Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En ole havainnut että pakukuskeilla olisi ollut tarvetta hanuria haistella, lähinnä ne on noi taksarit ja jonnet civicin tai bemarin kanssa.
 
Pakulla tulee kyllä helposti ajettua turhan lähellä edellä ajavaa (henkilöautoa), koska se ei muodosta näköestettä. Ts. fiilis etäisyydestä on suurempi kuin etäisyys todellisuudessa.
 
Paku hinkkaa perässä kehä 1:stä itään ennen Kivikon liittymää, väistän oikealle kun tilaa tulee, hirmuinen kiihdytys minusta ohi ja suoraan kameraan, joka välähtää. Välähdyksen jälkeen jarrut pohjaan ja sinne se jäi köröttelemään vasemmalle kaistalle jotain viittäkymppiä. Itse siis vedin cruisella koko matkan tasaista ~83.
Ajattelikohan että jos ajaa kameran jälkeen hitaammin niin sakon määrä alenee? Ei voi ymmärtää.
 
Ihmisten osaamattomuus toimia valoristeyksissä kun valot ei ole toiminnassa. Ei se pitäisi olla niin hankalaa, ihan normaali oikealta tulevaa väistetään. Käytäntö on että osa ajaa eikä väistä ketään, osa ei uskalla mennä ennenkuin koko risteys on täysin tyhjä ja kukaan oikein osaa päättää mihin kohtaan risteystä pitäisi pysähtyä katsomaan mihin rakoon itse voi mennä.
 
joo o, ois saanu tässä kahteen viikkoon 5 kertaa jo ajaa jonkun kylkeen jos ois raaskinu. Pari säikäytti ihan kunnollakin. Ei voi ymmärtää näitä jotka koettaa lähtiä siitä pikkuraosta sutimaan kun ei ne vajaavetoset vaan näillä keleillä lähde siitä risteyksestä vaikka kuinka polkee sitä kaasua lisää.

No onneksi nuo sutijat sentään näkee jo kaukaa. Vaan noi pari "säikäyttäjää" oli jo vähän vittumaisempia. Toinen oli joku paappa v70 volvollaan, joka oli tulossa 80 rajotuksen tielle minusta käsin vasemmalta. Se vaan valu ja valu sieltä automaaginsa kanssa kunnes oli jo vastaantulevien kaistan päällä ja sen oli pakko töötätä rekan alta mun eteen. Vissiin säikähti itekkin kun lähti samantien painamaan 100+ kohti horisomttia.

Toinen oli eilen kun parkkikselta tuuttas joku n.20v likka uudella mersun kitimaasturilla kolmion takaa vauhdilla eteen. Siinä oli kyllä kasattuna lunta juuri niin ettei sieltä tähän suuntaan juuri näe, mutta luulis sillon tulevan varovasti.. Onneksi ite näin sen jo siellä parkkiksella olevan ja aavistin että se tulee sieltä kasan takaa alle. Vähän kyllä vitutti etten ajanut kylkeen kun töötistä huolimatta katse on suoraan edessä ja ei hidastamisesta tietoakaan, tääkin melkeen pikemminkin kaasua polki.
 
Yleensä noissa risteyksissä on viel kärkikolmiolla määrätty väistämisvelvollisuus, eli ei pitäisi olla oikeasti vaikeata.
Kaikista vaikein tilanne tuntuu olevan valoristeys jossa liikennevalot päällä, mutta liikenteenohjaaja ohjaamassa liikennettä. Ihan nätisti jengi kyllä pysähtyy kun pysäytyslätkä nousee, mutta voi vattu kun pitäisi punaista valoa vasten ajaa liikenteenohjaajan niin osoittaessa.
 
Ihmisten osaamattomuus toimia valoristeyksissä kun valot ei ole toiminnassa. Ei se pitäisi olla niin hankalaa, ihan normaali oikealta tulevaa väistetään. Käytäntö on että osa ajaa eikä väistä ketään, osa ei uskalla mennä ennenkuin koko risteys on täysin tyhjä ja kukaan oikein osaa päättää mihin kohtaan risteystä pitäisi pysähtyä katsomaan mihin rakoon itse voi mennä.

Samaa mieltä, mutta poikkeuksiakin on ainakin täällä stadissa. Koskelantieltä vasemmalle kääntyminen Mäkelänkadulle (ruuhka-aikaan) ilman liikennevaloja on hyvä esimerkki. Ei onnistu ilman väliin tunkemista vastoin liikennesääntöjä. Onneksi täällä väistetään kiltisti, vaikeustasoa nostaa nopeudet Mäkelänkadulla jotka on ajoittain lähempänä 70km/h kuin 50.

https://goo.gl/cG1e5g
 
Yleensä noissa risteyksissä on viel kärkikolmiolla määrätty väistämisvelvollisuus, eli ei pitäisi olla oikeasti vaikeata.
Kaikista vaikein tilanne tuntuu olevan valoristeys jossa liikennevalot päällä, mutta liikenteenohjaaja ohjaamassa liikennettä. Ihan nätisti jengi kyllä pysähtyy kun pysäytyslätkä nousee, mutta voi vattu kun pitäisi punaista valoa vasten ajaa liikenteenohjaajan niin osoittaessa.

Kaikissa valoristeyksissä on joko kolmiot tai stop merkit toissijaisina noudatettavina jos nopeusrajoitus on enemmän kuin 40km/h.
 
Vettä ja räntää sataa, pimeää, lähestyn hitaasti liikenneympyrän edessä olevaa suojatietä kun yht´äkkiä eteen jarruttaa spendexpelle, mustissa vaatteissa, ilman heijastimen heijastinta saatikka valoa. Alkaa kauhea naaman pyörittely mutta hermanni itse ei tajua ettei mulla voi olla mitään mahdollisuutta nähdä häntä A-pilarin takaata pimeässä ilman mitään valoja tms.:facepalm:
 
Tässäkin oli varmaan se ovea lähin parkki löytynyt kätevästi siltä laakealta H-kirjaimella varustetusta alueelta.
Auto oli pysäköity väärin: helikopteri ei pystynyt laskeutumaan sairaalalle
Lapin poliisin mukaan auton omistaja kaasutti nopeasti pois paikalta, mutta tekijä on tiedossa.

Helikopteri oli tuomassa potilasta Lapin keskussairaalaan torstaina 16. maaliskuuta. Kopteri ei kuitenkaan voinut laskeutua, koska helikopterikentälle oli pysäköity henkilöauto. Helikopteri joutui odottamaan ilmassa, että auto saadaan pois tieltä.

Auton kuljettajaa ei poliisin mukaan tavoitettu sairaalan kuulutuksilla. Paikalle kutsuttiin pelastuslaitos autoa siirtämään. Kun pelastuslaitos oli ryhtymässä siirtoon, auton kuljettaja saapuikin paikalle. Naista käskettiin välittömästi siirtämään autonsa pois edestä, jonka jälkeen hän kaasutti pois paikalta. Nainen ei jäänyt selvittämään asiaa, mutta poliisin mukaan hänen henkilöllisyytensä on selvillä.

Tapahtuman vuoksi helikopterin laskeutuminen viivästyi noin kymmenen minuuttia.

Helikopterimiehistö on tehnyt tapauksesta vaarailmoituksen Trafille. Rikosnimikkeet tarkentuvat tutkinnan edetessä.

Lieneekö sitten luullut niitä H-kirjamen välejä parkkiruuduiksi :D

Edit: Näyttäisi tuo laskeutumispaikka olevan ihan parkkipaikan vieressä
 
Viimeksi muokattu:
Tässäkin oli varmaan se ovea lähin parkki löytynyt kätevästi siltä laakealta H-kirjaimella varustetusta alueelta.
Auto oli pysäköity väärin: helikopteri ei pystynyt laskeutumaan sairaalalle


Lieneekö sitten luullut niitä H-kirjamen välejä parkkiruuduiksi :D

Edit: Näyttäisi tuo laskeutumispaikka olevan ihan parkkipaikan vieressä

Juurikin tämä! Autoilijat on aivan käsittämättömän laiskaa porukka. Vittu ei viitsitä 5m kävellä, koska auto. Virkavalta ei valvo pätkääkään, vaan pysäköivät itsekkin ihan miten sattuu. Tässäkin tapauksessa, jos ei olisi sattunut tuo kopteri juuri tulemaan, ei olisi poliisi korvaansakkaan lotkauttanut. 99% tapauksista kyse ei ole muusta kuin kuljettajan laiskuudesta ja kusipäisyydestä. Ihan parhaita on nämä jotkut sankarit, ketkä kokevat pakottavaa tarvetta pysäköidä kotteronsa jalkakäytävälle, vaikka tien varressa olisi ihan laillinen paikka ja tilaa. Poliisinkin olen todistanut useasti syyllistyvän samaan kusipäiseen ja täysin järjen ja lain vastaiseen käytökseen.
Linnaan kaikki ja kortti pois!
 
