen tämänkin tilanteen keskimääräistä paremmaksi, kun vertaa kuinka monelle pelkän suojatienkin havaitseminen on lähes mahdotonta.
Melkoinen kontribuutio. Meinaat että tätä ei löytynyt jos googlaili pyörätienjatkeesta?
Melkoinen kontribuutio. Meinaat että tätä ei löytynyt jos googlaili pyörätienjatkeesta?
Pyörätienjatkeen on tarkoitus ohjata fillaristin matkaa. Suojatiellä ei saa pyöräillä, mutta jos se on merkattu pyörätienjatkeeksi, niin sitten saa. Jos pyöräilijä päättää pyöräillä - autoilla on etuajo-oikeus, ellei muut säännöt osoita että auto on väistämisvelvollinen. Tälläisiä muita sääntöjä ovat ainakin kolmio, Stop-merkki tai jos auto kääntyy.
Itse kuljen työmatkat fillarilla, ja työmatkalle osuu pari kohtaa jossa olen väistämisvelvollinen ollessa pyörän selässä. Silti usein autot pysähtyvät ja antavat tietä. Keskariakin olen saanut, kun en ole lähtenyt ylittämään tietä, vaikka toinen on siihen pysähtynyt. Ei kuitenkaan ole varmuutta että se toisesta suunnasta tuleva auto päättäisi toimia liikennesääntöjä vastaan antamalla minulle tietä.
Hankala tilanne, hyvää varmasti tarkoittavat kun haluavat minut päästää ensin.
Itse kuljen työmatkat fillarilla, ja työmatkalle osuu pari kohtaa jossa olen väistämisvelvollinen ollessa pyörän selässä. Silti usein autot pysähtyvät ja antavat tietä. Keskariakin olen saanut, kun en ole lähtenyt ylittämään tietä, vaikka toinen on siihen pysähtynyt. Ei kuitenkaan ole varmuutta että se toisesta suunnasta tuleva auto päättäisi toimia liikennesääntöjä vastaan antamalla minulle tietä.
Hankala tilanne, hyvää varmasti tarkoittavat kun haluavat minut päästää ensin.
Eli ymmärsinkö nyt oikein, että jos on suojatien taulu ja ajan itse suoraan niin tarvitsee pysähtyä vain jos suojatien yli menee joku jalkaisin? Pyöräilijät ignoorataan?Ei tarvitse. Paitsi jos fillaristi hyppää pois pyöränselästä, niin muuttuu jalankulkijaksi.