1. sanoin: "Normaalisti päästän kaikki kävelijät ja fillaristit kohteliaasti"
Itse ainakin käsitän että liikenteessä normaali tilanne käsittää ~95% tilanteista (ehkä enemmänkin), loppuosa sitten poikkeustapauksia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
1. sanoin: "Normaalisti päästän kaikki kävelijät ja fillaristit kohteliaasti"
Juu mutta mikä se normaalitilanne on, niin yhdistettiin sitten jotenkin tilanteeseen jossa tienylittäjällä on väistämisoikeus ja minä väistän niitä muka vaikkakin jos nyt lukee sen tekstin niin ketutus oli alunperinkin niistä jotka tulee eteen vaikkei saisi. Mielestäni normaalitilannetta en alunperin kommentoinut sen tarkemmin, ehkä sen hätäisesti luettua voi yhdistää jotenkin mutta sitten se on vain ristiriidassa alkuperäisen tekstini kanssa. Ajatella että yksi lisäheitto saa näin sekaisin lukijat sitten kai. Mutta olen sen nyt selventänyt aika hyvin joten tämän asian käsittely saisi minusta nyt jo loppua.Itse ainakin käsitän että liikenteessä normaali tilanne käsittää ~95% tilanteista (ehkä enemmänkin), loppuosa sitten poikkeustapauksia.
Hyvä vaan valmistautua tulevaisuuteen, uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020
"Jalkakäytävän tai pyörätien ylittävän ajoneuvon olisi väistettävä jalankulkijaa, pyöräilijää sekä jalkakäytävän tai pyörätien takana olevan ajoradan liikennettä. Tällä hetkellä väistämisvelvollisuus on vain jalankulkijaa kohtaan, ellei liikennemerkillä muuta osoiteta. Tiemerkintä pyörätien jatke merkittäisiin vain, kun autoilija olisi väistämisvelvollinen liikennemerkin perusteella tai liikennevalo-ohjatussa ylityksessä. Muutos olisi ministeriön mukaan tärkeä väistämissäännön ymmärrettävyyden kannalta liikenneturvallisuuden kannalta."
Tieliikennelaki uudistuu
On kai tämä vitsi?Tämän lain uudistuksen myötä tulee ruumiita. Toki ihmiset jossain vaiheessa tottuvat, mutta on kyllä niin idioottimainen uudistus kuin voi vain olla. Niitä raketin lailla suojatielle sinkoilevia pyöräilijöitä on jo nyt aivan tarpeeksi niin tämän jälkeen sitten autoilijalla ei ole mitään mahdollisuuksia ylittää yhtäkään suojatietä pysähtymättä... Kyllä tulee sujuvaa liikennettä joo.
Luitko edes mitä tuossa lukee?Tämän lain uudistuksen myötä tulee ruumiita. Toki ihmiset jossain vaiheessa tottuvat, mutta on kyllä niin idioottimainen uudistus kuin voi vain olla. Niitä raketin lailla suojatielle sinkoilevia pyöräilijöitä on jo nyt aivan tarpeeksi niin tämän jälkeen sitten autoilijalla ei ole mitään mahdollisuuksia ylittää yhtäkään suojatietä pysähtymättä... Kyllä tulee sujuvaa liikennettä joo.
Joku kirjoittaa asiaa samasta aiheesta myös paikallislehden mielipidepalstalla.Voisitko lopettaa tämän "kohteliaan fillaristien päästämisen ensin" silloin, kun sillä fillaristilla on väistämisvelvollisuus? ja opetella ne väistämissäännöt.
Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, pyörä väistää normaalisti ELLEI auto tule kolmion takaa tai auto ole risteyksessä juuri kääntymässä tielle, jota fillari ylittää.
Ja se "kohteliaisuutesi" sitä pyöräilijää kohtaan on näissä tilanteissa epäkohteliaisuutta takanasi tulevia autoja kohtaan, kun jumitat heidän etenemisensä turhaan.
Melkein joka päivä työmatkaa polkiessa joku auto alkaa hidastamaan ja jumittamaan ajamansa tien liikennettä kun meinaa päästää minut ensin, paikassa jossa hänellä on etuajo-oikeus ja minulla pyöräilijänä väistämisvelvollisuus. n. 5 sekunnin viittomisen jälkeen auto vihdoin yleensä tajuaa mennä.
Lopputuloksena tästä "ylikohteliaisuudesta" vaan kaikki pääsee hitaammin yli, verrattuna tilanteeseen, että etuoikeutettu auto menisi ensin ja minä odottaisin pyörällä 2 sekuntia ja menisin sitten yli sen auton jälkeen.
Ja toisaalta, jos sinulla itselläsi on kolmio tai olet risteyksessä juuri kääntynyt, silloin sinun pitää väistää sitä pyöräilijää riippumatta siitä, kuinka nopeasti tai "heittäytymällä" se pyörä sieltä tulee. Risteystä, jossa on väistämisvelvollinen pitää lähestyä sellaisella nopeudella, että pystyy tarvittaessa pysähtymään, jos sieltä tulee se nopea pyöräilijä yli.
Kuten jo joskus muinoin totesinkin niin täälläpäin oli eräässä tollasessa kohdassa kans kolmio jota ei noteerattu mitenkään. Ratkaisu: otetaan se pois.Tampereella on joissain paikoissa alkanut näkyyn noita pieniä kärkikolmioita pyöräteillä, just paikoissa joissa pyöräilijät vaan viilettää surutta tien yli edes katsomatta tuleeko autoja. Niitä vois käyttää mun mielestä enemmänkin.
Merkin virallisuudesta en tiedä, mutta informatiivinen arvo saattaa pelastaa joskus henkiä.
Oletettavasti tuo muutos että pyörät menee aina ensin tiedotetaan suht massiivisesti kun se on tulossa voimaan. Selkeyttää aika hyvin nykymenoa jossa suuri osuus autoilijoista eikä pyöräilijöistä tunne sääntöjä. + Enää ei tarvitse arvailla hyppääkö pyöräilijä satulasta taluttamaan kun tulee suojatielle.
Varmasti silti muutama fillari-auto törmäys tulee tapahtumaan, mutta kunhan autoilijoille tulee kunnollista sanktiota niin eiköhän porukka jossain kohtaa opi ajamaan. Tällä hetkellä niitä kolareita tulee paljon koska säännöt ei ole kaikille selkeät.
Oletettavasti tuo muutos että pyörät menee aina ensin tiedotetaan suht massiivisesti kun se on tulossa voimaan. Selkeyttää aika hyvin nykymenoa jossa suuri osuus autoilijoista eikä pyöräilijöistä tunne sääntöjä. + Enää ei tarvitse arvailla hyppääkö pyöräilijä satulasta taluttamaan kun tulee suojatielle.
Varmasti silti muutama fillari-auto törmäys tulee tapahtumaan, mutta kunhan autoilijoille tulee kunnollista sanktiota niin eiköhän porukka jossain kohtaa opi ajamaan. Tällä hetkellä niitä kolareita tulee paljon koska säännöt ei ole kaikille selkeät.
En tiedä ärsyttääkö tyhmyys vai mikä?
Jos käppäilet ohi niin peiliä paskaksi vaan ja jos jollain vanhalla rutkulla ajelisi niin kruisailisi kyljen naarmulle tuosta ohi änkiessä.
Voi kiesus tuota Madetojan katua Oulussa ja sen suojatieristeyskäytäntöjäJos päästät pyöräilijöitä suojateiden yli, niin muistathan kuitenkin katsoa, ettei tule vastaan autoliikennettä ajoradalla? On nimittäin aina yllätys sitten sille vastaantulevalle ja voi käydä huonosti pyöräilijälle.
Olen itse nimittäin monta kertaa todistanut kuvailemani mukaista vaaratilannetta, on ollut lähellä monta kertaa Oulussa Leevi Madetojan kadulla.
Voi kiesus tuota Madetojan katua Oulussa ja sen suojatieristeyskäytäntöjä
https://goo.gl/maps/kajohwTpeq22
https://goo.gl/maps/iZBnUyUcXHs
https://goo.gl/maps/RaGSrakgpWp
Leevi Madetojan katua suunnassa ko. risteyksessä joko vasemmalle tai oikealle kääntyvät autoilijat joutuvat väistämään pyörätien jatkeella ajavia, mutta sitten pykälien mukaan Leevi Madetojan kadun ylittävien pyöräilijöiden onkin talutettava pyörä suojatietä pitkin koko kadun poikki, kun ei olekaan kelvin jatke... Solistinkadun suunasta tulevilla autoilijoilla on sitten vielä kärkikolmio jo ennen pyörätietä: https://goo.gl/maps/aVFj38xuhN72 Oulun kaupunki kyllä näyttää repivän näistä pykälistä kaiken sekavuuden minkä van irti saa.
Täytyy myöntää että olen parkkeerannut Oldsini joskus tuollein kun leveys vähän yli 2m ja liki 6m pituutta....
Täytyy myöntää että olen parkkeerannut Oldsini joskus tuollein kun leveys vähän yli 2m ja liki 6m pituutta....![]()
Periaatteessa siinä on pyörätienjatke, vaikka sitä ei ole tiemerkinnällä osoitettukaan.Voi kiesus tuota Madetojan katua Oulussa ja sen suojatieristeyskäytäntöjä
https://goo.gl/maps/kajohwTpeq22
https://goo.gl/maps/iZBnUyUcXHs
https://goo.gl/maps/RaGSrakgpWp
Leevi Madetojan katua suunnassa ko. risteyksessä joko vasemmalle tai oikealle kääntyvät autoilijat joutuvat väistämään pyörätien jatkeella ajavia, mutta sitten pykälien mukaan Leevi Madetojan kadun ylittävien pyöräilijöiden onkin talutettava pyörä suojatietä pitkin koko kadun poikki, kun ei olekaan kelvin jatke...
Tuolla tavalla kolmio kuuluukin asettaa, jotta pääväylä on "etuajo-oikeutettu" myös pyöräilijöille. Muutenhan sekavuudella ei olisi mitään rajaa. Oikeaa sekavuutta lisää se, että mainitsemani huonosti merkattu pyörätie kadun toisella puolella on merkitty Joutsentien suunnasta "Sallittu mopoille" -lisäkilvellä, mutta Suvantokadun suunnasta ei. edit: wanhaa tietoa: lisäkilvet on ilmeisesti poistettu joskus vuosien 2009 ja 2011 välillä.Solistinkadun suunasta tulevilla autoilijoilla on sitten vielä kärkikolmio jo ennen pyörätietä: https://goo.gl/maps/aVFj38xuhN72 Oulun kaupunki kyllä näyttää repivän näistä pykälistä kaiken sekavuuden minkä van irti saa.
Jaa sinnekö on tuommonenkin "Sallittu mopoille" kämmi vielä jäänyt liikennemerkkeihin. Oulussahan vähennettiin todella radikaalisti mopoille sallittuja pyöräteitä, kun asenne tuntuu olevan se, että alin sallittu nopeus on kaasu ns. "tuppi nurin" eli niin paljon kuin se viritetty "enduro"/skobo vain sattuu kulkemaan. Eipä tuokaan oikein kunnolla tepsi, kun pollarit ei oikein ehdi suosituimpia "oikoväyliä" valvomaan.Periaatteessa siinä on pyörätienjatke, vaikka sitä ei ole tiemerkinnällä osoitettukaan.
Vaikka jatketta ei olisikaan pyörällä pääsee silti Leevi Madetojan kadun yli, ylitystä vaan ei saa tehdä ajamalla suojatien kohdalla. Tällaisissa tapauksissa, joissa pyöräilijälle ei ole osoitettu selkeää ajopaikkaa tai ylityspaikkaa, on hyvä miettiä miten kyseisessä paikassa ajettaisiin mopolla.
Jos Solistinkadun suunnalta täytyy päästä pyörällä Leevi Madetojan kadun yli, ylityksen voi tehdä ihan vain ajorataa pitkin. Yksi kysymys herää ja se on miksi ylitys pitäisi tehdä. Toisella puolella kulkevaa väylää ei-paikallisen ei pitäisi tulkita pyörätieksi, koska missään* ei kerrota, että kyseessä olisi pyörätie.
*Joutsentien liikenneympyrässä on pyörätien merkki ja toisessa suunnassa on lähempänä Suvantokadun risteyksessä.
Tuolla tavalla kolmio kuuluukin asettaa, jotta pääväylä on "etuajo-oikeutettu" myös pyöräilijöille. Muutenhan sekavuudella ei olisi mitään rajaa. Oikeaa sekavuutta lisää se, että mainitsemani huonosti merkattu pyörätie kadun toisella puolella on merkitty Joutsentien suunnasta "Sallittu mopoille" -lisäkilvellä, mutta Suvantokadun suunnasta ei.
Sieltähän se epäselvyyden syy löytyi: mapsissa toinen pää on vuodelta 2009 ja toinen vuodelta 2011. Molemmissa päissä on ollut sallittu mopoille -merkit vuonna 2009.Jaa sinnekö on tuommonenkin "Sallittu mopoille" kämmi vielä jäänyt liikennemerkkeihin. Oulussahan vähennettiin todella radikaalisti mopoille sallittuja pyöräteitä, kun asenne tuntuu olevan se, että alin sallittu nopeus on kaasu ns. "tuppi nurin" eli niin paljon kuin se viritetty "enduro"/skobo vain sattuu kulkemaan. Eipä tuokaan oikein kunnolla tepsi, kun pollarit ei oikein ehdi suosituimpia "oikoväyliä" valvomaan.
Aika harvassa ne nykyisellään täälläkin ovat, mutta se noudattaminen onkin sitten aivan eri asia.Sieltähän se epäselvyyden syy löytyi: mapsissa toinen pää on vuodelta 2009 ja toinen vuodelta 2011. Molemmissa päissä on ollut sallittu mopoille -merkit vuonna 2009.
Näitä mopoille sallittuja pyöräteitä ei mielestäni pitäisi olla keskustoissa ollenkaan.
Mapsin kuvat näyttävät olevan 8-10v vanhoja jolloin vasta tuli voimaan tuo pyörätien jatkeen merkintä eri tavalla suojatiehen. Siinä taisi olla aika pitkäkin siirtymisaika jolloin merkinnät pitäisi korjata. Vieläkin taitaa käytäntö olla se että suojatien saa ylittää pyöräillen jos sille saavutaan pyörätieltä. Siitä joku korkeimman oikeuden päätöskin olemassa.
Jos jostain päin Oulua enää bongaa ns. vanhan ajan tiekarhun niin se on melkoinen ihme. Kaupungin liikelaitoksella on tietääkseni enää vain kaksi käyttökuntoista konetta, ja kaikki loppu polanteen "poisto" tapahtuu kuorma-auton alusterällä polannetta silitellen. Oikeita karhuja varmaan löytyy samalta alueeta enemmän nykyisin.Oulussa Uusikadulla oli tiekarhu jättänyt kunnon penkan ja sitä ei oltu vielä ehditty siivota. Toki jonkun neropatin oli pitänyt silti yrittää sen penkan yli Klubitalon eteen parkkiin ja mahastaanhan se Opelin rutku oli siihen jäänyt kiinni tukkien samalla Uusikadun toisen kaistan. Vähän vois järkeä käyttää, että se etuvetoinen henkilöauto ei mene 35-40cm penkan yli ilman vauhtia.
Oli se ihan oikea tiekarhu.Jos jostain päin Oulua enää bongaa ns. vanhan ajan tiekarhun niin se on melkoinen ihme. Kaupungin liikelaitoksella on tietääkseni enää vain kaksi käyttökuntoista konetta, ja kaikki loppu polanteen "poisto" tapahtuu kuorma-auton alusterällä polannetta silitellen. Oikeita karhuja varmaan löytyy samalta alueeta enemmän nykyisin.
Muistuu kyllä lapsuusvuosilta kun ehdan tiehöylän A.K.A tiekarhun jäljiltä polanne lähti heti veks. Siinä kamppeesa oli voimaa kietasta se polanne irti tien pinnasta ja samalla puskea sivuun.
Olet bongannut harvinaisen ajoneuvolajin Oulussa. Tai oikeastaan nykyään ylipäätään missään päin Suomea talvikunnosapitoon liittyen. Onnittelut sulle.Oli se ihan oikea tiekarhu.
Olet bongannut harvinaisen ajoneuvolajin Oulussa. Tai oikeastaan nykyään ylipäätään missään päin Suomea talvikunnosapitoon liittyen. Onnittelut sulle.
On noita joka talvi näkynyt. Tuo oli toinen niistä Teklin vehkeistä, kun tarrat oli kyljessä. Pienihän tuokin on tiekarhuksi.Olet bongannut harvinaisen ajoneuvolajin Oulussa. Tai oikeastaan nykyään ylipäätään missään päin Suomea talvikunnosapitoon liittyen. Onnittelut sulle.
Jos jostain päin Oulua enää bongaa ns. vanhan ajan tiekarhun niin se on melkoinen ihme.
On niitä vielä käytössä...Olet bongannut harvinaisen ajoneuvolajin Oulussa. Tai oikeastaan nykyään ylipäätään missään päin Suomea talvikunnosapitoon liittyen. Onnittelut sulle.
Niin, sullahan tuossa olisi väistämisvelvollisuus. Sikäli en nyt oikein ymmärrä tän "koulutuksen" pointtia.Liittys esim. motarille niin tosiaan tulis vaan tasasesti sieltä kiihdytyskaistalta ja jos ei sais tilaa niin työntäs vittuun siintä vierestä...
Niin, sullahan tuossa olisi väistämisvelvollisuus. Sikäli en nyt oikein ymmärrä tän "koulutuksen" pointtia.
Hitto kun voittas eurolotossa vaikka 50 miltsiä niin voi veljet!
Ostas jonku tykin katumaasturin ja hitsis putkiteräksestä kaiteet ympäriinsä ja lähtis "kouluttaa" tonne liikenteeseen...
Liittys esim. motarille niin tosiaan tulis vaan tasasesti sieltä kiihdytyskaistalta ja jos ei sais tilaa niin työntäs vittuun siintä vierestä...
Nauras sellasta paskasta naurua, röhhööhöhöö! Ny kopsahti,mutta mennääs taas!!
Mikähän saa ihmisen tuossa rapakelissä ajamaan moottoritiellä kilometrikaupalla ihan edellä menevän puskurissa kiinni. Tulin aamulla töihin niin koko motaripätkän n. 10km roikkui mk2 Focus muutaman metrin päässä kontista.