Vettä ja räntää sataa, pimeää, lähestyn hitaasti liikenneympyrän edessä olevaa suojatietä kun yht´äkkiä eteen jarruttaa spendexpelle, mustissa vaatteissa, ilman heijastimen heijastinta saatikka valoa. Alkaa kauhea naaman pyörittely mutta hermanni itse ei tajua ettei mulla voi olla mitään mahdollisuutta nähdä häntä A-pilarin takaata pimeässä ilman mitään valoja tms.:facepalm:

Voit lohduttautua ajatuksella, että joku vähemmän valppaampi pakukuski sen kolaa ennen pitkää pois geenipoolia saastuttamasta.
 
Vettä ja räntää sataa, pimeää, lähestyn hitaasti liikenneympyrän edessä olevaa suojatietä kun yht´äkkiä eteen jarruttaa spendexpelle, mustissa vaatteissa, ilman heijastimen heijastinta saatikka valoa. Alkaa kauhea naaman pyörittely mutta hermanni itse ei tajua ettei mulla voi olla mitään mahdollisuutta nähdä häntä A-pilarin takaata pimeässä ilman mitään valoja tms.:facepalm:
No mutku heijastimet ja valot tuo turhaa painoa ja niissä mustissa vaatteissa on pienin ilmanvastus! :D
 
Mutku niskalihakset väsyy, jos siirtää päätään jotta näkisi myös a-pilarin taakse katveeseen:lol:
Sinne on varmaan katsottu (koska muuten turhaa ulinaa) ja sieltä olisi se pyöräilijä löydetty jos mitään yllämainittuja varusteita olisi ollut käytössä.
 
Sinne on varmaan katsottu (koska muuten turhaa ulinaa) ja sieltä olisi se pyöräilijä löydetty jos mitään yllämainittuja varusteita olisi ollut käytössä.
Jännä että se pyöräilijä on kuitenkin hetkeä myöhemmin ilmestynyt "jostain".

Ja ei, en puolustele valottomia pyöräilijöitä! Mutta koska heitä liikkuu paljon, heihin on tarpeellista varautua.
 
Jännä että se pyöräilijä on kuitenkin hetkeä myöhemmin ilmestynyt "jostain".

Ja ei, en puolustele valottomia pyöräilijöitä! Mutta koska heitä liikkuu paljon, heihin on tarpeellista varautua.

Niin tosiaan kääntelin päätä ja yritin sivuikkunasta kattoa mutta kun autoa tulee vastaan, lasi märkä, ulkona pimeää en häntä vain nähnyt. Onneksi ajoin hiljaa niin heti kun eturengas tuli tuulilasin puolelta näkyviin sain auton seis välittömästi ja ennen suojatietä siis. Tiedän että mulla on väistämisvelvollisuus, mutta olosuhteet oli vain sellaiset ettei sitä pyörää nähnyt vasta kun hän ilmestyi suoraan eteen.
 
Ärsyttää varsinkin kehä teillä tapahtuva jatkuva kaistanvaihtaminen muutaman sekunnin näennällisen ajansäästämisen takia. Todellisuudessa näiden perkeleen kaistanvaihtajien aiheuttamat jarruvalojen vilkkumiset on syy suurelle osalle kehäteiden ruuhkista.
 
Olipa mukava ajella eilen maantietä kun joku pörinäpönttöamis ei saanut nopeutta pysymään edes sinnepäin. Sahattiin 75-90km/h (oma mittari) väliä. Ohituskaistan kohdalla lähestyn ohittaakseni ja heti kun laitan vilkun päälle niin pörinä käy ja amis ottaa hajurakoa.

Osaako joku sanoa mitä näiden päässä liikkuu vai liikkuuko mitään?
Varmaan saman verran liikkuu päässä noilla kuin omalle kohdalle osuneella kitimaasturimiehellä eilen. Normimaantietä menossa jumittaen auratraktorin takana. Pari mun edellä mennyttä kerkeää ohi ennen ku alkaa tulemaan porukkaa vastaan. Vastaantulijoiden virta loppuu sokeassa mutkassa jonka jälkeen tiedän olevan heti liikenteenjakajan, joten en siinä vaiheessa viiti lähtä enää ite ohi. No, kitimaasturimiehelle tämä ei ollut vaihtoehto vaan sieltä tultiin minusta ohi ja auratraktorin kohdalle ku oli tyyppi päässy niin tuleekin vastaantulijaa (koska sokea mutka). Kitimaasturi vetää jarruille ja melkein pyyhkii meikäläisen autosta etupuskurin irti ku tulee siihen mun eteen kaistalle. En edes muista milloin oisin viimeksi torvea käyttäny mutta nyt tuli kyllä äänimerkillä huomautettua kitimaasturimiehelle että ei tainnu mennä nyt ihan nappiin tämä operaatio.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa mukava ajella eilen maantietä kun joku pörinäpönttöamis ei saanut nopeutta pysymään edes sinnepäin. Sahattiin 75-90km/h (oma mittari) väliä. Ohituskaistan kohdalla lähestyn ohittaakseni ja heti kun laitan vilkun päälle niin pörinä käy ja amis ottaa hajurakoa.

Osaako joku sanoa mitä näiden päässä liikkuu vai liikkuuko mitään?
Näistä tulee kyllä turhan helposti ärsyynnyttyä, monesti on sitten se 120-140km/h 80-alueella kun näistä työntää ohi :beye:
 
Viimeksi muokattu:
Toki vilkkua tulee käyttää, mutta näin ammattikuljettajan näkökulmasta liikenneympyröissä jyräävät väistämisvelvolliset mulkut ovat olleet se suurempi ongelma. He kun aiheuttavat vaaratilanteita.
Juurikin näin eivät tajua, että alle jäädessä voi käydä omalle kohdalle muutakin kuin mennä ovi lommolle.
 
Näistä tulee kyllä turhan helposti ärsyynnyttyä, monesti on sitten se 120-140km/h 80-alueella kun näistä on työntää ohi :beye:
Toinen mikä ottaa nuppiin on perseessä kiinne ajajat.. Oli vauhtia rajoitusten mukaan tai reippaasti ylitse niin samat urpot ajaa parin metrin päässä takapuskurista.. Joskus jopa pitkät päällä.. :rage:
 
Tässäkin oli varmaan se ovea lähin parkki löytynyt kätevästi siltä laakealta H-kirjaimella varustetusta alueelta.
Auto oli pysäköity väärin: helikopteri ei pystynyt laskeutumaan sairaalalle


Lieneekö sitten luullut niitä H-kirjamen välejä parkkiruuduiksi :D

Edit: Näyttäisi tuo laskeutumispaikka olevan ihan parkkipaikan vieressä
Liekkö ollut haagertti?Rovaniemellä käydessä huomannut haagerttejen olevan kuninkaitten sukua.Cittarissa ajetaan mersun romu askeleen päähän
paraatiovista ja sitten kansallispuku hulmuten "ostoksille"...:mad:
 
Olipa mukava ajella eilen maantietä kun joku pörinäpönttöamis ei saanut nopeutta pysymään edes sinnepäin. Sahattiin 75-90km/h (oma mittari) väliä. Ohituskaistan kohdalla lähestyn ohittaakseni ja heti kun laitan vilkun päälle niin pörinä käy ja amis ottaa hajurakoa.

Osaako joku sanoa mitä näiden päässä liikkuu vai liikkuuko mitään?

Nää on näitä. ne pitää yllättää. ohi ei kannata mennä ohituskaista alueella, vaan muuten odottaa välimatkan päässä, ja yhtäkkiä ohi. Toki tehokas auto auttaa, mutta helpompi yllättää, niin ei tarvitse käyttää niin suuria nopeuksia.
 
Toinen mikä ottaa nuppiin on perseessä kiinne ajajat.. Oli vauhtia rajoitusten mukaan tai reippaasti ylitse niin samat urpot ajaa parin metrin päässä takapuskurista.. Joskus jopa pitkät päällä.. :rage:
Nämä.

Ajelin tuossa eräänä päivänä motarilla ihan reilua vauhtia, varmaan 110-115 ja silti roikkuu joku takiainen pakun kanssa perseessä ohituskaistalla. Ihan vain vittuillakseni en jaksanut kelata enenmpää vauhtia ja suoritin ohitukset rauhassa loppuun saakka. En sentään sakkoja ala ottamaan jonkun hiillostajan takia.
 
En voi ymmärtää sitä, että kun täältä suunnasta https://www.google.fi/maps/@60.9358...4!1sMV-V4CX6njuL9ugeBpcfkA!2e0!7i13312!8i6656 tulee autoilija, jolla ei aikomustakaan liittyä päätien liikenteen sekaan (vilkku, ajolinja, ei mitään merkkiä tms.) niin päätietä ajava autoilija iskee liinat kiinni. Sen ymmärrän, että pyritään joustavaan liikenteeseen ja "vetoketjumaisuuteen" , mutta tuossa syntyy usein vaarallisia tilanteita, kun päätien ajaja luovuttaa etuajo-oikeutensa siten, ettei muut tienkäyttäjät välttämättä aavista. Kuitenkin päätietä ajavat ovat etuajo-oikeutettuja.
 
En voi ymmärtää sitä, että kun täältä suunnasta https://www.google.fi/maps/@60.9358...4!1sMV-V4CX6njuL9ugeBpcfkA!2e0!7i13312!8i6656 tulee autoilija, jolla ei aikomustakaan liittyä päätien liikenteen sekaan (vilkku, ajolinja, ei mitään merkkiä tms.) niin päätietä ajava autoilija iskee liinat kiinni. Sen ymmärrän, että pyritään joustavaan liikenteeseen ja "vetoketjumaisuuteen" , mutta tuossa syntyy usein vaarallisia tilanteita, kun päätien ajaja luovuttaa etuajo-oikeutensa siten, ettei muut tienkäyttäjät välttämättä aavista. Kuitenkin päätietä ajavat ovat etuajo-oikeutettuja.
Varsinkin kun tuolta väistämisvelvollisesta suunnasta pääsee helposti liittymään päätielle kunhan vähän polkaisee sitä 1.2 tsi:tä.
 
Yleensä noissa risteyksissä on viel kärkikolmiolla määrätty väistämisvelvollisuus, eli ei pitäisi olla oikeasti vaikeata.
Kaikista vaikein tilanne tuntuu olevan valoristeys jossa liikennevalot päällä, mutta liikenteenohjaaja ohjaamassa liikennettä. Ihan nätisti jengi kyllä pysähtyy kun pysäytyslätkä nousee, mutta voi vattu kun pitäisi punaista valoa vasten ajaa liikenteenohjaajan niin osoittaessa.

Joskus meinasin ajaa kolarin tuollaisessa tilanteessa. Ajoin Koskelantietä kohti Mäkelänkatua, tarkoituksena kääntyä vasemmalle Helsinkiin päin. https://goo.gl/maps/G62iVGnFiio Joku iso työajoneuvo blokkasi vasemmanpuolimmaisen kaistan juuri liikennevalojen kohdalla ja tikkarimies viittoi ajamaan punaisia päin. Meinasin kolaroida vasemmalta normaalisti vihreisiin ajaneen auton kanssa. Onneksi tulin varovaisesti sieltä katveesta, että kerkesin jarruttaa, ja vältin törmäyksen. Kenen syy tuo olisi ollut? Itse sanoisin, että liikenteenohjaajan kun päästää kahdesta suunnasta yhtä aikaa autot tulemaan risteykseen. Ja vieläpä niin, etteivät kuljettajat näe toisiaan kuin vasta juuri ennen kohtaamista.
 
Kenen syy tuo olisi ollut? Itse sanoisin, että liikenteenohjaajan kun päästää kahdesta suunnasta yhtä aikaa autot tulemaan risteykseen. Ja vieläpä niin, etteivät kuljettajat näe toisiaan kuin vasta juuri ennen kohtaamista.

Jos liikenteenohjaaja on päästänyt molemmat samaan aikaan, niin periaatteessa tottakai hän on siinä vaiheessa vastuussa. Luulen kyllä että se toinen auto on tullut risteykseen valojen voimalla, ei liikenteenohjaajan luvalla (jossa tapauksessa hän olisi syylinen ja sakot vastaisi punaisia päin ajoa).
 
Tänä aamuna sattui taas työmatkalle sama avoihoitotapaus kuin aikaisemmin. Mitä ilmeisimmin Skoda-kuskilla on jotain antipatioita mustaa bmw:tä kohtaan joskaan minä en tuota ole kiusannut. Kuten aiemminkin, pysyttelin autonmitan päässä mutta tuo ei ilmeisesti riitä koska jarru- ja sumuvalot välkkyy ja välillä päättää opettaa lyömällä liinat kiinni. Itselle tämä oli jo toinen kerta joten ymmärsin varoa - sen sijaan perässä tullut taksipaku oli ajaa minun perään.

Tällä kertaa kyllästyin leikkimiseen ja nappasin kuvan, sen jälkeen into kiusaamiseen väheni kummasti. Video olisi kyllä parempi joten pitääkö tässä dashcamia alkaa katselemaan noiden sekopäiden varalle. :rage::facepalm:
Onko omat ajovalot päällä ja sumuvalot pois?
 
Ei ole ei mutta jos joskus ihmisten töihinmenoaikoihin on liikenteessä niin huomaa että sujuvuuden vuoksi välit jäävät pieniksi. Minulla kyllä pysähtyi hyvin mutta ilmeisesti taksilla oli sitten vielä lyhyempi turvaväli kun oli päälle tulla.

Olet ilman sakkoja tai kolareita vielä ilmeisesti tuolla tyylillä selvinnyt? Mistä tiedät autonmitan päässä ajaessa minkä takia edelläoleva jarruttaa? Korkea pakettiauto/k-a käytössä että näkee yli? Autonmittainen turvaväli on aivan käsittämättömän lyhyt ja kaikkea muuta kun sujuvaa.
 
Ai niin, unohtui että täällä on vaan pätemistä. Tarkkaa mittaa nyt ei ehtinyt ottamaan kun piti seurata edellä menevän tötöilyä. Hyvin kuitenkin ehti pysättämään ja kuten todettu tämä oli jo toinen kerta kun edellä menevän käyttäytyminen oli samanlaista. Kuitenkaan mitään vakavaa ei tapahtunut joten hajaantukaa.

Kaksi kertaa olet omalla tötöilyllä aiheuttanut tuon tilanteen ja onnistunut kuitenkin välttämään kolarin, josta olisit täydessä vastuussa. Otetaanko veikkauksia montako kertaa vielä tuuri riittää?
 
Tänä aamuna sattui taas työmatkalle sama avoihoitotapaus kuin aikaisemmin. Mitä ilmeisimmin Skoda-kuskilla on jotain antipatioita mustaa bmw:tä kohtaan joskaan minä en tuota ole kiusannut. Kuten aiemminkin, pysyttelin autonmitan päässä mutta tuo ei ilmeisesti riitä koska jarru- ja sumuvalot välkkyy ja välillä päättää opettaa lyömällä liinat kiinni. Itselle tämä oli jo toinen kerta joten ymmärsin varoa - sen sijaan perässä tullut taksipaku oli ajaa minun perään.

Tällä kertaa kyllästyin leikkimiseen ja nappasin kuvan, sen jälkeen into kiusaamiseen väheni kummasti. Video olisi kyllä parempi joten pitääkö tässä dashcamia alkaa katselemaan noiden sekopäiden varalle. :rage::facepalm:

"autonmitan"?

oikea turvaväli on 3 sekuntia. 108km/h nopeudessa se tekee 90 metriä.

ei ihme että jarruvalot välkkyy kun idiootti tulee perseessä kiinni.
 
Liikenteessä kanssa-autoilijat käyttäytyvät aivan huomattavasti eri tavalla kun ajelee bemarilla kuin jos ajelee vaikka Toyotalla tai jollain ranskalaisella. Näemmä sama pätee täällä. Mitenköhän keskustelu olisi mennyt jos 74t3 olisi jättänyt autonsa merkin kertomatta tai tuo edessä oleva törttöillyt auto olisi ollut bemari. :)
 
Tuo "auton mitta" on melko yleinen väli taajamissa. Ihminen kun on tunnetusti paska arvioimaan etäisyyksiä, niin luulisin kuitenkin "auton mitan" olevan karvan verran vajaat 10m. Noita "auton mitan" verran perässä ajavia on aika paljon täälläpäin, etenkin kaupungin sisääntuloväylillä, jos "erehtyy" ajamaan rajotuksen (gps) mukaista nopeutta. Välillä saa tarkistaa parikin kertaa tuleeko takana auto kun ajovalot ovat hävinneet takalasin alapuolelle...
 
Mää pitämässä kaupungissa 11m välejä. :happy: Katsoin nyt kuvaa niin on siinä ollut enemmän kuin auton mitta, pahoittelut virheestä. :smoke: Edelleen tähdennettäköön että minä kyllä sain pysäytettyä ajoneuvoni turvallisesti mutta takana tulleella taksipenalla oli vaikeuksia. Olisi siis suotavaa ja hyvien tapojen mukaista jos ei idiootiksi alettaisi tituleeraamaan. Mukavaa päivän jatkoa sinullekin. :btooth:

Perseeessä roikkuminen ei ole yhtään mitään muuta kuin idiotismia. Sovelletaan tähän ankka-sääntöä.

Toinen hidastelee ja vilkuttelee jarruvaloa, jotta saisi sinut tajuamaan, että käyttäydyt liikenteessä väärin.

Se, mitä tässä tilanteessa pitää tehdä on ottaa se viesti vastaa, ja reagoida siihen korjaamalla sitä omaa käyttäytymistään, jättää se turvaväli, eikä valittaa siitä että toinen vilkuttaa jarruvaloa.

Mutta tässä tullaan taas tähän idiootin ylpeyteen: Ei voida myöntää olevansa väärässä, niin sitten syyllistetään vaan sitä toista, joka siitä perseilystä antaa palautetta, ja jatketaan sitä perseilyä. Tuolla asenteella ei ansaitse sitä ajokorttia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos siellä autossa jotain sattui ja oli pakko pysähtyä. Toki pitäisi katsoa että ei ketään tule siellä takana jos aikoo pysähtyä. Esim auto liian lähellä suojatietä tai muuta vastaavaa?
 
Ei tarvi, autolla ei ole kolmiota eikä auto ole juuri kääntynyt tielle jota pyöräilijä ylittää.
Ei tarvitse. Paitsi jos fillaristi hyppää pois pyöränselästä, niin muuttuu jalankulkijaksi.
Näin minäkin luulin. Silti tuolla moni pysähtyy ja saan keskaria kun tööttään. On siis niin ettei nuo kelvillä olevat maalaukset vaikuta asiaan mitenkään?

Asiaa liipaten koitin taas sadatta kertaa googlata mikä on pyörätienjatke, eikä oikein vieläkään mene jakeluun. Jos se on niin kuin kirjoitetaan, niin myönnän etten mitenkään kykene sellaista arkiliikenteessä erottamaan. Suojatien pystyy normaalivauhdilla vielä havaitsemaan, mutta juuri koskaan ei ole aikaa miettiä että minkähän tyylinen poikkeustapaus se on. Koen tämänkin tilanteen keskimääräistä paremmaksi, kun vertaa kuinka monelle pelkän suojatienkin havaitseminen on lähes mahdotonta.
 
Näin minäkin luulin. Silti tuolla moni pysähtyy ja saan keskaria kun tööttään. On siis niin ettei nuo kelvillä olevat maalaukset vaikuta asiaan mitenkään?

Asiaa liipaten koitin taas sadatta kertaa googlata mikä on pyörätienjatke, eikä oikein vieläkään mene jakeluun. Jos se on niin kuin kirjoitetaan, niin myönnän etten mitenkään kykene sellaista arkiliikenteessä erottamaan. Suojatien pystyy normaalivauhdilla vielä havaitsemaan, mutta juuri koskaan ei ole aikaa miettiä että minkähän tyylinen poikkeustapaus se on. Koen tämänkin tilanteen keskimääräistä paremmaksi, kun vertaa kuinka monelle pelkän suojatienkin havaitseminen on lähes mahdotonta.
Pyörätien jatke ei ole suojatie
 
Melkoinen kontribuutio. Meinaat että tätä ei löytynyt jos googlaili pyörätienjatkeesta?

Pyörätienjatkeen on tarkoitus ohjata fillaristin matkaa. Suojatiellä ei saa pyöräillä, mutta jos se on merkattu pyörätienjatkeeksi, niin sitten saa. Jos pyöräilijä päättää pyöräillä - autoilla on etuajo-oikeus, ellei muut säännöt osoita että auto on väistämisvelvollinen. Tälläisiä muita sääntöjä ovat ainakin kolmio, Stop-merkki tai jos auto kääntyy.

Itse kuljen työmatkat fillarilla, ja työmatkalle osuu pari kohtaa jossa olen väistämisvelvollinen ollessa pyörän selässä. Silti usein autot pysähtyvät ja antavat tietä. Keskariakin olen saanut, kun en ole lähtenyt ylittämään tietä, vaikka toinen on siihen pysähtynyt. Ei kuitenkaan ole varmuutta että se toisesta suunnasta tuleva auto päättäisi toimia liikennesääntöjä vastaan antamalla minulle tietä.
Hankala tilanne, hyvää varmasti tarkoittavat kun haluavat minut päästää ensin.
 
Melkoinen kontribuutio. Meinaat että tätä ei löytynyt jos googlaili pyörätienjatkeesta?

Pyörätienjatkeen on tarkoitus ohjata fillaristin matkaa. Suojatiellä ei saa pyöräillä, mutta jos se on merkattu pyörätienjatkeeksi, niin sitten saa. Jos pyöräilijä päättää pyöräillä - autoilla on etuajo-oikeus, ellei muut säännöt osoita että auto on väistämisvelvollinen. Tälläisiä muita sääntöjä ovat ainakin kolmio, Stop-merkki tai jos auto kääntyy.

Itse kuljen työmatkat fillarilla, ja työmatkalle osuu pari kohtaa jossa olen väistämisvelvollinen ollessa pyörän selässä. Silti usein autot pysähtyvät ja antavat tietä. Keskariakin olen saanut, kun en ole lähtenyt ylittämään tietä, vaikka toinen on siihen pysähtynyt. Ei kuitenkaan ole varmuutta että se toisesta suunnasta tuleva auto päättäisi toimia liikennesääntöjä vastaan antamalla minulle tietä.
Hankala tilanne, hyvää varmasti tarkoittavat kun haluavat minut päästää ensin.

Hetken arvoin ennenkuin laitoin koko linkkiä, että kaippa tämä on jo luettu, mutta itsellänikin meni tämän sivun lukemisessa hetki ennenkuin sisäistin tuon asian. Vastaus löytyy tuolta sivulta ja lopussa on myös kerrottu, että jatkossa (2017 vuoden loppuun mennessä), maalaus paljastaa nämä pyöräteiden jatkeet selkeästi. Myönnän että, olisin voinut kertoa tämän saman jo tuossa linkin kanssa, mutta välillä ajatus katkeaa/tulee muuta ja nappaa vaan vastauksen menemään ettei unohdu kokonaan..
 
Hieman mutkia oikoen voitaneen sanoa, että suojatie on kahden jalkakäytävän välissä ja muut ovat myös pyörätien jatkeita.

Jalkakäytävällä ei muutenkaan ole luvallista ajaa pyörällä, joten pyörätietä ajaessa ei suojatielle ajaudu. Oikaistut mutkat ovat sitten niitä tapauksia, joissa pyörätie päättyy risteykseen ja toisella puolella jatkuu jalkakäytävä. Näissä ei varmaankaan edes liikennesuunnittelija itse tiedä miten pitäisi ajaa.
 
Itse kuljen työmatkat fillarilla, ja työmatkalle osuu pari kohtaa jossa olen väistämisvelvollinen ollessa pyörän selässä. Silti usein autot pysähtyvät ja antavat tietä. Keskariakin olen saanut, kun en ole lähtenyt ylittämään tietä, vaikka toinen on siihen pysähtynyt. Ei kuitenkaan ole varmuutta että se toisesta suunnasta tuleva auto päättäisi toimia liikennesääntöjä vastaan antamalla minulle tietä.
Hankala tilanne, hyvää varmasti tarkoittavat kun haluavat minut päästää ensin.

Itse tässä tilanteessa piirrän ensin kädelläni ilmaan kolmion ja sen jälkeen pudistan päätäni, yritän viestiä, että "ei kolmiota" ja sitten näytän käsimerkillä että meneppäs. Useimmat autot tajuaa mennä, mutta en tiedä, tajuaako ne sitä, että yritän selittää että heillä on etuoikeus kun heillä ei ole kolmiota.

Jos auto ei tämänkään jälkeen tajua mennä sitten vaihdan jalankulkijaksi.
 
Ei tarvitse. Paitsi jos fillaristi hyppää pois pyöränselästä, niin muuttuu jalankulkijaksi.
Eli ymmärsinkö nyt oikein, että jos on suojatien taulu ja ajan itse suoraan niin tarvitsee pysähtyä vain jos suojatien yli menee joku jalkaisin? Pyöräilijät ignoorataan?

Siksi vain kysyn kun en muista enää onko asiasta jotakin sanottu, lähtökohtaisesti tullut väisteltyä kaikkea mikä suojatiellä liikkuu, varsinkin kun suurella osalla ei ole ennakointikykyä tai itsesuojeluvaistoa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom