Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse ainakin käsitän että liikenteessä normaali tilanne käsittää ~95% tilanteista (ehkä enemmänkin), loppuosa sitten poikkeustapauksia.
Juu mutta mikä se normaalitilanne on, niin yhdistettiin sitten jotenkin tilanteeseen jossa tienylittäjällä on väistämisoikeus ja minä väistän niitä muka vaikkakin jos nyt lukee sen tekstin niin ketutus oli alunperinkin niistä jotka tulee eteen vaikkei saisi. Mielestäni normaalitilannetta en alunperin kommentoinut sen tarkemmin, ehkä sen hätäisesti luettua voi yhdistää jotenkin mutta sitten se on vain ristiriidassa alkuperäisen tekstini kanssa. Ajatella että yksi lisäheitto saa näin sekaisin lukijat sitten kai. Mutta olen sen nyt selventänyt aika hyvin joten tämän asian käsittely saisi minusta nyt jo loppua.

En nyt tajua miten tilanteet:

1. joku tulee sinun eteesi yhtä äkkiä mistään mitään välittämättä

ja

2. normaalitilanne jossa on aikaa ja tilaa ja mahdollisuus antaa se tila

on nyt edelleen joillekkin sama. kaksi eri tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkö sitä "sivutolkulla" asiaa kärjistää, jos se on ymmärrettävissä? Aina ei kaikki ole myöskään täysin ennakoitavissa, kun "joillakin on omat säännöt joita ei voi tietää", kävelijät pysäyttävät autoja, mutta eivät ylitä tietä, sitten peilistä näkee, että lähtevät tien yli heti ohi ajettua.
 
Hyvä vaan valmistautua tulevaisuuteen, uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020

"Jalkakäytävän tai pyörätien ylittävän ajoneuvon olisi väistettävä jalankulkijaa, pyöräilijää sekä jalkakäytävän tai pyörätien takana olevan ajoradan liikennettä. Tällä hetkellä väistämisvelvollisuus on vain jalankulkijaa kohtaan, ellei liikennemerkillä muuta osoiteta. Tiemerkintä pyörätien jatke merkittäisiin vain, kun autoilija olisi väistämisvelvollinen liikennemerkin perusteella tai liikennevalo-ohjatussa ylityksessä. Muutos olisi ministeriön mukaan tärkeä väistämissäännön ymmärrettävyyden kannalta liikenneturvallisuuden kannalta."

Tieliikennelaki uudistuu

Tämän lain uudistuksen myötä tulee ruumiita. Toki ihmiset jossain vaiheessa tottuvat, mutta on kyllä niin idioottimainen uudistus kuin voi vain olla. Niitä raketin lailla suojatielle sinkoilevia pyöräilijöitä on jo nyt aivan tarpeeksi niin tämän jälkeen sitten autoilijalla ei ole mitään mahdollisuuksia ylittää yhtäkään suojatietä pysähtymättä... Kyllä tulee sujuvaa liikennettä joo.
On kai tämä vitsi?

Pitää vissiin asentaa karjapuskuri autoon niin ei tarvi joka viikko korjailla puskuria sitten.

Eihän tuossa ole mitään järkeä, tuon Tommyn siteerauksen hienon ilmaisun voisi vaihtaa lailliseksi itsemurhaksi.
 
Tämän lain uudistuksen myötä tulee ruumiita. Toki ihmiset jossain vaiheessa tottuvat, mutta on kyllä niin idioottimainen uudistus kuin voi vain olla. Niitä raketin lailla suojatielle sinkoilevia pyöräilijöitä on jo nyt aivan tarpeeksi niin tämän jälkeen sitten autoilijalla ei ole mitään mahdollisuuksia ylittää yhtäkään suojatietä pysähtymättä... Kyllä tulee sujuvaa liikennettä joo.
Luitko edes mitä tuossa lukee?
Jalkakäytävän tai pyörätien ylittävän ajoneuvon olisi väistettävä jalankulkijaa, pyöräilijää sekä jalkakäytävän tai pyörätien takana olevan ajoradan liikennettä. Tällä hetkellä väistämisvelvollisuus on vain jalankulkijaa kohtaan, ellei liikennemerkillä muuta osoiteta.

Ei siinä puhuta mitään suojateistä tai pyörätien jatkeista.
 
Voisitko lopettaa tämän "kohteliaan fillaristien päästämisen ensin" silloin, kun sillä fillaristilla on väistämisvelvollisuus? ja opetella ne väistämissäännöt.

Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, pyörä väistää normaalisti ELLEI auto tule kolmion takaa tai auto ole risteyksessä juuri kääntymässä tielle, jota fillari ylittää.

Ja se "kohteliaisuutesi" sitä pyöräilijää kohtaan on näissä tilanteissa epäkohteliaisuutta takanasi tulevia autoja kohtaan, kun jumitat heidän etenemisensä turhaan.

Melkein joka päivä työmatkaa polkiessa joku auto alkaa hidastamaan ja jumittamaan ajamansa tien liikennettä kun meinaa päästää minut ensin, paikassa jossa hänellä on etuajo-oikeus ja minulla pyöräilijänä väistämisvelvollisuus. n. 5 sekunnin viittomisen jälkeen auto vihdoin yleensä tajuaa mennä.

Lopputuloksena tästä "ylikohteliaisuudesta" vaan kaikki pääsee hitaammin yli, verrattuna tilanteeseen, että etuoikeutettu auto menisi ensin ja minä odottaisin pyörällä 2 sekuntia ja menisin sitten yli sen auton jälkeen.

Ja toisaalta, jos sinulla itselläsi on kolmio tai olet risteyksessä juuri kääntynyt, silloin sinun pitää väistää sitä pyöräilijää riippumatta siitä, kuinka nopeasti tai "heittäytymällä" se pyörä sieltä tulee. Risteystä, jossa on väistämisvelvollinen pitää lähestyä sellaisella nopeudella, että pystyy tarvittaessa pysähtymään, jos sieltä tulee se nopea pyöräilijä yli.
Joku kirjoittaa asiaa samasta aiheesta myös paikallislehden mielipidepalstalla. :think:
Lukijoilta: Polkupyörän ja auton väliset väistämissäännöt
 
Alienin linkistä kaksi lausetta:
Jos polkupyörä lähestyy risteystä ajorataa pitkin, ei tarvitse lainkaan hämmentyä.

Polkupyörä on ajoneuvo, ja ajoradalla kaikki normaalit väistämissäännöt koskevat myös polkupyörää, ilman mitään poikkeuksia.

Toi on ihan selvä tapaus, juu. Mutta entäpä jos pyöräilijä tulee oikealta pyörätietä pitkin ja jatkaa matkaansa pyörätien jatketta pitkin. Kumpi väistää? Ei valoja, ei kolmioita.

Täsmennys: Molemmat ajavat suoraan.
 
Jos auto ei käänny vaan ajaa suoraatietä(tai saa siinä olla mutkiakin) niin polkupyörä väistää.
 
Tampereella on joissain paikoissa alkanut näkyyn noita pieniä kärkikolmioita pyöräteillä, just paikoissa joissa pyöräilijät vaan viilettää surutta tien yli edes katsomatta tuleeko autoja. Niitä vois käyttää mun mielestä enemmänkin.

Merkin virallisuudesta en tiedä, mutta informatiivinen arvo saattaa pelastaa joskus henkiä.
 
Tampereella on joissain paikoissa alkanut näkyyn noita pieniä kärkikolmioita pyöräteillä, just paikoissa joissa pyöräilijät vaan viilettää surutta tien yli edes katsomatta tuleeko autoja. Niitä vois käyttää mun mielestä enemmänkin.

Merkin virallisuudesta en tiedä, mutta informatiivinen arvo saattaa pelastaa joskus henkiä.
Kuten jo joskus muinoin totesinkin niin täälläpäin oli eräässä tollasessa kohdassa kans kolmio jota ei noteerattu mitenkään. Ratkaisu: otetaan se pois.
 
Oletettavasti tuo muutos että pyörät menee aina ensin tiedotetaan suht massiivisesti kun se on tulossa voimaan. Selkeyttää aika hyvin nykymenoa jossa suuri osuus autoilijoista eikä pyöräilijöistä tunne sääntöjä. + Enää ei tarvitse arvailla hyppääkö pyöräilijä satulasta taluttamaan kun tulee suojatielle.

Varmasti silti muutama fillari-auto törmäys tulee tapahtumaan, mutta kunhan autoilijoille tulee kunnollista sanktiota niin eiköhän porukka jossain kohtaa opi ajamaan. Tällä hetkellä niitä kolareita tulee paljon koska säännöt ei ole kaikille selkeät.

muoks: luin vähän liian vauhdilla itse laittamani tekstit. Aiemmin oli vielä tulossa tuo pyörät ensin sääntö mutta eihän sitä tuolta uudesta laista enää näköjään löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Oletettavasti tuo muutos että pyörät menee aina ensin tiedotetaan suht massiivisesti kun se on tulossa voimaan. Selkeyttää aika hyvin nykymenoa jossa suuri osuus autoilijoista eikä pyöräilijöistä tunne sääntöjä. + Enää ei tarvitse arvailla hyppääkö pyöräilijä satulasta taluttamaan kun tulee suojatielle.

Varmasti silti muutama fillari-auto törmäys tulee tapahtumaan, mutta kunhan autoilijoille tulee kunnollista sanktiota niin eiköhän porukka jossain kohtaa opi ajamaan. Tällä hetkellä niitä kolareita tulee paljon koska säännöt ei ole kaikille selkeät.

Eikö suhteellisen harvassa kuitenkin ole paikkoja jossa autoilija tulee tielle jalkakäytävän tai pyörätien yli eikä olisi tulossa esim piha-alueelta jolloin väistämisvelvollisuus on ollut tälläkin hetkellä?
 
Oletettavasti tuo muutos että pyörät menee aina ensin tiedotetaan suht massiivisesti kun se on tulossa voimaan. Selkeyttää aika hyvin nykymenoa jossa suuri osuus autoilijoista eikä pyöräilijöistä tunne sääntöjä. + Enää ei tarvitse arvailla hyppääkö pyöräilijä satulasta taluttamaan kun tulee suojatielle.

Varmasti silti muutama fillari-auto törmäys tulee tapahtumaan, mutta kunhan autoilijoille tulee kunnollista sanktiota niin eiköhän porukka jossain kohtaa opi ajamaan. Tällä hetkellä niitä kolareita tulee paljon koska säännöt ei ole kaikille selkeät.

Eihän tuo teksti puhu suojatiestä mitään? Eli sillä suunnalla ei mitään muutosta.
 
Kuva-134.jpg


Eli tyyliin tällaisesta tilanteesta kyse. Kuva tosin tukholmasta. Ei heti tulisi itselläkään tuossa mieleen että pyöräilijän pitää väistää autoja jotka tulee tuolta edestä tännepäin.
 
En tiedä ärsyttääkö tyhmyys vai mikä?

IMG_20190208_184759.jpg

Jos olis tarpeeks syvät taskut ja/tai hyviä lakimieskavereita, niin vois tuon runtata tuonne vastapäiseen seinään ja jättäää oman siihen perään. Toki viesti pyyhkijään, "siirsin sun autoa vähän, sori mitättömistä naarmuista puskurissa, menee tässä kauppareissulla 3-4 tuntia, mutta soita hei kamu jos on ongelmia!"

e. toki voihan se olla vanhus tai sokea. Rekkarillahan se selviäs ennen kolausta betoniseinään
 
Paikallisessa Prismassa tuntuu myös olevan harva se päivä näitä vähän isomman parkkiruudun vaativia asiakkaita. Osaltaan selittää muuttuneet ajojärjestelyt, tiedä sitten onko väki niin sokeaa ettei osaa merkkejä lukea vai mikä siinä on niin vaikeaa. Toki molemmat tapaukset mitä itse olen nähnyt "in action" on olleet aikaisempaa saapumiserää.
Tuolla on vielä kaikissa oikeissa ruuduissa se tunnistin joka ilmoittaa vapaat paikat eikä siltikään soita kelloja kun jätetään ajokaistalle auto. Tästä päästäänkin kysymykseen että kuinka vitun sokeaa porukkaa tuolla liikenteen seassa oikein menee?
 
En tiedä ärsyttääkö tyhmyys vai mikä?

IMG_20190208_184759.jpg
Jos käppäilet ohi niin peiliä paskaksi vaan ja jos jollain vanhalla rutkulla ajelisi niin kruisailisi kyljen naarmulle tuosta ohi änkiessä. :D

Paha olisi tulla korvauksiakaan vaatimaan jos on tollasessa paikassa auto mennyt naarmulle.
 
Jos päästät pyöräilijöitä suojateiden yli, niin muistathan kuitenkin katsoa, ettei tule vastaan autoliikennettä ajoradalla? On nimittäin aina yllätys sitten sille vastaantulevalle ja voi käydä huonosti pyöräilijälle.

Olen itse nimittäin monta kertaa todistanut kuvailemani mukaista vaaratilannetta, on ollut lähellä monta kertaa Oulussa Leevi Madetojan kadulla.
Voi kiesus tuota Madetojan katua Oulussa ja sen suojatieristeyskäytäntöjä:darra:

https://goo.gl/maps/kajohwTpeq22
https://goo.gl/maps/iZBnUyUcXHs
https://goo.gl/maps/RaGSrakgpWp

Leevi Madetojan katua suunnassa ko. risteyksessä joko vasemmalle tai oikealle kääntyvät autoilijat joutuvat väistämään pyörätien jatkeella ajavia, mutta sitten pykälien mukaan Leevi Madetojan kadun ylittävien pyöräilijöiden onkin talutettava pyörä suojatietä pitkin koko kadun poikki, kun ei olekaan kelvin jatke... Solistinkadun suunasta tulevilla autoilijoilla on sitten vielä kärkikolmio jo ennen pyörätietä: https://goo.gl/maps/aVFj38xuhN72 Oulun kaupunki kyllä näyttää repivän näistä pykälistä kaiken sekavuuden minkä van irti saa.
 
Voi kiesus tuota Madetojan katua Oulussa ja sen suojatieristeyskäytäntöjä:darra:

https://goo.gl/maps/kajohwTpeq22
https://goo.gl/maps/iZBnUyUcXHs
https://goo.gl/maps/RaGSrakgpWp

Leevi Madetojan katua suunnassa ko. risteyksessä joko vasemmalle tai oikealle kääntyvät autoilijat joutuvat väistämään pyörätien jatkeella ajavia, mutta sitten pykälien mukaan Leevi Madetojan kadun ylittävien pyöräilijöiden onkin talutettava pyörä suojatietä pitkin koko kadun poikki, kun ei olekaan kelvin jatke... Solistinkadun suunasta tulevilla autoilijoilla on sitten vielä kärkikolmio jo ennen pyörätietä: https://goo.gl/maps/aVFj38xuhN72 Oulun kaupunki kyllä näyttää repivän näistä pykälistä kaiken sekavuuden minkä van irti saa.

Mapsin kuvat näyttävät olevan 8-10v vanhoja jolloin vasta tuli voimaan tuo pyörätien jatkeen merkintä eri tavalla suojatiehen. Siinä taisi olla aika pitkäkin siirtymisaika jolloin merkinnät pitäisi korjata. Vieläkin taitaa käytäntö olla se että suojatien saa ylittää pyöräillen jos sille saavutaan pyörätieltä. Siitä joku korkeimman oikeuden päätöskin olemassa.
 
Voi kiesus tuota Madetojan katua Oulussa ja sen suojatieristeyskäytäntöjä:darra:

https://goo.gl/maps/kajohwTpeq22
https://goo.gl/maps/iZBnUyUcXHs
https://goo.gl/maps/RaGSrakgpWp

Leevi Madetojan katua suunnassa ko. risteyksessä joko vasemmalle tai oikealle kääntyvät autoilijat joutuvat väistämään pyörätien jatkeella ajavia, mutta sitten pykälien mukaan Leevi Madetojan kadun ylittävien pyöräilijöiden onkin talutettava pyörä suojatietä pitkin koko kadun poikki, kun ei olekaan kelvin jatke...
Periaatteessa siinä on pyörätienjatke, vaikka sitä ei ole tiemerkinnällä osoitettukaan.

Vaikka jatketta ei olisikaan pyörällä pääsee silti Leevi Madetojan kadun yli, ylitystä vaan ei saa tehdä ajamalla suojatien kohdalla. Tällaisissa tapauksissa, joissa pyöräilijälle ei ole osoitettu selkeää ajopaikkaa tai ylityspaikkaa, on hyvä miettiä miten kyseisessä paikassa ajettaisiin mopolla.

Jos Solistinkadun suunnalta täytyy päästä pyörällä Leevi Madetojan kadun yli, ylityksen voi tehdä ihan vain ajorataa pitkin. Yksi kysymys herää ja se on miksi ylitys pitäisi tehdä. Toisella puolella kulkevaa väylää ei-paikallisen ei pitäisi tulkita pyörätieksi, koska missään* ei kerrota, että kyseessä olisi pyörätie.

*Joutsentien liikenneympyrässä on pyörätien merkki ja toisessa suunnassa on lähempänä Suvantokadun risteyksessä.

Solistinkadun suunasta tulevilla autoilijoilla on sitten vielä kärkikolmio jo ennen pyörätietä: https://goo.gl/maps/aVFj38xuhN72 Oulun kaupunki kyllä näyttää repivän näistä pykälistä kaiken sekavuuden minkä van irti saa.
Tuolla tavalla kolmio kuuluukin asettaa, jotta pääväylä on "etuajo-oikeutettu" myös pyöräilijöille. Muutenhan sekavuudella ei olisi mitään rajaa. Oikeaa sekavuutta lisää se, että mainitsemani huonosti merkattu pyörätie kadun toisella puolella on merkitty Joutsentien suunnasta "Sallittu mopoille" -lisäkilvellä, mutta Suvantokadun suunnasta ei. edit: wanhaa tietoa: lisäkilvet on ilmeisesti poistettu joskus vuosien 2009 ja 2011 välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteessa siinä on pyörätienjatke, vaikka sitä ei ole tiemerkinnällä osoitettukaan.

Vaikka jatketta ei olisikaan pyörällä pääsee silti Leevi Madetojan kadun yli, ylitystä vaan ei saa tehdä ajamalla suojatien kohdalla. Tällaisissa tapauksissa, joissa pyöräilijälle ei ole osoitettu selkeää ajopaikkaa tai ylityspaikkaa, on hyvä miettiä miten kyseisessä paikassa ajettaisiin mopolla.

Jos Solistinkadun suunnalta täytyy päästä pyörällä Leevi Madetojan kadun yli, ylityksen voi tehdä ihan vain ajorataa pitkin. Yksi kysymys herää ja se on miksi ylitys pitäisi tehdä. Toisella puolella kulkevaa väylää ei-paikallisen ei pitäisi tulkita pyörätieksi, koska missään* ei kerrota, että kyseessä olisi pyörätie.

*Joutsentien liikenneympyrässä on pyörätien merkki ja toisessa suunnassa on lähempänä Suvantokadun risteyksessä.


Tuolla tavalla kolmio kuuluukin asettaa, jotta pääväylä on "etuajo-oikeutettu" myös pyöräilijöille. Muutenhan sekavuudella ei olisi mitään rajaa. Oikeaa sekavuutta lisää se, että mainitsemani huonosti merkattu pyörätie kadun toisella puolella on merkitty Joutsentien suunnasta "Sallittu mopoille" -lisäkilvellä, mutta Suvantokadun suunnasta ei.
Jaa sinnekö on tuommonenkin "Sallittu mopoille" kämmi vielä jäänyt liikennemerkkeihin. Oulussahan vähennettiin todella radikaalisti mopoille sallittuja pyöräteitä, kun asenne tuntuu olevan se, että alin sallittu nopeus on kaasu ns. "tuppi nurin" eli niin paljon kuin se viritetty "enduro"/skobo vain sattuu kulkemaan. Eipä tuokaan oikein kunnolla tepsi, kun pollarit ei oikein ehdi suosituimpia "oikoväyliä" valvomaan.
 
Jaa sinnekö on tuommonenkin "Sallittu mopoille" kämmi vielä jäänyt liikennemerkkeihin. Oulussahan vähennettiin todella radikaalisti mopoille sallittuja pyöräteitä, kun asenne tuntuu olevan se, että alin sallittu nopeus on kaasu ns. "tuppi nurin" eli niin paljon kuin se viritetty "enduro"/skobo vain sattuu kulkemaan. Eipä tuokaan oikein kunnolla tepsi, kun pollarit ei oikein ehdi suosituimpia "oikoväyliä" valvomaan.
Sieltähän se epäselvyyden syy löytyi: mapsissa toinen pää on vuodelta 2009 ja toinen vuodelta 2011. Molemmissa päissä on ollut sallittu mopoille -merkit vuonna 2009.

Näitä mopoille sallittuja pyöräteitä ei mielestäni pitäisi olla keskustoissa ollenkaan.
 
Sieltähän se epäselvyyden syy löytyi: mapsissa toinen pää on vuodelta 2009 ja toinen vuodelta 2011. Molemmissa päissä on ollut sallittu mopoille -merkit vuonna 2009.

Näitä mopoille sallittuja pyöräteitä ei mielestäni pitäisi olla keskustoissa ollenkaan.
Aika harvassa ne nykyisellään täälläkin ovat, mutta se noudattaminen onkin sitten aivan eri asia.
 
Oulussa Uusikadulla oli tiekarhu jättänyt kunnon penkan ja sitä ei oltu vielä ehditty siivota. Toki jonkun neropatin oli pitänyt silti yrittää sen penkan yli Klubitalon eteen parkkiin ja mahastaanhan se Opelin rutku oli siihen jäänyt kiinni tukkien samalla Uusikadun toisen kaistan. Vähän vois järkeä käyttää, että se etuvetoinen henkilöauto ei mene 35-40cm penkan yli ilman vauhtia.
 
Mapsin kuvat näyttävät olevan 8-10v vanhoja jolloin vasta tuli voimaan tuo pyörätien jatkeen merkintä eri tavalla suojatiehen. Siinä taisi olla aika pitkäkin siirtymisaika jolloin merkinnät pitäisi korjata. Vieläkin taitaa käytäntö olla se että suojatien saa ylittää pyöräillen jos sille saavutaan pyörätieltä. Siitä joku korkeimman oikeuden päätöskin olemassa.

Vaikka se siirtymäaikakin nyt jo loppui hyvän aikaa sitten, niin silti Oulun keskustassa on ihan miten sattuu nuo merkinnät edelleen. Vähintään ne, joissa merkintä on tehty kivillä eikä maalaamalla, ovat edelleen väärin, mutta niin on moni maalattukin.
 
Tänään ilalla ajeli tuollainen yaris valottomana edessäni ja välkyttelin tälle idiootille valoja useamman sadan metrin matkalla kunnes kääntyi risteyksestä.
Ajelkoon sitten ilman valoja.
 
Kehä 1 tänään oli 4 autoa jotka ajeli vasemmalla ehkä n. 3km/h kovempaa kuin oikea kaista. Jos haluaa ajella rauhassa, niin miksi valitsee ohituskaistan? Ymmärrän että vasemmalla ajaminen on sallittua kun ei ole moottoritie, mutta kiva siinä perässä hinata kun tolpissa vedetään 70km/h. Sama siinä ennen itäkeskusta, kun viimeinen tolppa 60-alueella. Kaistat hinaa 55km/h ja sitten vaihtavat sinne oikeimmalle kaistalle ennen valoja ja tyhjää satoja metrejä. 65km/h tunnissa ehtisi valoista useita autoja, mutta ei kun hinataan vaan.
 
Oulussa Uusikadulla oli tiekarhu jättänyt kunnon penkan ja sitä ei oltu vielä ehditty siivota. Toki jonkun neropatin oli pitänyt silti yrittää sen penkan yli Klubitalon eteen parkkiin ja mahastaanhan se Opelin rutku oli siihen jäänyt kiinni tukkien samalla Uusikadun toisen kaistan. Vähän vois järkeä käyttää, että se etuvetoinen henkilöauto ei mene 35-40cm penkan yli ilman vauhtia.
Jos jostain päin Oulua enää bongaa ns. vanhan ajan tiekarhun niin se on melkoinen ihme. Kaupungin liikelaitoksella on tietääkseni enää vain kaksi käyttökuntoista konetta, ja kaikki loppu polanteen "poisto" tapahtuu kuorma-auton alusterällä polannetta silitellen. Oikeita karhuja varmaan löytyy samalta alueeta enemmän nykyisin.
Muistuu kyllä lapsuusvuosilta kun ehdan tiehöylän A.K.A tiekarhun jäljiltä polanne lähti heti veks. Siinä kamppeesa oli voimaa kietasta se polanne irti tien pinnasta ja samalla puskea sivuun.
 
Jos jostain päin Oulua enää bongaa ns. vanhan ajan tiekarhun niin se on melkoinen ihme. Kaupungin liikelaitoksella on tietääkseni enää vain kaksi käyttökuntoista konetta, ja kaikki loppu polanteen "poisto" tapahtuu kuorma-auton alusterällä polannetta silitellen. Oikeita karhuja varmaan löytyy samalta alueeta enemmän nykyisin.
Muistuu kyllä lapsuusvuosilta kun ehdan tiehöylän A.K.A tiekarhun jäljiltä polanne lähti heti veks. Siinä kamppeesa oli voimaa kietasta se polanne irti tien pinnasta ja samalla puskea sivuun.
Oli se ihan oikea tiekarhu.
 
Olet bongannut harvinaisen ajoneuvolajin Oulussa. Tai oikeastaan nykyään ylipäätään missään päin Suomea talvikunnosapitoon liittyen. Onnittelut sulle.

Olen nähnyt noita useamminkin. Ne kaksi toimivaa siis. Ihan aitoja kunnon laitteita. Ei kuitenkaan toki tarpeeksi useasti. Aamuyöllä yleensä.

Niin ja, nauratti ihan helvetisti kun joku ääliö oli ajanut X3 BMW:nsä Heikinkadun osoitteen sisäpihalla jalkakäytävän portin lumikasan päälle ja siihen oli jäänyt bemari pohjasta kiinni :rofl:. Oli ilmeisesti yrittänyt ajaa ison lumikasan yli/läpi, mutta kun ei uskaltanut tarpeeksi vauhtia ottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hitto kun voittas eurolotossa vaikka 50 miltsiä niin voi veljet!
Ostas jonku tykin katumaasturin ja hitsis putkiteräksestä kaiteet ympäriinsä ja lähtis "kouluttaa" tonne liikenteeseen... :D
Liittys esim. motarille niin tosiaan tulis vaan tasasesti sieltä kiihdytyskaistalta ja jos ei sais tilaa niin työntäs vittuun siintä vierestä... :hungry:
Nauras sellasta paskasta naurua, röhhööhöhöö! Ny kopsahti, :sdevil:mutta mennääs taas!!
 
Olet bongannut harvinaisen ajoneuvolajin Oulussa. Tai oikeastaan nykyään ylipäätään missään päin Suomea talvikunnosapitoon liittyen. Onnittelut sulle.
On noita joka talvi näkynyt. Tuo oli toinen niistä Teklin vehkeistä, kun tarrat oli kyljessä. Pienihän tuokin on tiekarhuksi.
 
Jos jostain päin Oulua enää bongaa ns. vanhan ajan tiekarhun niin se on melkoinen ihme.

Ainakin kolme niitä on tälle vuotta keskustassa ollut pyörimässä yhtäaikaa, että kyllä niitä edelleen on käytössä jos ei suoraan kaupungin omistuksessa olisikaan.
 
Hitto kun voittas eurolotossa vaikka 50 miltsiä niin voi veljet!
Ostas jonku tykin katumaasturin ja hitsis putkiteräksestä kaiteet ympäriinsä ja lähtis "kouluttaa" tonne liikenteeseen... :D
Liittys esim. motarille niin tosiaan tulis vaan tasasesti sieltä kiihdytyskaistalta ja jos ei sais tilaa niin työntäs vittuun siintä vierestä... :hungry:
Nauras sellasta paskasta naurua, röhhööhöhöö! Ny kopsahti, :sdevil:mutta mennääs taas!!

Jospa vaan ensin opettelisit itse ne liikennesäännöt.

Niin kauan kun et sitä ole tehnyt, suosittelen yleisen turvallisuuden takia jättämään kaikilla moottoriliikennevälineillä ajamisen muille.
 
Tiekarhuista puheen ollen, en muista milloin olen viimeksi nähnyt koko häkkyrää.....? :think:
-On meinaan kauan...o_O
 
Mikähän saa ihmisen tuossa rapakelissä ajamaan moottoritiellä kilometrikaupalla ihan edellä menevän puskurissa kiinni. Tulin aamulla töihin niin koko motaripätkän n. 10km roikkui mk2 Focus muutaman metrin päässä kontista.
 
Mikähän saa ihmisen tuossa rapakelissä ajamaan moottoritiellä kilometrikaupalla ihan edellä menevän puskurissa kiinni. Tulin aamulla töihin niin koko motaripätkän n. 10km roikkui mk2 Focus muutaman metrin päässä kontista.

Samaa ihmettelin eilen kun ajelin tyhjää vasenta kaistaa rekan ohi, jonka perässä roikkui henkilöauto varmaan n. 3-4m päässä :bored:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 825
Viestejä
4 676 067
Jäsenet
76 678
Uusin jäsen
Jamppa247

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom